[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.149.798 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:37
MaZo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:37:
Ik heb een lamp waar heuuuul veel E27 bollen in hangen. Door de hotelschakeling waar deze lamp op aangesloten zit kan ik niet even gewoon een dimmer aansluiten bij de wandschakelaar om de lamp te kunnen dimmen. Is er eventueel iets van Hue te verkrijgen wat ik in feite tussen lamp en aansluitpunt kan zetten om de lamp toch te kunnen dimmen? Ik vervang al die E27 lampen liever niet door Hue's i.v.m. kosten.
Je zou zoiets kunnen gebruiken: https://www.ecobright.nl/...3_AwQxEAQYAiABEgKWUvD_BwE

Wel belangrijk om te weten welke type led lampen je hebtn: afsnijding of aansnijding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:46
Jazeker is zoiets er:
https://www.leddirect.nl/...Cwi8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
(ik zie dat een collega Tweaker een soortgelijk antwoord gaf terwijl ik dit intypte)

[ Voor 17% gewijzigd door coinman63 op 07-01-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dank u heren! Ik ben niet zo handig met elektra, maar hoe is dit anders dan het aansluiten van een reguliere dimmer (die ik door de aanwezige hotelschakeling helaas niet werkend krijg)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Als het alleen gaat om een dimmer werkende te krijgen zou ik niet naar een HUE oplossing kijken. Dat doe je alleen als je al elders HUE gebruikt. Een dimmer kun je ook prima in een hotelschakeling opnemen. Je moet dan alleen een dimmer hebben met wisselschakeling. Bedenk ook dat je maar 1 dimmer in de schakeling kunt opnemen. Dus niet twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:52

DukeBox

loves wheat smoothies

coinman63 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:56:
Als het alleen gaat om een dimmer werkende te krijgen zou ik niet naar een HUE oplossing kijken. Dat doe je alleen als je al elders HUE gebruikt. Een dimmer kun je ook prima in een hotelschakeling opnemen. Je moet dan alleen een dimmer hebben met wisselschakeling. Bedenk ook dat je maar 1 dimmer in de schakeling kunt opnemen. Dus niet twee.
Maar ook dan is de voorgestelde oplossing een optie.

I.c.m. een draadloze zigbee schakelaar en/of 2 fysieke pulsdrukkers in je bestaande installatie kan de dimmer ook in een hotel schakeling worden opgenomen waarbij je wél met alle schakelaars kan dimmen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
coinman63 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:56:
Ik wil de lamp kunnen dimmen, als het kan zowel via een reguliere dimmer alsmede via mijn Hue app. Voor zover ik begrijp kan deze dimmer dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Nee, de reguliere dimmer moet je weghalen als je HUE gebruikt, evenals de schakelaar. Wil je toch op twee plaatsen fysiek de lamp kunnen bedienen/dimmen, dan moet je een HUE dimmerswitch of Smart button gebruiken. Ik ben persoonlijk fan van de laatste. Je kunt overigens ook een Friends of HUE schakelaar/dimknop in je bestaande installatiemateriaal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:16
Je kunt er een Zigbee dimmer tussen zetten, daar kan Hue ook mee overweg. Met sommigen tenminste. Heb er zelf sinds oktober eentje van iCasa in gebruik en doet 't prima

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
DePaul schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:03:
Je kunt er een Zigbee dimmer tussen zetten, daar kan Hue ook mee overweg. Met sommigen tenminste. Heb er zelf sinds oktober eentje van iCasa in gebruik en doet 't prima
Dat is al eerder (twee keer) genoemd. Dan moet ook de normale dimmer en schakelaar worden vervangen vor een HUE-bediening (HUE-dimmer, Smart button of Friends of HUE schakelaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29
MaZo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:44:
Dank u heren! Ik ben niet zo handig met elektra, maar hoe is dit anders dan het aansluiten van een reguliere dimmer (die ik door de aanwezige hotelschakeling helaas niet werkend krijg)?
Dan had je de verkeerde dimmer, of je doet iets fout.

Je kunt prima een dimmer gebruiken in een wisselschakeling. Heel veel dimmers hebben gewoon een wisselcontact.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 20:32
MaZo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:37:
Ik heb een lamp waar heuuuul veel E27 bollen in hangen. Door de hotelschakeling waar deze lamp op aangesloten zit kan ik niet even gewoon een dimmer aansluiten bij de wandschakelaar om de lamp te kunnen dimmen. Is er eventueel iets van Hue te verkrijgen wat ik in feite tussen lamp en aansluitpunt kan zetten om de lamp toch te kunnen dimmen? Ik vervang al die E27 lampen liever niet door Hue's i.v.m. kosten.
Veel normale dimmers kun je gewoon in een hotelschakeling kunt gebruiken, met aan 1 kant een dimmer en aan de andere kant een gewone schakelaar. (moet je wel een dimmer hebben waar je op kunt klikken en niet 1 die je uit draait)
YouTube: Gira dimmer 226200 in wisselschakeling aansluiten - Elektrototaalmar...

Gira heeft ook een systeem waar je meerdere dimmers kunt gebruiken in een hotelschakeling, heb ik persoonlijk nooit gebruikt, dus geen idee hoe dat precies werkt zoek eens op nevenpost/"nebenstellen einsatz"

(Met Hue kan het ook, maar dan moet je een inbouwzigbeedimmer die compatibel is met Hue zoeken (zie hierboven))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul D.
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-06-2021
Heeft iemand enig idee wanneer de Litcessory (of evt. een ander merk) verlengkabels beschikbaar zijn voor de Hue lightstrip V4 in Nederland? Ben op zoek naar een hoek connector.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul D. op 08-01-2021 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Yoshimi schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:49:
[...]

Dat wel :) , maar het VLAN waar de Hue Bridge zich in bevindt mag vrij naar internet, zonder DNS filtering.
Daarnaast gaat het op de iPhone 12 van mijn vrouw gewoon heel snel. Ze tikt op de app en hij opent direct. Beide telefoons zitten in hetzelfde netwerk. Ik ga vanavond ook een keer de een 'herstel netwerkinstellingen' op mijn telefoon uitvoeren, om te kijken of dat verbetering brengt.
Dank jullie wel voor het meedenken!
Ik heb nog even verder zitten testen en hou het voorlopig op een ‘bug’ in de meest recente IOS app update (uit November 2020?). Voor die tijd werkte alles immers prima. In de app store vind ik meer gebruikers die klagen over zeer lange opstarttijden.

Ik heb DNS blocking (via pi-hole) tijdelijk uitgeschakeld, maar dit helpt niets. Ook bij het opstarten met phone/iphone in ‘flight-mode’ moet ik nog steeds tien seconden wachten voordat de app is gestart, wat voor mij toch het bewijs is dat het issue niet aan mijn (thuis)netwerk ligt. Ik heb alle componenten/bridges op de laatste firmware gezet (vandaag uitgekomen?) maar ook dat verbetert niets.

Ik heb het probleem in de app store in een review beschreven. Wellicht dat Signify het snel oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
scorpion303 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb nog even verder zitten testen en hou het voorlopig op een ‘bug’ in de meest recente IOS app update (uit November 2020?). Voor die tijd werkte alles immers prima. In de app store vind ik meer gebruikers die klagen over zeer lange opstarttijden.

Ik heb DNS blocking (via pi-hole) tijdelijk uitgeschakeld, maar dit helpt niets. Ook bij het opstarten met phone/iphone in ‘flight-mode’ moet ik nog steeds tien seconden wachten voordat de app is gestart, wat voor mij toch het bewijs is dat het issue niet aan mijn (thuis)netwerk ligt. Ik heb alle componenten/bridges op de laatste firmware gezet (vandaag uitgekomen?) maar ook dat verbetert niets.
Heeft het niet met deze nieuwe permissie in de laatste iOS update te maken?

https://www.howtogeek.com...es-on-your-local-network/

Wellicht dat de Hue app deze permissie niet vraagt, maar toch nodig heeft?

Kun je die met de hand toestaan?

(Ik ben geen Apple gebruiker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Badpak
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-08-2024
Hi,

Ik had verwacht dat hier veel over te vinden zou zijn maar dat valt toch erg tegen.

Over een week gaan we verhuizen, volgens mij kan ik twee dingen doen met m’n Philips hue systeem;
1. De bridge en daarmee alle lampen resetten zodat ik in het nieuwe huis alle lampen opnieuw een naam en kamer kan geven
2. Alles gewoon meenemen en lampen op de juiste kamers neerzetten voorzover mogelijk. Waar niet mogelijk de lampen één voor één nieuwe (juiste) kamers toewijzen.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Er moeten toch meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:00
Ik heb destijds alles meegenomen en zoveel mogelijk weer alles op dezelfde kamers geplaatst.
Lampen voorzien van een sticker die los meegingen en niet in een armatuur konden blijven zitten.
Ging op zich prima, moet ik wel zeggen dat ik toen nog niet zoveel Hue verlichting had en nog veel aan het experimenteren was met Hue.

[ Voor 9% gewijzigd door Jos-P op 10-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-01-2024
Hoi Allemaal!

Opeens zijn alle "Philips Hue Play Lichtbalk" uitverkocht... komt er iets nieuws aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 13:45

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

jd89 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:50:
Hoi Allemaal!

Opeens zijn alle "Philips Hue Play Lichtbalk" uitverkocht... komt er iets nieuws aan?
Het gebeurd wel vaker dat er een hue play artikel uitverkocht is.
Maar in dit geval kan het ook komen vanwege de gradient light strip.

Sometimes human's are...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Heeft het niet met deze nieuwe permissie in de laatste iOS update te maken?

https://www.howtogeek.com...es-on-your-local-network/

Wellicht dat de Hue app deze permissie niet vraagt, maar toch nodig heeft?

Kun je die met de hand toestaan?

(Ik ben geen Apple gebruiker)
Dank voor het meedenken, maar nee dit is helaas het probleem niet. Alle Hue apps hebben hier de benodigde permissies om met lokale apparaten te mogen verbinden. Ik gebruik Hue ook echt alleen lokaal (dus niets in de cloud).

Daarbij zit de vertraging echt alleen in het opstarten van de app. Als deze reeds is gestart, werkt alles net als het deed in de afgelopen vijf jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:27

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

B. Badpak schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:05:
Hi,

Ik had verwacht dat hier veel over te vinden zou zijn maar dat valt toch erg tegen.

Over een week gaan we verhuizen, volgens mij kan ik twee dingen doen met m’n Philips hue systeem;
1. De bridge en daarmee alle lampen resetten zodat ik in het nieuwe huis alle lampen opnieuw een naam en kamer kan geven
2. Alles gewoon meenemen en lampen op de juiste kamers neerzetten voorzover mogelijk. Waar niet mogelijk de lampen één voor één nieuwe (juiste) kamers toewijzen.

Zie ik nog dingen over het hoofd? Er moeten toch meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Groeten!
Lamp met een stift een nummer geven en deze in een tabel aan een lamp/kamer koppelen.

Na verhuizen terugzetten in de lamp/kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-09 10:15
Iemand die weet hoe ik het volgende op kan lossen? De moed zakt aardig ver in de schoenen....

Ik heb ongeveer 90 lampen, verdeeld onder 3 bridges. Ik heb ongeveer 70 lampen die met zonsondergang tegelijk aan gaan. Op iedere bridge zijn dat ongeveer 15-25 lampen tegelijk. Elke bridge heeft zijn eigen periode waarbij de lampen voor zonsondergang aan gaan, zodat niet alles tegelijk gaat. Bridge 1 - heeft 15min voor zonsondergang als activeringstijd, bridge 2 - 30min en bridge 3 - 0min.
Toch gebeurt het keer op keer dat een lamp niet aan gaat, of op 1 % blijft staan. Het zijn vaak elke dag ook weer dezelfde lampen waar dat mee gebeurt. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Philips adviseerde toen een andere bridge er bij aan te koppelen, maar ook een derde bridge maakt dus geen enkel verschil. Vaak zijn het ook de lampen van een ander merk die niet lekker in de routine meedraaien en dus, zoals gezegd, uit blijven of op 1% blijven staan. Heb werkelijk alles geprobeerd tot resets aan toe. Na enkele dagen gebeurt hetzelfde weer. :|

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:25
chefspecial schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:31:
Iemand die weet hoe ik het volgende op kan lossen? De moed zakt aardig ver in de schoenen....

Vaak zijn het ook de lampen van een ander merk die niet lekker in de routine meedraaien en dus, zoals gezegd, uit blijven of op 1% blijven staan.
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:58
Ik draai een vergelijkbare setup met 3 bridges en ondervind geen problemen. Alles is wel origineel Philips Hue spul op enkele Ikea contactdozen na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:59
qroy schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:17:
Er is nog een mogelijkheid om de Smart Button te gebruiken in combinatie met een standaard pulsschakelaar van welk merk dan ook. Hierbij komt wel wat soldeerwerk kijken. Smart Button kost 20,- schakelaar zo'n 8,- inclusief raampje en schakelwip.

1. Button uit elkaar halen.
2. Twee dunne kabeltjes aan de contactpunten van het schakelaartje op de printplaat solderen.
3. De kabeltjes door een nieuw gat in de behuizing van de smart button voeren en geheel weer in elkaar zetten.
4. Kabeltjes in de contactpunten van de schakelaar.
5. Schakelaar inbouwen in de muur.

Heb het zelf nu bij 3 schakelaars goed werken en maar 1 Smart Button gesloopt door gebruik van te dikke kabeltjes.
Ik heb alle benodigdheden binnen en ga er mee aan de slag. wat voor diameter draad heb je uiteindelijk gebruikt? is 0.75 te dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

chefspecial schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:31:
Ik heb ongeveer 70 lampen die met zonsondergang tegelijk aan gaan.
[..]
Toch gebeurt het keer op keer dat een lamp niet aan gaat, of op 1 % blijft staan.
Zijn het allemaal Hue lampen ? En heeft iedere bridge zijn eigen kanaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:13
Hoi
Nieuw in dit subforum misschien weet één van jullie dit wel.
Ik wil graag een soort van Ambilight creëeren op mijn Sony BRAVIA tv hoe krijg ik dit voor elkaar? Wat zou ik nodig moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:42
Hue Play Gradient strip kopen en Hue Sync kopen.

Overigens zal dit alleen werken wanneer het signaal naar de TV via de HSMI komt, dus via KPN box / ziggo box / sat box / dvd bluray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:03
Er is een app die DRM vrije content (o.a. YouTube) kan gebruiken hoor de HUE kleurenlampen. Dit is de app HUE Essentials.

Wellicht dat in de toekomst meer apps worden ondersteund op deze manier.

Vereiste: Android TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
B-Force schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Ik heb alle benodigdheden binnen en ga er mee aan de slag. wat voor diameter draad heb je uiteindelijk gebruikt? is 0.75 te dik?
Ik heb de draden uit een UTP-kabel gebruikt, die zijn volgens mij 0.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:11
Onlangs hebben wij intrek genomen in ons nieuw appartement.
De energie rekening is momenteel echt sky high (25kWh p/dag op een 2pers huishouden in een 80m²appt.) dus ik probeer nu uit te zoeken waar dit vandaan komt.
Ik zie dat er continu een verbruik is van 1kWh per uur, ookal is er niemand thuis.
Nu zitten er natuurlijk zaken als een koelkast/tv etc dus ik weet ook wel dat het nooit 0 zal zijn, mar vind het toch wel erg veel.
Het is me hiervoor nooit zo opgevallen en het grootste verschil is dat we nu een 20 tal hue lampen in huis hebben.

Zijn er andere die na het ingebruik nemen van Hue lampen het verbruik omhoog hebben zien schieten?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:41
@Flix20 Volgens mij zou een lamp maximaal 0.3 watt standby gebruiken, dus daar kan het niet echt aan liggen lijkt me.
Draai ze er eens een nachtje uit, dan kan je zien of er 's nachts evenveel gebruikt wordt of beduidend minder.
1 kwh per uur is wel behoorlijk veel als continue gebruik volgens mij. Dat zijn 20 gloeilampen van 50 watt die een uur aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentB93
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-06 22:04
Hallo, ik heb inmiddels al heel wat Philips Hue op mijn Bridge V2 zitten en lol met de app Light DJ. Ook werkend met mijn ambilight TV :)

Deel van mijn verlichting in woonkamer/keuken zijn Ikea GU10 Tradfri spotjes. Kleurloos maar wel dimbaar via Hue, bij mijn verhuizing ingebouwd ivm budget.

Nu wil ik deze vervangen door Philips Hue GU10 Color. Maar gezien de stevige prijs vraag ik mij af of er inmiddels andere merken GU10 color lampen aanbieden die aan te sluiten zijn met de Hue Bridge en werken met Hue Entertainment. Zijn jullie hier bekend mee / zijn er ervaringen met alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
Campo di Casa schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:37:
Nette service van Signify. Had een ticket aangemaakt voor garantie aanvraag van de defecte Lily spot. Foto van de spot met serienummer etc meegestuurd.
Vandaag bericht ontvangen dat ik telefonisch contact moest opnemen om de garantie verder af te handelen. Ze konden aan de serienummer zien dat dit binnen de garantie termijn valt.

Een nieuwe Lily spot wordt binnen een week verzonden. De oude gaat retour naar Signify. :)
Een van mijn Lily spots had een afgebroken pin in de kabel (vraag me niet hoe: spul is aangesloten en nooit meer aangeraakt geweest). Net 2 weken buiten garantie, maar netjes opgelost door Signify (heb wel een paar maanden moeten wachten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Laatst online: 12-09 16:16
coinman63 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:48:
[...]

Dat is al eerder (twee keer) genoemd. Dan moet ook de normale dimmer en schakelaar worden vervangen vor een HUE-bediening (HUE-dimmer, Smart button of Friends of HUE schakelaar).
Oeps, klopt, sorry, overheen gelezen

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mduijvendijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 13:45

mduijvendijk

Flying Rukia ^_^

Voor de mensen die een goedkope gradient lightstrip van amazon.it hebben besteld eind november.
Gisteren heb ik van hun helpdesk een bericht gekregen dat mijn bestelling pas rond maart wordt verstuurd.
Dus het kan zijn dat je nog even op je bestelling moet wachten |:(

[ Voor 13% gewijzigd door mduijvendijk op 13-01-2021 11:58 ]

Sometimes human's are...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:21
SniperGuy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Een van mijn Lily spots had een afgebroken pin in de kabel (vraag me niet hoe: spul is aangesloten en nooit meer aangeraakt geweest). Net 2 weken buiten garantie, maar netjes opgelost door Signify (heb wel een paar maanden moeten wachten :P )
Had ik ook met een pinnetje, ook buiten garantie maar had geen zin om de hele kabel weer uit te graven. opgelost door een zelf een pinnetje te creëren. Volgens mij komt er gewoon te veel druk op de stekker te staan door de aarde en dan breekt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 19:17

job

Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:01:
Ik zie dat er continu een verbruik is van 1kWh per uur, ookal is er niemand thuis.
Hue lampen gebruiken een paar watt, en als ze "uit" staan veel minder.
Ik gok op een pomp voor de vloerverwarming of een oude luchtverversing (met AC motor). Ik weet uiteraard niets over jouw huis maar dat zijn twee van de weinige apparaten die continue aan kunnen staan en veel kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-01-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
job schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Hue lampen gebruiken een paar watt, en als ze "uit" staan veel minder.
Ik gok op een pomp voor de vloerverwarming of een oude luchtverversing (met AC motor). Ik weet uiteraard niets over jouw huis maar dat zijn twee van de weinige apparaten die continue aan kunnen staan en veel kunnen gebruiken.
Recent (maand geleden) gelegde (elektrische) vloerverwarming en de luchtverversing is niet mechanisch maar een 'trekgat'.
De vloerverwarming heb ik al een aantal dagen uit gehad (in de meterkast) dus die is het niet.

Ben momenteel dus dmv weg van eliminatie aan het zoeken wat het zou kunnen zijn. Hue stond al vrij laag op het lijstje maar die kan ik nu ook afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Heb het even opgezocht. Een hue lamp gebruikt meer dan ik dacht Zo'n 10-15 watt bij maximale felheid. Sommige lampen gebruiken in de aan stand minder. De led panelen (aurelle) veel meer.
Zo'n 0.5Watt als ze uit staan.

Maar als ze uit staan (niet thuis en overdag) dan kom je natuurlijk nooit tot 1000 watt continue.

De elektrische vloerverwarming lijkt me logischer, maar dat zeg je uitgesloten te hebben. Ik vind het wel een eigen topic waard :)
Succes met uitzoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 14-01-2021 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:01:
Onlangs hebben wij intrek genomen in ons nieuw appartement.
De energie rekening is momenteel echt sky high (25kWh p/dag op een 2pers huishouden in een 80m²appt.) dus ik probeer nu uit te zoeken waar dit vandaan komt.
Nu zitten er natuurlijk zaken als een koelkast/tv etc dus ik weet ook wel dat het nooit 0 zal zijn, mar vind het toch wel erg veel.
Het is me hiervoor nooit zo opgevallen en het grootste verschil is dat we nu een 20 tal hue lampen in huis hebben.

Zijn er andere die na het ingebruik nemen van Hue lampen het verbruik omhoog hebben zien schieten?
Toen ik van een huis naar een appartement verhuisde verdubbelde mijn energie rekening zowat. Omdat ik dezelfde apparatuur had als daarvoor was het voor mij ook een speurtocht. De mechanische ventilatie bleek de boosdoener. 1 kW is dan wel weer aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
HEY_DUDE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Toen ik van een huis naar een appartement verhuisde verdubbelde mijn energie rekening zowat. Omdat ik dezelfde apparatuur had als daarvoor was het voor mij ook een speurtocht. De mechanische ventilatie bleek de boosdoener. 1 kW is dan wel weer aan de hoge kant.
Geen mechanische ventilatie aanwezig.
Wat ik me wel net bedenk, de geiser bevind zich in een klein hokje aan de voorkant van de woning.
Hier hangt een elektrische verwarming in, welke volgens mij op vol vermogen staat te draaien.
Met name om ervoor te zorgen dat de waterleidingen niet bevriezen mocht het buiten vriezen.

Dat zou nog wel eens de boosdoener kunnen zijn.
En dan maar eens kijken of er iets van een slimme stekker bestaat welke ik ertussen kan hangen om in te stellen dat deze alleen aangaat wanneer de temp < 1-5 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:28

ManiacsHouse

Scheisse!

Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:30:
[...]

Geen mechanische ventilatie aanwezig.
Wat ik me wel net bedenk, de geiser bevind zich in een klein hokje aan de voorkant van de woning.
Hier hangt een elektrische verwarming in, welke volgens mij op vol vermogen staat te draaien.
Met name om ervoor te zorgen dat de waterleidingen niet bevriezen mocht het buiten vriezen.

Dat zou nog wel eens de boosdoener kunnen zijn.
En dan maar eens kijken of er iets van een slimme stekker bestaat welke ik ertussen kan hangen om in te stellen dat deze alleen aangaat wanneer de temp < 1-5 graden komt.
Geiser die min of meer buiten staat? :? Geeft die geiser zelf niet ietwat warmte af zodat het daar nooit echt bevriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
ManiacsHouse schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Geiser die min of meer buiten staat? :? Geeft die geiser zelf niet ietwat warmte af zodat het daar nooit echt bevriest?
Niet echt buiten, maar ook weer niet direct in de woning;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9O7f6fdU0_7h-pStmJcrI6Y0Yl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fa18Xu6Cu4gdt8BDWPbNDQq4.png?f=user_large

Moet zelf nog gaan ondervinden hoe en wat, sinds november eigenaar v/d woning.
Aan de binnenkant van het hok en de deur zitten wel pir platen geplakt ter isolatie en ben van plan om zodra we weer naar de bouwmarkt kunnen om buis isolatie om de waterleidingen heen te plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

[Afbeelding]

Aan de binnenkant van het hok en de deur zitten wel pir platen geplakt ter isolatie en ben van plan om zodra we weer naar de bouwmarkt kunnen om buis isolatie om de waterleidingen heen te plakken
Da's toch min of meer wel 'buiten', onverwarmd en ook niet maar een beetje inpandig. Wie dat ooit bedacht heeft... Kost behalve stroom voor straalkachel ook nog meer stookkosten lijkt mij.
Maar we zijn nogal offtopic aan het gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:53
Flix20 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

[Afbeelding]

Het is off-topic, maar dit is tegen vorst ook een mogelijke oplossing:
https://dugoshop.nl/ontdooisnoer
Er is hiervan nog wel meer te vinden in andere lengtes e.d..
Succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 19:40

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Volgens mij zag ik het hier nog niet langs komen, de nieuwe Hue Dimmer gaat anders werken dan de vorige:

https://hueblog.com/2020/...tly-than-its-predecessor/

De bovenste button wordt eigenlijk een soort smart button (aan of uit afhankelijk van de staat, scene waarin hij aan gaat bepaald door het tijdstip), de onderste gaat zich gedragen als de oude onderste button (wisselen door verschillende scenes).

Klinkt (op papier) best handig als ik naar mijn eigen praktijk-gebruik kijk. Lijkt me trouwens ook iets wat in de bridge geregeld wordt, vraag me af of dit ook voor oudere dimmers aangezet kan worden - al kloppen de labels op de knoppen dan niet meer natuurlijk :P.

Leverbaar vanaf 26 januari, overigens.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
En ze komen met een Hue Wall Switch module om oude schakelaars in je Hue setup te hangen <3 https://hueblog.com/2021/...the-light-switch-problem/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
DennusB schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:
En ze komen met een Hue Wall Switch module om oude schakelaars in je Hue setup te hangen <3 https://hueblog.com/2021/...the-light-switch-problem/
Ben benieuwd! Hoeveel ingangskanalen zou dit hebben?

1? Dan kun je net zo goed een Smart Button modificeren zoals eerder geopperd. :+

Als het ding 2 of 4 kanalen zou hebben zodat je een meervoudige pulsdrukker kon aansluiten zou dat wel een echte meerwaarde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-G
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-01 13:39
Met welke schakelaar(s) is het mogelijk om verschillende scene's onder 1 knop te programmeren, dus bijvoorbeeld 1 klik is scene A, 2 kliks is scene B?

Ik weet dat de Hue Dimmer Switch dit kan, maar zijn er bijvoorbeeld ook Friend of hue schakelaars die dit kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:33
Xander schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ben benieuwd! Hoeveel ingangskanalen zou dit hebben?

1? Dan kun je net zo goed een Smart Button modificeren zoals eerder geopperd. :+

Als het ding 2 of 4 kanalen zou hebben zodat je een meervoudige pulsdrukker kon aansluiten zou dat wel een echte meerwaarde zijn.
Je kunt vast meerdere units aan één schakelaar hangen toch :) als het gat fysiek groot genoeg is :P

[ Voor 3% gewijzigd door spokje op 14-01-2021 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Rob-G schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:21:
Met welke schakelaar(s) is het mogelijk om verschillende scene's onder 1 knop te programmeren, dus bijvoorbeeld 1 klik is scene A, 2 kliks is scene B?

Ik weet dat de Hue Dimmer Switch dit kan, maar zijn er bijvoorbeeld ook Friend of hue schakelaars die dit kunnen?
Als je 3rd party apps gebruikt en niet vies bent van een beetje prullen, dan kan het met allemaal.

Ik heb dit met All4Hue en een Hue Tap schakelaar gedaan bijvoorbeeld.

Standaard alleen de Dimmer Switch bij mijn weten. Wellicht ook de Smart Button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Als ik het goed zie sluit je de hue wall switch aan je huidige schakelaar. Er is geen fysieke verbinding tussen de hue wall switch of schakelaar en je lampen.

De hue lampen communiceren nog steeds draadloos via de bridge. Dus het aantal lampen dat je aan de hue wall switch wilt koppelen is vrij.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 14-01-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Heb ik hier in huis net alle lelijke opbouw stopcontacten naar lelijkere opbouw modules waar je inbouwschakelmateriaal in kan bouwen om ook deze kamers van FoH schakelaars in te kunnen plaatsen.
Kunnen die er ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Hertog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:45:
Volgens mij zag ik het hier nog niet langs komen, de nieuwe Hue Dimmer gaat anders werken dan de vorige:

https://hueblog.com/2020/...tly-than-its-predecessor/

De bovenste button wordt eigenlijk een soort smart button (aan of uit afhankelijk van de staat, scene waarin hij aan gaat bepaald door het tijdstip), de onderste gaat zich gedragen als de oude onderste button (wisselen door verschillende scenes).

Klinkt (op papier) best handig als ik naar mijn eigen praktijk-gebruik kijk. Lijkt me trouwens ook iets wat in de bridge geregeld wordt, vraag me af of dit ook voor oudere dimmers aangezet kan worden - al kloppen de labels op de knoppen dan niet meer natuurlijk :P.

Leverbaar vanaf 26 januari, overigens.
Uit het artikel van Tweakers: "Daarnaast brengt Signify ook een nieuwe versie van de draadloze dimmer uit met een ander ontwerp, dat beter over bestaande schakelaars en stopcontacten moet passen. Die kost 20 euro en komt eind januari uit."

Qua ontwerp zie ik geen verschil met de oude anders 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
spokje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Je kunt vast meerdere units aan één schakelaar hangen toch :) als het gat fysiek groot genoeg is :P
Meh, je krijgt echt niet 2 of zelfs meer van die modules in een standaard inbouwdoos. :P Prijzig grapje ook.
job schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:22:
Als ik het goed zie sluit je de hue wall switch aan je huidige schakelaar. Er is geen fysieke verbinding tussen de hue wall switch of schakelaar en je lampen.

De hue lampen communiceren nog steeds draadloos via de bridge. Dus het aantal lampen dat je aan de hue wall switch wilt koppelen is vrij.
Dat spreekt voor zich. :)

Maar ik zou graag meerdere knoppen willen voor verschillende acties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job

job

Xander schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:27:
Maar ik zou graag meerdere knoppen willen voor verschillende acties.
De verschillende acties krijg je door verschillende keren te schakelen. Het is niet alleen aan/uit.
Feller/dimmen zal waarschijnlijk alleen via de app kunnen.
spokje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:27:
Uit het artikel van Tweakers: "Daarnaast brengt Signify ook een nieuwe versie van de draadloze dimmer uit met een ander ontwerp, dat beter over bestaande schakelaars en stopcontacten moet passen. Die kost 20 euro en komt eind januari uit."

Qua ontwerp zie ik geen verschil met de oude anders 8)7
Het zijn inderdaad nog steeds 4 knoppen. De dimmer heeft wel een andere verhouding (iets breder). En belangrijker, het plaatje is breder en past nu op europese inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
job schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:29:
[...]

De verschillende acties krijg je door verschillende keren te schakelen. Het is niet alleen aan/uit.
Feller/dimmen zal waarschijnlijk alleen via de app kunnen.
Dit is het wat mij betreft allemaal "net niet".

Had liever een Hue Dimmer Switch inbouwmodule met 8 draadjes eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15
Ik hoopte dat de inbouw module ook de functie zou hebben van de smart plug; dus het kunnen bedienen van bestaande "domme" lampen dmv Hue. Dat lijkt niet te kunnen als ik de productbeschrijving lees. Jammer.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
cheiron schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:37:
Ik hoopte dat de inbouw module ook de functie zou hebben van de smart plug; dus het kunnen bedienen van bestaande "domme" lampen dmv Hue. Dat lijkt niet te kunnen als ik de productbeschrijving lees. Jammer.
Dan zouden ze zichzelf in de vingers snijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
cheiron schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:37:
Maakt het ook weer complex, dan moet je allerlei type lampen en dimbare lampen gaan ondersteunen, maar het was inderdaad wel een mooie optie geweest.

In de bediening met meerdere keren schakelen zie ik niks. De kracht van wand bediening zit m in scenes en dimmen. Dat doe je het liefst met afzonderlijke knoppen, maar in ieder geval niet met aan-uit schakelaars. Wellicht vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ik begrijp signify wel, ze hebben het foh partner programma opgezet zodat je schakelaars kan aanschaffen die doen wat je wilt. Een schakelaar die je kan koppelen aan scenes en past bij je huidige schakelaars en stopcontacten.

Met hun eigen schakelaar lost signify een probleem op waar nog geen oplossing voor was.

Je kan nu een foh schakelaar aanschaffen van jung, gira, etc die met scenes overweg kan.
Je kan een de schakelaar van signify aanschaffen die overweg kan met je huidige schakelaar (die nieuwe waar we nu over praten).

En je kan desnoods nog zigbee producten aanschaffen die je aansluit op non-hue lampen.

willeurige voorbeelden
inbouwdimmer voor achter een blindplaat: https://www.bol.com/nl/p/...bee-3-0/9200000103163310/
inbouwdimmer met draaiknop https://www.123led.nl/Eco...snijding-i5754-t4329.html

Wat ontbreekt er dan nu nog in het aanbod?

[ Voor 39% gewijzigd door job op 14-01-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
job schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:29:
Ik begrijp signify wel, ze hebben het foh partner programma opgezet zodat je schakelaars kan aanschaffen die doen wat je wilt. Een schakelaar die je kan koppelen aan scenes en past bij je huidige schakelaars en stopcontacten.

Met hun eigen schakelaar lost signify een probleem op waar nog geen oplossing voor was.

Je kan nu een foh schakelaar aanschaffen van jung, gira, etc die met scenes overweg kan.
Je kan een de schakelaar van signify aanschaffen die overweg kan met je huidige schakelaar (die nieuwe waar we nu over praten).

En je kan desnoods nog zigbee producten aanschaffen die je aansluit op non-hue lampen.

willeurige voorbeelden
inbouwdimmer voor achter een blindplaat: https://www.bol.com/nl/p/...bee-3-0/9200000103163310/
inbouwdimmer met draaiknop https://www.123led.nl/Eco...snijding-i5754-t4329.html

Wat ontbreekt er dan nu nog in het aanbod?
En waar iedereen een zigbee dimmer/lamp kan bouwen, moet je voor een lichtknop toch echt een Hue vriendje worden, anders ben je niet in de app zichbaar. Dus daar hebben ze wel een soort alleenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:37
Ook niet heel onbelangrijk, waar gaan de nieuwe inbouw modules in de verkoop / pre-sale? Ik wil ze begin maart wel meteen in huis hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ben zelf vooral benieuwd of deze goed past, want de schakelaar + stroomkabels nemen best wat ruimte in beslag. Zit er niet echt klein uit in deze communicatie. Daarnaast ook benieuwd of je hierin een nuldraad nodig hebt.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Kixtart schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:42:
Ben zelf vooral benieuwd of deze goed past, want de schakelaar + stroomkabels nemen best wat ruimte in beslag. Zit er niet echt klein uit in deze communicatie. Daarnaast ook benieuwd of je hierin een nuldraad nodig hebt.
Geen nuldraad nodig; anders zou de voeding daar wel vandaan gehaald worden.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

funske schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:48:
[...]

Geen nuldraad nodig; anders zou de voeding daar wel vandaan gehaald worden.
Ja, waar anders?
Nu zou het dus zoiets zijn: Voeding slimme dimmer zonder nul draad

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

bartsled schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:41:
Ook niet heel onbelangrijk, waar gaan de nieuwe inbouw modules in de verkoop / pre-sale? Ik wil ze begin maart wel meteen in huis hebben :)
Dat staat hier toch gewoon benoemd? https://hueblog.com/2021/...the-light-switch-problem/
Als ik knaar de afbeelding krijgt is ding volledig gescheiden van je electriciteitsnet. Zal wel een flinke batterij in zitten.

edit: tweakers bevestigt dit: nieuws: Signify brengt Hue-module uit die in muurschakelaars kan worden gemon...
Al is het artikel verwarrend geschreven.

[ Voor 22% gewijzigd door job op 14-01-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:37
job schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Dat staat hier toch gewoon benoemd? https://hueblog.com/2021/...the-light-switch-problem/

[...]

Als ik knaar de afbeelding krijgt is ding volledig gescheiden van je electriciteitsnet. Zal wel een flinke batterij in zitten.
Waar gaan ze in de pre-sale, niet per wanneer ze te verkrijgen zijn. Dat weet ik ook wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

bartsled schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:06:
[...]

Waar gaan ze in de pre-sale, niet per wanneer ze te verkrijgen zijn. Dat weet ik ook wel ;)
Dat staat er ook gewoon: The new product will initially be sold exclusively via Philips Hue’s own online shop.

edit: Dat zou dan deze moeten zijn: https://www.philips-hue.com/nl-nl

[ Voor 9% gewijzigd door job op 14-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

DennusB schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:20:
En dus een smart schakelaar voor een smart lamp.
Niet een smart schakelaar voor een domme lamp, goed om rekening mee te houden.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

Sabbi

je denkt aan mij.

Wat wel leuk is aan die hue wall switch is dat er dus geen stroom voor nodig is, je kan hem dus ook inbouwen in één of andere losstaande schakelaar en die ophangen waar je maar wilt. Dat is wat makkelijker dan een dimmer switch of button open breken.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41R7vk9z-YL._AC_.jpg
voor als je niet van Gira houdt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
Sabbi schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:45:
Wat wel leuk is aan die hue wall switch is dat er dus geen stroom voor nodig is, je kan hem dus ook inbouwen in één of andere losstaande schakelaar en die ophangen waar je maar wilt. Dat is wat makkelijker dan een dimmer switch of button open breken.

[Afbeelding]
voor als je niet van Gira houdt
Ja precies! Ik heb even een snelle mockup gemaakt hoe het geheel er dan uit zou kunnen komen te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WV7WepcQI0BX85WoigNloZ1QSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xtfHQNdwXVG6TaB5RrKUZtiJ.png?f=user_large

;)

[ Voor 6% gewijzigd door spokje op 14-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41

Sabbi

je denkt aan mij.

spokje schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Ja precies! Ik heb even een snelle mockup gemaakt hoe het geheel er dan uit zou kunnen komen te zien!

[Afbeelding]

;)
Mijne is mooier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
DukeBox schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:25:
[...]

Zijn het allemaal Hue lampen ? En heeft iedere bridge zijn eigen kanaal ?
Ja iedere bridge heeft zijn eigen kanaal. Allemaal hue lampen inderdaad, heb ook nog een paar innr en die hebben het ook ... Lijkt een beetje hoop overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@chefspecial Ik heb ook nog nooit 30 lampen in 1 'groep' getest.. kleinere groepen wel en met name niet Hue lampen willen nog wel eens onjuist in/mee schakelen. Ik vraag mij af of het nog helpt meerdere groepen te maken en die in 1 zone te plaatsen en dan met de zone te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefspecial
DukeBox schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:35:
@chefspecial Ik heb ook nog nooit 30 lampen in 1 'groep' getest.. kleinere groepen wel en met name niet Hue lampen willen nog wel eens onjuist in/mee schakelen. Ik vraag mij af of het nog helpt meerdere groepen te maken en die in 1 zone te plaatsen en dan met de zone te schakelen.
Zones werk ik (nog) niet mee. Nu gaan ze allemaal per kamer. Zal eens proberen. 1 grote kamer deel je dan in verschillende zones?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

[b]chefspecial schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 18:00:
1 grote kamer deel je dan in verschillende zones?
Nee, helaas niet. Je maakt van meerdere ruimtes 1 zone. Logisch is het ook niet maar was meer om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik hoop even jullie kennis te kunnen inzetten voor de volgende kwestie:
- Ik heb een halogeen armatuur met drie lampen en interne trafo hangen die altijd aan een dimmer heeft gehangen (ouderwetse draai/druk dimmer).
- Ik heb een aantal jaar terug deze via een KlikAanKlikUit inbouwdimmer semi-smart gemaakt zodat ik deze nog steeds kan dimmen maar ook op afstand via een timer aan/uit kan laten gaan (voor de avonden dat we er niet zijn).
- Ik heb een aantal issues met de KAKU bediening: afhankelijk van een wat onhandige timer, dimmer al eens moeten vervangen door overleden ontvanger, timer steeds zelf verzetten om zonsondergang in de gaten te kunnen houden, dimmen werkt niet heel handig via de gemonteerde schakelaar.
- Is er een manier om deze installatie naar een smart schakelaar te krijgen zodat ik dit via Hue of Homekit kan automatiseren? Daarbij zou ik graag de optie van een normale druk/draai dimmer er in houden.

Optie 1:
Ik kwam er achter dat er inbouwdimmers met Zigbee ondersteuning bestaan (https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html), hier zou ik dan een Hue hub of vergelijkbare hub bij nodig hebben. Ik ben op zich wel gecharmeerd van de Hue opties en kan dit altijd uitbreiden als ik er lol in krijg...
Optie 2:
Ik kan het KAKU systeem natuurlijk ook uitbreiden met hun hub (ICS-2000), dit werkt met de bestaande ontvanger maar niet met Homekit. Wel erg uitbreidbaar natuurlijk.
Optie 3:
... die had ik nog niet.....

Een ander vereiste is eigenlijk ook dat de kosten niet teveel de pan uit moeten rijzen... Op dit moment is dit de enige geschakelde lamp in huis maar tijdens vakanties komt daar vaak nog een tweede (via KAKU stekkerschakelaar) bij. Veel zal ik de zaak niet gaan uitbreiden, maar aan de andere kant... het is wel leuk spul allemaal.

Iemand hier een mening of aanvullend goed idee bij? Dank! Mocht dit niet het meest handige topic hiervoor zijn, excuus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Als dit je instap in de Hue omgeving moet worden, zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjandijk162
Eens. Hue kost geld. Daar krijg je wat voor terug, maar je moet wel durven starten. Hier hangt inmiddels voor meer dan 2k aan Hue apparatuur. Heel blij mee. Daarvoor nog wat gespeeld met Kaku modules maar dat is een heel ander niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
arjandijk162 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:53:
[...]

En waar iedereen een zigbee dimmer/lamp kan bouwen, moet je voor een lichtknop toch echt een Hue vriendje worden, anders ben je niet in de app zichbaar. Dus daar hebben ze wel een soort alleenrecht
Dat ben ik niet met je eens, of ik moet je stelling verkeer interpreteren:
Een Zigbee/ZLL dimmermodule is weldegelijk zichtbaar in de HUE app. Deze kun je gelijk middels de HUE app bedienen en/of lokaal bedienen door er een pulsdrukker schakelaar op aan te sluiten.
Daarnaast kun je de dimmermodule in de HUE app koppelen aan een FoH schakelaar, HUE Smart button en in de nabije toekomst kun je de dimmermodule aan de nieuwe HUE schakelaar module.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04

elsinga

=8-)

Ook eens, hier inmiddels 50 lampen en 12 dimmers/sensoren/buttons en heel tevreden. Stuk sneller en stabieler dan mijn Vera Plus/Fibaro setup die ik hiervoor had. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59
Even een vraagje waar ik niet uit kom:

Achter in de tuin hangen 3 lampen:

* lamp 1 en 2 worden dmv bewegingssensoren aangestuurd en dit werkt goed.
* Voor lamp 3 heb heb ik ingesteld dat deze na zonsondersgang aan moet gaan en ik heb een bepaalde tijd ingesteld dat deze moet uitgaan. Daarna moet hij worden ingeschakeld zodra er beweging wordt geconstateerd (samen met lamp 1 en 2).

Nu is echter het probleem dat lamp 3 uit gaat als lamp 1 en 2 beweging constateren. Na verloop van tijd gaan de lampen uit maar lamp 3 ook. Dit gebeurd dus in de periode dat hij eigenlijk constant moet branden.

Ik gebruik de originele Hue app en weet even niet hoe ik dit kan omzeilen en wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Archer_VC10 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:14:
Ik hoop even jullie kennis te kunnen inzetten voor de volgende kwestie:
- Ik heb een halogeen armatuur met drie lampen en interne trafo hangen die altijd aan een dimmer heeft gehangen (ouderwetse draai/druk dimmer).
- Ik heb een aantal jaar terug deze via een KlikAanKlikUit inbouwdimmer semi-smart gemaakt zodat ik deze nog steeds kan dimmen maar ook op afstand via een timer aan/uit kan laten gaan (voor de avonden dat we er niet zijn).
- Ik heb een aantal issues met de KAKU bediening: afhankelijk van een wat onhandige timer, dimmer al eens moeten vervangen door overleden ontvanger, timer steeds zelf verzetten om zonsondergang in de gaten te kunnen houden, dimmen werkt niet heel handig via de gemonteerde schakelaar.
- Is er een manier om deze installatie naar een smart schakelaar te krijgen zodat ik dit via Hue of Homekit kan automatiseren? Daarbij zou ik graag de optie van een normale druk/draai dimmer er in houden.

Optie 1:
Ik kwam er achter dat er inbouwdimmers met Zigbee ondersteuning bestaan (https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-pro.html), hier zou ik dan een Hue hub of vergelijkbare hub bij nodig hebben. Ik ben op zich wel gecharmeerd van de Hue opties en kan dit altijd uitbreiden als ik er lol in krijg...
Optie 2:
Ik kan het KAKU systeem natuurlijk ook uitbreiden met hun hub (ICS-2000), dit werkt met de bestaande ontvanger maar niet met Homekit. Wel erg uitbreidbaar natuurlijk.
Optie 3:
... die had ik nog niet.....

Een ander vereiste is eigenlijk ook dat de kosten niet teveel de pan uit moeten rijzen... Op dit moment is dit de enige geschakelde lamp in huis maar tijdens vakanties komt daar vaak nog een tweede (via KAKU stekkerschakelaar) bij. Veel zal ik de zaak niet gaan uitbreiden, maar aan de andere kant... het is wel leuk spul allemaal.

Iemand hier een mening of aanvullend goed idee bij? Dank! Mocht dit niet het meest handige topic hiervoor zijn, excuus!
Als je voornemens bent om van KaKu over te stappen naar HUE dan zou ik dit gelijk goed aanpakken en met meer oude KaKu items doorpakken door deze ook naar HUE om te bouwen.

Je begint vanzelfsprekend met de HUE Bridge als basis, die heb je eigenlijk altijd nodig om alle HUE hardware goed te kunnen bedienen en monitoren, zowel in- als buitenshuis.
De meest voordelige manier is een HUE starterskit met bijgeleverde HUE lampen. Kies zelf een starterskit waar de bijgeleverde HUE lampen voor jou het meest waardevol zijn. En als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt kom je soms leuke acties tegen. Veel mensen gebruiker hiervoor de aanbiedingen app van Pepper.

De Ecodim dimmer die jij bedoeld kun je prima aan de HUE Bridge koppelen. Deze zoek je in de HUE app als een nieuwe lamp en als hij gevonden is kun je deze logisch hernoemen naar bijvoorbeeld "Eetkamerlamp".
Een andere oplossing lijkt op die van KaKu en is een dimmermodule die je in de lamp, of in de muur achter de schakelaar kunt inbouwen. Ook deze vind en programmeer je op dezelfde manier als de Ecodim dimmer.
Op deze dimmermodule kun je een pulsdrukker schakelaar aansluiten om de dimmermodule lokaal te bedienen. Kort drukken is aan of uit, en tijdens aan langer indrukken is hoger of lager dimmen. De laatst ingestelde dimstand wordt onthouden, ook na spanningsuitval.
Let wel op: dit soort materie heeft een nul-daard nodig, anders werkt het niet. Er zijn dimmers waarbij men claimt dat ze zonder nul-draad werken maar mijn ervaring is dat dit meestal slecht of helemaal niet werkt.

Zowel de Zigbee/ZLL druk-draai dimmers als de dimmermodules kun je direct via de HUE app bedienen maar ook koppelen aan een batterij-loze schakelaar uit de Friends of HUE (FoH) schakelaar serie, aan een HUE Smart button, of andere Zigbee/ZLL schakelaars en draadloze dimmers.

HUE bedienen via HomeKit kan zeker, via de HomeKit app kun je heel snel en makkelijk de HUE Bridge aanmelden waarna alle HUE items in de HomeKit worden opgenomen.
Het enige waar je wel op moet letten is dat niet HUE producten zoals de Ecodim, Robbshop, iCasa, etc. dimmers, schakel- en dimmermodules geen HomeKit licentie hebben, wel in de HUE app werken maar dus niet in de HomeKit app verschijnen. (Uitzonderingen daar gelaten.)
Ook de HUE Transitie optie, waarbij licht volgens ingestelde tijd langzaam aan en/of uit gezet kan worden, werkt meestal niet met genoemde dimmers en dimmermodules. Dit is een HUE only ding maar sommige Chinezen stoppen dit toch stiekum in hun Zigbee/ZLL hardware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
bruce the boss schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:33:
Even een vraagje waar ik niet uit kom:

Achter in de tuin hangen 3 lampen:

* lamp 1 en 2 worden dmv bewegingssensoren aangestuurd en dit werkt goed.
* Voor lamp 3 heb heb ik ingesteld dat deze na zonsondersgang aan moet gaan en ik heb een bepaalde tijd ingesteld dat deze moet uitgaan. Daarna moet hij worden ingeschakeld zodra er beweging wordt geconstateerd (samen met lamp 1 en 2).

Nu is echter het probleem dat lamp 3 uit gaat als lamp 1 en 2 beweging constateren. Na verloop van tijd gaan de lampen uit maar lamp 3 ook. Dit gebeurd dus in de periode dat hij eigenlijk constant moet branden.

Ik gebruik de originele Hue app en weet even niet hoe ik dit kan omzeilen en wie kan me helpen?
Je hebt voor 1 lamp (lamp 3) twee bedieningen ingesteld waarbij de sensor bediening de continue-aan overruled. Dit kan ook gebeuren als je bijvoorbeeld een lamp in de gang koppelt aan een FoH schakelaar maar ook aan een HUE Sensor. Je zet de lamp aan met de FoH schakelaar om permanent licht te hebben maar als je door de HUE Sensor loopt gaat de lamp toch na x minuten uit.

Dit kun je met de HUE app niet oplossen. Hiervoor heb je een app zoals iConnectHUE voor iPhone nodig. Hierbinnen programmer je de sensor en lampen en kun je de optie "Don't touch my scene" activeren.
Als je nu een lamp aanzet middels tijd dan zal de "Don't touch my scene" optie er voor zorgen dat de HUE Sensor dit niet overruled.
Voor de goede orde programmeer je deze aan/uit en sensorschakeling dus totaal niet in de HUE app maar in de iConnectHUE app. Wat overigens prima mogelijk is en vaker wordt gedaan. Twee apps waarin je bepaalde zaken verdeeld qua programmeren. Beiden schrijven hun opdrachtregels weg in de HUE Bridge dus uiteindelijk komen ze weer samen. In beiden apps een zelfde lamp of sensor programmeren gaat vanzelfsprekend dus fout, of zorgt voor ongewilde interferrentie in schakelingen.
Ik heb deze tip van een andere Tweaker gekregen, compleet met uitleg en plaatjes. Als je enige pagina's terugleest binnen dit topic en je zoekt op mijn naam dan vind je het vanzelf.

[ Voor 11% gewijzigd door Theo74 op 15-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:59
@Theo74 Bedankt voor je uitleg en het is me duidelijk. Alleen heb ik geen IPhone maar een Android toestel en dan zou ik de app "All4Hue" moeten hebben denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:49
@Theo74 bedankt voor je erg complete uitleg. Ik heb volgens mij nog wat zaken om over na te denken. Ik had gehoopt dat Hue compatible spullen automatisch ook in Homekit te gebruiken zouden zijn, maar dat is dus blijkbaar niet het geval. Ik zit ook met een beperkte inbouwruimte achter de schakelaar dus de Robb inbouwdimmer zou wel eens niet kunnen passen.

Bedankt ook voor de andere reacties, het is inderdaad een dure stap om zo voor een beperkte toepassing met Hue te beginnen, dus wellicht is het slimmer om dit nog even te parkeren. Ik ga vooral de aanbiedingen eens in de gaten houden (altijd verstandig), wellicht dat ik via een scherpe aanbieding de instap eens kan maken.

De uitdaging zit er bij mij vooral in om een zo'n 'normaal' mogelijke bediening te houden met de toevoeging van afstandsbediening welke programmeerbaar is voor momenten dat we niet thuis zijn. Nu houden we toch de onzekerheid dat de timer of schakelaar de mist in kan gaan en dat we dit dan niet doorhebben of kunnen corrigeren. Een probleem wat we wel eens hadden is dat de timer een AAN signaal stuurt maar dat de dimmer hierdoor in de dimstand schiet waardoor deze van volledig gedimd naar helemaal aan heen en weer blijft schakelen. Dat willen we niet hebben als we niet thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
bruce the boss schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:24:
@Theo74 Bedankt voor je uitleg en het is me duidelijk. Alleen heb ik geen IPhone maar een Android toestel en dan zou ik de app "All4Hue" moeten hebben denk ik?
Dat is inderdaad een van de meest gebruikte Android apps voor HUE. Of en waar hier de optie zit om een gelijksoortige iConnectHUE "Don't touch my Scene" te maken zou ik niet weten. Wellicht andere Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Archer_VC10 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:46:
@Theo74 bedankt voor je erg complete uitleg. Ik heb volgens mij nog wat zaken om over na te denken. Ik had gehoopt dat Hue compatible spullen automatisch ook in Homekit te gebruiken zouden zijn, maar dat is dus blijkbaar niet het geval. Ik zit ook met een beperkte inbouwruimte achter de schakelaar dus de Robb inbouwdimmer zou wel eens niet kunnen passen.

Bedankt ook voor de andere reacties, het is inderdaad een dure stap om zo voor een beperkte toepassing met Hue te beginnen, dus wellicht is het slimmer om dit nog even te parkeren. Ik ga vooral de aanbiedingen eens in de gaten houden (altijd verstandig), wellicht dat ik via een scherpe aanbieding de instap eens kan maken.

De uitdaging zit er bij mij vooral in om een zo'n 'normaal' mogelijke bediening te houden met de toevoeging van afstandsbediening welke programmeerbaar is voor momenten dat we niet thuis zijn. Nu houden we toch de onzekerheid dat de timer of schakelaar de mist in kan gaan en dat we dit dan niet doorhebben of kunnen corrigeren. Een probleem wat we wel eens hadden is dat de timer een AAN signaal stuurt maar dat de dimmer hierdoor in de dimstand schiet waardoor deze van volledig gedimd naar helemaal aan heen en weer blijft schakelen. Dat willen we niet hebben als we niet thuis zijn.
Duur hoeft het niet te worden, dat heb je zelf in de hand. Al is eenmaal met HUE beginnen wel verslavend.
Je wilt steeds meer omdat het handiger en leuker werkt dan bijv. KaKu.

Als jij een HUE Starterskit met 2 lampen koopt kun je soms voor €75,00 in de basis al klaar zijn.
Het enige wat jij dan nog nodig hebt is een dimmer die ook in de HomeKit app wordt gezien.
Dat is momenteel lastig zoeken omdat de meeste Zigbee/ZLL dimmers en schakelaars deze optie dus niet zonder betaalde licentie van Apple mogen voeren.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel: HUE komt binnekort met een eigen schakel-actor welke je achter een bestaande schakelaar kunt maken, kleiner is dan zo'n inbouw dimmermodule en daardoor misschien wel achter je schakelaar past. En omdat dit een HUE product is wordt deze wel in de HomeKit app ingelezen.

Jouw problemen met de KakU afstandsbediening/timer ken ik deels. Ik heb die optie ook lang gebruikt i.c.m. verschillende KaKu stekker schakelaars. De programmering is redelijk onhandig en zekerheid tot schakelen heb je niet.
HUE werkt met Zigbee/ZLL signalering en dat is bidirectioneel. Dit betekend dat als je een commando vanuit de HUE app/programmering stuurt, je hier ook een terugkoppeling van krijgt. Zet je een lamp op "Aan" middels de HUE app, HUE accessoire, of HUE programmering dan zie je in de HUE app de lamp van "Uit" naar "Aan" veranderen. Dit is metname handig als je buitensbuis bent, om te controleren wat er wel en niet aan staat.

Overigens is hier wel een kleine tekortkoming door HUE, wat ik ze al meermaals gemeld heb maar goed, want als een lamp om wat voor reden niet bereikbaar is lijkt deze in de homepage van de HUE app wel aangeschakeld maar is in werkelijkheid nog uit. Of alle lampen verbonden zijn kun je alleen controleren door in het instellingenmenu naar lampconfiguratie te gaan en daar te kijken of er onder bepaalde lampen geen oranje tekst met "Niet verbonden" staat.
Ik heb HUE Support meermaals aangegeven dat ze de status van de verbinding naar de homepage moeten halen. Is een lamp niet bereikbaar dan moet deze op de homepage grijs kleuren en niet te bedienen zijn.
Maar goed, bij Signify is het soms roepen in de woestijn...

[ Voor 10% gewijzigd door Theo74 op 15-01-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:34
Je kan inderdaad gewoon beginnen met Hue Ambiance lampen en dan kleurlampen toe te voegen op plekken waar dat nodig is of als accent verlichting boven/achter kasten/meubels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Laatst online: 15-09 13:46
Ben toch wel heel erg benieuwd naar de Hue Wall Switch Module.

Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt op Hue, en heb in een groot deel van mijn appartement de muurschakelaar vervangen voor een Hue Dimmer.

Echter in sommige ruimtes, zit de wandschakelaar in een dubbelframe met een stopcontact.
Als ik dit vervang voor een enkel frame en een Hue Dimmer plaats, ziet dat er niet uit en past niet goed.

Daarom was ik opzoek naar een oplossing, om de huidige wandschakelaars om te bouwen.

Toevallig deze week een Conbee ontvangen, om met behulp van een Xiaomi Aqara deursensor of knop een wandschakelaar om te bouwen (heb hier nog wel een polsdrukker voor nodig, Maja welke :) ).

Nu komen deze modules dus als geroepen, echter ben ik (en mijn vrouw en dochter) nu wel gewend dat we met de Hue Dimmer ook verlichting kunnen dimmen (heb met IconnectHue alle dimmers een " speciale" instelling gegeven).

Ik dacht dat dit dus niet ging werken, omdat met een wip schakelaar je alleen aan en uit kan zetten en je dus niet kan dimmen.

Nu zag ik net op Hueblog.com het volgende:

Does the Philips Hue Wall Switch Module also work with a push button?
The new in-wall module by Philips Hue does not only work with switches, but also with push buttons. This even has an advantage: You can not only call up three scenes, but also dim the light with the push button connected to the Philips Hue Wall Switch Module.

Het lijkt er dus op, dat als je een polsdrukker schakelaar hebt, toch de mogelijkheid krijgt om te dimmen.

Dit zou voor mij dus een oplossing kunnen zijn, om alles te laten zoals het is, en de Hue Dimmers weer te vervangen voor de traditionele schakelaars.
Al heb ik wel dan polsdrukkers nodig.

Hebben jullie advies welke ik dan nodig zou hebben?
Op dit moment standaard Busch Jaegher materiaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Danno88 op 15-01-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 17:15

megaleo

Special member

Danno88 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:53:

Ik ben 1,5 jaar geleden overgestapt op Hue, en heb in een groot deel van mijn appartement de muurschakelaar vervangen voor een Hue Dimmer.

Echter in sommige ruimtes, zit de wandschakelaar in een dubbelframe met een stopcontact.
Als ik dit vervang voor een enkel frame en een Hue Dimmer plaats, ziet dat er niet uit en past niet goed.

Daarom was ik opzoek naar een oplossing, om de huidige wandschakelaars om te bouwen.

Toevallig deze week een Conbee ontvangen, om met behulp van een Xiaomi Aqara deursensor of knop een wandschakelaar om te bouwen (heb hier nog wel een polsdrukker voor nodig, Maja welke :) ).

Nu komen deze modules dus als geroepen, echter ben ik (en mijn vrouw en dochter) nu wel gewend dat we met de Hue Dimmer ook verlichting kunnen dimmen (heb met IconnectHue alle dimmers een " speciale" instelling gegeven).

Ik dacht dat dit dus niet ging werken, omdat met een wip schakelaar je alleen aan en uit kan zetten en je dus niet kan dimmen.

The new in-wall module by Philips Hue does not only work with switches, but also with push buttons. This even has an advantage: You can not only call up three scenes, but also dim the light with the push button connected to the Philips Hue Wall Switch Module.

Het lijkt er dus op, dat als je een polsdrukker schakelaar hebt, toch de mogelijkheid krijgt om te dimmen.

Dit zou voor mij dus een oplossing kunnen zijn, om alles te laten zoals het is, en de Hue Dimmers weer te vervangen voor de traditionele schakelaars.

Je zou ook een Friends Of Hue schakelaar kunnen overwegen?
Afgekort FoH.

Dit zijn schakelaars die in te bouwen zijn in je bestaande schakelmateriaal. Heeft geen direct voeding nodig of batterij.
Zijn compleet in te stellen dmv Hue app.
En het ziet er een stuk toffer uit dan zo'n cheap ass Hue dimmer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Danno88 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:53:

Elke leverancier (BJ, Berkers, Gira) heeft pulsrukkers in zijn assortiment. ZIjn goedkoop (7-10 euro), dus ik zou gewoon de pulsrdukker kopen die bij je set past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
qroy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Ik heb de draden uit een UTP-kabel gebruikt, die zijn volgens mij 0.5.
wow, dat is wel heel dun :) Past dat wel in de schakelaar (pulsdrukker) dan direct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Theo74 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, of ik moet je stelling verkeer interpreteren:
Een Zigbee/ZLL dimmermodule is weldegelijk zichtbaar in de HUE app. Deze kun je gelijk middels de HUE app bedienen en/of lokaal bedienen door er een pulsdrukker schakelaar op aan te sluiten.
Daarnaast kun je de dimmermodule in de HUE app koppelen aan een FoH schakelaar, HUE Smart button en in de nabije toekomst kun je de dimmermodule aan de nieuwe HUE schakelaar module.
Volgens mij zeg je hetzelfde. Een dimmer is zichtbaar, maar voor een knop/zender moet je FoH zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-tvOS7W2dbEEoxksq0qBca--tw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1aV53a5sfQg7sorxg2Hd0COo.png?f=fotoalbum_large

Iemand die dit kan verklaren ?

Lampen zijn gewoon te bereiken aan en uit maar er staat wel tekst bij dat ze niet bereikbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:57
En als je verbinding hebt met wifi? Hetzelfde resultaat?

Ik heb namelijk ook wel eens dat de status niet geupdate wordt als ik buitenshuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

MarioMark1541 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:33:
[Afbeelding]

Iemand die dit kan verklaren ?

Lampen zijn gewoon te bereiken aan en uit maar er staat wel tekst bij dat ze niet bereikbaar zijn
Wat voor lampen zij het? Hue of een ander merk? Keer de hub al uit/aan gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis H
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:18
Sinds deze week gestart om mijn huis 'slim' te maken door middel van Philips Hue. Echter loop ik tegen het volgende aan:

Wat ik heb:
- 3 lampen in de keuken waarvan 2 boven de eettafel en 1 als plafondlamp.

- 4 lampen in de woonkamer waarvan 3 als sfeerverlichting en 1 als plafondlamp.

Daarnaast 2 Hue dimmers, 1 voor de keuken en 1 voor de woonkamer.

Allen in combinatie met een Bridge.

Het is allemaal best ingewikkeld om in te stellen vind ik. Vooral omdat mijn vriendin het onzin vind en steevast de hoofdschakelaar gebruikt waardoor alle scènes overhoop worden gehaald.

Dat heb ik proberen te tackelen door 2 heu dimmers aan te schaffen en daarmee de lampen te kunnen bedienen. De stroom onder de schakelaar is doorgelust. Dit werkt, maar nog steeds vind mijn vriendin het maar ingewikkeld.

Door middel van de 'Hue essentials app' heb ik de dimmers zo in kunnen stellen dat hij ook lampen/scènes apart kan schakelen (plafondlamp en sfeerverlichting) dan krijg je dus dit:

- 1 keer klikken = plafondlamp aan - sfeerverlichting uit.
- 2 keer klikken = plafondlamp aan + sfeerverlichting aan.
- 3 keer klikken = plafondlamp uit - sfeerverlichting aan.

- uit knop = alles uit.

Nu is het dus zo dat als ik de lampen uit zet met de dimmer. En ik hem later weer aanzet. Gaat hij door bij de scène waar hij als laatst is gebleven. Soms moet ze dus 3x klikken om enkel de plafondlamp aan te krijgen.

Is er ook een mogelijkheid dat, zodra ik de lampen uit zet hij met de dimmer altijd op stand 1 begint? Deze instellingen heb ik bij zowel de dimmer van de woonkamer als de dimmer bij de keuken.

Of is er misschien een betere manier om dit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hutkB-lUZudYaXdD1U5bWtG4Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcyOwxh0AyQfcZcfmVzw4gPP.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft dit misschien de oplossing?

[ Voor 43% gewijzigd door Jos-P op 15-01-2021 21:03 ]

Pagina: 1 ... 113 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic