Zover het de D20 systemen betreft zit het probleem vooral in de combinatie van de game mechanics, met specifieke omschrijvingen van spells en abbilities.
Die zijn dusdanig uniek dat ze nog wel eens onder het copyright kunnen vallen.
Oftewel pas de unieke omschrijvingen aan en breng de spullen opnieuw uit zonder de OGL en dan zijn de meeste er wel. Maar dit kost dus wel een hoop geld voor die bedrijven.
(Alhoewel hier de kanttekening bij zit, dat ze afgegeven licenties voor bestaande producten waarschijnlijk niet eenzijdig kunnen aanpassen. Enkel voor nieuwe producten.)
Bedrijven dit niet kunnen omdat het een integraal onderdeel is van wat ze doen hebben daarentegen wel echt een probleem. En dan met name bedrijven zoals Roll20, Foundry e.d.
Voor schrijvers die aanvullende boeken maken zal er vaak geen probleem zijn, omdat ze aanvullend zijn en vaak (of met wat tweaks) systeem onafhankelijk.
Wat WotC voor elkaar krijgt nu is heeeeel veel mensen tegen zich in het harnas jagen.
En hetgene wat D&D juist zo blijvend leuk maakt, namelijk de 3rd party content, de nek omdraaien door de makers weg te jagen.
Iedereen die het kan en spullen voor TTRPG's creëert zal als ze slim zijn per direct WotC de rug toekeren en overstappen op 1 van de vele andere systemen.
Als speler en DM is het voor mij in elk geval ook simpel.
Ik kocht al alleen voornamelijk 3rd party spul en af en toe een officieel boek. Maar die laat ik nu voortaan maar liggen.
Heb nog genoeg spullen om wel 20 jaar door te kunnen gaan met campaigns zonder maar iets te hoeven hergebruiken.
Maar WotC krijgt van mij geen cent meer met dit gedoe.
Dus ik ga ook nog maar eens diep nadenken over mijn DnDBeyond account.
De characters die er op gemaakt zijn, kan ik ook allemaal zo maken (en nog wel wat uitgebreider). Initiative trackers kan ik ook anders doen. En monsters gebruikte ik er toch al maar amper uit.
Sterker nog. De OGL zoals die nu is geschreven geeft Hasbro de mogelijkheid om alles te jatten van makers die de OGL gebruiken, het vervolgens zelf uit te geven (of door nog een andere partij uit te laten geven) en degene die het geschreven heeft de licentie te ontzeggen (zonder opgaaf van reden) en daarmee verbieden het zelf nog uit te geven, zonder mogelijkheid om juridisch in beroep te gaan, want die rechten sta je af met de nieuwe OGL.
Of de andere extreme mogelijkheid is dat ze gewoon 100% van de omzet opeisen, ze mogen de licentie immers gewoon aanpassen.
[
Voor 18% gewijzigd door
Morelleth op 10-01-2023 17:54
]