Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Het komt neer op verwachtingen uitspreken en overleggen met elkaar.
En als iemand iets wil spelen wat niet past bij wat de DM wil dan is dat het verkeerde spel voor die speler.

Er kan wel heel mooi gezegd worden dat de DM dan maar wat meer werk moet doen om het passend te maken, maar uiteindelijk blijft het een samen spel.
Er word gevraagd aan de DM om een wereld en spel te bedenken waarin de spelers van alles kunnen doen. Maar word vergeten dat dit dus ook inhoud dat de DM (net zo goed als de spelers) "zijn" wereld moet kunnen spelen zoals hij/zij dat wil.

De wereld/setting is de creatie van de DM
De characters zijn de creatie van de spelers.
En het spel is wat je vervolgens samen met die creaties doet.

Dit moet dus (welk systeem je ook gebruikt) afgestemd zijn op elkaar.

Zelf DM ik een setting waarin magie niet extreem veel voorkomt. (Dus items duur en relatief zeldzaam zijn)
Waarin bepaalde spells gewoon niet bestaan (zoals voedsel uit niets creëren) en dood een stuk gevaarlijker is om uit terug te komen. (kost de gene die probeert te resurrecten dusdanig veel dat het al snel dodelijk kan zijn en dan nog niet eens hoeft te werken).
Dus lang niet alle races en classes passen zomaar. Maar je kan heel veel dingen ook anders flavouren zodat het wel past.

Van de andere kant wil ik de volgende campagin graag een airship high fantasy/technology spelen. En gezien dat een "nieuwe" complete homebrew wereld wordt, mag wat mij betreft alles.
Wellicht is dnd dan misschien niet eens meer de goede basis om dat mee te doen.
Maar denk dat het een stuk moeilijker word om mijn spelers mee te krijgen een ander systeem te laten gebruiken. Nog los van de sunk cost fallacy.
(Net zitten tellen en heb voor ruim €1000 aan boeken staan van 5e :X )

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:15
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:56:
Ik denk dat de ergernis over de warlock van dm's kant vaak ook komt omdat veel spelers 2 levels in warlock (Hexblade) nemen. Dat is vaak puur uit "powergamen" perspectief, en niet omdat ze ze graag een warlock spelen, maar dat terzijde.
Maar hoe moet je een Warlock spelen dan? Het is toch wat je er zelf van maakt? Ik heb nu twee keer een Warlock dip gedaan zonder de klassieke "deal met de duivel" flavor te volgen. Zo speelde ik een Bard die onder invloed stond van het sentient zwaard Dawnbringer. Eldritch Blast werd hierin geflavored als de Master-sword beam uit Zelda. Van een echt pact was geen sprake, buiten het oppakken en niet kunnen loslaten van het zwaard om. Momenteel speel ik in Rime of the Frostmaiden een fysiek zwakke Half-Orc die na een profetische droom haar taak als poortwachter heeft verzaakt om op zoek te gaan naar een magische speer van Gruumsh. Ze heeft de speer gevonden en de bijbehorende krachten ontvangen (i.e. één level hexblade), maar heeft daarvoor wel de prijs moeten betalen, omdat het kamp uiteraard die nacht is aangevallen (wat lijdt tot haar verbanning uit de stam). Ook hier is er geen klassiek pact gesloten tussen mijn karakter en de bron van de kracht die ze gebruikt (in dit geval Gruumsh, die zich niet of nauwelijks van haar bestaan bewust is).
De artificer vind ik wat lastiger, ik ken veel spelersgroepen die de flavor daarvan gewoon niet bij high fantasy vinden passen, wat uiteraard erg subjectief is.
Maar er is dus helemaal geen inherente flavor aan de Artificer class. De Steel Defender van de Battlesmith kan een robot-hond zijn, maar net zo goed een golem van klei of een soort homunculus van vlees en bloed. Sure, de art in het boek en de namen van sommige eigenschappen sturen wel hevig aan op een soort steampunk technologie, maar er is geen D&D politie die je verplicht deze flavor aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:16
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:25:
[...]

Critical Role is ook al zoiets, aan de ene kant hartstikke leuk dat mensen zo in aanraking met de hobby komen, aan de andere kant krijgen ze misschien een wat vreemd verwachtingspatroon over hoe een roleplay sessie er "echt" uitziet :P
Ondertussen ben ik van mening dat CR zowel het beste, als het slechtste, is wat D&D is overkomen qua externe promotie. Het Matt Mercer effect is echt, maar de enorme aantallen nieuwe spelers ook.

Daarnaast ben ik er inmiddels ook redelijk van overtuigd dat CR niet 'echt' is, maar een geschreven/geleide show. Maw; er is een verhaal, welke wordt gebracht in de vorm van D&D. Niets mis mee, maar zeker niet mijn kopje thee. Ik verkies nagenoeg altijd 'actual play'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:58

Vagax

Hehe

MC Taz Man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:20:
[...]

Ondertussen ben ik van mening dat CR zowel het beste, als het slechtste, is wat D&D is overkomen qua externe promotie. Het Matt Mercer effect is echt, maar de enorme aantallen nieuwe spelers ook.

Daarnaast ben ik er inmiddels ook redelijk van overtuigd dat CR niet 'echt' is, maar een geschreven/geleide show. Maw; er is een verhaal, welke wordt gebracht in de vorm van D&D. Niets mis mee, maar zeker niet mijn kopje thee. Ik verkies nagenoeg altijd 'actual play'.
CR is onderhand gewoon een goed lopend bedrijf geworden, bij de gelekte salaris lijst van Twitch.tv stond CR dus nummer 1 als grootste verdiender (9,6 miljoen dollar) dus het lijkt mij zelf logisch dat in bepaalde lijnen veel gescript is maar dat er ook nog altijd genoeg improvisatie is omdat ze allemaal, inclusief Matt, de ervaring hebben om met improvisatie om te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:10
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:12:
Het komt neer op verwachtingen uitspreken en overleggen met elkaar.
En als iemand iets wil spelen wat niet past bij wat de DM wil dan is dat het verkeerde spel voor die speler.

Er kan wel heel mooi gezegd worden dat de DM dan maar wat meer werk moet doen om het passend te maken, maar uiteindelijk blijft het een samen spel.
Er word gevraagd aan de DM om een wereld en spel te bedenken waarin de spelers van alles kunnen doen. Maar word vergeten dat dit dus ook inhoud dat de DM (net zo goed als de spelers) "zijn" wereld moet kunnen spelen zoals hij/zij dat wil.

De wereld/setting is de creatie van de DM
De characters zijn de creatie van de spelers.
En het spel is wat je vervolgens samen met die creaties doet.

Dit moet dus (welk systeem je ook gebruikt) afgestemd zijn op elkaar.

Zelf DM ik een setting waarin magie niet extreem veel voorkomt. (Dus items duur en relatief zeldzaam zijn)
Waarin bepaalde spells gewoon niet bestaan (zoals voedsel uit niets creëren) en dood een stuk gevaarlijker is om uit terug te komen. (kost de gene die probeert te resurrecten dusdanig veel dat het al snel dodelijk kan zijn en dan nog niet eens hoeft te werken).
Dus lang niet alle races en classes passen zomaar. Maar je kan heel veel dingen ook anders flavouren zodat het wel past.

Van de andere kant wil ik de volgende campagin graag een airship high fantasy/technology spelen. En gezien dat een "nieuwe" complete homebrew wereld wordt, mag wat mij betreft alles.
Wellicht is dnd dan misschien niet eens meer de goede basis om dat mee te doen.
Maar denk dat het een stuk moeilijker word om mijn spelers mee te krijgen een ander systeem te laten gebruiken. Nog los van de sunk cost fallacy.
(Net zitten tellen en heb voor ruim €1000 aan boeken staan van 5e :X )
toon volledige bericht
Dat is ook wat ik bedoel met sessie "0". Zolang iedereen redelijk op 1 lijn zit is het OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Vagax schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:26:
[...]

CR is onderhand gewoon een goed lopend bedrijf geworden, bij de gelekte salaris lijst van Twitch.tv stond CR dus nummer 1 als grootste verdiender (9,6 miljoen dollar) dus het lijkt mij zelf logisch dat in bepaalde lijnen veel gescript is maar dat er ook nog altijd genoeg improvisatie is omdat ze allemaal, inclusief Matt, de ervaring hebben om met improvisatie om te gaan
Er word geen geheim gemaakt van het feit dat ze schrijvers gebruiken om allerlei dingen uit te werken, vooral qua storyline en dingen in de wereld.
Maar hoe het verloopt in spel is wel pure chaos van de speeltafel.
Hoewel er genoeg vooruit gepland word en daardoor enigzins door Matt gestuurd kan worden. Net zoals elke DM kan doen.

Verschil is alleen het complete productie team dat er om heen zit waardoor het zo "onrealistisch" word qua verwachtingen van nieuwe spelers.
Nog los van dat mensen over het hoofd zien dat het allemaal ervaren acteurs zijn en ze al jaren samen spelen en op elkaar ingespeeld zijn en weten hoe anderen reageren.
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:27:
[...]

Dat is ook wat ik bedoel met sessie "0". Zolang iedereen redelijk op 1 lijn zit is het OK.
I know.

[ Voor 9% gewijzigd door Morelleth op 09-12-2021 10:32 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:15:
[...]

Maar hoe moet je een Warlock spelen dan? Het is toch wat je er zelf van maakt? Ik heb nu twee keer een Warlock dip gedaan zonder de klassieke "deal met de duivel" flavor te volgen. Zo speelde ik een Bard die onder invloed stond van het sentient zwaard Dawnbringer. Eldritch Blast werd hierin geflavored als de Master-sword beam uit Zelda. Van een echt pact was geen sprake, buiten het oppakken en niet kunnen loslaten van het zwaard om. Momenteel speel ik in Rime of the Frostmaiden een fysiek zwakke Half-Orc die na een profetische droom haar taak als poortwachter heeft verzaakt om op zoek te gaan naar een magische speer van Gruumsh. Ze heeft de speer gevonden en de bijbehorende krachten ontvangen (i.e. één level hexblade), maar heeft daarvoor wel de prijs moeten betalen, omdat het kamp uiteraard die nacht is aangevallen (wat lijdt tot haar verbanning uit de stam). Ook hier is er geen klassiek pact gesloten tussen mijn karakter en de bron van de kracht die ze gebruikt (in dit geval Gruumsh, die zich niet of nauwelijks van haar bestaan bewust is).

[...]

Maar er is dus helemaal geen inherente flavor aan de Artificer class. De Steel Defender van de Battlesmith kan een robot-hond zijn, maar net zo goed een golem van klei of een soort homunculus van vlees en bloed. Sure, de art in het boek en de namen van sommige eigenschappen sturen wel hevig aan op een soort steampunk technologie, maar er is geen D&D politie die je verplicht deze flavor aan te houden.
toon volledige bericht
Mijn eigen ervaring is dat spelers de 2 level dip in warlock doen omdat het zo sterk is.

In jouw voorbeeld kun je ook een andere cantrip flavoren, maar blijkbaar wil jij Edritch Blast, en dat snap ik prima. Het is leuk om te zien dat spelers allerlei flavor bedenken, super divers, maar wel bij Hexblade uitkomen. Waarom is dat toch :9 ?

Uiteindelik maakt het mij als DM weinig uit, zolang de spelers het maar snappen. Ik run momenteel Mad Mage, en heb tegen mijn groep gezegd dat het pittig wordt, en bouw maar wat je wilt. Dus heb ik een Sorc/Warlock/Hexblade, ik vind het prima.

Waar het mis kan gaan is wanneer een andere speler bijvoorbeeld straight Ranger gaat, zich focust op boogschieten, en alleen al door een cantrip van een andere speler overschaduwt wordt. Sommige spelers interesseert dat niet, andere wel, en dat probeer ik voor te zijn.

Wb de artificer, eens hoor, maar blijft subjectief. Voor sommigen breekt het de immersie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Vagax schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:26:
[...]

Het improvisatie talent is zeker aanwezig, maar dat is logisch als je de cast bekijkt. Neemt niet weg dat, volgens mij iig, het alsnog een gescript geheel is.

Overigens is er niets mis met het feit dat ze knaken verdienen. High Rollers lijken mij ook genoeg verdienen (goed, wel met actual play, maar da's niet relevant). Ik heb helemaal niets tegen het feit dat mensen knaken krijgen voor het werk wat ze doen. Die hypocriete hetze tegen CR heb ik dan ook helemaal niet begrepen. Ook de haat tegen hen ivm het Matt Mercer effect snap ik niet. Immers zijn het die idiote spelers die dat effect in stand houden, niet CR.
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:31:
[...]

Er word geen geheim gemaakt van het feit dat ze schrijvers gebruiken om allerlei dingen uit te werken, vooral qua storyline en dingen in de wereld.
Maar hoe het verloopt in spel is wel pure chaos van de speeltafel.
Hoewel er genoeg vooruit gepland word en daardoor enigzins door Matt gestuurd kan worden. Net zoals elke DM kan doen.

Verschil is alleen het complete productie team dat er om heen zit waardoor het zo "onrealistisch" word qua verwachtingen van nieuwe spelers.
Nog los van dat mensen over het hoofd zien dat het allemaal ervaren acteurs zijn en ze al jaren samen spelen en op elkaar ingespeeld zijn en weten hoe anderen reageren.
Ik heb persoonlijk iets tegen de manier waarop CR loopt en werkt. Oa de DM stijl van Mercer, waar ik helemaal niets mee kan, maar ook de achterlijke hoeveelheid reclame in hun YT filmpjes. Een kwartier is geen uitzondering. Ook pakt het verhaal van de eerste 2 campagnes mij op geen enkele manier, dus ik ga 3 ook niet kijken. Ben wel geïnteresseerd in de animatie serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:32:
[...]

Het is leuk om te zien dat spelers allerlei flavor bedenken, super divers, maar wel bij Hexblade uitkomen. Waarom is dat toch :9 ?
De cleric in mijn game is voor de celestial warlock variant gegaan.
Nou ja, qua krachten dan. Dat het intiële contact kwam volgend uit informatie die hij probeerde te verzamelen en deels vond in een boek van een bloodmage (die nu dood is en ongeveer de bigggest baddest Demonlord is geworden) heeft niets te maken met het feit dat hij contact legde met een "angel" in een droom.
Waar hij op de vraag wat heb je ervoor over om je zus te genezen antwoorde alles.
Dus ehm.. tja, hij heeft nu celestial warlock powers, vanuit een wat dubieuze bron. (waar die verder nog geen aandacht aan gegeven heeft, dus that's gonna bite him in the ass later on.)
MC Taz Man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:37:
[...]

[...]

Ik heb persoonlijk iets tegen de manier waarop CR loopt en werkt. Oa de DM stijl van Mercer, waar ik helemaal niets mee kan, maar ook de achterlijke hoeveelheid reclame in hun YT filmpjes. Een kwartier is geen uitzondering. Ook pakt het verhaal van de eerste 2 campagnes mij op geen enkele manier, dus ik ga 3 ook niet kijken. Ben wel geïnteresseerd in de animatie serie.
Luister zelf alleen naar podcasts.
Ben daardoor zelf meer van de "gepolijste" meer verhalende podcasts. Waar niet iedereen door elkaar heen roept en het daadwerkelijk te volgen is.

CR staat als opvulling en alle "reclame" (ruim 10 min) skip ik altijd.
Maar ben bij campaign 1 afgehaakt omdat ik 2 ging luisteren en de helft al niets eens kende.
2 afgehaakt omdat ik het saai begon te vinden (en vooral 1 character niet uit kon staan).
Exandria unlimited is ehm.. pure chaos.
En de nieuwe campaign ben ik net begonnen. Benieuwd of ik het leuk blijf vinden.

[ Voor 37% gewijzigd door Morelleth op 09-12-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:37:
[...]

De cleric in mijn game is voor de celestial warlock variant gegaan.
Nou ja, qua krachten dan. Dat het intiële contact kwam volgend uit informatie die hij probeerde te verzamelen en deels vond in een boek van een bloodmage (die nu dood is en ongeveer de bigggest baddest Demonlord is geworden) heeft niets te maken met het feit dat hij contact legde met een "angel" in een droom.
Waar hij op de vraag wat heb je ervoor over om je zus te genezen antwoorde alles.
Dus ehm.. tja, hij heeft nu celestial warlock powers, vanuit een wat dubieuze bron. (waar die verder nog geen aandacht aan gegeven heeft, dus that's gonna bite him in the ass later on.)
Ik vind het allemaal prima hoor, gaf alleen mijn eigen obervatie aan.

In jouw geval (MC vanuit een niet CHA class, Celestial ipv Hexblade) geloof 100% dat het geen min-max dingetje is.

Maar ook dat hoeft niet uit maken. Ik lijk nu wel een "broken record", maar alles staat en valt bij goed overleg met elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:42:
[...]

Ik vind het allemaal prima hoor, gaf alleen mijn eigen obervatie aan.

In jou geval (MC vanuit een niet CHA class, Celestial ipv Hexblade) gelook 100% dat het geen min-max dingetje is.

Maar ook dat hoeft niet uit maken. Ik lijk nu wel een "broken record", maar alles staat en valt bij goed overleg met elkaar.
Lol, zo bedoelde ik het niet.
Meer dat het dus inderdaad niet altijd vanuit min/max hoeft en er genoeg opties zijn.

Vind het het leukste als keuzes juist vanuit RP gemaakt worden en niet de min/max reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:45:
[...]

Lol, zo bedoelde ik het niet.
Meer dat het dus inderdaad niet altijd vanuit min/max hoeft en er genoeg opties zijn.

Vind het het leukste als keuzes juist vanuit RP gemaakt worden en niet de min/max reden.
Dan zijn we het elkaar eens, en het een sluit het ander niet uit (min/max-RP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:32:
[...]
Het is leuk om te zien dat spelers allerlei flavor bedenken, super divers, maar wel bij Hexblade uitkomen. Waarom is dat toch :9 ?
In het geval van de Half-Orc: Puur voor het slaan met wilskracht (Charisma) in plaats van Strength. Deels omdat de flavor me leuk leek en deels omdat STR gewoon een crappy stat is. De meeste andere goodies van Hexblade had ik al (proficiencies) of gebruik ik niet (Eldritch Blast en Shield). Als er andere manieren waren om iets vergelijkbaars te doen had ik daar liever voor gegaan.

Dat is ook eigenlijk mijn grootste ergernis aan 5e momenteel: het wordt je niet makkelijk gemaakt om bepaalde eigenschappen van verschillende classes te combineren om een karakter te bouwen wat anders en uniek is. Je kiest op level 3 je subclass en dat is het wel zo'n beetje qua build. Toen ik begon met spelen had ik hier niet zo'n last van maar als je alle classes al een keer hebt gezien en hebt gespeeld wordt het wel een beetje saai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Laatst online: 15-04 18:01

ElkeBxl

Tassendraagster

MC Taz Man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:37:
[...]
Die hypocriete hetze tegen CR heb ik dan ook helemaal niet begrepen. Ook de haat tegen hen ivm het Matt Mercer effect snap ik niet. Immers zijn het die idiote spelers die dat effect in stand houden, niet CR.
Same. De subreddit deed zo dramatisch over het feit dat ze zoveel twitch inkomsten hebben, terwijl ik zoiets had van "goed voor hun!". En uiteindelijk is het ieders keuze om te subscriben op twitch wat voor zoveel inkomsten kan zorgen.

Sommige spelers hebben gewoon eens een reality check nodig. Het idee dat je in een hobby spel even sterk bent in het doen van stemmen als professionele voice actors of een even goed backstory kan maken of wat dan ook op het niveau van een business als CR, is gewoon het idee van iemand die niet met de twee voetjes op de grond staat.

Ik ben zelf een fervente luisteraar van CR maar ik weet goed genoeg dat ik niet het niveau van een Matt kan halen in mijn DMen. Maar dat wil ik ook niet, ik wil mijn eigen stijl hebben. En vooral: ik wil een stijl hebben die past bij mijn spelers en wat ervoor zorgt dat ze mee zijn in het verhaal en zin hebben in de volgende sessie. Mijn spelers hebben graag korte duidelijke beschrijving zoals "jullie draaien de hoek om en zien de volgende rechte gang van de dungeon met aan de linkerkant een paar stalagmieten en het geluid van druppeltjes water die neervallen. op het einde van de gang zien jullie een vaag licht schijnen" in plaats van een beschrijving van 5 minuten over hoe elke stalagmiet eruit ziet en wat alle andere niet belangrijke geluiden, geuren en sensaties in de dungeon zijn.
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:15:
[...] Sure, de art in het boek en de namen van sommige eigenschappen sturen wel hevig aan op een soort steampunk technologie, maar er is geen D&D politie die je verplicht deze flavor aan te houden.
Dat vond ik zelf een gemiste kans dat ze niet wat art hebben toegevoegd die buiten het steampunk thema gaat. Ja het is cool en ik ga zeker niemand tegenhouden om zoiets te spelen. Maar mijn ervaring is dat spelers nogal snel focussen op de art om te besluiten van "ahja, zo ziet dat er dus uit!" in plaats van te denken "ok dat is een optie, maar hoe kan ik het andere flavour geven?"
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:46:
[...] het een sluit het ander niet uit (min/max-RP)
QFT

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
ElkeBxl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:26:
[...]

Same. De subreddit deed zo dramatisch over het feit dat ze zoveel twitch inkomsten hebben, terwijl ik zoiets had van "goed voor hun!".

[...]
Zover ik begreep was de ophef vooral over het feit dat die imkomsten zo hoog waren maar ze toch met funding van hun fans in ruil voor eigenlijk wat simpele dingen die zo goed als niets kostte om te maken (een downloadbaar liedje, enamel pins, een "lederen" tasje en een plushie. Fabrieksprijs ca $20,- ? maar "kostte" $200,- om te krijgen).
De fans die supportten kregen iets eerder toegang volgens mij, maar uiteindelijk word die gewoon compleet om Amazon Prime gezet.

Edit: net eens nagekeken. De backers krijgen 2 episodes zoals het er nu naar uit ziet. De rest moeten ze maar op Prime kijken. En een groot deel van de backers heeft überhaubt de spullen (nog) niet gekregen.

Dat heel de serie er niet zou zijn gekomen als ze het idee niet op die manier hadden gepresenteerd is dan weer een ander verhaal.
Want het is gewoon stervensduur om zulke animaties te maken. Dus vanuit de normale twitch/youtube/reclame inkomsten had het niet gemaakt kunnen worden. (of althans had heel lang geduurd voordat daar de financiën voor van bij elkaar waren)

[ Voor 8% gewijzigd door Morelleth op 09-12-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:20:
[...]

Zover ik begreep was de ophef vooral over het feit dat die imkomsten zo hoog waren maar ze toch met funding van hun fans in ruil voor eigenlijk wat simpele dingen die zo goed als niets kostte om te maken (een downloadbaar liedje, enamel pins, een "lederen" tasje en een plushie. Fabrieksprijs ca $20,- ? maar "kostte" $200,- om te krijgen).
De fans die supportten kregen iets eerder toegang volgens mij, maar uiteindelijk word die gewoon compleet om Amazon Prime gezet.

Dat heel de serie er niet zou zijn gekomen als ze het idee niet op die manier hadden gepresenteerd is dan weer een ander verhaal.
Want het is gewoon stervensduur om zulke animaties te maken. Dus vanuit de normale twitch/youtube/reclame inkomsten had het niet gemaakt kunnen worden. (of althans had heel lang geduurd voordat daar de financiën voor van bij elkaar waren)
Hoewel ik het gevoel snap (en ook deel) dat meuk domweg te duur is, is het ook goed om in het achterhoofd te houden dat juist die animaties "gratis" worden gemaakt. Dat moet ook gefinancierd. Al dan niet door de vrijwillige inbreng van de tijd van de animator, danwel door inkomsten uit andere bronnen.

Neemt natuurlijk niet weg dat merchandise sws veel te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:27:
[...]

Hoewel ik het gevoel snap (en ook deel) dat meuk domweg te duur is, is het ook goed om in het achterhoofd te houden dat juist die animaties "gratis" worden gemaakt. Dat moet ook gefinancierd. Al dan niet door de vrijwillige inbreng van de tijd van de animator, danwel door inkomsten uit andere bronnen.

Neemt natuurlijk niet weg dat merchandise sws veel te duur is.
Dat is precies wat ik bedoel. De kickstarter was voor de serie te funden.
Wat gedaan werd door wat goedkope dingen als "reward" te geven.
De fallout is dus het feit dat gezien de maandelijkse inkomsten, veel fans (en vooral niet fans volgens mij) achteraf vonden dat ze heel die kickstarter niet nodig hadden en het dus enkel een moneygrab was.

Maar goed, niemand die ze verplichte het project te steunen.
En de disclaimers staan er in overvloed.

Maar kan snappen dat mensen zich genaaid voelen hierdoor.

Zelf niet aan deze mee gedaan, maar wel eens eerder een andere kickstarter gebacked voor RPG audio software (die netjes ontwikkeld werd) maar achteraf gratis aan de patreon gegeven werd en het basis prgramma gratis op steam kwam.
Daar wel wat van gezegd. Werd aangeboden het volledige bedrag terug te geven. (wat van mij ook niet hoefde omdat ik het initiatief goed vond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:35:
[...]

Dat is precies wat ik bedoel. De kickstarter was voor de serie te funden.
Wat gedaan werd door wat goedkope dingen als "reward" te geven.
De fallout is dus het feit dat gezien de maandelijkse inkomsten, veel fans (en vooral niet fans volgens mij) achteraf vonden dat ze heel die kickstarter niet nodig hadden en het dus enkel een moneygrab was.
Technisch gezien was dat natuurlijk ook zo. Die serie was al lang en breed gefinancierd door (uit m'n hoofd) HBO. Aan de andere kant was dat natuurlijk ook deels reclame en deels interesse peilen.
Maar goed, niemand die ze verplichte het project te steunen.
En de disclaimers staan er in overvloed.

Maar kan snappen dat mensen zich genaaid voelen hierdoor.
:Y @ beide
Zelf niet aan deze mee gedaan, maar wel eens eerder een andere kickstarter gebacked voor RPG audio software (die netjes ontwikkeld werd) maar achteraf gratis aan de patreon gegeven werd en het basis prgramma gratis op steam kwam.
Daar wel wat van gezegd. Werd aangeboden het volledige bedrag terug te geven. (wat van mij ook niet hoefde omdat ik het initiatief goed vond).
Hier zou ik me wel enorm genaaid voelen, eerlijk gezegd. d:)b dat jij hier beter mee omging dan ik gegaan zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:39:
[...]

Technisch gezien was dat natuurlijk ook zo. Die serie was al lang en breed gefinancierd door (uit m'n hoofd) HBO. Aan de andere kant was dat natuurlijk ook deels reclame en deels interesse peilen.

[...]

:Y @ beide

[...]

Hier zou ik me wel enorm genaaid voelen, eerlijk gezegd. d:)b dat jij hier beter mee omging dan ik gegaan zou zijn.
De eerste aflevering was zover ik weet puur via de kickstarter. Toen er heel veel positieve reactie kwam werd al heel snel (mogelijk een beetje te snel?) gemeld dat Amazon 2 seizoenen af wilde nemen.

Voelde me overigens idd genaaid.
Heb aangegeven dat ik het project steunde (net als de patreon) dus niet alles terug hoefde, maar voorgesteld de helft terug te krijgen in de vorm van 2 maanden gratis de patreon.
Effectief verloren ze er dan dus niets op en werd ik nog enigzins gecompenseerd.
Al met al heb ik het programma nu ruime een jaar later nog steeds niet gebruikt :X

Ben iets te impulsief met de aankopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Morelleth op 09-12-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akaendra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ach, de CR community is wel vaker over de zeik, zeker met bijv. sommige regels die wel of niet opgevolgd worden tot de letter.
Ik heb dan zoiets van, tis hun game en hun regels. Je hoeft niet te kijken/luisteren namelijk.

Heb zelf nooit al teveel D&D, ben zelf redelijk nieuw, en de groep waarmee ik speelde een hele tijd terug haakte af, daarna niet meer van gekomen want geen tijd ervoor, dus dingen zoals CR zijn wel leuk om op te hebben staan tijdens andere zaken.
Agreed dat vooral nieuwe spelers denken dat iedereen kan DMen zoals Matt echt niet goed wijs zijn.
Die man is een pro op VA gebied, evenals zijn spelers. Om dan hetzelfde te verwachten van anderen is gewoonweg dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Akaendra schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:02:
Ach, de CR community is wel vaker over de zeik, zeker met bijv. sommige regels die wel of niet opgevolgd worden tot de letter.
Ik heb dan zoiets van, tis hun game en hun regels. Je hoeft niet te kijken/luisteren namelijk.

Heb zelf nooit al teveel D&D, ben zelf redelijk nieuw, en de groep waarmee ik speelde een hele tijd terug haakte af, daarna niet meer van gekomen want geen tijd ervoor, dus dingen zoals CR zijn wel leuk om op te hebben staan tijdens andere zaken.
Agreed dat vooral nieuwe spelers denken dat iedereen kan DMen zoals Matt echt niet goed wijs zijn.
Die man is een pro op VA gebied, evenals zijn spelers. Om dan hetzelfde te verwachten van anderen is gewoonweg dom.
Misschien is dit dan een leuker alternatief over hoe we tegen D&D kijken:

https://www.theguardian.c...is-slaying-social-anxiety

CR is geproduceerd, niks mis mee, maar ik denk dat het "echte" sessies maar een beetje benaderd.
Geen probleem, zolang spelers maar hun verwachtingen realistisch houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Ach er zijn er vele, maar net zoals D&D het bekendste RPG systeem is, is Critical Role de bekendste groep.

Zelf vind ik Dungeons and Randomness het leukste. ( We spelen ook in die setting)
Maar volg ik ook de podcasts van Dark Dice.
Beide veel meer verhalend en minder op de mechanics. (die worden er vaak zelfs bijna helemaal uit geedit.)

En heb je bijvoorbeeld Adventure Time, The Chain, het kanaal van Wizards of the Coast zelf en vele, vele anderen.
En ook Nederlandse streams zoals van Vechel Fantasy.
En in elke andere taal die je maar kan bedenken.

Voor iedereen die het wil kijken/luisteren is er wel een stream te vinden.

Maar het leukste blijft wat mij betreft spelen.
Zo jammer alleen dat meer dan 2 verhaallijnen niet te doen is voor mij. En vaker spelen met de zelfde groepen er niet in zit.
Dan maar de kinderen in de zelfde wereld met de zelfde verhaallijnen laten kennis maken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:23:
[...]

Niet geheel mee eens. In DnD zit je ontzettend vast aan het stramien van je klasse. Ja, je kunt multi-classen maar ook dat zijn maar halve maatregelen, omdat je daarmee dingen gaat mislopen van je hoofdklasse. Je stelt je progressie als het ware een level uit elke keer dat je voor je subclass gaat.
Dat doet PF2E toch echt stukken beter.

Dus tot op zekere hoogte: ja het maar net wat je er als groep van maakt, maar als het systeem zich er niet voor leent kun je er aan blijven trekken en tweaken tot je een ons weegt.
Mwah, hoe strak je in het keurslijf zit is deels ook een eigen keuze. Wil je volle bak optimaliseren voor combat, dan eindig je snel in een bepaalde richting met relatief weinig keuze (want een paar opties zijn qua number crunching objectief beter).

Laat je dat los en is je doel een bepaald type karakter uit te werken, waarbij de cijfers niet op de eerste plaats staan, dan is er verbazend veel mogelijk, ook binnen de redelijk nauw gedefinieerde classes/subclasses.

Zo heb ik een char die geheel is opgebouwd rond een vooraf bedacht verhaal:

Opgegroeid in de sloppenwijk, heeft ze als kind geprobeerd bji het lokale thieves' guild (Shadow Thieves, want in Amn opgegroeid) te komen, want dan heb je wél wat te eten. Als aspirant-lid heeft ze een paar maanden meegedraaid, maar ze voelde zich er steeds minder lekker bij. Tuurlijk, zij had te eten, maar ze werd meer en meer geconfronteerd met waar dat vandaan kwam.

Toen ze mee moest om beschermingsgeld te innen en een kleine winkelier die zelf amper wat te makken had in elkaar geslagen werd voor wat kleingeld, brak er iets. Onderwreg terug naar de basis heeft ze haar collega omgelegd. Dat heeft ze nog een paar weken volgehouden: als aspirant-lid had ze informatie waarmee ze de collega's die beschermingsgeld innen kon overvallen en vermoorden. Uiteindelijk werd ze natuurlijk zelf verdacht en is ze ontsnapt. Ze nam zich voor om het thieves' guild niet uit te roeien, maar om het over te nemen, want alleen dan is er zekerheid dat er niet simpelweg een nieuwe club opstaat om de arme bevolking uit haar stadsdeel uit te persen. Wat de weg daarnaartoe met haar karakter zal doen... daar gaan we al spelend we achterkomen :)

Gevolg: een urban bounty hunter conquest paladin met dex, rapier, medium armor master (want stealth is een ding natuurlijk, ook met uiteindelijk scale mail). Spelen als een rogue zonder sneak attack, waar 'ineens' dingen (lees: smites) gebeuren wanneer ze zich kwaad maakt. Naarmate de levels stijgen (ze is paladin 1 nu), zal ze meer controle krijgen over haar paladin powers en die efficienter in kunnen zetten. Voor nu is het smiten nadat ze boos of geraakt is, healen en andere spells gebeuren nog niet want ze weet niet dat ze dat kan. Dat komt wel wanneer er een narratief handig moment is geweest (iemand ligt dood te gaan > lay on hands > huh?!)

Voorlopig is het de minst paladinny paladin die ik heb gebouwd, het is een vigilante met goede bedoelingen maar mogelijk fors negatieve effecten van haar acties, De combat zal me weinig boeien qua mechanics, ik hoop dat de DM ruimte gaat vinden om iets met deze achtergrond te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Bundin Dat is dus precies het soort karakter wat een aantal DM's niet zou accepteren, want je bent niet Paladin-achtig genoeg. Geen idee waarom sommige mensen zich zo hard vastklampen aan de traditionele vorm van een klasse.

Qua Lay on Hands, vergeet niet dat je jezelf ook kunt healen. Wonden die zichzelf mid-combat dichtschroeien nadat je helemaal in elkaar bent gemept past wel aardig bij het smiten als je boos bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Bundin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:35:
[...]

Als aspirant-lid heeft ze een paar maanden meegedraaid, maar ze voelde zich er steeds minder lekker bij.
...
Onderwreg terug naar de basis heeft ze haar collega omgelegd. Dat heeft ze nog een paar weken volgehouden: als aspirant-lid had ze informatie waarmee ze de collega's die beschermingsgeld innen kon overvallen en vermoorden.
...
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ehm.. dat is een beetje tegenstrijdig.
Moeite hebben met diefstal, sure. In een vlaag van woede 1 mede member vermoorden. Sure.
Maar daarna koelbloedig in de guild blijven en pas nadat meerdere andere guildgenoten vermoord zijn moeten vluchten? (Dan zou je sowieso al niet meer lvl 1 zijn btw)

Zou als DM zeggen, eerste stuk prima, kunnen we mee werken.
Helemaal als je dan inderdaad een vengence of conquest paladin wil spelen vanuit oogpunt de guild uit te willen roeien "for the greater good".
En elke vorm van Thieves/Assasins/Evil Guilds/Cults uitroeien is dus een motivatie/beweegreden voor die character om in een party te zitten.
Iets waarvoor je uitkomt en deel maakt van je character.

2e stukje not so much. (Tenzij je een evil party speelt, waarbij ze allemaal juist die Thieves Guild uit de weg willen ruimen)

Rede daarvoor is heel simpel.

Elke character in een party moet een reden hebben om samen te willen werken met anderen.
En anderen moeten een reden hebben en het vertrouwen om samen te willen werken met jou character.

De wijze waarop deze character is bedacht, sluit het 1 of het ander juist uit in mijn ogen.
Want wie wil een teamgenoot (die je pas net kent) die haar eigen guildgenoten vermoordde dus op zijn zachts gezegd heel twijfelachtig is in betrouwbaarheid?
Of als je de motivatie niet weet als partymember, waarom zou je dan reden hebben om achter de Thieves Guild aan te gaan? Dan heb je een backstory die nooit bruikbaar zal zijn.
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:53:

Qua Lay on Hands, vergeet niet dat je jezelf ook kunt healen. Wonden die zichzelf mid-combat dichtschroeien nadat je helemaal in elkaar bent gemept past wel aardig bij het smiten als je boos bent.
Ik probeer express te beschrijven dat combat vooral ook een uitputtingsslag is en niet zo zeer diepe wonden die geheeld worden tijdens combat. (Death by a thousand cuts)
De killing blow is dat dan juist wel, een fatale wond.
Of voor de characters een knockout is een fatale wond als er niets aan gedaan word.

Maakt het ook wat minder "ongeloofwaardig" als iemand een dolk in zijn nek krijgt dat die gewoon nog zoveel rondes door kan vechten of na 1 kleine healspell miraculeus geen schrammetje meer heeft.
Maar goed, dat is dus maar net hoe je speelt :P

[ Voor 18% gewijzigd door Morelleth op 09-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:53:
@Bundin Dat is dus precies het soort karakter wat een aantal DM's niet zou accepteren, want je bent niet Paladin-achtig genoeg. Geen idee waarom sommige mensen zich zo hard vastklampen aan de traditionele vorm van een klasse.

Dan heb ik geluk gehad met mijn DMs, want ik heb nog nooit klachten gehad over rules-legal characters vanwege een verhaal. Maar zoals eerder al aangegeven, daar is session zero voor. Wordt iets als dit dan afgeschoten, dan zal ik (na een vriendelijke poging de DM op andere gedachten te brengen) beleefd afhaken en iets anders doen met mijn tijd. De vrijheid om zelf te bepalen hoe mijn karakter reageert op zaken moet er echt wel zijn. Als ik een railroad wil dan kijk ik wel een film :) (uitzondering: murder hobo's en "ik ben een rogue dus ik beroof mijn party iedere nacht, ook nadat de spelers aangeven dat echt niet meer tof te vinden", maar dan is het vaker de groep als geheel ipv alleen de DM die een andere speler weert.

Natuurlijk kan een DM de spelers kanten op duwen, maar graag met enige subtiliteit. En het staat een DM ook 100% vrij om te zeggen "je shadow thieves verhaal is cool, maar past niet in mijn campaign, dus daat gaat niks mee gebeuren". Dan is het aan mij om te besluiten wel/niet mee te doen. Overigens zou ik dan prima meedoen met dit character, ook zonder actieve sidequests is het een prima basis voor ontwikkeling van het karakter binnen de DMs verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Morelleth schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:59:
[...]
2e stukje not so much. (Tenzij je een evil party speelt, waarbij ze allemaal juist die Thieves Guild uit de weg willen ruimen)

Rede daarvoor is heel simpel.

Elke character in een party moet een reden hebben om samen te willen werken met anderen.
En anderen moeten een reden hebben en het vertrouwen om samen te willen werken met jou character.

De wijze waarop deze character is bedacht, sluit het 1 of het ander juist uit in mijn ogen.
Want wie wil een teamgenoot (die je pas net kent) die haar eigen guildgenoten vermoordde dus op zijn zachts gezegd heel twijfelachtig is in betrouwbaarheid?
Of als je de motivatie niet weet als partymember, waarom zou je dan reden hebben om achter de Thieves Guild aan te gaan? Dan heb je een backstory die nooit bruikbaar zal zijn.
Super fair. Ik verwacht ook zeker niet van een DM dat mijn backstory ineens de hele campaign wordt, ik verwacht zelfs niet dat er een 'moord een basis uit' quest komt. Wel hoop ik op af en toe encounters met die thieves, zodat mijn character ineens (voor de party onverwacht) heel veel feller/agressiever zal reageren (of het nou combat of social is), of dat de party overvallen wordt door die thieves in een random encounter, want "ze wisten dat mijn char daar wellicht zou zijn".

Dat zal dan vragen oproepen bij de party met hopelijk een leuke roleplay mogelijkheid. Bijvoorbeeld uitleg van mijn char dat ze spijt heeft van haar tijd in de guild, geprobeerd heeft het "goed te maken" door de winkeliers te beschermen, ja ze heeft moorden gepleegd maar dat ziet ze als criminaliteit stoppen. Misschen vindt de party dat vreselijk verdacht, maar krijgt ze een kans omdat ze in de party altijd fair is geweest (zou ze ook echt), misschien geloven ze haar motivatie niet echt, dat is aan de andere spelers natuurlijk. Als het echt tot strijd in de party komt, dan komen we zelfs daar wel uit. Indien nodig met een nieuw character want anderen mogen prima weigeren met een ex-thief samen te werken. Al zou ik dat ver vinden gaan als ze zelf altijd positief bejegend waren in de party.

Een achtergrondverhaal is niet meer dan een serie haakjes waar een DM wel of niet iets mee kan doen om af en toe een party member in de spotlight te zetten met een persoonlijk tintje. Zeker geen template om de hele groep mee bezig te moeten houden :)

En als het verhaal zich compleet ergens anders afspeelt en er geen shadow thief in de buurt is, fine. Character is dan de stad uit gevlucht totdat het weer rustiger is en heeft door dat ze echt te noob is om een serieuze kans te maken. Dus mee met party en ervaring opdoen.

(en waarom nog level 1? commoners vermoorden ook wel eens iemand, dan zijn ze nog steeds commoners, dus eh... ervaring uit het verleden biedt in dit geval geen levels in de toekomst ofzo ;))

[ Voor 29% gewijzigd door Bundin op 09-12-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Bundin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:03:
[...]

Een achtergrondverhaal is niet meer dan een serie haakjes waar een DM wel of niet iets mee kan doen om af en toe een party member in de spotlight te zetten met een persoonlijk tintje. Zeker geen template om de hele groep mee bezig te moeten houden :)
Daar maak ik zelf de fout merk ik dat ik teveel ALLES van mijn party hun backstories wil integreren. Waardoor ik nu mogelijks met een veel grotere campaign bezig ben dan dat mijn party zelf al door heeft... Maar we zien wel waar het naartoe gaat :D
[...]
En als het verhaal zich compleet ergens anders afspeelt en er geen shadow thief in de buurt is, fine. Character is dan de stad uit gevlucht totdat het weer rustiger is en heeft door dat ze echt te noob is om een serieuze kans te maken. Dus mee met party en ervaring opdoen.
Je build vind ik wel leuk! Als DM zou ik sowieso je uit de stad halen om meer ervaring op te doen en dan sterker terug te kunnen komen. En ik zou ook kijken of een andere speler zin heeft om ook iemand te zijn die uit de lokale thieves' guild ook gevlucht is. Want @Morelleth haalt idd goed punt aan: waarom zou iemand je vertrouwen. Eigenlijk zie ik het eerder als een basis voor een oneshot/twoshot waarbij alle spelers een character hebben die wraak willen nemen op de Shadow Thieves in de stad. Tenzij je idd de nodige flexibiliteit toont om ook met een party mee te willen gaan om sterker terug te keren in de toekomst.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Morelleth voor mij kan alles wat je niet naar 0 zet van alles zijn; uitputting, schrammen, blauwe plekken maar ook oppervlakkige snijwonden. Qua pijlen e.d. is het lastiger, maar er zijn genoeg manieren om daar non-lethal door te worden geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
ElkeBxl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:21:
[...]

Tenzij je idd de nodige flexibiliteit toont om ook met een party mee te willen gaan om sterker terug te keren in de toekomst.
Absoluut! En best kans dat ze na een aantal jaar aan avonturen elders helemaal geen behoefte meer heeft om die Thieves op te zoeken. Het blijft een conquest paladin met bepaalde karakteristieken natuurlijk en als ze Shadow Thieves tegenkomt zal men dat merken, maar de focus kan met het verstrijken van tijd prima verschuiven naar iets anders dat wél in de plannen van de DM valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
[...]

Super fair. Ik verwacht ook zeker niet van een DM dat mijn backstory ineens de hele campaign wordt, ik verwacht zelfs niet dat er een 'moord een basis uit' quest komt. Wel hoop ik op af en toe encounters met die thieves, zodat mijn character ineens (voor de party onverwacht) heel veel feller/agressiever zal reageren (of het nou combat of social is), of dat de party overvallen wordt door die thieves in een random encounter, want "ze wisten dat mijn char daar wellicht zou zijn".

True.
Des te geloofwaardiger dat ze je als de verrader zien en net dat beetje extra proberen te doen om je te pakken te krijgen als het bij slechts 1 moord is gebleven waarna je vluchtte.
Daarentegen als je achtergrond zou zijn dan je meerdere guildmembers hebt vermoord en ze zo compleet hebt verraden, zie ik als DM maar 1 mogelijkheid als je die zelfde guild ooit tegen komt. Ze zetten alles op alles om jou te vermoorden.

Ik heb in mijn campaign ook de backstories van mijn spelers enigzins moeten sturen om het te laten passen.

Eentje wilde van een belangrijke figuur in de geschiedenis van de wereld (een extreme xenefoob die alle non humans dood wilde) als non human hoog in het hof geinfiltreerd zijn en het halve hof vergiftigd hebben. Terwijl ze een relatie had met de neef van die koning. Ze uit een dorpje aan de andere kant van het continent kwam en eigenlijk geen enkele reden had om hem te haten.
Haar vader was betrokken bij het doden van de machtigste draak die ooit geleefd heeft (en slechts door 50+ paladins en een extreme magie gebruiker gedood kon worden) aan de andere kant van het continent.
Dus ze haat draken en wil ze allemaal uitroeien.

Dit is is enigzins naar beneden bij gesteld tot het vermoorden van 1 nobelman, terwijl ze in de keuken werkte. (Half elf en altijd voorzorgsmaatregelen dat het niet gezien werd) Het dorpje waar ze vandaan komt moet nog maar eens veranderd worden om het logisch te laten zijn. (stukje dichterbij en in het invloedsgebied van de oorlog bv.)
En die draak, vooruit dan. Dat is in elk geval het verhaal zoals haar character het kent.

Voor een andere speler, wilde die hoog qua invloed in een guild zitten, veel contra missies in de oorlog hebben uitgevoerd en eigenlijk al een lvl 10+ character zijn qua backstory, met bijbehorende vijanden. En een connectie met dat zelfde hof en die koning (maar in dit geval een halfling).
Enige reden waarom die backstory kan (na wat dingen passend te hebben gemaakt met de geschiedenis) is de foltering, die er ook in zat, het geheugenverlies en compleet nieuw leven wat in de 3 jaar daarna opgebouwd was. Langzaam aan weer op nul moeten beginnen dus.
De connectie van met het hof was wel enigzins getweaked.
ElkeBxl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:21:
[...]

Daar maak ik zelf de fout merk ik dat ik teveel ALLES van mijn party hun backstories wil integreren. Waardoor ik nu mogelijks met een veel grotere campaign bezig ben dan dat mijn party zelf al door heeft... Maar we zien wel waar het naartoe gaat :D

[...]
Klinkt bekend. De hierboven genoemde characters, spelen in een campaign die 3 jaar na de oorlog zich afspeelt. En ze zijn nu op zoek naar de "nazi" schat van die xenofobe koning.
Maar hebben wat complicaties gevonden onderweg.
Terwijl er nog wat andere zaken van andere characters tussendoor lopen die ook weer invloed hebben. :P
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 16:21:
@Morelleth voor mij kan alles wat je niet naar 0 zet van alles zijn; uitputting, schrammen, blauwe plekken maar ook oppervlakkige snijwonden. Qua pijlen e.d. is het lastiger, maar er zijn genoeg manieren om daar non-lethal door te worden geraakt.
Precies. Alle oppervlakkige wonden en uitputting tijdens een gevecht. Pijlen kunnen ook afketsen en een flinke impact maken. (zelfde als een klap tegen je armor) Of slechts minimaal door armor heendringen. Schampshoten etc.
Magie het zelfde verhaal, levert vooral uitputting op. Doet pijn, demoraliseerd of jaagt angst aan.
Maakt het zoveel leuker als het niet alleen mechanisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
@Morelleth Fair enough, terugschalen naar 2 moorden (de tweede maakte haar verdacht, ze vermoeden dat de eerste ook haar werk was maar weten het niet zeker) is prima behapbaar en doet weinig af aan de rest van de motivatie. Zelfs maar 1 zou kunnen, maar dan zou ik de stap naar conquest paladin wat moeilijk vinden. Daar zit wat mij betreft meer planning in dan een vengeance paladin: ergens is een concreet besluit genomen om de bende te ondermijnen en over te nemen, daaom conquest ipv vengeance. En ik zou graag bij conquest blijven hangen want biedt naar mijn mening interessantere ruimte voor 'grijs' ipv puur zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Heeft iemand hier de digitale versies van bijvoorbeeld Volo's Guide to Monsters? Het schijnt dat ze hele lappen tekst met lore over kwaadaardige wezens zoals Gnolls, Beholders en Mind Flayers hebben verwijderd in een recente errata. In de link is het niet helemaal duidelijk wat er ontbreekt maar op reddit hebben ze het over pagina's aan content...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

ErikT738 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:46:
Heeft iemand hier de digitale versies van bijvoorbeeld Volo's Guide to Monsters? Het schijnt dat ze hele lappen tekst met lore over kwaadaardige wezens zoals Gnolls, Beholders en Mind Flayers hebben verwijderd in een recente errata. In de link is het niet helemaal duidelijk wat er ontbreekt maar op reddit hebben ze het over pagina's aan content...
Als je Google opent en je typt "Volo's Guide to Monsters" is direct het eerste resultaat een PDF op Google Drive met de 2016 editie van dat boek.

Eventueel kan ik je de link via DM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Vagax schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:01:
[...]

Als je Google opent en je typt "Volo's Guide to Monsters" is direct het eerste resultaat een PDF op Google Drive met de 2016 editie van dat boek.

Eventueel kan ik je de link via DM sturen
Ik heb het fysieke boek staan dus geen PDF nodig. Het gaat me meer om het principe.

De brave burgers die hun digitale content netjes bij WotC hebben gekocht worden nu benadeeld t.o.v. piraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:46:
Als ik die errata zo snel scan, hebben ze vooral alignments verwijdert... Want stel je voor dat een heel ras algemene en vaak voorkomende specifieke kenmerken heeft. |:(

Verder lijken de adviezen voor het RP'en van evil creatures verwijdert... Lekker behulpzaam :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:08:
[...]

Als ik die errata zo snel scan, hebben ze vooral alignments verwijdert... Want stel je voor dat een heel ras algemene en vaak voorkomende specifieke kenmerken heeft. |:(

Verder lijken de adviezen voor het RP'en van evil creatures verwijdert... Lekker behulpzaam :')
Inderdaad, waarom zou je de brein-etende tentakelmonsters als "inherently evil" beschrijven?

Ik kwam op reddit deze aangepaste omschrijving van de alignment van humans tegen, waarschijnlijk wordt deze vanaf nu op alle "sentient" wezens toegepast :+
There is no typical [insert race here]. [Insert race here] have widely varying tastes, morals, and customs in the many different lands where they have settled.

Although some [insert race here] can be xenophobic, in general their societies are inclusive. [Insert race here] lands welcome large numbers of other humanoids, just like the humans do.

[Insert race here] tend toward no particular alignment. The best and the worst are found among them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:42:
[...]

Inderdaad, waarom zou je de brein-etende tentakelmonsters als "inherently evil" beschrijven?

Ik kwam op reddit deze aangepaste omschrijving van de alignment van humans tegen, waarschijnlijk wordt deze vanaf nu op alle "sentient" wezens toegepast :+

[...]
Zucht... Ik ben behoorlijk fan van hoe Chris Perkins het probeerde in Wild Beyond the Witchlight. <CREATURE> is typically <ALIGNMENT>. Geeft je alle vrijheid && alle richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Ach good and evil zijn een kwestie van perspectief.
Wezens die heel de wereld tot slaaf willen maken en uitroeien?
Kan je wel als kwaadaardig bestempelen.

Maar ja, vanuit hun perspectief is dat een gevalletje van voedsel willen benutten om hun eigen soort voort te laten bestaan.
Beetje zoals dieren gehouden worden. Hoezo is dat kwaadaardig?
Maakt het terugvechtende vee ook niet slecht, maar des te meer reden ze niet te laten lijden en ze gedachteloos en tot slaaf te maken.
Kwestie van mededogen tonen.
Maar die humans die doden voor lol en sport.. tja die zijn gewoon kwaadaardig.

De allignments uit boeken halen is in dat opzicht dus niet zo weg wat mij betreft. (speel sowieso al niet eens met allignments overigens)
Handvaten weghalen uit boeken hoe iets te spelen is wel erg.

Gelukkig genoeg online te vinden voor mensen die die handvaten zoeken. Wizards is in dat opzicht echt niet de enige bron van info.
Ook niet wat betreft monsters/creatures. Uitgevers zoals Kobald Press hebben nog genoeg boeken voor degene die meer willen.
En natuurlijk de homebrew voor iedereen die af wil wijken van de boeken.

Keuze genoeg..

[ Voor 31% gewijzigd door Morelleth op 15-12-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:01:
Ach good and evil zijn een kwestie van perspectief.
Wezens die heel de wereld tot slaaf willen maken en uitroeien?
Kan je wel als kwaadaardig bestempelen.

Maar ja, vanuit hun perspectief is dat een gevalletje van voedsel willen benutten om hun eigen soort voort te laten bestaan.
Beetje zoals dieren gehouden worden. Hoezo is dat kwaadaardig?
Maakt het terugvechtende vee ook niet slecht, maar des te meer reden ze niet te laten lijden en ze gedachteloos en tot slaaf te maken.
Kwestie van mededogen tonen.
Maar die humans die doden voor lol en sport.. tja die zijn gewoon kwaadaardig.

De allignments uit boeken halen is in dat opzicht dus niet zo weg wat mij betreft. (speel sowieso al niet eens met allignments overigens)
Handvaten weghalen uit boeken hoe iets te spelen is wel erg.

Gelukkig genoeg online te vinden voor mensen die die handvaten zoeken. Wizards is in dat opzicht echt niet de enige bron van info.
Ook niet wat betreft monsters/creatures. Uitgevers zoals Kobald Press hebben nog genoeg boeken voor degene die meer willen.
En natuurlijk de homebrew voor iedereen die af wil wijken van de boeken.

Keuze genoeg..
toon volledige bericht
Keuze genoeg, maar lang niet iedereen weet (of wil) andere bronnen te vinden. Of kan die überhaupt betalen. Het geforceerd politiek correcte geneuzel is zo'n enorme onzin in een fucking fantasie spel. Enkel omdat een paar zwakke mensen zich beledigd voelen (vaak ook nog mbt een groep mensen waar ze niet bij horen, noch die er enige problemen mee heeft).

Voor mij komt het er samenvattend op neer dat enkel racisten vinden dat Orcs lijken op negers/zwarten/gekleurde mensen*.

*: Doorhalen wat niet meer politiek correct is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:30:
[...]

Keuze genoeg, maar lang niet iedereen weet (of wil) andere bronnen te vinden. Of kan die überhaupt betalen. Het geforceerd politiek correcte geneuzel is zo'n enorme onzin in een fucking fantasie spel.
Kan je daar geen ongelijk in geven. Het is triest dat ze het doen.

Van de andere kant bedenk ook dat Wizards niets anders is dan een commercieel bedrijf dat zo min mogelijk gezeik wil en zo'n breed mogelijk publiek aan wil proberen te spreken.
Dat is letterlijk de enige reden dat ze dit soort dingen doen.
En ben je het daar niet mee eens dan zit er maar 1 ding op en dat is niet meer hun producten kopen.

Er zijn enorm veel (ook gratis) adventures en andere bronnen te vinden.
En uiteraard andere systemen.

In de tussentijd voel ik me als DM meer dan genoeg bedreven in het spel om welke willekeurige bron dan ook te benutten voor ideeën en vervolgens te verwerken in mijn campaign. Boeiend of in een boek staat of ze evil of good zijn.
Maar begin je net, dan weet je niet beter dan wat er in een boek staat
En dan maakt het wel of niet evil zijn en wel/niet politiek correcte content ook geen mallemoer uit want je volgt waarschijnlijk een pre-written adventure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op woensdag 15 december 2021 @ 10:15:
[...]

Kan je daar geen ongelijk in geven. Het is triest dat ze het doen.

Van de andere kant bedenk ook dat Wizards niets anders is dan een commercieel bedrijf dat zo min mogelijk gezeik wil en zo'n breed mogelijk publiek aan wil proberen te spreken.
Dat is letterlijk de enige reden dat ze dit soort dingen doen.
En ben je het daar niet mee eens dan zit er maar 1 ding op en dat is niet meer hun producten kopen.

Er zijn enorm veel (ook gratis) adventures en andere bronnen te vinden.
En uiteraard andere systemen.

In de tussentijd voel ik me als DM meer dan genoeg bedreven in het spel om welke willekeurige bron dan ook te benutten voor ideeën en vervolgens te verwerken in mijn campaign. Boeiend of in een boek staat of ze evil of good zijn.
Maar begin je net, dan weet je niet beter dan wat er in een boek staat
En dan maakt het wel of niet evil zijn en wel/niet politiek correcte content ook geen mallemoer uit want je volgt waarschijnlijk een pre-written adventure.
toon volledige bericht
Het probleem is dat WotC's klanten niet de mensen zijn waar ze nu hun shit op richten. Althans, dat denk ik. De betalende klanten zitten namelijk niet op twitter. Tenminste, keer op keer blijkt dat de uitspraak "go woke, go broke" een behoorlijke kern van waarheid bevat. De politiek correct jankerds zijn in de minderheid, maar overschreeuwen alles op sociale media.

Helpt natuurlijk niet dat bepaalde designers bij WotC op sociale media ook heel veel doen aan politieke virtue signalling. Bekijk bijv. Perkins' tijdlijn maar eens :')... Grappige is dat Perkins één van de grootste sneeuwvlokjes lijkt wanneer je zijn tijdlijn bekijkt, echter als ik zijn avonturen bekijk lijkt het er bij mij op dat hij zijn politiek juist uit het spel wil houden. /rant

Gelukkig lijkt het er op dat meer en meer bedrijven erachter komen dat winst belangrijker is dan buigen voor een luide massa idioten op het internet. Denk dat het uiteindelijk wel weer goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:24
Hi allen. Ik kwam net dit topic tegen toen ik wat informatie zocht en niet vond. Wellicht dat mijn mede-Tweakers wel het antwoord weten op mijn vraag.

Eerst even een stukje context. Ik ben zelf een DM voor een groep Nederlandse spelers. We hebben samen veel lol en alles zit wel snor. Behalve op één punt. Ik wil namelijk graag zoveel mogelijk alles in het Nederlands houden. Nou is D&D wel een Engels spel met veel Engelse kreten dus dat wordt al een lastige uitdaging. Ik merk dat ik echt heel veel termen en concepten ken in Engels over mythen, fantastische wezens en middeleeuwse constructies. Maar eigenlijk bitter weinig de Nederlandse tegenhangers. Ik moet dan vrij vaak de Engelse term gebruiken om iets te omschrijven. Half Engels, half Nederlandse zinnen bekken gewoon niet lekker. En daarnaast is er regelmatig wat spraakverwarring bij het omschrijven van een gebouw.

En nou komen we dan ook bij de vraag uit. Weten jullie een lijst van woorden op dit gebied?
De Nederlandse namen van monsters zou al een goed begin zijn. Ook woorden op gebied van magie, het hemelse/demonische, het feeënrijk, en algemene (middeleeuwse) bouwtermen zouden mij goed helpen.

Alvast dank, allen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
Nathilion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:12:

...

Maar eigenlijk bitter weinig de Nederlandse tegenhangers. Ik moet dan vrij vaak de Engelse term gebruiken om iets te omschrijven. Half Engels, half Nederlandse zinnen bekken gewoon niet lekker. En daarnaast is er regelmatig wat spraakverwarring bij het omschrijven van een gebouw.

En nou komen we dan ook bij de vraag uit. Weten jullie een lijst van woorden op dit gebied?
De Nederlandse namen van monsters zou al een goed begin zijn. Ook woorden op gebied van magie, het hemelse/demonische, het feeënrijk, en algemene (middeleeuwse) bouwtermen zouden mij goed helpen.

Alvast dank, allen.
Ik heb geen lijst voor je, maar weet wel dat er in de tussentijd steeds meer Nederlandstalige 5E boeken uit komen.
Zoals van https://projectepos.nl/5e/

Hierin staan de omschrijvingen wel in het nederlands, maar de monsters en abilities nog wel in het engels.
Om verwarring met het bron materiaal van Wizards te voorkomen.

Mogelijk heb je daar al wat aan.

Maar verder is de beste bron dan gewoon nederlandstalige fantasie, sprookjes en mythen denk ik.
En voor gebouwen/omgevingen het relatief simpel houden. Materiaal gebruik, formaat, kleur etc. Anders kom je sowieso al snel bij vakjargon uit wat de meeste mensen toch al niet kennen.

[ Voor 11% gewijzigd door Morelleth op 15-12-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:59:
[...]

Ik heb geen lijst voor je, maar weet wel dat er in de tussentijd steeds meer Nederlandstalige 5E boeken uit komen.
Zoals van https://projectepos.nl/5e/

Hierin staan de omschrijvingen wel in het nederlands, maar de monsters en abilities nog wel in het engels.
Om verwarring met het bron materiaal van Wizards te voorkomen.

Mogelijk heb je daar al wat aan.

Maar verder is de beste bron dan gewoon nederlandstalige fantasie, sprookjes en mythen denk ik.
En voor gebouwen/omgevingen het relatief simpel houden. Materiaal gebruik, formaat, kleur etc. Anders kom je sowieso al snel bij vakjargon uit wat de meeste mensen toch al niet kennen.
Dis is dan wel weer jammer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q9gwfHz7aeLtJ63lJl_iJvdezo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AjwPEi39EIRmhfZyNTd5tzx.png?f=fotoalbum_large
Campagnes en 'Korte avonturen' lijken mij gewoon Nederlandse woorden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Lol.
Dat is dan wel weer zo.

Moet je ze even een berichtje sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
@MC Taz Man Haha, dat is nou een schoolvoorbeeld van waar ik nou ook tegen aan loop. Zo veel Engelse woorden die er in sluipen.

Ik heb niks tegen Engels. Sterker nog, ik heb wat jaartjes in het VK gewoond en gewerkt. Het Engels is mij vertrouwd. En daar zit meteen het probleem als verhalenverteller. In twee talen denken vertelt gewoon niet zo lekker. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:46:
Lol.
Dat is dan wel weer zo.

Moet je ze even een berichtje sturen ;)
Goed punt, will do :D
Nathilion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:51:
@MC Taz Man Haha, dat is nou een schoolvoorbeeld van waar ik nou ook tegen aan loop. Zo veel Engelse woorden die er in sluipen.

Ik heb niks tegen Engels. Sterker nog, ik heb wat jaartjes in het VK gewoond en gewerkt. Het Engels is mij vertrouwd. En daar zit meteen het probleem als verhalenverteller. In twee talen denken vertelt gewoon niet zo lekker. :-)
Ik snap je volledig hoor. Ik heb geen problemen met het combineren van de talen, maar dat is puur vanuit de houding "WotC heeft het nu eenmaal niet in NL". Ik begrijp heel goed dat mensen wel problemen hebben met het combineren. Het is idd "niet chique", om het netjes te zeggen... "Lelijk" is een kwalificatie die ook te gebruiken is ;)

Een ander persoonlijk taal irritatie puntje is dat op de Dutch20 discord DM's zijn die per se Engels in karakter willen... De hel doe je dan op een NL discord? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:20:
[...]

Een ander persoonlijk taal irritatie puntje is dat op de Dutch20 discord DM's zijn die per se Engels in karakter willen... De hel doe je dan op een NL discord? :')
Tja, zit ook op die discord en ben ook met een groep toen gaan spelen (die helaas door een mental breakdown van de DM niet lang duurde) maar wel engelstalig.
Het is meer een DnD discord voor mensen in Nederland, dan per definitie Nederlandstalig.

Bedenk dat er ook heel veel uitwisselings studenten en expats spelen. En die zijn over het algemeen niet echt de nederlandse taal machtig.

Vind het in dat opzicht alleen maar goed dat er meerdere smaken zijn en dat ook vooraf vermeld word.

Speel zelf met mijn groep volledig in het engels. Ook het geoewehoer aan tafel en in de groeps app.
Maar dat is deels doordat we 2 zuid afrikanen er bij hebben die weliswaar Nederlands spreken, maar we allemaal zo vertrouwd zijn met engels dat het meer automatisch gaat dan niet.
Maakt het verder allemaal wel een stuk makkelijker.

Voor mijn kids moet ik toch wat meer moeite doen om om te switchen naar Nederlands. :P
Maar dat lag weer ff stil. (Aandacht verloren en zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 12:38
MC Taz Man schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:20:
[...]
Ik denk dat een groot deel van de mensen die in Nederland spelen alsnog in het Engels spelen.

Ik weet dat ik zelf bijvoorbeeld niet in het Nederlands wil spelen. Toch heb ik al mijn groepen via Nederlandse discords en websites gevonden. Dat was op internationale discords e.d. minder makkelijk gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Ik speel en DM gewoon in het Nederlands. Mits tenzij het echt niet te vertalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Mijn eerste avontuur (Lost Mines of Phendelver) heb ik ook in het Nederlands gedaan en had niet veel moeite met vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
Dan ben ik wel benieuwd naar hoe je de namen van wezens als 'banshee', '(hob)goblin', 'ghoul' en 'wraith' hebt vertaald. Van alle vier weet ik wat ze zijn. Maar ik vind het juist leuk om ook de Nederlandse namen te leren. Vooral ook omdat je dan zo in aanraking komt met de folklore achter die wezens. Dat vind ik gewoon leuk. :-)

Ik weet dat goblins in het Nederlands aardmannetjes zijn. Wraiths zijn schimmen. Maar wat is een banshee? Of een ogre?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Nathilion schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:10:
Dan ben ik wel benieuwd naar hoe je de namen van wezens als 'banshee', '(hob)goblin', 'ghoul' en 'wraith' hebt vertaald. Van alle vier weet ik wat ze zijn. Maar ik vind het juist leuk om ook de Nederlandse namen te leren. Vooral ook omdat je dan zo in aanraking komt met de folklore achter die wezens. Dat vind ik gewoon leuk. :-)

Ik weet dat goblins in het Nederlands aardmannetjes zijn. Wraiths zijn schimmen. Maar wat is een banshee? Of een ogre?
Witte Wieven misschien? In de Nederlandse Shrek gebruiken ze Oger, maar geen idee of dat echt iets is in het Nederlands.

Wij doen vaak alle tekst in het Nederlands maar dit soort Namen in het Engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ErikT738 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:37:
[...]

Witte Wieven misschien? In de Nederlandse Shrek gebruiken ze Oger, maar geen idee of dat echt iets is in het Nederlands.

Wij doen vaak alle tekst in het Nederlands maar dit soort Namen in het Engels.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
Hallo,

Hebben hier mensen ervaring met DnD solo? bijvoorbeeld in combinatie met de The-Solo-Adventurer-s-Toolbox van Paul Bimler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Strebla schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:37:
Hallo,

Hebben hier mensen ervaring met DnD solo? bijvoorbeeld in combinatie met de The-Solo-Adventurer-s-Toolbox van Paul Bimler?
Heb wel eens 1 op sessies gedaan voor het opbouwen van de achtergrond van een karakter. Maar niet een campaign o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
ah ok, ik hoop het te gebruikern voor een solo sessie zonder voor gedrukte campain...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Strebla schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:51:
ah ok, ik hoop het te gebruikern voor een solo sessie zonder voor gedrukte campain...
Hoe bedoel je "solo" precies? Één speler en één DM of helemaal zonder DM spelen? Dat laatste zijn hulpmiddelen voor, maar volgens mij is het vrij beperkt. Spelen met één speler is mogelijk, maar dan zou ik al gauw naar een soort Dishonored-achtig avontuur neigen waar het vooral de bedoeling is om géén combat te starten. Door de action-economy ben je als één speler al snel in het nadeel. Daar zijn ook wel weer kunstgrepen voor, maar dan kan je beter een skirmish game gaan spelen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Ik ben benieuwd... Wat vinden mensen van de Prom & Dating simulator toevoegingen in Strixhaven?

Persoonlijk vind ik het helemaal niets & zal ik dat ook nooit in m'n spellen integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het hele idee van DnD is de sociale interactie en het roleplayen, dat heb je met een solo adventure toch heel veel minder. Als je het puur speelt om dobbelstenen te rollen en combat kun je beter Baldurs Gate of Diablo op de computer gaan spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:30:
Ik ben benieuwd... Wat vinden mensen van de Prom & Dating simulator toevoegingen in Strixhaven?

Persoonlijk vind ik het helemaal niets & zal ik dat ook nooit in m'n spellen integreren.
Het hele boek voelt voor mij een beetje nutteloos (voor zover ik het heb bekeken). Het is zeker niet de spannendste Magic: the Gathering setting waar ze iets mee konden doen.

Binnenkort ga ik een "competitief" one-shot spelen waarbij het de bedoeling is binnen 3 real-time uren een dungeon te clearen en daarbij zo min mogelijk dood te gaan en zo veel mogelijk punten te verdienen. Heeft iemand nog suggesties voor must-have spreuken voor mijn level 8 Fairy Twilight Cleric? Het enige plan wat ik tot nu toe heb is Spirit Guardians casten en vijanden met de Telekinetic feat er in te duwen voor wat extra schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Dus... Dat was (praktisch) een TPK...

De spelers wilde per se, met hun lvl 9, naar Well of Dragons. Tiamat had hun gewaarschuwd om dit niet te doen, of zich bij haar te voegen, of haar draken tegenkomen. Ze kozen, uiteraard, voor het laatste.

Skyreach Castle was lekker onderweg toen ze werden aangevallen door een witte en blauwe volwassen draak. De vampier die ook langs kwam maakte niet heel veel indruk.

Problemen met locaties en pech op de death saves, hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat slechts enkel de Wizard het overleefd heeft.

Nu hebben de spelers er voor gekozen om de tijd tussen deze en de volgende sessie te nemen om te beslissen of ze een nieuw karakter willen, of resurrection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:51:

De spelers wilde per se, met hun lvl 9, naar Well of Dragons. Tiamat had hun gewaarschuwd om dit niet te doen, of zich bij haar te voegen, of haar draken tegenkomen. Ze kozen, uiteraard, voor het laatste.

Skyreach Castle was lekker onderweg toen ze werden aangevallen door een witte en blauwe volwassen draak. De vampier die ook langs kwam maakte niet heel veel indruk.

Problemen met locaties en pech op de death saves, hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat slechts enkel de Wizard het overleefd heeft.

Nu hebben de spelers er voor gekozen om de tijd tussen deze en de volgende sessie te nemen om te beslissen of ze een nieuw karakter willen, of resurrection.
Tja, shit happens en soms maken spelers ondoordachte keuzes. Wij hadden gisteren ook nog bijna een TPK in Pathfinder 2, maar de DM toonde genade en vond dat de laatst overgebleven vijand als huurling zonder echte loyaliteit aan haar opdrachtgever er liever met alle loot vandoor zou gaan dan door te blijven vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MC Taz Man schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:51:

Acties -> gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Tja, shit happens en soms maken spelers ondoordachte keuzes. Wij hadden gisteren ook nog bijna een TPK in Pathfinder 2, maar de DM toonde genade en vond dat de laatst overgebleven vijand als huurling zonder echte loyaliteit aan haar opdrachtgever er liever met alle loot vandoor zou gaan dan door te blijven vechten.
Dat zou ik nooit doen als DM. Precies vanwege
Uitzondering is natuurlijk dat het verklaarbaar was. Bijvoorbeeld; de reden dat de draken gaan 'double-tap' deden of de karakters op aten, is dat dit Tiamat's laatste waarschuwing was. Bij de Well of Dragons had ik 15 dragen gepland. 3 per kleur. Allen volwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat zou ik nooit doen als DM. Precies vanwege Acties -> gevolgen.
Normaal niet, maar we zijn nu nog met z'n allen een nieuw systeem aan het leren. Als we niet zo sub-optimaal hadden gespeeld en gebouwd hadden we de combat moeten winnen.

Ik kwam er de ochtend erna achter dat ik bij het maken van m'n character vier stat boosts heb gemist bijvoorbeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Normaal niet, maar we zijn nu nog met z'n allen een nieuw systeem aan het leren. Als we niet zo sub-optimaal hadden gespeeld en gebouwd hadden we de combat moeten winnen.

Ik kwam er de ochtend erna achter dat ik bij het maken van m'n character vier stat boosts heb gemist bijvoorbeeld :+
Ah, da's idd potentieel een ander verhaal... Ik doe het alsnog niet, maar heb het wel voorgelegd bij m'n 2e groep. Iedereen was het eens dat de dobbelstenen geven en de dobbelstenen nemen. Helpt dat m'n schoonvader een gamer is en dus weet dat je dood kan gaan in een spel :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Morelleth
Wake up. Casting raise dead.

Gisteren mijn spelers eens verrast met mijn eerste zelfgemaakt terrein stukje.
Er moet nog wel eea verder geverfd worden, maar had niet genoeg tijd om dat nog te doen voordat ze bij de stad aan kwamen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRD4zdpnVn-uUeOIzfzZZnQyyZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgyvO2YgqvzKaWpM5v29jL9d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ohS8DejkN0KejW-rhNlSYsYkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXVkQKMWKJHiRRnenigGwjTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxQCDvJlEFkrAoDXmMP6UC-7KWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRjU1tceZ8RYp5TFj47nDbk6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09RGhK6yXrdVsBht7zS5rhVVOwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsERygHG5dqCNBMLsa4r4l1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vwVoSBwxX-8dikvmHrS_hJ3WB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRPtXyzhd0LSsVS9HuDXYBY7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfP2SrC2Px3GOBtRFmkzkHeBus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGOLniTGhznO9BWuo7rtR7hE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Ons terrein bestaat uit een grote plastic mat met 1 inch vakjes, en een uitwisbare stift om wat lijnen te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@Morelleth Jeetje wat een werk moet daar in zitten. Zelf neem ik niet echt de moeite om terrein te maken meestal, omdat je het vaak maar één of twee keer kan gebruiken. Als ik nou tijdens het spelen van Storm Kings Thunder al een 3D-printer had dan had ik het vliegende schip wat we daar hadden wel gemaakt natuurlijk, die heeft wel wat combat gezien tijdens de campaign.

Afgelopen donderdag ben ik voor het eerst in een hele lange tijd onvrijwillig een karakter verloren in een campaign. Gecrit worden door een niet-magische Blade of Disaster voor 12d12 terwijl ik al HP-reduction heb door herhaaldelijke aanvallen van twee vampieren en ook nog eens geen bonus HP heb van mijn Amulet of Health door een anti-magic field is kennelijk niet goed voor de gezondheid.

Het is dat ik de DM al langer ken anders had ik echt gedacht met een antagonistische DM te maken te hebben...

Ach ja, voor mijn nieuwe karakter mocht ik nu wel wat homebrew insturen om de Armorer Artificer wat spannender/beter te maken. Ik heb nu twee extra armor-modellen en een magic item wat me een aantal keer als bonus actie tussen de armor modellen laat wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
pirke schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:25:
Ons terrein bestaat uit een grote plastic mat met 1 inch vakjes, en een uitwisbare stift om wat lijnen te trekken :)
Meer heb je eigenlijk ook niet nodig.
Maar wilde het eens proberen en vond het leuk. Dus ehm.. misschien een beetje overboord gegaan.
ErikT738 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:36:
@Morelleth Jeetje wat een werk moet daar in zitten. Zelf neem ik niet echt de moeite om terrein te maken meestal, omdat je het vaak maar één of twee keer kan gebruiken. Als ik nou tijdens het spelen van Storm Kings Thunder al een 3D-printer had dan had ik het vliegende schip wat we daar hadden wel gemaakt natuurlijk, die heeft wel wat combat gezien tijdens de campaign.

Afgelopen donderdag ben ik voor het eerst in een hele lange tijd onvrijwillig een karakter verloren in een campaign. Gecrit worden door een niet-magische Blade of Disaster voor 12d12 terwijl ik al HP-reduction heb door herhaaldelijke aanvallen van twee vampieren en ook nog eens geen bonus HP heb van mijn Amulet of Health door een anti-magic field is kennelijk niet goed voor de gezondheid.

Het is dat ik de DM al langer ken anders had ik echt gedacht met een antagonistische DM te maken te hebben...

Ach ja, voor mijn nieuwe karakter mocht ik nu wel wat homebrew insturen om de Armorer Artificer wat spannender/beter te maken. Ik heb nu twee extra armor-modellen en een magic item wat me een aantal keer als bonus actie tussen de armor modellen laat wisselen.
Eerlijk gezegd viel dat nog mee.
Ben er vorige week donderdag mee begonnen. Maar had al wel de stadsmuur geprint liggen.

Airships heb ik nog wel staan. Wil er nog 2 verkopen mocht je interesse hebben. ;)

En au.
Niet nog gekeken voor een ressurect mogelijkheid? Of was al vooraf besloten bij neergaan een nieuwe character?

[ Voor 13% gewijzigd door Morelleth op 02-05-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Morelleth schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Eerlijk gezegd viel dat nog mee.
Ben er vorige week donderdag mee begonnen. Maar had al wel de stadsmuur geprint liggen.

En au.
Niet nog gekeken voor een ressurect mogelijkheid? Of was al vooraf besloten bij neergaan een nieuwe character?
We zijn in het fort van de BBEG, dus we hebben niet echt de mogelijkheid om naar de plaatselijke tempel te gaan. Ook was het een soort inter-dimensionale Blade of Disaster o.i.d. die mijn karakter met alles er op en er aan opslokte met die laatste klap. Ik weet dat het zo klinkt als een heel hoog bullshit gehalte, maar ik heb wel vertrouwen in deze DM :P

Overigens had mijn vorige karakter eigenlijk de sessie hiervoor al drie keer dood moeten zijn maar heb ik dat miraculeus overleefd door de inzet van de andere partymembers en had ik al een concept liggen voor een nieuw karakter. Wel vind ik het jammer dat mijn nieuwe karakter nu eigenlijk geen binding meer heeft met de rest van de party en geen idee heeft van wat er allemaal is gebeurt in het verhaal (we hebben nog letterlijk één overlevende die in sessie twee is gestart, de rest is allemaal dood).

Mocht ik nu weer snel dood gaan dan ga ik wel eisen dat mijn Paladin zich off-screen uit die andere dimensie weet te meppen :P

Edit - Geen interesse in het airship trouwens. Mochten we weer een campaign gaan spelen waar we een mobiele basis krijgen dan bouw ik die liever zelf.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikT738 op 02-05-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Hoog bullshit gehalte valt wel mee.
Er zijn story reasons zo te horen. En veracht dat jullie vooraf dan al wel wisten gok ik?

Besides niet alles hoeft zonder risico te zijn. ;)
Maakt het des te leuker.

Nieuwe character kan an sich dusdanig geïntroduceerd worden dat het wel gelijk samen gaat met de groep. En wellicht samenwerken met de DM en medespelers voor een background die wel binding geeft met 1 of 2 van de anderen in de groep?

(Airship was ook niet echt een serieus aanbod, die gaan denk ik internationaal in de verkoop gezien de nogal hoge vraagprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Morelleth schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:36:
Hoog bullshit gehalte valt wel mee.
Er zijn story reasons zo te horen. En veracht dat jullie vooraf dan al wel wisten gok ik?

Besides niet alles hoeft zonder risico te zijn. ;)
Maakt het des te leuker.

Nieuwe character kan an sich dusdanig geïntroduceerd worden dat het wel gelijk samen gaat met de groep. En wellicht samenwerken met de DM en medespelers voor een background die wel binding geeft met 1 of 2 van de anderen in de groep?

(Airship was ook niet echt een serieus aanbod, die gaan denk ik internationaal in de verkoop gezien de nogal hoge vraagprijs)
We kwamen een vijandige caster tegen in een anti-magic field. We wisten dat dit een sterke tegenstander zou zijn maar het feit dat ze zonder magie een Living Blade of Disaster op kon roepen kwam wel als een verassing. Het duurde ook even voordat we doorhadden hoe gevaarlijk dit vliegende zwaard überhaupt was. Wel was het fijn dat ze verder zelf niet zo veel kon doen en dat we haar wel neer hebben gekregen.

Het nieuwe karakter wat ik nu heb gemaakt heeft vooral een reden om ook in het fort van de BBEG te zijn, maar verder geen enkele band met de rest van de party. Ook heeft hij als doel om naar de plek te gaan waar de party ook heen wil binnenkort. We zijn bijna klaar met deze campaign dus het is ook geen ramp als er geen echte verbanden zijn met de party en de rest van de wereld, maar soms is het wel onhandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de Loke BattleMats.

Zijn een soort voorgeprinte maps in boekvorm, gaat supersnel (boek openslaan) en ziet er wat mij betreft prima uit .

Voorbeeldje, beetje reclame :) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qS51qbpXRKfb6T5DSLWtfs0RMX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTlXSFdamTajBVnHS5WER1iX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

smurfinmark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Beide heb ik overwogen om te doen. En dan zag ik zoveel mooie mappen op reddit passeren dat ik nu de battlefields print of ze zelf design met Dungeondraft. Nu zijn mijn spelers er ook gewoon aan aan het worden om iets mooi visueels van mij te krijgen 8)7

Toegegeven, ik print maar 1 battlefield per 3 of 4 sessies (het is nogal een RP heavy groep waarvoor ik nu DM). En het helpt wel dat ik een printshop heb waar het relatief goedkoop is om te printen. Laatste keer betaalde ik 23 euro voor 50 A4s rectoverso en 2 A1s in kleur te printen. Toffe gast die het uitbaat, hij is altijd gefascineerd als ik met mijn maps af kom en is verbaasd dat zo'n map tekenen geen moeite kost met Dungeondraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Ik sluit mijn laptop aan een TV waar ik de player versie van Roll20 aan hebt staan, in Roll20 heb ik vervolgens alleen de PC's en (vijandige) NPC's er op staan zodat ze visueel kunnen zien waar ze precies zijn, maar de meeste details van de kamer leg ik uit.

Ik hoop in de toekomst te gaan naar of battle maps + 3D geprinte characters of dat ik een monitor gaming table maak maar dan waarschijnlijk een stukje minder luxe als je ziet op de video.

Overigens mijn tweede sessie afgelopen zaterdag gehad, iedereen vermaakt zich zelf maar als DM maak ik me vaak zorgen of ik wel consistent genoeg ben. Wij gaan nog 2-3 sessies doen voor we de huidige campagne afsluiten en aan een grote campagne gaan beginnen met nieuwe characters, dit keer zelf gemaakt ipv pre-generated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
ElkeBxl schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:43:
[...]

[...]

Beide heb ik overwogen om te doen. En dan zag ik zoveel mooie mappen op reddit passeren dat ik nu de battlefields print of ze zelf design met Dungeondraft. Nu zijn mijn spelers er ook gewoon aan aan het worden om iets mooi visueels van mij te krijgen 8)7

Toegegeven, ik print maar 1 battlefield per 3 of 4 sessies (het is nogal een RP heavy groep waarvoor ik nu DM). En het helpt wel dat ik een printshop heb waar het relatief goedkoop is om te printen. Laatste keer betaalde ik 23 euro voor 50 A4s rectoverso en 2 A1s in kleur te printen. Toffe gast die het uitbaat, hij is altijd gefascineerd als ik met mijn maps af kom en is verbaasd dat zo'n map tekenen geen moeite kost met Dungeondraft.
Mijn groep speelt momenteel Dungeon of the Mad Mage.
Dan zijn deze kant en klare maps toch wel super handig, je hebt veel combat encounters.

Ook heb ik vrij veel zelf geprint en gelamineerd, sets van 4 of 8 A4's die dan 1 map creeeren), maar sinds de Loke boeken gebruik ik dit vrijwel niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
smurfinmark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:15:
[...]

Mijn groep speelt momenteel Dungeon of the Mad Mage.
Dan zijn deze kant en klare maps toch wel super handig, je hebt veel combat encounters.

Ook heb ik vrij veel zelf geprint en gelamineerd, sets van 4 of 8 A4's die dan 1 map creeeren), maar sinds de Loke boeken gebruik ik dit vrijwel niet meer.
Wij hebben Mad Mage vooral online gespeeld. De DM had hier prachtige kaarten voor die door een fan in elkaar zijn gezet.

Hoe bevalt het verhaal van Mad Mage jouw groep? Wij hadden een beetje het idee dat er eigenlijk nauwelijks een rode draad was en dat elke floor meer een op zichzelf staande dungeon was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Deze hebben wij volgens mij, gaat al zo'n 10 jaar mee met wekelijks spelen. Voorkant vierkantjes, achterkant hex.

https://www.rpggear.nl/product/chessex-megamat-reversible/

Afbeeldingslocatie: https://www.rpggear.nl/wp-content/uploads/2018/01/chessex-mat-1_large.jpg

Lekker groot, moet bij ons ook wel, een combat heeft al snel 100-200ft nodig

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 02-05-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Wat mij betreft zijn alle opties goed hoor.
Heb zelf 4 verschillende battle mats. De blanco, en dungeon / terein versies.
Een overkill aan digitale maps van dynamic dungeons. De app van hun.
Foundry waar van alles op kan.
Een ingebouwde tv die niet gebruikt wordt (maar het dus wel allemaal op kan).

En veel te veel mini's, losse gebouwen en bomen etc. spullen en nu dus ook een echt stuk terrein.

En uiteindelijk is het vaak een mix van van alles en nog wat wat benut wordt, afhankelijk van de situatie.
Soms staat er niets op tafel, soms de tafel vol.

Ik speel zelf met een DM mee die soms een papieren grid neerlegt, dan een battlemat en laatst een dwarvenforge setup op tafel zet.
En waar ik nu een mooie print voor aan het maken ben.

Al met al komt het uiteindelijk gewoon neer op lol hebben met elkaar. En het medium maakt dan weinig meer uit.
Het zijn immers enkel hulpmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
ErikT738 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:32:
[...]

Wij hebben Mad Mage vooral online gespeeld. De DM had hier prachtige kaarten voor die door een fan in elkaar zijn gezet.

Hoe bevalt het verhaal van Mad Mage jouw groep? Wij hadden een beetje het idee dat er eigenlijk nauwelijks een rode draad was en dat elke floor meer een op zichzelf staande dungeon was.
Er is wat mij betreft nauwelijks een verhaal, je hebt een gekke tovenaar die een mega dungeon in elkaar geschroeft heeft, dat is het een heel eind.

Inderdaad is iedere floor een ding op zich, met af en toe links naar andere gedeeltes van de dungeon.
Zo heb ik het ook benaderd . We zitten nu op level 13, best een eind gekomen al .Gemiddeld 2 tot 3 sessies van 3-4 uur nodig voor 1 level.

Ik pas erg veel aan, met name voor de combat encounters gebruik ik heel veel ander materiaal, ofwel officieel (Volo's etc), of 3rd party van Kobold Press enzo. Mijn groep weet ik dat ik iedere laag afzonderlijk voorbereid, dus blijven ze meestal netjes in een level totdat die "uitgespeeld is" ;)

Sommige zaken snap ik echt niet, bv encounters die veel te makkelijk zijn voor het level waar de party op zit. Als je dan al veel combat hebt, is dit niet heel boeiend, en gooi ik die er acuut uit.
Ook andere aanpassingen maak ik op basis van wat ik als DM bedenk, al in de voorbereiding.

Al met al toch erg leuk, als DM improviseer je, spelers doen lekker hun ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
smurfinmark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:56:
Er is wat mij betreft nauwelijks een verhaal, je hebt een gekke tovenaar die een mega dungeon in elkaar geschroeft heeft, dat is het een heel eind.
Dat gevoel hadden wij dus ook. In de laatste floors probeerde de DM er nog iets van te maken, maar het kwam wel een beetje uit de lucht vallen. Ik heb sowieso het idee dat er maar weinig cohesie zit in de officiële hardcovers die ik heb gespeeld. Je ziet het er heel erg aan af dat er diverse schrijvers langs elkaar heen werken.
smurfinmark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:56:
Sommige zaken snap ik echt niet, bv encounters die veel te makkelijk zijn voor het level waar de party op zit. Als je dan al veel combat hebt, is dit niet heel boeiend, en gooi ik die er acuut uit.
Ik ben eigenlijk wel fan van dit soort encounters, zeker als de spelers zes levels geleden iets soortgelijks zijn tegengekomen en het daar toen ontzettend moeilijk mee hadden. Onderschat ook nooit hoe erg het aantal vijanden van invloed is op de balans. Vijftig intelligent gespeelde goblins kunnen vrijwel alles neerhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
ErikT738 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:02:
[...]

Dat gevoel hadden wij dus ook. In de laatste floors probeerde de DM er nog iets van te maken, maar het kwam wel een beetje uit de lucht vallen. Ik heb sowieso het idee dat er maar weinig cohesie zit in de officiële hardcovers die ik heb gespeeld. Je ziet het er heel erg aan af dat er diverse schrijvers langs elkaar heen werken.

[...]

Ik ben eigenlijk wel fan van dit soort encounters, zeker als de spelers zes levels geleden iets soortgelijks zijn tegengekomen en het daar toen ontzettend moeilijk mee hadden. Onderschat ook nooit hoe erg het aantal vijanden van invloed is op de balans. Vijftig intelligent gespeelde goblins kunnen vrijwel alles neerhalen.
Ik speel zelf Ravenloft momenteel, en die is qua verhaal gewoon veel sterker. Ik zie dus wel verschil.
Mad Mage moet je wat meer als Beer & Pretzel danwel Hack & Slash benaderen denk ik.

Eens wat betreft af en toe een makkelijke encounter, spelers moeten de progressie ook merken.
Ik laat ze wel eens iets of iemand tegekomen waar ze eerder van weg moesten rennen ...
Ik heb het wel over totale CR, ik snap dat klein grut echt wel gevaarlijk kan zijn.

Grotere uitdaging was eigenlijk om de map layout voor de spelers duidelijk te houden, zeker wanneer je analoog speelt. Ik werk uiteindelijk met geprinte level-maps op een A4 whiteboard. Die zijn in stukken geknipt, en als ze een deel van de dungeon gezien hebben mogen ze dit op het whiteboard flippen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
ErikT738 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:02:
[...]
Onderschat ook nooit hoe erg het aantal vijanden van invloed is op de balans. Vijftig intelligent gespeelde goblins kunnen vrijwel alles neerhalen.
Gister hadden de spelers die normaal encounters op deadly simpel van de kaart vegen de grootste moeite met slechts 7 goblins.
En dat was nog voordat ik de action orientated versie van MCDM erin gooide.

Niet dat het echt gevaarlijk was voor ze, maar wel moeilijk.

En ze durfde niet voluit te gaan omdat ze vervolgens nog naar een stad vol vampiers moesten gaan. (weliswaar vredelievend, maar toch, ja kan maar beter op je hoedde zijn niet dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@smurfinmark Ja Curse of Strahd schijnt wel veruit de beste WotC hardcover te zijn. Helaas heeft mijn groep die al gespeeld voordat ik er bij kwam. Zelf heb ik 'm ook deels gespeeld bij een DM die er naar mijn mening een potje van maakte (geen sfeer neer kunnen zetten, overpowered DMPC's, geen benul hebben van balans). Helaas kan ik er dus nooit meer open in gaan.

Mocht iemand hier nog goed third-party materiaal kennen dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
In mijn ogen zijn vooral setting books het beste.
Dan kan je er zelf het verhaal van maken wat je wil en heb je een goed handvat om de wereld vorm te geven.

We spelen zelf in de wereld van Dungeons and Randomness (Theria, continent Alara) maar bv ook Wildemount is een hele goede setting als je iets anders wil.
En zo staan er heel veel settings ook op diverse sites.

Wil je avonturen hebben, dan kan je eigenlijk elke willekeurige film of boek (of het nu pulp, horror, high fantasy of wat dan ook is) en de verhaallijnen daarin benutten.
En laat de spelers beinvloeden wat er gebeurd in je wereld en hoe het zich verder ontwikkeld.
En geef benodigde (non social) encounters vorm door bv kobold fight club te benutten.
Of pak er (oude) boeken van dnd, pathfinder, rpg naar keuze bij en put er inspiratie uit.
En kijk naar de boeken van bv Loresmyth en soortgelijke auteurs voor je wereld extra vorm te geven.

Wil je echt premades hebben dan is dmsguild een extreem uitgebreide bron van info. Zowel betaald als gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Zijn een soort voorgeprinte maps in boekvorm, gaat supersnel (boek openslaan) en ziet er wat mij betreft prima uit .

Voorbeeldje, beetje reclame :) :

[Afbeelding]
Online gebruiken wij Foundry, mijn offline DM gebruikt eigenlijk alleen de Adventure grid: https://www.bol.com/nl/nl...id/9200000075205958/?s2a=

Ik gebruik offline geprinte LMoP maps, adventure grid, de Epic Battlemaps van How to be a Great GM & straks de Beadle & Grimm's kaarten voor Strahd (nieuwe campagne) & Witchlight (doorborduren LMoP).

Helaas is de 3D Printer niet helemaal goed (en geen tijd voor gehad om te fixen), dus meer mini's komen er voorlopig niet :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:23:
@smurfinmark Ja Curse of Strahd schijnt wel veruit de beste WotC hardcover te zijn. Helaas heeft mijn groep die al gespeeld voordat ik er bij kwam. Zelf heb ik 'm ook deels gespeeld bij een DM die er naar mijn mening een potje van maakte (geen sfeer neer kunnen zetten, overpowered DMPC's, geen benul hebben van balans). Helaas kan ik er dus nooit meer open in gaan.

Mocht iemand hier nog goed third-party materiaal kennen dan hou ik me aanbevolen.
Into the Fey van The DM Lair schijnt heel goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
@MC Taz Man wat voor printer heb je en wat is het probleem? Misschien heb ik enig idee wat er mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:43:
@MC Taz Man wat voor printer heb je en wat is het probleem? Misschien heb ik enig idee wat er mis gaat.
Ender 3 v2, er blijft een hoop filament aan de kop hangen. De kop verhogen helpt niet, aangezien het filament dan in de lucht "geprint" wordt.

Denk dat het mogelijk een koeling probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:01:
[...]

Ender 3 v2, er blijft een hoop filament aan de kop hangen. De kop verhogen helpt niet, aangezien het filament dan in de lucht "geprint" wordt.

Dat probleem heb ik zelf i.i.g. nog nooit ervaren. Je zou inderdaad denken dat het aan de temperatuur/koeling ligt of dat er gewoon te veel filament naar binnen wordt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:01:
[...]

Blijft aan de kop hangen als in een flinke klot rondom de nozzle?
Dan kan het zijn dat je bowden tube niet goed aansluit en er fillament langs "lekt" (er zit een opening net boven de nozzle, maar onder het niveau tot waar de bowden tube moet komen)

Goed schoon maken, nieuwe nozzle en bowden tube opnieuw strak erin doet vaak al wonderen.

Als je bedoelt dat die steeds tegen je prints aan zit, dan moet je kijken of je de travel aan kan passen om het daarmee op te lossen.

(Ik ga ervan uit dat je alles goed in elkaar hebt gezet en dus ook de "kop" goed aan de rail zit zonder beweging.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Introducing Campaign Cases | D&D Direct

WotC kwam trouwens zelf met een oplossing voor battle maps genaamd Campaign Cases, mij lijkt het duur want volgens mij was de MSRP rond de 50 euro per case, dan heb je dus 1 case waar de creatures in zitten en 1 case waar spul in zit om je maps te maken.

Ik gok dat het misschien meer bedoelt is om je DnD avonturen wat mobieler te maken maar ja je kan ook een gelamineerde battle map meenemen voor een tientje of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Een gevalletje van Wizards wil weer extra cashen met minimale inspanning.
De inhoud / productiekosten van dat spul is nog geen €15,- als het op grote schaal gebeurd.

Is er een markt voor? Hell yeah.
Als ik zie wat mensen willen betalen voor een schip met kartonnen bodems (maar vervolgens een zelfde formaat schip 3D geprint en veel beter uitgerust te duur vinden) zolang het maar van WotC afkomt, dan zal dit ook wel weer gretig aftrek vinden.

Maar eerlijk gezegd is er maar een lage meerwaarde.
Al dit soort producten zijn al lang op de markt (en vaak nog goedkoper ook).

Bv de "stickers" voor op battle mats zoals deze
https://www.lokebattlemats.com/decals.html

Combineer dat met de eerder benoemde boeken met maps en je hebt een extreem portable speelveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Blijft aan de kop hangen als in een flinke klot rondom de nozzle?
Dan kan het zijn dat je bowden tube niet goed aansluit en er fillament langs "lekt" (er zit een opening net boven de nozzle, maar onder het niveau tot waar de bowden tube moet komen)

Goed schoon maken, nieuwe nozzle en bowden tube opnieuw strak erin doet vaak al wonderen.
Blijft idd aan de kop zelf hangen, maar lijkt van de print zelf af te komen. Dacht initieel dat het een hoogte ding was, maar dat is het niet. Ene keer gebeurt het wel, andere niet. Echt een crapshoot.

Zal een nieuwe kop & bowden tube opniet aansluiten proberen.
Als je bedoelt dat die steeds tegen je prints aan zit, dan moet je kijken of je de travel aan kan passen om het daarmee op te lossen.
De kope blijft wel boven de print, dus dat is het niet. Was het maar zo simpel :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Vagax schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:35:
[YouTube: Introducing Campaign Cases | D&D Direct]

WotC kwam trouwens zelf met een oplossing voor battle maps genaamd Campaign Cases, mij lijkt het duur want volgens mij was de MSRP rond de 50 euro per case, dan heb je dus 1 case waar de creatures in zitten en 1 case waar spul in zit om je maps te maken.

Ik gok dat het misschien meer bedoelt is om je DnD avonturen wat mobieler te maken maar ja je kan ook een gelamineerde battle map meenemen voor een tientje of twee.
Meh, ligt er imo aan hoeveel creatured en terrein je krijgt in het pakket. Kan best goedkoop zijn, in aantallen.

Voorbeeld; wij hebben een case met mini's gekocht. De Tomb of Annihilation set (deze). Kost een hoop geld, maar als je het uitrekent komt het neer op ongeveer 3 euro per mini.

Nu moet dit uiteraard een heeeeeel stuk goedkoper zijn, want geen "echte" mini's, maar goed. Potentieel interessant, ik wacht de reviews af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Meh, ligt er imo aan hoeveel creatured en terrein je krijgt in het pakket. Kan best goedkoop zijn, in aantallen.

Voorbeeld; wij hebben een case met mini's gekocht. De Tomb of Annihilation set (deze). Kost een hoop geld, maar als je het uitrekent komt het neer op ongeveer 3 euro per mini.
Die boxes met hero's of the realms zijn ook redelijk twijfelachtig toch?
Zover ik begrijp weet je niet van te voren welke creatures erin zitten met de kans op een redelijk aantal dubbele.
Maar kan het verkeerd hebben natuurlijk.

Ben ooit begonnen met losse creatures uit die boxen te kopen, toen sets van andere makers zoals Norzuls en Reapers en wat kickstarters gaan kopen en toen over gestapt naar 3D prints.

Dat laatste is per stuk extreem veel goedkoper. Maar in het totaal een heeeeeel stuk duurder (iets met verslaving e.d.)

Maar goed, elke hobby mag geld kosten toch?
Toch? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Die boxes met hero's of the realms zijn ook redelijk twijfelachtig toch?
Zover ik begrijp weet je niet van te voren welke creatures erin zitten met de kans op een redelijk aantal dubbele.
Maar kan het verkeerd hebben natuurlijk.
Die Hero's of the Realms ken ik niet. De serie waar ik aan refereerde is idd semi-random. Koop je een hele "case" (32 booster boxen), dan krijg je gegarandeerd alle mini's (die niet doorzichtig zijn). Je krijgt ook een hoop dubbelen, maar da's niet erg. Je hebt bijv. nooit genoeg goblins :D
Ben ooit begonnen met losse creatures uit die boxen te kopen, toen sets van andere makers zoals Norzuls en Reapers en wat kickstarters gaan kopen en toen over gestapt naar 3D prints.

Dat laatste is per stuk extreem veel goedkoper. Maar in het totaal een heeeeeel stuk duurder (iets met verslaving e.d.)

Maar goed, elke hobby mag geld kosten toch?
Toch? O-)
Eensch :D Heb ook een printer hier, maar goed... Zoals hierboven staat, moet ik daar nog naar kijken :')
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ