Angeloonie schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:19:
Ik merk dat dit spel mij op de een of andere manier net niet ligt.
DoS2 vond ik fantastisch, maar ik kom hier echt heel moelijk in. Sowieso de werking van de skills met die X-aantal per rest enzo, maar ook gewoon de skills zelf. Ik mis gewoon de "basic" klassen waar je in standaard RPGs uit kiest. Archer, Mage, Healer etc. BG3 zal hier vast heel erg goed in zijn qua mogelijkheden en combineren etc, maar het is mij wat te complex met al die variaties.
Bijv. ik wil gewoon een archer type bouwen, maar er zijn niet echt duidelijke archery-skills. Heel veel lijkt om magic te gaan en niet echt om wapenaanvallen, al zijn die er voor melee wel wat meer.
Daardoor ben ik in bet begin vrij snel afgehaakt (van beschermen grove tot aan de blighted village gedaan) en ook mijn recente poging was vrij snel weer klaar, heb toen in een cave een of andere spin verslagen, maar dat ging met meer moeite dan gehoopt, en dan vooral dat ik gewoon niet wist wat voor skills ik had en kon/wilde gebruiken.
Daarnaast mis ik soms de hele simpele goed vs kwaad opties. Ik vind de keuzes soms vrij abstract waardoor ik nu niet weet wat ik aan het doen ben zeg maar. Dat past natuurlijk prima bij een RPG, maar wat dat betreft is BG3 misschien
voor mij wat te vrij en te flexibel zeg maar.
Ook ben ik niet echt happy met mijn companions nu (Shadowheart, Karlach, Galen en speel zelf als Lae'zel).
Heb het idee dat ik maar beter opnieuw kan beginnen en met een zooi guides erbij moet gaan bouwen aan een bepaalde build.
Ranger, gloomstalker subclass met als je ranged wilt gaan sharpshooter feat (later kun je multiclassen, respec kan ook altijd met Withers). Dat unlock je niet direct. Het spel heeft dermate diepgang dat ze je niet direct in het diepe gooien. De klassieke holy triad is: dd (damage dealer), tank, support. Meestal is support tegenwoordig healer, maar dat hoeft niet. Een paladin, bard, of cleric kun je uitstekend spec'en als support. Dat kan healing zijn, maar hoeft niet. Ook multiclassen is niet verplicht.
Ik heb DoS2 geprobeerd. De art is iets minder dan BG3, en ik vond het (op het eerste gezicht) juist totaal onoverzichtelijk. Na 15 minuten heb ik het opgegeven.
Enige irritante bij BG3 is dat pickpocket bij mij het spel crasht als ik dat te snel doe. Dat gebeurde op Windows en Linux native (beide zonder mods) maar op Linux met Proton heb ik het probleem niet (ook niet met mods). Mijn workaround was trouwens alles kopen met gold, dan maar 1 roll te doen om al het gold terug te jatten. Die hou ik er in.
Inmiddels heb ik het spel uitgespeeld via een good path, en ben nu op weg dark surge + evil path. Al is het nooit 100% het een of ander, is het leuk om Shadowheart dark justiciar te laten worden (samen met Gloomstalker build plus Astarion rogue). Ik pluk iedere merchant kaal en gedraag me als de grootste klootzak die rondloopt en mijn companions vinden het fantastisch (Shadowheart sputtert soms een beetje tegen). Lae'zel vervangen door Minthara, die is minder irritant.
In mijn good playthrough ben ik gegaan voor bard, Wyll, Karlach, en Shadowheart die orbs rondstrooit met spirit guardians. Wyll met Eldritch Blast en Hunger of Hadar is gekke controle, en de bard support plus unieke dialog opties zijn fantastisch.
Ik kan aanraden de eerste keer difficulty adventure of normal te nemen, geen Origin character te nemen maar custom (zoals de UI aanraadt), en lekker ontdekken. Maar het is ook leuk om te min-maxen (build guides kunnen hierbij helpen) op tactician. Als je dan zo min mogelijk save scummed kun je honor gaan doen.
Voor mij is dit spel de crème de la creme van CRPG gaming welke dichtbij tabletop D&D komt. Keuzes doen er toe, iedere playthrough is uniek, veel diepgang, prachtige voice acting, veel lore en actie of turn-based naar wat je belieft. De afgelopen tijd een paar QoL mods geprobeerd, niets groots. Gezien ik bij de evil playthrough in A3 zit, is het spel voor mij inmiddels helaas bijna voorbij. Het staat ook behoorlijk ver af van grindy spellen met random loot, zoals WoW of D4. Ik heb ontzettend genoten! En om deze reden zal ik Divinity ook gaan kopen. Honor zou ik nog overwegen, misschien BG2.
Een alternatief voor BG3 (hoeft geen fantasy te zijn) kan ik zo gauw niet bedenken. Wel heb ik (in de context van WotC/Games Workshop) behoorlijk veel lol gehad met Total War: Warhammer series waarbij iedere held een compleet eigen speelstijl heeft, maar qua prijs is BG3 een veel betere deal, en het is RTS plus turn-based. Ook heeft het wat hogere hardware eisen.
De turn-based combat maakt het bovendien casual friendly. Multiplayer niet. First of third person action gaming wordt ook minder leuk naarmate je ouder wordt.