Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind
Vind het best lastig om het spel goed te begrijpen, maar dat had ik ook met DOS2, waar ik op het einde nog steeds verrast werd en van alles meemaakte wat ik niet snapte.
Wellicht moet ik nu gewoon het spel doorlopen zoals het komt en dan nog eens opnieuw spelen met de kennis die ik nu opdoe.
Momenteel nog standaard team bestaande uit gale, die groene chick, asterion en shadowheart.
Wat me in negatieve zin opvalt is hoe weinig spells je tegelijk actief kan hebben als mage/wizard.
Pas bij mijn tweede PT had ik het ook pas een beetje door. Het is een kwestie van veel uitproberen.Megupe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:58:
Ik ben eergisteren begonnen (eerst Doom Eternal uitgespeeld), nu zo'n 10 uur erin zitten en netspoiler:.Halsin bevrijd en geborreld en nu onderweg naar een genezing
Vind het best lastig om het spel goed te begrijpen, maar dat had ik ook met DOS2, waar ik op het einde nog steeds verrast werd en van alles meemaakte wat ik niet snapte.
Wellicht moet ik nu gewoon het spel doorlopen zoals het komt en dan nog eens opnieuw spelen met de kennis die ik nu opdoe.
Momenteel nog standaard team bestaande uit gale, die groene chick, asterion en shadowheart.
Wat me in negatieve zin opvalt is hoe weinig spells je tegelijk actief kan hebben als mage/wizard.
En die hoeveelheid spells komt wel, per level kun je er steeds meer actief hebben. Ook sommige wapens/armor hebben spells. Je kunt als wizard ook out of combat je spells wisselen en nieuwe leren in je spellbook als je scrolls hebt gevonden of gekocht. Rond level 6 wordt het allemaal een stuk beter en je kunt eventueel, nu maak ik het nog complexer, ook gaan multiclassen. Ik ben bijna op het eind en mijn Tav is een Ranger/Rogue/Fighter. Ooit zou ik daarmee nog wel eens een keer een solo PT willen doen.
Zou van je eerste PT vooral genieten en het een en ander uitproberen.
Dit keer voor mijzelf wat regels afgesproken: zoveel mogelijk 'evil' en bij elke 'intimidation' of 'barbarian' check voor die optie gaan. Daardoor bewaarde ik in ieder geval het overzicht. Jammer genoeg daardoor geen epilogue, maar dat doe ik bij een volgende PT wel. Dit keer op tactician. Nu eerst wachten op patch 8.
Dit spel zit al een hele poos in mijn wishlist, maar er komt maar geen physical release op de ps5. de 70 euro die het digitaal kost vind ik gewoon te veel aangezien het voor mij een nieuw genre is en de kans bestaat dat het niet bevalt. Ik zag wel dat er een Japanese physical versie te koop is, maar in de webshop staat het volgende vermeld:
"LET OP: de fysieke importversie is gewoon te spelen in het Engels, maar kan niet online gespeeld worden met de digitale versie."
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen plannen om online te spelen, maar als dat het enige is, dan kan is het eventueel nog door te verkopen.
Dank bij voorbaat
[ Voor 99% gewijzigd door Daan0s op 20-03-2025 10:20 ]
@iribuya als de winkel aangeeft dat niet online kunnen spelen het enige verschil is, dan zou ik er verder niet over twijfelen. Mochten er opeens wel grote verschillen zijn, dan mogen zij het voor je oplossen.
[ Voor 84% gewijzigd door Gizz op 20-03-2025 10:22 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja dat is precies waar ik het gevonden had. Dat is de Japanse versie. Vroeg me gewoon af of iemand via deze route speelt en of dat geen gezeur opleverde.
Dank @Gizz
Je kunt de fysieke versie voor de PS5 via de Larian website bestellen. Gaat in dit geval om een Collector's Edition met allerlei goodies. Kost je 79 Euro plus 20 Euro verzendkosten. Aangezien je niet zeker weet of je het leuk vindt is dit ook geen ideale optie. Je kunt wel online spelen en misschien kan je het voor een leuke prijs via Markplaats verkopen mocht je het niet leuk vinden.iribuya schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:08:
Vraagje.
Dit spel zit al een hele poos in mijn wishlist, maar er komt maar geen physical release op de ps5. de 70 euro die het digitaal kost vind ik gewoon te veel aangezien het voor mij een nieuw genre is en de kans bestaat dat het niet bevalt. Ik zag wel dat er een Japanese physical versie te koop is, maar in de webshop staat het volgende vermeld:
"LET OP: de fysieke importversie is gewoon te spelen in het Engels, maar kan niet online gespeeld worden met de digitale versie."
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen plannen om online te spelen, maar als dat het enige is, dan kan is het eventueel nog door te verkopen.
Dank bij voorbaat
ja lastige keuze. 100 euro en allemaal leuke goodies, maar waarschijnlijk wel makkelijker te verkopen of 70 euro, maar mogelijk lastig te verkopen.bRuud83 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:58:
[...]
Je kunt de fysieke versie voor de PS5 via de Larian website bestellen. Gaat in dit geval om een Collector's Edition met allerlei goodies. Kost je 79 Euro plus 20 Euro verzendkosten. Aangezien je niet zeker weet of je het leuk vindt is dit ook geen ideale optie. Je kunt wel online spelen en misschien kan je het voor een leuke prijs via Markplaats verkopen mocht je het niet leuk vinden.
Heeft iemand het spel gespeeld met een origin character? Is het heel anders?
Misschien dat dat m’n 3e play through wordt. In alle play throughs tot nu toe heb ik de elven rogue genegeerd omdat hij op m’n zenuwen werkt. Misschien dat ik dan als hem kan spelen als 3e pt.
Hoe anders zijn jou playtroughs als je het een beetje met elkaar vergelijkt?Russel88 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:01:
Ik zit tegen het einde aan van m’n tweede playthrough als Durge.
Heeft iemand het spel gespeeld met een origin character? Is het heel anders?
Misschien dat dat m’n 3e play through wordt. In alle play throughs tot nu toe heb ik de elven rogue genegeerd omdat hij op m’n zenuwen werkt. Misschien dat ik dan als hem kan spelen als 3e pt.
Veranderen de stories aanzienlijk als je echt andere keuzes maakt of is het veelal gewoon exact hetzelfde maar dan met character C ipv B bijv?
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk geen guides lees, en ook zeker geen completionist ben. In mijn eerste playthrough heb ik per ongeluk 40% van act 1 geskipped, ben ergens de underdark in gekropen en daarna er bijna niet meer uitgekomen. Het was een natuurlijk pad en het leek logisch. Ik neem ook nooit alle companions mee. Gewoon 3 waarmee je speelt, de rest mag dood/weg/... De karakters die je meeneemt hebben een leuke interactie met elkaar terwijl je door de wereld loopt, en ze reageren op jouw acties. Aangezien je niet alle companion specifieke quests in 1 playthrough doet hou je het lekker vers. In Act 3 doe ik ook alleen een subset vd beschikbare quests, zodat het verhaal elke keer ook echt anders is. Je krijgt toch al veel te veel XP en gold, daar hoef je het ook niet voor te doen.
En inderdaad in dialogen ook echt andere keuzes maken, wel of niet gobelins helpen, wel of niet met Zhentarim optrekken, wel of niet de Shadow curse genezen, wel of niet de mountain pass / underdark, wel of niet het vuur blussen in een herberg, wel of niet de duivel deal nemen, wel of niet de githyanki redden, etc etc.
Er is voor 180 uur aan cutscenes, onmogelijk om alles te zien in 10 playthroughs. Voor een dialoog met 5 geneste opties hebben ze honderden regels dialoog geschreven, waarbij ras, class, en eerdere keuzes allemaal effect hebben op welke 3 opties jij uit mag kiezen.
Een bepaalde quests wel doen, niet doen of op een bepaalde manier doen heeft allemaal andere effecten die je later pas ziet. Het gros van die effecten vallen pas in latere playthroughs op omdat dingen opeens anders zijn. Zo kun je makkelijk 10 of meer playthroughs hebben die allemaal anders en uniek aanvoelen, ondanks dat de grote lijn van het verhaal hetzelfde is.
Het enige wat je dus niet moet doen is een online guide volgen om "de beste" uitkomst van een quest te krijgen, want die beste uitkomst bestaat niet. Elke uitkomst is een geldige uitkomst en de leukste content krijg je door dingen anders te doen. Maak het jouw verhaal, en niet het verhaal van iemand anders.
In mijn eerste playthrough heb ik Asterion met een houten staaf door zijn hart geboord omdat hij mij probeerde te bijten. In Act 3 kwam ik hem weer tegen als "zombie Asterion"
[ Voor 34% gewijzigd door Toonen1988 op 24-03-2025 02:12 ]
Nee niet geprobeerd. Moet eerlijk zeggen dat ik daar persoonlijk totaal geen interesse in heb haha. Voor mij speel ik dit juist om rustig aan te kunnen doen en na te kunnen denken over mijn actiesToonen1988 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 02:11:
Heeft iemand trouwens een real time combat mod geprobeerd? Dit wil ik best wel eens proberen als ik eerlijk mag zijn.
Cat linux.txt
Precies dit dus! ik moest wel echt even mijzelf overtuigen dat ik ook elke mislukte roll accepteerde, heb op mijn 1e playthrough denk ik een keer of 3 gesavescummed omdat ik al een hele hoge modifier had en wilde zien wat de positieve uitkomst was.pirke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:59:
@Ricmaniac ik heb 3 playthroughs gedaan, de eerste met een custom karakter, blind erin. De tweede als durge, de derde als Gale. Ik vond dat het drie zeer unieke ervaringen waren. De grote lijn is hetzelfde, maar ze hadden alle drie unieke quests en content dat het als 3 aparte verhaallijnen voelde.
Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk geen guides lees, en ook zeker geen completionist ben. In mijn eerste playthrough heb ik per ongeluk 40% van act 1 geskipped, ben ergens de underdark in gekropen en daarna er bijna niet meer uitgekomen. Het was een natuurlijk pad en het leek logisch. Ik neem ook nooit alle companions mee. Gewoon 3 waarmee je speelt, de rest mag dood/weg/... De karakters die je meeneemt hebben een leuke interactie met elkaar terwijl je door de wereld loopt, en ze reageren op jouw acties. Aangezien je niet alle companion specifieke quests in 1 playthrough doet hou je het lekker vers. In Act 3 doe ik ook alleen een subset vd beschikbare quests, zodat het verhaal elke keer ook echt anders is. Je krijgt toch al veel te veel XP en gold, daar hoef je het ook niet voor te doen.
En inderdaad in dialogen ook echt andere keuzes maken, wel of niet gobelins helpen, wel of niet met Zhentarim optrekken, wel of niet de Shadow curse genezen, wel of niet de mountain pass / underdark, wel of niet het vuur blussen in een herberg, wel of niet de duivel deal nemen, wel of niet de githyanki redden, etc etc.
Er is voor 180 uur aan cutscenes, onmogelijk om alles te zien in 10 playthroughs. Voor een dialoog met 5 geneste opties hebben ze honderden regels dialoog geschreven, waarbij ras, class, en eerdere keuzes allemaal effect hebben op welke 3 opties jij uit mag kiezen.
Een bepaalde quests wel doen, niet doen of op een bepaalde manier doen heeft allemaal andere effecten die je later pas ziet. Het gros van die effecten vallen pas in latere playthroughs op omdat dingen opeens anders zijn. Zo kun je makkelijk 10 of meer playthroughs hebben die allemaal anders en uniek aanvoelen, ondanks dat de grote lijn van het verhaal hetzelfde is.
Het enige wat je dus niet moet doen is een online guide volgen om "de beste" uitkomst van een quest te krijgen, want die beste uitkomst bestaat niet. Elke uitkomst is een geldige uitkomst en de leukste content krijg je door dingen anders te doen. Maak het jouw verhaal, en niet het verhaal van iemand anders.
In mijn eerste playthrough heb ik Asterion met een houten staaf door zijn hart geboord omdat hij mij probeerde te bijten. In Act 3 kwam ik hem weer tegen als "zombie Asterion"Lae'zel en Shadowhearth hadden een bitch fight, ik kies "sit back en see what happens". Lae'zel dood. En Wyll wilde graag de duivel Karlach aanvallen toen we haar tegenkwamen, OK. Einde Karlach. Dat was een geweldige playthrough met Shadowhearth, Wyll en Gale, terwijl niemand op internet het zou aanraden om het zo te doen uit vrees dat ze content missen. Terwijl die vrees er juist voor zorgt dat elke playthrough hetzelfde aanvoelt.
Maar laat mensen dood gaan, red niet iedereen, maak de keuzes die voor jou op dat moment logisch zijn ook als ze volgens een guide 15 uur later keihard backfiren, dat maakt het spel zo veel beter!
bij pen and paper heb ik dat een heel stuk minder, bedenk ik me net, al ben daar nooit een murder hobo, ik heb dan minder moeite met anderen voor de bus duwen
Jij bent gewoon een goed mens 👍Bundin schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:42:
Mijn probleem is dat ik in mijn hoofd na 1x spelen een headcanon heb. Komt ook omdat ik echt niet goed ben in evil. Zielig voor de pixels ofzo, I dunno. Gevolg is echter dat ik meestal toch weer op hetzelfde pad zit na een paar uur, ook als ik in het begin moeite doe om andere keuzes te maken.
bij pen and paper heb ik dat een heel stuk minder, bedenk ik me net, al ben daar nooit een murder hobo, ik heb dan minder moeite met anderen voor de bus duwen
[ Voor 15% gewijzigd door bRuud83 op 27-03-2025 16:34 ]
Dat betwijfel ik, hooguit dat ze anders waren gelopen.bRuud83 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:33:
Ik ben nog bezig met mijn eerste playtrough en ik zit nu nog in act 2. Regelmatig pak ik wel even een guide, want ik ben bang iets te missen. Zonder guides had ik waarschijnlijk de meeste zijmissies gemist.
En ook heeft quests overslaan bepaalde gevolgen, dat zie je nu dus niet. Daarbij: als je meerdere playthroughs doet is het juist leuk om andere quests te doen.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Zeer blij mee ook, kan de volgende playthrough beginnenStormtrooper schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:07:
Was hier gisteren iemand flink aan het stuiteren: patch 8 komt komende week!

Dat kan haast niet. Als je gewoon de map afgaat kun je echt niks missen.bRuud83 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:33:
Ik ben nog bezig met mijn eerste playtrough en ik zit nu nog in act 2. Regelmatig pak ik wel even een guide, want ik ben bang iets te missen. Zonder guides had ik waarschijnlijk de meeste zijmissies gemist.
[ Voor 57% gewijzigd door Gemmeke op 14-04-2025 10:11 ]
Cat linux.txt
Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien voor de grotere quests etc.jellybrah schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:16:
[...]
Dat kan haast niet. Als je gewoon de map afgaat kun je echt niks missen.
Maar zonder guide was ik er bv nooit achter gekomen waar een bepaalde knop op een bepaalde locatie voor was die alleen maar werkte met een object gevonden op een andere locatie (beetje vaag gehouden om niet te spoilen)
https://baldursgate3.game...o-mode-and-cross-play_138
Edit: inmiddels is de update binnen, getest op een versie met heeeeeeel veel mods op de PS5 en dat lijkt allemaal prima te werken....
[ Voor 55% gewijzigd door Stormtrooper op 15-04-2025 16:00 ]
Ik wist niet dat er ook mods op de PS5 waren. Heeft Larian studio een systeem ontwikkeld of moet je via file transfer naar je PS5 de mods installeren?Stormtrooper schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:15:
Het uitrollen van patch 8 is begonnen., Hier thuis op de PS5 helaas nog niet, refreshing like a maniac hahahaha.
https://baldursgate3.game...o-mode-and-cross-play_138
Edit: inmiddels is de update binnen, getest op een versie met heeeeeeel veel mods op de PS5 en dat lijkt allemaal prima te werken....
Ik hoop dat de meeste mods op de PC werken na patch 8. Ik verwacht niet dat ze allemaal werken, maar als de meeste werken vind ik het goed. Gelukkig doen veel mod makers hun mods snel updaten.
[ Voor 4% gewijzigd door Toonen1988 op 15-04-2025 20:09 ]
Enige waar ik hier gisteren veel gemopper over hoorde is dat bepaalde PS5 controller acties een ander effect hebben, bijvoorbeeld stick omhoog werd af en toe in het spel een stap opzij, soort drift. Ook met andere controller geprobeerd, zelfde. Dus lijkt iets van het spel te zijn terwijl de patch juist daar een soort fix voor meldt: "Fixed a bug where moving the controller sticks in specific directions wouldn't register any input."
Echt een compleet andere ervaring.
Zelfs met guide is het onmogelijk om in die playthrough alles te zien en te doen.jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:15:
[...]
Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien voor de grotere quests etc.
Maar zonder guide was ik er bv nooit achter gekomen waar een bepaalde knop op een bepaalde locatie voor was die alleen maar werkte met een object gevonden op een andere locatie (beetje vaag gehouden om niet te spoiler)
Voorbeeld zie mijn voorbeeld hierboven..
Ik heb het zojuist geüpdate naar patch 8.
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/2553
Is de mod dan ook bruikbaar op de PS5 ? Stond mij iets over bij dat deze game ook mods ondersteund op de console.Ninjaman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:01:
Voor diegene die mijn mod gebruikte om het spel naar Nederlands te vertalen.
Ik heb het zojuist geüpdate naar patch 8.
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/2553
Nee helaas niet.Nol_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:16:
[...]
Is de mod dan ook bruikbaar op de PS5 ? Stond mij iets over bij dat deze game ook mods ondersteund op de console.
Ik heb het al eens geprobeerd om de toolkit van de makers zelf te gebruiken hiervoor maar die heeft de mogelijkheid niet om alle taal strings gemakkelijk in een batch te vertalen.
Dit had het voor mij namelijk ook een stuk makkelijker gemaakt. Nu moet ik telkens bij een nieuwe patch de mod opnieuw maken
De mod werkt dan ook alleen voor de pc..
[ Voor 5% gewijzigd door Ninjaman op 18-04-2025 19:19 ]
Ik wil nog een keer een Durge PT doen, maar ik vind het zo verrekte moeilijk om onaardig te zijn. Laat staan om onder een hoedje te spelen met persoon x om bij persoon y vakkundig de keel door te snijden. Laten we het binnenkort proberen
Als dark urge hoef je niet onaardig te doen.Jack_Mojo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:54:
Man man, met koningsdag maar een extra glaasje bier drinken om het geheugen te wissen en weer een nieuwe PT te starten. Ik vind dit zo’n geweldige game, nooit frustrerend, nooit inspannend, maar wel tactisch en diepgaand.
Ik wil nog een keer een Durge PT doen, maar ik vind het zo verrekte moeilijk om onaardig te zijn. Laat staan om onder een hoedje te spelen met persoon x om bij persoon y vakkundig de keel door te snijden. Laten we het binnenkort proberen
An wel uiteraard, maar hoeft niet. Ik vind het echt wel wat toevoegen om als durge te spelen.
Yes, i know. Heb het een keer geprobeerd maar zonder teveel te spoilen was ik niet helemaal blij met een bepaalde omstandigheid in het kamp. Toen werd ik verdrietig en ben ik gestopt.Russel88 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:31:
[...]
Als dark urge hoef je niet onaardig te doen.
An wel uiteraard, maar hoeft niet. Ik vind het echt wel wat toevoegen om als durge te spelen.
En ja, dit voegt echt wel weer wat nieuws toe! Andere narration, meer opties en maffe encounters.
Sowieso ontdek ik weer een hoop nieuwe dingen. Zoals de 'chicken' race in het Goblin kamp. Het lukt mij tot nu toe aardig om 'evil' keuzes te maken.
Waar ik in de eerste playthrough de Grove redde, ga ik dat nu echt heel anders aanpakken
Ik ben nu ook bezig met een dark Urge Pt, het is mijn 3e officiële karakter. 2 eigen builds. Een hunter Dwarf. Hunter is altijd mijn starter class bij een nieuwe rpg. Toen een oathbreaker, maar had ik niet echt de energie voor om deze neutraal te spelen en nu dan ook dark Urge. Echt een van de beter geschreven karakter verhaallijnen.Nyarlathotep schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:51:
Ik ben ook aan mijn tweede playthrough begonnen als Dark Urge karakter.
En ja, dit voegt echt wel weer wat nieuws toe! Andere narration, meer opties en maffe encounters.
Sowieso ontdek ik weer een hoop nieuwe dingen. Zoals de 'chicken' race in het Goblin kamp. Het lukt mij tot nu toe aardig om 'evil' keuzes te maken.
Waar ik in de eerste playthrough de Grove redde, ga ik dat nu echt heel anders aanpakken
Ook veel nieuwe dingen ontdekt:
Halsema stierf aan de ingang van the groove.
Kararga ging weg naar de moord op de groove. Maar hele goblin kamp was ook ineens weg, terwijl wanneer je goblin kamp aanvalt blijven de interacties op ee grove wel bestaan.
[ Voor 17% gewijzigd door korenpc op 22-04-2025 17:33 ]
[ Voor 6% gewijzigd door SideShow op 23-04-2025 21:09 ]