Het klopt dat aantal accessoires dat je via bridge kunt bedienen is beperkt tot 10-12 (10 volgens site, maar 12 heb ik ook voorbij zien komen), en heeft te maken met de hoeveelheid regels dat een bridge bij kan houden (om de accessoires te kunnen programmeren).jaspecram schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:45:
Wij willen in ons nieuwe huis voor alle schakelaars Philips Hue Smart Buttons. Ik kom uit om +/- 30 lichtknopjes (verdeeld over drie verdiepingen). Nu las ik ergens dat je maar twaalf buttons per bridge aan kan sluiten. Dat zou ik wel onhandig (en duur) vinden. Ik vraag me af of
- het systeem eigenlijk niet bedoeld is voor zo een opstelling en er een andere logischere oplossing is of
- ik dit gewoon moet accepteren of - mijn info niet klopt en dit best past op één bridge
Bedankt alvast voor het meedenken!
Maar ten eerste alle licht knoppen vervangen lijkt me een overkill, je zou moeten bekijken welke ruimtes nu echt een of meer Hue Buttons nodig hebben?! Je kunt namelijk ook al een hoop afvangen met de routines (zo bedien ik buiten verlichting en in de gang, nooit behoefte voor een schakelaar gehad).
Verder is er een workarround om het limiet van 10-12 te omzeilen, zover ik weet, werkt deze workarround alleen met Hue Dimmer Switch en de oude LivingColors/Whites remote controls (heb namelijk geen Hue Smart Buttons om te kunnen testen of het ook werkt met Hue Smart Button).
De workarround is om de Hue Dimmer Switch niet via de normale manier, via app aan bridge toe te voegen, maar rechtstreeks met het ZigBee netwerk te koppelen. Door middel van touchlink mechanisme, je kunt dan, nadat de Hue Dimmer Switch is toegevoegd aan je ZigBee netwerk, de lampen rechtstreeks bedienen, nadeel is dat je de Hue Dimmer Switch niet zichtbaar is in de bridge en dus ook niet te gebruiken is met bijvoorbeeld Apple HomeKit.
Om te weten hoe deze workarround werkt, ik en andere hebben dit meerdere keren uitgelegd op dit forum, zou je bij volgende site kunnen kijken daar staat ook een redelijk goede uitleg (is voor Philips Smart Link remote, maar werkt ook voor Hue Dimmer Switch, en reset knop zit in batterij compartiment), https://www.beaumotica.nl...smartlink-met-philips-hue
Verder is er nog een beperking, die normaal geen probleem is, maar sinds je 30 Hue Buttons/Dimmer Switches wilt toevoegen, is een ZigBee beperking, maar per ZigBee router (lamp/bridge) kunnen maximaal 8 ZigBee end devices (Dimmer Switch/Hue Smart Button) met rest van netwerk communiceren, dat wil zeggen dat als je 30 ZigBee Dimmeer/Buttons gebruikt je minimaal 4 lampen moet hebben, maar vermoed dat je wel voor meer lampen gaat