@
Ricmaniac ik heb 3 playthroughs gedaan, de eerste met een custom karakter, blind erin. De tweede als durge, de derde als Gale. Ik vond dat het drie zeer unieke ervaringen waren. De grote lijn is hetzelfde, maar ze hadden alle drie unieke quests en content dat het als 3 aparte verhaallijnen voelde.
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk geen guides lees, en ook zeker geen completionist ben. In mijn eerste playthrough heb ik per ongeluk 40% van act 1 geskipped, ben ergens de underdark in gekropen en daarna er bijna niet meer uitgekomen. Het was een natuurlijk pad en het leek logisch. Ik neem ook nooit alle companions mee. Gewoon 3 waarmee je speelt, de rest mag dood/weg/... De karakters die je meeneemt hebben een leuke interactie met elkaar terwijl je door de wereld loopt, en ze reageren op jouw acties. Aangezien je niet alle companion specifieke quests in 1 playthrough doet hou je het lekker vers. In Act 3 doe ik ook alleen een subset vd beschikbare quests, zodat het verhaal elke keer ook echt anders is. Je krijgt toch al veel te veel XP en gold, daar hoef je het ook niet voor te doen.
En inderdaad in dialogen ook echt andere keuzes maken, wel of niet gobelins helpen, wel of niet met Zhentarim optrekken, wel of niet de Shadow curse genezen, wel of niet de mountain pass / underdark, wel of niet het vuur blussen in een herberg, wel of niet de duivel deal nemen, wel of niet de githyanki redden, etc etc.
Er is voor 180 uur aan cutscenes, onmogelijk om alles te zien in 10 playthroughs. Voor een dialoog met 5 geneste opties hebben ze honderden regels dialoog geschreven, waarbij ras, class, en eerdere keuzes allemaal effect hebben op welke 3 opties jij uit mag kiezen.
Een bepaalde quests wel doen, niet doen of op een bepaalde manier doen heeft allemaal andere effecten die je later pas ziet. Het gros van die effecten vallen pas in latere playthroughs op omdat dingen opeens anders zijn. Zo kun je makkelijk 10 of meer playthroughs hebben die allemaal anders en uniek aanvoelen, ondanks dat de grote lijn van het verhaal hetzelfde is.
Het enige wat je dus niet moet doen is een online guide volgen om "de beste" uitkomst van een quest te krijgen, want die beste uitkomst bestaat niet. Elke uitkomst is een geldige uitkomst en de leukste content krijg je door dingen anders te doen. Maak het jouw verhaal, en niet het verhaal van iemand anders.
In mijn eerste playthrough heb ik Asterion met een houten staaf door zijn hart geboord omdat hij mij probeerde te bijten. In Act 3 kwam ik hem weer tegen als "zombie Asterion"

Lae'zel en Shadowhearth hadden een bitch fight, ik kies "sit back en see what happens". Lae'zel dood. En Wyll wilde graag de duivel Karlach aanvallen toen we haar tegenkwamen, OK. Einde Karlach. Dat was een geweldige playthrough met Shadowhearth, Wyll en Gale, terwijl niemand op internet het zou aanraden om het zo te doen uit vrees dat ze content missen. Terwijl die vrees er juist voor zorgt dat elke playthrough hetzelfde aanvoelt.