D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Digitale kaarten live gebruikenRemy!!!! schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:28:
2 maanden geleden begonnen met de 'Essentials Kit', en ondertussen begint de hobby een beetje uit de hand te lopen, en er is nog meer onderweg...
Na onze bruiloft ook maar eens aan de slag met een TV die we gaan gebruiken als map/battleground![]()
[Afbeelding]

Maar goed... Belangrijkste is...
One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us
Ja snap ik, maar voor nu zijn er voor mij (naar mijn idee) een paar opties:MC Taz Man schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:45:
[...]
Digitale kaarten live gebruikenIk ben geen fan.
Maar goed... Belangrijkste is...
One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us, One Of Us
1. Geen kaarten, en gewoon alles uit ons hoofd doen
2. Fysieke kaarten, geprint/getekend e.d.
3. D&d Dungeon Tiles achtige varianten
4. Echte landscapes met echte miniatuur landschappen e.d.
5. Digitaal
1. Valt al af omdat ik dat voor beginnende DM/spelers nogal onhandig vind, maar dat is voor nu mijn idee/ervaring (kan zeker nog veranderen).
2. Mijn tekenskills zijn echt niet goed, dus dan moet ik uitgaan van geprinte varianten e.d. en daar zie ik ook niet echt het voordeel van in vergeleken digitaal.
3. Kan nogal duur worden, maar heb ik wel lang over getwijfeld.
4. Is supertof! Maar nogal duur naar mijn idee. En neemt veel ruimte in beslag.
5. De 32" tv komt morgen gratis binnen, dus waarom niet. En ik heb al "Foundry Virtual Tabletop", Dus ik kan kaarten/plaatjes uploaden, en daar zelf muren in tekenen, en op die manier Line of sight/Fog of war e.d. simuleren.
"Mijn" oplossing is misschien te modern voor sommige, maar ik denk voor mij even wat makkelijker en hier en daar wat goedkoper.
Mocht ik verkeerd denken of wat dan ook, dan hoor ik het ook graag, want als beginner kan ik alle tips wel gebruiken.
De 15 jaar daarvoor deden we het met A4 ruitjespapier en kleine tokens die de spelers en monsters voorstelden. Werkte ook.
Het spel speelt zich toch in je hoofd af, een grid is handig om bij te houden wie waar staat. Je hoeft dan ook weinig te tekenen, hooguit wat lijnen voor de muren/water/ongoing area spells.
:strip_exif()/f/image/jyCswJdVJqOnaOvCEw7ob1qC.jpg?f=fotoalbum_medium)
Supersimpel om een random battle te tekenen en hebben we ook direct in onze laatste sessie gedaan. Ik ben nu al heel tevreden van de aankoop.
Ik ga wel nog prints blijven gebruiken maar dan meer voor de meer gedetailleerde maps. Zo hebben we de 3 sessies ervoor op een schip gespendeerd. Asset gekocht van iemand op Patreon en dan laten afprinten op 2 A1 bladen bij de lokale printshop. Nu kan ik die ook hergebruiken voor elk ander schip
![]() | ![]() |
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Nee, gaat mij niet om modernRemy!!!! schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:54:
[...]
Ja snap ik, maar voor nu zijn er voor mij (naar mijn idee) een paar opties:
1. Geen kaarten, en gewoon alles uit ons hoofd doen
2. Fysieke kaarten, geprint/getekend e.d.
3. D&d Dungeon Tiles achtige varianten
4. Echte landscapes met echte miniatuur landschappen e.d.
5. Digitaal
1. Valt al af omdat ik dat voor beginnende DM/spelers nogal onhandig vind, maar dat is voor nu mijn idee/ervaring (kan zeker nog veranderen).
2. Mijn tekenskills zijn echt niet goed, dus dan moet ik uitgaan van geprinte varianten e.d. en daar zie ik ook niet echt het voordeel van in vergeleken digitaal.
3. Kan nogal duur worden, maar heb ik wel lang over getwijfeld.
4. Is supertof! Maar nogal duur naar mijn idee. En neemt veel ruimte in beslag.
5. De 32" tv komt morgen gratis binnen, dus waarom niet. En ik heb al "Foundry Virtual Tabletop", Dus ik kan kaarten/plaatjes uploaden, en daar zelf muren in tekenen, en op die manier Line of sight/Fog of war e.d. simuleren.
"Mijn" oplossing is misschien te modern voor sommige, maar ik denk voor mij even wat makkelijker en hier en daar wat goedkoper.
Mocht ik verkeerd denken of wat dan ook, dan hoor ik het ook graag, want als beginner kan ik alle tips wel gebruiken.
Een goed alternatief is idd een battle mat. Ikzelf heb (veel te veel) geld uitgegeven aan Beadle & Grimm's pakketten voor de live campagnes die ik draai, samen met een Adventure Grid: https://www.bol.com/nl/nl...id/9200000075205958/?s2a=
ProTip; gebruik Dry-Erase, werkt veel beter
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Dry Erase op de battlemap die ik linkte gaat er in één keer goed af, zonder dat er wat achter blijftpirke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:52:
Wij hebben ook wet erase, werden aangeraden bij de battle mat. Een heel klein beetje blijft toch achter, een paar keer per jaar met wat glassex eroverheen maakt hem weer superschoon.
Daar heb je wel een goed punt, in theorie kunnen de spelers zelf hun mini's wel verplaatsen, maar ik moet het dan nog handmatig aanpassen op de kaart voor FoW e.d. Moet ik eerdaags even mee spelen. Mocht het totaal niet bevallen, dan gaan we verder kijken naar andere opties.MC Taz Man schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:40:
[...]
Nee, gaat mij niet om modernBen zelf pas in 2020 begonnen met D&D. Het gaat mij om de de disconnect tussen echt en digitaal (mini's op de TV), of het gebrek aan controle die de spelers hebben (kunnen hun eigen mini's minder makkelijk bewegen).
Even ter info, ik zie dat als een leuk 'knutsel' project, de tv is gratis, en ik heb vanuit m'n eigen bedrijf nog meer dan genoeg hout en materiaal/gereedschap om iets zelf te maken, dus het zal mij verder geen geld kosten.
Bedoel je dan die Premium Boxed Editions?Een goed alternatief is idd een battle mat. Ikzelf heb (veel te veel) geld uitgegeven aan Beadle & Grimm's pakketten voor de live campagnes die ik draai, samen met een Adventure Grid: https://www.bol.com/nl/nl...id/9200000075205958/?s2a=
ProTip; gebruik Dry-Erase, werkt veel beter
Yep, heb Strahd Legendary & Silver van Wild Beyond the WitchlightRemy!!!! schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:54:
[...]
Daar heb je wel een goed punt, in theorie kunnen de spelers zelf hun mini's wel verplaatsen, maar ik moet het dan nog handmatig aanpassen op de kaart voor FoW e.d. Moet ik eerdaags even mee spelen. Mocht het totaal niet bevallen, dan gaan we verder kijken naar andere opties.
Even ter info, ik zie dat als een leuk 'knutsel' project, de tv is gratis, en ik heb vanuit m'n eigen bedrijf nog meer dan genoeg hout en materiaal/gereedschap om iets zelf te maken, dus het zal mij verder geen geld kosten.
[...]
Bedoel je dan die Premium Boxed Editions?![]()

Gaaf! k heb de laatste 2 maanden vaak met een paar vrienden over gehad dat we willen beginnen maar zijn er nog niet echt aan toe gekomen. Over de afgelopen 15 jaar heen heb ik het zelf denk ik al tig keer willen proberen maar nooit serieus genoeg om het uit daadwerkelijk te doen.Remy!!!! schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:28:
2 maanden geleden begonnen met de 'Essentials Kit', en ondertussen begint de hobby een beetje uit de hand te lopen, en er is nog meer onderweg...
Na onze bruiloft ook maar eens aan de slag met een TV die we gaan gebruiken als map/battleground![]()
[Afbeelding]
Heb ook een aantal van mijn vriendengroep die niet mee willen doen en ja met ze 3e vinden we het dan niet leuk
Ik blijf het ook lastig vinden om er echt mee te beginnen. Gewoon hoe het werkt enzo. Heb super veel gelezen en gekeken maar toch voelt die instap barrière echt ontzettend hoog voor mij.
Zou eigenlijk een "lokaal" groepje moeten vinden waarmee ik het eens ga spelen denk ik ofzo.
Vind het wel tof om te zien dat er meer mensen toch gewoon nu nog nieuw beginnen in 2022 en dat ik niet de enige ben die zo "laat" komt haha
Ik speel het nu zo'n 7 jaar, volg podcasts, youtubekanalen en dergelijke en nog leer ik nieuwe dingen. Vorige week nog leerde ik wat een offhand attack eigenlijk is en toen ik het aan mijn groep vertelde in de sessie deze week, hadden die allemaal zoiets van "Wait, what?! You can do that?!" (ook allemaal spelers die ergens tussen de 5 en 7 jaar ermee bezig zijn). Staat nochtans gewoon in the players handbook die we allemaal hebbenRicmaniac schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:36:
[...]
Ik blijf het ook lastig vinden om er echt mee te beginnen. Gewoon hoe het werkt enzo. Heb super veel gelezen en gekeken maar toch voelt die instap barrière echt ontzettend hoog voor mij.

We leren allemaal nog constant bij en er is niks mis met regels tijdens de sessie te moeten opzoeken
Heb je een gamestore in de buurt? Misschien kan je daar een groepje vinden?Ricmaniac schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:36:
[...]
Zou eigenlijk een "lokaal" groepje moeten vinden waarmee ik het eens ga spelen denk ik ofzo.
Ja ik woon in Hilversum en we hebben daar Vendetta spellencentrum. Weet niet zeker in hoe verre ze daar ervaring hebben met D&D maar was al van plan daar eens langs te gaan om te informeren en te kijkenElkeBxl schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:53:
Heb je een gamestore in de buurt? Misschien kan je daar een groepje vinden?
Je zou op r/dndnl kunnen kijken voor een groep of op zoek kunnen gaan naar een locatie waar Adventurers League wordt gespeeld. Bij de Tafelridder in Leiden is dit volgens mij elke zondag. Voor meer details moet je even de Facebook pagina van de Tafelridder bekijken.Ricmaniac schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:36:
[...]
Gaaf! k heb de laatste 2 maanden vaak met een paar vrienden over gehad dat we willen beginnen maar zijn er nog niet echt aan toe gekomen. Over de afgelopen 15 jaar heen heb ik het zelf denk ik al tig keer willen proberen maar nooit serieus genoeg om het uit daadwerkelijk te doen.
Heb ook een aantal van mijn vriendengroep die niet mee willen doen en ja met ze 3e vinden we het dan niet leuk![]()
Vind het wel tof om te zien dat er meer mensen toch gewoon nu nog nieuw beginnen in 2022 en dat ik niet de enige ben die zo "laat" komt haha
Als je twijfelt over je eigen kunnen; 5e spelen is super makkelijk. Pak gewoon een level 1 pre-gen en sluit je aan bij een AL tafel. Je DM en medespelers helpen je er wel doorheen.
Dankjewel. Die AL klinkt wel interessantErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 07:34:
[...]
Je zou op r/dndnl kunnen kijken voor een groep of op zoek kunnen gaan naar een locatie waar Adventurers League wordt gespeeld. Bij de Tafelridder in Leiden is dit volgens mij elke zondag. Voor meer details moet je even de Facebook pagina van de Tafelridder bekijken.
Als je twijfelt over je eigen kunnen; 5e spelen is super makkelijk. Pak gewoon een level 1 pre-gen en sluit je aan bij een AL tafel. Je DM en medespelers helpen je er wel doorheen.
Anoniem: 613510
Azijnmodus: tering wat een zwuk is dat zeg. Waarom in Malora’s naam gebruiken ze stickers!? Dat is echt 2 keer wat stofjes er op en ze plakken al helemaal k. Waarom geen magneten (en ja dat verliest na een poos ook z’n kracht maar minder snel dan fucking stickers).Vagax schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:35:
[YouTube: Introducing Campaign Cases | D&D Direct]
WotC kwam trouwens zelf met een oplossing voor battle maps genaamd Campaign Cases, mij lijkt het duur want volgens mij was de MSRP rond de 50 euro per case, dan heb je dus 1 case waar de creatures in zitten en 1 case waar spul in zit om je maps te maken.
Ik gok dat het misschien meer bedoelt is om je DnD avonturen wat mobieler te maken maar ja je kan ook een gelamineerde battle map meenemen voor een tientje of twee.
/azijn
Schijnt redelijk goed te werken, aldus de reviews die ik gezien heb. Vind het veeeeeeeeeeel te duur, net zoals veel van WotC's shit, maar goed.Anoniem: 613510 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:01:
[...]
Azijnmodus: tering wat een zwuk is dat zeg. Waarom in Malora’s naam gebruiken ze stickers!? Dat is echt 2 keer wat stofjes er op en ze plakken al helemaal k. Waarom geen magneten (en ja dat verliest na een poos ook z’n kracht maar minder snel dan fucking stickers).
/azijn
Anoniem: 613510
Haha we moeten nog maar afwachten wat voor subscription model DnD gaat wordenMC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:05:
[...]
Schijnt redelijk goed te werken, aldus de reviews die ik gezien heb. Vind het veeeeeeeeeeel te duur, net zoals veel van WotC's shit, maar goed.
Maar wél helemaal 100% Politiek Correct en DiversAnoniem: 613510 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:12:
[...]
Haha we moeten nog maar afwachten wat voor subscription model DnD gaat worden

Het is qua D&D ervaring iets beperkter dan een echte campaign omdat je niet elke week met dezelfde groep zal spelen, maar het is wel een uitstekende plek om een vaste groep te vinden. Succes met zoeken in ieder geval!Ricmaniac schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:14:
[...]
Dankjewel. Die AL klinkt wel interessant
Wat zijn hier eigenlijk de hopes and dreams voor OneD&D, de nieuwe editie die uiteindelijk 5e moet vervangen? Eerlijk gezegd hoop ik dat subclasses volledig worden geschrapt. Ik wil tijdens de loopbaan van mijn characters iets te kiezen hebben, en niet mijn hele progressie af laten hangen van één keuze op level drie.
Meh... Vind het behoorlijk beperkt op papier. Geef mij maar gewoon D&DErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:25:
[...]
Het is qua D&D ervaring iets beperkter dan een echte campaign omdat je niet elke week met dezelfde groep zal spelen, maar het is wel een uitstekende plek om een vaste groep te vinden. Succes met zoeken in ieder geval!
Gesproken als een ware spelerWat zijn hier eigenlijk de hopes and dreams voor OneD&D, de nieuwe editie die uiteindelijk 5e moet vervangen? Eerlijk gezegd hoop ik dat subclasses volledig worden geschrapt. Ik wil tijdens de loopbaan van mijn characters iets te kiezen hebben, en niet mijn hele progressie af laten hangen van één keuze op level drie.

Het is heel afhankelijk van de DM en de groep die je treft. Als het mee zit komt het redelijk in de buurt van gewone D&D maar dan zonder homebrew. De losse avonturen samen vormen vaak een groter geheel.MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:57:
Meh... Vind het behoorlijk beperkt op papier. Geef mij maar gewoon D&D
Het materiaal wat nu uit is lijkt nog een hoop (imo te veel) op 5e. Wat Crawford uitkraamt heb ik verder niet gevolgd aangezien ik het lang niet altijd eens ben met zijn rulings. Qua crits vind ik het op lage levels helemaal niet erg dat ze weg zijn. Ik ben al eens in de eerste sessie van een langdurige campaign mijn karakter verloren aan twee wolven door een slecht getimede crit. Als ze de nieuwe monsters een beetje leuk ontwerpen met recharge abilities e.d. mogen de crits wat mij betreft wegblijven.Gesproken als een ware spelerIk, als DM, heb tot noch toe helemaal niets gezien wat mij kan bekoren en de uitspraken van Crawford doen mij het ergste vermoeden... Een beetje mij m'n crits afpakken
De idioot
Ik DM ook sporadisch overigens en gooi alleen graag crits als de spelers het kunnen hebben.
Ik speel zelf met de instelling: Let the dice fall where they may.ErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:38:
[...]
Ik DM ook sporadisch overigens en gooi alleen graag crits als de spelers het kunnen hebben.
Gelukkig heeft iedere DM de keuze om af en toe voorzichtig aan te doen met de gevaren van de wereld, maar ik zal niet snel dice fudgen.
Dat dus. Persoonlijk vind ik al dat spelers veel te weinig gevaar kennen in 5e. Het is D&D op easy mode & nu wil Crawford het op permanent easy mode zetten.Kaasdipje schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:47:
[...]
Ik speel zelf met de instelling: Let the dice fall where they may.
Gelukkig heeft iedere DM de keuze om af en toe voorzichtig aan te doen met de gevaren van de wereld, maar ik zal niet snel dice fudgen.
Allemaal leuk en aardig, maar je karakter is een avonturier, geen bezoeker van de Efteling.ErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:38:
[...]
Het materiaal wat nu uit is lijkt nog een hoop (imo te veel) op 5e. Wat Crawford uitkraamt heb ik verder niet gevolgd aangezien ik het lang niet altijd eens ben met zijn rulings. Qua crits vind ik het op lage levels helemaal niet erg dat ze weg zijn. Ik ben al eens in de eerste sessie van een langdurige campaign mijn karakter verloren aan twee wolven door een slecht getimede crit. Als ze de nieuwe monsters een beetje leuk ontwerpen met recharge abilities e.d. mogen de crits wat mij betreft wegblijven.
Tja. ik hou hier geen rekening mee. Ik waarschuw mijn spelers wél expliciet dat de dobbelstenen dit soort dingen bepalen. Maw; ze kunnen pech hebben dat ik een avond goed rol. Iedereen weet dat en accepteert dat.Ik DM ook sporadisch overigens en gooi alleen graag crits als de spelers het kunnen hebben.
Zeker niet, maar level 1 is gewoon onnodig dodelijk. Ik vind dat Pathfinder 2 dat beter doet door gewoon op een hoger HP te starten.MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:56:
Allemaal leuk en aardig, maar je karakter is een avonturier, geen bezoeker van de Efteling.
HP? Of bedoel je Hit Points?ErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:57:
[...]
Zeker niet, maar level 1 is gewoon onnodig dodelijk. Ik vind dat Pathfinder 2 dat beter doet door gewoon op een hoger HP te starten.
In dat geval; ernstig oneens. Als je dat gevaar niet wil, begin je toch gewoon (in overleg met je DM) op lvl 3.
Normaal zou ik ook vrijwel iedereen aanraden op level 3 te starten of in ieder geval op level 2. Spelen op level 1 kan leuk zijn, maar het vergt wel echt een DM die weet wat hij doet (en zelfs dan kan het nog fout gaan). Dat is niet erg met een throwaway character maar een beetje jammer bij karakters waar jij en je DM qua verhaal veel tijd in hebben gestoken.MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:59:
[...]
HP? Of bedoel je Hit Points?
In dat geval; ernstig oneens. Als je dat gevaar niet wil, begin je toch gewoon (in overleg met je DM) op lvl 3.
Hoe kan je als DM in hemelsnaam veel tijd gestoken hebben in een verhaal op level 1? Tenzij je een machinist bent, natuurlijk...ErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:04:
[...]
Normaal zou ik ook vrijwel iedereen aanraden op level 3 te starten of in ieder geval op level 2. Spelen op level 1 kan leuk zijn, maar het vergt wel echt een DM die weet wat hij doet (en zelfs dan kan het nog fout gaan). Dat is niet erg met een throwaway character maar een beetje jammer bij karakters waar jij en je DM qua verhaal veel tijd in hebben gestoken.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de speler in kwestie... Je bent net begonnen met avonturier zijn, je hebt nog niets meegemaakt. Hoe kan je 2 A4'tjes aan backstory hebben?
[ Voor 12% gewijzigd door MC Taz Man op 11-09-2022 22:07 ]
De meeste avonturiers zijn dat geworden juist omdat ze al veel mee gemaakt hebben.MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:06:
[...]
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de speler in kwestie... Je bent net begonnen met avonturier zijn, je hebt nog niets meegemaakt. Hoe kan je 2 A4'tjes aan backstory hebben?
Mijn laatste 3 characters hadden een background van gemiddeld zo'n 300 woorden. De laatste kwam boven de 500 uit. En bij een van de andere heeft de DM er ook nog het een en ander bij geschreven. Start levels waren 1, 3 en 1.
Het mooie van zo'n background is dat het de DM de mogelijkheid geeft om het verhaal een stuk naar de characters toe te schrijven. Bij een Adventure Path (wij spelen pathfinder first edition) kan het verhaal voorzien worden van wat extra plotlijnen, of deze kunnen geintegreerd worden. Het geeft mogelijkheden om de characters, en dus spelers, meer bij het verhaal betrokken te houden.
Hou er rekening mee dat een commoner 4 HP heeft met 10 in alle stats. Zelfs als level 1 avonturier heb je waarschijnlijk al het één en ander beleefd, al heb je nog geen draken gedood of iets dergelijks. Qua werk van de DM had het karakter wat ik noemde al eerder een belangrijke NPC uit de campaign ontmoet en zou daar dus extra interactie en verhaal zijn wat allemaal niet meer door ging.MC Taz Man schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:06:
[...]
Hoe kan je als DM in hemelsnaam veel tijd gestoken hebben in een verhaal op level 1? Tenzij je een machinist bent, natuurlijk...
Da's niet het beeld wat ik er bij hebDronium schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:50:
[...]
De meeste avonturiers zijn dat geworden juist omdat ze al veel mee gemaakt hebben.
Mijn laatste 3 characters hadden een background van gemiddeld zo'n 300 woorden. De laatste kwam boven de 500 uit. En bij een van de andere heeft de DM er ook nog het een en ander bij geschreven. Start levels waren 1, 3 en 1.
Dat kan je ook doen in D&D hoorHet mooie van zo'n background is dat het de DM de mogelijkheid geeft om het verhaal een stuk naar de characters toe te schrijven. Bij een Adventure Path (wij spelen pathfinder first edition) kan het verhaal voorzien worden van wat extra plotlijnen, of deze kunnen geintegreerd worden. Het geeft mogelijkheden om de characters, en dus spelers, meer bij het verhaal betrokken te houden.
Tja, ik zie persoonlijk het probleem niet. Hetzelfde verhaal had de DM ook gewoon voor een ander karakter kunnen gebruiken door wat tweaks aan te brengen.ErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:33:
[...]
Hou er rekening mee dat een commoner 4 HP heeft met 10 in alle stats. Zelfs als level 1 avonturier heb je waarschijnlijk al het één en ander beleefd, al heb je nog geen draken gedood of iets dergelijks. Qua werk van de DM had het karakter wat ik noemde al eerder een belangrijke NPC uit de campaign ontmoet en zou daar dus extra interactie en verhaal zijn wat allemaal niet meer door ging.
Anyway... Dit alles is ook maar mijn mening

Lvl 1 doe ik voor de complete beginners omdat het anders te overweldigend is. Dan is het juist handig dat ze nog niet zoveel kunnen. Dan moet de sorcerer nog niet bezig zijn met sorcery points, de rogue kan dan nog geen cunning action doen, de monk moet nog geen rekening houden met ki points, ... Ideaal voor spelers die nog niet weten welke dobbelsteen ze moeten rollen en moesten zoeken welke hun d20 ook weeral was. Ook al is het dan allemaal wat minder uniek dat elke speler is. De meer ervaren spelers zou ik op lvl 3 laten starten. Huidige campaign is gestart op lvl 7, dat ga ik niet snel meer doen. Nogal overweldigend geweest in die eerste sessies als newbie DM...ErikT738 schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:04:
[...]
Normaal zou ik ook vrijwel iedereen aanraden op level 3 te starten of in ieder geval op level 2. Spelen op level 1 kan leuk zijn, maar het vergt wel echt een DM die weet wat hij doet (en zelfs dan kan het nog fout gaan). Dat is niet erg met een throwaway character maar een beetje jammer bij karakters waar jij en je DM qua verhaal veel tijd in hebben gestoken.
Zou het spijtig zijn als ik een deel van mijn werk moet weggooien omdat een character op lvl1 ofzo sterft? Eigenlijk niet. Dat is nu eenmaal het risico dat ik wil nemen. En als DM kan ik er misschien inspiratie uit halen om de wereld meer te vullen. Wie weet kan ik dan ooit na zoveel sessies een callback doen naar dat backstory dat de originele speler dan leuk of interessant vindt. Voorbeeld: backstory dat hij wraak wil nemen op iemand en dat ze dan ooit ontdekken dat 1 van de siblings dan ooit wraak heeft kunnen nemen. Kan dan nog interessante NPC worden die ze plots tegenkomen...
Exact dit waarom ik een backstory vroeg voor de huidige campaign. Toen iedereen met bijna 1 A4 aan backstory kwam, kon ik daar de nodige elementen uit grijpen en integreren in het verhaal. Namen, symbolen, gebeurtenissen, locaties die terugkomen in alles wat ze doen en tegenkomen.Dronium schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:50:
[...]
Bij een Adventure Path (wij spelen pathfinder first edition) kan het verhaal voorzien worden van wat extra plotlijnen, of deze kunnen geintegreerd worden. Het geeft mogelijkheden om de characters, en dus spelers, meer bij het verhaal betrokken te houden.
In 1 van de backstories is er sprake van een bende orcs die een dorp hebben uitgemoord, daar heb ik dan zelf voor gezorgd dat die speler een naam had van de orc leader om dan na een paar sessies plots die naam te droppen. Direct was hij hooked.
Zo maak ik ook gebruik van de talen die ze kennen. Ergens een tekst die ze tegenkomen die in een zeer specifieke taal is die toevallig 1 speler kan lezen en de rest niet. Was direct roleplaymomentje waar ze in op gingen.
1 van de spelers is een wizard die wil focussen op meer kennis vergaren over hoe transmutation echt werkt omdat er een trauma in zijn backstory staat gelinkt aan transmutation. Dan steek ik wat vaker transmutation elementen in de wereld in de vorm van spell scrolls, magic items, ... zodat hij uitgedaagd wordt en erover kan leren.
Heeft al voor veel organische roleplay momenten gezorgd waar ik en mijn spelers echt van genieten.
100% agree. Uiteindelijk hangt het allemaal van jezelf en de spelers af wat je/jullie graag hebben. Mijn huidige groep vond het fantastisch om een heel backstory te schrijven, ook al had ik hun gewaarschuwd dat er geen plot armor bestaat in mijn wereld. Deze week onze 18e sessie gehad, ze zijn nu wel heel erg geinvesteerd in hun character dus als er nu 1 zou sterven, zouden er mogelijks traantjes kunnen vloeienMC Taz Man schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:37:
[...]
Anyway... Dit alles is ook maar mijn mening. Uiteindelijk gaat het er om dat je speelt op de manier waar je het meeste plezier in het spelletje hebt
Dit kan overigens ook problematisch zijn. In onze Rime of the Frostmaiden campaign waren in het voorlaatste gevecht alle characters die daadwerkelijk Icewind Dale wilden redden gestorven. Ondanks dat het geen TPK was is de campaign er wel op stukgelopen.ElkeBxl schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:33:
100% agree. Uiteindelijk hangt het allemaal van jezelf en de spelers af wat je/jullie graag hebben. Mijn huidige groep vond het fantastisch om een heel backstory te schrijven, ook al had ik hun gewaarschuwd dat er geen plot armor bestaat in mijn wereld. Deze week onze 18e sessie gehad, ze zijn nu wel heel erg geinvesteerd in hun character dus als er nu 1 zou sterven, zouden er mogelijks traantjes kunnen vloeien
Het spelen op level 1 is verder prima overigens, zeker voor nieuwe spelers. Het had wat mij betreft alleen beter geweest als iedereen 5 tot 10 extra HP had.
https://www.lokebattlemats.com/
Simpel ringband systeem, geeft je erg veel keuze als DM, zowel in session prep of improviseren aan tafel
zit ook "scenery" bij, soort van plakkend plastic spul wat je op de mats kan doen om het meer details te geven
Werkt echt super omdat het zo simpel is. Onze groep speelt ook wisselend bij mensen thuis, dan is de draagbaarheid ook een plus ;-)
Ow damn, dat is idd wel lastige situatieErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:48:
[...]
Dit kan overigens ook problematisch zijn. In onze Rime of the Frostmaiden campaign waren in het voorlaatste gevecht alle characters die daadwerkelijk Icewind Dale wilden redden gestorven. Ondanks dat het geen TPK was is de campaign er wel op stukgelopen.
Het spelen op level 1 is verder prima overigens, zeker voor nieuwe spelers. Het had wat mij betreft alleen beter geweest als iedereen 5 tot 10 extra HP had.
Wij spelen altijd bij dezelfde thuis maar ik als DM ben dan altijd alles aan het versleuren. Ondertussen heb ik wel al 1 van onze kleine reiskoffers geclaimed als mijn D&D koffer. Passen net 2 stapels aan boeken naast mekaar in. De mappen draag ik in een buis ernaast die we hadden liggen voor posters. Past perfect in de auto zo en moet ik niet echt sleuren maar kan ik het gewoon achter mij trekken. Volgende stap is upgrade hiervan doen dat ik die koffer meer customise en die buis bv. aan de koffer kan hangen. Ik zie er echt wel een projectje in om mee bezig te zijnsmurfinmark schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:13:
[...]
Werkt echt super omdat het zo simpel is. Onze groep speelt ook wisselend bij mensen thuis, dan is de draagbaarheid ook een plus ;-)
Ja feest van herkenningElkeBxl schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:19:
[...]
Ow damn, dat is idd wel lastige situatieHadden ze teveel risico genomen of was het gewoon hoe de dobbelstenen rolden?
[...]
Wij spelen altijd bij dezelfde thuis maar ik als DM ben dan altijd alles aan het versleuren. Ondertussen heb ik wel al 1 van onze kleine reiskoffers geclaimed als mijn D&D koffer. Passen net 2 stapels aan boeken naast mekaar in. De mappen draag ik in een buis ernaast die we hadden liggen voor posters. Past perfect in de auto zo en moet ik niet echt sleuren maar kan ik het gewoon achter mij trekken. Volgende stap is upgrade hiervan doen dat ik die koffer meer customise en die buis bv. aan de koffer kan hangen. Ik zie er echt wel een projectje in om mee bezig te zijnOf de partner (die eigenlijk de eigenaar van de koffer is) er zo gelukkig mee gaat zijn, moeten we nog bespreken
Ik kan net met 1 grote sporttas + 1 grote shopper bag uit, en dan nemen spelers zelf al zooi mee
Eerlijk gezegd is niet alles 100% noodzakelijk, maar goed.
De battlemats zijn dan wel een uitkomst, omdat het gewoon boeken zijn.
Ik heb ook die Essex giga mat, maar die gebruik ik niet meer sinds de Loke mats er zijn.
Meh, de DM kan dat gewoon zelf oplossenErikT738 schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:48:
[...]
Dit kan overigens ook problematisch zijn. In onze Rime of the Frostmaiden campaign waren in het voorlaatste gevecht alle characters die daadwerkelijk Icewind Dale wilden redden gestorven. Ondanks dat het geen TPK was is de campaign er wel op stukgelopen.
Fair, maar da's een specifieke situatie. Mijn opmerkingen zijn globaalElkeBxl schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:33:
[...]
Lvl 1 doe ik voor de complete beginners omdat het anders te overweldigend is. Dan is het juist handig dat ze nog niet zoveel kunnen. Dan moet de sorcerer nog niet bezig zijn met sorcery points, de rogue kan dan nog geen cunning action doen, de monk moet nog geen rekening houden met ki points, ... Ideaal voor spelers die nog niet weten welke dobbelsteen ze moeten rollen en moesten zoeken welke hun d20 ook weeral was. Ook al is het dan allemaal wat minder uniek dat elke speler is. De meer ervaren spelers zou ik op lvl 3 laten starten. Huidige campaign is gestart op lvl 7, dat ga ik niet snel meer doen. Nogal overweldigend geweest in die eerste sessies als newbie DM...
DatZou het spijtig zijn als ik een deel van mijn werk moet weggooien omdat een character op lvl1 ofzo sterft? Eigenlijk niet. Dat is nu eenmaal het risico dat ik wil nemen. En als DM kan ik er misschien inspiratie uit halen om de wereld meer te vullen. Wie weet kan ik dan ooit na zoveel sessies een callback doen naar dat backstory dat de originele speler dan leuk of interessant vindt. Voorbeeld: backstory dat hij wraak wil nemen op iemand en dat ze dan ooit ontdekken dat 1 van de siblings dan ooit wraak heeft kunnen nemen. Kan dan nog interessante NPC worden die ze plots tegenkomen...
Nais idd. Zijn ze op lvl1 begonnen?[...]
Exact dit waarom ik een backstory vroeg voor de huidige campaign. Toen iedereen met bijna 1 A4 aan backstory kwam, kon ik daar de nodige elementen uit grijpen en integreren in het verhaal. Namen, symbolen, gebeurtenissen, locaties die terugkomen in alles wat ze doen en tegenkomen.
In 1 van de backstories is er sprake van een bende orcs die een dorp hebben uitgemoord, daar heb ik dan zelf voor gezorgd dat die speler een naam had van de orc leader om dan na een paar sessies plots die naam te droppen. Direct was hij hooked.
Zo maak ik ook gebruik van de talen die ze kennen. Ergens een tekst die ze tegenkomen die in een zeer specifieke taal is die toevallig 1 speler kan lezen en de rest niet. Was direct roleplaymomentje waar ze in op gingen.
1 van de spelers is een wizard die wil focussen op meer kennis vergaren over hoe transmutation echt werkt omdat er een trauma in zijn backstory staat gelinkt aan transmutation. Dan steek ik wat vaker transmutation elementen in de wereld in de vorm van spell scrolls, magic items, ... zodat hij uitgedaagd wordt en erover kan leren.
Heeft al voor veel organische roleplay momenten gezorgd waar ik en mijn spelers echt van genieten.
Backstory is leuk idd (als je dat kan verwerken, zo ver ben ik nog niet
[...]
100% agree. Uiteindelijk hangt het allemaal van jezelf en de spelers af wat je/jullie graag hebben. Mijn huidige groep vond het fantastisch om een heel backstory te schrijven, ook al had ik hun gewaarschuwd dat er geen plot armor bestaat in mijn wereld. Deze week onze 18e sessie gehad, ze zijn nu wel heel erg geinvesteerd in hun character dus als er nu 1 zou sterven, zouden er mogelijks traantjes kunnen vloeien

Nee het was gewoon een lastig gevecht tegen een hoog level Spellcaster die wat vervelende wezens op kon roepen en ook nog eens Dominate Monster castte op onze NPC ally. De overlevenden hadden vooral iets meer mazzel met hun saves en dergelijke.ElkeBxl schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:19:
[...]
Ow damn, dat is idd wel lastige situatieHadden ze teveel risico genomen of was het gewoon hoe de dobbelstenen rolden?
Ik zit nog in de fase dat ik altijd alles wil meenemen en met moeite een boek thuis laat.smurfinmark schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:23:
[...]
Ik kan net met 1 grote sporttas + 1 grote shopper bag uit, en dan nemen spelers zelf al zooi mee
Eerlijk gezegd is niet alles 100% noodzakelijk, maar goed.

Lvl 7. Maar backstory bevatte geen details wat ze hadden gedaan om die levels te halen. Al hun backstories gingen over het deel voor ze avonturier werden. Geeft me dan nu wel de vrijheid om zelf dingen toe te voegen. Als er iemand vraagt of ze een bepaald monster ooit al bevochten hebben, kan ik dan (mits het gepast is bij hun character) zeggen van "ja, in je eerste 6 levels heb je ooit al gevochten tegen een ogre" en naargelang de hoogte hun history check (zo wordt die skill ook wat vaker gebruikt) geef ik wat meer achtergrond info of een hint hoe ze een heel moeilijk monster kunnen aanpakken. Genre van "je herinnert je dat je vooral damage deed met je fire spells" of "je herinnert je dat hij met zijn klauwen je het meeste damage deed" ofzo.
Ik draai live Curse of Strahd en Lost Mine (welke naar Wild Beyond the Witchlight gaat). Voor beiden ben ik geneigd al m'n mini's mee te nemen, plus nog wat spulElkeBxl schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:39:
[...]
Ik zit nog in de fase dat ik altijd alles wil meenemen en met moeite een boek thuis laat.Ik moet er echt eens in schiften want de koffer puilt altijd uit...
Gelukkig heb ik een tas waar bijna alles in past. Helaas niet alles, dus heb het één en ander apart mee moeten nemen voor Strahd, welke op m'n werk is
Ik heb paar weken geleden een eerste sessie aan collega's gegeven (de oneshot The Delian Tomb van Matt Colville) en ze hebben veel interesse om iets concreets te starten. Wat is jouw ervaring met Lost Mines en Curse of Strahd? Zou het goed genoeg in mekaar zitten voor beginners die nog maar 1 sessie gespeeld hebben?MC Taz Man schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:55:
[...]
Ik draai live Curse of Strahd en Lost Mine (welke naar Wild Beyond the Witchlight gaat).
Er is naast Lost Mines nog een intro campaign, Dragon Of Icespire Peak.
Beide werken heel goed als spelers nog niet helemaal bekend zijn met de classes en alles wat je kan doen binnen het systeem.
Curse of Strahd, moet je toch al wel eea voor weten, want die is op low level echt dodelijk en kan als het niet goed wordt begeleid heel frustrerend werken.
Maar na een goede start is daarna elk boek een leuke optie.
Ze vragen overigens allemaal wel wat aanpassingsvermogen en hebben de noodzaak zelf de open eindjes aan te vullen.
En er zijn er wel een paar zijn die wat meer vergen van de DM zoals Storm Kings Thunder (het open wereld gedeelte met name).
En het staat je natuurlijk vrij om van alles te veranderen / aanvullen of boeken combineren of homebrew werelden te maken.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
Lost Mine is, imo, een goede start. Kan je (relatief) veilig vanaf level 1 beginnen. Alleen de eerste encounter moet je mee oppassen...ElkeBxl schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ik heb paar weken geleden een eerste sessie aan collega's gegeven (de oneshot The Delian Tomb van Matt Colville) en ze hebben veel interesse om iets concreets te starten. Wat is jouw ervaring met Lost Mines en Curse of Strahd? Zou het goed genoeg in mekaar zitten voor beginners die nog maar 1 sessie gespeeld hebben?
Echter, zoals @Morelleth al zei, er is ook Dragon of Icespire Peak. Deze vind je in de Essentials Kit, welke een veel beter avontuur is imo & je als DM veel beter voorbereid voor zandbakjes als Strahd.
Wat ik, heel dom, heb gedaan als eerste DM klus, was beide Lost Mine & Icespire Peak combineren. Dit kan heel goed, aangezien beide zich in het dorpje Phandalin afspelen. Wat je dan doet is het één en ander aanpassen qua verhaal, maar ik heb alle quests zo gelaten. Aangezien ik met XP werk voor die groep, leverde dat in bepaalde gevallen "veel te makkelijke" encounters op, wat iets is dat ik zeker aanraad van tijd tot tijd.Niet alles hoeft dodelijk, of zelfs maar link.
Strahd zou ik, als je een beginnende DM bent, ver van blijven. Het is een briljante campagne, (nagenoeg) zonder enige structuur. Het is een zandbak & je spelers kunnen kiezen wat ze willen. Aangezien de schrijver (Chris Perkins) zelf het level 1-3 avontuur al niet speelde in Dice, Camera, Action, raad ik je die ook heel erg af. Begin gewoon op level 3.
En ja, Strahd kan extreem dodelijk zijn, maar dat hoort. Imo moet je daar niets aan doen, niets aan aanpassen, of wijzigen. Het is namelijk een horror campagne. In horror gaan mensen dood. Zo hoort het. Maar da's mijn mening
Hopelijk heb je hier wat aan.
Extra gratis tip; koop geen Beadle & Grimm's spul tot je 100% zeker bent dat je die campagne gaat spelen... Spul is duuuuuuuuur
Ik heb Curse of Strahd gespeeld met een beginnende DM. Needless to say ging het niet van een leien dakje en heb ik de campaign uiteindelijk verlaten nadat het me duidelijk werd dat hij niet wist wat hij deed (slecht ingeschatte dodelijke encounters oplossen met DMPC's die de halve party wel weer even tot leven konden wekken en dergelijke).ElkeBxl schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ik heb paar weken geleden een eerste sessie aan collega's gegeven (de oneshot The Delian Tomb van Matt Colville) en ze hebben veel interesse om iets concreets te starten. Wat is jouw ervaring met Lost Mines en Curse of Strahd? Zou het goed genoeg in mekaar zitten voor beginners die nog maar 1 sessie gespeeld hebben?
Dragon of Icespire Peak heb ik nog niet gespeeld maar wel doorgelezen. Het ziet er erg tof uit om mee te beginnen. Als alternatief wat je niet vaak hoort kan je ook de Adventurers League avonturen van seizoen 5 proberen. Het is een redelijke lineaire campaign waar je avonturen beleeft rond een dorpje wat je uiteindelijk moet verdedigen tegen een siege door een intelligente Hill Giant. Omdat elke module ook op zichzelf te runnen moet zijn hebben de avonturen allemaal een kop en een staart en zijn ze vaak in één of twee sessies af te ronden.
Ja... Niet leuk... Ik DM nu al zo'n 2 jaar, nagenoeg wekelijks en vind nog steeds dat ik heeeeeeeeel ambitieus ben met Strahd 😂 . Voordeel wat ik heb, vind ik, is dat ik geen enkele compassie met de karakters heb (wel de spelers, niet hun karakters), noch enige revelatie voor het geschreven verhaal. Heb alles omgegooid (Strahd is bewust van de cyclus, wil deze doorbreken, Zariel wil dat niet want de enige manier om het te doorbreken is om Strahd tot leven te wensen en na z'n echte dood komt hij in Avernus, heb ze geen zin in). "Geïnspireerd" door High Rollers, maar okErikT738 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:39:
[...]
Ik heb Curse of Strahd gespeeld met een beginnende DM. Needless to say ging het niet van een leien dakje en heb ik de campaign uiteindelijk verlaten nadat het me duidelijk werd dat hij niet wist wat hij deed (slecht ingeschatte dodelijke encounters oplossen met DMPC's die de halve party wel weer even tot leven konden wekken en dergelijke).
Het "probleem" met AL is, is dat er geen DM instructie meegeleverd wordt. Da's het enorme voordeel voor nieuwe DM's van DoIP & LMoP (en de nieuwe-nieuwe van volgende maand die heul goed gereviewed wordt).Dragon of Icespire Peak heb ik nog niet gespeeld maar wel doorgelezen. Het ziet er erg tof uit om mee te beginnen. Als alternatief wat je niet vaak hoort kan je ook de Adventurers League avonturen van seizoen 5 proberen. Het is een redelijke lineaire campaign waar je avonturen beleeft rond een dorpje wat je uiteindelijk moet verdedigen tegen een siege door een intelligente Hill Giant. Omdat elke module ook op zichzelf te runnen moet zijn hebben de avonturen allemaal een kop en een staart en zijn ze vaak in één of twee sessies af te ronden.
Cool! Toen ik het DMde week of 3 geleden had de twilight cleric van de party een heel goed getimede Sleep gecast in de kamer met de kooi. Veranderde direct heel het gevecht naar iets dat meer haalbaar was omdat ze al wat zware hits hadden van de kamers ervoor.MC Taz Man schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:54:
Ben nu overigens de mini's aan het printen voor de Delian Tomb one-shot die ik voor morgen gepland heb... De spelers zijn nu level 5, maar hebben de grootste moeite met LMoP. Deels doordat ze... uhm... "sub-optimaal" zijn in combat en deels omdat het er maar 3 zijn... FF een leveltje extra bijpakken & een non-combat oplossingen erin gooien.
Wat pas je aan voor lvl 5 players?
Morelleth schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:29:
Lost mines is echt bedoeld als intro campaign (voor beginners).
Er is naast Lost Mines nog een intro campaign, Dragon Of Icespire Peak.
Beide werken heel goed als spelers nog niet helemaal bekend zijn met de classes en alles wat je kan doen binnen het systeem.
Dat combineren heb ik nog eens gehoord ergens. Maar of ik wil committen voor zo'n combo weet ik niet goed. Mss beter dat ik op 1 boek focus en dan lijkt DoIP nogal vaak naar boven te komen als 1 van de 2 betere keuzes. Mss moet ik eerst eens een summary van beide verhalen opzoeken, om te zien of het qua verhaal mij ook wel kan boeien als DM en dat ik ook checken bij de spelers of het soort verhaal wel is wat ze willen spelen. Thanks voor de info!MC Taz Man schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:12:
[...]
Lost Mine is, imo, een goede start. Kan je (relatief) veilig vanaf level 1 beginnen. Alleen de eerste encounter moet je mee oppassen...
Echter, zoals @Morelleth al zei, er is ook Dragon of Icespire Peak. Deze vind je in de Essentials Kit, welke een veel beter avontuur is imo & je als DM veel beter voorbereid voor zandbakjes als Strahd.
Wat ik, heel dom, heb gedaan als eerste DM klus, was beide Lost Mine & Icespire Peak combineren. Dit kan heel goed, aangezien beide zich in het dorpje Phandalin afspelen. Wat je dan doet is het één en ander aanpassen qua verhaal, maar ik heb alle quests zo gelaten. Aangezien ik met XP werk voor die groep, leverde dat in bepaalde gevallen "veel te makkelijke" encounters op, wat iets is dat ik zeker aanraad van tijd tot tijd.Niet alles hoeft dodelijk, of zelfs maar link.
Morelleth schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:29:Curse of Strahd, moet je toch al wel eea voor weten, want die is op low level echt dodelijk en kan als het niet goed wordt begeleid heel frustrerend werken.
Ik acht mezelf nog geen ervaren DM (volgende week staat mijn 19e DM sessie gepland maar was altijd met dezelfde groep). Ik heb nog nooit een boek gevolgd. Mijn huidige campaign is letterlijk een oneshot die verder gezet is omdat we het zo leuk vonden met dan hier en daar oneshots of delen van oneshots toegevoegd. Het verhaal is op de spelers hun backstory gebaseerd maar is complete chaos en zoveel mogelijk sandbox in de Sword Coast. Vorige sessie had ik hun letterlijk laten weten dat ze tijdens hun nachtrust de geur van brandend hout opmerkten en flakkerend licht aan de horizon zagen dat ze met hun kaart konden linken aan een dorp dat waarschijnlijk in de fik stond. Party had zoiets van "nope, not checking that out!" wat wel grappig was om de spelers dan tegelijk ook te horen zeggen "Sorry DM! Je smijt nu waarschijnlijk hoop content weg?!"MC Taz Man schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:12:
[...]
Strahd zou ik, als je een beginnende DM bent, ver van blijven. Het is een briljante campagne, (nagenoeg) zonder enige structuur. Het is een zandbak & je spelers kunnen kiezen wat ze willen. Aangezien de schrijver (Chris Perkins) zelf het level 1-3 avontuur al niet speelde in Dice, Camera, Action, raad ik je die ook heel erg af. Begin gewoon op level 3.
Van Adventurers League heb ik al gehoord maar ik weet eigenlijk niet wat het is. Moet ik blijkbaar eens opzoeken als ik het zo hoor, al is het maar om inspiratie te nemen voor mijn huidige campaign.ErikT738 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:39:
[...]
Dragon of Icespire Peak heb ik nog niet gespeeld maar wel doorgelezen. Het ziet er erg tof uit om mee te beginnen. Als alternatief wat je niet vaak hoort kan je ook de Adventurers League avonturen van seizoen 5 proberen. Het is een redelijke lineaire campaign waar je avonturen beleeft rond een dorpje wat je uiteindelijk moet verdedigen tegen een siege door een intelligente Hill Giant. Omdat elke module ook op zichzelf te runnen moet zijn hebben de avonturen allemaal een kop en een staart en zijn ze vaak in één of twee sessies af te ronden.
Dorp en content bewaren en een jaar of later of volgende campaign hergebruiken.(met eventueel wat andere mobs).ElkeBxl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:10:
[...]
Vorige sessie had ik hun letterlijk laten weten dat ze tijdens hun nachtrust de geur van brandend hout opmerkten en flakkerend licht aan de horizon zagen dat ze met hun kaart konden linken aan een dorp dat waarschijnlijk in de fik stond. Party had zoiets van "nope, not checking that out!" wat wel grappig was om de spelers dan tegelijk ook te horen zeggen "Sorry DM! Je smijt nu waarschijnlijk hoop content weg?!"Ja ik mocht heel blad met voorbereiding niet gebruiken daardoor maar ik wil ze ook niet railroaden dus dan moet ik dat maar accepteren.
Railroaden is specifiek player choice wegnemen. Dat dorp niet helpen, kan andere consequenties hebben zoals de vijanden die slagen in hun plan en ze later ergens tegen komen, maar nu sterker.
Dus je kan in dat opzicht je content idee wel verder uitdiepen.
Als je al gewend bent om zelf de verhaallijn te verzinnen (wat je zo te horen doet met 19 sessies
Je hebt een beetje verschil in de boeken dat sommige echt avonturen zijn met een relatief lineair verhaal. (Waar je dus wel met de spelers van te voren moet bespreken een avontuur te volgen en niet dat ze actief hooks uit de weg gaan.)
En andere boeken enkel de setting geven zoals bv de Sword Coast of Exandria e.d. (met mogelijk wat avonturen / hooks al aangegeven) en je zelf je verhaal in deze setting bedenkt.
Voordeel van de eerste is dat je een houvast hebt voor wat gaat gebeuren en je je spelers terug naar de "hoofdweg" kan sturen.
Voordeel van de setting is daarentegen dat het echt een sandbox is en je kan doen wat je wil. (maar vergt dus wel veel aanpassingsvermogen van de DM)
En als je met boeken wil werken heb je natuurlijk ook nog de optie om de setting van de ene te pakken (zodat je niet alles zelf hoeft te verzinnen), aangevuld met NPC's, Inns en allerlei andere zaken uit diverse 3e bronnen. En daarin de verhaallijn van een adventure wat je interessant vind gaan spelen.
Bedenk dat je spelers de wereld niet kennen vooraf. Het is jouw unieke wereld en setting (ongeacht wat je als inspiratie daarvoor gebruikt).
Pas als jij als DM iets canon maakt is het zo. Daarvoor is het een open eind.
[ Voor 5% gewijzigd door Morelleth op 14-09-2022 09:15 ]
AL is de organized play versie van D&D waar je in een winkel speelt. Het is vooral bedoeld voor mensen die net beginnen en/of geen eigen groep hebben en bestaat voor een groot deel uit one-shots die in 2 tot 4 uur kunnen worden gespeeld (in de realiteit 4 tot 6 uur). Sommige van deze avonturen zijn uitstekend geschreven en kunnen met gemak in een campaign worden geïntroduceerd als sidequest, of in enkele gevallen (zoals het genoemde seizoen 5 of bijvoorbeeld seizoen 2) worden omgevormd tot een mini-campaign. Het enige probleem is dat de avonturen vaak redelijk lineair zijn, maar dat is lang niet altijd erg.ElkeBxl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:10:
Van Adventurers League heb ik al gehoord maar ik weet eigenlijk niet wat het is. Moet ik blijkbaar eens opzoeken als ik het zo hoor, al is het maar om inspiratie te nemen voor mijn huidige campaign.
Veel van de oude seizoen 1 avonturen en waren gratis beschikbaar op de site van WotC. Momenteel kan je ze via Google makkelijk vinden als je de titel maar weet (betaald op DM's Guild natuurlijk, we gaan hier geen piraterij aanmoedigen).
Gaan we zien... Ze zijn nogal sub-optimaal... Dus ff on the spot bepalenElkeBxl schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:10:
[...]
Cool! Toen ik het DMde week of 3 geleden had de twilight cleric van de party een heel goed getimede Sleep gecast in de kamer met de kooi. Veranderde direct heel het gevecht naar iets dat meer haalbaar was omdat ze al wat zware hits hadden van de kamers ervoor.
Wat pas je aan voor lvl 5 players?
Sowieso wordt het minder gevecht en meer talkie-talkie-stuff
Combineren is juist heel simpel. DoIP werkt met een "notice-board" voor de quests. Daar kan je opzetten wat je als DM wil, de spelers weten dat toch niet[...]
[...]
Dat combineren heb ik nog eens gehoord ergens. Maar of ik wil committen voor zo'n combo weet ik niet goed. Mss beter dat ik op 1 boek focus en dan lijkt DoIP nogal vaak naar boven te komen als 1 van de 2 betere keuzes. Mss moet ik eerst eens een summary van beide verhalen opzoeken, om te zien of het qua verhaal mij ook wel kan boeien als DM en dat ik ook checken bij de spelers of het soort verhaal wel is wat ze willen spelen. Thanks voor de info!
Gewoon later een keer gebruiken, nooit weggooien[...]
[...]
Ik acht mezelf nog geen ervaren DM (volgende week staat mijn 19e DM sessie gepland maar was altijd met dezelfde groep). Ik heb nog nooit een boek gevolgd. Mijn huidige campaign is letterlijk een oneshot die verder gezet is omdat we het zo leuk vonden met dan hier en daar oneshots of delen van oneshots toegevoegd. Het verhaal is op de spelers hun backstory gebaseerd maar is complete chaos en zoveel mogelijk sandbox in de Sword Coast. Vorige sessie had ik hun letterlijk laten weten dat ze tijdens hun nachtrust de geur van brandend hout opmerkten en flakkerend licht aan de horizon zagen dat ze met hun kaart konden linken aan een dorp dat waarschijnlijk in de fik stond. Party had zoiets van "nope, not checking that out!" wat wel grappig was om de spelers dan tegelijk ook te horen zeggen "Sorry DM! Je smijt nu waarschijnlijk hoop content weg?!"Ja ik mocht heel blad met voorbereiding niet gebruiken daardoor maar ik wil ze ook niet railroaden dus dan moet ik dat maar accepteren.

Welk level speel je en wat is je CON? Ik speel nu een aantal sessies een level 8 cleric met 17 AC en +2 CON en ik ben nog niet meer gegaan. Heeft je party wel frontliners?Plainside schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:24:
Nog ervaren clerics hier? Speel er eindelijk eentje maar oef, in de twee combats die we hadden al in totaal 5x down gegaan. Moet toegeven dat stats niet super sterk zijn (+5Wis +2Char). AC van 17 met scale, shield en cloak of prot (in laatste sessie kunnen bemachtigen(ala veiling stijl doei 720 gold)). Merk gewoon dat ik niet helemaal door heb hoe je een cleric hoort te spelen(voorheen fighter/barb/sorc.)
Toegegeven, ik speel wel een Twilight Cleric dus ik krijg elke ronde temp HP als ik mijn Channel Divinity heb gebruikt.
Mijn strategie is meestal gewoon Spirit Guardians, Spiritual Weapon en Toll the Dead casten.
Zoals ik zei, alleen een +5 op wis en +2 op Char, LVL5 trouwens.ErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:04:
[...]
Welk level speel je en wat is je CON? Ik speel nu een aantal sessies een level 8 cleric met 17 AC en +2 CON en ik ben nog niet meer gegaan. Heeft je party wel frontliners?
Toegegeven, ik speel wel een Twilight Cleric dus ik krijg elke ronde temp HP als ik mijn Channel Divinity heb gebruikt.
Mijn strategie is meestal gewoon Spirit Guardians, Spiritual Weapon en Toll the Dead casten.
Ook maar 28 hp denk eerder dat daar de crux zit, ben bang dat het ff stofbijten wordt tot de con omhoog kan bij een lvlup

En de rest 10?! Leuk hoor, rollen voor stats. Met die spread had ik een Moon Druid gemaakt...Plainside schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:06:
[...]
Zoals ik zei, alleen een +5 op wis en +2 op Char, LVL5 trouwens.
Ook maar 28 hp denk eerder dat daar de crux zit, ben bang dat het ff stofbijten wordt tot de con omhoog kan bij een lvlup
Eerlijk gezegd hoop ik dat ze rollen voor stats er in OneD&D uit halen.
Ja dat waren niet de leukste rolls, sommige waren nog lager maar DM ff lief aangekekenErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]
En de rest 10?! Leuk hoor, rollen voor stats. Met die spread had ik een Moon Druid gemaakt...
In principe maakt het allemaal toch niet uit wat je doet, zo lang je maar afspraken maakt met elkaar het zelfde te doen?ErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]
Waarom is daar een rulebook wijziging voor nodig?
(overigens geld andersom net zo goed, al wijzigen ze het, wat let om alsnog te rollen als mensen dat liever doen)
Excuse me???? Nee. Gewoon nee. Als je niet wil rollen, moet je dat overleggen met je DM. Bijna alle DM's zullen toestaan dat je Standard Array, of Point Buy gebruikt. Beide staan overigens gewoon in de regelsboeken & zijn op dndbeyond beschikbaar om te gebruiken.ErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:28:
[...]
Waarom D&D nog makkelijker maken?
[ Voor 10% gewijzigd door MC Taz Man op 14-09-2022 11:35 ]
6x4d6 (3 rolls houden) maar minimaal 1x een waarde van 15, anders reroll is hoe wij het als groep doen.
- Een aantal party members zijn over- of underpowered, de underpowered mensen zijn niet blij.
- Iedereen is over- of underpowered, je had net zo goed point-buy kunnen gebruiken met een hoger of lager aantal punten.
- Iedereen heeft redelijke stats, je had net zo goed point-buy kunnen gebruiken.
daarnaast speel ik een karakter (15 int,14wis, rest <9) die ik al 4 sessies probeer dood te krijgen zonder zelfmoord te plegen of erg dom te spelen. onwijs leuk om te spelen, ik ben de klasieke wizard, 1x niesen van een monster en ik ben dood. ik zou deze ervaring niet hebben zonder mijn slechte rolls.
specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,
Nee, het maakt D&D niet per se moeilijke, niet rollen maakt het per definitie makkelijker en zeker de karakters minder uniek en meer same-same.ErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:52:
@MC Taz Man door te rollen voor stats wordt D&D moeilijker? Volgens mij is de DM toch degene die de moeilijkheidsgraad bepaalt. Naar mijn idee is rollen voor stats een reliek uit de tijd waarin je er van uit moest gaan dat je karakter zou sterven. In 5e heb ik er nog niets positiefs uit zien komen en leidt het eigenlijk altijd tot de volgende scenarios:Voor een one-shot is het niet zo erg om even underpowered te zijn, maar voor een campaign zou ik het niemand aanraden. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je bij het rollen van stats in order soms wordt gedwongen een class te spelen die je normaal niet aan zou raken.
- Een aantal party members zijn over- of underpowered, de underpowered mensen zijn niet blij.
- Iedereen is over- of underpowered, je had net zo goed point-buy kunnen gebruiken met een hoger of lager aantal punten.
- Iedereen heeft redelijke stats, je had net zo goed point-buy kunnen gebruiken.
De DM heeft idd de macht om de moeilijkheidsgraad te bepalen, maar de dobbelstenen ook. Jij mag dan vinden dat het een reliek is van tijden terug, maar met diezelfde instelling kan je ook alle dobbelstenen uit het spel verwijderen. Immers is rollen een reliek uit een ver verleden en stel je voor dat je laag rolt en iets faalt
Sub-optimale karakters bestaan. Rol je slecht, heb je pech. Je kan je karakter er op aanpassen, of je speelstijl er op aan passen.
Avonturiers sterven nu eenmaal af en toe. Dat de maatschappij (blijkbaar) tegenwoordig zo zwak is geworden dat negatieve ervaringen niet meer mogen... Zucht... Het is een spel, verliezen hoort er bij, ook al is het enkel in een stat of 2. Geen goede DM zal toestaan dat iemand een karakter speelt welke diegene niet wil spelen.
Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens.MC Taz Man schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:01:
[...]
Sub-optimale karakters bestaan. Rol je slecht, heb je pech. Je kan je karakter er op aanpassen, of je speelstijl er op aan passen.
Het probleem komt alleen op het moment dat de rest van de party juist wel goede stats heeft en je eigenlijk niet bij kan blijven.
Hoeft niet slecht te zijn als heel de groep er ook rekening mee houd. Maar vaak komt dat helaas neer op de speler met low stats die bij elke battle gelijk KO is en verder niets kan doen (of bv nog geen mug kan raken).
Van de ene kant wil ik graag die randomness, maar van de andere kant wil ik als DM juist niet dat iemand compleet buiten de boot valt.
Dus zelf werk ik meestal met point buy.
Maar goed, dat is ieders eigen beslissing natuurlijk.
Is het dan het handigst om gewoon zo'n prefabricated story te beginnen met kant en klare karakter sheets of zeggen jullie van je kan beter gelijk goed beginnnen en zelf leren je karakter te maken etc ?
Ben nu een groep aan het vormen met wat mensen en moeten even kijken wie er mee wil doen en wie niet maar zijn dan wel allemaal compleet beginners.
Kan dat uberhaupt wel gaan lukken als zowel de spelers als DM geen ervaring hebben ?
Yep, daar hebben ze Startersset en Essentials Kit voor uitgevondenRicmaniac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:19:
Voor mij als complete noob met betrekking tot DnD (wel miljoen uur ervaring met RPG Games)
Is het dan het handigst om gewoon zo'n prefabricated story te beginnen met kant en klare karakter sheets of zeggen jullie van je kan beter gelijk goed beginnnen en zelf leren je karakter te maken etc ?
Ben nu een groep aan het vormen met wat mensen en moeten even kijken wie er mee wil doen en wie niet maar zijn dan wel allemaal compleet beginners.
Kan dat uberhaupt wel gaan lukken als zowel de spelers als DM geen ervaring hebben ?
Dit is een false equivalence en dus gelul. D&D is door de jaren heen een heel ander soort spel geworden. Ten tijde van de first en second editions ging het vooral om de dungeon crawl en waren karakters niets anders dan een sheet met wat data er op. Je kon er van uit gaan dat je karakter "Frits" de sessie niet zou overleven en zou gewoon verder gaan met "Frits II" en "Frits III" zodra je in één van de vele "save or die" valstrikken liep.MC Taz Man schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:01:
[...]
Nee, het maakt D&D niet per se moeilijke, niet rollen maakt het per definitie makkelijker en zeker de karakters minder uniek en meer same-same.
De DM heeft idd de macht om de moeilijkheidsgraad te bepalen, maar de dobbelstenen ook. Jij mag dan vinden dat het een reliek is van tijden terug, maar met diezelfde instelling kan je ook alle dobbelstenen uit het spel verwijderen. Immers is rollen een reliek uit een ver verleden en stel je voor dat je laag rolt en iets faalt
Dit heeft er niets mee te maken dat iemand "zwak" is of geen negatieve ervaringen wil hebben. Het komt het verhaal wat je met zijn allen speelt simpelweg niet ten goede als elke speler er meerdere karakters doorheen jaagt. Belangrijke NPC's en plotpunten uit eerdere sessies kan je dan bijvoorbeeld niks mee omdat de karakters die je op dat moment speelt daar helemaal geen weet van hebben. Dit kan soms leuke of interessante situaties veroorzaken, maar net zo goed de hele campaign in de soep laten lopen (zie mijn Rime of the Frostmaiden verhaal wat ik eerder heb gepost).Sub-optimale karakters bestaan. Rol je slecht, heb je pech. Je kan je karakter er op aanpassen, of je speelstijl er op aan passen.
Avonturiers sterven nu eenmaal af en toe. Dat de maatschappij (blijkbaar) tegenwoordig zo zwak is geworden dat negatieve ervaringen niet meer mogen... Zucht... Het is een spel, verliezen hoort er bij, ook al is het enkel in een stat of 2.
En dus heeft het geen zin om te rollen, buiten misschien het opdoen van inspiratie om. Afgaande op de verhalen die ik vaak genoeg lees zijn er ook genoeg slechte DMs die hun spelers dwingen hun sub-optimale karakter te spelen terwijl de andere spelers wel gewoon kunnen genieten van het spel.Geen goede DM zal toestaan dat iemand een karakter speelt welke diegene niet wil spelen.
Ja dat kan, zie de Essentials Kit en Starter Set die al eerder werden genoemd. Volgens mij is er ook net een nieuwe set uitgekomen maar ik weet nog niet of dat wat is. Het heeft in ieder geval referenties naar de jaren 80 show. De enige tip die ik je kan geven is om echt op level 1 te beginnen als je zelf karakters gaat maken.Ricmaniac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:19:
Voor mij als complete noob met betrekking tot DnD (wel miljoen uur ervaring met RPG Games)

Yep, zelf pas 4 sessies gehad.Ricmaniac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:19:
Ik gebruikte Dragon of Icespire Peak voor de eerste sessies met de kant-en-klare character sheets voor mijn spelers, Dragon of Icespire Peak bied veel ruimte voor beginners voor spelers en de dungeon master aangezien de spelers bijvoorbeeld zelf mogen kiezen welke opdrachten ze willen uitvoeren en langzamerhand krijgen ze er meer opdrachten bij.
Na 4 sessies hadden we een lange pauze en iedereen vond het heel leuk dus nu gaan we eigen character maken en gaan we beginnen aan Lost Mines wat ietsjes meer on-rails is met verhaal dan Icespire Peak.
Voel me nog altijd heel erg noobie maar goed voorbereiden helpt wel, ik gebruik ook muziek en geluidseffecten tijdens het spel waar de spelers van genieten.
Overigens ben ik ook beginnen met het ontwikkelen van mijn eigen applicatie voor Dungeons & Dragons met bijvoorbeeld een ingebouwde datumprikker en online character sheets wat ook gebruikt kan worden voor RP doeleindes omdat je door middel van chatten buiten sessies om kan praten met je spelers in-character.
Nee, dat is het niet. Eén van de kern-onderdelen van D&D is karakter creatie en de willekeur die de dobbelstenen hier in leveren.ErikT738 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:26:
[...]
Dit is een false equivalence en dus gelul. D&D is door de jaren heen een heel ander soort spel geworden. Ten tijde van de first en second editions ging het vooral om de dungeon crawl en waren karakters niets anders dan een sheet met wat data er op. Je kon er van uit gaan dat je karakter "Frits" de sessie niet zou overleven en zou gewoon verder gaan met "Frits II" en "Frits III" zodra je in één van de vele "save or die" valstrikken liep.
Dat D&D door de jaren heen is verandert, klopt. Maar er is ook heel veel continu hetzelfde gebleven. Rollen voor stats is één van die dingen, rollen voor saves ook, rollen voor aanvallen ook.
Blijkbaar hebben jij en ik een heel ander idee bij D&D. Je speelt namelijk geen verhaal, je máákt een verhaal. Als ik een verhaal wil spelen, start ik wel Divinity Original Sin, of een ander cRPG op. D&D is, imo, alleen een verhaal wanneer je in de trein zit.[...]
Dit heeft er niets mee te maken dat iemand "zwak" is of geen negatieve ervaringen wil hebben. Het komt het verhaal wat je met zijn allen speelt simpelweg niet ten goede als elke speler er meerdere karakters doorheen jaagt. Belangrijke NPC's en plotpunten uit eerdere sessies kan je dan bijvoorbeeld niks mee omdat de karakters die je op dat moment speelt daar helemaal geen weet van hebben. Dit kan soms leuke of interessante situaties veroorzaken, maar net zo goed de hele campaign in de soep laten lopen (zie mijn Rime of the Frostmaiden verhaal wat ik eerder heb gepost).
En je beschuldigd mij van een "false equivalence"? "Sub-optimaal" != onspeelbaar.[...]
En dus heeft het geen zin om te rollen, buiten misschien het opdoen van inspiratie om. Afgaande op de verhalen die ik vaak genoeg lees zijn er ook genoeg slechte DMs die hun spelers dwingen hun sub-optimale karakter te spelen terwijl de andere spelers wel gewoon kunnen genieten van het spel.
Cool, leuk om te horen. Thanks voor de reacties.Vagax schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:28:
[...]
Yep, zelf pas 4 sessies gehad.
Ik gebruikte Dragon of Icespire Peak voor de eerste sessies met de kant-en-klare character sheets voor mijn spelers, Dragon of Icespire Peak bied veel ruimte voor beginners voor spelers en de dungeon master aangezien de spelers bijvoorbeeld zelf mogen kiezen welke opdrachten ze willen uitvoeren en langzamerhand krijgen ze er meer opdrachten bij.
Na 4 sessies hadden we een lange pauze en iedereen vond het heel leuk dus nu gaan we eigen character maken en gaan we beginnen aan Lost Mines wat ietsjes meer on-rails is met verhaal dan Icespire Peak.
Voel me nog altijd heel erg noobie maar goed voorbereiden helpt wel, ik gebruik ook muziek en geluidseffecten tijdens het spel waar de spelers van genieten.
Overigens ben ik ook beginnen met het ontwikkelen van mijn eigen applicatie voor Dungeons & Dragons met bijvoorbeeld een ingebouwde datumprikker en online character sheets wat ook gebruikt kan worden voor RP doeleindes omdat je door middel van chatten buiten sessies om kan praten met je spelers in-character.
Die app oveirgens.. kan me niet voorstellen dat er zoiets nog niet bestaat in de app store om je characters digitaal in op te slaan. Datumprikker misschien niet maargoed altijd leuke hobbiën natuurlijk
Het is deels ook mijn eigen portfolio opbouwen dus het kan hier en daar dubbel werk zijn, voor het opslaan van character sheets hoop ik eigenlijk dat ik iets kan forken.Ricmaniac schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:33:
[...]
Cool, leuk om te horen. Thanks voor de reacties.
Die app oveirgens.. kan me niet voorstellen dat er zoiets nog niet bestaat in de app store om je characters digitaal in op te slaan. Datumprikker misschien niet maargoed altijd leuke hobbiën natuurlijk
Er bestaan zeker een hoop apps die dit al doen, D&D Beyond is er eentje die in mij opschiet maar mijn app wordt wel iets meer dan alleen dat (hoop ik

Dat gezegd te hebben, mochten mensen ideeën hebben hoor ik ze graag
[ Voor 5% gewijzigd door Vagax op 14-09-2022 12:35 ]
Verder maak je inderdaad samen met de andere spelers en DM een verhaal, maar wordt het verhaal er over het algemeen niet beter op als er geen karakters meer over zijn die het hele verhaal hebben meegemaakt. Het is prima als er een keer een karakter sterft, maar als het te vaak gebeurt loopt de campaign er op stuk.
En nee, suboptimaal is niet hetzelfde als onspeelbaar. Je kan ook op een lager level spelen als je wilt, of een commoner of een housecat ofzo. Ik ben enkel van mening dat dit het spelplezier over het algemeen niet ten goede komt, en vooral niet als dit wordt afgedwongen door random rolls. Als het je leuk lijkt een suboptimaal karakter te spelen kan dit ook zonder voor stats te rollen.
Yes, goed punt! Stel dat ze ooit toch het dorp gaan bezoeken, laat ik ze misschien iets van hints vinden van welke soort enemies er waren of dat ze kunnen onderzoeken wat er gebeurt is. Kan nog leuke roleplay maken.Morelleth schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
Dorp en content bewaren en een jaar of later of volgende campaign hergebruiken.(met eventueel wat andere mobs).
Railroaden is specifiek player choice wegnemen. Dat dorp niet helpen, kan andere consequenties hebben zoals de vijanden die slagen in hun plan en ze later ergens tegen komen, maar nu sterker.
Dus je kan in dat opzicht je content idee wel verder uitdiepen.
Het is het zelf verhaal verzinnen dat me ergens wat afschrikt. Niet dat ik dat niet zou kunnen (uiteindelijk doe ik het nu al 18 sessies lang in mijn campaign) maar de tijd die ik er in steek. Ik heb echt al moeten leren omarmen dat het ok is om niet alles voor te bereiden. Die eerste sessies die ik DMde had ik keren dat ik misschien wel 10 tot 20 uur voorbereiding had gedaan voor een 3 uren sessie. Ik ben al meer aan het leren om te improviseren. Waar ik vroeger hele beschrijvingen schreef van random NPCs met een half backstory, heb ik nu NPCs waar ik enkel een naam, race en een uniek visueel kenmerk ken of ik er direct visueel iets bij kan voorstellen. Zo heb ik al gehad: Thorin, male dwarf, zuipschuit. Maar ook: Quest, male blue tiefling, soft spoken bath house enthusiast. Waren direct NPCs waar mijn spelers veel aandacht aan gaven, meer dan aan die waar ik veel moeite in had gestokenMorelleth schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
Je hebt een beetje verschil in de boeken dat sommige echt avonturen zijn met een relatief lineair verhaal. (Waar je dus wel met de spelers van te voren moet bespreken een avontuur te volgen en niet dat ze actief hooks uit de weg gaan.)
En andere boeken enkel de setting geven zoals bv de Sword Coast of Exandria e.d. (met mogelijk wat avonturen / hooks al aangegeven) en je zelf je verhaal in deze setting bedenkt.
Interessant idee om te doen! Thanks!Morelleth schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
En als je met boeken wil werken heb je natuurlijk ook nog de optie om de setting van de ene te pakken (zodat je niet alles zelf hoeft te verzinnen), aangevuld met NPC's, Inns en allerlei andere zaken uit diverse 3e bronnen. En daarin de verhaallijn van een adventure wat je interessant vind gaan spelen.
Haha true, vergeet ik soms dat ze niet alles kennen of niet alles onthouden.Morelleth schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:10:
[...]
Bedenk dat je spelers de wereld niet kennen vooraf. Het is jouw unieke wereld en setting (ongeacht wat je als inspiratie daarvoor gebruikt).
Pas als jij als DM iets canon maakt is het zo. Daarvoor is het een open eind.
Ik heb een map aangemaakt waar alles in staat van session notes maar ook van locaties en dergelijke waar ze geweest zijn en wat ze er gedaan hebben of nog kunnen doen. Tijd om dat dorp eraan toe te voegen dusMC Taz Man schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:59:
[...]
Gewoon later een keer gebruiken, nooit weggooien![]()
Ik werk met point buy. Wel eens gehad dat een mogelijkse speler direct dan af kwam met "rollen kan gemiddeld gezien voor betere stats zorgen!" en teleurgesteld was dat ik nee zei.Morelleth schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:15:
[...]
Van de ene kant wil ik graag die randomness, maar van de andere kant wil ik als DM juist niet dat iemand compleet buiten de boot valt.
Dus zelf werk ik meestal met point buy.
Uiteindelijk nooit voor hem DM geweest omdat ik hoorde van 1 van zijn DMs dat hij teveel bezig was met proberen te "winnen" (= alle loot voor zich proberen te nemen, de leider van de party willen zijn, ...) ipv te focussen op het verhaal.
True! Heeft er voor gezorgd dat ik tegenwoordig maar een basis voorbereiding probeer te doen voor de volgende sessie en niet probeer te focussen op wat ze "moeten" doen. Ze zullen me toch verrassen. Ik heb wel een grote overarching storyline in mijn hoofd van wat er allemaal gebeurt of nog gaat gebeuren in de wereld. En dan zie ik wel hoe ze daarin passen. Zoals dat dorp dat in de fik stond in mijn laatste sessie? Was een ingeving van de dag voordien en was helemaal geen deel van mijn voorbereiding eerst. Ik wou ze uitdagen omdat ze heel gehaast op pad zijn naar een nieuwe locatie en wou zien wat ze gingen doen als ik zoiets naar boven bracht dat hun kostbare tijd zou kosten.pirke schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:00:
Spelers doen altijd wat anders dan wat je vooraf kan bedenken
Bijna alles in het Nederlands met als veel voorkomende uitzonderingen:Ricmaniac schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:
Hoe spelen jullie het eigenlijk. Doen jullie alles in het engels of spelen de meeste hier gewoon Nederlands ?
- DM leest een stuk tekst voor uit een prefab avontuur
- DM of speler quote een stuk tekst uit een handboek van bijvoorbeeld een feat of Magic Item
Een echte clusterfuck van beide talen door mekaar. Soms nog wat Frans erbij ook als het gepast is (en afhankelijk wie er spreekt, sommigen zijn Franstalig opgevoed maar naar Nederlandstalige school gegaan bijvoorbeeld). Ik schrijf de recap in het Engels maar lees die vaak in het Nederlands voor, vraag voor skill check in Engels maar krijg antwoord in het Nederlands, start een RP in Nederlands maar krijg antwoord in Nederlands met wat Engels tussen, ... We hebben ooit gekeken om een vaste taal te definieren om dan te beseffen dat zoiets no way in hell ging werken. Doe wat het beste voelt!Ricmaniac schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:
Hoe spelen jullie het eigenlijk. Doen jullie alles in het engels of spelen de meeste hier gewoon Nederlands ?
Haha, sommige van mijn spelers hadden issue met wat bv. 5 feet is. Het hielp om hun eigen grootte in feet op te zoeken, alsook de breedte van de kamer waarin we spelen in feet op te zoeken. We ronden het ook gewoon af voor de rest: 1 feet = 30cm, 1 mile = 1.6km. Ik heb geen issue met omrekenen om beter te beseffen hoe ver iets is maar het is vragen om verwarring als er teveel omgerekend wordt. Dat een ex-DM zoiets doet snap ik echt nietDronium schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:08:
[...]
Wat ik het lastigste vind is dat sommige spelers alle afstanden omrekenen naar meters terwijl alle movement en afstanden van spreuken, maar ook afstandswapens in voeten gaat. Een van die spelers heeft is ook nog een tijd DM geweest . . . .
Zo veel mogelijk Nederlands... Sowieso is het Engels van de meeste Nederlanders niet om aan te horenRicmaniac schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:25:
Dat heb ik heel simpel opgelost; Aangegeven dat de vakjes 5 voet zijn & de spelers kunnen x-vakjes lopen. Beetje de 4e oplossingDronium schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:08:
[...]
Wat ik het lastigste vind is dat sommige spelers alle afstanden omrekenen naar meters terwijl alle movement en afstanden van spreuken, maar ook afstandswapens in voeten gaat. Een van die spelers heeft is ook nog een tijd DM geweest . . . .
Ik denk dat ik geluk met mijn groep heb. Alles wat in-game besproken wordt gebeurt in het Engels en dat is verder uitstekend. Ook alle omschrijvingen e.d. gebeuren in het Engels.MC Taz Man schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:01:
[...]
Zo veel mogelijk Nederlands... Sowieso is het Engels van de meeste Nederlanders niet om aan te horen
De groep waar ik CoS mee speel is alle RP , intro tekst etc. engels en de rest nederlands.
En de groep waar ik een kingmaker/homebrew pathfinder game mee speel is volledig nederlandstalig.
Was wennen, maar werkt ook goed.
Wat een tamme en saaie aanpassingen zeg... De classes zijn vrijwel hetzelfde als in 5e, met hier en daar een nerf of wat verschoven features. Zelfs met de extra focus op feats moet je alsnog kiezen tussen een feat of een ASI, in plaats van dat deze van elkaar zijn losgekoppeld. Het voelt nu vooral als een balance en quality of life patch, en niet als een semi-nieuwe editie waar ik graag weer een PHB en DMG voor zou kopen...
Overigens lijkt het er ook niet op dat ze ook maar iets aan de kloof tussen martials en casters gaan doen.
Ranger niet gelezen? En cantrips zijn nu Prepared Spells, maw te wijzigen bij long rest.ErikT738 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:55:
De nieuwe UA voor OneD&D is uit, met o.a. de nieuwe Bard, Ranger en Rogue.
Wat een tamme en saaie aanpassingen zeg... De classes zijn vrijwel hetzelfde als in 5e, met hier en daar een nerf of wat verschoven features. Zelfs met de extra focus op feats moet je alsnog kiezen tussen een feat of een ASI, in plaats van dat deze van elkaar zijn losgekoppeld. Het voelt nu vooral als een balance en quality of life patch, en niet als een semi-nieuwe editie waar ik graag weer een PHB en DMG voor zou kopen...
Overigens lijkt het er ook niet op dat ze ook maar iets aan de kloof tussen martials en casters gaan doen.
Plus is het geel goed dat ze juist deze (muv Ranger) niet volledig aangepast en dus verneukt hebben. Bard & Rogue waren gewoon ok tot goed zoals ze waren. Waarom veranderen wat werkt? Da's veranderen om het veranderen. Ze zijn niet heel slim bij WotC, maar zo dom zijn ze ook niet.
Ik ben al lang blij dat het er op lijkt dat er daadwerkelijk een re-balancing komt mbt de power creep. De standaard DC begint bij 15, ipv 10.

Naar mijn mening werkt 5e dus niet, of in ieder geval niet goed genoeg om een aantal redenen. Zo erger ik me er bijvoorbeeld aan dat elk karakter in een bepaalde class/subclass min of meer hetzelfde is en dat er nauwelijks ruimte wordt geboden om zelf aanpassingen te doen. In sommige classes wordt dit opgevangen met het kiezen van spells, invocations of infusions maar bij bijvoorbeeld Rogue en Ranger heb je niets. Helaas blijft dit dus ook in OneD&D het geval. Je zou nog kunnen zeggen dat feats dit probleem oplossen, maar helaas zitten die nog steeds gekoppeld aan ASI's en zal het in negen van de tien gevallen beter zijn om gewoon je primaire stat te verhogen.MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
[...]
Ranger niet gelezen? En cantrips zijn nu Prepared Spells, maw te wijzigen bij long rest.
Plus is het geel goed dat ze juist deze (muv Ranger) niet volledig aangepast en dus verneukt hebben. Bard & Rogue waren gewoon ok tot goed zoals ze waren. Waarom veranderen wat werkt? Da's veranderen om het veranderen. Ze zijn niet heel slim bij WotC, maar zo dom zijn ze ook niet.
Ik ben al lang blij dat het er op lijkt dat er daadwerkelijk een re-balancing komt mbt de power creep. De standaard DC begint bij 15, ipv 10.
Begrijp me niet verkeerd, het lijkt een prima patch voor 5e te worden. Ik begrijp alleen niet waarom het een ontwikkelingstraject van twee jaar, een nieuwe naam, een enorme playtest en een stapel nieuwe boeken nodig zou hebben. Ik had er gewoon meer van verwacht.
Overigens heb ik de Ranger wel degelijk gelezen en was ik niet echt onder de indruk. De aanpassing die ze nu aan Hunter's Mark hebben gedaan is een stap in de goede richting, al gaat deze nog niet ver genoeg. Eigenlijk had het gewoon een class feature moeten zijn die ook scaled op hogere levels. De level 10 Hunter feature is een behoorlijke downgrade, en faalt qua flavor ook omdat het een spreuk is en geen daadwerkelijke aanval.
Wacht ff... Je vindt de rassen en klassen hetzelfde??? Spelen we wel hetzelfde spel? Of gebruik je die rotzooi wat ze ook wel Tasha’s Cauldron of Everything noemen? Of bedoel je dat zo'n beetje welke Evocation Wizard min of meer gelijk is? Dat is logisch. Da's namelijk wat je bent, een Evocation Wizard.ErikT738 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:40:
[...]
Naar mijn mening werkt 5e dus niet, of in ieder geval niet goed genoeg om een aantal redenen. Zo erger ik me er bijvoorbeeld aan dat elk karakter in een bepaalde class/subclass min of meer hetzelfde is en dat er nauwelijks ruimte wordt geboden om zelf aanpassingen te doen. In sommige classes wordt dit opgevangen met het kiezen van spells, invocations of infusions maar bij bijvoorbeeld Rogue en Ranger heb je niets. Helaas blijft dit dus ook in OneD&D het geval. Je zou nog kunnen zeggen dat feats dit probleem oplossen, maar helaas zitten die nog steeds gekoppeld aan ASI's en zal het in negen van de tien gevallen beter zijn om gewoon je primaire stat te verhogen.
Begrijp me niet verkeerd, het lijkt een prima patch voor 5e te worden. Ik begrijp alleen niet waarom het een ontwikkelingstraject van twee jaar, een nieuwe naam, een enorme playtest en een stapel nieuwe boeken nodig zou hebben. Ik had er gewoon meer van verwacht.
Overigens heb ik de Ranger wel degelijk gelezen en was ik niet echt onder de indruk. De aanpassing die ze nu aan Hunter's Mark hebben gedaan is een stap in de goede richting, al gaat deze nog niet ver genoeg. Eigenlijk had het gewoon een class feature moeten zijn die ook scaled op hogere levels. De level 10 Hunter feature is een behoorlijke downgrade, en faalt qua flavor ook omdat het een spreuk is en geen daadwerkelijke aanval.
Vergelijk het met politieagenten. Elke agent doet min of meer hetzelfde (class), maar hebben lang niet allemaal dezelfde functie en werkzaamheden (subclass). Echter heeft elke functie bijzonder weinig variëteit in de werkzaamheden. Het zou voor mij heel vreemd zijn als een verkeersagent in ene de schoonmaker gaat zijn, maar wel de verkeersagent functie blijft houden.
Om nog méér powercreep toe te voegen maakt het spel, imo, alleen maar meer stuk en zorgt enkel voor meer frustratie bij DM's. Wat zorgt voor minder DM's, wat zorgt voor minder D&D.
Je (als in "je"-in het algemeen) kan wel willen dat je superman bent op lvl 1, maar da's niet een karakter waar ik voor ga DM'en. Da's de richting waar D&D 5e heen ging en OneD&D heen leek te gaan. Gelukkig is dat ietwat teruggefloten en hopelijk zet die lijn door.
Tasha's Cauldron of Everything heeft een hoop broodnodige features geïntroduceerd voor een aantal classes die de balans met de sterkere classes, zoals bijvoorbeeld een Evocation Wizard, alleen maar ten goede komen. Verder deel ik niet je mening dat elke Evocation Wizard hetzelfde zou moeten zijn (zij het met een paar andere spells en misschien een feat of twee) en zou ik inderdaad liever zien dat je ook BINNEN je subclass nog wat te kiezen hebt. Je vergelijking met een agent gaat niet helemaal op, omdat de echte wereld (gelukkig) meer dan twaalf beroepen kent. Je zou dus kunnen zeggen dat een agent op zichzelf al een subclass is binnen de "Law & Order" class, en dat een verkeersagent, detective of ME'er de verdere specialisatie is die ik graag in een subclass zou zien.MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:51:
[...]
Wacht ff... Je vindt de rassen en klassen hetzelfde??? Spelen we wel hetzelfde spel? Of gebruik je die rotzooi wat ze ook wel Tasha’s Cauldron of Everything noemen? Of bedoel je dat zo'n beetje welke Evocation Wizard min of meer gelijk is? Dat is logisch. Da's namelijk wat je bent, een Evocation Wizard.
Vergelijk het met politieagenten. Elke agent doet min of meer hetzelfde (class), maar hebben lang niet allemaal dezelfde functie en werkzaamheden (subclass). Echter heeft elke functie bijzonder weinig variëteit in de werkzaamheden. Het zou voor mij heel vreemd zijn als een verkeersagent in ene de schoonmaker gaat zijn, maar wel de verkeersagent functie blijft houden.
Dude, what? Ik heb het over keuzes, niet over powercreep. Ik heb ook geen idee waar je die superman op level 1 vandaan haalt, want het komt in ieder geval niet uit de post die je quote. Het feit blijft wel dat een individu met class levels (ook al is het er maar één) een uitzonderlijk individu is (zo ook omschreven in de nieuwe UA!) en in vergelijking met een commoner inderdaad een super-mens.Om nog méér powercreep toe te voegen maakt het spel, imo, alleen maar meer stuk en zorgt enkel voor meer frustratie bij DM's. Wat zorgt voor minder DM's, wat zorgt voor minder D&D.
Je (als in "je"-in het algemeen) kan wel willen dat je superman bent op lvl 1, maar da's niet een karakter waar ik voor ga DM'en. Da's de richting waar D&D 5e heen ging en OneD&D heen leek te gaan. Gelukkig is dat ietwat teruggefloten en hopelijk zet die lijn door.
Mijn probleem met 5e en nu ook OneD&D is dat er gewoon verdomd weinig te kiezen en te bouwen valt. Als je eenmaal een bepaalde class hebt gespeeld is er maar bar weinig reden om deze in een latere campaign nogmaals te spelen, zelfs al zou je een andere subclass kiezen. Er is ruim voldoende content om iemand zo een aantal jaar zoet te houden, maar voor de mensen die alle classes al een keer hebben gespeeld zou wat vernieuwing ook wel fijn zijn.
Ben ik heel erg met je oneens. Wat jij omschrijft is namelijk niet zoals ik D&D zie, als systeem. Vooral sinds 5e. Wat jij omschrijft, als ik het goed begrijp, is dat een speler alles mag mix & matchen naar hartenlust. D&D is met 5e juist enorm versimpeld, wat ook een hoop beperkingen met zich mee brengt. Wat jij wil klinkt als 3.5e/Pathfinder. Voor mij is dat een systeem met enorm veel regels, opties en mogelijkheden. Veel te veel voor mij. Geef mij maar een lekker simpel systeem.ErikT738 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:10:
[...]
Tasha's Cauldron of Everything heeft een hoop broodnodige features geïntroduceerd voor een aantal classes die de balans met de sterkere classes, zoals bijvoorbeeld een Evocation Wizard, alleen maar ten goede komen. Verder deel ik niet je mening dat elke Evocation Wizard hetzelfde zou moeten zijn (zij het met een paar andere spells en misschien een feat of twee) en zou ik inderdaad liever zien dat je ook BINNEN je subclass nog wat te kiezen hebt. Je vergelijking met een agent gaat niet helemaal op, omdat de echte wereld (gelukkig) meer dan twaalf beroepen kent. Je zou dus kunnen zeggen dat een agent op zichzelf al een subclass is binnen de "Law & Order" class, en dat een verkeersagent, detective of ME'er de verdere specialisatie is die ik graag in een subclass zou zien.
Mijn probleem met 5e en nu ook OneD&D is dat er gewoon verdomd weinig te kiezen en te bouwen valt. Als je eenmaal een bepaalde class hebt gespeeld is er maar bar weinig reden om deze in een latere campaign nogmaals te spelen, zelfs al zou je een andere subclass kiezen. Er is ruim voldoende content om iemand zo een aantal jaar zoet te houden, maar voor de mensen die alle classes al een keer hebben gespeeld zou wat vernieuwing ook wel fijn zijn.
Verschil van voorkeur, niets mis mee, daarom hebben we verschillende TTRPGs. D&D is richting het simpele gegaan.
Was ook een algemene rant @ de power creep & de steeds zwakker wordende opties en mogelijkheden voor DM's. Niet specifiek richting jou[...]
Dude, what? Ik heb het over keuzes, niet over powercreep. Ik heb ook geen idee waar je die superman op level 1 vandaan haalt, want het komt in ieder geval niet uit de post die je quote. Het feit blijft wel dat een individu met class levels (ook al is het er maar één) een uitzonderlijk individu is (zo ook omschreven in de nieuwe UA!) en in vergelijking met een commoner inderdaad een super-mens.
Ik heb zowel Pathfinder 2 als Starfinder gespeeld en het feit dat er daar voor allerlei basic dingen regels zijn gemaakt staat me juist tegen. Het is echter prima mogelijk om binnen het framework van 5e extra opties te bieden voor het bouwen van karakters zonder de core gameplay te wijzigen. Ik zie juist graag dat mensen features mixen om iets nieuws, iets unieks of zelfs iets geks te maken en dat kunnen laten werken op ongeveer hetzelfde niveau als een standaard single-class karakter.MC Taz Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:21:
[...]
Ben ik heel erg met je oneens. Wat jij omschrijft is namelijk niet zoals ik D&D zie, als systeem. Vooral sinds 5e. Wat jij omschrijft, als ik het goed begrijp, is dat een speler alles mag mix & matchen naar hartenlust. D&D is met 5e juist enorm versimpeld, wat ook een hoop beperkingen met zich mee brengt. Wat jij wil klinkt als 3.5e/Pathfinder. Voor mij is dat een systeem met enorm veel regels, opties en mogelijkheden. Veel te veel voor mij. Geef mij maar een lekker simpel systeem.
Verschil van voorkeur, niets mis mee, daarom hebben we verschillende TTRPGs. D&D is richting het simpele gegaan.
[...]
Was ook een algemene rant @ de power creep & de steeds zwakker wordende opties en mogelijkheden voor DM's. Niet specifiek richting jou
Overigens zie ik de power creep, en vooral het feit dat een DM minder mogelijkheden zou hebben niet echt terug in de games die ik speel. Sommige nieuwe subclasses zijn inderdaad sterker dan de PHB opties voor diezelfde class, maar vaak gaat het hier om classes/subclasses die in eerste instantie juist underpowered waren. Zo vind ik het bijvoorbeeld fantastisch dat de nieuwere Sorcerer subclasses extra spells geven om de enorm karige lijst van de PHB Sorcerer aan te vullen. Kan je wel echt spreken van power creep als de nieuwe opties vooral bedoeld lijken te zijn om de classes meer met elkaar in balans te brengen? Vooralsnog is een basic PHB Wizard op bijna alle tiers of play nog steeds de sterkste optie.
Juist met feats moet je dat absoluut niet willen, imo. Feats doen a, of b. Niet c, of g omdat de speler dat wil. Daar is een andere feat voor. IMO, uiteraardErikT738 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:55:
[...]
Ik heb zowel Pathfinder 2 als Starfinder gespeeld en het feit dat er daar voor allerlei basic dingen regels zijn gemaakt staat me juist tegen. Het is echter prima mogelijk om binnen het framework van 5e extra opties te bieden voor het bouwen van karakters zonder de core gameplay te wijzigen. Ik zie juist graag dat mensen features mixen om iets nieuws, iets unieks of zelfs iets geks te maken en dat kunnen laten werken op ongeveer hetzelfde niveau als een standaard single-class karakter.
Ik wel. Probleem zit 'm niet in het rechtrekken van bepaalde zaken in specifieke subclasses. Nee, het zit in feats, regels als "DM mag niet critten, want stel je voor dat een speler dood gaat", "op 1 een hoe je je bardic inspiration". Zijn ff 2 voorbeelden uit de OneD&D UA, maar goed. Legio voorbeelden in 5e waar ik zo snel niet op kom.Overigens zie ik de power creep, en vooral het feit dat een DM minder mogelijkheden zou hebben niet echt terug in de games die ik speel. Sommige nieuwe subclasses zijn inderdaad sterker dan de PHB opties voor diezelfde class, maar vaak gaat het hier om classes/subclasses die in eerste instantie juist underpowered waren. Zo vind ik het bijvoorbeeld fantastisch dat de nieuwere Sorcerer subclasses extra spells geven om de enorm karige lijst van de PHB Sorcerer aan te vullen. Kan je wel echt spreken van power creep als de nieuwe opties vooral bedoeld lijken te zijn om de classes meer met elkaar in balans te brengen? Vooralsnog is een basic PHB Wizard op bijna alle tiers of play nog steeds de sterkste optie.
De nieuwe feats, subclasses etc van de latere boeken zijn objectief stuk voor stuk krachtiger dan alles wat er voor kwam. Dat zou allemaal leuk & aardig zijn, als het voor de DM óók mee schaalt. Krachtigere monsters, etc. Maar dat is niet zo. Monsters worden juist zwakker, krijgen minder mogelijkheden, minder opties, etc. Voor de spelers is er allemaal méér en méér, terwijl de mogelijkheden voor de DM gelijk blijven, of juist minder worden. Perfect voorbeeld; vergelijk de statblocks van Modenkainen's Monsters of the Multiverse en die in Mordenkainen's Tome of Foes & Volo's Guide to Monsters.
Iemand van hier had mij daar naar verwezen
Is een sessie voor complete beginnerlingen als je het nog nooit of heel weinig gedaan hebt.
Word mijn aller eerste D&D sessie mits ik gekozen word. Nu al zin in haha.
Word wel een online sessie though via roll20 maar wel met webcams en mics
Tof zeg! Discord van Dutch20 organiseert heel veel dus daar kom je wel tussen. Mocht je er toch niet tussenkomen om wat voor reden kan je mij desnoods een berichtje sturen. Ik zit bij een andere groep waar we ook van tijd tot tijd oneshots doen met 'gasten'. Onlangs zelf m'n eerste one shot als DM met deels vaste groep en deels gasten mogen 'hosten', ook erg leuk om te doen.Ricmaniac schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:17:
Heb mij gisteren ingeschreven voor een Zero-to-Hero sessie van de Dutch20 discord.
Iemand van hier had mij daar naar verwezen![]()
Is een sessie voor complete beginnerlingen als je het nog nooit of heel weinig gedaan hebt.
Dutch20 is echt briljant. Heerlijk om als verse speler langzaam wegwijs te worden. Ga daarna ook gewoon de Frequent-Freewheelers in. Dit zijn one-shots waarbij je bij level1 begint en langzaam naar een hoger niveau gaat. De DMs van de lagere levels weten dat je pas begint, dus zullen altijd ruimte geven voor uitleg. Ik ben ook begonnen met Dutch20 en via hen begonnen aan een langlopende campaign (al bijna een jaar nu).Ricmaniac schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 16:17:
Heb mij gisteren ingeschreven voor een Zero-to-Hero sessie van de Dutch20 discord.
Iemand van hier had mij daar naar verwezen![]()
Voor mij zou dat dan ook de allereerste keer DnD zijn
Het begin was even ongemakkelijk en je weet dan niet zo goed wat je moet of kan doen. Maar de DM die ons begeleide legde het wel goed uit en nam je een beetje mee om uit je comfort zone te trekken.
Tevens heel mooi opgezet met behulp van Roll20 en mic+cam via discord enzo werkte allemaal goed
Wil dit echt vele malen vaker gaan doen en meer in die Roleplay kruipen wat nu nog super ongemakkelijk was haha
Mijn eigen campaign is afgelopen woensdag afgesloten. Over een week begin ik als speler en neemt iemand anders de mantel van DM over. Ook zin in om als speler weer mee te kunnen doen.
Zeker een leuke eerste kennismaking. Af en toe had ik nog geen idee wat ik precies moest of kon doen, maar dat kwam ook omdat ik regelmatig mijn character sheet moest teruglezen. Ik denk dat als ik de mogelijkheden van mijn character beter zou kennen (lees: zelf in elkaar heb gezet) en ook een backstory heb bedacht, dat dat een stuk makkelijker gaat.
Klopt ja dat laatste denk ik ook. Het was inderdaad sowieso wennen wat je precies moest of kan doen maar blijkt achteraf dat je dat eigenlijk gewoon helemaal zelf verzint en de DM bedenkt wel hoe het loopt of niet met behulp van die rolls haha.Ottooo schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:59:
Ja, zeker heel tof, alleen wel twee keer in 1 battle op 0 hp uitgekomen. De kamikaze aanval met mijn tabaxi monk pakte niet helemaal goed uit. 😄
Zeker een leuke eerste kennismaking. Af en toe had ik nog geen idee wat ik precies moest of kon doen, maar dat kwam ook omdat ik regelmatig mijn character sheet moest teruglezen. Ik denk dat als ik de mogelijkheden van mijn character beter zou kennen (lees: zelf in elkaar heb gezet) en ook een backstory heb bedacht, dat dat een stuk makkelijker gaat.
Wel ziek hoeveel een DM eigenlijk bij moet houden.
Even mijn ervaring als DM: veel dingen leer ik gewoon door het spel te spelen en op te zoeken voor het spelen of tijdens het spelen. Zo had ik nog nooit een lvl 7 monk gespeeld maar ging 1 van mijn spelers een lvl 7 monk zijn: even op voorhand opgezocht wat die allemaal kan met de Ki points en na een paar sessies van soms samen met hem tijdens de sessies opzoeken en uitklaren, komt het allemaal vanzelf qua onthouden van de regels.Ricmaniac schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:46:
[...]
Wel ziek hoeveel een DM eigenlijk bij moet houden.
Dat haalt al een deel van de druk weg van wat ik moet bijhouden en zorgt dat ik me meer kan focussen op het verhaal. Het is ook vertrouwen naar mijn spelers toe, ik ga er van uit dat die monk zelf goed zijn Ki points bijhoudt. Hoe meer ik kan focussen op mijn enemies hun HP en abilities, hoe vlotter het spelen kan gaan omdat we minder moeten pauzeren om regels uit te klaren.
Als mijn spelers fun hebben, tevreden terugkijken naar de sessie en reikhalzend uitkijken naar de volgende sessie, dan maakt dat de moeite allemaal waard. Gisteren te horen gekregen dat 2 van mijn spelers blijkbaar tussen de sessies er enthousiast over praten onderling, that just makes my day

Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ