Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:54
Ottooo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:59:
Zeker een leuke eerste kennismaking. Af en toe had ik nog geen idee wat ik precies moest of kon doen, maar dat kwam ook omdat ik regelmatig mijn character sheet moest teruglezen. Ik denk dat als ik de mogelijkheden van mijn character beter zou kennen (lees: zelf in elkaar heb gezet) en ook een backstory heb bedacht, dat dat een stuk makkelijker gaat.
Joh... Ik DM nu 2 jaar en speel ongeveer net zo lang (maar uiteraard veel minder :') ) en onthoud nog steeds niet wat mijn character allemaal kan.
Ricmaniac schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:46:
[...]
Wel ziek hoeveel een DM eigenlijk bij moet houden.
*O* Erkenning *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:40
ElkeBxl schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:23:

[...]

Het is ook vertrouwen naar mijn spelers toe, ik ga er van uit dat die monk zelf goed zijn Ki points bijhoudt. Hoe meer ik kan focussen op mijn enemies hun HP en abilities, hoe vlotter het spelen kan gaan omdat we minder moeten pauzeren om regels uit te klaren.
Daar zit je key als DM.
Vertrouwen in je spelers dat ze het goed bij houden en als je merkt dat dat niet helemaal goed gaat je in goed overleg het oplost.
Je moet als DM je totaal niet bezig houden met wat de spelers verbruikt hebben aan resources.
Alleen de algemene inschatting wat ze wel of niet aan kunnen. (met bijbehorende waarschuwing als ze tegen beter weten in toch iets dodelijks willen gaan doen.)

Doe je dat dan hoef je enkel je verhaal in gedachten te houden terwijl je de omgeving laat reageren op wat je spelers doen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Daar zit je key als DM.
Vertrouwen in je spelers dat ze het goed bij houden en als je merkt dat dat niet helemaal goed gaat je in goed overleg het oplost.
Je moet als DM je totaal niet bezig houden met wat de spelers verbruikt hebben aan resources.
Alleen de algemene inschatting wat ze wel of niet aan kunnen. (met bijbehorende waarschuwing als ze tegen beter weten in toch iets dodelijks willen gaan doen.)

Doe je dat dan hoef je enkel je verhaal in gedachten te houden terwijl je de omgeving laat reageren op wat je spelers doen.
:Y, met uiteraard als uitzondering een one-shot waarvan je per se wil dat alle spelers het einde halen:D.

Goede anekdote ter illustratie van bovenstaande; laatst kwam m'n schoonmoeder erachter dat haar rogue al een tijdje Cunning Action Dodge heeft, vraagt ze aan mij waarom ze die nog nooit gebruikt heeft...

Ter illustratie; we hebben haar deze opties uitgelegd toen ze ze kreeg & ze heeft de dodge al een paar keer gebruikt, net na krijgen.

Mijn reactie; Geen idee, waarom heb je die zelden gebruikt? Ik ben niet verantwoordelijk voor hoe jij speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Mijn reactie; Geen idee, waarom heb je die zelden gebruikt? Ik ben niet verantwoordelijk voor hoe jij speelt.
Moet wel toevoegen dat voor nieuwe(re) spelers als ik merk dat ze niet alles gebruiken of maar heel beperkt bepaalde abilities doen (zoals bv een warlock die alleen maar eldritch blast zou doen, of een fighter die alleen standaard aanvallen doet) ik wel even met ze praat en ze erop wijs dat er meer mogelijkheden zijn, met de vraag of ze dat door hebben.
Vooral nieuwe spelers zien een stortvloed aan informatie op zich afkomen die ze lang niet altijd overzien.

Zit nu net zelf een pathfinder spel te spelen en merk dat ik daar ook nog niet alles uit de kast weet te trekken, simpelweg door de overvloed aan keuzemogelijkheden.
Maar het uitzoeken en verschillende combinaties proberen is de helft van het plezier voor mij.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Moet wel toevoegen dat voor nieuwe(re) spelers als ik merk dat ze niet alles gebruiken of maar heel beperkt bepaalde abilities doen (zoals bv een warlock die alleen maar eldritch blast zou doen, of een fighter die alleen standaard aanvallen doet) ik wel even met ze praat en ze erop wijs dat er meer mogelijkheden zijn, met de vraag of ze dat door hebben.
Vooral nieuwe spelers zien een stortvloed aan informatie op zich afkomen die ze lang niet altijd overzien.
Fair, doe ik ook. Echter niet elke ronde, of zelfs maar elke sessie. Mijn spelers zijn allemaal oud & wijs genoeg om zelf een beetje verantwoordelijkheid te dragen, ik ga niet continu hun handje vasthouden. De kunst is om daar de balans in te vinden, iets waar ik niet heel goed in ben :')
Zit nu net zelf een pathfinder spel te spelen en merk dat ik daar ook nog niet alles uit de kast weet te trekken, simpelweg door de overvloed aan keuzemogelijkheden.
Maar het uitzoeken en verschillende combinaties proberen is de helft van het plezier voor mij.
Ja ok, maar da's dan ook 3.75e (PF1e), of een variant daar op (PF2e), maw; heul veul meer regels dan D&D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Pathfinder 1e zelfs idd. :Y

Absoluut niet vergelijkbaar qua hoeveelheid naslag werk wat beschikbaar is, maar dat is gelukkig ook niet nodig.

(Bedoelde overigens ook natuurlijk niet elke sessie en al helemaal niet tijdens combat, meer een gesprekje tussen sessies door van goh, snap je alle mogelijkheden, heb je ergens hulp bij nodig etc.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

Morelleth schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:00:
(Bedoelde overigens ook natuurlijk niet elke sessie en al helemaal niet tijdens combat, meer een gesprekje tussen sessies door van goh, snap je alle mogelijkheden, heb je ergens hulp bij nodig etc.)
Af en toe een checkup met de spelers tussen sessies door kan nooit kwaad. Doe ik zelf af en toe om dingen af te checken door vragen te stellen zoals:
  • Heb je nog fun?
  • Zijn er situaties geweest die je niet leuk of niet interessant vond?
  • Heb je bepaalde verwachtingen voor de volgende sessies?
  • Wat vind je van hoe ik je backstory in het verhaal geintegreerd heb?
  • De party is op weg naar X dorp uit je backstory, hoe wil je het zelf invullen?
  • Ben je algemeen tevreden met je character?
  • Je hebt magic item X, heb je daar vragen over?
  • ...
Ik zit nu in de situatie dat 1 van mijn spelers een paar maanden niet IRL mee doet omdat hij recent vader geworden is en hij even pauze wou nemen van IRL spelen. Ik heb dan iets geintroduceerd in zijn laatste IRL sessie zodat er een plot reason was om even van de party te vertrekken. Hij gaf me carte blanche over wat ik qua reden ging introduceren maar toch even afgecheckt of er zaken off limit waren. Ook toen het dan gebeurde in zijn laatste IRL sessie, heb ik daarna afgecheckt of hij het goed vond.

Nu zit ik in de toffe situatie dat ik met hem een paar korte (1u tot 1u30 lang) 1-on-1 sessies via Discord doe en dat de rest van de party IRL verder speelt (ondertussen al 5 sessies met hun achter de rug, met hem eentje). Als hij dan ooit terugkeert naar de party gaat er waarschijnlijk een hele sessie aan content kunnen zijn dat ze over hun avonturen kunnen vertellen net zoals hij dan ook over zijn avontuur alleen kan vertellen. Perfecte gelegenheid voor mij om nu allerlei kleine plotpoints te introduceren in beide storylines waar ze dan samen over kunnen discussieren en misschien ontdekken dat er bepaalde linken zijn en dergelijke 8)

Met dit nu te typen zit ik hier met smile op mijn gezicht, terugdenkend aan de sessies die ik al met hun heb gehad en alle shenanigans die ze hebben uitgestoken. Ik heb duidelijk een goede groep spelers verzameld, ik ga hun zeker eens bedanken IRL met iets van speciaalbier ofzo mee te nemen, dat wordt altijd geapprecieerd :9B

In other news: morgen organiseer ik op het werk voor de 2e keer een D&D intro sessie waarbij ik The Delian Tomb DM. Ben benieuwd, vorige keer waren de 7 spelers toen heel enthousiast. Nu gaan het er 5 zijn. Gaat zeker helpen dat ik het al eens geDMed heb, gaat alles nog vlotter maken oOo

[ Voor 0% gewijzigd door ElkeBxl op 19-10-2022 09:13 . Reden: Typos ]

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4sagFx6YOESnEQZzd7P12W9gq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqnOvsCzdu9ka5W8JrtRdKzg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8stl_Rz-gPVbZPf-8ls8KZu76g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dARDKIIevG3d1WI69cjX6GAo.jpg?f=fotoalbum_tile

Gisteren dus oneshot DMed voor 5 collega's, it was awesome oOo

Ik had die al eens geDMed voor 7 andere collega's en het was fascinerend om te zien hoe anders deze groep speelde. Voelde als een compleet andere sessie aan. Er waren 3 first-timers die meespeelden die heel enthousiast waren om de eerste keer D&D te spelen en direct de smaak te pakken hadden 8)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ElkeBxl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:49:
[Afbeelding][Afbeelding]

Gisteren dus oneshot DMed voor 5 collega's, it was awesome oOo

Ik had die al eens geDMed voor 7 andere collega's en het was fascinerend om te zien hoe anders deze groep speelde. Voelde als een compleet andere sessie aan. Er waren 3 first-timers die meespeelden die heel enthousiast waren om de eerste keer D&D te spelen en direct de smaak te pakken hadden 8)
Do my eyes spy the Delian Tomb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:34

Vagax

Hehe

Ik heb de afgelopen keren de gevechten op het scherm gedaan maar ik wil denk ook liever overstappen naar echte battle maps. Dan maar eventjes met simpele pionnetjes maar het maakt de ervaring een stuk authentieker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Vagax schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:49:
Ik heb de afgelopen keren de gevechten op het scherm gedaan maar ik wil denk ook liever overstappen naar echte battle maps. Dan maar eventjes met simpele pionnetjes maar het maakt de ervaring een stuk authentieker denk ik.
https://www.bol.com/nl/nl...id/9200000075205958/?s2a=
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Kijk, ziet er goed uit. Ook top om te zien dat je er makkelijk met een stift op kan tekenen en weer af kan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:54
Vagax schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Kijk, ziet er goed uit. Ook top om te zien dat je er makkelijk met een stift op kan tekenen en weer af kan halen
Werken prima . . . . behalve op de vouwranden en die liepen natuurlijk exact gelijk met een lijn :-(
Hoewel we momenteel vaak een whiteboard gebruiken (gewoon plat op tafel) zijn voor mij de Chessex battle maps voor het spelen nog steeds het beste. Maar wel na iedere sessie schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Dronium schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Maar wel na iedere sessie schoonmaken!
Liefst zelfs al na afronden van een battle. Zelfs dan wil het nog wel eens lastig worden als het er langer dan een uurtje of 2 op staat.

Maar begrijp dat glassex goed zou moeten helpen. Alleen nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

MC Taz Man schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Do my eyes spy the Delian Tomb?
Zeer goed gezien! 8)
Vagax schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:49:
Het vastpakken van iets vind ik zelf toffer dan met een scherm werken. Voorlopig speel ik met wat ik heb: een paar miniatures en een hoop pionnetjes uit boardgames. Ook een hoop van die speelgoedsoldaatjes op een rommelmarkt gekocht maar die zijn nog niet van pas gekomen omdat het echt WO II soldaatjes zijn. Past niet echt in the Forgotten Realms gebaseerde campaign die ik DM. Liever niet dat mijn spelers met een hoop machinegeweren willen spelen O-) Misschien moet ik ooit eens een WO II oneshot maken, for funesies 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

ElkeBxl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Zeer goed gezien! 8)

[...]

Het vastpakken van iets vind ik zelf toffer dan met een scherm werken. Voorlopig speel ik met wat ik heb: een paar miniatures en een hoop pionnetjes uit boardgames. Ook een hoop van die speelgoedsoldaatjes op een rommelmarkt gekocht maar die zijn nog niet van pas gekomen omdat het echt WO II soldaatjes zijn. Past niet echt in the Forgotten Realms gebaseerde campaign die ik DM. Liever niet dat mijn spelers met een hoop machinegeweren willen spelen O-) Misschien moet ik ooit eens een WO II oneshot maken, for funesies 8)
Het neemt inderdaad wat weg dat je met een scherm werkt, aan de ene kant heb ik complete custom maps en zien ze echt hun characters, maar ze hebben er geen controle over dus ze kunnen niet zoals met echte speel stukjes hun eigen character laten bewegen wat toch leuk is.

Wat ik wel heb is een hele berg aan nep piraten munten van plastic die ik gebruik als geld, dan probeer ik bijvoorbeeld de spelers over te halen om voor een lugubere goblin te werken en dan doe ik een hoop munten in een zak en schud ik het naar ze en werp ik de zak op tafel, dat soort fysieke interacties zijn super leuk.

Overigens maak ik ook oude scrollen voor sommige situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 21-10-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Vagax schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Wat ik wel heb is een hele berg aan nep piraten munten van plastic die ik gebruik als geld, dan probeer ik bijvoorbeeld de spelers over te halen om voor een lugubere goblin te werken en dan doe ik een hoop munten in een zak en schud ik het naar ze en werp ik de zak op tafel, dat soort fysieke interacties zijn super leuk.
Any recommendations voor goede fake munten? :)
Vagax schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Overigens maak ik ook oude scrollen voor sommige situaties.
Same! Af en toe met oude thee week ik stapeltje papieren daarin om dan kort in de oven "af te bakken". Laatste keer was om een spell scroll te maken die uniek was voor 1 van mijn spelers. Zijn gezicht toen ik met hem aan het RPen was en ik plots de spell scroll (opgerold met nog strikje errond) vanachter mijn DM screen haalde om aan hem te geven was priceless *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq5hGK0aFOVGcrh6eumhgFp6uGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYQXpaRXKAp8Vf8otRIcoftg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29
Morelleth schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Liefst zelfs al na afronden van een battle. Zelfs dan wil het nog wel eens lastig worden als het er langer dan een uurtje of 2 op staat.

Maar begrijp dat glassex goed zou moeten helpen. Alleen nog niet uitgeprobeerd.
Na 6 jaar intensief wekelijks gebruik en schoonmaken pas na 2 a 3 uur is hij nog steeds 95% schoon. Prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Laatst online: 22:13
ElkeBxl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:49:
Heb je een 3Dprinter toevallig? Ik kwam dit tegen laatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxlAOb_Q7EwXd7TVu7lEh_Nm6QA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H2jJk9DwnJloRvskqwu2Y8Fd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Deze heb ik ook ooit gemaakt, maar muntjes printen duurt lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLR0GwvAcAG42iZMckdoVmW779M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pz0GYoVIcmOXc2H4tqOkmTEw.jpg?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door ErikT738 op 21-10-2022 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

ElkeBxl schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Deze (brons) kwamen bij mij nog aan zonder dat ik import kosten moest betalen, en dit gebruik ik als zakjes voor geld maar ook voor de dices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyyyW9NQAvmMbBDmFw4Hu-19ZCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HbQzq7ff7rFs2avt7c8TCyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpQpI6OH4O_iB1WtSdlpKCaU0XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz1ZKSdzfZE2lgaYsEOwTgAb.jpg?f=fotoalbum_large

Raad eens welke grot één van mijn groepen heeft gevonden O-)

A4, 1 inch = 5 voet schaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
spoiler: Wellicht handig voor mensen die dit avontuur spelen
Ziet eruit als de cave van Lost mines of Phandelver. (geen idee meer hoe die heet.)

Leuk gedaan zo.

[ Voor 27% gewijzigd door Morelleth op 04-11-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:04:
spoiler: Wellicht handig voor mensen die dit avontuur spelen
Ziet eruit als de cave van Lost mines of Phandelver. (geen idee meer hoe die heet.)

Leuk gedaan zo.
:Y, die idd :D

Spoiler toegevoegd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Gisteren de laatste sessie van Lost Mine gehad... Vriend van mij deed een sessie mee, want had nog nooit eerder gespeeld. Steb Steakmeester (lvl6 human fighter) voor hem gemaakt. Alles ging redelijk in het begin, tot ze een vijftal bugbears tegen kwamen.

Een combinatie van slechte tactiek (iedereen in een gang, op een kluitje) en slechte resultaten op de dobbelstenen, leidde tot een TPK :')

Ah well... Nu over naar The Wilde Beyond the Witchlight

• Morelleth
Ook dat hoort erbij.
Alhoewel een slechte tactiek met slechte rolls niet per se het einde van de party hoeft te zijn natuurlijk.
Intelligente wezens nemen ook vaak gevangenen om te kijken of ze er nog info oid uit kunnen krijgen.
En vandaar uit verder.
Maar dat is dan voor een volgende keer.

Nieuwe characters en een nieuw avontuur kan nooit kwaad. :)

• MC Taz Man
Morelleth schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:48:
Ook dat hoort erbij.
Alhoewel een slechte tactiek met slechte rolls niet per se het einde van de party hoeft te zijn natuurlijk.
Intelligente wezens nemen ook vaak gevangenen om te kijken of ze er nog info oid uit kunnen krijgen.
En vandaar uit verder.
Maar dat is dan voor een volgende keer.

Nieuwe characters en een nieuw avontuur kan nooit kwaad. :)
Idd, was alleen wel lullig voor die vriend die voor het eerst mee doet. De reden voor nieuwe campagne is dat de spelers iets willen wat minder gefocused is op geweld. Ben zelf ook benieuwd naar hoe die optie geïmplementeerd is in Witchlight.

• Morelleth
Hoeveel geweld / combat je wil heb jij als DM juist in de hand. Dus stuur je encounters vooral richting het sociale en onderzoeken. 😀

• ErikT738
MC Taz Man schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:05:
[...]

Idd, was alleen wel lullig voor die vriend die voor het eerst mee doet. De reden voor nieuwe campagne is dat de spelers iets willen wat minder gefocused is op geweld. Ben zelf ook benieuwd naar hoe die optie geïmplementeerd is in Witchlight.
Witchlight zou je in theorie zonder combat moeten kunnen doen. Ik zou er wel voor zorgen dat je spelers hiervan op de hoogte zijn, voordat ze met een build aan komen zetten die enkel gefocust is op combat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:15:
Hoeveel geweld / combat je wil heb jij als DM juist in de hand. Dus stuur je encounters vooral richting het sociale en onderzoeken. 😀
Klopt, maar ik ben niet zo'n goede DM :P
ErikT738 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 17:22:
[...]

Witchlight zou je in theorie zonder combat moeten kunnen doen. Ik zou er wel voor zorgen dat je spelers hiervan op de hoogte zijn, voordat ze met een build aan komen zetten die enkel gefocust is op combat.
Ja, maar dat was precies waarom die spelers Witchlight kozen ;). Ze zijn dus op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 07:45:
[...]

Klopt, maar ik ben niet zo'n goede DM :P
I'll let you in on a little secret.

Je spelers weten niet wat jij weet.

Maakt niet uit welke oplossing ze aandragen voor een encounter, of het nu een creatieve omzeiling is van het probleem, sociaal er doorheen gepraat of met geweld, doe alsof het precies volgens plan was en ze vinden je de beste DM ooit. :P

Maak het jezelf als DM zo makkelijk mogelijk zodat je zo flexibel mogelijk bent.
Voor belangrijke NPC's enkel een naam en wat character traits opschrijven (en willekeurige namen aan je DM screen hangen voor de random NPC's).
Encounters de grote lijnen opzetten en zorgen dat je eventuele stats voor handen hebt. En zorg dat je die 1 of 2 achter de hand hebt om spontaan in te kunnen voegen waar nodig.
En qua verhaal lijn niet te ver vooruit willen plannen, maar vooral de spelers begeleiden in de mogelijke keuzes en erop reageren.

Zoals heel goed advies luid wat ik voorbij heb horen komen.
Laat blanco ruimtes in de verhalen / gebieden, zodat je er zelf (of je spelers) willekeurige dingen in kan voegen. Hoef je jezelf nooit vast te pinnen.

Maar als je meer van de afgebakende voorbereide zaken bent en dus liever de spullen verder uitgewerkt hebt en een geschreven verhaal lijn wil volgen kan dat natuurlijk.
In die gevallen een keer globaal het avontuur doorlezen (en vooral weten waar je wil eindigen) en per speelsessie alleen de directe omgeving/verhaal lijn deel uitwerken van wat ze binnen 2 sessies zouden kunnen doen. Verder heeft geen nut.
Want spelers willen heel vaak precies de andere kant op van wat jij voorbereid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:35:
[...]

I'll let you in on a little secret.

Je spelers weten niet wat jij weet.

Maakt niet uit welke oplossing ze aandragen voor een encounter, of het nu een creatieve omzeiling is van het probleem, sociaal er doorheen gepraat of met geweld, doe alsof het precies volgens plan was en ze vinden je de beste DM ooit. :P

Maak het jezelf als DM zo makkelijk mogelijk zodat je zo flexibel mogelijk bent.
Voor belangrijke NPC's enkel een naam en wat character traits opschrijven (en willekeurige namen aan je DM screen hangen voor de random NPC's).
Encounters de grote lijnen opzetten en zorgen dat je eventuele stats voor handen hebt. En zorg dat je die 1 of 2 achter de hand hebt om spontaan in te kunnen voegen waar nodig.
En qua verhaal lijn niet te ver vooruit willen plannen, maar vooral de spelers begeleiden in de mogelijke keuzes en erop reageren.

Zoals heel goed advies luid wat ik voorbij heb horen komen.
Laat blanco ruimtes in de verhalen / gebieden, zodat je er zelf (of je spelers) willekeurige dingen in kan voegen. Hoef je jezelf nooit vast te pinnen.

Maar als je meer van de afgebakende voorbereide zaken bent en dus liever de spullen verder uitgewerkt hebt en een geschreven verhaal lijn wil volgen kan dat natuurlijk.
In die gevallen een keer globaal het avontuur doorlezen (en vooral weten waar je wil eindigen) en per speelsessie alleen de directe omgeving/verhaal lijn deel uitwerken van wat ze binnen 2 sessies zouden kunnen doen. Verder heeft geen nut.
Want spelers willen heel vaak precies de andere kant op van wat jij voorbereid hebt.
Heel goed advies & ik volg dat vaak ook in de andere campagnes. Alleen is Lost Mine dusdanig geschreven, dat het al behoorlijk gericht is op conflict. Immers is het dé introductie voor D&D 5e, welke meer gericht was (toen) op geweld, dan op sociale encounters. Helemaal met Wave Echo Cave.

Witchlight is totaal anders :D Daar kan ik veel meer mee.

Overigens moet ik zeggen dat het in Strahd (Sjaak, in mijn campagne) wél veel beter gaat. Perkins heeft die veel beter geschreven :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
Dit gaat interessant worden :D Morgen een paar mini's voor Witchlight printen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gxao9jNipxRCWpGNHEHDZUsTFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8cnDZPeCWJLffoFQ7gPEdyhy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Uiteraard zijn dit de race-slakken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Deze heb ik zelf ontworpen: https://www.thingiverse.com/thing:5608729

Ideaal voor als je monsters op papier wilt uitprinten, je kan ze er makkelijk tussen duwen en ze klemmen genoeg dat je aan het papier de base mee optilt.

En genummerd, handig voor als je veel vijanden hebt. Ik heb ze in 3 kleuren uitgeprint, heb nooit meer een tekort aan enemy identificaties :)

Ze komen in alle afmetingen en geschikt voor 1" grid.

Hij staat ook op
https://www.printables.co...tandees-for-paper-enemies incl prusaslicer project zodat de seam al goed staat ;) (je wilt geen verstoringen in die smalle gleuf)

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 25-11-2022 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Met dat er hier duidelijk een paar mensen zijn met ervaring in het DMen/spelen van Lost Mines: is dit een campaign die aan te raden is voor een groep die mogelijks elke sessie een paar andere spelers kan hebben?

Ik ben aan het overwegen met collega's meer D&D te spelen (heb al een paar keer een intro sessie aan hun gegeven). En er is zeker wel animo om vaker te spelen. Maar niet iedereen gaat altijd kunnen, niet iedereen wil committen voor lange tijd en ik wil vermijden dat het compleet zou stil vallen daardoor. Er is een basisgroepje van zo'n 3 a 4 mensen die zich willen inzetten om vaker te spelen en dan heb ik er nog een paar die wanneer ze kunnen eens willen aansluiten.

Of kan ook algemenere vraag zijn: iemand tips om een campaign te DMen voor een groep die mogelijks elke sessie een iets andere samenstelling heeft? Vooral hoe ik dat storywise oplos, daar zoek ik tips voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ElkeBxl schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:58:
Met dat er hier duidelijk een paar mensen zijn met ervaring in het DMen/spelen van Lost Mines: is dit een campaign die aan te raden is voor een groep die mogelijks elke sessie een paar andere spelers kan hebben?

Ik ben aan het overwegen met collega's meer D&D te spelen (heb al een paar keer een intro sessie aan hun gegeven). En er is zeker wel animo om vaker te spelen. Maar niet iedereen gaat altijd kunnen, niet iedereen wil committen voor lange tijd en ik wil vermijden dat het compleet zou stil vallen daardoor. Er is een basisgroepje van zo'n 3 a 4 mensen die zich willen inzetten om vaker te spelen en dan heb ik er nog een paar die wanneer ze kunnen eens willen aansluiten.

Of kan ook algemenere vraag zijn: iemand tips om een campaign te DMen voor een groep die mogelijks elke sessie een iets andere samenstelling heeft? Vooral hoe ik dat storywise oplos, daar zoek ik tips voor.
Nee, de gepubliceerde modules zijn absoluut niet geschikt voor wat je beschrijft.

Wat er wél perfect voor is, is een West Marches campage. Matt Colville heeft er een hele goede video over met uitleg:
YouTube: The West Marches | Running the Game

In essentie is het een campagne waarbij de spelers afspreken wie er wanneer speelt en waar ze naar toe gaan. De relevante DM (kunnen er meer dan 1 zijn) bereid dat avontuur voor & speelt die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

MC Taz Man schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:13:
[...]
Wat er wél perfect voor is, is een West Marches campage. Matt Colville heeft er een hele goede video over met uitleg:
YouTube: The West Marches | Running the Game
Alright, ik heb een video te bekijken dus, had er nog nooit van gehoord. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Voor wie nog niet bekend ermee was https://rollinitiativecon.nl/ zijn nu voldoende kaartjes verkocht om definitief door te gaan.

Dus in april komend jaar is er speciaal voor Table Top RPG's een beurs in Beuningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
ElkeBxl schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:58:

Ik zou kijken naar een Adventurer's League campaign, en dan wel specifiek naar seizoen 5. Deze avonturen zijn ontworpen om in een winkel of andere openbare setting te worden gespeeld. Er loopt een rode draad door het verhaal heen maar (vrijwel) elk avontuur is ook self-contained te spelen.

Mocht je nog vragen hebben over de volgorde van de avonturen o.i.d. dan hoor ik het wel. Ik heb veel van de S5 avonturen gespeeld en heb er een aantal als DM gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

ErikT738 schreef op maandag 28 november 2022 @ 07:56:
[...]

Ik zou kijken naar een Adventurer's League campaign, en dan wel specifiek naar seizoen 5. Deze avonturen zijn ontworpen om in een winkel of andere openbare setting te worden gespeeld. Er loopt een rode draad door het verhaal heen maar (vrijwel) elk avontuur is ook self-contained te spelen.

Mocht je nog vragen hebben over de volgorde van de avonturen o.i.d. dan hoor ik het wel. Ik heb veel van de S5 avonturen gespeeld en heb er een aantal als DM gedaan.
Enige reden dat je specifiek seizoen 5 aanraadt? https://forgottenrealms.f...ue/Storm_King%27s_Thunder Ik zie redelijk veel lvl 1-4 maar dan plots eentje er tussen die 5-10 is. Dus neem ik aan dat het niet zomaar in volgorde 1, 2, 3,.... te spelen is? Ziet er in ieder geval wel interessant uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
ElkeBxl schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:11:
[...]

Enige reden dat je specifiek seizoen 5 aanraadt? https://forgottenrealms.f...ue/Storm_King%27s_Thunder Ik zie redelijk veel lvl 1-4 maar dan plots eentje er tussen die 5-10 is. Dus neem ik aan dat het niet zomaar in volgorde 1, 2, 3,.... te spelen is? Ziet er in ieder geval wel interessant uit!
Niet elk AL seizoen of avontuur is even goed geschreven. Van seizoen 5 heb ik aardig wat avonturen gespeeld, en deze steken gewoon goed in elkaar. De tier 3 en 4 avonturen heb ik niet gespeeld dus daar kan ik weinig over zeggen.

Qua volgorde klopt de nummering volgens mij redelijk als je eerst de tier 1 (levels 1 t/m 4) avonturen in volgorde van de nummering speelt, en dan tier 2, enzovoort. Hier op Reddit heeft een user een guide gemaakt met de volgorde en tips voor de individuele avonturen.

Deze volgorde voor tier 1 heb ik zelf ervaren, met uitzondering van de siege die ik helaas heb gemist. De tier 2 avonturen heb ik helaas niet op volgorde of bij dezelfde DM gespeeld.

DDAL05-02 The Black Road
DDAL05-03 Uninvited Guests
DDAL05-06 Beneath the Fetid Chelimber
DDAL05-07 Chelimbers Descent
DDAL05-10 Giant Diplomacy
DDAL05-12 Bad Business in Parnast
DDAL05-16 Parnast Under Siege

Overige AL seizoenen hebben ook best leuke individuele avonturen. Hier een aantal van mijn favorieten:

DDEX1-03 Shadows of the Moonsea
DDEX2-02 Embers of Elmwood
DDEX2-11 Oubliette of Fort Iron (deze wordt vooral leuk zodra je spelers zich realiseren hoe ze de dungeon zijn binnengekomen en waar ze doorheen aan het baggeren zijn).

Een aantal van deze avonturen zijn lange tijd gratis beschikbaar geweest bij WotC. Ik weet niet of je ze daar nog steeds kan vinden, maar wellicht is het een zoektocht waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Er gaan blijkbaar geruchten dat we volgend jaar een nieuwe versie van Tyranny of Dragons krijgen:
YouTube: A "New" Tyranny of Dragons? | Nerd Immersion

Hopelijk wordt het deze keer wél goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:14
Volgt iemand de ophef rondom de OGL (open game license)?

dit artikel vat het redelijk samen:

https://www.inverse.com/g...-homebrew-changes-opendnd

ben meestal niet zo van de internet ophef volgen, maar dit lijkt me echt problematisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
@smurfinmark Ik ben het zeker aan het volgen, al heb ik niet de illusie dat Hasbro/WotC echte concessies gaat doen naar aanleiding van alle online ophef. Het doel is duidelijk, het uitschakelen van de competitie en het "monetizen" van content door third party creators. Wel maak ik me een beetje zorgen om PF2 en andere spellen en projecten die gebruik maken van de OGL (waaronder een Kickstarter voor een 5e boek waar ik nog op zit te wachten).

Overigens is dit voor mij enkel een extra reden om geen WotC en Hasbro spullen meer te kopen. De kwaliteit liep bij D&D al een tijdje terug, en bij Magic hebben ze er helemaal een potje van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Zat er aan te komen toen Hasbro D&D in handen kreeg, ze willen er natuurlijk van profiteren maar D&D is vrij bijzonder in dat de GM vaak de meeste kosten maakt en de spelers een stuk minder.

Ik heb er geen goed gevoel bij dat ze de hele openheid van D&D willen tegenhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:08:
@smurfinmark Ik ben het zeker aan het volgen, al heb ik niet de illusie dat Hasbro/WotC echte concessies gaat doen naar aanleiding van alle online ophef. Het doel is duidelijk, het uitschakelen van de competitie en het "monetizen" van content door third party creators. Wel maak ik me een beetje zorgen om PF2 en andere spellen en projecten die gebruik maken van de OGL (waaronder een Kickstarter voor een 5e boek waar ik nog op zit te wachten).

Overigens is dit voor mij enkel een extra reden om geen WotC en Hasbro spullen meer te kopen. De kwaliteit liep bij D&D al een tijdje terug, en bij Magic hebben ze er helemaal een potje van gemaakt.
In essentie is elk D20 systeem fucked, voor zover ik weet.

Echter... Hasbro moet niet raar opkijken als ze hun einde hebben veroorzaakt met dit geintje, mocht het waar zijn. Immers zijn het niet alleen de MCDM's, The DM Lair's en Critical Role's die hier last van hebben... Disney, om maar een voorbeeld te noemen, heeft KotOR onder OGL 1.0a gepubliceerd. Wss nog meer spellen ook. Paizo's hele productreeks is wss fucked, etc. Hasbro kan een enorme rechtszaak verwachten als dit waar blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:58:
[...]

In essentie is elk D20 systeem fucked, voor zover ik weet.

Echter... Hasbro moet niet raar opkijken als ze hun einde hebben veroorzaakt met dit geintje, mocht het waar zijn. Immers zijn het niet alleen de MCDM's, The DM Lair's en Critical Role's die hier last van hebben... Disney, om maar een voorbeeld te noemen, heeft KotOR onder OGL 1.0a gepubliceerd. Wss nog meer spellen ook. Paizo's hele productreeks is wss fucked, etc. Hasbro kan een enorme rechtszaak verwachten als dit waar blijkt te zijn.
Ik ben geen expert, maar voor zover ik zit er geen copyright op game mechanics en hoeft een D20 systeem niet noodzakelijk gebruik te maken van de OGL. Veel zullen dit echter wel gedaan hebben, omdat er tot nu toe geen nadelen kleefden aan het gebruik van de OGL. Ik zou niet op Disney of Critical Role rekenen om stappen te ondernemen tegen de OGL, die krijgen gewoon een prachtig contract aangeboden en zullen hier geen last van ondervinden. De partijen die daadwerkelijk worden geraakt zijn waarschijnlijk degenen die niet de middelen hebben om het tegen Hasbro op te nemen in een rechtszaak. Hoe het precies met Paizo/Pathfinder zal gaan durf ik niet te zeggen. Reeds gepubliceerde content is (als ik het goed begrijp) veilig, maar het zou wel eens lastig kunnen worden om nieuwe content op de markt te brengen. Wellicht kunnen ze nieuwe PF2 content ontkoppelen van de OGL, of komen ze versneld met een PF3.

Maar goed, Hasbro/WotC ziet alle third party content dus als concurrenten die je uit moet schakelen of op zijn minst uit moet knijpen, niet als verrijking voor hun eigen systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Zover het de D20 systemen betreft zit het probleem vooral in de combinatie van de game mechanics, met specifieke omschrijvingen van spells en abbilities.
Die zijn dusdanig uniek dat ze nog wel eens onder het copyright kunnen vallen.

Oftewel pas de unieke omschrijvingen aan en breng de spullen opnieuw uit zonder de OGL en dan zijn de meeste er wel. Maar dit kost dus wel een hoop geld voor die bedrijven.
(Alhoewel hier de kanttekening bij zit, dat ze afgegeven licenties voor bestaande producten waarschijnlijk niet eenzijdig kunnen aanpassen. Enkel voor nieuwe producten.)

Bedrijven dit niet kunnen omdat het een integraal onderdeel is van wat ze doen hebben daarentegen wel echt een probleem. En dan met name bedrijven zoals Roll20, Foundry e.d.

Voor schrijvers die aanvullende boeken maken zal er vaak geen probleem zijn, omdat ze aanvullend zijn en vaak (of met wat tweaks) systeem onafhankelijk.

Wat WotC voor elkaar krijgt nu is heeeeel veel mensen tegen zich in het harnas jagen.
En hetgene wat D&D juist zo blijvend leuk maakt, namelijk de 3rd party content, de nek omdraaien door de makers weg te jagen.

Iedereen die het kan en spullen voor TTRPG's creëert zal als ze slim zijn per direct WotC de rug toekeren en overstappen op 1 van de vele andere systemen.

Als speler en DM is het voor mij in elk geval ook simpel.
Ik kocht al alleen voornamelijk 3rd party spul en af en toe een officieel boek. Maar die laat ik nu voortaan maar liggen.
Heb nog genoeg spullen om wel 20 jaar door te kunnen gaan met campaigns zonder maar iets te hoeven hergebruiken.
Maar WotC krijgt van mij geen cent meer met dit gedoe.

Dus ik ga ook nog maar eens diep nadenken over mijn DnDBeyond account.
De characters die er op gemaakt zijn, kan ik ook allemaal zo maken (en nog wel wat uitgebreider). Initiative trackers kan ik ook anders doen. En monsters gebruikte ik er toch al maar amper uit.
ErikT738 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Maar goed, Hasbro/WotC ziet alle third party content dus als concurrenten die je uit moet schakelen of op zijn minst uit moet knijpen, niet als verrijking voor hun eigen systeem.
Sterker nog. De OGL zoals die nu is geschreven geeft Hasbro de mogelijkheid om alles te jatten van makers die de OGL gebruiken, het vervolgens zelf uit te geven (of door nog een andere partij uit te laten geven) en degene die het geschreven heeft de licentie te ontzeggen (zonder opgaaf van reden) en daarmee verbieden het zelf nog uit te geven, zonder mogelijkheid om juridisch in beroep te gaan, want die rechten sta je af met de nieuwe OGL.
Of de andere extreme mogelijkheid is dat ze gewoon 100% van de omzet opeisen, ze mogen de licentie immers gewoon aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door Morelleth op 10-01-2023 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
Morelleth schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:46:
Iedereen die het kan en spullen voor TTRPG's creëert zal als ze slim zijn per direct WotC de rug toekeren en overstappen op 1 van de vele andere systemen.
About that, kennelijk hijst Kobold Press de zwarte vlag en komen ze met een eigen, open systeem. Waarschijnlijk proberen ze een Pathfinder te doen en wordt dit een 5e kloon met blackjack en hookers. De aankondiging zelf kan ik niet lezen aangezien hun site er gelijk uit ligt :P

https://www.reddit.com/r/...project_black_flag_their/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
ErikT738 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:53:
[...]

About that, kennelijk hijst Kobold Press de zwarte vlag en komen ze met een eigen, open systeem. Waarschijnlijk proberen ze een Pathfinder te doen en wordt dit een 5e kloon met blackjack en hookers. De aankondiging zelf kan ik niet lezen aangezien hun site er gelijk uit ligt :P

https://www.reddit.com/r/...project_black_flag_their/
Die wil ik gewoon per direct steunen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Paizo: Shot's fired MoFo
https://twitter.com/paizo/status/1613673064050352129

ORC License, Open RPG Creative License

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
Kobold Press heeft hetzelfde/iets vergelijksbaars gedaan, onder de naam Project Black Flag

Het is interessant om te zien hoeveel deze ophef nu echt gaat bewerkstelligen.
Ik persoonlijk ben klaar met WotC/Hasbro als ze dit uitvoeren, en misschien al ook als ze de keutel intrekken.
Dat betekent voor de groep die ik DM, dat DnD one niet aangeboden gaat worden.

Ik ben alleen bang dat er hele grote groepen spelers zijn die dit allemaal niet echt meekrijgen, of dat het ze niet boeit. Als WotC die grote groep in de virtual table top/micro transactions/ subscription omgeving krijgt, dan gaan ze geweldig cashen op een IP die feitelijk door de community onder OGL uitgebouwd is, met nota bene de belofte dat dit niet zou verandern.

4e editie was een drama voor WotC, nu het opgelost is, met name door de community, zeggen ze eigenlijk bedankt en nu oprotten.

Ik ben normaliter niet zo van de internet ophef, maar in dit geval kan de community alleen maar gelijk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Kobold Press heeft hetzelfde/iets vergelijksbaars gedaan, onder de naam Project Black Flag

Het is interessant om te zien hoeveel deze ophef nu echt gaat bewerkstelligen.
Ik persoonlijk ben klaar met WotC/Hasbro als ze dit uitvoeren, en misschien al ook als ze de keutel intrekken.
Dat betekent voor de groep die ik DM, dat DnD one niet aangeboden gaat worden.

Ik ben alleen bang dat er hele grote groepen spelers zijn die dit allemaal niet echt meekrijgen, of dat het ze niet boeit. Als WotC die grote groep in de virtual table top/micro transactions/ subscription omgeving krijgt, dan gaan ze geweldig cashen op een IP die feitelijk door de community onder OGL uitgebouwd is, met nota bene de belofte dat dit niet zou verandern.

4e editie was een drama voor WotC, nu het opgelost is, met name door de community, zeggen ze eigenlijk bedankt en nu oprotten.

Ik ben normaliter niet zo van de internet ophef, maar in dit geval kan de community alleen maar gelijk geven.
Ik heb sws nog heul veul 5e wat ik wil spelen. 6e gaat hier de komende tijd niet komen, mogelijk helemaal nooit.

De normies krijgen dit idd niet mee, maar je vergeet één ding. De DM's wél. Wat is een ding wat elke DM tot in de kern weet? Dat de gemiddelde speler nooit zal DM'en en dus afhankelijk is van het spel wat wij aanbieden. Waar de DM's gaan, zullen de spelers volgen. Er is een reden dat 3.x meer werd gespeeld dan 4e, ook tijdens 4e periode.

Ik zie eigenlijk maar 1 manier waarop Hasbro hier uit kan komen. De verantwoordelijke managers ontslaan (liefst publiekelijk, door Trump, al dan niet in een oud filmpje), aansluiten bij ORC, verder hier nooit meer over hebben.

Het valt me heel erg op dat de echte makers van D&D (Perkins en Crawford) heel stil zijn op Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
MC Taz Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik heb sws nog heul veul 5e wat ik wil spelen. 6e gaat hier de komende tijd niet komen, mogelijk helemaal nooit.

De normies krijgen dit idd niet mee, maar je vergeet één ding. De DM's wél. Wat is een ding wat elke DM tot in de kern weet? Dat de gemiddelde speler nooit zal DM'en en dus afhankelijk is van het spel wat wij aanbieden. Waar de DM's gaan, zullen de spelers volgen. Er is een reden dat 3.x meer werd gespeeld dan 4e, ook tijdens 4e periode.

Ik zie eigenlijk maar 1 manier waarop Hasbro hier uit kan komen. De verantwoordelijke managers ontslaan (liefst publiekelijk, door Trump, al dan niet in een oud filmpje), aansluiten bij ORC, verder hier nooit meer over hebben.

Het valt me heel erg op dat de echte makers van D&D (Perkins en Crawford) heel stil zijn op Twitter.
Wat ze slim doen is DnD One (6e/whatever), soort van backwards compatible maken, daar is an sich niks mis mee. Daarmee is het makkelijk om wat DnD one dingen te introduceren zonder dat al het oude niet meer bruikbaar is.

Ik deel je inzicht dat Dm's een soort van revolutie gaan leiden niet, maaar hoop het wel.

Ik heb ietwat cynisch het idee dat ze DND open gemaakt hebben zodat de IP kon herstellen na 4e editie, en dat ze nu de tijd rijp achten om te oogsten.

Perkins en Crawford is waarschijnlijk, samen met de rest van personeel, gewoon verteld dat ze stil moeten zijn. Mijn beste inschatting is dat dit soort personen zelf ook niet blij is met de weg die nu ingeslagen is, ik ben benieuwd of we daar later nog wat van horen, bijvoorbeeld waneer ze bij WotC weg zijn. Er zullen wel wat NDA's getekend zijn, dus ik hou mijn adem niet in.

We gaan het zien, voor mijn gevoel van rechtvaardigheid en wat deze hobby speciaal maakt, zou het fantastisch zijn als ze finaal op hun bek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Wat ze slim doen is DnD One (6e/whatever), soort van backwards compatible maken, daar is an sich niks mis mee. Daarmee is het makkelijk om wat DnD one dingen te introduceren zonder dat al het oude niet meer bruikbaar is.
De UA niet gelezen? "Backwards compatible" is een onwaarheid op z'n minst, een leugen naar mijn mening.
Ik deel je inzicht dat Dm's een soort van revolutie gaan leiden niet, maaar hoop het wel.
Hoezo niet?
Ik heb ietwat cynisch het idee dat ze DND open gemaakt hebben zodat de IP kon herstellen na 4e editie, en dat ze nu de tijd rijp achten om te oogsten.
Dat was nodig na de shitstorm die GSL veroorzaakte. Dat heeft WotC bijna een faillissement gekost & dat was niets vergeleken met wat er nu gebeurt.
Perkins en Crawford is waarschijnlijk, samen met de rest van personeel, gewoon verteld dat ze stil moeten zijn. Mijn beste inschatting is dat dit soort personen zelf ook niet blij is met de weg die nu ingeslagen is, ik ben benieuwd of we daar later nog wat van horen, bijvoorbeeld waneer ze bij WotC weg zijn. Er zullen wel wat NDA's getekend zijn, dus ik hou mijn adem niet in.
Geen idee. Perkins doet doorgaans veel tweeten en lang niet altijd over D&D. Het is gewoon opvallend
We gaan het zien, voor mijn gevoel van rechtvaardigheid en wat deze hobby speciaal maakt, zou het fantastisch zijn als ze finaal op hun bek gaan.
Meh. Ik ben merk-trouw, niet bedrijf trouw. Blijf D&D spelen omdat ik het leuk vindt. 5e voorlopig, later mss de oudere edities. 4e lijkt me leuk om naar te kijken in de toekomst. 6e... Nee, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
MC Taz Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:34:
[...]

De UA niet gelezen? "Backwards compatible" is een onwaarheid op z'n minst, een leugen naar mijn mening.

[...]

Hoezo niet?

[...]

Dat was nodig na de shitstorm die GSL veroorzaakte. Dat heeft WotC bijna een faillissement gekost & dat was niets vergeleken met wat er nu gebeurt.

[...]

Geen idee. Perkins doet doorgaans veel tweeten en lang niet altijd over D&D. Het is gewoon opvallend

[...]

Meh. Ik ben merk-trouw, niet bedrijf trouw. Blijf D&D spelen omdat ik het leuk vindt. 5e voorlopig, later mss de oudere edities. 4e lijkt me leuk om naar te kijken in de toekomst. 6e... Nee, dank je.
Misschien dat we teveel de details ingaan nu, met de backwards compatibility enzo.

We zullen zien wat hier uitkomt, ik hoop dat gelijk hebt.

Ik denk dat met alleen de intentie uitspreken ze al eea kapot gemaakt hebben, zelfs als ze nu van koers veranderen, maar wat de impact gaat zijn in hun player base?
Stel dat ze wereldwijd 15 miljoen spelers hebben, en ze nu de helft wegjagen, maar per speler 3X zoveel geld binnenharken, dan hebben ze cynisch gezegd commercieel gezien een soort van gelijk gehad.

Wat het zwijgen van Perkins etc. dit lijkt me wel duidelijk, die moeten nu stil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:57

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

A game is a Free game if the players have the four essential freedoms:

The freedom to play the game as you wish, for any purpose (freedom 0).
The freedom to study how the game works, and change the rules so it fits your party (freedom 1).
The freedom to redistribute copies of the rules so you can play with others (freedom 2).
The freedom to distribute copies of your modified versions to others (freedom 3).

By doing this you can give the whole community a chance to benefit from your changes.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Dit krijgt nu veel aandacht op het grote internet.
Ook Kobold Press, die eerst een eigen ding leken te gaan doen, doen mee.

Zou wat zijn wanneer dit inderdaad enorm in het eigen WotC/Hasbro gezicht opblaast 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
[...]

Zou wat zijn wanneer dit inderdaad enorm in het eigen WotC/Hasbro gezicht opblaast 8)
Aangezien ze hun stream van gisteren op het laatste moment hebben gecancelled, de mainstream-media er aandacht aan geeft en Twitter zo'n beetje ontploft is, lijkt het me reeds opgeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:34:
In principe is het gewoon hetzelfde spel. Ik kan maar weinig dingen uit 5e bedenken die echt niet werken met wat we tot nu toe van OneD&D hebben gezien.

Maar goed, voorlopig ga ik me meer verdiepen in third party content, OneD&D kan me even gestolen worden. De Tome of Heroes van Kobold Press ziet er goed uit in ieder geval :)
smurfinmark schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:11:
Zoals ik het begrijp gaat Kobold Press nog steeds een eigen systeem maken wat wordt uitgebracht onder de ORC. De ORC wordt niet gebonden aan Paizo of Pathfinder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAis0tva3cFEfzzzp0AoKI8Nzk4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tyiTOGGuZusehfxFi4mtzd0J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

De OGL 2.0 aankondiging is geannuleerd

Ze voelden blijkbaar de hitte onder hun voeten, de aankondiging zal vast nog wel komen maar pas op een andere datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Schijnbaar zijn de voorwaarden voor OGL 2.0 gelekt, livestream, kilo zout: YouTube: Wizards of the Coast NEW OGL 2.0 Terms LEAKED!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Afgelopen weekend heb ik dankzij alle ophef mijn eerste fysieke third party aanschaf gedaan, de Tome of Heroes van Kobold Press.

De kwaliteit van het boek zelf lijkt gelijk of zelfs beter dan de boeken van WotC. Qua inhoud is het echt aanvulling op de PHB. Het bevat meer rassen, meer subclasses, meer backgrounds, meer feats, meer reguliere wapens en armors en meer spells. Ik weet nog niet of alles gebalanceerd is, maar op het eerste gezicht zitten er best leuke opties tussen. Ook zitten er aanvullingen in die wat mij betreft al in de PHB hadden moeten zitten. Zo zijn er "weapon options" toegevoegd, die extra aanval mogelijkheden bieden zolang de gebruikte wapens aan bepaalde voorwaarden voldoen (zoals vijanden kunnen laten struikelen zolang je een reach wapen gebruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFyuMQsxumElzpESQFniNcQ2t3k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fq42vqTxMM0huuK6DoYyvWoX.jpg?f=user_large

Heeft er hier iemand ervaring met third party avonturen, en dan specifiek one-shots? Ik DM zelden, maar wil mijn D&D groep eigenlijk wel kennis laten maken met de Tome of Heroes zonder impact te hebben op onze lopende campaign. Het liefst in een vrij generieke setting zodat we ons op dat gebied niet in hoeven lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

ErikT738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:Zo zijn er "weapon options" toegevoegd, die extra aanval mogelijkheden bieden zolang de gebruikte wapens aan bepaalde voorwaarden voldoen (zoals vijanden kunnen laten struikelen zolang je een reach wapen gebruikt).
Dat klinkt echt zo logisch qua optie! Dat wordt vanavond eens bekijken of het de aanschaf waard is, mijn players zouden zo'n opties zeker wel leuk vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
(zoals vijanden kunnen laten struikelen zolang je een reach wapen gebruikt).
Soort van Sentinel feat dus :P

Overigens kan je heel makkelijk dit soort dingen testen in één van de avonturen uit de Anthology boeken, zoals Radiant Citadel, Candlekeep en Saltmarsh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
ElkeBxl schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Dat klinkt echt zo logisch qua optie! Dat wordt vanavond eens bekijken of het de aanschaf waard is, mijn players zouden zo'n opties zeker wel leuk vinden :D
Als het je alleen om die opties gaat kan je denk beter een boek/PDF zoeken wat zich puur daar op focust. Volgens mij heb ik op de DnDnext subreddit wel eens zoiets langs zien komen. Dit boek spendeert vooral een hoop pagina's aan races en subclasses. Als je nog leuke magic items zoekt om aan je spelers te geven dan zou je eens naar The Griffon's Saddlebag kunnen kijken. Mijn DM deelt deze nu uit in Descent into Avernus en ze bevallen prima :)

Stiekem zien het Book of Ebon Tides en de bijbehorende avonturen Tales from the Shadows van dezelfde makers er ook wel tof uit, het enige probleem is dat ik nooit de tijd ga hebben om alles te spelen.

@MC Taz Man Candlekeep heb ik hier nog liggen, misschien moet ik maar eens kijken welke avonturen geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Als het je alleen om die opties gaat kan je denk beter een boek/PDF zoeken wat zich puur daar op focust. Volgens mij heb ik op de DnDnext subreddit wel eens zoiets langs zien komen. Dit boek spendeert vooral een hoop pagina's aan races en subclasses. Als je nog leuke magic items zoekt om aan je spelers te geven dan zou je eens naar The Griffon's Saddlebag kunnen kijken. Mijn DM deelt deze nu uit in Descent into Avernus en ze bevallen prima :)

Stiekem zien het Book of Ebon Tides en de bijbehorende avonturen Tales from the Shadows van dezelfde makers er ook wel tof uit, het enige probleem is dat ik nooit de tijd ga hebben om alles te spelen.

@MC Taz Man Candlekeep heb ik hier nog liggen, misschien moet ik maar eens kijken welke avonturen geschikt zijn.
Wat ook mogelijk een optie is, is om te kijken naar de avonturen uit de setting boeken. Ebberon heeft een kort avontuur, weet ik bij toeval.

Candlekeep heb ik hier ook, alleen (nog) niet gelezen. Enkel doorgekeken. Veel te druk met campagnes voorbereiden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Vaak is third party een stuk sterker dan core content. Als de hele party er gebruikt van maakt is er niks aan de hand. Als slechts 1 speler het doet kan de balans verkeerd komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
pirke schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:41:
Vaak is third party een stuk sterker dan core content. Als de hele party er gebruikt van maakt is er niks aan de hand. Als slechts 1 speler het doet kan de balans verkeerd komen te liggen.
Uhm... De power-creep in 5e is behoorlijk en mogelijk zelfs "extreem" te noemen. De opties in Tasha's en Fizban's zijn enorm veel sterker en compleet in onbalans, vergeleken met PHB en de monsters.

Third party probeert juist vaker om spul gebalanceerd te houden, tenzij je naar sites als dndwiki gaat natuurlijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
Er is weer wat nieuws naar buiten gelekt over de plannen van WotC en Hasbro!

Zelf gebruik ik al geen DnDBeyond, maar met deze prijzen verwacht ik niet dat anderen dit nog wel gaan doen. Voor dat geld kan je Netflix en Game Pass afnemen en hou je mogelijk nog genoeg over voor een andere dienst... Een AI DM lijkt me op zich nog wel leuk, maar dat zou ik dan als een video game zien, en niet als vervanging voor een tabletop RPG. Ook vraag ik me af of een partij als Hasbro/WotC op dit gebied niet links en rechts ingehaald gaat worden door groepen met een beter digitaal track record.

Edit - Onbevestigde oude foto van een Powerpoint slide weggehaald.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikT738 op 17-01-2023 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Ik hoop dat dit echt een stukje onzin / cnmspiracy theory gedoe is en niet echt plannen waren van WotC.
Alhoewel ik er niet eens meer van op zou kijken.

Heb nog wel een dndbeyond abo lopen, maar enkel omdat ik DM en alle samen gekochte boeken op mijn account staan.
Maar elke dag/week neig ik er meer en meer na om die op te zeggen.
Spelers die het nog wel willen blijven gebruiken kunnen dan simpelweg mijn account krijgen en gebruiken.

Maar de tegenreacties van bijna alle grotere uitgevers is al op gang gekomen.
De meesten waren al bezig maar alles in in een stroomversnelling gegaan.
De ORC wordt door Paizo/Kobold uitgebracht. Free League komt met een geupdate nieuwe licentie.
En anderen hoorde ik ook al van volgens mij (maar weet die niet zeker).
En ze al deze nieuwe licenties hebben 1 ding gemeen. Ze zijn gratis en er wordt vastgelegd dat dat altijd zo zal blijven.

Een hele grote groep trouwe spelers haakt nu massaal af bij Wizards voor nieuwe content.
Maar vrees dat ze gewoon doorgaan, simpelweg om dat de markt voor met name digitaal spelen zo extreem groot is.

5e is een versie die ik zeker leuk vind (op de power creep na die er gaande was, maar dat is een kwestie van boeken limiteren) en ook nog lang zal blijven spelen.
Nieuwe versies bij WotC zal ik in elk geval niet meer afgaan nemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Hasbro heeft voor miljoenen D&D Beyond gekocht dus ze willen er natuurlijk een lekkere omzet uit halen dus hoe dan ook willen ze geld zien, ik lees bijvoorbeeld dat Hasbro de omzet van WotC tussen 2018 en 2023 willen verdubbelen en met ook de recente investering in bijvoorbeeld een grote D&D film willen ze duidelijk alles meer mainstream maken in de hoop dat hierdoor meer geld uit kan worden gehaald.

Het is dus hun doel om ze veel mogelijk mensen aan een D&D Beyond abonnement te helpen, hoe ze dit gaan doen zullen we wel zien in de komende weken/maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
Vagax schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:02:

Het is dus hun doel om ze veel mogelijk mensen aan een D&D Beyond abonnement te helpen, hoe ze dit gaan doen zullen we wel zien in de komende weken/maanden.
Dat ze meer mensen een abbo willen laten nemen valt ook niemand over.
Zeker niet als die in de orde grote van de huidige abbo prijzen zit. Dus een €5,- tot €10,- per maand en het gewoon een hele grote toegevoegde waarde is op het spel.
Bv door de DM alles makkelijker te laten voorbereiden (de encounter creator is nog steeds Beta?), spelers meer en meer opties geven voor customisation en characters creeren. En de vele, vele digitale dice.
Juist meer content van 3rd parties (waar ze dan bv een percentage van kunnen vragen voor de digitale producten te integreren) in DnDBeyond. En goede integratie in VTT's zoals Foundry, Roll20 en Fantasy grounds.
Daar zouden ze juist heel veel mensen mee aantrekken.

Maar in plaats daarvan proberen ze het juist die VTT's en 3rd party content providers onmogelijk te maken en voegen ze zelf weinig goeds toe.
Ze zijn nu gewoon bezig met een extreme moneygrab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
Morelleth schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:38:
Heb nog wel een dndbeyond abo lopen, maar enkel omdat ik DM en alle samen gekochte boeken op mijn account staan.
Maar elke dag/week neig ik er meer en meer na om die op te zeggen.
Spelers die het nog wel willen blijven gebruiken kunnen dan simpelweg mijn account krijgen en gebruiken.
Een reddit user heeft ook een tool geschreven om een back-up te maken van je gekochte content op dndbeyond, mocht je de account helemaal willen verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Ach heb alle boeken zelf ook. Dus qua digitale content ga ik niets missen.
Voor charactersheets, gebruik al vanaf dag 1 de sheet van MPMB. Die veeeeeeel uitgebreider is dan alles wat je in Dndbeyond kwijt kan.

Enkel de functies van een encounter op de pc (waarbij ik de monsterstats vaak niet eens gebruik, maar simpelweg er een monster in zet als placeholder in de tool voor initiative volgorde) zal ik zelf "missen".
Is meer voor mijn spelers.

Zal eens naar de tool kijken, wellicht interessant voor hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 613510

ErikT738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:41:
Afgelopen weekend heb ik dankzij alle ophef mijn eerste fysieke third party aanschaf gedaan, de Tome of Heroes van Kobold Press.

De kwaliteit van het boek zelf lijkt gelijk of zelfs beter dan de boeken van WotC. Qua inhoud is het echt aanvulling op de PHB. Het bevat meer rassen, meer subclasses, meer backgrounds, meer feats, meer reguliere wapens en armors en meer spells. Ik weet nog niet of alles gebalanceerd is, maar op het eerste gezicht zitten er best leuke opties tussen. Ook zitten er aanvullingen in die wat mij betreft al in de PHB hadden moeten zitten. Zo zijn er "weapon options" toegevoegd, die extra aanval mogelijkheden bieden zolang de gebruikte wapens aan bepaalde voorwaarden voldoen (zoals vijanden kunnen laten struikelen zolang je een reach wapen gebruikt).

[Afbeelding]

Heeft er hier iemand ervaring met third party avonturen, en dan specifiek one-shots? Ik DM zelden, maar wil mijn D&D groep eigenlijk wel kennis laten maken met de Tome of Heroes zonder impact te hebben op onze lopende campaign. Het liefst in een vrij generieke setting zodat we ons op dat gebied niet in hoeven lezen.
Ik zie je aankoop en pareer met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLXBp2JmoHzNsUb6YraBySGBL8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbHqoF0PrWdSgowL2Vs8MmbG.png?f=fotoalbum_large

Zat al tijden te spelen met het idee om eens een ander systeem te gaan proberen. Nu de knoop toch maar doorgehakt. Bedankt WoTC 8) En boy oh boy, dit is wel echt de heavy metal versie van DnD.

Dit is redelijk oldschool D&D, maar wel veeeeeel makkelijker dan DnD 5e.
Enkele leuke verschillen, kan nog niet alles benoemen omdat ik me nog door het boek aan het werken ben:
- Je hebt geen karakterkeuze, je rolt 4 karakters met gerolde stats (echt totale peasants op level 0), en afkomst. Met die level 0 peasanst ga je een introductie dungeon door. Het karakter wat overblijft is je karakter, en levelt up naar level 1.
- Je afkomst bepaalt je klasse.
- Je hebt geen subklasses.
- Magic systeem is echt geweldig. Magie in DCC heeft aardig wat risico's: zo kan een spell misfire(n), kan het je karakter corrumperen en kan de deity waarvan je je powers krijgt met het verkeerde been uit bed gestapt zijn.

Tevens kun je een lichaamsdeel opofferen om je spell wat meer oompf te geven. Stel je moet 18 rollen en je wil 19 hebben? Dan kun je (tijdelijk) 1 stamina statpoint opofferen om +1 te krijgen. Wat neerkomt op het afhakken van een vingertopje, of een vinger als je wat meer wil etc. (kun je allemaal rollen op een tabel)

Hoe beter je de spell rollt hoe meer damage/ effect de spell heeft.
- Martial klasses zijn verre van boring. Je hebt standaard al manouvres die een BattleMaster heeft. (om en nabij)
- Er is geen dis- of advantage. Je kunt echter een dice omhoog of omlaag gebumpt worden. Bijv. je gaat magie casten die in jouw achtergrond past. ipv een d8 rol je dan een d10.
- Je hebt het Luck attribuut, die je kunt burnen voor postieve effecten.

Dit systeem is echt O+

Review:
YouTube: Dungeon Crawl Classics RPG, Explained!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 613510 op 18-01-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Een reddit user heeft ook een tool geschreven om een back-up te maken van je gekochte content op dndbeyond, mocht je de account helemaal willen verwijderen.
Beter hou je een gratis account aan. Kost WotC/Hasbro namelijk knaken om te onderhouden. Een enkel account is wss kwartjes op jaarbasis, maar duizenden? Tienduizenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Ik zie je aankoop en pareer met:
Ik zie je pareer en verhoog met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6meZPJhHFIkjzfbempZOM-Dc14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yszaKMs78eDV8EJs4wingI63.png?f=user_large

Ik blijf 5e spelen tot de lol er van af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Groot gelijk.

Wij blijven ook lekker doorgaan met de campaign in 5e.
En er zullen er waarschijnlijk nog vele volgen. (en steeds meer homebrew varianten)

Maar daarnaast ook vele andere systemen.
Al 2 sessies met bladerunner gespeeld. Ook heel leuk voor de afwisseling.
Alien kunnen we nog een nieuwe campaign gaan starten.
En gister de humble bundel voor free league van Vaesen en Forbidden Lands gekocht.

En dat is alleen nog maar het spul van Free League :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MC Taz Man schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Ik zie je pareer en verhoog met:
[Afbeelding]

Begrijpend lezen is wel lastig he. :+ Ik kap helemaal geen campaigns af en ik dwing ook niemand om een ander systeem te gaan spelen door een boycot. Ik besloot om eens wat anders te gaan lezen, en kwam er achter dat er nog meer in de wereld is dan 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
In de vorige sessie van Descent into Avernus hebben we de party gesplitst, met als gevolg dat twee van de vier karakters dood zijn... Mijn Cleric had nauwelijks kans tegen twee Abashai, aangezien ik door vrijwel al mijn spell slots heen was. De Monk werdt ge-stunlocked door twee vervelende demons en vervolgens doodgemept voordat hij ook maar één van zijn features kon gebruiken.

Laat dit een les zijn voor iedereen: Never split the party.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:21:
In de vorige sessie van Descent into Avernus hebben we de party gesplitst, met als gevolg dat twee van de vier karakters dood zijn... Mijn Cleric had nauwelijks kans tegen twee Abashai, aangezien ik door vrijwel al mijn spell slots heen was. De Monk werdt ge-stunlocked door twee vervelende demons en vervolgens doodgemept voordat hij ook maar één van zijn features kon gebruiken.

Laat dit een les zijn voor iedereen: Never split te party.
Ik als DM heb helemaal geen problemen met een gespleten partij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
ErikT738 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:21:

Laat dit een les zijn voor iedereen: Never split the party.
O-)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Om Mark Hulmes to quoten... "You can have a long rest, when I tell you you can have a long rest." :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
MC Taz Man schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Om Mark Hulmes to quoten... "You can have a long rest, when I tell you you can have a long rest." :P
Als DM zou ik ze laten dobbelen met een langzamaan steigende moeilijkheid om als princes op de erwt wakker te worden :+

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Felicia schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Als DM zou ik ze laten dobbelen met een langzamaan steigende moeilijkheid om als princes op de erwt wakker te worden :+
Als je Strahd hebt, check Z7 in de Werewolf den :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC Taz Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Ja eigenlijk best bijzonder, dat de plannen van een grote multinational onder druk van een community toch tegengehouden worden.

Ik ben er blij mee, vooral voor de 3rd party content creators die hierdoor geraakt zouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Ja eigenlijk best bijzonder, dat de plannen van een grote multinational onder druk van een community toch tegengehouden worden.

Ik ben er blij mee, vooral voor de 3rd party content creators die hierdoor geraakt zouden worden.
De slag is gewonnen, nu de oorlog nog. 5e is veilig, 6e... Heel andere situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MC Taz Man schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:09:
[...]

De slag is gewonnen, nu de oorlog nog. 5e is veilig, 6e... Heel andere situatie
Dat dus. Corpo’s gonna corpo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:19

Sméagol

Master of Mayhem

<sigh>

Ik ben geen D&D speler, maar ik kreeg wat mee van "dat gedoe" (hier & hier). Vervolgens ben ik een zooi videos gaan kijken van Matt Colville, en daarna ben ik naar online character creators gaan kijken.

Ik heb nu een Investigator character voor Pathfinder (2 blijkbaar) gemaakt. En nu? 8)7

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Sméagol schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:03:
<sigh>

Ik ben geen D&D speler, maar ik kreeg wat mee van "dat gedoe" (hier & hier). Vervolgens ben ik een zooi videos gaan kijken van Matt Colville, en daarna ben ik naar online character creators gaan kijken.

Ik heb nu een Investigator character voor Pathfinder (2 blijkbaar) gemaakt. En nu? 8)7
Een groep en DM vinden en PF2 gaan spelen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

ErikT738 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Een groep en DM vinden en PF2 gaan spelen? :P
Ik heb wat rond zitten kijken, er is een discord voor NL DND spelers, maar online games durf ik met m'n ouwe computer niet echt aan, en lijkt me bovendien minder leuk. Ik zal volgende keer bij Tabletop Kingdom (Rotterdam) 'ns vragen of er ergens nieuwe spelers aan kunnen schuiven.

In de tussentijd zal ik misschien maar m'n backstory op papier schrijven, en een Lego minifig designen en bestellen voor het geval dat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Sméagol schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Ik heb wat rond zitten kijken, er is een discord voor NL DND spelers, maar online games durf ik met m'n ouwe computer niet echt aan, en lijkt me bovendien minder leuk. Ik zal volgende keer bij Tabletop Kingdom (Rotterdam) 'ns vragen of er ergens nieuwe spelers aan kunnen schuiven.

In de tussentijd zal ik misschien maar m'n backstory op papier schrijven, en een Lego minifig designen en bestellen voor het geval dat. :P
Als je een mini wil bestellen, raad ik je aan om te kijken naar Hero Forge. Daar kan je je character helemaal maken zoals jij wil & is meteen op de juiste schaal voor TTRPG zoals D&D en PF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

MC Taz Man schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:41:
[...]

Als je een mini wil bestellen, raad ik je aan om te kijken naar Hero Forge. Daar kan je je character helemaal maken zoals jij wil & is meteen op de juiste schaal voor TTRPG zoals D&D en PF
Maar ik ben gek op Lego minifigs! ;w

(ik heb al grotendeels wat toepasselijks als ik wat dingen jat van m'n huidige verzameling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Ik ben overigens op zoek naar een leuke one-shot voor absolute beginners, het kan of een module zijn of gewoon een idee.

Ik heb een handje vol mensen die erg enthousiast zijn om D&D te proberen en om ze niet direct in een grotere campagne te stoppen wil ik ze liever met iets kleins laten beginnen, een beetje als een demo of trial. Ik heb eerder een one-shot gedaan van Mines of Phandelver waarbij ik alleen de goblin aanval en de eerste grot deed maar ik denk dat ik beter iets nog doelgerichters kan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Vagax op 31-01-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Vagax schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:57:
Ik ben overigens op zoek naar een leuke one-shot voor absolute beginners, het kan of een module zijn of gewoon een idee.

Ik heb een handje vol mensen die erg enthousiast zijn om D&D te proberen en om ze niet direct in een grotere campagne te stoppen wil ik ze liever met iets kleins laten beginnen, een beetje als een demo of trial. Ik heb eerder een one-shot gedaan van Mines of Phandelver waarbij ik alleen de goblin aanval en de eerste grot deed maar ik denk dat ik beter iets nog doelgerichters kan maken.
The Delian Tomb is hier altijd perfect voor:
YouTube: Your First Adventure | Running the Game
YouTube: Your First Session | Running the Game
YouTube: Running Your First Dungeon | Running the Game

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738

Als je twee of meer sessies bezig wilt zijn dan is The Sunless Citadel perfect. Het speelt zich bijna volledig in een dungeon af maar biedt ook kansen voor roleplaying. Als je echt in één sessie klaar wilt zijn dan vind ik Obliette of Fort Iron altijd erg goed. Als je iets langer bezig wilt zijn dan is Shadows over the Moonsea ook erg leuk. Wel is de laatste combat in dat avontuur redelijk dodelijk als je op level 1 begint.

Overigens komen de NPC Elisande en haar blinde geit (die je voor het eerst ontmoet in Shadows over the Moonsea) ook terug in Oubliette of Fort Iron en een aantal andere avonturen van dezelfde schrijver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

NoTimeRemains

I know

google / reddit even naar One Page Mage die heeft een aantal oneshots die ook voor beginners te doen zijn

This is the Way.

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ