Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Raindeer schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:22:
[...]

Ja, ik heb de goede app. Maar goed, ik ben er nu achter... Het is 1 van twee dingen:

1. De Philips Hue Bluetooth is teleurstellend en is niet in staat om een lamp te vinden via Bluetooth van een Nokia 7 plus.
En ja, ik heb net een tweede set vernaggeld. Ik had de eerste set omgeruild. De tweede set wilde ik eerst via de Philips Hue app aansluiten. De app vond de lamp niet, maar mijn telefoon wel. Dus ik klik er op in het Nokia Bluetooth menu. Die verbinding is gemaakt, maar nog steeds kan de Philips Hue app er niet bij.

2. Op de een of andere manier horen de Nest Mini en de Philips Hue Bluetooth lamp bij elkaar. Als je de lamp niet als eerste via de Google Home app verbindt, dan gaat het stuk.

Wat het ook is... ik baal echt heftig. Het is toch niet onredelijk om te proberen die lamp via Bluetooth op de telefoon te besturen? en ik moet hem toch los kunnen maken van de ene Google Mini en dan via een ander apparaat te besturen?
Je moet wel de Hue Bluetooth app gebruiken en niet de standard Hue App, anders werkt het niet... Herken je aan Bluetooth symbool in Hue icon op je telefoon en in de store!

Ik heb hier als test 1 Hue lamp via Bluetooth Hue App aangesloten en werkt perfect!

• Stampre
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 05-12 20:16
Er is hier al het nodige gezegd over routines. Ik heb de routine lampen aan met zonsondergang. Ik wil nu dat de lampen bijvoorbeeld om 2300 uit gaan. Wat ik dan doe is een aangepaste routine aanmaken maaaaar nu moet ik daar eerst al een tijd invullen en pas onderin de routine kan ik aangeven uitschakelen op bepaalde tijd. De lampen staan al aan dus die eerste tijd wil ik helemaal niet is dat te voorkomen?

http://specs.tweak.to/6635

• Raindeer
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:30
Erik1971 schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:08:
[...]

Je moet wel de Hue Bluetooth app gebruiken en niet de standard Hue App, anders werkt het niet... Herken je aan Bluetooth symbool in Hue icon op je telefoon en in de store!

Ik heb hier als test 1 Hue lamp via Bluetooth Hue App aangesloten en werkt perfect!
Ik heb de Bluetooth app. Sterker nog, als je de niet Bluetooth app kiest, dan gaat ie eerst op zoek naar een Bridge, als die niet zichtbaar is vraagt ie of je een Bluetooth versie gebruikt en wordt je doorverzonden naar de juiste app.

In mijn geval kon de app de lamp niet vinden. Mijn telefoon wel, dus ik dacht slim te zijn en de lamp toe te voegen via de telefoon bluetooth ... Dat lukte, maar nog steeds weet de app de lamp niet te vinden. Pest is dat de lamp nu ook onvindbaar is voor de Nest Mini. Let wel, dit is de standaard oplossing voor een hoop Bluetooth spullen.

Het lijkt me vreemd dat je niet Bluetooth lamp kunt disconnecten en over kunt zetten naar iets anders. Je zou verwachten dat ie dan naar factory settings zou gaan, daarzou toch een magische code voor moeten zijn? Bij een ander apparaat kwam ik tegen dat je een lamp 10x aan en uit moest zetten. Maar dat werkt hier ook niet. Ik verwacht bijna dat ik een voodoo bezwering moet doen om het ding weert terug te krijgen naar factory settings. 8)7

• Pompi
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:58
Raindeer schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:17:
[...]

Ik heb de Bluetooth app. Sterker nog, als je de niet Bluetooth app kiest, dan gaat ie eerst op zoek naar een Bridge, als die niet zichtbaar is vraagt ie of je een Bluetooth versie gebruikt en wordt je doorverzonden naar de juiste app.

In mijn geval kon de app de lamp niet vinden. Mijn telefoon wel, dus ik dacht slim te zijn en de lamp toe te voegen via de telefoon bluetooth ... Dat lukte, maar nog steeds weet de app de lamp niet te vinden. Pest is dat de lamp nu ook onvindbaar is voor de Nest Mini. Let wel, dit is de standaard oplossing voor een hoop Bluetooth spullen.

Het lijkt me vreemd dat je niet Bluetooth lamp kunt disconnecten en over kunt zetten naar iets anders. Je zou verwachten dat ie dan naar factory settings zou gaan, daarzou toch een magische code voor moeten zijn? Bij een ander apparaat kwam ik tegen dat je een lamp 10x aan en uit moest zetten. Maar dat werkt hier ook niet. Ik verwacht bijna dat ik een voodoo bezwering moet doen om het ding weert terug te krijgen naar factory settings. 8)7
Heb je het ook al geprobeerd om de lamp via de serial code toe te voegen in de app?

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Raindeer schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:17:
[...]

Lamp resetten gaat met de dimmer, Dicht bij de lamp houden die je wilt resetten, dan on/off knop 10 sec indrukken en dan gaat de lamp knipperen dan is die gereset.

AMD Ryzen 7 3700x | Kraken X62 AIO | Asrock x570 Steel Legend | 16GB Corsair DDR4-3200MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Inno3D GeForce RTX 2080 | 1x 6TB | 2x LG 27UD59-B Zwart

• Raindeer
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:30
rikadoo schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:50:
[...]

Lamp resetten gaat met de dimmer, Dicht bij de lamp houden die je wilt resetten, dan on/off knop 10 sec indrukken en dan gaat de lamp knipperen dan is die gereset.
Er zit geen dimmer in het pack, alleen een Google Nest Mini en een Philips Hue lamp.
@Pompi Toevoegen van serial nummer snapt de app niet. Het is Bluetooth en anders niets.

Het is me gek genoeg nu toch gelukt. Ik deed de lamp weer uit en aan en de telefoon onder de lamp en opeens vond de app het ding toch. Daarna heb ik de voice-assistant kunnen toevoegen en nu werkt het zoals gewenst, zowel vanaf de app op de telefoon als met de Nest Mini.

Het volgende puntje is de update draaien, want er is een firmware update voor deze lamp, maar die weigert geinstalleerd te worden. Download gebeurd, maar na 10 minuten was de update nog steeds niet ge-upload. 3x gedaan en gelezen dat het 2 minuutjes moet zijn. 8)7

• Badtothebone
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Badtothebone

hatsieflatsie

Stampre schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:16:
Er is hier al het nodige gezegd over routines. Ik heb de routine lampen aan met zonsondergang. Ik wil nu dat de lampen bijvoorbeeld om 2300 uit gaan. Wat ik dan doe is een aangepaste routine aanmaken maaaaar nu moet ik daar eerst al een tijd invullen en pas onderin de routine kan ik aangeven uitschakelen op bepaalde tijd. De lampen staan al aan dus die eerste tijd wil ik helemaal niet is dat te voorkomen?
Ik heb ook zoiets. Ik heb hem zeg maar dat de lamp aangaat om 22:55 en uit om 23:00. Hij staat al aan dus daar gebeurt niets en om 23:00 gaat ie uit.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/yhjsut-2.png[/img]

• Stampre
Ik ben de boel aan het ombouwen van Homewizard naar Hue maar de app vind ik toch nog wel erg beperkt. Met name dat je dus iets aan moet zetten wat al aan staat. Dat is in Homewizard wel mooier geregeld. Maar ja, de 433,92 oneway is niet ideaal. Dan maar zoals je hieronder ook beschrijft.
Badtothebone schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:20:
[...]

Ik heb ook zoiets. Ik heb hem zeg maar dat de lamp aangaat om 22:55 en uit om 23:00. Hij staat al aan dus daar gebeurt niets en om 23:00 gaat ie uit.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:50
Badtothebone schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:20:
[...]

Huh? Als je via routines>andere routines een aangepaste routine op een bepaald tijdstip aanmaakt kan je toch gewoon voor uit kiezen als scene?

• Birdy D
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 05-12 19:59
Raindeer schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:07:
[...]

Er zit geen dimmer in het pack, alleen een Google Nest Mini en een Philips Hue lamp.
@Pompi Toevoegen van serial nummer snapt de app niet. Het is Bluetooth en anders niets.

Het is me gek genoeg nu toch gelukt. Ik deed de lamp weer uit en aan en de telefoon onder de lamp en opeens vond de app het ding toch. Daarna heb ik de voice-assistant kunnen toevoegen en nu werkt het zoals gewenst, zowel vanaf de app op de telefoon als met de Nest Mini.

Het volgende puntje is de update draaien, want er is een firmware update voor deze lamp, maar die weigert geinstalleerd te worden. Download gebeurd, maar na 10 minuten was de update nog steeds niet ge-upload. 3x gedaan en gelezen dat het 2 minuutjes moet zijn. 8)7
Firmware updates van lampen duurt veel langer! Kan wel tot een uur duren dus je breekt hem elke keer weer af..
Raindeer schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:07:
[...]

Oops was ik vergeten, idd om lamp opnieuw toe te voegen, moet je hem ff powercyclen, na 30 minuten wil deze niet meer met Bluetooth of Zigbee joinen, is een veiligheid dingetje!

Verder voor update via Bluetooth moet je wel met je telefoon in de buurt van je lamp blijven en de App open laten, dan duurt het maar 2 minuten per lamp!

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:12
i2Paq schreef op zondag 1 december 2019 @ 16:07:
[...]

Adverteert deze zich als een "lamp" binnen Hue en niet als device?
De dimmer adverteert zich als een lamp.

• i2Paq
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05-12 16:15

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

RobB_W schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:15:
[...]
De dimmer adverteert zich als een lamp.
Hoe ervaar jij het dimmen van deze "lamp"?

Bij mij heb ik maar een klein stukje wat dimt, de rest is of Aan of Uit.

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:13
Nicootje077 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:26:
Hallo Mede Tweakers,

Volgens de gebruiksaanwijzing op www2.Meetheu.com.nl zou je een Philips smart plug middels de zons op/onder routine in de Philips Heu app moeten kunnen instellen dat de op de smartplug aangesloten verbruiker AAN gaat bij zons opgang en UIT bij zonsondergang.

Echter kan ik alleen aan bij zons ondergang en uit bij zons opgang instellen, ik wil dus juist het omgekeerde hiervan.
Iemand een tip of truc? of lukt dit met de smart plug helemaal niet?

Overigens contact via de site van Meethue lukt niet, omdat volgens deze site alle data die je invult als aankoopdatum in de toekomst liggen, en zonder datum geen support.
Jouw ervaring klopt, je kunt binnen de routinges licht alleen AAN bij zonsondergang en UIT bij zonsopkomst instellen. Of je moet zelf tijden ingeven maar die lopen vanzelfsprekend niet mee met de astronomische zonsopgang en zonsondergang.

Je kunt HUE vragen hoe jouw specifieke programmering dan aan te pakken, al ben ik bang dat ze binnen de HUE mogelijkheden blijven en alleen een tijdschakeling als alternatief adviseren. Of een HUE Labs forumule die net weer niet doet wat jij wilt. Mailen kan direct zonder invulgedoe en gewoon in het Nederlands aan: Support.PhilipsLightingBenelux@signify.com

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

i2Paq schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:16:
Stuk tussen 20% en 80% of soms nog kleiner is niet ongebruikelijk bij 3rd party (non FoH) dimmers.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ijdod
  • Nu online
Sowieso wisselt de dimbaarheid per lamp. Misschien niet eens zoweer het aantal stappen, maar de lichtintensiteit. De nichtlight stand (laagste stand) van de Hue Play werkt als prima nachtlampje, maar de Hue GU10 lampen zijn daarvoor veel te fel op hun laagste stand.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Kid_Stevie
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen oOo en natuurlijk gaan de Hue lampen mee en worden zij aangevuld oOo

Nu twijfel ik of ik gewoon de lampen en hub, remotes etc zo mee moet nemen of dat ik ze eerst zal resetten, om zo alles goed opnieuw in te stellen. Vooral ook icm Google Home weet ik niet hoe lekker het hernoemen gaat.

Misschien is er hier iemand met ervaring en evt tips?

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:32

Donstil

Grab them by the 🐈.

Nou ik heb mijn sync box ook binnen. Eerste ervaringen zijn middelmatig, ik wordt niet echt weg geblazen nog en de box lijkt een sterke voorkeur te hebben voor “wit” weergeven.

Ik heb de volgende lampen als entertainment ruimte woonkamer:

1m light strip links boven
1m light strip rechts boven.
2m lightstrip onder tv (wordt ook 2x1m)
2x hue play links
2x hue play rechts

Zie hier het resultaat:

Links is wat mij betreft wel mooi, op tv blauw dus hue play ook.

Midden onder en boven zijn ook oké.

Hue play rechts en “buitenkant rechts” gaan hier op wit.

Tijdens mijn uurtje instellen nu zie ik dat wel vaker. Er voert een kleur overduidelijk de boventoon maar toch wordt er bij (niet steeds dezelfde) bepaalde lampen dan voor wit gekozen.

Ook vind ik het beeld wat onrustig. Zo staat hij tijdens het tikken van dit bericht op hetzelfde scherm als de foto hierboven maar toch wisselen de lampen een klein beetje van sterkte (niet van kleur)

Iemand enig idee of ik aan die 2 zaken nog wat kan doen?

Edit: Dat “knipperen” lijkt met HDR uit (PlayStation in dit geval)

Donstil wijzigde deze reactie 02-12-2019 18:51 (3%)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• RobB_W
i2Paq schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:16:
[...]

Hoe ervaar jij het dimmen van deze "lamp"?

Dat had ik ook. Even het minimale dimmer niveau resetten, daarna werkt het prima!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Precies waarom ik Hue sync helemaal niets vind, je ziet boven totaal geen kleurverschil tussen links, wat vrijwel volledig blauw is, en rechts, wat een vrijwel geheel geel logo heeft. Dan koop ik van dat bedrag liever een maatje grotere tv.

• i2Paq
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 05-12 16:15

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

RobB_W schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:00:
[...]
Dat had ik ook. Even het minimale dimmer niveau resetten, daarna werkt het prima!
Hmm, en hoe doet men dat?

Ik zie/vindt er 1-2-3 niets over.

• RobB_W
i2Paq schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:42:
[...]

Hmm, en hoe doet men dat?

Ik zie/vindt er 1-2-3 niets over.
Staat in de handleiding:
1 stel de dimmer in op 100%
2 houd de “min. Set” knop ingedrukt tot de aangesloten lamp knippert

• Stampre
Je moet op twee plaatsen een tijd ingeven en onderaan in de routine staar de uit tijd.
robkrekel schreef op maandag 2 december 2019 @ 06:53:
[...]
Huh? Als je via routines>andere routines een aangepaste routine op een bepaald tijdstip aanmaakt kan je toch gewoon voor uit kiezen als scene?

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14:50
Stampre schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:54:
Je moet op twee plaatsen een tijd ingeven en onderaan in de routine staar de uit tijd.

[...]
Dan zal ik wel een speciaal geval zijn, maar bij mij kan ik best alleen uit kiezen. Pas als je de lamp aan laat gaan wordt er een tweede tijdstip gevraagd (waar je ook nog niets doen in kan vullen)

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:01

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik loop tegen een vreemd dingetje aan, heb een timer ingesteld van 30 minuten op een knop van mijn Hue Dimmer. Als deze afgelopen is (en het was niet lang een genoeg) werkt de knop niet direct en moet ik tijdje (nog niet kunnen achterhalen hoe lang) wachten tot ik de timer opnieuw kan gebruiken. Als ik de knop indruk direct nadat de timer afgelopen is gebeurt er dus niets. Erg irritant, iemand een idee hoe dit komt en of dit normaal gedrag is?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• mjent
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12:28
Eindelijk dé oplossing voor schakelaars in combinatie met Hue gevonden! Zelf ben ik al enkele jaren mijn Hue-collectie aan het uitbreiden. Een ‘dingetje’ was nog wel het normaal kunnen schakelen van lampen, kamers en scènes.

Eerst de vrij kostbare busch jaeger light link knoppen geprobeerd, maar dat werkt toch niet echt lekker. Instellen gaat omslachtig en is niet mogelijk via de app. Opnieuw instellen, andere scènes of nieuwe lampen is eigenlijk niet te doen.

Sinds kort zijn er de FOH schakelaars, maar die hebben weer wat veel knoppen (en zijn vrij duur). Het mag van mij eenvoudiger. En toen kwam de Hue smart button! Nog steeds niet helemaal perfect, maar met een beetje tweaken en inspiratie via de Duitse Hue blog de oplossing gevonden.

Eenvoudig de smart button openen, twee draden solderen (Ok, dat vereist wel wat concentratie en priegelwerk), maar dan is de smart button te koppelen aan een pulschakelaar. En dat werkt perfect! Een gewone schakelaar, die je kan configureren via de app. Meer heb je niet nodig.

Deze werkwijze aangehouden: https://hueblog.de/2019/1...chen-taster-anschliessen/

Iemand de Busch Jaeger Zigbee light link knoppen overnemen? 😁

• DarkFly
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik een nieuwe buitenlamp, hierin wil ik ook een Philips hue lamp installeren.
Helaas past de normale Philips Hue White (e27-fitting) niet, vanwege de brede vorm van de bovenkant. De Hue Filament Smart zou qua vorm wel passen, maar deze lamp is in zijn totaal +/- een halve centimeter te lang. Zelf heb ik gekeken naar andere lampen die met Hue kunnen werken, maar kan niets vinden. Zowel Tradfi van Ikea, als lampen van Innr zijn allemaal te lang voor de buitenlamp. Wie heeft een suggestie voor een lamp die wel past en met Hue werkt?

Ik ben dus op zoek naar:
- een lamp die niet zo'n brede bovenkant heeft als de normale Hue lamp (eigenlijk zoek ik de vorm van een normaal 'peertje')
- max. 11,5 cm. lang is (inclusief fitting), bij voorkeur ook nog korter, aangezien dit ook erg krap wordt
- E27-fitting
- werkt met Hue Bridge
- en een in de categorie "bij voorkeur, maar moet niet": ook geschikt voor Apple HomeKit

Wie weet welke lamp aan de eisen voldoet?

DarkFly wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:39 (5%)

• DukeBox

DukeBox

DarkFly schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:34:
Ik ben dus op zoek naar:
- een lamp die niet zo'n brede bovenkant heeft als de normale Hue lamp (eigenlijk zoek ik de vorm van een normaal 'peertje')
- max. 11,5 cm. lang is (inclusief fitting), bij voorkeur ook nog korter, aangezien dit ook erg krap wordt
- E27-fitting
- werkt met Hue Bridge
- en een in de categorie "bij voorkeur, maar moet niet": ook geschikt voor Apple HomeKit

Wie weet welke lamp aan de eisen voldoet?
De oude HUE white ? pricewatch: Philips Hue White E27 Single pack

Je hebt ze ook van Osram+ (precies 115mm) pricewatch: Osram Smart+ LED-lamp E27 Classic (warm-wit)

Anders een Hue E14 met adapter ?

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 10:53 (27%)

• AgeOfPanic
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:11
Ik heb een vraag over het doorlussen van een wisselschakelaar, zodat ik de lampen daarna kan bedienen met een FoH schakelaar. Ik heb op een ander forum gevonden dat ik in beide wandcontactdozen alle draden middels een lasklem met elkaar moet verbinden, zodat er altijd stroom op de lamp staat. Is het dan niet erg dat er als het waren over beide schakeldraden tussen de schakelaars tegelijk stroom loopt? Of kan ik beter 1 schakeldraad gebruiken en de andere afdoppen?

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:07
@DarkFly Of een Innr lamp?

PSN: Cappie85 (PS4)

• DukeBox

DukeBox

Werkt niet met Apple Homekit

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:07
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:08:
[...]

Werkt niet met Apple Homekit
Innr lamp is wel Hue compatible dus via de Hue bridge te besturen. Die lamp kun je dan toch wel met Homekit aansturen?

PSN: Cappie85 (PS4)

• megaleo
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:34

megaleo

Hoezo? Je mot geen bier?!

CappieL schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:11:
[...]

Innr lamp is wel Hue compatible dus via de Hue bridge te besturen. Die lamp kun je dan toch wel met Homekit aansturen?
Nope. Helaas is Innr niet compatible met Homekit.

• DukeBox

DukeBox

[...]

Het enige dat ik weet is dat innr expliciet vermeld dat het niet werkt met apple homekit. Volgens mij was dat voor IKEA ook zo in het begin.

• YdieresiS
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:40
mjent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:08:
Eindelijk dé oplossing voor schakelaars in combinatie met Hue gevonden! Zelf ben ik al enkele jaren mijn Hue-collectie aan het uitbreiden. Een ‘dingetje’ was nog wel het normaal kunnen schakelen van lampen, kamers en scènes.

Eerst de vrij kostbare busch jaeger light link knoppen geprobeerd, maar dat werkt toch niet echt lekker. Instellen gaat omslachtig en is niet mogelijk via de app. Opnieuw instellen, andere scènes of nieuwe lampen is eigenlijk niet te doen.

Sinds kort zijn er de FOH schakelaars, maar die hebben weer wat veel knoppen (en zijn vrij duur). Het mag van mij eenvoudiger. En toen kwam de Hue smart button! Nog steeds niet helemaal perfect, maar met een beetje tweaken en inspiratie via de Duitse Hue blog de oplossing gevonden.

Eenvoudig de smart button openen, twee draden solderen (Ok, dat vereist wel wat concentratie en priegelwerk), maar dan is de smart button te koppelen aan een pulschakelaar. En dat werkt perfect! Een gewone schakelaar, die je kan configureren via de app. Meer heb je niet nodig.

Deze werkwijze aangehouden: https://hueblog.de/2019/1...chen-taster-anschliessen/

Dit moet dan een pulsschakelaar zijn? Een gewone aan/uit schakelaar die in een bepaalde positie blijft staan is hiervoor niet geschikt of wel? Wel interessante oplossing. Deze is denk ik in mijn geval nog beter dan een homewizard link toevoegen om dit te regelen. Ik ga er eens induiken en één enkele schakelaar proberen.

"Waar een wil is, ben ik weg!"

• DukeBox

DukeBox

YdieresiS schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:14:
Dit moet dan een pulsschakelaar zijn?
Ja, anders blijft hij zenden (en dus dimmen).

• DarkFly
  • Niet online
Dank, ga er eens naar kijken! Adapter had ik naar gekeken, maar maakt de boel weer stuk langer (waardoor veel lampen weer niet passen) en E14 geeft meestal ook minder licht.
Innr had ik al naar gekeken, die passen dus niet...
[...]

Zo werkt het helaas niet. Ook als een product met Hue werkt, moet een product ook gecertificeerd zijn voor Homekit. Niet geschikt voor Homekit, betekent niet te bedienen via Homekit/Siri, ook al werkt het met alle andere producten wel goed samen.Heb zelf de (oudere versie van de) Osram Smart+ plug, die werkt ook wel gewoon met Hue, maar niet met Homekit. Daarom heb ik deze zeer recentelijk ook vervangen door de stekker van Hue.

DarkFly wijzigde deze reactie 03-12-2019 11:19 (24%)

• MeShell
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:11
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:15:
[...]

Dat is een leuk projectje, maar als de batterij leeg is van de smart button moet je dus telkens de gehele schakelaar van de muur schroeven om de batterij te vervangen?

• DukeBox

DukeBox

@MeShell
Afhankelijk hoe vaak je hem gebruikt zal dat eens in de x jaar voorkomen ja. Vergeet niet dat je helemaal geen bedrading meer aan je schakelaar vast hebt zitten dus echt veel werk is dat niet.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 11:19 (41%)

• mjent
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:15:
[...]

Klopt, ik heb deze gebruikt: Busch Jaeger Pulsschakelaar 2020 US-500
MeShell schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:17:
[...]

Dat is een leuk projectje, maar als de batterij leeg is van de smart button moet je dus telkens de gehele schakelaar van de muur schroeven om de batterij te vervangen?
Niet veel werk. Het is even afwachten hoe lang de batterij mee gaat, maar zal wel 2-3 jaar zijn.

Ik had in eerste instantie mijn oog laten vallen op de wall switch converters van homewizard, maar dit is eigenlijk hetzelfde, maar dan beter.

Het instellen van de hue smart button via de Hue app is nog wel wat beperkt (maar 1 kamer, maar dat is op te lossen door de lampen samen te voegen). ihueconnect ondersteunt nu ook de smart button met blijkbaarmeer mogelijkheden. Moet ik nog uitzoeken.

• DukeBox

DukeBox

DarkFly schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:16:
Dank, ga er eens naar kijken! Adapter had ik naar gekeken, maar maakt de boel weer stuk langer
Dat valt wel mee, zoals je op de afbeelding kan zien valt de E14 in het gat van de E27.. er komt hooguit 5mm bij. Ik heb ze zelf ook in gebruik voor 2 schemer lampjes (heb ze zelf bij de hornbach gehaald).
Het verschil is 470 lumen vs 800 lumen. Ongeveer vergelijkbaar met een 45 watt vs 70 watt gloeilamp. Het is niet meteen 2 keer zoveel licht maar wel een duidelijk verschil. Filament is overigens 550 lumen.

• Cartman!
  • Niet online
mjent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:08:

Maar je monteert dit achter een gewone wipschakelaar maar vervolgens doet alleen 1 van de 2 schakelaars het maar of hoe moet ik dat zien ? Ik verwacht bij een gewone schakelaar namelijk een "aan" en "uit" en met slimme verlichting ook een dim-functie.

Vrijdag krijg ik 5 Lutron Aurora's binnen, daar verwacht ik echt een hoop van :9

• water_escape
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-12 14:42
Ik wil graag een ipad aan de muur gaan hangen voor de bediening van de woning. Is Domoticz de enige optie? (misschien net te lastig voor mij om te maken op een pi) of zijn hier standaard appz voor waar je dus Hue aan kan koppelen (en camera , cv, rolluiken bijvoorbeeld)

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• j.f.otten
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:19
Ik heb in diverse kamers HUE lampen en nu zou ik graag in 1 kamer willen dat de kleur van de lampen elke min of zo, aangepast wordt. Kan ik dat instellen met de HUE app? want dat kreeg ik nog niet voor elkaar. Of moet ik daar een andere app voor downloaden.

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:56
j.f.otten schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:54:
Ik heb in diverse kamers HUE lampen en nu zou ik graag in 1 kamer willen dat de kleur van de lampen elke min of zo, aangepast wordt. Kan ik dat instellen met de HUE app? want dat kreeg ik nog niet voor elkaar. Of moet ik daar een andere app voor downloaden.
Je hebt binnen de HUE App, HUE Labs (explore), daar is volgens mij een recept hiervoor (HUE colorloop).

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:01

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

water_escape schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:51:
Ik wil graag een ipad aan de muur gaan hangen voor de bediening van de woning. Is Domoticz de enige optie? (misschien net te lastig voor mij om te maken op een pi) of zijn hier standaard appz voor waar je dus Hue aan kan koppelen (en camera , cv, rolluiken bijvoorbeeld)
Er is gewoon een Hue app voor iPad toch? (Er vanuitgaande dat het puur om Hue gaat...)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• kizke
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:56
Tomba schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:12:
[...]

Er is gewoon een Hue app voor iPad toch? (Er vanuitgaande dat het puur om Hue gaat...)
Of Apple Homekit?

• TheKerremenke
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:40
Wallflower zou kunnen, wel erg duur. Home assistant of HomeKit zelf kan ook. Deze twee zijn gratis.

De app Devices zou ook nog kunnen

Naast domoticz kun je ook denken aan homebridge voor de aansturing, maar dan is home assistent misschien beter.

• Fruitschaal
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16:33
Ik weet niet of je persé een Ipad wilt gebruiken. Maar je kunt ook eens kijken voor Nest Hub (werkt uiteraard met Google Home). Hiermee kun je de meest gangbare systemen schakelen vanaf een klein schermpje; met touchscreen of met stem.

Verkrijgbaar voor €100,- +/- pricewatch: Google Nest Hub - Charcoal

Fruitschaal wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:24 (8%)

PSN: Fruitschaaltje

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Enige waar ik zelf tegenaan loop is dat de 'base' (oftewel de speaker) niet los te maken is. Dus je hebt een nogal bulky apparaat vergeleken een ipad.
Fruitschaal schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:23:
[...]

Ik weet niet of je persé een Ipad wilt gebruiken. Maar je kunt ook eens kijken voor Nest Hub (werkt uiteraard met Google Home). Hiermee kun je de meest gangbare systemen schakelen vanaf een klein schermpje; met touchscreen of met stem.

Verkrijgbaar voor €100,- +/-

• Fruitschaal
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 16:33
sheane schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:24:
Enige waar ik zelf tegenaan loop is dat de 'base' (oftewel de speaker) niet los te maken is. Dus je hebt een nogal bulky apparaat vergeleken een ipad.

[...]
Het is inderdaad niet los te maken, maar het is klein apparaatje. (Kleiner dan ik in eerste instantie had gedacht.)

Hoogte 118mm
Breedte 178,5mm
Diepte 67,3mm

Ik vind het in elk geval subtiel dan dat ik een Ipad op het aanrecht zou zetten.

PSN: Fruitschaaltje

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Er is denk geen mogelijkheid om de Hue Bridge in gebruik te nemen zonder lan kabel?
Ik heb een mifi router in onze vakantiewoning staan. Wil daar ook graag Hue. Maar heb geen lan ter beschikking.

• DukeBox

DukeBox

readytoflow schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:30:
Er is denk geen mogelijkheid om de Hue Bridge in gebruik te nemen zonder lan kabel?
Met een client bridge of als je een 2.1 versie hebt kan je hem rooten, die heeft een ingebouwde wifi adapter.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 13:42 (15%)

@readytoflow

Nope. Aangezien Zigbee en WIFI ook grotendeels overlappen qua frequentieband zou het ook zeer onwenselijk zijn om een WIFI antenne -in- de bridge te hebben.

Denk dat je dan toch beter kan opteren om een Wireless client met LAN aansluiting te nemen, zodat je ook een bedrade verbinding met het netwerk achter je mifi router kan krijgen. Met iedere oudere router met bv. OpenWRT erop moet dat makkelijk zijn. En er zijn ook WIFI repeaters die als wireless -> ethernet client kunnen dienen.

• sheane
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online
Zijn er mensen die de Senic schakelaar met een enkele rocker gebruiken in een groter raam? Dus met 2 of meer schakelaars? Ik heb hier thuis nu een B&J en Niko variant, maar die hebben geen single rockers, dus om die nou te integreren in een groter raam is soms niet passend. Dat is toch wel een gemis om op sommige andere plaatsen schakelaars te vervangen. Ik heb bijvoorbeeld nu een dubbel raamwerk met daarin 1 single rocker en 1 dubbele. Maar om daar nu 2 dubbele in te zetten is geen meerwaarde.

Had al gelezen dat de setup eerst via de standaard 4 buttons moet, maar daarna is het een kwestie van 2x hetzelfde instellen? Of is dat wezenlijk te veranderen?

• water_escape
TheKerremenke schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:17:
[...]

Wallflower zou kunnen, wel erg duur. Home assistant of HomeKit zelf kan ook. Deze twee zijn gratis.

Naast domoticz kun je ook denken aan homebridge voor de aansturing, maar dan is home assistent misschien beter.
Wallflower kende ik nog niet idd. Jammer van de kosten.

Ik zocht wel iets om de PI niet te hoeven gebruiken, maar zoals ik het nu lees ontkom ik daar niet helemaal aan om mijn eigen scherm te krijgen met apparaten die ik heb.

• water_escape
Klopt, wil hem graag aan de muur.
sheane schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:24:

[...]

• TheKerremenke
water_escape schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:45:
Klopt, wil hem graag aan de muur.

[...]
Herkenbaar. Maar momenteel heb ik geen iPad ervoor over. Daarnaast vraag ik me af hoeveel ik het zou gebruiken.

• TheKerremenke
TheKerremenke schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:17:
[...]

Kleine aanvulling: Domoticz zou eventueel via dashticz ook kunnen. Wel heb je idd altijd een pi of iets dergelijks nodig

• DarkFly
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:29:
[...]

Dat valt wel mee, zoals je op de afbeelding kan zien valt de E14 in het gat van de E27.. er komt hooguit 5mm bij. Ik heb ze zelf ook in gebruik voor 2 schemer lampjes (heb ze zelf bij de hornbach gehaald).
Het verschil is 470 lumen vs 800 lumen. Ongeveer vergelijkbaar met een 45 watt vs 70 watt gloeilamp. Het is niet meteen 2 keer zoveel licht maar wel een duidelijk verschil. Filament is overigens 550 lumen.
Mocht de Osram het niet worden, dan ga ik eens naar de adapter kijken. Dank!

• DukeBox

DukeBox

DarkFly schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:09:
Mocht de Osram het niet worden, dan ga ik eens naar de adapter kijken. Dank!
Als je het binnen het HUE eco systeem wilt houden zou ik gene Osram nemen. Het werkt maar heeft ook zo zijn kwaaltjes. Zoals aangeven dat hij offline is (maar wel werken) en ze repeaten ook alleen maar zigbee3 en geen LL.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:13 (3%)

• mjent
Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:30:
[...]

Maar je monteert dit achter een gewone wipschakelaar maar vervolgens doet alleen 1 van de 2 schakelaars het maar of hoe moet ik dat zien ? Ik verwacht bij een gewone schakelaar namelijk een "aan" en "uit" en met slimme verlichting ook een dim-functie.

Vrijdag krijg ik 5 Lutron Aurora's binnen, daar verwacht ik echt een hoop van :9
Achter een pulsschakelaar dus (veert terug). Je kan dan configureren, 1x is scène A, 2x scene B etc, of in de ochtend een andere scene dan in de avond. Vasthouden is dimmen. Behoorlijk slim en geïntegreerd in de standaard schakelmateriaal.

Ben benieuwd hoe je de Lutron Aurora gaat toepasssen.

• DarkFly
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:13:
[...]

Als je het binnen het HUE eco systeem wilt houden zou ik gene Osram nemen. Het werkt maar heeft ook zo zijn kwaaltjes. Zoals aangeven dat hij offline is (maar wel werken) en ze repeaten ook alleen maar zigbee3 en geen LL.
Lamp is al besteld, dus ga het zien. Veel andere opties zag ik namelijk niet of het wordt minder lichtopbrengst, wat niet mijn voorkeur heeft. Maar als de lamp niet goed werkt, dan gaat ie gelijk retour afzender.

Ben bekend met mogelijk problemen, maar heb zelf de (oudere versie van de) Osram Smart Plug in mijn Hue-netwerk hangen, daar heb ik echt nooit problemen mee gehad. En ik verwacht niet dat ik verder dan de poort in de schutting nog Hue-lampen ga ophangen in de straat, dus qua 'repeaten hoeft ie niet veel te doen. ;-)

• TheKerremenke
@mjent, ik gok zo. https://hueblog.de/2019/1...dimmschalter-an-der-wand/

Heb ik zelf ook aan gedacht maar twijfel nog over de kwaliteit van de Lutron Aurora. Daarnaast vind ik het zonde van mijn huidige 4 Busch jaeger draai dimmers. Die zijn eigenlijk te duur om te vervangen

Of ik zou dan een 20 tal spots moeten vervangen voor hue spots en dat vind ik te duur.

TheKerremenke wijzigde deze reactie 03-12-2019 14:26 (12%)

• water_escape
PI heb ik. ooit eens mee gespeeld voor domoticz. maar toch niet technisch genoeg voor (fibaro sensor die een hue lamp liet aangaan was gelukt) :) en ligt dus in de kast. zoek dus iets meer plug and play. (installeren op een pi geen issue verder natuurlijk)
TheKerremenke schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:01:
[...]

Kleine aanvulling: Domoticz zou eventueel via dashticz ook kunnen. Wel heb je idd altijd een pi of iets dergelijks nodig

• YdieresiS
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:40
mjent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:28:
[...]

Ik had in eerste instantie mijn oog laten vallen op de wall switch converters van homewizard, maar dit is eigenlijk hetzelfde, maar dan beter.
Dat idee had ik hier ook, is eigenlijk nog duurder ook nog dan dit, aangezien je er nog weer een hub bij moet hebben. Ik zal deze eens proberen te maken voor in ieder geval 1 kamer.

"Waar een wil is, ben ik weg!"

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:52
sheane schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:44:
Zijn er mensen die de Senic schakelaar met een enkele rocker gebruiken in een groter raam? Dus met 2 of meer schakelaars? Ik heb hier thuis nu een B&J en Niko variant, maar die hebben geen single rockers, dus om die nou te integreren in een groter raam is soms niet passend. Dat is toch wel een gemis om op sommige andere plaatsen schakelaars te vervangen. Ik heb bijvoorbeeld nu een dubbel raamwerk met daarin 1 single rocker en 1 dubbele. Maar om daar nu 2 dubbele in te zetten is geen meerwaarde.

Had al gelezen dat de setup eerst via de standaard 4 buttons moet, maar daarna is het een kwestie van 2x hetzelfde instellen? Of is dat wezenlijk te veranderen?
Voor zover ik zie is de Senic de enige met single rocker, dat zou toch in alle Gira 55mm raampjes moeten passen.

Stond klaar om tijdens black friday al het schakelmateriaal te gaan ver-hue-en, ging alleen niet door omdat:

a) geen deals op b&j foh schakelaar (senic had wel een goede die op 45 per schakelaar uit kwam)
b) gebrek aan single rocker optie voor b&j

Flickr

• s e k
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een mifi router in onze vakantiewoning staan. Wil daar ook graag Hue. Maar heb geen lan ter beschikking.
Ik gebruik een mifi router met lan aansluitingen. Werkt goed.

• sHELL
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17:30

sHELL

Canon sletje

Een mifi router zonder lan poort? :X

Nouja, je kunt een wifi to lan oplossing gebruiken, maar dat is eigenlijk een beetje onwenselijk als je het echt stabiel wil houden.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• s e k
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20:06
Nicootje077 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:26:
Hallo Mede Tweakers,

Volgens de gebruiksaanwijzing op www2.Meetheu.com.nl zou je een Philips smart plug middels de zons op/onder routine in de Philips Heu app moeten kunnen instellen dat de op de smartplug aangesloten verbruiker AAN gaat bij zons opgang en UIT bij zonsondergang.

Echter kan ik alleen aan bij zons ondergang en uit bij zons opgang instellen, ik wil dus juist het omgekeerde hiervan.
Iemand een tip of truc? of lukt dit met de smart plug helemaal niet?

Overigens contact via de site van Meethue lukt niet, omdat volgens deze site alle data die je invult als aankoopdatum in de toekomst liggen, en zonder datum geen support.
Er is wel vaker hier op het forum langsgekomen dat het mogelijk is om zelf aanpassingen te doen op de bridge. Je kan via een web browser de aan- en uit-acties omwisselen bij de betreffende rules. Mogelijk kan dit ook bijvoorbeeld met de app All4hue ?

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22:32

Donstil

Grab them by the 🐈.

Edit: Nog een minpunt van de SyncBox. In stand-by geeft deze geen signaal door.

Dus nu moet ik met een knopje dat kastje aan zetten als de entertainment hoek aan gaat want de app reageert nog niet |:(
Tsurany schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:05:
Precies waarom ik Hue sync helemaal niets vind, je ziet boven totaal geen kleurverschil tussen links, wat vrijwel volledig blauw is, en rechts, wat een vrijwel geheel geel logo heeft. Dan koop ik van dat bedrag liever een maatje grotere tv.
Ik heb een 85” tv. Groter is er uiteraard wel maar van dat verschil kan je een dusdanig grote berg Sync boxjes kopen dat is geen oplossing meer is :)
Een iPad dus dan zou ik zeggen HomeKit.

Donstil wijzigde deze reactie 03-12-2019 17:43 (13%)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Cartman!
  • Niet online
mjent schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:13:
[...]

Achter een pulsschakelaar dus (veert terug). Je kan dan configureren, 1x is scène A, 2x scene B etc, of in de ochtend een andere scene dan in de avond. Vasthouden is dimmen. Behoorlijk slim en geïntegreerd in de standaard schakelmateriaal.
Maar dan zal iemand nog moeten begrijpen dat een keer klikken op de onderste schakelaar dan niks doet?
Ben benieuwd hoe je de Lutron Aurora gaat toepasssen.
Gaatje voorboren in een blindplaatje, stukje hout erachter, schroefje erdoor en dan vastschroeven in t hout is m'n plan :)

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:04:
Maar dan zal iemand nog moeten begrijpen dat een keer klikken op de onderste schakelaar dan niks doet?
:? Welke onderste schakelaar?

• DarkFly
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:13:
[...]

DarkFly schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:23:
[...]

Lamp is al besteld, dus ga het zien. Veel andere opties zag ik namelijk niet of het wordt minder lichtopbrengst, wat niet mijn voorkeur heeft. Maar als de lamp niet goed werkt, dan gaat ie gelijk retour afzender.

Ben bekend met mogelijk problemen, maar heb zelf de (oudere versie van de) Osram Smart Plug in mijn Hue-netwerk hangen, daar heb ik echt nooit problemen mee gehad. En ik verwacht niet dat ik verder dan de poort in de schutting nog Hue-lampen ga ophangen in de straat, dus qua 'repeaten hoeft ie niet veel te doen. ;-)
En de Osram was ook nog millimeters te groot. Dus weer retour, nu maar de oude Philips Hue White proberen. Eens kijken of de 0,5 cm het verschil gaat maken. ;)

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:53:
[...]

:? Welke onderste schakelaar?
Een schakelaar heeft toch een onderkant en een bovenkant om in te drukken? Boven: aan, onder: uit. Het lijkt erop dat alleen de bovenkant nu een functie heeft en de onderste niet.

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:17:
Een schakelaar heeft toch een onderkant en een bovenkant om in te drukken? Boven: aan, onder: uit. Het lijkt erop dat alleen de bovenkant nu een functie heeft en de onderste niet.
Nee, het is boven óf onder kant drukken afhankelijk van de stand en een pulsschakelaar komt altijd terug in dezelfde stand.

• Akhtarm
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 00:21
Hallo,

Graag wat hulp wat ik het beste kan doen.

Ik wil dus mijn huidige (domme)schakelaars vervangen voor andere slimme schakelaars zodat mijn philips hue lampen altijd aanstaan zodat ik ze altijd via me tel(app) kan gebruiken en niet dat vrouwlief zoals nu via de schakelaar de lampen uitzet.

Heb op internet bekeken en heb gezien dat er ook inbouwschakelaars of inbouwdimmers op zigbee protocol werken en die je dan achter de schakelaars moet installeren in de inbouwdoos. Iemand ervaring hierin en hoe werkt dat en welke schakelaar heb ik dan nodig?
https://www.robbshop.nl/inbouwdimmer-hue-zigbee-400w-robb-smarrt?sqr=inbiouw&

Is er een andere betere oplossing?

wat is het verschil tussen:
https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt?sqr=inbouwschakel&
of dit:
https://www.robbshop.nl/inbouwdimmer-hue-zigbee-400w-robb-smarrt?sqr=inbouwdimmer&

Als bijlage heb ik foto's gemaakt van mijn schakelaars in de woonkamer/keuken en gang/buitenverlichting die ik wil vervangen.

Woonkamer-keuken:
https://pasteboard.co/IJA2VvH.jpg

Ingang:
https://pasteboard.co/IJA3PDI.jpg

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:20:
[...]

Nee, het is boven óf onder kant drukken afhankelijk van de stand en een pulsschakelaar komt altijd terug in dezelfde stand.
Dus als je een smart button verbindt aan zo'n wipschakelaar kun je daar toch geen onderscheid in meer maken welke knop je indrukt?

• DukeBox

DukeBox

@Cartman! wip != puls

@Akhtarm Hier hebben we het letterlijk de afgelopen ~100 posts over gehad..
Een FoH schakelaar kan je standaard overigens wel in 2-en opdelen voor verschillende 'kamers'.
wat is het verschil tussen:
Staat er toch ? Een is een dimmer de andere een schakelaar.

n.b. Het aansturen van een 'lamp' moet je hoe dan ook loslaten, je moet alleen nog maar in scenes denken.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:35 (66%)

• Akhtarm
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:29:
[...]

wip != puls

n.b. Het aansturen van een 'lamp' moet je hoe dan ook loslaten, je moet alleen nog maar in scenes denken.
Ja snap ik. Heb ik ook gedaan, maar wordt er niet zo wijzer van. Daarom dat er iemand is die kan helpen?
Bedankt.

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:29:
[...]

wip != puls

[...]

Staat er toch ? Een is een dimmer de andere een schakelaar.
Ach je hebt gelijk, ik bedoel puls inderdaad. Echter dat verandert er dus niks aan de vraag zelf. Hoe kun je met een pulsschakelaar en erachter een hue smart schakelaar ervoor zorgen dat bovenkant = aan en onderkant = uit.

Waarom denken in scenes? Mijn vrouw en dochter willen gewoon de lamp aan en uit kunnen doen. Ik ook overigens.

Cartman! wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:39 (8%)

• DukeBox

DukeBox

Akhtarm schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:35:
Ja snap ik. Heb ik ook gedaan, maar wordt er niet zo wijzer van. Daarom dat er iemand is die kan helpen?
Wat is het dan precies waar je nu tegenaan loopt ? Je hebt zelf al duidelijk gemaakt welke knoppen welke lampen (lees:ruimtes zoals gang, buiten, keuken woonkamer etc) je wilt aansturen.

Je hebt dan 2 opties,
Neem FoH schakelaars en nieuwe frames + stopcontact
of
Ga zelf knutselen met eerder genoemde oplossingen.
Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:38:
Ach je hebt gelijk, ik bedoel puls inderdaad. Echter dat verandert er dus niks aan de vraag zelf. Hoe kun je met een pulsschakelaar en erachter een hue smart schakelaar ervoor zorgen dat bovenkant = aan en onderkant = uit.
Nee, standaard 1 keer drukken is aan, nog een keer drukken is uit.. ingedrukt houden is dimmen (eerst laag, dan hoog). Je kan ook meerdere scenes programmeren door binnen 1.5 sec. nogmaals te drukken én ook tijdsafhankelijk.
Waarom denken in scenes? Mijn vrouw en dochter willen gewoon de lamp aan en uit kunnen doen. Ik ook overigens.
Omdat je standaard alleen een 'kamer' kan aansturen en niet een lamp. Heb je dus meer dan 1 lamp dan kan je ze niet afzonderlijk uitzetten want dan gaat alles uit. Oftewel denk ik scenes (welke lampen will je op welk moment aan of uit hebben). Als je ze ooit met voice gaat aansturen ga je ook niet één voor één al je lampen willen opnoemen.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:44 (49%)

• Cartman!
  • Niet online
[b]DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:39:
Nee, standaard 1 keer drukken is aan, nog een keer drukken is uit.. ingedrukt houden is dimmen (eerst laag, dan hoog). Je kan ook meerdere scenes programmeren door binnen 1.5 sec. nogmaals te drukken én ook tijdsafhankelijk.

Omdat je standaard alleen een 'kamer' kan aansturen en niet een lamp. Heb je dus meer dan 1 lamp dan kan je ze niet afzonderlijk uitzetten want dan gaat alles uit. Oftewel denk ik scenes (welke lampen will je op welk moment aan of uit hebben). Als je ze ooit met voice gaat aansturen ga je ook niet één voor één al je lampen willen opnoemen.
Daarmee bevestig je dus mijn bevinding, dank. Gaaf gemaakt maar voor mij geen optie want iemand uitleggen "nee, je kunt de lamp niet gewoon uitdoen zoals je dat overal in de wereld doet, je moet hem als t ware 2 keer aan doen" doet t voor mij gewoon niet. Ik heb dus liever de Senic FOH en hopelijk maken de Lutron Auroras t nog wat gebruiksvriendelijker.

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:46:
Daarmee bevestig je dus mijn bevinding, dank. Gaaf gemaakt maar voor mij geen optie want iemand uitleggen "nee, je kunt de lamp niet gewoon uitdoen zoals je dat overal in de wereld doet, je moet hem als t ware 2 keer aan doen" doet t voor mij gewoon niet.
Moest hem ff 2 keer lezen. maar ja, je hebt maar 1 knop waar je alles mee doet. Op zich niet heel raar hoor maar niet gebruikelijk. Persoonlijk denk ik dat gewoon de hue knop op het meegeleverde afdekplaatje nog het mooist is. Qua werking voelt het dan ook anders aan dus daardoor ook sneller aan te wennen. Het gaat eigenlijk al automatisch goed met die dingen. Ik heb er een op het toilet en heb nog niemand gehoord die het licht niet aan of uit kreeg ;)
Ik heb dus liever de Senic FOH en hopelijk maken de Lutron Auroras t nog wat gebruiksvriendelijker.
Qua scenes werkt op exact dezelfde manier. Zelf gebruik ik FoH schakelaars (en dan specifiek 'die versteckdoze'), deze zijn inderdaad het meest logisch qua werking maar voelen wel net even anders aan dan een normale schakelaar. Echter gebruiken we ze zelden, meestal gaat alles via voice of een dimmer remote.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 20:55 (14%)

• Akhtarm
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:39:
[...]

Wat is het dan precies waar je nu tegenaan loopt ? Je hebt zelf al duidelijk gemaakt welke knoppen welke lampen (lees:ruimtes zoals gang, buiten, keuken woonkamer etc) je wilt aansturen.

Je hebt dan 2 opties,
Neem FoH schakelaars en nieuwe frames + stopcontact
of
Ga zelf knutselen met eerder genoemde oplossingen.

optie1:(gang)
Ik heb een FoH schakelaar gekocht van ABB Busch-Jaeger. die wil ik dus plaatsen op de huidige schakelaar plaats in de gang. Heb een nieuwe stopcontact gekocht met aparte frame en daarnaast plaats ik de Foh schakelaar, maar dan moet eerst de huidige schakelaar eruit en er moet wat gebeuren in de inbouwdoos zodat er wel spanning staat voor de lampen. Hoe pak ik dat aan?

optie2:
Ga zelf knutselen met die inbouwdimmers of schakelaars. Vraag me af wat anderen hebben gedaan.

Er moet nog steeds de mogelijkheid blijven voor me vrouw die simpel de licht aan en uit kan zetten.

[...]

[...]

• Akhtarm
optie1:(gang)
Ik heb een FoH schakelaar gekocht van ABB Busch-Jaeger. die wil ik dus plaatsen op de huidige schakelaar plaats in de gang. Heb een nieuwe stopcontact gekocht met aparte frame en daarnaast plaats ik de Foh schakelaar, maar dan moet eerst de huidige schakelaar eruit en er moet wat gebeuren in de inbouwdoos zodat er wel spanning staat voor de lampen. Hoe pak ik dat aan?

optie2:
Ga zelf knutselen met die inbouwdimmers of schakelaars. Vraag me af wat anderen hebben gedaan.

• DukeBox

DukeBox

Akhtarm schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:56:
maar dan moet eerst de huidige schakelaar eruit en er moet wat gebeuren in de inbouwdoos zodat er wel spanning staat voor de lampen. Hoe pak ik dat aan?
Gewoon de fase en schakeldraad doorverbinden (dus letterlijk de schakelaar er tussen uit halen).
Vraag me af wat anderen hebben gedaan.
Er zijn echt heel wat verschillende oplossingen gemeld hier, ik krijg niet de indruk dat je daadwerkelijk de laatste paar pagina's bekeken hebt.

Overigens de schakelaar opsplitsen voor je 2 lampen in de woonkamer kan alleen als je ze beiden in andere ruimtes plaatst. Dit heeft echter weer veel meer nadelen dus zou zoals ik ook al in de reply's naar Cartman! schreef in scenes denken en de lampen in 1 ruimte opnemen.

• Akhtarm
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:03:
[...]

Gewoon de fase en schakeldraad doorverbinden (dus letterlijk de schakelaar er tussen uit halen).

[...]

Er zijn echt heel wat verschillende oplossingen gemeld hier, ik krijg niet de indruk dat je daadwerkelijk de laatste paar pagina's bekeken hebt.

Overigens de schakelaar opsplitsen voor je 2 lampen in de woonkamer kan alleen als je ze beiden in andere ruimtes plaatst. Dit heeft echter weer veel meer nadelen dus zou zoals ik ook al in de reply's naar Cartman! schreef in scenes denken en de lampen in 1 ruimte opnemen.
Bedankt zal ff nogmaals de geschiedenis doorspitten.

• DukeBox

DukeBox

Akhtarm schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:07:
Bedankt zal ff nogmaals de geschiedenis doorspitten.
Ik weet niet precies hoe het met de Busch Jaeger FoH zit, zover ik weet zijn hier geen dubbele frames e.d. van.

De 'Hue Tap Gira' (= Senic) is gemaakt voor de Gira system 55 frames, die kan je dus ook dubbel uitvoeren en/of combineren met een stopcontact.

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:52:
Moest hem ff 2 keer lezen. maar ja, je hebt maar 1 knop waar je alles mee doet. Op zich niet heel raar hoor maar niet gebruikelijk.
Niet gebruikelijk is toch een beetje raar dan ;) Ik denk dat de meeste mensen zonder uitleg niet zouden snappen hoe ze de lampen weer uit krijgen. Als t voor jou werkt helemaal prima maar ik vind t dus geen optie.
Persoonlijk denk ik dat gewoon de hue knop op het meegeleverde afdekplaatje nog het mooist is. Qua werking voelt het dan ook anders aan dus daardoor ook sneller aan te wennen. Het gaat eigenlijk al automatisch goed met die dingen. Ik heb er een op het toilet en heb nog niemand gehoord die het licht niet aan of uit kreeg ;)
Ja, de standaard Hue remotes zijn eigenlijk super praktisch en mooi maar passen simpelweg niet bij het bestaande schakelmateriaal. Op een echt losse plek als een schuur vind ik dat niet heel erg maar de rest van t huis wil ik dat t wel strak is.

Na wat dagen in gebruik te hebben vind ik t harde klikgeluid van de FOH Senic schakelaar nog steeds wel irritant. Als de Lutrons binnen zijn ga ik die Senics verplaatsen naar de overlopen zodat we toch op elke verdieping de verdieping eronder/erboven ook kunt bedienen, iets wat we in de bouw eigenlijk vergeten waren :)

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:42:
Ja, de standaard Hue remotes zijn eigenlijk super praktisch en mooi maar passen simpelweg niet bij het bestaande schakelmateriaal.
Ik bedoel die niet, de smart knop:
Als de Lutrons binnen zijn ga ik die Senics verplaatsen..
Maar dire lutron's werken toch ook exact het zelfde met aan/uit ?

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:59:
[...]

Ik bedoel die niet, de smart knop:
[Afbeelding]
Ah, ja. Klopt, zien er zeker netjes uit.
Maar dire lutron's werken toch ook exact het zelfde met aan/uit ?
Nu je t zegt... wie weet wel. Ik ga er vanuit dat ie adhv de huidige state wat ie ermee moet doen (aan/uit) of dat dit in te stellen is. Dacht ik in een video gezien te hebben iig.

• DukeBox

DukeBox

@Cartman! Deze bedoel je:

Qua aan/uit functie gelijk aan de hue smart knop.

• Cartman!
  • Niet online
"press the button to turn the lights on and off" dat is prima. Ik maak op uit de uitleg over de smart button dat het "1 x = aan, 2x = uit" is want dan anders is. Overigens zou ik er best mee kunnen leven als dat het is puur om het feit dat de Lutron maar 1 button heeft itt een pulsschakelaar waar je gewend bent dat ie 2 kanten op kan. We zullen zien hoe t werkt; paar daagjes en ik weet t :)
Met al die berichten over de verschillende manieren om Hue Dimmer/Smart Switch/Button te gebruiken of de diverse FoH schakelaars!

De Ikea On/Off buttons van €6,99 werken ook prima in Hue netwerk, nadeel is dat deze niet via de Bridge werken en alleen door touch linken toe te voegen zijn!

Maar ik heb er eentje in gebruik bij mijn bed om savonds lampen uit te zetten of te dimmen en daarvoor werkt deze Ikea On/Off schakelaar perfect!

• Cartman!
  • Niet online
Erik1971 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:16:
Met al die berichten over de verschillende manieren om Hue Dimmer/Smart Switch/Button te gebruiken of de diverse FoH schakelaars!

De Ikea On/Off buttons van €6,99 werken ook prima in Hue netwerk, nadeel is dat deze niet via de Bridge werken en alleen door touch linken toe te voegen zijn!

Maar ik heb er eentje in gebruik bij bed en om savonds lampen uit te zetten of te dimmen werkt deze Ikea On/Off schakelaar peefect!
Ik heb een paar van die ronde (zijn die EOL eigenlijk?) en 2 van die nieuwe. Krijg t niet voor elkaar ze lekker te laten werken met de Hue Bridge alleen. Heb de touchlink methode gedaan met zo'n ronde en dit is een keer gelukt (de andere wilde niet, zodra ik de lamp linkte was de bridge hem weer kwijt). Vervolgens werkte het cyclen van kleuren niet meer op de Ikea Tradfri lamp (nachtlampje) dus heb maar besloten deze los van de bridge te laten draaien. Als iemand een gouden tip heeft hoe ik die ronde tradfri button wel laat werken door de bridge en de kleuren cycle met de links/rechts buttons het blijft doen; ik ben je erg dankbaar :)

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:14:
"press the button to turn the lights on and off" dat is prima. Ik maak op uit de uitleg over de smart button dat het "1 x = aan, 2x = uit" is want dan anders is.
Nee, dat heb je echt verkeerd begrepen. Hij cycled gewoon tussen aan en uit (of meerdere scenes als je dat hebt geconfigureerd) Sterker nog de lutron gaat default naar de laatste status dus niet persé aan/uit als in helder/uit.

DukeBox wijzigde deze reactie 03-12-2019 22:23 (4%)

• Cartman!
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:22:
[...]

Nee, dat heb je echt verkeerd begrepen. Hij cycled gewoon tussen aan en uit (of meerdere scenes als je dat hebt geconfigureerd) Sterker nog de lutron gaat default naar de laatste status dus niet persé aan/uit als in helder/uit.
Ik snap niet wat je bedoelt..sorry. Als ik kijk naar deze video doet t precies wat ik bedoel:

Hij zet met een enkele druk de lamp aan en daarna met een enkele druk de lamp weer uit. Als de Hue Smart Button dat ook kan dan klinkt t als een mooie oplossing met een pulsdrukker met als enige nadeel (maar dat is dus persoonlijk) dat slechts 1 van de 2 beschikbare knoppen een actie heeft.
Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:21:
[...]

Ik heb een paar van die ronde (zijn die EOL eigenlijk?) en 2 van die nieuwe. Krijg t niet voor elkaar ze lekker te laten werken met de Hue Bridge alleen. Heb de touchlink methode gedaan met zo'n ronde en dit is een keer gelukt (de andere wilde niet, zodra ik de lamp linkte was de bridge hem weer kwijt). Vervolgens werkte het cyclen van kleuren niet meer op de Ikea Tradfri lamp (nachtlampje) dus heb maar besloten deze los van de bridge te laten draaien. Als iemand een gouden tip heeft hoe ik die ronde tradfri button wel laat werken door de bridge en de kleuren cycle met de links/rechts buttons het blijft doen; ik ben je erg dankbaar :)
Ik heb mijn Hue netwerk opgebouwd door bridge compleet te resetten, inclusief zigbee met een Livingcolors ronde remote en ook met deze remote de bridge getouchlinked om netwerk te creëren!
Later heb ik een van mijn Hue Dimmer Switches rechtstreeks aan netwerk toegevoegd door deze met de Livingcolors remote te linken!

En met deze ‘stand alone’ Hue Dimmer Switch heb ik weer middels touchlinken de Ikea switch toegevoegd (dit kan niet met Livingcolors remote omdat deze geen ZLL key heeft)!

Bovenstaande werkt perfect, maar ik heb de ronde Ikea remotes niet geprobeerd, ik weet wel dat kleur wisselen niet werkt in Hue netwerk, dit komt hoe de Ikea dit heeft opgelost, werkt namelijk alleen als nieuw Ikea netwerk wordt opgezet of nieuwe lampen worden toegevoegd, dan worden er default scènes gemaakt en dit gebeurt niet meer als de lamp al in het netwerk zit!

• DukeBox

DukeBox

Cartman! schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:28:
Hij zet met een enkele druk de lamp aan en daarna met een enkele druk de lamp weer uit. Als de Hue Smart Button dat ook kan dan klinkt t als een mooie oplossing met een pulsdrukker
Ja de hue knop is net zo.
met als enige nadeel (maar dat is dus persoonlijk) dat slechts 1 van de 2 beschikbare knoppen een actie heeft.
? Puls drukker heb je gewoon als enkele knop of je hangt er 2 hue knoppen achter.

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True