Je kunt vanuit de Hue app de off-set voor of na zonsondergang/opkomst configureren, dit heeft in mijn situatie geholpen, om de lampen op tijd aan te hebben. Heb tijd ruim voor zonsondergang gezet en dan de lampen met een trage transitie tijd aan laten gaan.Theo74 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:59:
[...]
Dit is een vaker gehoorde reactie, alleen dit keer erg overtuigd met een "!" er bij.
Helaas moet ik je teleurstellen, dit is niet de oplossing.
De zonsopkomst en ondergang in de HUE app zijn astronomische tijden die vanzelfsprekend nooit van toepassing kunnen zijn op alle situaties. In de woning met weinig dachtlichtintreding is het immers sneller schemerig dan in het open veld. En visa versa.
Daarom wil @Marsman83 graag een schemerschakelaar oplossing die lokaal werkt. En de schemerschakelaar zit in de bewegingssensoren van HUE, echter is deze schemerfunctie niet apart in te stellen middels de HUE app. Je kunt middels de HUE app geen verlichting aan en uit schakelen op basis van het gemeten omgevingslicht zoals een reguliere schemerschakelaar dit doet. Dit is een terkortkoming vind ik zelf omdat het met bepaalde HUE apps van derden en Domoticz wel kan.
Dit lost niet het probleem op wanneer er een donkere wolk of regenbui voorbij komt, midden op de dag, dan zou je idd iets met de lichtsensor kunnen doen. Snap dat officiële Hue App dit niet ondersteund, want dat is niet de initiële toepassing van de Hue Motion Sensor en zou voor meeste gebruikers ook te verwarrend zijn. Verder is de sample rate van de licht sensor, zonder motion detection, vrij laag, 1 keer per 5 minuten wordt de gemeten lichtwaarde door gegeven. Vindt het ook wel erg ver gaan om dit een tekortkoming te noemen, maar ik snap je probleem.
Beter zou zijn als Hue hiervoor een specifiek bedoelde light sensor uitbrengt, die op een zeer nauwkeurige manier de omgeving meet, met wellicht meer dan 1 sensor, dan is de meeting ook betrouwbaarder! En daarvoor in de App een specifieke toepassing toevoegen!