[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 116 Laatste
Acties:
  • 1.149.959 views

Onderwerpen

Alle 39 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:57:
Heeft iemand hier toevallig een foto van een gira Senic 55 friends of hue schakelaar aan de muur?
Met Gira E2 ziet het er zo uit als op het plaatje wat je toonde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQr7YiII1BSOTgCjs89iH3m9ZAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4SuXFfK3LMSCHQShhCIyEUu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het meevallen en in lijn met de dimmers die er tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:57:
Heeft iemand hier toevallig een foto van een gira Senic 55 friends of hue schakelaar aan de muur?
Met een Gira 55 Standaard dubbel afdekraam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzT2qReCLvDnEYB_BWjNZpKRVNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WW7LuQiJF6FasMg5bPXc3hIh.jpg?f=user_large
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:57:
[...]
Maar ik maak mij alleen nog een beetje zorgen over de verhalen van mensen die zeggen dat hij soms niet reageert op 1 keer drukken.
Hier geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:29
BlakHawk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:25:
[...]

Thnx!
Valt in het echt dus wel mee! Dat is mooi!

Alleen hoe ervaar jij het af en toe missen van schakelingen?
Ik heb daar soms ook last van met de FoH schakelaars van Niko.
Niet zo heel vaak, maar wel vervelend. Je mag niet te licht drukken/te snel loslaten heb ik het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Ik heb wel meer leuke Zigbee schakelaars gezien, maar ik kom dan in de knoop met scene aansturing.

Zoals ik het begrepen heb kan je bij standaard zigbee schakelaars geen zones of kamers gebruiken.
Ze schakelen, als je scenes gebruikt, alle lampen aan je hub.

Ik wil ga dadelijk in mijn nieuwbouwhuis ca 60 GU10 spotjes koppelen. Verdeeld over 10 kamers.

Ik wil bijvoorbeeld voor kamer 1, 6 spots gaan gebruiken.

S1 S2 S3 S4 S5 S6
Scene 1 1 1 0 0 0 0
Scene 2 1 1 1 1 0 0
Scene 3 1 1 1 1 1 1

Als ik dit op zigbee zou programmeren, moet zouden bij het schaken naar de scenes ook alle andere lampen op hub 1 meeschakelen met de scenes. En zouden zede uitgangspositie nemen die geschakelt was bij programmeren van de Scenes.
Uit knop op de schakelaar zou ook alle lampen op de hub uitschakelen.

Met foh kan je de scenes schakelen op basis van een zone, en heb je niets te maken met de andere lampjes.

Of heb ik bij de zigbee schakelaars iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bij gewone zigbee schakelaars (non Hue) loopt het niet via de bridge geloof ik. Dus dan moet je lampen en schakelaars koppelen, niet toewijzen via de bridge.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:52
barber schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:21:
[...]

Met een Gira 55 Standaard dubbel afdekraam:
[Afbeelding]

[...]
Deze kan je de bestaande schakelaar mee vervangen? Ik zoek namelijk schakelaars waarmee je de hue aan en uit zet, maar ik hoef niet met meerdere tap mogelijkheden voor scenes, snappen ze thuis niet O-)
Begin volgend jaar wordt mijn huis opgeleverd en wil meteen alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
meesje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:52:
[...]

Ik ken dit probleem niet. Mijn non Hue Homekit devices blijven in de Woning app gewoon op hun plek (=in juiste kamer).
Ook wanneer je een *nieuw* Hue device toevoegt? Dat is namelijk wanneer dit probleem zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Mijn installateur offreert me 50 stuks inbouwspots type: https://webshop.slv.nl/pr...QUARE-wit-1xGU10-klemveer

Ik heb even een modelletje thuis ontvangen maar de HUE bron past daar dus van geen meter in! Hebben jullie tips voor soortgelijke armatuurtjes due wel goed passen voor de HUE (gu10) bron?

Wat een gedoe zeg 😅😄

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:21
HenkyDoodle schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:30:
Mijn installateur offreert me 50 stuks inbouwspots type: https://webshop.slv.nl/pr...QUARE-wit-1xGU10-klemveer

Ik heb even een modelletje thuis ontvangen maar de HUE bron past daar dus van geen meter in! Hebben jullie tips voor soortgelijke armatuurtjes due wel goed passen voor de HUE (gu10) bron?

Wat een gedoe zeg 😅😄
Raar dat het niet past. Waar gaat het precies fout? Past het er echt niet in? Of blijft het niet goed vastzitten ofzo? Of kun je de spot niet (ver genoeg) kantelen?

Voor de volledigheid: Over welke Hue GU10 lichtbron hebben we het? White Ambiance? White & Color 1st gen? White & Color 2nd gen (met Bluetooth)? Van de eerste en laatste optie zou ik verwachten dat ze prima passen in dat armatuur, het enige probleem wat ik misschien zie is de klem om de lichtbron op zijn plek te houden? Bij de oudere variant Color spot wordt kantelen wellicht een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZV4ky6RvO95KIlewBJmZemHqn3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeMdEfmrNFz4k41bKbRXynom.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 21-11-2020 15:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Zopas gestart met Philips Hue. In het toilet een Hue Ambiance GU10-spotje gehangen. Ik wil het nog steeds met de bestaande schakelaar aan/uit zetten, maar wil dat het:
  • Vanaf 06:30 → Helder
  • Vanaf zonsondergang → Ontspannen
  • Vanaf 23:00 → Ontspannen Gedimd
Hiervoor hebben ik dus "Andere Routines" aangemaakt. Maar … deze hebben geen effect. Zo te zien werken routines énkel indien Hue lights voortdurend onder spanning staan? (De routines worden ook vanzelf uitgeschakeld, vandaar dit vermoeden.)

Ik ben er zeker van dat ik iets verkeerd doe, want anders is het dus onmogelijk om een groot deel van de Hue-functionaliteit te gebruiken in een bestaand huis zonder significante aanpassingen.

Ik ben benieuwd wat ik precies verkeerd doe! 🤓

[ Voor 5% gewijzigd door Wim Leers op 21-11-2020 15:33 . Reden: Verduidelijking. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 09:56

Wallie

Herr

Wim Leers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:32:
Zopas gestart met Philips Hue. In het toilet een Hue Ambiance GU10-spotje gehangen. Ik wil het nog steeds met de bestaande schakelaar aan/uit zetten, maar wil dat het:
Hiervoor hebben ik dus "Andere Routines" aangemaakt. Maar … deze hebben geen effect. Zo te zien werken routines énkel indien Hue lights voortdurend onder spanning staan? (De routines worden ook vanzelf uitgeschakeld, vandaar dit vermoeden.)

Ik ben er zeker van dat ik iets verkeerd doe, want anders is het dus onmogelijk om een groot deel van de Hue-functionaliteit te gebruiken in een bestaand huis zonder significante aanpassingen.

Moet idd permanent onder spanning staan. Als je de lampen met een klassieke schakelaar bediend, gedragen ze zich ook als klassieke lampen. Tenzij je het powercycle gedrag aanpast, maar dan nog zal je niet krijgen wat jij wilt.

Ik zou zeggen, koop er een bewegingssensor bij, en lus de schakelaar door. Zo gaat het bij mij thuis ook al een jaar. Werkt perfect, nooit meer lampen die aan blijven staan.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:36
@Wim Leers Misschien eerst even inlezen voor je iets koopt? Dat Hue lampen altijd aan de stroom moeten is niet bepaald een geheim - en ook logisch, hoe kunnen ze anders een Zigbee-netwerk vormen?

Overigens een paar kabeltjes doorverbinden en een blindplaat plaatsen zijn geen “significante aanpassingen”. Anders had ik dat niet kunnen doen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:59
HenkyDoodle schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:30:

Wat een gedoe zeg 😅😄
Wat Xander zegt klopt. De oude Hue spots passen mogelijk niet vanwege de klem in het armatuur (dat sowieso twee keer teveel kost: https://www.lampenonline....ia-1-mr16-wit-inbouwspot#)
Deze
https://www.lampenonline....u10-square-wit-inbouwspot
is zonder klem en past op zowel het oude als nieuwe model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Obviously moeten ze 100% van de tijd onder spanning staan om te kunnen communiceren. Maar mijn inziens is wat ik vraag allesbehalve onlogisch. Ze kunnen perfect op het moment dat de spanning wordt ingeschakeld de tijd bepalen, en zo bepalen welke routine momenteel actief is (en dus welke lichtkleur en -helderheid).

Dit leek me gewoon een erg obvious use case en extreem waardevol: in huizen met mensen die niet zo voor slimme dingen te vinden zijn, blijft dan alles werken zoals voorheen, gewoon met context-relevante lichtkleur en -helderheid.

Helaas verwachtte ik blijkbaar te veel. Ik wou gewoon énkel het toilet "dom" houden, zodat bezoekers geen vervelende verrassing krijgen. En omdat zowat elke bezoeker de lichtschakelaar zal gebruiken, waarna de routine blijkbaar weer automatisch uitgeschakeld is tot ik het manueel weer inschakel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Wat je wil kan wel, maar dan zul je toch de schakelaar moeten vervangen (bijvoorbeeld voor een smart button). Slimme verlichting kun je nu eenmaal niet slim benutten door domme schakelaars te gebruiken.
Voor het toilet zou ik echter ook kiezen voor een sensor. Dan kan het bezoek ook niets fout doen en gaat het licht gewoon automatisch aan (en ook nog in de gewenste kleur/intensiteit) zoals jij dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Ik snap dat dat met de huidige implementatie van Hue nodig is, maar er is niets technisch dat onmogelijk maakt wat ik hier beschrijf als mijn verwachting.

Ik wil de schakelaar helemaal niet vervangen omdat het om een huurappartement gaat. En zelfs als ik dat zou doen, dan zijn alle Niko FoH switches complete overkill voor een toilet: https://www.niko.eu/en/search?filter=search(hue)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
@Wim Leers vandaar ook het advies voor een sensor. En een Philips dimmerswitch kan ook.

Ik zie daarnaast de use case niet zo voor me: een slimme lamp voor wie eigenlijk heen slimme lamp hoeft? Bovendien: dan moet de lamp dus verbinding maken met het netwerk, de tijd opvragen en de juiste scene en dan met die scene aangaan? In een split second dus? Terwijl een Zigbee netwerk juist bestaat bij de gratie van het doorgeven van signalen van lamp tot lamp? Technisch wel iets uitdagender dan je denkt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rallye op 21-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 09:56

Wallie

Herr

Als je de schakelaar even van de muur haalt, stroom er af en met een lasklem de lampen permanent onder stroom zet, ben je er ook. Kan je makkelijk weer terugzetten als dat nodig is.

Wat jij voorstel is dat de lamp 'opstart', met het zigbee netwerk contact maakt en doorkrijgt in welke stand hij moet, en dat allemaal in een splitsecond, dat gaat niet werken.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwhoogervorst
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:36
@Wim Leers hoe had jij de eventuele klok in de lampen gelijk willen zetten, meteen nadat ze stroom krijgen?
Daarom draaien routines de op de bridge, NIET in de lampen...
Dus dat gaat nooit werken zoals jij wil.

Je kan eventueel ook de wip van de schakelaar halen, zodat mensen minder snel de schakelaar uit zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door jwhoogervorst op 21-11-2020 16:45 ]

Voor elke oplossing is er een probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Rallye schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:36:
Ik zie daarnaast de use case niet zo voor me: een slimme lamp voor wie eigenlijk heen slimme lamp hoeft?
Deze sceptische reactie had ik verwacht 😅🤓

Ik volg je helemaal hoor. Maar dit zou een mooi midden tussen domme en slimme lampen zijn: klassieke bediening, maar ander gedrag gebaseerd op de context.

(Overigens kan dit prima qua techniek. Een extreem klein batterijtje om de tijd bij te houden. Zolang het minstens één keer per week aanstaat zou het dan perfect kunnen blijven werken zonder eerst de Zigbee verbinding op te moeten zetten.)

Maar goed, jullie maken het alleszins duidelijk dat ik dit wel kan wensen, maar dat het daarom nog niet werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Rallye schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:36:
@Wim Leers vandaar ook het advies voor een sensor. En een Philips dimmerswitch kan ook.
Maar die beide oplossingen laten een dode wandschakelaar achter.

1. Ik zou de wandschakelaar kunnen vervangen door https://www.beaumotica.nl...-orig-cream-5413736365896, maar dat is overkill.

2. https://www.niko.eu/nl-be...23-5a8b-b8fb-f79e5bcbf763 is perfect maar werkt niet met Hue.

3. De Hue Motion kan ik niet “in” het wandframe plaatsen, tenzij ik er overheen kijk?

4. De officiële Hue Dimming Switch is een compleet andere vorm en wederom overkill.

Is er werkelijk geen elegante oplossing mogelijk hier? 😞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Hoezo laat je een dode schakelaar achter? Die heb je toch in vijf minuten weer teruggezet?

Een dimmer switch kost niet heel veel, zie pricewatch: Philips Hue Draadloze Dimmer Die kun je plakken op een Attema grondplaat, zie eerder in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
U2psv schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:03:
[...]

Deze kan je de bestaande schakelaar mee vervangen? Ik zoek namelijk schakelaars waarmee je de hue aan en uit zet, maar ik hoef niet met meerdere tap mogelijkheden voor scenes, snappen ze thuis niet O-)
Begin volgend jaar wordt mijn huis opgeleverd en wil meteen alles vervangen.
Ik heb ze in de plaats van bestaande schakelaars gedaan. Draadjes doorverbonden met een lasklem.
Deze hebben geen draden of batterijen, wekken stroom op dmv het indrukken van de knoppen.

Enige lastige is dat het een puls wipschakelaar is, meeste bezoekers drukken de eerste keer in het midden om een of andere reden, ipv boven of onder.

Maar ik heb het simpel gemaakt voor bezoekers. Boven indrukken is groepje lampen aan, onder is groepje lampen uit. En dan van links naar rechts voor het woongedeelte, eetgedeelte, keuken en bar.

Daarnaast voor het gezin wat "geavanceerdere" mogelijkheden zoals andere scenes als er daarna nog een keer wordt ingedrukt, of alle lampen aan en uit als beide knoppen tegelijk worden ingedrukt of een bepaalde voorkeursscene als je een knop lang ingedrukt houdt, zodat je niet door de verschillende scenes heen hoeft te gaan.

Overigens worden de meeste lampen ook via routines aan en uit gezet, dat werkt prima voor het woongedeelte, maar voor de keuken en de eettafel wil ik wat meer controle welke lampen wanneer aan gaan en wat voor soort licht, zoals andere verlichting bij eten dan bij het uitoefenen van een hobby aan tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wim Leers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:22:
Obviously moeten ze 100% van de tijd onder spanning staan om te kunnen communiceren. Maar mijn inziens is wat ik vraag allesbehalve onlogisch. Ze kunnen perfect op het moment dat de spanning wordt ingeschakeld de tijd bepalen, en zo bepalen welke routine momenteel actief is (en dus welke lichtkleur en -helderheid).

Dit leek me gewoon een erg obvious use case en extreem waardevol: in huizen met mensen die niet zo voor slimme dingen te vinden zijn, blijft dan alles werken zoals voorheen, gewoon met context-relevante lichtkleur en -helderheid.

Helaas verwachtte ik blijkbaar te veel. Ik wou gewoon énkel het toilet "dom" houden, zodat bezoekers geen vervelende verrassing krijgen. En omdat zowat elke bezoeker de lichtschakelaar zal gebruiken, waarna de routine blijkbaar weer automatisch uitgeschakeld is tot ik het manueel weer inschakel…
Ik heb dat exacte probleem opgelost met een Hue Button. Die valt over de bestaande inbouwdoos heen, dus is eenvoudig te plaatsen. En de kosten zijn relatief klein. De button is een gewoon knopje effectief, dus iedereen snapt het direct, echter kan je het gedrag gebaseerd op tijd laten aanpassen.

Het ziet er alleen wel anders uit, en in het donker als je de muur aftast wil hij hier nog wel eens los laten en dan ligt je lichtknop op de grond :D

Los van die minor inconveniences, is dit een oplossing die mijn vrouw ook toestaat. En dat wil wat zeggen :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Wim Leers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:32:

met de standaard hue app kan het niet, wel zo te programmeren met all4hue. Wel een slimme schakelaar vereist idd.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Ursamajor schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:30:
[...]
met de standaard hue app kan het niet, wel zo te programmeren met all4hue. Wel een slimme schakelaar vereist idd.
Met de smart button en de standaard Hue app kan dat juist wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Beneden hebben wij verschillende Philips hue lampen, allemaal ambiance and colour. Nu heb ik twee x white Ambiance e27 gekocht, waarvan nu twee op ons nachtkastje gebruikt worden. Bij de beneden verdieping gaan we nog 1 lamp hangen met twee fittingen boven de eettafel. Nu heb ik nog 1 colour over en 2 white Ambiance, echter in de woonkamer hebben we overal 'ontspannen'. Ik heb dit met de lampen boven geprobeerd en dit kan je niet krijgen met white Ambiance.

Gewoon de twee witte die ik heb er in doen of wel het ongeopende doosje verkopen en er colour bijkopen? Verschil zal veel te groot zijn toch? Hoe doen jullie dit?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Laatst online: 20-07-2024
Xander schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:04:
[...]

Raar dat het niet past. Waar gaat het precies fout? Past het er echt niet in? Of blijft het niet goed vastzitten ofzo? Of kun je de spot niet (ver genoeg) kantelen?

Voor de volledigheid: Over welke Hue GU10 lichtbron hebben we het? White Ambiance? White & Color 1st gen? White & Color 2nd gen (met Bluetooth)? Van de eerste en laatste optie zou ik verwachten dat ze prima passen in dat armatuur, het enige probleem wat ik misschien zie is de klem om de lichtbron op zijn plek te houden? Bij de oudere variant Color spot wordt kantelen wellicht een probleem?

[Afbeelding]
Nou, hij past er ook eigenlijk wel in maar hij ligt best ver naar achteren omdat de rand er nog tussen zit. Dat had ik me niet eerder gerealiseerd. Waar ik dan bank voor ben is dat je het licht teveel bundelt. Het worden overigens nieuwe ambiance spotjes.

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Oekol schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:48:
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Beneden hebben wij verschillende Philips hue lampen, allemaal ambiance and colour. Nu heb ik twee x white Ambiance e27 gekocht, waarvan nu twee op ons nachtkastje gebruikt worden. Bij de beneden verdieping gaan we nog 1 lamp hangen met twee fittingen boven de eettafel. Nu heb ik nog 1 colour over en 2 white Ambiance, echter in de woonkamer hebben we overal 'ontspannen'. Ik heb dit met de lampen boven geprobeerd en dit kan je niet krijgen met white Ambiance.

Gewoon de twee witte die ik heb er in doen of wel het ongeopende doosje verkopen en er colour bijkopen? Verschil zal veel te groot zijn toch? Hoe doen jullie dit?
Ik dacht ff dat je de 100% witte bedoelde, die gebruik ik alleen waar ik niks bijzonders hoef (buiten bij de voordeur en achterdeur bv). De white ambiance kunnen wel wat qua kleur hoor, gelig of blauwig. Zitten bij mij drie stuks in de erker, en die gaan bij een "ontspannen" scene naar de geelste stand met een relatief zwakke sterkte. Als dat niet ontspannen genoeg is, heb je denk ik weinig keus dan een colour erbij kopen inderdaad.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

Bra-Jo schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:18:
[...]

Ik dacht ff dat je de 100% witte bedoelde, die gebruik ik alleen waar ik niks bijzonders hoef (buiten bij de voordeur en achterdeur bv). De white ambiance kunnen wel wat qua kleur hoor, gelig of blauwig. Zitten bij mij drie stuks in de erker, en die gaan bij een "ontspannen" scene naar de geelste stand met een relatief zwakke sterkte. Als dat niet ontspannen genoeg is, heb je denk ik weinig keus dan een colour erbij kopen inderdaad.
Niet de 100% witte inderdaad. Het is meer van ga je dit super goed zien? Lamp hangt nog niet dus super makkelijk testen is 't niet. Want anders moet ik toch maar even twee colour gaan scoren voor zekerheid.

Benieuwd of andere dit hebben in 1 kamer.
Haat het als alles een andere kleur heeft :P

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe kan het dat dit de enige aanbieder lijkt van zo'n wandzender? Niks komt hier in de buurt van die prijsklasse.
Zijn er echt geen andere friends of hue aanbieders?

Mijn voorkeur gaat toch uit naar batterij of anders stroom aansluitbaar, omdat het indrukken wat soepeler zou moeten gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Exocet op 22-11-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U2psv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:52
barber schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:38:
[...]

Ik heb ze in de plaats van bestaande schakelaars gedaan. Draadjes doorverbonden met een lasklem.
Deze hebben geen draden of batterijen, wekken stroom op dmv het indrukken van de knoppen.

Enige lastige is dat het een puls wipschakelaar is, meeste bezoekers drukken de eerste keer in het midden om een of andere reden, ipv boven of onder.

Maar ik heb het simpel gemaakt voor bezoekers. Boven indrukken is groepje lampen aan, onder is groepje lampen uit. En dan van links naar rechts voor het woongedeelte, eetgedeelte, keuken en bar.

Daarnaast voor het gezin wat "geavanceerdere" mogelijkheden zoals andere scenes als er daarna nog een keer wordt ingedrukt, of alle lampen aan en uit als beide knoppen tegelijk worden ingedrukt of een bepaalde voorkeursscene als je een knop lang ingedrukt houdt, zodat je niet door de verschillende scenes heen hoeft te gaan.

Overigens worden de meeste lampen ook via routines aan en uit gezet, dat werkt prima voor het woongedeelte, maar voor de keuken en de eettafel wil ik wat meer controle welke lampen wanneer aan gaan en wat voor soort licht, zoals andere verlichting bij eten dan bij het uitoefenen van een hobby aan tafel.
Okay bedankt, eens verdiepen in deze, zien er mooi uit. Bij ons staan ze nu vaak echt uit dus bij aanzetten weer 100%. Alles wordt netjes geregeld met zonsopkomst/zonsondergang alleen blijft automatisme om af en en toe op die knop te drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door U2psv op 22-11-2020 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Oekol schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:56:
[...]

Niet de 100% witte inderdaad. Het is meer van ga je dit super goed zien? Lamp hangt nog niet dus super makkelijk testen is 't niet. Want anders moet ik toch maar even twee colour gaan scoren voor zekerheid.

Benieuwd of andere dit hebben in 1 kamer.
Haat het als alles een andere kleur heeft :P
In de woonkamer heb ik 2 lampen hangen; in de ene een color en in de ander een ambiance. Maar ik zie wat ontspannen sfeer weinig verschil. Ik zou de color alleen kopen als je van plan bent om hem te schakelen met je tv of als je het leuk vind om af en toe een disco thuis te hebben.
Voor het verschil in geld zou ik voor de ambiance gaan en daardoor dus mogelijk meer ambiance kunnen kopen.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Exocet schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:15:
[...]

Hoe kan het dat dit de enige aanbieder lijkt van zo'n wandzender? Niks komt hier in de buurt van die prijsklasse.
Zijn er echt geen andere friends of hue aanbieders?

Mijn voorkeur gaat toch uit naar batterij of anders stroom aansluitbaar, omdat het indrukken wat soepeler zou moeten gaan.
Er zijn zat plekken om die wandzenders te kopen, maar er zijn maar een paar merken. Robb lijkt zijn eigen schakelaar (White label?) te verkopen tegen een scherpe prijs. Best interessant.

Zelf heb ik een paar Busch Jaeger schakelaars, maar die zijn aan de prijs.
https://www.elektramat.nl...mplete-set-future-linear/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:11

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Wim Leers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:46:
[...]

Overigens kan dit prima qua techniek. Een extreem klein batterijtje om de tijd bij te houden. Zolang het minstens één keer per week aanstaat zou het dan perfect kunnen blijven werken zonder eerst de Zigbee verbinding op te moeten zetten.
Ik denk dat je de techniek een beetje onderschat. Het heeft jaren geduurd voordat Hue lampen überhaupt iets anders konden dan '100% fel wit' zodra er stroom op kwam. Alleen al de mogelijkheid om daar 'laatste ingeschakelde stand' aan toe te voegen was een relatief complexe wijziging. Tijd is véél ingewikkelder dan dat. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met zomertijd in jouw 'één keer per week' scenario?

Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat Hue dit helemaal niet wil ondersteunen. Het concept is er nu eenmaal op gericht dat de lampen continue stroom hebben, zelf weinig logica hebben en alle 'slimme' logica in de bridge gaat zitten. Ze raden zelfs af om lampen regelmatig helemaal uit te zetten. Extra logica voor 'slim' gedrag na stroomloos geweest te zijn zullen ze dus niet in willen bouwen.

Wellicht dat andere smart lampen, die zonder een bridge werken en alle logica in de lamp hebben zitten, wel kunnen wat jij wil doen. Maar binnen Hue is de beste oplossing toch echt de schakelaar continue aan zetten en een smart button gebruiken :).

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Hertog schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:39:
Want hoe ga je bijvoorbeeld om met zomertijd in jouw 'één keer per week' scenario?
Zeer goed punt!
Daarnaast speelt uiteraard ook mee dat Hue dit helemaal niet wil ondersteunen.
Da's duidelijk :)
Ze raden zelfs af om lampen regelmatig helemaal uit te zetten.
Zó! Dat had ik niet verwacht 8)7 Waar kan ik daar meer over lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Hooglander1 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:46:
[...]

Ik heb dat exacte probleem opgelost met een Hue Button. Die valt over de bestaande inbouwdoos heen, dus is eenvoudig te plaatsen. En de kosten zijn relatief klein. De button is een gewoon knopje effectief, dus iedereen snapt het direct, echter kan je het gedrag gebaseerd op tijd laten aanpassen.

Het ziet er alleen wel anders uit, en in het donker als je de muur aftast wil hij hier nog wel eens los laten en dan ligt je lichtknop op de grond :D

Los van die minor inconveniences, is dit een oplossing die mijn vrouw ook toestaat. En dat wil wat zeggen :D
Zou je hiervan een foto kunnen delen 🤞🙏 — ben namelijk heel erg benieuwd of dit mooi over een https://www.niko.eu/nl-be...98-5dda-acb2-99345b73596e heen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb gisteren wat panelen verlicht in mijn gameroom met Hue lightstrips. Ben echt super blij met het eindresultaat. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kYwF1fCJO45ISJ7R5uv0pIuR4o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSWGRX4pdOArnFjRarF9wJDt.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik zat me even te frustreren over het feit dat de Hue Sync app alsmaar bleef crashen met de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZY7_4EtrPP-49ZBrhgiTiyySoU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vVmWEv5izRh3t3asACgJ7Ocu.png?f=fotoalbum_medium

Echt van alles geprobeerd, op den duur zelfs direct bij het verbinden met de Hue Bridge kwam deze foutmelding en crashte de app.
Uiteindelijk (reden onbekend), moest ik de 2 lightstrips een keer opnieuw toevoegen aan de hue bridge via mijn telefoon en sindsdien werkt alles als een zonnetje (ook tijdens films/gaming _/-\o_ ).

[ Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 22-11-2020 15:36 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wim Leers schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:32:
[...]

Zou je hiervan een foto kunnen delen 🤞🙏 — ben namelijk heel erg benieuwd of dit mooi over een https://www.niko.eu/nl-be...98-5dda-acb2-99345b73596e heen past.
Nou, die haal je er dus af. Je schroeft dit direct op de lasdoos er onder.

Een foto hier heeft niet zoveel zin, het is letterlijk dit plaatje direct op de muur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifq8GJodSBxsx60T1vzw5zUosmU=/fit-in/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/i/2003171946.jpeg?f=imagegallery

Nou vooruit dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2PF1NwY1VQRoA1Z8BQEGnCTeJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnKoczij8gy9bDKkIA6ta7vV.jpg?f=fotoalbum_large

De lamp heeft dus altijd spanning, die lus je door er achter in de lasdoos. Deze is puur optisch dat je die op dezelfde plek erop schroeft. En het gedrag van de button is of tijdsafhankelijk, of afhankelijk hoe vaak je erop drukt, dat gedrag is goed in te stellen. En de button is ook weer niet zo duur, dit is een keer te experimenteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Hooglander1 op 22-11-2020 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:00
edgarvh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:55:
Lidl gaat ook aan de Zigbee slimme verlichting: https://www.smarthomemaga...cten-op-basis-van-zigbee/ Vanaf 27 november. Volgens opgave gaat dit prima met de Hue bridge en Ikea Tradfri werken. Er komt ook kerstverlichting in kleur en slimme stekers! Ben erg benieuwd.
Ik zie dat de ook deursensors en bewegingsmelders hebben. Weet iemand of deze ook werken?
Zou ideaal zijn als ik die 'goedkope' deursensors zou kunnen gebruiken via de hue bridge in domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ik ben dit topic al een tijd aan het volgen maar kom nog niet helemaal it de beste optie voor mij. Ik krijg in onze nieuwe slaapkamer spotjes aan het plafond. Hierin komen GU10 spots van Hue. Ik heb een schakelaar laten plaatsen (met blauwe EN zwarte draad), stel dat we gaan verhuizen.
Nu wil ik hierin het liefst een pulsdrukker waarmee ik de spotjes aan en uit kan zetten en waarmee ik ze eventueel kan dimmen. (een andere optie zou zijn om een losse Hue Dimmer neer te leggen in de slaapkamer, maar op een of andere manier wil ik graag ook een fysieke schakelaar).

Ik heb Berker S1 schakelateriaal, dat is volgens mij uitwisselbaar met 55x55 mm van Gira?
Zie ik het goed als mijn opties dan zijn:
- EnOcean-module inbouwen achter een pulsdrukker van Berker. Ik heb dan alleen geen idee wat de instellingen zijn (aan/uit en dimmer hoop ik)?
- Een FoH module (bv eentje van BJ inbouwen achter een pulsdrukker van Berker. Idem aan EnOcean module
- Een complete FoH schakelaar pakken (bv de Senic Gira versie, deze uit elkaar halen en achter een dubbele Berker S2 schakelaar zetten.
- Een schakelaar dimmer zoals op Amazon of op Robbshop zijn volgens mij niet wat ik zoek. Daarmee maak ik 'domme' verlichting 'smart / Hue'

Owja: ik heb in de woonkamer een Smart Hue Button ingebouwd in een schakelaar (eigenlijk in een wcd met een 3d print houder). Dit werkt prima, alleen vind ik nog steeds niet de moiste oplossing, vandaar de vraag voor de saapkamer om dit anders te gaan doen. Dan daarna in de woonkamer ook.

[ Voor 7% gewijzigd door B-Force op 22-11-2020 20:23 . Reden: links goed gezet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 22:53
Ik begrijp niet goed waarom sommige Hue gebruikers zo halsstarrig vasthouden aan "ouderwetse" fysieke schakelaars. Het helpt al je instellingen om zeep wanneer je uitschakelt.

Ik betrap mijzelf erop dat ik na drie jaar af en toe nog steeds een schijnbeweging maak naar waar eens de schakelaar zat in de gang of toilet of badkamer. Dat komt waarschijnlijk door 53 jaar gewend zijn op knopjes te drukken denk ik dan 😇

Echt, zet die schakelaars uit je systeem en installeer motion sensors en smart switches.

Of denk ik te simpel ?

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

B-Force schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:18:
Ik ben dit topic al een tijd aan het volgen maar kom nog niet helemaal it de beste optie voor mij. Ik krijg in onze nieuwe slaapkamer spotjes aan het plafond. Hierin komen GU10 spots van Hue. Ik heb een schakelaar laten plaatsen (met blauwe EN zwarte draad), stel dat we gaan verhuizen.
Nu wil ik hierin het liefst een pulsdrukker waarmee ik de spotjes aan en uit kan zetten en waarmee ik ze eventueel kan dimmen. (een andere optie zou zijn om een losse Hue Dimmer neer te leggen in de slaapkamer, maar op een of andere manier wil ik graag ook een fysieke schakelaar).

Ik heb Berker S1 schakelateriaal, dat is volgens mij uitwisselbaar met 55x55 mm van Gira?
Zie ik het goed als mijn opties dan zijn:
- EnOcean-module inbouwen achter een pulsdrukker van Berker. Ik heb dan alleen geen idee wat de instellingen zijn (aan/uit en dimmer hoop ik)?
- Een FoH module (bv eentje van BJ inbouwen achter een pulsdrukker van Berker. Idem aan EnOcean module
- Een complete FoH schakelaar pakken (bv de Senic Gira versie, deze uit elkaar halen en achter een dubbele Berker S2 schakelaar zetten.
- Een schakelaar dimmer zoals op Amazon of op Robbshop zijn volgens mij niet wat ik zoek. Daarmee maak ik 'domme' verlichting 'smart / Hue'

Owja: ik heb in de woonkamer een Smart Hue Button ingebouwd in een schakelaar (eigenlijk in een wcd met een 3d print houder). Dit werkt prima, alleen vind ik nog steeds niet de moiste oplossing, vandaar de vraag voor de saapkamer om dit anders te gaan doen. Dan daarna in de woonkamer ook.
Die unit van Robbshop is volgens mij wel watje zoekt. Bij induwen van de puksschakelaar zal die unit een signaal sturen waarmee Hue lampen geschakeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
Even een vraagje over de Hue Outdoor Motion Sensor.

Een paar weken geleden heb ik bij de voordeur een Hue buitenlamp gehangen. Ik heb deze zo ingesteld dat hij vanaf zonsondergang gedimd aan gaat als sfeerverlichting en weer uit gaat om 12 uur 's nachts ('s nachts branden vind ik onnodig).

Ik heb de sensor toegevoegd omdat ik wil dat de lamp in fellere stand gaat als je voor de deur staat. Ik heb in de app ingesteld dat de sensor de lamp naar de vorige stand (scene) moet terugzetten zodra er geen beweging meer wordt gedetecteerd.

Ik merk echter dat als de lamp 's avonds in de dimstand staat en de sensor vervolgens beweging detecteert, dat de lamp dan vaak niet naar de felle stand wordt gezet. Dit kan ik nog wijten aan het feit dat de dimstand misschien als teveel aanwezig omgevingslicht wordt ervaren. Wat echter irritanter is, is dat de sensor na 2 minuten de lamp altijd uit zet - ook als de lamp in de dimstand staat en zelfs als de sensor de beweging heeft genegeerd en niet in de felle stand heeft gezet.

Ik heb overigens een bridge V2 en onlangs nog alle updates geïnstalleerd.

Iemand tips om dit te fixen?

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 10:07
secret17 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:08:
Even een vraagje over de Hue Outdoor Motion Sensor.

Een paar weken geleden heb ik bij de voordeur een Hue buitenlamp gehangen. Ik heb deze zo ingesteld dat hij vanaf zonsondergang gedimd aan gaat als sfeerverlichting en weer uit gaat om 12 uur 's nachts ('s nachts branden vind ik onnodig).

Ik heb de sensor toegevoegd omdat ik wil dat de lamp in fellere stand gaat als je voor de deur staat. Ik heb in de app ingesteld dat de sensor de lamp naar de vorige stand (scene) moet terugzetten zodra er geen beweging meer wordt gedetecteerd.

Ik merk echter dat als de lamp 's avonds in de dimstand staat en de sensor vervolgens beweging detecteert, dat de lamp dan vaak niet naar de felle stand wordt gezet. Dit kan ik nog wijten aan het feit dat de dimstand misschien als teveel aanwezig omgevingslicht wordt ervaren. Wat echter irritanter is, is dat de sensor na 2 minuten de lamp altijd uit zet - ook als de lamp in de dimstand staat en zelfs als de sensor de beweging heeft genegeerd en niet in de felle stand heeft gezet.
Ik gebruik hiervoor de Three Times is a Charm uit de Hue Labs. Geeft je 3 tijd zones en je kan instellen naar welke scène het terugvalt bij geen beweging. Zo heb ik de badkamer ingesteld dat het op Nightlight terugvalt savonds voor als de kids naar het toilet moeten savonds (anders is het pikkedonker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
mir4dor schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:01:
Ik begrijp niet goed waarom sommige Hue gebruikers zo halsstarrig vasthouden aan "ouderwetse" fysieke schakelaars. Het helpt al je instellingen om zeep wanneer je uitschakelt.

[…]

Echt, zet die schakelaars uit je systeem en installeer motion sensors en smart switches.

Of denk ik te simpel ?
Akkoord … maar … huren 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Wim Leers schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:37:
[...]

Akkoord … maar … huren 😬
Ja dat begrijp ik. Maar je kunt gewoon je schakelmateriaal bewaren en terug plaatsen wanneer nodig toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force

Ik betrap mijzelf erop dat ik na drie jaar af en toe nog steeds een schijnbeweging maak naar waar eens de schakelaar zat in de gang of toilet of badkamer. Dat komt waarschijnlijk door 53 jaar gewend zijn op knopjes te drukken denk ik dan 😇

Of denk ik te simpel ?
1) om je huis later te kunnen verkopen aan mesnen zonder Hue
2) omdat een bewegingssensor niet altijd handig is (bv. slaapkamer)
3) omdat smart switches van Hue lelijk zijn
4) omdat Hu in 99.9% van de tijd werkt bij mij, maar heel af en toe niet

daarom wil ik graag een fysieke knop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qroy
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:58
Er is nog een mogelijkheid om de Smart Button te gebruiken in combinatie met een standaard pulsschakelaar van welk merk dan ook. Hierbij komt wel wat soldeerwerk kijken. Smart Button kost 20,- schakelaar zo'n 8,- inclusief raampje en schakelwip.

1. Button uit elkaar halen.
2. Twee dunne kabeltjes aan de contactpunten van het schakelaartje op de printplaat solderen.
3. De kabeltjes door een nieuw gat in de behuizing van de smart button voeren en geheel weer in elkaar zetten.
4. Kabeltjes in de contactpunten van de schakelaar.
5. Schakelaar inbouwen in de muur.

Heb het zelf nu bij 3 schakelaars goed werken en maar 1 Smart Button gesloopt door gebruik van te dikke kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 07:38
Ik meld mij aan bij dit topic. Gisteren een bridge en 5 lampen (incl 1 voordeurlamp) aangesloten. Ben nog van alles aan het ontdekken. Zo zie ik dat ik de Woning app van iOS ook kan gebruiken ipv de Hue app zelf. Daarnaast kom ik veel (betaalde) apps tegen in de store. Is er 1 die aan te raden is?

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 21:47
Alekz87 schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:43:
Ik meld mij aan bij dit topic. Gisteren een bridge en 5 lampen (incl 1 voordeurlamp) aangesloten. Ben nog van alles aan het ontdekken. Zo zie ik dat ik de Woning app van iOS ook kan gebruiken ipv de Hue app zelf. Daarnaast kom ik veel (betaalde) apps tegen in de store. Is er 1 die aan te raden is?
Yup, iConnectHue is een aanrader, gebruik ik zelf al jaren naar volle tevredenheid :)

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DePaul schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:35:
[...]

Yup, iConnectHue is een aanrader, gebruik ik zelf al jaren naar volle tevredenheid :)
En als je echt los wil ergens een Home-Assistant instance opspinnen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
DennusB schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:42:
[...]

En als je echt los wil ergens een Home-Assistant instance opspinnen!
Wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Home-Assistant is home-automation software waar je ontzettend veel mogelijkheden in hebt qua automatisering : https://www.home-assistant.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Ah, ok, dat gaat voor mij te ver. Ik vind het leuk om via een app een eenvoudig automation in te richten. Kennelijk toch geen echte die hard tweaker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:11

ManiacsHouse

Scheisse!

darklord007 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:56:
[...]

Ik zie dat de ook deursensors en bewegingsmelders hebben. Weet iemand of deze ook werken?
Zou ideaal zijn als ik die 'goedkope' deursensors zou kunnen gebruiken via de hue bridge in domoticz
Ben ik ook zeer benieuwd naar. Ben nog geen enkele (goedkope!) non-signify accessoire tegengekomen die direct te gebruiken is en zichtbaar in de hue-app.
Ze zitten wel raar te doen bij de Lidl met de prijzen. Op de introductie-pagina is de startset €49 en de bewegingssensor €9,99. Inmiddels zijn de prijzen gewijzigd naar boven €63,99 en €12,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giovanni76
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-06 18:19
Iemand hier een Hue Gradient strip in combinatie met een Ps5? Werkt dat goed samen?

Is het zo bij een spel van 120hz (bijv Call of Duty Cold War) dat het dan niet werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door Giovanni76 op 24-11-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
qroy schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:17:
Er is nog een mogelijkheid om de Smart Button te gebruiken in combinatie met een standaard pulsschakelaar van welk merk dan ook. Hierbij komt wel wat soldeerwerk kijken. Smart Button kost 20,- schakelaar zo'n 8,- inclusief raampje en schakelwip.

1. Button uit elkaar halen.
2. Twee dunne kabeltjes aan de contactpunten van het schakelaartje op de printplaat solderen.
3. De kabeltjes door een nieuw gat in de behuizing van de smart button voeren en geheel weer in elkaar zetten.
4. Kabeltjes in de contactpunten van de schakelaar.
5. Schakelaar inbouwen in de muur.

Heb het zelf nu bij 3 schakelaars goed werken en maar 1 Smart Button gesloopt door gebruik van te dikke kabeltjes.
Interessant idee, ga ik eens naar kijken, niet heel relaxed om het batterijtje te vervangen, maar verder lijkt het me een handige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarvh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:02
ManiacsHouse schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:07:
[...]

Ben ik ook zeer benieuwd naar. Ben nog geen enkele (goedkope!) non-signify accessoire tegengekomen die direct te gebruiken is en zichtbaar in de hue-app.
Ze zitten wel raar te doen bij de Lidl met de prijzen. Op de introductie-pagina is de startset €49 en de bewegingssensor €9,99. Inmiddels zijn de prijzen gewijzigd naar boven €63,99 en €12,99
Dat zijn blijkbaar de prijzen die ze standaard gaan hanteren. In de folder staat de bewegingssensor voor €9,99 en de startset voor €49 voor 27 november. Alles schijnt te gaan werken via de Hue bridge. We gaan het meemaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

edgarvh schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:02:
[...]

Dat zijn blijkbaar de prijzen die ze standaard gaan hanteren. In de folder staat de bewegingssensor voor €9,99 en de startset voor €49 voor 27 november. Alles schijnt te gaan werken via de Hue bridge. We gaan het meemaken :)
Okay dan. Ik krijg nooit die folder. Maar dacht die sensor eens te bestellen voor 9,99. Krijg ik in mandje prijs van 12,99. Zal waarschijnlijk dan pas gelden op 27 november. En dan zal de hele schap wel in no time leeg zijn zoals altijd >:) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ik ben de app van iConnectHue aan het instellen naar mijn wensen, fijne app, kan alleen 1 ding niet helemaal krijgen zoals ik het wil.

Ik heb een Smart Button in de eetkamer, ik wil deze graag instellen als volgt:
- kort klikken: aan/uit
- ingedrukt houden: dimmem +/-

Op zich krijg ik dit goed voor elkaar. De uitdaging zit hem in het feit dat ik graag zou willen dat hij 's avonds een andere scene start bij de eerste klik dan overdag. Is dat mogelijk? Of kan dat alleen door het als volgt in te stellen:

- klik 1: scene A
- klik 2: scene B
- klik 3: uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Hooglander1 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:13:
...En het gedrag van de button is of tijdsafhankelijk, of afhankelijk hoe vaak je erop drukt, dat gedrag is goed in te stellen. En de button is ook weer niet zo duur, dit is een keer te experimenteren.
Dat lijkt overgenomen van Hue Labs Timebased light. Deze gebruik ik beneden naar volle tevredenheid met een dimmerswitch, maar nu heb ik op zolder 4 lampen in 1 kamer zitten. Scene 1 heeft 2 lampen boven m'n bureau die aan staan en scene 2 heeft 4 lampen (die 2 boven m'n bureau en 2 bij het raam) die aan staan op een wat warmere stand, voor als het donker wordt en de hele zolderkamer verlicht is.
Met Timebased light werkt het wel als ik van scene 2 naar scene 1 over ga, maar andersom niet.
Weet jij of dat wel werkt met zo'n Smart Button?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ursamajor schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:42:
[...]

Dat lijkt overgenomen van Hue Labs Timebased light. Deze gebruik ik beneden naar volle tevredenheid met een dimmerswitch, maar nu heb ik op zolder 4 lampen in 1 kamer zitten. Scene 1 heeft 2 lampen boven m'n bureau die aan staan en scene 2 heeft 4 lampen (die 2 boven m'n bureau en 2 bij het raam) die aan staan op een wat warmere stand, voor als het donker wordt en de hele zolderkamer verlicht is.
Met Timebased light werkt het wel als ik van scene 2 naar scene 1 over ga, maar andersom niet.
Weet jij of dat wel werkt met zo'n Smart Button?
Ik snap je scenario niet. Verwacht je dat hij automatisch op dat tijdstip over gaat? Of dat als je nog een keer na een bepaald tijdstip op de knop drukt er ander gedrag is?

Mijn use case is het toilet, dus zo heel vaak zit ik daar geen langere tijd :P En in mijn geval is de 2e klik dat de volgende scene wordt opgeroepen, mocht ik toch meer licht willen buiten de verwachte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Hooglander1 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:49:
[...]

Ik snap je scenario niet. Verwacht je dat hij automatisch op dat tijdstip over gaat? Of dat als je nog een keer na een bepaald tijdstip op de knop drukt er ander gedrag is?

Mijn use case is het toilet, dus zo heel vaak zit ik daar geen langere tijd :P En in mijn geval is de 2e klik dat de volgende scene wordt opgeroepen, mocht ik toch meer licht willen buiten de verwachte tijd.
Oke, iets uitgebreider:
's Morgens kom ik op zolder, die ik het licht aan als ik er ben. Aangezien het dan al redelijk licht is, heb ik een scene met 2 lampen boven m'n bureau met koel licht.
Om 16:00 uur zit ik er nog steeds, wordt het langzaam donker en zet ik nu handmatig een scene aan waarin 4 lampen branden met wat warmer licht.

Als ik deze overgang wil automatiseren, werkt dat niet, omdat er 2 lampen in de actieve scene uit staan. Tenminste, dat maak ik eruit op.
Als ik namelijk van een scene met 4 lampen aan naar een scene met 2 lampen aan en dus 2 uit ga, doet ie dat wel automatisch.
Het heeft geen zin om op basis van een bepaalde tijd de scene in te laten schakelen, want dat moet alleen gebeuren als ik zelf de lampen heb aangezet en dus aanwezig ben. Motion sensor is niet de oplossing hier.

Dat is dus wel het mooie van TimeBased light, die verandert de scenes door de loop van de dag heen, ongeacht of je lampen aan of uit staan. Altijd het juiste licht. Alleen dus niet van een scene met minder ingeschakelde lampen naar een scene met meer ingeschakelde lampen.

Maar mogelijk dat dat dan wel met de smart button werkt. Ach, wellicht koop ik er gewoon een en probeer ik het zelf :-)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ursamajor schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 10:35:
[...]

Oke, iets uitgebreider:
's Morgens kom ik op zolder, die ik het licht aan als ik er ben. Aangezien het dan al redelijk licht is, heb ik een scene met 2 lampen boven m'n bureau met koel licht.
Om 16:00 uur zit ik er nog steeds, wordt het langzaam donker en zet ik nu handmatig een scene aan waarin 4 lampen branden met wat warmer licht.

Als ik deze overgang wil automatiseren, werkt dat niet, omdat er 2 lampen in de actieve scene uit staan. Tenminste, dat maak ik eruit op.
Als ik namelijk van een scene met 4 lampen aan naar een scene met 2 lampen aan en dus 2 uit ga, doet ie dat wel automatisch.
Het heeft geen zin om op basis van een bepaalde tijd de scene in te laten schakelen, want dat moet alleen gebeuren als ik zelf de lampen heb aangezet en dus aanwezig ben. Motion sensor is niet de oplossing hier.

Dat is dus wel het mooie van TimeBased light, die verandert de scenes door de loop van de dag heen, ongeacht of je lampen aan of uit staan. Altijd het juiste licht. Alleen dus niet van een scene met minder ingeschakelde lampen naar een scene met meer ingeschakelde lampen.

Maar mogelijk dat dat dan wel met de smart button werkt. Ach, wellicht koop ik er gewoon een en probeer ik het zelf :-)
Met de knop vereist het sowieso een druk op de knop om de verandering toe te passen. Als er al 2 aan staan, weet ik niet precies wat het gedrag is, maar waarschijnlijk moet je 2 keer drukken. Een keer om ze uit te doen en de tweede keer gaan ze aan op het nieuwe gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Of denk ik te simpel ?
Ik zit dus ook na te denken over motion sensors, maar wat heb jij dan bijvoorbeeld geregeld voor de lamp boven je eettafel en de (plafond)lamp in de keuken?

En hoe slim is die sensor dan? Voorbeeld in de gang/overloop snap ik dat je een timer of iets van 2-5 min kan instellen als hij beweging detecteert, maar wat zou je dan in de eetkamer/keuken voor timer instellen, of is hij slim genoeg om aan te blijven zolang hij een persoon detecteert?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:21

megaleo

Special member

FrankRicard schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:08:
[...]

Interessant idee, ga ik eens naar kijken, niet heel relaxed om het batterijtje te vervangen, maar verder lijkt het me een handige oplossing.
Heb ik inderdaad ook al eens voorbij zien komen.
Zie ook https://www.reddit.com/r/...gc/hue_smart_button_hack/

en https://www.smartlights.d...-taster-schalter-steuern/

Je kan het ook nog doen met een Aqara switch zie ik nu ook: https://community.athom.com/t/diy-smart-wall-switch/22509

[ Voor 25% gewijzigd door megaleo op 24-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Zijn er hier mensen die een andere Motion Sensor(dus niet die van Hue zelf) gebruiken met de Hue Bridge? En werkt dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
En nog een ander vraagje. Deze Gira Schakelaars :
https://www.beaumotica.nl...-black-matt-4260476940095

Is dit nou compleet om zeg maar een "ouderwetse" schakelaar uit de muur te trekken en dit te monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

DennusB schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:06:
Zijn er hier mensen die een andere Motion Sensor(dus niet die van Hue zelf) gebruiken met de Hue Bridge? En werkt dat goed?
Via HA een IKEA sensor.
Deze is (was?) ook te koppelen aan de bridge via touchlink. Maar enige wat je daar aan hebt is dat je een IKEA lamp aan de bridge kunt hangen (en zichtbaar is in de app) en de sensor die betreffende lamp kunt laten aansturen. (Diverse howto's op YouTube, maar mij is het tot op heden niet gelukt).
Sensor zelf is niet zichtbaar in de app. Tot op heden ben ik nog geen (goedkope :P ) sensor tegengekomen die zo hup werkt en aan te melden is op de bridge. Ben dan ook zeer benieuwd wat Lidl gaat brengen aanstaande vrijdag. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Greatsword schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:30:
Zijn er toevallig nog meer mensen die deze lamp hebben?

Heb er vandaag 3 binnen gekregen maar ze hebben alle 3 kleine krassen of soort van vet vlekken op het doorzichtige plastic.

Geprobeerd weg te poetsen met een zacht micro vezel doekje maar het gaat helaas niet weg.

Lijkt wel of die dingen met de hand in elkaar zijn gezet en de krassen/vlekken aan de binnenkant zitten.

[Afbeelding]
Inmiddels weer 3 verschillende ontvangen en ze hebben echt allemaal dit soort mankementen.

Lijkt dus echt om een productiefout te gaan.

Echt zonde wat dit is natuurlijk een type lamp dat je mede koopt vanwege het design, dus dan is het extra storend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTy0bVvdJ_DheGbVt1vwj_tWAbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lStfz2QuuS4TUskUfVsmPY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzHpu5UxbZ0zF9_JorH6KoAllGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luYXHuM6WIBsE2c9gg5oCx9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TISPuJ1vnPbKXsQSSyzL6ZcHvYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TTB0OqvQyZn83trALtrkfp3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Greatsword schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:03:
[...]

Ik zit dus ook na te denken over motion sensors, maar wat heb jij dan bijvoorbeeld geregeld voor de lamp boven je eettafel en de (plafond)lamp in de keuken?

En hoe slim is die sensor dan? Voorbeeld in de gang/overloop snap ik dat je een timer of iets van 2-5 min kan instellen als hij beweging detecteert, maar wat zou je dan in de eetkamer/keuken voor timer instellen, of is hij slim genoeg om aan te blijven zolang hij een persoon detecteert?
Motion sensors gebruik eigenlijk alleen in ruimtes waar je niet lang bent. Badkamer, toilet en gang.

Waar lampen regelmatig uit en aan "moeten" gebruik ik de switches. Huiskamer twee lampen op een switch, keuken een lamp op een switch.

Verder worden alle andere lampen bediend met de app op telefoon.

Hoe slim die sensor is zou ik zo niet kunnen zeggen. Als ik langer dan de ingestelde tijd in de badkamer ben dan blijft het licht gewoon aan staan (10 minuten) In de gang is een deel 1 minuut, het andere deel 3 minuten. Daar merk ik wel als het licht aan het uitgaan is en je stapt weer in de sensor dat de lamp weer feller gaat branden. Ongeschikt lijkt me dat voor in de huiskamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJDW
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 22:30
Sinds deze nacht is de update voor adaptive lighting toegevoegd aan mijn bridge (1941132070).
Echter ben ik niet volledig overtuigd van deze functionaliteit of zie ik iets over het hoofd.

Ik heb een scene "work" waar ik 2 GU10 spots (white ambiance) op 100% heb. Dit heb ik aangepast naar de "adaptive lighting" maar doorheen de dag is er dus niks veranderd.

Wel merk ik als ik via de home app de helderheid omlaag trek, het inderdaad "donkerder" wordt van kleur.
Maar hoe trigger je dan de "kleurschakeling doorheen de dag"? Ik zou juist verwachten dat dit tussen 7h en 9h wat oranje/geel is, 10-16 vrij wit, en vanaf 16h terug naar geel/oranje gaat? Nu lijkt dit enkel maar te werken door zelf de helderheid aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 00:34
Goedendag allemaal,

Heeft iemand hier een beetje knappe oplossing voor?

Mijn schakel materiaal is Jung AS500.

Ik vind de hue smart dimmer prima om te gebruiken.

In de rest van het huis is alles doorgelust met een las klemmetje, met daarbovenop een montage plaat waar de dimmer switches op zit.

Echter kan dat bij deze dubbele doos niet want daar passen geen 2 montage platen naast elkaar. 2 switches naast elkaar werkt ook niet, want die zijn te smal.

Ik dacht misschien metalen plaatje en dan de zijkanten van de inbouw doos een beetje bij gipsen, maar vind dat wel een beetje erg extreem.

Vervangen door button heb ik aan gedacht, maar die hebben tot zover ik weet niet de mogelijkheid om door verschillende scènes te switchen? En daarvan weet ik nu ook niet direct of ze naast elkaar kunnen

Friends of hue ook een optie, maar dan moet het ook wel in een dubbel afdek raam passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GU6fRkRaY8TMv92wTf9vi9ANz_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eewVSAG7D0SuVGG8MvQuovzv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door nemesis09 op 24-11-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Misschien kijk ik er wel helemaal overheen, maar heb twee hue lampen aangeschaft (in een ander huis) die werken via Bluetooth, kan ze bedienen e.d.; maar een routine voor op een vaste tijd aan en uit te gaan kan ik niet vinden in de (aparte) Android app. Iermand tipcs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
nemesis09 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:14:
Goedendag allemaal,

Heeft iemand hier een beetje knappe oplossing voor?

Mijn schakel materiaal is Jung AS500.

Ik vind de hue smart dimmer prima om te gebruiken.

In de rest van het huis is alles doorgelust met een las klemmetje, met daarbovenop een montage plaat waar de dimmer switches op zit.

Echter kan dat bij deze dubbele doos niet want daar passen geen 2 montage platen naast elkaar. 2 switches naast elkaar werkt ook niet, want die zijn te smal.

Ik dacht misschien metalen plaatje en dan de zijkanten van de inbouw doos een beetje bij gipsen, maar vind dat wel een beetje erg extreem.

Vervangen door button heb ik aan gedacht, maar die hebben tot zover ik weet niet de mogelijkheid om door verschillende scènes te switchen? En daarvan weet ik nu ook niet direct of ze naast elkaar kunnen

Friends of hue ook een optie, maar dan moet het ook wel in een dubbel afdek raam passen.

[Afbeelding]
Deze? https://www.samotech.co.u...ips-hue-wireless-dimmers/

Of deze: https://www.samotech.co.u...or-european-light-switch/ maar dan komt je dimmer horizontaal.

[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 24-11-2020 19:24 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:14
De Philips Hue Ledstrip is in de aanbieding bij de MM (https://www.mediamarkt.nl...strip-bundel-1590957.html), maar ik was benieuw waar jullie deze gebruiken, heb je een foto?

En zou je deze ook buiten kunnen gebruiken (niet direct in de regen, maar wel waar water kan komen, bijv. onder een afdak.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 17:21

megaleo

Special member

Gynnad schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:09:
De Philips Hue Ledstrip is in de aanbieding bij de MM (https://www.mediamarkt.nl...strip-bundel-1590957.html), maar ik was benieuw waar jullie deze gebruiken, heb je een foto?

En zou je deze ook buiten kunnen gebruiken (niet direct in de regen, maar wel waar water kan komen, bijv. onder een afdak.
In de regen kan je deze niet gebruiken. Voor buiten heb je deze nodig: https://www.beaumotica.nl...i_GAoFSPLKlxoCQaYQAvD_BwE

Ik heb de "normale" ledstrip boven m'n keukenkastjes gedaan vorig jaar toen ik de keuken heb vernieuwd. Geen moment spijt van! :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqZgkwmB2dC9J5nSuESXDGlOGEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVX6sdlkCnfFn4QRjK5XK6qW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSn1_3diR82AViHj3SDbOJZ1kYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ouB6i91yU2OUjMc3msB2vWj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Sanction schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:53:
Misschien kijk ik er wel helemaal overheen, maar heb twee hue lampen aangeschaft (in een ander huis) die werken via Bluetooth, kan ze bedienen e.d.; maar een routine voor op een vaste tijd aan en uit te gaan kan ik niet vinden in de (aparte) Android app. Iermand tipcs?
Ik ken de bluetooth app niet. Maar is het niet zo dat dat soort dingen in de hub gebeuren en via bluetooth altijd de telefoon/tablet in de buurt moet zijn? Want dan werkt je routine natuurlijk niet als je op je werk zit of je telefoon uit staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Dit soort adapters ben ik elders tegen gekomen, maar ik vind het een beetje jammer dat ze zo ver uit de muur steken. Deze lijken met name ontworpen om de oude schakelaar eronder af te dekken, maar bij mij zijn alle schakelaren er helemaal af, en zou dus het liefst zo dicht mogelijk op de inbouwdoos schroeven.

Diegene met die dwarse schakelaar lijkt nog het platst. Misschien is daar met een dremel wel iets aan te doen.

Ben nu aan het kijken of deze wellicht in een dubbel Jung raampje passen: https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
Gynnad schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 20:09:

Dit schijnt een oudere versie te zijn? Weet iemand wat er beter is aan de “nieuwe”?

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:40:
[...]

Ik ken de bluetooth app niet. Maar is het niet zo dat dat soort dingen in de hub gebeuren en via bluetooth altijd de telefoon/tablet in de buurt moet zijn? Want dan werkt je routine natuurlijk niet als je op je werk zit of je telefoon uit staat. :)
Daar heb je - helaas - wel een punt. :)

Maar een andere lamp, die ook op bluetooth werkt, doet dat wel.
Deze: https://www.amazon.co.uk/...-Controlled/dp/B087D4GSQF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
nemesis09 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:43:
[...]

Dit soort adapters ben ik elders tegen gekomen, maar ik vind het een beetje jammer dat ze zo ver uit de muur steken. Deze lijken met name ontworpen om de oude schakelaar eronder af te dekken, maar bij mij zijn alle schakelaren er helemaal af, en zou dus het liefst zo dicht mogelijk op de inbouwdoos schroeven.

Diegene met die dwarse schakelaar lijkt nog het platst. Misschien is daar met een dremel wel iets aan te doen.

Ben nu aan het kijken of deze wellicht in een dubbel Jung raampje passen: https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue
Hier wat foto’s die ik hier eerder al plaatste: guido66 in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3"

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Sanction schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:55:
[...]

Daar heb je - helaas - wel een punt. :)

Maar een andere lamp, die ook op bluetooth werkt, doet dat wel.
Deze: https://www.amazon.co.uk/...-Controlled/dp/B087D4GSQF
Mmm nog nooit gezien, wat een gedrocht :X
Ergens moet er hardware zijn die zo'n routine uitvoert. Dus of je phone/tablet of hub of wellicht hardware in de lamp zelf.
Ik heb geen idee eigenlijk hoe dat bij Hue zit. Maar zijn die lampen van zichzelf niet redelijk dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:14
Ik heb in de woonkamer twee dimknoppen van Jung (CD serie) die twee verschillende lampen dimmen (GU10). Nu wil ik deze lampen vervangen voor slimme Philips Hue lampen, is er een manier om dit te doen en toch de Jung CD serie te behouden?

Eventueel een andere schakelaar inbouwen zou natuurlijk geen probleem zijn, maar om de looks toch het zelfde te houden als de andere stopcontacten en schakelaars zou ik graag de Jung serie behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:45
B-Force schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:11:
Ik ben de app van iConnectHue aan het instellen naar mijn wensen, fijne app, kan alleen 1 ding niet helemaal krijgen zoals ik het wil.

Ik heb een Smart Button in de eetkamer, ik wil deze graag instellen als volgt:
- kort klikken: aan/uit
- ingedrukt houden: dimmem +/-

Op zich krijg ik dit goed voor elkaar. De uitdaging zit hem in het feit dat ik graag zou willen dat hij 's avonds een andere scene start bij de eerste klik dan overdag. Is dat mogelijk? Of kan dat alleen door het als volgt in te stellen:

- klik 1: scene A
- klik 2: scene B
- klik 3: uit
Je kunt binnen iConnectHue de smart button ook instellen op verschillende begin- en eindtijden of op zonsondergang /zonsopkomst. Dit kan zowel ingesteld worden bij het inschakelen alsook bij het uitschakelen. Combinaties zijn er ook mogelijk. Er zijn heel veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

tijmen28 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:15:
Ik heb in de woonkamer twee dimknoppen van Jung (CD serie) die twee verschillende lampen dimmen (GU10). Nu wil ik deze lampen vervangen voor slimme Philips Hue lampen, is er een manier om dit te doen en toch de Jung CD serie te behouden?

Eventueel een andere schakelaar inbouwen zou natuurlijk geen probleem zijn, maar om de looks toch het zelfde te houden als de andere stopcontacten en schakelaars zou ik graag de Jung serie behouden.
Puls of puls draai dimmer? Want dan moet je de spotjes standaard dimbare spots laten en de techniek achter/in je schakelaar bouwen.

Of wellicht is er friends for Hue voor Jung schakelmateriaal, in de wandcontactdoos alles verbinden met las klemmen en daar bovenop een Zigbee schakelaar zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Quad op 25-11-2020 00:50 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Jos-P schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:39:
[...]

Je kunt binnen iConnectHue de smart button ook instellen op verschillende begin- en eindtijden of op zonsondergang /zonsopkomst. Dit kan zowel ingesteld worden bij het inschakelen alsook bij het uitschakelen. Combinaties zijn er ook mogelijk. Er zijn heel veel mogelijkheden.
Dat er veel mogelijkheden zijn, hoor ik inderdaad ook en zie ik zelf ook. Alleen voor deze specifieke vraag kom ik er niet uit. Het is OF schakelen aan de hand van ebgin/eindtijden OF schakelen aan de hand van meerdere keren klikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:21

The Chosen One

Zie signature!

Je hebt natuurlijk die hue bewegingssensor maar je hebt ook 'standaard' (buiten) lampen daarmee.
Bijv; https://www.karwei.nl/ass...bewegingssensor/p/B178007
Hoe werkt dat als je daar een hue lamp in doet?

edit; Je kunt de lamp dus niet dwingen alsnog constant aan te blijven of uit bijv?

[ Voor 16% gewijzigd door The Chosen One op 25-11-2020 10:54 ]

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
The Chosen One schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:26:
Je hebt natuurlijk die hue bewegingssensor maar je hebt ook 'standaard' (buiten) lampen daarmee.
Bijv; https://www.karwei.nl/ass...bewegingssensor/p/B178007
Hoe werkt dat als je daar een hue lamp in doet?
dan functioneert hij als een gewone lampe en kan je er verder niets smarts mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmen28
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:14
Quad schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:43:
[...]

Puls of puls draai dimmer? Want dan moet je de spotjes standaard dimbare spots laten en de techniek achter/in je schakelaar bouwen.

Of wellicht is er friends for Hue voor Jung schakelmateriaal, in de wandcontactdoos alles verbinden met las klemmen en daar bovenop een Zigbee schakelaar zetten.
De Jung CD serie heeft helaas geen Friends of Hue schakelaar voor zo ver ik kan vinden. Zou deze Friends of Hue Zigbee inbouwmodule daar ook mee werken? In combinatie met deze Jung Multipulsdrukker? En als drukker deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemesis09
Ik denk dat ik maar gewoon door de zure appel heenbijt en een paar FoH schakelaars bestel. Ik heb er maar 2 nodig, rest is allemaal gewone losse dimmer switch.

Is er nog wezenlijk veel verschil tussen deze 2?

https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue
https://www.beaumotica.nl...hite-glossy-4260476940224

Ze zullen uiteindelijk in een Jung AS500 dubbel frame terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 22:53
Goedemiddag,

Ik heb een vraag;

Ik wil aan het einde van mijn spanplafond (welke iets voor het kozijn stopt) een Hue lightstrip plaatsen. Hiervoor 1x2m + 3x1m lightstrip aangeschaft. Het stopcontact zit laag bij de grond en daarom ben ik zoek naar een verlengkabel voor de stroom. Ik kan dan beginnen met monteren van de lightstrip bij het spanplafond.

Weet iemand wat ik hiervoor nodig heb? Ik heb uiteraard zelf gezocht maar kom dan op deze uit maar die zijn bedoelt voor tussen de lightstrips... https://litcessory.com/product/extension-cable/

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

nemesis09 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:23:
Ik denk dat ik maar gewoon door de zure appel heenbijt en een paar FoH schakelaars bestel. Ik heb er maar 2 nodig, rest is allemaal gewone losse dimmer switch.

Is er nog wezenlijk veel verschil tussen deze 2?

https://www.robbshop.nl/d...der-zigbee-friends-of-hue
https://www.beaumotica.nl...hite-glossy-4260476940224

Ze zullen uiteindelijk in een Jung AS500 dubbel frame terecht komen.
Wezenlijk verschil is batterij vs kinetische energie. Ofwel: batterij vervangen vs 'onprettige' klik
En ik geloof dat laatst in dit topic is genoemd: mat vs glanzend

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 25-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:04
PJDW schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:37:
Sinds deze nacht is de update voor adaptive lighting toegevoegd aan mijn bridge (1941132070).
Echter ben ik niet volledig overtuigd van deze functionaliteit of zie ik iets over het hoofd.

Ik heb een scene "work" waar ik 2 GU10 spots (white ambiance) op 100% heb. Dit heb ik aangepast naar de "adaptive lighting" maar doorheen de dag is er dus niks veranderd.

Wel merk ik als ik via de home app de helderheid omlaag trek, het inderdaad "donkerder" wordt van kleur.
Maar hoe trigger je dan de "kleurschakeling doorheen de dag"? Ik zou juist verwachten dat dit tussen 7h en 9h wat oranje/geel is, 10-16 vrij wit, en vanaf 16h terug naar geel/oranje gaat? Nu lijkt dit enkel maar te werken door zelf de helderheid aan te passen.
Ik heb precies dezelfde ervaring. Het licht lijkt bijna helemaal niet van kleur te veranderen terwijl dat nu juist de bedoeling is. Ben benieuwd of we iets over het hoofd zien. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:24
bartvl schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:43:
[...]

Wezenlijk verschil is batterij vs kinetische energie. Ofwel: batterij vervangen vs 'onprettige' klik
En ik geloof dat laatst in dit topic is genoemd: mat vs glanzend
De senicnschakelaars zijn er in wit mat, wit glanzend, antraciet en mat zwart.
Overigens vind ik de onprettige klik erg mee vallen. Het klinkt wat ‘hol’ maar het heeft een beetje hetzelfde effect als een pulsdrukker, alleen klinkt het dus anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik dacht is een grapje of als waarschuwing voor mensen met een langzame/slechte WiFi verbinding maar hij is echt al bijna een uur bezig 8)7 WTF?!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_rV8mG_80On47WT53lvfgWqv0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrFqNaomA2JKFUOvxSgcwmQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sam45
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-09 10:29
Greatsword schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:15:
Ik dacht is een grapje of als waarschuwing voor mensen met een langzame/slechte WiFi verbinding maar hij is echt al bijna een uur bezig 8)7 WTF?!
[Afbeelding]
Reden is niet trage wifi maar eerder de beperkte bandbreedte van Zigbee/beperkte resources van de lampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
[Afbeelding]
Zie dit scherm al 3 dagen zo staan. Gebeurd vrij weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

[Afbeelding]
Nee hoor is geen grap. Gaat ontzettend traag soms. Toen ze die update pushten waarbij onder andere de power-on/off behavior werd geintroduceerd duurde het bij mij dagen voordat alle lampen de update uiteindelijk hadden. Tis geen dikke wifi die in je lamp zit hè :)
Alekz87 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:48:
[...]

Zie dit scherm al 3 dagen zo staan. Gebeurd vrij weinig
Voor 1 enkele lamp? Da's wel heel traag... App eens killen en lamp van stroom halen? En dan weer proberen?

[ Voor 16% gewijzigd door ManiacsHouse op 25-11-2020 21:04 ]

Pagina: 1 ... 107 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue

Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic