Het grote Dungeons & Dragons topic

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
Morelleth schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

True, in principe kan het in stappen van (optimaal) 0,04 met een stock nozzle.
Je zou theoretisch dus ook op laagdikte 0,04 kunnen printen met een ender 3. En volgens mij zelfs nog kleiner.
Maar je moet hem echt super goed afgesteld hebben wil je dat voor elkaar kunnen krijgen.
En de printtijd vliegt extreem omhoog.

Verhoudingsgewijs om met de zelfde laagdikte in FDm als Resin te kunnen printen, wint de resin met gemak qua snelheid. (helemaal met de nieuwere sneller printers).
Ter vergelijking met mijn Saturn is het in laagjes van 0,05 belichtingstijd 3,5 sec. Voor de complete buildplate. Bij een laagdikte 0,2 is dat dus 14 sec + een paar sec vertraging door optillen.
Pak ik het zelfde oppervlak in FDM dan doet die daar enkele minuten over.
Over de hele printplaat, wellicht. Maar wat als je het nu vergelijkt met een enkele laag voor een medium base? Maw; een iets realistischere situatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:29
MC Taz Man schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:59:
[...]

Over de hele printplaat, wellicht. Maar wat als je het nu vergelijkt met een enkele laag voor een medium base? Maw; een iets realistischere situatie :P
Volle buildplates zijn voor mij realistisch 😂
FDM prints tot een goede 120 uur voor dicetorens en gebouwen en Resin prints van 24 uur waarbij ik complete draken eruit haal, zijn niet ongewoon. 😋

Mini voor mini zal het idd nagenoeg gelijk zijn qua snelheid.

Maar goed. Als je idd al last hebt van je longen zou je sowieso ff goede afzuiging moeten regelen.
En is resin geen goede idd. Tenzij je met een luchtfilter masker gaat werken.

Wat betreft op FDM print ik zelf enkel met PLA. Dat is de makkelijkste (en goedkoopste) en werkt prima voor wat ik ermee wil.
Een laagje haarlak/ fixer op de plaat en alles blijft goed vastzitten als je je buildplate op temperatuur hebt.
Let wel op met tocht. Die zorgt voor fails.
(Slechte hechting van de lagen, loskomen buildplate e.d.)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:13
MC Taz Man schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Oh, ik ben nog niet begonnen aan de godin hoor ;). Ik ben vooral bezig om de printer helemaal dialed-in te krijgen. Tot nu toe 1 gelukte mini, wat per ongeluk lijkt te zijn. Benchy telt niet :P. Verder veel problemen met adhesion, tikkende extruder, ophoudende extrusion, etc.

Denk dat het meegekregen witte fillament (PETG) behoorlijk ruk is. Zwart lijkt beter te gaan, maar die liet spontaan los daarnet. Ah well... Door gaan tot er goed resultaat is.

[...]

Nais. Ik speel zowel analoog, als digitaal.
Heb je een glazen printbed? In dat geval kan ik je een spuitbus met haarlak aanraden, sinds ik dat gebruik blijft alles netjes zitten. Qua filament gebruik ik meestal eSun PLA+, al heb ik nooit echt moeite gehad met andere merken. Zelf hou ik niet zo van wit en zwart omdat je daar minder goed het detail kan zien zonder eerst te primen. Wel is mijn plastic extruder snel stuk gegaan (met minder of geen extrusion en tikken als gevolg). Nadat ik deze heb vervangen door een metalen exemplaar heb ik geen last meer gehad.

Also, post pics!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Morelleth schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:13:
[...]

Volle buildplates zijn voor mij realistisch 😂
FDM prints tot een goede 120 uur voor dicetorens en gebouwen en Resin prints van 24 uur waarbij ik complete draken eruit haal, zijn niet ongewoon. 😋

Mini voor mini zal het idd nagenoeg gelijk zijn qua snelheid.

Maar goed. Als je idd al last hebt van je longen zou je sowieso ff goede afzuiging moeten regelen.
En is resin geen goede idd. Tenzij je met een luchtfilter masker gaat werken.

Wat betreft op FDM print ik zelf enkel met PLA. Dat is de makkelijkste (en goedkoopste) en werkt prima voor wat ik ermee wil.
Een laagje haarlak/ fixer op de plaat en alles blijft goed vastzitten als je je buildplate op temperatuur hebt.
Let wel op met tocht. Die zorgt voor fails.
(Slechte hechting van de lagen, loskomen buildplate e.d.)
Heb nu een pritt-stift gekocht, schijnt ook te werken. En wow... Dat zijn idd enorme prints. Ben ik no way klaar voor 😂... Eerst de werking onder de knie krijgen.

We hebben ivm de chemische meuk bewust gekozen voor de FDM. Met al z'n voor- en nadelen. Open ogen, dit, dat :D.
ErikT738 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:23:
[...]

Heb je een glazen printbed? In dat geval kan ik je een spuitbus met haarlak aanraden, sinds ik dat gebruik blijft alles netjes zitten. Qua filament gebruik ik meestal eSun PLA+, al heb ik nooit echt moeite gehad met andere merken. Zelf hou ik niet zo van wit en zwart omdat je daar minder goed het detail kan zien zonder eerst te primen. Wel is mijn plastic extruder snel stuk gegaan (met minder of geen extrusion en tikken als gevolg). Nadat ik deze heb vervangen door een metalen exemplaar heb ik geen last meer gehad.

Also, post pics!
Standaard creality bed, dus idd glas. En qua filament gebruiken we nu nog wat is mee geleverd. "Voordeel" van 2e hands. Nadeel is dat we niet weten wat het precies is, noch wat de kwaliteit is. Maar wel leuk om mee te beginnen.

Pics komen zodra ik fatsoenlijk kan printen :P

Al is deze per ongeluk wel gelukt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmnSuYIzxeDZ1obhsAF4BD5d0tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMoOAIcsyqKRkzSdmye0zOFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
OK, zwart doet idd de details wat minder goed maken (in niet natuurlijk licht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3pmdlNqVoc087e5cplzq0CYrW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4iFvTyqjEZqyIk8Sp19u01a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYjnzKLngEmQprvFMn4ObG7QKo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6CUG3TShWC60OGKon7iqoPK.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen... Pritt werkt _O_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Ander filament en iets getweakte instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kUDX54Ffy5iBxcxkxR94WuUCc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MUzNNlnJbgbkbtUnYu8sa8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUlXI-fuzixb4mdLA3d65rPv2TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNVglieEsQ1VLMoZKNYXdHqq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Heel tof :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-06 00:19
Na wat gezoek/nadenken over een oplossing voor terrain heb ik recent de Loke Batlemats aangeschaft.

Zijn gelamineerde bladzijden in een ring band in verschillende maten, en te combineren met elkaar.
Erg tof moet ik zeggen, ben er blij mee.

Wordt gebruikt icm met Arcknight mini's.

allemaal minder DIY dan de mooie 3d print oplossingen die ik hier zie, maar wel prettig voor de luide DM ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:53:
Ander filament en iets getweakte instellingen:
Ziet er al netjes uit.
Goed bezig.

Zelf nu ongeveer de totale order van een klant af.
Totale printtijd een goede 400+ uur. Maar dan heb je ook wel wat.
Nu nog voor mijzelf gaan printen en verven. En langzaamaan in de webshop gaan zetten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgBoprQ8fpvW-rCikvi1Wzz-57c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuzfVzPeX9DzSSFnchCVdjF6.jpg?f=fotoalbum_large

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613510

Morelleth schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:29:
[...]

Ziet er al netjes uit.
Goed bezig.

Zelf nu ongeveer de totale order van een klant af.
Totale printtijd een goede 400+ uur. Maar dan heb je ook wel wat.
Nu nog voor mijzelf gaan printen en verven. En langzaamaan in de webshop gaan zetten :P

[Afbeelding]
Je link verwijst iig niet naar een webshop, hoop dat je dat in de gaten hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
Anoniem: 613510 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:18:
[...]

Je link verwijst iig niet naar een webshop, hoop dat je dat in de gaten hebt?
Hmm, die pas van de week toegevoegd. Iets fout gegaan. Dank je voor het zeggen. _/-\o_

edit:
Aangepast, dus zou nu moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Morelleth op 03-09-2021 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
Het lijkt er op dat de printer behoorlijk ingeregeld aan het raken is… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdfN8bpo8SLn_kgTd1ObHp9AU5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwQeeogbQ732Z9rZiQ5kqJcs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFLPHmiJ6ZtKWMrYw-ZCcpFwhKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wy3huOC89TDRk3mMf6d932wd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
GlassStaff voor de IRL sessies met de schoonouders 😃

• MC Taz Man
Hebben jullie even om te praten over onze Dame en Redder de Queen Tiamat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgRNUBHYZi3UGb0axQiZVlyI2Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwSYxMw6dUNC7GTXOybujvtf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmtP2_Yr6rdBS4sfc-TcC3q5SkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgcj1iPr8vc3WLCjfKCP14xJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcTjZn7KFeCT3L-Nc5SvJovbRjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNhaBMn4j8ZNIRWoVDDS9caG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzuKI5w8v9ivz_h1WoXsQoa1qHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NApQsGQtdWFkrYA60iZqOYfa.jpg?f=fotoalbum_large

• MC Taz Man

• ErikT738
@MC Taz Man De laatste keer dat ik keek zag Tiamat er toch anders uit :p

Horen 3D prints overigens niet meer in het Miniature & Wargaming topic thuis?

Hier nog een foto van mijn laatste sessie. Sinds we weer IRL spelen gebruiken we een oude TV met een zelfgemaakte behuizing er omheen als speelbord. Geïnspireerd op het werk van een andere Tweaker in dit topic!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq-t-t46fzVA1URgpgUoSlZDP0U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4xEv3QjJOeT4BATf6n8uW7vH.jpg?f=user_large

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:22:
@MC Taz Man De laatste keer dat ik keek zag Tiamat er toch anders uit :p

Horen 3D prints overigens niet meer in het Miniature & Wargaming topic thuis?

Hier nog een foto van mijn laatste sessie. Sinds we weer IRL spelen gebruiken we een oude TV met een zelfgemaakte behuizing er omheen als speelbord. Geïnspireerd op het werk van een andere Tweaker in dit topic!

[Afbeelding]
Ik had geen idee van dat topic, kon het niet vinden & niemand heeft mijn luie reet daar op gewezen tot nu toe :D. Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-06 20:42

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Persoonlijk zie ik graag (dnd) prints in dit topic, weet niet hoe het "geregeld" is.

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
IdieEasy schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:17:
Persoonlijk zie ik graag (dnd) prints in dit topic, weet niet hoe het "geregeld" is.
Als er een ander topic voor beschikbaar is, denk ik dat we die moeten gebruiken. Het is echter vrij rustig qua dnd chat dus heb er geen moeite mee persoonlijk.

Desnoods pollen we er voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
Kaasdipje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:23:
[...]

Als er een ander topic voor beschikbaar is, denk ik dat we die moeten gebruiken. Het is echter vrij rustig qua dnd chat dus heb er geen moeite mee persoonlijk.

Desnoods pollen we er voor?
Het is wel D&D gerelateerd O-)

• Kaasdipje
Ja precies, daarom ook geen moeite mee persoonlijk

• ErikT738
Eh, ik heb er ook geen problemen mee verder, al denk ik dat ze de mini's in het andere topic ook wel zouden waarderen.

Om weer wat D&D discussie op gang te brengen: Is er iemand die uitkijkt naar de aankomende boeken Wild Beyond the Witchlight, Fizban's Treasury of Dragons en Strixhaven? Mij kunnen ze namelijk allemaal gestolen worden eerlijk gezegd. Ik erger me er ook vooral aan dat één van de minst ontwikkelde Magic: the Gathering werelden ooit (Strixhaven) een eigen boek krijgt terwijl er genoeg andere settings zijn om uit te kiezen.

• InTheDisorder
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30
Die boeken kunnen mij verder ook weinig interesseren, enige boeken waar bij ons in de groep echt naar uitgekeken wordt zijn degene met nieuwe playable races.

Nvm, zie nu dat er ook wat races in die boeken zitten dus dat vind ik wel weer nice. Maar verder zijn onze campaigns altijd homebrew en volgens mij gebruiken onze DMs vrij weinig uit die boeken dus dat wordt op dndbeyond gewoon weer enkel de races kopen.

[ Voor 45% gewijzigd door InTheDisorder op 16-09-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:46:
Eh, ik heb er ook geen problemen mee verder, al denk ik dat ze de mini's in het andere topic ook wel zouden waarderen.
Heb heeeeeel kort ff geneusd in het dat topic & zag vooral Warhammer spul :X... Heb niet echt het idee dat mijn prints momenteel aan die eisen voldoen :X
Om weer wat D&D discussie op gang te brengen: Is er iemand die uitkijkt naar de aankomende boeken Wild Beyond the Witchlight, Fizban's Treasury of Dragons en Strixhaven? Mij kunnen ze namelijk allemaal gestolen worden eerlijk gezegd. Ik erger me er ook vooral aan dat één van de minst ontwikkelde Magic: the Gathering werelden ooit (Strixhaven) een eigen boek krijgt terwijl er genoeg andere settings zijn om uit te kiezen.
Witchlight is van Perkins, altijd goed dus :P

Ikzelf ben meer een verzamelaar & wil alles hebben :D. Zo heb ik ook Tasha's, terwijl dat voor een heel groot gedeelte reprints zijn. Fizban's lijkt me dan inhoudelijk ernstig interessant. Draken zijn altijd cool *O*

ErikT738 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:46:

Nee totaal niet. Ik ben een beetje van mening dat de campaignboeken van WotC ronduit kut zijn om een campaign uit te runnen. Art is tof, beschrijvingen en stukjes lore zijn vaak gaaf, maar als DM is het een drama. Informatie die je nodig bent staat overal er nergens door de boeken verspreid, onlogische opbouw. Daarnaast ben je vaak meer uren kwijt aan het fixen van de balans van de encounters dan het preppen zelf. Nog maar te zwijgen over de prijzen. /rant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Anoniem: 613510 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:35:
[...]

Nee totaal niet. Ik ben een beetje van mening dat de campaigboeken van WotC ronduit kut zijn om een campaign uit te runnen. Art is tof, beschrijvingen en stukjes lore zijn vaak gaaf, maar als DM is het een drama. Informatie die je nodig bent staat overal er nergens door de boeken verspreid, onlogische opbouw. Daarnaast ben je vaak meer uren kwijt aan het fixen van de balans van de encounters dan het preppen zelf. Nog maar te zwijgen over de prijzen. /rant
Als speler heb ik ook het idee dat ze totaal niet in staat zijn om een lopend verhaal te schrijven. In Dungeon of the Mad Mage ontbrak dit vrijwel volledig en van mijn huidige Rime of the Frostmaiden DM krijg ik ook te horen dat hij het halve boek heeft moeten herschrijven om er één logisch verhaal van te maken. Over Descent into Avernus heb ik ook weinig positiefs gehoord (en dan vooral over het tier 1 gedeelte in Baldur's Gate).

Zelf heb ik enkel de avonturen uit de compilatieboeken Tales from the Yawning Portal en Ghosts of Saltmarsh gerund. In GoS zit er nog wel een doorlopend narrative in de eerste paar avonturen maar valt het daarna compleet weg. Ook wordt de bad-guy organisatie, de Scarlet Brotherhood, maar heel sumier beschreven en is het compleet onduidelijk wat ze nu eigenlijk willen bereiken... Wel kan ik iedereen Murder on the Primewater Pleasure aanraden. Het was echt super tof om dit avontuur te runnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Laatst online: 16-05 11:22

ElkeBxl

Tassendraagster

Gisterenavond mijn allereerste sessie DM geweest. I liked it! Het was IRL voor 3 vrienden waar ik nog nooit D&D mee had gespeeld. Ik heb de smaak wel te pakken!

Er zijn zeker een paar verbeterpunten voor mezelf maar het was dan ook nog maar eerste sessie... We hebben The Lamenting Lighthouse one-shot gespeeld. Uiteindelijk bleek het een veel te grote one-shot te zijn voor een groep die graag wat meer RP heeft. Dat was de reden dat ik voor die one-shot was gegaan: ze wouden geen klassieke dungeon crawler spelen en hadden geen zin in teveel puzzels en wouden wat ruimte voor RP. Zo hebben ze hunzelf uit een mogelijke combat kunnen praten.

Uiteindelijk zijn we ongeveer voorbij de helft geraakt na 5 uur en half spelen. Ik vond het heel vermoeiend maar het had zoveel leuke momenten. Zo heeft 1 van de spelers zijn eigen vermomd als een zombie, heeft de monk veel dope monk shit gedaan en was de rogue natuurlijk steeds aan het verstoppen.

Zelf was ik redelijk goed bezig met RPen maar begon de vermoeidheid door te wegen waardoor mijn beschrijvingen van acties en omgevingen steeds minder uitgebreid werden. Ik heb wel al geleerd hoe ik mijn voorbereiding moet aanpassen: qua lore was ik goed voorbereid maar wat alle vijanden in een gevecht konden doen had ik te weinig opgezocht... Oh well, ik weet dus wat ik wil verbeteren voor als we de volgende sessie doen :)
ErikT738 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:53:
[...]
Wel kan ik iedereen Murder on the Primewater Pleasure aanraden. Het was echt super tof om dit avontuur te runnen.
Zou dit kunnen werken voor 3 level 7 characters? Ik lees in de reviews "spells like Revivify and Speak with Dead that could ruin the whole mystery aspect of the quest" maar daar hebben mijn spelers voorlopig geen toegang toe. Zou misschien een interessant vervolg kunnen zijn eens we The Lamenting Lighthouse uitspelen.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• ErikT738
ElkeBxl schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:55:
Zou dit kunnen werken voor 3 level 7 characters? Ik lees in de reviews "spells like Revivify and Speak with Dead that could ruin the whole mystery aspect of the quest" maar daar hebben mijn spelers voorlopig geen toegang toe. Zou misschien een interessant vervolg kunnen zijn eens we The Lamenting Lighthouse uitspelen.
Heb je nieuwe spelers op level 7 laten starten? Dat is wel ambitieus hoor. Uit ervaring weet ik dat zelfs als je op 5 start niuewe spelers geen idee hebben wat hun karakter allemaal kan. Level 2 of 3 werkt dan beter.

Technisch zou je 'm ook voor level 7 kunnen runnen zolang je spelers niet door Darkness heen kunnen zien en geen manieren hebben om met de doden te spreken. Wel zou je de vijanden behoorlijk moeten buffen om ze een dreiging te laten zijn. Misschien zijn er ook nog andere spells en features die het mysterie om zeep kunnen helpen overigens, daarvoor zou je echt de character sheets moeten inspecteren. Ten slotte is enige binding met de belangrijke karakters uit Saltmarsh ook wel handig om het avontuur soepel te laten verlopen. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal karakter introducties en gebeurtenissen die relevant zijn voor het plot aan de eerdere Saltmarsh avonturen toegevoegd.

Nog één tip: Vertel je spelers niet dat ze in een moord mysterie zitten.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

ErikT738 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:10:
[...]

Heb je nieuwe spelers op level 7 laten starten? Dat is wel ambitieus hoor. Uit ervaring weet ik dat zelfs als je op 5 start niuewe spelers geen idee hebben wat hun karakter allemaal kan. Level 2 of 3 werkt dan beter.
Ze hadden al andere campagnes gespeeld dus ze waren geen volledige noobs gelukkig :) 2 van de 3 speelden wel een voor hun nieuwe class maar ze hadden hunzelf goed voorbereid. Ze wisten goed wat te doen. Zo wist de monk heel goed hoe zijn ki points gebruikt konden worden, ik heb hem geen enkele keer moeten verbeteren.
[...]Technisch zou je 'm ook voor level 7 kunnen runnen zolang je spelers niet door Darkness heen kunnen zien en geen manieren hebben om met de doden te spreken. Wel zou je de vijanden behoorlijk moeten buffen om ze een dreiging te laten zijn. Misschien zijn er ook nog andere spells en features die het mysterie om zeep kunnen helpen overigens, daarvoor zou je echt de character sheets moeten inspecteren. Ten slotte is enige binding met de belangrijke karakters uit Saltmarsh ook wel handig om het avontuur soepel te laten verlopen. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal karakter introducties en gebeurtenissen die relevant zijn voor het plot aan de eerdere Saltmarsh avonturen toegevoegd.
Ze hebben geen manieren om met de doden te spreken. Ok mss eerst eens wat meer opzoeken over Saltmarsh. Heel nuttige info, thanks :) Ik zit vooral te zoeken naar iets mysterie achtigs. Want het horror mysterie dat Lamenting Lighthouse is, konden ze wel smaken. Of dat nu een murder mysterie is of iets anders zal niet echt uitmaken denk ik. Sowieso nog wat meer feedback eerst van mijn spelers verzamelen.
[...]
Nog één tip: Vertel je spelers niet dat ze in een moord mysterie zitten.
Thx!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Kaasdipje
MC Taz Man schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:14:

Witchlight is van Perkins, altijd goed dus :P

Ikzelf ben meer een verzamelaar & wil alles hebben :D. Zo heb ik ook Tasha's, terwijl dat voor een heel groot gedeelte reprints zijn. Fizban's lijkt me dan inhoudelijk ernstig interessant. Draken zijn altijd cool *O*
Ik ben zelf ook meer verzamelaar (alternate kaft). Wel merk ik dat ik soms de boeken een beetje doorlees voor inspiratie of om even te kijken naar interessante locaties/monsters.

En inderdaad. Meer Draken = Meer goed :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Momenteel run ik Mad Mage, wat eigenlijk nauwelijks een doorlopend verhaal heeft, het is meer zoiets als ruim 20 levels die ik per stuk als een soort van sandbox benader.

Ik gebruik daar veel extra materiaal bij, 3rd party monsters manuals/andere module's/eigen ingevingen etc.
Het hebben van een redelijke library aan D&D spul maakt dat allemaal wat makkelijker & leuker, voor mij in ieder geval. Soms bevalt een level me niet (alweer Drow bv), smijt ik ze eruit, vervang door iets anders.

Ik denk persoonlijk dat de kwaliteit van de module veel minder belangrijk is dan we je er zelf als groep van maakt. Tuurlijk is een gaaf verhaal (bv Curse of Strahd) een handig uitgangspunt, maar zelfs van de minste modules kun je een feestje maken, en omgekeerd.

Dm prep vind ik wel belangrijk, hiermee kun je ook van modules wat meer maatwerk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:27:
Momenteel run ik Mad Mage, wat eigenlijk nauwelijks een doorlopend verhaal heeft, het is meer zoiets als ruim 20 levels die ik per stuk als een soort van sandbox benader.

Ik gebruik daar veel extra materiaal bij, 3rd party monsters manuals/andere module's/eigen ingevingen etc.
Het hebben van een redelijke library aan D&D spul maakt dat allemaal wat makkelijker & leuker, voor mij in ieder geval. Soms bevalt een level me niet (alweer Drow bv), smijt ik ze eruit, vervang door iets anders.

Ik denk persoonlijk dat de kwaliteit van de module veel minder belangrijk is dan we je er zelf als groep van maakt. Tuurlijk is een gaaf verhaal (bv Curse of Strahd) een handig uitgangspunt, maar zelfs van de minste modules kun je een feestje maken, en omgekeerd.

Dm prep vind ik wel belangrijk, hiermee kun je ook van modules wat meer maatwerk maken.
DotMM is dan ook puur een heule grote dungeon. Jammer dat dat de enige officiële module is die tot lvl20 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
MC Taz Man schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:28:
[...]

DotMM is dan ook puur een heule grote dungeon. Jammer dat dat de enige officiële module is die tot lvl20 gaat.
Niet helemaal, in de zin dat niet alles een dungeon is. Er zitten ook bossen, moerassen, interplanar, onderwater gebieden (etc) in.

Wat er niet inzit is een verhaal. Kijk, je hebt een gekke tovenaar, die heeft een gekke dungeon gemaakt die qua ecologie totaal onlogisch is. Enjoy :)

Ik weet niet wat ik als DM vind van het high level play. Mijn groep zit op het 11e niveau, is lvl 12 dus al aardig sterk, en daar zoek ik monsters voor uit die uitdagend zijn. Hierdoor wordt combat veel complexer, met grote spell-lists, en andere abilities die je goed moet kennen. Low-mid level play is veel overzichterlijker.

Maar wel een leuke uitdaging. Ook al hoe je de "cartographer" uitdaging aangaat. Zonder maps te gebruiken verdwalen ze standaard in de grote dungeons, en hebben ze geen idee van wat er waar zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
smurfinmark schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:07:
[...]

Niet helemaal, in de zin dat niet alles een dungeon is. Er zitten ook bossen, moerassen, interplanar, onderwater gebieden (etc) in.

Wat er niet inzit is een verhaal. Kijk, je hebt een gekke tovenaar, die heeft een gekke dungeon gemaakt die qua ecologie totaal onlogisch is. Enjoy :)

Ik weet niet wat ik als DM vind van het high level play. Mijn groep zit op het 11e niveau, is lvl 12 dus al aardig sterk, en daar zoek ik monsters voor uit die uitdagend zijn. Hierdoor wordt combat veel complexer, met grote spell-lists, en andere abilities die je goed moet kennen. Low-mid level play is veel overzichterlijker.

Maar wel een leuke uitdaging. Ook al hoe je de "cartographer" uitdaging aangaat. Zonder maps te gebruiken verdwalen ze standaard in de grote dungeons, en hebben ze geen idee van wat er waar zit.
Ik ga het meemaken. Begin oktober DM ik een lvl20 oneshot :D. 3 spelers moeten een mooie draak redden van een gemene prinses. Heb de vijanden er op uit gekozen & ga minions gebruiken (4e dingetje). Ook volledig nieuw van mij & ken ik uit de praktijk enkel van Acq Inc :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

MC Taz Man schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:17:
[...]
3 spelers moeten een mooie draak redden van een gemene prinses.
Lol, briljant! Die moet ik onthouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
ElkeBxl schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:41:
[...]

Lol, briljant! Die moet ik onthouden!
Gejat van Matt Coleville, dus ga je gang :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Overigens is de "mooie draak" Bahamut en de "gemene prinses" z'n zusje Tiamat, in Godinnen-vorm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MC Taz Man
Hoofd 1 van 5... De rest komt vanzelf :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjky5PRFQ2x4KhuiaXt8vUNLWpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OrMWNX3bgxQ2lDINmVI1HMs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsdfz46j21J7tFMzIN6Qqcj9U7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxNY3eC0lj03eYoxxVrgNo8S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlSkET20UbdYU8y1E38jDUPDeNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRaWrFib5NP921JyeSU8EMJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBd3DbKN_wRLN2RlRmMdcuy0fuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49zzDurTmjpiLVJGdEPl1Imj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3SuNyStEP_aZNIOAvoAcVEFdxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i741eYM6oaIhLkafpz0S9q6e.jpg?f=fotoalbum_large

Nu witte PLA aan de printer gehangen, waarmee wit & blauw geprint gaan worden... Die zijn aan elkaar gesliced (hoofden apart).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Wit & blauwe koppen + nekken (moeder de vrouw heeft de tong van de blauwe kop ingekleurd):Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmkM1QUjZBNMxJbyfvSnQrXKxuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Evk2z4qCFUpXvQcMzQUpHizb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siUSnip9SHi0twZJa3xu4OperdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0tYUT5Jpp86aLcxNOk9YoOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og-KZgO6nFbeqkrheJmL4Y1IVX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ctgjnA9vShJZ4fgmdZ4WDZZK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E12C01Tayew6yPBmASUeFjOGsF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9IxfsgRTaF3TkohbWrA4qNb6.jpg?f=fotoalbum_large

Next up; zwarte kop & nek (we hebben nog zwart filament) en daarna wss een tijd wachten voor ik de rest kan/ga printen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Ook het zwarte hoofd & nek zijn geprint... Beetje jammer dat dit moeilijk te fotograferen is :')
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKvj9_FPBBvIC5AixPJvQzoLnoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0WEfEgJVLDH7mDZyYru0u7s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neHd-8ovj2_l3Ozj-L71xp6VbIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRShZ4j9mCWuzeiyVv7zInCC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztmdGcANMu6ZUSWusLodypuppsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1z0aBzZeGQM2TVLBWgpLWbS.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra het bot-witte filament er is, komt de rest (lichaam, groene hoofd & nek, staart & vleugels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Heb de video nog niet gezien, maar blijkbaar is 5.5/6e bevestigd: YouTube: D&D 5.5e/6e Confirmed! | Nerd Immersion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Duurt nog mooi even. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. Ik hoop in ieder geval mijn verzameling dan compleet te kunnen maken als deze serie klaar is.

Ben er niet eens echt mee bezig, maar ik heb de alternatieve versie van Volo's niet. Voor de rest heb ik alle alternatieve versies. Ik zie hem soms nog wel voorbij komen hier en daar (€400+) maar nog niet gehaald.

Denk dat mijn wekelijkse groep zonder problemen mee gaat naar de volgende versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Kaasdipje schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:28:
[...]

Duurt nog mooi even. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen. Ik hoop in ieder geval mijn verzameling dan compleet te kunnen maken als deze serie klaar is.

Ben er niet eens echt mee bezig, maar ik heb de alternatieve versie van Volo's niet. Voor de rest heb ik alle alternatieve versies. Ik zie hem soms nog wel voorbij komen hier en daar (€400+) maar nog niet gehaald.

Denk dat mijn wekelijkse groep zonder problemen mee gaat naar de volgende versie.
Volo's heb ik helemaal nog niet & verder mis ik enkel de alt cover van Xanathar, maar idd... >100 euro betalen voor een D&D boek... Nope.

Verder is er aangegeven dat de volgende versie "backwards compatible" gaat zijn, wat meer wijst op 5.5e, dan 6e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MC Taz Man
En weer wat voortgang... Staart wordt nu geprint :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubGD1yLxfmqM-w3Ew2PymF7roZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7Xd7bxGsR9ap2e9UE4AnBS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNTk8zzRPH8KXGK28iQBmbk4fHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mAGvqe82J9jV4EOANceoL7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRctugDY20iFiWiJBnXH5BKhNlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHpujmAdCg7cUAG9Kh1UQ9YC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnFBk31de_clah53lxvJ_qlPYAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hf8OnLZIQzdKKgawh8KY05IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpCJJvk_llY84JwXcenHOSvExpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EIsyDxg1RdlL7R5AYfKg2sU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MC Taz Man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wLe0BBRWrW7bXCVu-fjBe6mjvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZ2FIVaugLxbjiMVAl10PDom.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PPHuG5O6EKfe9f_hX_Q_00ZG9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFLHFOWAhcpQbtXuyyYQ1QZA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2HbyguiCCZgIdBFn06yVehUPMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV8AlBBbTHQq7Xrb6ppLX9ra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ducQBqDOqk5W30TEvarm_b2tP1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k3S76zipiZZm8iysp27OQje.jpg?f=fotoalbum_large
En ze is "klaar"... Mijn vrouw gaat de blauwe & groene hoofden/nekken nog verven, maar de 'basis' is er. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Netjes gedaan.

Moet ook maar weer eens aan de bak met verven. Heb wat achterstanden (stuk of 20 dungeon tiles, 40+ mini's en wat niet meer) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
  • Laatst online: 17-06 15:53

Vagax

Hehe

Ik wakker dit draad gelijk eventjes weer aan, ik krijg vandaag mijn starter set binnen en heb 3 vrienden al bij elkaar kunnen krijgen om aan D&D te beginnen.

Hiervoor had ik al een beetje onderzoek gedaan en kwam uit op de Starter en Essential kit en dat verzorgde voor een beetje verwarring maar blijkbaar is de starter kit wel echt voor starters en de essential eventueel voor er na.

Ik laat anders hier wel horen hoe mijn ervaring is als gloednieuwe D&D speler/DM middels de starter kit, van iemand anders hoorde ik dat ik bij 3.5 moest blijven maar genoeg reviewers zeggen dat nieuwe spelers gewoon bij 5e prima kunnen beginnen hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasdipje
Vagax schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:52:
Ik wakker dit draad gelijk eventjes weer aan, ik krijg vandaag mijn starter set binnen en heb 3 vrienden al bij elkaar kunnen krijgen om aan D&D te beginnen.

Hiervoor had ik al een beetje onderzoek gedaan en kwam uit op de Starter en Essential kit en dat verzorgde voor een beetje verwarring maar blijkbaar is de starter kit wel echt voor starters en de essential eventueel voor er na.

Ik laat anders hier wel horen hoe mijn ervaring is als gloednieuwe D&D speler/DM middels de starter kit, van iemand anders hoorde ik dat ik bij 3.5 moest blijven maar genoeg reviewers zeggen dat nieuwe spelers gewoon bij 5e prima kunnen beginnen hiermee
Voor mensen die de andere versies gespeeld hebben kan het best zijn dat er een voorkeur voor oudere versies is, of zelfs voor een spel als Pathfinder een voorkeur hebben.

Maar ik denk dat 5.e een prima editie is om mee te beginnen als nieuwe speler. Mocht je vragen hebben kan dat altijd hier!

Heel veel plezier alvast en ik ben benieuwd wat je er van vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
5e is inderdaad prima voor nieuwe spelers. Mijn groep bestaat uit 7 man die allemaal begonnen zijn met 5e, waar we ondertussen al meerdere jaren veel plezier mee hebben. Als je het oude niet hebt meegemaakt is er ook niets om te missen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth

..

De starter en essential kit zijn beide, start scenario's waarin uitleg word gegeven over het spel zonder gelijk alles erbij te halen.
Relatief makkelijke adventures om te spelen en van lvl 1-5 te gaan.
Pin je zelf er niet op vast dat je dit per se moet doen, maar zie het als een goed startpunt.

Wat betreft welke versie, ligt het maar net aan wat je kent. Er zijn heeeeeeeeel veel oude spelers die nog steeds 3.5 prefereren. (net zo goed als er dus de Pathfinder aanhangers zijn en spelers die liever 2E of 4E of whatever liever spelen, omdat dat de versie is die ze het beste kennen).

5E is juist heel toegankelijk en geeft veel meer keuze vrijheid (o.a. door minder opties tov bv 3.5) in hoe je wil spelen.

En bedenk ook vooral dat dnd een spelsysteem om RPG's te spelen. Er zijn er vele, elk met hun eigen voor en nadelen.
Dus probeer gewoon uit of het bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
D&D 5E is een uitstekend startpunt voor nieuwe spelers en ook prima te doen als je al wat meer ervaring hebt. Ik speel nu zelf een jaar of vijf en begin het systeem nu pas een beetje zat te worden. Als je alle classes al een keer hebt gespeeld blijft er weinig variatie over, zeker als je naar de martials kijkt.

Ik heb ook een keer Pathfinder Second Edition gespeeld nu, vooral het actiesysteem zit daar echt prachtig in elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Bedankt voor de tips alvast :)

Is het trouwens aan te raden om na een tijdje miniatures toe te voegen aan het spel? Naast de kern van D&D vond ik de plaatjes met miniatures ook aantrekkelijk aangezien je zo denk ik veel diepte toe voegt aan het spel omdat de spelers dan visueel zien waar ze staan of waat eventueel monsters staan.

Gok dat de kosten wel weer iets hoger liggen met dat allemaal, weet niet of er goedkoperen oplossing hier voor zijn?

Ik neem aan dat iig D&D prima te spelen is zonder enige toevoegingen?

Eventueel tips over DM zijn zijn ook welkom, ik ga straks zeker het boekje lezen maar mensen met ervaring hebben vaker tips over andere hoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
Vagax schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:43:
Is het trouwens aan te raden om na een tijdje miniatures toe te voegen aan het spel? Naast de kern van D&D vond ik de plaatjes met miniatures ook aantrekkelijk aangezien je zo denk ik veel diepte toe voegt aan het spel omdat de spelers dan visueel zien waar ze staan of waat eventueel monsters staan.
Mini's voegen zeker wat toe, maar zijn verre van noodzakelijk. Toen wij begonnen legden we een whiteboard op tafel waar de DM dan de battle map op tekende. De enemies waren bierdopjes en onze characters waren whatever we bij hadden op dat moment. Maar het klopt wel dat je eigen character zien staan iets toevoegt aan de ervaring, zeker als je al een tijdje met die character speelt en een band ermee opgebouwd hebt.
Gok dat de kosten wel weer iets hoger liggen met dat allemaal, weet niet of er goedkoperen oplossing hier voor zijn?
Goedkoopste oplossing is een 3D printer als je er al een ter beschikking hebt. Genoeg 3D prints van enemies/characters te vinden online, en als er niets tussen zit wat je leuk vind heb je ook altijd nog websites als Hero Forge waar je zelf een 3D model van een character in elkaar kunt klikken.
Als je geen 3D printer hebt om te gebruiken wordt het helaas wel wat duurder. Ben zelf nog geen DM geweest, dus weet niet of er misschien een soort packs zijn met een hoop random enemies er in. Als player valt het wel een stuk beter mee, meestal doe je wel een tijdje met een character dus een mini van een paar tientjes per paar maanden is prima te doen imo :)
Zoals ik eerder zei speelde wij in het begin gewoon met een whiteboard en wat bierdopjes. Belangrijkste is dat iedereen plezier heeft, en daar heeft de interactie met de DM de meeste invloed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Bedankt voor de tips alvast :)

Eventueel tips over DM zijn zijn ook welkom, ik ga straks zeker het boekje lezen maar mensen met ervaring hebben vaker tips over andere hoeken
Ik geef zelf grote voorkeur aan het spelen met grid en miniaturen, omdat dat de combat naar mijn idee een stuk tactischer en in ieder geval overzichtelijker maakt. Tegenwoordig heb ik een TV in een mooie behuizing waar de DM allerlei kaarten op kan projecteren, maar voor die tijd gebruikte ik vaak zo'n uitwisbare Chessex mat of kaarten getekend op zo'n groot flipover blok.

Voor miniaturen zou ik je zelf een resin 3D printer aanraden, maar dat komt meer door mijn eigen hobby. Als je snel een redelijke hoeveelheid mini's voor weinig wilt verkrijgen dan is het handig om op zoek te gaan naar de D&D Adventure System board games zoals Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon of Legend of Drizzt. Vooral de eerste drie zijn vaak voordelig op Marktplaats te vinden (hier bijvoorbeeld als je ze alle drie tegelijk koopt).

Arena of the Planeswalkers bevat een redelijk aantal minis en is vaak goedkoop te vinden (al zijn de details niet geweldig). Vroeger waren het Nederlandstalige Dungeons & Dragons bordspel van Parker en HeroQuest ook nog goede opties, maar deze beginnen zo langzamerhand een beetje duur te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
ErikT738 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:13:
Als je alle classes al een keer hebt gespeeld blijft er weinig variatie over, zeker als je naar de martials kijkt.
Puur op mechanics geef ik je helemaal gelijk, maar qua speelstijl is natuurlijke elke character zo uniek als je hem zelf maakt. En zou je nooit uitgekeken hoeven te raken.
Vooral de sub optimale builds en characters met flaws zijn des te leuker om mee te roleplayen.

En natuurlijk zijn de settingen waarin je kan spelen zo oneindig als de fantasie van iedereen die deze bedenkt.

Welke versie van dnd of systeem voor RPG's je ook gebruikt, je kan altijd door blijven gaan met nieuwe manieren van spelen uit [proberen.

Nodig? Absoluut niet.
Je kan zelfs zonder iets op tafel spelen en alles als "theatre of the mind"doen.

Handig? Zeker, vooral qua battles.

Goedkope manieren om dit te doen zijn simpelweg een verl papier en wat markers die je als mini gebruikt.
Dat kan dus van de gratis (pak iets uit de kast) manier tot en met de meest luxe geverfde varianten aan toe.

Je kan papieren mini's printen (zoek maar eens op papercraft) of de goedkoopste Reapers Bones oid kopen.
Je kan zelf mini's (gratis files en betaalde) printen of laten printen in 3D.
Er zijn enorm veel mogelijkheden qua dungeons en gebouwen, van papier, tot laser gesneden hout en 3D prints, tot en met complete kastelen die mensen zelf maken.

En qua kosten is het dus allemaal maar net wat je eraan uit wil geven en hoe ver je wil gaan.
Van gratis tot 1000+

Mocht je ooit iets zoeken qua printjes of advies nodig hebben dan help ik je graag (vrijblijvend) in je zoektocht. En ik niet alleen ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Morelleth op 16-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hexta
  • Laatst online: 30-04 13:43
InTheDisorder schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:00:
Goedkoopste oplossing is een 3D printer als je er al een ter beschikking hebt.
De goedkoopste oplossing is en blijft een 2d printer, en karton.
Een beetje knip en plakwerk en je hebt alles wat je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://149455152.v2.pressablecdn.com/wp-content/uploads/2016/04/WearsMinis.jpg
Op internet staan 1000 plaatjes van alle monsters en karakters uiteraard.
Persoonlijk ben ik erg fan van 3d minis, maar ook omdat ik het leuk vind ze te verven enzo. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door hexta op 16-11-2021 16:10 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

ErikT738 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:01:
[...]

Ik geef zelf grote voorkeur aan het spelen met grid en miniaturen, omdat dat de combat naar mijn idee een stuk tactischer en in ieder geval overzichtelijker maakt. Tegenwoordig heb ik een TV in een mooie behuizing waar de DM allerlei kaarten op kan projecteren, maar voor die tijd gebruikte ik vaak zo'n uitwisbare Chessex mat of kaarten getekend op zo'n groot flipover blok.

Voor miniaturen zou ik je zelf een resin 3D printer aanraden, maar dat komt meer door mijn eigen hobby. Als je snel een redelijke hoeveelheid mini's voor weinig wilt verkrijgen dan is het handig om op zoek te gaan naar de D&D Adventure System board games zoals Castle Ravenloft, Wrath of Ashardalon of Legend of Drizzt. Vooral de eerste drie zijn vaak voordelig op Marktplaats te vinden (hier bijvoorbeeld als je ze alle drie tegelijk koopt).

Arena of the Planeswalkers bevat een redelijk aantal minis en is vaak goedkoop te vinden (al zijn de details niet geweldig). Vroeger waren het Nederlandstalige Dungeons & Dragons bordspel van Parker en HeroQuest ook nog goede opties, maar deze beginnen zo langzamerhand een beetje duur te worden.
Marktplaats is denk ik een goed begin punt, wat de post voor jouw ook had gezegd is misschien wel een goed begin stuk, een whiteboard/groot stuk papier waar je met een stift denk ik maar een grid op tekent, lekker basic maar het geeft iets meer visueels dan dat je alles moet vertellen.

Daarnaast, wat voor programma gebruik jij voor het scherm oplossing? Ik heb een redelijk goede laptop en een scherm aan de muur wat eventueel gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

hexta schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:10:
[...]

[...]

[YouTube: How to make Dungeons and Dragons Paper Miniatures | D&D Pathfinder Warhammer Minis]

[Afbeelding]
Op internet staan 1000 plaatjes van alle monsters en karakters uiteraard.
Persoonlijk ben ik erg fan van 3d minis, maar ook omdat ik het leuk vind ze te verven enzo. ;)
Haha kijk, dit ziet er ook uit als een prima begin oplossing, ziet er naar uit dat ik begin met wat print werk :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InTheDisorder
hexta schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:10:
Dat is wel een goede inderdaad, helemaal niet over nagedacht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Een whiteboard is ook handig als battlemap.
Je maakt 1 keer een vakjes verdeling (5 bij 5 inch) met permanent marker.
Dan kan je (wanneer dat goed gedroogd is) met whiteboard markers de wereld en boompjes en riviertjes tekenen, die je dan rustig weer wegveegt als je er mee klaar bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
@Vagax In plaats van een whiteboard zou ik toch echt een Chessex Battle Mat gebruiken. Die dingen gaan erg lang mee zolang je ze netjes schoonmaakt en oprolt, en zo hoef je niet zelf een grid te tekenen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0210/9924/products/dnd_next_1024x1024.jpg?v=1497612214

Mocht je het 3D-print pad gaan bewandelen dan kan ik je mogelijk ook nog helpen, al weet @Morelleth er meer vanaf dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
ErikT738 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:17:
@Vagax In plaats van een whiteboard zou ik toch echt een Chessex Battle Mat gebruiken. Die dingen gaan erg lang mee zolang je ze netjes schoonmaakt en oprolt, en zo hoef je niet zelf een grid te tekenen.
Oh maar 27 euro. Dan is dat zeker de beste keuze ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vagax

Vagax

Hehe

Geweldig hoeveel van jullie de tijd nemen om even te reageren :D

Zo begint mijn D&D avontuur al een heel stuk beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikT738
Vagax schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:10:
[...]
Daarnaast, wat voor programma gebruik jij voor het scherm oplossing? Ik heb een redelijk goede laptop en een scherm aan de muur wat eventueel gebruikt kan worden.
O ja, dit nog. De DM heeft in dit geval Roll20 open terwijl de spelers een miniatuur op het scherm zetten. Omdat we in dit geval de Dynamic Lighting functie gebruiken staan er ook nog tokens op de kaart, dus dat is een beetje dubbelop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZhClYbO83uXiqXXV0mqaQv6aH4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xEv3QjJOeT4BATf6n8uW7vH.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar goed, ik denk dat je beter wat meer low tech kan beginnen zodat je de focus kan leggen op het spel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man

Ook ik flikker mijn duit maar ff in het zakje... Om meteen te beginnen met de grootste onzin (imo) wat je is verteld je moet helemaal niet bij welke versie (of RPG) dan ook blijven. Speel wat jij het leukst vindt. Wat ik begrijp, is dat 5e het makkelijkste is om mee te beginnen. Ikzelf ben er bij gebleven, want ik DM nu 2 groepen (één van combi startersset/essentials kit nu naar Tyranny of Dragons campagne, andere net begonnen met startersset) en speel in 1,5 groep. Halve is ivm mijn planning.

Verder is Lost Mine of Phandelver imo een erg goed begin. Dragon of Icespire Peak (essentials kit) is ook erg leuk. Als je digitale resources wilt, was dat een betere keuze geweest ivm dndbeyond.com kortingen. Enige reden.

Beide avonturen concentreren zich op Phandalin en de omgeving er omheen en zijn beide 100% gericht op het introduceren van nieuwe spelers. Zowel DM, als PC's. Sterker nog, in één van die 2 (vergeet welke) staat zelfs omschreven hoe een DM gekozen wordt.

Dus dat.

Daarnaast uiteraard welkom in de wondere wereld van D&D :+ *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC Taz Man
Vagax schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:21:
Geweldig hoeveel van jullie de tijd nemen om even te reageren :D

Zo begint mijn D&D avontuur al een heel stuk beter
Ey, meer van ons geeft een grotere kans... Once the revolution comes :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:29:
[...]

O ja, dit nog. De DM heeft in dit geval Roll20 open terwijl de spelers een miniatuur op het scherm zetten. Omdat we in dit geval de Dynamic Lighting functie gebruiken staan er ook nog tokens op de kaart, dus dat is een beetje dubbelop.

[Afbeelding]

Maar goed, ik denk dat je beter wat meer low tech kan beginnen zodat je de focus kan leggen op het spel zelf.
Hoe doen jullie dat met die dynamic lighting? Met de mini's bedoel ik dan. Via RFID of zo? Of gewoon "ouderwets" via een 2e scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:29:
[...]

Hoe doen jullie dat met die dynamic lighting? Met de mini's bedoel ik dan. Via RFID of zo? Of gewoon "ouderwets" via een 2e scherm?
Gewoon low tech door ook tokens op de kaart te plaatsen. Tot nu toe ben ik nog niet op elke kaart fan van Dynamic Lightning. Vooral op kleine kaarten met meerdere kleine kamers wordt het snel onoverzichtelijk. In een echte dungeon crawl levert het denk meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:29:
[...]

Zag pas wat voorbij komen van Arkenforge.
https://www.reddit.com/r/..._with_a_touch_screen_and/

Zou die maar eens in de gaten houden als je zoiets wil doen. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ik ben begonnen met miniatures te painten maar ik heb ze nog niet echt gebruikt. Hoe ik het doe is een kaart gebruiken die ik vind op https://www.reddit.com/r/dndmaps/ of https://www.reddit.com/r/dungeondraft/ of die ik zelf getekend heb. Voor de starterset zal je vast wel maps vinden die iemand anders al eens gemaakt heeft :)
En wij zetten er pionnen op die we uit andere boardgames nemen (zoals meeples uit Carcassonne of klassieke pionnetjes). Het is vooral om discussie te vermijden over afstanden en dat het wat visueler is wat mijn spelers fantastisch vinden, ze gaan er creatiever mee om en het helpt hun roleplayen.
Morelleth schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:02:
Nodig? Absoluut niet.
Je kan zelfs zonder iets op tafel spelen en alles als "theatre of the mind"doen.
Zo zijn wij ook ooit begonnen en het werkte goed. En eens we met maps begonnen, wil ik niet meer terug naar theatre of the mind tenzij het voor eenvoudige scenes is... Te verwend O-)
Je kan het zo ingewikkeld maken als je het zelf wil. Zo heb ik een kleine stapel "perkament" papier gemaakt die ik gebruik voor bepaalde zaken op neer te schrijven die ik aan mijn spelers geef. Zoals gisteren vonden ze een stuk papier met een speciale zin erop in draconic, dus heb ik eens wat tijd besteed om dat erop te schrijven. Zo had ik ook al eens een contract gegeven, opgerold met een lintje errond. Mijn spelers vonden dat fantastisch maar het is niet perse nodig. En ik besef nu ook wel dat bijna elke keer dat ze iets van een document ofzo gaan krijgen van een NPC, dat ze gaan kijken of ze weer een nieuw stukje in hun handen krijgen geduwd door mij :D Maar D&D kan zoveel eenvoudiger gehouden worden, zoek je eigen stijl en wat je zelf leuk vindt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:46
Is het trouwens aan te raden om na een tijdje miniatures toe te voegen aan het spel? Naast de kern van D&D vond ik de plaatjes met miniatures ook aantrekkelijk aangezien je zo denk ik veel diepte toe voegt aan het spel omdat de spelers dan visueel zien waar ze staan of wat eventueel monsters staan.
Wij hebben als groep twee of drie keer het oude D&D bordspel (deze) gekocht bij een kringloop (volgens mij nog geen €5,- (per stuk) en gebruiken die als monster figures.
Voor de hero's hebben we wel "echte" miniatures gekocht (voor 4e hadden ze sets met player miniatures zoals ]deze waarbij je redelijk goedkoop minis hebt. Anders naar je FLGS die losse minis verkoopt en een paar leuke uitzoeken. Zo heb je snel voor elke speler een leuke mini en na een paar jaar vanzelf een leuke collectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Twee draken die ik recent heb geprint: één voor m'n neefje en een voor mijzelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXhgmYXIgax2Y7R6QZWRCUDd8xc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9i9QDy8F830BwheDEWNpwKwz.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMSfRBRNdwEL2Cf_nTbwssUxzak=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdzOgsjOXWwQNUIyrfpRlcZH.jpg?f=fotoalbum_medium

Oké, die tweede is een Wyvern, maar wat maakt het ook uit.

@MochiGohan Die heb ik ook een keer voor vijf euro op Marktplaats gekocht, maar hij wordt telkens lastiger te vinden. Spellen van rond 2000 zijn inmiddels ook al oud :P

Wat vinden jullie trouwens van multiclassen en feats? Voor mij zijn het echt de standaard tools die het bouwen van een karakter in 5e nog enigszins spannend houden, maar gek genoeg zie ik op platforms zoals Reddit steeds meer mensen die van mening zijn dat beiden optioneel of voor "power gamers" zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
ErikT738 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:36:
Tw

Wat vinden jullie trouwens van multiclassen en feats? Voor mij zijn het echt de standaard tools die het bouwen van een karakter in 5e nog enigszins spannend houden, maar gek genoeg zie ik op platforms zoals Reddit steeds meer mensen die van mening zijn dat beiden optioneel of voor "power gamers" zijn...
Zowel multi class en feats zijn zowel te gebruiken voor powerplayen/min-maxen als voor de leuke extra opties.
Het ligt er echt aan wat er gebeurt.

Ze zijn sowieso optioneel, zo staat het ook in de boeken omschreven, en zoals altijd, de DM heeft het laatste woord.

Nu hoeft powergamen op zich helemaal geen probleem te zijn, ligt aan de groep (dm en spelers), als ook de setting/module. Maar het kan wel ergernis opwekken, dus het lijkt me vooral een "sessie 0" onderwerp, iets wat van te voren besproken wordt, zodat iedereen begrijpt waar ie aan toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Twee draken die ik recent heb geprint: één voor m'n neefje en een voor mijzelf.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Oké, die tweede is een Wyvern, maar wat maakt het ook uit.
Nais :D.
Ik ben er geen fan van, puur omdat ik nog niet goed genoeg in de regels zit :D. Als DM heb ik gelukkig nog geen multiclassers, maar dat gaat mogelijk wel komen. Dat lijkt me het juiste moment om die brug over te steken.

Feats... Tja, ze zijn er. Ik denk dat het enigszins broken is, aangezien feats in plaats van ASI's komen en die feats kunnen veel krachtiger zijn. Aan de andere kant is het aan de DM om hier op te plannen en (op hogere levels) domweg te counteren. Immers hebben de karakters een reputatie opgebouwd en weet de BBEG wat ze kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
Feats zijn voor mij eerlijk gezegd een basis om een character meer persoonlijk te maken.
Ja je kan min max builds maken helemaal met multiclassen , feats en optionele regels.
Maar hoe je vervolgens de character speelt is belangrijker vind ik.

Combat heavy campaign? Ga voor een min max dmg/control/heal/whatever build (afhankelijk van wat je wil).
RP heavy? Ga voor een zo interessant mogelijke character. Geef sterke en zwakke punten. "optimaliseer" om het concept zo passend mogelijk te krijgen.

Ik speel zelf een Vistani spirit medium bard voor een CoS campaign. Heel de build is gemaakt rondom kaartjes lezen en leggen. En qua persoonlijkheid is het een lafaard.
Met feats bijvoorbeeld 2 warlock spells gegeven. (zodat het met charisma gecast word). Variant human om alles een beetje lekker in te kunnen delen.

Doel was dus een "overtuigend" kaartlegger te maken. Leerling van Madam Eve.
Dus veel charisma based dingen, spells om mensen hun gedachten kunnen lezen e.d., cantrips om de mood te zetten. (Thaumathurgy en minor illusion voor de effecten, dancing lights voor de sfeer, detect thoughts om "cold reading" te kunnen verantwoorden etc.)
Effectief in combat? Mwoah, kan enigzins proberen control uit te oefenen, maar praktisch al mijn spells zijn concentration. Dus tja, super praktisch is het niet.
Maar dit is zeker een interessant concept voor RP (wat de insteek was) en hoe meer combat, hoe verder die zich zal gaan ontwikkelen in die richting.

Mijn eigen spelers in mijn campaign, kunnen alles wat uitgegeven is gebruiken. Mits het in de setting past.
Dus geen guns, en geen werewolf based blood hunter. (zijn wat redenen voor)
Maar de rest is fair game. Zolang ze het maar als background kunnen verantwoorden en in de groep past qua persoonlijkheid.

Uiteindelijk blijft dnd een game die in essentie om cijfers draait.
Dus alles wat bedacht word, is te counteren (mocht ik het echt willen).
En voor de rest benadruk ik vaak genoeg dat het een spel is waarin je samen een verhaal speelt.
DM + spelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ik sta het allemaal toe, zolang ze maar niet met Unearthed Arcana afkomen en het allemaal in de lore kan verklaard worden. Ik heb mijn players zelfs een extra feat laten kiezen op lvl 1 om zo wat extra diversiteit te hebben. Ok heeft er wel voor gezorgd dat we nu op lvl 8 met een player zitten die een +9 op zijn passive perception zit door de Observant feat die een +5 extra op zijn passive perception geeft. Maar hij vindt het ook fantastisch als hij daardoor juist meer dingen opmerkt dan anderen met gelijkaardige WIS scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:32:
[...]

Ik sta het allemaal toe, zolang ze maar niet met Unearthed Arcana afkomen en het allemaal in de lore kan verklaard worden.
Bij ons wordt eigenlijk alles wel geaccepteerd, inclusief UA. Komt ook omdat de DM veel te veel tijd aan dnd besteed en het zelf ook vet vind om alle nieuwe dingen voorbij te zien komen. Enige wat bij ons niet geaccepteerd wordt zijn Warforged omdat de DM robots niet in zijn wereld vind passen, wat ik ook prima kan begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

InTheDisorder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:43:
[...]Komt ook omdat de DM veel te veel tijd aan dnd besteed en het zelf ook vet vind om alle nieuwe dingen voorbij te zien komen.
Haha ja het is een beetje zelfbescherming voor mij zodat ik nog wat mee kan zijn met alles :D Ik besteed nu al teveel tijd aan DnD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:46:
[...]

Haha ja het is een beetje zelfbescherming voor mij zodat ik nog wat mee kan zijn met alles :D Ik besteed nu al teveel tijd aan DnD...
Teveel tijd aan D&D? Dat kan niet.

Het is dat ik teveel in moet leveren qua inkomsten en zekerheid, anders zou ik toch echt overwegen om voor geld DM te worden en veeeeeeel meer met D&D bezig te zijn.

Wacht maar tot je ook nog eens de mini's printen en verven kant op gaat :9
Dan weet je wat teveel tijd eraan spenderen is. ;)

Just kidding.
(sort of)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InTheDisorder
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:46:
[...]

Heel verstandig haha. Bij ons kunnen de DMs (meervoud :D) er ook wat meer tijd in steken omdat we 2 campaigns spelen die om de week afwisselen, iedere DM heeft dus 2 weken om een volgende sessie voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Morelleth schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:08:
[...]
Wacht maar tot je ook nog eens de mini's printen en verven kant op gaat :9
Het verven ben ik al begonnen maar het printen nog niet. Maar 2 weken geleden vroeg al iemand waarmee ik soms D&D speel: "heb je al een 3D printer gekocht?" en sindsdien heb ik zoiets van "hmm, zou ik het toch doen?" :+
InTheDisorder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:14:
[...]

Heel verstandig haha. Bij ons kunnen de DMs (meervoud :D) er ook wat meer tijd in steken omdat we 2 campaigns spelen die om de week afwisselen, iedere DM heeft dus 2 weken om een volgende sessie voor te bereiden.
Als beginnende DM was ik van "ja laten we elke week spelen!". Nu na 6 sessies te spelen heb ik zelf zoiets van "Eens om de 2 weken is goed, right guys?" :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:15:
[...]

Het verven ben ik al begonnen maar het printen nog niet. Maar 2 weken geleden vroeg al iemand waarmee ik soms D&D speel: "heb je al een 3D printer gekocht?" en sindsdien heb ik zoiets van "hmm, zou ik het toch doen?" :+
Serieus advies.
Wil je veel met mini's doen, wil je van allerlei super mooie modellen zelf verven en zou je er sowieso al veel geld in steken? Dan doen.
Maar hou er rekening mee dat er continu steeds mooiere modellen uitkomen en als je begint je al snel heeeeeeel veel geld erin steekt.
(Als in, er ging maandelijks een goede €60-80 voor patreons + meerdere kickstarters en heeel veel resin gebruik heen. Nog los van de nu 4e printer die er aan komt)

Zijn de hoeveelheid mini's die je gebruikt beperkt tot 1 of 2 monsters/vijanden per sessie? Er gebruik je veel de zelfde soort vijanden? Dan ben je beter af met losse modellen te kopen.
En of dat dan reapers, een GW model of iets geprint is, is om het even.
Je kan natuurlijk ook dat ene super mooie model kopen en laten printen. ;)

Maar mocht je ooit advies willen over welke makers van modellen en inhoudelijk advies over printen dan moet je maar even roepen. Help je graag.

[ Voor 6% gewijzigd door Morelleth op 08-12-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
MC Taz Man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:27:
[...]

Ik ben er geen fan van, puur omdat ik nog niet goed genoeg in de regels zit :D. Als DM heb ik gelukkig nog geen multiclassers, maar dat gaat mogelijk wel komen. Dat lijkt me het juiste moment om die brug over te steken.

Feats... Tja, ze zijn er. Ik denk dat het enigszins broken is, aangezien feats in plaats van ASI's komen en die feats kunnen veel krachtiger zijn. Aan de andere kant is het aan de DM om hier op te plannen en (op hogere levels) domweg te counteren. Immers hebben de karakters een reputatie opgebouwd en weet de BBEG wat ze kunnen.
Dat je nog niet diep genoeg in de regels zit is voor mij de enige geldige reden om multiclass en feats niet toe te staan. Als je al een paar jaar 5e speelt zijn beiden de enige manier om sommige classes nog interessant te houden. Zonder feats en multiclass maak je voor classes zonder spellcasting de laatste significante keuze in je build zodra je level drie wordt...

Als ik DM sta ik alle opties plus UA toe zonder overleg. Als ze voor een ras gaan wat niet in de setting zit mogen ze zelf bedenken waarom ze zo'n uniek wezen zijn zo lang ze het klein houden (dus geen heel volk in de setting introduceren). Homebrew sta ik ook voor open aangezien al m'n potentiële spelers zelf in kunnen schatten of iets broken is of niet, en zichzelf zouden nerfen zodra iets wel broken blijkt.

@ElkeBxl gewoon doen een 3D printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is: maar als je op zoek bent naar diepgaandere (met daadwerkelijk impact hebbende character keuzes) dan is wellicht Dungeons & Dragons niet het systeem wat je zou moeten gebruiken. Wellicht past Pathfinder 2 dan beter.

Wat ik maar wil zeggen is: DnD is niet heilig er zijn nog ontzettend veel meer systemen die mogelijk beter bij een setting of een groep en hun wensen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:03:
Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is: maar als je op zoek bent naar diepgaandere (met daadwerkelijk impact hebbende character keuzes) dan is wellicht Dungeons & Dragons niet het systeem wat je zou moeten gebruiken. Wellicht past Pathfinder 2 dan beter.

Wat ik maar wil zeggen is: DnD is niet heilig er zijn nog ontzettend veel meer systemen die mogelijk beter bij een setting of een groep en hun wensen passen.
M'n groep is voorzichtig aan het beginnen met PF2 ja, al hebben we nog lopende 5e campaigns en zijn we na al die jaren spelen geïnvesteerd in 5e.

Ik vind vooral het actiesysteem van PF2 een stuk beter bedacht dan 5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:03:

Je post wel in een D&D topic... Lijkt me logisch dat we het hier over D&D hebben :P

Maar PF1 == D&D 3(.5) fanficton. Dat hoor ik althans van PF spelers. PF2e schijnt dan weer iets heel anders te zijn. Echter is het maken van je karakter iets wat niet afhankelijk is van het systeem, maar meer van hoe de spelers er mee om gaan. We kunnen allemaal wel bitchen op regels, feats, etc, maar uiteindelijk zijn het de spelers en DM's samen die bepalen wat wel en niet kan. Dus als jij een transformer wilt spelen in de Forgotten Realms, gebaseerd op een PF2e ras, met Vampire The Masquarade feats... Ga je gang, als iedereen het er mee eens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
ErikT738 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:17:
[...]

M'n groep is voorzichtig aan het beginnen met PF2 ja, al hebben we nog lopende 5e campaigns en zijn we na al die jaren spelen geïnvesteerd in 5e.

Ik vind vooral het actiesysteem van PF2 een stuk beter bedacht dan 5e.
Ik hoop dat ze in 5.5 dat 3-actions systeem van PF2e "lenen" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MC Taz Man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:43:
[...]

Echter is het maken van je karakter iets wat niet afhankelijk is van het systeem, maar meer van hoe de spelers er mee om gaan.
Niet geheel mee eens. In DnD zit je ontzettend vast aan het stramien van je klasse. Ja, je kunt multi-classen maar ook dat zijn maar halve maatregelen, omdat je daarmee dingen gaat mislopen van je hoofdklasse. Je stelt je progressie als het ware een level uit elke keer dat je voor je subclass gaat.
Dat doet PF2E toch echt stukken beter.

Dus tot op zekere hoogte: ja het maar net wat je er als groep van maakt, maar als het systeem zich er niet voor leent kun je er aan blijven trekken en tweaken tot je een ons weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:23:
[...]

Niet geheel mee eens. In DnD zit je ontzettend vast aan het stramien van je klasse. Ja, je kunt multi-classen maar ook dat zijn maar halve maatregelen, omdat je daarmee dingen gaat mislopen van je hoofdklasse. Je stelt je progressie als het ware een level uit elke keer dat je voor je subclass gaat.

Dus tot op zekere hoogte: ja het maar net wat je er als groep van maakt, maar als het systeem zich er niet voor leent kun je er aan blijven trekken en tweaken tot je een ons weegt.
Ach, een groepje stemacteurs is er wereldberoemd mee geworden ;). Critical Role's eerste campagne is gebaseerd op een totaal in elkaar getweakte situatie door Mercer. Deels omdat één van die lui een geweer wilde, wat nog niet bestond in D&D.

Al met al is het gewoon mogelijk, ligt er maar net aan hoeveel energie je er in wil steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MC Taz Man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:34:
[...]

Ach, een groepje stemacteurs is er wereldberoemd mee geworden ;). Critical Role's eerste campagne is gebaseerd op een totaal in elkaar getweakte situatie door Mercer. Deels omdat één van die lui een geweer wilde, wat nog niet bestond in D&D.

Al met al is het gewoon mogelijk, ligt er maar net aan hoeveel energie je er in wil steken.
Jaqenhghar schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:03:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
Voor elke speelstijl is er een systeem wat beter geschikt is als DnD.
Tot en met compleet te modificeren systemen die je helemaal op maat kan maken.

Voordeel van DnD is juist de bekendheid.
En er zijn daardoor eigenlijk altijd wel andere spelers te vinden.
En heel veel RPG games zijn op de principes van DnD gebaseerd, dus voor een hoop mensen herkenbaar.

Maar DnD is alles behalve het beste.
Het is gewoon 1 van de vele systemen en zolang je het leuk vind doet zijn ding goed.
Zijn er aspecten waar je tegen aan loopt die niet lekker werken, dan word het homebrewen geblazen. Tot je op het punt komt dat er een ander systeem gezocht word wat in de basis beter past bij wat je wil.
En dat is prima.

Bovenal telt in deze hobby maar 1 ding. Namelijk plezier erin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Morelleth schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:29:
[...]

Serieus advies.
Wil je veel met mini's doen, wil je van allerlei super mooie modellen zelf verven en zou je er sowieso al veel geld in steken? Dan doen.
Dat moet ik nog wat uitzoeken. Nu had ik gewoon 2 gnolls en een troll geverfd en heb ik 3 goblins waar ik aan begonnen ben. Ik heb ze nog niet gebruikt in combat (ook omdat de laatste sessies online zijn). Mss best dat ik dat eerst eens probeer. Maar ik verwacht wel dat het met enthousiasme gaat onthaald worden. Nu werken we met pionnen op een battlemap en dat vinden ze al leuk... Het verven vind ik ook wel leuk maar ik moet eens een deftig hobbystation opzetten hier thuis want nu begin ik er gewoon niet aan omdat ik geen vaste setup heb.
Misschien moet ik gewoon eens vragen of mijn spelers mee willen betalen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Morelleth
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:22:
[...]
Het verven vind ik ook wel leuk maar ik moet eens een deftig hobbystation opzetten hier thuis want nu begin ik er gewoon niet aan omdat ik geen vaste setup heb.
Weet waar je aan begint.
Want voor je het weet staat het zo vol als bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbSQYII_l3TecOHlM_5fOmou1e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQmNEKcR2R7m7yxsv8xkDZgY.jpg?f=fotoalbum_large

Nog los van de 3 FDM printers en 2 resin (3e nog grotere is in bestelling 😅)

Maar goed.
De ideeën voor de winkel aan huis zijn al uitgewerkt. De opslag wordt uitgebreid zodat er ook voorraad gemaakt kan worden.
En ik eindelijk alles wat ik wil maken ook eens kwijt kan. (Nou ja, 10% ervan dan)

Die hobby is een beetje uit de hand gelopen. 😅

[ Voor 41% gewijzigd door Morelleth op 08-12-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Wow @Morelleth , ik dacht dat ik al te ver aan het gaan was met mijn 15 potjes verf, dit is nog een ander niveau :D Ergens zou ik het nog wel leuk vinden om een deftige setup te maken maar ik weet ook hoe ik mezelf er snel in kan verliezen. Misschien moet ik het gewoon bij iets simpels houden zoals een doos waar alle tools in zitten O-)

Wel heel cool om te zien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
Scheelt dat dit ook niet van 1 dag is.
Maar ik ben helaas voor mij zelf een beetje erg als het om hobbies gaat. Sla soms een beetje door. ;)

Laatste telling waren het een goede 220 verschillende kleuren verf.
En dat was voordat ik de airbrush erbij heb gehaald.

En als je dan toch begint met airbrushen en af en toe commissies gaat doen, dan is een betere airbrush (de Squidmar limited) goed te verantwoorden toch?
Heb de kosten daarvoor al bij elkaar verdient met commissies doen, dus ach moet kunnen. :P

Het is een hele leuke hobby, maar kan ook een enorme money sink zijn. :')
(Ik denk dat ik maar niet door ga rekenen hoeveel ik al mini's en dnd gespendeerd heb de afgelopen 5 jaar want dan moet ik toegeven teveel geld er aan uit te geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
Anoniem: 613510 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:23:
[...]

Het is een lastige afweging.

Wanneer je het heel theoretisch benadert, zou je kunnen zeggen dan spelers een character bouwen met een bepaalde mate van keuzevrijheid.

Wanneer je alles los laat, en bij wijze van spreken zegt je hebt 100 punten om je character te bouwen, en hier is een lijst van zaken die je daarmee kan kopen, hebben spelers volledige vrijheid om dat in te delen. Doe daar een of ander level systeem bij waardoor ze meer punten krijgen, en andere stats ook verhoogd kunnen worden, en voila.

Of je maakt het beperkter, zoals DnD 5e, dan kies je eigenlijk voor "pre made" pakketjes van punten. Dat betekent dat bepaalde dingen "exclusief" zijn, en alleen toegankelijk voor bepaalde (sub)classes.
Wat ik ook merk bij DnD is dat spelers vaak een bepaald gevoel bij een subclasse hebben, en daarna gaan roleplayen. Het neemt ze een beetje bij de hand als het ware.

Ik denk dat het meer een ontwerpkeuze is dan dat het een beter of slechter is dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:59:
[...]

Het is een lastige afweging.

Wanneer je het heel theoretisch benadert, zou je kunnen zeggen dan spelers een character bouwen met een bepaalde mate van keuzevrijheid.

Wanneer je alles los laat, en bij wijze van spreken zegt je hebt 100 punten om je character te bouwen, en hier is een lijst van zaken die je daarmee kan kopen, hebben spelers volledige vrijheid om dat in te delen. Doe daar een of ander level systeem bij waardoor ze meer punten krijgen, en andere stats ook verhoogd kunnen worden, en voila.

Of je maakt het beperkter, zoals DnD 5e, dan kies je eigenlijk voor "pre made" pakketjes van punten. Dat betekent dat bepaalde dingen "exclusief" zijn, en alleen toegankelijk voor bepaalde (sub)classes.
Wat ik ook merk bij DnD is dat spelers vaak een bepaald gevoel bij een subclasse hebben, en daarna gaan roleplayen. Het neemt ze een beetje bij de hand als het ware.

Ik denk dat het meer een ontwerpkeuze is dan dat het een beter of slechter is dan het ander.
Ik zeg ook niet dat DnD slecht is, maar dat het zeker zijn beperkingen heeft. Ik erger me er gewoon aan dat DnD zo vaak op een voetstuk wordt geplaatst. Is ook begrijpelijk, het is gemaakt om zo toegankelijk mogelijk te zijn en derhalve voor veel mensen het instappunt in ttrpg. (met de populariteit van CR en andere ttrpg streams al helemaal) Sterker nog, ik speel het zelf nog voor 80%.

Maar voor het eigen maken van een karakter (buiten de RP om) is denk ik PF2 een betere keuze. Alhoewel dat handboek echt moeilijk slecht ontworpen is :+ Keuzes, keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smurfinmark
Anoniem: 613510 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:11:
[...]

Ik zeg ook niet dat DnD slecht is, maar dat het zeker zijn beperkingen heeft. Ik erger me er gewoon aan dat DnD zo vaak op een voetstuk wordt geplaatst. Is ook begrijpelijk, het is gemaakt om zo toegankelijk mogelijk te zijn en derhalve voor veel mensen het instappunt in ttrpg. (met de populariteit van CR en andere ttrpg streams al helemaal) Sterker nog, ik speel het zelf nog voor 80%.

Maar voor het eigen maken van een karakter (buiten de RP om) is denk ik PF2 een betere keuze. Alhoewel dat handboek echt moeilijk slecht ontworpen is :+ Keuzes, keuzes.
Tja, is een beetje inherent aan de "grootste" zijn denk ik, spelers zullen het soms het op een voetstuk plaatsen, of er juist tegenaan trappen. Puur of basis van beschikbaarheid en naamsbekenheid stappen spelers in, er zit daar geen afweging van kwaliteit in. Daarbij komt ook dat veel spelers het spel al kennen, en dus geen nieuw systeem hoeven te leren, of nieuwe zooi hoeven aan te schaffen.

Ik geloof trouwens helemaal niet dat 5e zo toegankelijk mogelijk is gemaakt. Het is nog steeds een vrij complex systeem, iets als Dungeon World is veel eenvoudiger bijvoorbeeld.

Critical Role is ook al zoiets, aan de ene kant hartstikke leuk dat mensen zo in aanraking met de hobby komen, aan de andere kant krijgen ze misschien een wat vreemd verwachtingspatroon over hoe een roleplay sessie er "echt" uitziet :P

Het is een enorm cliche, maar uiteindelijk is de spelersgroep een veel grotere factor in de kwaliteit van een spel/spelsessie, dat houd je toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
smurfinmark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:59:
Als ik de verhalen online lees zorgt dit juist vaak voor problemen wanneer de DM een bepaald idee bij een class heeft en de speler het op een andere manier probeert te spelen of flavoren. Het meest bekende voorbeeld is de DM die probeert de Paladin te laten "vallen" door hem iets slechts te laten doen en dan te zeggen dat zijn god hem geen krachten meer wil geven. Dit terwijl hiervoor in 5e helemaal geen regels zijn opgenomen en een Paladin ook helemaal geen god meer nodig heeft.

Andere bekende voorbeelden zijn de Warlock waarvan het pact altijd de vorm van een contract moet hebben, en waar de Warlock altijd zijn ziel moet verkopen (dit wordt direct tegengesproken in het PHB) of DM's die geen Artificers toestaan "want er is geen technologie in mijn setting" (terwijl alle abilities van de Artificer magisch zijn en gewoon als magie geflavored kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:38:
[...]

Als ik de verhalen online lees zorgt dit juist vaak voor problemen wanneer de DM een bepaald idee bij een class heeft en de speler het op een andere manier probeert te spelen of flavoren. Het meest bekende voorbeeld is de DM die probeert de Paladin te laten "vallen" door hem iets slechts te laten doen en dan te zeggen dat zijn god hem geen krachten meer wil geven. Dit terwijl hiervoor in 5e helemaal geen regels zijn opgenomen en een Paladin ook helemaal geen god meer nodig heeft.

Andere bekende voorbeelden zijn de Warlock waarvan het pact altijd de vorm van een contract moet hebben, en waar de Warlock altijd zijn ziel moet verkopen (dit wordt direct tegengesproken in het PHB) of DM's die geen Artificers toestaan "want er is geen technologie in mijn setting" (terwijl alle abilities van de Artificer magisch zijn en gewoon als magie geflavored kunnen worden).
Tja, dan moet de DM iets meer z'n best doen aan de voorkant.

Ik vind dit altijd zo'n opgezochte problemen, met spelers/dm's die super principieel gaan lopen doen.

Het is een kwestie van sessie "0", met elkaar doornemen wat de verwachtingen zijn, en dit soort zaken zijn al getackeld. De voorbeelden van de paladin en warlock zijn dan echt niet ingewikkeld, het gaat naar mijn mening meer over DM en speler die tegenover elkaar staan, dan dat ze samen werken.

Ik denk dat de ergernis over de warlock van dm's kant vaak ook komt omdat veel spelers 2 levels in warlock (Hexblade + invocations) nemen. Dat is vaak puur uit "powergamen" perspectief, en niet omdat ze ze graag een warlock spelen, maar dat terzijde.

De artificer vind ik wat lastiger, ik ken veel spelersgroepen die de flavor daarvan gewoon niet bij high fantasy vinden passen, wat uiteraard erg subjectief is.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Let op:
Discord: https://discord.gg/qeVBZHJ