jptweakers schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:44:
Ondanks dat ik al jaren Hue gebruiker ben heb intocht nog wat beginnersvragen. Dit omdat het aantal lampen in huis onlangs is uitgebreid , en dat mijn huisgenoten zelf ook de lampen met een app/telefoon willen kunnen bedienen.
Ik heb altijd de iConnect Hue app gebruikt, was destijds om vanuit externe locatie lampen te kunnen bedienen. Maar de laatste tijd gebruikmaken regelmatig ook de Apple Woning optie. Daarnaast ook onlangs de Hue app zelf geïnstalleerd , omdat die er wat gebruiksvriendelijker uit zag. Dit lijkt me niet handig, omdat sommige instellingen op de bridge alleen te wijzigen zijn via iConnect.
Wat is de beste optie om mee te werken ? Het lijkt erop dat Hue app nog steeds niet de opties heeft die wel met IConnect kunnen worden ingesteld. En kan Apple Woning app gewoon gebruikt worden door mijn vrouw en kinderen op hun telefoon zonder de andere apps ?
De bridge heeft voor het instellen van regels enorm veel mogelijkheden. Voor de hue app heeft philips een afweging moeten maken tussen functionaliteit en gebruikersvriendelijkheid. Omdat de API open is staat het een ieder vrij daar een andere afweging in te maken. Dat bied apps als iConnect de mogeljijkheid om veel ingewikkeldere mogelijkheden te bieden.
Op de bridge werkt het vervoglens simpel. Je hebt condities, en als die gelden dan worden er acties uitgevoerd. De hue app maakt voor een motion sensor bijvoorbeeld 7 regels en een extra variabele aan. iConnect kan echter heel andere regels aanmaken (ik heb de app niet, maar heb wel een vermoeden wat de mogenlijkheden zijn)
Maar om terug te komen op je vraag. Alles staat op de bridge. Kamers, groepen, lampen, scenes. Het is geen enkel probleem om verschillende apps te gebruiken om alles aan te sturen. Zolang je echter regels
op de bridge aan gaat passen, dan kun je beter dezelfde app gebruiken.
Ik wil een Dimmer switch opnieuw instellen via Hue app. Ik zie alleen niet de optie om de knoppen 2,3 en 4 ( dimmen, dimmen en uit) in te stellen. Wel 5(!) opties voor knop 1 (aan).
Ook hier is weer de 'versimpeling' van de hue app. Er is veel meer mogelijk, maar om het gebruik laagdrempelig te houden hebben ze een standaard setje regels bedacht die je vervolgens makkelijk in de gui in kunt vullen.
De smartbutton bv heeft 5 periodes verspreid over de dag dat er een ander scene geactiveerd kan worden. De functionaliteit is heel anders, maar onderwater is er helemaal geen verschil tussen een smartbutton of een knop op de dimmer.
Als ik , om verwarring te voorkomen, alle instellingen (scènes etc) wil resetten en met een lege bridge wil beginnen. Wat is dan beste workaround ? Wil voorkomen dat ik ook alle lampen en accessoires opnieuw moet benoemen.
Hoor het graag !
Als iConnectHue lekker werkt zou ik lekker iConnectHue blijven gebruiken. Voor het aansturen kan iedereen vervoglens zelf weten welke app hij/zij gebruikt.