@
Schweino wat jij beschrijft geldt dus alleen maar voor wanneer de motion sensor ook daadwerkelijk de verlichting moet gaan triggeren.
Wat @
Sphinkx volgens mij bedoelt (en wat ook precies mijn wens is), is puur gebaseerd op de "lux" waarde van de ambient lightsensor de verlichting schakelen.
In Hue Labs heb je wel de "sunlight as a switch" formule, en eigenlijk doet die behoorlijk goed wat ik wil (namelijk, verlichting aan laten gaan als het gemeten licht onder een bepaalde drempel komt), maar helaas heeft deze formule een belangrijke beperkin:
* Je kan deze formule maar 1x instellen. Dus niet een lux waarde waarbij de lampen binnen al aan moeten gaan (huis is donkerder) PLUS een lux waarde waarbij de lampen buiten aan moeten gaan
* De formule overschrijft alle programmering van de motion sensor, dus je hebt dan in feite alleen nog een daglichtsensor
* In geavanceerde instellingen een offzet voor de zonsondergang en zonsopkomst rule instellen zoals @
Theo74 oppert vind ik ook weer een houtje-touwtje oplossing en voldoet hier ook niet aan m'n vraag voor meerdere drempelwaardes omdat buiten nou eenmaal langer profiteert van het resterende daglicht dan binnen.
Ook ik vind het dus behoorlijk bizar dat Philips niet meer uit alle sensoren haalt, terwijl je, als je je hue bridge koppelt aan Domoticz of een ander HA pakket, je de Lux gewoon apart kan uitlezen en op de waarden allerlei automatiseringen kan maken.
Bij mij is de use case:
* Onder een bepaalde Lux waarde op de buitensensor moet de verlichting binnen aan gaan
* Onder een nog wat lagere Lux waarde op de buitensensor moet de verlichting in de tuin aan gaan.
* Daarbovenop moet bij beweging in de tuin de buitenverlichting fel gaan, om na een bepaalde periode weer naar de 'basis' stand terug te keren.
[
Voor 20% gewijzigd door
eymey op 06-08-2019 09:33
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.