Archer_VC10 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:14:
Ik hoop even jullie kennis te kunnen inzetten voor de volgende kwestie:
- Ik heb een halogeen armatuur met drie lampen en interne trafo hangen die altijd aan een dimmer heeft gehangen (ouderwetse draai/druk dimmer).
- Ik heb een aantal jaar terug deze via een KlikAanKlikUit inbouwdimmer semi-smart gemaakt zodat ik deze nog steeds kan dimmen maar ook op afstand via een timer aan/uit kan laten gaan (voor de avonden dat we er niet zijn).
- Ik heb een aantal issues met de KAKU bediening: afhankelijk van een wat onhandige timer, dimmer al eens moeten vervangen door overleden ontvanger, timer steeds zelf verzetten om zonsondergang in de gaten te kunnen houden, dimmen werkt niet heel handig via de gemonteerde schakelaar.
- Is er een manier om deze installatie naar een smart schakelaar te krijgen zodat ik dit via Hue of Homekit kan automatiseren? Daarbij zou ik graag de optie van een normale druk/draai dimmer er in houden.
Optie 1:
Ik kwam er achter dat er inbouwdimmers met Zigbee ondersteuning bestaan (
https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html), hier zou ik dan een Hue hub of vergelijkbare hub bij nodig hebben. Ik ben op zich wel gecharmeerd van de Hue opties en kan dit altijd uitbreiden als ik er lol in krijg...
Optie 2:
Ik kan het KAKU systeem natuurlijk ook uitbreiden met hun hub (ICS-2000), dit werkt met de bestaande ontvanger maar niet met Homekit. Wel erg uitbreidbaar natuurlijk.
Optie 3:
... die had ik nog niet.....
Een ander vereiste is eigenlijk ook dat de kosten niet teveel de pan uit moeten rijzen... Op dit moment is dit de enige geschakelde lamp in huis maar tijdens vakanties komt daar vaak nog een tweede (via KAKU stekkerschakelaar) bij. Veel zal ik de zaak niet gaan uitbreiden, maar aan de andere kant... het is wel leuk spul allemaal.
Iemand hier een mening of aanvullend goed idee bij? Dank! Mocht dit niet het meest handige topic hiervoor zijn, excuus!
Als je voornemens bent om van KaKu over te stappen naar HUE dan zou ik dit gelijk goed aanpakken en met meer oude KaKu items doorpakken door deze ook naar HUE om te bouwen.
Je begint vanzelfsprekend met de HUE Bridge als basis, die heb je eigenlijk altijd nodig om alle HUE hardware goed te kunnen bedienen en monitoren, zowel in- als buitenshuis.
De meest voordelige manier is een HUE starterskit met bijgeleverde HUE lampen. Kies zelf een starterskit waar de bijgeleverde HUE lampen voor jou het meest waardevol zijn. En als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt kom je soms leuke acties tegen. Veel mensen gebruiker hiervoor de aanbiedingen app van Pepper.
De Ecodim dimmer die jij bedoeld kun je prima aan de HUE Bridge koppelen. Deze zoek je in de HUE app als een nieuwe lamp en als hij gevonden is kun je deze logisch hernoemen naar bijvoorbeeld "Eetkamerlamp".
Een andere oplossing lijkt op die van KaKu en is een
dimmermodule die je in de lamp, of in de muur achter de schakelaar kunt inbouwen. Ook deze vind en programmeer je op dezelfde manier als de Ecodim dimmer.
Op deze dimmermodule kun je een pulsdrukker schakelaar aansluiten om de dimmermodule lokaal te bedienen. Kort drukken is aan of uit, en tijdens aan langer indrukken is hoger of lager dimmen. De laatst ingestelde dimstand wordt onthouden, ook na spanningsuitval.
Let wel op: dit soort materie heeft een nul-daard nodig, anders werkt het niet. Er zijn dimmers waarbij men claimt dat ze zonder nul-draad werken maar mijn ervaring is dat dit meestal slecht of helemaal niet werkt.
Zowel de Zigbee/ZLL druk-draai dimmers als de dimmermodules kun je direct via de HUE app bedienen maar ook koppelen aan een batterij-loze schakelaar uit de Friends of HUE (FoH) schakelaar serie, aan een HUE Smart button, of andere Zigbee/ZLL schakelaars en
draadloze dimmers.
HUE bedienen via HomeKit kan zeker, via de HomeKit app kun je heel snel en makkelijk de HUE Bridge aanmelden waarna alle HUE items in de HomeKit worden opgenomen.
Het enige waar je wel op moet letten is dat niet HUE producten zoals de Ecodim, Robbshop, iCasa, etc. dimmers, schakel- en dimmermodules geen HomeKit licentie hebben, wel in de HUE app werken maar dus niet in de HomeKit app verschijnen. (
Uitzonderingen daar gelaten.)
Ook de HUE Transitie optie, waarbij licht volgens ingestelde tijd langzaam aan en/of uit gezet kan worden, werkt meestal niet met genoemde dimmers en dimmermodules. Dit is een HUE only ding maar sommige Chinezen stoppen dit toch stiekum in hun Zigbee/ZLL hardware.
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.