Vorige week weer sinds lange tijd D&D (5E) gespeeld. De pandemie, mensen druk, mensen ziek, mensen niet in het land, is niet handig voor regelmatig spelen, wat dat betreft mis ik wel de middelbare school tijd waarbij we allemaal op dezelfde school zaten en allemaal in de 'buurt' woonde.
Maar ja, we all grow up (apparently, I'm not sure!)...
Aangezien er nog iemand van ons team aan de andere kant van de wereld zit hebben we besloten die in te 'bellen' via Discord audio/video op een iPad op tafel. Dit beviel eigenlijk zo goed dat we het na 35 jaar eindelijk eens online willen proberen met de groep... I know! Shocking!

Want dat maakt een sessie plannen en bijwonen zoveel makkelijker!
Ik had hier al eerder plannen voor en heb begin dit jaar al Foundry VTT gekocht, maar is op een veel te grote to-do list gekomen, een hoop gelazer deze zomer hielp daarbij niet. Maar na de sessie van vorige week zaterdag direct begonnen met een Foundry VTT server opzetten. Wat een rabbithole...
Setup:
Op een erg zuinige secondaire computer draai ik VMware Workstation Pro, daar draai ik een Linux Mint Mate VM op, daarop NodeJS met Foundry VTT geïnstalleerd. Via Cloudflared een tijdelijke tunnel om de boel te ontsluiten. Voor audio/video gebruiken we (voorlopig) Discord.
Een aantal spelers gebruiken een iPad, dus daarom TochVTT geinstalleerd, dat werkt niet helemaal soepel, maar werkbaar. Geluid vanuit Foundry VTT werkt echter niet naar de iPad, dus via Kenku FM pipe ik het browser geluid naar Discord zodat de spelers op een iPad nog steeds geluid kunnen horen uit Foundry VTT.
Maar simpel beginnen, een battlemap, tokens en eventueel virtuele dobbelstenen met een character sheet.
Voor maps heb ik DungeonDraft en Dungeon Alchemist gekocht (ik heb al Talespire en de ProFantasy range aan tools). Dungeon Alchemist werkt echt super, alleen nog erg beperkt. Ik wilde dus een ronde toren hebben van een groot formaat, dat werkt niet echt in DA, via workarounds kan je kleinere torens maken, maar niet via de manier waarom je juist DA heb aangeschaft... Dus een hele basic map gemaakt in DungeonDraft, weer effe wennen, maar goed genoeg om een demonstratie te geven van wat het kan en hoe het werkt.
Zaterdag aan een van onze groep een demonstratie gegeven via de iPad. Een big issue is als je een character probeert te verslepen via het touchscherm deze een dubbelklik registreert en je dus een character sheet op de voorgrond krijgt... De workaround is via touchpad of BT muis bedienen. Het beviel zeer goed, zeker om wat het allemaal uiteindelijk kan, maar waar we zeer zeker nog niet klaar voor zijn. Note: Ik ben momenteel speler, onze DM is wellicht nog niet helemaal klaar voor de complexiteiten van Foundry VTT.
Een tijdje terug heb ik bij een Humble Bundle de "Pathfinder: Abomination Vaults" VTT set gekregen, deze ook meteen geïnstalleerd, ook al spelen we (nog?) geen PF2. Oh, wow! Mooie maps, prachtige journal entries, handige geluid setup, helemaal hoe je een adventure wil hebben in Foundry VTT! Ik zag ook al Kingmaker voorbijkomen als PF2E remake module, zeer interessant! Nog interessanter is dat ze bezig zijn met een boekversie voor Abomination Vaults 5E, wellicht dat ze de module ook omzetten naar 5E... Absoluut een aanrader om een van dit soort premium adventure modules te hebben zodat je kan zien waar je naartoe wil werken.