[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.149.900 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Flix20 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:58:
[...]

Precies. en het is een klusje van 5 minuten om je wcd open te schroeven en je schakelaar ertussen uit te halen.
Bij voorkeur wel met een knop i.p.v. een afdekplaatje. Want volgens mij kan je de kleur van Hue niet resetten naar waar die mee begint als je er spanning op zet. Het is al een oude wcd+opbouw uit 1995. Dus ik hoop dat ik iets kan vinden dat zelfde formaten heeft. Maar dat komt wel goed ;)

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 07-12-2020 13:02 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:09
Als redelijk doorgewinterde HUE gebruiker loop ik tegen een vraag aan die ik toch niet kan beantwoorden:

Ik heb de gangverlichting op een HUE Sensor zitten, dus loop je in de gang dan gaat het licht 30 seconden aan. In dit geval in de standaard scene "Gedimd". Dit geeft voldoende licht met de aanwezige armaturen.

Om de gangverlichting handmatig aan te zetten met gelijk volop licht heb ik een FoH schakelaar gekoppeld welke bij aanzetten van de gangverlichting de standaard scene "Helder" kiest. En dit werkt ook prima.

Echter, als de gangverlichting handmatig op helder is gezet dan gaat deze na 30 seconden weer uit. Wat vanzelfsprekend door de HUE sensor zal komen.

Kan ik ergens in de HUE app de HUE sensor over-rulen als de gangverlichting handmatig is aangezet met de FoH schakelaar?

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
AW_Bos schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:00:
[...]

Bij voorkeur wel met een knop i.p.v. een afdekplaatje. Want volgens mij kan je de kleur van Hue niet resetten naar waar die mee begint als je er spanning op zet. Het is al een oude wcd+opbouw uit 1995. Dus ik hoop dat ik iets kan vinden dat zelfde formaten heeft. Maar dat komt wel goed ;)
Je kan er toch gewoon een stopcontact plaatsen?
Of anders haal je een opbouw behuizing voor inbouw materiaal
https://www.elektramat.nl...iver-wit-glanzend-006103/
https://www.elektramat.nl...iver-wit-glanzend-006203/
waar je vervolgens een stopcontact en een friends of hue schakelaar in plaatst.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Bij voorkeur wel met een knop i.p.v. een afdekplaatje. Want volgens mij kan je de kleur van Hue niet resetten naar waar die mee begint als je er spanning op zet.
Huh?? Ik begrijp niet wat je hiermee bedoeld. Wat ik wel weet is dat je bij voorkeur de Hue lampen altijd op spanning wilt houden zodat je ze kunt blijven besturen. Als je al een knop wilt, dan zou ik een smart button, dimmer of FoH schakelaar nemen.
Het is al een oude wcd+opbouw uit 1995. Dus ik hoop dat ik iets kan vinden dat zelfde formaten heeft. Maar dat komt wel goed ;)
Kijk naar het merk en de lijn. Lijkt me heel aannemelijk dat je daar nog gewoon onderdelen voor kunt kopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

[...]

Je kunt een 'last used color and brightness' selecteren in power on behaviour options.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 16:33

elsinga

=8-)

Theo74 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:06:
Als redelijk doorgewinterde HUE gebruiker loop ik tegen een vraag aan die ik toch niet kan beantwoorden:

Ik heb de gangverlichting op een HUE Sensor zitten, dus loop je in de gang dan gaat het licht 30 seconden aan. In dit geval in de standaard scene "Gedimd". Dit geeft voldoende licht met de aanwezige armaturen.

Om de gangverlichting handmatig aan te zetten met gelijk volop licht heb ik een FoH schakelaar gekoppeld welke bij aanzetten van de gangverlichting de standaard scene "Helder" kiest. En dit werkt ook prima.

Echter, als de gangverlichting handmatig op helder is gezet dan gaat deze na 30 seconden weer uit. Wat vanzelfsprekend door de HUE sensor zal komen.

Kan ik ergens in de HUE app de HUE sensor over-rulen als de gangverlichting handmatig is aangezet met de FoH schakelaar?
Daar is een Labs ding voor: Don't touch my scene.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

Japie.G

Colour Classic

Heb ook een soortgelijk probleem alleen wil ik feitelijk wat anders dan alles wat ik in labs kan vinden.

Sensor ziet beweging: schakel scene
Na een poosje geen beweging: schakel ANDERE scene..

Kan nu alleen kiezen voor uit, niks doen of previous state. Waarom kan ik daar geen scene kiezen 😡

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:27
Laatste tijd hebben we bestaande verlichting uitgebreid met Hue lampen, bv de Bloom en signe en GU10 lampjes.
Ben wel positief gestemd hierover in het koppelen hiervan met de Conbee en Hassio. Ook door de lampen zijn de tasmota schakelaars weg.
Dus op een aantal onderdelen na, oa twee doorswitches en bewegingsensor van Mi en een paar ikea lampen na is het HUE geworden.

Zit er maar aan te denken om dan ook maar geheel om te gaan, en dus ook maar de Bridge te kopen.
Vraag 1, zou de bridge ook parallel kunnen lopen naast de Hue instelling op de H.A?
Vraag 2, er zijn geen Hue deur sensors, hoe kan ik de lampen aan laten gaan als de deur opengaat, optie een beweging sensor?
Vraag3, kan in de Hue app ook de lampen laten aan en uit gaan bij zons onder en opgang?

ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
elsinga schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:09:
[...]

Daar is een Labs ding voor: Don't touch my scene.
Dank voor de tip!
Alleen ben ik uit ervaring niet zo'n fan van Labs, omdat ze de user settings vaak deleten.

Zo heb ik de "Sunshine As a Switch" Labs getest: alle zelf gemaakte HUE Sensor settings weg.
Ofwel: je (dure) HUE Sensor werkt niet meer als sensor maar alleen als schemerschakelaar.

Geldt dit niet voor de "Don't toch my scene" Labs formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
sterremos schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:21:
Vraag 1, zou de bridge ook parallel kunnen lopen naast de Hue instelling op de H.A?
Vraag 2, er zijn geen Hue deur sensors, hoe kan ik de lampen aan laten gaan als de deur opengaat, optie een beweging sensor?
Vraag3, kan in de Hue app ook de lampen laten aan en uit gaan bij zons onder en opgang?
Antwoord 1: Die sla ik even over, geen ervaring mee.
Antwoord 2: Een bewegingssensor kan, of een HomeKit compatible deurcontact via HomeKit-HUE programmeren.
Antwoord 3: Ja, de HUE app kent de astronomische zon's op/onder tijden en kun je desgewenst met 15-120min eerder/later aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Japie.G schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:14:
Heb ook een soortgelijk probleem alleen wil ik feitelijk wat anders dan alles wat ik in labs kan vinden.

Sensor ziet beweging: schakel scene
Na een poosje geen beweging: schakel ANDERE scene..

Kan nu alleen kiezen voor uit, niks doen of previous state. Waarom kan ik daar geen scene kiezen 😡
Je zou dit indirect kunnen doen door de verlichting in een bepaalde scene X te zetten.
Zie de sensor beweging dan trigger je daarmee scene Y
Is de beweging weg dan stel je de sensor in op "Previous State", ofwel terug naar scene X.

Vaak wordt dit gedaan in bijvoorbeeld de keuken.
's Avonds brand hier scene "Gedimd", is er beweging dan scene "Helder", is de beweging weg dan terug naar scene "Gedimd".
Op die manier heb je altijd sfeerlicht in de keuken en helder licht als je er bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_DC
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 13:16
Hallo iedereen,

ik ben nieuw op deze site en op zoek naar wat hulp m.b.t. de Niko Hue schakelaar.

Deze kan je monteren met dubbelzijdige tape of schroeven. De inbouwdozen hier hebben
echter geen schroefgaten of de mogelijkheid om schroeven te gebruiken.

De plastic basisplaat hangt dus los waardoor de afwerkingsplaat ook los zit.

Het ziet er dus niet uit.

Ik had gedacht een blindplaat met klauwen te monteren (lekker stabiel en stevig) en daarop de
schakelunit te plaatsen, maar dat werkt niet.

Bestaat er een niko basiselement of alternatief met klauwen waar de Hue schakelaar wel op past?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pieter_DC schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:34:
Hallo iedereen,

ik ben nieuw op deze site en op zoek naar wat hulp m.b.t. de Niko Hue schakelaar.

Deze kan je monteren met dubbelzijdige tape of schroeven. De inbouwdozen hier hebben
echter geen schroefgaten of de mogelijkheid om schroeven te gebruiken.

De plastic basisplaat hangt dus los waardoor de afwerkingsplaat ook los zit.

Het ziet er dus niet uit.

Ik had gedacht een blindplaat met klauwen te monteren (lekker stabiel en stevig) en daarop de
schakelunit te plaatsen, maar dat werkt niet.

Bestaat er een niko basiselement of alternatief met klauwen waar de Hue schakelaar wel op past?

Dank!
Een inbouwdoos zonder schroeven is waarschijnlijk geen inbouwdoos ;) Kan je misschien een foto van de doos maken ?

Mogelijk dat dit iets voor je is:
https://www.livolo.nl/a-5...-bevestiging/#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter_DC
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 13:16
Het probleem is ook dat de basisplaat van de schakelaar plastic is :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SCjQtcVUDP5cYLfTAwdUQLUoBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JnKvHmb8D5m5yKKeoNlPgyF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H1IMObiZV0V0I_9nNkX9D7GdZo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKWlKDwuzN3sporPTH8Dug18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5acARcfER-i-9_9Ylqf2mnqdfK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9oHFvIiYYme9UTUw3cfk86j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:54
Je hebt inderdaad geen inbouwdozen, je nirmale schakelaars hebben een klemsysteem, waarmee je ze vast kunt zetten. Ik zou het onderste gat dichtmaken met gips en daar de nieuwe schakelaar op plakken. Beter nog is om normale inbouwdozen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:16
Hoe bedien je de lampen met een 2e en 3e smartphone? Mijn vrouw heeft de app maar dan moet de bridge opnieuw ingesteld worden zegt de app?? Is dat per smartphone de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
bukkum schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:47:
Hoe bedien je de lampen met een 2e en 3e smartphone? Mijn vrouw heeft de app maar dan moet de bridge opnieuw ingesteld worden zegt de app?? Is dat per smartphone de bedoeling?
Gewoon inloggen met de inloggegevens die je eerder gebruikte op mobiel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
@bukkum @Obelixxx je hoeft niet eens in te loggen met het Hue account, dat is alleen nodig voor buitenshuis bediening.

Gewoon de app linken aan de bridge zou genoeg moeten zijn. Nee, daarvoor hoef je de bridge niet opnieuw in te stellen. Ja, je zult wel een keer op de knop van de bridge moeten drukken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Xander schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:56:
@bukkum @Obelixxx je hoeft niet eens in te loggen met het Hue account, dat is alleen nodig voor buitenshuis bediening.

Gewoon de app linken an de bridge zou genoeg moeten zijn. Nee, daarvoor hoef je de bridge niet opnieuw in te stellen. Ja, je zult wel een keer op de knop van de bridge moeten drukken.
Ok,
Wist niet dat er verschil was.
Dus niet inloggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:16
Xander schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:56:

Gewoon de app linken an de bridge zou genoeg moeten zijn. Nee, daarvoor hoef je de bridge niet opnieuw in te stellen. Ja, je zult wel een keer op de knop van de bridge moeten drukken.
Dit was idd de manier, was even bang dat alle instellingen dan weg zouden zijn. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierregielen64
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik kan nu bevestigen dat ook de Motion detector van Silvercrest (Lidl) niet werkt. Waarschijnlijk door het ZHA vs het ZLL protocol. Die Hue bridge is toch ook niet zo slim. Ik ben inmiddels van een Zigate HAT (in een Rasberry Pi) naar een Ikea hub naar een Hue hub gegaan, maar geen van allen zijn ze de ideale oplossing. Om daar nou nog een tweede Zigbee hub van een ander merk naast te plaatsen lijkt me vragen om storingen.

Ik hou het dan toch maar bij mijn houtje-touwtje setup met meerdere protocols: http en mqtt voor de ESP8266/ESP32 zelfbouw sensoren, Z-Wave voor de bewegingsmelders en deursensoren, RFXCOM XL 433MHz voor het weerstation en Zigbee via de Philips Hue voor de lampen en slimme stopcontacten. Dat alles gekoppeld aan een RPi4B met Domoticz. Niet super elegant en eigenlijk te duur van opzet, maar wel flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frizti
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 17:05
pierregielen64 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:07:
Ik kan nu bevestigen dat ook de Motion detector van Silvercrest (Lidl) niet werkt. Waarschijnlijk door het ZHA vs het ZLL protocol. Die Hue bridge is toch ook niet zo slim.
Wil dit zeggen dat de Motion detector van Silvercrest (Lidl) nooit zal werken met de Hue bridge?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Vraag: ik heb een buitenlamp en daar 2 routines voor aangemaakt die de lamp tijdens 2 tijdblokken in(en weer uit) schakelt. Alleen schakelt de lamp dus niet uit... Herkent iemand dit?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
frizti schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 04:54:
[...]

Wil dit zeggen dat de Motion detector van Silvercrest (Lidl) nooit zal werken met de Hue bridge?
Stukje in het kort van de Duitse HUE Blog over de LIDL smart producten:

- Stekkerdoos niet koppelbaar met HUE
- Kerstverlichting wel met de HUE Bridge te koppelen maar kleurkeuze werkt slecht
- E27/E14/GU10 lampen werken prima maar zijn minder helder
- Ledstrip werkt prima maar minder heldere kleuren en geen HomeKit of Entertainment koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
elsinga schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 07:24:
Vraag: ik heb een buitenlamp en daar 2 routines voor aangemaakt die de lamp tijdens 2 tijdblokken in(en weer uit) schakelt. Alleen schakelt de lamp dus niet uit... Herkent iemand dit?
Vreemd... Dit zijn vrij primaire programmeringen welke gelijk moeten werken en waar weinig mee fout kan gaan.

Als je de buitenlamp middels de HUE app aan/uit schakelt, werkt dit dan wel gewoon?
Heb je in de routine voor AAN de juiste tijd, dagen en lamp hier toegekend?
Heb je in de routine voor UIT de juiste tijd, dagen en lamp hier toegekend?

Er zijn zeldzame gevallen bekend waarbij routines pas na 24h worden opgepakt. Ik zelf heb deze ervaring niet maar het zou dus mogelijk zijn. Misschien de adapterplug van de Brigde 15sec loshalen voor een reboot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09

13art

Moderator Mobile
Gisteren via Amazon een Hue White & Color ambience GU10 spotje binnen gekregen ter vervanging van een Ikea Tråtfri GU10 spotje. Dat viel even tegen! Wat komt er weinig licht uit dat Philips spotje zeg.

We hebben onze muren een groene kleur gegeven. Aan de voorkant staan er twee Hue Iris lampen op de muur. Die lampen staan meestal op gelige kleur. Hierdoor krijgt de groene muur een warme groene tint. Het GU10 spotje van de Ikea gaf het groen een wat meer vale/grijze tint. Omdat ik voor 's avonds wel gecharmeerd was van de warme groene tint dus een Hue Gu10 spot aangeschaft. Maar, zeker in het geel/oranje/rood spectrum komt er maar weinig licht uit het spotje. Die gaat dus maar weer terug. Ik had er in ieder geval meer verwacht.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:37
Theo74 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:01:
[...]

- Kerstverlichting wel met de HUE Bridge te koppelen maar kleurkeuze werkt slecht
- Ledstrip werkt prima maar minder heldere kleuren en geen HomeKit of Entertainment koppeling
Ik weet het niet hoor, ik heb het topic hierover ook eens gelezen nadat een kennis dit aanschafte. Je koopt je brood toch ook niet bij de slager?
Dit was wel de laatste winkel waar ik zoiets zou kopen.
Ik ben niet eens verbaasd dat het niet fatsoenlijk werkt.
Bij kennis doet de afstandsbediening het met geen mogelijkheid.
Goedkoop blijkt ook gewoon vaak duurkoop…

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Serena schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:24:
[...]

Ik weet het niet hoor, ik heb het topic hierover ook eens gelezen nadat een kennis dit aanschafte. Je koopt je brood toch ook niet bij de bakker?
Dit was wel de laatste winkel waar ik zoiets zou kopen.
Ik ben niet eens verbaasd dat het niet fatsoenlijk werkt.
Bij kennis doet de afstandsbediening het met geen mogelijkheid.
Goedkoop blijkt ook gewoon vaak duurkoop…
Uit ervaring blijf ik ook ver weg van de budget merken door een LIDL of Action maar misschien dat het binnen zijn eigen ecosysteem best leuk werkt. Niet iedereen heeft veel geld over voor een 100% HUE systeem (in heel zijn huis) en heeft op deze manier toch een leuke domotica gimmick.

Het zelfde geldt voor niet HUE maar toch markt conform geprijsde Zigbee/HUE compatible producten. Het werkt vaak wel prima maar je mist soms zaken als automatische HomeKit koppeling, bepaalde HUE functies zoals de Transitie in licht aan/uit, of geen softwareupdates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jptweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11-2022
Ondanks dat ik al jaren Hue gebruiker ben heb intocht nog wat beginnersvragen. Dit omdat het aantal lampen in huis onlangs is uitgebreid , en dat mijn huisgenoten zelf ook de lampen met een app/telefoon willen kunnen bedienen.
Ik heb altijd de iConnect Hue app gebruikt, was destijds om vanuit externe locatie lampen te kunnen bedienen. Maar de laatste tijd gebruikmaken regelmatig ook de Apple Woning optie. Daarnaast ook onlangs de Hue app zelf geïnstalleerd , omdat die er wat gebruiksvriendelijker uit zag. Dit lijkt me niet handig, omdat sommige instellingen op de bridge alleen te wijzigen zijn via iConnect.
Wat is de beste optie om mee te werken ? Het lijkt erop dat Hue app nog steeds niet de opties heeft die wel met IConnect kunnen worden ingesteld. En kan Apple Woning app gewoon gebruikt worden door mijn vrouw en kinderen op hun telefoon zonder de andere apps ?
Ik wil een Dimmer switch opnieuw instellen via Hue app. Ik zie alleen niet de optie om de knoppen 2,3 en 4 ( dimmen, dimmen en uit) in te stellen. Wel 5(!) opties voor knop 1 (aan).
Als ik , om verwarring te voorkomen, alle instellingen (scènes etc) wil resetten en met een lege bridge wil beginnen. Wat is dan beste workaround ? Wil voorkomen dat ik ook alle lampen en accessoires opnieuw moet benoemen.

Hoor het graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-09 15:31
Theo74 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:01:
[...]

Misschien goed om toe te voegen dat de smart stekker zelf (dus niet de stekkerdoos) wel goed lijkt te werken met Hue. Ben zelf van plan deze aan te schaffen, omdat deze toch allemaal uit het zicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Theo74 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:04:
[...]

Vreemd... Dit zijn vrij primaire programmeringen welke gelijk moeten werken en waar weinig mee fout kan gaan.

Als je de buitenlamp middels de HUE app aan/uit schakelt, werkt dit dan wel gewoon?
Heb je in de routine voor AAN de juiste tijd, dagen en lamp hier toegekend?
Heb je in de routine voor UIT de juiste tijd, dagen en lamp hier toegekend?

Er zijn zeldzame gevallen bekend waarbij routines pas na 24h worden opgepakt. Ik zelf heb deze ervaring niet maar het zou dus mogelijk zijn. Misschien de adapterplug van de Brigde 15sec loshalen voor een reboot?
Met de hand schakelen werkt prima en snel. Ik heb 2 routines voor aan en uit:
- aan 17:00 en uit 23:00
- aan 05:00 en uit 08:00

Beide zetten de lamp aan op Helder.

Nog niet vermeld, maar ik gok van invloed: op de lamp is ook een Hue Colorloop uit Labs ingeschakeld, met de instelling dat deze automatisch weer actief wordt bij het inschakelen van de lamp. Ik ga eens testen met die Labs routine uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012

Mimiix

Professioneel Prutser

Theo74 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:34:
[...]

Uit ervaring blijf ik ook ver weg van de budget merken door een LIDL of Action maar misschien dat het binnen zijn eigen ecosysteem best leuk werkt. Niet iedereen heeft veel geld over voor een 100% HUE systeem (in heel zijn huis) en heeft op deze manier toch een leuke domotica gimmick.

Het zelfde geldt voor niet HUE maar toch markt conform geprijsde Zigbee/HUE compatible producten. Het werkt vaak wel prima maar je mist soms zaken als automatische HomeKit koppeling, bepaalde HUE functies zoals de Transitie in licht aan/uit, of geen softwareupdates.
We gaan nu een beetje off-topic, maar ik ben het er niet geheel mee eens. HUE is niet dé Zigbee standaard en in principe hetzelfde als een LIDL ecosysteem. Ja, ze hebben een goede API en implementatie, maar ze zijn niet geheel conform de standaard. Dat gezegd hebbende: De prijs is hierin bepalend. Je noemt het zelf al: de prijs. Hue kan ook niet aangekeken worden op het niet werken van bepaalde devices. Zaken als een Motionsensor en Lampen werken allicht goed, maar zodra het iets is wat Hue niet heeft werkt het niet. De Stekkerdoos of de Ledstring bijvoorbeeld. Daarbij zeggende: Hue is wel extreem gebruiksvriendelijk.

Het is een domotica gimmick, maar het systeem op basis van Tuya is gewoon gevaarlijk aan het worden. Daarbij wel een kanttekening dat het hier specifiek om de hub gaat. Daarbij is het ook voor de lange termijn niet zeker van updates en dergelijke. Hierin is de fout dan ook dat Lidl claimt dat het werkt met Hue en Ikea, terwijl ze dat gewoon niet kunnen realiseren. Daar heb je toch echt controle voor nodig op de Hub. Daarbij komt ook: Als Hue iets aanpast in de Bridge, kan je apparaat zomaar ineens niet werken.

Mijn ervaring in het zigbee wereldje is dat alles draait om de prijs. Een mooi voorbeeld is de INNR SP120 smartplug die energie metering doet per seconde. Dat ding kost 25 euro. Je hebt daarnaast ook de BW SHP13 , die kost 10 euro maar doet energie metering per 30 seconden. Het is maar net wat je nodig hebt.

Dus Lidl: Mooi spul, maar niet met Hue ben ik bang.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik gebruik alleen iConnectHue voor alles. De Hue app staat bij mij ook wel op mijn iPhone / iPad, maar daar doe ik bijna nooit iets mee (alleen koppeling met Woning-app). Voorheen deed ik wel eens iets met verschillende apps, maar dan loop het risico dat er dingen gebeuren die je toch eigenlijk niet wil, maar niet meer precies weet waar, in welke app je dat ingesteld hebt.
Mijn advies: gewoon alles via één app; iConnectHue. De mogelijkheden zijn veel uitgebreider dan welke app dan ook. je kunt er ook je Hue-bridge 'leeg' maken. (Devices=> Philips Hue => Settings => Clean up .....)
Daarnaast kun je scenes die je in iConnectHue gemaakt hebt ook gebruiken in je Woning-app. Via de Hue-app kun je deze koppelen met de Woning-app.
Alle regels en scenes en alles wat jij maakt in iConnectHue wordt opgeslagen in de Hue bridge en d.m.v. die koppeling kun je dus alles ook gebruiken inde Woning-app.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:08
Zie ik nou goed dat iConnectHue €11,99 per jaar is?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Flix20 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:25:
volgens mij niet, maar kan je onderdelen kopen in-app (bv switches)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Flix20 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:25:
Blijkbaar kun je ook een abo nemen. Ik heb het destijds gewoon gekocht en een paar 'In app puchases' gedaan en maak geen gebruik van zo'n abonnement.

In de App Store staat ook:
"To allow further development additional modules are available in app purchases or membership"

Oftewel kun je nieuwe extra dingen bijkopen zonder abonnement.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

jptweakers schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:44:
Ondanks dat ik al jaren Hue gebruiker ben heb intocht nog wat beginnersvragen. Dit omdat het aantal lampen in huis onlangs is uitgebreid , en dat mijn huisgenoten zelf ook de lampen met een app/telefoon willen kunnen bedienen.

Ik heb altijd de iConnect Hue app gebruikt, was destijds om vanuit externe locatie lampen te kunnen bedienen. Maar de laatste tijd gebruikmaken regelmatig ook de Apple Woning optie. Daarnaast ook onlangs de Hue app zelf geïnstalleerd , omdat die er wat gebruiksvriendelijker uit zag. Dit lijkt me niet handig, omdat sommige instellingen op de bridge alleen te wijzigen zijn via iConnect.
Wat is de beste optie om mee te werken ? Het lijkt erop dat Hue app nog steeds niet de opties heeft die wel met IConnect kunnen worden ingesteld. En kan Apple Woning app gewoon gebruikt worden door mijn vrouw en kinderen op hun telefoon zonder de andere apps ?
De bridge heeft voor het instellen van regels enorm veel mogelijkheden. Voor de hue app heeft philips een afweging moeten maken tussen functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid. Omdat de API open is staat het een ieder vrij daar een andere afweging in te maken. Dat bied apps als iConnect de mogeljijkheid om veel ingewikkeldere mogelijkheden te bieden.

Op de bridge werkt het vervoglens simpel. Je hebt condities, en als die gelden dan worden er acties uitgevoerd. De hue app maakt voor een motion sensor bijvoorbeeld 7 regels en een extra variabele aan. iConnect kan echter heel andere regels aanmaken (ik heb de app niet, maar heb wel een vermoeden wat de mogenlijkheden zijn)

Maar om terug te komen op je vraag. Alles staat op de bridge. Kamers, groepen, lampen, scenes. Het is geen enkel probleem om verschillende apps te gebruiken om alles aan te sturen. Zolang je echter regels op de bridge aan gaat passen, dan kun je beter dezelfde app gebruiken.
Ik wil een Dimmer switch opnieuw instellen via Hue app. Ik zie alleen niet de optie om de knoppen 2,3 en 4 ( dimmen, dimmen en uit) in te stellen. Wel 5(!) opties voor knop 1 (aan).
Ook hier is weer de 'versimpeling' van de hue app. Er is veel meer mogelijk, maar om het gebruik laagdrempelig te houden hebben ze een standaard setje regels bedacht die je vervolgens makkelijk in de gui in kunt vullen.

De smartbutton bv heeft 5 periodes verspreid over de dag dat er een ander scene geactiveerd kan worden. De functionaliteit is heel anders, maar onderwater is er helemaal geen verschil tussen een smartbutton of een knop op de dimmer.
Als ik , om verwarring te voorkomen, alle instellingen (scènes etc) wil resetten en met een lege bridge wil beginnen. Wat is dan beste workaround ? Wil voorkomen dat ik ook alle lampen en accessoires opnieuw moet benoemen.

Hoor het graag !
Als iConnectHue lekker werkt zou ik lekker iConnectHue blijven gebruiken. Voor het aansturen kan iedereen vervoglens zelf weten welke app hij/zij gebruikt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:21
Hoe lang duurt het gemiddeld om een software update te doen op een hue lamp? Bij mij is ie nu al ruim 2 uur bezig. Als ik zoek op internet lijkt het inderdaad erg lang te kunnen duren. Ik heb hue lampen die ik via bluetooth bedien en de software update loopt ook via de app. Het downloaden van de update ging redelijk snel, maar zoals gezegd is de status in de app nu al ruim twee uur "Update toepassen...".

Ik weet dat je stroom op de lamp moet laten staan gedurende de update, maar wat gebeurt er als de stroom uitvalt? Kun je dan opnieuw beginnen of is de lamp dan gebricked?

EDIT: ik heb de app gestopt en opnieuw gestart. Nu komt de melding "Er staat een update klaar". De lamp werkt nog prima, ook na uit/aan zetten van de stroom (dus er is kennelijk niets afgebroken of zo?). Ik wacht eventjes met deze software update.

[ Voor 17% gewijzigd door lexvo op 08-12-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jptweakers
  • Laatst online: 10-11-2022
funske schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:21:
[...]
Daarnaast kun je scenes die je in iConnectHue gemaakt hebt ook gebruiken in je Woning-app. Via de Hue-app kun je deze koppelen met de Woning-app.
Alle regels en scenes en alles wat jij maakt in iConnectHue wordt opgeslagen in de Hue bridge en d.m.v. die koppeling kun je dus alles ook gebruiken inde Woning-app.
Dank voor alle reacties en tips. Ik ga de bridge opnieuw instellen en alles nu vanaf iConnect. Mis toch teveel in Hue app.

Nog één vraag, naar aanleiding van bovenstaande quote. : regels en scènes gemaakt met iConnect worden opgeslagen op bridge. Daarmee zijn ze ook te bedienen met Woning app op iPhone huisgenoten. De Hue app is dan niet nodig op die telefoon (iConnect ook niet). Klopt dit ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
Mimiix schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:38:
[...]

We gaan nu een beetje off-topic, maar ik ben het er niet geheel mee eens. HUE is niet dé Zigbee standaard en in principe hetzelfde als een LIDL ecosysteem. Ja, ze hebben een goede API en implementatie, maar ze zijn niet geheel conform de standaard. Dat gezegd hebbende: De prijs is hierin bepalend. Je noemt het zelf al: de prijs. Hue kan ook niet aangekeken worden op het niet werken van bepaalde devices. Zaken als een Motionsensor en Lampen werken allicht goed, maar zodra het iets is wat Hue niet heeft werkt het niet. De Stekkerdoos of de Ledstring bijvoorbeeld. Daarbij zeggende: Hue is wel extreem gebruiksvriendelijk.

Het is een domotica gimmick, maar het systeem op basis van Tuya is gewoon gevaarlijk aan het worden. Daarbij wel een kanttekening dat het hier specifiek om de hub gaat. Daarbij is het ook voor de lange termijn niet zeker van updates en dergelijke. Hierin is de fout dan ook dat Lidl claimt dat het werkt met Hue en Ikea, terwijl ze dat gewoon niet kunnen realiseren. Daar heb je toch echt controle voor nodig op de Hub. Daarbij komt ook: Als Hue iets aanpast in de Bridge, kan je apparaat zomaar ineens niet werken.

Mijn ervaring in het zigbee wereldje is dat alles draait om de prijs. Een mooi voorbeeld is de INNR SP120 smartplug die energie metering doet per seconde. Dat ding kost 25 euro. Je hebt daarnaast ook de BW SHP13 , die kost 10 euro maar doet energie metering per 30 seconden. Het is maar net wat je nodig hebt.

Dus Lidl: Mooi spul, maar niet met Hue ben ik bang.
Resumerend aan jouw goede epistel heeft de eindgebruiker vaak het verkeerde inzicht (gekregen), of kijkt met een scheef oog naar HUE, omdat niet-HUE producten soms niet goed samenwerken met HUE zelf.

Veel Zigbee compatible producten claimen goede koppeling met HUE, omdat dit beter verkoopt. Zo roepen ze bij IKEA ook vaak dat bepaalde Tradfri items prima met de HUE app samengaan, wat in de praktijk soms vies tegenvalt. Vervolgens belt de klant met de HUE support desk om zijn ongenoegen te uiten, terwijl Signify/HUE niet verantwoordelijk is voor producten van IKEA. Maar zo denkt de consument dus niet altijd.

Als eerder geschreven werken andere/budget Zigbee systemen vaak het beste binnen hun eigen ecosysteem en daar moet je dan soms ook binnen blijven. Werken bepaalde items ook goed met HUE dan is dit leuk meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
elsinga schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:13:
[...]

Met de hand schakelen werkt prima en snel. Ik heb 2 routines voor aan en uit:
- aan 17:00 en uit 23:00
- aan 05:00 en uit 08:00

Beide zetten de lamp aan op Helder.

Nog niet vermeld, maar ik gok van invloed: op de lamp is ook een Hue Colorloop uit Labs ingeschakeld, met de instelling dat deze automatisch weer actief wordt bij het inschakelen van de lamp. Ik ga eens testen met die Labs routine uit.
Ik gok zo maar dat de HUE Labs formule inderdaad roet in het eten kan gooien. Daar staan veel Labs formules bekend om. Het zijn immers nog steeds Beta/experimentele functies die bij goed gevolg heel soms een vaste plaats in de HUE app zelf krijgen maar te vaak blijkt dit niet het geval.
Ik zou de Labs formule daarom eerst verwijderen en dan kijken of de lamp wel middels de Routines aan/uit schakelt. Verander de tijden desnoods even naar een kort aan/uit moment zodat je het sneller kunt testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Theo74 op 09-12-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Sinds ik een nieuwe hue dimmer switch heb toegevoegd en geconfigueerd met hueessentials, heb ik al 3 keer gehad dat de verlichting plotseling uitgaat. Ik vermoed dat dit gebeurd of een XX minuten na laatste gebruik afstandsbediening of XX minuten na detecteren laatste beweging door de bewegingsensor.

Kan ik ergens in een log file ofzo zien wat de lampen uitzet? Ik heb alle scenes langsgelopen maar kan niks vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmenvn79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-01 19:01
Ik heb een kleine uitdaging met mijn Hue tuinverlichting en motion sensor.

Ik heb een aparte Hue Bridge voor de tuinverlichting en heb nu een hue motion sensor outdoor toebehoord maar krijg nog niet voor elkaar wat ik eigenlijk wil.

Wat ik graag zou willen is dat de lampen via ‘routine’ de lampen aan zetten bij zonsondergang (met de ingestelde zachte kleuren)en uit gaan bij zonsopkomst.
Dit werkt gewoon.
Maar dan wil ik dat als ik de tuin in loop de lampen automatisch naar helder kleuren en dan daarna weer terug gaan naar de zachte kleuren van de ingestelde routine.

Ik kan hier helaas geen instelling voor vinden.
Het werkt wel als ik zelf via “hue laps” een scène start, maar niet als de routine is gestart.

Wie weet hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
tijmenvn79 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:14:
Ik heb een kleine uitdaging met mijn Hue tuinverlichting en motion sensor.

Ik heb een aparte Hue Bridge voor de tuinverlichting en heb nu een hue motion sensor outdoor toebehoord maar krijg nog niet voor elkaar wat ik eigenlijk wil.

Wat ik graag zou willen is dat de lampen via ‘routine’ de lampen aan zetten bij zonsondergang (met de ingestelde zachte kleuren)en uit gaan bij zonsopkomst.
Dit werkt gewoon.
Maar dan wil ik dat als ik de tuin in loop de lampen automatisch naar helder kleuren en dan daarna weer terug gaan naar de zachte kleuren van de ingestelde routine.

Ik kan hier helaas geen instelling voor vinden.
Het werkt wel als ik zelf via “hue laps” een scène start, maar niet als de routine is gestart.

Wie weet hier een oplossing voor?
volgens mij zo:
- een routine maken met start bij zonsopkomst
- een routine maken met alles uit bij zonsondergang (of vast tijdstip)
- motion snesor instellen dat bij beweging de lampen naar bepaalde scene/lichtsterkte gaan en na verloop van x minuten weer terug naar de vorige stand

enige wat je dan kan tegenkomen is dat de vorige stand rond zonsopkomst en -ondergang net de verkeerde stand is :) hangt beetje af van hoeveel speling je wil voordat de lampen terug gaan naar de vorige stand.als daarbinnen de zon opkomt of onder gaat, gaat hij terug naar de verkeerde stand.

ik zou trouwens de lampen gewoon uit laten gaan om bv 12 uur 's avonds. 's nachts hoeft de tuin toch niet verlicht te zijn? en dan instellen dat bij beweging de lampen aangaan naar fel en dan via dimmen weer uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
MP3-Junky schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:32:
Sinds ik een nieuwe hue dimmer switch heb toegevoegd en geconfigueerd met hueessentials, heb ik al 3 keer gehad dat de verlichting plotseling uitgaat. Ik vermoed dat dit gebeurd of een XX minuten na laatste gebruik afstandsbediening of XX minuten na detecteren laatste beweging door de bewegingsensor.

Kan ik ergens in een log file ofzo zien wat de lampen uitzet? Ik heb alle scenes langsgelopen maar kan niks vinden.
Als je een bewegingssensor hebt, dan staat daar ook een tijd bij ingesteld waarbij deze het licht weer uitschakelt. Zet je een lamp aan en passeer je daarna je bewegings sensor, dan schakelt deze gewoon zijn standaard programma aan, waarna de lichten na de ingestelde tijd toch uit zullen gaan. Handig op bijvoorbeeld het toilet, waar een handbediend licht aan, ook via de sensor weer een licht uit gaat krijgen. Maar in andere ruimten ongewensd.

Je kan dit ook zien aan het volgende: programmeer een "nachtlamp"in de bewegings sensor. Zet buiten bereik van de sensor je licht fel aan. Zodra je langs de sensor loopt, zal "nachtlamp" geactiveerd worden, waarna je felle lamp dus bijna uit gaat.

Zie het als een timer die altijd gaat lopen als er een bewegings sensor in de ruimte is. NB. moet de sensor iets aan zetten en uit zetten of kan je volstaan met aanzetten? In de app kan je geen actie toevoegen achter het uitzet commando. Volgens mij ben je er dan vanaf, maar dan schakelt de sensor ook je licht niet meer uit.

[ Voor 15% gewijzigd door ucsdcom op 09-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmenvn79
[quote]B-Force schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:43:
[...]

volgens mij zo:
- een routine maken met start bij zonsopkomst
- een routine maken met alles uit bij zonsondergang (of vast tijdstip)
- motion snesor instellen dat bij beweging de lampen naar bepaalde scene/lichtsterkte gaan en na verloop van x minuten weer terug naar de vorige stand

Dit bovenste heb ik dus gedaan, maar dan werkt de hue motion sensor helaas niet.
Het lijkt erop dat de sensor niet in combinatie met een routine samen kan werken.

Beide werken dan weer wel goed als alleen routine zon op zon onder of licht aan bij beweging.

Maar doen ik dit gewoon door de lampen zelf aan te zetten dan werkt de sensor dus wel en gaat ook weer na 5 minuten terug naar het daarvoor ingestelde scène.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
@tijmenvn79 Bijzonder, ik heb het al 2 jaar zo ingesteld in mijn keuken, en dat werkt perfect.
Ow, en je hebt je routine verkeerd om staat (of getypt). Je buitenlicht gaat toch niet uit bij zonsondergang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmenvn79
robkrekel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:04:
@tijmenvn79 Bijzonder, ik heb het al 2 jaar zo ingesteld in mijn keuken, en dat werkt perfect.
Ow, en je hebt je routine verkeerd om staat (of getypt). Je buitenlicht gaat toch niet uit bij zonsondergang?
Sorry klopt inderdaad dat ik dit verkeerd getypt heb.
De verlichting buiten gaat aan bij zonsondergang en uit bij zonsopkomst.
En tijdens deze routine werkt de Hue motion sensor dus niet op beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:48:
[...]

Als je een bewegingssensor hebt, dan staat daar ook een tijd bij ingesteld waarbij deze het licht weer uitschakelt. Zet je een lamp aan en passeer je daarna je bewegings sensor, dan schakelt deze gewoon zijn standaard programma aan, waarna de lichten na de ingestelde tijd toch uit zullen gaan. Handig op bijvoorbeeld het toilet, waar een handbediend licht aan, ook via de sensor weer een licht uit gaat krijgen. Maar in andere ruimten ongewensd.

Je kan dit ook zien aan het volgende: programmeer een "nachtlamp"in de bewegings sensor. Zet buiten bereik van de sensor je licht fel aan. Zodra je langs de sensor loopt, zal "nachtlamp" geactiveerd worden, waarna je felle lamp dus bijna uit gaat.

Zie het als een timer die altijd gaat lopen als er een bewegings sensor in de ruimte is. NB. moet de sensor iets aan zetten en uit zetten of kan je volstaan met aanzetten? In de app kan je geen actie toevoegen achter het uitzet commando. Volgens mij ben je er dan vanaf, maar dan schakelt de sensor ook je licht niet meer uit.
Ik heb niet dat de sensor bij beweging een programma activeerd. Als ik de lampen met de ab dim, is het niet zo dat als ik langs de sensor loop de lampen weer feller gaan branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
tijmenvn79 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:10:
[...]

Dat is toch gek, want het is niet tijdens een routine, het zijn twee aparte momenten. Aanzetten door zonsondergang, en uitzetten door zonsopgang.
Staat je bewegings en licht sterkte wel goed ingesteld bij de sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
tijmenvn79 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:10:
[...]

Ik vind het ook vreemd... Je moet het volgende in de HUE app gezet hebben:

Routine 1: Bij zonsondergang, Tuinverlichting in scene gedimd. Uitschakelen om: niets doen
Routine 2: Bij zonsopkomst, Tuinverlichting Uit
Sensor: Bij beweging Tuinverlichting in scene Helder, na x minuten Terug naar oude situatie
Sensor setting: daglichtgevoeligheid vaak halvewege, bewegingsgevoeligheid naar keuze.

Misschien kun je bij de sensor ook ingeven: na x minuten scene gedimd. Dat komt op het zelfde neer als na x minuten terug naar oude situatie omdat dit ook de scene gedimd is.

Als gezegd zijn er hele volksstammen die zo bijvoorbeeld hun keukenverlichting geschakeld hebben.
Altijd sfeerlicht maar bij beweging in de keuken helder licht en na verlaten keuken weer terug naar sfeerlicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo74 op 09-12-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
MP3-Junky schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:21:
[...]

Ik heb niet dat de sensor bij beweging een programma activeerd. Als ik de lampen met de ab dim, is het niet zo dat als ik langs de sensor loop de lampen weer feller gaan branden
Het is denk ik toch een combinatie van schakelaar en sensor op dezelfde verlichting X. Ik heb dit euvel ook.
De schakelaar zet je de verlichitng X aan maar zodra je door de sensor loopt gaat deze aftellen en zet de verlichting X uit. De senor over-ruled hier de schakelaar maar pas nadat deze beweging heeft gedetecteerd.

Ik heb een paar posts terug begrepen dat je dit op kunt lossen met HUE Labs "Don't touch my scene".
Zelf nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:35:

Ik heb een paar posts terug begrepen dat je dit op kunt lossen met HUE Labs "Don't touch my scene".
Zelf nog niet geprobeerd.
Als je een iPhone hebt kun je ook iConnectHue aanschaffen; deze mogelijkheid zit hier standaard in.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:32:
Routine 1: Bij zonsondergang, Tuinverlichting in scene gedimd. Uitschakelen om: niets doen
Routine 2: Bij zonsopkomst, Tuinverlichting Uit
Sensor: Bij beweging Tuinverlichting in scene Helder, na x minuten Terug naar oude situatie
Sensor setting: daglichtgevoeligheid vaak halvewege, bewegingsgevoeligheid naar keuze.
Ik heb zo ook mijn buitenlamp, werkt al jaren (althans, zo voelt het.. maar zeker 18 maanden) prima.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmenvn79
robkrekel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:24:
[...]
Dat is toch gek, want het is niet tijdens een routine, het zijn twee aparte momenten. Aanzetten door zonsondergang, en uitzetten door zonsopgang.
Staat je bewegings en licht sterkte wel goed ingesteld bij de sensor?
Dat zou het misschien nog wel eens kunnen zijn.
Ik heb de lichtsensor ingesteld toen het schemerig werd en daarna niet meer.
Dus mogelijk zijn de lampen aan de garage dan toch nog net iets te licht zodat hij niet activeert.
Bedankt ik ga dat vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 21:08
Misschien domme vraag maar hoe stel ik kleur in van bepaalde lampen bij routine "ontwaken". Heb bijv mijn Hue Lightstrip ingeschakeld om 6u30 's morgens, maar die start altijd in heel fel geel. In de routine-instellingen zélf kan ik dit blijkbaar niet instellen. Hoe kies je dan specifieke kleur/helderheid bij ontwaakroutine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
funske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:40:
[...]

Als je een iPhone hebt kun je ook iConnectHue aanschaffen; deze mogelijkheid zit hier standaard in.
Ik heb de iConnectHUE app ooit gekocht omdat ik naarstig op zoek was naar de mogelijkheid om van een HUE sensor een volwaardige schemerschakelaar te maken, zonder de functionaliteit en programmering van de sensor te niet te doen. (Zoals dit wel gebeurd bij HUE Labs "Sunshine as a switch".)

Helaas ben ik hier nooit echt uitgekomen, of bleek deze optie er toch niet in te zitten. Hou dit mij ten goede.
Daarbij kwam dat ik het eigenlijk gekkenwerk vond om met twee verschillende apps de verlichting te bedienen. Sinds dien ligt de iConnectHUE app in een stil swipe hoekje.

Heb jij toevallig een work-around hoe met iConnectHUE het probleem sensor+schakelaar te tackelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
Theo74 schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:06:

Niet met de Hue app maar wel met iConnetcHue.
Ik gebruik dit zelf ook.
Via de foh schakelaar met 1 knop licht aan en sensor uit.
Andere knop licht uit en sensor weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Cramer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-03 09:55
Hallo,

Iemand ervaring hoe een Osram aan/uit schakelaar in een ‘Siri’ scène mee te laten schakelen?

Ik kan de plug wel via de Philips Hue app bedienen maar krijg hem dus niet mee in een Siri scène.

(Ik vermoed omdat Hue de plug niet als lamp ziet)

Alvast mij dank!

Guy

[ Voor 10% gewijzigd door Guy-Cramer op 09-12-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 06:57
Loopt een Siri-scne via Apple homekit? Want de Osram doet niets met Homekit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:26:

Heb jij toevallig een work-around hoe met iConnectHUE het probleem sensor+schakelaar te tackelen?
Bij iConnectHue kun je de sensor uitschakelen als er al een scene actief is; "Only react if groups are off"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWgCv1faN_verD_9jutSIxAEdwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V7VyQEO1UKEWOSGyTlqHKtPz.jpg?f=user_large

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
funske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:44:
[...]

Bij iConnectHue kun je de sensor uitschakelen als er al een scene actief is; "Only react if groups are off"

[Afbeelding]
s e k schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:31:
[...]

Niet met de Hue app maar wel met iConnetcHue.
Ik gebruik dit zelf ook.
Via de foh schakelaar met 1 knop licht aan en sensor uit.
Andere knop licht uit en sensor weer aan.
En dan denk ik gelijk: hoe simpel kan het zijn dat dit niet in de HUE app kan?
Het is notabene hardwarematig mogelijk en iConnectHUE doet het wel!

Dank voor de tip beiden, ik ga er eens mee goochelen.

Ps.
Kent iConnectHUE toevallig ook een oplossing om een HUE sensor “ook” als schemerschakelaar te laten werken? En “ook” in de zin van: zonder dat de sensor-functie en de gemaakte instellingen hiervoor verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Guy-Cramer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:51:
Hallo,

Iemand ervaring hoe een Osram aan/uit schakelaar in een ‘Siri’ scène mee te laten schakelen?

Ik kan de plug wel via de Philips Hue app bedienen maar krijg hem dus niet mee in een Siri scène.

Alvast mij dank!

Guy
Als Zigbee/HUE compatible hardware niet in de HomeKit app zichtbaar is dan werkt het niet met Homekit en dus ook niet met Siri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:52:
Ps.
Kent iConnectHUE toevallig ook een oplossing om een HUE sensor “ook” als schemerschakelaar te laten werken? En “ook” in de zin van: zonder dat de sensor-functie en de gemaakte instellingen hiervoor verdwijnen?
Kun je iets duidelijker zijn met wat je bedoelt?? Mijn sensor in de woonkamer werkt zowel als schemerschakelaar tegelijk als sensor. Maar ik weet niet of je dit bedoelt!

Have Fun Funske

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
[b]Theo74 in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:52[/

En dan ik gelijk: hoe simpel kan het zijn dat dit niet in de HUE app kan?
Het is notabene hardwarematig mogelijk en iConnectHUE doet het wel!
Als ik je goed begrijp, dan is dit in Hue Labs mogelijk met de Formula 'Do not disturb my scene'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
Theo74 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:52:

Ik heb dit opgelost door de app All4Hue te gebruiken. Ik heb hier in het verleden eens een korte tutorial voor geschreven:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61545942

Misschien heb je er wel iets aan.

• Theo74
funske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:24:
[...]

Kun je iets duidelijker zijn met wat je bedoelt?? Mijn sensor in de woonkamer werkt zowel als schemerschakelaar tegelijk als sensor. Maar ik weet niet of je dit bedoelt!
De HUE sensor heeft inderdaad een interene schemerschakelaar, zelfs ook een interne temeperatuurvoeler maar daar doet HUE (nog) niets mee helaas.

Waar het mij om gaat is dat ik binnen de HUE lijn een normale schemerschakelaar mis die bepaald of het donker/licht genoeg is om verlichting aan/uit te schakelen.
HUE lost dit op middels de Labs formule: "Sunlight as a Switch" en dat werkt an-zich best wel ok.
Behoudens het feit dat hier geen treshold c.q. marge in de meetwaarde ingesteld kan worden. Dus komt het licht maar enige luxen boven/onder de ingestelde waarde dan gaat het licht aan/uit. En dat gebeurd met bewolkt weer vaak waardoor je verlichting heel de dag om de zoveel minuten aan/uit schakelt.

Daarbij wist deze HUE Labs formule "Sunlight as a Switch" al je eigen instellingen van de HUE sensor waardoor de sensor zijn basisfuncties verliest. De HUE sensor wordt door deze Labs formule een domme (dure) schemerschakelaar die niet meer en niet minder kan.

Dus daarom mijn vraag of er een oplossing is om de HUE sensor als schemerschakelaar te gebruiken maar ook zijn orginele functies te laten bestaan zodat je hem naast de schemerschakelaarfunctie ook nog gewoon als bewegingssensor kunt blijven gebruiken.

@Turbotrent heeft hier net een reactie op gegeven, hoe hij dit probleem oplost middels de app All4HUE.

• Theo74
jkrol schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:42:
[...]

Als ik je goed begrijp, dan is dit in Hue Labs mogelijk met de Formula 'Do not disturb my scene'
Volgens @elsinga zou deze HUE Labs formule inderdaad de optie geven dat de sensor niet werkt als het licht handmaitg is aangezet. Ik heb hem zelf echter nog niet geprobeerd.
Waar ik bang voor ben is dat ook deze HUE Labs formule weer delen van de sensor overneemt waardoor deze niet meer handigmatig is in te stellen, of functies verliest. Maar ik heb nog niets getest dus wie weet...

De optie van @funske om dit via iConnectHUE en de optie "Only react when groups are off" op te lossen werkt na een eigen test inderdaad prima, echter, iConnectHUE wist hiermee de instellingen van deze HUE sensor die in de HUE app zijn gemaakt.
Hierdoor heb ik het idee dat je uiteindelijk toch moet gaan kiezen met welke app je gaat werken want om de automatisering over twee apps te verdelen vind ik persoonlijk onoverzichtelijk, dan wel onhandig.
Als iemand het hier niet mee eens is, of ik dit anders moet zien dan ben ik altijd geinteresseerd naar die visie.

• Theo74
Turbotrent schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:25:
[...]

Ik heb dit opgelost door de app All4Hue te gebruiken. Ik heb hier in het verleden eens een korte tutorial voor geschreven:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61545942

Misschien heb je er wel iets aan.
Zondermeer en eigenlijk de beste oplossing, omdat je de treshold ook gelijk goed aanpakt, want die is minstens zo belangrijk. Ik heb dit wel eens geprobeerd in Domoticz maar dat lukte mij niet direct. Domoticz blijkt toch niet zo autodidact als de HUE app en vereist wel enige kennis en ervaring die ik nog niet heb.

Alleen kom ik hier toch weer terug bij de basis: ik gebruik HUE hardware en verwacht dat de HUE app c.q. software voldoende mogelijkheden moet hebben om alle mogelijke automatiseringen te kunnen maken.
In dit verhaal is de HUE Labs formule "Sunlight as a Switch" matig door het ontbreken van een treshold instelling waardoor de HUE sensor veel te snel op lichtveranderingen reageerd.
Jouw oplossing middels All4HUE is dan een goede, echter moet ik naast de HUE app dan ook de All4HUE app gaan gebruiken, of alles via All4HUE programmeren als ik het bij 1 app wil laten.
Vervolgens komt daar het verhaal HUE sensor bij die niet moet reageren als licht handmatig is aangezet en daarvoor is de iConnectHUE app dan weer een uitkomst. Al wordt ook de HUE Labs formule "Don't touch my scene" geadviseerd waarmee je de oplossing binnen de HUE app kunt houden, wat de voorkeur geniet.

Al met al hebben we het hier inmiddels over 3 soorten HUE apps om 2 zaken te regelen en daar ben ik persoonlijk geen groot fan van heb je inmiddels begrepen. Of zie jij dit totaal anders?

• coinman63
  • Registratie: November 2011
Ik heb ook verschillende apps zoals all4hue, iconnecthue, huedynamic en zo, maar ik zou wel een goede handleiding willen zodat ik niet hoef te puzzelen wat de apps allemaal kunnen.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:01
Theo74 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:02:
Al met al hebben we het hier inmiddels over 3 soorten HUE apps om 2 zaken te regelen en daar ben ik persoonlijk geen groot fan van heb je inmiddels begrepen. Of zie jij dit totaal anders?
Ik snap je punt, ik gebruik zelf alleen de officiële Hue app en vooral bij de bewegingssensor zou ik meer mogelijkheden willen. In de loop der tijd zijn er wel steeds zaken aan de Hue app toegevoegd. dus Philips zit zeker niet helemaal stil.

Aan de andere kant: Philips heeft juist bewust voor een open systeem gekozen waar ieder z'n eigen applicatie voor kan bouwen of gewoon rechtstreeks de bridge kan programmeren.
De genoemde apps programmeren uiteindelijk de bridge met informatie hoe te reageren op de input van de bewegingssensor (beweging en lichtniveau). Het is dan logisch dat eerder geprogrammeerd gedrag verdwijnt.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 06:57
En slechts een kleine minderheid wil dit soort ingewikkelde zaken, voor de meeste mensen is de Hue-omgeving al moeilijk genoeg.

Een voorbeeld: ik heb mijn Bridge goedkoop via Marktplaats, omdat de eerste eigenaar dacht dat je voor elk setje lampen een Bridge nodig had.......

• funske
Theo74 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:53:
De optie van @funske om dit via iConnectHUE en de optie "Only react when groups are off" op te lossen werkt na een eigen test inderdaad prima, echter, iConnectHUE wist hiermee de instellingen van deze HUE sensor die in de HUE app zijn gemaakt.
Ja, dat klopt en is m.i. ook terecht. Je koppelt in de Hue Bridge de sensor aan een bepaalde regel, ongeacht waar die vandaan komt.
Hierdoor heb ik het idee dat je uiteindelijk toch moet gaan kiezen met welke app je gaat werken want om de automatisering over twee apps te verdelen vind ik persoonlijk onoverzichtelijk, dan wel onhandig.
Als iemand het hier niet mee eens is, of ik dit anders moet zien dan ben ik altijd geinteresseerd naar die visie.
Ook hier heb je gelijk in. Je moet niet in meerdere apps allerlei regels aanmaken, want als het niet echt goed werkt, zoek dan maar eens uit waardoor dit komt en in welke app je dat moet aanpassen.
Bij mij staan al mijn lampen, dimmers, sensoren, buttons, regels en scene's gewoon in iConnectHue en dat bevalt mij prima. Soms moet ik ook even heel goed uitzoeken hoe ik het e.e.a. goed in iConnectHue krijg, maar uiteindelijk lukt me het wel.

Have Fun Funske

• s e k
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:53
[...]

Ik gebruik ondertussen ook meerdere apps omdat de officiële app erg beperkt is.
Je kan natuurlijk ook alles zelf doen via de api.

Als het eenmaal werkt gebruik ik geen app. Alleen soms de widgets van de officiële app.
Alles gaat met sensors en schakelaars.

De extra apps gebruik ik dus enkel om de boel eenmalig in te regelen.

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
[...]
Je hebt gelijk hoor, maar misschien heb je jezelf deze bedenking nog niet gemaakt: ook al gebruik je verschillende apps door elkaar, uiteindelijk schrijf je alles weg op dezelfde hub. Dus welke app je ook gebruikt, ze connecteren allemaal op je ene Hue hub en schrijven ook daar alles op weg. Dus zou je de verschillende apps ook gewoon kunnen zien als verschillende input mogelijkheden voor dezelfde hub. Zo heb ik bijvoorbeeld al eens een routine gewijzigd met All4Hue, terwijl die routine origineel was aangemaakt door de officiële Hue app. Dat kan gewoon.
Ook als je een app zou verwijderen, dan blijven de routines van die app wel gewoon draaien, want ze staan lokaal opgeslagen op je hub en niet in de app zelf, dus uiteindelijk ben je ook niet helemaal afhankelijk van de desbetreffende app. Zo zie ik het althans :)

• Theo74
Wally2002 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:23:
[...]

Ik snap je punt, ik gebruik zelf alleen de officiële Hue app en vooral bij de bewegingssensor zou ik meer mogelijkheden willen. In de loop der tijd zijn er wel steeds zaken aan de Hue app toegevoegd. dus Philips zit zeker niet helemaal stil.

Aan de andere kant: Philips heeft juist bewust voor een open systeem gekozen waar ieder z'n eigen applicatie voor kan bouwen of gewoon rechtstreeks de bridge kan programmeren.
De genoemde apps programmeren uiteindelijk de bridge met informatie hoe te reageren op de input van de bewegingssensor (beweging en lichtniveau). Het is dan logisch dat eerder geprogrammeerd gedrag verdwijnt.
funske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:55:
[...]

Ja, dat klopt en is m.i. ook terecht. Je koppelt in de Hue Bridge de sensor aan een bepaalde regel, ongeacht waar die vandaan komt.

[...]

Ook hier heb je gelijk in. Je moet niet in meerdere apps allerlei regels aanmaken, want als het niet echt goed werkt, zoek dan maar eens uit waardoor dit komt en in welke app je dat moet aanpassen.
Bij mij staan al mijn lampen, dimmers, sensoren, buttons, regels en scene's gewoon in iConnectHue en dat bevalt mij prima. Soms moet ik ook even heel goed uitzoeken hoe ik het e.e.a. goed in iConnectHue krijg, maar uiteindelijk lukt me het wel.
s e k schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:28:
[...]

Ik gebruik ondertussen ook meerdere apps omdat de officiële app erg beperkt is.
Je kan natuurlijk ook alles zelf doen via de api.

Als het eenmaal werkt gebruik ik geen app. Alleen soms de widgets van de officiële app.
Alles gaat met sensors en schakelaars.

De extra apps gebruik ik dus enkel om de boel eenmalig in te regelen.
Turbotrent schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:30:
[...]

Je hebt gelijk hoor, maar misschien heb je jezelf deze bedenking nog niet gemaakt: ook al gebruik je verschillende apps door elkaar, uiteindelijk schrijf je alles weg op dezelfde hub. Dus welke app je ook gebruikt, ze connecteren allemaal op je ene Hue hub en schrijven ook daar alles op weg. Dus zou je de verschillende apps ook gewoon kunnen zien als verschillende input mogelijkheden voor dezelfde hub. Zo heb ik bijvoorbeeld al eens een routine gewijzigd met All4Hue, terwijl die routine origineel was aangemaakt door de officiële Hue app. Dat kan gewoon.
Ook als je een app zou verwijderen, dan blijven de routines van die app wel gewoon draaien, want ze staan lokaal opgeslagen op je hub en niet in de app zelf, dus uiteindelijk ben je ook niet helemaal afhankelijk van de desbetreffende app. Zo zie ik het althans :)
Resumerend lijkt het de beste oplossing om in de basis de HUE app te gebruiken en andere HUE apps alleen te gebruiken voor die enkele aanvullende automatisering wat binnen de HUE app niet mogelijk is.
Dat zou het nog een soort van overzichtelijk houden, omdat je wel redelijk kunt bijhouden welke HUE hardware c.q HUE automatisering met welke app is geprogrammeerd.

Als alternatief heb ik ooit een poging binnen HomeKit gedaan maar mijn ervaring is dat deze app eigenlijk nog minder kan dan de HUE app zelf. HomeKit lijkt mij eerder interessant als een grafische IFTTT variant om de automatisering tussen meerdere soorten HomeKit devices te maken.

Domoticz lijkt daarentegen zeer breed in zijn mogelijkheden. Zo wordt de besproken HUE Sensor daar zelfs uit elkaar getrokken tot 3 devices: een bewegingssensor, een schemerschakelaar/lichtsensor en een temperatuur meter. Alles kun je volgens web-interface blokjes aan elkaar knopen als een visuele IFTTT versie van al je automatiseringen. Maar als eerder gezegd kreeg ik dit zonder goede kennis van Domoticz niet voor elkaar. Ik zoek nog steeds een simpele “Domoticz voor Dummy’s” handleiding of Tutorial.

En wat betreft dit hele verhaal want sommige mensen als vergezocht kunnen vinden. Immers doet HUE zelf al genoeg en al die uitzonderlijke wensen, tja, is het echt zo belangrijk..?
Ik denk dat dit heel persoonlijk ligt. Zelf ben ik installateur en werk ook met lichtautomatisering als het eNet systeem, een erg uitgeklede en draadloze KNX variant. An-zich duur betaalde en dicht getimmerde besturing met minimale koppelingen maar wel behoorlijk uitgebreid en flexibel in programmeermogelijkheden. Dat zou je daardoor bij andere systemen als HUE misschien ook verwachten.

• sterremos
hoi, ik heb vandaag de lampen omgezet naar Hue via de brigde.
Koppelen ging snel, remote werkt, maaarrr

Ik krijg geen link met de google home, in het mijn huis staat het verzoek om de Hue te koppelen, daarna kom ik de site https://api.meethue.com. en daarna stil, er is een witte pagina.
Alles geprobeerd, nieuwe installatie, geen 5G wifi.
ingelogd op het philips account ,maar het lukt niet.
heeft iemand de oplossing

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
sterremos schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:53:

Ik krijg geen link met de google home, in het mijn huis staat het verzoek om de Hue te koppelen, daarna kom ik de site https://api.meethue.com. en daarna stil, er is een witte pagina.
Kan zijn dat de versie van de browser op je telefoon niet (meer) wordt ondersteund!?

Had laatst het zelfde bij mijn vader die nog een oude Samsung telefoon had,
heb toen maar via mijn eigen telefoon geregeld!

Tip gebruik een andere telefoon of tablet met recente versie van Android of iOS.

• Thomas20
  • Laatst online: 18-09 15:37
sterremos schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:53:

Ik had ongeveer hetzelfde probleem, ik gebruikte eerst Safari. Daarna kopieerde ik de link en plakte deze in Google Chrome, toen werkte het.

• sterremos
heb een Oneplus 8 met chrome en firefox, dus aardig resent.
Ook nu samsung A50 en een Samsung Tab geprobeerd.
Allemaal hetzelfde resultaat :(

[ Voor 57% gewijzigd door sterremos op 10-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
tijmenvn79 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:22:
[...]

Dat zou het misschien nog wel eens kunnen zijn.
Ik heb de lichtsensor ingesteld toen het schemerig werd en daarna niet meer.
Dus mogelijk zijn de lampen aan de garage dan toch nog net iets te licht zodat hij niet activeert.
Bedankt ik ga dat vanavond eens proberen.
En en en en? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
In mijn ogen een logische Sensor instelling, maar hoe en waar kan je dit instellen :)
- ik heb de hue app (kan dit geloof ik niet)
- ik heb Home Assistant (deze flow gaan mijn programmeerkennis te boven, maar wie weet)
- ik heb Homekit (kan dit geloof ik niet)

of toch ook nog IconnectHue nemen?

Opstelling:
- sensor kant van overloop die de trap kan zien
- sensor andere kant overloop die rest van de ruimte kan zien

Scenario: (voor beide sensoren (kunnen ze samenwerken?))
- Licht moet aan op scene x wanneer tussen 08:00 en 18:00 lux waarde x is bij beweging voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- Licht moet aan op scene x wanneer tussen 18:00 en 23:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- licht moet aan op scene x wanneer tussen 23:00 en 08:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen nadat hij dmv lux of beweging aan is gegaan.

Benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan / zouden doen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ik kom niet uit een volgens mij simpel ding. Ook veel gelezen maar niet alles dus excuus als het ergens gemeld is.

Ik heb een motionsensor in de hal geplaatst. Deze moet de lamp in de hal aanzetten bij beweging en kan na 3 minuten uit.
In de huiskamer heb ik de tap en die gebruik ik voor scenes incl de lamp in de hal (ivm glazen deur).

Wat ik wil is dat als ik door de hal naar de huiskamer loop de lamp in de hal aangaat, dan druk ik op de tap voor een scene, maar dan schakelt na de ingestelde tijd de motionssensor alsnog de lamp in de hal uit.
De do-not-disturb-my-scene werkt alleen als je eerst de scene inschakelt, dan triggert de motionsensor niet.

Met Hue essentials kan ik op de tap wel een actie toevoegen dat de motionsensor wordt overruled maar dan kan ik niet meer de do not disturb gebruiken.
Mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ja :-)

Bij je motion sensor instellen dat na afloop de lamp niet uit moet maar terug moet keren naar de vorige staat (als ie dan aan was blijft ie aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Yowzawood schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:14:
[...]

Ja :-)

Bij je motion sensor instellen dat na afloop de lamp niet uit moet maar terug moet keren naar de vorige staat (als ie dan aan was blijft ie aan).
Dat probeerde ik maar de staat voordat de motion sensor beweging waarnam was uit. Ik kom het huis binnen en dan is alles uit. Door de hal lopen gaat die aan. Huiskamer in en dan een scene met de tap kiezen en dan gaat die in de hal toch nog uit omdat (ik denk) de motionsensor zijn programma af maakt.
Als ik dat instel dan gaat hij dus uit omdat bij de eerste beweging hij ook uit was. Maar zal het nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier een setje Senic switches ontvangen, maar nu vraag ik me af hoe ik dit monteer op de plek van een oude schakelaar. Hoe krijg ik dat grijze plaatje er af ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8JN2q_M4jCh_yyho9U1qGIeLoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCQ1CBzZe7LEA7DGu1lL6QPs.jpg?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
DennusB schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:17:
Hier een setje Senic switches ontvangen, maar nu vraag ik me af hoe ik dit monteer op de plek van een oude schakelaar. Hoe krijg ik dat grijze plaatje er af ?
[Afbeelding]
Volgens mij wip je er eerst de knoppen aan de voorkant af, daarna zou het zichzelf moeten wijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Obelixxx schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:20:
[...]

Volgens mij wip je er eerst de knoppen aan de voorkant af, daarna zou het zichzelf moeten wijzen
Kijk, dit zocht ik. Dat helpt enorm, dankjewel!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08 16:35

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

sterremos schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:49:
heb een Oneplus 8 met chrome en firefox, dus aardig resent.
Ook nu samsung A50 en een Samsung Tab geprobeerd.
Allemaal hetzelfde resultaat :(
@sterremos Al verder gekomen?
Ik heb exact hetzelfde probleem en dan op een Pixel 3a. Zowel met Chrome als met Safari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Sjabba1979 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:16:
[...]

Dat probeerde ik maar de staat voordat de motion sensor beweging waarnam was uit. Ik kom het huis binnen en dan is alles uit. Door de hal lopen gaat die aan. Huiskamer in en dan een scene met de tap kiezen en dan gaat die in de hal toch nog uit omdat (ik denk) de motionsensor zijn programma af maakt.
Als ik dat instel dan gaat hij dus uit omdat bij de eerste beweging hij ook uit was. Maar zal het nogmaals proberen.
Ja, dat werkt natuurlijk niet... als je eerste lamp aangaat door de sensor dan moet je niet binnen de schakeltijd er ook nog andere commando's naartoe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Yowzawood schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:19:
[...]

Ja, dat werkt natuurlijk niet... als je eerste lamp aangaat door de sensor dan moet je niet binnen de schakeltijd er ook nog andere commando's naartoe sturen.
Hmm jammer. Hue essentials laat je wel op de tap een actie toevoegen dat je de motionsensor overruled. Maar dan werk do not disturb niet meer.
Ga dan maar eens denken wat een handige oplossing is hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
water_escape schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:19:

Scenario: (voor beide sensoren (kunnen ze samenwerken?))
- Licht moet aan op scene x wanneer tussen 08:00 en 18:00 lux waarde x is bij beweging voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- Licht moet aan op scene x wanneer tussen 18:00 en 23:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten (en bij aanhoudende beweging aan blijven)
- licht moet aan op scene x wanneer tussen 23:00 en 08:00 beweging gedetecteerd wordt voor 5 minuten
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen
- Sensoren moeten niks overnemen wanneer er handmatig een scene is gekozen nadat hij dmv lux of beweging aan is gegaan.

Benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan / zouden doen.
Ik gebruik daarvoor iConnectHue. Bij allebei de sensoren dezelfde instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibpDQlu9yNMNqT6KIilCblHAi0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1T75lPON9twGQ0TGYQQhvzVj.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik m.b.v. mijn timmerswitch alle lampen op vol zet, blijft dat zo totdat ik ze echt zelf uitzet.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
deDorus schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:08:
[...]

@sterremos Al verder gekomen?
Ik heb exact hetzelfde probleem en dan op een Pixel 3a. Zowel met Chrome als met Safari
Helaas niet, lees wel internet dat er vele er issues mee hebben. Mail gestuurd naar Philips maar daar mag ook niets van verwachten is de indruk.
Balen, koop je voor een hoop centen Hue en kan je niet koppelen aan HA.
Bij het autoriseren wordt je doorverwezen naar api.meethue.com. maar deze site werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjabba1979
Yowzawood schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:19:
[...]

Kan ik op de Tab wel instellen dat die lamp in de hal dan pas na enkele minuten aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
netjes,
wat betekend die " only if groups are off " ?
Jij hebt dit met tijdsloten, kan dit ook met of icm Lux waardes?
funske schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:38:
[...]

Ik gebruik daarvoor iConnectHue. Bij allebei de sensoren dezelfde instellingen:

[Afbeelding]

En als ik m.b.v. mijn timmerswitch alle lampen op vol zet, blijft dat zo totdat ik ze echt zelf uitzet.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
water_escape schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:21:
netjes,
wat betekend die " only if groups are off " ?
Jij hebt dit met tijdsloten, kan dit ook met of icm Lux waardes?

[...]
" only if groups are off " Zorgt ervoor dat de sensor alleen reageert als er geen lampen aan staan in de groep, bijv. door een app of dimmer/switch.

Lux waarden kun je instellen per device, dus niet per tijds slot . De waarde die je instelt per device geldt voor elke tijds slot.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:03
bruce the boss schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:50:
Hallo,

Ik heb in mijn garage een TL-bak hangen met twee TL-lampen.
Ik wil deze vervangen door "iets" van de Hue en heb deze gevonden:

Philips hue outdoor welcome schijnwerper.

Ik was eerst bang dat ik niet voldoende licht zou hebben maar ik denk dat ik minimaal evenveel licht heb als met de TL-Lamp ...... toch?

Of adviseren jullie een andere lamp die ik daarvoor kan gebruiken icm de motion senor?

[Afbeelding]
Wil graag terugkomen op mijn eerder gestelde vraag en jullie diverse antwoorden daarop.

Ik wil de bestaande TL-bak laten hangen maar kan ik het oplossen met deze "schakelaar"

https://www.robbshop.nl/i...IjSmE5_27w-saAnarEALw_wcB

Deze inbouwen.... En kan ik dan verbinden met Philips Hue motion censor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Is het mogelijk om met een dim switch enkel te bedienen dus bijvoorbeeld :

1ste klik = lamp 1
2de klik = lamp 2
3de klik = lamp 3 etc.

Of gaan ze allemaal aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Tosun schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:11:

1ste klik = lamp 1
2de klik = lamp 2
3de klik = lamp 3 etc.

Of gaan ze allemaal aan?
Als je de Hue dim switch bedoeld dan kan dat zover ik weet niet helaas
Mijn dochtertje heeft een armatuur hangen met 5 candles erin.
Omdat ze een nachtlampje wilde dacht ik om de schakelaar zo in te stellen dat er uiteindelijk 1 blijft branden op de laagste stand maar zover ik kon proberen lukte het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Tosun schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:11:

1ste klik = lamp 1
2de klik = lamp 2
3de klik = lamp 3 etc.

Of gaan ze allemaal aan?
Dat kan wel met een Hue button (en iConnectHue).

Have Fun Funske

Pagina: 1 ... 110 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic