Theo74 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:26:
[...]
Inderdaad, @
s e k zijn reactie vind ik ook interessant. Misschien een kleine uitleg hoe dit te doen?
Ik zoek in dit geval een routine om de lichtsensor in de beweginssensor apart als schakelaar te gebruiken.
Dus instellen dat onder een bepaalde lichtwaarde het licht aan gaat en boven een bepaalde lichtwaarde het licht weer uit gaat. Bij voorkeur eventueel ook nog gecombineerd met een tijdslot tussen xx:xx en xx:xx.
Feitelijk bestaan in de bridge rules waarin condities en acties zijn gedefineerd. Als wordt voldaan aan de condities worden de acties uitgevoerd.
Een rule kun je misschien beter beschreven als een event, een gebeurtenis. Iemand loopt het gebied van een sensor binnen waardoor de rules die aan de sensor hangen worden gestart. Als voor een rule wordt voldaan aan de condities (het is tussen 9 en 12 uur én het is donker) voer dan de gekoppelde acties uit (zet gekoppelde lampen op een bepaalde scene).
Ook een gebeurtenis van de sensor is bijvoorbeeld: x tijd is niemand in het sensor gebied geweest.
Conditie: er is niemand meer gedetecteerd én de lamp brandt, actie: zet de lamp op halve sterkte.
Deze rules kun je uitlezen, aanpassen, uitbreiden. Ook kun je zelf rules aanmaken die nog niet bestaan.
Dat doen eigenlijk al die apps. Maar er zijn zoveel mogelijkheden dat dit moeilijk in een app te vangen is.
Je kan bijvoorbeeld ook ‘onthouden’ dat er een knop is ingedrukt op een dimmer switch, waarbij je dit weer kunt gebruiken bij de rules van een sensor. Bij het indrukken van de ‘aan’ op de dimmer switch zet je een variabele op 1 en bij de ‘uit’ knop op 0.
Om een beetje een idee te krijgen van rules, condities en acties is de app all4hue. Hierin kun je de rules,condities, en acties bekijken, uitbreiden en aanpassen. De app geeft echter wel fouten bij moeilijkere aanpassingen. Ik heb dit gemeld aan de ontwikkelaar maar daar lijkt niets mee gedaan helaas.
Via een browser kun je via http commando’s rechtstreeks met de bridge communiceren.
Een en ander staat goed uitgelegd op de developers pagina:
https://developers.meethue.com
Het kost je wat inleertijd maar dan kun je je systeem wel zelf tweaken.