Ik heb m`n woning intussen aardig volgehangen met Hue. Maar omdat we nu de slaapkamer aan het opknappen zijn, lees schilderen gordijntjes vervangen etc. Wil ik ook graag deze kamer van Hue voorzien. Nu kan ik mij niet echt bedenken hoe ik dit het beste kan toepassen. De huidige situatie is dat er bij de ingangsdeur en aan de beide kanten van het bed een lichtschakelaar zit. Eigenlijk wil ik deze functionaliteit behouden, misschien aangevuld met een motion sensor? Ik kan natuurlijk op alle 3 deze plekken een Hue dimmer switch plakken, maar esthetisch gezien niet heel erg mooi, want stopcontacten worden van gira en zijn antraciet. Alternatief is iets aan het Gira schakelmateriaal maken dat communiceert met Hue? Iemand een goed idee? of misschien wel een totaal andere oplossing waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb?
https://www.beaumotica.nl...hite-glossy-4260476940224BoerFrits schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:51:
Ik heb m`n woning intussen aardig volgehangen met Hue. Maar omdat we nu de slaapkamer aan het opknappen zijn, lees schilderen gordijntjes vervangen etc. Wil ik ook graag deze kamer van Hue voorzien. Nu kan ik mij niet echt bedenken hoe ik dit het beste kan toepassen. De huidige situatie is dat er bij de ingangsdeur en aan de beide kanten van het bed een lichtschakelaar zit. Eigenlijk wil ik deze functionaliteit behouden, misschien aangevuld met een motion sensor? Ik kan natuurlijk op alle 3 deze plekken een Hue dimmer switch plakken, maar esthetisch gezien niet heel erg mooi, want stopcontacten worden van gira en zijn antraciet. Alternatief is iets aan het Gira schakelmateriaal maken dat communiceert met Hue? Iemand een goed idee? of misschien wel een totaal andere oplossing waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb?
Dit is je beste optie.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik vraag me ook af hoe mensen de voordelen van de White ambiance ervaren. Is het de meerprijs waard t.o.v. de all white variant of blijft de kleurentemparatuur toch vaak zat op 2700K staan.
[/quote]
Ik heb al mijn al mijn lampen ( zowel E27; E14 EN G10 spots) vervangen door de white ambiance.
Het mooie van deze lampen is dat je verschillende witte kleurtemperaturen in kunt stellen van helder wit voor lezen tot warm wit voor de sfeervolle uurtjes in de avond....tevens zijn ze zeer goed te dimmen.......de meerprijs t.o.v. de gewone White is het meer dan waard..
...probeer anders eerste eens een white ambiance uit door een starterskit te kopen als je nog geen HUE hebt...
[/quote]
Ik heb al mijn al mijn lampen ( zowel E27; E14 EN G10 spots) vervangen door de white ambiance.
Het mooie van deze lampen is dat je verschillende witte kleurtemperaturen in kunt stellen van helder wit voor lezen tot warm wit voor de sfeervolle uurtjes in de avond....tevens zijn ze zeer goed te dimmen.......de meerprijs t.o.v. de gewone White is het meer dan waard..
Ik heb het halve huis vervangen door Hue maar ik moet bekennen dat het instellen van de witkleur me eigenlijk weinig boeit.
Behalve in de badkamer. s'avonds gaat de lamp aan op 2700K voor het tandenpoetsen en andere dingen, maar indien ik 's morgens de douche instap en dat ding op 6000K zet.... dan voel je je gewoon wakkerder worden. Licht doet wel wat met je.
Behalve in de badkamer. s'avonds gaat de lamp aan op 2700K voor het tandenpoetsen en andere dingen, maar indien ik 's morgens de douche instap en dat ding op 6000K zet.... dan voel je je gewoon wakkerder worden. Licht doet wel wat met je.
De Hue Ambiance lampen kunnen dieper dimmen dan de Hue Whites en dat is voor mij de belangrijkste redenen om voor Hue Ambiance te kiezen!boyhenkie schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:22:
Ik vraag me ook af hoe mensen de voordelen van de White ambiance ervaren. Is het de meerprijs waard t.o.v. de all white variant of blijft de kleurentemparatuur toch vaak zat op 2700K staan.
[/quote]
Het mooie van deze lampen is dat je verschillende witte kleurtemperaturen in kunt stellen van helder wit voor lezen tot warm wit voor de sfeervolle uurtjes in de avond....tevens zijn ze zeer goed te dimmen.......de meerprijs t.o.v. de gewone White is het meer dan waard..![]()
![]()
...probeer anders eerste eens een white ambiance uit door een starterskit te kopen als je nog geen HUE hebt...
![]()
![]()
Kleur temperatuur veranderen is ook fijn, vroeg op de avond >2700k is wel prettig en savonds 2700k of lager en gedimmed!
Ik las dat het handig is om de serie nummers van de lampen te noteren als ze op een lastige plek zitten...
Natuurlijk hangen al mijn lampen al incl in de rand van mijn dakgoot
Is er een manier om via een app de serie nummers van de lampen uit te lezen?
Natuurlijk hangen al mijn lampen al incl in de rand van mijn dakgoot
Het is alleen handig wanneer het koppelen niet lukt, ik heb dit pas 1x meegemaakt bij 1 lamp. Dus ik zou je er niet al te veel zorgen over maken en het laten zoals het nu is.PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
Ik las dat het handig is om de serie nummers van de lampen te noteren als ze op een lastige plek zitten...
Natuurlijk hangen al mijn lampen al incl in de rand van mijn dakgoot![]()
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Gebruik serie nummers nooit, als ik een lamp opnieuw wil toevoegen (heb nog tweede bridge voor experimenten vandaar dat het wwl eens gebeurt) dan gebruik ik een Hue dimmer switch om de lamp te resetten!PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
Door Hue dimmer switch bij de lamp te houden en I en O knop 10 seconden tegelijk in te drukken, wordt de lamp gereset ( lees netwerk settings gewist) en gaat deze automatisch opzoek naar nieuw ZigBee netwerk!
Ja stel er komt ooit een bridge v3 en ik zou die kopen dan moet ik dus op de ladder met de dimmer remoteErik1971 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:50:
[...]
Gebruik serie nummers nooit, als ik een lamp opnieuw wil toevoegen (heb nog tweede bridge voor experimenten vandaar dat het wwl eens gebeurt) dan gebruik ik een Hue dimmer switch om de lamp te resetten!
Door Hue dimmer switch bij de lamp te houden en I en O knop 10 seconden tegelijk in te drukken, wordt de lamp gereset ( lees netwerk settings gewist) en gaat deze automatisch opzoek naar nieuw ZigBee netwerk!
Ik heb recent een nieuwe Bridge gehaald omdat de oude teveel problemen had (spontaan routines vergeten en extra rare regels instellen).PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
Daarbij dus alle lampen opnieuw moeten koppelen, vond ze niet automatisch en heb toen eigenlijk alle lampen herkoppeld met hun serienummer. Van de Being plafondlampenen Fuzo buitenlamp gelukkig foto's gemaakt van het serienummer, van de rest van de normale lampen er maar even op gekeken.
Met iets als Hue Debugger UI (Windows Store app) of rechtstreeks met de API zouden die serienummers wel uit te lezen moeten zijn. Misschien ook nog wel met Hue Essentials (Android app).
Andere tip zou zijn om te kijken naar de handleiding of doos - ergens zit nog een extra sticker met het serienummer.
Met bridge v2 was er de mogelijkheid om de settings van bridge v1 te migreren, dus alles inclusief lampen/sensoren/schakelaars, routines, gelinkte apps etc... naar je nieuwe bridge.PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:14:
[...]
Ja stel er komt ooit een bridge v3 en ik zou die kopen dan moet ik dus op de ladder met de dimmer remote
Het is aannemelijk dat een bridge v3 ook zoiets gaat hebben, dus dan hoef je alsnog niet de dakgoot in
Nee, die serienummers zijn niet beschikbaar op de API.PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:31:
Net gekeken met Hue Debugger UI, maar inderdaad geen S/N te vinden.
Nu maar hopen dat ik het niet nodig heb
Nu maar hopen dat ik het niet nodig heb
Ik heb een E27 lampje die geen roodtinten meer kan weergeven. Ik dacht dat het misschien aan de update lag maar vrees dat er een ledje kapot is gegaan.
Goeie, maar ik verwacht dat met V3 je V2 bridge automatisch wordt overgezet, net als V1 naar V2 automatisch werd overgezet!PSYch0landeR schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:14:
[...]
Ja stel er komt ooit een bridge v3 en ik zou die kopen dan moet ik dus op de ladder met de dimmer remote
Okee ik ben nu een weekje met Hue bezig, maar het gaat nog niet helemaal vlekkeloos.
De avond is allemaal wel redelijk goed te doen met routines, maar de ochtend is een drama.
Ik heb nu een “ontwaken” routine geactiveerd en een tweede “zonsopkomst” routine.
Probleem is als de zonsopkomst voor ontwaken plaats vindt, de lampen heel de dag aan blijven staan. Hier moet toch een simpele oplossing voor zijn?
Daarnaast, wie heeft de dimmer schakelaar ooit ontworpen en welke drugs had hij op?!
Hij past gewoon niet over een bestaande schakel doos heen. Net iets te smal. Daar gaat mijn idee de schakelaars te vervangen voor dimmer switches...
Hoe lossen jullie deze zaken op?
Hoe schakelen jullie je verlichting?
Dit is ook niet echt heel stijlvol
https://www.amazon.de/dp/...age&qid=1599889480&sr=8-5
De avond is allemaal wel redelijk goed te doen met routines, maar de ochtend is een drama.
Ik heb nu een “ontwaken” routine geactiveerd en een tweede “zonsopkomst” routine.
Probleem is als de zonsopkomst voor ontwaken plaats vindt, de lampen heel de dag aan blijven staan. Hier moet toch een simpele oplossing voor zijn?
Daarnaast, wie heeft de dimmer schakelaar ooit ontworpen en welke drugs had hij op?!
Hij past gewoon niet over een bestaande schakel doos heen. Net iets te smal. Daar gaat mijn idee de schakelaars te vervangen voor dimmer switches...
Dit is ook niet echt heel stijlvol

[ Voor 9% gewijzigd door BlakHawk op 12-09-2020 07:47 ]
Weet iemand of die nieuwe Gradient LED Strip ook gewoon volledig werkt via de normale app (meerdere kleuren)? Of werkt dat alleen met de Sync Box ?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volgens de hue website is de Sync Box noodzakelijk.DennusB schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:26:
Weet iemand of die nieuwe Gradient LED Strip ook gewoon volledig werkt via de normale app (meerdere kleuren)? Of werkt dat alleen met de Sync Box ?
Ik weet niet hoe jij je routine's heb ingesteld met welke lampen maar zo te merken gebruik je een dubbele routine wat elkaar dwars ligt..Iets meer duidelijkheid graag hoe en wat je precies hebt ingesteld.BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:27:
Okee ik ben nu een weekje met Hue bezig, maar het gaat nog niet helemaal vlekkeloos.
Dit is ook niet echt heel stijlvol![]()
Ik heb overal deze blindplaten gebruikt https://www.karwei.nl/ass...2-voudig-opbouw/p/B276231 en daar de dimmerswitches op geplakt. Dat hebben er meer hier, zijn zat foto's van voorbij gekomen in dit topic.
Gemiste kans zegducolwd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:31:
[...]
Volgens de hue website is de Sync Box noodzakelijk.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volgens mij alleen als je deze met het videosignaal mee wil laten kleuren. Zonder die Sync Box kan je vrijwel zeker gewoon de strip instellen.ducolwd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:31:
[...]
Volgens de hue website is de Sync Box noodzakelijk.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Thnx voor de link! 👍Birdy D schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:39:
[...]
Ik weet niet hoe jij je routine's heb ingesteld met welke lampen maar zo te merken gebruik je een dubbele routine wat elkaar dwars ligt..Iets meer duidelijkheid graag hoe en wat je precies hebt ingesteld.
Ik heb overal deze blindplaten gebruikt https://www.karwei.nl/ass...2-voudig-opbouw/p/B276231 en daar de dimmerswitches op geplakt. Dat hebben er meer hier, zijn zat foto's van voorbij gekomen in dit topic.
Het gaat gewoon om alle lampen eigenlijk.
E14 in de keuken.
E27 kleurenlamp woonkamer.
En verschillende filament lampen woonkamer.
Hoe zorg ik ervoor dat ze iedere ochtend vanaf 6:30 aangaan, mits de zonsopkomst dan nog niet is geweest (dus in de zomer blijven ze uit).
En in de herfst, winter en lente gaan ze aan om 6:30 en uit op zonsopkomst.
Ik kan het niet vinden in de app.
Ik was dit bij de HomeWizard link ook gewend. Ik moet zeggen dat ik het systeem van HomeWizard veel gebruiksvriendelijker vind.
Maar de kleuren van de Hue lampen zijn echt een stuk beter.
White ambiance heeft een veel prettiger kleurbeeld dan de HomeWizard lampen. Geel kleuren zijn rustiger.
Dus als ik die routine “issues” kan oplossen zou het fijn zijn. Dan ga ik uiteindelijk alles omzetten naar Hue.
Yes! Vandaag een Hue outdoor sensor opgehangen, Ikea Tradfri stekkers vervangen door Hue, en een motion sensor in de garage geplaatst. Helemaal happy! De stekkers gaan terug naar Ikea en de gateway op marktplaats.
Ik had 4 Osram smartplugs die redelijk belangrijke zaken schakelde. Maar die Osram pluggen werken niet altijd. Maar nadat ik ze even uit en weer in het stopcontact stopte deden ze het weer. Maar die pluggen zaten op een niet zo’n fijne plek om ‘even’ er uit en in te stoppen.meesje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:22:
Yes! Vandaag een Hue outdoor sensor opgehangen, Ikea Tradfri stekkers vervangen door Hue, en een motion sensor in de garage geplaatst. Helemaal happy! De stekkers gaan terug naar Ikea en de gateway op marktplaats.
Dus heb ik die 4 vervangen door Hue smartplugs en die werken dus altijd; dus ook hier een blije gebruiker!!!
Die Osram pluggen zitten nu op een makkelijk plek en schakelen minder belangrijke dingen; muggenlampen, ventilator etc.
Have Fun Funske
En de stekkers zijn gelijk zichtbaar in HomeKit. Dat was overigens wel even zoeken. Ik had namelijk in de Hue even de stekkers gewoon als stekker gedefinieerd (standaard) en alleen in HomeKit aangegeven dat het een lamp betreft. Hierdoor bleef de Hue app zeuren dat de stekkers met HomeKit gesynchroniseerd moesten worden en daarna waren de stekkers in HomeKit weer zichtbaar als stekker en niet als lamp. De oplossing was om de stekkers in de Hue app ook als lamp te bestempelen.funske schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:39:
[...]
Ik had 4 Osram smartplugs die redelijk belangrijke zaken schakelde. Maar die Osram pluggen werken niet altijd. Maar nadat ik ze even uit en weer in het stopcontact stopte deden ze het weer. Maar die pluggen zaten op een niet zo’n fijne plek om ‘even’ er uit en in te stoppen.
Dus heb ik die 4 vervangen door Hue smartplugs en die werken dus altijd; dus ook hier een blije gebruiker!!!
Die Osram pluggen zitten nu op een makkelijk plek en schakelen minder belangrijke dingen; muggenlampen, ventilator etc.
Het best kan je gewoon 2 routine's maken. In je app bij 'andere routine's' 1 - kies hiervoor 'op een bepaald tijdstip' en stel bij aangaan 6:30 in en bij uitgaan niets doen en selecteer je lampen/ruimten of zones en sla op. 2 - kies hierbij 'zonsopkomst' daarna krijg je de vraag wat moet er gebeuren, selecteer je lampen/ruimten of zones en kies voor 'uit' Dit zou prima moeten werken heb ik zelf ook zoiets in die geest...succes!BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:15:
Hoe zorg ik ervoor dat ze iedere ochtend vanaf 6:30 aangaan, mits de zonsopkomst dan nog niet is geweest (dus in de zomer blijven ze uit).
En in de herfst, winter en lente gaan ze aan om 6:30 en uit op zonsopkomst.
Ik kan het niet vinden in de app.
Neem aan dat in de zomer die lampen toch niet aan hoeven dan?
[ Voor 3% gewijzigd door Birdy D op 12-09-2020 14:15 ]
Alleen dan maar in 1 kleur in z'n geheel, want komt ook maar als 1 lamp in de app te zijn. Volgens release notes kan voorlopig enkel Sync Box er meerdere kleuren heen sturen - 3rd party supper komt later pas.kdeboois schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 11:11:
[...]
Volgens mij alleen als je deze met het videosignaal mee wil laten kleuren. Zonder die Sync Box kan je vrijwel zeker gewoon de strip instellen.
Wat ik doe in combinatie met zonsopgang routines, is een extra routine maken die de lampen om bijvoorbeeld 9:00 langzaam uitzet!BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:27:
En veder zet ik de zonsopgang routines altijd uit in de zomer en weer aan als zon pas weer om 6:30 opkomt s’ochtens!
Wat betreft ontwerp Hue Dimmer Switch, was eigenlijk alleen bedoeld voor Amerikaanse markt die belangrijker was dan Europese markt! Pas vrij laat is besloten om deze ook in Europa uit te brengen, helaas is dit nooit meer gecorrigeerd door bijvoorbeeld een andere backplate voor Europa uit te brengen.
Succes van Hue Dimmer Switch was ook veel groter dan men had verwacht, men ging er vanuit dat mensen bediening mbv telefoon afdoende vond!
Duidelijk!Erik1971 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:30:
[...]
Wat ik doe in combinatie met zonsopgang routines, is een extra routine maken die de lampen om bijvoorbeeld 9:00 langzaam uitzet!
En veder zet ik de zonsopgang routines altijd uit in de zomer en weer aan als zon pas weer om 6:30 opkomt s’ochtens!
Wat betreft ontwerp Hue Dimmer Switch, was eigenlijk alleen bedoeld voor Amerikaanse markt die belangrijker was dan Europese markt! Pas vrij laat is besloten om deze ook in Europa uit te brengen, helaas is dit nooit meer gecorrigeerd door bijvoorbeeld een andere backplate voor Europa uit te brengen.
Succes van Hue Dimmer Switch was ook veel groter dan men had verwacht, men ging er vanuit dat mensen bediening mbv telefoon afdoende vond!
Mijn vrouw vindt hem wat minder...
Nu wilde ik eigenlijk niet aan de “Friend van Hue”, maar voor een schakelaar lijkt het de enige oplossing hier.
Is dat naar jullie mening foutgevoeliger?
Of werkt het erg goed?
Deze? Is voor mij een goede oplossingBlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:27:
Tierelier schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:06:
De dimmer switch op de foto ligt btw al op een attema basisplaatje:
[Afbeelding]
Voor anderen die ook de attema basisplaatjes willen proberen. De kleur is hagelwit (beetje blauw erin). Geen RAL 9010 of creme dus.
Hue 100watt outdoor voedingen zijn eindelijk in huis, met 5 maanden vertraging.
Morgen aansluiten en de 40watt voedingen op marktplaats / V&A zetten.
Morgen aansluiten en de 40watt voedingen op marktplaats / V&A zetten.
Ik heb gisteren een mega bestelling Hue voor ons nieuwe huis binnen gekregen. In mijn proefopstelling met een paar lampen werken de Friends of Hue van Senic perfect.BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:23:
[...]
Duidelijk!
Nu wilde ik eigenlijk niet aan de “Friend van Hue”, maar voor een schakelaar lijkt het de enige oplossing hier.
Of werkt het erg goed?
Ik zie op AliExpress een heleboel zigbee switches langskomen. Deze kunnen aangestuurd worden met Tuya. Heeft iemand deze ooit gekoppeld aan een Hue bridge? Zou een interessante combi zijn.
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Afgelopen weekend in de garage de Tradfri stekker vervangen door eentje van Hue en gelijktijdig een motion sensor geplaatst. Dat laatste had ik echt veel eerder moeten doen! Wat een gemak, overdag springt het TL LED licht niet aan en als het wat donker is wel (natuurlijk in te stellen in de Hue app).
Op dit moment heb ik vier motion sensoren: in de garage dus, maar ook toilet, trapkast en buiten bij de voordeur. Hebben jullie nog advies van welke ruimte je nog meer makkelijk kunt voorzien van een motion sensor. Overloop en trap heb ik al aan gedacht, maar volgens mij moet je dan al snel met twee sensoren aan de slag.
Op dit moment heb ik vier motion sensoren: in de garage dus, maar ook toilet, trapkast en buiten bij de voordeur. Hebben jullie nog advies van welke ruimte je nog meer makkelijk kunt voorzien van een motion sensor. Overloop en trap heb ik al aan gedacht, maar volgens mij moet je dan al snel met twee sensoren aan de slag.
Bijkeuken, overloop/trap (hangt bovenin trapgat en pakt precies op tijd), achtertuin, maar heb ook in de woonkamer, keuken en kantoor sensoren. Die schakel ik met behulp van Home Assistant aan/uit op bepaalde momenten zodat er bijvoorbeeld 's nachts wel reactie is maar niet wanneer in de avond de gewond verlichting aan staat.
Alle doorloopruimtes, ook toilet, schuur, voordeur en kelderkast.meesje schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:45:
Afgelopen weekend in de garage de Tradfri stekker vervangen door eentje van Hue en gelijktijdig een motion sensor geplaatst. Dat laatste had ik echt veel eerder moeten doen! Wat een gemak, overdag springt het TL LED licht niet aan en als het wat donker is wel (natuurlijk in te stellen in de Hue app).
Je had het over Tradfri. Ik weet niet of je ook een kledingkast van Ikea hebt, want zij hebben hun eigen oplossingen qua verlichting (oa. ook met Tradfri). Maar mocht je een ander merk kledingkast hebben kun je overwegen om daar een lightstrip op te hangen en die met de sensor te schakelen. Als het donker is in de slaapkamer, dan kan de lightstrip minimaal aan. Je ogen zijn aan het donker gewend, dus zien alles wat nodig is met het beetje licht en bovendien wordt je niet verblind. Is het licht in de slaapkamer dan zullen je ogen wel aan het licht gewend zijn en moet de lightstrip feller branden om hetzelfde te kunnen zien.meesje schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:45:
Hebben jullie nog advies van welke ruimte je nog meer makkelijk kunt voorzien van een motion sensor. Overloop en trap heb ik al aan gedacht, maar volgens mij moet je dan al snel met twee sensoren aan de slag.
Hoi,Celf11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:36:
[...]
Volgens de helpdesk van Hue gaat iConnecthue wat "agressiever" met de resources om. Ik ben geen techneut dat ik kan hier niets zinnigs over zeggen. Feit is, in mijn Hue setup, dat met iConnecthue het probleem met de sensors NIET is voorgekomen. Zodra ik weer overschakelde op de Hue app deed het probleem zich weer voor. Je moet iConnecthue dan wel gebruiken om de sensors en de lampen te schakelen. Je gebruikt de Hue app dan niet voor alle instellingen, enkel voor het aan- of uitzetten van lampen.
Heb nu een aantal met Iconnecthue ingesteld. Ik moet zeggen, het werkt inderdaad. Snap niet waarom dit niet gewoon met de standaard software kan. Ik ben blij met de oplossing iig! Tnx voor de tip nog.
Ik gebruik de Hue app eigenlijk nooit; alles doe ik met iConnectHue. Gewoon één app om alles in te stellen en ermee te werken. Dan loop je ook minder risico dat dingen fout gaan, omdat je per ongeluk iets in de Hue app vastgelegd hebt. In de Hue app heb ik dus geen scene's, geen timers, gewoon helemaal niets alleen de lampen en devices.Celf11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:36:
[...]
Volgens de helpdesk van Hue gaat iConnecthue wat "agressiever" met de resources om. Ik ben geen techneut dat ik kan hier niets zinnigs over zeggen. Feit is, in mijn Hue setup, dat met iConnecthue het probleem met de sensors NIET is voorgekomen. Zodra ik weer overschakelde op de Hue app deed het probleem zich weer voor. Je moet iConnecthue dan wel gebruiken om de sensors en de lampen te schakelen. Je gebruikt de Hue app dan niet voor alle instellingen, enkel voor het aan- of uitzetten van lampen.
Have Fun Funske
@Beekforel @Birdy D @RiDo78 Dank voor jullie reacties. Vanwege huisdieren ga ik de woonkamer niet voorzien van sensoren. De lampen zetten we handmatig aan (via Hue Tap of Google) of uiterlijk bij zonsondergang.
De tuin achter vind ik nog wel het overwegen waard. Op dit moment gaan deze bij zonsondergang aan en op vast tijdstip uit. Qua 'beveiliging' wellicht handig hier een motion sensor te plaatsen die 's nachts aan springt. De tuin is redelijk afgeschermd, dus geen dieren in zicht. En daarnaast ook wel handig voor als we 's avonds na het ingestelde tijdstip thuis komen of eventjes naar de garage moet.
De kledingkast is ook een leuke optie. Nu hebben we voor de schuifdeuren in het verlaagde plafond spotjes die we met een vloerknop aan/uit zetten. Destijds is dit niet door mezelf geplaatst. Komende tijd eens daar eens in verdiepen. Wellicht kan ik, zonder te veel te moeten slopen, een Hue stekker er tussen plaatsen. Destijds ook gedaan bij de TL LED lamp in de garage (met stekker, contra stekker en Hue plug). Zelf maak ik gebruik van HomeKit waardoor ik ook zou kunnen overwegen om een deur- of trilsensor te gebruiken.
Voor de trap/overloop lijkt me de juiste plek vinden de grootste uitdaging: deze moet zowel beweging op de trap naar boven als beweging op de overloop (vanuit drie slaapkamers) signaleren. Dit is wel iets om mee te gaan spelen/testen.
In willekeurige volgorde wordt het: trap/overloop, tuin en kledingkast. Hiervan is tuin het snelst gerealiseerd. Daar begin ik mee.
De tuin achter vind ik nog wel het overwegen waard. Op dit moment gaan deze bij zonsondergang aan en op vast tijdstip uit. Qua 'beveiliging' wellicht handig hier een motion sensor te plaatsen die 's nachts aan springt. De tuin is redelijk afgeschermd, dus geen dieren in zicht. En daarnaast ook wel handig voor als we 's avonds na het ingestelde tijdstip thuis komen of eventjes naar de garage moet.
De kledingkast is ook een leuke optie. Nu hebben we voor de schuifdeuren in het verlaagde plafond spotjes die we met een vloerknop aan/uit zetten. Destijds is dit niet door mezelf geplaatst. Komende tijd eens daar eens in verdiepen. Wellicht kan ik, zonder te veel te moeten slopen, een Hue stekker er tussen plaatsen. Destijds ook gedaan bij de TL LED lamp in de garage (met stekker, contra stekker en Hue plug). Zelf maak ik gebruik van HomeKit waardoor ik ook zou kunnen overwegen om een deur- of trilsensor te gebruiken.
Voor de trap/overloop lijkt me de juiste plek vinden de grootste uitdaging: deze moet zowel beweging op de trap naar boven als beweging op de overloop (vanuit drie slaapkamers) signaleren. Dit is wel iets om mee te gaan spelen/testen.
In willekeurige volgorde wordt het: trap/overloop, tuin en kledingkast. Hiervan is tuin het snelst gerealiseerd. Daar begin ik mee.
Ik heb een van de eerste Taps en dan omgebouwd en werkt goed!BlakHawk schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:23:
[...]
Duidelijk!
Of werkt het erg goed?
Je moet wel goed knoppen indrukken want de energie van knop indrukken wordt gebruikt om berichtje uit te sturen!
Verder werkt het gewoon goed, berichten komen altijd aan bij bridge, mits knop goed is ingedrukt
De Friends of Hue schakelaars hebben een nieuwere versie van de Zigbee Green Power module (van Enocean) en deze ondersteund ook long presses (Tap niet) zodat je lampen ook kunt dimmen!
Je kunt ook meerdere motion-sensors gebruiken icm.meesje schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:17:
https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/sensor-couple
Top! Goed om te weten dat die mogelijkheid er is. Zijn Hue Labs een blijvertje of trekken ze er soms de stekker uit?RiDo78 schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:42:
[...]
Je kunt ook meerdere motion-sensors gebruiken icm.
https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/sensor-couple
Mocht je twijfelen iConnectHue gebruiken. Die kan dit standaard.meesje schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:45:
[...]
Top! Goed om te weten dat die mogelijkheid er is. Zijn Hue Labs een blijvertje of trekken ze er soms de stekker uit?
Ik heb een vraagje over de Senica Gira Friends schakelaars (https://www.beaumotica.nl...-white-matt-4260476940200). Stel, ik heb 3 philips hue lampen in de woonkamer (bij de tv, aan het plafond en in een vloerlamp). Hoeveel van die switches heb heb ik dan nodig om alle 3 de lampen te bedienen? Heb je dan 3 switches nodig (wat vrij duur wordt) of kun je met één switch alle drie de lampen bedienen?
Elke FoH switch heeft 4 knoppen. Je kan elk van die knoppen configureren voor bepaalde lampen, kamers of zones. Met andere apps zoals Hue Essentials kan je dan ook nog andere configuraties configureren bij lang drukken of combinatie van 2 onderste/2 bovenste knoppen.Marleytjuh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
Ik heb een vraagje over de Senica Gira Friends schakelaars (https://www.beaumotica.nl...-white-matt-4260476940200). Stel, ik heb 3 philips hue lampen in de woonkamer (bij de tv, aan het plafond en in een vloerlamp). Hoeveel van die switches heb heb ik dan nodig om alle 3 de lampen te bedienen? Heb je dan 3 switches nodig (wat vrij duur wordt) of kun je met één switch alle drie de lampen bedienen?
Dus nee, je hebt geen 3 switches nodig voor 3 lampen.
De vraag is: wat versta je onder “nodig”. Wil je bijvoorbeeld lampen apart kunnen schakelen of tegelijk? Ik heb in de woonkamer één Hue dimmer, waarmee ik zes lampen in één keer aanzet. Vijf daarvan kan ik er ook samen mee dimmen. Als jij echter lampen apart wilt kunnen dimmen (en dat via een schakelaar wilt doen, in plaats van bijvoorbeeld Google Assistent of de app) zul je uiteindelijk meer schakelaars nodig hebben.
Kijk anders ook even in onderstaande oude post van mij. Hier kun je zien wat je met 1 FoH schakelaar allemaal kan schakelen.Marleytjuh schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 09:23:
Scidd0w in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
Gisteren tijdens het gesprek met de installateur van ons nieuwbouwhuis aangekaart dat we rondom het huis met HUE Outdoor lampen willen gaan werken en dan wel de Gabardine of de Nightingale. We willen graag rondom het huis lampen met een lichtbundel naar boven en onder. De installateur gaf aan dat de Philips lampen dit niet goed kunnen omdat er geen spiegeltje in de lamp zit waarmee je de straal zou kunnen stellen. Hebben jullie ervaring met de HUE armaturen? Zo ja, bevallen deze?
HT-addict in spe
Het hangt een beetje vanaf wat voor effect je wilt bereiken. Als je echt een straal wilt hebben gaat het lastig worden omdat de lampen nogal een brede hoek hebben. Als het puur om een kleur naar boven en een kl;er naar onder gaat dan hoeft het geen probleem te zijn.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dank je. Zo zie ik het ook een beetje. Ik ga nu eens kijken of ik ergens een Resonance goedkoop op de kop kan tikken om te zien hoe de bundels in praktijk eruit zien. Zal de resultaten hier wel posten.Janoz schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:54:
Het hangt een beetje vanaf wat voor effect je wilt bereiken. Als je echt een straal wilt hebben gaat het lastig worden omdat de lampen nogal een brede hoek hebben. Als het puur om een kleur naar boven en een kl;er naar onder gaat dan hoeft het geen probleem te zijn.
HT-addict in spe
Op zich is het niet eens zozeer de ingestelde kleurtemperatuur maar als je ze naast elkaar ziet dan valt je gelijk iets veel belangrijkers op: De reguliere white lamp (W) heeft een nogal geel uitvallend lichtbeeld (vergelijkbaar met de eerste China led meuk). De white ambiance (WA) heeft dit probleem niet en toont, rond de 2800k, een ronduit keurig neutraal lichtbeeld.Jeroen-B schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:48:
[...]
Er zou eens aan gemeten moeten worden (of wellicht is dat al eens gebeurd maar kan ik het niet vinden) maar voor mijn gevoel is de CRI bij de WA aanzienlijk hoger dan bij de W. Ik had in de huiskamer altijd al WA lampjes (GU10 en E27) en had boven de W lampjes (scheelt toch weer centen) maar daar ben ik dus stevig op terug gekomen. Voor mij dus alleen nog maar WA lampen. Hoofdzakelijk vanwege het neutralere lichtbeeld (maar ook de optie om 's avonds wat warmer te dimmen is een dikke plus).
Ooh. En de WA lampen dimmen ook een stuk dieper. Voor in de slaapkamer vond ik de W GU10 lampjes echt niet diep genoeg dimmen (en de WA meer dan diep genoeg).
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik heb ondertussen 9 stuks van de Hue White Ambiance in mijn woonkamer/keuken hangen. Lampen bevallen prima. Goeie responsiveness, nette en uniforme kleuren en een groot bereik qua dimbaarheid. Ook qua kleur meer dan genoeg om een geschikte sfeer te creeëren. Qua bluetooth dus wel het gezeur zoals verwacht. Wil je een nieuw bluetooth apparaat koppelen staan er dus altijd 9 hue lampen in de bt lijst (ook i.c.m. bridge). Een dingetje wat me wel opviel is dat het updaten via de bridge extreem langzaam is. Als ik de lampen unpair van de brige en via bluetooth verbind en update, ben ik sneller klaar. Ook de 'power cycle' doet best raar als de bridge opeens verdwijnt uit het netwerk. Ziggo heeft mn internet gesloopt dus had ik alles qua internet er even uitgegooid aangezien het toch niet werkt. De laatste power state was 'off'. Door mijn wisselschakkelaar meerdere keren snel uit en aan te doen wilde de lampen niet aangaan. Ik moest ze uit en aan zetten, ~10s wachten (terwijl de lampen nog steeds 'off mode' waren) en dan weer de schakelaar uit en aan. Voelde als een bug.
Dat is op zich heel logisch, 0.03Mbps (Zigbee) vs. 0.27Mbps (BLE smart) PANJeroen-B schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:51:
Een dingetje wat me wel opviel is dat het updaten via de bridge extreem langzaam is. Als ik de lampen unpair van de brige en via bluetooth verbind en update, ben ik sneller klaar.
[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 17-09-2020 10:15 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik ben trouwens benieuwd of op 1 of andere manier ook te achterhalen is hoe het mesh netwerk er uit ziet. Een vriend van mij heeft een zigbee2mqtt oplossing en daarbij kun je het netwerk bekijken. Het lijkt me ten eerste erg interessant, maar ook ideaal om even te troubleshooten waarom sommige devices niet bereikbaar zijn.
Als ik op internet zoek en in de (publieke) api kijk kan ik echter niks vinden. Kan het uberhaupt wel?
Als ik op internet zoek en in de (publieke) api kijk kan ik echter niks vinden. Kan het uberhaupt wel?
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ja, kan wel, ergens eind december is daar een tooltje voor voorbij gekomen...Janoz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:28:
Ik ben trouwens benieuwd of op 1 of andere manier ook te achterhalen is hoe het mesh netwerk er uit ziet. Een vriend van mij heeft een zigbee2mqtt oplossing en daarbij kun je het netwerk bekijken. Het lijkt me ten eerste erg interessant, maar ook ideaal om even te troubleshooten waarom sommige devices niet bereikbaar zijn.
Heb blz 285 t/m 310 doorgezocht, daar staat het niet...
Dan zal het iets later geweest zijn, kan me netwerk plaatjes herinneren van iemand hier, die die kon maken met een tooltje...
[ Voor 13% gewijzigd door __Erik__ op 17-09-2020 21:15 ]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Ik schop hem nog even.ManiacsHouse schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:03:
Ik loop ineens tegen iets raars aan met een dimmer icm met een huelabs formula. Dimmer heb ik ruim een jaar lang gewoon als standaard ingesteld voor in de slaapkamer. Met als extra onder de uitknop (long press) dat het bedlampje op 'personal go to sleep'-formula start. E.e.a. gereset hier en prompt lukt dit dus niet meer. Dimmer ingesteld op slaapkamer, maar als ik de formula wil toewijzen aan de dimmer krijg ik doodleuk 'the following behavior will be overwritten' en flikkert hij de hele dimmer leeg behalve op de uitknop de formula... Is dit ergens veranderd pas geleden dat dit niet meer kan?
Heb helaas geen oplossing, wel sinds kort hetzelfde probleem...ManiacsHouse schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 01:59:
[...]
Ik schop hem nog even.Is er iemand hier die een hue dimmer gebruikt ingesteld zoals de app standaard doet, maar dan onder 1 van de knoppen een formula heeft gezet?
Thanks. Ben ik in ieder geval niet de enige. Ik dacht ik word gek... Mis ik ergens iets...!kk3 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 10:18:
[...]
Heb helaas geen oplossing, wel sinds kort hetzelfde probleem...

Zit te kijken naar wat Hue spul en mogelijk een lamp voor buiten. Hoe is de sunset/sunrise instelling? Als de sunset 20:02 is volgens 'de info' springt die gelijk aan?
En van wat ik lees op de vorige pagina kun je dan ook een 2e instelling doen dat die om bijv. 0:00 weer uitgaat?
En van wat ik lees op de vorige pagina kun je dan ook een 2e instelling doen dat die om bijv. 0:00 weer uitgaat?
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Hi guy's (and girls), Wie helpt mij op weg? Ik wil een dimmer switch op een afdekplaatje monteren en had begrepen dat dat op een standaard lichtschakelaar zou passen. Impliciet had ik verwacht dat er schroefgaatjes overeen zouden komen. Dit blijkt niet het geval. Hoe monteren jullie zoiets joh?! Is het mijn gebrek aan fantasie of had ik er teveel van verwacht en moet ik nu alsnog met montagekit aan de slag? Ben benieuwd 
:strip_exif()/f/image/Zvs6O5Z1hJhkca8BsRgGNfwp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zvs6O5Z1hJhkca8BsRgGNfwp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/phNrR9B7Nw7yOun6nYbgztL1.jpg?f=fotoalbum_large)
Normaal ook wel maar in dit geval heb je een centraaldoos in de muur welke geen verstelbare ring heeft.Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:21:
Impliciet had ik verwacht dat er schroefgaatjes overeen zouden komen.
Ohhh, damn, das jammer. Iemand een idee wat ik dan kan doen om een dimmer switch, of desnoods smartbutton, te kunnen monteren daar? Want past een geaard stopcontact daar (met 3D geprinte adaptor)? Ja, ik heb geen verstand van maten en standaarden in de electraDukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:34:
[...]
Normaal ook wel maar in dit geval heb je een centraaldoos in de muur welke geen verstelbare ring heeft.
Jammer toch dat Signify niet de Europese markt niet wat beter bediend voor wat betreft het schakelmateriaal en de aansluiting daarvan op de muren.. Hoeveel tijd ik er nu al in heb zitten, alleen om uit te zoeken hoe we een normaal uitziende bediening op de muur kunnen krijgen joh..., bizar echt. Het moet gezegd worden.
Maar goed, ik wil daar vooral niet in blijven hangen natuurlijk. Ik wil in oplossingen denken. Alle hulp is welkom om in deze (mijn) situatie een normale bediening op de muur te krijgen. Het liefst een dimmer switch. Maar een smart button mag evt. ook. Wie er maar een idee heeft; het zou zeer welkom zijn :):):)
90 graden draaien ?Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:49:
Ohhh, damn, das jammer. Iemand een idee wat ik dan kan doen om een dimmer switch, of desnoods smartbutton, te kunnen monteren daar?
Vaak kan je er een draai ring in plaatsen maar daar mis je nu diepte voor. Ik zou gewoon 2 gaatjes naast de huidige schroefdraad boren (desnoods alleen aan 1 kant als je genoeg marge hebt). Veel hoeft het niet te houden.
Wat bedoel je met "naast de huidige". Er zitten allemaal gaatjes overal in, hahahaDukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:04:
[...]
90 graden draaien ?
Vaak kan je er een draai ring in plaatsen maar daar mis je nu diepte voor. Ik zou gewoon 2 gaatjes naast de huidige schroefdraad boren (desnoods alleen aan 1 kant als je genoeg marge hebt). Veel hoeft het niet te houden.
Mocht je bedoelen dat ik gaatjes in de muur maak zodat ik het kunststof afdekplaatje kan monteren via de bovenste en onderste gaatjes; dat lukt niet omdat die op de rand van de centraaldoos uitkomen. Maar misschien bedoel je wat anders.... O, nee, naast de huidige schroefdraad schreef je... Maar dan moet ik gaatjes tappen toch? Of met een moertje aan de andere kant gaan werken
[ Voor 9% gewijzigd door Tierelier op 19-09-2020 12:15 ]
De Smart Button kun je hier als het goed is gewoon op monteren. De Smart Button heeft nl. zowel aan de boven-, onder- als zijkanten gaten om hem mee te monteren. Ik heb hem in beide gevallen kunnen monteren.Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:49:
[...]
Ohhh, damn, das jammer. Iemand een idee wat ik dan kan doen om een dimmer switch, of desnoods smartbutton, te kunnen monteren daar? Want past een geaard stopcontact daar (met 3D geprinte adaptor)? Ja, ik heb geen verstand van maten en standaarden in de electra
Dimmer Switch heb ik geen ervaring mee.
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
In de afdekplaat, de schroeven waar eerst je stopcontact mee vast zat draai je dan gewoon in de gaten van de inbouw doos. Waarom zou je schroefdraad in de afdekplaat nodig moeten hebben ?Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
Wat bedoel je met "naast de huidige". Er zitten allemaal gaatjes overal in, hahaha
[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2020 12:27 ]
Gewoon gaatje boren in het afdekplaatje zo’n (uit mijn hoofd) 7 cm uit elkaar. Met een priem prik je er ook wel doorheen. De standaard schroeven van je inbouwdoos hebben een platte kop, dus dat schiet er niet zo maar doorheen en anders doe je er even een ringetje achter. Op deze afdekplaat schroef je dan weer je hue switch, daar heb ik kleine zelfborende schroefjes voor gebruikt.Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:12:
[...]
Wat bedoel je met "naast de huidige". Er zitten allemaal gaatjes overal in, hahaha
Mocht je bedoelen dat ik gaatjes in de muur maak zodat ik het kunststof afdekplaatje kan monteren via de bovenste en onderste gaatjes; dat lukt niet omdat die op de rand van de centraaldoos uitkomen. Maar misschien bedoel je wat anders.... O, nee, naast de huidige schroefdraad schreef je... Maar dan moet ik gaatjes tappen toch? Of met een moertje aan de andere kant gaan werken
Waarom niet gewoon de plakstripjes die er al standaard op zitten ? Zo heb ik ze er gewoon op zitten en hangt al zeker 3 jaar zo.JDunnio schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:28:
Op deze afdekplaat schroef je dan weer je hue switch, daar heb ik kleine zelfborende schroefjes voor gebruikt.
DukeBox in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2020 12:32 ]
Haha ze hangen beide op de kinderkamerDukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:30:
[...]
Waarom niet gewoon de plakstripjes die er al standaard op zitten ? Zo heb ik ze er gewoon op zitten en hangt al zeker 3 jaar zo.
DukeBox in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"
Maar dat zal ook vast wel werken.
En anders deze van samotech, al blijf je daar de schroefjes zien.
https://www.amazon.nl/Sam...-schakelaar/dp/B07D5KJ4B6
oh dat gaat door dezelfde gaten ja. Ik begrijp het. Maar dan moeten die boutjes dus wat verzinken in de (daarvoor te dunne?) afdekplaat anders zorgen ze ervoor dat de dimmer switch afgehouden wordt?DukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:26:
[...]
In de afdekplaat, de schroeven waar eerst je stopcontact mee vast zat draai je dan gewoon in de gaten van de inbouw doos. Waarom zou je schroefdraad in de afdekplaat nodig moeten hebben ?
Ja ik ben niet zo slim hoor
[ Voor 5% gewijzigd door Tierelier op 19-09-2020 12:56 ]
Dus de smart button past over een inbouw schakelaar? Hij dekt hem dus af met andere woorden? Heeft die montagegaten? Dus die werkt niet met plakstrips? Hoe werkt dat dan? Een montageplaatje en een plaatje dat je erop drukt zodat je de schroefgaatjes niet meer ziet? Ziet er clean uit verder namelijk op foto'sArjan90 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:15:
[...]
De Smart Button kun je hier als het goed is gewoon op monteren. De Smart Button heeft nl. zowel aan de boven-, onder- als zijkanten gaten om hem mee te monteren. Ik heb hem in beide gevallen kunnen monteren.
Dimmer Switch heb ik geen ervaring mee.
Hoe ik het heb gedaan;Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:21:
Hi guy's (and girls), Wie helpt mij op weg? Ik wil een dimmer switch op een afdekplaatje monteren en had begrepen dat dat op een standaard lichtschakelaar zou passen. Impliciet had ik verwacht dat er schroefgaatjes overeen zouden komen. Dit blijkt niet het geval. Hoe monteren jullie zoiets joh?! Is het mijn gebrek aan fantasie of had ik er teveel van verwacht en moet ik nu alsnog met montagekit aan de slag? Ben benieuwd
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stukje plaatstaal van een halve mm rond gemaakt, precies even groot als de lasdoos. Twee gaatjes geboord en slightly verzonken. Plaatje vast geschroefd. Behangetje geplakt (dit moest toch bij ons)
Dimmer switch er op dmv magneet in switch.
En natuurlijk als eerste schakel en fase draad verbonden.
Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:55:
[...]
oh dat gaat door dezelfde gaten ja. Ik begrijp het. Maar dan moeten die boutjes dus wat verzinken in de (daarvoor te dunne?) afdekplaat anders zorgen ze ervoor dat de dimmer switch afgehouden wordt?
Ja ik ben niet zo slim hoor. Vandaar al die vragen, lol
:strip_exif()/f/image/a1Tvz2RLVA2kCGVPDhoSrZTL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HKGIlCCNhhVRMiWyj3k3wcs8.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit ruimte achter de dimmer switch.
Maar zijn de friends of hue van Jung (of friends of je eigen merk) niet meer wat je zoekt? Dan hoef je ook niet te knutselen, heeft wel zijn prijs ..
https://www.jung.de/en/10...s-of-hue-funk-wandsender/
Hij kan ook met plakstrips, dat heb ik gedaan in de keuken als extra schakelaar waar niets zit. Maar je kan inderdaad de oude schakelaar er helemaal afhalen, de draden met een lasklem aan elkaar verbinden (zodat de lampen altijd stroom hebben) en vervolgens de Hue Smart Button erop monteren.Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:59:
[...]
Dus de smart button past over een inbouw schakelaar? Hij dekt hem dus af met andere woorden? Heeft die montagegaten? Dus die werkt niet met plakstrips? Hoe werkt dat dan? Een montageplaatje en een plaatje dat je erop drukt zodat je de schroefgaatjes niet meer ziet? Ziet er clean uit verder namelijk op foto's
:strip_exif()/f/image/UCF0tdfd74PHL13DzCCPur2w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fDhXbVk7SCnZfPOHTwKPeAT.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je daar wat aan? De houder waar de Smart Button op vast zit met de magneet gaat er dus overheen. Als alternatief kun je ook een blindplaat gebruiken, waarop je de Smart Button plakt met de meegeleverde magneetplaat. Dat kan er zo uitzien:
:strip_exif()/f/image/Zoic7vKpdBEUO7FSXs4rxogl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Arjan90 op 19-09-2020 13:32 ]
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Ik heb het geprobeerd maar alles zit niet mee bij mij. De centraaldoos steekt een ietsie pietsie uit de muur (mischien 1 mm) maar genoeg dat het er lelijk uit ziet en wiebelt als je op het bovenste of onderste knopje drukt. Weet niet hoe die centraaldozen in de muur zitten, maar waarschijnlijk met weerhaak-clips; eenmaal in de muur lijkt het er niet meer uit te kunnen. Heb de gipsplaat iets bijgesneden om de doos wat meer te laten verzinken. Mag helaas niet baten voor het uitsteken.DukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:26:
[...]
In de afdekplaat, de schroeven waar eerst je stopcontact mee vast zat draai je dan gewoon in de gaten van de inbouw doos. Waarom zou je schroefdraad in de afdekplaat nodig moeten hebben ?
Geen idee hoe ik het op ga lossen... Meer hulp mag je niet verwachten op het forum. Na al jullie posts!
Met een Dremel en schuurtonnetje ? Het is maar plastic. Wel vervelend als het allemaal niet mee zit.Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:14:
[...]
Ik heb het geprobeerd maar alles zit niet mee bij mij. De centraaldoos steekt een ietsie pietsie uit de muur (mischien 1 mm) maar genoeg dat het er lelijk uit ziet en wiebelt als je op het bovenste of onderste knopje drukt. Weet niet hoe die centraaldozen in de muur zitten, maar waarschijnlijk met weerhaak-clips; eenmaal in de muur lijkt het er niet meer uit te kunnen. Heb de gipsplaat iets bijgesneden om de doos wat meer te laten verzinken. Mag helaas niet baten voor het uitsteken.
Geen idee hoe ik het op ga lossen... Meer hulp mag je niet verwachten op het forum. Na al jullie posts!![]()
![]()
![]()
. Maar als iemand nog een idee heeft. Hoe krijg ik die centraaldoos netjes vlak met de muur? Het is toch te gek dat dit soort vragen in het Hue topic thuis horen. Maar het hoort er wel een beetje bij dankzij het ontbreken van standaard oplossingen
Dat is helaas geen optie. De plastic randjes zorgen ervoor dat de centraaldoos niet achter de gipsplaat kan verdwijnen.mir4dor2 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:23:
[...]
Met een Dremel en schuurtonnetje ? Het is maar plastic. Wel vervelend als het allemaal niet mee zit.
Gewoon een beetje van de doos wegvijlen..Tierelier schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 14:14:
Maar als iemand nog een idee heeft. Hoe krijg ik die centraaldoos netjes vlak met de muur?
Waarom gebruik je geen grondplaat, zoals eerder in topic behandeld. Die past op de schroefgaten in de centraaldoos.
Even mijzelf quoten:
Even mijzelf quoten:
Rallye schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:01:
@Donstil Met alle respect voor je kluskwaliteiten, echt mooi kan ik het niet vinden. Bij mij ziet het er overigens niet veel mooier uit. Ik zie op het forum leuke resultaten met 3D-printers. Misschien is dat iets?
Edit: zo ziet het er bij mij uit:
[Afbeelding: Hue dimmer montage]
Gemonteerd op een standaard grondplaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Rallye op 20-09-2020 00:13 ]
Ik probeer ook een grondplaat te gebruiken. Alleen de schroefgaten komen niet overeen in mijn gevalRallye schreef op zondag 20 september 2020 @ 00:11:
Waarom gebruik je geen grondplaat, zoals eerder in topic behandeld. Die past op de schroefgaten in de centraaldoos.
Even mijzelf quoten:
[...]
Heb inmiddels de doos iets bijgesneden zodat die iig vlak loopt met de muur. Maar zal nog even moeten klooien en proberen om wat te verzinnen! De schroefjes pakken niet goed in de schroefdraad van de centraaldoos ook nog! Dus niets waarbij ik de originele schoefjes v/d doos gebruik gaat meer werken! En er zit een minieme beweging in de centraaldoos zelf. Ik vraag me af of dat niet net te veel is voor het "gevoel" van een solide knop straks. Ik zei het al: "niets zit mee in deze", hahahaha...
Ach ja, beetje klooien en uiteindelijk verzin ik iets dat werkt!
Hallo forumleden,
Mijn vraag zal gegarandeerd al meerdere malen zijn gevraagd, dus alvast sorry ;-)
Ik heb buiten en spotje staan met een kleuren lamp. Hoe krijg ik het zo ingesteld dat de kleuren constant veranderen en ook automatisch daarmee opstart?
Mijn vraag zal gegarandeerd al meerdere malen zijn gevraagd, dus alvast sorry ;-)
Ik heb buiten en spotje staan met een kleuren lamp. Hoe krijg ik het zo ingesteld dat de kleuren constant veranderen en ook automatisch daarmee opstart?
Neem eens een kijkje bij Hue labs zou ik zeggen..paul_wg schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:43:
Hallo forumleden,
Wat ik begrijp van die hue labs is dat het een testomgeving is. Ik heb vandaar uit "SOHO" geïnstalleerd, dat werkte ook maar van heel korte duur.
Nee niet echt, het is een verzameling van dingen die buiten de app om beschikbaar worden gesteld.paul_wg schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:08:
Wat ik begrijp van die hue labs is dat het een testomgeving is.
Buiten labs heb je ook nog hue sync via je pc, diverse IFTTT oplossingen en kan je zelf ook e.e.a. scripten via de API.
Dan ga ik daar nog of eens kijken (labs). Als ik de lampen aanmaak starten ze daar dan ook op?DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:34:
[...]
Nee niet echt, het is een verzameling van dingen die buiten de app om beschikbaar worden gesteld.
Buiten labs heb je ook nog hue sync via je pc, diverse IFTTT oplossingen en kan je zelf ook e.e.a. scripten via de API.
Afhankelijk van de gekozen labs..paul_wg schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:42:
Dan ga ik daar nog of eens kijken (labs). Als ik de lampen aanmaak starten ze daar dan ook op?
Bij colorloop kan je de actie aan een (virtuele) remote hangen: https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/colorloop
Dit is wat ik bedoel. Ik heb het geïnstalleerd, heb in de configuratie gezegd dat hij moet opstarten als de lampen aangaan, maar dat doet hij (nog) niet. Moet ik nog even onderzoeken.DukeBox schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:04:
[...]
Afhankelijk van de gekozen labs..
Bij colorloop kan je de actie aan een (virtuele) remote hangen: https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/colorloop
Bedankt voor de link.
Toevallig heb ik vorige week 2 keer meegemaakt dat na een stroomonderbreking overdag de Hue bridge de zonsondergang routine de eerstvolgende keer niet uitvoert. De volgende dag werkt het wel.
Is er een gemakkelijke manier om dit te herstellen?
Is er een gemakkelijke manier om dit te herstellen?
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Als je een simpele 2 spot lamp koopt en je stopt in beide een Hue lamp dan neem ik aan dat je ook gewoon beide apart kunt bedienen/dimmen gezien het in de 'lamp' zelf zit? Kun je wel/ook ze allebei tegelijk doen/koppelen?
Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc
Je kunt elke lamp apart bedienen maar je kunt ze ook in 1 groep zetten en de groep bedienen en daardoor dus allebei de lampen in 1 keer.The Chosen One schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:19:
Als je een simpele 2 spot lamp koopt en je stopt in beide een Hue lamp dan neem ik aan dat je ook gewoon beide apart kunt bedienen/dimmen gezien het in de 'lamp' zelf zit? Kun je wel/ook ze allebei tegelijk doen/koppelen?
heeft iemand ervaring met philips Hue in de badkamer?
wij zijn aaan het verbouwen en ik wil graag overal Hue verlichtig. De reden is dat ik alles gelijk wil hebben en van afstand wil kunnen aan/uitzetten. De badkamer wordt bij ons onderdeel van de slaapkamer, zit een wandje tussen. Als hoofdverlichting hebben we 3 GU10 spotjes, dit moet voldoende zijn. Alleen zitten de spotjes aan het plafond en voor de wastafel, we hebben dus te weinig verlichting om voor de spiegel te kunnen scheren, make-up etc. we kijken nu naar een spiegel met verlichting, maar dit vinden we eigenlijk niet zo mooi.
Het alternatief zou zijn 1 of 2 spotjes aan plafond vlak voor de spiegel, of bv een led strip acter een spiegel langs. Alleen is dit waarschijnlijk niet voldoende direct licht voor wat we willen.
Hoe hebben jullie dit opgelost?
wij zijn aaan het verbouwen en ik wil graag overal Hue verlichtig. De reden is dat ik alles gelijk wil hebben en van afstand wil kunnen aan/uitzetten. De badkamer wordt bij ons onderdeel van de slaapkamer, zit een wandje tussen. Als hoofdverlichting hebben we 3 GU10 spotjes, dit moet voldoende zijn. Alleen zitten de spotjes aan het plafond en voor de wastafel, we hebben dus te weinig verlichting om voor de spiegel te kunnen scheren, make-up etc. we kijken nu naar een spiegel met verlichting, maar dit vinden we eigenlijk niet zo mooi.
Het alternatief zou zijn 1 of 2 spotjes aan plafond vlak voor de spiegel, of bv een led strip acter een spiegel langs. Alleen is dit waarschijnlijk niet voldoende direct licht voor wat we willen.
Wij hebben deze (2x de kleinere variant) boven de spiegel.B-Force schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:11:
https://www.philips-hue.c...badkamerspiegel/3402931P7
Heel tevreden over!
Misschien rare vraag; maar ik heb nog nooit een hue smart button gezien of getest in het echt.
Maar hoe werkt dat ding? Is het alleen een 'knop' zodat je tussen scenes kunt wisselen?
Of is het echt een 'dimmer' die je met een linksom of rechtsom draaibeweging een groep lampen kunt laten dimmen?
Maar hoe werkt dat ding? Is het alleen een 'knop' zodat je tussen scenes kunt wisselen?
Of is het echt een 'dimmer' die je met een linksom of rechtsom draaibeweging een groep lampen kunt laten dimmen?
- The Neo and Only -
@NeoFoX Het is een drukknop waarmee je scenes kunt kiezen (dus helaas geen draaiknop; wie weet komt zo'n modelletje in de toekomst nog eens).
[ Voor 3% gewijzigd door HuismAndré op 21-09-2020 09:59 ]
André Huisman (www.new-line.nl)
Als aanvulling op ^
Is ook wel eerder langs geweest in dit topic incl. foto's op Europese schakelaars/platen.
Door ingedrukt te houden kan je ook dimmen. Er is overigens wel een 3rd party zigbee draai dimmer op de markt. https://www.lutron.com/en...tbulbdimmer/overview.aspxNeoFoX schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:50:
Is ook wel eerder langs geweest in dit topic incl. foto's op Europese schakelaars/platen.
Ik heb een aantal gebruikte professionele LED balken op de kop getikt, en die kunnen aangestuurd worden met een 1-10V stuurspanning.
Valt dat aan Hue te koppelen, heeft iemand daar praktijkervaring mee? Ik zie dat Philips wel iets in hun programma heeft maar dat is niet voor consumenten beschikbaar.
Valt dat aan Hue te koppelen, heeft iemand daar praktijkervaring mee? Ik zie dat Philips wel iets in hun programma heeft maar dat is niet voor consumenten beschikbaar.
We hebben 't hier in de badkamer, maar simpeler: gewoon een Hue peertje in het originele armatuur... En we hebben d'r zo'n Hue dimmer switch aan gekoppeld. Dit gaat gewoon goed, maar is idd verlichting vanaf het plafond en niet persé goed voor de spiegel.B-Force schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:11:
[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 21-09-2020 14:25 ]
Liege, liege, liegebeest!
Vraagje!
Ik heb sinds een tijd een leuk Philips hue systeem waarbij ik ook hue sync gebruik. Werkt prima via mijn laptop... echter, ik krijg netflix niet aan de praat en daar moet ik toch wel een beetje van huilen...
Eerst in google chrome, doet het prima, maar netflix scaled down naar 720p .... I mean come on heb ik een LG65GX en dan 720p, dat doet gewoon pijn aan mijn ogen. Dus ik dacht prima ik installeer de app wel, 4k maar geen hue sync, want die is blijkbaar beveiligd en dan doet hue sync het niet..
Heeft iemand een workaround? Ik zat zelf te denken, wat als ik een HDMI capture device gebruik en mijn laptop loop, dat ik met dat ding als een camera mijn eigen beeld opneem, dat dan syncen met philips hue sync. Maar volgens mij kan je niet zomaar je eigen beeld opvangen ermee en afspelen (want laat nou bv als ik OBS gebruik, daar ook het scherm zwart zijn als ik netflix app open...)
Tips?! Hoe krijg ik m'n netflix op 4K met philips hue werkend
Ik heb sinds een tijd een leuk Philips hue systeem waarbij ik ook hue sync gebruik. Werkt prima via mijn laptop... echter, ik krijg netflix niet aan de praat en daar moet ik toch wel een beetje van huilen...
Eerst in google chrome, doet het prima, maar netflix scaled down naar 720p .... I mean come on heb ik een LG65GX en dan 720p, dat doet gewoon pijn aan mijn ogen. Dus ik dacht prima ik installeer de app wel, 4k maar geen hue sync, want die is blijkbaar beveiligd en dan doet hue sync het niet..
Heeft iemand een workaround? Ik zat zelf te denken, wat als ik een HDMI capture device gebruik en mijn laptop loop, dat ik met dat ding als een camera mijn eigen beeld opneem, dat dan syncen met philips hue sync. Maar volgens mij kan je niet zomaar je eigen beeld opvangen ermee en afspelen (want laat nou bv als ik OBS gebruik, daar ook het scherm zwart zijn als ik netflix app open...)
Tips?! Hoe krijg ik m'n netflix op 4K met philips hue werkend
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic