Die optie staat aan, maar op de een of andere manier lijkt dat niet te werken.
Osram plugs schijnt na Zoeken wel vaker voor te komen geloof ikManiacsHouse schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:24:
[...]
Wat voor lampen zij het? Hue of een ander merk? Keer de hub al uit/aan gezet?
Dan nog een vraag
Weet een van jullie of onderstaande spots werken op de Hue bridge ?
https://www.lidl-shop.nl/...bee-Smart-Home/p100306626
Dat dusMarioMark1541 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:34:
[...]
Osram plugs schijnt na Zoeken wel vaker voor te komen geloof ik
Reviews gelezen?MarioMark1541 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:34:
Weet een van jullie of onderstaande spots werken op de Hue bridge ?
https://www.lidl-shop.nl/...bee-Smart-Home/p100306626
Laat me raden je bridge staat zowat op/naast je Wifi Router?MarioMark1541 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:33:
[Afbeelding]
Iemand die dit kan verklaren ?
Lampen zijn gewoon te bereiken aan en uit maar er staat wel tekst bij dat ze niet bereikbaar zijn
Dit soort problemen krijg je als de afstand tussen je bridge en Wifi router kleiner is dan 50cm, heb het meerdere malen uitgelecht op dit en Ikea forum wat er fout gaat, zie hier bijvoorbeeld; Erik1971 in "Ikea Home smart (Trådfri en meer) - Ervaringen & discussie"
Op lossing zet je bridge verder van je Wifi router af, ik raad aan meer dan 50cm afstand te houden!
Ik weet niet precies wat de Hue Essentials app allemaal aanmaakt om dit gedrag te krijgen, maar er zal een variabele (of "memory sensor") zijn aangemaakt met een getalletje erin die optelt?Dennis H schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:39:
Door middel van de 'Hue essentials app' heb ik de dimmers zo in kunnen stellen dat hij ook lampen/scènes apart kan schakelen (plafondlamp en sfeerverlichting) dan krijg je dus dit:
- 1 keer klikken = plafondlamp aan - sfeerverlichting uit.
- 2 keer klikken = plafondlamp aan + sfeerverlichting aan.
- 3 keer klikken = plafondlamp uit - sfeerverlichting aan.
- uit knop = alles uit.
Nu is het dus zo dat als ik de lampen uit zet met de dimmer. En ik hem later weer aanzet. Gaat hij door bij de scène waar hij als laatst is gebleven. Soms moet ze dus 3x klikken om enkel de plafondlamp aan te krijgen.
Is er ook een mogelijkheid dat, zodra ik de lampen uit zet hij met de dimmer altijd op stand 1 begint?
Kwestie van dat weer op 0 zetten bij het bedienen van de uit-knop lijkt me. Dus een extra actie toevoegen aan de uit-knop.
Kun je het gedrag van de aan-knop in detail zien in Hue Essentials? (Voorwaarden en acties)
Je kunt het ook met een timer resetten, bijvoorbeeld als de schakelaar 10s niet bediend wordt. Dan is de eerste keer (na 10s wachten) drukken, weer altijd "de eerste keer drukken". Zo werkt het standaard SceneCycle gedrag ook als je het in de officiële Hue app instelt.
[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 16-01-2021 00:08 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik ben eigenlijk benieuwd of er op een of andere manier het volgende mogelijk is.
Ik heb diverse philips hue lampen in huis inclusief enkele accessoires zoals de schakelaars van philips.
Ik zou graag willen dat de 1 van de schakelaars na een bepaalde tijd (22.00 uur in de avond) niet meer functioneert tot de volgende ochtend 7 uur.
Is dat (eventueel met 3e partij software) mogelijk dit te organiseren?
Ik heb diverse philips hue lampen in huis inclusief enkele accessoires zoals de schakelaars van philips.
Ik zou graag willen dat de 1 van de schakelaars na een bepaalde tijd (22.00 uur in de avond) niet meer functioneert tot de volgende ochtend 7 uur.
ik kan het helaas niet vinden, misschien dat iemand de oplossing heeft?
Ik heb in de WC een Hue sensor met een lamp en in de app zo ingesteld dat natuurlijk het licht aangaat. dit gaat uit naar 1 minuut als er geen beweging is.
Echter gaat de lamp na ongeveer na een halve minuut op halve licht sterkte.
ik zie geen instelling dat het licht volledig de minuut op volle sterkte blijf branden
Ik heb in de WC een Hue sensor met een lamp en in de app zo ingesteld dat natuurlijk het licht aangaat. dit gaat uit naar 1 minuut als er geen beweging is.
Echter gaat de lamp na ongeveer na een halve minuut op halve licht sterkte.
ik zie geen instelling dat het licht volledig de minuut op volle sterkte blijf branden
January 7, 2021
Firmware 1942135050 (Bridge v2)
This update includes the following:
Updated time zone database, which allows the Hue Bridge to handle daylight saving time correctly around the globe
Improved performance and reliability of the system
—
Jan 04, 2021
Software version: 1.76.3, 1.76.6, 1.76.10 and 1.76.11
Available for all Philips Hue Bluetooth-capable lights and the Philips Hue smart plug, this update provides improvements to stability and security.
Firmware 1942135050 (Bridge v2)
This update includes the following:
Updated time zone database, which allows the Hue Bridge to handle daylight saving time correctly around the globe
Improved performance and reliability of the system
—
Jan 04, 2021
Software version: 1.76.3, 1.76.6, 1.76.10 and 1.76.11
Available for all Philips Hue Bluetooth-capable lights and the Philips Hue smart plug, this update provides improvements to stability and security.
[ Voor 31% gewijzigd door jwhoogervorst op 16-01-2021 16:41 ]
Voor elke oplossing is er een probleem!
Kun je geen tijdslot maken van 22:00 tot 07:00 en hier geen acties inzetten, dus gewoon leeg laten?pitchdown schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:24:
Ik ben eigenlijk benieuwd of er op een of andere manier het volgende mogelijk is.
Waar vind ik dat?Jos-P schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:32:
[...]
Kun je geen tijdslot maken van 22:00 tot 07:00 en hier geen acties inzetten, dus gewoon leeg laten?
Kan dat voor 1 schakelaar?
Ik heb geen ervaring met de Hue app zelf, die gebruik ik niet. Maar je stelt voor die ene schakelaar (smartbutton of dimmingswitch?) een bepaalde of meerdere scenes in afhankelijk van bijvoorbeeld de tijd. Een van die tijdslots is dan van 22:00-07:00 die je leeg laat. Dat zou moeten lukken.
Dit kan alleen met een lamp of kamer in de app. Maar niet met een schakelaar.Jos-P schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:40:
Ik heb geen ervaring met de Hue app zelf, die gebruik ik niet. Maar je stelt voor die ene schakelaar (smartbutton of dimmingswitch?) een bepaalde of meerdere scenes in afhankelijk van bijvoorbeeld de tijd. Een van die tijdslots is dan van 22:00-07:00 die je leeg laat. Dat zou moeten lukken.
Dit was het probleem uiteindelijk. Ik was gewoon te snel met instellen/uitproberen. Zodra de schakelaar 10 sec 'uit' staat reset hij en begint hij opnieuw bij scène 1.Xander schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 00:04:
[...]
Ik weet niet precies wat de Hue Essentials app allemaal aanmaakt om dit gedrag te krijgen, maar er zal een variabele (of "memory sensor") zijn aangemaakt met een getalletje erin die optelt?
Kwestie van dat weer op 0 zetten bij het bedienen van de uit-knop lijkt me. Dus een extra actie toevoegen aan de uit-knop.
Kun je het gedrag van de aan-knop in detail zien in Hue Essentials? (Voorwaarden en acties)
Je kunt het ook met een timer resetten, bijvoorbeeld als de schakelaar 10s niet bediend wordt. Dan is de eerste keer (na 10s wachten) drukken, weer altijd "de eerste keer drukken". Zo werkt het standaard SceneCycle gedrag ook als je het in de officiële Hue app instelt.
Nu maar eens kijken hoe ik de boel kan uitbereiden met sensoren. En de hal meepakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennis H op 16-01-2021 15:12 ]
Dan begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Wat voor een schakelaar heb je? Welke lamp wil je er in een bepaalde periode niet mee bedienen?pitchdown schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:58:
[...]
Dit kan alleen met een lamp of kamer in de app. Maar niet met een schakelaar.
Deze dimmer wil ik na 22 uur niet meer actief hebben.Jos-P schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:47:
[...]
Dan begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt. Wat voor een schakelaar heb je? Welke lamp wil je er in een bepaalde periode niet mee bedienen?
https://www.meerdanlicht....m_term=Philips+Hue+Dimmer
Ik gebruik zelf iConnecthue en daar kan ik gewoon tijdslots instellen en in jouw geval maak je dan een tijdslot van 22:00-07:00 waarin je geen akties zet.
Ik ga er vanuit dat dit ook in de originele Hue app kan, daar kan ik je verder niet mee helpen.
Ik ga er vanuit dat dit ook in de originele Hue app kan, daar kan ik je verder niet mee helpen.
Zo te zien kan je niet in de standaard Hue app instellen dat er “geen actie” is op een klik in een tijdslot, welllicht dat het met iConnectHue kan.
Heb hier een aantal slimme hue lampen hangen.
Hoe kan ik het beste omgaan met slimme schakelaars ter vervanging van een standaard schakelaar?
Nu kan ik ze natuurlijk gewoon vervangen en de stroom doorlussen, maar als mijn WiFi/Internet en/of Hue Bridge wegvalt zou ik nog wel graag mijn licht kunnen aanzetten.
Dus mijn vraag is dan of anderen hier een oplossing of workaround voor hebben of dat dit een van de nadelen zijn van slimme schakelaars.
Hoe kan ik het beste omgaan met slimme schakelaars ter vervanging van een standaard schakelaar?
Nu kan ik ze natuurlijk gewoon vervangen en de stroom doorlussen, maar als mijn WiFi/Internet en/of Hue Bridge wegvalt zou ik nog wel graag mijn licht kunnen aanzetten.
Dus mijn vraag is dan of anderen hier een oplossing of workaround voor hebben of dat dit een van de nadelen zijn van slimme schakelaars.
Zolang de bridge power heeft kun je door middel van een Hue dimmer/tab/button of FoH schakelaar je Hue lampen bedienen. Been there, done it.
Wat ik gedaan heb is dat ik op de ouderwetse schakelaar in de muur nog een ouderwetse lamp aangesloten laat voor noodgevallen. In je normale dagelijkse leven vergeet je verder gewoon dat het oude spul bestaat.ErikRedbeard schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:30:
Hoe kan ik het beste omgaan met slimme schakelaars ter vervanging van [...] als mijn WiFi/Internet en/of Hue Bridge wegvalt zou ik nog wel graag mijn licht kunnen aanzetten.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Is deze app er ook voor Android?Helox-in-a-box schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 18:54:
Zo te zien kan je niet in de standaard Hue app instellen dat er “geen actie” is op een klik in een tijdslot, welllicht dat het met iConnectHue kan.
Zie deze alleen voor ios.
Voor Android is er All4hue. In deze app kan je ook een extra conditie zetten met een tijdslimiet.Jos-P schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:54:
IConnecthue is er alleen voor IOS.
Die 2 apps lijken inderdaad prima te werken. Bedankt!
Ik hier een situatie waarbij ik eigenlijk van een inbouw-schakelaar in de muur af wil.
In plaats hiervan wil ik op dezelfde plek een HUE-schakelaar hebben.
Is er een speciale set beschikbaar om dit op 1 op 1 vervangen?
Daarnaast heb ik nog een combinatie van een 2-delige schakelaar i.c.m. een dimmer.
Zijn hier ook mogelijkheden voor om dit om te bouwen naar een HUE-schakelaar?
Ik hier een situatie waarbij ik eigenlijk van een inbouw-schakelaar in de muur af wil.
In plaats hiervan wil ik op dezelfde plek een HUE-schakelaar hebben.
Is er een speciale set beschikbaar om dit op 1 op 1 vervangen?
Daarnaast heb ik nog een combinatie van een 2-delige schakelaar i.c.m. een dimmer.
Zijn hier ook mogelijkheden voor om dit om te bouwen naar een HUE-schakelaar?
Even terugkomend op mijn vorige bericht.
Zijn er slimme schakelaars welke een verborgen echte schakelaar hebben?
Zoiets als een die je omhoog kan schuiven of open kan klappen en dan zit daar een echte schakelaar achter.
Zo niet dan denk ik dat ik zelf een keertje met de 3d printer aan de slag ga.
Zijn er slimme schakelaars welke een verborgen echte schakelaar hebben?
Zoiets als een die je omhoog kan schuiven of open kan klappen en dan zit daar een echte schakelaar achter.
Zo niet dan denk ik dat ik zelf een keertje met de 3d printer aan de slag ga.
Iemand al ervaring met slimme outdoor stekkers i.c.m. hue?
Ik heb nu 6 'Friends of Hue' schakelaars in gebruik, van 2 merken. Opmerkelijk daarbij is dat er verschil lijkt te zijn tussen de schakelaars, terwijl het binnenwerk van allemaal hetzelfde is (EnOcean module). De Busch-Jaeger FoH schakelaars doen het allemaal feilloos, de Gira Senic schakelaars hebben vaak last van misklikken, waarbij de schakelaar hoorbaar klikt, maar er niets gebeurt. Heeft iemand anders dergelijke ervaring?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Gedurende ruim een maand had ik ingesteld dat er bij beweging overdag het toiletlicht (Hue White Ambiance GU10) helder was en na 23:00 nog maar zachtjes. Maar niet elke dag kan je vatten in zo'n precies tijdschema.
De oplossing leek evident: elke avond als we gaan slapen zeggen we al "Hey Siri, good night". Dan gaan de rolluiken dicht, alle lichten uit, enzovoort. En da's ineens ook het perfecte moment om de brightness aan te passen van lichten, voor wanneer we 's nachts opstaan.
Dus stelde ik in dat de brightness van het toiletlicht op 30% moest gezet worden in de "Good Night" scene in HomeKit.
Helaas … werkt dit niet! Na veelvuldig zoeken kon ik op enkele vage posts op reddit en GitHub vinden dat Zigbee (en dus ook Hue) niet toestaat brightness (of kleurtemperatuur) te wijzigen terwijl het ding uitstaat.
Het ironische is natuurlijk dat Hue lampen eigenlijk helemaal niet uitstaan: ze zijn immers nog steeds verbonden. Het is blijkbaar een Zigbee-spec ding.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit tegenkomt? Hoe hebben anderen dit opgelost?
De oplossing leek evident: elke avond als we gaan slapen zeggen we al "Hey Siri, good night". Dan gaan de rolluiken dicht, alle lichten uit, enzovoort. En da's ineens ook het perfecte moment om de brightness aan te passen van lichten, voor wanneer we 's nachts opstaan.
Dus stelde ik in dat de brightness van het toiletlicht op 30% moest gezet worden in de "Good Night" scene in HomeKit.
Helaas … werkt dit niet! Na veelvuldig zoeken kon ik op enkele vage posts op reddit en GitHub vinden dat Zigbee (en dus ook Hue) niet toestaat brightness (of kleurtemperatuur) te wijzigen terwijl het ding uitstaat.
Het ironische is natuurlijk dat Hue lampen eigenlijk helemaal niet uitstaan: ze zijn immers nog steeds verbonden. Het is blijkbaar een Zigbee-spec ding.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die dit tegenkomt? Hoe hebben anderen dit opgelost?
@Wim Leers Ik doe iets dergelijks aan de hand van lichtintensiteit volgens de motion sensor, tijdstippen en zons op- en ondergang, met Node Red. [Ik stuur daarbij in feite gewoon een setting naar de lamp of groep/kamer met zowel 'on' als de gewenste parameters.
Zeg je nu dat je zowel "on" als de gewenste parameters stuurt en dus wél de lamp aanzet, wat ik dus net wil vermijden?ijdod schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:10:
@Wim Leers Ik doe iets dergelijks aan de hand van lichtintensiteit volgens de motion sensor, tijdstippen en zons op- en ondergang, met Node Red. [Ik stuur daarbij in feite gewoon een setting naar de lamp of groep/kamer met zowel 'on' als de gewenste parameters.
Eeeh, ja? Je wilt toch dat de lamp gedimd aangaat 's nachts? Dat doet hij uiteraard alleen als hij bediend wordt.Wim Leers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:15:
[...]
Zeg je nu dat je zowel "on" als de gewenste parameters stuurt en dus wél de lamp aanzet, wat ik dus net wil vermijden?
bij bedienden schakelaar:
if time=overdag then (on,100%)
if time=nacht then (on,30%)
Tenzij je eigenlijk iets specifiekers wilt weten dan 'hoe hebben anderen dit opgelost'...
[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 17-01-2021 14:38 ]
Excuses, ik heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd.ijdod schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Eeeh, ja? Je wilt toch dat de lamp gedimd aangaat 's nachts? Dat doet hij uiteraard alleen als hij bediend wordt.
Tenzij je eigenlijk iets specifiekers wilt weten dan 'hoe hebben anderen dit opgelost'...
1. Het toiletlicht hoort enkel bij beweging aan te gaan.
2. Zolang we niet slapen, aan 80% brightness.
3. Terwijl we slapen, aan 30% brightness.
Daarom laat ik mijn HomeKit "Good Night" scene de lamp op 30% brightness zetten, en "Good Morning" op 80%. Telkens zonder de Philips Hue lamp werkelijk aan te zetten, want enkel beweging hoort die lamp aan te zetten..
Maar blijkbaar ondersteunt Philips Hue het niet om de brightness te veranderen terwijl de lamp uitstaat. De bedoeling is immers om de brightness te veranderen vanuit HomeKit voor alle volgende keren dat de lamp aangaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Wim Leers op 17-01-2021 14:43 ]
En dat is nog steeds precies hoe mijn gang en toiletverlichting werkt. Die gaat ook op basis van een sensor. Maar sensor of schakelaar maakt functioneel niet uit; dat is slechts een event wat iets activeert. Mijn punt is dat het technisch dus gewoon prima kan, maar je aanloopt tegen beperkingen van Homekit (en in mindere mate van HUE)
Heb je al geprobeerd om het anders op te lossen: door de gewenste lampen via Homekit aan een andere scene te koppelen ipv deze proberen aan te passen? zoals nightlight?
Heb je al geprobeerd om het anders op te lossen: door de gewenste lampen via Homekit aan een andere scene te koppelen ipv deze proberen aan te passen? zoals nightlight?
Dat kun je m.i. doen door er scenes voor te maken.Wim Leers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:41:
Maar blijkbaar ondersteunt Philips Hue het niet om de brightness te veranderen terwijl de lamp uitstaat. De bedoeling is immers om de brightness te veranderen vanuit HomeKit voor alle volgende keren dat de lamp aangaat.
Have Fun Funske
Ahhh jouw node red doet álle aansturing, niet enkel helderheid aanpassen. Dan snap ik het natuurlijk. Maar node red en dergelijke wil ik absoluut vermijden.ijdod schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:24:
En dat is nog steeds precies hoe mijn gang en toiletverlichting werkt. Die gaat ook op basis van een sensor. Maar sensor of schakelaar maakt functioneel niet uit; dat is slechts een event wat iets activeert. Mijn punt is dat het technisch dus gewoon prima kan, maar je aanloopt tegen beperkingen van Homekit (en in mindere mate van HUE)
Overigens is dit 100% zeker een beperking van Hue, niet van HomeKit. HomeKit verstuurt de helderheid zonder problemen, Hue negeert het eenvoudigweg als de lamp op dat moment niet aanstaat.
Dat is nu net wat niet kan owv de beperking van Hue! Ik wil m’n lampen net uitzetten bij “good night”, en dan kan ik dus blijkbaar niet de helderheid aanpassen.Heb je al geprobeerd om het anders op te lossen: door de gewenste lampen via Homekit aan een andere scene te koppelen ipv deze proberen aan te passen? zoals nightlight?
Scènes in Hue bedoel je dan misschien? Hoe kan in een Hue scène vanuit HomeKit activeren?funske schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:24:
[...]
Dat kun je m.i. doen door er scenes voor te maken.
Ik heb zelf geen scenes in Home Kit, maar hier staat een artikel hoe je (oude) scenes in Home Kit krijgt. En daarin staat weer een verwijzing naar dit artikel voor nieuwe scenes.Wim Leers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:13:
Scènes in Hue bedoel je dan misschien? Hoe kan in een Hue scène vanuit HomeKit activeren?
Have Fun Funske
Ik ben geen Homekit kenner, maar is het mogelijk met Homekit om een variabele (memory sensor) in de Hue bridge aan te passen? Bijvoorbeeld "nacht"=1Wim Leers schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:13:
[...]
Scènes in Hue bedoel je dan misschien? Hoe kan in een Hue scène vanuit HomeKit activeren?
Met All4hue kan je dan de regel op de bridge waarmee je lamp wordt aangeschakeld kopiëren. Bij de eerste regel geef je als extra conditie nacht=0 en schakel je een dagscene aan. Bij de tweede regel geef je als extra conditie nacht=1 en schakel je een nachtscene aan.
Bij mijn Busch Jaeger materiaal heeft de sokkel van de enkele wip een uitsparing voor een veer voor een pulsdrukker. Ik heb er zo enkele omgebouwd naar een pulsdrukker door er een half veertje van een balpen in te plaatsen.B-Force schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:22:
[...]
Elke leverancier (BJ, Berkers, Gira) heeft pulsrukkers in zijn assortiment. ZIjn goedkoop (7-10 euro), dus ik zou gewoon de pulsrdukker kopen die bij je set past.
Ben een beetje aan het testen met Thread (HomePod Mini, Eve Energy) en werkt goed. Lees zojuist op hueblog.com dat Hue alleen Thread in de bridge gaat ondersteunen. Jammer, was mooi geweest als het een grote mesh werd (met mogelijk ook de beperking van het max aantal devices per bridge opgeheven door Thread).
Ben benieuwd of iemand al eens het volgende geprobeerd voor elkaar te krijgen:
Ik wil graag een infrarood paneel laten schakelen met de Osram stekker (aan/uit) schakelaar o.b.v. temperatuur EN beweging van de indoor sensor. Dus als temperatuur onder 20 graden komt, dan aanschakelen.. Boven de 22 uitschakelen.
Dit kan prima met de HUE lab formule, die scene's kan schakelen o.b.v. temperatuur. Echter, ik wil alleen het infrarood paneel activeren als er daadwerkelijk iemand in de ruimte is (en liefst ook weer uitschakelen als dit een minuut of 5 niet meer het geval is).
Iemand enig idee of er een (om) weg is om dit voor elkaar te krijge? Ik weet dat (smart) thermostaat stekkers zijn die dit klusje wellicht beter doen, maar dat is niet echt Tweaker achtig toch?
Ik wil graag een infrarood paneel laten schakelen met de Osram stekker (aan/uit) schakelaar o.b.v. temperatuur EN beweging van de indoor sensor. Dus als temperatuur onder 20 graden komt, dan aanschakelen.. Boven de 22 uitschakelen.
Dit kan prima met de HUE lab formule, die scene's kan schakelen o.b.v. temperatuur. Echter, ik wil alleen het infrarood paneel activeren als er daadwerkelijk iemand in de ruimte is (en liefst ook weer uitschakelen als dit een minuut of 5 niet meer het geval is).
Iemand enig idee of er een (om) weg is om dit voor elkaar te krijge? Ik weet dat (smart) thermostaat stekkers zijn die dit klusje wellicht beter doen, maar dat is niet echt Tweaker achtig toch?
Weet iemand wat ruimte inneemt in de bridge ? Ik heb namelijk 3 kamers met in totaal 10 lampen en een smart button en een dimmer maar kan geen kamers toevoegen omdat de bridge vol zou zijn.
veel routines? volgens mij ergens max 70 in totaalsnipeer schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:52:
Weet iemand wat ruimte inneemt in de bridge ? Ik heb namelijk 3 kamers met in totaal 10 lampen en een smart button en een dimmer maar kan geen kamers toevoegen omdat de bridge vol zou zijn.
eerste hit op Google:(zoeken op how many hue bridge)
The recommended limit is 50 however the physical limit set on the bridge is 63. If you need to add more than 50 bulbs then you would need to install and set up a second bridge at this time, although we hope Philips will make changes in the future to allow for more bulbs and items to be added to a single bridge.
[ Voor 34% gewijzigd door B-Force op 18-01-2021 16:03 ]
Lijkt mij logisch dat Thread alleen via bridge gaat werken, lampen zijn ZigBee en die gaan niet ineens zonder een Bridge met Thread werken?!jeroen11 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:53:
Ben een beetje aan het testen met Thread (HomePod Mini, Eve Energy) en werkt goed. Lees zojuist op hueblog.com dat Hue alleen Thread in de bridge gaat ondersteunen. Jammer, was mooi geweest als het een grote mesh werd (met mogelijk ook de beperking van het max aantal devices per bridge opgeheven door Thread).
En lampen updaten voor native thread, zal sowieso niet gaan, gaat namelijk niet passen als er überhaupt al stacks zijn van de gebruikte chips die Thread support leveren. Daarnaast blijft een bridge noodzakelijk, Lowpower chips zoals ZigBee werken niet rechtstreeks met Wifi dus zal je altijd een bridge nodig moeten hebben ( ik dacht dat low power mesh producten gebruik maken van 6lowpan voor Thread en dan heb je wel een bridge nodig )!
[ Voor 25% gewijzigd door Erik1971 op 18-01-2021 19:37 ]
Dit is goed te doen.Gepperd schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:54:
Ben benieuwd of iemand al eens het volgende geprobeerd voor elkaar te krijgen:
Eerst maak je de routines aan met b.v. de standaard app dat bij beweging de Osram (of Philips Hue) plug aanschakelt en na 5 minuten uitgaat bij geen beweging.
Daarna kan je met de app All4hue, bij de regel voor het aanzetten, een extra conditie zetten dat de temperatuur onder de 20° moet zijn.
Ook voeg je een extra regel toe met als condities dat de temperatuur boven de 22° is en de plug aanstaat, waarmee je vervolgens de plug uitschakel.
Ik heb geen routines aangemaakt in de Hue app staat bij routines ook niks. Daarom is het ook zo vreemd dat de app aangeeft dat de bridge vol is. De bridge is ook al een keer gereset maar dat hielp ook niet.B-Force schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:02:
[...]
veel routines? volgens mij ergens max 70 in totaal
eerste hit op Google:(zoeken op how many hue bridge)
The recommended limit is 50 however the physical limit set on the bridge is 63. If you need to add more than 50 bulbs then you would need to install and set up a second bridge at this time, although we hope Philips will make changes in the future to allow for more bulbs and items to be added to a single bridge.
Thread lijkt sterk op Zigbee en bestaat al een paar jaar als standaard. Vooruitziende fabrikanten zouden het dus al ingebouwd kunnen hebben. Ik heb ook meerdere artikelen gelezen van die strekking, bijvoorbeeld:Erik1971 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:32:
[...]
Lijkt mij logisch dat Thread alleen via bridge gaat werken, lampen zijn ZigBee en die gaan niet ineens zonder een Bridge met Thread werken?!
En lampen updaten voor native thread, zal sowieso niet gaan, gaat namelijk niet passen als er überhaupt al stacks zijn van de gebruikte chips die Thread support leveren. Daarnaast blijft een bridge noodzakelijk, Lowpower chips zoals ZigBee werken niet rechtstreeks met Wifi dus zal je altijd een bridge nodig moeten hebben ( ik dacht dat low power mesh producten gebruik maken van 6lowpan voor Thread en dan heb je wel een bridge nodig )!
Ik had bijvoorbeeld een Eve plug die een paar maanden nadat ik hem kocht geupdate kon worden naar Thread, wat nog niet bekend was toen hij werd verkocht. Een bridge (of eigenlijk border router in Thread jargon) is nodig, maar een internet router kan bijv ook die rol gaan vervullen begrijp ik. En je zit dan niet meer met de lock in die je hebt met de Hue hub - waardoor je met tal van hubs eindigt als je spullen hebt van veel fabrikanten.It is incredible that Thread can simply be added through firmware and doesn't necessarily require new hardware. We anticipate that Thread will expand as big names like Apple hop on board.
Maar goed, allemaal theorie want het lijkt erop dat de huidige Hue lampen nooit via Thread gekoppeld gaan worden. Ben wel benieuwd of er nieuwe modellen komen die het ondersteunen, zoals ook met Bluetooth gebeurde.
Eve producten werken met Wifi en dat betekend dat communicatie laag hetzelfde blijft en alleen op applicatie nivo Thread moet worden toegevoegd, dat is minder ingrijpend (lees kost minder geheugen) en meestal hebben Wifi producten iets meer geheugen beschikbaar.jeroen11 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:33:
[...]
Thread lijkt sterk op Zigbee en bestaat al een paar jaar als standaard. Vooruitziende fabrikanten zouden het dus al ingebouwd kunnen hebben. Ik heb ook meerdere artikelen gelezen van die strekking, bijvoorbeeld:
[...]
Ik had bijvoorbeeld een Eve plug die een paar maanden nadat ik hem kocht geupdate kon worden naar Thread, wat nog niet bekend was toen hij werd verkocht. Een bridge (of eigenlijk border router in Thread jargon) is nodig, maar een internet router kan bijv ook die rol gaan vervullen begrijp ik. En je zit dan niet meer met de lock in die je hebt met de Hue hub - waardoor je met tal van hubs eindigt als je spullen hebt van veel fabrikanten.
Maar goed, allemaal theorie want het lijkt erop dat de huidige Hue lampen nooit via Thread gekoppeld gaan worden. Ben wel benieuwd of er nieuwe modellen komen die het ondersteunen, zoals ook met Bluetooth gebeurde.
Voor de meeste ZigBee producten geld meestal dat de chip die wordt toegepast, net aan genoeg geheugen heeft, maar niet genoeg om deze naar Thread plus 6LowPan te upgraden (klopt dat hardware geen probleem zou moeten zijn)! Daarom kiest bijvoorbeeld een fabrikant als Signify er voor om alleen de Bridge te upgraden naar Thread, dan blijven je oude lampen nog gewoon werken.
Voor de laatste generatie Hue lampen met Bluetooth ondersteuning, zou het wellicht wel kunnen, technisch, maar verwacht niet dat ze die upgraden naar Thread.
Verder heb je voor lowpower Thread devices altijd nog een Bridge nodig, Wifi router gaat niet werken, tenzij deze een 6LowPan/ZigBee module heeft, maar die zijn er nog niet, dat ik weet.
En wat betreft lock in met Hue Bridge, vindt ik vergezocht, sterker nog ik verwacht/hoop dat de Hue bridge straks ook non-Hue lampen gaat doorgeven en dat ook de accesoires via Thread beschikbaar zijn (button en sensor events doorgeven naar buiten wereld)! En dan heb je voor je low power devices genoeg aan een Hue Bridge, met ZigBee lampen (ongeacht fabrikant) en Hue of Friends of Hue accessoires (wat betreft accessoires is de interoperability met ZigBee helaas niet gegarendeerd, zoals met lampen wel is)
[ Voor 15% gewijzigd door Erik1971 op 18-01-2021 23:53 ]
Wat jij wil heb ik exact bij mijn tuinlampen. Volgens mij gaan die tot 23u 10 min lang aan met x intensiteit en na 23u voor 5 min lang met x intensiteit.ijdod schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:37:
[...]
Eeeh, ja? Je wilt toch dat de lamp gedimd aangaat 's nachts? Dat doet hij uiteraard alleen als hij bediend wordt.
Dat regel je in de Philips hue app bij accessoires en dan op de desbetreffende sensor drukken en instellen.
Waarbij je dus scenes maakt (overdag en nacht en die selecteert op de juiste tijden).
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 18-01-2021 23:49 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zoals al uitgelegd wil ik dat dus net níet. Met vaste tijdstippen werken is inderdaad super eenvoudig, maar ervaar ik als irritant. Pas als ik ga slapen wil ik een bepaalde intensiteit in geval van beweging. Een slaaplicht bij beweging. Maar dus ook echt pas nadat we zijn gaan slapen.Oekol schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:48:
[...]
Wat jij wil heb ik exact bij mijn tuinlampen. Volgens mij gaan die tot 23u 10 min lang aan met x intensiteit en na 23u voor 5 min lang met x intensiteit.
Dat regel je in de Philips hue app bij accessoires en dan op de desbetreffende sensor drukken en instellen.
Waarbij je dus scenes maakt (overdag en nacht en die selecteert op de juiste tijden).
Ik gebruik ook alexa met routines. Je zou in haar goodnight routine kunnen toevoegen dat ze dan overschakelt, maar je wilt natuurlijk met tandenpoetsen nog fel licht. HmmWim Leers schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:14:
[...]
Zoals al uitgelegd wil ik dat dus net níet. Met vaste tijdstippen werken is inderdaad super eenvoudig, maar ervaar ik als irritant. Pas als ik ga slapen wil ik een bepaalde intensiteit in geval van beweging. Een slaaplicht bij beweging. Maar dus ook echt pas nadat we zijn gaan slapen.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De meeste Eve producten werken met Bluetooth, sowieso alle producten die tot nu toe Thread ondersteuning krijgen zijn devices die eerder alleen Bluetooth hadden. Er is ergens begin dit jaar een nieuwe chipset in gegaan waardoor modellen via een firmware update plots Thread konden ondersteunen. En wat ik dus op meerdere plekken las is dat ze ook verwachten dat dit voor sommige Zigbee apparaten geldt - dat er later Thread support wordt toegevoegd via firmware updates.Erik1971 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:43:
[...]
Eve producten werken met Wifi en dat betekend dat communicatie laag hetzelfde blijft en alleen op applicatie nivo Thread moet worden toegevoegd, dat is minder ingrijpend (lees kost minder geheugen) en meestal hebben Wifi producten iets meer geheugen beschikbaar.
Dat is zeker een interessante gedachte als dat goed zou werken, dat de Hue bridge via Thread alle verbonden devices doorgegeven worden.En wat betreft lock in met Hue Bridge, vindt ik vergezocht, sterker nog ik verwacht/hoop dat de Hue bridge straks ook non-Hue lampen gaat doorgeven en dat ook de accesoires via Thread beschikbaar zijn (button en sensor events doorgeven naar buiten wereld)! En dan heb je voor je low power devices genoeg aan een Hue Bridge, met ZigBee lampen (ongeacht fabrikant) en Hue of Friends of Hue accessoires (wat betreft accessoires is de interoperability met ZigBee helaas niet gegarendeerd, zoals met lampen wel is)
Wat ik overigens bedoelde met lock in is dat je niet 'one bridge to rule them all' kunt hebben. Immers de Hue bridge kan niet overweg met bijv contact sensoren. En als je firmware wilt updaten moet dat weer per se via een Hue bridge. Dus als je een volledig smart home wilt met officiele ondersteuning ontkom je niet aan tal van bridges in huis.
Okay op die manier een lock, ja dat klopt, je bent idd afhankelijk van wat een bridge, in dit geval Hue bridge, wel of niet alle producten toelaat en doorgeeft!jeroen11 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:10:
[...]
De meeste Eve producten werken met Bluetooth, sowieso alle producten die tot nu toe Thread ondersteuning krijgen zijn devices die eerder alleen Bluetooth hadden. Er is ergens begin dit jaar een nieuwe chipset in gegaan waardoor modellen via een firmware update plots Thread konden ondersteunen. En wat ik dus op meerdere plekken las is dat ze ook verwachten dat dit voor sommige Zigbee apparaten geldt - dat er later Thread support wordt toegevoegd via firmware updates.
[...]
Dat is zeker een interessante gedachte als dat goed zou werken, dat de Hue bridge via Thread alle verbonden devices doorgegeven worden.
Wat ik overigens bedoelde met lock in is dat je niet 'one bridge to rule them all' kunt hebben. Immers de Hue bridge kan niet overweg met bijv contact sensoren. En als je firmware wilt updaten moet dat weer per se via een Hue bridge. Dus als je een volledig smart home wilt met officiele ondersteuning ontkom je niet aan tal van bridges in huis.
Wat betreft upgraden ZigBee producten naar Thread, theoretisch kan dat idd, maar Thread implementatie gebruikt meer geheugen (ram/storage) en veel producten gebruiken chips die net aan genoeg ruimte bieden voor ZigBee implementatie. Maar voor nieuwere ZigBee producten, heb je eerder kans dat het wellicht wordt uitgerolt, zeker wanneer Thread (CHIP) gemeen goed wordt!
Ik wil onze oude 12v halogeen spots in de keuken vervangen voor een railsysteem met ca 5 GU10 led lampen. De bestaande dimmer unit zal sowieso vervangen moeten worden dus. Verder heb ik een hue systeempje in huis.
Graag maak ik de bediening van deze spots onderdeel van mijn hue omgeving. Bij voorkeur gebruik ik wel een fysieke dimmerknop voor het dimmen zelf. Maar het zou handig zijn om ook mbv een bewegingssensor de lampen aan en uit te laten schakelen, via de hue hub dus.
Kan ik in dit geval voor een zigbee dimmer gaan (zoals die van ecobright) welke ik zowel fysiek kan aan/uit schakelen als ook via Hue kan laten aan/uit schakelen? Uiteraard zal in dat laatste geval de dimmer wel op 'aan' moeten staan.
Graag maak ik de bediening van deze spots onderdeel van mijn hue omgeving. Bij voorkeur gebruik ik wel een fysieke dimmerknop voor het dimmen zelf. Maar het zou handig zijn om ook mbv een bewegingssensor de lampen aan en uit te laten schakelen, via de hue hub dus.
Kan ik in dit geval voor een zigbee dimmer gaan (zoals die van ecobright) welke ik zowel fysiek kan aan/uit schakelen als ook via Hue kan laten aan/uit schakelen? Uiteraard zal in dat laatste geval de dimmer wel op 'aan' moeten staan.
Ja, deze Ecobright zigbee dimmer kan je aansluiten op de Hue hub. Als je dimmer "handmatig" uitschakelt dan kan je hem met Hue weer aan schakelen, dus hij hoeft niet op 'aan' te staan.JeyJey schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:55:
Ik wil onze oude 12v halogeen spots in de keuken vervangen voor een railsysteem met ca 5 GU10 led lampen. De bestaande dimmer unit zal sowieso vervangen moeten worden dus. Verder heb ik een hue systeempje in huis.
Zijn er ook hue buitenlampen met een ingebouwde beweging/licht sensor? Of moet je altijd de losse unit kopen?
Nee, altijd een aparte (outdoor) motion sensor.Forza11 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:39:
Zijn er ook hue buitenlampen met een ingebouwde beweging/licht sensor? Of moet je altijd de losse unit kopen?
Ik heb (misschien een domme) vraag over losse Hue spots en hoe deze te plaatsen in het plafond. Ik heb in dit topic gezocht op "armatuur", maar of het wel of niet kan is me nog steeds niet duidelijk. Kan ik gewoon elke willekeurige armatuur (zie hieronder bijvoorbeeld) kopen en hier de Hue spots in plaatsen? Ik snap zelf niet waarom dit niet zou kunnen, maar het is niet helemaal helder. Het gaat trouwens om de White and Color GU10 van 5.8cm.
https://www.ledlichtstunt...ot-armatuur-zink-wit.html
Yes, je kan gewoon een armatuur met GU10 fitting kopen. Is gewoon universeel.mister_S schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:21:
Ik heb (misschien een domme) vraag over losse Hue spots en hoe deze te plaatsen in het plafond. Ik heb in dit topic gezocht op "armatuur", maar of het wel of niet kan is me nog steeds niet duidelijk. Kan ik gewoon elke willekeurige armatuur (zie hieronder bijvoorbeeld) kopen en hier de Hue spots in plaatsen? Ik snap zelf niet waarom dit niet zou kunnen, maar het is niet helemaal helder. Het gaat trouwens om de White and Color GU10 van 5.8cm.
Enkel opletten dat de oude versies van de Hue spotjes wat langer zijn en dus misschien niet passen in de hoogte.
Dank! Ik denk dat de verwarring bij mij dan komt vanwege de oude, langere versie versus de nieuwe versie.Fuwor schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:23:
[...]
Yes, je kan gewoon een armatuur met GU10 fitting kopen. Is gewoon universeel.![]()
Enkel opletten dat de oude versies van de Hue spotjes wat langer zijn en dus misschien niet passen in de hoogte.
Ik heb inmiddels meer dan 60-70 Hue lampen thuis, maar voor sommige plekken (gangkast, voorraadkast, schuur, buiten) blijf ik toch gewoon de volgende LED lampen met ingebouwde licht- & bewegingsensor gebruiken: https://www.google.com/search?q=osram+motion+sensor+lampForza11 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:39:
Met een aanschafprijs van ongeveer een tientje krijg ik de 'businesscase' voor Hue op deze plekken gewoon niet rond.
Ik denk dat dit meer als waarschuwing bedoeld is, zodat er niet een of andere mafketel in het plafond gaat boren. Want die dozen zijn altijd verborgen.
Dus volgens mij mag je gewoon in het plafond boren, alleen moet je wel ergens de draad vandaan halen.
Dus volgens mij mag je gewoon in het plafond boren, alleen moet je wel ergens de draad vandaan halen.
Have Fun Funske
Ik denk dat ze willen aangeven dat je deze gewoon kan vastschroeven aan de inbouwdoos die er al zit.MartijnMartijn schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:24:
Ik heb een Hue Pillar spot gekocht. Nu wil ik hem gaan installeren maar stuit ik op volgende afbeelding in de handleiding:
[Afbeelding]
Begrijp ik het nou goed dat ik deze spot (in Nederland) niet rechtstreeks in het plafond mag boren?
Ik zou me er niet te druk om maken.
Hallo,
Ik heb op dit forum al veel gelezen, ben opzoek naar een FOH schakelaar. Nu zijn er vele merken die dit hebben, Gira, Busch Jager, Niko.
Graag hoor ik de ervaringen van mensen in de praktijk die 1 van deze schakelaars hebben, misschien dat me keuze dan makkelijker word. Het is voor gebruik in de keuken, Wil er graag 4 philips hue spotjes, en 2 hue ledstrips mee bedienen.
Ik heb op dit forum al veel gelezen, ben opzoek naar een FOH schakelaar. Nu zijn er vele merken die dit hebben, Gira, Busch Jager, Niko.
Graag hoor ik de ervaringen van mensen in de praktijk die 1 van deze schakelaars hebben, misschien dat me keuze dan makkelijker word. Het is voor gebruik in de keuken, Wil er graag 4 philips hue spotjes, en 2 hue ledstrips mee bedienen.
De schakelaars zijn in de basis allemaal hetzelfde, merkverschil is er zodat je kunt aansluiten op de rest van je installatiemateriaal.passat_v5 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:31:
Hallo,
Ik heb de Gira, heb er vijf in gebruik. Bevalt prima. Heel soms een klik die geen respons geeft maar ik vind het niet storend.
De onderliggende schakelaar is een EnOcean die ook in de Hue tap zit.
Hier ook Gira sinds kort. Werkt prima, ik vind alleen de *klik* goedkoop klinken en voelen. Dat zal zeker te maken hebben met het batterijloze aspect van deze switches.
Hier staat tekst
Aha, dus dat is de reden dat ze op de tekening die centraaldoos grijs gemaakt hebben.jobr schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:30:
Ik denk dat ze willen aangeven dat je deze gewoon kan vastschroeven aan de inbouwdoos die er al zit.
En het grijze vlak (alleen in NL) stelt dan dus het plafond in 3D voor, waar hij achter zit.
[ Voor 5% gewijzigd door aawe mwan op 24-01-2021 09:13 ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
oke, zag ook nog deze voorbij komen, zou het een beetje degelijk zijn? Is het een veermachanisme ofzo?Beekforel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:44:
[...]
De schakelaars zijn in de basis allemaal hetzelfde, merkverschil is er zodat je kunt aansluiten op de rest van je installatiemateriaal.
Ik heb de Gira, heb er vijf in gebruik. Bevalt prima. Heel soms een klik die geen respons geeft maar ik vind het niet storend.
De onderliggende schakelaar is een EnOcean die ook in de Hue tap zit.
https://www.beaumotica.nl...tlet-type-e-4035138042321
Ik heb zelf een aantal NIKO FoH knoppen in gebruik, ben er erg tevreden meepassat_v5 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:31:
Hallo,
Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.
Ben zelf ook nog steeds erg blij met mijn 'versteckdoze'.passat_v5 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:31:
Graag hoor ik de ervaringen van mensen in de praktijk die 1 van deze schakelaars hebben, misschien dat me keuze dan makkelijker word.
(zit overigens een JUNG binnenwerk in)
[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 24-01-2021 15:45 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb 1 Niko FoH. Het werkt wel goed maar het drukken is toch niet zo aangenaam vind ik.
Als je het op een plaats zet waar je het niet zo vaak moet gebruiken is het wel ok. Voor kinderen (<6) is het ook moeilijk om aan te doen.
Ik heb ook vaak iets in mijn handen zodat ik dus met mijn elleboog het licht wil aan of uitdoen en dat lukt daar sowieso niet mee (logisch ook al omdat er 4 schakelaartjes zijn).
Ik zou er zeker niet mijn hele huis mee volsteken. In maart ga ik een hoop van die nieuwe hue wall switches kopen.
Als je het op een plaats zet waar je het niet zo vaak moet gebruiken is het wel ok. Voor kinderen (<6) is het ook moeilijk om aan te doen.
Ik heb ook vaak iets in mijn handen zodat ik dus met mijn elleboog het licht wil aan of uitdoen en dat lukt daar sowieso niet mee (logisch ook al omdat er 4 schakelaartjes zijn).
Ik zou er zeker niet mijn hele huis mee volsteken. In maart ga ik een hoop van die nieuwe hue wall switches kopen.
Je moet deze eens bekijken, werkt ook volgens Friends of Hue protocol, maar dan met batterij, dus niet de zware klik nodig om stroom op te wekken.gvrsnor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:10:
Ik heb 1 Niko FoH. Het werkt wel goed maar het drukken is toch niet zo aangenaam vind ik.
https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue
Ik denk dat je deze bedoelt:Obelixxx schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:15:
[...]
Je moet deze eens bekijken, werkt ook volgens Friends of Hue protocol, maar dan met batterij, dus niet de zware klik nodig om stroom op te wekken.
https://www.robbshop.nl/d...e?sqr=friends%20of%20hue&
Life is not about specs, it is about joy!
Klopt,bartvl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:25:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt:
ik vond het al zo raar dat de prijs verhoogt was.
Ik heb enkele van deze schakelaars, en bevallen heel erg goed.
Hier ook een fan, maar je kunt hem niet zonder meer overal gebruiken. De bedrading erachter moet geschikt zijn voor een stopcontact, als je alleen een schakeldraad achter je schakelaar hebt zitten moet je een extra draad gaan trekken.DukeBox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:45:
[...]
Ben zelf ook nog steeds erg blij met mijn 'versteckdoze'.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Jup, en vaak nog een aarde draad ook als je de bijgeleverde stopcontacten gebruikt. Heb ik ook netjes gedaan en was gelukkig niet heel veel werk.Hertog schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:27:
.., als je alleen een schakeldraad achter je schakelaar hebt zitten moet je een extra draad gaan trekken.
Ik heb in totaal 12 Busch Jaeger FoH schakelaars. Ze werken prima alleen zoals eerder aangegeven vind ik de *klik* iets goedkoop aandoen. Verder vond ik het bij montage onbegrijpelijk dat bij een schakelaar van deze prijs een kunststof bevestigingsplaatje zat in plaats van een ijzeren. Hierdoor was het op plekken waar er 2 naast elkaar zitten een drama om te installeren. Op sommige plekken zelfs iets achter het kunststof plaatje moeten klemmen om de knop te kunnen installeren. Verder heb ik af en toe dat de module achter de drukknop blijft hangen volgens mij. Dan wil ik een lamp uitschakelen maar in plaats daarvan wordt de lamp langzaam tot het minimum gedimd.passat_v5 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:31:
Hallo,
[ Voor 8% gewijzigd door Tomvanschayk op 25-01-2021 10:29 ]
oke, bedankt voor jullie info over de ervaringen van FOH schakekaars.!!!
Die van Robbshop zijn wat goedkoper, welk binnenwerk zit daar in? Of is dat een eigen merk iets?
Die van Robbshop zijn wat goedkoper, welk binnenwerk zit daar in? Of is dat een eigen merk iets?
[ Voor 40% gewijzigd door passat_v5 op 25-01-2021 11:54 ]
Ik gok Sunricher, die maakt een module zoals Enocean maar dan met batterij.passat_v5 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:51:
oke, bedankt voor jullie info over de ervaringen van FOH schakekaars.!!!
Op deze website vind je nog wat aanvullende informatie.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Klopt inderdaad is Sunricher module. volgens specs kan deze 8 jaar vooruit met de batterij...Theo74 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:53:
[...]
Ik gok Sunricher, die maakt een module zoals Enocean maar dan met batterij.
Op deze website vind je nog wat aanvullende informatie.
Let er op dat er ook een Robb Smarrt schakelaar is die zonder batterijen werkt: https://www.robbshop.nl/d...oos-zigbee-friends-of-hue
(Ik heb altijd ruzie met die zoekfunctie op de website, het was dus even zoeken maar ik heb hem gevonden!)
(Ik heb altijd ruzie met die zoekfunctie op de website, het was dus even zoeken maar ik heb hem gevonden!)
Hier ook Busch-Jaeger. Hier geen problemen.Tomvanschayk schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:27:
[...]
Ik heb in totaal 12 Busch Jaeger FoH schakelaars. Ze werken prima alleen zoals eerder aangegeven vind ik de *klik* iets goedkoop aandoen. Verder vond ik het bij montage onbegrijpelijk dat bij een schakelaar van deze prijs een kunststof bevestigingsplaatje zat in plaats van een ijzeren. Hierdoor was het op plekken waar er 2 naast elkaar zitten een drama om te installeren. Op sommige plekken zelfs iets achter het kunststof plaatje moeten klemmen om de knop te kunnen installeren. Verder heb ik af en toe dat de module achter de drukknop blijft hangen volgens mij. Dan wil ik een lamp uitschakelen maar in plaats daarvan wordt de lamp langzaam tot het minimum gedimd.
Ook bij een dubbele (2 direct naast elkaar) geen enkel probleem.
Nog nooit meegemaakt dat er één bleef hangen of iets dergelijks.
Bij de webshop van hue zelf een mix and match aanbieding.
Bespaar 10% bij 2 producten
Bespaar 15% bij 3 producten
Bespaar 20% bij 4 of meer producten
https://www.philips-hue.c...ts/promotions/mixandmatch
Bespaar 10% bij 2 producten
Bespaar 15% bij 3 producten
Bespaar 20% bij 4 of meer producten
https://www.philips-hue.c...ts/promotions/mixandmatch
Ik bedien de verlichting in huis via een Philips Hue bridge en ik ben op zoek naar een Zigbee potentiaalvrij relais om via Hue te kunnen bedienen, maar mijn mijn google skills kom ik er niet uit (=lijkt niet te bestaan voor Zigbee, wel voor WiFi, Z-Wave en zelfs voor KaKu, maar niet voor Zigbee).
Wellicht is er een andere slimme oplossing of zie ik iets over het hoofd. Waar het omgaat:
in de toiletruimte heb ik een dubbelpolige schakelaar zitten achter een enkele bedieningswip die zowel het licht inschakelt als de mechanische ventilatie (Duco SilentBox). Het inschakelen van de SilentBox gaat via het Duco schakelcontact: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact Dit schakelcontact schakelt de ventilatie in op basis van hoe lang er contact is geweest, dit wordt in het Duco ecosysteem geregeld.

De Duco SilentBox is een centraal mechanisch ventilatie systeem. De ruimtesensoren/bedieningspanelen sturen de centrale afzuigmotor aan.
Het liefst schakel ik zowel de lamp als de ventilatie in via een bewegingssensor. Voor de lamp is dat eenvoudig. Voor de mechanische ventilatie is mijn oplossing er een relais tussen te zetten dat met Zigbee te schakelen is, maar die kan ik dus niet vinden.
Zie ik een Zigbee relais over het hoofd of weet iemand een andere slimme oplossing?
edit: toevoeging gedaan met uitleg over Duco centrale mechanische ventilatie.
Wellicht is er een andere slimme oplossing of zie ik iets over het hoofd. Waar het omgaat:
in de toiletruimte heb ik een dubbelpolige schakelaar zitten achter een enkele bedieningswip die zowel het licht inschakelt als de mechanische ventilatie (Duco SilentBox). Het inschakelen van de SilentBox gaat via het Duco schakelcontact: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact Dit schakelcontact schakelt de ventilatie in op basis van hoe lang er contact is geweest, dit wordt in het Duco ecosysteem geregeld.

De Duco SilentBox is een centraal mechanisch ventilatie systeem. De ruimtesensoren/bedieningspanelen sturen de centrale afzuigmotor aan.
Het liefst schakel ik zowel de lamp als de ventilatie in via een bewegingssensor. Voor de lamp is dat eenvoudig. Voor de mechanische ventilatie is mijn oplossing er een relais tussen te zetten dat met Zigbee te schakelen is, maar die kan ik dus niet vinden.
Zie ik een Zigbee relais over het hoofd of weet iemand een andere slimme oplossing?
[ Voor 11% gewijzigd door fjorden op 26-01-2021 11:37 ]
Ik heb hetzelfde in de toilet en gewoon gekozen voor een beweginssensor van (in mijn geval Berker, maar GIRA, B+J, Jung etc kan natuurlijk ook, wat in je serie past) op de plek van de schakelaar. Problem solved. Dus geen Hue op het toilet.fjorden schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
Ik bedien de verlichting in huis via een Philips Hue bridge en ik ben op zoek naar een Zigbee potentiaalvrij relais om via Hue te kunnen bedienen, maar mijn mijn google skills kom ik er niet uit (=lijkt niet te bestaan voor Zigbee, wel voor WiFi, Z-Wave en zelfs voor KaKu, maar niet voor Zigbee).
in de toiletruimte heb ik een dubbelpolige schakelaar zitten achter een enkele bedieningswip die zowel het licht inschakelt als de mechanische ventilatie (Duco SilentBox). Het inschakelen van de SilentBox gaat via het Duco schakelcontact: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact Dit schakelcontact schakelt de ventilatie in op basis van hoe lang er contact is geweest.
[Afbeelding]
Meest eenvoudige oplossing en werkt altijd. En ja, ik zou graag een hue lamp willen op het toilet, zodat ik overal Hue lampen heb, maar het ging mij te ver om daar dan in te investeren, puur om overal Hue lampen te hebben
Als je met HUE/Zigbee gaat werken moet je deel van de analoge denkwijze misschien even laten voor wat het is.fjorden schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
in de toiletruimte heb ik een dubbelpolige schakelaar zitten achter een enkele bedieningswip die zowel het licht inschakelt als de mechanische ventilatie (Duco SilentBox). Het inschakelen van de SilentBox gaat via het Duco schakelcontact: https://www.duco.eu/nl/pr...omponenten/schakelcontact Dit schakelcontact schakelt de ventilatie in op basis van hoe lang er contact is geweest.
[Afbeelding]
Je hebt nu een relaisschakeling waardoor verlichting samenwerkt met een ventilator. Licht aan, ventilator aan en, naar wat ik denk te begrijpen, blijft de ventilator nog een tijdje nalopen als het licht uitgaat.
Dit kun je redelijk simpel oplossen met Zigbee schakelmodules, zoals deze bijvoorbeeld. Een Sunricher Zigbee schakelactor die ook onder vele andere merken (goedkoper) wordt verkocht.
Je sluit 1 zo'n Zigbee schakelactor aan op de verlichting en 1 op de ventilator. Daarbij koop je ook een gewenste sensor, bij voorkeur de HUE sensor want dat werkt vrijwel vlekkeloos.
Vervolgens zoek je onder Lampconfiguratie naar de schakelactors en onder Accesoiresconfiguratie naar de HUE sensor.
Eenmaal gevonden koppel je de sensor aan zowel de schakelactor van de verlichting als aan de schakelactor van de ventilator. Maak desnoods een Zone "Toilet" aan zodat je deze ineens aan de HUE sensor kunt toewijzen. Daarbij stel je in de HUE app onder de HUE sensor een tijd in dat de verlichting en ventialtor na bewegingsdetectie door moet blijven moet branden.
Op het moment dat je nu de ruimte inkomt zal de verlichting en de ventilator automatisch aanslaan en voor een ingestelde tijd aan blijven, om vervolgens na ingestelde tijd weer automatisch uit te gaan.
Een instebare nalooptijd op je ventilator die langer door moet gaan dan de verlichting wordt iets lastiger met de voorgestelde configuratie. Dit zou je met twee HUE sensoren kunnen doen maar is voor de ruimte misschien wat overdreven. En daarnaast is de schakeluitgang van de Zigbee schakelactor ook 230V en dat kun je volgens zeggen niet gebruiken.
Sluit op de schakeluitgang van de Zigbee schakelactor daarom de spoel een 230V relais aan en gebruik de schakelcontacten van het relais om aan te sluiten op de ventilatorcontacten. Zo werkt het wel en heb je mogelijk ook gelijk de nalooptijd.
Wordt dit allemaal te lastig of misschien zelf onmogelijk, dan adviseer ik een standaard afazuigventialtor met ingebouwde nalooptijd. Deze sluit je direct aan op de bruine fase draad en het schakelcontact op de 230V uitgang van de Zigbee schakelactor. Op deze manier heb je in combinatie met de HUE sensor wat je wilt want je steld in de afzuigventilator handmatig in wat de nalooptijd moet zijn.
Even een lekker oude post quoten. Kunnen we een omgebouwde hue tap ook als FOH switch toevoegen via de hue app? Er zit immers zon zelfde enocean module in.Theo74 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:22:
[...]
De HUE Tap is inderdaad niet echt het paradepaardje van Signify. Maar goed, deze oude schakelaar gaat dan ook uit het assortiment en heeft zijn tijd gehad. Men wil tegenwoordig HUE schakelaars die in het bestaande schakelmateriaal van de woning passen, veel mooier.
In de HUE Tap en in de Friends of HUE c.q. Senic-Gira/Jung schakelaars zit allemaal de zelfde 'klikkende' Enocean bedienmodule met min of meer dezelfde functionaliteit en mogelijkheden binnen de HUE app. Het maakt dus niet echt uit wat je kiest.
Wel is het zo dat je in de HUE app moet aangeven om welke schakelaar het gaat die je wilt programmeren, de HUE Tap heeft immers een andere knop setting dan een FoH schakelaar. Je kunt jouw type selecteren in het lijstje merken wat naar voren komt als je een schakelaar wilt toevoegen en programmeren.
Overigens las ik onlangs op een Duitse website over HUE en domotica dat de firma Sunricher bezig zou zijn met een FoH schakelaar variant die niet meer het 'klikkende' geluid heeft maar wel aan energy harvesting zou doen dus ook geen batterij heeft. Het een en ander lijkt vooralsnog wat onduidelijk, een demofimpje op YouTube is ineens verdwenen en deze Duitse website krijgt hierover ook geen contact met Sunrichter maar men zit er bovenop om er achter te komen wat hier speelt. Zo lijkt dit product momenteel in Engeland te koop dus men heeft een model bestel en is onderweg naar Duitsland voor een onderzoek en een test.
Die module werkt niet met inductieve belasting zoals een ventilator.Theo74 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:05:
Dit kun je redelijk simpel oplossen met Zigbee schakelmodules, zoals deze bijvoorbeeld. Een Sunricher Zigbee schakelactor die ook onder vele andere merken (goedkoper) wordt verkocht.
Je sluit 1 zo'n Zigbee schakelactor aan op de verlichting en 1 op de ventilator.
De omschrijving is niet correct/volledig op de website van robbsmart, ze zijn alleen geschikt voor inductieve belasting en capacitieve belasting.
Je kan er wel een hue smart switch voor gebruiken, die schakelt met een relais (niet potentiaal vrij).
Je kan de module uit een Tap in een andere behuizing zetten, maar het blijft een Tap. Ondanks dat de modules dezelfde afmetingen hebben zijn ze een beetje anders wat gedrag betreft.1ntroduc3 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Even een lekker oude post quoten. Kunnen we een omgebouwde hue tap ook als FOH switch toevoegen via de hue app? Er zit immers zon zelfde enocean module in.
Even uit het hoofd.
De FoH module wordt iets anders toegevoegd aan het systeem (Tap is knop lang drukken en loslaten, FoH is een patroon ofzo, weet niet meer precies is lang geleden). De FoH module stuurt ook berichten bij indrukken _en_ loslaten van de knop waar de Tap module alleen bij indrukken doet.
Er zit wel meerwaarde in Hue in het toilet ten opzichte van een normale bewegingssensor. Mijn lamp gaat op dimstand aan 's nachts, en overdag helder. Dat is wel fijn hoor, 's nachts.B-Force schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb hetzelfde in de toilet en gewoon gekozen voor een beweginssensor van (in mijn geval Berker, maar GIRA, B+J, Jung etc kan natuurlijk ook, wat in je serie past) op de plek van de schakelaar. Problem solved. Dus geen Hue op het toilet.
Meest eenvoudige oplossing en werkt altijd. En ja, ik zou graag een hue lamp willen op het toilet, zodat ik overal Hue lampen heb, maar het ging mij te ver om daar dan in te investeren, puur om overal Hue lampen te hebbener zit namelijk geen meerwaarde in
De tap heeft bij mij (in de standaard Hue app) alléén 'Press'. Er zit geen tweede actie bij. Mijn FoH (Versteckdose) heeft 'Press' en 'Hold'. Voor die laatste kun je maar een beperkt aantal acties selecteren (Omhoog dimmen, omlaag dimmen, lampen uit en 'niets doen')Robsato schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:29:
[...]
Tap is knop lang drukken en loslaten, FoH is een patroon ofzo, weet niet meer precies is lang geleden
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Dank voor de reactie. Ik heb mijn vraag verduidelijkt. Jouw oplossing zou inderdaad werken, maar het ventilatiesysteem van Duco is een centraal systeem. Dat had ik niet zo duidelijk genoemd. Er is dus geen ventilator(motor) in de toiletruimte aanwezig die ik direct met 230V kan aansturen/laten nalopen. Ik ben dus min of meer verplicht het Duco schakelcontact te gebruiken voor het aansturen van de ventilatie.Theo74 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:05:
Als je met HUE/Zigbee gaat werken moet je deel van de analoge denkwijze misschien even laten voor wat het is.
Je hebt nu een relaisschakeling waardoor verlichting samenwerkt met een ventilator. Licht aan, ventilator aan en, naar wat ik denk te begrijpen, blijft de ventilator nog een tijdje nalopen als het licht uitgaat.
[...]
Wordt dit allemaal te lastig of misschien zelf onmogelijk, dan adviseer ik een standaard afazuigventialtor met ingebouwde nalooptijd. Deze sluit je direct aan op de bruine fase draad en het schakelcontact op de 230V uitgang van de Zigbee schakelactor. Op deze manier heb je in combinatie met de HUE sensor wat je wilt want je steld in de afzuigventilator handmatig in wat de nalooptijd moet zijn.
Goeie! Dat werkt wel, maar dan mis ik net zoals ook hierboven staat vermeld de intelligentie om op bepaalde tijden het licht gedimd te laten inschakelen als nachtlampje en dat is wel een wens (=eis) van vrouwlief.B-Force schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:58:
Ik heb hetzelfde in de toilet en gewoon gekozen voor een beweginssensor van (in mijn geval Berker, maar GIRA, B+J, Jung etc kan natuurlijk ook, wat in je serie past) op de plek van de schakelaar. Problem solved. Dus geen Hue op het toilet.
Meest eenvoudige oplossing en werkt altijd. En ja, ik zou graag een hue lamp willen op het toilet, zodat ik overal Hue lampen heb, maar het ging mij te ver om daar dan in te investeren, puur om overal Hue lampen te hebbener zit namelijk geen meerwaarde in
De oplossing is dan de bewegingssensor van bij ons de serie van B+J voor het bedienen van het schakelcontact en een aparte sensor van hue voor de lamp.
Nadeel is dubbele sensoren voor eigenlijk dezelfde functie (nog even overwegen of we het dat waard vinden) en daarnaast nogmaals de investering van een tweede Duco schakelcontact en tweede B+J sensor voor het tweede toilet. Anders hadden we de ventilatie van de tweede toilet via een tweede Hue sensor die het licht in het 2de toilet inschakelt en het 'gedeelde' schakelcontact via Zigbee relais inschakelt voor de ventilatie (in de logica vast te programmeren - niet in de Hue app, maar vast wel in een 3rd party app).
Eens, daar had ik inderdaad niet aan gedachtrobkrekel schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Er zit wel meerwaarde in Hue in het toilet ten opzichte van een normale bewegingssensor. Mijn lamp gaat op dimstand aan 's nachts, en overdag helder. Dat is wel fijn hoor, 's nachts.
edit: en nu ga ik ook weer nadenken over een oplossing bij ons thuis

[ Voor 9% gewijzigd door B-Force op 26-01-2021 13:45 ]
Wij zijn bezig met een nieuwe badkamer.
Nu ben ik toegekomen aan het plafond en daarbij dus aan de spotjes.
Ik ben was plan om 4 spotjes met een dimmer te plaatsen.
Hiervoor is het elektra ook inmiddels al aangelegd.
Electra is als volgt aangelegd:
stroomkabels voor 4 spotjes.
stroomkabel voor afzuiging die aangaat als je de lichtschakelaar aanzet.
stroomkabel voor verlichting op de spiegel.
De voorbereidingen voor een schakelaar zitten op de muur + hiernaast zit meteen een stopcontact voor het scheren o.i.d.(dar zou normaal gesproken een stopcontact + lichtschakelaar opkomen)
Nu zit ik te denken aan Philips Hue, ik ben hier nog helemaal niet mee bekend.
wat kan ik het beste aanschaffen?
Probleem punten:
- Spotjes dimbaar krijgen (los van de lamp boven de spiegel, maar hoe krijg ik de spiegelverlichting dan aan)
- Niet in de knoei komen met mijn afzuigsysteem.
- mooie dimmer afwerking i.c.m. stopcontact voor het scheren (dit zit dus naast elkaar)
hopelijk is mijn vraag duidelijk en kan iemand mij helpen met wat aan te schaffen.
Nu ben ik toegekomen aan het plafond en daarbij dus aan de spotjes.
Ik ben was plan om 4 spotjes met een dimmer te plaatsen.
Hiervoor is het elektra ook inmiddels al aangelegd.
Electra is als volgt aangelegd:
stroomkabels voor 4 spotjes.
stroomkabel voor afzuiging die aangaat als je de lichtschakelaar aanzet.
stroomkabel voor verlichting op de spiegel.
De voorbereidingen voor een schakelaar zitten op de muur + hiernaast zit meteen een stopcontact voor het scheren o.i.d.(dar zou normaal gesproken een stopcontact + lichtschakelaar opkomen)
Nu zit ik te denken aan Philips Hue, ik ben hier nog helemaal niet mee bekend.
wat kan ik het beste aanschaffen?
Probleem punten:
- Spotjes dimbaar krijgen (los van de lamp boven de spiegel, maar hoe krijg ik de spiegelverlichting dan aan)
- Niet in de knoei komen met mijn afzuigsysteem.
- mooie dimmer afwerking i.c.m. stopcontact voor het scheren (dit zit dus naast elkaar)
hopelijk is mijn vraag duidelijk en kan iemand mij helpen met wat aan te schaffen.
Hier ook een Duco C+ ventilatiesysteem. Die detecteert meer CO2 in het toilet en gaat dan vanzelf aan de slag wanneer nodig.fjorden schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
[Afbeelding]
Mogelijk is dat een eenvoudigere oplossing? Je kan geloof ik eenvoudig een CO2 sensor toevoegen aan je Duco box, bij de luchtaanvoerbuis.
Bijv een https://www.sonoff.nl/a-6...-zigbee-mini/#description en daar een 220v relais aan knopen waarmee je dan weer kan schakelen.fjorden schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:33:
Of de mini modificeren zodat je potentiaal vrij kan schakelen.
Ik weet niet of deze op hue werkt overigens.
Misschien kun je ook wel een smartplug modificeren met hetzelfde idee.
Deze schakelactors van Sunricher die ik bezit geven een duidelijk klikkend geluid bij schakelen dus lijken mij niet direct met een thyristor maar met een relais op de uitgang te werken.DukeBox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Die module werkt niet met inductieve belasting zoals een ventilator.
De omschrijving is niet correct/volledig op de website van robbsmart, ze zijn alleen geschikt voor inductieve belasting en capacitieve belasting.
Je kan er wel een hue smart switch voor gebruiken, die schakelt met een relais (niet potentiaal vrij).
Ik heb het even opgezocht bij Sunricher op de website: ze zijn gek genoeg toch alleen geschikt voor ohmse en capacitieve belasting.
In dit geval moet @fjorden dus sowieso met een relais op de uitgang van zo'n schakelactor werken als hij deze toe wil passen. Ten eerste omdat hij dus niet geschikt is om direct inductieve belastingen als een motorspoel mee te schakelen en ten tweede omdat de schakeluitgang potentiaal vrij moet zijn.
.fjorden schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Dank voor de reactie. Ik heb mijn vraag verduidelijkt. Jouw oplossing zou inderdaad werken, maar het ventilatiesysteem van Duco is een centraal systeem. Dat had ik niet zo duidelijk genoemd. Er is dus geen ventilator(motor) in de toiletruimte aanwezig die ik direct met 230V kan aansturen/laten nalopen. Ik ben dus min of meer verplicht het Duco schakelcontact te gebruiken voor het aansturen van de ventilatie.
[...]
In mijn beleving kan het nog steeds met HUE.
Jij schakelt nu met een dubbelpolige schakelaar zowel het licht via een fase op P contact 1 als de motor via een eigen draad op P contact 2, beiden van de dubbelpolige schakelaar.
Als je op de Zigbee schakelactor een simpel 230V relais zet en 1 van de relais maakcontacten aansluit op de 2 draden van de Duco schakeling die nu op het P contact 2 p plus uitgang van de dubbelpolige schakelaar zitten dan ben je er al.
HUE bedient schakelactor, commando Aan, schakelactor geeft 230V door, relais klapt dicht, maakcontact klapt dicht, Duco ventilator wordt aangestuurd.
Vervolgens draai je een HUE lamp in het toilet, of je sluit een Zigbee dimactor aan op bestaande inbouwspots en je hebt deel twee.
In de settings van de HUE sensor geef je aan dat bij beweging tussen x:xx uur enx x:xx uur overdag de schakelactor aan moet en de lamp op xx% licht, of gewoon 100% aan. En voor 's nachts zet je met deze instelling tussen xx:xx uur en x:xx de lamp op comfortabele nachtstand en ventilator aan, of desnoods uit om niemand wakker te maken. Hierin ben je compleet vrij hoe je het licht aan wilt hebben en of de ventilator wel of niet aan moet tussen bepaalde tijden.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic