[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.150.363 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Pfff... had een paar pagina`s terug gelezen en kon het nIet vinden.
Had nėt iets verder moet kijken dus....sorry!

Erg bedankt voor de info! Die ga ik direct kopen zodra ze er zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:27
WaMeLiNoS schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:18:
[...]

Zelfde issue hier. Recent een reboot gehad, verder niets aangepast. Heb de routines allemaal verwijderd, 2 stuks opnieuw toegevoegd, maar ze triggeren niets momenteel. Nog ideeën?
Hier ging het gisteravond weer goed nadat ik alle routines aan en uit had gezet. Heel vreemd, was ook de eerste keer dat ik dit issue had.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-09 13:02
JTB81 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Hier ging het gisteravond weer goed nadat ik alle routines aan en uit had gezet. Heel vreemd, was ook de eerste keer dat ik dit issue had.
Er is altijd wel iets wat niet werkt na een update, dus na een update (app of bridge) vink ik alle routines nog maar eens aan en haal de bridge even een half minuutje van het stroom en dan werkt alles wel weer (tot nu toe) maar het is wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:06
RobertMe schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:00:
[...]

Soms heb je een pack met dimmer. Dit is in ieder geval zo bij de E27 white. In dat geval is de dimmer direct gekoppeld aan de dimmer. Echter heb je dan geen ondersteuning voor scenes en kun je uiteraard niet de lampen bedienen via de app.

De bridge is dus niet vereist, maar zul je in 99% van de gevallen wel willen gebruiken. Maar ook als je een bridge hebt kun je de dimmer direct gekoppeld laten aan de lampen. Zo kun je bv ook nog zorgen voor een backup op het moment dat de bridge het om wat voor reden het niet doet. Met de dimmer kun je dan dus nog de bridge bypassen om de lampen aan/uit te doen.
Uiteraard is het wel logischer om de dimmer aan de bridge te koppelen, waarbij je ook scenes kunt koppelen aan de knoppen etc.
Ik quote deze na anderhalf jaar, een betere post in 197 pagina's was er niet voor mijn vraag.

Ik heb deze situatie nu, afgelopen weekend een bridge geinstalleerd en een E27 met hue dimmer erop aangesloten. Nu ziet de dimmer die E27 niet meer. Klopt dat of moet ik de dimmer opnieuw instellen? (zonder de verbinding met de bridge te verliezen)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
cbr600f4i schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Ik quote deze na anderhalf jaar, een betere post in 197 pagina's was er niet voor mijn vraag.

Ik heb deze situatie nu, afgelopen weekend een bridge geinstalleerd en een E27 met hue dimmer erop aangesloten. Nu ziet de dimmer die E27 niet meer. Klopt dat of moet ik de dimmer opnieuw instellen? (zonder de verbinding met de bridge te verliezen)
Dimmer resetten met een paperclip oid, dan via accessoires toevoegen en lamp ff opnieuw instellen in je dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:06
Birdy D schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 13:28:
[...]

Dimmer resetten met een paperclip oid, dan via accessoires toevoegen en lamp ff opnieuw instellen in je dimmer.
Bedankt, dat gaan we vanavond even proberen

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
JTB81 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 09:40:
[...]

Hier ook een stukje routine niet afgewerkt. Buiten Tweakers ook lotgenoten gevonden waarvan een deel bevestigde dat deze routines zich meestal na een dag vanzelf herstellen.
In mijn routine instellingen stond er 1 zelfs uit, dus aangezet en afgewacht. Gisteren ging het weer goed.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
Plint schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:35:
Wij zitten midden, of eerder aan het einde van een grondige verbouwing. Hierbij is ook al het elektra vervangen. In ons plan hebben we deels rekening gehouden met slimme verlichting (HUE + bewegingsensor) en deels ook gewone schakelaars om fysieke knoppen te hebben.

Nu puntje bij paaltje komt en ik me steeds meer inlees in het HUE + Hue and friends ga ik heel hard twijfelen of ik het niet wat verder uit kan breiden.

situatie zie tekening:
komt binnen op de 2e verdieping, meteen trap op naar 3e verd. Daar heb je een gang die rond gaat naar meerdere kamers en een trap naar de 4e verd.

[Afbeelding]

BLAUW Het plan nu is om in de gang op de 3e verd. twee bewegingsensors te plaatsen die de 4 spots (miliskin inbouw rond) aan laten gaan in de gang. Dit afgesteld op aanwezig licht overdag wel of niet aan, en in de nacht gedimd licht op basis van tijd.

ROOD Nu zou ik het liefst willen dat ook de wc verlichting hetzelfde patroon volgt als in de gang, dus snachts gedimd volgens tijd van de dag. Maar wel met een fysieke schakelaar.
Ook voor de spots bij binnenkomst, en de spots bij de trap naar de 4e verd zou het mooi zijn dat ze allemaal hetzelfde patroon volgen.

*bij nader inzien ga ik de spots bij binnenkomst bij de trap ook op een bewegingsensor aansluiten.

Moet ik sowieso afzien van de gewone schakelaars (ik lees dat dit niet werkt met HUE) ?
En is het uberhaubt mogelijk wat ik zou willen qua samenhang spots?
En met jullie ervaring :) is het slimmer om meteen voor de slimme schakelaars te kiezen en deze bovenop de al aangelegde schakelaars te monteren?
Persoonlijk beperk ik bewegingssensoren tot het toilet, al is het om vuile handjes aan de schakelaars te voorkomen, of als oplossing voor kinderen die het licht aanlaten na bezoek.
Bewegingssensoren in verkeersgangen zie je meer in algemene of openbare ruimtes van gebouwen en minder vaak tot niet in een woning. Het kan zondermeer maar de praktijk leert dat het vaak toch onhandig, te vaak ongebruikt, of zelfs overbodig is.
En als je de HUE sensoren wilt gebruiken om de verlichting automatisch aan te laten gaan onder een bepaalde luxwaarde dan lukt dit niet met de HUE app alleen. Dan moet je of HUE Labs formules toepassen, die vervolgens je sensoren compleet overnemen waardoor zelf aanpassen niet meer kan, of je moet delen van de HUE besturing, zoals alleen het gebruik van de schemerschakelaar in de HUE sensor, extern doen via derden apps, of het meer overzichtelijke Domoticz. Waarbij Domoticz altijd actief moet zijn, dus op je NAS installeren, of op een permanent actieve PC installeren.
Helaas is de HUE app nog niet zo ver dat dit alles wel mogelijk is, tot frustratie van velen omdat het met andere apps of programma's dus wel gewoon kan.

Je kunt met schakelaars blijven werken maar dan wordt het HUE verhaal iets anders. Je kunt de vaker besproken Zigbee dimmermodules nemen van bijvoorbeeld ROBBshop en hierop elk type verlichting naar wens aansluiten. Deze modules laten zich in de HUE app zien als een 1 kleur dimbare lamp welke simpel te hernoemen is zodat het overzichtelijk blijft. De module zelf past in een moderne inbouwdoos van 50mm diep waardoor er ook nog een inbouwschakelaar overheen/bij past. Al is enig geduld en liefst wat ervaring soms wel makkelijk. En niet minder belangrijk, je moet in de inbouwdoos altijd een blauwe nuldraad hebben.
De Zigbee modules hebben als voordeel dat je er een pulsschakelaar op aan kunt sluiten, 1x drukken is aan, nogmaals drukken is uit, ingedrukt houden is feller en nogmaals ingedrukt houden is dimmen. Hierop sluit je vanzelfsprekend terugverende pulsdrukkers aan die elk enigszins bekend merk schakelmateriaal in zijn assortiment heeft. Hierdoor kun je de bestaande aan/uit wissel/serie/kruis schakelaars vervangen voor een gelijk merk en design type pulsschakelaar waardoor elke bewoner zonder app of interesse in domotica gewoon analoog het licht aan kan blijven doen. En omdat deze dimmermodules in de HUE app worden opgenomen kun je ze alsnog koppelen aan alle acties zoals je met normale HUE lampen ook kunt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:07
Theo74 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Bewegingssensoren in verkeersgangen zie je meer in algemene of openbare ruimtes van gebouwen en minder vaak tot niet in een woning. Het kan zondermeer maar de praktijk leert dat het vaak toch onhandig, te vaak ongebruikt, of zelfs overbodig is
Hier ben ik het zo niet mee eens. Ik vind de sensoren in de hal, en overloop/trap ideaal. Zeker als je met een wasmand oid de trap op wil, dan hoef je niet die schakelaar weer om te zetten of in het donker de trap op te gaan.

edit: Ook in de bijkeuken komt er eentje te hangen die 1 spotje aan stuurt. De rest zal via een dimmer gaan. Wel bij geen beweging alles weer uit.

[ Voor 10% gewijzigd door robkrekel op 19-08-2019 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 17:11
robkrekel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 16:07:
[...]
Hier ben ik het zo niet mee eens. Ik vind de sensoren in de hal, en overloop/trap ideaal. Zeker als je met een wasmand oid de trap op wil, dan hoef je niet die schakelaar weer om te zetten of in het donker de trap op te gaan.

edit: Ook in de bijkeuken komt er eentje te hangen die 1 spotje aan stuurt. De rest zal via een dimmer gaan. Wel bij geen beweging alles weer uit.
Heb er hier ook één in de bijkeuken, keuken, toilet en buiten hangen. Zeker een meerwaarde! Heb er nog één in de la liggen voor de hal, op de overloop gaat er misschien ook nog wel één komen. Mijn vrouw wil ook niet meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Zantingh
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-05-2021
Hier hangen ze ook in de bijkeuken, keuken, gang, trap en overloop. Alleen de woonkamer schakel ik nog met een dimmerswitch. Zou niet anders meer willen. In de slaapkamers heb ik geen hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Kan de LivingColors niet op een andere kleur aan gaan zoals je deze als laatste hebt ingesteld? Nu gaat ie steeds aan vanuit een routine waarin de "Helder" scene gekozen is en dan pakt ie de "gewone" kleur licht.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Theo74 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

Persoonlijk beperk ik bewegingssensoren tot het toilet, al is het om vuile handjes aan de schakelaars te voorkomen, of als oplossing voor kinderen die het licht aanlaten na bezoek.
Bewegingssensoren in verkeersgangen zie je meer in algemene of openbare ruimtes van gebouwen en minder vaak tot niet in een woning. Het kan zondermeer maar de praktijk leert dat het vaak toch onhandig, te vaak ongebruikt, of zelfs overbodig is.
En als je de HUE sensoren wilt gebruiken om de verlichting automatisch aan te laten gaan onder een bepaalde luxwaarde dan lukt dit niet met de HUE app alleen. Dan moet je of HUE Labs formules toepassen, die vervolgens je sensoren compleet overnemen waardoor zelf aanpassen niet meer kan, of je moet delen van de HUE besturing, zoals alleen het gebruik van de schemerschakelaar in de HUE sensor, extern doen via derden apps, of het meer overzichtelijke Domoticz. Waarbij Domoticz altijd actief moet zijn, dus op je NAS installeren, of op een permanent actieve PC installeren.
Helaas is de HUE app nog niet zo ver dat dit alles wel mogelijk is, tot frustratie van velen omdat het met andere apps of programma's dus wel gewoon kan.
Een mooi verhaal maar helaas niet korrekt het is gewoon mogelijk om bewegingssensoren met een hue app en op de lichtsterkte die je wenst en de tijdsduur die je wenst in te stellen zonder fratsen uit te halen .
Ik heb thuis in een appartement met 2 volwassenen ongeveer 7 sensoren en die werken perfekt zoals wij willen en schakelaars die gebruiken wij al lang niet meer .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
leekers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 06:35:
[...]

Een mooi verhaal maar helaas niet korrekt het is gewoon mogelijk om bewegingssensoren met een hue app en op de lichtsterkte die je wenst en de tijdsduur die je wenst in te stellen zonder fratsen uit te halen .
Ik heb thuis in een appartement met 2 volwassenen ongeveer 7 sensoren en die werken perfekt zoals wij willen en schakelaars die gebruiken wij al lang niet meer .
Klopt helemaal!! Ik heb 6 sensoren en alles werkt prima zoals ik het graag wil. Ik gebruik dan weliswaar iConnectHue, omdat je dan gewoon iets meer mogelijkheden hebt.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmgep
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik wil olisto gebruiken i.c.m. hue.
Omdat je de sunset zo zou kunnen gebruiken dat de verlichting aan gaat als de zon opkomt.
Dit wil ik toepassen in het binnenhok van mn voliere zodat de vogels daar over daglicht kunnen beschikken.
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld in olisto maar de verlichting gaat sochtends niet aan en savonds niet uit. ik gebruik een osram smartplug, maar dat zou toch gewoon moeten werken?

https://drive.google.com/...JF_fSUlo/view?usp=sharing

zie ik wat over het hoofd?
Heeft iemand dan de goede tips voor me (alvast bedankt ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
funske schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Klopt helemaal!! Ik heb 6 sensoren en alles werkt prima zoals ik het graag wil. Ik gebruik dan weliswaar iConnectHue, omdat je dan gewoon iets meer mogelijkheden hebt.
OK, interessant. Dus jij beweert dat je met iConnectHue het zo kan instellen dat mijn verlichting aangaat vanaf het aantal LUX onder een bepaalde waarde gaat + beweging?

Want nu heb ik de instelling dat het gewoon aangaat vanaf een bepaald uur. Dat ga ik in de loop van het jaar regelmatig moeten aanpassen omwille van stand van de zon. Bij donkere, grijze dagen is het zelfs mogelijk dat die verlichting overdag ook aan moet. Dus dit zal dan handmatig moeten gebeuren.

De App is namelijk betalend (en enkel op iOS?) dus ik wil zeker zijn dat ik niet een nutteloze aankoop doe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Sphinkx schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:12:
[...]

OK, interessant. Dus jij beweert dat je met iConnectHue het zo kan instellen dat mijn verlichting aangaat vanaf het aantal LUX onder een bepaalde waarde gaat + beweging?
Ik heb (gelukkig) geen Iphone maar kan het gewoon met mijn android instellen .
Mijn motion sensoren gaan aan bij beweging en bij bepaalde lichtinval in huis en dan kan ik ook de sensor in nacht uitschakelen als ik dat zou willen (bepaalde uren).
Ik heb zelfs 2 katten dus de sensoren hangen zo dat die ze niet triggeren 's nachts .

Google is je vriend

https://iconnecthue.com/features/

[ Voor 22% gewijzigd door leekers op 20-08-2019 12:10 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
leekers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:06:
[...]

Ik heb (gelukkig) geen Iphone maar kan het gewoon met mijn android instellen .
Mijn motion sensoren gaan aan bij beweging en bij bepaalde lichtinval in huis en dan kan ik ook de sensor in nacht uitschakelen als ik dat zou willen (bepaalde uren).
Ik heb zelfs 2 katten dus de sensoren hangen zo dat die ze niet triggeren 's nachts .

Google is je vriend

https://iconnecthue.com/features/
Al meerdere keren hier in het topic ter sprake gekomen. De combi die ik graag wil hebben gaat niet met de standaard Hue app. iConnectHue is er enkel op iOS. Ik heb ook geen iPhone, wel een iPad.

Had de features ook al helemaal doorlopen maar niet echt zekerheid daarover gekregen dat wat ik wil mogelijk is. Dus lichten aan vanaf dat er beweging is + LUX onder bepaalde waarde.

@funske beweert nu dat dit wel mogelijk is met de iConnectHue app. Misschien ook mogelijk bij Android apps maar dat zal dan een andere naam hebben. Geen issue voor mij en dit is het voordeel om Android en iOS devices te hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:26

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Sphinkx schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Al meerdere keren hier in het topic ter sprake gekomen. De combi die ik graag wil hebben gaat niet met de standaard Hue app. iConnectHue is er enkel op iOS. Ik heb ook geen iPhone, wel een iPad.

Had de features ook al helemaal doorlopen maar niet echt zekerheid daarover gekregen dat wat ik wil mogelijk is. Dus lichten aan vanaf dat er beweging is + LUX onder bepaalde waarde.

@funske beweert nu dat dit wel mogelijk is met de iConnectHue app. Misschien ook mogelijk bij Android apps maar dat zal dan een andere naam hebben. Geen issue voor mij en dit is het voordeel om Android en iOS devices te hebben :)
Is dit wat je bedoelt? (Dit is dus iConnectHue)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gecrdYs8pYEHLw59UZKjZ4lb/full.png

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sphinkx
Dat is het @Tomba !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
[...]

Jij geeft hoop, super!
Misschien kun je mij stapsgewijs uitleggen hoe je met de standaard HUE app een lamp aan/uit schakelt op een ingstelde luxwaarde van een bewegingssensor. Dus bij genoeg schemer aan en bij genoeg licht weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Tomba schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:19:
Is dit wat je bedoelt? (Dit is dus iConnectHue)
Dat is toch het zelfde als in de standaard Hue app ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:26

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

DukeBox schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:03:
[...]

Dat is toch het zelfde als in de standaard Hue app ?
Als jij t zegt :p Die gebruik ik nooit dus kan er niks over zeggen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tomba schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Als jij t zegt :p Die gebruik ik nooit dus kan er niks over zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.macrumors.com/article-new/2019/03/hueadjustmentsettings-800x516.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphinkx
@DukeBox maar met die instellingen gaat je licht enkel aan tussen 23u en 8u bij beweging. Dus voor 23u gaat je licht niet aangaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Sphinkx schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:11:
@DukeBox maar met die instellingen gaat je licht enkel aan tussen 23u en 8u bij beweging. Dus voor 23u gaat je licht niet aangaan...
Je kan de tijd gewoon aanpassen of in meerdere tijdsvakken opdelen zodat hij dan anders reageert (bijv. overdag helder, 's nachts zwak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Exact, wat @DukeBox uitlegd is een combinatie van lichtwaarde t.o.v. schakelactiviteit. Als het donker genoeg is en er is beweging, dan mag de bewegingssensor een lamp aansturen.
Dit is dus geen instelling waarbij de interne lichtsensor van de bewegingssensor onder een bepaalde lichtwaarde 1 op 1 een lamp aan mag sturen, ook al is er wel of geen beweging.

[ Voor 17% gewijzigd door Theo74 op 20-08-2019 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birdy D
gmgep schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:04:
Omdat je de sunset zo zou kunnen gebruiken dat de verlichting aan gaat als de zon opkomt.
Dit wil ik toepassen in het binnenhok van mn voliere zodat de vogels daar over daglicht kunnen beschikken.
Volgens mij heb ik alles goed ingesteld in olisto maar de verlichting gaat sochtends niet aan en savonds niet uit. ik gebruik een osram smartplug, maar dat zou toch gewoon moeten werken?

Neem aan dat Hue goed gekoppeld is in Olisto? Ben bang dat het probleem je Osram plug is. Ik heb er hier ook 2 (tuin en een kastlicht), die laatste zit aan een dimmer gekoppeld en geeft dan geen problemen. Maar in de app heel vaak onzichtbaar.

Heb je een Hue lamp in de buurt van die plug voor het Zigbee signaal? September komt Hue met een eigen plug en ga ik die Osrams er mooi uitgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Theo74 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:57:
Dit is dus geen instelling waarbij de interne lichtsensor van de bewegingssensor onder een bepaalde lichtwaarde 1 op 1 een lamp aan mag sturen, ook al is er wel of geen beweging.
Ik heb het niet getest maar als '100%' gevoeligheid op beweging gewoon er voor zorgt dat dat altijd aan is (onafhankelijk van of er daadwerkelijk beweging is) dan zou je de licht sensor puur als schemer schakelaar kunnen gebruiken.

Maar ik denk niet dat dat werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
Theo74 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

Jij geeft hoop, super!
Misschien kun je mij stapsgewijs uitleggen hoe je met de standaard HUE app een lamp aan/uit schakelt op een ingstelde luxwaarde van een bewegingssensor. Dus bij genoeg schemer aan en bij genoeg licht weer uit.
De mogelijkheid is er nu zou ik zeggen als tweaker zijnde moet dat toch een uitdaging zijn om zelf uit te zoeken succes !!

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Theo74 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

Jij geeft hoop, super!
Zit soort van in de app, je kan dit namelijk vinden in bij Hue Labs (waar je via de app prima bij kan):
https://labs.meethue.com/...labs/sunlight-as-a-switch

[ Voor 7% gewijzigd door DarkFly op 20-08-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etmnidj1
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-08 11:27
etmnidj1 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:28:
Thuis maak ik gebruik van 2 stuks Gira Zigbee lightlink draadloze wandzenders. Met deze wandzenders bedien ik de HUE GU10 spots in mijn plafond. De ene zender voor de lampen in de keuken 8 stuks, de andere voor de 5 spots in de woonkamer. Sinds enige tijd reageren de lampen niet meer op de wandzenders. Gisteren geprobeerd de lampen opnieuw aan te melden op de wandzender maar dit lukt niet. Zelfs nadat ik de wandzender meerdere keren gereset had, opnieuw aangemeld had op de bridge etc. Ik heb dit eenmaal eerder gehad, toen bleek de wandzender defect. Lijkt me heel sterk dat beide wandzenders tegelijkertijd defect zijn?? Zag dat de bridge tijdens mijn vakantie op 23-7 een update heeft gehad, zou dit een mogelijke oorzaak kunnen zijn??

Heeft iemand soortgelijke ervaringen of tips wat de doen? Heb de stappen uit de handleiding meerdere keren doorlopen; in het verleden lukte het wel, nu niet...
Inmiddels is het gelukt om de lampen aan te melden bij de draadloze wandzender; moest hiervoor even de 'power' cyclen. Het lukt dan om de lampen met de wandzender en via de app te bedienen; na een tijdje werkt het bedienen via de wandzender niet meer... 8)7 ??? Heeft dit iets te maken dat na een power cycle de lamp gekoppeld kan worden aan een zender en dit na 30 minuten stopt? Hoe de functionaliteit te behouden, heeft iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
leekers schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

De mogelijkheid is er nu zou ik zeggen als tweaker zijnde moet dat toch een uitdaging zijn om zelf uit te zoeken succes !!
Oh joh, maar eerst schreef je:
[...]

Als je mijn verhaal afdoet als "Een mooi verhaal maar helaas niet korrekt" dan hoop ik op een aanwijzing van jou hoe schemerschakelingen wel in de standaard HUE app te realiseren.
Helaas is jouw reactie "zelf uitzoeken en succes!!" een beetje teleurstellend, ik had al hoop...

Ik ben bang dat de situatie toch omgedraaid is en jouw verhaal mooi klinkt maar in dit geval niet correct is.
Zoals ik eerder dus letterlijk schreef is het met de standaard HUE app niet mogelijk om alleen de schemerschakelaar in een bewegingssensor te gebruiken om verlichting conform een ingestelde lichtwaarde te laten schakelen. Hier zijn andere apps of Domoticz voor, dat is een ieder bekend, maar het gaat dus nogmaals om de standaard HUE app. En dat een aantal HUE gebruikers dit als een tekortkoming ervaren, te meer omdat het met derden apps dus wel mogelijk is.

De oplossing van @DarkFly werkt inderdaad, alleen neemt HUE Labs je hele bewegingssensor over en wist alle andere, zelf gemaakte instellingen. Ook als je deze alsnog een keer ingeeft dan worden ze weer gewist.
(Dit is overigens mijn ervaring met een bepaalde HUE Labs formule wat Signify aan mij bevestigde nadat ik hier een e-mail over had gestuurd: "Het komt bij een aantal HUE Labs formules voor dat deze de gemaakte instellingen van de bewegingssensor wissen.")
Ook hier is het dus niet mee mogelijk om alleen de schemerschakelaar in de bewegingssensor aan te spreken voor bepaalde lichtschakelingen, waarbij de bewegingssensor zelf gemaakte programmeringen met licht i.c.m. beweging niet verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 15:26

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

DarkFly schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:20:
[...]

Zit soort van in de app, je kan dit namelijk vinden in bij Hue Labs (waar je via de app prima bij kan):
https://labs.meethue.com/...labs/sunlight-as-a-switch
Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 22:58
gmgep schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:04:

Die functie zit toch gewoon in de standaard Hue app? Gebruik ik zelf ook i.c.m. een Osram plug en de tuinverlichting: aan bij zonsondergang, uit bij zonsopkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Kun je met deze HUE Labs formule de bewegingssenor ook nog gewoon apart programmeren?
Of neemt deze HUE Labs formule de bewegingssensor ook compleet over en wist alle instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Theo74 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Kun je met deze HUE Labs formule de bewegingssenor ook nog gewoon apart programmeren?
Of neemt deze HUE Labs formule de bewegingssensor ook compleet over en wist alle instellingen?
Hue labs neemt alles compleet over.. Dat is standaard met Hue labs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Sphinkx schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:00:
[...]

Hue labs neemt alles compleet over.. Dat is standaard met Hue labs.
Resumerend: je moet in deze situatie 1 bewegingssensor nemen voor HUE Labs v.s. schemerschakelingen en 1 bewegingssensor voor individueel gemaakte instellingen m.b.t. licht en beweging. Als je dit zo wilt natuurlijk.

Ik heb van Signify begrepen dat als een HUE Labs formule erg goed aanslaat en veel gebruikt wordt, deze uiteindelijk als afzonderlijke instelling of routine in de standaard HUE app kan komen.
In dit geval is er dus hoop en kan het ooit gebeuren dat de HUE app een mogelijkheid geeft om de lichtsensor in een HUE bewegingsmelder apart te gebruiken voor een schemerschakeling routine. Ik ga alvast duimen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:31
Theo74 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:26:

[...]

Oh joh, maar eerst schreef je:

[...]

Als je mijn verhaal afdoet als "Een mooi verhaal maar helaas niet korrekt" dan hoop ik op een aanwijzing van jou hoe schemerschakelingen wel in de standaard HUE app te realiseren.
Helaas is jouw reactie "zelf uitzoeken en succes!!" een beetje teleurstellend, ik had al hoop...

Ik ben bang dat de situatie toch omgedraaid is en jouw verhaal mooi klinkt maar in dit geval niet correct is.
Zoals ik eerder dus letterlijk schreef is het met de standaard HUE app niet mogelijk om alleen de schemerschakelaar in een bewegingssensor te gebruiken om verlichting conform een ingestelde lichtwaarde te laten schakelen. Hier zijn andere apps of Domoticz voor, dat is een ieder bekend, maar het gaat dus nogmaals om de standaard HUE app. En dat een aantal HUE gebruikers dit als een tekortkoming ervaren, te meer omdat het met derden apps dus wel mogelijk is.

De oplossing van @DarkFly werkt inderdaad, alleen neemt HUE Labs je hele bewegingssensor over en wist alle andere, zelf gemaakte instellingen. Ook als je deze alsnog een keer ingeeft dan worden ze weer gewist.
(Dit is overigens mijn ervaring met een bepaalde HUE Labs formule wat Signify aan mij bevestigde nadat ik hier een e-mail over had gestuurd: "Het komt bij een aantal HUE Labs formules voor dat deze de gemaakte instellingen van de bewegingssensor wissen.")
Ook hier is het dus niet mee mogelijk om alleen de schemerschakelaar in de bewegingssensor aan te spreken voor bepaalde lichtschakelingen, waarbij de bewegingssensor zelf gemaakte programmeringen met licht i.c.m. beweging niet verliest.
Met de standaard Hue app, Hue Labs en diverse andere apps kan je inderdaad niet alles,

Je kan echter zelf aanvullingen en uitbreidingen op routines maken op zaken die je mist.
Wat betreft heeft de bridge geen beperkingen.

Ik heb zelf voor onze keuken routines geschreven voor een combinatie van een sensor en dimmer switch.
Dat werkt erg goed. Het is wat dat betreft een mooi systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

JB schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:26:
Kan de LivingColors niet op een andere kleur aan gaan zoals je deze als laatste hebt ingesteld? Nu gaat ie steeds aan vanuit een routine waarin de "Helder" scene gekozen is en dan pakt ie de "gewone" kleur licht.
Niemand? Of heb ik gewoon iets fout ingesteld in die routine? Kan daar namelijk geen kleuren definiëren voor alleen de LivingColors zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 20-08-2019 21:50 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
JB schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:47:
[...]

Niemand? Of heb ik gewoon iets fout ingesteld in die routine? Kan daar namelijk geen kleuren definiëren voor alleen de LivingColors zover ik weet.
https://www.beaumotica.nl...toe-in-de-philips-hue-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Bedankt :/ De scène koppel ik natuurlijk aan de routine en dan gaat het dus fout. Nu maar weer een losse routine aangemaakt voor alleen de LivingColors om te kijken of het dan wel gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door JB op 21-08-2019 07:18 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
O wacht, volgende pagina niet gezien..sorry

[ Voor 29% gewijzigd door Birdy D op 21-08-2019 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
s e k schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:18:
[...]

Ik heb zelf voor onze keuken routines geschreven voor een combinatie van een sensor en dimmer switch.
Dat werkt erg goed. Het is wat dat betreft een mooi systeem!
Dat zoek ik nou ook, is dat vrij eenvoudig te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Birdy D schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:52:
[...]

Dat zoek ik nou ook, is dat vrij eenvoudig te doen?
Inderdaad, @s e k zijn reactie vind ik ook interessant. Misschien een kleine uitleg hoe dit te doen?

Ik zoek in dit geval een routine om de lichtsensor in de beweginssensor apart als schakelaar te gebruiken.
Dus instellen dat onder een bepaalde lichtwaarde het licht aan gaat en boven een bepaalde lichtwaarde het licht weer uit gaat. Bij voorkeur eventueel ook nog gecombineerd met een tijdslot tussen xx:xx en xx:xx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
@Theo74 Daar heb je gewoon een vrije sensor voor nodig met de labs functie "Sunlight as a switch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
@jeroen3 Zeker? Want bij de labs functie "sunlight as a switch" gaat het licht gewoon aan of uit afhankelijk van je instellingen. Maar de motion sensor kan dan niet gebruikt worden. Je kan die labs functie niet combineren met de bewegingssensor. Moest dit gaan is de discussie dat al vele pagina's lang gevoerd is nutteloos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gmgep
Birdy D schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:00:
[...]

Neem aan dat Hue goed gekoppeld is in Olisto? Ben bang dat het probleem je Osram plug is. Ik heb er hier ook 2 (tuin en een kastlicht), die laatste zit aan een dimmer gekoppeld en geeft dan geen problemen. Maar in de app heel vaak onzichtbaar.

Heb je een Hue lamp in de buurt van die plug voor het Zigbee signaal? September komt Hue met een eigen plug en ga ik die Osrams er mooi uitgooien.
Bedankt voor de reactie. Het is inmiddels gelukt.
Ik had de olisto app al eens eerder op mn telefoon gezet, en er weer af gegooid.
De machtigingen met hue waren niet meer geldig. Ik heb mn account verwijderd en op nieuw aangemaakt.
Nu werk alles zoals ik wil! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmgep
remzor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Die functie zit toch gewoon in de standaard Hue app? Gebruik ik zelf ook i.c.m. een Osram plug en de tuinverlichting: aan bij zonsondergang, uit bij zonsopkomst.
Bedankt voor je reactie!

Klopt...maar ik wil de sunset andersom laten werken.
Licht aan bij zonsopkomst, licht uit bij zonsondergang.
Is me inmiddels gelukt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
jeroen3 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:58:
@Theo74 Daar heb je gewoon een vrije sensor voor nodig met de labs functie "Sunlight as a switch".
Ja, daar gaan we weer. Meermaals aangegeven dat HUE Labs je sensor overneemt dus is deze nergens anders meer voor te gebruiken dan alleen voor 1 HUE Labs formule. Wil je de sensor ook nog normaal gebruiken om licht te geven bij beweging dan kan dit niet. Dan moet je hiervoor een tweede sensor aanschaffen.
Sphinkx schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:22:
@jeroen3 Zeker? Want bij de labs functie "sunlight as a switch" gaat het licht gewoon aan of uit afhankelijk van je instellingen. Maar de motion sensor kan dan niet gebruikt worden. Je kan die labs functie niet combineren met de bewegingssensor. Moest dit gaan is de discussie dat al vele pagina's lang gevoerd is nutteloos :)
Daarom ben ik benieuwd naar @s e k zijn reactie. Hij meent zelf een route geschreven te hebben waarbij licht aan/uit gaat op alleen de interne schemerschakelaar van een sensor. Zonder het deel beweging.
remzor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Zou jij mij uit kunnen leggen hoe je de Osram Plug middels de standaard HUE app laat schakelen op de interne schemerschakelaar van een HUE sensor?
Als jij schakelt middels de astronomische zons op- en ondergang dan heeft dit geen betrekking op de vraag. Op deze manier schakelen kan ook maar slaat de plank vaak mis. Met te weinig daglicht te laat aan en met de veel daglicht te vroeg aan, etc. De schakeltijd met +/- 5-120min corrigeren is leuk maar dan moet je dit per dag aanpassen aan het daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 22:58
gmgep schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Klopt...maar ik wil de sunset andersom laten werken.
Licht aan bij zonsopkomst, licht uit bij zonsondergang.
Is me inmiddels gelukt! ;)
Ah, dat lijkt idd niet te kunnen in de standaard app. Fijn dat het je alsnog is gelukt.

@Theo74 Nee dat kan ik niet, reageerde ook niet op jou dus heb voor jou situatie geen oplossing daar ik alleen de standaard Hue app gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:17:
[...]

Zou jij mij uit kunnen leggen hoe je de Osram Plug middels de standaard HUE app laat schakelen op de interne schemerschakelaar van een HUE sensor?
Als jij schakelt middels de astronomische zons op- en ondergang dan heeft dit geen betrekking op de vraag. Op deze manier schakelen kan ook maar slaat de plank vaak mis. Met te weinig daglicht te laat aan en met de veel daglicht te vroeg aan, etc. De schakeltijd met +/- 5-120min corrigeren is leuk maar dan moet je dit per dag aanpassen aan het daglicht.
Zoals eerder al aangegeven, dit kan prima met de Hue Labs formula: https://labs.meethue.com/...labs/sunlight-as-a-switch

Werkt ook prima met de Osram Plug. Gebruik deze zelf ook voor een "dom" lichtsnoer met lampjes. Gaat aan als het donker wordt, gaat vanzelf weer uit als het weer te licht wordt (en ergens na middernacht gaat het sowieso uit). Nadeel is, maar dat is ook al eerder benoemd, dat de Labs andere instellingen overschrijft.

[ Voor 17% gewijzigd door DarkFly op 21-08-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
DarkFly schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Zoals eerder al aangegeven, dit kan prima met de Hue Labs formula: https://labs.meethue.com/...labs/sunlight-as-a-switch

Werkt ook prima met de Osram Plug. Gebruik deze zelf ook voor een "dom" lichtsnoer met lampjes. Gaat aan als het donker wordt, gaat vanzelf weer uit als het weer te licht wordt (en ergens na middernacht gaat het sowieso uit). Nadeel is, maar dat is ook al eerder benoemd, dat de Labs andere instellingen overschrijft.
Inderdaad weer via de HUE Labs formule die gelijik je hele sensor overneemt en alle eigen instellingen wist.
Ik wil en de sensor normaal kunnen gebruiken/programmeren en de schemerschakelaar kunnen gebruiken.
Sorry, maar dit is dus de terugkerende conclusie van velen, wat ik wil gaat momenteel niet met de HUE app.
Ik heb Signify inmiddels benaderd met deze tekortkoming, of hierin ooit een update verwacht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Weet iemand wanneer de Smart Plug van Hue zo'n beetje beschikbaar komt? Handig voor de kerstboom. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
THE_BASE schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:35:
Weet iemand wanneer de Smart Plug van Hue zo'n beetje beschikbaar komt? Handig voor de kerstboom. :)
Volgens de laatste berichten is het juist de HUE Smart Plug waarvan tot op heden nog steeds geen release datum bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:43:
[...]

Inderdaad weer via de HUE Labs formule die gelijik je hele sensor overneemt en alle eigen instellingen wist.
Ik wil en de sensor normaal kunnen gebruiken/programmeren en de schemerschakelaar kunnen gebruiken.
Sorry, maar dit is dus de terugkerende conclusie van velen, wat ik wil gaat momenteel niet met de HUE app.
Ik heb Signify inmiddels benaderd met deze tekortkoming, of hierin ooit een update verwacht kan worden.
Als er ooit een oplossing hiervoor komt gaan we hiervan een sticky moeten maken in de openingspost. Teveel mensen met dit probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:43:
[...]

Waarom programmeer je hem dan niet gewoon zelf? De bridge heeft een (wat eenvoudige) rule engine waar je je eigen rules in kunt zetten. Zo heb ik mijn lampen (incl osram plug) die netjes op zonlicht schakelen.

(Enige nadeel is, al vind ik dat niet zo belangrijk, dat je de rules die de Hue APP maakt voor je motion sensor vaak wilt verwijderen en de APP dan denkt dat de sensor nog niet geconfigureerd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekroeck
  • Laatst online: 11:55
Beste,

Iemand die dit al heeft gekocht?

https://www.samotech.co.u...ch-adapter-double-design/

Ik zoek iets waarmee ik mijn huidige schakelaars kan doen verdwijnen en ofwel dimmers ga gebruiken of niko hue schakelaars.

Iemand die mij meer info kan geven in hoe en wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
koekroeck schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:05:
Beste,

Iemand die dit al heeft gekocht?

https://www.samotech.co.u...ch-adapter-double-design/

Ik zoek iets waarmee ik mijn huidige schakelaars kan doen verdwijnen en ofwel dimmers ga gebruiken of niko hue schakelaars.

Iemand die mij meer info kan geven in hoe en wat?
Daar staat toch bij dat het alleen voor UK schakelaars is, lijkt me niet dan. Maar op thingiverse staan dit soort covers wel meer, daar even rondneuzen en 3D printen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Verwijderd schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:47:
[...]

Waarom programmeer je hem dan niet gewoon zelf? De bridge heeft een (wat eenvoudige) rule engine waar je je eigen rules in kunt zetten. Zo heb ik mijn lampen (incl osram plug) die netjes op zonlicht schakelen.

(Enige nadeel is, al vind ik dat niet zo belangrijk, dat je de rules die de Hue APP maakt voor je motion sensor vaak wilt verwijderen en de APP dan denkt dat de sensor nog niet geconfigureerd is)
Klink interessant genoeg om mij sowieso eens in te verdiepen. Heb je hier meer info over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:31
Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:26:
[...]

Inderdaad, @s e k zijn reactie vind ik ook interessant. Misschien een kleine uitleg hoe dit te doen?

Ik zoek in dit geval een routine om de lichtsensor in de beweginssensor apart als schakelaar te gebruiken.
Dus instellen dat onder een bepaalde lichtwaarde het licht aan gaat en boven een bepaalde lichtwaarde het licht weer uit gaat. Bij voorkeur eventueel ook nog gecombineerd met een tijdslot tussen xx:xx en xx:xx.
Feitelijk bestaan in de bridge rules waarin condities en acties zijn gedefineerd. Als wordt voldaan aan de condities worden de acties uitgevoerd.

Een rule kun je misschien beter beschreven als een event, een gebeurtenis. Iemand loopt het gebied van een sensor binnen waardoor de rules die aan de sensor hangen worden gestart. Als voor een rule wordt voldaan aan de condities (het is tussen 9 en 12 uur én het is donker) voer dan de gekoppelde acties uit (zet gekoppelde lampen op een bepaalde scene).

Ook een gebeurtenis van de sensor is bijvoorbeeld: x tijd is niemand in het sensor gebied geweest.
Conditie: er is niemand meer gedetecteerd én de lamp brandt, actie: zet de lamp op halve sterkte.

Deze rules kun je uitlezen, aanpassen, uitbreiden. Ook kun je zelf rules aanmaken die nog niet bestaan.
Dat doen eigenlijk al die apps. Maar er zijn zoveel mogelijkheden dat dit moeilijk in een app te vangen is.

Je kan bijvoorbeeld ook ‘onthouden’ dat er een knop is ingedrukt op een dimmer switch, waarbij je dit weer kunt gebruiken bij de rules van een sensor. Bij het indrukken van de ‘aan’ op de dimmer switch zet je een variabele op 1 en bij de ‘uit’ knop op 0.

Om een beetje een idee te krijgen van rules, condities en acties is de app all4hue. Hierin kun je de rules,condities, en acties bekijken, uitbreiden en aanpassen. De app geeft echter wel fouten bij moeilijkere aanpassingen. Ik heb dit gemeld aan de ontwikkelaar maar daar lijkt niets mee gedaan helaas.

Via een browser kun je via http commando’s rechtstreeks met de bridge communiceren.
Een en ander staat goed uitgelegd op de developers pagina:
https://developers.meethue.com

Het kost je wat inleertijd maar dan kun je je systeem wel zelf tweaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:08

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Enige tijd geleden meldde iemand in dit topic over het 'Verstopcontact': een Friends of Hue schakelaar met daarachter een verborgen stopcontact:

Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=670x10000:format=jpg/path/sbbd15d2c67c4645e/image/i3a29cc1b4aa6d219/version/1564467964/image.jpg

Nu had ik een kamer met een sinds Hue overbodig geworden wandschakelaar en een groot gebrek aan stopcontacten, dus voor mij een ideal ding. Ik heb even moeten wachten tot hij beschikbaar was, maar een paar weken geleden is de winkel open gegaan en ik heb er direct een besteld. Omdat ik wat aanpassingen aan de elektra moest doen (overigens van te voren bekend) duurde het even, maar inmiddels heb ik hem kunnen installeren. Hierbij mijn ervaringen:

Positief:
  • Doet precies wat het moet doen. Functioneel stopcontact met schakelaar erbij, netjes weggewerkt en in de meeste gevallen (zie hieronder) best stijlvol.
  • De basis is degelijk, het stopcontact is van Jung en is een van de meer solide in mijn (100+ jaar oud, toegegeven) huis.
  • Configuratie was enorm simpel: hij wordt specifiek genoemd in de Hue app en met drie keer op een knop drukken was hij herkend en geïnstalleerd.
  • De knoppen ondersteunen 'short' en 'long' press in de standaard Hue app. Ik weet niet of andere FoH schakelaars dit ook hebben, maar de Tap had dit niet dus voor mij een aangename verrassing.
Negatief:
  • Het mechanisme is compleet van plastic. Hoe duurzaam dat is moet nog blijken, maar bij mij springt hij niet automatisch omhoog. Ik moet hem 'ontgrendelen' en daarna 'een zetje geven'. Ik heb nagevraagd of dit makkelijk is op te lossen, maar het voelt sowieso niet echt vloeiend.
  • In veel gevallen zal er iets aan de elektra gewijzigd moeten worden om het geheel werkend te krijgen als je daadwerkelijk een muurschakelaar wilt vervangen. Vervangen van een stopcontact is uiteraard makkelijker, maar die zitten vaak niet op een ideale plek. Bij vervanging van een wandschakelaar moet je al snel kabels trekken en/of doorverbinden, dat is toch een stapje verder dan 'een lamp ophangen'.
  • De prijs, 85 euro inclusief verzenden is een hoop voor een schakelaar, hoe fancy ook. Voor mij overigens wel zijn geld waard, maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is. Ik ga er ook niet mijn hele huis mee vol hangen :P
  • Vanaf de zijkant is het een beetje lelijk: het geheel is 'dik' en op de zijkanten zie je uitsparingen voor het mechanisme. Bij mij hangt hij naast de deur dus valt het extra op, van de voorkant zie je hier een stuk minder van.
Tot slot, niet positief of negatief, maar hij is groter dan ik verwacht had. Hoe dan ook ben ik er zelf wel blij mee, maar zoals je hierboven kunt lezen kan ik hem zeker niet iedereen of in iedere situatie aanraden.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
  • Laatst online: 25-09 15:25
Heb een paar weken geleden een starterskit gekocht, dus ben nieuw in dit wereldje. Werkt op zich prima en inmiddels ook succesvol met de Google assistent gekoppeld..

Ik hoop dat de vragen (tussen al het api-geweld) niet te simpel zijn, maar ik probeer het toch maar:

vraag 1, De volgorde van de lampen vanuit een bepaalde hoek in mijn woonkamer is nu 2,1,3. Klein probleempje, maar wel wat verwarrend: Kan ik de volgorde veranderen naar 1,2,3?

vraag 2. Ik overweeg voor een armatuur met twee lampen ook HUE lampen te kopen. Maar ziet de bridge (of app) dit dan als een of twee lampen. Als ze als twee lampen gezien worden, moeten ze dan apart (bijv lamp 5 en 6) aan- en uitgeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Laatst online: 03-10 08:16
afarensis schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:12:
Heb een paar weken geleden een starterskit gekocht, dus ben nieuw in de wereldje. Werkt op zich prima en inmiddels ook succesvol met de Google assistent gekoppeld..

Ik hoop dat de vragen (tussen het api-geweld) niet te simpel zijn, maar ik probeer het toch maar:

vraag 1, De volgorde van de lampen in mijn woonkamer is nu 2,1,3. Klein probleempje, maar wel wat verwarrend: Kan ik de volgorde veranderen naar 1,2,3?

vraag 2. Ik overweeg voor een armatuur met twee lampen HUE lampen te kopen. Maar ziet de bridge (of app) dit dan als een of twee lampen. Als ze als twee lampen gezien worden, moeten ze dan apart (bijv lamp 5 en 6) aan- en uitgeschakeld worden?
Vraag 1 begrijp ik niet helemaal. Wat betreft vraag 2: Elke lamp wordt apart gezien in de hue app. Dus als je een armatuur heb met 3 fittingen en daar 3 losse hue lampen in schroeft zijn deze los te bedienen binnen de app. Als je ze tegelijk wil bedienen moet je ze in een kamer of area stoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:31:
[...]

Klink interessant genoeg om mij sowieso eens in te verdiepen. Heb je hier meer info over?
Als je je hier aanmeldt, kun je bij de documentatie van de Hue API.

en dan onder Develop -> Getting Started voor een uitleg om te koppelen met je bridge.
en onder Develop -> Hue API staat de API documentatie zodat je de Bridge naar jouw wensen kan programmeren.

Ik gebruik de Hue App enkel voor het instellen van rooms/groups/scenes en toevoegen van sensors, lampen etc. De rules voeg ik allemaal zelf toe via bovenstaande manier (behalve een afstandsbediening).

@Theo74 nog een kleine aanvullig, ik heb ooit eens een stuk geschreven over hoe het ongeveer werkt. Dat staat in het tweede deel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afarensis
Bedankt voor je reactie. Dus ik moet een nieuwe kamer of area aanmaken. Nadeeltje is dan wel, terwijl ze in een kamer staan, samen met de andere HUE-lampen, ik steeds met de app moet switchen naar een andere kamer.

Ik zal vraag 1 wat duidelijker toelichten:
Ik heb in mijn woonkamer 3 schemerlampen staan. lamp 1 staat zo'n beetje naast mij, lamp 2 staat iets verder weg en lamp 3, die we weinig gebruiken, staat het verst weg.
Dus we hebben meestal alleen de lampen 1 en 2 aan. Dus het meest logische is om tegen de speaker te zeggen: maak lamp 1 en 2 aan, i.p.v, lamp 2 en 1. Ok, ik gaf al aan dat het klein leed is, maar als het makkelijk op te lossen is, Ik noem maar iets: de bridge ontkoppelen en weer koppelen en/of de app opnieuw installeren, dan zou ik dat wel prettig vinden.
Maar misschien zie ik het teveel in combinatie met de speaker, want dat is denk ik, weer een ander topic.

Hoop dat een beetje duidelijker is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:41
Je kunt in de Hue app, bij "lampconfiguratie" en in de Google Home app, de namen van de lampen veranderen. Als je ze dan een specifieke naam geeft, kun je die gebruiken. Die naam kan ook gewoon "Lamp 1" en "Lamp 2" zijn, onafhankelijk van de volgorde waarin ze nu in de app staan, al kun je die volgorde ook veranderen door ze te verslepen in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@afarensis beter geef je lampen een logische naam. In het Engels als je Alexa wilt gebruiken, GH kan met allebei.

Bijvoorbeeld: schemerlamp, plafondlamp, tafellamp. Ik noem maar iets. Maar puur nummers zijn niet handig icm stembediening. Ook simpelweg ''light" "lamp" enz dan beter niet gebruiken. Dus, verzin iets logisch.

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:45

BioHazard

*\o/*

Mijn nieuwe GU10 Color lampjes hebben een nadeeltje. Ze hebben continue een heel hoge pieptoon, als ze uit staan. De oude GU10 color hebben dit niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eja_s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-02-2024
Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:31:
[...]

Misschien dat je hier iets aan hebt? Ik heb een kort stappenplan gemaakt hoe ik onderstaand heb opgelost. (onderaan de tekst staat een link naar het stappenplan)

Mijn situatie:
- Tuinverlichting (via innr smartplug 1)
- Lamp bij tuinpoort (via innr smartplug 2)
- Hue outdoor motionsensor

Gewenst scenario:

De tuinverlichting en lamp bij de tuinpoort dienen aan te gaan als het donker wordt. De lamp bij de tuinpoort moet aanblijven totdat het weer dag wordt. De tuinverlichting moet uiterlijk om ca. 23:30 uur worden uitgeschakeld. Het is de bedoeling dat de tuinverlichting dan niet meer ingeschakeld wordt door de daglichtsensor maar alleen door bewegingsdetectie en dan max. 5 minuten aan blijft.

Tijdens mijn zoektocht op internet en na diverse ‘Hue’ apps getest te hebben kwam ik uit bij onderstaand forum:https://www.reddit.com/r/..._effective_ambient_light/

Hetgeen daar beschreven staat heb ik overgenomen voor het schakelen middels daglicht. Van daaruit ben ikzelf verder gegaan v.w.b. het schakelen via bewegingsdetectie.
Ongetwijfeld zal e.e.a. eenvoudiger te configureren zijn maar ik heb voor de 3 componenten (tuinverlichting, poortlamp en bewegingsdetectie) dit bewust gescheiden gehouden zodat het makkelijker troubleshooten is.

Wat heb ik gebruikt?
- ALL4HUE (http://www.all4hue.com/en/help/index.html (betaalde versie)
(Winhue kan je ook gebruiken (windows) en is gratis)
- Philips Hue app

Stappenplan: https://www.docdroid.net/...-bewegingsensor-rules.pdf

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

BioHazard schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:26:
Mijn nieuwe GU10 Color lampjes hebben een nadeeltje. Ze hebben continue een heel hoge pieptoon, als ze uit staan. De oude GU10 color hebben dit niet.
Dat had ik ook, heb mijn oude color's er maar weer ingedraaid en deze terug gestuurd.

• afarensis
Sjoop1985 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:41:
Je kunt in de Hue app, bij "lampconfiguratie" en in de Google Home app, de namen van de lampen veranderen. Als je ze dan een specifieke naam geeft, kun je die gebruiken. Die naam kan ook gewoon "Lamp 1" en "Lamp 2" zijn, onafhankelijk van de volgorde waarin ze nu in de app staan, al kun je die volgorde ook veranderen door ze te verslepen in het menu.
Bedankt voor je suggesties.....
Ik heb mij denk ik teveel gericht op de app van HUE. Je kunt inderdaad namen en volgorde veranderen, maar ik las op diverse fora, in andere info-bronnen, en dus ook uit eigen ervaring, dat dit geen effect heeft op de feitelijke werking. Alleen visueel zeg maar. Maar goed, daar is prima mee te leven.

Maar.... je hebt mij zeker op het goede been gezet door mij te wijzen op de instellingen van de spaakassistent. Hiermee kun je perfect van alles wijzigen. Werkt prima!

Hiermee is is in feite ook mijn vraag over de volgorde beantwoord.. Mooi!! :)

Nogmaals dank...

• afarensis
dragon2 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:44:
@afarensis beter geef je lampen een logische naam. In het Engels als je Alexa wilt gebruiken, GH kan met allebei.

Bijvoorbeeld: schemerlamp, plafondlamp, tafellamp. Ik noem maar iets. Maar puur nummers zijn niet handig icm stembediening. Ook simpelweg ''light" "lamp" enz dan beter niet gebruiken. Dus, verzin iets logisch.
Bedankt voor je suggesties. Ik vind vooralsnog 'lamp 1 en 2 aan/uit' of 'lamp 1 en 2 op 60%' lekker snel gaan en tot nu toe (met Google assistant) geen probleem. Maar als dit wel problemen gaat geven weet ik nu wat de reden is en ga ik ik de namen aanpassen!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003

BioHazard

*\o/*

DukeBox schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Dat had ik ook, heb mijn oude color's er maar weer ingedraaid en deze terug gestuurd.
Hmm, shit. De nieuwe zijn verder stukken beter, qua licht. Dus is een beetje balen. Eens kijken wat Hue support me hierover kan vertellen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

BioHazard schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:55:
Hmm, shit. De nieuwe zijn verder stukken beter, qua licht.
Ik vond het eigenlijk wel meevallen. Ik gebruik ze in hue sync met mijn game/video setup maar merkte daar eigenlijk niet veel van. Moet wel zeggen dat ze vanachter mijn rug schijnen dus kijk er niet direct naar.

• Theo74
eja_s schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Misschien dat je hier iets aan hebt? Ik heb een kort stappenplan gemaakt hoe ik onderstaand heb opgelost. (onderaan de tekst staat een link naar het stappenplan)

Mijn situatie:
- Tuinverlichting (via innr smartplug 1)
- Lamp bij tuinpoort (via innr smartplug 2)
- Hue outdoor motionsensor

Gewenst scenario:

De tuinverlichting en lamp bij de tuinpoort dienen aan te gaan als het donker wordt. De lamp bij de tuinpoort moet aanblijven totdat het weer dag wordt. De tuinverlichting moet uiterlijk om ca. 23:30 uur worden uitgeschakeld. Het is de bedoeling dat de tuinverlichting dan niet meer ingeschakeld wordt door de daglichtsensor maar alleen door bewegingsdetectie en dan max. 5 minuten aan blijft.

Tijdens mijn zoektocht op internet en na diverse ‘Hue’ apps getest te hebben kwam ik uit bij onderstaand forum:https://www.reddit.com/r/..._effective_ambient_light/

Hetgeen daar beschreven staat heb ik overgenomen voor het schakelen middels daglicht. Van daaruit ben ikzelf verder gegaan v.w.b. het schakelen via bewegingsdetectie.
Ongetwijfeld zal e.e.a. eenvoudiger te configureren zijn maar ik heb voor de 3 componenten (tuinverlichting, poortlamp en bewegingsdetectie) dit bewust gescheiden gehouden zodat het makkelijker troubleshooten is.

Wat heb ik gebruikt?
- ALL4HUE (http://www.all4hue.com/en/help/index.html (betaalde versie)
(Winhue kan je ook gebruiken (windows) en is gratis)
- Philips Hue app

Stappenplan: https://www.docdroid.net/...-bewegingsensor-rules.pdf
Mijn welgemeende complimenten voor de uitvoerige en duidelijke uiteenzetting, ik ga dit zéker nader bekijken en onderzoeken of ik dit ook zo wil. Tot op heden had ik de iConnectHUE en HUE Lights app voor iOS geprobeerd maar heel eerlijk zijn deze apps in mijn beleving zowel onoverzichtelijk als uiteindelijk ook weer te beperkt om alles rondom de schemerschakeling zo te gebruiken en programmeren als ik dit wil.

De reden dat ik jouw ‘tutorial’ ga onderzoeken of ik dit ook wil, is omdat ik ook Domoticz op een lokale NAS heb draaien waar mijn gehele HUE hardware plus veel meer domotica op is aangemeld. Hier komt de HUE bewegingssensor als 2 losse sensors en 2 losse schakelaars naar voren, te weten een lichtsterkte en temperatuursensor plus een bewegings- en lichtsterkte afhankelijke schakelaar.
Omdat ik tot op heden alles van HUE met de HUE app kon doen, en eigenlijk vind dat ik dit ook moet kunnen blijven doen, heb ik nooit de moeite genomen om alternatieven als jouw oplossing of via Domoticz te onderzoeken. Maar zoals met schemerschakelingen blijkt zou ik hier toch naar een alternatief moeten zoeken.
Langs de lijn draait hier ook de HomeKit software op een AppleTV maar die kan in dit onderwerp ook niets.

In de tussentijd van Signify de teleurstellende reactie gekregen dat de interne schemerschakelaar inderdaad niet los gebruikt kan worden in de HUE app, dat hiervoor toepasbare HUE Labs formules inderdaad de hele sensor overnemen en wissen en mijn breed gedeelde gemis hierin meegenomen zal worden in de ideeënbus.
Je zou door zo’n reactie bijna een e-mail petitie voor een schemerschakeling beginnen maar goed, het zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 23:55:
[...]

Thanks voor deze handleiding, is inderdaad een heel stuk duidelijker dan de originele. Daarmee was het eigenlijk een fluitje van een cent.

[...]

Zelf heb ik een nieuwe draad getrokken vanuit mijn lamp naar de WCD en hem daar aangesloten. Tevens gebruik gemaakt van lasklemmen. Waar ik verder ook nog tegen aan liep was het feit dat het redelijk krap was in de WCD. Uiteindelijk is het gelukt door eerst de dimmer te plaatsen en daarna de lasklemmen erlangs te duwen, met als resultaat:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu heb ik het nog aan een 'normale' schakelaar hangen en dat werkt prima. De Puls schakelaar is echter al onderweg.

Edit: inmiddels ook de pulsschakelaar opgehangen en nu werkt hij nog beter. Bij eenmalig indrukken gaat de lamp direct aan/uit, waarbij de oude stand wordt bewaard. Bij het inhouden wordt de lamp gedimd / feller.
Hier zit ik ook naar te kijken voor onze keuken (8x GU10 LED), echter hebben wij een kruisschakeling. Volgens mij moet dat ook gewoon kunnen werken als ik de huidige dimmer vervang voor deze icm puls drukker? De overige 2 knoppen zijn aan/uit en zouden dan net als nu de laatst gedimde stand moeten activeren?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
BioHazard schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:26:
Bedankt voor deze waarschuwing. Dan kijk ik nog even de kat uit de boom voodat ik ze koop.
Ik ben behoorlijk allergisch voor dat soort bijgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:48:
Hier zit ik ook naar te kijken voor onze keuken (8x GU10 LED), echter hebben wij een kruisschakeling. Volgens mij moet dat ook gewoon kunnen werken als ik de huidige dimmer vervang voor deze icm puls drukker? De overige 2 knoppen zijn aan/uit en zouden dan net als nu de laatst gedimde stand moeten activeren?
Zonder het huidige schema te kennen, is het voor mij wel een beetje gissen hoe alles aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:05:
[...]

Zonder het huidige schema te kennen, is het voor mij wel een beetje gissen hoe alles aangesloten moet worden.
Huidige schema is LED dimmer en 2x aan/uit schakeler als kruisschakeling. Dimmer hangt bij de loftdeur waar we de keuken in lopen. De overige 2 aan/uit schakelaars bij de keukendeur en garagedeur.

De LED dimmer vervalt dan omdat deze niet puls is maar gewoon een Gira draaiknop. Daar zou ik dan de Iluminize icm puls van Gira willen plaatsen maar ivm kruisschakeling twijfel ik of dat gaat werken.

[ Voor 19% gewijzigd door JB op 23-08-2019 09:11 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:09:
Huidige schema is LED dimmer en 2x aan/uit schakeler als kruisschakeling. Dimmer hangt bij de loftdeur waar we de keuken in lopen. De overige 2 aan/uit schakelaar bij de keukendeur en garagedeur.

De LED dimmer vervalt dan omdat deze niet puls is maar gewoon een GIRA draaiknop. Daar zou ik dan de Iluminize icm puls van Gira willen plaatsen maar ivm kruisschakeling twijfel ik of dat gaat werken.
Dit lijkt te moeten werken. Hou er wel even rekening mee hoeveel watt de lampen in totaal zijn en of je dat gedimt krijgt met de iCasa.

Verder als ik het goed begrijp haal je met de kruisschakeling volledig de spanning van de dimmer af, klopt dat? Ik weet namelijk niet 100% zeker of de lamp weer aanspringt op het originele vermogen bij het aanschakelen van de spanning. Verder verlies je op die manier natuurlijk ook de connectie met het Zigbee netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:12:
[...]

Dit lijkt te moeten werken. Hou er wel even rekening mee hoeveel watt de lampen in totaal zijn en of je dat gedimt krijgt met de iCasa.

Verder als ik het goed begrijp haal je met de kruisschakeling volledig de spanning van de dimmer af, klopt dat? Ik weet namelijk niet 100% zeker of de lamp weer aanspringt op het originele vermogen bij het aanschakelen van de spanning. Verder verlies je op die manier natuurlijk ook de connectie met het Zigbee netwerk.
Ja dat is 8x 5W Philips GU10 dus dat zou geen issue moeten zijn.

Ja dat verwacht ik wel. Goeie inderdaad! Dan moet ik even kijken dat/of die Iluminize wel spanning houdt mbt Zigbee netwerk. Hoe werkt het dan icm alleen die puls drukker? Een extra (of twee) schakelaar(s) die het aan/uit signaal overneemt van de puls drukker is dan natuurlijk niet hetzelfde.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:24:
Hoe werkt het dan icm alleen die puls drukker?
Normaal hangt de controller direct aan de 230V en 0V daar zit dus geen schakelaar tussen. De pulschakelaar maakt verbinding tussen de 230V en de schakelaar en stuurt dus alleen een 'aan' signaal naar de controller.

Wat ik er nu van jou begrijp wil jij de schakelaars hangen tussen den 230V en 0V van de controller en dat maakt hem dan dus spanningsloos, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:32:
[...]

Normaal hangt de controller direct aan de 230V en 0V daar zit dus geen schakelaar tussen. De pulschakelaar maakt verbinding tussen de 230V en de schakelaar en stuurt dus alleen een 'aan' signaal naar de controller.

Wat ik er nu van jou begrijp wil jij de schakelaars hangen tussen den 230V en 0V van de controller en dat maakt hem dan dus spanningsloos, klopt dat?
Nee dat hoeft niet, zolang ik maar een kruisschakeling actief houd met het liefste de huidige schakelaars :) De vrouw is niet blij met al dat draadloze spul, dus die wil "gewoon" de lamp aan en uit kunnen maken :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@JB met de iluminize/icasa inbouw dimmer kan je ook nog steeds de 'hotel' schakeling gebruiken echter moet je deze dan inderdaad vervangen door puls drukkers. De puls drukkers moet je dan parallel koppelen.
Afbeeldingslocatie: https://www.domoticahelden.nl/web/image/11918/aansluitschema_wisselschakeling%20fibaro_1x_dimmer_2__fgd-212_pulsdrukkers_v1_0_005.jpg?access_token=0550d64b-d2d1-495b-a75b-e2f19d6b43e3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:35:
@JB met de iluminize/icasa inbouw dimmer kan je ook nog steeds de 'hotel' schakeling gebruiken echter moet je deze dan inderdaad vervangen door puls drukkers. De puls drukkers moet je dan parallel koppelen.
[Afbeelding]
Dus de huidige 2 aan/uit schakelaar vervallen cq. zijn ook niet meer bruikbaar?

Ik zet net te denken maar ik heb hier ook nog een oude KaKu ontvanger en die schakelt ook gewoon de tuinverlichting ipv de wisselschakeling. Dat zou betekenen dat deze ontvanger wel op 220V blijft staan. Het is wel zo dat als ik de tuinverlichting handmatig bedien, de ontvanger overruled wordt cq. niet reageert op signalen, pas als ik de tuinverlichting dan weer handmatig uit zet, kan ik deze draadloos bedienen. Wellicht niet geheel volgens NEN1010 dan, maar werkt het dan niet met een kruisschakeling :? Aan de andere kant is dat ook weer niet echt wenselijk in nieuwe nog te maken scenario, want dan moet je altijd de lampen weer uit maken met een van de aan/uit knoppen :/

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 23-08-2019 09:48 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:45:
Dus de huidige 2 aan/uit schakelaar vervallen?
Ja, die dimmers werken alleen met een puls (drukker).
Andere optie is natuurlijk gewoon een hue dimmer switch op de muur.

edit m.b.t. hier onder.
@rens-br had ik niet aan gedacht dat je natuurlijk zelf de puls kan 'genereren'.. voor een ruimte waar alleen ik en mijn gezinsleden komen zou ik dat nog wel willen proberen..

[ Voor 40% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2019 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:45:
Dus de huidige 2 aan/uit schakelaar vervallen?
Je kan die ook blijven gebruiken, echter moet je ze dan wel constant aan/uit zetten. Ik heb dat een tijdje gehad (voordat ik een pulsschakelaar heb besteld) en dat werkt toch niet helemaal lekker.

Verder moet je dan alsnog je hele bekabeling omgooien.
DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:49:
Ja, die dimmers werken alleen met een puls drukker.
Die werken ook met normale schakelaars, echter moet je dan zelf de 'puls' maken.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 23-08-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:49:
[...]

Andere optie is natuurlijk gewoon een hue dimmer switch op de muur.
Ja maar dan moeten je lampen ook Hue zijn? 8x GU10 = veel geld en dan heb ik alsnog geen kruisschakeling. Gaat in de papieren lopen om beetje smart te kunnen maken (ook icm die Zigbee, want dan moet ik evengoed al het huidige schakelmateriaal vervangen) :/

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:53:
Ja maar dan moeten je lampen ook Hue zijn?
Nee, daar mee schakel je de illuminize/icasa (via een hue bridge, weet niet of het ook direct kan).
En kruis heb je dan niet meer nodig, overal waar je wilt schakelen hang je een dimmer switch op.

Zo heb ik ze ook overal in huis over de oude schakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RZxUA5AKHzoZxts5JMziNSdo/medium.png

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 23-08-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:54:
[...]

Nee, daar mee schakel je de illuminize/icasa (via een hue bridge, weet niet of het ook direct kan).
En kruis heb je dan niet meer nodig, overal waar je wilt schakelen hang je een dimmer switch op.

Zo heb ik ze ook overal in huis over de oude schakelaar:
[Afbeelding]
Ja als je 1 pot in de muur hebt, kom je daar wel mee weg inderdaad. Hier gaat dat niet, heb overal dubbele.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:58:
Ja als je 1 pot in de muur hebt, kom je daar wel mee weg inderdaad. Hier gaat dat niet, heb overal dubbele.
Dubbele schakelaars of een andere functie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:59:
[...]

Dubbele schakelaars of een andere functie ?
Bij de keukendeur 2 schakelaars, bij de garage dubbele schakelaar op 1 doos en een stopcontact.

Beiden in 2voudig raam;

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/218711/123

[ Voor 18% gewijzigd door JB op 23-08-2019 10:21 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:53:
[...]
Ja maar dan moeten je lampen ook Hue zijn? 8x GU10 = veel geld en dan heb ik alsnog geen kruisschakeling. Gaat in de papieren lopen om beetje smart te kunnen maken (ook icm die Zigbee, want dan moet ik evengoed al het huidige schakelmateriaal vervangen) :/
Schakelmateriaal vervangen valt wel mee, het is dan:
Enkele Puls Schakelaar: 2x €5,63
Puls/Druk schakelaar: 1x 15,73 (Alleen te bestellen via e-mail)
Verzendkosten: €5,50
Dimmer: €49,95
Totaal: €82,44

@JB heb even de volledige prijs met linkjes voor je gemaakt.

[ Voor 41% gewijzigd door rens-br op 23-08-2019 10:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:00:
Bij de keukendeur 2 schakelaars, bij de garage dubbele schakelaar op 1 doos en een stopcontact.

Beiden in 2voudig raam;

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://forum.smartapfel.de/attachment/783-img-3346-jpg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:24:
[...]

Schakelmateriaal vervangen valt wel mee, het is dan 2x zo'n 10 euro + 1x 21 voor het materiaal + 50 voor de dimmer = 100 euro in totaal.
Ja dat is wel leuker dan 8x GU10 Hue spots. Waar haal je die prijzen zo snel vandaan?

Zit nu te denken om 1 losse Hue dimmer switch te pakken (garage) want daar zit nu een dubbele in die doos, dus dan vervalt 1 knop voor de kruisschakeling of ik moet een dubbele puls schakelaar pakken maar die andere knop is van de kruisschakeling in de garage :X Dan die Zigbee icm puls en nog een losse puls bij de keukendeur maar geen idee of het omzetten van kruis naar wissel zo makkelijk gaat, want die 3e Hue dimmer switch is geen onderdeel meer van elektra.

[ Voor 7% gewijzigd door JB op 23-08-2019 10:29 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:28:
[...]

Ja dat is wel leuker dan 8x GU10 Hue spots. Waar haal je die prijzen zo snel vandaan?
Zie de edit. :)
ik moet een dubbele puls schakelaar pakken maar die andere knop is van de kruisschakeling in de garage :X
Je hebt ook combinaties, dus puls en druk (heb die zelf ook eentje gebruikt), zie mijn berekening (die van 15 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@JB Je kan natuurlijk ook altijd nog een Sensor of Google Home nemen in de keuken, dan heb je helemaal geen schakelaars meer nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

rens-br schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:33:

[...]

Je hebt ook combinaties, dus puls en druk (heb die zelf ook eentje gebruikt), zie mijn berekening (die van 15 euro)
Dan is het helemaal ideaal! Wist niet dat die combi er ook is. Dank voor meedenken @rens-br en @DukeBox zeer gewaardeerd :)
DukeBox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:34:
@JB Je kan natuurlijk ook altijd nog een Sensor of Google Home nemen in de keuken, dan heb je helemaal geen schakelaars meer nodig.
Alexa hier :) Die hangt er al, maar ik heb last van de WAF. Zij wil knoppen :+

[ Voor 23% gewijzigd door JB op 23-08-2019 10:35 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

JB schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:34:
Dan is het helemaal ideaal! Wist niet dat die combi er ook is.
Gelukkig wel! :)
Alexa hier :) Die hangt er al, maar ik heb last van de WAF. Zij wil knoppen :+
Bekend probleem. Ik heb ook de Xiaomi schakelaars hangen op sommige plekken, maar die zijn en ik quote: 'Niet mooi'.
Pagina: 1 ... 50 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic