Isaja schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:14:
Al enkele dagen aan het inlezen op HUE, maar ben voor ik
deze aanbieding bij Amazon FR bestel toch nog benieuwd naar jullie ideeën/advies;
Ik woon nu in een studio van 40m2 gesitueerd op het westen; 8meter diep, dus overdag kan het in de wintermaanden nogal donker worden overdag.
Het ding met een studio is; aangezien je alles in 1 ruimte hebt wil je ook qua licht 'meebewegen' - lekker licht (en fel) overdag; sfeervol en warm in de avond. Heb nu vooral softtone led-lampen maar merk dat dit vooral overdag tekortschiet.
HUE lijkt me dus een mooie oplossing. Niet perse voor aan/uit (zit toch in de buurt), maar vooral de dimbaarheid en kleurstanden (wake-up light in de ochtend, Amsterdams-rood in de avond ;-)
Mijn vraag; is de gelinkte set hier een mooie oplossing voor, of schiet ik mijn doel voorbij? Nog argumenten om toch voor Osram/Xiaomi/IKEA optie te gaan? Iets meer betalen voor kwaliteit vind ik gezien de levensduur overigens geen probleem
Mijn ervaring met een half zo grote studio, voor 2 personen, is dat Hue een game-changer is. Met spotjes kan het licht per deel van de kamer aangepast worden, zodat je een werkhoek kan verlichten als de ander al wilt slapen. De twee lichtpunten die er waren in het leefgedeelte zijn nu 3 afzonderlijk stuurbare spots + 1 E27 plafondlamp die heel de kamer wat doet, met wat extra sfeerlichtjes in de vorm van o.a. een ikea Fado.
Alle lampen in het leefgedeelte zijn minstens white-ambiance, en helpen aan de hand van een schema met het behouden van een bioritme. Dit is nodig gezien de zon ondergaat om 15u, en die paar uren zonlicht kunnen zich dagenlang achter een dicht wolkendek afspelen. 's ochtends zacht wakker worden gevolgd door extreem fel wit licht (3000lm oid in totaal, voelt op die beperkte oppervlakte als klaarlichte dag). Dit gedurende heel de dag, tot iets voor 19u, wanneer de verlichting geleidelijk wisselt naar een gezellig warm wit licht. Tegen 22u begint het donkerder te worden tot om 23u30 al het licht uitgaat. Het is geen totale vervanger voor zonlicht, maar heeft een duidelijk merkbaar positieve invloed op mijn bioritme (en humeur).
In de gang gaat het licht automatisch adhv een motion-sensor, waarbij het 's nachts zacht aangaat en overdag helder.
Elke toevoeging (motion sensor, meer lampen, color, ...) was in minder dan een week het nieuwe normaal en wilt niet meer terug.
Kleine opmerkingen:
- 2 van de 4 spots die er in totaal zijn zijn van Innr, die kunnen meer licht geven, maar kunnen niet zo zacht gedimd worden.
- Het zachte dimmen van de officiële Hue lampen zijn een groot voordeel voor Hue ten opzichte van Tradfri, Innr.
- De 'simpele' Hue dimbare lampen kunnen niet zo zacht als de ambiance white of color.
- De color lampen kunnen in mijn ervaring het zachtste, door ze op rood met minimale helderheid te zetten. Het verschil is echter lang niet zo groot als dat tussen de simpelste dimbare lampen en de ambiance white.
- Innr en Tradfri lampen koppelen probleemloos met de Hue bridge
- Tradfri lampen heb ik teruggebracht, die geven problemen als je tegelijk de kleurtemperatuur en helderheid wilt aanpassen. Simpele tradfri lampen zonder ambiance white of color zouden wel goed moeten werken.
- Innr lampen hangt af van model tot model of ze goed werken, er zijn er enkele die zouden zoemen, mijn spotjes flikkeren heel af en toe. Langs de andere kant kunnen ze wel goedkoper zijn. Innr heeft het probleem met flikkeren wel al erkend en zou aan een oplossing werken.
- Alle Hue lampen gekocht met fikse kortingen, vrijwel altijd van Amazon (de, fr, es, co.uk). Even wachten scheelt enorm, en de Keepa addon voor prijsalerts helpt ook om te zien wat de goede deals zijn. Kortingen vind je hier:
Philips Hue aanbiedingen- & kortingscodetopic .
- Met all4hue kan je bvb dimmers iets beter programmeren dan met de officiële app, ik heb er bijvoorbeeld een die alle verlichting in huis kan uitzetten terwijl de andere knoppen slechts 1 ruimte beïnvloeden.