Elektrisch veld in huis?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 35.901 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-12-2020
Ik weet dat dit topic al relatief oud is, maar jullie hebben er verstand van.

Bij ons in huis gebeurt het volgende:
- we zijn zoek geworden van het binnenklimaat en alles duidt op aanwezigheid van elektrische lading (spieren trekken samen, stroomgevoel in vullingen, steken in enkels, haartjes spelen op, hoofdpijn/misselijkheid)
- als we de elektra volledig (!) afschakelen zijn de klachten weg (net als bij het verlaten van het huis)
- elke (!) willekeurige groep aanschakelen betekent dat we onze klachten voelen toenemen (in de buurt van meterkast en in de buurt van de ingeschakelde groep)
- klachten verergeren als we een zwaar apparaat gebruiken (wasmachien, VW, ...)
- stekkers eruit trekken (ook als apparaat al tijdje uit staat) verlicht enorm; dit geldt voor verschillende (!) apparaten waarmee we dit probeerden
- we hebben nooit bijzonder gevoeligheid voor electro/magnetisme gehad, het is 6 weken geleden begonnen, er is volgens ons niets gewijzigd in een van onze apparaten. Buiten het appartement hebben wij de klachten niet als we in de buurt zijn van vergelijkbare apparaten
- installateur heeft installatie doorgemeten: alle verbindingen naar de aardrail zijn correct gelegd; er zijn groepen met wat lekstroom maar niet hoger dan de helft van wat het zijn mag.
- aardlek-test doet het gewoon
- gisteravond zoemde de meterkast (20 dB hoger dan normaal) op 100 Hz, zoals mijn vroegere treintransformator in de stand tussen vooruit en achteruit. Dit stopte nadat de benedenbuurman n.a.w. zijn droger uitzette.

Wat kan hier aan de hand zijn????

MEt dank voor het meedenken, Gerard

[ Voor 7% gewijzigd door gdeventer op 08-05-2018 07:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
@gdeventer ik zou de luchtvochtigheid eens meten. Hoewel die momenteel gezien het weer vrij hoog zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@gdeventer
Het stroomnetwerk in je huis heeft produceert elektrische als magnetische velden. De verwachting is echter niet dat ook maar één van deze velden jullie klachten veroorzaakt:
(spieren trekken samen, stroomgevoel in vullingen, steken in enkels, haartjes spelen op, hoofdpijn/misselijkheid)
Kan inderdaad duiden op een elektrisch veld.
als we de elektra volledig (!) afschakelen zijn de klachten weg (net als bij het verlaten van het huis)
elke (!) willekeurige groep aanschakelen betekent dat we onze klachten voelen toenemen (in de buurt van meterkast en in de buurt van de ingeschakelde groep)
Kan zowel duiden op elektrische als magnetische effecten, mits er al actieve lasten aan de betreffende groepen hangen. Als elke last uitgeschakeld is, kan dit alleen duiden op een elektrisch effect.
klachten verergeren als we een zwaar apparaat gebruiken (wasmachien, VW, ...)
Dit zou betekenen dat het effect magnetisch is. Het elektrische veld is namelijk onafhankelijk van het afgenomen vermogen (oftewel de afgenomen stroom).
stekkers eruit trekken (ook als apparaat al tijdje uit staat) verlicht enorm; dit geldt voor verschillende (!) apparaten waarmee we dit probeerden
Dit zou heeeeeeeel eventueel kunnen duiden op een elektrisch effect. Kans is echter nihil.

Elektrische velden worden uitgedrukt in V/m. Ons lichaam gaat elektrische velden pas voelen bij vele kilovolts per meter. Aangezien het stroomnetwerk slechts 230V is, kan dit dus niet de oorzaak zijn.
Ons lichaam kan volgens de huidige geldende theorieën niet detecteren.

De kans is dan ook nihil dat het probleem bij de elektrische installatie van jullie huis ligt. Merken andere mensen dit effect ook als ze bij jullie over de vloer zijn? Let daarbij wel op je vraagstelling. Vraag niet "Voelen jullie ook....", maar vraag ze of ze iets raars voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:04:
@gdeventer ik zou de luchtvochtigheid eens meten. Hoewel die momenteel gezien het weer vrij hoog zou moeten zijn.
Vrij hoog, bedoel je dat echt?
Net even gekeken en ik zie dat die juist aan de droge (lees lage) kant is. Komt helemaal overeen met het weer.

Vreemd verschijnsel. Het komt overeen met een uitzonderlijk hoge veldsterkte die je normaliter nooit in een laagspanningsomgeving kan hebben. De gedachten gaan dan uit naar een hoogspanningsveld. Maar aan de andere kant zouden dan de buren hetzelfde moeten constateren. Hoe dan ook, geen klus voor een gewone elektricien, met de gewone meetapparatuur zal die moeilijk iets vinden, maar meer voor een hoogspanningstechnicus van het netbedrijf. Is er toevallig dicht bij je huis een hoogspanningslijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:27:
Is er toevallig dicht bij je huis een hoogspanningslijn?
Op meer dan 2 meter afstand ga je die ook niet voelen (ten minste, een 150kV lijn), alleen horen (trust me...). Een 380kV lijn zal je op sqrt(380/230)*2m=~2,60m niet voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Boven of onder je toevallig een slechthorende bewoner die een ringleiding heeft laten aanleggen ?
Dat zou een magnetisch veld creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Werkt een kompas wel normaal als je binnen bent met stroom ingeschakeld?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Grandisimo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:12:
Boven of onder je toevallig een slechthorende bewoner die een ringleiding heeft laten aanleggen ?
Arie- schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:31:
Werkt een kompas wel normaal als je binnen bent met stroom ingeschakeld?
Magneetvelden kunnen niet de symptomen veroorzaken die @gdeventer waarneemt, dit is dus niet de oorzaak.
Mijn vermoeden is dat de oorzaak zich ongeveer op ooghoogte bevindt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:57 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Grandisimo schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:12:
Dat kun je toch niet serieus menen!
Nee zo'n elektromagnetisch veld kan nooit zulke heftige verschijnselen veroorzaken. De regenhanger van een elektromagnetisch veld, dat alleen door stromen kan worden veroorzaakt, is een elektrostatisch veld. En dat is afkomstig van spanning. Dat is het fundamentele verschil tussen die twee.
TommyboyNL schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:50:
[...]

Op meer dan 2 meter afstand ga je die ook niet voelen (ten minste, een 150kV lijn), alleen horen (trust me...). Een 380kV lijn zal je op sqrt(380/230)*2m=~2,60m niet voelen.
Dat is waar als alles in orde is. Anders zou iedereen die onder of nabij een hoogspanningslijn woont problemen hebben. En dat is zeker niet het geval. Niettemin is dit nogal heftige probleem er, dus zoeken we naar mogelijke oorzaken. En zoals eerder opgemerkt, dan denk je al gauw aan de nabijheid van hoogspanning. Vandaar mijn vraag over eventuele hoogspanning in de buurt (waar iets mogelijk niet helemaal in orde is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Het lijkt mij ook hooguit een elektrostatisch effect (vandaar de tip om luchtvochtigheid te meten), maar veel waarschijnlijker gewoon een chemisch/biologisch effect, een vuilnisbak die nodig geleegd moet worden, stoffige vloerbedekking of ranzige ventilatiekanalen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 18:57
Dit topic doet mij enorm denken aan Better call Saul. Kan best een serieuze wending nemen dit verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:57:
Het lijkt mij ook hooguit een elektrostatisch effect (vandaar de tip om luchtvochtigheid te meten), maar veel waarschijnlijker gewoon een chemisch/biologisch effect, een vuilnisbak die nodig geleegd moet worden, stoffige vloerbedekking of ranzige ventilatiekanalen bijvoorbeeld.
Maar geeft dat ooit dergelijke effecten op de elektriciteitsinstallatie? Namelijk bij afschakeling van alle groepen is het verschijnsel weg! Ik kan me de stank van zo'n vieze vuilnisbak zeker voorstellen, evenals elke andere smerigheid, maar dat dit gepaard gaal zulke heftige elektrische verschijnselen, dat lijkt mij sterk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Techneut schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Maar geeft dat ooit dergelijke effecten op de elektriciteitsinstallatie? Namelijk bij afschakeling van alle groepen is het verschijnsel weg! Ik kan me de stank van zo'n vieze vuilnisbak zeker voorstellen, evenals elke andere smerigheid, maar dat dit gepaard gaal zulke heftige elektrische verschijnselen, dat lijkt mij sterk.
Placebo effect. Wat zou wel die klachten kunnen veroorzaken door een reguliere elektriciteitsinstallatie? Zelfs als er een hoogspanningslijn in de buurt is, en als we ervan uitgaan dat die ineens dit kan veroorzaken, hoe zit dat met dat het uitmaakt of zijn wasmachine aan staat? Tenzij er 100kV naar zijn wasmachine gaat zie ik dat niet voor mij.

Hij kan het met behulp van iemand natuurlijk uitzoeken, blind met de vriendin bijvoorbeeld. Al heb je dan ook kans dat het al snel wordt "Voel je het nu echt niet?" Weet je het zeker?".
Slecht binnenklimaat samen met placebo effect lijkt mij de meest logische verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
[...]

Er zijn dus geen effecten op de elektrische installatie. TS denkt dat de elektrische installatie effect op hem heeft, maar die kans is nihil.
Er is zoals eerder gezegd een veel grotere kans dat dit te maken heeft met andere factoren gecombineerd met het placebo effect en confirmation bias.

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oei oei, weer zo'n topic. Even flauw doen dan:
- De TS weet al zeker dat elektrische velden het probleem zijn.
- De TS zoekt alleen nog even bevestiging dat dat inderdaad zo is.
- De TS zal alles wat deze theorie tegenspreekt negeren.
- Als de bovengenoemde symptomen onmogelijk aan elektrische velden kunnen liggen dan kunnen er wel enkele andere symptomen genoemd worden.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
[...]

Een slechte luchtkwaliteit uit zich lang niet altijd in stank. Bacteriën of schimmels kunnen heel goed voor hoofdpijn en misselijkheid zorgen zonder dat je ze ruikt.

Als het afschakelen van de stroom je helpt, zou ik eens kijken of de mechanische ventilatie misschien smerig is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 13:08

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Het is te hopen dat TS nooit een MRI scan hoeft te laten maken. Met een magneetveld tot 7 tesla gaan er dan pas écht klachten ontstaan. In een woonhuis met 230 volt zit je toch al gauw aan een magneetveld van 0,2 nanotesla, ofwel 0.0000000002 tesla.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Oké alle slimme koppen zeggen dat het niet waarneembaar kan zijn .
Ik ken een vrouw die heeft eens een goeroe langs laten komen omdat ook zulke problemen had .
Ging de tuin aanleggen en er lag een dikke 6 kwadraat mm aarde kabel rondom het huis met bij de voordeur 2 aardpennen waar de kabel vast zat ,
Op een stukje van 1,5 van elkaar vandaan .
In een ring rondom het huis ligt dus die kabel en bij de voordeur loop je er tussen door .

Misschien placebo effect maar bij de beste vrouw waren de klachten verdwenen .

Mocht je geen problemen vinden met ventilatie , luchtvochtigheid, schimmels etc dan kan je het altijd proberen .

(Moet je wel vrijstaand wonen uiteraard )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Juup schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:
- Als de bovengenoemde symptomen onmogelijk aan elektrische velden kunnen liggen dan kunnen er wel enkele andere symptomen genoemd worden.
Ik hoop dat TS uberhaupt nog reageert ;)
Fantasma7988 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 04:58:
Oké alle slimme koppen zeggen dat het niet waarneembaar kan zijn .
Ik ken een vrouw die heeft eens een goeroe langs laten komen omdat ook zulke problemen had .
Ging de tuin aanleggen en er lag een dikke 6 kwadraat mm aarde kabel rondom het huis met bij de voordeur 2 aardpennen waar de kabel vast zat ,
Op een stukje van 1,5 van elkaar vandaan .
In een ring rondom het huis ligt dus die kabel en bij de voordeur loop je er tussen door .

Misschien placebo effect maar bij de beste vrouw waren de klachten verdwenen .

Mocht je geen problemen vinden met ventilatie , luchtvochtigheid, schimmels etc dan kan je het altijd proberen .

(Moet je wel vrijstaand wonen uiteraard )
Wat denk jij precies dat een aardkabel doet? Hint: Het heeft de aardpotentiaal. Er staat zo goed als geen enkele spanning op die kabel. Er loopt zo goed als geen enkele stroom door die kabel, anders gaat de aardlek af. Het is alsof jij morgen een stuk kabel los in de grond begraaft, en dan ineens hoofdpijn krijgt.

En een 'goeroe', je bedoelt een wichelroede loper ofzo?

[ Voor 53% gewijzigd door Sissors op 08-05-2018 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdeventer
Dank allen voor jullie reacties.

Ik constateer sceptisch over de klachten en een aantal serieuze vragen.

In aanvulling op de post: gisteren kwamen wij thuis en maakte de meterkast een sterk zoemend geluid (>20dB boven de achtergrond) op 100 Hz, zoals mijn vroegere treintrafo als je de vooruit/achteruitschuif 'er tussen in zette'. Dit geluid stopte toen de beneden buurman zijn wasdroger uitzette.

t.a.v. binnenklimaat: luchtvochtigheid momenteel 59% bij 21oC. Betreft nieuwbouw-appartement, geen rottende schimmels te verwachten. Klachten zijn 8 weken geleden voor het eerst naar voren gekomen.

of iets electro-magnetische, statische electriteit, elektrische velden zijn. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat alle klachten qua aard 'electriciteit'-gerelateerd zijn.

t.a.v. hoogspanningsleidingen: geen hoogspanningsleiding in de buurt; geen werkzaamheden in de buurt bekend

t.a.v. placebo-effect. Ik sluit niet uit dat onze waarnemingsgrens door langdurige blootstelling verlaagd is, maar dát er effecten zijn van elektra in ons huis staat bij mij buiten kijf. Anderen - minder lang aanwezig - hebben ook - niet gepushed door ons - iets gemerkt, maar konden dat nog niet duiden. We zijn met ons tweeen en het effect is merkbaar bij ons beiden (met een stapsprong, niet langzaam uitdoven). Ook blinde testen (de een komt later in het huis) sluiten placebo uit.

Inderdaad nodigen niet alle reacties uit om uberhaupt nog te reageren, maar omdat er ook serieuze en kundig overkomende reacties zijn heb ik het toch gedaan. Bij deze herhaal ik de vraag: wat zou hier aan de hand kunnen zijn.

t.a.v. placebo-effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:43
Misschien suffe vraag, maar jullie nieuwbouw appartement? Heeft dat toevallig vloerverwarming?
Iets soortgelijks kan ook optreden als je vloerverwarming te hoog staat ingesteld.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:34
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:28:

t.a.v. binnenklimaat: luchtvochtigheid momenteel 59% bij 21oC. Betreft nieuwbouw-appartement, geen rottende schimmels te verwachten. Klachten zijn 8 weken geleden voor het eerst naar voren gekomen.
Google eens op Vathorst. Nieuwbouw zegt niets over de staat van je installatie.

Daarbij Google ook eens op placebo effect. Want later thuis komen en ook hoofdpijn hebben is geen placebo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
@Bastie-88
We hebben inderdaad vloerverwarming en die is als eerste bij ons in het vizier gekomen.

Het betreft een warmwater-vloerverwarming met kunststofleidingen.

Deze worden per ruimte/zone aangestuurd door kleine motoren die klepjes aansturen (dis is een 24V-systeem). De trafo van dat systeem maakte lawaai viel ons op (toen de klachten al zo heftig waren dat we elders zijn gaan slapen). Die stekker eruit gaf toen enorme verlichting (maar niet weg). Dat laatste weten we aan mogelijk nog weg te trekken lading oid, maar na enkele dagen was dat nog niet het geval. We sliepen toen nog steeds elders, maar kwamen wel af en toe langs om waar te nemen, spullen op te halen en wasmachine te gebruiken. De vloerverwarming stond/staat nog steeds uit. Toen kwam wasmachine in beeld, met als experiment om daar de stekker ook uit te trekken (nadat hij al een tijdje uit stond), met wederom verlichting als resultaat. Later hebben we vloerverwarming-trafo er weer in gehad (na bezoek monteur en 12 uur op zwart gestaan) en hadden we een relatief probleemloze 24 uur. De klachten namen weer toe en stekker eruit gaf verlichting (zowel trafo als wasmachine).

Volgens mij is de vloerverwarming uit als de verdeler eruit ligt, maar dat weet ik niet zeker. We hebben geen aparte pomp. Het warme water komt vanuit de CV (40 oC). We hebben de test niet gedaan met ook de ketel uit. Wellicht is dat dus nog zinvol.

Kun je dit plaatsen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 13:35
Doe nou verstandig en kijk verder dan de elektra!

Hoe is het (balans) ventilatiesysteem er aan toen? Heb je daar al door een expert naar laten kijken / laten reinigen. Want veel gezondheids klachten in huis worden veroorzaakt door slechte ventilatiesystemen.!

Het is een nieuwbouwhuis! Misschien heb je wel last van stoffen die ergens uitdampen? Lijm van een PVC vloer? Pur voor isolatie? Lak op terpetinebasis? Weet ik veel!

Of misschien hebben jullie beide licht last van hooikoorts (heel veel mensen krijgen daar opeens last van) en is het binnenklimaat NET niet helemaal perfect.

We proberen je niet af te zeiken, we proberen je juist verder te helpen!
Ik constateer sceptisch over de klachten.
Niet om jou af te branden, maar logische gezien is scepsis in dit geval ook heel gezond. Je hebt het namelijk over iets wat in de 'alternatieve/alu-hoedjes' hoek zit.
In aanvulling op de post: gisteren kwamen wij thuis en maakte de meterkast een sterk zoemend geluid (>20dB boven de achtergrond) op 100 Hz, zoals mijn vroegere treintrafo als je de vooruit/achteruitschuif 'er tussen in zette'. Dit geluid stopte toen de beneden buurman zijn wasdroger uitzette.
beltrafo of andere trafo in de meterkast (kabelmodem, router, accespoint?) kan lekker brommen. Vibratie van het bewegen van de wasdroger van de buurman? i dunno!
of iets electro-magnetische, statische electriteit, elektrische velden zijn. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat alle klachten qua aard 'electriciteit'-gerelateerd zijn.
Hoe dan?! Er is voor zover ik weet nooit wetenschappelijk aangetoond dat mensen klachten krijgen van dit soort magnetische velden. Zeker niet bij een laagspannings-installatie met een lage freqentie en laag vermogen als een huisinstallatie.

Dus als je dit middels dubbel-blinde testen kunt bewijzen, kun je waarschijnlijk de (medische) wetenschap een enorme dienst bewijzen.

Met andere woorden: Jij gaat in je woonkamer zitten met goede oordoppen en een goede blinddoek op om je zintuigen uit te schakelen en iemand anders gaat de hoofdschakelaar wel/niet uitzetten. En jij gaat vertellen wanneer je verschil merkt.

En doe die test maar eens enkele tientallen keren achter elkaar. En dan maar goed/fout turven. En post die resultaten hier even. Er lopen hier vast wel wat mensen rond die er even wat statistiek overheen kunnen halen.
t.a.v. placebo-effect. Ik sluit niet uit dat onze waarnemingsgrens door langdurige blootstelling verlaagd is, maar dát er effecten zijn van elektra in ons huis staat bij mij buiten kijf. Anderen - minder lang aanwezig - hebben ook - niet gepushed door ons - iets gemerkt, maar konden dat nog niet duiden. We zijn met ons tweeen en het effect is merkbaar bij ons beiden (met een stapsprong, niet langzaam uitdoven). Ook blinde testen (de een komt later in het huis) sluiten placebo uit.

Inderdaad nodigen niet alle reacties uit om uberhaupt nog te reageren, maar omdat er ook serieuze en kundig overkomende reacties zijn heb ik het toch gedaan. Bij deze herhaal ik de vraag: wat zou hier aan de hand kunnen zijn.
Je hebt *ergens* last van en je concludeert nu dat het aan de elektra in je huis ligt? Sterker nog het "staat buiten kijf"! Met andere woorden: Je gaat NERGENS meer naar kijken behalve naar je elektra? Zelfs als een installateur aangegeven heeft dat hij niets geks kan vinden. in een huisinstallatie van een appartement (wat nou niet echt de meest ingewikkelde of exotische installatie ooit is).

Die blinde test mag je nog even wat beter uitleggen, want waarom is het blind als het tijdgebonden is? als in later thuis komen?
Die stekker eruit gaf toen enorme verlichting (maar niet weg). Dat laatste weten we aan mogelijk nog weg te trekken lading oid, maar na enkele dagen was dat nog niet het geval.
Dat een 24v transformator bromt is niet zo heel raar. Maar dat je fysiek (buiten dat de brom irritant kan zijn) last hebt van een 24v transformator klopt gewoon domweg niet. Als je de stekker eruit trekt is het magnetische veld bijna direct weg. Er is geen resterende lading in een trafo! Dat kost geen dagen! Daarnaast is het magnetische veld rond een laag-vermogen trafotje misschien aanwezig 20cm rondom de trafo, meetbaar, maar niet zodanig dat je daar fysiek iets van merkt.

Het klopt dus niet dat je de trafo koppelt aan je klachten! Het eruit trekken van de stekker is gewoon placebo. Jij wil dat het aan de trafo ligt, dus voel je je beter als je de stekker eruit hebt getrokken. Echter de klachten gaan niet (helemaal weg) dus ligt het aan de "resterende lading"!

[ Voor 26% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2018 09:32 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:17
Je meldt dat je een verschil merkt bij het uitzetten van alle groepen en het weer aanzetten van 1 willekeurige groep. Wellicht kun je iemand vragen om mee te helpen aan een dubbel blind test. De persoon zal dan de meterkast alles uitzetten en een groep wel/niet aanzetten (denk hierbij ook aan aarlek aan/uit zodat je niet op basis van de schakel geluiden al kan weten of het aan staat). Mogelijk kun je op die manier wat beter uitsluiten van welke groepen je het meeste last hebt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Juup schreef op maandag 7 mei 2018 @ 22:38:
Toch opvallend hoe verbazingwekkend accuraat deze voorspelling was! @Juup, wel eens overwogen om een carriere als waarzegger te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-05 19:26

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Als je zelf de oorzaak al heb gevonden, en niet verder wilt zoeken:

Er zijn best wel mensen die aan je willen verdienen:

http://www.stralingsvrijhuis.nl/nl/

nieuwbouw begrijp ik?

vers beton -> Radon gas
Vers geschilderd ->
verse kit ->
gebruikte lijm voor vloerbedekking ->
etc.
Ventileren zou zomaar de oplossing kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Tens op 08-05-2018 09:45 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:15:
@Bastie-88
We hebben inderdaad vloerverwarming en die is als eerste bij ons in het vizier gekomen.

Het betreft een warmwater-vloerverwarming met kunststofleidingen.

Deze worden per ruimte/zone aangestuurd door kleine motoren die klepjes aansturen (dis is een 24V-systeem). De trafo van dat systeem maakte lawaai viel ons op (toen de klachten al zo heftig waren dat we elders zijn gaan slapen). Die stekker eruit gaf toen enorme verlichting (maar niet weg). Dat laatste weten we aan mogelijk nog weg te trekken lading oid, maar na enkele dagen was dat nog niet het geval. We sliepen toen nog steeds elders, maar kwamen wel af en toe langs om waar te nemen, spullen op te halen en wasmachine te gebruiken. De vloerverwarming stond/staat nog steeds uit. Toen kwam wasmachine in beeld, met als experiment om daar de stekker ook uit te trekken (nadat hij al een tijdje uit stond), met wederom verlichting als resultaat. Later hebben we vloerverwarming-trafo er weer in gehad (na bezoek monteur en 12 uur op zwart gestaan) en hadden we een relatief probleemloze 24 uur. De klachten namen weer toe en stekker eruit gaf verlichting (zowel trafo als wasmachine).

Volgens mij is de vloerverwarming uit als de verdeler eruit ligt, maar dat weet ik niet zeker. We hebben geen aparte pomp. Het warme water komt vanuit de CV (40 oC). We hebben de test niet gedaan met ook de ketel uit. Wellicht is dat dus nog zinvol.

Kun je dit plaatsen?
An sich wel.

Houd er rekening mee dat de vloer relatief langzaam opwarmt en afkoelt. Afhankelijk van hoe lang het duurt voordat je verlichting merkt kun je daar iets aan afleiden.
Als de vloerverwarming uit staat, je vervolgens stekkers trekt en zegt dat dat extra verlichting brengt is de vraag denk ik of dat instant verlichting is of geleidelijk.

Persoonlijk dacht ik altijd dat vloerverwarming niet >30°C ingesteld moest worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FragDaddy
Tens schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:31:
Als je zelf de oorzaak al heb gevonden, en niet verder wilt zoeken:

Er zijn best wel mensen die aan je willen verdienen:

http://www.stralingsvrijhuis.nl/nl/
Dat is toch schandalig! Topicstarter, wat je ook doet blijf alsjeblieft VER uit de buurt van dit soort bedrijfjes!

Ze hebben een webshop. Zullen we met een groepje GoTTers zo'n apparaat bestellen en uit elkaar schroeven? Ik zou het bijna zelf doen, maar 2000+ euro is net iets te veel.

[ Voor 135% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2018 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
@Bastie-88 dank. Een duurtest met de ketel/verdeler uit gaan we doen voor alle zekerheid. De trafo eruit gaf wel een stapsgewijs effect en zeker geen geleidelijk effect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid

Je weet dus nauwelijks wat elektriciteit is (of hoe je het spelt), maar wel dat alle klachten 'electriciteit'-gerelateerd zijn. Ik zie eerlijk gezegd helemaal niets in je symptomen wat persé elektriciteit-gerelateerd zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 17:19

Releases

Ja maar!

Mogelijk sinds het begin van de symptomen overgestapt op een specifiek dieet of verandering in jullie maaltijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Zijn je klachten ook weg als je in een tent als deze slaapt? https://hollandshielding....traling-afschermende-tent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gdeventer
o.a. @mcDavid en de andere die mij van een tunnelvisie/selffulfilling-profecy verdenken. Met electriciteit bedoel ik alle fenomenen die iets met elektra te maken kunnen hebben. Ik leer uit de reacties dat er onderscheid is tussen elektrische velden en magnetise velden. Daar ga ik dus allemaal geen uitspraken over doen.

De symptomen die het meest en het snelst optreden zijn en voor mij naar electra wijzen:
- spiersamentrekkingen en ontspanningen
- dat typische gevoel in je vullingen
- huidtinteling

Ik heb genoeg vroeger met een transformator gespeeld om dit gevoel te herkennen.

Hoofdpijn/misselijkheid zijn volgend op het bovenstaande.

Wat betreft tunnelvisie/self-fullfulling prophecy: wij hebben lang gedacht dat het een geluidsprobleem was gezien wat we hoorden en hebben gemeten (wel afkomstig van electra gezien de gemeten pieken op 50 en 100Hz) en de trillingen die wij ervoeren in bed. Die tunnelvisie heeft ons de eerste 5 weken van de klachten niet op het spoor van een elektra-probleem gezet. Pas later is die mogelijkheid gaan dagen.

Wat betreft suggesties van binnenklimaat:
- 2 jaar geleden opgeleverd, tot 8 weken geleden geen van de huidige klachten; uitlekkend beton/PVC-lijm etc, komt niet aannemelijk over voor mij.
- MV (geen balansregeling, gewoon simpele 4 standen MV) is nagekeken en schoon;
- vochtigheid in de regel tussen de 50 en 60%
- alle ventilatieroosters open, slapen met schuifpui op kier van 5 cm.
- het is geen groot appartement (3 kamer)

Wat betreft dubbelblind-testen: ik (en mijn vrouw) kunnen het huis binnenlopen en via waarnemen van lichamelijke reacties (niet zijnde hoofdpijn) exact aangeven of het huis wel of niet door de ander 'op zwart' is gezet. Idem voor welke groepen er wel of niet aanstaan .

Wat betreft uitgevoerd onderzoek: de installateur heeft installatie inderdaad doorgemeten vanaf de aardleiding. Wat hij (nog) niet heeft gedaan (en waarvoor afspraak staat) is het doormeten of de aardleiding zelf doet wat je er van zou verwachten. Gezien de beschreven klachten/optredende fenomenen duidt Stedin het i.e.g. op iets met de aarding.

Klok/klepel: zwevende nul?? ik heb er over gehoord dat het bestaat, maar weet absoluut niet wat dit fenomeen is.

Meedenken met suggesties wordt gewaardeerd; vragen stellen ook. bagatelliseren van klachten vanuit eigen onbegrip liever niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat is iets wat niet bepaald hoort. Vraag is hoe dat komt, en als je in zijn algemeen een zo goed als onhoorbare brom hebt door je hele huis, of dat het zou kunnen verklaren.

Edit: Had bovenstaande post nog niet gezien. Punt van elektriciteit blijft: Moet je eens uitrekenen wat voor een gigantische velden je nodig hebt om spiertintelingen te krijgen. Tenzij je tussen hoogspanningsleidingen zit (en dan bedoel ik echt fysiek dat je de mast in klimt en tussen de kabels gaat hangen), is dat redelijk onmogelijk.

De klachten bagataliseren doen er volgens mij niet veel. Maar voor de duidelijkheid: De optie opperen dat het een placebo effect is, is niet bagataliseren. Het hele punt van placebo effect is, is dat het echt is.

[ Voor 32% gewijzigd door Sissors op 08-05-2018 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
@Sissors de 50/100 hz is goed meetbaar als grote piek door het hele huis en correleert met onze klachten qua heftigheid. We hebben geen bron kunnen vinden in huis die hiervoor verantwoordelijk was (veel apparaten doen wel iets met 50 hz, koelkast hebben we als eerste uitgezet).
We dachten dat we met de trafo van de vloerverwarming de boosdoener gevonden had. Dat scheelde ook veel, maar die lag er gisteren uit.

Gisteren was in zoverre nieuw dat de toon heel duidelijk uit de meterkast kwam. De deur zit rechts in de gang. halfmetertje voor de deur merkte je niuets, halfmetertje na de deur (en verder in de gang) idem. In verlengde van de meterkast (haaks op de gang) wel. Uit welk deel het geluid kwam hebben we niet kunnen vaststellen omdat tegen de tijd dat we de deur wilde openen het geluid abrupt stopte (wat we kunnen relateren aan uitzetten van de droger door beneden buurman).

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 10:05
heeft CO-vergiftiging niet soortgelijke klachten?

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-05 17:54

Theo

moederbord

TommyboyNL schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:50:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn vriendin voelt ook wanneer ze onder een hoogspanningslijn is; in de auto kan zij blind voelen wanneer we er onder één doorrijden.

Een gewoon mens kan inderdaad niet veel voelen van stroom. Maar er zijn ook mensen die raar zijn of die een afwijking hebben waarmee ze dat wel kunnen observeren. Bijvoorbeeld omdat ze veel meer zenuwbanen hebben dan een 'gewoon' iemand.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bo-tweak
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 06:25
@Themperror

Zeer terechte opmerking, zeker uitsluiten. Kan heel atypisch presenteren en grote gevolgen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
CO-vergifting hebben we naar gekeken en besproken.Co-vergiftiging begint met hoofdpijn/misselijkheid; hier is hoofdpijn uiteindelijk iets wat optreedt na zaken in spieren etc. Dat laatste duidt niet op CO. Of heb jij daar andere info over?

CV-ketel is overigens ook volledig nagekeken en frisse lucht lijkt echt niet schaars in ons appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:32:
@Sissors de 50/100 hz is goed meetbaar als grote piek door het hele huis en correleert met onze klachten qua heftigheid. We hebben geen bron kunnen vinden in huis die hiervoor verantwoordelijk was (veel apparaten doen wel iets met 50 hz, koelkast hebben we als eerste uitgezet).
We dachten dat we met de trafo van de vloerverwarming de boosdoener gevonden had. Dat scheelde ook veel, maar die lag er gisteren uit.

Gisteren was in zoverre nieuw dat de toon heel duidelijk uit de meterkast kwam. De deur zit rechts in de gang. halfmetertje voor de deur merkte je niuets, halfmetertje na de deur (en verder in de gang) idem. In verlengde van de meterkast (haaks op de gang) wel. Uit welk deel het geluid kwam hebben we niet kunnen vaststellen omdat tegen de tijd dat we de deur wilde openen het geluid abrupt stopte (wat we kunnen relateren aan uitzetten van de droger door beneden buurman).
Bedoel je nu 50Hz/100Hz elektrisch wat meetbaar is, of akoestisch? Want elektrisch is normaal 50Hz idd goed meetbaar, maar dat is in elk huis zo. De veldsterktes die je nodig hebt voor jullie klachten zijn nou eenmaal een stuk hoger.

Ik zou de volgende keer dat een monteur langs komt eens zorgen dat je buren die droger kunnen laten draaien, want dat is gewoon echt niet de bedoeling.
Theo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:36:
[...]
Bijvoorbeeld omdat ze veel meer zenuwbanen hebben dan een 'gewoon' iemand.
Heb je hier een bron van?

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 08-05-2018 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:08

g0tanks

Moderator CSA
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:37:
CO-vergifting hebben we naar gekeken en besproken.Co-vergiftiging begint met hoofdpijn/misselijkheid; hier is hoofdpijn uiteindelijk iets wat optreedt na zaken in spieren etc. Dat laatste duidt niet op CO. Of heb jij daar andere info over?

CV-ketel is overigens ook volledig nagekeken en frisse lucht lijkt echt niet schaars in ons appartement
Meten is weten.

Zoiets wil je toch gewoon met 100% zekerheid uitsluiten?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
Metingen van 50/100 Hz zijn akoestisch gemeten op niveaus die hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-05 16:20
Al eens gedacht om een meting te doen, of te laten uitvoeren? Misschien kan je een EMC meting laten doen, of is er geschikt apparatuur dat een indicatie kan geven.

Voorbeeld: https://www.conrad.nl/p/m...ser-extech-emf450-1491922
(Totaal geen idee of dit voor jouw van toepassing is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
dank @Slaut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou zeker inderdaad CO 100% willen uitsluiten.
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:38:
Dat lijkt mij dan toch een duidelijk iets om mee te beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 15:12
Even heel simpel, wat is er veranderd in huis, bij jullie als persoon waardoor dit opeens is begonnen. "Niets" is geen antwoord, want dit ontstaat niet opeens vanuit het niks.

Begin daar te zoeken.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 10:05
Anyhow ik zou opzoek gaan naar andere potentieele oorzaken dan elektrisch/magnetische velden.
Gassen, Klimaat/Seizoen gerelateerde dingen, Schimmels/Sporen (misschien bij voordeur of een bepaalde plant in de voortuin of bij buren?), Zulke dingen dus..

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Is er vlakbij het huis een satelliet schotel aanwezig?

Wij hadden er ook 1 hangen aan de muur.
Deze moet verplaatst worden ivm verbouwing en onze klachten waren toen weg.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-05 10:59
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:22:
Meedenken met suggesties wordt gewaardeerd; vragen stellen ook. bagatelliseren van klachten vanuit eigen onbegrip liever niet.
Tsja dat doet je omgeving toch al, met je meepraten? Hier vraag je op een forum naar de mening van mensen die er misschien wat meer kijk op hebben (want Tweakers) en alles wat niet overeenkomt met je eigen ideeën is fout en bagatelliseren van jouw probleem.

Misschien moet je nadenken of al die suggesties niet een kern van waarheid bevatten en je zelf misschien fout zit met je theorie.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Hebben jullie dezelfde klachten als jullie bij boven/benedenburen in huis zijn, of hebben andere bewoners van het complex ook klachten?

je zou eens in de richting van 'laagfrequent geluid' kunnen zoeken

En als het hoorbaar is; wat voor effect heeft een gehoorbeschermer?

[ Voor 19% gewijzigd door Tens op 08-05-2018 10:52 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:38:
Dus je beweert bij hoog en bij laag dat je klachten gerelateerd zijn aan elektrische zaken, maar gaat akkoestisch meten!? Dat is alsof je een voedselvergiftiging opgelopen hebt, en dus maar de olie van je auto gaat verversen omdat het daar mogelijk door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thundermo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-05 12:24
Zoals @Tens al aangaf. Hoe zit het bij het aanwezig zijn in andere gebouwen van buren, familie, je werk, de supermarkt of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
gdeventer schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:27:
Ik weet dat dit topic al relatief oud is, maar jullie hebben er verstand van.

Bij ons in huis gebeurt het volgende:
...

- installateur heeft installatie doorgemeten: alle verbindingen naar de aardrail zijn correct gelegd; er zijn groepen met wat lekstroom maar niet hoger dan de helft van wat het zijn mag.
- aardlek-test doet het gewoon
- gisteravond zoemde de meterkast (20 dB hoger dan normaal) op 100 Hz, zoals mijn vroegere treintransformator in de stand tussen vooruit en achteruit. Dit stopte nadat de benedenbuurman n.a.w. zijn droger uitzette.
....
Als je puur elektrisch zou kijken, kan het probleem zich ook voor de meter bevinden.
Zeker omdat een installateur achter de meter niets bijzonders heeft gevonden.
Zijn er nieuwe mensen komen wonen de afgelopen weken? Misschien gebruiken die apparaten met bizar hoge vermogens?
Een meterkast die zoemt omdat de onderbuurman (waarschijnlijk) een droger aan heeft staan klinkt mij als dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Sissors schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:37:

[...]

Heb je hier een bron van?
Eigen vriendin als levend bewijs. Zij heeft fybromiagie en volgens recente onderzoeken hebben personen met fybro een factor 10-30 meer zenuwbanen. Ik heb zelf geen bron, vriendin heeft recentelijk hier een medisch onderzoeksrapport van gezien online omdat er nog best wat onderzoek wordt gedaan naar fybro wereldwijd.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Nog een aanvulling m.b.t. de reacties van mensen die wijzen naar de (on)mogelijkheid van hoogspanning. Er is de laatste jaren toch wel een en ander bekend geworden over de gezondheidseffecten van het in de buurt wonen van hoogspanningskabels; daar hoef je dus niet letterlijk voor 1 meter van de hoogspanning verwijderd te zijn.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
@thundermo @Tens

Het klachtenfenomeen is:
- voor ons beide geheel nieuw (en wij zijn dik in de 40)
- was niet in ons appartement aanwezig tot 8 weken geleden (we wonen er 1,5 jaar)
- is volledig appartement gerelateerd; in buurappartementen (en elders) hebben we de klachten niet

wat wel begint te ontstaan is een verhoogde alertheid voor herkenning van 50 Hz-geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
  • Laatst online: 01-10-2024
Klinkt voor mij eerder een probleem met VoC's in huis. Misschien eens kijken of je dit kan laten opmeten? Als het daar aan ligt moet de ventilatie verder onderzocht worden.

Wikipedia: Volatile organic compound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Misschien denk ik te simpel en iets te ver out of the box; is je meterkast niet defect waardoor er iets kleins half aan het wegsmelten is in je meterkast? Zo'n lekkere plastic damp is ook niet bepaald goed voor je...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:03:
@thundermo @Tens

Het klachtenfenomeen is:
- was niet in ons appartement aanwezig tot 8 weken geleden (we wonen er 1,5 jaar)
- is volledig appartement gerelateerd; in buurappartementen (en elders) hebben we de klachten niet

wat wel begint te ontstaan is een verhoogde alertheid voor herkenning van 50 Hz-geluid
Nogmaals.

Wat. Is. Er. Veranderd.

Zo simpel is het, begin daar met zoeken. En het smoesje "niks! alles is hetzelfde" is gewoon onmogelijk.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

corset schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:09:
[...]

Nogmaals.

Wat. Is. Er. Veranderd.

Zo simpel is het, begin daar met zoeken. En het smoesje "niks! alles is hetzelfde" is gewoon onmogelijk.
Nou, ik vind dit wel erg cru. Afgaande op de reacties van TS is hij zelf ook op onderzoek uitgeweest maar heeft tot dusver nog niets kunnen vinden; ik ga mee in je redenatie dat er iets veranderd moet zijn, maar zo lang dat niet binnen de eigen muren is gebeurd is het moeilijk te pinpointen. For all we know is de onderbuurman een Tesla coil aan het bouwen :?

Misschien heb ik het ergens gemist, maar heeft TS uberhaupt overleg gehad met de buren met de vraag of zij:
• deze klachten herkennen / hier ook last van hebben?
• (elektrotechnische) zaken veranderd / verbouwd / aangeschafd / verwijderd hebben?
• andere mogelijke oorzaken weten

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 08-05-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 10:37

killercow

eth0

Theo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:58:
[...]

Eigen vriendin als levend bewijs. Zij heeft fybromiagie en volgens recente onderzoeken hebben personen met fybro een factor 10-30 meer zenuwbanen. Ik heb zelf geen bron, vriendin heeft recentelijk hier een medisch onderzoeksrapport van gezien online omdat er nog best wat onderzoek wordt gedaan naar fybro wereldwijd.
Das gek, alle artikelen die ik zie zo zie hebben het over een lage pijngrens, niet over meer zenuwbanen (whatever that may be)
Abnormalities in the ascending and descending pathways involved in processing pain have been observed in fibromyalgia. 50% less stimulus is needed to evoke pain in those with fibromyalgia

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Harrie_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Nou, ik vind dit wel erg cru. Afgaande op de reacties van TS is hij zelf ook op onderzoek uitgeweest maar heeft tot dusver nog niets kunnen vinden; ik ga mee in je redenatie dat er iets veranderd moet zijn, maar zo lang dat niet binnen de eigen muren is gebeurd is het moeilijk te pinpointen. For all we know is de onderbuurman een Tesla coil aan het bouwen :?

Misschien heb ik het ergens gemist, maar heeft TS uberhaupt overleg gehad met de buren met de vraag of zij:
• (elektrotechnische) zaken veranderd / verbouwd / aangeschafd / verwijderd hebben?
Goed punt, maar ik mis gewoon compleet eigen onderzoek. Wat zeggen de buren? Wat zeggen verschillende onderzoeken.

Het is nu TS die roept "Het is 100% elektrisch! iedereen die het niet met me eens is wil me tegenwerken". Terwijl juist ook die groep wil helpen. Maar dat mag dan weer niet :-(

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
WeHoDo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:42:

Een sataliet-schotel ontvangt enkel een signaal maar stuurt niets uit. Ook al haal je de schotel weg, dat heeft geen invloed op “eventuele straling”. De zender (sataliet) staat nog aan.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

WeHoDo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:42:

Komaan nu, dit topic blijft gekker worden. Zo'n satellietontvanger voor televisie heeft nul invloed op de straling rondom je. Die satellieten in de ruimte blijven uitzenden ongeacht je er nu een schotel naar wijst of niet.

Zelfs als het om een schotel gaat die effectief zelf uitstuurt is het vermogen zo laag dat de straling van telefoonmasten voor jou een veel grotere zorg zou moeten zijn.

Ik herinner me nog de klachten die er waren van bewoners die beweerden ziek te worden van de enorme satellietschotel die bovenop een gebouw staat waar ik ooit werkte. Een groot mysterie, want dat ding is puur versiering en zendt/ontvangt niets (bedrijf maakt satelliet equipment).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dit is bepaald niet de plek voor deze discussie, maar...
killercow schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:15:
Das gek, alle artikelen die ik zie zo zie hebben het over een lage pijngrens, niet over meer zenuwbanen (whatever that may be)
Theo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:58:
[...]volgens recente onderzoeken hebben personen met fybro een factor 10-30 meer zenuwbanen[...]
En dit zegt iets over een gevolg niet over een oorzaak:
killercow schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:15:
Abnormalities in the ascending and descending pathways involved in processing pain have been observed in fibromyalgia. 50% less stimulus is needed to evoke pain in those with fibromyalgia

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 17:19

Releases

Ja maar!

Er zijn stuk voor stuk goede vragen gesteld om ook elders te kijken ipv alleen maar ''elektrisch''
TS heeft schijnbaar geen zin om daarop in te gaan. Daar stopt het helpen vanuit de community ook wel dan denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:03:
@thundermo @Tens

Het klachtenfenomeen is:

En dat laatst is mogelijk een obstakel in je zoektocht naar de bron. In eigen appartement heb je feitelijk alles al uitgesloten, en de droger van de buurman lijkt ook niet het probleem, want die zal echt niet 24/7 aanstaan.
Testen met gehoorbeschermers kan ook wat uitsluiten. Echt blind testen (jullie uit het pand, iemand schakelt wat aan of uit, en dan het pand ingaan) is verder de enige manier om dingen uit te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
Theo schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn vriendin voelt ook wanneer ze onder een hoogspanningslijn is; in de auto kan zij blind voelen wanneer we er onder één doorrijden.

Een gewoon mens kan inderdaad niet veel voelen van stroom. Maar er zijn ook mensen die raar zijn of die een afwijking hebben waarmee ze dat wel kunnen observeren. Bijvoorbeeld omdat ze veel meer zenuwbanen hebben dan een 'gewoon' iemand.
Nee, sorry. Dat is gewoon niet zo. Die mensen hebben allemaal nog nooit een fatsoenlijk wetenschappelijk gecontroleerde dubbelblinde test gedaan.

Straks gaan we ook nog roepen dat telepatie prima mogelijk is voor sommige mensen omdat ze meer zenuwbanen hebben.

[quote]gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:22:
Wat betreft dubbelblind-testen: ik (en mijn vrouw) kunnen het huis binnenlopen en via waarnemen van lichamelijke reacties (niet zijnde hoofdpijn) exact aangeven of het huis wel of niet door de ander 'op zwart' is gezet. Idem voor welke groepen er wel of niet aanstaan .
Ok, nu ben je echt aan het trollen! Heb je dat ook aan de installateur laten zien en wat zei hij toen?

Sterker nog: Bel de TU Delft en een academisch ziekenhuis en zeg dat je het kunt voelen dat een groep wel of niet ingeschakeld is. Grote kans dat je serieus geld kunt verdienen in medisch en wetenschappelijk onderzoek.
Wat betreft uitgevoerd onderzoek: de installateur heeft installatie inderdaad doorgemeten vanaf de aardleiding. Wat hij (nog) niet heeft gedaan (en waarvoor afspraak staat) is het doormeten of de aardleiding zelf doet wat je er van zou verwachten. Gezien de beschreven klachten/optredende fenomenen duidt Stedin het i.e.g. op iets met de aarding.
"iets met aarding". Sorry hoor, maar ook al trek je de klem van de aardpin (en is je installatie niet meer geaard), dan nog krijg je niet dit soort klachten. Sterker nog, als je geen hele oude / defecte apparaten hebt blijft alles gewoon werken en merk je niet eens dat de aarde niet is aangesloten.
Klok/klepel: zwevende nul?? ik heb er over gehoord dat het bestaat, maar weet absoluut niet wat dit fenomeen is.
[quote]
Als er sprake is van een zwevende nul staat er 400volt op al je apparatuur en is het meeste direct kapot. Dus dat is inderdaad een klok-klepel verhaal. Een zwevende nul heeft overigens ook helemaal niets met de aarde te maken.
Het is niet zo zeer onbegrip, maar meer ongeloof!

[ Voor 55% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2018 11:34 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:12
..Ik zal wel worden begraven in de comments maar dit klinkt ontzettend als een Placebo Effect... Ik heb natuurlijk geen goede kijk op de situatie en hoor niks uit te vlakken maar ik zou echt aanraden om het probleem in die hoek aan te pakken.

Een CO detector kan natuurlijk ook geen kwaad, maar het klinkt alsof jullie thuis elkaar 'opjutten' (voel je dat ook? mijn haren staan overeind, hoor je dat?) Al die prikkels zullen het gevoel alleen maar versterken, en je geeft zelf al aan dat je erg bewust bent nu van welke electrische bromtoon je ook horen kan, jullie zijn je heel erg bewust van ieder apparaat dat inschakeld (nog meer prikkels).

Het is lastig om deze cirkel te doorbreken; je zult samen de prikkels moeten stoppen, dat kan door onomstotelijk te bewijzen dat jullie installatie deugd, af te speken dat jullie niet meer binnens huis over de problemen praten op een suggestieve manier (dat is lastig trouwens)...

succes ermee

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
Harrie_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:14:
[...]

Ook al was hij een tesla coil aan het bouwen dan had OP daar nog steeds geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:56
FragDaddy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:27:
[...]

Nee, sorry. Dat is gewoon niet zo. Die mensen hebben allemaal nog nooit een fatsoenlijk wetenschappelijk gecontroleerde dubbelblinde test gedaan.

Straks gaan we ook nog roepen dat telepatie prima mogelijk is voor sommige mensen omdat ze meer zenuwbanen hebben.
Hierop inhakend, ben ik van mening dat er rare mutaties mogelijk zijn en dat je het nooit 100% moet uitsluiten, maar ik zie ook graag wetenschappelijk uitgevoerde test of in dit geval abx tests.

De hoorbare 50 en 100 Hz tonen klinken me als meer interessant dan da je het in de EMC hoek gaat zoeken. Waar komen deze tonen vandaan?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
FragDaddy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:19:
Hoe dan?! Er is voor zover ik weet nooit wetenschappelijk aangetoond dat mensen klachten krijgen van dit soort magnetische velden. Zeker niet bij een laagspannings-installatie met een lage freqentie en laag vermogen als een huisinstallatie.
Ik begrijp je scepsis, echter dat het wetenschappelijk (nog) niet is aangetoond, betekent niet dat het niet kan.

Dit soort vergelijkbare klachten schijnbaar veroorzaakt door lage frequenties en lage vermogens, die puur fysiek en niet mentaal lijken te zijn, zijn voor het RIVM op dit moment in elk geval voldoende vaak voorkomend om er serieus onderzoek naar te doen.

Voor topicstarter wellicht een idee om contact op te nemen met de GGD/RIVM.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zou eens een onafhankelijk iemand in je meterkast zetten en een stuk of 20 keer stroom erop en eraf. En dat hij het soms "niet" doet. Ik ben benieuwd of jij dan kan raden wanneer hij het stroom er echt af heeft en wanneer niet.

Als jij van de 20e tests ze allemaal correct hebt ga ik pas geloven dat er echt wat is. Dit zijn dingen die vaak tussen de oren zitten (niet lullig bedoeld). Als mensen denken dat ze iets merken gaan ze het vaak ook echt merken. Maar als iemand dan tegen jou zegt dat de stroom eraf is en je voelt het niet meer terwijl eigenlijk stroom er nog op staat heb je een bevestiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
s0ulmaster schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:33:
[...]
Hierop inhakend, ben ik van mening dat er rare mutaties mogelijk zijn en dat je het nooit 100% moet uitsluiten, maar ik zie ook graag wetenschappelijk uitgevoerde test of in dit geval abx tests.
Ja, en zijn vrouw en hij hebben toevallig allebei dezelfde rare mutatie. En het bezoek heeft een lichte vorm van dezelfde rare mutatie. Maar verder heeft 99,99% van de algemene bevolking nergens last van. Die kansberekening is zo idioot dat ik hem niet eens ga uitschrijven.
De hoorbare 50 en 100 Hz tonen klinken me als meer interessant dan da je het in de EMC hoek gaat zoeken. Waar komen deze tonen vandaan?
Er bromt zo veel in huis. Transformatoren, TL-buizen, slechte PL-lampen, radio/tv, koelkasten, de kookplaat, vanalles kan een 50Hz (en soms ook de 2e harmonische 100Hz) brom of juist een HF pieptoon veroorzaken. Daar wordt je niet ziek van. Het is hoogstens irritant 8)7
lateef schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:35:
[...]

Ik begrijp je scepsis, echter dat het wetenschappelijk (nog) niet is aangetoond, betekent niet dat het niet kan.
Noem me 1 ding wat wetenschappelijk niet is aangetoond, maar waarvan het algemeen bekend is dat het waar is. En kom niet met godsdienst aanzetten alsjeblieft.
Dit soort vergelijkbare klachten schijnbaar veroorzaakt door lage frequenties en lage vermogens, die puur fysiek en niet mentaal lijken te zijn, zijn voor het RIVM op dit moment in elk geval voldoende vaak voorkomend om er serieus onderzoek naar te doen.
Als ik google op "RIVM" en "straling" kom ik een heleboel tegen wat het RIVM doet ivm straling. Maar alleen ivm nucleare straling en in mindere mate UV-straling.

Als ik nog wat dieper zoek kom ik het volgende tegen:

https://rivm.nl/Documente...omagnetische_velden_en_ik

in dat artikel staat het volgende
De huidige wetenschappelijke gegevens tonen niet aan dat er een direct verband is tussen blootstelling aan elektromagnetische velden en negatieve gezondheidseffecten. Dat er nog geen verband gevonden is betekent niet dat de klachten niet bestaan.
LET OP, goed lezen: Er staat hier NIET dat de RIVM een verband legt. Er staat ook niet dat de RIVM bezig is een verband te leggen. Er staat juist dat er geen verband is gevonden!

Er staat ook dat ze niet beweren dat mensen (zoals de TS) geen klachten hebben!

Dat zijn twee verschillende dingen. Ja, er zijn elektromagnetische velden (van zendapparatuur!). en Ja, er zijn mensen met klachten. Nee, er zijn geen mensen met klachten door magnetische velden! Teminste niet dat het RIVM heeft kunnen vaststellen!
Voor topicstarter wellicht een idee om contact op te nemen met de GGD/RIVM.
Ja, dan heb je het RIVM meteen aan een oplossing geholpen voor bovenstaand probleem.

[ Voor 49% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
FragDaddy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Ja, en zijn vrouw en hij hebben toevallig allebei dezelfde rare mutatie. En het bezoek heeft een lichte vorm van dezelfde rare mutatie. Maar verder heeft 99,99% van de algemene bevolking nergens last van. Die kansberekening is zo idioot dat ik hem niet eens ga uitschrijven.

[...]

Er bromt zo veel in huis. Transformatoren, TL-buizen, slechte PL-lampen, radio/tv, koelkasten, de kookplaat, vanalles kan een 50Hz (en soms ook de 2e harmonische 100Hz) brom of juist een HF pieptoon veroorzaken. Daar wordt je niet ziek van. Het is hoogstens irritant 8)7
Ik ben het ook volledig met je eens hoor, maak je daar maar niet druk om. Ik probeer gewoon iets te zoeken wat de TS verder kan helpen :+

geen idee wat de significante waarde hiervan is (heb ff geen tijd om alle bronnen uit te zoeken) , maar resonantie kan een vervelend iets zijn :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heb je al een koolmonoxide detector?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdeventer
Ik zie veel aannames over mijn 'onwil', 'elkaar opjutten','alleen meepraters tolereren', vaak niet in combinatie met vragen en wel vaak niet passend bij ons onderzoeksdossier, waardoor de 'antwoorden' inderdaad mij niet veel verder helpen.
Gelukkig zijn er ook andere reacties, daarvoor dank.

IK ben niet op dit forum om mensen te overtuigen van mijn klachten of medelijden te krijgen.Van meepraters danwel elkaar opjutten is geen sprake. IK ben hier om kennis te verzamelen, in eerste instantie over wat er aan de hand zou kunnen zijn met onze elektrische installatie. Daar heb ik nu 1 tip over (laat ook het traject 'achter de meterkast' controleren, zoals de juiste werking van de aardleiding). Dat gaan we nu doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-04 15:36
gdeventer schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:50:
Ik zie veel aannames over mijn 'onwil', 'elkaar opjutten','alleen meepraters tolereren', vaak niet in combinatie met vragen en wel vaak niet passend bij ons onderzoeksdossier, waardoor de 'antwoorden' inderdaad mij niet veel verder helpen.

IK ben niet op dit forum om mensen te overtuigen van mijn klachten of medelijden te krijgen.Van meepraters danwel elkaar opjutten is geen sprake. IK ben hier om kennis te verzamelen, in eerste instantie over wat er aan de hand zou kunnen zijn met onze elektrische installatie. Daar heb ik nu 1 tip over (laat ook het traject 'achter de meterkast' controleren, zoals de juiste werking van de aardleiding). Dat gaan we nu doen.
Schaf ook even een koolmonoxidemelder aan. CO-vergiftiging doet rare dingen met een mens, als het nu niet de oorzaak van het probleem is kan het sowieso geen kwaad om er eentje te plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset

En reeële vragen beantwoord je niet. je punt is?

Nogmaals

Wat zeggen de buren
Wat zeggen gasten
Wat is er veranderd
etc
etc

Begin nou eens bij de basis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FragDaddy
Daar heb ik nu 1 tip over (laat ook het traject 'achter de meterkast' controleren, zoals de juiste werking van de aardleiding). Dat gaan we nu doen.
Zoals ik al zei: Het wel of niet hebben van een goede aarde kan geen invloed hebben op jou klachten!

Ik ben het eens met de suggestie van een CO-detector. Kost je 3 tientjes, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het daar niet in zit.

Dan zou namelijk het verhaal van het uitschakelen van de vloerverwarming nog een beetje kunnen verklaren. Je trek de stekker uit de trafo voor de kleppen van de vloerverwarming, de kleppen gaan dicht (doen ze dat eigenlijk als je de stroom eraf haalt?) en daardoor kan de CV ketel zijn warmte niet kwijt en schakelt zichzelf even uit. de CO-productie van de CV ketel stopt en je klachten worden minder.
Dat probeer ik je de hele ochtend al uit te leggen: Er is geen onderzoeksdossier. Je hebt klachten en je wijst naar je meterkast en je zegt "DAT IS HET!". Dat is geen onderzoek. Dat is een mega-aanname.

Ja, je hebt klachten en ja je hebt een (wel/niet goed functionerende) meterkast.

Maar die twee hebben geen klap met elkaar te maken! Echt niet! Zeker weten van niet! Laat dat nou alsjeblieft los!

Er is NIEMAND die ooit objectief heeft kunnen vaststellen dat die twee aan elkaar gelinkt zijn. En er zijn duizenden en duizenden mensen die het hebben beweerd! Wat maakt jou zo speciaal!

Nogmaals: Ik doe dit niet om je af te zeiken, maar om je te helpen! Je moet niet de GGD bellen, maar de GGZ!

[ Voor 34% gewijzigd door FragDaddy op 08-05-2018 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Het probleem is dat je vrij redelijke vragen simpelweg niet van een antwoord voorziet. Dat jij denkt dat iets niet direct met je casus te maken heeft hoeft niet te betekenen dat ze niet een oplossing kunnen zijn voor je. Ik snap wel dat je een boel vragen krijgt maar probeer ze toch te beantwoorden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FragDaddy
s0ulmaster schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:44:
[...]

Ik ben het ook volledig met je eens hoor, maak je daar maar niet druk om. Ik probeer gewoon iets te zoeken wat de TS verder kan helpen :+

geen idee wat de significante waarde hiervan is (heb ff geen tijd om alle bronnen uit te zoeken) , maar resonantie kan een vervelend iets zijn :X
Er zijn in het verleden veelvuldig experimenten gedaan met laag-frequent geluid om te kijken of ze mensen daarmee fysiek kunnen beinvloeden (misselijk/duizelig/etc). Je kunt je voorstellen dat dat voor crowd-control (rellen/geweldadige demonstraties/voetbalsupporters) extreem handig kan zijn. Je richt een speaker op ze en ze voelen zich beroerd en stoppen met rellen. Veel beter dan traangas, waterkanonnen, ME-peletons!

Maar helaas, je raad het al (want we zien nog steeds ME-peletons!), werkt het niet!

Mythbusters heeft het ooit zelfs zo overdreven getest dat ze Adam Savage (een van de presentatoren) in een kring van een belachelijk aantal professionele bas-speakers hebben gezet die aangestuurd werden door een belachelijk aantal versterkers met een belachelijk vermogen. Ze zijn toen met een frequentie-generator alle frequenties af gegaan. En (wonderbaarlijk) heeft de presentator nergens last van gehad! Dus: Nee, er is geen resonantie-frequentie waar het menselijk lichaam ongemak door ervaart.

Ook dit betreft dus, net als die elektromagnetische straling, een fabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
FragDaddy schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:05:
[...]

Er zijn in het verleden veelvuldig experimenten gedaan met laag-frequent geluid om te kijken of ze mensen daarmee fysiek kunnen beinvloeden (misselijk/duizelig/etc). Je kunt je voorstellen dat dat voor crowd-control (rellen/geweldadige demonstraties/voetbalsupporters) extreem handig kan zijn. Je richt een speaker op ze en ze voelen zich beroerd en stoppen met rellen. Veel beter dan traangas, waterkanonnen, ME-peletons!

Maar helaas, je raad het al (want we zien nog steeds ME-peletons!), werkt het niet!

Mythbusters heeft het ooit zelfs zo overdreven getest dat ze Adam Savage (een van de presentatoren) in een kring van een belachelijk aantal professionele bas-speakers hebben gezet die aangestuurd werden door een belachelijk aantal versterkers met een belachelijk vermogen. Ze zijn toen met een frequentie-generator alle frequenties af gegaan. En (wonderbaarlijk) heeft de presentator nergens last van gehad! Dus: Nee, er is geen resonantie-frequentie waar het menselijk lichaam ongemak door ervaart.

Ook dit betreft dus, net als die elektromagnetische straling, een fabeltje.
exact wat ik al dacht :P dit gaat ook om een laag vermogen, dus helemaal niet interessant.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

het gaat om simpelweg testen en uitsluiten!
Met bv een vrijwilliger die schakelaars om wil zetten ben je in een half uurtje een heel eind verder.
Een heel aantal vragen van tweakers en verwijzingen naar mogelijke bronnen van jouw probleem negeer je volledig, en gaat alleen verder met één tip die volledig binnen jouw aanname valt.
Dat doet mij toch vermoeden dat het je meer gaat om bevestiging van jouw aannames ipv kennis verzamelen.

Aanvulling: niks mis met die tip overigens, maar simpelweg dingen uitsluiten door schakelaars om te zetten is gratis en wrs net zo effectief.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 08-05-2018 12:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d9/Chuck_McGill.png

Ik zou je meterkast eens laten nakijken in dat geval. Gezien je zegt dat het daar vandaan komt. Wellicht eens een andere installateur.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-05 12:47
Als electrotechnisch onderlegd professional durf ik met 99,9% zekerheid te stellen dat de 'meterkast' hier niets mee te maken heeft. Zelfs al is een aarding niet in orde veroorzaakt dat nooit niet pieken in electrische vermogens, en al helemaal niet frequentie, in een huis/tuin/keuken-installatie,voldoende om zelfs ook maar enigzins merkbaar te zijn.

Midden-/lange-golf zender van 600W-1kW, ander verhaal (ervaring mee) :-) Leuk truukje om EM straling (van voldoende vermogen) te detecteren, houdt er een neon lampje bij, TL zal ook wel werken. Zo testen wij vroeger radar-installaties (25-60kW, 3-9GHz, dat werk).

Zonder TS af te willen vallen denk ik eerder aan de indruk van een "storende meterkast" die ooit ergens ontstaan is en nu als een hardnekkige vicieuze cirkel blijft rondzweven.

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 22:49
Ik geloof dat hij nog niet langs is gekomen, maar .. een bezoekje aan de huisarts een idee ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
s0ulmaster schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:07:
[...]

exact wat ik al dacht :P dit gaat ook om een laag vermogen, dus helemaal niet interessant.
Ik wijs nogmaals op een ogenschijnlijk klein detail waar duidelijk niet iedereen mee op de hoogte is. Daardoor lijkt het onbelangrijk, terwijl dat het beslist niet is. Dat wat hier wordt beschreven en verondersteld ook helemaal niet een magnetisch effect is en ook niet een onhoorbaar laag- dan wel hooffrequent geluid. Zoals TS het omschrijft lijken het toch echt elektrostatische effecten. En dat is echt een volkomen andere richting. De gemiddelde mens voelt helemaal niets in een krachtig magnetisch veld, maar iedereen merkt wel terdege een elektrisch veld van een zeer hoge sterkte.

Gedachten over placebo zijn zeker begrijpelijk, maar om alles meteen maar daar op te gooien vind ik wat kort door de bocht. Heel begrijpelijk dat TS niet op elke andere goed bedoelde suggestie meteen een antwoord klaar heeft. Ik zou contact opnemen met de hoogspanningsafdeling van het netbedrijf. Zelfs al zou dat er op uit draaien dat het daar niet vandaan komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-05 23:58

Dat is inderdaad jammer dat de goede omgangsvormen soms wat lijken te vervagen.
Er even van uitgaande dat de correlatie is vastgesteld. Weet je welke techniek de wasdroger van je buurman heeft? Is het een moderne warmtepomp of een ouderwets verwarmingselement? De bromtoon (100 Hz) kan volgens mij veroorzaakt worden door reactief (blind) vermogen of door een DC-offset. Als het een warmtepompdroger betreft dan is het mogelijk dat er in de aansturing iets niet helemaal lekker zit. Misschien is een van de diodes van de bruggelijkrichter defect waardoor die maar op de helft van sinus stroom afneemt.

t.a.v. hoogspanningsleidingen: geen hoogspanningsleiding in de buurt; geen werkzaamheden in de buurt bekend
Mogelijk is er recent in de buurt een telefoonmast of nieuwe antenne bijgekomen? Die dingen hebben een richtinggevoeligheid, zenden en ontvangen uitsluitend in het segment waarop ze gericht staan.

t.a.v. placebo-effect
Misschien zweeft het aardpotentiaal wel te veel. Heeft iemand kabels van de potentiaalvereffening van het gebouw losgetrokken en de kabels verkocht? Dit gebeurt nog wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20
Als zowel jij als je vrouw plotseling dezelfde symptomen krijgen, dan zouden anderen die symptomen ook moeten krijgen als ze worden blootgesteld aan jullie huis.

Wissel eens een weekendje van huis met vrienden/familie?

Voelen anderen niets, en valt er in jullie woning niets bijzonders te meten (zoals CO) en te vinden (schimmels, noem maar op), dan is dat een duidelijke aanwijzing dat je de oorzaak bij jezelf moet zoeken (wat best lastig kan zijn om te onderkennen en te overwinnen).

Voelen anderen hetzelfde als jullie, dan kan je door met zoeken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 16:16

Blokker_1999

Full steam ahead

De kans dat een meting op je aardleiding in een nieuwbouw iets gaat opleveren is miniem. Deze leiding wordt namelijk niet onderbroken als je alles spanningsboog zet en is in de basis een leiding die niet gebruikt wordt. Deze hoort spanningsboog te staan, anders zou je aardlekschakelaar eruit knallen.

Ook het feit dat het beperkt is tot jouw appartement en lijkt te stoppen aan de muren ervan maakt het voor mij onlogisch om aan een stralingsveld te denken. Een veld zo sterk dat het je beïnvloed stopt echt niet aan de muren van je appartement. Maar zolang je geen dubbel blinde test uitvoert, zoals al door meerdere tweaker aanbevolen, zal je niet snel een bevestiging krijgen van of dt nu wel of niet de oorzaak is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
Verder zal ik me niet verder bemoeien met de hele discussie, maar het verbaasd met dat de organisatie ICNIRP nog niet genoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Het placebo-effect wordt hier meerdere malen geopperd; nu ben ik absoluut geen kenner op dit gebied en ik weet uit persoonlijke ervaring dat wanneer iemand aangeeft last van zijn ogen te krijgen bij te lang turen naar een monitor, ik plotseling begin te merken dat ik er ook last van krijg :+ Desalniettemin vind ik het toch wel frappant dat TS en zijn vriendin beiden meerdere symptomen ervaren; daarbij zijn de symptomen ook nog eens vrij specifiek en geen generieke placebo-effecten (hoofdpijn, buikpijn).

Ik vind het daarom wel erg kort door de bocht om e.e.a. af te doen als placebo-effect, neemt niet weg dat ik toch wel benieuwd ben naar (wat @corset ook zegt):
@gdeventer
• Is er gepraat met de buren? Wat is hun reactie? Merken zij iets?
• Merken gasten iets wanneer ze bij je over de vloer komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdeventer
@Glenfiddich de symptomen zijn niet plotseling ontstaan, althans niet merkbaar.
Dat zou het zoeken een stuk makkelijker maken. De symptomen zijn gaan groeien in heftigheid en daardoor makkelijker herkenbaar. In retroperspectief kwamen wij onafhanjelijk erop dat ongeveer 8 weken geleden we voor het eerst de 'onder stroom'-effecten zijn gaan merken . (geluiden waren er al langer).

Incidentele bezoekers merken dat er wat is, maar reageren nog niet zo heftig. Een duurblootstelling kan dat wellicht veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Harrie_ schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:29:
Het placebo-effect wordt hier meerdere malen geopperd; nu ben ik absoluut geen kenner op dit gebied en ik weet uit persoonlijke ervaring dat wanneer iemand aangeeft last van zijn ogen te krijgen bij te lang turen naar een monitor, ik plotseling begin te merken dat ik er ook last van krijg :+ Desalniettemin vind ik het toch wel frappant dat TS en zijn vriendin beiden meerdere symptomen ervaren; daarbij zijn de symptomen ook nog eens vrij specifiek en geen generieke placebo-effecten (hoofdpijn, buikpijn).

Ik vind het daarom wel erg kort door de bocht om e.e.a. af te doen als placebo-effect, neemt niet weg dat ik toch wel benieuwd ben naar (wat @corset ook zegt):
@gdeventer
• Is er gepraat met de buren? Wat is hun reactie? Merken zij iets?
• Merken gasten iets wanneer ze bij je over de vloer komen?
Ga je geen antwoord op krijgen.. want elke inhoudelijke vraag wordt genegeerd heb ik het gevoel :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 15:48
Ik vermoed dat zoals Corset aangeeft dat er wat veranderd is.

Misschien wel een andere indeling van het huis?
Of de kast verplaatst met verlichting erin of iets dergelijks?
Nieuwe koelkast? of ander nieuw elektrisch apparatuur? of vervangen?

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:20
Clavat schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:35:
Ik vermoed dat zoals Corset aangeeft dat er wat veranderd is.

Misschien wel een andere indeling van het huis?
Of de kast verplaatst met verlichting erin of iets dergelijks?
Nieuwe koelkast? of ander nieuw elektrisch apparatuur? of vervangen?
Of recent overgegaan op LED-verlichting? Weet niet of het klachten kan veroorzaken, maar wellicht andere kleur licht, wellicht knipperen ze in een bepaalde frequentie, of iets dergelijks?

Catch a smile out there!

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.