[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.150.322 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 15:02
ivootjuh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:53:
[...]

Maar kan ik dan kortgezegd concluderen dat led en dimmen nog niet echt goed doorontwikkeld is, en je dus geluk moet hebben als je geen last hebt van flikkering? Of is er weldegelijk een combinatie wat altijd 'perfect' werkt?
Bij 'retrofit' combinaties, dus 'gewone' of 'slimme' dimmers en dimbare ledlampen, is het inderdaad een kwestie van geluk. Het is niet zozeer een kwestie van 'doorontwikkelen', maar gewoon van een 'oud' systeem waarbij gloei- en halogeenlampen van nature prima dimden, combineren met 'nieuw'.

De 'perfecte' manier om te dimmen, is zoals Hue het doet. Dus waarbij de electronica in de lamp (of het armatuur) de LED's dimt, al naar gelang de gebruiker het via software of 'actoren' instelt. ECHTER, fabrikanten (niet alleen Hue/Signify, maar ook Ikea, INNR, etc.) passen hiervoor de goedkoopst mogelijke aansturingssystemen voor waar ze redelijkerwijs 'mee weg komen'.

En dus wordt er gedimd op PWM frequenties van veelal 250 Hz of lager. En dat is voor sommige mensen, waaronder ikzelf, dus storend. Maar de overgrote meerderheid van de mensen ziet dit niet bewust en klaagt er dus nooit over (hoewel er zeker bij het gebruik van computerbeeldschermen wel steeds meer bewustzijn is dat, ookal zie je de flikkeringen, het toch je welzijn kan aantasten)
En die dimmers die jij hebt, hebben die dezelfde werking als fibaro? of heb je ten alle tijden nog wel hue lampen nodig? Ik heb hier namelijk alle schakelaar nu afgekoppeld en doe alles met de dimmers van Hue. Dit werkt zolang het werkt. Maar het liefst zou ik een schakelaar zie die via zigbee of zwave werkt, maar dat ik ook de mogelijkheid heb om een normale lamp erin te doen, en dat deze direct werkt.
De dimmers die ik heb zijn Zigbee dimmers van Philips (uit het LivingColors / LivingWhites tijdperk) in tussenstekker-vorm. Ze zijn aan de Hue bridge gekoppeld en kunnen dus ook bediend worden met de app, TAP, dimmerswitch, etc. En die zijn dus júist bij uitstek bedoeld om gewone niet-slimme maar wel dimbare ledlampen te dimmen.
Ik vindt (buiten Hue om) alles nog best een knutselpakket en niet altijd even betrouwbaar en of een WAF hebben. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ik wil namelijk het liefst gewoon mijn schakelaars kunnen gebruiken, zodat iedereen ermee overweg kan. Ik heb nu het gevoel dat ik buiten Hue om (wat al niet goedkoop is) ook nog eens dure dimmers per schakelaar moet plaatsen om de lichtknop te gebruiken. Waarom is er niet 1 soort schakelaar/dimmer die alles doet en ook met zwave/zigbee overweg kan!
En er bestaan zeker (inbouw-) schakelaars of dimmers, zeker van Fibaro, die zowel via een app werken all waar ook nog de 'traditionele' schakelaar op werkt. Uiteraard moet je dan wel altijd een 'gewone' dimbare lamp gebruiken als je een dimmer ingebouwd hebt zitten want niet-dimbare lampen gaat achter iedere dimmer verkeerd.. Zeker in de Z-wave wereld, zoals bij Fibaro, bestaan er veel producten die je gewoon zowel 'slim' als met een gewone schakelaar kan bedienen.

Voor de WAF thuis (en voor mezelf) heb ik gewoon op iedere plek waar een Hue lamp in een armatuur zit wat vroeger met een traditionele wandschakelaar werd bediend, de wandschakelaar opgedoekt (in de lasdoos doorverbinden en er een blindplaat overheen of ombouwen tot stopcontact) en een losse Hue dimmerswitch erbij. Dat heb ik op 3 plekken in huis gedaan.

Er zijn overigens nog genoeg plekken in huis, zoals de overloop boven of de badkamer, waar geen Hue zit. Bijvoorbeeld omdat ik er gewoon de betrouwbaarheid van een fysieke schakelaar wil die het altijd doet .Daar heb ik wel "Sceneswitch" lampen van Philips in gedaan. Dat zijn lampen die verder niet met een app bediend kunnen worden, maar die je tussen 3 standen kan schakelen qua felheid en lichtkleur, door ze even kort uit en weer aan te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door eymey op 24-09-2019 16:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-09 09:17
Ik draai nu een paar dagen Hue Sync icm 2x Philips Hue Play, maar 's avonds, als mijn scherm op Night Shift gaat (om blauw licht te filteren), gaat de Hue Sync niet mee. Het lijkt erop dat Hue Sync naar het "originele" scherm kijkt, voordat het Night Shift "laagje" wordt toegepast.

Ik heb ze dit proberen uit te leggen op Twitter, maar daar blijven ze maar hameren op dat zo'n monitorfunctie niet werkt met Hue Sync, dit terwijl ik meerdere keren heb uitgelegd dat het niet om een monitorfunctie gaat...

Zie het Twitter-draadje hier:
https://twitter.com/Rvervuurt/status/1176248316029485058

Iemand die het wel werkend heeft gekregen met Night Shift? Iemand die dit kan testen op Windows, om te zien of het op Windows wel werkt zoals het hoort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
ivootjuh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:53:
[...]

Maar kan ik dan kortgezegd concluderen dat led en dimmen nog niet echt goed doorontwikkeld is, en je dus geluk moet hebben als je geen last hebt van flikkering? Of is er weldegelijk een combinatie wat altijd 'perfect' werkt?

En die dimmers die jij hebt, hebben die dezelfde werking als fibaro? of heb je ten alle tijden nog wel hue lampen nodig? Ik heb hier namelijk alle schakelaar nu afgekoppeld en doe alles met de dimmers van Hue. Dit werkt zolang het werkt. Maar het liefst zou ik een schakelaar zie die via zigbee of zwave werkt, maar dat ik ook de mogelijkheid heb om een normale lamp erin te doen, en dat deze direct werkt.

Ik vindt (buiten Hue om) alles nog best een knutselpakket en niet altijd even betrouwbaar en of een WAF hebben. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ik wil namelijk het liefst gewoon mijn schakelaars kunnen gebruiken, zodat iedereen ermee overweg kan. Ik heb nu het gevoel dat ik buiten Hue om (wat al niet goedkoop is) ook nog eens dure dimmers per schakelaar moet plaatsen om de lichtknop te gebruiken. Waarom is er niet 1 soort schakelaar/dimmer die alles doet en ook met zwave/zigbee overweg kan!
LED lampen en verbonden dimmers is al sinds de komst van LED een lastig huwelijk. De laatste tijd gaat het beter doordat fabrikanten meer en meer volgens een standaard proberen te werken. Zo zijn veel nieuwe dimbare LED lampen en LED armaturen nu geschikt voor fase-afsnijdende LED dimmers wat vaak goed werkt.
Echter, het flikkeren bij dimmen van de HUE filament retro lampen is iets wat in de HUE lamp zelf zit en dit komt niet door een externe dimmer of andere externe apparatuur. Mogelijk is het een software verhaal maar aannemelijker is het dat de (slechte) dimtechniek in de lampen het flikkeren veroorzaakt. Miischien maar even wachten op een V2.0 model.

Als je het beste uit twee werelden wilt, ofwel de HUE app en klassieke dimmers/schakelaars gebruiken, dan kun je Zigbee dim- of schakelactoren nemen. Deze bouw je in de muur achter de schakelaar in. De inbouwschakelaar vervang je door een pulsdrukker van het zelfde merk en type waarop de oude afdek wipper past. Het hiermee bediende lichtpunt kun je elk soort lamp en armatuur geven, al dan niet dimbaar.
Ik heb deze materie voor een aantal Tom Dixon hanglampen om zodoende toch alle verlichting in de woonkamer op de HUE app te hebben, hierdoor lamp onafhankelijk te zijn en een goede WAF te houden.

Op de plek waar je schakelaars hebt die geen functie meer hebben door de HUE lampen en app kun je Friend of HUE schakelaars plaatsen, al dan niet passend in het bestaande merk schakelmateriaal.
Elk van deze schakelaars kun je in de app toewijzen aan een schakel/dim actie, zowel functies als aan/uit/dim zoals de oude schakelaar op die plek werkte, als extra opties zoals scenes, alles aan/uit, etc.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Sinds een paar dagen 2 stuks 'Hidden Socket' in gebruik. Ben er op zich wel blij mee maar heb toch wel wat puntjes waarvan als ik die had geweten ze waarschijnlijk niet gekocht had (of gewacht tot ze wat goedkoper zouden zijn).

Ten eerste die dingen zijn groot.. het plaatje op de site (met de hand erbij) klopt gewoon van geen kant, de schakelaars zijn rondom zeker een CM groter dan een normaal stopcontact. Op zich is daar wel mee te leven maar ze komen ook nog vrij ver van de muur af. Esthetisch hadden ze wel wat 'fijner' gemogen wat mij betreft.

Een ander punt is iets waar ik zelf helemaal niet aan gedacht had, buiten een 0-draad is er ook aarde nodig. Ik had al enige moeite om er een 0-draad bij te trekken maar een aarde erbij wordt best lastig (ik wil mijn schakeldraden liever niet weghalen). Randaarde heb ik daar eigenlijk ook helemaal niet nodig (stofzuiger, telefoon lader etc) dus denk dat ik het stopcontact (dat gewoon jung as500 serie is) door een zonder rand aarde vervang óf er een kleine sticker op plak dat de randaarde niet in werking is, zolang dat maar duidelijk is.

Vervolgens nog het 3e punt waar ik tegenaan liep en ik niet goed over na had gedacht. Ik wilde de linker en rechter noppen opsplitsen voor ieder een andere (groep) lamp(en). Dat kan dus niet als deze zich in 1 ruimte bevinden. Op zich is dat logisch want je werkt vanuit HUE altijd met scenes. Geen ramp om ook zo de knop te gaan gebruiken maar het kost wel aanzienlijk meer gewenning. Het zou mooi zijn als je ruimtes in zones zou kunnen indelen (beetje het omgekeerde zoals het nu is, waarbij je ruimtes aan zones kan toevoegen).

Verder voelen ze wel degelijk aan, knoppen in drukken voelt heel natuurlijk aan met een duidelijke klik erin. En ondanks dat ik mij nooit heb gestoord aan de zichtbare stopcontacten is het toch wel erg netjes zo uit het zicht.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
DukeBox schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:04:
Sinds een paar dagen 2 stuks 'Hidden Socket' in gebruik. Ben er op zich wel blij mee maar heb toch wel wat puntjes waarvan als ik die had geweten ze waarschijnlijk niet gekocht had (of gewacht tot ze wat goedkoper zouden zijn).

Ten eerste die dingen zijn groot.. het plaatje op de site (met de hand erbij) klopt gewoon van geen kant, de schakelaars zijn rondom zeker een CM groter dan een normaal stopcontact. Op zich is daar wel mee te leven maar ze komen ook nog vrij ver van de muur af. Esthetisch hadden ze wel wat 'fijner' gemogen wat mij betreft.

Een ander punt is iets waar ik zelf helemaal niet aan gedacht had, buiten een 0-draad is er ook aarde nodig. Ik had al enige moeite om er een 0-draad bij te trekken maar een aarde erbij wordt best lastig (ik wil mijn schakeldraden liever niet weghalen). Randaarde heb ik daar eigenlijk ook helemaal niet nodig (stofzuiger, telefoon lader etc) dus denk dat ik het stopcontact (dat gewoon jung as500 serie is) door een zonder rand aarde vervang óf er een kleine sticker op plak dat de randaarde niet in werking is, zolang dat maar duidelijk is.

Vervolgens nog het 3e punt waar ik tegenaan liep en ik niet goed over na had gedacht. Ik wilde de linker en rechter noppen opsplitsen voor ieder een andere (groep) lamp(en). Dat kan dus niet als deze zich in 1 ruimte bevinden. Op zich is dat logisch want je werkt vanuit HUE altijd met scenes. Geen ramp om ook zo de knop te gaan gebruiken maar het kost wel aanzienlijk meer gewenning. Het zou mooi zijn als je ruimtes in zones zou kunnen indelen (beetje het omgekeerde zoals het nu is, waarbij je ruimtes aan zones kan toevoegen).

Verder voelen ze wel degelijk aan, knoppen in drukken voelt heel natuurlijk aan met een duidelijke klik erin. En ondanks dat ik mij nooit heb gestoord aan de zichtbare stopcontacten is het toch wel erg netjes zo uit het zicht.
Extra draden bijtrekken werkt het beste door 1 draad op te offeren en als zgn. trekdraad te gebruiken.
Wil je bijvoorbeeld een nul- en aardedraad bijtrekken dan bind je deze samen met een zwarte draad aan de bestaande zwarte schakeldraad. Je trekt zodoende de oude zwarte schakeldraad er uit en de nul, aarde en nieuwe zwarte schakeldraad er in. Het kan soms wat moeite kosten, maar met wat kracht en beleid lukt het vaak wel. Alleen 1 draad bijtrekken met een trekveer o.i.d. is meestal en drama, niet aan beginnen.

Een wandcontactdoos met randaarde niet met een fysieke aardedraad verbinden is volgens de NEN1010 niet toegestaan. Als particulier zal de NEN1010 je geen stroo breed in de weg liggen dus je mag doen wat je zelf wilt, al wordt het wel afgeraden.
Als je de Jung wcd met randaarde simpel kunt vervangen voor een model zonder randaarde is dit wel toegestaan en verder prima.

Wat jij tegenkomt met schakelen van HUE lampen in 1 ruimte middels een FoH schakelaar of variant is heel herkenbaar. Daarom heb ik elke HUE gecontroleerde lamp in de woonkamer apart als een 'kamer' geprogrammeerd en hernoemd. Waar je de naam van een kamer in moet geven geef ik de naam van de lamp op en vink vervolgens de bewuste lamp aan. Op deze manier kun je uiteindelijk in het Accessoireconfiguratie menu elke toets op een (FoH) schakelaar specifiek aan 1 of 2 lampen (kamer) toewijzen.
De hele woonkamer bedienen voor bijvoorbeeld een bepaalde scene doe ik via de Beta "Zones". Daar heb ik alle lampen in de woonkamer ondergebracht onder zone "Woonkamer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heeft er iemand toevallig de INNR en de Hue filamentlampen vergeleken in het echt of heeft ze zelfs beide?

Ik heb nog amazon.de tegoed, maar die hebben alleen de INNR versies (ik zag wel 1 hue versie van een externe verkoper voor 50 euyro langskomen maar dat ga ik dus niet doen). De INNR versies zijn niet zo duur.
Beide heb ik nog niet in het echt gezien zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 24-09-2019 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 19:16
Mijn homekit neemt de Hue naam niet over van de smart plug maar blijft hem stug ‘hue smart plug’ noemen. Alle instellingen nog eens doorgelopen, opnieuw aangemeld maar helaas zonder effect.
Niet heel handig voor Siri en als er een tweede bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Theo74 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:23:
Wat jij tegenkomt met schakelen van HUE lampen in 1 ruimte middels een FoH schakelaar of variant is heel herkenbaar. Daarom heb ik elke HUE gecontroleerde lamp in de woonkamer apart als een 'kamer' geprogrammeerd en hernoemd.
Dat is geen optie, want dan werkt google home niet meer.

Ben overigens zelf meer dan bekend met elektrische installaties en nen/iso keuringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:59
Hebben anderen er trouwens ook last van dat de filament lampen van Hue eerst wat feller gaan branden en daarna dimmen naar de juiste waarde zodra je ze aan doet?

Het is iets heel irritants, want zeker snacht wil ik alle lampen op 1% hebben om o.a. mijn vriendin niet wakker te maken, echter gaan de lampen eerste naar circa 5%, en dimmen daarna pas naar 1%

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• RVervuurt
RVervuurt schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:24:
Ik draai nu een paar dagen Hue Sync icm 2x Philips Hue Play, maar 's avonds, als mijn scherm op Night Shift gaat (om blauw licht te filteren), gaat de Hue Sync niet mee. Het lijkt erop dat Hue Sync naar het "originele" scherm kijkt, voordat het Night Shift "laagje" wordt toegepast.

Ik heb ze dit proberen uit te leggen op Twitter, maar daar blijven ze maar hameren op dat zo'n monitorfunctie niet werkt met Hue Sync, dit terwijl ik meerdere keren heb uitgelegd dat het niet om een monitorfunctie gaat...

Zie het Twitter-draadje hier:
https://twitter.com/Rvervuurt/status/1176248316029485058

Iemand die het wel werkend heeft gekregen met Night Shift? Iemand die dit kan testen op Windows, om te zien of het op Windows wel werkt zoals het hoort?
Na het filmen van het aan- en uitzetten van Night Shift, heeft het Philips Hue twitter-account eindelijk begrepen dat Night Shift op OS-niveau gebeurt en niet hardware-niveau. Nu gaan ze het onderzoeken, dus hopelijk over een tijdje ook "nachtmodus" op Hue Sync!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

DukeBox schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:04:
Dat kan nu toch met de nieuwste software?

Hoewel het voor mij nog niet optimaal is en ik het met All4Hue heb moeten programmeren. Slaapkamer met links en rechts een bedlamp. Daarnaast ligt bij elke lamp een dimmerswitch die de lamp bedient, maar met een long-press kan ik ook de andere lamp aan en uitzetten en beide lampen dimmen met dezelfde schakelaar.

Ik heb niet het idee dat dat wel met zones kan.

Gadgets FTW!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ursamajor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:45:
Dat kan nu toch met de nieuwste software?
Niet helemaal, je kan ruimtes/lampen toevoegen aan zones, niet een ruimte opdelen in zones.
Hoewel het voor mij nog niet optimaal is en ik het met All4Hue heb moeten programmeren...
Dat is op zich wel wat ik in gedachte heb maar ik leun nogal zwaar op google home en daar kan je zones (nog) niet gebruiken. Mogelijk wanneer het uit Beta komt zijn er meer mogelijkheden maar dan zal het uiteindelijk meer werk zijn om weer 'terug' te wennen ;)

In jouw voorbeeld met een lamp zou het bij mij niet werken aangezien ik ze in 1 kamer wil hebben. Een schakelaar kan je alleen maar aan een (of meerdere) ruimtes koppelen een niet aan een enkele lamp.
Als je dan een scene maakt om lamp 1 uit te hebben en lamp 2 aan én omgekeerd, dan is het nooit mogelijk om beiden aan te hebben wanneer je die scenes gebruikt op je schakelaar.

Eigenlijk is het helemaal niet zo'n probleem omdat ik toch voornamelijk met scenes werk maar het gaat mij er meer om dat ik zelf meer wil bepalen wat ik doe met een schakelaar. Ik ben wel blij dat ik er bij mij in mijn woonkamer en keuken ben achtergekomen. In de slaapkamer zou ik er wel echt last van hebben omdat we beiden onafhankelijk onze bedlampen willen kunnen bedienen (wat nu wel overigens prima werkt middels google home).

Verwijderd

Ik zie dat hier heel veel mensen zijn met kennis! Dus ik stel gewoon mijn vraag :-)

Ik wil een Philips Hue Beyond armatuur in de hal. Nu denk ik dat het allemaal niet zo spannend en moeilijk is. Ik steek ook graag zelf de handen uit de mouwen maar mijn man ziet allerlei moeilijkheden en beren op de weg :-(. Ik denk dat we veel te moeilijk denken en het allemaal zo moeilijk niet kan zijn.

We hebben momenteel in de hal:
1 plafonlamp (Halogeen) met 2 dimmers, geen draaiknop maar de GIRA F100 drukvlakschakelaar. 1 zit "alleen" en de andere zit "samen" in een dubbele tbv nog een andere lamp. Die alleen zou afgedekt kunnen worden met een blindplaatje. De andere zou ik nog willen gebruiken voor aan uit van de Philips Hue, dan kan je hem toch nog helemaal uitzetten als je daar zin in hebt.

Ik wil dus 1 Philips Hue beyond armatuur met een bewegingsensor.

Ik denk, na wat zoekwerk, dat de Gira dimmer te vervangen is voor een Gira aan/uit en de juiste schakelaar erbij. De andere (die je niet meer gaat gebruiken) zou je moeten doorverbinden met een lasdop.

Wat denken jullie hiervan??

• RVervuurt
Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:29:
Ik zie dat hier heel veel mensen zijn met kennis! Dus ik stel gewoon mijn vraag :-)

Ik wil een Philips Hue Beyond armatuur in de hal. Nu denk ik dat het allemaal niet zo spannend en moeilijk is. Ik steek ook graag zelf de handen uit de mouwen maar mijn man ziet allerlei moeilijkheden en beren op de weg :-(. Ik denk dat we veel te moeilijk denken en het allemaal zo moeilijk niet kan zijn.

We hebben momenteel in de hal:
1 plafonlamp (Halogeen) met 2 dimmers, geen draaiknop maar de GIRA F100 drukvlakschakelaar. 1 zit "alleen" en de andere zit "samen" in een dubbele tbv nog een andere lamp. Die alleen zou afgedekt kunnen worden met een blindplaatje. De andere zou ik nog willen gebruiken voor aan uit van de Philips Hue, dan kan je hem toch nog helemaal uitzetten als je daar zin in hebt.

Ik wil dus 1 Philips Hue beyond armatuur met een bewegingsensor.

Ik denk, na wat zoekwerk, dat de Gira dimmer te vervangen is voor een Gira aan/uit en de juiste schakelaar erbij. De andere (die je niet meer gaat gebruiken) zou je moeten doorverbinden met een lasdop.

Wat denken jullie hiervan??
Allebei afdekken en een Philips Hue dimmer kopen. :Y

• Smack88
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-12-2023
Weet iemand hoe ik bij de tweede druk op de aan-knop van de Hue switch kan zorgen dat de keuken lampen uitgaan?

Nu heb ik maar 4 opties:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K1grsxv.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Smack88 op 25-09-2019 13:06 ]

• dragon2
  • Niet online
Smack88 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:05:
Weet iemand hoe ik bij de tweede druk op de aan-knop van de Hue switch kan zorgen dat de keuken lampen uitgaan?

Nu heb ik maar 4 opties:

[Afbeelding]
De 'opties' die je ziet zijn scènes. Oftewel, je moet eerst de gewenste scènes zelf aanmaken dan verschijnen ze als 'opties' bij het instellen van dimmers enz.

• Smack88
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-12-2023
dragon2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:13:
[...]

De 'opties' die je ziet zijn scènes. Oftewel, je moet eerst de gewenste scènes zelf aanmaken dan verschijnen ze als 'opties' bij het instellen van dimmers enz.
Bij het aanmaken van een scène moet je tenminste één lamp aan laten staan. Ik ben nu niet thuis, maar ben benieuwd als ik één lamp aan laat staan op 1%, en kijken wat dat voor effect heeft.

• Theo74
DukeBox schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:58:
[...]

Dat is geen optie, want dan werkt google home niet meer.

Ben overigens zelf meer dan bekend met elektrische installaties en nen/iso keuringen ;)
Ah, dat wist ik niet. Reageerd Google ook (nog) niet op Zones dan?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Theo74 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:07:
Ah, dat wist ik niet. Reageerd Google ook (nog) niet op Zones dan?
Nee, die zijn buiten het HUE eco system nog niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik heb het zo snel niet kunnen vinden maar kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is met de Hue Motion sensor:

Stel in de ochtend sta ik op en ik ga naar beneden en het is nog donker buiten, is het dan mogelijk dat deze sensor detecteert dat het donker is dus signaal moet geven aan mijn Scenes via Apple Home kit wat aanmoet of wat niet aanmoet? Via de ikea sensoren gaat dit namelijk niet.

Hoor het graag!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-10 02:28
mvrooij schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:17:
Ik heb het zo snel niet kunnen vinden maar kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is met de Hue Motion sensor:

Stel in de ochtend sta ik op en ik ga naar beneden en het is nog donker buiten, is het dan mogelijk dat deze sensor detecteert dat het donker is dus signaal moet geven aan mijn Scenes via Apple Home kit wat aanmoet of wat niet aanmoet? Via de ikea sensoren gaat dit namelijk niet.

Hoor het graag!
Ja dat gaat prima. Geen idee of het via home kit kan, kan zeker wel via de Hue app.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Heeft iemand hier al de Time-based light van Hue labs geprobeerd?

Volgens de uitleg is het hier mee mogelijk een combi te hebben van de motion sensors met de zon.. Dus lichten gaan enkel aan wanneer het buiten donker is en beweging in de ruimte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31
Sphinkx schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:36:
Heeft iemand hier al de Time-based light van Hue labs geprobeerd?

Volgens de uitleg is het hier mee mogelijk een combi te hebben van de motion sensors met de zon.. Dus lichten gaan enkel aan wanneer het buiten donker is en beweging in de ruimte..
Dat is toch juist de bedoeling van de Motion sensors? Je geeft een tijdspanne aan EN bij welke ‘donkerheid’ de lichten moeten aangaan bij gedetecteerde beweging.
Binnen Hue app bij Instellingen - accessoireconfiguratie en dan de sensor. Bij geavanceerde instelling ‘daglicht gevoeligheid’.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:45
ivootjuh schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:17:
Hebben anderen er trouwens ook last van dat de filament lampen van Hue eerst wat feller gaan branden en daarna dimmen naar de juiste waarde zodra je ze aan doet?

Het is iets heel irritants, want zeker snacht wil ik alle lampen op 1% hebben om o.a. mijn vriendin niet wakker te maken, echter gaan de lampen eerste naar circa 5%, en dimmen daarna pas naar 1%
Hier ook. Is maar heel kort moment. Lampen gaan vrijwel direct naar 1 %.

• Theo74
Hen3s schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:38:
[...]

Dat is toch juist de bedoeling van de Motion sensors? Je geeft een tijdspanne aan EN bij welke ‘donkerheid’ de lichten moeten aangaan bij gedetecteerde beweging.
Binnen Hue app bij Instellingen - accessoireconfiguratie en dan de sensor. Bij geavanceerde instelling ‘daglicht gevoeligheid’.
@Sphinkx bedoeld dat de verlichting in de woning pas op de ingestelde tijdsgrens aangaat als de lichtsensor in de bewegingsensor het donker genoeg vind. Dus puur een tijdschakeling waar de lichtsterkte bepalend is..
Jij doelt op de basiswerking van een bewegginssensor die bijv. pas mag schakelen bij beweging als het donker genoeg is.

Ik zou deze optie graag als standaard in de HUE app zien omdat HUE Labs je sensorinstellingen wist en de bewegingssensor compleet overneemt. Door bijv. deze formule gebruik je de bewegingssensor alleen nog maar als schemerschakelaar voor de Labs formule, meer kun je er dan niet mee doen.

• Theo74
NeWSJuNK schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:29:
[...]

Ik hoop dat ook deze ongewilde schakelmanier door HUE opgeteld wordt bij het flikkeren in dimstand, om hiermee een betere V2.0 te maken. Iedereen zou daarom zijn 'klachten' door moeten geven aan HUE support.

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Tweakers,

Aankomende zaterdag ga ik verhuizen, ik heb bij bol.com lekker veel Hue spul besteld kan niet wachten ! wat hebben tweakers hier gedaan met hun wandcontactschakelaars van de oude lampen? laten zitten? is dit nog nodig voor de werking van hue lamp? ik wil voorkomen dat mensen nog de schakelaars gebruiken.

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:07
Ik heb ze allemaal laten zitten, alleen in de wc heb ik hem weggehaald (motion sensor). Het gebeurd wel eens dat mensen toch aan de lichtknoppen zitten, maar dat heb ik altijd heel snel door, en klik de schakelaar weer op aan

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Theo74 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:28:
[...]

Ik hoop dat ook deze ongewilde schakelmanier door HUE opgeteld wordt bij het flikkeren in dimstand, om hiermee een betere V2.0 te maken. Iedereen zou daarom zijn 'klachten' door moeten geven aan HUE support.
Hmm, dat even aangaan naar 5% en dan terug dimmen naar 1% is een beperking van de hardware, die op deze manier door de software wordt omzeild, denk niet dat dit zomaar op te lossen is, alternatief is dat minimum dim level gelijk is aan die 5% opstart gedrag......

Bij ander fabrikanten van slimme verlichting zie dan vaak ook terug dat de minimum dim level veel hoger ligt dan die van de Hue producten. Dus is het vaak kiezen tussen het ene kwaad of het andere!

Moet zeggen dat het mij niet of nauwelijks opvalt met de normale hue lampen, ik heb de filament lampen nog niet live gezien, dus daar kan ik weinig over zeggen hoe hinderlijk het is, maar dat is meestal toch persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 13:02
Njay schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:06:
Tweakers,

Aankomende zaterdag ga ik verhuizen, ik heb bij bol.com lekker veel Hue spul besteld kan niet wachten ! wat hebben tweakers hier gedaan met hun wandcontactschakelaars van de oude lampen? laten zitten? is dit nog nodig voor de werking van hue lamp? ik wil voorkomen dat mensen nog de schakelaars gebruiken.
Die vraag is al zo veel voorbijgekomen hier..beste en makkelijkste optie is in mijn ogen, schakelaar weghalen, draden via lasdop doorlussen, blindplaatje er op of een Hue dimmer er op en klaar..

• Birdy D
Heb ook nog een vraagje..gezien mijn bridge aardig vol begint te raken en dan voor al de scenes. Heb een 2e bridge liggen dus zou ik kunnen benutten

Gebruiken meer mensen 2 bridges en gebruiken jullie ze op hetzelfde Zigbee kanaal of op verschillende en wat is de meest voor de hand liggende splitsing? (boven en beneden bv)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:07
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit er aan te denken om alle verlichting buiten, die met timers gaat (stuk of 10), en de hal, wc, en overloop (motion sensors) op een aparte bridge te zetten.

Ik zit nog niet op de max, maar het loopt wel hard op langzamerhand :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Birdy D schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:24:
Gebruiken meer mensen 2 bridges en gebruiken jullie ze op hetzelfde Zigbee kanaal of op verschillende en wat is de meest voor de hand liggende splitsing? (boven en beneden bv)
Ik heb er 2 in gebruik, voorheen per verdieping maar tegenwoordig alleen nog 1 'test' kamer (uiteraard wel beiden op een ander kanaal). Echt practisch is het niet omdat je bijv niet altijd meer dan 1 hue bridge kan koppeleen en overweeg volledig op 1 verder te gaan. Zit nu ook al ruim over de 50 devices maar merk geen problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 26-09-2019 13:46 ]

• sheane
  • Niet online
Misschien heb je er wat aan:

Slaapkamer bevat 3 hue lampen: 2 bedlampjes en 1 plafond. Daarnaast een FoH schakelaar en voorlopig nog 1 dimmer.

De kamer is als volgt in de app:
Kamers:
  • Nightlights (beide bedlampjes)
  • Slaapkamer (plafondlamp)
Samen is het de zone: Bedroom

FoH schakelt aan de ene zijde plafond, aan de andere zijde de bedlampjes. Cyclet ook door scenes voor beide.
Dimmer schakelt (voor nu) beide bedlampje met ook hier scene doorschakeling.

Via All4Hue kan je echt nog veel verder gaan, maar ik had er niet echt meer zin in :D nadat ik het eerst op een andere manier had opgelost qua rooms/scenes/zones. Dit is wel echt de meest praktische oplossing. Met Assistant kom ik ook een heel eind. Let wel, deze is Engelstalig ingesteld dus mogelijk zitten er nog wat issues met hoe ver ze met de Nederlandse zijn.
DukeBox schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:57:
[...]

Niet helemaal, je kan ruimtes/lampen toevoegen aan zones, niet een ruimte opdelen in zones.

[...]

Dat is op zich wel wat ik in gedachte heb maar ik leun nogal zwaar op google home en daar kan je zones (nog) niet gebruiken. Mogelijk wanneer het uit Beta komt zijn er meer mogelijkheden maar dan zal het uiteindelijk meer werk zijn om weer 'terug' te wennen ;)

In jouw voorbeeld met een lamp zou het bij mij niet werken aangezien ik ze in 1 kamer wil hebben. Een schakelaar kan je alleen maar aan een (of meerdere) ruimtes koppelen een niet aan een enkele lamp.
Als je dan een scene maakt om lamp 1 uit te hebben en lamp 2 aan én omgekeerd, dan is het nooit mogelijk om beiden aan te hebben wanneer je die scenes gebruikt op je schakelaar.

Eigenlijk is het helemaal niet zo'n probleem omdat ik toch voornamelijk met scenes werk maar het gaat mij er meer om dat ik zelf meer wil bepalen wat ik doe met een schakelaar. Ik ben wel blij dat ik er bij mij in mijn woonkamer en keuken ben achtergekomen. In de slaapkamer zou ik er wel echt last van hebben omdat we beiden onafhankelijk onze bedlampen willen kunnen bedienen (wat nu wel overigens prima werkt middels google home).

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Dat is al meerdere keren voorgesteld maar helaas, je kan geen zones gebruiken buiten Hue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Birdy D schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:24:
Heb ook nog een vraagje..gezien mijn bridge aardig vol begint te raken en dan voor al de scenes. Heb een 2e bridge liggen dus zou ik kunnen benutten

Ik heb er 2, omdat ik teveel dimmer switches en motionsensors heb.
Mijn splitsing:
Alles wat ik via alexa/hoogle home wil bedienen zit op de 'hoofd'bridge, dus woonkamer, slaapkamers, badkamer enz.
Alles wat redelijk vanzelf gaat (motionsensors deuren/hal, automatisch geschakelde verlichting voor aquaria/planten, apparaten op slimme stekkers enz) danwel minder belangrijk is (kelder) zit op de tweede bridge.

Er kan maar 1 bridge bediend worden via Alexa/Google Home. In mijn geval is dat helemaal perfect, want als nu ik/iemand zegt "Alexa, turn off all lights" dan gaan mijn aquaria, servertje enz tenminste niet mee uit ;)
robkrekel schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:41:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zit er aan te denken om alle verlichting buiten, die met timers gaat (stuk of 10), en de hal, wc, en overloop (motion sensors) op een aparte bridge te zetten.

Ik zit nog niet op de max, maar het loopt wel hard op langzamerhand :+
Dat dus, ja.

[ Voor 15% gewijzigd door dragon2 op 26-09-2019 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Birdy D Ik heb het zelf niet, maar heb al wel met de gedachte gespeeld en hoe ik het dan zou moeten doen. Ten eerste lijkt het me dat je sowieso verschillende netwerken wilt maken, dus het wordt sowieso een ander kanaal. Verder zijn er een aantal splitsingen mogelijk die elk z'n voor en nadeel heeft.

Splitsen op plek zoals je zelf voorstelt. Voordeel is dat het relatief duidelijk is welke lamp waarbij hoort en alle lampen die in hetzelfde mesh netwerk zitten, zitten ook bij elkaar in de buurt. Nadeel is dat het switchen tussen bridges in de standaard app eigenlijk best lastig werkt. Stond je telefoon nog op boven en wil je beneden wat aan doen dan zijn het nogal veel handelingen die ook niet altijd even snel verlopen.

Je kunt ook splitsen op gebruik. Sommige lampen worden nooit met de app aan gedaan. Denk aan lampen op motion sensors of kamers waarbij je eigenlijk altijd een afstandsbediening gebruikt. Zet je al die lampen en accessoires op de ene bridge, en de lampen die je wel met je telefoon bediend op de andere. Voordeel is dat je in de app eigenlijk niet meer hoeft te switchen van bridge. Nadeel is echter wel dat het mesh netwerk lastig wordt wanneer 1 van de netwerken nogal verspreid is en er weinig tussenliggende lampen zijn.

Zelf heb ik ook nog over een hybride oplossing nagedacht. Ik was diyHue tegen gekomen. Dit is een virtuele hue bridge meerdere systemen aan kan sturen. Door vervolgens je beide bridges te ontsluiten via deze virtuele bridge kun je je app gewoon laten verbinden met deze virtuele bridge en kun je alle kamers aansturen in de app. Je hebt dan wel de voordelen, en niet de nadelen van de 'splitsen op plek' optie. Er zullen vast flink wat haken en ogen aan zitten (voor het aanpassen zul je waarschijnlijk alsnog aan moeten sluiten op de echte bridge bv), maar het leek mij eigenlijk best een leuke gebruikersvriendelijke oplossing.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Birdy D
dragon2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:50:
[...]

Ik heb er 2, omdat ik teveel dimmer switches en motionsensors heb.
Mijn splitsing:
Alles wat ik via alexa/hoogle home wil bedienen zit op de 'hoofd'bridge, dus woonkamer, slaapkamers, badkamer enz.
Alles wat redelijk vanzelf gaat (motionsensors deuren/hal, automatisch geschakelde verlichting voor aquaria/planten, apparaten op slimme stekkers enz) danwel minder belangrijk is (kelder) zit op de tweede bridge.
Beiden op hetzelfde of verschillend kanaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Erik1971 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:16:
[...]

Hmm, dat even aangaan naar 5% en dan terug dimmen naar 1% is een beperking van de hardware, die op deze manier door de software wordt omzeild, denk niet dat dit zomaar op te lossen is, alternatief is dat minimum dim level gelijk is aan die 5% opstart gedrag......

Bij ander fabrikanten van slimme verlichting zie dan vaak ook terug dat de minimum dim level veel hoger ligt dan die van de Hue producten. Dus is het vaak kiezen tussen het ene kwaad of het andere!

Moet zeggen dat het mij niet of nauwelijks opvalt met de normale hue lampen, ik heb de filament lampen nog niet live gezien, dus daar kan ik weinig over zeggen hoe hinderlijk het is, maar dat is meestal toch persoonlijk.
Dit lijkt op het zelfde fenomeen met bepaalde 'passieve' ledlampen en hun dimmer. Als je de dimmer kunt trimmen tot de laagst mogelijke dimstand 'gloeiende spijker' en je zet de lamp vervolgens uit en weer aan dan gaat de lamp niet aan. Tot dat je de dimmerknop opendraait (of indrukt) en de ledlamp vanzelfsprekend aanschiet op het veel fellere lichtniveau. Om vervolgens wel weer compleet terug te kunnen dimmen tot die eerdere diepste dimstand. De HUE lampen hebben dit mogelijk ook en doen daarom misschien die korte full light start, om de driver zeg maar 'wakker te schudden'.

Ik gok dat dit een beperking is van de dimbare leddriver, wat bij de ene lamp wel een probleem is en bij de andere lamp niet. Hierin kan je consessies doen, of een betere (duurdere) dimmer-leddriver configuratie toepassen.

Ik plaats ook wel eens Zigbee HUE dimactoren en trim dan het aangesloten licht ook tot niveau 'gloeiende spijker'. Bij het uit en weer aanzetten komt de lamp gewoon netjes en rustig op in 'gloeiende spijker' stand zonder full light start. Dus het kan wel, ook i.c.m. de HUE app. Het zit daarom echt in de hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Birdy D schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:09:
[...]

Maakt niet echt uit op welk kanaal, heb meerdere ZigBee netwerken op zelfde kanaal gehad met ook >30 routers en nooit iets van gemerkt. Is vooral Wifi waar je last van hebt!

• Wachten...
NeWSJuNK schreef op donderdag 26 september 2019 @ 06:29:
[...]

Maar toch jammer, Als ik de filament lampen vergelijk met de andere Hue lampen, dan ben ik toch aanzienlijk minder tevreden.

Het feit dat ze niet direct naar de juiste dimstand gaan, en het feit dat ze met regelmaat flikkeren stoort mij best wel. Ik heb inmiddels contact gehad met Philips en wacht op een reactie.

Ik hoop van harte dat het met een update nog aangepast kan worden, anders gaan deze lampen toch allemaal terug ben ik bang. Ik had dit zelf gewoon niet van z`n groot bedrijf als Philips verwacht.

Wellicht moet ik mijn verwachtingen bijstellen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Birdy D schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:09:
[...]

Ik heb ze op verschillend kanalen zitten. Geen idee of dat nodig is, overigens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Erik1971 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:50:
Maakt niet echt uit op welk kanaal, heb meerdere ZigBee netwerken op zelfde kanaal gehad met ook >30 routers en nooit iets van gemerkt. Is vooral Wifi waar je last van hebt!
Ik had bij bij 2 actieve media groepen op verschillende bridges maar het zelfde kanaal wel veel last van haperingen. Bij het wijzigen van 1 van de bridges ging dat verder probleemloos.

• NeWSJuNK
  • Laatst online: 00:45
ivootjuh schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:51:
[...]

Maar toch jammer, Als ik de filament lampen vergelijk met de andere Hue lampen, dan ben ik toch aanzienlijk minder tevreden.

Het feit dat ze niet direct naar de juiste dimstand gaan, en het feit dat ze met regelmaat flikkeren stoort mij best wel. Ik heb inmiddels contact gehad met Philips en wacht op een reactie.

Ik hoop van harte dat het met een update nog aangepast kan worden, anders gaan deze lampen toch allemaal terug ben ik bang. Ik had dit zelf gewoon niet van z`n groot bedrijf als Philips verwacht.

Lampen flikkeren niet hier. Mooi stabiel licht. Ik heb er zelf geen moeite mee.

• Erik1971
DukeBox schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:01:
[...]

Ik had bij bij 2 actieve media groepen op verschillende bridges maar het zelfde kanaal wel veel last van haperingen. Bij het wijzigen van 1 van de bridges ging dat verder probleemloos.
Waarschijnlijk had je beide bridges dicht bij elkaar staan? Of nog waarschijnlijker een WiFi router van je buren op een overlappend kanaal, daar kun je veel last van hebben!

Maar kan nooit kwaad om kanaal te wisselen zodat alle bridges een eigen kanaal hebben, maar hoeft niet, ieder netwerk heeft zijn eigen unieke sleutel. En zoveel radio verkeer heb je niet met ZigBee dat je last hebt van elkaars berichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Erik1971 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:07:
Waarschijnlijk had je beide bridges dicht bij elkaar staan?
Nee, een beneden en een op zolder. En een spectrum analyze gaf ook aan dat het kanaal vrijwel leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:51
ivootjuh schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:51:
[...]

Hier ook het flikkeren met bijvoorbeeld nightlight, erg irritant! Kan zijn dat het toevallig een verkeerde lamp is.....

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
roelzadh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:06:
[...]

Hier ook het flikkeren met bijvoorbeeld nightlight, erg irritant! Kan zijn dat het toevallig een verkeerde lamp is.....
Bel even met Philips Hue,

https://www2.meethue.com/nl-nl/ondersteuning/contact

Heb ik ook gedaan en zij zijn nu aan het kijken voor een oplossing. Op deze manier kan ik de lampen anders niet accepteren. Het is inderdaad met lage standen soms erg irritant veel aanwezig. (een stand die ik heel veel gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
ivootjuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:37:
[...]

Bel even met Philips Hue,

https://www2.meethue.com/nl-nl/ondersteuning/contact

Heb ik ook gedaan en zij zijn nu aan het kijken voor een oplossing. Op deze manier kan ik de lampen anders niet accepteren. Het is inderdaad met lage standen soms erg irritant veel aanwezig. (een stand die ik heel veel gebruik)
Ik heb deze lamp van Hue: https://www2.meethue.com/...-1-pack-a60/8718699688820 iedere avond constant aanstaan op minste stand en nergens last van. Misschien net enkele modellen met problemen? Zijn ze wel up to date?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:49:
[...]

Nee, een beneden en een op zolder. En een spectrum analyze gaf ook aan dat het kanaal vrijwel leeg was.
Kan een bridge trouwens achter een Switch geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
mvrooij schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:42:
[...]

Ik heb deze lamp van Hue: https://www2.meethue.com/...-1-pack-a60/8718699688820 iedere avond constant aanstaan op minste stand en nergens last van. Misschien net enkele modellen met problemen? Zijn ze wel up to date?
Ik ook niet met dit model..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Birdy D schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:23:
[...]

Ik ook niet met dit model..
Wellicht scheelt het per lamp hoor. Dat zou heel goed kunnen. Daarom is er nu een ticket aangemaakt bij Philips.

Zover ik weet is er nog geen update geweest voor de lampen. Na het installeren waren er geen verdere update beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:51
mvrooij schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:42:
[...]

Hier dezelfde lamp, alle updates. Maar de lichtsterkte is niet constant, die gaat retour. Eens kijken of een andere lamp het wel doet 😊

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Birdy D schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:22:
Ja tuurlijk, ethernet is ethernet.. (neem aan dat je een netwerk switch bedoeld).

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 27-09-2019 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Birdy D schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:22:
[...]

Als de switch aan je Wifi router hangt waarmee je smartphone of tablet met de HUE app verbinding heeft is dit geen probleem. Zelf heb ik dit ook zo zitten.
Een doorsnede switch is immers niet meer dan een digitaal stekkerblok voor meerdere apparaten op 1 stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10
Axewi schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:31:
Hmm ineens wil één van mijn Gen 3 white and color E27 lampen niet meer uit, zodra je de lamp uitzet springt 'ie direct weer aan op 100% met wit licht.
De lamp zelf reageerd wel gewoon wanneer ik de kleuren\scenes verander.

Ik kan online wel een topic vinden maar daar hebben ze het vooral over 110v en 220v verschillen en dat is bij mij niet aan de orde aangezien a) de lamp in NL gekocht is en b) de lamp al meer dan een jaar prima gewerkt heeft.

ik heb het volgende al gedaan:
- Lamp een nacht uit de fitting gehad.
- Bridge opnieuw opgestart.
- Lamp verwijderd en opnieuw toegevoegd op serienummer.
- alle apparaten uitgezet die een koppeling met de lamp hebben en via de hue sync app op mijn pc de lamp uit proberen te zetten.

Heeft iemand ervaring met dit probleem voordat ik de lamp opstuur?
Oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fruitschaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 17:09
Njay schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:06:
Tweakers,

Ik ben aan het verbouwen en zorg dat er altijd stroom op de schakelpunten staat. Daarna zet Niko schakelaar (Friends of Hue) en bijpassend schakelmateriaal er op. Deze schakelaar werkt batterijloos dus hoef je niet aan te sluiten op het stroomnetwerk. Dan heb je dus geen traditionele schakelaars meer, maar wel de mogelijkheid om ooit nog terug te gaan naar traditionele schakelaars.

Deze Friends of Hue schakelaar is nu in de aanbieding bij Gamma: https://www.gamma.nl/asso...s-hue-antraciet/p/B103615 ( tevens verkrijgbaar in wit) .

Er zijn overigens meerdere merken met vergelijkbare oplossingen.

PSN: Fruitschaaltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 02-10 21:14

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb me al suf gegoogled, maar kan het vooralsnog niet vinden. Ik heb net een 20 stuks GU10 Hue lampjes geinstalleerd. Deze hebben allemaal bluetooth, maar dat gebruik ik niet. Ik heb ze gewoon aan de bridge gekoppeld. Ik kan helaas nergens vinden hoe ik die 20 bluetooth signaaltjes kan uitschakelen (als het al kan). Weet iemand dit?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
arjandijk162 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:04:
Oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem
De lamp is bij mij daadwerkelijk defect, garantie was net afgelopen dus ik heb een nieuwe moeten aanschaffen :|
Beetje zuur aangezien de lamp verder nog prima werkt.

Gaat jou lamp ook met een soort korte fadeout uit i.p.v. direct uit zoals normaal?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je ze aan een bridge toevoegd stoppen ze met BT signalen zenden tenzij je ze eerder al gepaired had.
Bij het opnieuw op stroom zetten kun je ze overigens wel weer tijdelijk pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 10:10
Axewi schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:55:
[...]

De lamp is bij mij daadwerkelijk defect, garantie was net afgelopen dus ik heb een nieuwe moeten aanschaffen :|
Beetje zuur aangezien de lamp verder nog prima werkt.

Gaat jou lamp ook met een soort korte fadeout uit i.p.v. direct uit zoals normaal?
Heeft Philips je dit gemeld of ga je hier zelf vanuit? Er is namelijk zoiets als wettelijke 2 jaar garantie en garantie dat het product goed werkt tijdens zijn levensduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

arjandijk162 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:15:
Er is namelijk zoiets als wettelijke 2 jaar garantie..
Niet in NL, zie puntje 3: https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:01:
[...]

Als je ze aan een bridge toevoegd stoppen ze met BT signalen zenden tenzij je ze eerder al gepaired had.
Aha, goed om te weten. Ik heb het hele bluetooth verhaal overgeslagen, dus direct aan de bestaande bridge gekoppeld.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:00
Ik heb de daglichtgevoeligheid van een motion sensor helemaal naar beneden gezet. Er staat ook inactief, maar alsnog springt de lamp aan.

Iemand een idee?

• Hurricane
  • Laatst online: 03-10 18:22

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

NeutraleTeun schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 08:37:
Ik heb de daglichtgevoeligheid van een motion sensor helemaal naar beneden gezet. Er staat ook inactief, maar alsnog springt de lamp aan.

Iemand een idee?
Moet je hem niet helemaal omhoog zetten. Nu is de dachtlichtsensor dus uit geschakeld en reageert hij altijd op beweging. Wat probeer je precies te doen?

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-09 06:19
Hurricane schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 08:53:
[...]

Moet je hem niet helemaal omhoog zetten. Nu is de dachtlichtsensor dus uit geschakeld en reageert hij altijd op beweging. Wat probeer je precies te doen?
Yep, hij heeft helemaal gelijk!

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• NeutraleTeun
Als ik de slider naar boven beweeg dan komt er te staan,
Met het daglicht dat we nu meten in de kamer, zal beweging de lampen activeren.

Ik wil nu geen licht. Dan moet ik toch geen lampen activeren?
Slider naar beneden en er staat, zal de lampen niet activeren.

• Mystic_Vamp
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-10 21:14
Gister de hue filament lamp geprobeerd voor in de slaapkamer aan het plafond. Helaas is het licht tegen het gele aan. Vandaag gaat die weer retour.

Hopen op een filament ambiance in de toekomst.

• Serena
DukeBox schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:01:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Heb de filament ook aan de bridge gekoppeld, maar zie het BT signaal nog steeds.

• Serena
NeutraleTeun schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 09:28:
Als ik de slider naar boven beweeg dan komt er te staan,
Met het daglicht dat we nu meten in de kamer, zal beweging de lampen activeren.

Ik wil nu geen licht. Dan moet ik toch geen lampen activeren?
Slider naar beneden en er staat, zal de lampen niet activeren.
Dat zou het moeten doen idd, je hebt gelijk, ik dacht dat je juist wilde dat ze altijd aangaan. Mijn fout...

• NeutraleTeun
Mja. In overview staat voldoende daglicht en inactief. Maar toch springt de lamp aan.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:31
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag beginnen met Philips Hue. Ik wil dus een starterskit kopen. Nu zie ik dat er bij Bol.com drie starterskits zijn:

- wit en gekleurd: https://www.bol.com/nl/p/...dg48ZLPQ.1.5.ProductTitle
- warmwit licht: https://www.bol.com/nl/p/...YD6J5EYQ_0.1.ProductTitle
- white ambiance: https://www.bol.com/nl/p/...YD6J5EYQ_0.3.ProductTitle

In kleurtjes ben ik niet geïnteresseerd, maar ik vind het wel prettig om wit in te kunnen stellen (blauw licht eruit filteren, meer warm, etc.). Er zit een groot prijsverschil tussen de startersets.

Welke set raden jullie aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 00:07

job

giantgiantus schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:59:
In kleurtjes ben ik niet geïnteresseerd, maar ik vind het wel prettig om wit in te kunnen stellen (blauw licht eruit filteren, meer warm, etc.). Er zit een groot prijsverschil tussen de startersets.

Dan moet je de white ambiance kopen.

• Birdy D
Dan altijd voor de White ambiance kiezen!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Serena schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:21:
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Heb de filament ook aan de bridge gekoppeld, maar zie het BT signaal nog steeds.
Nee, ze reageren alleen op een identify oftewel, als jij scant voor BT devices zullen ze een reactie geven. Ze sturen niet meer uit zichzelf een status update. Ook als je ze na dat ze paired zijn aan een bridge toevoegt zie je dat in de app de status achterloop van de lampen die via BT gekoppeld staan (moet je wel met 2 verschillende devices testen want op 1 telefoon kan je niet zowel BT als via de bridge een lamp beheren).

• Serena
DukeBox schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:49:
[...]

Nee, ze reageren alleen op een identify oftewel, als jij scant voor BT devices zullen ze een reactie geven. Ze sturen niet meer uit zichzelf een status update. Ook als je ze na dat ze paired zijn aan een bridge toevoegt zie je dat in de app de status achterloop van de lampen die via BT gekoppeld staan (moet je wel met 2 verschillende devices testen want op 1 telefoon kan je niet zowel BT als via de bridge een lamp beheren).
Ah duidelijk! Zag hem idd naar voren komen in de app HomeScan.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zeker duidelijk, dank! Maar ik heb toch aardig wat gegoogeld, hoe had ik dit elders kunnen terugvinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 23:27
giantgiantus schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:59:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil graag beginnen met Philips Hue. Ik wil dus een starterskit kopen. Nu zie ik dat er bij Bol.com drie starterskits zijn:

- wit en gekleurd: https://www.bol.com/nl/p/...dg48ZLPQ.1.5.ProductTitle
- warmwit licht: https://www.bol.com/nl/p/...YD6J5EYQ_0.1.ProductTitle
- white ambiance: https://www.bol.com/nl/p/...YD6J5EYQ_0.3.ProductTitle

Wel even kijken hoe warm-wit je het licht wil hebben!
De Ambience lampen hebben een kleurtemperatuur van 2200K tot 6500K
De White & Color lampen hebben een kleurtemperatuur van 2000K tot 6500K

Laatstgenoemde kunnen dus nog iets warmer wat kleurtemperatuur betreft.
Dit kun je zeker zien als je de lampen door elkaar zou gebruiken.

Ik heb beide en daarom toch in de woonkamer de White &Color uitvoering en in een andere ruimte alleen de Ambience lampen.

Heb ze eigenlijk ook altijd op zeer warmwit licht ( 2000K ) staan als ik TV in de woonkamer kijk.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Serena schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:21:
[...]

Hier ook. Wel annoying, niet de hele buurt hoeft te zien dat we hue hebben..

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

IJsbeer schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 16:24:
Hier ook. Wel annoying, niet de hele buurt hoeft te zien dat we hue hebben..
Buiten de naam HUE is er niets aan op te maken. Anders dan de diverse telefoons, chrome casts en audio speakers e.d. hier in de buurt

• dewaal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-09 20:49
klopt het dat de nieuwe serie met blutetooth ook gewoon op je bridge kan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

dewaal schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:06:
klopt het dat de nieuwe serie met blutetooth ook gewoon op je bridge kan draaien?
Scroll up a little ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:33
Weet iemand of je deze ook kan inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

botech schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:15:
Weet iemand of je deze ook kan inkorten?
Ja, staat toch gewoon bij de afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:33
DukeBox schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:14:
[...]

Ja, staat toch gewoon bij de afmetingen?
Sorry, niet gezien. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heeft iemand toevallig een tip voor het volgende "probleem"?

In de woonkamer/keuken hangen lampen die aangaan bij voldoende "donkerte" en beweging. Dus donker en niemand thuis, lampen blijven uit, zodra je binnenkomt, lampen gaan aan.

Wat ik echter niet kan, is, zodra, bijvoorbeeld in de ochtend, het lichter wordt, de lampen vanzelf weer uitgaan, onafhankelijk van beweging.

Ik heb wel hue lab formules gevonden die omgekeerd doen, dus lampen aan bij duisternis, ongeacht beweging en lampen uit bij geen beweging, maar dat is niet wat ik zoek (als ik stil of net buiten bereik van de sensor zit bv.)

Op zich is wat ik wil toch geen rare wens? Ik kom in het donker binnen, lampen aan (is al mogelijk). Ik ga in het donker weer weg, doe zelf de lampen uit (is al mogelijk). Ik blijf binnen tot het licht wordt, lampen gaan automatisch uit (onmogelijk blijkbaar).

Ik heb het nu "opgelost" door op een vast tijdstip alles uit te laten gaan, maar dat houdt geen rekening met seizoenen, weersomstandigheden, etc.

Zie ik iets over het hoofd of moet ik echt een domotica systeem gaan bouwen voor zoiets banaals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Fly-guy schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:46:

In de woonkamer/keuken hangen lampen die aangaan bij voldoende "donkerte" en beweging. Dus donker en niemand thuis, lampen blijven uit, zodra je binnenkomt, lampen gaan aan.

Wat ik echter niet kan, is, zodra, bijvoorbeeld in de ochtend, het lichter wordt, de lampen vanzelf weer uitgaan, onafhankelijk van beweging.

Ik heb wel hue lab formules gevonden die omgekeerd doen, dus lampen aan bij duisternis, ongeacht beweging en lampen uit bij geen beweging, maar dat is niet wat ik zoek (als ik stil of net buiten bereik van de sensor zit bv.)

Op zich is wat ik wil toch geen rare wens? Ik kom in het donker binnen, lampen aan (is al mogelijk). Ik ga in het donker weer weg, doe zelf de lampen uit (is al mogelijk). Ik blijf binnen tot het licht wordt, lampen gaan automatisch uit (onmogelijk blijkbaar).

Ik heb het nu "opgelost" door op een vast tijdstip alles uit te laten gaan, maar dat houdt geen rekening met seizoenen, weersomstandigheden, etc.

Zie ik iets over het hoofd of moet ik echt een domotica systeem gaan bouwen voor zoiets banaals?
Een in dit topic vaker besproken tekortkoming van HUE welke vooralsnog half op te lossen is met een Labs formule. Contact gehad met HUE of er geen uitbreiding in de HUE app kan komen om de interne schemerschakelaar in de sensor apart te gebruiken voor de programmering op basis van licht/donker. Hieruit kwam niet meer dan de toezegging dat alle klant-ideeën meegenomen worden in de overwegingen voor de toekomstige updates. Tot die tijd kun je dit wel doen met alternatieve HUE apps of Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 16:12
arjandijk162 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:15:
Heeft Philips je dit gemeld of ga je hier zelf vanuit? Er is namelijk zoiets als wettelijke 2 jaar garantie en garantie dat het product goed werkt tijdens zijn levensduur
Dat is het bericht vanuit Philips ja. De lamp is net over de 2 jaar heen en dus willen ze niets meer doen.
Verder geloof ik best wel dat er nog zoiets is als garantie voor de verwachte levensduur maar er is een groot verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen.
Voor mij is het de moeite niet waard om er een hoop energie in te steken met een welles niettus spelletje met Philips.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Theo74 schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:10:
[...]

Een in dit topic vaker besproken tekortkoming van HUE welke vooralsnog half op te lossen is met een Labs formule. Contact gehad met HUE of er geen uitbreiding in de HUE app kan komen om de interne schemerschakelaar in de sensor apart te gebruiken voor de programmering op basis van licht/donker. Hieruit kwam niet meer dan de toezegging dat alle klant-ideeën meegenomen worden in de overwegingen voor de toekomstige updates. Tot die tijd kun je dit wel doen met alternatieve HUE apps of Domoticz.
Heb ook al een paar keer een mailtje gestuurd, maar dat wordt waarschijnlijk nooit gelezen.

Wel jammer, gezien de extreem simpele oplossing die mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hen3s
NeutraleTeun schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:59:
Mja. In overview staat voldoende daglicht en inactief. Maar toch springt de lamp aan.
Ik had zelfde met installatie. Toen zag ik via homekit dat hij ALTIJD op 1 Lux stond.
Na updaten van de sensor, was het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40

Hier ben ik ook al lang naar op zoek. Heb sensor couple voor de benedenverdieping ingesteld en gaat netjes aan bij te weinig licht. Dat heeft wel als gevolg dat alles de hele dag aan blijft als ze op een donkere ochtend getriggerd worden.
Ik heb nu een routine gemaakt die iedere ochtend de lampen beneden uitzet.
Als het op dat moment alsnog te donker is gaan ze direct weer aan bij beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hen3s schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:46:
[...]

Ik had zelfde met installatie. Toen zag ik via homekit dat hij ALTIJD op 1 Lux stond.
Na updaten van de sensor, was het goed.
Als het goed is, is alles up to date.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZCbg688s/Screenshot-20190929-192053-com-philips-lighting-hue2.jpg

Zou wel kunnen dat er intern iets niet klopt.
De sensor van de hal werkt eigenlijk wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hen3s
NeutraleTeun schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:23:
[...]

Als het goed is, is alles up to date.
[Afbeelding]

Zou wel kunnen dat er intern iets niet klopt.
De sensor van de hal werkt eigenlijk wel prima.
Mmh klopt; is de juiste versie.
“ Software version: 6.1.1.27575

Fix for light level sensor issue observed by some users.”

Misschien toch even compleet ontkoppelen en weer opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Marsman83 schreef op zondag 29 september 2019 @ 18:10:
[...]

Hier ben ik ook al lang naar op zoek. Heb sensor couple voor de benedenverdieping ingesteld en gaat netjes aan bij te weinig licht. Dat heeft wel als gevolg dat alles de hele dag aan blijft als ze op een donkere ochtend getriggerd worden.
Ik heb nu een routine gemaakt die iedere ochtend de lampen beneden uitzet.
Als het op dat moment alsnog te donker is gaan ze direct weer aan bij beweging.
@Fly-guy

Toch kan ik me ook ergens voorstellen dat het wat complicaties geeft.
Als ik het namelijk goed begrijp, wil je dat als de lampen aan zijn gegaan omdat het donker 'was' En later de zon bijvoorbeeld opkomt (en het dus lichter wordt). De lampen automatisch weer uitgaan toch?

Ik denk dat dit niet helemaal gaat werken zoals je in je hoofd hebt. Mocht de sensor later namelijk nog een keer meten, dan is het sowieso te licht, omdat de lamp aan is gegaan. Kortom je krijgt een eindeloos aan/uit spelletje

Lux wordt gemeten, en er is beweging.
lampen gaan aan omdat het te donker is en er beweging is.
Lampen staan aan
Lux waarde wordt weer gemeten
Nu is het te licht in de kamer (door de lampen)
Lampen gaan weer uit
Lux wordt weer gemeten en er is beweging.
lampen gaan aan omdat het te donker is en er beweging is.
etc...
etc..
etc....

Je zou dan echt met tijdzones en seizoenen moeten werken binnen Hue labs.

Edit: Onderstaande is niet op jou van toepassing, aangezien je het in de woonkamer gebruikt, en mogelijk op een plek bent waar geen beweging is. Bovenstaande blijft echter van toepassing, dat de Luxwaarde veranderd zodra de lamp aangaat

Maar buiten dat, is het niet veel makkelijker om met een tijdsbestek van 2 minuten o.i.d. te werken?
Hier heb ik sensoren op de gang, overloop, badkamer en toilet en gaan alleen aan als het donker genoeg is. Om de zoveel tijd checkt de sensor of er nog beweging is. Zo ja, dan blijven ze aan staan. en zo niet dan gaan ze automatisch weer uit.

Ze blijven hier nooit langer dan 2 minuten aan staan, nadat er geen beweging meer is geweest en zullen ze uberhaupt niet aan gaan als het al licht genoeg is in de kamer!

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 29-09-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971

Zit gewoon in standaard Hue app, je moet gewoon een routine aanmaken die bij zonsopkomst de lampen uitzet! @Marsman83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Axewi schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:40:
[...]

Dat is het bericht vanuit Philips ja. De lamp is net over de 2 jaar heen en dus willen ze niets meer doen.
Verder geloof ik best wel dat er nog zoiets is als garantie voor de verwachte levensduur maar er is een groot verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen.
Voor mij is het de moeite niet waard om er een hoop energie in te steken met een welles niettus spelletje met Philips.
Voor garantie buiten de fabrieksgarantie moet je niet bij de fabrikant zijn, maar bij de verkopende partij!

Je zou voor een Hue lamp een levensverwachting van ongeveer 5 jaar mogen verwachten, dus binnen die periode mag je een coulante oplossing verwachten van verkopende partij (e.g. Korting op nieuwe lamp)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Erik1971 schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:23:
[...]

Zit gewoon in standaard Hue app, je moet gewoon een routine aanmaken die bij zonsopkomst de lampen uitzet! @Marsman83
Dat kan ook idd, echter wil ik ook automatisch het licht aan op een donkere bewolkte dag. Eigenlijk altijd als er beweging is en te weinig licht.
Dat werkt prima alleen uitgaan is een dingetje.
Automatisch ut na x tijd geen beweging zou prima zijn echter gaat dit niet op als we op de bank zitten/liggen en film kijken.
Zelfs met 2 sensors in de woonkamer zet hij vaak het licht uit terwijl we nog in de kamer zijn.
Mijn vrouw vind dat super irritant dus heb het nu op 2uur gezet, daardoor dus hele dag alles aan indien s'ochtends getriggerd.
Nu kunnen we de lampen alsnog uitzetten met de dimmer en dat gaat ook prima.
Mijn doel is echter dat alles automatisch gaat, nooit meer handmatig iets doen en toch altijd het gewenste licht op het juiste moment d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:26
Ik heb afgelopen weekend 9 Philips Hue Filament lampen aangeschaft (6x Edison en 3x Globe) en tot nu toe helemaal geen last van knipperen/flikkeren of iets dergelijks. Zeer tevreden met de aankoop, dus het zal misschien toch aan een bepaalde batch o.i.d. liggen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Marsman83 schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:12:
[...]
Mijn doel is echter dat alles automatisch gaat, nooit meer handmatig iets doen en toch altijd het gewenste licht op het juiste moment d:)b
Ik vraag me toch af of dat wel te realiseren is zonder dat je een superstrak schema hebt. Soms ben ik om 22:00 nog bezig met paperassen of heb ik om een andere reden veel licht nodig. Andere keren heb ik dat niet en wil ik relaxed licht. Ik zou niet weten hoe Hue dat moet weten wat mijn behoeften zijn, behalve als ik het vertel via Google Home. Maar dan druk ik nog liever op een knopje van een dimmerswitch.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Erik1971 schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:23:
[...]

Dit is een vaker gehoorde reactie, alleen dit keer erg overtuigd met een "!" er bij.
Helaas moet ik je teleurstellen, dit is niet de oplossing.

De zonsopkomst en ondergang in de HUE app zijn astronomische tijden die vanzelfsprekend nooit van toepassing kunnen zijn op alle situaties. In de woning met weinig dachtlichtintreding is het immers sneller schemerig dan in het open veld. En visa versa.
Daarom wil @Marsman83 graag een schemerschakelaar oplossing die lokaal werkt. En de schemerschakelaar zit in de bewegingssensoren van HUE, echter is deze schemerfunctie niet apart in te stellen middels de HUE app. Je kunt middels de HUE app geen verlichting aan en uit schakelen op basis van het gemeten omgevingslicht zoals een reguliere schemerschakelaar dit doet. Dit is een terkortkoming vind ik zelf omdat het met bepaalde HUE apps van derden en Domoticz wel kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Theo74 op 30-09-2019 14:01 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic