Bij 'retrofit' combinaties, dus 'gewone' of 'slimme' dimmers en dimbare ledlampen, is het inderdaad een kwestie van geluk. Het is niet zozeer een kwestie van 'doorontwikkelen', maar gewoon van een 'oud' systeem waarbij gloei- en halogeenlampen van nature prima dimden, combineren met 'nieuw'.ivootjuh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:53:
[...]
Maar kan ik dan kortgezegd concluderen dat led en dimmen nog niet echt goed doorontwikkeld is, en je dus geluk moet hebben als je geen last hebt van flikkering? Of is er weldegelijk een combinatie wat altijd 'perfect' werkt?
De 'perfecte' manier om te dimmen, is zoals Hue het doet. Dus waarbij de electronica in de lamp (of het armatuur) de LED's dimt, al naar gelang de gebruiker het via software of 'actoren' instelt. ECHTER, fabrikanten (niet alleen Hue/Signify, maar ook Ikea, INNR, etc.) passen hiervoor de goedkoopst mogelijke aansturingssystemen voor waar ze redelijkerwijs 'mee weg komen'.
En dus wordt er gedimd op PWM frequenties van veelal 250 Hz of lager. En dat is voor sommige mensen, waaronder ikzelf, dus storend. Maar de overgrote meerderheid van de mensen ziet dit niet bewust en klaagt er dus nooit over (hoewel er zeker bij het gebruik van computerbeeldschermen wel steeds meer bewustzijn is dat, ookal zie je de flikkeringen, het toch je welzijn kan aantasten)
De dimmers die ik heb zijn Zigbee dimmers van Philips (uit het LivingColors / LivingWhites tijdperk) in tussenstekker-vorm. Ze zijn aan de Hue bridge gekoppeld en kunnen dus ook bediend worden met de app, TAP, dimmerswitch, etc. En die zijn dus júist bij uitstek bedoeld om gewone niet-slimme maar wel dimbare ledlampen te dimmen.En die dimmers die jij hebt, hebben die dezelfde werking als fibaro? of heb je ten alle tijden nog wel hue lampen nodig? Ik heb hier namelijk alle schakelaar nu afgekoppeld en doe alles met de dimmers van Hue. Dit werkt zolang het werkt. Maar het liefst zou ik een schakelaar zie die via zigbee of zwave werkt, maar dat ik ook de mogelijkheid heb om een normale lamp erin te doen, en dat deze direct werkt.
En er bestaan zeker (inbouw-) schakelaars of dimmers, zeker van Fibaro, die zowel via een app werken all waar ook nog de 'traditionele' schakelaar op werkt. Uiteraard moet je dan wel altijd een 'gewone' dimbare lamp gebruiken als je een dimmer ingebouwd hebt zitten want niet-dimbare lampen gaat achter iedere dimmer verkeerd.. Zeker in de Z-wave wereld, zoals bij Fibaro, bestaan er veel producten die je gewoon zowel 'slim' als met een gewone schakelaar kan bedienen.Ik vindt (buiten Hue om) alles nog best een knutselpakket en niet altijd even betrouwbaar en of een WAF hebben. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ik wil namelijk het liefst gewoon mijn schakelaars kunnen gebruiken, zodat iedereen ermee overweg kan. Ik heb nu het gevoel dat ik buiten Hue om (wat al niet goedkoop is) ook nog eens dure dimmers per schakelaar moet plaatsen om de lichtknop te gebruiken. Waarom is er niet 1 soort schakelaar/dimmer die alles doet en ook met zwave/zigbee overweg kan!
Voor de WAF thuis (en voor mezelf) heb ik gewoon op iedere plek waar een Hue lamp in een armatuur zit wat vroeger met een traditionele wandschakelaar werd bediend, de wandschakelaar opgedoekt (in de lasdoos doorverbinden en er een blindplaat overheen of ombouwen tot stopcontact) en een losse Hue dimmerswitch erbij. Dat heb ik op 3 plekken in huis gedaan.
Er zijn overigens nog genoeg plekken in huis, zoals de overloop boven of de badkamer, waar geen Hue zit. Bijvoorbeeld omdat ik er gewoon de betrouwbaarheid van een fysieke schakelaar wil die het altijd doet .Daar heb ik wel "Sceneswitch" lampen van Philips in gedaan. Dat zijn lampen die verder niet met een app bediend kunnen worden, maar die je tussen 3 standen kan schakelen qua felheid en lichtkleur, door ze even kort uit en weer aan te doen.
[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 24-09-2019 16:17 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.