M2M schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:44:
[...]
In dit geval zou ik dat niet zo snel af willen wimpelen. De beste kerel (of vrouw) heeft daadwerkelijk meetbare klachten. Dat oorzaak, gevolg en derhalve causaliteit door elkaar gehaald worden of begrippen zijn die wat lastig zijn, is een heel ander subject.
Nou ja, tot in hoeverre zijn die klachten meetbaar en tot in hoeverre verklaart het nocebo-effect wat iemand voelt of denkt te voelen?
Dat de klachten veroorzaakt of versterkt worden door een vorm van causaliteit is al heel vaak onderzocht en aangetoond. Zo ook met hypersensititeit met electromagnetische straling. Zie deze
peer-review bijvoorbeeld.
Echter is het downvoten of afdoen als ongefundeerde onzin een bijzonder slecht idee. Wijs de mensen op serieus onderzoek en peer-reviews. Leg het uit en licht het toe, keer op keer. Zonder gefundeerde argumentatie is jouw bewijslast exact even zwaar wegend als de bewijslast van MoneQ en is de kans groot dat de mening over straling niet zal veranderen, maar alleen maar aansterken.
Heeft geen zin. Totdat iemand de fundamenten van natuurkunde begrijpt en wil (!) begrijpen kom je nergens met uitleg omdat één van de feiten uit redeneert en de ander niet.
Dit zorgt er vervolgens voor dat er serieuze vertragingen zijn in nieuwe technieken en er onnodig veel onderzoeksgeld gespendeerd wordt aan onderwerpen die geen additioneel onderzoek vereisen.
An sich wil ik best discussieren met iemand, maar alleen als er ook over iets substantieels te discussieren valt. Zelfs ik, als iemand die slecht was in natuurkunde op de middelbare school en er verder nooit meer iets mee gedaan heeft, begrijpt het volgende:
Elektromagnetische straling ( ofwel, een wisselend elektromagnetisch veld) beslaat een extreem breed spectrum. Licht, Wi-Fi, magnetron, FM, AM, ULF, VLF, en noem ze allemaal maar op, zijn allemaal elektromagnetische straling, zij het op verschillende golflengtes. Hoe hoger de frequentie, hoe minder het penetreert en hoe meer energie het overbrengt ( over het algemeen.)
Onder bepaalde drempelwaarden (van concentratie van elektromagnetische energie per inhoud)
kan straling simpelweg niets doen met het menselijk lichaam, omdat het niet genoeg energie heeft om een verandering aan te brengen in een atoom/ molecuul. Punt. That's it. Ingewikkelder of moeilijker dan dat is het simpelweg niet.
En laat het nu net zo zijn dat men, met het vaststellen van de standaard voor 5g om maar iets te noemen, daar rekening mee heeft gehouden. Idem met magnetrons, Wi-Fi, en alle andere vormen van elektromagnetische straling die wij bewust uitzenden.
'Elektromagnetische straling' of 'straling' wordt als term in het wilde weg rond gegooid zonder dat deze mensen daadwerkelijk weten waar ze het nu over hebben.
Zonder dat ze beseffen dat, die zon waar ze zo graag in zitten 'want dat is natuurlijk' net zo kankerverwekkend kan zijn als de zonnebrand waar ze zo bang voor zijn 'omdat de overheid er allemaal chemicalien in stopt die kanker veroorzaken ( dit alles zeggen ze natuurlijk zonder te weten wat het woordt 'chemicalien' daadwerkelijk inhoudt; het is vrij betekenisloos als woord, maar het klinkt lekker eng als je niet weet waar het over gaat)'.
Zonder dat ze beseffen dat er een achtergrondstraling is die altijd aanwezig is.
Zonder dat ze beseffen dat corona, een virus, effectief een zeer ingewikkelde moleculaire machine, absoluut niets van doen
kan hebben met 5g, omdat 5g simpelweg geen mechanisme heeft om te interacteren met een virus.
Zonder dat ze beseffen dat de naam '5g' absoluut niets betekent, dat de manier van moduleren/ AM/ FM/ digitaal/ analoog er absoluut niet toe doet, en dat de frequentie en de sterkte van de elektromagnetische straling het enige is wat telt als het je gaat om je gezondheid.
En zo kan ik nog wel een uurtje door gaan.
En dat is dus m'n punt. Ik wil best discussieren of mensen serieus nemen, maar een discussie kan alleen maar zin hebben als we op de hoogte zijn van dezelfde basale feiten en kennis. Feiten die vast liggen, meetbaar zijn, berekenbaar zijn en niet veranderen. We moeten dezelfde definities hebben en hetzelfde begrip van die definities, anders dan kom je simpelweg nergens. Het is geen magie, het is natuurkunde.
Als mensen dan aankomen met dingen als;
- '5G veroorzaakt corona' ( Hoe exact dan? )
- ''Straling' geeft mij hoofpijn' ( Welk soort straling? Op welke frequentie? Met welke energie? Hoe interacteert het met jouw lichaam en hoe veroorzaakt dat jouw hoofdpijn?)
-'De anderhalvemetersamenleving is er zodat ze ons in de gaten kunnen houden met satellieten' ( Wrong, in de jaren '70 kon men al details zien van 20CM met satellieten, plus het feit dat jij niet interessant genoeg bent om in de gaten te houden.)
En noem de rest maar op. Je kent de opmerkingen die ik bedoel waarschijnlijk wel.
Kijk, en dan heeft het dus geen enkele zin om te reageren. Als iemand zo'n compleet gebrek heeft aan zelfs maar het meest basale begrip van de meest fundamentele krachten die dit universum bevat, dan zal je nooit ergens komen.
Maar, ik zal de reactie van @
MoneQ er even bij pakken.
MoneQ schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:59:
Hier precies hetzelfde probleem.
En zeer herkenhaar na plaatsing CV ketel en thermostaat tijdens een verduurzamingsrenovatie in de wijk.
Een brom door me huisinstallatie naar de WCD's door heel me huis.
Een brom? Hoe brom, wat brom? Hoor je het, voel je het? Is het geluid? Heb je het kunnen meten, en zo ja waar, hoe, waarmee, en wanneer?
Alle lampen en apparaten ontkoppelen als daluren beginnen zo wie zo.
Fijn een 0 op de meter woning, maar niet heus. Ziekmakend dit.
Het is sowieso, en mijn in plaats van me. Ik ben geen taalnazi en ga echt niet op elke slak zout leggen, maar een beetje erop letten kan wel toch?
En inderdaad als buren hun buitenlamp bijv. aan hebben hoor ik dat door al mijn WCD's.
Met apparaten aangesloten en zonder. En ik ben hier in mijn wijk niet de enige met dit probleem. Je huis is bijna onbewoonbaar geworden.
Hoe exact is de buitenlamp van je buren relevant voor jouw WCD's? Hoe 'hoor' je dat hij aan staat? Welk mechanisme veroorzaakt dit? Wie heeft er nog meer last van, en weet je wel zeker dat je wat zij hebben gezegd niet verkeerd geinterpreteerd hebt omdat je graag iets wilde horen en eigenlijk je conclusie al getrokken had?
Hoe kan het stukje plastic dat jouw WCD is op enige manier dan ook reageren op het feit dat de buren een buitenlamp aanzetten? Welk mechanisme zorgt daarvoor?
Alle electriciëns en installateurs kunnen niets vinden. Ook Stedin niet. Tenminste dat zeggen ze. Maar waar komt de pompende trilling onder me vloer vandaan bijvoorbeeld?
En de brom uit me WDC's ?
Kan je het fenomeen omschrijven, meten of opnemen? Dan weet je in elk geval
wat je nu exact denkt te horen.
Hoe kunnen mensen hier nu suggereren dat dit niet stroom gerelateerd is vanachter hun scherm? Zo redeneren alle Stedin monteurs en elektriciëns en installateurs helaas, zonder meetapparatuur. Of meting op grondkabelschade. Geen een die dat onderzoekt.
Mensen kunnen dit suggereren omdat je geen enkele meting, bewijs, duidelijke omschrijving of logische redenatie aandraagt. Waarom redeneer jij dat dit
wel gerelateerd is aan het lichtnet?
Maar ondertussen gaan mensen echt hier aan onderdoor. 1 en 1 is 2.
En zo simpel is het dus gewoon niet.
Me huisinstallatie bromde paar weken na plaatsing zonnepanelen, opeens me meterkast uit. Was dezelfde brom als uit de WDC's komt overigens. Nieuwe stroommeter maakte de
meterkast redelijk stil, alleen de rest van de woning niet.
Nu kom ik erachter dat alle "slimme" rf-chips o.a. in de automatische BBA groepschakelaars een RF wifi zender ingebouwd hebben. En waarvoor?
'Slimme' is een betekenisloze marketingterm. RF staat voor Radio Frequency, Wi-Fi is per definitie een draadloos ( elektromagnetisch) protocol voor draadloze dataoverdracht en 'RF wifi' is dus redundant. Daarbij hebben zo'n beetje alle apparaten tegenwoordig, van je koelkast tot je telefoon tot je wasmachine tot je router tot je auto tegenwoordig een Wi-Fi IC erin gebouwd. Waarom? Omdat bedrijven winst willen maken. Als er geen nieuw apparaat uit komt met meer features voelen wij niet de noodzaak om het te kopen. Als bedrijf stop je dus dan extra features in je apparaten zodat mensen het kopen. In dit geval voegen ze die features toe door middel van Wi-FI. Overigens zenden die chips niet alleen maar ontvangen ze ook. Dat heet ook wel een transmitter.
PS. het toevoegen van draadloze verbindingen aan apparaten begon al decennia geleden. Niets nieuws.
Ook de slimme meter en cv thermostaat zijn bijna een antennemast.
Heb je dat gemeten ( retorische vraag, ik weet het antwoord al.) Ook, wat is jouw definitie van een antennemast?
Dit is straling over straling over straling, zodat wijken bijna onwoonbaar worden.
Hele straten hebben kanker door alle straling in wijken.
Wat is de bedoeling van deze waanzinnige zender idioterie, als mensen dit niet overleven?
Welke soort straling, op welke frequentie en op welk energieniveau? Hoe is dit causaal verbonden met het onbewoonbaar worden van wijken volgens jou?
Waar hebben hele straten kanker?
Wat bedoel je exact met 'waanzinnige zender idioterie'? Welke mensen overleven dit niet, waar komt dit voor, waar wordt een causaal verband aangetoond tussen welk fenomeen je hier ook een poging doet te omschrijven en het 'niet overleven' van mensen?
En dan ben ik nog verre van een wetenschapper of hoogopgeleid. Kun je nagaan.
En dit is dus de reden dat er met deze mensen niet te praten valt. Eerst moeten we alle definities duidelijk hebben, de claims duidelijk hebben, de onderwerpen waarover we het nu exact hebben, en moeten we een gelijk of vergelijkbaar kennisniveau rond het onderwerp hebben.
Zo, ik heb m'n vitriool weer van me afgeschreven. Ik pak nog een sigaret, op m'n gezondheid. Cheers.
Snelle edit: kijk anders ook deze video om meer te leren over de basisprincipes waar we het hier over hebben:
[
Voor 3% gewijzigd door
Helgie op 23-05-2020 22:13
]