Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Leuk bedacht en zal zeker werken maar schakelmateriaal welke praat met China zie ik liever niet. Ook al stuurt het overige spul vast vanalles het internet op (Pi Hole blokt vanalles volgens logging) staat me dat AliExpress spul een beetje tegen..DukeBox schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:13:
[...]
Dan zoiets open slopen ? https://nl.aliexpress.com/item/4000592803266.html
Mijn boefje is liev!
Nee, het praat direct met je Hue zigbee bridge. Geen WiFi.JB schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:19:
Leuk bedacht en zal zeker werken maar schakelmateriaal welke praat met China zie ik liever niet.
Er staat alleen niet bij hoeveel ampere deze kan schakelen mocht je de de volle 16A nodig hebben maar daar is altijd wel iets op te verzinnen (bijv. via een 2e relais of vervanging).
[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 13-05-2020 11:23 ]
@Zorki jij vroeg hiernaar geloof ik.
[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 13-05-2020 12:32 ]
Uiteindelijk bleek de multicast-setting van die specifieke switch niet helemaal goed te staan, en kennelijk doet de nieuwe firmware “iets” (anders?) met multicast.jwhoogervorst schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:50:
Heeft iemand anders ook problemen met Homekit na de nieuwe firmware van de bridge?
Daar kwam ik achter doordat het wel werkte met een andere switch van hetzelfde merk en serie.
En toen ben ik gaan vergelijken.
De juiste instelling voor Netgear (in mijn geval een GS116Ev2) blijkt “block unknown multicast address” op disabled te zetten, mocht iemand anders hier ook tegenaan lopen.
Ik kijk nog even aan of het ècht blijft werken, en dan doe ik de andere bridge (de belangrijkste) ook.
[ Voor 7% gewijzigd door jwhoogervorst op 13-05-2020 14:06 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Zijn de ervaringen positief of zijn er betere alternatieven?
Gebruik hue icm homekit.
Probleem met Osram/Ledvance is natuurlijk wel dat binnenkort de support stopt.DukeBox schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:05:
[...]
Die osram's zijn niet zo duur (regelmatig rond de €10 te krijgen)
Nu werkt het nog perfect (ik heb ze zelf thuis ook), maar op een dag zou het zomaar kunnen gebeuren dat ze het niet meer doen op Hue, maar dan komt er nooit meer een software upgrade voor.
[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 13-05-2020 16:50 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Tja... dat geld voor Hue zelf ook. Bridge V1 wordt ook niet meer ondersteund net als de living whites.aawe mwan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:44:
Nu werkt het nog perfect (ik heb ze zelf thuis ook), maar op een dag zou het zomaar kunnen gebeuren dat ze het niet meer doen op Hue, maar dan komt er geen software upgrade meer voor.
Op zich kunnen ze niet zomaar zigbee compatibiliteit uit het systeem halen.
n.b. Er komt hoe dan ook geen update voor de osram's via de Hue bridge, dat kan zover ik weet alleen via de Osram LIGHTIFY Gateway.
Denk eens terug aan begin 2017, toen de Tradfri lampen die het eerst wel deden op Hue, het daarna ineens niet meer deden. Ikea was toen genoodzaakt om een een nieuwe versie van de software te releasen om dit op te lossen, dat doen ze bijna nooit.DukeBox schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:52:
[...]
Op zich kunnen ze niet zomaar zigbee compatibiliteit uit het systeem halen.
n.b. Er komt hoe dan ook geen update voor de osram's via de Hue bridge, dat kan zover ik weet alleen via de Osram LIGHTIFY Gateway.
"Zigbee compatibiliteit" is iets dat niet bestaat.
Ik herinner me de details niet precies, maar volgens mij zijn er de afgelopen 12 maanden op Tweakers nog 2 "Zigbee" producten in de forums genoemd die eerst wel te gebruiken waren, maar die na een firmware upgrade van de bridge het ineens niet meer deden. Een van deze was van een Chinese fabrikant, die geen zin had in de kosten voor nieuwe firmware.
Osram zet de servers uit en er komt nooit meer nieuwe software voor de plugs. Zelfs als je een Osram bridge hebt, kan je een plug niet meer upgraden naar de laatste versie van de firmware.
True..aawe mwan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:15:
Dat geld voor Hue ook.. snap je punt niet helemaal ?Osram zet de servers uit en er komt nooit meer nieuwe software voor de plugs. Zelfs als je een Osram bridge hebt, kan je niet meer een een plug upgraden naar de laatste versie van de firmware.
Het punt dat je niet begrijpt is dat in de toekomst bij elke upgrade van de firmware van de Hue bridge die je installeert, zonder waarschuwing vooraf, het per direct afgelopen kan zijn met de plugs.DukeBox schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:16:
[...]
Dat geld voor Hue ook.. snap je punt niet helemaal ?
Maar dat is niet de intentie van signify. Daarnaast zoals ik al aangaf geld dat ook voor eigen producten.aawe mwan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:23:
Het punt dat je niet begrijpt is dat in de toekomst bij elke upgrade van de firmware van de Hue bridge die je installeert, zonder waarschuwing vooraf, het per direct afgelopen kan zijn met de plugs.
Voor wat betreft zigbee light link:
En zigbee 3.0 ondanks dat er geen harde garanties worden gegeven (zoals jij ook al aangaf, zigbee 3 is niet een 'standaard') is er wel een streven om interoperabiliteit te behouden:Since launch in 2012, Philips Hue has supported open interoperability using the Zigbee Light Link standard. This ensures that devices created by third parties can work alongside the official Philips Hue lights within the Hue ecosystem.
bron: https://developers.meethu...support-in-hue-ecosystem/We would like to share our plans for extending this interoperability towards the next generation of Zigbee, Zigbee 3.0. Zigbee 3.0 has been the result of a number of years hard work inside the Zigbee alliance to unify the different Zigbee profiles under a single umbrella to allow even more kinds of devices to interoperate.
@Kanye Ik heb een huis vol Hue en een aantal Niko dimschakelaars. Ben er absoluut over te spreken, lijken veel meer op 'normale' lichtschakelaars dan de Hue dimmers. Zijn makkelijk te configureren en je hebt gelijk vier verschillende knoppen om te programmeren. In het kort: aanraderKanye schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:38:
Als ik puur en alleen Hue lampen wil bedienen maar met slimme schakelaars (heb een iPad hangen aan de muur maar dat is niet WAF genoeg) is dan Niko dimschakelaar een goede optie?
Gebruik hue icm homekit.
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Dat risico liep ik toch al; ik heb wel een stel Osram stekkers, maar geen Osram hub om evt. firmware updates te doen.aawe mwan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:23:
[...]
Het punt dat je niet begrijpt is dat in de toekomst bij elke upgrade van de firmware van de Hue bridge die je installeert, zonder waarschuwing vooraf, het per direct afgelopen kan zijn met de plugs.
Ze hebben voor het laatst een update in februari gehad en toen was de piep nog zeker hoorbaar.
Wel is mijn bridge paar dagen geleden geupdate maar de samenhang lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik wel eens gelezen dat gebruikers melden dat de piep na verloop van tijd weg gaat. Die van mij zijn nu 6 maanden uit en staan iedere dag aan.
Ik heb nog maar recent GU10 spotjes met Bluetooth aangeschaft en heb ook het idee dat de piep er na de update niet meer is.Marsman83 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:20:
Ik merkte vandaag ineens dat mijn 12 GU10 spotjes met Bluetooth ineens geen piep meer vertonen als ze uitstaan. Is mijn gehoor nu spontaan slechter geworden of is er daadwerkelijk iets veranderd??![]()
Ze hebben voor het laatst een update in februari gehad en toen was de piep nog zeker hoorbaar.
Wel is mijn bridge paar dagen geleden geupdate maar de samenhang lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik wel eens gelezen dat gebruikers melden dat de piep na verloop van tijd weg gaat. Die van mij zijn nu 6 maanden uit en staan iedere dag aan.
Ik heb ten bate van de WAF ook FoH schakelaars in huis gemaakt. Puur omdat de vrouw het gebruik van de app niet ziet zitten en dit te omslachtig vind. En zelf vind ik het soms ook veel prettiger om snel op een knop te drukken dan eerst de iPhone te pakken, te openen, app op te starten, zone te kiezen en het licht aan te doen. Eigenlijk is dit niet te doen.Kanye schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:38:
Als ik puur en alleen Hue lampen wil bedienen maar met slimme schakelaars (heb een iPad hangen aan de muur maar dat is niet WAF genoeg) is dan Niko dimschakelaar een goede optie?
Gebruik hue icm homekit.
Daarom heb ik naast de FoH schakelaars ook tijdschakelingen gemaakt zodat verlichting in de woonkamer en tuin automatisch aangaat als het gaat schemeren en 's morgens bij zonsopkomst weer uitgaat als het licht genoeg is. Dit scheelt enorm en geeft dat stukje huisautomatisering waar deze materie ook voor bedoeld is.
Er zijn tegenwoordig ook Zigbee/HUE inbouwdimmers waarmee je elke dimbare lichtbron mee kunt dimmen, het ziet er precies zo uit als een dimmer en werkt ook als een normale dimmer. Drukken is aan/uit en draaien is feller/donkerder. Heeft een zeer hoge WAF en is redelijk betaalbaar.
Dimmer aanmelden op de HUE app, wordt gezien als dimbare 1 kleur lamp, naam hernoemen naar wens en klaar. Op te nemen in elke scene of tijdschakeling, met de app te bedienen en ook gewoon met de hand.
Je kunt hiermee de oude schakelaar of dimmer verwijderen en deze Zigbee/HUE dimmer er in stoppen.
Het grote voordeel: je kunt hiermee alle lampen en armaturen schakelen en dimmen waardoor je niet verplicht bent om dure HUE lampen te kopen, elk armatuur wat je mooi vind kun je hierop aansluiten, als de lichtbron maar dimbaar is.
Een stapje technischer maar wel goedkoper zijn de Zigbee/HUE dim actoren die je achter een pulsschakelaar kunt inbouwen. Deze zijn er ook in de niet dimbare aan/uit schakelversie.
Je verwijderd de oude schakelaar, vervangt deze voor een pulsschakelaar met maakcontact en sluit deze op de dim actor aan. Als je de schakelaar dan 1x drukt is dit aan/uit en als je bij aan de schakelaar ingedrukt houd is dit omhoog/omlaag dimmen. Net zoals de Klik-Aan-Klik-Uit schakelaars werken.
En omdat je elk merk en type pulsschakelaar kunt gebruiken, kun je ook een passend merk en type nemen wat in je bestaande schakelmateriaal van de woning past.
Ook weer op elke dimbare lichtbron aan te sluiten waarbij je alle vrijheid hebt in het kiezen van een armatuur.
En vind je het aansluiten van een pulsschakelaar te ingewikkeld, of het past niet in de inbouwdoos, dan doe je dit niet en bedien je deze dim actor met de app of een FoH schakelaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Theo74 op 14-05-2020 10:10 ]
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Ik ben wel benieuwd wat ze veranderd hebben zodat de piep in uit stand weg is?Era2or schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:48:
[...]
Ik heb nog maar recent GU10 spotjes met Bluetooth aangeschaft en heb ook het idee dat de piep er na de update niet meer is.
Wellicht een minimale hoeveelheid stroom doorlaten zodat de led niet aangaat maar de trafo geen piep meer geeft?
Dit scheelt ze iig wel een hoop GU10 spotjes om om te ruilen als straks de nieuwe gen uitkomt (mits dit een blijvend effect heeft).
Ik heb overigens nog eens in de releasenotes gekeken en zie dat op 11 mei toch een firmware voor alle bluetooth generatielampen uitgebracht is met de algemene tekst "Improves performance".
Deze versie heb ik ook op mijn GU10 spotjes echter staat bij mij dat deze sinds 5-2-2020 niet meer geupdate zijn...
Voor de onlangs uitgebrachte bridge update zijn nog geen release notes bekend.
Op mijn 2e bridge heb ik ook 3 GU10 met bluetooth versies die nog niet geupdate waren, zojuist even gecontroleerd en inderdaad, na de update is de pieptoon weg! Als je je oor erlangs houd hoor je nog wel heel zachtjes iets maar op normale afstand niks meer. Dat was voorheen wel anders.
[ Voor 3% gewijzigd door Marsman83 op 14-05-2020 10:58 ]
Dat de Tradfri lampen het ineens niet meer deden kwam omdat deze niet geheel volgens ZigBee specificatie waren, vandaar dat Ikea dit ook later netjes middels een update heeft gefixed!aawe mwan schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:15:
[...]
Denk eens terug aan begin 2017, toen de Tradfri lampen die het eerst wel deden op Hue, het daarna ineens niet meer deden. Ikea was toen genoodzaakt om een een nieuwe versie van de software te releasen om dit op te lossen, dat doen ze bijna nooit.
Ik herinner me de details niet precies, maar volgens mij zijn er de afgelopen 12 maanden op Tweakers nog 2 "Zigbee" producten in de forums genoemd die eerst wel te gebruiken waren, maar die na een firmware upgrade van de bridge het ineens niet meer deden. Een van deze was van een Chinese fabrikant, die geen zin had in de kosten voor nieuwe firmware.
Osram zet de servers uit en er komt nooit meer nieuwe software voor de plugs. Zelfs als je een Osram bridge hebt, kan je een plug niet meer upgraden naar de laatste versie van de firmware.
ZigBee is een ruim begrip, er zijn meerdere profielen en die zijn idd niet altijd onderling uitwisselbaar, maar met ZLL en ZigBee 3.0 (voor verlichting) is de compatibiliteit flink verbeterd (er zijn nog steeds veel vrijheden mogelijk voor een fabrikant hoe ze het een en ander mogen inrichten, met name met het commisioning, netwerk joinen, waardoor het niet altijd even makkelijk is om lamp van merk A aan netwerk van merk B toe te voegen). Voordeel is wel dat grote fabrikanten, die vooral ecosysteem willen opbouwen, zoals Google, Apple en Amazon, dit ook inzien en voor volgende versie van ZigBee (of opvolger dotdot) wordt dit weer een stuk meer aangescherpt!
Kan me niets herinneren van Chinese producten, die na software update bridge, het niet meer deden, dan waren ze waarschijnlijk niet 100% conform ZigBee specificatie geïmplementeerd, en kan zijn dat Signify inmiddels de bridge voorbereid op de volgende versie van ZigBee specificatie, waardoor sommige vrijheden in de specificatie zijn aangescherpt (om forwards compatible te zijn, als er straks alleen maar lampen met nieuwere specificatie mogen worden ontwikkeld)?!
Ja jammer dat Osram er de stekker uit trekt, is waarschijnlijk te duur geworden om software door te blijven ontwikkelen. Begreep dat ze nu meer met Bluetooth lampen bezig zijn.
Waarschijnlijk hebben ze de frequentie waarmee de leds worden aangestuurd veranderd, om het piepen van de condensatoren tegen te gaan. Dit is namelijk het meest voor de hand liggende manier om dit met een software update op te lossen.Marsman83 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:56:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat ze veranderd hebben zodat de piep in uit stand weg is?
Wellicht een minimale hoeveelheid stroom doorlaten zodat de led niet aangaat maar de trafo geen piep meer geeft?
Dit scheelt ze iig wel een hoop GU10 spotjes om om te ruilen als straks de nieuwe gen uitkomt (mits dit een blijvend effect heeft).
Ik heb overigens nog eens in de releasenotes gekeken en zie dat op 11 mei toch een firmware voor alle bluetooth generatielampen uitgebracht is met de algemene tekst "Improves performance".
Deze versie heb ik ook op mijn GU10 spotjes echter staat bij mij dat deze sinds 5-2-2020 niet meer geupdate zijn...
Voor de onlangs uitgebrachte bridge update zijn nog geen release notes bekend.
Op mijn 2e bridge heb ik ook 3 GU10 met bluetooth versies die nog niet geupdate waren, zojuist even gecontroleerd en inderdaad, na de update is de pieptoon weg! Als je je oor erlangs houd hoor je nog wel heel zachtjes iets maar op normale afstand niks meer. Dat was voorheen wel anders.
Maar wel goed nieuws dat het middels een software update te fiksen is, hebben ze daar in Eindhoven goed hun best gedaan
[ Voor 121% gewijzigd door teacher op 15-05-2020 10:40 ]
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Maar hoe zit het met dubbele of driedubbele schakelaars? Jammer dat de hue niet geleverd wordt als eu formaat qua breedte. Ik heb overal gezocht maar nog geen goede oplossing gevonden. De afstand tussen schroeven is 6 cm en naast elkaar dan zou je 7 cm montageplaten moeten hebben. Maar de attema is groter. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Zie hieronder de probleemgevallen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Out of order...
Ik zou in dat geval kijken naar het Friends of Hue schakelmateriaal van Gira/Bush Jager/etc.X1pheR schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
Al een tijd lang wil ik slimme verlichting dus toch maar eens er aan gaan geloven. Hue starterset en wat extra lampen gekocht en helemaal geweldig! Nou ben ik aan het kijken om alle verlichting te gaan vervangen maar zit een beetje met de lichtknoppen. In ons huis zou ik dan 20x hue dimmer switch moeten kopen!Nou kan ik iets combineren om dit te verminderen maar nog grotere uitdaging is hoe sommige te vervangen. Een enkele vervangen met de hue dimmer switch is prima te doen met een Attema montageplaat bij de Gamma zoals in TS wordt benoemd.
Maar hoe zit het met dubbele of driedubbele schakelaars? Jammer dat de hue niet geleverd wordt als eu formaat qua breedte. Ik heb overal gezocht maar nog geen goede oplossing gevonden. De afstand tussen schroeven is 6 cm en naast elkaar dan zou je 7 cm montageplaten moeten hebben. Maar de attema is groter. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Zie hieronder de probleemgevallenZo ook als er dus een stopcontact of mechanische ventilatieregelaar bij zit.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nadeel is dan wel dat je wss andere types montageplaten moet gaan gebruiken.
Kost wel een bommetje aan duitjes
Dan is een Hue Dimmer Switch toch wel wat goedkoper.
[ Voor 81% gewijzigd door RammY op 15-05-2020 10:32 ]
Deze advertentieplaats is te huur!
Je kan je natuurlijk afvragen of je echt al die schakelaars nodig hebt. Als je voor het overgrote deel Hue lampen hebt (of voor alles) dan vervallen veel schakelaars omdat je met 1 schakelaar meerdere scene opties kan schakelen. Dus waar ik een dubbele schakelaar heb (zoals in de hal) heb ik 1 FoH switch geplaatst en daarnaast gewoon een blindplaat in het raam. Mocht ik het huis verkopen dan kan ik ook in een middagje overal in het huis even de lasklemmen vanaf halen, drukker terugplaatsen en no one will ever know.X1pheR schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
Al een tijd lang wil ik slimme verlichting dus toch maar eens er aan gaan geloven. Hue starterset en wat extra lampen gekocht en helemaal geweldig! Nou ben ik aan het kijken om alle verlichting te gaan vervangen maar zit een beetje met de lichtknoppen. In ons huis zou ik dan 20x hue dimmer switch moeten kopen!Nou kan ik iets combineren om dit te verminderen maar nog grotere uitdaging is hoe sommige te vervangen. Een enkele vervangen met de hue dimmer switch is prima te doen met een Attema montageplaat bij de Gamma zoals in TS wordt benoemd.
Maar hoe zit het met dubbele of driedubbele schakelaars? Jammer dat de hue niet geleverd wordt als eu formaat qua breedte. Ik heb overal gezocht maar nog geen goede oplossing gevonden. De afstand tussen schroeven is 6 cm en naast elkaar dan zou je 7 cm montageplaten moeten hebben. Maar de attema is groter. Hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Zie hieronder de probleemgevallenZo ook als er dus een stopcontact of mechanische ventilatieregelaar bij zit.
Los van de kosten, houd er rekening mee dat een bridge slechts 12 'accessoires' (schakelaars en sensoren) aan kan volgens Philips.X1pheR schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
Al een tijd lang wil ik slimme verlichting dus toch maar eens er aan gaan geloven. Hue starterset en wat extra lampen gekocht en helemaal geweldig! Nou ben ik aan het kijken om alle verlichting te gaan vervangen maar zit een beetje met de lichtknoppen. In ons huis zou ik dan 20x hue dimmer switch moeten kopen!
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Ik had ook een beetje hetzelfde probleem, uiteindelijk de busch jaeger vervangen door Gira (voor een paar euro te kopen op Amazon ). Ik ben best tevreden met het resultaat en nog belangrijker, mijn vrouw ook 😉.X1pheR schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:14:
Ook een FOH gekocht van Gira, het werkt super maar kost idd een paar centjes. Verder blindplatten gemonteerd en achter lasklemmen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YbSsEevAofOmC85NVJISlaEs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFy4vxS7ww4pgCm8oI9cti2f.jpg?f=user_large)
Er is geen harde limiet voor accessoires. Het enige harde limiet is het aantal 'regels' waarbij het wel zo is dat een accessoire meer regels gebruikt dan een lamp. Vandaar het geadviseerde limiet van 50 devices (en 63 devices als echte limiet) bij de huidige firmware.Hertog schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:57:
Los van de kosten, houd er rekening mee dat een bridge slechts 12 'accessoires' (schakelaars en sensoren) aan kan volgens Philips.
Als de bridge “vol” is dan moet ik een tweede bridge installeren, Hoe werkt het precies? Een nieuwe bridge toevoegen en devices een beetje verdelen?DukeBox schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Er is geen harde limiet voor accessoires. Het enige harde limiet is het aantal 'regels' waarbij het wel zo is dat een accessoire meer regels gebruikt dan een lamp. Vandaar het geadviseerde limiet van 50 devices (en 63 devices als echte limiet) bij de huidige firmware.
Van Phillips Support:
"Er is onlangs een update uitgebracht voor de GU-10 lampen. Kunt u kijken of uw Hue systeem up to date is? Het geluid zou verminderd moeten zijn na deze update.
Kunt u ons laten weten of dit heeft gewerkt bij u? "
[ Voor 5% gewijzigd door ACRNM op 15-05-2020 15:02 ]
Kan ik de instellingen nog steeds overzetten of is dat nu klaar na 30 april?
En als ik de lampen uit de bridge1 ontkoppel dan zie ik ze niet beschikbaar / vindbaar in de Bridge2.
Ik heb al wel wat oudere hue lampen, kan het daar mee te maken hebben? Ik de Bridge1 kan ik ze vervolgens wel weer zo vinden.
Zou het irritant vinden om de lampen op serienummer te moeten toevoegen. (Jammer dat het serienummer van de lamp waarmee je ze kunt toevoegen niet zichtbaar is binnen de app...)
[ Voor 14% gewijzigd door -Skyhawk- op 15-05-2020 15:08 ]
Ja eigenlijk wel met als groot nadeel dus dat je in de app moet switchen en dat je op dit moment nog maar 1 bridge aan google home kan toevoegen. Voor mij een bewuste keuze om niet meer Hue in huis te nemen totdat dat limiet is verhoogd.chulin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:56:
..Een nieuwe bridge toevoegen en devices een beetje verdelen?
Jammer dat niet tegelijkertijd mag gebruiken,DukeBox schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:06:
[...]
Ja eigenlijk wel met als groot nadeel dus dat je in de app moet switchen en dat je op dit moment nog maar 1 bridge aan google home kan toevoegen. Voor mij een bewuste keuze om niet meer Hue in huis te nemen totdat dat limiet is verhoogd.
Mijne is nog niet vol maar goed om te weten, bedankt 👌.
Ik ben erachter gekomen dat vooral de Hue Dimming Switch veel regels gebruikt. Dus gebruik ik die zo min mogelijk.chulin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:12:
[...]
Jammer dat niet tegelijkertijd mag gebruiken,
Mijne is nog niet vol maar goed om te weten, bedankt 👌.
- NAC Breda -
Ff denken.. volgens mij mag niet uit of je dimming switch gebruikt of niet, de regels zijn ingesteld, of zie ik het verkeerd?Ritchie schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:12:
[...]
Ik ben erachter gekomen dat vooral de Hue Dimming Switch veel regels gebruikt. Dus gebruik ik die zo min mogelijk.
Ik snap dat het in de praktijk kan variëren, maar Hue zelf geeft die limiet van 12, vandaar dat ik het even noemdeDukeBox schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:48:
[...]
Er is geen harde limiet voor accessoires. Het enige harde limiet is het aantal 'regels' waarbij het wel zo is dat een accessoire meer regels gebruikt dan een lamp. Vandaar het geadviseerde limiet van 50 devices (en 63 devices als echte limiet) bij de huidige firmware.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Waar dan ?Hertog schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 21:34:
Ik snap dat het in de praktijk kan variëren, maar Hue zelf geeft die limiet van 12, vandaar dat ik het even noemde
Even teruglezen hoe anderen in dit topic dat hebben gedaan, is al vaker langsgekomen.chulin schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Als de bridge “vol” is dan moet ik een tweede bridge installeren, Hoe werkt het precies? Een nieuwe bridge toevoegen en devices een beetje verdelen?
Zelf heb ik alles waar ik zeer weinig bij hoef via de app of via google/alexa in de 2e bridge gezet. Dus alles wat op motionsensor loopt (licht bij de deuren en trappen) of op timers (aquaria, plantverlichting), en ook zaken die op smartplugs zitten en die ik niet uit wil laten gaan als ik 'alle lampen' zeg (servers).
De 1e bridge heeft alle 'gewoon' aan te sturen lampen, bij mij normaal gesproken aangestuurd via dimmer switches. En dan werkt "hey google, doe de lampen aan" of "alexa, turn off all lights' zoals gewenst (zonder "Paf uw server staat nu uit!" met dank aan mijn moeder die per stem alle lampen uitzet
Ook kun je maar 1 philips account aan 1 bridge hangen, dus bijvoorbeeld over welke lampen je wilt gebruiken i.c.m geofencing (verlichting bij deuren aan als je thuiskomt? alle lampen uit als je weg bent?) moet je ook nadenken.
May 11, 2020
Firmware 1938112040 (Bridge V2)
This update provides the following:
Improved performance and reliability of the system
Improved mDNS compatibility
Voor elke oplossing is er een probleem!
Bijvoorbeeld hier:
https://www2.meethue.com/en-us/p/hue-bridge/046677458478Enhance your Hue smart lighting system with various accessories, including smart dimmer switches and motion sensors. Connect up to 12 accessories on one Hue Bridge and fully automate your home.
Ah, moest ook ff zoeken. Dat is dan ook wel de enige plek waar er een aantal genoemd wordt.
Op developers hebben ze het niet meer over een limiet, dat was ongeveer een jaar geleden nog wel zo (al stond het limiet hard op 18).
Bedankt, ik had precies hetzelfde in gedachten.dragon2 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:03:
[...]
Even teruglezen hoe anderen in dit topic dat hebben gedaan, is al vaker langsgekomen.
Zelf heb ik alles waar ik zeer weinig bij hoef via de app of via google/alexa in de 2e bridge gezet. Dus alles wat op motionsensor loopt (licht bij de deuren en trappen) of op timers (aquaria, plantverlichting), en ook zaken die op smartplugs zitten en die ik niet uit wil laten gaan als ik 'alle lampen' zeg (servers).
De 1e bridge heeft alle 'gewoon' aan te sturen lampen, bij mij normaal gesproken aangestuurd via dimmer switches. En dan werkt "hey google, doe de lampen aan" of "alexa, turn off all lights' zoals gewenst (zonder "Paf uw server staat nu uit!" met dank aan mijn moeder die per stem alle lampen uitzet).
Ook kun je maar 1 philips account aan 1 bridge hangen, dus bijvoorbeeld over welke lampen je wilt gebruiken i.c.m geofencing (verlichting bij deuren aan als je thuiskomt? alle lampen uit als je weg bent?) moet je ook nadenken.
Mijn bridge is nog niet vol, alleen scènes 90%, geeft aan 181 scènes, voor mij echt een raadsel, ik heb maar een paar nieuwe gemaakt 😱
/f/image/xqM8V4T9XM6zKLBOLiBOoZVp.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er 3, 2 dimmers en een switch.
De eerste dimmer die ik vorig jaar ergens installeerde, lijkt gewoon OTA updates te krijgen, de laatste is 2.4.1_r11, bijgewerkt 29-02-2020.
Een switch die ik later installeerde stond in het lijstje "kan niet worden geüpdate". Ik dacht dat het een verschil was tussen switches en dimmers, maar de dimmer die ik gisteren installeerde staat ook in dat lijstje. Deze modules hebben firmware 2.5.3_r40 en _ r47 respectievelijk.
Nieuwere firmware, zou je zeggen, maar er lijkt toch meer aan de hand. Die "oudere" dimmer wordt ook herkend met ondersteuning voor "gedrag bij inschakelen", terwijl die andere twee dat niet hebben. Beetje irritant.
De meeste daarvan zijn vast de automatisch gegeneerde scenes.chulin schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:33:
[...]
Bedankt, ik had precies hetzelfde in gedachten.
Mijn bridge is nog niet vol, alleen scènes 90%, geeft aan 181 scènes, voor mij echt een raadsel, ik heb maar een paar nieuwe gemaakt 😱
[Afbeelding]
Als je die niet gebruikt, kun je die sowieso weggooien.
Nadat alles was bijgewerkt met de nodige updates (zowel de bridge als de bridge2 ) kon ik uiteindelijk alles migreren zonder problemen. Kortom alles werkt weer.-Skyhawk- schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:06:
Ik heb gisteren een Bridge2 gekocht om de oude bridge te vervangen. Nu wilde ik de instellingen overzetten naar de nieuwe bridge echter krijg ik bij het ontvangen een foutmelding "er is iets verkeerd gegaan." .
Kan ik de instellingen nog steeds overzetten of is dat nu klaar na 30 april?
En als ik de lampen uit de bridge1 ontkoppel dan zie ik ze niet beschikbaar / vindbaar in de Bridge2.
Ik heb al wel wat oudere hue lampen, kan het daar mee te maken hebben? Ik de Bridge1 kan ik ze vervolgens wel weer zo vinden.
Zou het irritant vinden om de lampen op serienummer te moeten toevoegen. (Jammer dat het serienummer van de lamp waarmee je ze kunt toevoegen niet zichtbaar is binnen de app...)
Ik zie alleen set van Color en White of met een dimmer.
Ik hoef geen BT want ik gebruik een Bridge.
Echter vraag ik mij af: Als ik dit dan op de bridge aansluit, en tegen Google Home zeg: "Hey Google, zet alle lichten uit", dan gaat zeker ook dit stekkerblokje uit?
In dat geval zou het een beetje lullig zijn als mijn PC ook meteen keihard uitgaat terwijl iemand in huis enkel alle lichten uit wilt zetten. Of zie ik dit verkeerd?
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Nee helaas klopt dit. Been thereAW_Bos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:23:
Of zie ik dit verkeerd?
Nickname does not reflect reality
Je hebt toch geen last van die BT? Lampen zonder BT is oude voorraad.i2Paq schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:36:
Ligt het nu aan mij of zijn er geen losse E27 Color lampen meer?
Ik zie alleen set van Color en White of met een dimmer.
Ik hoef geen BT want ik gebruik een Bridge.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb geen ervaring met de Hue slimme stekkers, wel met die van Ikea (Tradfri). Ik heb zo’n vermoeden dat dit hetzelfde werkt. De Tradfri stekkers worden in Google Home by default niet als lamp gezien. Pas wanneer je in de naam van zo’n stekker het woord lamp opneemt, wordt deze als lamp gezien. Dit laatste moet jij dan natuurlijk niet doen. Ik heb dus wel het idee dat het werkt wat jij wil.AW_Bos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:23:
Ik kreeg vandaag een mooie ingeving: bestel een Hue Smart Plug om je computer met een druk op de knop stroomloos te maken, nadat je hem uitzet.
Echter vraag ik mij af: Als ik dit dan op de bridge aansluit, en tegen Google Home zeg: "Hey Google, zet alle lichten uit", dan gaat zeker ook dit stekkerblokje uit?
In dat geval zou het een beetje lullig zijn als mijn PC ook meteen keihard uitgaat terwijl iemand in huis enkel alle lichten uit wilt zetten. Of zie ik dit verkeerd?
Er is overigens een Google Home topic waar je ook je vragen kunt stellen.
Ik vraag me af hoeveel decennia je erover doet om die 30 euro van de smartplug qua stroomverbruik "idle computer" eruit te halen.AW_Bos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:23:
Ik kreeg vandaag een mooie ingeving: bestel een Hue Smart Plug om je computer met een druk op de knop stroomloos te maken, nadat je hem uitzet.
Dan nog, ik zie nergens losse colour lampen te koop.guido66 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 07:48:
[...]
Je hebt toch geen last van die BT? Lampen zonder BT is oude voorraad.
Stuppid me, op het verkeerde been gezet door de naam: White and Color Ambiance.
Andere vraag:
Ik heb 2 Hue Colour uit 2013 en deze deden het beiden tot gisteravond prima.
Beide wilden ineens geen kleur meer geven, wel wit.
Beiden ge-Delete en vanochtend weer toegevoegd. Kleur etc. werkt weer maar nu kan ik ze via de App. enkel nog 1x uit zetten maar daarna lukt aanzetten niet meer.
Iemand een idee?
[ Voor 47% gewijzigd door i2Paq op 17-05-2020 11:27 ]
Ik zet bijna alle computers in huis volledig uit als ik het niet gebruik. Plus dat we meer maatregelen genomen hebben voor minder stroomverbruik. Voor een zevenkamer-woning staan we s'nachts op 70 a 80 watt idle.smeerbartje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:30:
[...]
Ik vraag me af hoeveel decennia je erover doet om die 30 euro van de smartplug qua stroomverbruik "idle computer" eruit te halen.
Maar ik ga dus even een andere oplossing zoeken.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 17-05-2020 11:59 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb mijn eerste Hue lampenset ook in 2013 gekocht. Daarvan zijn er inmiddels al 2 kapot met exact dezelfde verschijnselen zoals jij beschrijft.i2Paq schreef op zondag 17 mei 2020 @ 10:34:
Ik heb 2 Hue Colour uit 2013 en deze deden het beiden tot gisteravond prima.
Beide wilden ineens geen kleur meer geven, wel wit.
Beiden ge-Delete en vanochtend weer toegevoegd. Kleur etc. werkt weer maar nu kan ik ze via de App. enkel nog 1x uit zetten maar daarna lukt aanzetten niet meer.
Iemand een idee?
Er is mij helaas maar 1 oplossing bekend: vuilnisbak........

Have Fun Funske
Echt, een paar post boven je staat hoe en wat, en hoe je het eventueel kunt oplossen...AW_Bos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:23:
Het 'pairen' lijkt te werken (de lampen knipperen) maar de schakelaar reageert daarna niet op de afstandbediening. Ik heb twee dezelfde afstandbedieningen en schakelaars om mee te testen, beide geven hetzelfde probleem, dus extreem onwaarschijnlijk dat het een defect product is.
De losse drukknop die je op de smart schakelaar kunt aansluiten werkt overigens wel.
Heb al eindeloos geprobeerd stroom er tijdelijk af te halen, reset knop te gebruiken, opnieuw te pairen, niets helpt.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat ik een detail vergeet, maar ik heb exact de gebruiksaanwijzing gevolgd..
[ Voor 59% gewijzigd door plakbandrol op 17-05-2020 13:19 ]
PSN: Marselaar
Ik ben gegaan voor Gira Senic Friends of Hue.Wel een duur geintje... heb ik namelijk 5 van nodig en dat tsja... tikt aardig aan

Maar goed.. gemak is ook wat waard + de oude schakelunits *vlakdrukschakelaars i.p.v. wipschakelaars) kan ik nu op de etage als upgrade gebruiken
Dan ben ik eindelijk van al die lastige/vage schakel zooi af (iets met WAF factor...)
En hiermee ook direct een irritatiepunt in het huis opgelost; Ik kon vanuit de 1e de lamp in de hal op de begane grond niet schakelen

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
In mijn geval in ieder geval niet.
Ik heb nog steeds een app als iConnecthue (IOS) nodig om alle sensoren goed te laten werken. Het schakelgedrag van de sensoren is zonder dit programma nog steeds onbetrouwbaar.
Sinds begin van dit jaar had ik ook problemen. Twee maanden terug het kanaal in de bridge veranderd en sindsdien werkt het vlekkeloos.Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:36:
Een aantal van jullie hebben (hadden?) te maken met sensor problemen, een sensor die het vaak wel doet maar lang niet altijd. Het is al weer een aantal pagina's geleden dat dit aan de orde is gekomen. Heeft de laatste firmware update bij jullie voor verbeteringen gezorgd?
Ik heb nog steeds een app als iConnecthue (IOS) nodig om alle sensoren goed te laten werken. Het schakelgedrag van de sensoren is zonder dit programma nog steeds onbetrouwbaar.
Ook de laatste update zorgt voor geen enkele verbetering, helaas, het blijft onbetrouwbare rommelCelf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:36:
Een aantal van jullie hebben (hadden?) te maken met sensor problemen, een sensor die het vaak wel doet maar lang niet altijd. Het is al weer een aantal pagina's geleden dat dit aan de orde is gekomen. Heeft de laatste firmware update bij jullie voor verbeteringen gezorgd?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Met sensoren bedoel je de Hue Motion sensor? Ik heb al een paar jaar twee van deze in huis: eentje in het toilet en een andere in de trapkast. Vanaf dag 1 werken deze zeer goed. Welke problemen ervaar je?Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:36:
Wat hiervoor is aangegeven, het kan helpen om het kanaal in de bridge te wijzigen en/of de bridge op ruime afstand (min. 50cm) van andere apparatuur te houden.
Waar komt dit mooie dashboard vandaan?chulin schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:33:
[...]
Bedankt, ik had precies hetzelfde in gedachten.
[Afbeelding]
Ik denk dat het Hue Essentials op iOS is.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ja, het gaat om de Motion Sensors. Wat gaat er niet goed...meesje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:06:
[...]
Met sensoren bedoel je de Hue Motion sensor? ..... Welke problemen ervaar je?
Wat hiervoor is aangegeven, het kan helpen om het kanaal in de bridge te wijzigen en/of de bridge op ruime afstand (min. 50cm) van andere apparatuur te houden.
Je loopt in een sensor, bijvoorbeeld in de gang. De lamp gaat aan en je loopt de trap op. Achter jou gaat na een minuut de lamp weer automatisch uit. Tot zover geen probleem. Binnen 1 a 2 minuten (soms ook meerdere minuten) nadat je boven bent ga je weer naar beneden en loopt weer in de sensor van de gang. Deze keer gaat het licht NIET aan. Je verlaat de gang. Na een paar minuten moet je weer de gang in. De sensor werkt nu wel. Kortom...de sensor werkt VAAK en dat maakt het juist zo irritant.
Dit probleem heb ik nooit eerder gehad tot één van de vorige firmware updates. Sindsdien gaat het niet goed met de 4 motion sensors (2 binnen en 2 outdoor).
Ik heb de servicedesk al van de nodige info voorzien. De ene keer krijg ik als antwoord dat het probleem bekend is en dat er aan gewerkt wordt en de andere keer krijg ik het verzoek om een soft reset te doen.
Voor de rest werkt het systeem prima, geen storingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jos-P op 19-05-2020 11:01 ]
Ik heb contact gehad met support hierover.Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:36:
Uiteindelijk (vorige week) kreeg ik het antwoord dat men het niet weet en de vraag naar hogerop hebben doorgespeeld.
Ik zit dus in de wacht.
Misschien moeten meer mensen deze vraag neerleggen bij support (support.philipslightingbenelux@signify.com). Kan gewoon in het Nederlands.
Vreemd antwoord van support. Bij de een roepen dat het probleem bekend is en bij de ander dat men het ook niet weet. Ik heb ze trouwens ook meermaals gewezen op het programma iConnectHue voor IOS. Met dit programma werken de sensoren goed.s e k schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:18:
[...]
Ik heb contact gehad met support hierover.
Uiteindelijk (vorige week) kreeg ik het antwoord dat men het niet weet en de vraag naar hogerop hebben doorgespeeld.
Ik zit dus in de wacht.
Misschien moeten meer mensen deze vraag neerleggen bij support (support.philipslightingbenelux@signify.com). Kan gewoon in het Nederlands.
Dat ga ik zeker proberen.Jos-P schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:00:
Mijn ervaring met de motion sensors is dat als de uitschakeltijd te kort staat het nog wel eens mis lijkt te gaan. Ik heb dat ook ergens een keer gelezen dat die tijd niet te kort moet staan. Bij mij staan alle motion sensors sindsdien op een uitschakeltijd van 4 minuten. Dit is misschien het proberen waard.
Dat is het probleem niet. Bij mij is het ook nog steeds een issue. Ik heb 2 motion sensors die exact op dezelfde manier zijn ingesteld. 1 Minuut nadat er geen beweging meer heeft plaatsgevonden gaat de lamp zwakker branden en nog 10 seconden later gaan ze helemaal uit.Jos-P schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:00:
Mijn ervaring met de motion sensors is dat als de uitschakeltijd te kort staat het nog wel eens mis lijkt te gaan. Ik heb dat ook ergens een keer gelezen dat die tijd niet te kort moet staan. Bij mij staan alle motion sensors sindsdien op een uitschakeltijd van 4 minuten. Dit is misschien het proberen waard.
Bij de motion sensor op het toilet werkt dat prima, nooit geen probleem mee gehad. Bij de motion sensor in de hal is het een probleem sinds die bewuste firmware update. Daarvoor ook nooit problemen. Heb de sensor en lamp in de hal al 2x volledig verwijderd uit het systeem en compleet opnieuw ingesteld maar het helpt niets.
Mee eens. De gangbare manieren om problemen te verhelpen werken inderdaad niet. Wat ik dan vreemd vind is dat er klaarblijkelijk nog geen contact is geweest met de ontwikkelaars van het IOS en Android programma. Beide programma's lijken goed te werken en laten deze storing niet zien.renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:56:
[...]
Dat is het probleem niet. Bij mij is het ook nog steeds een issue. Ik heb 2 motion sensors die exact op dezelfde manier zijn ingesteld. 1 Minuut nadat er geen beweging meer heeft plaatsgevonden gaat de lamp zwakker branden en nog 10 seconden later gaan ze helemaal uit.
Bij de motion sensor op het toilet werkt dat prima, nooit geen probleem mee gehad. Bij de motion sensor in de hal is het een probleem sinds die bewuste firmware update. Daarvoor ook nooit problemen. Heb de sensor en lamp in de hal al 2x volledig verwijderd uit het systeem en compleet opnieuw ingesteld maar het helpt niets.
Ik had dus exact het zelfde, werd er helemaal gek van zo irritant. Een ander kanaal heeft het bij mij dus volledig opgelost.Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:52:
[...]
Ja, het gaat om de Motion Sensors. Wat gaat er niet goed...
Je loopt in een sensor, bijvoorbeeld in de gang. De lamp gaat aan en je loopt de trap op. Achter jou gaat na een minuut de lamp weer automatisch uit. Tot zover geen probleem. Binnen 1 a 2 minuten (soms ook meerdere minuten) nadat je boven bent ga je weer naar beneden en loopt weer in de sensor van de gang. Deze keer gaat het licht NIET aan. Je verlaat de gang. Na een paar minuten moet je weer de gang in. De sensor werkt nu wel. Kortom...de sensor werkt VAAK en dat maakt het juist zo irritant.
Dit probleem heb ik nooit eerder gehad tot één van de vorige firmware updates. Sindsdien gaat het niet goed met de 4 motion sensors (2 binnen en 2 outdoor).
Ik heb de servicedesk al van de nodige info voorzien. De ene keer krijg ik als antwoord dat het probleem bekend is en dat er aan gewerkt wordt en de andere keer krijg ik het verzoek om een soft reset te doen.
Voor de rest werkt het systeem prima, geen storingen.
Ik heb jouw advies opgevolgd en zojuist de bridge op een ander kanaal gezet. Ik hou je op de hoogteNuevocasa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Ik had dus exact het zelfde, werd er helemaal gek van zo irritant. Een ander kanaal heeft het bij mij dus volledig opgelost.
Ik heb zojuist ook het kanaal gewijzigd, nu doen alle accessoires het niet meer net als mijn Ikea Tradfri aanrechtlamp ☹️Nuevocasa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Ik had dus exact het zelfde, werd er helemaal gek van zo irritant. Een ander kanaal heeft het bij mij dus volledig opgelost.
Deden de lampen het nog wel tijdens de test (testknop)...direct na het wijzigen van het kanaal?renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:59:
[...]
Ik heb zojuist ook het kanaal gewijzigd, nu doen alle accessoires het niet meer net als mijn Ikea Tradfri aanrechtlamp ☹️
Ja, die kan ik afzonderlijke allemaal nog wel aanzetten maar niet meer via de dimmerschakelaar en de lamp in mijn toilet gaat ook niet meer aan via de sensor. Heeft misschien te maken dat ik alles heb ingesteld via All4HueCelf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:13:
[...]
Deden de lampen het nog wel tijdens de test (testknop)...direct na het wijzigen van het kanaal?
[ Voor 8% gewijzigd door renem op 19-05-2020 14:16 ]
Helaas...helaas bij de eerste de beste test na de kanaalwisseling ging het al mis, lamp gaat niet aan wanneer ik weer binnen het bereik van de sensor kom.Nuevocasa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Enige waar ik het kanaal handmatig van moest aanpassen was oude living colors remotes. Tradfri heb ik geen ervaring mee.renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:59:
[...]
Ik heb zojuist ook het kanaal gewijzigd, nu doen alle accessoires het niet meer net als mijn Ikea Tradfri aanrechtlamp ☹️
BalenCelf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:17:
[...]
Helaas...helaas bij de eerste de beste test na de kanaalwisseling ging het al mis, lamp gaat niet aan wanneer ik weer binnen het bereik van de sensor kom.
jazeker, tenminste 1 mtr. Heb net de tweede kanaalwijziging gedaan.Nuevocasa schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:20:
[...]
Enige waar ik het kanaal handmatig van moest aanpassen was oude living colors remotes. Tradfri heb ik geen ervaring mee.
[...]
BalenMisschien nog een ander kanaal proberen. Heb je de bridge ook min 50cm vanaf je router hangen?
Werkt het nu wel dan?Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:23:
[...]
jazeker, tenminste 1 mtr. Heb net de tweede kanaalwijziging gedaan.
Heb ik nu ook gedaan maar het probleem blijft, de accessoires doen het niet meer.Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:23:
[...]
jazeker, tenminste 1 mtr. Heb net de tweede kanaalwijziging gedaan.
Edit: heb nu 4x een kanaal wijziging gedaan, tot die weer op hetzelfde kanaal stond voor ik hiermee begon, en nu werkt alles weer.
[ Voor 19% gewijzigd door renem op 19-05-2020 14:56 ]
Wat voor accesoires heb je het dan over?renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:49:
[...]
Heb ik nu ook gedaan maar het probleem blijft, de accessoires doen het niet meer.
Edit: heb nu 4x een kanaal wijziging gedaan, tot die weer op hetzelfde kanaal stond voor ik hiermee begon, en nu werkt alles weer.
De originele Philips motion sensor en de dimmer switch. Daarnaast deed de Tradfri lamp het ook niet meer na het wisselen van kanaal, ook pas toen het kanaal weer op de beginwaarde stond.
In de rode lijn in de tekening zie je het lichtplan. hanglampen boven tafel, 2 draaibare spots in de keuken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aqkoh9Sc0rPJXovGNBUzWu0D.png?f=user_large)
- Iemand nog tips/ideen wat betreft systemen die makkelijk in installatie zijn? En niet al te duur zijn?
- De Busch-Jeager smart switch zou ik als twee groepen willen programmeren. 1 voor de keuken, 1 voor de eettafel.
- De rails loopt op spanning. Ik neem aan dat dat geen negatieve effecten heeft op de hue lampen?
- Op basis van 2 verschillende groepen, kan je toch alsnog gewoon een 1-fase rail gebruiken?
Nog op- of aanmerkingen?
[ Voor 11% gewijzigd door aschja op 19-05-2020 15:45 ]
Vreemd, ik heb 6 sensoren en 4 dimmer switches en een paar smart buttons. Die hoefde ik niet opnieuw in te stellen bij het wisselen van het kanaal. Van de Tradfri verbaas ik het mij niet, wat ik aangaf moest ik ook handmatig het kanaal bij de Livingcolors remotes aanpassen. Ik had het niet verwacht, maar bij mij werkt het dus sindsdien vlekkeloos.renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:01:
[...]
De originele Philips motion sensor en de dimmer switch. Daarnaast deed de Tradfri lamp het ook niet meer na het wisselen van kanaal, ook pas toen het kanaal weer op de beginwaarde stond.
Alle Hue lampen hebben constant spanning (230v) nodig, voor de rest zijn de groepen eenvoudig in te stellen, dat staat los van je rail. Er zijn vele apps waar je vanalles mee kunt instellen, wat je maar wilt.aschja schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:06:
Ik zit te denken om een lichtrails aan te brengen in de woning op basis van de Hue en de Busch-Jeager smart switch.
In de rode lijn in de tekening zie je het lichtplan. hanglampen boven tafel, 2 draaibare spots in de keuken.
[Afbeelding]
- Iemand nog tips/ideen wat betreft systemen die makkelijk in installatie zijn? En niet al te duur zijn?
- De Busch-Jeager smart switch zou ik als twee groepen willen programmeren. 1 voor de keuken, 1 voor de eettafel.
- De rails loopt op spanning. Ik neem aan dat dat geen negatieve effecten heeft op de hue lampen?
- Op basis van 2 verschillende groepen, kan je toch alsnog gewoon een 1-fase rail gebruiken?
Nog op- of aanmerkingen?
[ Voor 47% gewijzigd door Nuevocasa op 19-05-2020 16:06 ]
Mijn dimmer staat in het lijstje dat hij bijgewerkt kan worden, maar is nog nooit gebeurd en draait nog 2.3.1. Dus geeen idee hoe dat zit..Sjoop1985 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:20:
Hoe zijn eigenlijk jullie ervaringen met de firmware van die iCasa/Sunricher/etc. modules?
Ik heb er 3, 2 dimmers en een switch.
De eerste dimmer die ik vorig jaar ergens installeerde, lijkt gewoon OTA updates te krijgen, de laatste is 2.4.1_r11, bijgewerkt 29-02-2020.
Een switch die ik later installeerde stond in het lijstje "kan niet worden geüpdate". Ik dacht dat het een verschil was tussen switches en dimmers, maar de dimmer die ik gisteren installeerde staat ook in dat lijstje. Deze modules hebben firmware 2.5.3_r40 en _ r47 respectievelijk.
Nieuwere firmware, zou je zeggen, maar er lijkt toch meer aan de hand. Die "oudere" dimmer wordt ook herkend met ondersteuning voor "gedrag bij inschakelen", terwijl die andere twee dat niet hebben. Beetje irritant.
Mijn vraag was wanneer er een oplossing wordt verwacht.Celf11 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:33:
[...]
Vreemd antwoord van support. Bij de een roepen dat het probleem bekend is en bij de ander dat men het ook niet weet. Ik heb ze trouwens ook meermaals gewezen op het programma iConnectHue voor IOS. Met dit programma werken de sensoren goed.
Ze leken wel op de hoogte maar konden (nog) geen antwoord geven op mijn vraag.
Ik kreeg in eerste instantie vooral instructies hoe op te lossen (verwijderen, toevoegen, opnieuw instellen).
Maar als er een software bug in de bridge zit, kan het weer terugkomen.
Opnieuw instellen schieten we dan niets mee op.
Nu kan het dan wel misschien via andere apps maar dat betekent niet dat we het dan maar op z’n beloop moeten laten.
Ze bewandelen bij de support desk wel de omgekeerde weg. Normaal begin je met het advies om ‘ns een reset te doen om vervolgens op basis van vraag en antwoord tot een goede oplossing te komen.s e k schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 17:56:
[...]
Mijn vraag was wanneer er een oplossing wordt verwacht.
Ze leken wel op de hoogte maar konden (nog) geen antwoord geven op mijn vraag.
Hier gaven ze in eerste instantie aan het probleem geïdentificeerd te hebben en te werken aan een oplossing om vervolgens na een paar maanden te komen met “heeft u al eens een reset gedaan?
Waarna het weer oorverdovend stil blijft.
Zoals je aangeeft heb je 1 of meerdere Ikea lampen in je netwerk?! Deze lampen hebben een matige ZigBee implementatie, en naast vele andere kleine problemen, kunnen ze niet zo goed overweg met kanaal wisselen!renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:49:
[...]
Heb ik nu ook gedaan maar het probleem blijft, de accessoires doen het niet meer.
Ze blijven op oud kanaal hangen!
Daarnaast communiceren ZigBee end devices, zoals dimmers en sensors, altijd via 1 parent zigbee router (lamp) met je ZihBee netwerk, dus als in jou geval dat een Ikea lamp is gaat deze dus ook niet mee naar nieuw kanaal!
Dat Ikea lamp de parent router voor je sensor is, is waarschijnlijk ook oorzaak van je problemen!
Om probleem goed op te lossen moet je forceren dat sensor een Hue lamp als parent kiest, dit doe je door alle Ikea lampen van spanning af te halen en zorgen dat er minimaal 1 Hue lamp of bridge in bereik is! Vervolgens trigger je de sensor en zodra deze wakker wordt en zijn oude parent niet kan vinden gaat deze op zoek naar een nieuwe parent router (hue lamp of bridge)!
Overigens kun je Ikea lampen na kanaal wisselen ook laten overgaan door deze even van spanning af te halen, bij het aanzetten zullen ze alle kanalen afscannen om te zien of er een kanaal wissel is geweest!
Hopelijk is het bovenstaande duidelijk, veel succes met oplossen problemen!
Dank je wel Erik! De stroom van de IKEA verlichting afhalen zorgde er inderdaad voor dat de sensor en de dinmer het weer deden, wel raar want die dingen staan nog geen 2 meter van de Bridge.Erik1971 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:04:
[...]
Zoals je aangeeft heb je 1 of meerdere Ikea lampen in je netwerk?! Deze lampen hebben een matige ZigBee implementatie, en naast vele andere kleine problemen, kunnen ze niet zo goed overweg met kanaal wisselen!
Ze blijven op oud kanaal hangen!
Daarnaast communiceren ZigBee end devices, zoals dimmers en sensors, altijd via 1 parent zigbee router (lamp) met je ZihBee netwerk, dus als in jou geval dat een Ikea lamp is gaat deze dus ook niet mee naar nieuw kanaal!
Dat Ikea lamp de parent router voor je sensor is, is waarschijnlijk ook oorzaak van je problemen!
Om probleem goed op te lossen moet je forceren dat sensor een Hue lamp als parent kiest, dit doe je door alle Ikea lampen van spanning af te halen en zorgen dat er minimaal 1 Hue lamp of bridge in bereik is! Vervolgens trigger je de sensor en zodra deze wakker wordt en zijn oude parent niet kan vinden gaat deze op zoek naar een nieuwe parent router (hue lamp of bridge)!
Overigens kun je Ikea lampen na kanaal wisselen ook laten overgaan door deze even van spanning af te halen, bij het aanzetten zullen ze alle kanalen afscannen om te zien of er een kanaal wissel is geweest!
Hopelijk is het bovenstaande duidelijk, veel succes met oplossen problemen!
Echter krijg ik de IKEA lamp nog steeds niet weer geconnect met de bridge.
Hmm raar dat IKEA Lamp niet meer met netwerk verbind?! Wellicht dat deze naar een van de volgende kanalen is gegaan, terwijl de rest weer op origineel kanaal zit.....renem schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:22:
[...]
Dank je wel Erik! De stroom van de IKEA verlichting afhalen zorgde er inderdaad voor dat de sensor en de dinmer het weer deden, wel raar want die dingen staan nog geen 2 meter van de Bridge.
Echter krijg ik de IKEA lamp nog steeds niet weer geconnect met de bridge.
Je kunt twee dingen proberen,
1. Ikea lamp een aantal keer powercyclen totdat deze weer wordt gezien?!
2. In Hue app naar nieuwe lampen zoeken starten en meteen (seconden werk, niet minuten wachten) met behulp van dimmer switch de Ikea lamp reseten, door deze dicht bij Ikea lamp te houden en de I en 0 knop minimaal 10 seconden tegelijk in te drukken (dan wordt dichtstbijzijnde lamp gereset naar fabrieksinstellingen en zal deze naar een open netwerk gaan zoeken)
Als bovenstaande niet werk, dichtsbijzijnde Hue lampen en wellicht ook de bridge even voor 30 seconden van stroom halen, dan wordt netwerk weer opnieuw opgebouwd (tenminste voor de lampen en bridge die je net van spanning hebt gehaald) en wellicht wordt Ikea lamp dan weer toegelaten
Innr heeft volgens mij geen GU10 spotjes die meerdere kleuren wit kunnen weergeven. klopt dat? Ik kan ze niet vinden in ieder geval. Als alternatief kan ik die van Philips kiezen maar die piepen bij sommige mensen en zijn vrij prijzig. Ik begreep uit een test dat de Philips en Innr -spots het meeste licht geven (en dat vind ik belangrijk).
Verder vind ik de bewegingssensoren van Philips eigenlijk te duur. Die van Xiaomi spreken mij veel meer aan. Qua prijs. En qua vormgeving veel logischer als je ze ergens ziet staan. Kan ik andere bewegingssensoren gebruiken dan die van Philips of moet ik dat dan echt via Homey doen? (wat ik nog zó niet van plan was, hahaha)
Thanks!
Je bedoelt die van de voeding naar je strip-adapter?Marselaar schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:52:
Weet iemand of er een langere voedingskabel beschikbaar is voor de HUE lightstrip? De huidige is voor mij net te kort van stopcontact bij de grond tot aan plafond. Ik zie wel zwarte verlengstukken voor Hue Play maar werkt dat ook op de Lightstrip en is er zoiets ook in het wit?
Das een "gewone" male-female kabel en het zou zo maar kunnen dat die strip die je aanhaalt werkt/past.
Of zelf maken of bestellen en terugsturen als hij niet past.
Dit topic is gesloten.
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic