In de instellingen van de Hue Sync app zijn ook opties om de box automatisch in te laten schakelen, bijv CEC of met een USB kabel. Misschien werkt dat voor jou.Donstil schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 17:35:
Edit: Nog een minpunt van de SyncBox. In stand-by geeft deze geen signaal door.
Dus nu moet ik met een knopje dat kastje aan zetten als de entertainment hoek aan gaat want de app reageert nog niet![]()
[...]
HELP!!
Dit is voor het eerst dat ik zelf wat post in dit forum, alhoewel ik er al jaren vriendelijk gebruik van maak.
Als jullie mij kunnen helpen, beloof ik dat ik wat vaker mijn ervaring op het gebied van domotica ga posten en delen.
Ik heb een probleem wat ik niet weet op te lossen, mijn hoop is op jullie gericht.
Ik heb een HUE installatie van 18 lampen in de woonkamer/eetkamer/keuken (1 grote ruimte).
Voor het aan en uit schakelen gebruik ik uiteraard de Hue app, maar heb ik ook twee Jung ZLL A 5004 M (https://www.jung.de/en/online-catalogue/374871597/) aangeschaft (max 10 per transmitter).
Nu is het probleem als volgt: Het aanmelden van de transmitter bij de Hue bridge is geen probleem, het aanmelden van de Hue lampen op de transmitter ook niet, het instellen van scenes ook niet, eigenlijk werkt alles prima tot....ik 's ochtends wakker word. Beide transmitters zijn helemaal leeg, ze hebben niets onthouden van datgene wat ik de ochtend daarvoor heb ingesteld en de hele dag gebruikt.
Wat heb ik al gedaan aan troubleshooten zonder resultaat:
- Alleen maar twee lampen aangemeld ipv 9 , maakt geen verschil, zelfde verhaal in de ochtend
- Alleen maar 1 van de 2 transmitters in gebruik genomen, ook geen resultaat
- IKEA bridge (bestond in mijn huis naast de Hue bridge voor boven) uitgeschakeld en de IKEA lampen op de HUE bridge aangemeld (omdat ik dacht dat die wellicht de transmitter zouden storen)
- Oude (1.0) IKEA lampen vervangen door philips hue
- Uiteraard is bij elke hernieuwde poging de hele transmitter opnieuw gereset, ook heb ik de Hue app al meerdere malen schoongeveegd.
Ik ben een beetje ten einde raad. Jung support is heel erg slecht en onbereikbaar, ik kan ook niets vinden in de handleiding over dit soort problemen, ik weet gewoon echt niet meer hoe dit te fixen.
Ik snap dat ik afscheid kan nemen van de schakelaar en wellicht gewoon een philips schakelaar zou kunnen nemen, maar ik vind de Jung nou eenmaal gewoon mooier (mijn hele huis is AS400 jung)
Ik zoek jullie hulp met het nog verder troubleshooten.
- Zou het een frequentie probleem kunnen zijn met WIFI?
- Ik maak ook nog gebruik van een twee honeywell bridges voor mijn centrale verwarming, zou het wellicht hiermee kunnen storen?
- Andere suggesties
Dit is voor het eerst dat ik zelf wat post in dit forum, alhoewel ik er al jaren vriendelijk gebruik van maak.
Als jullie mij kunnen helpen, beloof ik dat ik wat vaker mijn ervaring op het gebied van domotica ga posten en delen.
Ik heb een probleem wat ik niet weet op te lossen, mijn hoop is op jullie gericht.
Ik heb een HUE installatie van 18 lampen in de woonkamer/eetkamer/keuken (1 grote ruimte).
Voor het aan en uit schakelen gebruik ik uiteraard de Hue app, maar heb ik ook twee Jung ZLL A 5004 M (https://www.jung.de/en/online-catalogue/374871597/) aangeschaft (max 10 per transmitter).
Nu is het probleem als volgt: Het aanmelden van de transmitter bij de Hue bridge is geen probleem, het aanmelden van de Hue lampen op de transmitter ook niet, het instellen van scenes ook niet, eigenlijk werkt alles prima tot....ik 's ochtends wakker word. Beide transmitters zijn helemaal leeg, ze hebben niets onthouden van datgene wat ik de ochtend daarvoor heb ingesteld en de hele dag gebruikt.
- Alleen maar twee lampen aangemeld ipv 9 , maakt geen verschil, zelfde verhaal in de ochtend
- IKEA bridge (bestond in mijn huis naast de Hue bridge voor boven) uitgeschakeld en de IKEA lampen op de HUE bridge aangemeld (omdat ik dacht dat die wellicht de transmitter zouden storen)
- Uiteraard is bij elke hernieuwde poging de hele transmitter opnieuw gereset, ook heb ik de Hue app al meerdere malen schoongeveegd.
Ik ben een beetje ten einde raad. Jung support is heel erg slecht en onbereikbaar, ik kan ook niets vinden in de handleiding over dit soort problemen, ik weet gewoon echt niet meer hoe dit te fixen.
Ik snap dat ik afscheid kan nemen van de schakelaar en wellicht gewoon een philips schakelaar zou kunnen nemen, maar ik vind de Jung nou eenmaal gewoon mooier (mijn hele huis is AS400 jung)
- Ik maak ook nog gebruik van een twee honeywell bridges voor mijn centrale verwarming, zou het wellicht hiermee kunnen storen?
- Andere suggesties
@Ron_de_ruiter: Batterij van de Jung ZLL A 5004 M al eens vervangen? En las via je link dat je de software van de Jung kan updaten, dat al geprobeerd?
[ Voor 48% gewijzigd door DarkFly op 04-12-2019 11:50 ]
@DarkFly
- de batterij werkt gewoon (doorgemeten)...ook na dat alles is gereset..en het zijn nieuwe batterijen, en het is bij alle twee de transmitters, allebei nieuwe batterijen..
het lijkt eerder dat:
- de aangemelde lampen en de aanmelding bij de bridge word niet opgeslagen en na langdurig standby (7 uur slaap) verdwijnt het. Ik heb al lopen zoeken of er vanuit de handleiding iets staat over opslaan, maar kan niets vinden.
- er vind snachts een schakeling plaats van een ander draadloos systeem waardoor de transmitter in de war raakt en zichzelf reset, alleen aangezien de transmitters niet zichtbaar zijn in de app, en de transmitters geen log hebben die valt uit te lezen weet ik niet hoe ik dit zou kunnen uitzoeken.
- iets anders?
- En nee, de software van de JUNG WLL kan niet worden geupdate.
- de batterij werkt gewoon (doorgemeten)...ook na dat alles is gereset..en het zijn nieuwe batterijen, en het is bij alle twee de transmitters, allebei nieuwe batterijen..
het lijkt eerder dat:
- de aangemelde lampen en de aanmelding bij de bridge word niet opgeslagen en na langdurig standby (7 uur slaap) verdwijnt het. Ik heb al lopen zoeken of er vanuit de handleiding iets staat over opslaan, maar kan niets vinden.
- er vind snachts een schakeling plaats van een ander draadloos systeem waardoor de transmitter in de war raakt en zichzelf reset, alleen aangezien de transmitters niet zichtbaar zijn in de app, en de transmitters geen log hebben die valt uit te lezen weet ik niet hoe ik dit zou kunnen uitzoeken.
- iets anders?
[ Voor 4% gewijzigd door Ron_de_ruiter op 04-12-2019 13:23 ]
Mmm, so far mijn ideeënRon_de_ruiter schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:56:
@DarkFly
het lijkt eerder dat:
- iets anders?
Overigens over updaten staat op de site wel:
Maar geen idee verder of er updates zijn, maar zo ja, is het het proberen waard.Software update using separate additional device via radio possible
@DarkFly Ja dat heb ik ook gezien, alleen wat dan dat "seperate additional device" moet zijn...
Aah usb kan ik misschien nog wel proberen maar ik denk dat ik hem retour stuur.Robsato schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:52:
[...]
In de instellingen van de Hue Sync app zijn ook opties om de box automatisch in te laten schakelen, bijv CEC of met een USB kabel. Misschien werkt dat voor jou.
Heb nu al voor de tweede keer (ik drie dagen) dat het kastje na een 20 tal uren inactiviteit niet gevonden wordt door de app. Alleen stroom eraf en erop helpt dan, dat I.c.m mij iets tegenvallende resultaten is reden genoeg dat hij retour gaat wat mij betreft.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb een probleem. Mijn 12 hue white ambiance lampen zijn toegekomen maar het blijkt dat ik toch geen gu10 aansluiting heb, maar een gu5.3 in mijn ingebouwde spots. Ik was er eerst van overtuigd dat het gu10 was maar ik heb mij blijkbaar ferm miskeken. Wat zijn mijn opties behalve alles terugzenden? Kan ik de spotjes omschakelen naar een gu10 aansluiting? Ik las dat dit kan door de transformator te verwijderen maar waar zou ik die vinden?
Oja ik huur dit huis dus ik wil geen al te zotte kosten maken.
[ Voor 6% gewijzigd door Hyloba op 04-12-2019 18:49 ]
Ik heb in mijn huiskamer vier Hue color lampen. Een van de lampen heeft vandaag een update gehad en is nu qua kleurtemperatuur totaal anders dan de rest.
Ondanks dat de instellingen totaal gelijk zijn.
Heel irritant.
Iemand een idee of en hoe dat op te lossen is?
Ondanks dat de instellingen totaal gelijk zijn.
Heel irritant.
Iemand een idee of en hoe dat op te lossen is?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Niemand die timers gebruikt?Tomba schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 07:30:
Ik loop tegen een vreemd dingetje aan, heb een timer ingesteld van 30 minuten op een knop van mijn Hue Dimmer. Als deze afgelopen is (en het was niet lang een genoeg) werkt de knop niet direct en moet ik tijdje (nog niet kunnen achterhalen hoe lang) wachten tot ik de timer opnieuw kan gebruiken. Als ik de knop indruk direct nadat de timer afgelopen is gebeurt er dus niets. Erg irritant, iemand een idee hoe dit komt en of dit normaal gedrag is?
Je hebt met 2 wisselschakelaars ofwel een hotelschakeling aan 1 kant 3 zwarte draden achter de schakelaar en aan de andere kant 2 zwarte draden plus een bruine draad aan de schakelaar. Het klopt inderdaad dat je aan beiden kanten achter de wisselschakelaars alle draden onder 1 lasdop stopt. Op deze manier staat er continue spanning op het lichtpunt of de lichtpunten en dit kan geen kwaad.AgeOfPanic schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:03:
Ik heb een vraag over het doorlussen van een wisselschakelaar, zodat ik de lampen daarna kan bedienen met een FoH schakelaar. Ik heb op een ander forum gevonden dat ik in beide wandcontactdozen alle draden middels een lasklem met elkaar moet verbinden, zodat er altijd stroom op de lamp staat. Is het dan niet erg dat er als het waren over beide schakeldraden tussen de schakelaars tegelijk stroom loopt? Of kan ik beter 1 schakeldraad gebruiken en de andere afdoppen?
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Sorry, ombouwen kansloos, omruilen is enige optie. Er bestaan geen GU 5.3 Hue lampenHyloba schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:49:
Ik heb een probleem. Mijn 12 hue white ambiance lampen zijn toegekomen maar het blijkt dat ik toch geen gu10 aansluiting heb, maar een gu5.3 in mijn ingebouwde spots. Ik was er eerst van overtuigd dat het gu10 was maar ik heb mij blijkbaar ferm miskeken. Wat zijn mijn opties behalve alles terugzenden? Kan ik de spotjes omschakelen naar een gu10 aansluiting? Ik las dat dit kan door de transformator te verwijderen maar waar zou ik die vinden?
GU5.3 fittingen met de kleine gaatje voor de spot contacten zijn voor 12 volt spanning. GU10 fittingen met de bajonet verbinding zijn voor 230 volt spanning.Hyloba schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:49:
Als jij GU5.3 fittingen en spotjes hebt zitten dan werken deze dus vanzelfsprekend met een 12 volt transformator. Meestal ligt deze op het plafond, ergens nabij een van de spotjes. Ik zou alle spotjes uit het plafond halen en zachtjes aan het verbonden snoer trekken om te kijken waar de trafo mee komt met het uittrekken van de snoeren. De trafo kan ook op een andere plek gemonteerd zijn om wat voor reden dan ook. Bijvoorbeeld op een kast, in de meterkast, of ergens uit het zicht. Daar kom je achter door de snoeren van alle spots te onderzoeken zoals eerder uitgelegd.
Eenmaal de trafo gevonden knip je deze er tussenuit en verbind de inkomende 230 volt en weggaande snoeren naar de spots met elkaar in een lasdoos en daarvoor geschikte lasdoppen. Aan spotzijde verwijder je de GU5.3 fitting en monteerd hier een GU10 fitting.
Klinkt als een uitdaging! Ga vanavond eens zoeken naar die transformator. Hoe zou een transformator er uit zien als die in een meterkast zou zitten?Theo74 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:43:
[...]
GU5.3 fittingen met de kleine gaatje voor de spot contacten zijn voor 12 volt spanning. GU10 fittingen met de bajonet verbinding zijn voor 230 volt spanning.
Als jij GU5.3 fittingen en spotjes hebt zitten dan werken deze dus vanzelfsprekend met een 12 volt transformator. Meestal ligt deze op het plafond, ergens nabij een van de spotjes. Ik zou alle spotjes uit het plafond halen en zachtjes aan het verbonden snoer trekken om te kijken waar de trafo mee komt met het uittrekken van de snoeren. De trafo kan ook op een andere plek gemonteerd zijn om wat voor reden dan ook. Bijvoorbeeld op een kast, in de meterkast, of ergens uit het zicht. Daar kom je achter door de snoeren van alle spots te onderzoeken zoals eerder uitgelegd.
Eenmaal de trafo gevonden knip je deze er tussenuit en verbind de inkomende 230 volt en weggaande snoeren naar de spots met elkaar in een lasdoos en daarvoor geschikte lasdoppen. Aan spotzijde verwijder je de GU5.3 fitting en monteerd hier een GU10 fitting.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg he!
Ik ga toch nog even proberen voor ik alles terug geef, er lijkt een kans te bestaan, maar bedankt voor je bericht!Ron_de_ruiter schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:43:
[...]
Sorry, ombouwen kansloos, omruilen is enige optie. Er bestaan geen GU 5.3 Hue lampen
[ Voor 11% gewijzigd door Hyloba op 05-12-2019 09:58 ]
dubbel bericht
[ Voor 92% gewijzigd door Hyloba op 05-12-2019 09:56 ]
De armaturen zijn gemaakt voor 12V laagspanning. Het lijkt mij niet verstandig deze zomaar naar GU10 230V aan te passen. De armaturen, bedrading en verbindingen zijn daar mogelijk niet voor geschikt.Hyloba schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:55:
Ik ga toch nog even proberen voor ik alles terug geef, er lijkt een kans te bestaan, maar bedankt voor je bericht!
Je hebt overigens van Osram GU5.3 Smart+ spotjes compatible met HUE.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Die Osramlampjes heb ik ook gehad...dan weer bereikbaar...dan weer niet en dus ook niet in te schakelen...heb de trafo's verwijderd en G10 fittingen gemonteerd en G10 spotjes erin van HUE...werkt feilloosDukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:35:
[...]
De armaturen zijn gemaakt voor 12V laagspanning. Het lijkt mij niet verstandig deze zomaar naar GU10 230V aan te passen. De armaturen, bedrading en verbindingen zijn daar mogelijk niet voor geschikt.
[ Voor 3% gewijzigd door boyhenkie op 05-12-2019 11:42 ]
Ik zal alles eens bekijken vanavond, en misschien eens door een vakman laten kijken ook. Mij lijkt het dat die smart GU5.3 spotjes bijna dubbel zo duur zijn als GU10 spotjes van Philips.DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:35:
[...]
De armaturen zijn gemaakt voor 12V laagspanning. Het lijkt mij niet verstandig deze zomaar naar GU10 230V aan te passen. De armaturen, bedrading en verbindingen zijn daar mogelijk niet voor geschikt.
Blij te lezen dat het alleszins wel mogelijk is!boyhenkie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:40:
[...]
Die Osramlampjes heb ik ook gehad...dan weer bereikbaar...dan weer niet en dus ook niet in te schakelen...heb de trafo's verwijderd en G10 fittingen gemonteerd en G10 spotjes erin van HUE...werkt feilloos![]()
![]()
....de bedrading is ...bij mij in ieder geval...hittebestendige bedrading maar de bedrading op zich zou niet een probleem moeten zijn en de armaturen maakt in dit geval helemaal niet uit daar de G10 ledlampen nauwelijks warmte produceren.... dus er gewoon voor gaan...
![]()
Ik heb er ook af en toe problemen mee. Ik denk dat het door de metalen behuizing, het metalen frame én mijn metalen paneel plafond komt. Merk dat het met name gebeurd als de (HUE) lampen in de kamer er naast stroomloos zijn geweest. Een power cycle van de Osram GU5.3's lost het dan op. Zit te denken om eens een repeater te proberen boven het plafond.boyhenkie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:40:
Die Osramlampjes heb ik ook gehad...dan weer bereikbaar...dan weer niet en dus ook niet in te schakelen...
Het is ook zeker mogelijk alleen met je wel weten wat je doet. De meeste GU5.3 frames zijn niet anders als er ook een GU10 versie van is. Door 12V gaat meestal ook meer vermogen dus de draad dikte is ook het probleem niet alleen zit je met isolatie (van draden) en mogelijk koppel stukken die je moet vervangen.Hyloba schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:45:
Blij te lezen dat het alleszins wel mogelijk is!
Ik zelf heb GU10 omgebouwd naar GU5.3, omdat ik ze in de badkamer (boven bad en douche) heb. Met name omdat alles rondom metaal is (zie mijn reply op boyhenkie hier boven) en de kids nog wel eens de douchekop rond zwaaien wil ik die vooralsnog niet vervangen door 230V.
[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2019 11:52 ]
Heb je al geprobeerd om lampen rechtstreeks te koppelen zonder bridge, om uit te sluiten dat het probleem wel bij de JUNG WLL zelf zit.Ron_de_ruiter schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:56:
@DarkFly
het lijkt eerder dat:
- iets anders?
Kan zijn dat de ZIgBee groepen die door JUNG WLL worden aangemaakt conflicteren met ZIgBee groepen die door de Hue Bridge worden gebruikt?! En dat de Bridge deze weer verwijderd van de lampen.... (kan me zo iets herinneren, dat iemand daar in het verleden problemen mee had).
Ik vind dit ook wel een nette oplossing voor het vervangen van mijn huidige dom schakkelmateriaal. Maar helaas werkt dit op batterijen.. Dus valt dit af voor mij. Geen zin om de zoveel tijd alle batterijen te gaan vervangen.DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:59:
[...]
Ik bedoel die niet, de smart knop:
[Afbeelding]
Ik heb nog geen duurtesten van de smartbutton gezien, maar de hue dimmer switch gaat letterlijk járen mee op 1 batterij,Sphinkx schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:56:
[...]
Ik vind dit ook wel een nette oplossing voor het vervangen van mijn huidige dom schakkelmateriaal. Maar helaas werkt dit op batterijen.. Dus valt dit af voor mij. Geen zin om de zoveel tijd alle batterijen te gaan vervangen.
Nee, nog niet geprobeerd, maar lijkt me een goede suggestie!Erik1971 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:31:
[...]
Heb je al geprobeerd om lampen rechtstreeks te koppelen zonder bridge, om uit te sluiten dat het probleem wel bij de JUNG WLL zelf zit.
Kan zijn dat de ZIgBee groepen die door JUNG WLL worden aangemaakt conflicteren met ZIgBee groepen die door de Hue Bridge worden gebruikt?! En dat de Bridge deze weer verwijderd van de lampen.... (kan me zo iets herinneren, dat iemand daar in het verleden problemen mee had).
Ga ik vandaag even proberen. Kom bij je terug hierop!
En als je hem dan toch openmaakt hang je er een CR14250 aan vast.. die heeft ~ 5x zoveel capaciteit als een CR2032 dus hoef je hem de komende 10 jaar niet meer open te makenSabbi schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:07:
Ik heb nog geen duurtesten van de smartbutton gezien, maar de hue dimmer switch gaat letterlijk járen mee op 1 batterij,
Ik helaas ook niet. Jammer dat ze het principe van de tab niet hebben toegepast. Daarbij is de kinetische energie voldoende voor te activeren.Sabbi schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:07:
[...]
Ik heb nog geen duurtesten van de smartbutton gezien, maar de hue dimmer switch gaat letterlijk járen mee op 1 batterij,
Maar ik moet toch een 11 tal schakelaars vervangen. Allemaal zijn het dubbele of zelfs 3 voudige schakelaars waarvan er enkele zelfs gesplitst zijn per 2. Ander probleem is dat enkele ervan ook geen Hue verlichting is en ook niet direct zal krijgen omdat het voor de verlichting buiten is.
FoH schakelaars zijn een optie maar gezien het grote aantal gaat dit veel geld kosten.
Edit: Even opnieuw geteld. Zijn er geen 11 maar zelfs 20 schakelaars... Sommige worden nu al amper gebruikt omdat ze met een motion sensor zijn ingesteld. Maar het is nog steeds mogelijk ze dus uit te zetten wat soms voor verwarring zorgt.
[ Voor 13% gewijzigd door Sphinkx op 05-12-2019 14:30 ]
Je hebt ook G10 plafondspots speciaal voor de badkamer die waterdicht zijn; ik heb er naar gezocht maar helaas is bij mij de inbouwdiepte te klein ( 5,5 cm) en blijven de G5.3 spots boven mijn douche en bad zitten...aan de badkamerspiegel wel 2 G10 spots met 2 G10 lampjes (de nieuwste color/white met Bluetooth)DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:47:
[...]
Ik heb er ook af en toe problemen mee. Ik denk dat het door de metalen behuizing, het metalen frame én mijn metalen paneel plafond komt. Merk dat het met name gebeurd als de (HUE) lampen in de kamer er naast stroomloos zijn geweest. Een power cycle van de Osram GU5.3's lost het dan op. Zit te denken om eens een repeater te proberen boven het plafond.
[...]
Het is ook zeker mogelijk alleen met je wel weten wat je doet. De meeste GU5.3 frames zijn niet anders als er ook een GU10 versie van is. Door 12V gaat meestal ook meer vermogen dus de draad dikte is ook het probleem niet alleen zit je met isolatie (van draden) en mogelijk koppel stukken die je moet vervangen.
Ik zelf heb GU10 omgebouwd naar GU5.3, omdat ik ze in de badkamer (boven bad en douche) heb. Met name omdat alles rondom metaal is (zie mijn reply op boyhenkie hier boven) en de kids nog wel eens de douchekop rond zwaaien wil ik die vooralsnog niet vervangen door 230V.
@Sphinkx Zit een CR2450 in, heeft sowieso veel meer capaciteit dan een CR2032.DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:15:
[...]
En als je hem dan toch openmaakt hang je er een CR14250 aan vast.. die heeft ~ 5x zoveel capaciteit als een CR2032 dus hoef je hem de komende 10 jaar niet meer open te maken
Uit ervaring weet ik dat deze met Hue Dimmer Switch 4-5 jaar mee gaan, als er niet te veel updates voorbij komen, want die kosten een hoop capaciteit van de batterij
Nee, de button heeft een CR2032Erik1971 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:39:
Zit een CR2450 in, heeft sowieso veel meer capaciteit dan een CR2032.
Neem aan dat je GU10 bedoeld. Daar had ik ook naar gekeken en ja, ze zijn geschikt voor badkamers (spat water dicht) maar het nadeel is dat de lamp dan flink naar binnen zit en je dus alleen maar een kleine bundel licht over houdt.boyhenkie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:39:
Je hebt ook G10 plafondspots speciaal voor de badkamer die waterdicht zijn;
[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2019 14:46 ]
Okay, button heb ik niet, ik dacht dat het over de Hue Dimmer Switch gingDukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:41:
[...]
Nee, de button heeft een CR2032
[...]
Neem aan dat je GU10 bedoeld. Daar had ik ook naar gekeken en ja, ze zijn geschikt voor badkamers (spat water dicht) maar het nadeel is dat de lamp dan flink naar binnen zit en je dus alleen maar een kleine bundel licht over houdt.
Ik weet niet welk protocol de Hue Smart Button gebruikt, als het ZigBee 3.0 is dan verwacht ik maximaal 2 jaar, maar als ze ZigBee GreenPower gebruiken, dan net zolang als de batterij houdbaar is, meer dan 5 jaar
@Verwijderd Thanks, dit lijkt te werken,wacht even af tot morgenochtend.Ron_de_ruiter schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:11:
[...]
Nee, nog niet geprobeerd, maar lijkt me een goede suggestie!![]()
Ga ik vandaag even proberen. Kom bij je terug hierop!
Wat mij wel nu al opviel, wellicht stom dat ik me dat niet realiseerde, is dat ik dan uiteraard de lampen UIT de hue bridge haal, en dus zijn ze niet meer met de hue bridge, en dus de app te bedienen.
Ik wacht in ieder geval even af tot morgenochtend, dan weten we in ieder geval dat het probleem zit tussen de bridge en de lampen en niet dat het met iets anders te maken heeft, zoals een fout met de transmitter zelf.
Ondertussen heb ik wat goedkope, vergelijkbare transmitters besteld van een goedkoper merk, die ook in een 50 frame zouden moeten passen (deze serie: https://www.icasa.io/wandschakelaars) van icasa.
Deze zouden wel compatible moeten zijn met de hue 3.0 en hoger bridge software.
Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg.

Even hier op antwoorden en zeggen dat ik zonet gekeken heb naar de spots en ik vermoed dat de transformator in de elektriciteitskast zit. Althans ik heb niks gevonden aan de spots en aan de kast zie ik een bakje hangen met 230 naar 12v. Zou dit een transformator zijn voor alle lampen in mijn huis? Zowat 80% van de lampen zijn 12v. En hoe zou ik het van hier aanpakken als er nog iets valt aan te pakken?DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:47:
[...]
Ik heb er ook af en toe problemen mee. Ik denk dat het door de metalen behuizing, het metalen frame én mijn metalen paneel plafond komt. Merk dat het met name gebeurd als de (HUE) lampen in de kamer er naast stroomloos zijn geweest. Een power cycle van de Osram GU5.3's lost het dan op. Zit te denken om eens een repeater te proberen boven het plafond.
[...]
Het is ook zeker mogelijk alleen met je wel weten wat je doet. De meeste GU5.3 frames zijn niet anders als er ook een GU10 versie van is. Door 12V gaat meestal ook meer vermogen dus de draad dikte is ook het probleem niet alleen zit je met isolatie (van draden) en mogelijk koppel stukken die je moet vervangen.
Een transformator voor halogeenverlichting is vaak een klein 'candy bar' model transformator. Als je op deze link klikt krijg je wat voorbeelden.Hyloba schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:55:
[...]
Klinkt als een uitdaging! Ga vanavond eens zoeken naar die transformator. Hoe zou een transformator er uit zien als die in een meterkast zou zitten?
Bedankt voor de uitgebreide uitleg he!
Je kunt ook nog een klassieke halogeenverlichtingsinstallatie hebben, dan zit er nog een gewikkelde transformator aan vast. Vaak een groot en zwaar kunstof blok. Een beetje zoals in dit voorbeeld wat ik zo snel als eerste vond.
Spotringen (armaturen) zijn vaak 12V en 230V geschikt en mogen zowel voor GU5.3 als GU10 spots gebruikt worden. Zowel de 12V als GU5.3 als de 230V GU10 spotjes zijn immers in de MR16 uitvoering van 55mm.DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:35:
[...]
Wel moeten spotringen voorzien zijn van een aarde-aansluiting als deze van metal gemaakt zijn en 230V spotjes bevatten. (In de praktijk wordt de aarde bijna standaard niet aangesloten, maar dat is een ander verhaal.)
Door het circuit een 12 volt GU5.3 spotje van 35 Watt of een 230V GU10 spotje van 35 Watt loopt even veel vermogen. (Iets met 1 kilo lood en 1 kilo veren, welke zwaarder weegt...DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:47:
Als er normaal VmVl snoer of Sihf siliconensnoer met 0,75-1,00mm2 aders voor de voeding van de spotjes is gebruikt dan kun je deze prima hergebruiken in een 230V circuit. Wel, zoals eerder aangegeven, alle snoeren parallel aflassen in een lasdoos met lasdoppen voor snoer.
Er zijn tal van inbouw spotringen met een mat of transparant glaasje ervoor. Je lichtbron zelf ligt dus als het ware op het glaasje. Die blokkeren geen licht maar houden alleen het water buiten.DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:41:
Neem aan dat je GU10 bedoeld. Daar had ik ook naar gekeken en ja, ze zijn geschikt voor badkamers (spat water dicht) maar het nadeel is dat de lamp dan flink naar binnen zit en je dus alleen maar een kleine bundel licht over houdt.
@Hyloba Wat zijn de specs van dat 'bakje' ? Als 'alles' 12V is moet daar best een flinke transformator hangen.
Ik bedoel Ampère, juist datgene waar de draden de beperkende factor kunnen zijn.Theo74 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:16:
Door het circuit een 12 volt GU5.3 spotje van 35 Watt of een 230V GU10 spotje van 35 Watt loopt even veel vermogen.
Kan je er een linken? Ben er best intensief naar aan het zoeken geweest.Er zijn tal van inbouw spotringen met een mat of transparant glaasje ervoor. Je lichtbron zelf ligt dus als het ware op het glaasje. Die blokkeren geen licht maar houden alleen het water buiten.
[ Voor 83% gewijzigd door DukeBox op 05-12-2019 17:24 ]
Bedankt voor de erg uitgebreide info! Ik snap alles beter nu! Voor mijn spotjes heb ik nergens een transformator gezien behalve mogelijks in de elektriciteitskast. Deze ziet er zo uit:Theo74 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:16:
[...]
Een transformator voor halogeenverlichting is vaak een klein 'candy bar' model transformator. Als je op deze link klikt krijg je wat voorbeelden.
Je kunt ook nog een klassieke halogeenverlichtingsinstallatie hebben, dan zit er nog een gewikkelde transformator aan vast. Vaak een groot en zwaar kunstof blok. Een beetje zoals in dit voorbeeld wat ik zo snel als eerste vond.
[...]
Spotringen (armaturen) zijn vaak 12V en 230V geschikt en mogen zowel voor GU5.3 als GU10 spots gebruikt worden. Zowel de 12V als GU5.3 als de 230V GU10 spotjes zijn immers in de MR16 uitvoering van 55mm.
Wel moeten spotringen voorzien zijn van een aarde-aansluiting als deze van metal gemaakt zijn en 230V spotjes bevatten. (In de praktijk wordt de aarde bijna standaard niet aangesloten, maar dat is een ander verhaal.)
[...]
Door het circuit een 12 volt GU5.3 spotje van 35 Watt of een 230V GU10 spotje van 35 Watt loopt even veel vermogen. (Iets met 1 kilo lood en 1 kilo veren, welke zwaarder weegt...) Wel is het zo dat er bijvoorbeeld 12 volt GU5.3 spot-setjes bij de bouwmarkt liggen waarbij dunne bedrading en fragiele verdeelstekkertjes zitten. Die moet je voor 230V niet willen gebruiken. Dan alles bedrading compleet vervangen.
Als er normaal VmVl snoer of Sihf siliconensnoer met 0,75-1,00mm2 aders voor de voeding van de spotjes is gebruikt dan kun je deze prima hergebruiken in een 230V circuit. Wel, zoals eerder aangegeven, alle snoeren parallel aflassen in een lasdoos met lasdoppen voor snoer.
[...]
Er zijn tal van inbouw spotringen met een mat of transparant glaasje ervoor. Je lichtbron zelf ligt dus als het ware op het glaasje. Die blokkeren geen licht maar houden alleen het water buiten.
https://postimg.cc/c6s25Z9J
Voor de andere lampen die 12v zijn en niet in het plafond ingebouwd zijn (hal en slaapkamer). Kan je hier van zeggen dat de transformator in de armatuur zit verwerkt? Anders snap ik het niet goed.
Maar dan de vraag om die transformator in de elektriciteitskast te verwijderen. Hoe zou ik dit het best aanpakken? Ook om te zien welke lichten door deze transformator omgevormd worden.
Heb hierboven een foto gepostDukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:16:
@Hyloba Wat zijn de specs van dat 'bakje' ? Als 'alles' 12V is moet daar best een flinke transformator hangen.
[...]
Ik bedoel Ampère, juist datgene waar de draden de beperkende factor kunnen zijn.
[...]
Kan je er een linken? Ben er best intensief naar aan het zoeken geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door Hyloba op 05-12-2019 19:05 ]
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de filament-lamp in combinatie met een normale Hie schakelaar (vier-knops met dimmer), maar dan zonder bridge? De gewone Huelampen kun je koppelen met een schakelaar, werkt dat ook met de filamentlampen? Of kun die die alleen met bridge of via Bluetooth aansturen?
Nomen nescio
Dat is je bel trafo.Hyloba schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:04:
Heb hierboven een foto gepost
De laatste tijd doen mijn routines het niet meer. Iemand een idee wat ik kan doen? Heb de Bridge al uit en aan gezet.
Ik merk dat sommige routines het prima doen, de routines ‘s morgens werken niet. Ik gebruik de Hue app.
Ik merk dat sommige routines het prima doen, de routines ‘s morgens werken niet. Ik gebruik de Hue app.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ligt het aan mij of zijn de opties om routines in de hue app in te stellen iets te simpel,
ik heb nu een routine om lamp op de wc te dimmen vanaf 23 uur,
echter hoeft dit alleen als ik thuis ben en de lampen aan heb staan.
Nu gaat vrolijk de lamp aan als ik niet thuis ben en word de dim routine afgelopen.
Ik zie geen mogelijkheid om aan te geven dat de routine alleen hoeft als de lamp al aanstaat !
Nu gaat vrolijk de lamp aan als ik niet thuis ben en word de dim routine afgelopen.
Ik zie geen mogelijkheid om aan te geven dat de routine alleen hoeft als de lamp al aanstaat !
Dus je wilt dat het licht op de wc aan gaat bij beweging maar 's avonds wat minder fel?
Volgens mij kan dat met de hue labs formule Three times is a charm, zoek in dit forum anders maar eens op het woord' 'charm'
Volgens mij kan dat met de hue labs formule Three times is a charm, zoek in dit forum anders maar eens op het woord' 'charm'
Weezer-DC schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:46:
Ligt het aan mij of zijn de opties om routines in de hue app in te stellen iets te simpel,
ik gebruik hiervoor hue labs time based light. De scenes vloeien heel de dag in elkaar over, ook als de lampen uit zijn. Doe ik het licht aan, hebben de lampen direct de juiste instelling.Weezer-DC schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:46:
Gadgets FTW!
Schijnt een probleem te zijn met zigbee 3.0 devices op je netwerk, dus helaas kan je er zelf niet zo heel veel aan doen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Gira zigbee schakelaars, die op dezelfde hardware schijnen te draaien. Bij mij heeft het gewerkt om alle Ikea lampen uit het Hue netwerk te halen.Ron_de_ruiter schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:18:
HELP!!
- Andere suggesties
Zie o.a.:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2417
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1489
https://forum.fhem.de/index.php/topic,100772.html
Aha, las ff de links door, maar dat kan ook het probleem zijn voor @Ron_de_ruiter , Hue Bridges (1.0 en 2.x) zijn al een tijdje 3.0 compatible en de nieuwste lampen ook. En inderdaad de specificatie dwingt af dat een ZigBee EndDevice (batterij gevoede devices) minimaal om de 5 minuten wakker worden en laten weten aan netwerk (Parent Router) dat ze er nog zijn, anders mogen/moeten ze uit het netwerk verwijderd worden.KRASH schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:14:
[...]
Schijnt een probleem te zijn met zigbee 3.0 devices op je netwerk, dus helaas kan je er zelf niet zo heel veel aan doen. Ik heb hetzelfde probleem met mijn Gira zigbee schakelaars, die op dezelfde hardware schijnen te draaien. Bij mij heeft het gewerkt om alle Ikea lampen uit het Hue netwerk te halen.
Zie o.a.:
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/2417
https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1489
https://forum.fhem.de/index.php/topic,100772.html
Ik ga er vanuit dat Philips Hue lampen dit niet zullen doen (dan zouden de oude LivingColors remotes het zelfde probleem moeten hebben), maar van andere 3rd party lampen weet ik het niet.
Oplossing kan zijn om alle niet Hue lampen te verwijderen, maar dat hoeft niet perse, wat je moet doen is afdwingen dat de niet FoH switches een Hue lamp als parent kiezen, dit kun je doen door alle niet Hue lampen van de spanning te halen en dan de Switch bedienen, als deze een verkeerde parent had, gaat deze met een Hue lamp of rechtstreeks met Hue bridge met netwerk communiseren en dan is de kans groter dat deze er niet uit wordt gegooid!
Ik heb tijden lang IKEA/Hue lampen gebruikt samen met Osram pluggen. Aangestuurd door een KaKu ICS-2000.Weezer-DC schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:46:
Ik heb nu een Hue Bridge er bij. Die is echt veel beter met de kleuren het overvloeien enz.
Maar ik ben enorm teleurgesteld door de beperkte mogelijkheden wat routines betreft. KaKu is daar veel sterker in. Je kan dingen doen als lamp aan op 1% en rood. Na 3 minuten iets meer oranje en 10%. Maar alleen als het zonsondergang is en er beweging is. Overdag gaat hij op 50% aan met warm wit.
Ik ben nu naar Home Assistent aan het kijken of daar meer mee mogelijk is.
[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 06-12-2019 09:47 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Hoe krijg je dat voor elkaar? Als bij mij een lamp op 100% licht in de kleur groen staat en ik zet hem uit en dan later op rood en daarna aan op 10% dan knalt hij eerst 0.1 seconde naar fel aan groen om dan over te gaan op 10% en rood.Ursamajor schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:54:
[...]
ik gebruik hiervoor hue labs time based light. De scenes vloeien heel de dag in elkaar over, ook als de lampen uit zijn. Doe ik het licht aan, hebben de lampen direct de juiste instelling.
Vooral in de ochtend is dat lastig. Ik wil dan rustig wakker worden met een zacht licht. Maar die heldere flits zorgt er voor dat ik rechtop in bed zit.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Heb hetzelfde probleem met de Gira Zigbee Lightlink, heeft lang goed gewerkt, nu lukt het de lightlink niet meer de geprogrammeerde lampen en scenes vast te houden. Heb het idee dat het te maken heeft met de instellingen op de bridge. Als ik de light link toevoeg aan de bridge (light link zoekt open netwerk volgens de handleiding) werkt het een uurtje daarna niet meer. Is naar mijn gevoel onstaan na een sw update van de bridge... Opnieuw toevoegen van de lightlink op de bridge en vervolgens de lampen koppelen lukt; na een tijdje (binnen het uur) is de verbinding weer verdwenen...Ron_de_ruiter schreef op woensdag 4 december 2019 @ 11:18:
HELP!!
- Andere suggesties
Dat zijn mijn ervaringen; maar een oplossing tot nu toe niet gevonden...
zo vandaag komt mijn lichtstip binnen. Ik wil deze eerste een maandje aan mijn houten kerstboom plakken.
en later onder mijn tv kast of keukenkast. Of nog leuke ideeën waar ik het kan plaatssen?(ja het was een impuls aankoop)
zou je de plakrand 2 keer kunnen gebruiken of zal ik eerst gewoon dubbelzijdig tape gebruiken.
en later onder mijn tv kast of keukenkast. Of nog leuke ideeën waar ik het kan plaatssen?(ja het was een impuls aankoop)
zou je de plakrand 2 keer kunnen gebruiken of zal ik eerst gewoon dubbelzijdig tape gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door Ruudox op 06-12-2019 12:06 ]
Voor de slaapkamer heb ik het wel zelf geprogrammeerd met All4Hue. Dat heeft ermee te maken dat ik met 1 dimmerswitch alleen mijn eigen én die van mijn vrouw wil bedienen en dat alle lichtsterktes met de dimknoppen of meerdere keren drukken voor beide lampen hetzelfde moeten zijn, ongeacht of de ander aan staat.Ortep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:44:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Als bij mij een lamp op 100% licht in de kleur groen staat en ik zet hem uit en dan later op rood en daarna aan op 10% dan knalt hij eerst 0.1 seconde naar fel aan groen om dan over te gaan op 10% en rood.
Vooral in de ochtend is dat lastig. Ik wil dan rustig wakker worden met een zacht licht. Maar die heldere flits zorgt er voor dat ik rechtop in bed zit.
In het geval dat hierboven geschreven staat ging het om een toiletlicht en lijkt het me dat als het middels die formule ingericht is i.c.m. de detectieschakelaar dat dat gewoon werkt.
In de woonkamer waar ik de formule heb draaien, zet ik met de dimmerswitch de lampen eerst aan en pas bij een 2e keer drukken wordt er een andere scene gekozen. Dus bij inschakelen heb ik altijd het licht dat op dat tijdstip passend is. Zonder flits.
Gadgets FTW!
De 12 volt trafo hoeft niet perse groot te zijn, geschakelde transformatoren kunnen ondanks een klein formaat toch redelijke stromen genereren. Dit is wel het geval als er sprake is van een klassieke gewikkelde transformator voor de verlichting, dan kun je een formaat baksteen tegenkomen met gelijk gewicht.DukeBox schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:16:
[...]
Ik bedoel Ampère, juist datgene waar de draden de beperkende factor kunnen zijn.
[...]
Kan je er een linken? Ben er best intensief naar aan het zoeken geweest.
Als je 230V spots hebt dan neemt de stroom juist af (wet van Ohm) dus kun je dunnere aders gebruiken.
De isolatie van de kabel is hierin wel belangrijk bij 230V, die moet voldoende dik zijn.
230V ledspotjes van gemiddeld 5-7 Watt p/st kun je prima aansluiten op 3x0,75 VmVl snoer van de bouwmarkt.
Via de linken hier, hier en hier vind je wat voorbeelden van spatwaterdichte inbouw spotringen met glaasje.
Verder kun je zelf zoeken op "inbouw spot spatwaterdicht", etc. Google is je grote vriend.
Je zult toch verder moeten zoeken tot je de transformator gevonden hebt. Heb je alle spots uit het plafond gehaald en aan de bedrading getrokken om te kijken of er een transformator meekomt?Hyloba schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:04:
[...]
Bedankt voor de erg uitgebreide info! Ik snap alles beter nu! Voor mijn spotjes heb ik nergens een transformator gezien behalve mogelijks in de elektriciteitskast. Deze ziet er zo uit:
https://postimg.cc/c6s25Z9J
Voor de andere lampen die 12v zijn en niet in het plafond ingebouwd zijn (hal en slaapkamer). Kan je hier van zeggen dat de transformator in de armatuur zit verwerkt? Anders snap ik het niet goed.
Maar dan de vraag om die transformator in de elektriciteitskast te verwijderen. Hoe zou ik dit het best aanpakken? Ook om te zien welke lichten door deze transformator omgevormd worden.
[...]
Heb hierboven een foto gepost
In het ongunstige geval heeft de installateur de trafo ergens boven het plafond vastgeroefd, lekker handig voor de storingen en het onderhoud...

Misschien kun je met je mobiele telefoon op video + licht stand door de spotgaten heen en rondom kijken of je iets ziet liggen of hangen wat op een transformator lijkt.Volg alle snoeren en kijk zoek waar die uitkomen.
De foto die jij stuurde is een transformator voor de bel, deze zit wel vaker in de groepenkast verwerkt. In een groepenkast zitten nooit andere transformatoren. Die zitten in de meterkast, de kast waar je groepenkast in hangt. Maar een transformator kan ook bovenop een keukenkast liggen, achter een keukenplint op de grond gelegd zijn, of in een naastgelegen kamer in een kledingkast o.i.d. gemonteerd zijn. Ik kom soms de meest creatieve oplossingen tegen.
Inderdaad heb je ook 12 volt inbouw armaturen waar de transformator in ingebouw zit. Misschien is dit met je andere spots ook het geval. Stuur anders eens wat foto's van de inbouwspots, nadat je deze uit het plafond hebt gehaald waardoor ze compleet zichtbaar zijn.
Armaturen met ingebouwde transformator ombouwen naar 230V kan wel een lastige of onmogelijke klus zijn. Gezien jouw minimale kennis lijkt het mij sowieso verstandig om in dit verhaal een elektricien mee te laten kijken...
Wat een prijzenTheo74 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:00:
[...]
Via de linken hier, hier en hier vind je wat voorbeelden van spatwaterdichte inbouw spotringen met glaasje.
Verder kun je zelf zoeken op "inbouw spot spatwaterdicht", etc. Google is je grote vriend.
Ik heb hier een ip65 vandaan, en ook een kantelbare versie voor in de babykamer https://www.ledstrip-spec...rlichting/spots/armatuur/
Twee keer plakken werkt niet heel goed. Dubbelzijdige tape werkt niet (heel lang ) top.. Ik zou hem zo min mogelijk verplaatsten als hij eenmaal zit.Ruudox schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:05:
zo vandaag komt mijn lichtstip binnen. Ik wil deze eerste een maandje aan mijn houten kerstboom plakken.
PSN: Fruitschaaltje
Precies wat ik schreef dus..Theo74 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:00:
Als je 230V spots hebt dan neemt de stroom juist af (wet van Ohm) dus kun je dunnere aders gebruiken.
De isolatie van de kabel is hierin wel belangrijk bij 230V, die moet voldoende dik zijn.
Met HA kun je echt veel. Ik gebruik de Node-Red plugin, omdat ik dat iets fijner vind. De mogelijkheden zijn echt gigantisch.Ortep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:39:
[...]
Ik heb tijden lang IKEA/Hue lampen gebruikt samen met Osram pluggen. Aangestuurd door een KaKu ICS-2000.
Ik heb nu een Hue Bridge er bij. Die is echt veel beter met de kleuren het overvloeien enz.
Maar ik ben enorm teleurgesteld door de beperkte mogelijkheden wat routines betreft. KaKu is daar veel sterker in. Je kan dingen doen als lamp aan op 1% en rood. Na 3 minuten iets meer oranje en 10%. Maar alleen als het zonsondergang is en er beweging is. Overdag gaat hij op 50% aan met warm wit.
Believe. Imagine. Create.
Top bedanktFruitschaal schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:35:
[...]
Twee keer plakken werkt niet heel goed. Dubbelzijdige tape werkt niet (heel lang ) top.. Ik zou hem zo min mogelijk verplaatsten als hij eenmaal zit.
Probeer het hier eens mee dan. Dat blijft wel zitten. Wel even in de lengte met een scherpe schaar knippen, dat is een uitdaging op zichFruitschaal schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:35:
[...]
Dubbelzijdige tape werkt niet (heel lang ) top..
Ik heb hetzelfde probleem.. Ik heb 2m+1m gekocht. Later nog 2x 2m er bij gekocht omdat het een pakket verkoop was samen met een sensor. Voor 15euro kreeg ik er 2m ledstrip bij. Probleem is dat ik nu wel met heel veel ledstrip zit.. Maar zal wel een oplossing ervoor vinden.Ruudox schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:05:
Ik vind het wel leuk om achter de TV te hangen. Indirecte verlichting onder kast/bank is uiteraard ook een optie. Maar misschien zijn er hier nog creatieve mogelijheden?
Zoals gezegd ben ik overgestapt op een ander merk transmitters die gewoon in een jung 50 frame passen, en zijn eigenlijk bovenverwachting netjes. Ik post hier wel een uitgebreide review maar tot nu toe werken ze prima, ook na 5-10 standby.. So far..etmnidj1 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:46:
[...]
Heb hetzelfde probleem met de Gira Zigbee Lightlink, heeft lang goed gewerkt, nu lukt het de lightlink niet meer de geprogrammeerde lampen en scenes vast te houden. Heb het idee dat het te maken heeft met de instellingen op de bridge. Als ik de light link toevoeg aan de bridge (light link zoekt open netwerk volgens de handleiding) werkt het een uurtje daarna niet meer. Is naar mijn gevoel onstaan na een sw update van de bridge... Opnieuw toevoegen van de lightlink op de bridge en vervolgens de lampen koppelen lukt; na een tijdje (binnen het uur) is de verbinding weer verdwenen...
Ik heb nog 1 ikea lamp gaat er van het weekend uit..etmnidj1 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:46:
[...]
Heb hetzelfde probleem met de Gira Zigbee Lightlink, heeft lang goed gewerkt, nu lukt het de lightlink niet meer de geprogrammeerde lampen en scenes vast te houden. Heb het idee dat het te maken heeft met de instellingen op de bridge. Als ik de light link toevoeg aan de bridge (light link zoekt open netwerk volgens de handleiding) werkt het een uurtje daarna niet meer. Is naar mijn gevoel onstaan na een sw update van de bridge... Opnieuw toevoegen van de lightlink op de bridge en vervolgens de lampen koppelen lukt; na een tijdje (binnen het uur) is de verbinding weer verdwenen...
Bedankt voor je reactie. Ik kwam erachter dat bij de installatie de schakeldraden een markering hebben (zwart met rode streep of witte streep). Ik heb uiteindelijk 1 schakeldraad doorgelust en de andere afgedopt. Alles werkt.Theo74 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:38:
[...]
Je hebt met 2 wisselschakelaars ofwel een hotelschakeling aan 1 kant 3 zwarte draden achter de schakelaar en aan de andere kant 2 zwarte draden plus een bruine draad aan de schakelaar. Het klopt inderdaad dat je aan beiden kanten achter de wisselschakelaars alle draden onder 1 lasdop stopt. Op deze manier staat er continue spanning op het lichtpunt of de lichtpunten en dit kan geen kwaad.
Nu is de benedenverdieping en trappenhuis helemaal over op de schakelaars van Senic. Misschien later de slaapkamers nog, maar daar is de noodzaak minder. Heb met de all4Hue app ook nog kunnen instellen dat de knop rechtsboven door een aantal scenes heen circuleert. Dit werkt prima. Erg tevreden.
Is er ook een Hue plafondlamp met geïntegreerde sensor?
Same. En je zit dan niet aan het Hue/FoH ecosysteem fast. Ik heb achter mijn standaard aan/uit schakelaars Shelly1 modules zitten. Daarmee bedien ik met een normale schakelaar mijn Hue lampen in die kamer. Weliswaar heel basaal (aan/uit), maar met de automatiseringsopties kan ik daarmee van alles doen. En de lampen gaan niet van spanning af, wat normaal het probleem is. Is ook heel erg wife/kids/bezoek bestendig, het is 'gewoon' een schakelaar. En met een euro of 10 voor de module, een paar lasklemmen en wat installatiedraad goedkoper dan menig andere optie.Troetelbeer schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:44:
[...]
Met HA kun je echt veel. Ik gebruik de Node-Red plugin, omdat ik dat iets fijner vind. De mogelijkheden zijn echt gigantisch.
[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 06-12-2019 17:14 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik heb vandaag met de 6 dec cadeaukaarten bij Ikea de filament lampen gehaald en thuis meteen boven de eettafel in gebruik genomen. Ook ik kom niet verder met het koppelen.robvermeer schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:45:
Update: betreft een tradfri filament lamp
Is het jou wel gelukt na tig keer proberen? Want ik heb ze al meerdere malen gereset, hue bridge v2.1 gereset en niks lijkt te helpen. Ze staan wel mooi maar dimmen in de hue app zou fijn wezen.
Na een uur: 6x aan/uit, wanneer uit lamp zoeken in de hue app, lampen aan doen herhalen werden ze opeens wel herkend als dimmable lights. Reset van de hue bridge heeft geen verschil gemaakt.
[ Voor 15% gewijzigd door Joosie200 op 06-12-2019 21:09 ]
edit: Zie nu dat ik niet de enige ben en dat in het Google home topic meer mensen dit gemeld hebben.
Daarom post in google home topic gezet.
Daarom post in google home topic gezet.
[ Voor 81% gewijzigd door [Roland] op 07-12-2019 10:37 . Reden: wil niet crossposten ]
Iemand die al ter vervanging van de plastieken Niko Hue sokkel een alternatief heeft bedacht of gevonden heeft?
Aangezien mijn enkele inbouwdozen niet voorzien van schroefjes kan ik de sokkel zonder klemmen niet vastzetten.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Niko niet voor een metalen sokkel heeft gekozen, zoals de link laat zien
https://gigatek.be/nl/nik...2kPATGEAQYByABEgIpSPD_BwE
Aangezien mijn enkele inbouwdozen niet voorzien van schroefjes kan ik de sokkel zonder klemmen niet vastzetten.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Niko niet voor een metalen sokkel heeft gekozen, zoals de link laat zien

Ik heb de Busch Jaeger schakelaars. Ook deze hebben kunststof sokkels. Onbegrijpelijk voor schakelaars van deze prijs en vooral lastig als je er 2 naast elkaar plaatst.Moris schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:36:
Iemand die al ter vervanging van de plastieken Niko Hue sokkel een alternatief heeft bedacht of gevonden heeft?
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Niko niet voor een metalen sokkel heeft gekozen, zoals de link laat zien![]()
Bij Gira is het inderdaad ook gewoon plastic. Misschien omdat metaal de zender teveel zou storen?Moris schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:36:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Niko niet voor een metalen sokkel heeft gekozen, zoals de link laat zien![]()
Neen hoor, die zaken zijn gelukkig voldoende afgeschermd.Tomba schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:28:
[...]
Bij Gira is het inderdaad ook gewoon plastic. Misschien omdat metaal de zender teveel zou storen?
Kan best begrijpen dan het plastieken sokkeltje nuttig kan zijn om ergens op een muur te kleven.
Maar om in te bouwen als alleenstaande schakelaar of tussen andere is het allesbehalve geschikt te noemen.
Het had maar een kleine moeite en professioneel geweest om er een extra geschikte metalen sokkel bij te leveren.
Ik vrees dat ik dan maar zelf iets zal moeten knutselen, en bij geen oplossing gaan ze allen jammer genoeg gewoon retour.
[ Voor 4% gewijzigd door Moris op 07-12-2019 16:50 ]
@Moris waarom precies is de plastic sokkel ongeschikt dan? 
edit:
Ah, nevermind, je hebt rare inbouwdozen zonder boutjes... Tja. Klauwbevestiging is in Nederland sowieso niet gangbaar.
Ah, nevermind, je hebt rare inbouwdozen zonder boutjes... Tja. Klauwbevestiging is in Nederland sowieso niet gangbaar.
[ Voor 52% gewijzigd door Xander op 07-12-2019 17:21 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Heb ook al enorm staan schelden op die nieuwe IKEA lampen, ook de gewone. Het simpele 6x aan/uit werkt niet meer goed en het koppelen tijdens pendelen lijkt heel erg nauw te komen. Met 1 lamp was ik ook een half uur aan t klooien om gekoppeld te krijgenJoosie200 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:50:
[...]
Ik heb vandaag met de 6 dec cadeaukaarten bij Ikea de filament lampen gehaald en thuis meteen boven de eettafel in gebruik genomen. Ook ik kom niet verder met het koppelen.
Is het jou wel gelukt na tig keer proberen? Want ik heb ze al meerdere malen gereset, hue bridge v2.1 gereset en niks lijkt te helpen. Ze staan wel mooi maar dimmen in de hue app zou fijn wezen.
Na een uur: 6x aan/uit, wanneer uit lamp zoeken in de hue app, lampen aan doen herhalen werden ze opeens wel herkend als dimmable lights. Reset van de hue bridge heeft geen verschil gemaakt.
Ik heb vandaag de bridge 2 geinstalleerd. Ik kan alle lampen gekoppeld krijgen behalve de Living Color Iris die ik gekocht heb uit 2015.
Ik heb de lampen gerest, vervolgens de nieuwe bridge maar op de 1 of andere manier krijg ik het niet aan de praat. Zijn deze niet meer te koppelen?
Ik heb de lampen gerest, vervolgens de nieuwe bridge maar op de 1 of andere manier krijg ik het niet aan de praat. Zijn deze niet meer te koppelen?
Verwijderd
Ik gebruik Domoticz. Kan je eindeloos dimmen, timen, kleuren etc. Je kan ook werken met aanwezigheid triggers, heb ik nog niet (eens tijd in steken, maar ben nooit klaarOrtep schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:39:
[...]
Ik heb tijden lang IKEA/Hue lampen gebruikt samen met Osram pluggen. Aangestuurd door een KaKu ICS-2000.
@Ron_de_ruiter Misschien ook voor jouw de oplossing? In Domo kan je ook een backup maken van je settings dus nooit meer iets kwijt bij storingen.
Ik gebruik de Hue app alleen om lampen toe te voegen en zelfs daar zijn betere oplossingen voor Hue Essentials.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 19:31 ]
Is er ergens een overzicht te vinden hoe ik alexa en mijn lampen goed kan besturen? Aan uit lukt wel. Dimmen ook. Veranderen van kleuren niet.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik hoop dat ik het goed geïnterpreteerd heb. Ik heb nog geen Hue producten, maar ben wel geïnteresseerd. Sowieso weet ik dat een bridge benodigd is en dan liever de 2.0/2.1 type. Wat ik wil doen, is Hue Play of Hue Go lampen gebruiken maar dan als ambilight. Een Philips ambilight tv komt er niet dus heb ik een andere oplossing nodig.
We kijken zelf veel Netflix via de smart tv app en anders opnames van de Ziggo Mediabox Next. Gebruik ook wel eens Netflix via de Ziggo box. Als ik de Hue Sync app ga gebruiken, zal ik mijn laptop moeten koppelen aan de tv via hdmi. Dan moet ik voortaan content bekijken via m'n laptop om een ambilight gevoel te krijgen, toch?
Nu lees ik ook over Hue Stream en dan zou ik die op m'n Android tv kastje kunnen zetten. Als ik dan Netflix via het kastje kijk, zal ik dankzij drm geen ambilight krijgen. Wel als ik andere apps zal gebruiken waar geen drm content afgespeeld van wordt.
Heb ik bovenstaande goed begrepen? Ik zou dat dure hdmi kastje ook kunnen kopen, maar ik zie dat niet perse beter presteren dan via die Hue Stream all via Android tv kastje of Hue Sync via laptop. Alvast bedankt voor de reacties allen en corrigeer me vooral als ik 't mis heb.
We kijken zelf veel Netflix via de smart tv app en anders opnames van de Ziggo Mediabox Next. Gebruik ook wel eens Netflix via de Ziggo box. Als ik de Hue Sync app ga gebruiken, zal ik mijn laptop moeten koppelen aan de tv via hdmi. Dan moet ik voortaan content bekijken via m'n laptop om een ambilight gevoel te krijgen, toch?
Nu lees ik ook over Hue Stream en dan zou ik die op m'n Android tv kastje kunnen zetten. Als ik dan Netflix via het kastje kijk, zal ik dankzij drm geen ambilight krijgen. Wel als ik andere apps zal gebruiken waar geen drm content afgespeeld van wordt.
Heb ik bovenstaande goed begrepen? Ik zou dat dure hdmi kastje ook kunnen kopen, maar ik zie dat niet perse beter presteren dan via die Hue Stream all via Android tv kastje of Hue Sync via laptop. Alvast bedankt voor de reacties allen en corrigeer me vooral als ik 't mis heb.
Verwijderd
Heb hierover contact gehad met Niko, de universele sokkel gaat niet samen met de switch. Ook is er geen losse vervangende sokkel beschikbaar.Moris schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:40:
[...]
Neen hoor, die zaken zijn gelukkig voldoende afgeschermd.
Kan best begrijpen dan het plastieken sokkeltje nuttig kan zijn om ergens op een muur te kleven.
Maar om in te bouwen als alleenstaande schakelaar of tussen andere is het allesbehalve geschikt te noemen.
Het had maar een kleine moeite en professioneel geweest om er een extra geschikte metalen sokkel bij te leveren.
Ik vrees dat ik dan maar zelf iets zal moeten knutselen, en bij geen oplossing gaan ze allen jammer genoeg gewoon retour.
Vind dit ook erg jammer aangezien het plastic erg fragiel is en het de installatie in een meervoudig raam moeilijker maakt.
Misschien als je de productcode ingeeft? Of is dat iets van de latere jaren?satshow schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:50:
Ik heb vandaag de bridge 2 geinstalleerd. Ik kan alle lampen gekoppeld krijgen behalve de Living Color Iris die ik gekocht heb uit 2015.
Heb ik iets gemist of zijn er altijd twee maten van de GU10 lamp geweest??
Of zit het hem in de generatie 1 en generatie 2?

Ja je hebt wat gemist...bruce the boss schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:53:

Er zijn altijd 2 maten geweest. Wit was een normale maat spot en kleur was alleen als grote variant te krijgen.bruce the boss schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pas sinds relatief kort hebben ze de kleuren versie ook kleiner weten te krijgen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Sinds kort heb ik ook Hue lampen en gebruik ik routines in de Hue app. Nu zijn er twee dingen waar ik nu niet helemaal uitkom:
1. Op dit moment gaat de zon op rond 08:30. Ik heb een routine ingesteld die om 06:30 de lampen aan laat gaan, en een routine die bij zonsopkomst de lampen uitdoet. In de zomer echter, gaat de zon op z’n vroegst al op rond 05:30. De lampen hoeven dan dus niet aan, maar gaan wel aan en niet meer uit omdat de zonsopkomst al is geweest. Is op een of andere manier in te stellen dat lampen alleen aan hoeven te gaan tussen zonsondergang en zonsopkomst?
2. In de ochtend hoeven van mij niet alle lampen aan. Is het mogelijk binnen een kamer een aantal lampen uit sluiten van een routine?
Bedankt alvast voor de hulp.
1. Op dit moment gaat de zon op rond 08:30. Ik heb een routine ingesteld die om 06:30 de lampen aan laat gaan, en een routine die bij zonsopkomst de lampen uitdoet. In de zomer echter, gaat de zon op z’n vroegst al op rond 05:30. De lampen hoeven dan dus niet aan, maar gaan wel aan en niet meer uit omdat de zonsopkomst al is geweest. Is op een of andere manier in te stellen dat lampen alleen aan hoeven te gaan tussen zonsondergang en zonsopkomst?
2. In de ochtend hoeven van mij niet alle lampen aan. Is het mogelijk binnen een kamer een aantal lampen uit sluiten van een routine?
@Japsuh Ik heb voor de tuinverlichting ook de zonsondergang en zonsopkomst routine ingesteld, werkt perfect. Die zit toch gewoon standaard in de app? Ik heb 15 min voor zonsondergang aan en 15 min na zonsopkomst uit.
Punt 2: dat zou met het aanmaken en selecteren van zones wel moeten lukken lijkt me.
Punt 2: dat zou met het aanmaken en selecteren van zones wel moeten lukken lijkt me.
Hier mijn oplossing voor het plaatsen van Lutron Aurora in Gira S55 schakelmateriaal:
Je ziet:
- Lutron Aurora
- Gira S55 glazend wit blindplaat
- Schroefjes "uit de verzameling over de jaren"
Heb eerst van papier een soort mal gemaakt zodat ik weet waar ik moet boren, daarna even voorgeboord in het blindplaatje en even geschuurd zodat de braampjes weg zijn. Daarachter een stukje hout geplakt met secondelijm zodat t blijft zitten. Later kwam ik erachter dat het voorboren van het hout het schroeven een stuk simpeler maakte. Daarna simpelweg een schroefje zoeken die erin past en lang genoeg is voor het hout. Even met schroeftol erin geschroeft en klaar
Ze werken echt ideaal moet ik zeggen; aan/uit gaat gewoon via de knop zoals je zou verwachten. Dimmen gaat door te draaien en werkt ook zonder op de knop te drukken; als de lamp uit staat en je draait naar rechts zal de lamp dus zachtjes aangaan en als de lamp aan staat en je draait naar links zal deze uiteindelijk uit gaan. Erg tevreden met het resultaat; ik ga er meer bestellen
Lutron Aurora Gira S55 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Je ziet:
- Lutron Aurora
Heb eerst van papier een soort mal gemaakt zodat ik weet waar ik moet boren, daarna even voorgeboord in het blindplaatje en even geschuurd zodat de braampjes weg zijn. Daarachter een stukje hout geplakt met secondelijm zodat t blijft zitten. Later kwam ik erachter dat het voorboren van het hout het schroeven een stuk simpeler maakte. Daarna simpelweg een schroefje zoeken die erin past en lang genoeg is voor het hout. Even met schroeftol erin geschroeft en klaar
Ze werken echt ideaal moet ik zeggen; aan/uit gaat gewoon via de knop zoals je zou verwachten. Dimmen gaat door te draaien en werkt ook zonder op de knop te drukken; als de lamp uit staat en je draait naar rechts zal de lamp dus zachtjes aangaan en als de lamp aan staat en je draait naar links zal deze uiteindelijk uit gaan. Erg tevreden met het resultaat; ik ga er meer bestellen
Ik overweeg om mijn spotjes te vervangen met de gu10 Hue variant, passen deze in een gewone inbouwspot (zeg maar met de klemveer) of moet ik andere kopen?bruce the boss schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:53:
Of zit het hem in de generatie 1 en generatie2?
Trouwens, nog een vraag, iemand ervaring met Hue buitenverlichting? Ik lees dat spatwaterdicht zijn, is het genoeg om aan de buitengevel ophangen?
Vraag 2, Jachulin schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:41:
[...]
Ik overweeg om mijn spotjes te vervangen met de gu10 Hue variant, passen deze in een gewone inbouwspot (zeg maar met de klemveer) of moet ik andere kopen?
Trouwens, nog een vraag, iemand ervaring met Hue buitenverlichting? Ik lees dat spatwaterdicht zijn, is het genoeg om aan de buitengevel ophangen?
Ik had een keer twee stuks weten te scoren in de aanbieding maar nu snap ik wel waarom. Ik kan ze nog wel ergens anders plaatsen maar niet waar ik ze eigenlijk voor bedoeld had.Ethirty schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:46:
[...]
Er zijn altijd 2 maten geweest. Wit was een normale maat spot en kleur was alleen als grote variant te krijgen.
Pas sinds relatief kort hebben ze de kleuren versie ook kleiner weten te krijgen.
Dank voor het delen! Zijn ze wit/wit ? Volgens mij vanuit de foto's echt ivoorwit achtige knoppen. Zou hier betekenen dat ik net zo goed nieuwe ramen en plaatjes kan bestellen (sowieso zit hier Busch Jaeger schakelmateriaal, maar dit trucje moet hier ook toe te passen zijn). Aan de andere kant is dit wel een integratie waar ik meer op zit te wachten dan wat de FoH schakelaars tot nu toe brengen. Hoe is het indrukken? Veel weerstand? Veel geluid?
Cartman! schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:09:
Hier mijn oplossing voor het plaatsen van Lutron Aurora in Gira S55 schakelmateriaal:
Ze zijn echt wit ja, iets witter dan de Gira raampjes/platen.sheane schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:43:
Dank voor het delen! Zijn ze wit/wit ? Volgens mij vanuit de foto's echt ivoorwit achtige knoppen.
Weinig weerstand, nagenoeg geen geluid. Een verademing tov de FOH schakelaars met EnOcean erin. Zou wat dat betreft liever stillere pulsdrukkers hebben met een batterij erin.Hoe is het indrukken? Veel weerstand? Veel geluid?
Ja klopt, want op deze lampen staat geen serienummer.CappieL schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:04:
[...]
Misschien als je de productcode ingeeft? Of is dat iets van de latere jaren?
BedanktVerwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:19:
[...]
Heb hierover contact gehad met Niko, de universele sokkel gaat niet samen met de switch. Ook is er geen losse vervangende sokkel beschikbaar.
Vind dit ook erg jammer aangezien het plastic erg fragiel is en het de installatie in een meervoudig raam moeilijker maakt.
Intussen heb ik met een enkele plastieken sokkel een proefproject opgestart. om te kijken of het een mogelijke oplossing kan zijn voor de andere Niko Hue schakelaars. De boel moet nu nog wel een nachtje drogen en kan nadien verder afgewerkt worden of het al of niet iets zal worden.
Top, bedankt.
En de gu10 Hue spotjes, mag ik ze op elke inbouwspot aansluiten?
Zolang er naar geen dimmer op zitchulin schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:52:
Top, bedankt.
En de gu10 Hue spotjes, mag ik ze op elke inbouwspot aansluiten?
2. Kan. Binnen een (kamer) scene kunnen ook lampen uitstaan. Deze moeten dan bij het maken van de scene al uit zijn (via de app uitzetten, niet de stroom erafJapsuh schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:46:
Sinds kort heb ik ook Hue lampen en gebruik ik routines in de Hue app. Nu zijn er twee dingen waar ik nu niet helemaal uitkom:
Oké, bedankt! Ga ik proberen.s e k schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:01:
[...]
2. Kan. Binnen een (kamer) scene kunnen ook lampen uitstaan. Deze moeten dan bij het maken van de scene al uit zijn (via de app uitzetten, niet de stroom eraf. Er moet minimaal één lamp aanstaan.
Wat betreft punt 1, die was niet helemaal duidelijk volgens mij.
Herfst/winter: zon komt pas laat op (nu 08:30). De lampen gaan aan om 06:30, en dus om 08:30 weer uit vanwege de zonsopgangroutine.
Voorjaar/zomer: zon komt vroeg op (bijv. 05:30). De lampen staan ingesteld om om 06:30 aan te gaan, maar zonsopgang was om 05:30. De lampen gaan dus niet meer uit omdat die na zonsopgang zijn aangegaan (terwijl het helemaal niet nodig was ze aan te zetten omdat het licht is).
Ik denk dat ik dit alleen handmatig is op te lossen door de routine uit te zetten vanaf het moment dat dit het geval is. maar ik dacht dat er misschien een elegantere optie is.
Super netjes. Dit ga ik onthouden. 👍🏻Cartman! schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:09:
Lutron Aurora Gira S55 [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je ziet:
- Lutron Aurora
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zojuist geprobeerd om de batterij van een dimmer switch te vervangen. Hierbij komen de volgende nadelen aan het licht:
- Er moet een maffe batterij in: CR2450. Totaal afwijkende maat. Had dat nu niet met een standaard 2032 gekund, Philips? Nu moet ik weer een extra type batterij bestellen en op voorraad houden.
- Het plastic lipje waar het batterijklepje achter blijft haken is niks waard. Piepdun, en bij mij dus afgebroken. Sorry, voor een premium product als Philips Hue is dat VER onder de maat.
- Ik vind het erg irritant dat de batterijstatus van de Dimmer (en de motion sensors) niet zichtbaar zijn in de Hue app. Ik zag het toevallig in Domoticz en de dimmer geeft het zelf wel aan met een rood ledje (wat erg verwarrend is, want je denkt dan eerder dat ie de bridge niet kan bereiken), hoeveel moeite is het nu om van alle batterijgevoede accessoires even de batterijstatus in de app weer te geven?
- Wellicht niet Philips aan te rekenen, maar wel handig om te weten: de Dimmer switch is dus echt niet bedoeld voor vochtige ruimtes. Bij mij hing ie in de badkamer, resultaat is dat een schroef en een deel van de batterij verroest is. De dimmer functioneert nog wel goed.
Begrijp ik nu goed dat je 's avonds je buitenverlichting niet gebruikt? Of gaat ie met de zon onder aan en op een vast tijdstip weer uit? Om vervolgens op een vast tijdstip weer aan te gaan en met zon op weer uit?Japsuh schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:44:
[...]
Oké, bedankt! Ga ik proberen.
Wat betreft punt 1, die was niet helemaal duidelijk volgens mij.
Herfst/winter: zon komt pas laat op (nu 08:30). De lampen gaan aan om 06:30, en dus om 08:30 weer uit vanwege de zonsopgangroutine.
Voorjaar/zomer: zon komt vroeg op (bijv. 05:30). De lampen staan ingesteld om om 06:30 aan te gaan, maar zonsopgang was om 05:30. De lampen gaan dus niet meer uit omdat die na zonsopgang zijn aangegaan (terwijl het helemaal niet nodig was ze aan te zetten omdat het licht is).
Ik denk dat ik dit alleen handmatig is op te lossen door de routine uit te zetten vanaf het moment dat dit het geval is. maar ik dacht dat er misschien een elegantere optie is.
Ik heb het simpel gehouden, zon onder=aan, zon op = uit.
Bij mij zitten die batterijen er nu 2 jaar in zonder verwisseld te hoeven worden en misschien kun je als je een aankoop doet even checken welke type batterij erin zit .PhilipsFan schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:17:
Zojuist geprobeerd om de batterij van een dimmer switch te vervangen. Hierbij komen de volgende nadelen aan het licht:
- Er moet een maffe batterij in: CR2450. Totaal afwijkende maat. Had dat nu niet met een standaard 2032 gekund, Philips? Nu moet ik weer een extra type batterij bestellen en op voorraad houden.
- Het plastic lipje waar het batterijklepje achter blijft haken is niks waard. Piepdun, en bij mij dus afgebroken. Sorry, voor een premium product als Philips Hue is dat VER onder de maat.
- Ik vind het erg irritant dat de batterijstatus van de Dimmer (en de motion sensors) niet zichtbaar zijn in de Hue app. Ik zag het toevallig in Domoticz en de dimmer geeft het zelf wel aan met een rood ledje (wat erg verwarrend is, want je denkt dan eerder dat ie de bridge niet kan bereiken), hoeveel moeite is het nu om van alle batterijgevoede accessoires even de batterijstatus in de app weer te geven?
- Wellicht niet Philips aan te rekenen, maar wel handig om te weten: de Dimmer switch is dus echt niet bedoeld voor vochtige ruimtes. Bij mij hing ie in de badkamer, resultaat is dat een schroef en een deel van de batterij verroest is. De dimmer functioneert nog wel goed.
Eerlijk gezegd denk ik dat je wat spijkers op laag water aan het zoeken bent als je denkt dat je een schakelaar in een badkamer kunt zetten zonder dat er vocht bij komt of staat er soms een ip waarde bij de dimmerswitch ?
"Beautiful Clean Coal"
Ik heb de iOS app en daar kan je de status wel zien, zodra de batterij daadwerkelijk ook aan vervanging toe is.PhilipsFan schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:17:
• Ik vind het erg irritant dat de batterijstatus van de Dimmer (en de motion sensors) niet zichtbaar zijn in de Hue app. Ik zag het toevallig in Domoticz en de dimmer geeft het zelf wel aan met een rood ledje (wat erg verwarrend is, want je denkt dan eerder dat ie de bridge niet kan bereiken), hoeveel moeite is het nu om van alle batterijgevoede accessoires even de batterijstatus in de app weer te geven?
Hiervoor ga je naar Instellingen, Software update (ja ja, wat logisch) en in het daarop volgende scherm wordt het getoond. (indien van toepassing)
Ik heb al een paar maand bij 2 schakelaars (die praktisch nooit gebruikt worden) staan 'vervang batterij'
Pas eergisteren gekeken wat voor batterij erin moet en die dus nu ergens zien te vinden goedkoop
2 andere dimmers die al veel eerder gekocht zijn en elke dag gebruikt worden: niets aan handje.
[ Voor 7% gewijzigd door zeroday op 09-12-2019 09:00 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Een CR2450 is gewoon een standaard formaat iets minder vaak gebruikt alleen.PhilipsFan schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:17:
Lipje is alleen bedoeld om het klepje op zijn plek te houden, vast zit hij middels een schroefje.
Hij heeft een IP20 waarde wat niet bedoeld is voor een badkamer. Dan had hij minimaal IP21 moeten hebben.
Het enige waar ik het met je eens ben is inderdaad de batterij status. In andere app's waar je deze kan uitlezen valt mij overigens op dat hij ook niet 100% betrouwbaar is, heb er al 2 jaar een hangen die op 5% staat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic