Franko P. schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:34:
Heb hier in huis 3 dimmers van Berker welke dus 3 groepen lampen bedienen.
1x3 spots
1x4 spots
1x4 spots
Alles is GU10.
Nu zijn dit inbouw dimmers met vaste bedrading naar de lampen.
Ook zijn deze door middel van afstandsbediening aan/uit te schakelen en te dimmen. Ook kan ik door middel van snelkeuze knoppen lichtprofielen instellen, bijvoorbeeld alles aan, 1 groep uit en 2 aan, etc.
Helaas is er 1 dimmer kapot gegaan.
Wil van de gelegenheid gebruik maken om over te stappen op led dimmers, de huidige kunnen dit niet, waardoor ik nog steeds met halogeen verlichting zit welke toch behoorlijk stroom verbruiken.
Bestaat er in de Philips Hue lijn iets wat bovenstaande ook kan?
Of heb ik het goed begrepen dat Hue niet te combineren is met bestaande dimmers?
Heb dit gevonden:
https://www.robbshop.nl/i...e-zigbee-400w-robb-smarrt
Hier hebben ze het over een blauwe draad?
Werkt prima voor jouw situatie, alle bestaande dimmers kun je hiervoor omwisselen, als je maar onder de 400W blijft.
Je moet alleen wel een blauwe nul draad bijtrekken omdat zoals eerder geschreven de dimmodule continue 230V nodig heeft. De blauwe nuldraad kun je uit de centraaldoos in het plafond halen/bijtrekken, of je moet het geluk hebben dat er naast je inbouwdimmers een wandcontactdoos zit die op dezelfde zekeringgroep zit, dan kun je daar een blauwe nuldraad van aftakken.
Handmatig bedienen van deze dimmodule is ook mogelijk. Dit doe je door een pulsdrukker (drukken is aan en veert automatisch weer terug naar uit) aan te sluiten op de twee losse contacten van de dimmodule. Kort drukken is aan/uit, lang ingedrukt houden is dimmen/feller.
Dit mag een pulsdrukker van elk gewenst merk zijn waarop je elke gewenste wipper van het zelfde merk zet.
Als je op de website van de dimmodule kijkt zie je dat je een aansluitschema kunt downloaden, hierop vind je ook terug hoe je de pulsdrukker aan moet sluiten.
Als je beetje handig bent krijg je de dimmodule in de inbouwdoos in de muur en past de inbouw pulsdrukker er ook nog netjes bij.
In de HUE app wordt deze dimmodule gevonden als een dimbare lamp die je simpel een andere naam kunt geven. Het dimgedrag is goed en redelijk linear.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.