Ik ben zelf een groot voorstander van aardstralen, buitengewoon interessant fenomeenTommyboyNL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:21:
@ixl85: Ik doelde op het fenomeen "wateraders", wat vooral populair is onder de types die "helende edelstenen" verkopen, de ongespecificeerde soort straling die in diezelfde zin genoemd wordt, en het "de overheid verbergt schadelijke gevolgen van $bla" in de andere quote.
TS het huis uit. Vakantieparkje voor een aantal dagen is niet zo duur buiten het seizoen.Jef61 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Als je van mening bent dat een dier veel gevoeliger is dan zal deze ook aanvoelen dat TS denk dat er 'iets' is. Niet dubbelblind dus gaat niet werken.
Waar een wil is, is een weg. Als TS in Den Bosch woont, kom ik graag een paar dagen oppassen met m'n stabiele Duitse Herder.
Prima, dealixl85 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:41:
[...]
TS het huis uit. Vakantieparkje voor een aantal dagen is niet zo duur buiten het seizoen.
Waar een wil is, is een weg. Als TS in Den Bosch woont, kom ik graag een paar dagen oppassen met m'n stabiele Duitse Herder.
Ik laat onze herder maar thuis, die houd niet van vreemde omgevingen, zal het beslist 'niet pluis' vinden
Deze thread wint aan waarde (i.e.g. voor mij als TS) als de personen die twijfelen aan mijn/onze intenties, posts en ernst/aard /onderbouwing van de klachten zich onthouden van reactie. Jullie punt is gemaakt en herhaling helpt mij niet (maar maakt de thread wel onoverzichtelijker).
Ik ga graag door met iedereen die wil blijven meedenken vanuit de volgende drie punten:
er IS een fysisch fenomeen (geluid, gas, straling....?) dat volledig appartement-gebonden is
de lichamelijke klachten zijn rekel en zeer serieus/ernstig
afschakelen van de elektra heeft onomstotelijk positief effect, net als aanschakelen direct negatief effect (elke groep).
Reacties die het bovenstaande in twijfel trekken of beter onderbouwd/getest willen zien, zijn m.i. Off topic. Dank voor jullie begrip. Ps: we wonen in Amersfoort
On topic is/blijft mijn overkoepelende vraag: wat kan hier aan de hand zijn?
De klachten zijn geleidelijk begonnen (ergens eind maart eerste waarnemingen). Er is in die periode niets veranderd in ons appartement, behalve het vervangen van onze magnetron (die we inmiddels al twee weken uit het stopcontact hebben). Het is warmer geworden en daardoor slaat de vloerverwarming wellicht niet meer aan en hebben we de ventilatieroosters verder op. Inhoudelijke link met onze klachten kunnen we niet direct leggen.
In de nabijheid van ons appartement (buiten, bij de buren of bij de algemene installatties hebben we ook niets dat veranderd kan zijn in beeld, behalve de garageafzuiging die nu dempend is opgehangen (3 verdiepingen lager). Sindsdien trilt ons appartement niet meer (16 hz),maar een inhoudelijke link met de klachten kunnen wij niet leggen.
Zoals gezegd: volledig appartement-gebonden. Op balkon of voor voordeur nemen wij niets waar. Ook in de anderhalf jaar ervoor geen klachten. In andere ruimten (buren of elders in Nederland) nemen wij niets vergelijkbaars waar, behalve een iets toegenomen alertheid (bij mij) voor 50/100 Hz-zoemtonen.
Ik heb tot nu toe vier oorzaakcategorieen in beeld gekregen:
1. iets met de vloerverwarming (maar dan n.a.w overlap met punt 3 of 4)
2. iets met geluid (laag- en/of hoogfrequent)
3. iets met luchtkwaliteit (CO, CO2, VoC's...)
4. iets met elektriciteit (statisch of stromend, elektrisch veld e/o magnetisch veld, straling..)
Ad 1: Vloer
vloerverwarming is vanaf de ketel geheel in kunststof uitgevoerd; vloer zelf is PVC (zie bij electra)
watertemperatuur staat ingesteld op 40 oC; dat wordt aan de hoge kant genoemd door iemand van jullie.
inmiddels dusdanig veel testdagen/nachten gehad zonder enige correlatie tussen het aan danwel uit staan van de vloerverwarming en onze klachten. Wij kunnen geen inhoudelijke link leggen tussen vloerverwarming als installatie en de klachtcorrelatie met elektra
Niet expliciet getest: of het afdwingen van watercirculatie (thermostaat op 40oC) leidt tot verdwijnen van de klachten
De ketelgroep heeft een beperkte lekstroom (maar nog niet de helft van wat normaal acceptabel wordt geacht). Ketel is nieuw en recent onderhouden zonder bijzonderheden.
De trafo van de verdeler maakte wel veel lawaai (meer dan je gewend bent en meer dan bij buren). Die eruit trekken leidde tot verlichting, maar niet blijvend/geheel. Stekker er weer in leverde direct geluid/lichamelijk reacties op. Dit fenomeen hebben we kunnen herhalen, echter ook met de stekker van de wasmachine (die uit stond). Na bezoek monteur (zie later bij elektra) konden we de stekker er wél in hebben zonder klachten (en maakte hij ook géén geluid).
Ad 2. Geluid
Aanwezig in ons appartement zijn opvallende pieken van de 'electriciteit'-gerelateerde frequenties: 50, 100, 150, 200, etc., met 100 als sterkste, dan 50 en dan 600 (!) hz.
Naar echt hoge frequenties (>2000 hz) hebben we nog niet met meetapparatuur gekeken.
Ik (mijn vrouw minder) ervaart bij/na blootstelling aan het appartement-met-stroom-erop een hoge suistoon in mijn oren. Onduidelijk is of deze er feitelijk is.
Ad 3. Luchtkwaliteit
Metingen worden momenteel ingepland.
CO/CO2 kan i.d.d. een deel van onze lichamelijke klachten verklaren (hoofdpijn, tintelingen in de onderarmen, onderbenen, neus). De collega die bij ons binnenkwam voor waarneming merkte als eerste op dat hij iets zurigs rook, wat bij hem de associatie van lijm van netgelegd tapijt/PVC opriep. Daarna, 2 stappen verder, kwam zijn meer heftige waarnemingen die hij aan 'onder stroom staan'-relateerde.
Luchtvochtigheid varieert tussen de 50 en 60%
Wij vinden CO.CO2 minder aannemelijk om de volgende redenen:
Luchtproblemen uiten zich als eerste met hoofdpijn/duizeligheid en daarna de tintelingen. Bij ons begint het direct met spiertrekkingen/tintelingen en volgt hoofdpijn pas na langere blootstelling. Deze volgorde is dus atypisch voor CO/CO2
We hebben een schone/nieuw mechanische ventilatie die prima afzuigt in alle vertrekken. Nieuwe lucht wordt direct van buiten aangevoerd via ventilatieroosters (en soms de schuifpui op een kier). De ketel is nieuw en recent gecontroleerd
Als de stroom eraf is, staat de MV ook uit. De klachten zijn er dus als er WEL geventileerd wordt. Als de stroom eraf is wordt er rond de ketel amper natuurlijk geventileerd en zijn de klachten juist weg. Dit is dus ook atypisch.
De drempel overgaan is echt een harde overgang van ernst van de klachten. Dat vinden wij atypisch voor een gas-probleem.
Maar nogmaals: we gaan dit laten meten
Ad 4. Iets 'electrisch'
Wij zitten op 'iets electrisch' om twee redenen:
de klachten voelen zo (vaak genoeg als klein kindje gespeeld met trafo's etc.)
de klachten zijn weg door het afschakelen van de volledige electriciteit
de klachten zijn het ergst in de buurt van elektrische apparaten/lichtpunten/stopcontacten
Wat het electrische fenomeen is weten we niet. Straling? Magnetisme?? Interferentie met straling van buiten?
De installaties is volgens de installateur naar de reguliere normen goed; normale aardweerstand, bij een aantal groepen een beperkte (=normale) lekstroom.
Een aantal experts die wij – op afstand – gesproken hebben wijzen naar statische electriciteit. Dat we geen vonken ervaren is voor hen géén reden dit fenomeen uit te sluiten. Dat we een PVC (plastic) vloer hebben die volledig vrij van betonvloer en wanden ligt en het feit dat wij op slippers lopen, is voor hen een extra reden de vloer als onderdeel van het fenomeen te verdenken.
De PVC-vloer kent een antistatische bovenlaag volgens de leverancier. Dat wil volgens mij zeggen dat er een coating op zit die goed geleid. Wel ligt de vloer totaal geisoleerd van de rest van de constructie.
Naast de waarnemingtest met mijn collega, hebben we drie keer een monteur over de vloer gehad (2 verschillende personen).
1. CV-monteur. Deze kwam op moment dat de klachten nog vrij licht waren. We zaten zelf toen nog aan een geluidsfenomeen te denken. De monteur gaf eerst aan niets te horen en corrigeerde zich later nadat hij gebukt had om gereedschap te pakken. Nee, idd nu hoor ik wat u bedoelt:een hoge toon.
2. 1e bezoek Electromonteur. Deze kwam nadat de stroom er anderhalve dag af was. Het aanschakelen van groepen bij het doormeten konden wij wel waarnemen; hij niet. De klachten waren echter zeer licht en de trafo maakte ook geen geluid. Anderhalve dag heeft dit aangehouden en toen begonnen de klachten weer te groeien. Onze theorie: het meten heeft n.a.w. Iets 'ontladen'. Tussen rust en klachten zeer duidelijk zat douchen (=ketel gebruiken, MV op hoogste stand) en aanzetten van de vaatwasser.
3. 2e bezoek electromonteur. Deze kwam vrijdag. De stroom had er toen wel al 3 dagen op gestaan en de wasmachine had gedraaid. Wij werden ziek (wel minder heftig dan tijdens de test met mijn collega). De monteur merkte niets. Dat is dus vreemd. MOGELIJKe theorieen:
– monteur is minder gevoelig dan ik, mijn vrouw, mijn collega (omdat hij veelvuldig met elektra werkt)
– monteur is vrij lang en voordat we hem vroegen te hurken pakte hij al de sleutel van de meterkast vast en daarmee (hij liep op sokken) een circuit tussen dat deel van de vloer en de metalen kozijnen. Wij stonden verder in de gang en merkten nog wel het ziekmakende fenomeen.
In plaats van testen met nog meer mensen (of dieren) hebben wij gekozen om metingen in gang te zetten, die hopelijk meer richting geven aan de aard en bron van het fenomeen.
Aanvullende waarnemingen (wellicht relevant, maar wel anecdotisch qua aard):
onze swifferdoekjes waren de laatste tijd extra statisch
we hadden een ruis in de ontvangst van onze radio (bij radio 2); die is weg als de stroom eraf is (de radio zelf zit aan een vrij lange, goedkope coax- kabel verbonden met CAI-punt)
we hadden nooit lekkere ontvangst op onze mobiele telefoon in de hal (zeg maar: bijna nooit). Vandaag met de stroom eraf hebben we een prima telefoongesprek gevoerd
gisteren de PVC-vloer in de hal nat gedweild, dat had geen direct meetbaar effect en ook bij terugkomst de volgende dag was er niet iets echt anders (tot we de stoppen eruit deden).
Tot zover de samenvatting. Als de meetresultaten er zijn meld ik me weer
Ik ga graag door met iedereen die wil blijven meedenken vanuit de volgende drie punten:
er IS een fysisch fenomeen (geluid, gas, straling....?) dat volledig appartement-gebonden is
afschakelen van de elektra heeft onomstotelijk positief effect, net als aanschakelen direct negatief effect (elke groep).
Reacties die het bovenstaande in twijfel trekken of beter onderbouwd/getest willen zien, zijn m.i. Off topic. Dank voor jullie begrip. Ps: we wonen in Amersfoort
On topic is/blijft mijn overkoepelende vraag: wat kan hier aan de hand zijn?
De klachten zijn geleidelijk begonnen (ergens eind maart eerste waarnemingen). Er is in die periode niets veranderd in ons appartement, behalve het vervangen van onze magnetron (die we inmiddels al twee weken uit het stopcontact hebben). Het is warmer geworden en daardoor slaat de vloerverwarming wellicht niet meer aan en hebben we de ventilatieroosters verder op. Inhoudelijke link met onze klachten kunnen we niet direct leggen.
In de nabijheid van ons appartement (buiten, bij de buren of bij de algemene installatties hebben we ook niets dat veranderd kan zijn in beeld, behalve de garageafzuiging die nu dempend is opgehangen (3 verdiepingen lager). Sindsdien trilt ons appartement niet meer (16 hz),maar een inhoudelijke link met de klachten kunnen wij niet leggen.
Zoals gezegd: volledig appartement-gebonden. Op balkon of voor voordeur nemen wij niets waar. Ook in de anderhalf jaar ervoor geen klachten. In andere ruimten (buren of elders in Nederland) nemen wij niets vergelijkbaars waar, behalve een iets toegenomen alertheid (bij mij) voor 50/100 Hz-zoemtonen.
Ik heb tot nu toe vier oorzaakcategorieen in beeld gekregen:
1. iets met de vloerverwarming (maar dan n.a.w overlap met punt 3 of 4)
2. iets met geluid (laag- en/of hoogfrequent)
3. iets met luchtkwaliteit (CO, CO2, VoC's...)
4. iets met elektriciteit (statisch of stromend, elektrisch veld e/o magnetisch veld, straling..)
Ad 1: Vloer
vloerverwarming is vanaf de ketel geheel in kunststof uitgevoerd; vloer zelf is PVC (zie bij electra)
watertemperatuur staat ingesteld op 40 oC; dat wordt aan de hoge kant genoemd door iemand van jullie.
inmiddels dusdanig veel testdagen/nachten gehad zonder enige correlatie tussen het aan danwel uit staan van de vloerverwarming en onze klachten. Wij kunnen geen inhoudelijke link leggen tussen vloerverwarming als installatie en de klachtcorrelatie met elektra
Niet expliciet getest: of het afdwingen van watercirculatie (thermostaat op 40oC) leidt tot verdwijnen van de klachten
De ketelgroep heeft een beperkte lekstroom (maar nog niet de helft van wat normaal acceptabel wordt geacht). Ketel is nieuw en recent onderhouden zonder bijzonderheden.
De trafo van de verdeler maakte wel veel lawaai (meer dan je gewend bent en meer dan bij buren). Die eruit trekken leidde tot verlichting, maar niet blijvend/geheel. Stekker er weer in leverde direct geluid/lichamelijk reacties op. Dit fenomeen hebben we kunnen herhalen, echter ook met de stekker van de wasmachine (die uit stond). Na bezoek monteur (zie later bij elektra) konden we de stekker er wél in hebben zonder klachten (en maakte hij ook géén geluid).
Ad 2. Geluid
Aanwezig in ons appartement zijn opvallende pieken van de 'electriciteit'-gerelateerde frequenties: 50, 100, 150, 200, etc., met 100 als sterkste, dan 50 en dan 600 (!) hz.
Naar echt hoge frequenties (>2000 hz) hebben we nog niet met meetapparatuur gekeken.
Ik (mijn vrouw minder) ervaart bij/na blootstelling aan het appartement-met-stroom-erop een hoge suistoon in mijn oren. Onduidelijk is of deze er feitelijk is.
Ad 3. Luchtkwaliteit
Metingen worden momenteel ingepland.
CO/CO2 kan i.d.d. een deel van onze lichamelijke klachten verklaren (hoofdpijn, tintelingen in de onderarmen, onderbenen, neus). De collega die bij ons binnenkwam voor waarneming merkte als eerste op dat hij iets zurigs rook, wat bij hem de associatie van lijm van netgelegd tapijt/PVC opriep. Daarna, 2 stappen verder, kwam zijn meer heftige waarnemingen die hij aan 'onder stroom staan'-relateerde.
Luchtvochtigheid varieert tussen de 50 en 60%
Wij vinden CO.CO2 minder aannemelijk om de volgende redenen:
Luchtproblemen uiten zich als eerste met hoofdpijn/duizeligheid en daarna de tintelingen. Bij ons begint het direct met spiertrekkingen/tintelingen en volgt hoofdpijn pas na langere blootstelling. Deze volgorde is dus atypisch voor CO/CO2
We hebben een schone/nieuw mechanische ventilatie die prima afzuigt in alle vertrekken. Nieuwe lucht wordt direct van buiten aangevoerd via ventilatieroosters (en soms de schuifpui op een kier). De ketel is nieuw en recent gecontroleerd
Als de stroom eraf is, staat de MV ook uit. De klachten zijn er dus als er WEL geventileerd wordt. Als de stroom eraf is wordt er rond de ketel amper natuurlijk geventileerd en zijn de klachten juist weg. Dit is dus ook atypisch.
De drempel overgaan is echt een harde overgang van ernst van de klachten. Dat vinden wij atypisch voor een gas-probleem.
Maar nogmaals: we gaan dit laten meten
Ad 4. Iets 'electrisch'
de klachten zijn het ergst in de buurt van elektrische apparaten/lichtpunten/stopcontacten
Wat het electrische fenomeen is weten we niet. Straling? Magnetisme?? Interferentie met straling van buiten?
De installaties is volgens de installateur naar de reguliere normen goed; normale aardweerstand, bij een aantal groepen een beperkte (=normale) lekstroom.
Een aantal experts die wij – op afstand – gesproken hebben wijzen naar statische electriciteit. Dat we geen vonken ervaren is voor hen géén reden dit fenomeen uit te sluiten. Dat we een PVC (plastic) vloer hebben die volledig vrij van betonvloer en wanden ligt en het feit dat wij op slippers lopen, is voor hen een extra reden de vloer als onderdeel van het fenomeen te verdenken.
De PVC-vloer kent een antistatische bovenlaag volgens de leverancier. Dat wil volgens mij zeggen dat er een coating op zit die goed geleid. Wel ligt de vloer totaal geisoleerd van de rest van de constructie.
Naast de waarnemingtest met mijn collega, hebben we drie keer een monteur over de vloer gehad (2 verschillende personen).
1. CV-monteur. Deze kwam op moment dat de klachten nog vrij licht waren. We zaten zelf toen nog aan een geluidsfenomeen te denken. De monteur gaf eerst aan niets te horen en corrigeerde zich later nadat hij gebukt had om gereedschap te pakken. Nee, idd nu hoor ik wat u bedoelt:een hoge toon.
2. 1e bezoek Electromonteur. Deze kwam nadat de stroom er anderhalve dag af was. Het aanschakelen van groepen bij het doormeten konden wij wel waarnemen; hij niet. De klachten waren echter zeer licht en de trafo maakte ook geen geluid. Anderhalve dag heeft dit aangehouden en toen begonnen de klachten weer te groeien. Onze theorie: het meten heeft n.a.w. Iets 'ontladen'. Tussen rust en klachten zeer duidelijk zat douchen (=ketel gebruiken, MV op hoogste stand) en aanzetten van de vaatwasser.
3. 2e bezoek electromonteur. Deze kwam vrijdag. De stroom had er toen wel al 3 dagen op gestaan en de wasmachine had gedraaid. Wij werden ziek (wel minder heftig dan tijdens de test met mijn collega). De monteur merkte niets. Dat is dus vreemd. MOGELIJKe theorieen:
– monteur is minder gevoelig dan ik, mijn vrouw, mijn collega (omdat hij veelvuldig met elektra werkt)
– monteur is vrij lang en voordat we hem vroegen te hurken pakte hij al de sleutel van de meterkast vast en daarmee (hij liep op sokken) een circuit tussen dat deel van de vloer en de metalen kozijnen. Wij stonden verder in de gang en merkten nog wel het ziekmakende fenomeen.
In plaats van testen met nog meer mensen (of dieren) hebben wij gekozen om metingen in gang te zetten, die hopelijk meer richting geven aan de aard en bron van het fenomeen.
Aanvullende waarnemingen (wellicht relevant, maar wel anecdotisch qua aard):
onze swifferdoekjes waren de laatste tijd extra statisch
we hadden een ruis in de ontvangst van onze radio (bij radio 2); die is weg als de stroom eraf is (de radio zelf zit aan een vrij lange, goedkope coax- kabel verbonden met CAI-punt)
we hadden nooit lekkere ontvangst op onze mobiele telefoon in de hal (zeg maar: bijna nooit). Vandaag met de stroom eraf hebben we een prima telefoongesprek gevoerd
gisteren de PVC-vloer in de hal nat gedweild, dat had geen direct meetbaar effect en ook bij terugkomst de volgende dag was er niet iets echt anders (tot we de stoppen eruit deden).
Tot zover de samenvatting. Als de meetresultaten er zijn meld ik me weer
Als je radio/mobiele telefoon er last van heeft zou het fenomeen meetbaar moeten zijn op radiofrequenties. Koop een goedkope SDR van een tientje op DealExtreme oid. en ga daar eens mee meten met de hoofdschakelaar aan en uit. Als er inderdaad storing optreedt op radiofrequenties zou dat direct en sterk zichtbaar moeten zijn. Heb je ook direct iets tastbaars dat je probleem aantoont.
[ Voor 10% gewijzigd door Radiant op 15-05-2018 15:19 ]
je beseft dat als er 'iets' aan de hand is wat niet in jouw zelfgemaakte kadertje past, je het letterlijk nooit gaat kunnen oplossen?gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
er is hier al tig keer voorgesteld om een dubbelblind proef uit te voeren om de elektra te testen.
Dat kost je letterlijk niks, enkel wat tijd.
Als het echt zo ernstig was, had je die test al lang uitgevoerd en jouw resultaat in ons gezicht gewreven.
"Zie je wel! het lag aan de elektra!"
En dan konden we vandaar vertrekken.
Of
"hm, vreemd. het lag blijkbaar niet aan de electra"
En dan konden we vandaar vertrekken.
Maar nu bepaal jij dat het een de stroom ligt, zonder enig bewijs en kunnen we hier alleen maar gissen zonder iets uit te kunnen sluiten.
@Kheos: zie mijn verzoek hiervoor; ik hou deze thread graag overzichtelijk voor mensen die willen doorredeneren op wat voor de een wellicht (en wellicht belachelijke) aannames zijn en voor de ander vaststellingen. Jouw reactie(s) voldoen daar niet aan en leg ik dus naast me neer.
Of het aan de stroom ligt weet ik niet; ik weet alleen dat we het fenomeen kunnen beïnvloeden door de electra af en aan te schakelen, dat we dat voldoende hebben vastgesteld. dat het niet optreedt op andere plaatsen dan in ons appartement en dat de lichamelijke reacties zeer heftig zijn.
Qua ernst: we slapen sinds 18 april op 6 testnachten, mét en zonder stroom, na in hotels. Dat klinkt luxe, maar dat is het - nog los van de kosten - niet zonder je spullen.
Of het aan de stroom ligt weet ik niet; ik weet alleen dat we het fenomeen kunnen beïnvloeden door de electra af en aan te schakelen, dat we dat voldoende hebben vastgesteld. dat het niet optreedt op andere plaatsen dan in ons appartement en dat de lichamelijke reacties zeer heftig zijn.
Qua ernst: we slapen sinds 18 april op 6 testnachten, mét en zonder stroom, na in hotels. Dat klinkt luxe, maar dat is het - nog los van de kosten - niet zonder je spullen.
Anoniem: 316512
Wellicht de replycount tot het minimum beperken in dit topic totdat de suggesties getest zijn. Anders blijven we tegen dezelfde vragen aan lopen.
Zijn de klachten ook aanwezig bij ingeschakelde electra maar terwijl er NIETS is aangesloten? Dus alle stekkers er uit, alle lampen er uit etc.gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
Ad 4. Iets 'electrisch'
Je noemde de vloer en statische elektriciteit. Ligt in het hele huis PVC? Zijn er geen kamers zonder PVC alwaar de klachten er niet zijn?
Zou dit punt getest/uitgesloten kunnen worden door te kijken of de klachten er ook zijn als je jezelf aardt (bijvoorbeeld dmv een ESD polsbandje) en daarmee enige tijd in de woning te vertoeven?
Catch a smile out there!
Dank @Glenfiddich
De test 'alle stekkers' eruit hebben we nog niet gedaan (wel met erg veel stekkers, maar de koelkast, vaatwasser en kookplaat zitten nogal lastig vandaar). De enige effecten die we gemerkt hebben zijn de genoemde 'verlichtingsmomenten' met eruit trekken van de stekker van (uitgeschakelde) wasmachine en trafo van de vloerverwarming. Met of zonder stekker erin maakt vervolgens geen verschil met het terugkomen van de klachten. Het gebruik van de wasmachine (en naar onze indruk ook vaatwasser en magnetron) lijkt de opbouw wel te versnellen.
We gaan nu eerst (laten) meten voordat we de keuken gaan ontruimen/plinten demonteren (en dan moeten m.i. de lampen ook van het plafond).
Waar zit je overigens aan te denken?
PVC ligt als één geheel door hele huis muv van de (kleine) natte cellen. Daar ervaren we (volgens mij al eerder gepost, maar kan me vergissen) het fenomeen ook, waarbij de ernst correleert met de nabijheid van lichtpunten (en of ze aan staan), waarbij we dan altijd tussen lichtpunt en PVC-vloer staan.
We hebben dus geen (binnen)ruimtes zonder klachten, wel de eerder gemelde correlatie met de nabijheid van lichtpunten/WCD's/apparaten. Bij het raam in woonkamer is het het minst. Dit KAN omdat het een hoek is en daardoor geen lichtpunt/WCD's aan 3 zijden); andere verklaringen zijn de aanwezigheid van de meeste ventilatie daar, het gebrek aan muren .....
Ik ga kijken of ik snel aan een ESD-polsbandje kan komen.
De test 'alle stekkers' eruit hebben we nog niet gedaan (wel met erg veel stekkers, maar de koelkast, vaatwasser en kookplaat zitten nogal lastig vandaar). De enige effecten die we gemerkt hebben zijn de genoemde 'verlichtingsmomenten' met eruit trekken van de stekker van (uitgeschakelde) wasmachine en trafo van de vloerverwarming. Met of zonder stekker erin maakt vervolgens geen verschil met het terugkomen van de klachten. Het gebruik van de wasmachine (en naar onze indruk ook vaatwasser en magnetron) lijkt de opbouw wel te versnellen.
We gaan nu eerst (laten) meten voordat we de keuken gaan ontruimen/plinten demonteren (en dan moeten m.i. de lampen ook van het plafond).
PVC ligt als één geheel door hele huis muv van de (kleine) natte cellen. Daar ervaren we (volgens mij al eerder gepost, maar kan me vergissen) het fenomeen ook, waarbij de ernst correleert met de nabijheid van lichtpunten (en of ze aan staan), waarbij we dan altijd tussen lichtpunt en PVC-vloer staan.
We hebben dus geen (binnen)ruimtes zonder klachten, wel de eerder gemelde correlatie met de nabijheid van lichtpunten/WCD's/apparaten. Bij het raam in woonkamer is het het minst. Dit KAN omdat het een hoek is en daardoor geen lichtpunt/WCD's aan 3 zijden); andere verklaringen zijn de aanwezigheid van de meeste ventilatie daar, het gebrek aan muren .....
Dat wil je juist niet, want zelfs die mensen die je willen helpen negeer je.. Graag wel eerlijk blijven...gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Ik zit nergens concreet aan te denken, maar als het in een apparaat zit dan is de enige manier om het uit te sluiten alle stekkers loshalen en dan, als de klachten weg zijn, weer één voor een aansluiten om te kijken of dat klachten genereert.gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:30:
Dank @Glenfiddich
Of je de lampen ook allemaal echt moet demonteren vraag ik me af, in principe zou je zeggen dat het genoeg is als ze uit staan.
De apparaten die je noemt die je nog niet hebt afgesloten zouden nu juist de apparaten zijn die "potentieel verdacht" zijn. Bij dingen als koelkasten en vaatwassers voel je letterlijk de lekstroom op de behuizing staan als ze niet aangesloten zouden zijn op randaarde. Zelf een keer met een wasmachine gehad, randaarde in het stopcontact bleek niet aangesloten, raakte ik de wasmachine en tegelijkertijd een waterleiding aan dan voelde ik een onaangename spanning. Tevens een keer met een oude koelkast gehad, als ik die openmaakte voelde je ook een rare spanning, die erger werd naarmate je koelkast langer vasthield. Bleek op een ongeaard stopcontact aangesloten.
Ik ben geen elektrotechneut, dus iemand die daar wél verstand van heeft moet maar zeggen of het theoretisch mogelijk is wat ik nu ga verzinnen: is het mogelijk dat wanneer de aarding niet in orde is (hetzij ter plaatse van het apparaat, hetzij zelfs een verbroken aardpen van de hele woning), eventuele lekstroom van apparaten zoals een wasmachine/koelkast in de vorm van een soort statische elektriciteit wordt "opgeslagen" aan het oppervlak van een PVC vloer, die vervolgens die opgebouwde "spanning" óók niet kwijt kan omdat de vloer zelf nergens verbinding mee maakt dat de statische spanning op haar beurt weer naar de aarde kan afvoeren?
[ Voor 5% gewijzigd door Glenfiddich op 15-05-2018 16:53 ]
Catch a smile out there!
Zend amateur in de buurt of iemand met een 27mc bak ?
hoog vermogen zender kan zelfs een straatlantaarn laten branden.
5 Ghz wifi netwerk hoog vermogen AP
ik noem maar even wat dingen.
dank @Glenfiddich voor je toelichting. Volgens de installateur is deze test niet nodig, omdat we op groepsniveau al getest hebben (en hij de groepen ook nog op lekstroom doorgemeten heeft). De pootjes van de koelkast en vaatwasser staan overigens beiden NIET op de PVC-vloer (wel op de zwevende en dus geisoleerd liggende cementendekvloer, maar de PVC stopt vlak voor de pootjes)
Maar zoals gezegd: deze test staat nog open NA metingen
dank ook @maartenst we hopen dat metingen hier meer duidelijkheid over gaan geven. Het is dan i.e.g. niet alleen de straling, gezien de appartement-gebondenheid van het fenomeen
Maar zoals gezegd: deze test staat nog open NA metingen
dank ook @maartenst we hopen dat metingen hier meer duidelijkheid over gaan geven. Het is dan i.e.g. niet alleen de straling, gezien de appartement-gebondenheid van het fenomeen
[ Voor 17% gewijzigd door gdeventer op 15-05-2018 16:57 ]
Of statische elektriciteit die wordt opgewekt door het lopen over de PVC vloer, welke statische elektriciteit nergens kan worden afgevoerd en dus permanent voelbaar blijft?
Dat zou je nu kunnen uitsluiten dmv genoemde ESD polsband.
Of wellicht is het te proberen door in een kamer de PVC vloer af te dekken met bijvoorbeeld kranten en dan een tijdje in die kamer te vertoeven en rond te lopen en kijken wat er gebeurt?
Ik verzin ook maar wat experimenten. Als je bij een van de vele mogelijke experimenten "beet hebt", dan heb je wat waarmee je kan beredeneren wat de oorzaak en oplossing kan zijn.
Dat zou je nu kunnen uitsluiten dmv genoemde ESD polsband.
Of wellicht is het te proberen door in een kamer de PVC vloer af te dekken met bijvoorbeeld kranten en dan een tijdje in die kamer te vertoeven en rond te lopen en kijken wat er gebeurt?
Ik verzin ook maar wat experimenten. Als je bij een van de vele mogelijke experimenten "beet hebt", dan heb je wat waarmee je kan beredeneren wat de oorzaak en oplossing kan zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Glenfiddich op 15-05-2018 17:03 ]
Catch a smile out there!
Als klein kindje gespeeld met trafo's.gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
Ad 4. Iets 'electrisch'
Ik kan me daar onmogelijk iets bij voorstellen hoe die herinneringen associaties oproepen bij wat je nu voelt. Ik heb dat destijds ook gedaan en herinner me daar niets van.
Er zijn voldoende dingen die ik niet meer van vroeger weet hoe het voelde totdat je het weer een keertje meemaakt, zelfde met geur en smaak.Techneut schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:00:
[...]
Als klein kindje gespeeld met trafo's.
Ik kan me daar onmogelijk iets bij voorstellen hoe die herinneringen associaties oproepen bij wat je nu voelt. Ik heb dat destijds ook gedaan en herinner me daar niets van.
@Remy!!!!,
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar wat ik bedoelde was dat ik me niets herinner van het vage gevoel dat TS beschrijft. Want dergelijke kriebels passen gewoon niet bij het spelen met transformatoren, die heb je daarbij helemaal niet. Dergelijke herinneringen naar voren halen door TS tonen aan dat hij geen opleiding heeft gehad in de elektrotechniek. Hooguit de summiere hoofdstukjes in de natuurkundeboeken van de middelbare school. Maar die stellen niet zo veel voor
Je kan die kriebels wel hebben gehad als je wat verder ging dan wat hij zich herinnert als "kindje".
Namelijk experimenteren met een inductor van Ruhmkorff. Dat is echt (laag energetische) hoogspanning. Dat was dan wel reuze interessant, in menig natuurkundelokaal stond vroeger zo'n ding.
Maar we dwalen af, TS z'n afwijzende houding jegens bepaalde kritische uitlatingen begrijp ik eerlijk gezegd niet.. Tenzij hij echt zit te trollen en dit tot het uiterste wil volhouden. Als dat niet het geval is, sta dan open voor elke serieus commentaar.
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Maar wat ik bedoelde was dat ik me niets herinner van het vage gevoel dat TS beschrijft. Want dergelijke kriebels passen gewoon niet bij het spelen met transformatoren, die heb je daarbij helemaal niet. Dergelijke herinneringen naar voren halen door TS tonen aan dat hij geen opleiding heeft gehad in de elektrotechniek. Hooguit de summiere hoofdstukjes in de natuurkundeboeken van de middelbare school. Maar die stellen niet zo veel voor
Je kan die kriebels wel hebben gehad als je wat verder ging dan wat hij zich herinnert als "kindje".
Namelijk experimenteren met een inductor van Ruhmkorff. Dat is echt (laag energetische) hoogspanning. Dat was dan wel reuze interessant, in menig natuurkundelokaal stond vroeger zo'n ding.
Maar we dwalen af, TS z'n afwijzende houding jegens bepaalde kritische uitlatingen begrijp ik eerlijk gezegd niet.. Tenzij hij echt zit te trollen en dit tot het uiterste wil volhouden. Als dat niet het geval is, sta dan open voor elke serieus commentaar.
Ik mag niet meer reageren want ik ben iemand die graag met feiten werkt en niet gelooft dat iemand al bijna een maand in een hotel slaapt omdat hij een naar gevoel krijgt van zijn appartement. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je meer dan een maand aan het prutsen bent omdat mensen ziek worden als je ze appartement betreden. Als het zo ernstig is moet dat echt heel eenvoudig gediagnosticeerd en opgelost kunnen worden. Dus ik vind het steeds meer een bullshit verhaal worden.gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
Maar ik reageer toch:
Ik heb als kind, maar ook als volwassene (beroepsmatig) heel veel met trafo's "gespeeld". Ik heb daar nog nooit iets bij "gevoeld". Zeker niet bij trafo's die in een huis-omgeving worden gebruikt. Ja, als ik met mijn vingers de ongeisoleerde primaire kant aanraak (230v) dan krijg ik een schok. Maar verder niet.
Wat voelde je als kind toen je met een trafo speelde? Behalve dat je een bromtoon zou kunnen horen in sommige trafo's. Maar dat voel je niet, dat hoor je. En daar wordt je niet ziek van.
Mijn ervaringen zijn recenter, dus dit gaat bij mij niet op.Remy!!!! schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:07:
[...]
Er zijn voldoende dingen die ik niet meer van vroeger weet hoe het voelde totdat je het weer een keertje meemaakt, zelfde met geur en smaak.
Wat ga je specifiek meten dan? Want je hebt het over geluid, statische elektriciteit, (ont)ladingen, storing op radiofrequenties, en nog veel meer.In plaats van testen met nog meer mensen (of dieren) hebben wij gekozen om metingen in gang te zetten, die hopelijk meer richting geven aan de aard en bron van het fenomeen.
Ruis in je radio en als je de stroom uit zet niet meer? Nee, logisch want als je overal de stroom af haalt dan doet je radio het ook niet meer! Dan is 'ie lekker stil!we hadden een ruis in de ontvangst van onze radio (bij radio 2); die is weg als de stroom eraf is (de radio zelf zit aan een vrij lange, goedkope coax- kabel verbonden met CAI-punt)
Jou telefoon werkt met frequenties in het Ghz bereik. Je huisinstallatie is 50hz. Je hebt geen spullen in huis die zodanig hoogfrequent zijn dat ze je telefoon kunnen storen. Dus tenzij je ergens een half-gesloopte magnetron hebt staan waarbij de behuizing is opengebroken en die altijd aan staat, is dit onzin!
Dat je in huis minder lekker kunt bellen dan buiten komt doordat die korte golflengtes van je telefoon (denk aan wifi) niet lekker door beton willen en dat het signaal binnen dus al snel minder wordt ten opzichte van buiten. Heeft geen klap met je elektrische installatie te maken.
Met de nadruk op LIJKT!Het gebruik van de wasmachine (en naar onze indruk ook vaatwasser en magnetron) lijkt de opbouw wel te versnellen.

En nogmaals wat ga je laten meten dan? En door wie?

Deel hier even de meetrapporten alsjeblieft!
Maar ik ben wel elektrotechneut.Ik ben geen elektrotechneut, dus iemand die daar wél verstand van heeft moet maar zeggen of het theoretisch mogelijk is wat ik nu ga verzinnen: is het mogelijk dat wanneer de aarding niet in orde is (hetzij ter plaatse van het apparaat, hetzij zelfs een verbroken aardpen van de hele woning), eventuele lekstroom van apparaten zoals een wasmachine/koelkast in de vorm van een soort statische elektriciteit wordt "opgeslagen" aan het oppervlak van een PVC vloer, die vervolgens die opgebouwde "spanning" óók niet kwijt kan omdat de vloer zelf nergens verbinding mee maakt dat de statische spanning op haar beurt weer naar de aarde kan afvoeren?
Nee, is niet mogelijk en wel om twee redenen:
1) Als een elektrisch apparaat zonder aarde een lekstroom heeft klapt onmiddelijk de aardlekschakelaar er uit. Daarvoor hoef je geen geaard apparaat of geaarde huisinstallatie te hebben.
2) Statische elektriciteit wordt niet veroorzaakt door de elektrische huis-installatie.
27Mc bak is precies wat het zegt: 27Mhz. Ook al werk je met een 1000watt zender, die stoort niet op een telefoon (want die gebruikt een factor 100 hogere frequentie) en daarvan wordt je ook niet ziek, want 1000watt HF op een afstand van een tiental meters is al niets meer qua energie.maartenst schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:51:
Zend amateur in de buurt of iemand met een 27mc bak ?
Zendamateur zou in theorie kunnen storen op telefoon en TV. Die kans is heel klein, maar het is wel voorgekomen. Maar ook van een zendamateur ga je niet ziek worden! Nee, echt niet.
Daarnaast zend een bakkie of een zendamateur niet continue 24/7.
Wifi netwerk? Really? Moet ik die inkoppen? We zijn allemaal tweakers hier, we hebben allemaal een dik wifinetwerk toch? 6 antennes op onze peperdure router? Of Ubiquiti AP's in elke kamer? Handjes omhoog! Wie wordt er ziek van zijn Wifi netwerk? Als er mensen ziek worden zijn wij het wel als tweakers!!
[ Voor 92% gewijzigd door FragDaddy op 16-05-2018 15:45 ]
Have a wheelie good weekend!
Tip: doe een blinde test met het in- en uitschakelen van de elektra. Iemand anders schakelt zo'n twee uur lang op willekeurige momenten alle elektra in- en uit, en jij registreert elke 5 minuten hoe je je voelt. Uiteraard zonder indicatoren te kunnen waarnemen.
Wanneer het overeenkomt, weet je wat het is. Ik gok echter dat je het niet gaat voelen wanneer je niet weet wanneer het wordt gedaan.
Wanneer het overeenkomt, weet je wat het is. Ik gok echter dat je het niet gaat voelen wanneer je niet weet wanneer het wordt gedaan.
Anoniem: 262853
Stond de voordeur nog open?gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
Off topic.gdeventer schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:03:
behalve de garageafzuiging die nu dempend is opgehangen (3 verdiepingen lager). Sindsdien trilt ons appartement niet meer (16 hz)
Jullie lijken me een "leuk" stel om als buren te hebben.

Dat is pas een keer of 10 als tip langs gekomen.Rubix schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:12:
Tip: doe een blinde test met het in- en uitschakelen van de elektra. Iemand anders schakelt zo'n twee uur lang op willekeurige momenten alle elektra in- en uit, en jij registreert elke 5 minuten hoe je je voelt. Uiteraard zonder indicatoren te kunnen waarnemen.
[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 262853 op 16-05-2018 15:49 ]
@FragDaddy @Techneut @Anoniem: 262853 @Rubix
Niemand dwingt jullie mij te geloven en niemand dwingt jullie in de thread te blijven posten.
Als het jullie intentie is mij te helpen dan doen jullie dat niet door jullie scepsis over het gerapporteerde en over mijn intenties te blijven herhalen. Hulp is welkom; jullie herhalingen zijn dat nu even niet en off topic
Niemand dwingt jullie mij te geloven en niemand dwingt jullie in de thread te blijven posten.
Als het jullie intentie is mij te helpen dan doen jullie dat niet door jullie scepsis over het gerapporteerde en over mijn intenties te blijven herhalen. Hulp is welkom; jullie herhalingen zijn dat nu even niet en off topic
Heb je wat foto's van je appartement, met name de vloer en de groepenkast?
Beste gdeventer, zou het misschien zo kunnen zijn dat onze steeds sceptischer houding aan je eigen als maar absurder reacties is te danken? Wellicht zonder dat je het zelf beseft. Zoals b.v. herinneringen aan de tijd toen je nog een kindje was. Als je een degelijke opleiding elekrotechniek had gehad, hetgeen je profiel suggereert, zou je het absurde daarvan begrijpen. Evenals begrijpen waarom door sommigen aan trollen wordt gedacht. In elk geval zou ik een heel andere reden hebben gehad waarom ik aan elektrische oorzaak denk. En dat heb ik al in het prille begin van deze discussie kenbaar gemaakt.gdeventer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:12:
Maar als zo'n uiting van verbazing door jou niet op prijs wordt gesteld, tja dan weet ik het niet meer wat dan wel wordt toegestaan. Hoe het ook mag zijn, succes verder, ik ben benieuwd. Van mij zul je zoals je wilt geen last meer hebben.
Ik denk nog steeds aan een hoogfrequente pieptoon van een voeding of oplader. Kabelmodem, router, switch, telefoon of iets dergelijks.
Je geeft zelf al aan dat je vrouw een harde hoge piep hoort en jij iets minder. Vergelijk het maar met een milde vorm van oorsuizen, mensen die dat hebben worden ook helemaal gek, enige verschil is dat die weten waar ze last van hebben en jij niet.
Je geeft zelf al aan dat je vrouw een harde hoge piep hoort en jij iets minder. Vergelijk het maar met een milde vorm van oorsuizen, mensen die dat hebben worden ook helemaal gek, enige verschil is dat die weten waar ze last van hebben en jij niet.
Doe die blinde test nou. Laat iemand wel/niet de elektra volledig uitschakelen en zorg dat jij nimmer kan weten in welke stand hetgeen staat. Noteer wat je voelt.gdeventer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:12:
Dit is makkelijk/goedkoop/ kost je maar enkele uren max, en je sluit mogelijk gelijk 100 oorzaken die nu door je hoofd spoken uit.
Persoonlijk denk ik overigens dat het een vorm van stress is, die je steeds erger maakt door er mee bezig te zijn. Echter...test nou eens blind. Dan weet je het.
We proberen je te helpen door alle onlogische en onzinnige dingen die je noemt voor je af te strepen en we hopen dat je zo los komt uit je beperkte denken.gdeventer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:12:
En je kunt veel van mijn reacties vinden, maar ze zijn in ieder geval niet offtopic.
Dat zou best na lange blootstelling irritatie kunnen geven, maar niet in de mate van fysieke klachten die de TS beschrijft zodra hij de woning binnen gaat. Ook niet dat een kennis die naar binnen loopt, meteen weer naar buiten wil en buiten nog een tijdje last houdt van klachten._JGC_ schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:48:
Ik denk nog steeds aan een hoogfrequente pieptoon van een voeding of oplader. Kabelmodem, router, switch, telefoon of iets dergelijks.
En het zou dan niet zo veel moeite moeten zijn om de oorzaak te achterhalen toch? Zeker niet zodanig dat je een maand in een hotel moet doorbrengen!?
Nee, het verhaal klopt gewoon niet!
Dat vind ik ook een goede! Ook al vind ik het dan raar dat een willekeurige kennis ook vreemde dingen voelt.EddoH schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:13:
Persoonlijk denk ik overigens dat het een vorm van stress is, die je steeds erger maakt door er mee bezig te zijn. Echter...test nou eens blind. Dan weet je het.
[ Voor 50% gewijzigd door FragDaddy op 16-05-2018 21:38 ]
Have a wheelie good weekend!
Ze. Proberen. Je. Te. Helpen.gdeventer schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:12:
Krijg dat nou eens in je hoofd. Hoe moeilijk is dat, zelfs mensen die buiten je eigen beeld zitten kunnen je helpen.
Echt, geen wonder dat niemand wat vind, want iedereen die het niet met je eens is negeer je gewoon.
Sorry, maar genoeg mensen willen je helpen, maar als je er geen drol mee doet omdat je "het niet binnen mijn idee" vind vallen zoals je zelf blijft roepen, dan ga je geen steek verder komen.
Iets met "Outside of the box thinking" etc? Ik zou dat concept even opzoeken...
Al komen ze uiteindelijk met 100% kloppende feiten dat het de tapdansende ratten van de buren zijn, zal je waarschijnlijk nog zeggen "Fake news! het is 100% zeker iets wat ik in mijn hoofd heb!"
[ Voor 8% gewijzigd door corset op 16-05-2018 21:46 ]
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
@gdeventer Hallo! Ik ben nieuw in dit topic!EddoH schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:13:
[...]
Doe die blinde test nou. Laat iemand wel/niet de elektra volledig uitschakelen en zorg dat jij nimmer kan weten in welke stand hetgeen staat. Noteer wat je voelt.

Mag ik vragen waarom je die blinde test nog niet hebt gedaan zoals hierboven en al meerdere keren geopperd door mensen die je proberen te helpen?
Je geeft aan dat je al een soort van blinde test hebt gedaan door je partner op een ander tijdstip de woning te laten betreden.... Maar daarmee test je eigenlijk niet zoveel denk ik.
Of je eet gewoon even je koelkast en vriezer leeg, knalt de hoofdschakelaar om en gaat gezellig samen met je vriendinnetje op de bank zitten met een domino’s pizzaatje.
Dit hou je twee dagen vol, en kijkt dan even hoe je je voelt!
En dan natuurlijk niet twee dagen pizza eten want dan voel je je daar weer ellendig door.
Het is wel een leuk concept; "Bedenk de oorzaak van mijn aandoening"
Wellicht is er een verstoring in zwaartekrachtsveld die zich precies ter plaats van je huis bevindt? Dit zou mogelijk het tintelende gevoel in je vullingen kunnen verklaren.
Mogelijk doen er zich ectoplastische uitstortingen voor, omdat je huis wellicht is gebouwd op een oud kerkhof? Die verklaren wellicht de rechtopstaande haartjes.
Je hebt een vervelende stalker die, toen er niemand thuis was, alle apparatuur heeft voorzien van hoogfrequente modulators?
Is dit een beetje een goede richting?
Wellicht is er een verstoring in zwaartekrachtsveld die zich precies ter plaats van je huis bevindt? Dit zou mogelijk het tintelende gevoel in je vullingen kunnen verklaren.
Mogelijk doen er zich ectoplastische uitstortingen voor, omdat je huis wellicht is gebouwd op een oud kerkhof? Die verklaren wellicht de rechtopstaande haartjes.
Je hebt een vervelende stalker die, toen er niemand thuis was, alle apparatuur heeft voorzien van hoogfrequente modulators?
Is dit een beetje een goede richting?
Misschien al voorbij gekomen, deze link.
https://www.rtlnieuws.nl/...ingskabels-onder-de-grond
Misschien loopt er zo'n kabel onder je woning?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Wat een ongelooflijk prutartikel. Een tussenkop "Straling te hoog" gebruiken, en vervolgens met geen woord reppen over straling, maar alleen over dat MOGELIJK het magneetveld te sterk is.Cobb schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:00:
zie volgende :Cobb schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:00:
Hij/zij woont in een appartement en de klachten zijn enkel aanwezig in dat specifiek appartementHet klachtenfenomeen is:
- voor ons beide geheel nieuw (en wij zijn dik in de 40)
- was niet in ons appartement aanwezig tot 8 weken geleden (we wonen er 1,5 jaar)
- is volledig appartement gerelateerd; in buurappartementen (en elders) hebben we de klachten niet

Dit blijft wel een leuk topic om te volgen

Misschien gaan ze alletwee tegelijk in de overgang? Dan is wellicht een bezoek aan de huisarts wenselijk.
Spanningsklachten kunnen ook stress gerelateerd zijn, mogelijk is er een vicieuze cirkel ontstaan nadat één partner 'klachten' ervaarde en zeker van te zijn dat de oorzaak elektrisch moest zijn. De andere is mee gegaan in dit verhaal en ervaart nu dezelfde klachten. Beetje als een man die mee zwangert..nu is er een constante stress en is dat wellicht de oorzaak van de fysieke klachten?
Misschien een nieuwe pannenset gekocht met een foute teflon coating toen de klachten begonnen ?
Maw ts moet niet redeneren vanuit zijn tunnelvisie maar verder kijken naar oplossingen. De klachten klinken niet misselijk dus je wilt dan ook de oorzaak boven water hebben.
Spanningsklachten kunnen ook stress gerelateerd zijn, mogelijk is er een vicieuze cirkel ontstaan nadat één partner 'klachten' ervaarde en zeker van te zijn dat de oorzaak elektrisch moest zijn. De andere is mee gegaan in dit verhaal en ervaart nu dezelfde klachten. Beetje als een man die mee zwangert..nu is er een constante stress en is dat wellicht de oorzaak van de fysieke klachten?
Misschien een nieuwe pannenset gekocht met een foute teflon coating toen de klachten begonnen ?
Maw ts moet niet redeneren vanuit zijn tunnelvisie maar verder kijken naar oplossingen. De klachten klinken niet misselijk dus je wilt dan ook de oorzaak boven water hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door Cobb op 17-05-2018 17:24 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Wat gewoon fysiek onmogelijk is. Als he al een "Elektrisch" veld is wat @gdeventer aangeeft, dan zou het niet stoppen bij de muren en nergens anders last veroorzaken.Boermansjo schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:12:
[...]
zie volgende :
[...]
Hij/zij woont in een appartement en de klachten zijn enkel aanwezig in dat specifiek appartement![]()
Dit blijft wel een leuk topic om te volgen
Dus met dat idee kan je dat al uitsluiten
Je zou nog eens met spectroid kunnen meten op je telefoon naar hoogfrequente geluiden. Wel even de samplingrate aanpassen naar boven. Laat je echter niet om de tuin leiden door grafiekjes, want electrische apparaten geven altijd wel íets af.
PS waar woon je ongeveer? Misschien woont er wel iemand uit het topic in je buurt en kun je elkaar misschien helpen.
Als het Deventer is zoals de nick doet vermoeden, dan is me dat weer net te ver
PS waar woon je ongeveer? Misschien woont er wel iemand uit het topic in je buurt en kun je elkaar misschien helpen.
Als het Deventer is zoals de nick doet vermoeden, dan is me dat weer net te ver
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 18-05-2018 11:32 ]
Ik begin me nogal te frustreren over dit topic, en stel daarom een Tweakers Test Dag voor! Als TS echt zo een last heeft, dan wil hij vast zijn huis wel een dagje openstellen voor 4 a 5 meetgeile medetweakers. TS regelt koffie en lunch, wij proberen de oorzaak te vinden. Meetresultaten worden openbaar gemaakt, en wanneer placebo blijkt door dubbel blind proef, zal TS dit dan ook eerlijk posten.
TS, idee? ik doe iig wel mee!
TS, idee? ik doe iig wel mee!
TS haakt af, dank allen die de moeite namen mee te denken (en te lezen), maar jullie bijdragen sneeuwen onder in de posts van wantrouwende, slecht lezende ego's die denken dat ze helpen.
Als de metingen geweest zijn zal ik terugkoppelen wat er gevonden is
Ik vind het jammer
Ik vind het jammer
Als je alleen de mening wil horen van mensen die het met je eens zijn, dan blijf je in je eigen cirkeltje vastzitten en zit je op GoT ook niet op de goede plek.
Er worden hier genoeg tips gegeven van o.a. elektrotechneuten om je ervaringen te kunnen valideren, maar ook om oorzaken uit te sluiten. Daar ga je niet op in, maar vind je ze niet welgevallig.
Overigens bij de Rijdende Rechter is een vergelijkbare casus geweest: https://rijdenderechter.k...oon-omvormer-zonnepanelen. Tinnitus en/of overgevoeligheid voor LFG kunnen dit soort klachten veroorzaken, waarbij soms de conclusie is dat men ermee moet leren leven of verhuizen.
Overigens bij de Rijdende Rechter is een vergelijkbare casus geweest: https://rijdenderechter.k...oon-omvormer-zonnepanelen. Tinnitus en/of overgevoeligheid voor LFG kunnen dit soort klachten veroorzaken, waarbij soms de conclusie is dat men ermee moet leren leven of verhuizen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Mee eens. Ik zou me er inhoudelijk op zijn verzoek niet meer mee bemoeien, want ook geen van mijn commentaren paste in zijn straatje, dus doe ik dat ook beslist niet meer.
Maar zo'n visite bij hem thuis met een man of vijf lijkt me wel een goed voorstel, mits hij daarvoor durft open te staan. En dan kun je ook beginnen zonder enige meetapparatuur, ga er gewoon heen met een open mind. Vertel voorlopig niets van de bevindingen ook niet nonverbaal en ook niet aan elkaar. Herhaal eventueel de sessie nog een keer met een ander team en leg daarna alle bevindingen naast elkaar. Hij vertelde dat hij in Amersfoort woont, ik vermoed dat er genoeg vrijwilligers zijn die daar niet ver vanaf wonen. Ik woon er te ver af vind ik.
Maar juist na deze suggestie van TunderNerd haakte TS af. Toevallig, of durft hij dit niet omdat hij bang is om door de mand te vallen?
Maar zo'n visite bij hem thuis met een man of vijf lijkt me wel een goed voorstel, mits hij daarvoor durft open te staan. En dan kun je ook beginnen zonder enige meetapparatuur, ga er gewoon heen met een open mind. Vertel voorlopig niets van de bevindingen ook niet nonverbaal en ook niet aan elkaar. Herhaal eventueel de sessie nog een keer met een ander team en leg daarna alle bevindingen naast elkaar. Hij vertelde dat hij in Amersfoort woont, ik vermoed dat er genoeg vrijwilligers zijn die daar niet ver vanaf wonen. Ik woon er te ver af vind ik.
Maar juist na deze suggestie van TunderNerd haakte TS af. Toevallig, of durft hij dit niet omdat hij bang is om door de mand te vallen?
Die rijdende rechter uitzending vond ik echt zo domSeñor Sjon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:38:
[mbr]Als je alleen de mening wil horen van mensen die het met je eens zijn, dan blijf je in je eigen cirkeltje vastzitten en zit je op GoT ook niet op de goede plek.Er worden hier genoeg tips gegeven van o.a. elektrotechneuten om je ervaringen te kunnen valideren, maar ook om oorzaken uit te sluiten. Daar ga je niet op in, maar vind je ze niet welgevallig. [/]

Die man zegt ik hoor hier het gebrom, er een een geluidstechnicus bij en niet 1 persoon komt op het idee om op dat moment naar de buren te lopen, die inverter uit te zetten en te zien of hij écht op dat moment de brom niet meer hoort.

Vervolgens gaan ze daarna wél uitspraak doen en als ik me goed herinner moest die inverter ook nog eens verplaatst worden of in ieder geval geisoleerd, terwijl zo klaar als een klontje was dat een TL inverter zulke verstoringen niet eens kán geven door een huis heen.
Ik heb 3 solar inverters in en aan huis hangen, zou helemaal gek moeten worden
Als TS bij me in het dorp zou wonen zou ik heel graag even bij hem langsgaan om eens serieus mijn 'senses' los te laten bij hem, maar om er stad en lang voor af te reizen is me wat te gek.
Hoop alleen wel dat TS, zoals al heel vaak aangegeven zich ook openstelt voor de helpende hand en adviezen van anderen, want zolang je de oorzaak niet weet, kun je NIETS uitsluiten en ook niet wijzen in een bepaalde richting. Dingen zijn soms gewoon niet wat ze zijn, dat heb ik zelf aan denk lijve ondervonden, zonder er te diep op in te gaan....
Zorg in ieder geval wel voor je veiligheid en haal bij de action ff 2 koolmonoxide melders en hang er een onder de CV en 1 op 1,50 van de vloer in het vertrek waar je de meeste last hebt. Al meet een CO meter maar 1 PPM, dan moet je actie ondernemen. Ik heb in huis 2 CO meters hangen en heb nog nooit een waarde boven 000 gezien en dat moet zo blijven.
En? Wat is er uit de metingen gekomen?gdeventer schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:27:
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Na 10 pagina’s doorgelezen te hebben is het toch wel een flinke anti-climax om geen uitslag te krijgen.
Gezien de stemming van TS verwacht ik niet dat we hem hier ooit terug zullen zien.
Gezien de stemming van TS verwacht ik niet dat we hem hier ooit terug zullen zien.
TS heeft aangegeven zodra de uitslag van diverse metingen binnen zij hij ze zou posten. Ik ben er wel erg benieuwd naar. En misschien kan het mensen met gelijkwaardige klachten ook helpen.
Even TS taggen: @gdeventer
Bij meerderen, ook bij mij, speelde de gedachte van allemaal fake zelfs vanaf het begin. Wat meespeelde was het voordeel van de twijfel. Met een bekend fenomeen (haartjes rechtop) dat vrijwel iedereen heeft gekend bij crt-televisieschermen werd geprobeerd het vermoeden van een elektrisch veld een beetje geloofwaardig te maken. Hoe langer het nu stil blijft bij TS, hoe aannemelijker het wordt dat hij de hele boel zat te trollen. Ach, gun hem die lol, het wachten is nu op het moment dat hij daarmee "uit de kast komt".
Zullen we dit topic niet zinloos kicken? TS verschijnt zelf wel weer als hij daar behoefte aan heeft.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Na een periode van stilte (focus op gezondheid) zijn er inmiddels metingen uitgevoerd.
Er zijn de volgende Laagfrequente Elektrische Wisselvelden gemeten (in Volt/meter), waarbij <1 in de SBM-2015 richtlijn geldt als normaal/aanbevolen voor slaapplekken en <5 voor werkplekken.
Huiskamer bij eettafel 40 - 100
Huiskamer bij bureau 40 -50
Keuken 20 - 80
Hobbykamer 30
Meterkast 20
Technische ruimte 25
Gang 15 - 20
Slaapkamer 26 - 35
Er is géén bron gevonden. De bronnen lijken alle lichtpunten (lampen en WCD's) te zijn. Bij het afschakelen van een groep verdwijnen de velden in het corresponderende gedeelte van de woning.
Er zijn GEEN afwijkingen op laagfrequent magnetisch noch op hoogfrequent electromagnetisch.
Bovenstaand zijn de feiten.Gevoelsmatig is de woning rustiger geworden in de 2 maanden dat we nu elders wonen.
Er zijn de volgende Laagfrequente Elektrische Wisselvelden gemeten (in Volt/meter), waarbij <1 in de SBM-2015 richtlijn geldt als normaal/aanbevolen voor slaapplekken en <5 voor werkplekken.
Keuken 20 - 80
Hobbykamer 30
Meterkast 20
Technische ruimte 25
Gang 15 - 20
Slaapkamer 26 - 35
Er is géén bron gevonden. De bronnen lijken alle lichtpunten (lampen en WCD's) te zijn. Bij het afschakelen van een groep verdwijnen de velden in het corresponderende gedeelte van de woning.
Er zijn GEEN afwijkingen op laagfrequent magnetisch noch op hoogfrequent electromagnetisch.
Bovenstaand zijn de feiten.Gevoelsmatig is de woning rustiger geworden in de 2 maanden dat we nu elders wonen.
gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:00:
Bron: https://www.jrseco.com/nl...chtlijnen/?c=392e40eaa002De SBM2015 is bedoeld als richtlijn, en moet niet verward worden met de op ICNIRP gebaseerde Nederlandse veiligheidsnormen die duizenden malen hoger liggen.
Heb je een meetrapport, samen met een beschrijving van de gebruikte meetapparatuur en methodiek?
Doe die metingen nu nog eens, maar dan in de woning waar je de afgelopen 2 maanden hebt verbleven.
Overigens riekt het allemaal nog steeds flink naar kwakzalverij: http://www.kennisplatform...che-messtechnik-sbm-2015/
Overigens riekt het allemaal nog steeds flink naar kwakzalverij: http://www.kennisplatform...che-messtechnik-sbm-2015/
Tja, de SBM-richtlijnen. Ik betwijfel sterk aan de onderbouwing waarin de gestelde waardes worden verdedigd. Voornamelijk omdat ik ze niet echt kan vinden 
En als je de naar de toegestane waarde van IRPA / ICNIRP gaat kijken is 5000 volt/meter de maximale waarde. Hoe ze nou precies op die <1 uitkomen is mij vooralsnog een beetje een raadsel.
En als je de naar de toegestane waarde van IRPA / ICNIRP gaat kijken is 5000 volt/meter de maximale waarde. Hoe ze nou precies op die <1 uitkomen is mij vooralsnog een beetje een raadsel.
[ Voor 37% gewijzigd door Standeman op 09-07-2018 14:10 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
En uiteraard in een woning van directe buren, want daar speelde dit probleem niet.Radiant schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:02:
Doe die metingen nu nog eens, maar dan in de woning waar je de afgelopen 2 maanden hebt verbleven.
Als je googlet op Laagfrequente Elektrische Wisselvelden kom je alleen maar uit bij van die internetgekkiesites of op sites die spullen verkopen om het te verminderen. Dingen als eco-wifi, daar gaan je nekharen toch van overeind staan.
neeMalt007 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:51:
Als je googlet op Laagfrequente Elektrische Wisselvelden kom je alleen maar uit bij van die internetgekkiesites of op sites die spullen verkopen om het te verminderen. Dingen als eco-wifi, daar gaan je nekharen toch van overeind staan.
diskeltische lurker
Interessant topic om te volgen, erg benieuwd wat hier nu aan de hand is. Ook erg fijn dat de TS terugkomt met concrete meetresultaten!
Zoals wat mensen hierboven ben ik erg benieuwd naar de meetresultaten in b.v. het appartement van de buren? Als ik hier kijk:
https://www.rvo.nl/sites/...etische-velden-295004.pdf
Dan zie ik veiligheidsnormen in de orde van 5000 V/m. Dat gaat vooral uit van een situatie onder een hoogspanningslijn. Je mag aannemen dat de blootstelling in je eigen woning een heel stuk lager is en dat lijkt ook uit de metingen te volgen.
Ook heb ik nooit last gekregen van de genoemde symptomen op momenten dat ik onder een hoogspanningskabel liep terwijl die velden honderden malen sterker zijn dan wat nu is gemeten?
Mijn conclusie zou daarom zijn dat 'Laagfrequente Elektrische Wisselvelden' de symptomen niet verklaren.
Zoals wat mensen hierboven ben ik erg benieuwd naar de meetresultaten in b.v. het appartement van de buren? Als ik hier kijk:
https://www.rvo.nl/sites/...etische-velden-295004.pdf
Dan zie ik veiligheidsnormen in de orde van 5000 V/m. Dat gaat vooral uit van een situatie onder een hoogspanningslijn. Je mag aannemen dat de blootstelling in je eigen woning een heel stuk lager is en dat lijkt ook uit de metingen te volgen.
Ook heb ik nooit last gekregen van de genoemde symptomen op momenten dat ik onder een hoogspanningskabel liep terwijl die velden honderden malen sterker zijn dan wat nu is gemeten?
Mijn conclusie zou daarom zijn dat 'Laagfrequente Elektrische Wisselvelden' de symptomen niet verklaren.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je zelfs een veldsterkte van 50kV AC/m niet voelt...bartvb schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:17:
Je vergeet bij die bewering wel iets. De veldsterkte neemt namelijk kwadratisch af met de afstand tot de spanningvoerende draad. Heel dicht bij die draad zou ik niet graag willen komen, en beneden op de grond is er vrijwel niets meer over van de veldsterkte.
Ik word erg moe van deze reacties
3 punten:
-De metingen zijn gedaan door bureau strooming ; geen kwakzalvers volgens mij.
-De gemeten waarden wijken af van wat regulier gemeten wordt eenzelfde afstand van WCD's/lampen etc.. De vraag is dus: hoe komt dat..
-De vergelijking met hoogspanningskabels etc. gaat mank: daar verblijf je niet langdurig in/nabij.
Ik hoop dat het lukt de focus te houden op mijn hulpvraag (2e bullet hierboven).
3 punten:
-De gemeten waarden wijken af van wat regulier gemeten wordt eenzelfde afstand van WCD's/lampen etc.. De vraag is dus: hoe komt dat..
-De vergelijking met hoogspanningskabels etc. gaat mank: daar verblijf je niet langdurig in/nabij.
Ik hoop dat het lukt de focus te houden op mijn hulpvraag (2e bullet hierboven).
Allemaal leuk en aardig, maar losse meetwaardes heb je niks aan. Je moet ze ergens mee kunnen vergelijken (en nee, niet de SBM richtlijnen, maar vergelijkbare metingen in een woning waar je de klachten niet ervaart).
Je zegt dat de gemeten waarden afwijken. Hoeveel wijken die af (procentueel, niet in absolute getallen)? Welke kant op wijken die af? Stond er nog een advies, conclusie, baseline, of vergelijkingen in het rapport van Bureau Strooming?
Je zegt dat de gemeten waarden afwijken. Hoeveel wijken die af (procentueel, niet in absolute getallen)? Welke kant op wijken die af? Stond er nog een advies, conclusie, baseline, of vergelijkingen in het rapport van Bureau Strooming?
Leuk dat TS nog terugkoppelt.
Heeft degene die de meting heeft uitgevoerd niet toevallig ook een oplossing voorgesteld?
Heeft degene die de meting heeft uitgevoerd niet toevallig ook een oplossing voorgesteld?
Toch even ter vergelijking, ik ken een paar mensen die wel dagelijks in die sferen (hoogspanningsstations) werken. Dicht op de grond onder die hoofspanning heersen veldsterktes die ongeveer 10 keer zo hoog zijn als deze hier genoemde. En ik kan je verzekeren dat deze mensen nooit iets voelen.gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:32:
DitRadiant schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:02:
en dit.TommyboyNL schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:28:
[...]
En uiteraard in een woning van directe buren, want daar speelde dit probleem niet.
Vergelijken met standaarden waar nog decennia discussie over bestaat en de maximale waarden enorm uiteen lopen heeft weinig zin. Men weet het niet precies, dat is duidelijk. De TS weet wel het een en ander precies: Het huis = slecht en elders = goed. Dat is een stuk makkelijker vergelijken.
Maar goed, de SBM richtlijn kan wel degelijk een oplossing zijn voor de TS. Zelfs als deze niet klopt maar de TS voelt zich wel goed na het nemen van bepaalde maatregelen dan is het ook opgelost. Een placebo die het gewenste resultaat bereikt 'werkt' ook gewoon. Of je nou je wifi uitzet of het huis besprenkelt met 10.000 maal verdunde zeik van de muskuseend of een 3 laags aluminiumfolie hoedje, whatever floats de TS's boat.
Meten ze dan eigenlijk op gelijkstroom.. (enorme statische opbouw) of juist wisselstroom 
en dit is wel erg out of the box... wat als je een faraday kooi maakt en daar in gaat staan / zitten / slapen?
dat zou elektromagnetische velden moeten tegenhouden dacht ik...
en dit is wel erg out of the box... wat als je een faraday kooi maakt en daar in gaat staan / zitten / slapen?
404 Signature not found
U vraagt, wij draaien: https://hollandshielding....traling-afschermende-tentSMSfreakie schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:22:
Nu de bouw weer wat begint aan te trekken zie ik hier verschillende rijtjes nieuwbouw maar ook een enorme villa direct naast/onder hoogspanningskabels gebouwd worden. Ik vraag me af of dit kwaad kan wat betreft sterk elektrisch veld/magnetisme. Zelf zou zo niet willen wonen, ik vind die stroomkabels altijd een beetje intimiderend en ik zou altijd blijven denken wat als het nou wel schadelijk is.Techneut schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:02:
Toch even ter vergelijking, ik ken een paar mensen die wel dagelijks in die sferen (hoogspanningsstations) werken. Dicht op de grond onder die hoofspanning heersen veldsterktes die ongeveer 10 keer zo hoog zijn als deze hier genoemde. En ik kan je verzekeren dat deze mensen nooit iets voelen.
100V/m kan best in een woning.
Dat betekent namelijk dat er 2,3 meter zit tussen iets waar 230V op staat, en de aarde.
Overigens is het buiten in de natuur gemiddeld 150V/m
https://en.wikiversity.or...ectric_field_of_the_Earth
Dat betekent namelijk dat er 2,3 meter zit tussen iets waar 230V op staat, en de aarde.
[ Voor 35% gewijzigd door RocketKoen op 09-07-2018 21:14 ]
Heb je een controlemeting laten doen (ter vergelijking) in het huis van een van je buren?gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:32:
3 punten:
Dat lijkt me toch wel belangrijk als je tot een conclusie wil komen op je tweede bulletpoint.
Idem voor de vraag waarop je het vertrouwen in de partij die de meting uitvoert baseert.
Gezien er feiten zijn die de meting tegenspreken is het juist van belang alles helder te krijgen als je ooit de oorzaak echt wilt achterhalen.
De vraag 'hoe kan dit' is vrijwel niet te beantwoorden zonder een gedegen onderzoek van de situatie inclusief een vergelijkbare controlemeting.
In the land of the blind, the one-eyed man is king.
@gdeventer heeft bureau strooming gemeten volgens de SBM, of heb je die grenswaarden er zelf bijgezocht? Wat is de conclusie uit het rapport van Strooming? Zou je dat rapport (desnoods geanonimiseerd) willen delen. Misschien staat er iets in waarmee we iets kunnen verklaren.
Dat is DC geen AC.RocketKoen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:52:
...
[ Voor 32% gewijzigd door Illusion op 10-07-2018 01:33 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Het grote voordeel van de nieuwe Wintrack masten voor 380 kV is dat het magneetveld op de grond veel minder breed is dan bij de "oude" masten en je dus veel dichter bij de masten kan wonen.gold_dust schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:26:
[...]
Nu de bouw weer wat begint aan te trekken zie ik hier verschillende rijtjes nieuwbouw maar ook een enorme villa direct naast/onder hoogspanningskabels gebouwd worden. Ik vraag me af of dit kwaad kan wat betreft sterk elektrisch veld/magnetisme. Zelf zou zo niet willen wonen, ik vind die stroomkabels altijd een beetje intimiderend en ik zou altijd blijven denken wat als het nou wel schadelijk is.
Als die mensen die kwamen meten en de situatie gezien hebben (ze hebben immers die metingen gedaan) niet weten waar het door komt. Waarom denk je dan dat willekeurige mensen op internet het wel weten?gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:32:
3 punten:
Als je antwoord wil kan je denk ik het best gaan zoeken naar een bedrijf dat zich hierin specialiseert, bel ze op en vraag een offerte aan om een en ander te testen.
Kun je het meetrapport delen? Met name het spectrum is belangrijk.gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:32:
3 punten:
je hebt nu metingen, voor zover ik kan vinden lijken die normaal voor in een woning, Wat je wilt weten ( en wat meerdere keren door anderen wordt aangegeven) hoe zijn die waardes vergeleken met waar je nu tijdelijk hebt gewoond en bij je buren.gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:00:
Na een periode van stilte (focus op gezondheid) zijn er inmiddels metingen uitgevoerd.
Keuken 20 - 80
Hobbykamer 30
Meterkast 20
Technische ruimte 25
Gang 15 - 20
Slaapkamer 26 - 35
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Je noemt nu magneetveld, dat terwijl de discussie zich aldoor richt op elektrisch veld. Dat zijn geheel verschillende begrippen, ik constateer dat lang niet iedereen dat begrijpt. Een elektrisch veld wordt veroorzaakt door spanning, in feite hetzelfde als een statisch veld. Voor een magnetisch veld is stroom nodig, ongeacht of dit gelijk- of wisselstroom is.MeTooPV schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 02:27:
[...]
Het grote voordeel van de nieuwe Wintrack masten voor 380 kV is dat het magneetveld op de grond veel minder breed is dan bij de "oude" masten en je dus veel dichter bij de masten kan wonen.
Relevant? Misschien wel, want TS meldde dat zijn klachten af namen met het uitschakelen van gebruikers. Dat kan ook een magnetisch veld betekenen. De klachten die hij beschrijft zijn echter die van een elektrisch of statisch veld. De link over richtlijnen die TommyboyNL plaatste gaat over magnetische velden.
Er wonen heel veel mensen onder hoogspanningslijnen in Nederland.gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:32:

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Als je het over deze link had https://www.jrseco.com/nl...chtlijnen/?c=392e40eaa002 : Dat is de norm waar de TS zelf aan refereert. Die gaan niet alleen over magnetische velden, maar ook over elektrische velden. Anders hadden ze het niet over <1V/m kunnen hebben...Techneut schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 13:41:
De link over richtlijnen die TommyboyNL plaatste gaat over magnetische velden.
Heftig, wonen die mensen nu direct naast / onder het koppelnet? De piekbelasting is doorgaans 's avonds tussen 18.00 en 21.00 dus de meeste mensen worden niet uit hun slaap gehouden. Maar toch..
Je hebt gelijk, ik zie het nu ook. Maar dat zijn wel alleen maar een paar richtwaarden in een tabel, meer niet. De uiteenzetting in het artikel gaat over elektromagnetische velden. Voor de volledigheid zou TS eigenlijk ook een meting op die waarden moeten doen. Nu die waarden m.b.t. elektrische velden er zijn, zien we dat die in elk geval in de verste verte niet buitensporig zijn, laat staan dat ze oorzaak kunnen zijn van welke klachten dan ook.
De relevante sectie uit het meetrapport heb ik in de post gezet. Ik kan geen plaatjes/bijlagen posten lijkt het.TommyboyNL schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:46:
[...]
[...]
Bron: https://www.jrseco.com/nl...chtlijnen/?c=392e40eaa002
Heb je een meetrapport, samen met een beschrijving van de gebruikte meetapparatuur en methodiek?
Plaatjes kan je evt uploaden naar imgur.com en dan het linkje plaatsen.gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:48:
[...]
De relevante sectie uit het meetrapport heb ik in de post gezet. Ik kan geen plaatjes/bijlagen posten lijkt het.
Zie eerdere post.TommyboyNL schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:36:
Allemaal leuk en aardig, maar losse meetwaardes heb je niks aan. Je moet ze ergens mee kunnen vergelijken (en nee, niet de SBM richtlijnen, maar vergelijkbare metingen in een woning waar je de klachten niet ervaart).
Strooming baseert zich op de grenswaarden van de SBM richtlijn en heeft ook gemeten bij een andere woning. Daar kwamen geen afwijkingen voor, behalve op 1 punt in de buurt van twee oude industrielampen. Waarde ca 30 op die specifeke plek.
Degene die gemeten heeft tast in het duister hoe dit komt (en wat er dus aan te doen is). De vraag gaat uiteraard ook naar andere bureaus en via deze manier probeer ik andere experts/slimme mensen te bereiken.-36- schreef op maandag 9 juli 2018 @ 17:38:
Leuk dat TS nog terugkoppelt.
Welke feiten spreken de meting tegen?neokarasu schreef op maandag 9 juli 2018 @ 21:21:
[...]
Gezien er feiten zijn die de meting tegenspreken is het juist van belang alles helder te krijgen als je ooit de oorzaak echt wilt achterhalen.
.
Zoek ik uit; lijkt mij een kwestie van appels en peren aangezien vanaf 50 gesproken wordt over extreme afwijkingen.RocketKoen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:52:
100V/m kan best in een woning.
Zie eerdere post over vergelijking met andere woning; wat is je bron/onderbouwing dat dit 'normale' waarden zijn voor een woning?Tens schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 11:19:
[...]
je hebt nu metingen, voor zover ik kan vinden lijken die normaal voor in een woning,
---
Magnetisch laagfrequent is OOK gemeten (nanoTesla); hier blijken geen afwijkingen":
Huiskamer bij eettafel60
Huiskamer bij bureau 12
Keuken 10
Hobbykamer 20
Meterkast 30
Technische ruimte 20
Gang 5 > 10
Slaapkamer 20
[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:57 ]
Twee
[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:59 ]
Drie
[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:59 ]
Vier
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:59 ]
Vijf
[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:58 ]
Zes
Ongetwijfeld ging je elektrisch veld ergens af, want zes(!) keer achter elkaar posten is niet de bedoeling. Als je de laatste bent die heeft gereageerd, pas dan je bericht aan in plaats van opnieuw een bericht te plaatsen.
Ongetwijfeld ging je elektrisch veld ergens af, want zes(!) keer achter elkaar posten is niet de bedoeling. Als je de laatste bent die heeft gereageerd, pas dan je bericht aan in plaats van opnieuw een bericht te plaatsen.
[ Voor 187% gewijzigd door Señor Sjon op 11-07-2018 09:58 ]
Voor mijn beroep loop ik geregeld rond op een hoogspanningsstation (380,150, 50 & 10KV) en ik kan nou niet echt zeggen dat ik ooit iets van deze symptomen heb gemerkt. Ook heb ik nog geen andere collega's van mij hierover horen klagen.
Ik zelf zou het ergens anders zoeken.
Ik zelf zou het ergens anders zoeken.
In welke post staan de referentiewaarden dan? Ik kan hem niet vinden.gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:54:
[...]
Zie eerdere post.
Strooming baseert zich op de grenswaarden van de SBM richtlijn en heeft ook gemeten bij een andere woning. Daar kwamen geen afwijkingen voor, behalve op 1 punt in de buurt van twee oude industrielampen. Waarde ca 30 op die specifeke plek.
had vanmorgen wat anders, maar hier bijvoorbeeld:gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:05:
[...]
Zie eerdere post over vergelijking met andere woning; wat is je bron/onderbouwing dat dit 'normale' waarden zijn voor een woning?
http://www.verminderstral...ologische-effecten/3.html
Welke post met vergelijking?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Prima dat je dat ook even meldt!gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:07:
Magnetisch laagfrequent is OOK gemeten (nanoTesla); hier blijken geen afwijkingen":
Huiskamer bij eettafel60
Huiskamer bij bureau 12
Keuken 10
Hobbykamer 20
Meterkast 30
Technische ruimte 20
Gang 5 > 10
Slaapkamer 20
Evenals de elektrische velden blijkt er dus ook uit de elektromagnetische hoek dat er uit de hoek elektra helemaal niets aan de hand is. Die conclusie kunnen we nu volgens mij wel trekken. Wat er echt aan de hand is blijft dus nog een heel groot raadsel. Tenzij het "pestduiveltje" op de loop is gegaan.
Zijn de gasmetingen en metingen aan stof/sporen/bacteriën in de lucht nou eigenlijk al gedaan?Techneut schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:06:
[...]
Prima dat je dat ook even meldt!
Evenals de elektrische velden blijkt er dus ook uit de elektromagnetische hoek dat er uit de hoek elektra helemaal niets aan de hand is. Die conclusie kunnen we nu volgens mij wel trekken. Wat er echt aan de hand is blijft dus nog een heel groot raadsel. Tenzij het "pestduiveltje" op de loop is gegaan.
TommyboyNL, ik zat ook aan luchtzuiverheid (gebrekkige ventilatie of zoiets) te denken. Als je alle elektrische oorzaken mag uitsluiten niet zo vreemd. Ik zat vanwege die klachten zelfs te denken aan koolmonoxide, in lage concentraties kunnen niet zelden de meest vage klachten optreden, zelfs bewustzijnsvernauwing. Levensgevaarlijk trouwens. Of was dit al de revue gepasseerd? Berichtte je niet dat een bezoeker onwel was geworden? Dat past volgens mij hier wel bij.
Alleen wat ik dan raar blijf vinden is de topic start waarin TS zegt dat uitschakelen van diverse elektrische apparaten de klachten doen afnemen. Dat kan ik dan beslist niet met elkaar rijmen. Daarom roerde ik het niet aan.
Alleen wat ik dan raar blijf vinden is de topic start waarin TS zegt dat uitschakelen van diverse elektrische apparaten de klachten doen afnemen. Dat kan ik dan beslist niet met elkaar rijmen. Daarom roerde ik het niet aan.
[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 10-07-2018 21:27 ]
Tijdje terug een uitzending van dr. Phil gezien. De vrouw des huizes was heel veel thuis en had problemen met de 'vieze' buitenlucht. Ze had alle ventilatieroosters e.d. afgedicht zodat het binnen schoon bleef aldus haar.Techneut schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:51:
TommyboyNL, ik zat ook aan luchtzuiverheid (gebrekkige ventilatie of zoiets) te denken. Als je alle elektrische oorzaken mag uitsluiten niet zo vreemd. Ik zat vanwege die klachten zelfs te denken aan koolmonoxide, in lage concentraties kunnen niet zelden de meest vage klachten optreden, zelfs bewustzijnsvernauwing. Levensgevaarlijk trouwens. Of was dit al de revue gepasseerd? Berichtte je niet dat een bezoeker onwel was geworden? Dat past volgens mij hier wel bij.
Nadat de tijd verstreek werd mevrouw langzaamaan kierewiet, ernstige vorm van vrees voor bacillen, niemand mocht ergens aankomen of haar aanraken. Tegelijkertijd had ze wel een make-up laag van bijna een centimeter dik, maar dan nog.
Lang verhaal kort, ze gingen in het huis meten om te zien of er bronnen waren waardoor ze zich zo gedroeg. Doordat ze alle ventilatie had afgestopt, kon er een bepaalde schimmel in het huis vrij groeien en die had haar in tussentijd geestelijk kierewiet gemaakt.
Nu heeft de TS zijn huis niet dichtgestopt, maar dit toont wel aan dat iets dat in de lucht zit zonder dat je het door hebt je hele leven overhoop kan schoppen.
Aangezien er bij de TS veldsterktes zijn gemeten die boven een (discutabele?) maximumwaarde vallen zou dit zijn klachten kunnen verklaren.
Ben ik toch heel benieuwd naar meer informatie van de TS, zoals andere ook al hebben gevraagd. Ik heb een soortgelijk iets van dichtbij meegemaakt van iemand die gek werd in zijn eigen huis, vanwege een zeer laagfrequente brom die niemand kon aantonen, dat dit belangrijk is om te (kunnen) erkennen en zo dit soort problemen in de toekomst te voorkomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:07:
Huiskamer bij eettafel60
Huiskamer bij bureau 12
Keuken 10
Hobbykamer 20
Meterkast 30
Technische ruimte 20
Gang 5 > 10
Slaapkamer 20
Het magneetveld van de aarde varieert tussen 0,000 03 en 0,000 07
resp 30000 en 70000 nanotesja
extreem lage meetwaardes heb je dan
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)gdeventer schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 18:07:
Huiskamer bij eettafel60
Huiskamer bij bureau 12
Keuken 10
Hobbykamer 20
Meterkast 30
Technische ruimte 20
Gang 5 > 10
Slaapkamer 20
Als de TS niet op aarde woont zou dat het een en ander verklaren.Fish schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 01:01:
[...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)
Maar ik denk eerder dat die meet bureaus frauduleus zijn. Ze maken graag gebruik van de angst van mensen die onzin op internet hebben gelezen.
Zowel de meetwaarden als de grenswaarden zijn onzin.
Anoniem: 316512
Dat denk ik ook. Vooral omdat zo'n bureau zogenaamd expert is maar verder (volgens TS) 'volledig in het duister tast'.RocketKoen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:12:
[...]
Als de TS niet op aarde woont zou dat het een en ander verklaren.
Maar ik denk eerder dat die meet bureaus frauduleus zijn. Ze maken graag gebruik van de angst van mensen die onzin op internet hebben gelezen.
Kom op zeg.
Ach ja zo heb je ook plaksteensten tegen straling op een telefoon (een vrindin heeft zo'n ding)RocketKoen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 11:12:
[...]
Als de TS niet op aarde woont zou dat het een en ander verklaren.
Ik heb uitgelegd dat als die steen zou werken .... als !!!
De telefoon zo gebouw is dat hij met een slechtere vebinding juist harder gaat zenden.
Snapt ze niet / Kiest in het geloof in de steen
Ik denk dat je precies hier de oorzaak hebt gevonden.gdeventer schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:00:
Gevoelsmatig is de woning rustiger geworden in de 2 maanden dat we nu elders wonen.
Stress danwel iets 'tussen de oren'. En daar bedoel ik niet mee dat je gek bent of dat je je aanstelt.
Tijdstippen maken niet uit. Als er spanning op de kabel staat heb je een elektrisch veld (Volt per meter). De tijdstippen maken wel uit voor het elektromagnetisch veld, als er stroom door de kabel loopt heb je een elektromagnetisch veld (Tesla).FrankHe schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 17:03:
Heftig, wonen die mensen nu direct naast / onder het koppelnet? De piekbelasting is doorgaans 's avonds tussen 18.00 en 21.00 dus de meeste mensen worden niet uit hun slaap gehouden. Maar toch..
Dit topic is gesloten.