Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Huizen van de jaren '90 of later zijn veel minder rendabel om te renoveren op dit moment dan huizen met maar net 4cm EPS isolatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

Joris748 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:50:
[...]

Die renovatie komt toch, vroeg of laat. Vraag is alleen wat het beste moment wordt voor die renovatie. Is dat nu, is dat over 5 jaar of misschien pas tegen 2030?

Huizen die in de jaren 60 gebouwd zijn, hadden vaak ook geen centrale verwarming. Toch zul je weinig jaren 60 woningen meer vinden zonder centrale verwarming.
Een centrale verwarming is maar zo'n 5000 euro om aan te leggen. Als je dat niet doet en je een woning uit die tijd nu wil verkopen gaat die 5000 euro gewoon van de prijs die je kunt vragen af.

De hele riedel van hele goede isolatie, warmtepomp etc is veel meer dan die 5000 en ik zie hier regelmatig ' ja-maar' langskomen van mensen die zich afvragen hoe ze hun naoorlogse flatje tegen een acceptabel bedrag op dat niveau krijgen. Volgens mij is het heel simpel: net als met zo'n cv ketel. Of je doet het, of je doet het niet maar dan mag je het tzt aftikken in de verkoopprijs. En als het idd zo duur is dan zou die zou over 15 jaar best hierdoor zo extreem laag kunnen zijn dat sloop de enige reële optie is. Dat idee lijkt bepaald nog niet geland te zijn.

Dus in plaats van over onmogelijkheden te jammeren kun je in zo'n geval beter je conclusies trekken je verhuizen. De toekomstige renovatiekosten lijken op dit moment nog niet volledig in de markt ingeprijsd te zijn dus ook al krijg je een paar duizend euro minder dan je hoopte, het is altijd minder erg dan het in de toekomst gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:52
Ik wil mijn woning uit 1989 ook van het gas af gaan brengen. Ik ga er eens een plan voor maken. Vanwege de kenmerken van mijn huis (redelijke isolatie, serre, geen vloerverwarming) verwacht ik dat het nodig zal zijn om naast een warmtepomp ook bij te stoken (dmv elektra).
Momenteel de grootste opgave: een deskundige vinden die kan helpen met het maken van een integraal plan: extra isolatie, cv-ketel vervangen, boiler, wp, leidingwerk, radiatoren vervangen, temperatuurregeling per kamer, etcetera.
Iemand nog tips voor zo'n deskundige, regio Amersfoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
emnich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:27:
[...]

Fair point. Ik vind de pijn acceptabel omdat ik er van overtuigd ben dat het de enige manier is en dat we dit verplicht zijn aan de volgende generatie. Iemand die daar anders over denkt zal de pijn zeker anders ervaren.

Hoewel ik de mensen niet bewust als zeurpieten neer zet probeer ik wel duidelijk te maken dat het iedereen geld gaat kosten en dat het gewoon niet gratis kan. Mensen die er het nut niet van in zien, krijg je moeilijk omgeturnd maar dat betekent niet dat ze daarom niet meer mee hoeven te betalen.
Het gaat mij vooral geld opleveren de komende tijd zolang ik nog mijn CV kan gebruiken.
Verbruik gas: 210m3
Verbruik elektra: 2400 kwh

Door het veel goedkoper maken van stroom en het duurder maken van gas, ga ik beduidend minder betalen voor de totale belasting op energie. Ik gebruik alleen gas voor warm water + verwarming in een een persoon huishouden/appartement (iets meer dan 5 jaar oud, zeer goed geïsoleerd).

Alleen waar ik nogal tegenop kijk is als er zo meteen een warmtepomp geplaatst moet worden, dan is de terugverdientijd echt immens in mijn geval en eigenlijk totaal niet economisch te verantwoorden. Er zouden dan één van deze vier dingen moeten gebeuren wil ik overstappen naar een warmtepomp:
- Gas wordt verbannen/niet meer geleverd
- Prijs voor een m3 gas moet significant duurder worden
- Warmtepompen worden significant goedkoper
- CV moet stuk gaan en niet meer te repareren zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Even mezelf quoten hoor. :9
psy schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 08:59:
[...]
Het wordt inderdaad hoog tijd dat de energiebelasting op gas omhoog gaat, Nederland is veel te veel verwend geraakt aan "goedkoop" gas. Misschien dat de meute het dan wel inziet.
Paar weken geleden waren ze op tv mensen aan het polsen over gasloos wonen, "ja, ik ga niet aan meedoen hoor, ik wil op gas blijven koken", op die manier komen we dus echt nergens 8)7
Ik ga mijn warmtepomp maar eens een aai geven vanavond 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

psy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:40:
Even mezelf quoten hoor. :9

[...]

Ik mijn pelletkachel :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Ja die zullen nu ook wel een opleving gaan krijgen, pelletkachels.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:09

Koppensneller

winterrrrrr

Iemand een idee wat dit zal betekenen voor mensen met een aansluiting op stadsverwarming? Door de Warmtewet mag stadsverwarming niet (veel) meer kosten dan een vergelijkbare gasaansluiting, maar als die laatste stevig duurder wordt, kunnen we dan een vergelijkbaar effect op stadsverwarming verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Koppensneller schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:44:
Iemand een idee wat dit zal betekenen voor mensen met een aansluiting op stadsverwarming? Door de Warmtewet mag stadsverwarming niet (veel) meer kosten dan een vergelijkbare gasaansluiting, maar als die laatste stevig duurder wordt, kunnen we dan een vergelijkbaar effect op stadsverwarming verwachten?
Wat denk je zelf ? Lijkt me nogal logisch dat dat gebruikt gaat worden. Vaak is dit zelfs standaad aan elkaar gekoppeld dus gebeurt het al vanzelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Je hebt te maken met een monopolist. De kans dat die er niet elke laatste cent uit haalt, lijkt me klein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

@Koppensneller Ik heb ook stadsverwarming in mijn vorige woning gehad, en die prijs per GJ liep gewoon mee met de gasprijs inderdaad. Ik vraag me af hoe ze dat gaan beprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

psy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:40:
En ik mijn CV ketel :p Of eigenlijk, morgenochtend is belangrijker, want dan moet hij weer even werken :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
psy schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:42:
Ja die zullen nu ook wel een opleving gaan krijgen, pelletkachels.
Ik zou mijn geld niet meer in de aanschaf van een pelletkachel steken. Volgende stap is dat woonwijken emissieloos moeten worden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik hoef mijn airco's en wpb geen aai te geven, die doen gewoon wat ik vraag :+

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-06-2018 15:34 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Joris748 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:01:
[...]

Ik zou mijn geld niet meer in de aanschaf van een pelletkachel steken. Volgende stap is dat woonwijken emissieloos moeten worden.
Vast ooit, maar voorlopig zit er nog tot 2021 subsidie op die dingen. Het is een beetje dubbel; op persoonlijke schaal is dit een geweldige optie om gasloos te worden. De vervuiling van die kachels valt ook wel mee en valt in in het niet bij open haarden (ca 1%) maar als iedereen er een neerzet wordt het wel weer een zooitje.

Als je naar het papieren verbruik van beiden kijkt kan een euro 6 vrachtauto ongeveer 6 km rijden voor gelijke uitstoot van 1 uur pelletkachel stoken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Mijn moeder zit een huurdersvereniging en de woningstichting heeft het financieel niet breed. Die kunnen het niet opbrengen om de woningen in het hele dorp de komende jaren (opnieuw!) te renoveren. Huurders gaan daardoor niet onder de hoge gasprijs uit kunnen komen. Mijn broertje heeft een huur huisje uit het jaar nul van een andere woningbouw coöperatie die woningen zijn niet meer rendabel om gerenoveerd te worden en worden ook de komende jaren niet verduurzaamd of gesloopt.
Huurders zijn afhankelijk van hun coöperatie.

Ik heb een koopwoning, jaren 70, hoek matig geïsoleerd. Gekocht in 2008 met een nog hoge overdrachtsbelasting. Geen mogelijkheden op dak om zonnepanelen te leggen en geen vloerverwarming. Dat betekent ook de volle mep bij overschakeling. Ik moet ook nog mijn aflosvrije hypotheek deel aflossen en sparen voor mij oude dag en de scholing van mijn drie kinderen. Mijn vrouw heeft sinds een jaar een tijdelijke baan gevonden nadat ze een tijd arbeidsongeschikt is geweest. Vertel mij nu maar eens waar ik mijn zuurverdiende 30.000 euro spaargeld in moet gaan steken.

Die f.. babyboom kabinetten had jaren geleden moeten investeren in duurzaamheid, reële pensioen regelingen ipv leven op de pof met die mooie gasbel en met pre pensioen gaan Alle rekeningen leggen ze nu bij mijn generatie neer inclusief de bizarre hoge vraagprijzen voor hun woningen waarmee ze een hele generatie in de schulden hebben gedwongen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:37:
Mijn moeder zit een huurdersvereniging en de woningstichting heeft het financieel niet breed. Die kunnen het niet opbrengen om de woningen in het hele dorp de komende jaren (opnieuw!) te renoveren. Huurders gaan daardoor niet onder de hoge gasprijs uit kunnen komen. Mijn broertje heeft een huur huisje uit het jaar nul van een andere woningbouw coöperatie die woningen zijn niet meer rendabel om gerenoveerd te worden en worden ook de komende jaren niet verduurzaamd of gesloopt.

Ik heb een koopwoning, jaren 70, hoek matig geïsoleerd. Gekocht in 2008 met een nog hoge overdrachtsbelasting. Geen mogelijkheden op dak om zonnepanelen te leggen en geen vloerverwarming. Dat betekent ook de volle mep bij overschakeling. Ik moet ook nog mijn aflosvrije hypotheek deel aflossen en sparen voor mij oude dag en de scholing van mijn drie kinderen. Mijn vrouw heeft sinds een jaar een tijdelijke baan gevonden nadat ze een tijd arbeidsongeschikt is geweest. Vertel mij nu maar eens waar ik mijn zuurverdiende 30.000 euro spaargeld in moet gaan steken.

Die f.. babyboom kabinetten had jaren geleden moeten investeren in duurzaamheid, reële pensioen regelingen ipv leven op de pof met die mooie gasbel en met pre pensioen gaan Alle rekeningen leggen ze nu bij mijn generatie neer inclusief de bizarre hoge vraagprijzen voor hun woningen waarmee ze een hele generatie in de schulden hebben gedwongen.
Wat is je gasverbruik?

Edit: even de relevante informatie uit je reactie gefilterd.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik stook al twee winters tot 19 graden. Drie jonge kinderen gaan samen in bad en we douchen kort of op de sportschool.1400kuub desondanks.

[ Voor 39% gewijzigd door Cobb op 21-06-2018 15:46 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:44:
Ik stook al twee winters tot 19 graden. Drie jonge kinderen gaan samen in bad en we douchen kort of op de sportschool.1400kuub desondanks.
Goed bezig. Het begint bij gedrag, dat heb je al aardig op orde.

Misschien biedt de site van Milieu Centraal je wat handvatten:
https://www.milieucentraa...uis/isoleren-en-besparen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

In het kader van gasloos gaan heb ik zojuist een warmtepompboiler besteld, de Altantic explorer v3 270 liter, deze moet bij ons de 250-300 m3 gas vervangen die nu door de Hr-ketel gaat voor warm water.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Yucon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:23:
[...]
De vervuiling van die kachels valt ook wel mee en valt in in het niet bij open haarden (ca 1%) maar als iedereen er een neerzet wordt het wel weer een zooitje.

Als je naar het papieren verbruik van beiden kijkt kan een euro 6 vrachtauto ongeveer 6 km rijden voor gelijke uitstoot van 1 uur pelletkachel stoken..
1% geloof ik niet. dat zal eerder 10% zijn.
Dat vind ik niet meevallen. Maar ik vind vooral de fijnstof bezwaarlijk. Ik zou dat echt mijn buren niet aan durven doen. Maargoed ik begrijp ook niet dat we vieze brommers op het fietspad laten waardoor onze kinderen dat allemaal inademen en daardoor gemiddeld korter zullen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

de Peer schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:24:
[...]

1% geloof ik niet. dat zal eerder 10% zijn.
Dat vind ik niet meevallen. Maar ik vind vooral de fijnstof bezwaarlijk. Ik zou dat echt mijn buren niet aan durven doen. Maargoed ik begrijp ook niet dat we vieze brommers op het fietspad laten waardoor onze kinderen dat allemaal inademen en daardoor gemiddeld korter zullen leven.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:44:
Informeer is bij je gemeente. Of kijk is op hun website. In regio Rijnmond is er de Woonwijzerwinkel. Wellicht zit je in dezelfde regio of heeft jullie regio ook zoiets. Met 1400 kuub valt er nog te isoleren denk ik. Spouwmuur-, vloer- en dakisolatie? Kan zomaar een paar honderd euro per jaar schelen op de energierekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
@Gecko123 Is allemaal al gedaan, alleen de vloer kan nog beter. De 10cm eps platen liggen los en drijven op hoog grondwater.

Ik heb hier een topic geopend en gevraagd om tips.
Binnenmuur isolatie dmv cellenbeton

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Een snelle google opdracht, waarna je nog steeds niet 'de feiten' hebt natuurlijk. Pellet kachel verkopers beweren dat het mooi schoon is. Terwijl eco-groepen en Astma-sites toch echt spreken van zo'n 10%. https://www.ecopower.be/milieuaspecten/fijnstof.

Waar het me vooral om gaat is om bewust te kiezen voor een veel hogere fijnstof-uitstoot dat met gas of electra. Mooie van electra is natuurlijk dat je lokaal in de wijk helemaal niets uitstoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Helaas hier ook het geval :/ . De betreffende wooncorporatie doet vrijwel niets aan hun woningen, als ze al wat (met tegenzin van bouwvakkers) laten doen is dat pas na het opzeggen van het bestaande huurcontract zodat ze de nieuwe huurder meteen >€650 p/m kunnen vragen. Ter vergelijking: Degenen die hier al enkele decennia in de buurt wonen betalen minder dan €450 p/m voor jaren 30 woningen zonder ook maar enige isolatie en noemenswaardig onderhoud.

Maar hun woningen gasloos maken of verduurzamen doen ze voor zover ik weet niet aan en ik verwacht niet dat de hogere belasting op gas dat gaat veranderen, zij betalen de energierekening niet...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Misschien toch niet zo'n goede koop in een dure periode. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Skyaero schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:46:
[...]

Pak eens een woordenboek en zoek de definities van korting, subsidie en degressief eens op. Je lijkt niet te (willen) begrijpen hoe het energiebelastingstelsel werkt.

Voor de allereerste kilowattuur welke wordt geconsumeerd in een jaar, betaalt een bewoner/kleingebruiker net zoveel energiebelasting als een groot industrieel bedrijf. Je bewering dat grootgebruikers minder betalen dan kleingebruikers is dus onjuist.

Als je als bewoner meer dan 10.000 kWh per jaar consumeert krijg je ook te maken met het degressief schijvenstelsel. De bewoner betaalt voor de kWhen welke boven de 10.000 kWh liggen ook een lager energiebelastingstarief.

Of degressieve energiebelastingschijven wenselijk zijn, is een discussie op zich. Maar die discussie kun je niet starten als het systeem vergeleken wordt met subsidies en kortingen
Je mist een essentieel deel van de energierekening namelijk de verlaging van de energiebelasting voor consumenten met ruim 1 euro per dag. Dus elke dag dat je stroom gebruikt wordt de belasting van de eerste 9 kWh gecompenseerd. Pas als je dagelijks meer dan 9 kWh verbruikt kom je daarboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
TvanW schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:52:
[...]

Misschien toch niet zo'n goede koop in een dure periode. ;(
Tja, da's achteraf. De nieuwbouw hier heeft allemaal postzegel tuintjes, echt minimaal. Nu heb ik voor begrippen hier een redelijke tuin van 8x16m en een mooie volière in de achtertuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

de Peer schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Een snelle google opdracht, waarna je nog steeds niet 'de feiten' hebt natuurlijk. Pellet kachel verkopers beweren dat het mooi schoon is. Terwijl eco-groepen en Astma-sites toch echt spreken van zo'n 10%. https://www.ecopower.be/milieuaspecten/fijnstof.

Waar het me vooral om gaat is om bewust te kiezen voor een veel hogere fijnstof-uitstoot dat met gas of electra. Mooie van electra is natuurlijk dat je lokaal in de wijk helemaal niets uitstoot.
Interessant, ga ik eens uitspitten. Dank voor de link. Ik heb het laatst ook eens uitgezocht en toen was er eigenlijk vrijwel niets aan duidelijke gegevens te vinden.

Dat leverde toen onderstaand gequote sommetje op. De vergelijking met de houtkachel staat er niet bij maar ik herinner me die 1% als iets gebaseerd op de uitstoot voor houtkachels die ik tijdens het googlen tegengekomen was. Je link is een goede motivatie voor een nieuwe googleronde.

Wat je inhoudelijke punt ben ik het gedeeltelijk met je eens. Inderdaad liever minder fijnstof, maar de hoeveelheid ten opzichte van verkeer blijft heel erg binnen de perken. En dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden ook al omdat de hoeveelheid geld beperkt is. Om een sprongetje terug in de tijd te maken; nog maar 5 jaar geleden waren een sommige diesels wegenbelastingvrij. Ze waren namelijk goed voor het milieu want weinig CO2 etc. Nu zijn diezelfde euro 5 diesels de auto's die in duitsland milieuzones niet meer in gaan komen want smerig. Met dat soort gezwabber kun je niet veel.

Pelletkachels worden eveneens gesubsidieerd vanuit CO2 milieuoogpunt. Fijnstof wordt op dit moment behoorlijk gehyped, en zolang de overheid blijkbaar van mening is dat die beperkte hoeveelheid fijnstof opweegt tegen de bespaarde CO2 sluit ik me daar als burger maar bij aan. Het belangrijkste is namelijk naar mijn mening dat je een goede mix hebt zodat de verschillende schadelijke neveneffecten per stuk een beetje binnen de perken blijven.
Yucon schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:27:
[...]

Waarschijnlijk wel. Ik denk dat ze met een nicheproduct als pelletkachels wat minder tolerant zijn dan bij vw's. De reden dat ik er wel benieuwd naar ben is dat ik een beetje moe wordt van het gezeur over houtkachels, en dan met name over die vaak genoemde vergelijking van 1 uur stoken = 300km in een vrachtwagen rijden.

De gemiddelde pelletkachel zal sowieso veel schoner zijn dan de gemiddelde houtkachel als je naar het hout dat in de praktijk gebruikt wordt kijkt, maar ik zou wel eens graag willen weten hoe het zich bijvoorbeeld tegenover die vrachtwagen verhoudt.

edit: ik heb het andersom na kunnen rekenen, via fijnstof per kg pellets. Een beetje een bierviltjesgehalte maar voor een indicatie vind ik het genoeg.

verbruik per uur: ca 1 kg
uitstoot PM10: 8 g/GJ (https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html)
18MJ per kg pellets, dus 1 GJ is 55 kg (http://www.pelletinfo.net/houtpellets/energie-inhoud)
uitstoot per kg pellets is dus 8/55 = 0,14g per kg en dus per uur.

een euro6 bestelbusje mag 0,005 g PM10 per km uitstoten. Dus van de uitstoot van een uur een pelletkachel op gemiddeld vermogen laten branden kun je volgens de theoretische uitstoot een splinternieuwe bestelbus 28km laten rijden.

Voor vrachtauto's worden de normen anders berekend. Als ik het goed interpreteer ligt voor euro5 vrachtauto's de norm op 0.02 g/kWh wat bij een gemiddeld vermogen van ca 100kWh (conservatief, een uurtje lekker doorrollen op de snelweg, 80km/u) op 0,02x100 = 2 gr. Dat is dus 2/80 = 0,025g PM10/km. Dus om aan die 0,14g te komen moet de vrachtauto alweer volgens het theoretische verbruik 5,6km rijden.

Toegegeven, heel veel natte vingerwerk maar ik denk dat het wel iets van in de buurt komt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Er worden hier overal stadsverwarmingsnetten gelegd, ik neem aan dat ze dat juist gaan promoten omdat het in principe met restwarmte wordt gevoed(van de verbranding van de huisvuilcentrale hier) als ze dat willen bevorderen/uitrollen/aanmoedigen dan zullen ze dat exht niet met gas gaan meetrekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:48:
[...]

Helaas hier ook het geval :/ . De betreffende wooncorporatie doet vrijwel niets aan hun woningen, als ze al wat (met tegenzin van bouwvakkers) laten doen is dat pas na het opzeggen van het bestaande huurcontract zodat ze de nieuwe huurder meteen >€650 p/m kunnen vragen. Ter vergelijking: Degenen die hier al enkele decennia in de buurt wonen betalen minder dan €450 p/m voor jaren 30 woningen zonder ook maar enige isolatie en noemenswaardig onderhoud.

Maar hun woningen gasloos maken of verduurzamen doen ze voor zover ik weet niet aan en ik verwacht niet dat de hogere belasting op gas dat gaat veranderen, zij betalen de energierekening niet...
Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar een gemiddelde kamerprijs voor een student in de stad ligt ook rond de €450 (wel incl. gwl). https://www.hbostart.nl/s.../huurpijs-studentenkamer/
Wat ik me dus afvraag is dat nou wel zo'n vetpot voor de verhuurder :?

[ Voor 3% gewijzigd door TvanW op 21-06-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TvanW schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:12:
[...]

Ik weet natuurlijk niet waar je woont maar een gemiddelde kamerprijs voor een student in de stad ligt ook rond de €450 (wel incl. gwl). Wat ik me dus afvraag is dat nou wel zo'n vetpot voor de verhuurder :?
In een jaren 30 rijtjeswoning in Enschede, net binnen de singel. Vetpot of niet, ze steken geen geld in deze woningen zolang ze de huur door bestaand huurcontract niet tot net onder de huurtoeslaggrens kunnen verhogen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:48:
[...]

Je mag aannemen dat woningcorporaties verplicht worden gesteld huurwoningen tot een bepaald energielabel te verduurzamen, de kosten zullen wel gedeeltelijk op de huurders verhaald worden maar dat lijkt me niet meer dan logisch, namelijk verhoogd comfort en veel lagere energierekening en dus kan de besparing in energiekosten aan een hogere huur verrekend worden. En de hogere huur vragen wordt dan weer mogelijk omdat het huis comfortabeler is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:19:
[...]
In een jaren 30 rijtjeswoning in Enschede, net binnen de singel. Vetpot of niet, ze steken geen geld in deze woningen zolang ze de huur door bestaand huurcontract niet tot net onder de huurtoeslaggrens kunnen verhogen.
Wat is daar het voordeel van :? als iemand huursubsidie voor die woning krijgt behoudt hij deze toch tot het maximum toeslagbedrag :?
Een nieuwe bewoner zal voor die woning geen huurtoeslag meer kunnen aanvragen....misschien is dat de reden want dan is die woning geen sociale huurwoning meer.

[ Voor 7% gewijzigd door TvanW op 21-06-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

No Hands schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:20:
[...]

Je mag aannemen dat woningcorporaties verplicht worden gesteld huurwoningen tot een bepaald energielabel te verduurzamen, de kosten zullen wel gedeeltelijk op de huurders verhaald worden maar dat lijkt me niet meer dan logisch, namelijk verhoogd comfort en veel lagere energierekening en dus kan de besparing in energiekosten aan een hogere huur verrekend worden. En de hogere huur vragen wordt dan weer mogelijk omdat het huis comfortabeler is.
Dat vereist dus een complete renovatie, iets dat ze alléén doen als de huur flink verhoogd mag worden, dus na het opzeggen van bestaand contract. Voor zittende huurders kunnen ze de huur niet zo veel verhogen omdat dan het omgekeerd scheefwonen om de hoek komt kijken, dus hebben ze geen financiële reden om de woning van bestaande huurders te verduurzamen.
(Althans, zo zie ik het.)
TvanW schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:30:
[...]

Wat is daar het voordeel van :? als iemand huursubsidie voor die woning krijgt behoudt hij deze toch tot het maximum toeslagbedrag :? Een nieuwe bewoner zal voor die woning geen huurtoeslag meer kunnen aanvragen.
Een paar jaar geleden is de woonwet op zo'n manier aangepast dat 1 en 2 persoonshuishoudens geen sociale huurwoning mogen huren wanneer deze boven de €597 per maand ligt, hoe dat met bestaande contracten zit weet ik niet maar ik gok dat dat deel van de woonwet wel eens dwars zou kunnen gaan liggen ;) (Plus, mijn moeder is nu al bijna de helft van haar netto inkomen kwijt aan huur, incl huurtoeslag, de huurtoeslag zou dan evenveel toe moeten nemen als de huur.)

Een nieuwe bewoner kan wel huurtoeslag aanvragen, het blijven wel sociale huurwoningen (zij het net onder de grens), maar met dank aan de woonwet moeten er dan wel minimaal 3 personen aanwezig zijn en of je met 3 inkomens huurtoeslag krijgt is nog maar de vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 21-06-2018 17:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:19:
[...]

Tijd om eens flink te gaan lobbyen bij de gemeente ed.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
@Raven @No Hands Woningcorporaties zijn nu al verplicht om hun woningen te verduurzamen. In verschillende plaatsen verspreid door het land is het effect daarvan ook al goed zichtbaar. Compleet gerenoveerde daken (vanwege de isolatie onder de pannen) voorzien van zonnepanelen op typische woningbouw-huizen.

En natuurlijk is dat niet in één keer voor het hele land klaar. Woningcorporaties bezitten meer dan 2 miljoen woningen. Dat kost wat tijd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:55
Ivow85 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:48:
@Raven @No Hands Woningcorporaties zijn nu al verplicht om hun woningen te verduurzamen. In verschillende plaatsen verspreid door het land is het effect daarvan ook al goed zichtbaar. Compleet gerenoveerde daken (vanwege de isolatie onder de pannen) voorzien van zonnepanelen op typische woningbouw-huizen.

En natuurlijk is dat niet in één keer voor het hele land klaar. Woningcorporaties bezitten meer dan 2 miljoen woningen. Dat kost wat tijd.
Het is alleen jammer dat ze voornamelijk het absolute minimum doen om het energielabel te halen. In mijn geval, dubbelglas plaatsen en dat was het ook. En dan ook alleen HR+++ glas waar dat in het originele kozijn past, anders HR+ of ++.

Waar ook een boel winst op te behalen zou zijn is alle thermostaten vervangen voor modulerende, want standaard leveren ze alleen aan/uit hier. En heel officieel mag ik hem zelf nog niet eens vervangen ook niet.

Grappig is ook, mijn ouderlijk huis van begin 2000 had ook een warmtepomp systeem, gevoed vanuit een aardwarmte systeem centraal in de buurt. Werkte goed, tot ze bij het 2e plan fouten hadden gemaakt tijdens de bouw. Nu hebben ze na vele rechtzaken en zeurende kopers het hele systeem maar gesloopt en in de afgelopen 2 jaar de hele wijk voorzien van gas. Kun je binnenkort weer om gaan bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grote voordeel van pellet en houtkachel voor de overheid is dat niet aan te tonen is hoeveel co2 er mee wordt uitgestoten waardoor het op papier een hele schone manier van verwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:35:
[...]
Een nieuwe bewoner kan wel huurtoeslag aanvragen, het blijven wel sociale huurwoningen (zij het net onder de grens), maar met dank aan de woonwet moeten er dan wel minimaal 3 personen aanwezig zijn en of je met 3 inkomens huurtoeslag krijgt is nog maar de vraag.
Huursubsidie met 3 inkomens in een sociale huur woning zou ook wel te gek voor woorden zijn 8)7
Of het moeten 3 hele kleine inkomens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Klopt, bij ons hebben ze al een paar straten helemaal ingepakt met isolatie, alle daken ramvol panelen, l/w warmtepomp, gas eruit, alles. Doordat er geen energierekening zou zijn is de huur verhoogd met het bedrag wat anders naar energie zou gaan. Allemaal in overeenstemming met de huurders, de hele straat moest meedoen anders ging het niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Erasmo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:44:
[...]

Tijd om eens flink te gaan lobbyen bij de gemeente ed.
offtopic:
Bedoel je die blunderende ambtenaren hier die niet eens een kloppende brief kunnen versturen?
Er staat inmiddels zelfs een hoorzitting op de planning...

Daar is hier in Enschede bij Ons Huis niets van te merken. Maar heb je ergens documentatie van die verplichting? Zou wel eens willen weten of die verplichting alleen geld wanneer er een renovatie op de planning staat, indien dat het geval is, zal deze woning zolang we hier wonen niet verduurzaamd worden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TerminalNL schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:06:
[...]

Het is alleen jammer dat ze voornamelijk het absolute minimum doen om het energielabel te halen. In mijn geval, dubbelglas plaatsen en dat was het ook. En dan ook alleen HR+++ glas waar dat in het originele kozijn past, anders HR+ of ++.

Waar ook een boel winst op te behalen zou zijn is alle thermostaten vervangen voor modulerende, want standaard leveren ze alleen aan/uit hier. En heel officieel mag ik hem zelf nog niet eens vervangen ook niet.

Grappig is ook, mijn ouderlijk huis van begin 2000 had ook een warmtepomp systeem, gevoed vanuit een aardwarmte systeem centraal in de buurt. Werkte goed, tot ze bij het 2e plan fouten hadden gemaakt tijdens de bouw. Nu hebben ze na vele rechtzaken en zeurende kopers het hele systeem maar gesloopt en in de afgelopen 2 jaar de hele wijk voorzien van gas. Kun je binnenkort weer om gaan bouwen...
Zutphen ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
TerminalNL schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:06:
[...]
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dat was een klein berekenings foutje op de bron meen ik, teveel huizen er op. Een aantal jaar geleden kon je kiezen bij wie je er 1 op ging halen via marktplaats.
Zijn er uiteindelijk nog wel huizen die hem gehouden heeft vanwege dat er steeds meer afgekoppeld werden?
Of is iedereen op de cv gegaan? En de bron is er nog neem ik aan, dus een goede ww warmtepomp kopen en je bent klaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Rol-Co schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 19:39:
[...]

Ja dat was een klein berekenings foutje op de bron meen ik, teveel huizen er op. Een aantal jaar geleden kon je kiezen bij wie je er 1 op ging halen via marktplaats.
Zijn er uiteindelijk nog wel huizen die hem gehouden heeft vanwege dat er steeds meer afgekoppeld werden?
Of is iedereen op de cv gegaan? En de bron is er nog neem ik aan, dus een goede ww warmtepomp kopen en je bent klaar. ;)
Alles is gesloopt en weggehaald, wel zijn een hoop mensen overgestapt naar een normaal warmtepomp systeem.

Dood zonde, zeker gezien het bij het eerste plan altijd goed is blijven werken en alleen het 2e plan problemen had.
De verhalen waren wel grappig, tot mensen die wel 10 electrische kachels in huis hadden om het warm te kunnen krijgen 8)7

Terwijl het systeem zelf ook in staat was alleen elektrisch het huis warm te houden. Denk dat ze vooral teleurgesteld waren in de kosten, nu op gas is het bij mijn ouders nog steeds net zo duur als zonder gas. De bijdrage voor het centrale pomphok was nogal hoog ( maandelijks +70euro als ik het goed heb )

Helaas huurden mijn ouders, dus geen inspraak met wat er met het systeem ging gebeuren dus moedwillig terug naar gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@TerminalNL zo’n bijdrage van €70 is ook volledig van de pot gerukt natuurlijk. Daarvoor koop je zo’n 1200 m3 gas per jaar. Daar verwarm je wel 3 goed geïsoleerde woningen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
blissard schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:09:
@TerminalNL zo’n bijdrage van €70 is ook volledig van de pot gerukt natuurlijk. Daarvoor koop je zo’n 1200 m3 gas per jaar. Daar verwarm je wel 3 goed geïsoleerde woningen mee.
Dat is natuurlijk een andere discussie dan het erop gooien dat het systeem niet werkte.
Al met al maakt het nu niks uit, gas of warmtepomp met aardwarmte qua de kosten.
Alleen het is jammer dat een goed systeem is afgeschoten door een naar mijn idee kleine groep ontevreden afnemers.

Wel een mooie samenvatting van het geheel; hier

Al met al een hoop gefaal van een hoop partijen wat uitgewerkt heeft in een totale flop van iets wat eigenlijk een enorm mooi idee was.
Het systeem werkte goed, alleen zoals ook te verwachten bij een nieuw systeem op die schaal, er zaten kinderziektes in.

Dat er mensen in het donker zaten omdat Liander geen rekening had gehouden met een 200extra woningen met allemaal een 3x35A aansluiting kun je de bouwers niet kwalijk nemen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ik heb een nieuwebouw huis met een warmte terug win pomp.
Eigenlijk had ik het nadeel hier door tot andere dat mijn huis paar duizend euro duurder was in aanschaf.

Maar straks heb ik idd voordeeltje met lage elektrischetijd kosten en hoger belasting op gas.

Of wel mensen die achter lopen krijgen idd extra kosten, en mensen die flinke kosten hebben gemaakt om vooruit te lopen hebben straks een voordeeltje.

Of wel onder aan de streep zullen beiden partijen uitendelijk even duur uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 28-05 07:26
emnich schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Dit is een beetje het (vaak erg onterechte) beste jongetje van de klas syndroom. Als ik kijk naar de lijst met CO2 uitstoot per capita in 1990 dan deden we het toen echt niet goed. Van de lijst met 106 landen stonden we op plaats 82! Veel Oost-Europese landen zoals Slowakije, Slovenië, Bulgarije, Polen stonden ruim onder ons.

In 2013 zijn we afgedaald naar plaats 99 (van de 128).

Een land als België die in 1990 dicht bij ons zat heeft de CO2 met 17% terug kunnen brengen en wij met 10%. Slowakije (die ook onder ons zat) zelfs met 38%, Bulgarije 33%, etc

Maar ook het VK of Denemarken (qua welstand ongeveer gelijk met ons) zaten in 1990 onder ons en hebben het met ruim 26% terug weten te brengen.

Nee, Nederland doet én deed het gewoon slecht.
Ik vermoed dat hier geen rekening is gehouden met het feit dat de oost Europese landen een veel hogere uitstoot hadden dan ons. Als voorbeeld, ze zijn van een vieze vervuilende bruinkoolcentrale naar een gascentrale gegaan. Dat lieverd procentueel enorm veel winst op, terwijl we in Nederland al veel gascentrales hadden en er dus minder makkelijk winst te boeken valt. Iets met appels en peren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
TerminalNL schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 23:23:
[...]

Wel een mooie samenvatting van het geheel; hier

Al met al een hoop gefaal van een hoop partijen wat uitgewerkt heeft in een totale flop van iets wat eigenlijk een enorm mooi idee was.
Het systeem werkte goed, alleen zoals ook te verwachten bij een nieuw systeem op die schaal, er zaten kinderziektes in.

Dat er mensen in het donker zaten omdat Liander geen rekening had gehouden met een 200extra woningen met allemaal een 3x35A aansluiting kun je de bouwers niet kwalijk nemen bijvoorbeeld.
Bij het aanvragen van de stroom aansluiting moet je wel doorgeven dat je een 3x35A aansluiting wilt, die komt er niet spontaan. Dus liander heeft daar dan best wel een steek laten vallen. Waarschijnlijk hadden ze niet verwacht dat langdurig mensen heel veel gebruikten.

En ik lees in dat artikel dan projectontwikkelaar en bouwers zich niet aan plan houden. Waarom letten op isolatie en kierdichtheid als je met een warmtepomp al de EPC haalt. Zou de bouwer niet gewoon zijn gemiste punten op moeten lossen: isolatie herstellen, compleet maken of vervangen. Kierdichtheid verbeteren.
Het kost waarschijnlijk wel veel, maar hadden ze het maar beter moeten doen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
TWyk schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 08:32:

Verder verwacht ik wel dat een speciale mini hypotheek geïntroduceerd gaat worden waarvoor bijvoorbeeld de overheid zich garant kan stellen bij lage inkomems zodat iedereen de kans krijgt om de komende 15 jaar over te stappen.
Waarom? De huizen zijn in de meeste gebieden de afgelopen decennia alleen maar meer waard geworden. In Amsterdam waardestijgingen van tientallen procenten per jaar. Als huiseigenaar moet je de overwaarde dan maar niet gebruiken voor een boot of luxe vakanties en niet op kosten van de belastingbetaler (subsidies) ook nog eens je huisje laten verbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyberMania op 23-06-2018 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Suicyder schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:33:
[...]

Een van de problemen die we als Nederland hebben is dat we afgesproken hebben de uitstoot x% naar beneden te gaan brengen als lang. Echter waren onze huizen al beter geïsoleerd etc. dan in meeste landen, waardoor we meer moeite moeten gaan doen om die uitstootreductie te realiseren.
Ik denk dat je hier aardig van terug komt als je eens met een kritische blik bij woningen van voor 1990 een rondje gaat maken langs de kruipruimte, ruiten en zolder. Er zijn nog veel te veel woningen waar de afgelopen 20 jaar geen deugdelijke extra isolatie is aangebracht. Zowel in de koopsector als in de huursector. Voor die laatste zijn er al verplichtingen om oudere woningen fors te verduurzamen en zij je regelmatig dat hele blokken van nieuwe kozijnen, glas en daken worden voorzien.

Hier wat verderop hebben 3 jaar terug twee corpratie-flats van 8 hoog en 12 hoog zelfs nieuwe gemetselde zijgevels gekregen. De oude spouw uit 1970 was niet geschikt om voldoende te isoleren. Nu is de spouw een stuk breder en gevuld met isolatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Desmoerick schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:11:
[...]

Ik vermoed dat hier geen rekening is gehouden met het feit dat de oost Europese landen een veel hogere uitstoot hadden dan ons. Als voorbeeld, ze zijn van een vieze vervuilende bruinkoolcentrale naar een gascentrale gegaan. Dat lieverd procentueel enorm veel winst op, terwijl we in Nederland al veel gascentrales hadden en er dus minder makkelijk winst te boeken valt. Iets met appels en peren...
Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen (of ik heb het niet goed verwoord :)). De uitstoot per persoon was in NL in 1990 al veel hoger dan in die landen en toch hebben die landen het meer terug kunnen brengen dan wij.

Dus in 1990 deden die landen het beter dan Nederland en toch hebben ze het nog meer terug weten te dringen dan wij. Echt appels met appels.

Het volgende excuus wordt dan misschien dat wij economisch veel harder gegroeid zijn. Maar een land als Roemenië die de CO2 met bijna 49% heeft terug gebracht (en die in 1990 al de helft van ons had!) is over die periode met zn GDP gegroeid met 395%. Wij wisten de CO2 met 10% terug te dringen met eenGDP groei van 175%.

Bulgarije had een vergelijkbare groei van het GDP als wij (169%), verbruikte in 1990 al 20% minder CO2 per inwoner dan wij en heeft het nog met 33% verder weten te reduceren.

Echt, ondanks alle populistische geluiden over het beste jongetje van de klas. Op milieugebied zijn we al lang een voortijdig schoolverlater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
CyberMania schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 07:46:
[...]
Waarom? De huizen zijn in de meeste gebieden de afgelopen decennia alleen maar meer waard geworden. In Amsterdam waardestijgingen van tientallen procenten per jaar. Als huiseigenaar moet je de overwaarde dan maar niet gebruiken voor een boot of luxe vakanties en niet op kosten van de belastingbetaler (subsidies) ook nog eens je huisje laten verbouwen.
Bijvoorbeeld jonge mensen die met een huis gekocht hebben geen overwaarde en bovendien zouden in de komende 5 jaar na de klimaatwetenschappers de waarde van huizen op gas kunnen stagneren of zelfs iets dalen van de huidige top waardoor er nog meer huiseigenaren bij komen zonder significante overwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
[...]

Niet iedereen woont in 020, echt waar. En niet overal zijn de huizenprijzen fors gestegen. En volgens mij is het niet echt handig om je overwaarde voor ietd te gebruiken, voor zover het al mogelijk zou zijn.
Een duurzaamheidslening is zo gek nog niet, en daar mag de overheid best wel wat aan meebetalen in de vorm van zeer lage rentes (<1%). Zo wordt het voor bijna iedereen betaalbaar.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:17
emnich schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:16:
[...]

Dan heb je mijn bericht niet goed gelezen (of ik heb het niet goed verwoord :)). De uitstoot per persoon was in NL in 1990 al veel hoger dan in die landen en toch hebben die landen het meer terug kunnen brengen dan wij.

Dus in 1990 deden die landen het beter dan Nederland en toch hebben ze het nog meer terug weten te dringen dan wij. Echt appels met appels.

Het volgende excuus wordt dan misschien dat wij economisch veel harder gegroeid zijn. Maar een land als Roemenië die de CO2 met bijna 49% heeft terug gebracht (en die in 1990 al de helft van ons had!) is over die periode met zn GDP gegroeid met 395%. Wij wisten de CO2 met 10% terug te dringen met eenGDP groei van 175%.

Bulgarije had een vergelijkbare groei van het GDP als wij (169%), verbruikte in 1990 al 20% minder CO2 per inwoner dan wij en heeft het nog met 33% verder weten te reduceren.

Echt, ondanks alle populistische geluiden over het beste jongetje van de klas. Op milieugebied zijn we al lang een voortijdig schoolverlater...
Qua eisen aan woningbouw staan we wel beter dan de zuideuropese landen. Het probleem dat we hier hebben is de zesjes cultuur: het moet net aan de norm voldoen en dan is het goed. Als je dan net niet aan de norm voldoet pas je niks aan, nee dan leg je 2 tot 4 zonnepaneeltjes.
Als er dan een nieuw bouwbesluit wordt aangekondigd weten we niet hoe snel we nog een vergunning met het oude besluit kunnen krijgen, want minder isoleren is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
_JGC_ schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:12:
[...]

Qua eisen aan woningbouw staan we wel beter dan de zuideuropese landen. Het probleem dat we hier hebben is de zesjes cultuur: het moet net aan de norm voldoen en dan is het goed. Als je dan net niet aan de norm voldoet pas je niks aan, nee dan leg je 2 tot 4 zonnepaneeltjes.
Als er dan een nieuw bouwbesluit wordt aangekondigd weten we niet hoe snel we nog een vergunning met het oude besluit kunnen krijgen, want minder isoleren is goedkoper.
Qua eisen aan nieuwbouw heb je redelijk gelijk. En die zonnepaneeltjes tellen inmiddels niet meer zo zwaar mee, gelukkig.

Maar Nederland kent een cultuur van oudbouw eeuwig overeind houden. En investeren in zaken die niet zichtbaar zijn als het werk klaar is? Nee liever een nieuwe keuken of badkamer.

Het gros van wat pakweg voor 1980-1990 gebouwd is, is dramatisch onzuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:06:
[...]
Het gros van wat pakweg voor 1980-1990 gebouwd is, is dramatisch onzuinig.
Valt mee hoor.
Tussenwoning 1986 en energierekening is voor de energieleverancier (23 euro pm)

Na 18.000 euro investering in zonnepanelen, L/W Wp, naisolatie schuindak binnenzijde, vloerverwarming 3 verd., doorstroomverwarmer 3-fase, RVS buffervat 450 ltr met hygienespiraal, Grohe red, douchwtw, ventilatiewtw
Verspreid over 5 jaar

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2018 11:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
emnich schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 08:16:
[...]

Klinkt allemaal erg plausibel, maar ik zou graag een bron van al jouw cijfers willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Valt mee hoor.

Na 18.000 euro investering in zonnepanelen, L/W Wp, naisolatie schuindak binnenzijde, vloerverwarming 3 verd., doorstroomverwarmer 3-fase, RVS buffervat 450 ltr met hygienespiraal, Grohe red, douchwtw, ventilatiewtw
Verspreid over 5 jaar
Uitzonderingen zijn uiteraard makkelijk te vinden, zeker onder hen die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn.

Kijk eens rond op Funda naar de foto's van zolders, en je ziet dat er vaak weinig aan na-isolatie is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Valt mee hoor.
Tussenwoning 1935 en een verwachte energierekening van € 45,- p/m. Ik betaal nu nog netjes het voorschotbedrag van de vorige bewoners van € 125,- dus dat wordt een leuk kerst extraatje. Investering tot nu toe €11000 in spouw- en dakisolatie, deels vervanging enkel en dubbelglas door HR++ en 21 zonnepanelen verdeeld over NO en ZW. Nu nog een WP + WP boiler en ik ben klaar :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Desmoerick schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:18:
[...]

Klinkt allemaal erg plausibel, maar ik zou graag een bron van al jouw cijfers willen zien.
Er zijn genoeg sites te vinden met die informatie, waaronder Wikipedia. Maar op mijn mobiel kan ik die link niet kopiëren. Hier is er nog een
https://data.worldbank.or...EN.ATM.CO2E.PC?start=1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
emnich schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Er zijn genoeg sites te vinden met die informatie, waaronder Wikipedia. Maar op mijn mobiel kan ik die link niet kopiëren. Hier is er nog een
https://data.worldbank.or...EN.ATM.CO2E.PC?start=1990
Ik vraag hier expliciet na want er wordt wat heen en weer gesmeten met cijfers en ik weet niet meer wat waar is. Enkele voorbeelden: Vereniging eigen huis beweert in hun laatste uitgave dat onze huishoudens verantwoordelijk zijn voor 15% van alle CO2 uitstoot in NL. Gisteren op het nieuws is dat ineens nog maar 7% terwijl in het programma “Doe maar duurzaam” werd gesproken over 30%! Ik krijg steeds meer het gevoel dat de cijfers zwaar gemanipuleerd worden om bepaalde doelen te bereiken. Wij hebben iig zoveel mogelijk aan ons huis gedaan waar onze prachtige regering weinig tot geen invloed op heeft of gaat krijgen. Zwaar onbetrouwbare mensen.

Oh ja, en Wikipedia is een zwaar onbetrouwbare bron. Nooit gebruiken om feiten te onderbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Desmoerick op 23-06-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
[...]

Als je net een paar jaar in een huis zit en niet wilt verhuizen heb je natuurlijk geen reet aan die stijging. Onze woz waarde stijgt als een malle maar daar kunnen we helemaal niets mee. Dit is echt een verkeerde voorstelling van zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
D-e-n schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:48:
[...]

Als je net een paar jaar in een huis zit en niet wilt verhuizen heb je natuurlijk geen reet aan die stijging. Onze woz waarde stijgt als een malle maar daar kunnen we helemaal niets mee. Dit is echt een verkeerde voorstelling van zaken
Niet teveel van aantrekken. De uitspraak "overwaarde niet gebruiken voor een auto of boot" laat zien dat zijn kennis van de woning- en hypotheekmarkt is blijven hangen in de jaren negentig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
Desmoerick schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:41:
[...]

Ik vraag hier expliciet na want er wordt wat heen en weer gesmeten met cijfers en ik weet niet meer wat waar is. Enkele voorbeelden: Vereniging eigen huis beweert in hun laatste uitgave dat onze huishoudens verantwoordelijk zijn voor 15% van alle CO2 uitstoot in NL. Gisteren op het nieuws is dat ineens nog maar 7% terwijl in het programma “Doe maar duurzaam” werd gesproken over 30%! Ik krijg steeds meer het gevoel dat de cijfers zwaar gemanipuleerd worden om bepaalde doelen te bereiken. Wij hebben iig zoveel mogelijk aan ons huis gedaan waar onze prachtige regering weinig tot geen invloed op heeft of gaat krijgen. Zwaar onbetrouwbare mensen.

Oh ja, en Wikipedia is een zwaar onbetrouwbare bron. Nooit gebruiken om feiten te onderbouwen.
De beste cijfers over de CO2 uitstoot in Nederland vind je hier:
https://opendata.cbs.nl/s...et/83300ned/table?dl=3D8C

In 2016 waren particuliere huishoudens en particulieren dus verantwoordelijk voor ruim 26% van de CO2 uitstoot.

Waarschijnlijk is er verwarring met betrekking tot totale energiegebruik of alleen elektriciteitsgebruik of gaan sommige cijfers niet over het totale uitstoot van particuliere huishoudens maar alleen over het elektriciteitsgebruik van huizen of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Eerste voorstellen "klimaattafel Samsom":

a) Binnen 12 jaar energiebelasting gas +75%
vaste extra teruggaaf € 81 (2019?) ter compensatie kleinverbruikers gas
b) energiebelasting stroom omlaag met € 0,065/kWh

Algemeene teruggaaf energiebelasting 2019: € 311 (nu nog € 373)
en daarna verder dalend?
=====
De 75% stijging EB gas binnen 12 jaar lijkt mij eigenlijk vrij laag om alternatieve
elektrische verwarming (wp etc.) snel attractiever te maken.

Zeker als de pv-salderingsregeling door de volgens mij onwerkbare "terugleversubsidie"
wordt vervangen. Waarom geen simpele invoervergoeding per kWh?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Omdat je een invoervergoeding per kWh afspreekt. De subsidie kun je limiteren tot bijv. 40 miljoen, of 0 euro als je er geen zin meer in hebt. En iedereen maar hopen dat zijn kWh's erin vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bezuiniger Werk je bij de overheid? - De terugleversubsidie is volstrekt onnodige
inefficiënte overheidsbemoeienis en niet doelleidend. In Duitsland (en andere europeese landen) bestaat al jaren lang de invoervergoeding voor pv etc..
en worden deze "kosten" van de energietransitie op deze manier op alle stroomverbruikers
omgelegd. De overheid stelt alleen nog per jaar de invoervergoeding vast
(wordt natuurliijk steeds lager). - Maar ik begrijp het langzaam: Nederland = subsidieland
met de bijbehorende entourage(bureaucratie) aka overheidsinstanties en subsidieadviseurs.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Overheid? Nee.

Deze PV loterij is inderdaad compleet overbodig. Waarom loterij: nou straks mag iedereen een lootje trekken en hopen dat zijn installatie de jackpot wint. Of hopen dat de kas niet leeg is, afhankelijk van de opzet. Het is een van de meest onzinnige ideeën die ze hebben, want niemand gaat op deze basis investeren. Het is niet voor niets dat bedrijven nu van de overheid in het milieu overleg keiharde garanties eisen voordat ze gaan investeren. Ik geef ze groot gelijk, want het is duidelijk dat de overheid op dit moment alleen maar ad-hoc beslissingen aan het nemen is en geen plan heeft voor de toekomst.

Ik snap het gezien vanuit Den Haag allemaal best: een of andere ambtenaar heeft van zijn minister een budget gekregen, en als hij er overheen gaat wordt de minister (of erger: hijzelf) gekielhaald. Maar we lopen nu al achteraan in Europa qua milieu. En het wordt niet beter op deze manier. Ik ben bang dat het op een gegeven moment echt veel gaat kosten om een inhaalslag te maken, en dan zeggen we: hadden we maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zolang salderen nog bestaan dadelijk heb ik zo'n 1500kWh te besteden. Een L/W WP of WP boiler ga ik dit jaar nog niet in huis hebben. De vraag is dus of er alternatieve elektrische verwarmingsbronnen zijn die ik voor weinig geld en non-destructief kan toepassen om mijn elektra overschot toch te kunnen gebruiken voor verwarmen van mijn woonkamer. Dat het onzuiniger is is dan zo, dat gaat volgend jaar opgelost worden met een WP. Weet iemand bijvoorbeeld een L/L WP die ik neer kan zetten in de woonkamer waarbij ik de luchtinvoer uit een klein klapraampje kan hangen?

Of anders toch maar een simpele 2kW elektrische verwarming kopen totdat de WP installatie er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

CurlyMo schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 19:50:
Zolang salderen nog bestaan dadelijk heb ik zo'n 1500kWh te besteden. Een L/W WP of WP boiler ga ik dit jaar nog niet in huis hebben. De vraag is dus of er alternatieve elektrische verwarmingsbronnen zijn die ik voor weinig geld en non-destructief kan toepassen om mijn elektra overschot toch te kunnen gebruiken voor verwarmen van mijn woonkamer. Dat het onzuiniger is is dan zo, dat gaat volgend jaar opgelost worden met een WP. Weet iemand bijvoorbeeld een L/L WP die ik neer kan zetten in de woonkamer waarbij ik de luchtinvoer uit een klein klapraampje kan hangen?

Of anders toch maar een simpele 2kW elektrische verwarming kopen totdat de WP installatie er is?
Als in 2020 (nog 1,5 jaar) salderen wordt afgeschaft, heb je absoluut geen zgn. "overschot" meer (helaas)
die je, hoe dan ook, anders zou kunnen gebruiken. - In de winter betaal je gewoon de
dan geldende kWh prijs van je energieleverancier. - Voor je teruglevering ben je afhankelijk van de
zgn. terugleversubsidie (met plafond!?). Plafond bereikt? = vermoedelijk geen subsidie.
YMMV

P.S.: Ga liever direct voor energiebesparing en natuurlijk een wp :+ .
Komende winter elektrisch kacheltje á € 25,-?
Wat is je invoedingstarief (aka kolenfooi) en wat je verbruikstarief?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 23-06-2018 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dunklefaser schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 20:02:
[...]

Als in 2020 (nog 1,5 jaar) salderen wordt afgeschaft, heb je absoluut geen zgn. "overschot" meer (helaas)
die je, hoe dan ook, anders zou kunnen gebruiken. - In de winter betaal je gewoon de
dan geldende kWh prijs van je energieleverancier. - Voor je teruglevering ben je afhankelijk van de
zgn. terugleversubsidie (met plafond!?). Plafond bereikt? = vermoedelijk geen subsidie.
YMMV
Daarom zegt ik toch: "Zolang het nog bestaat". Oftewel, ik kan nog 2 jaar salderen. Hoe kan ik dat het beste doen zonder WP. Toch maar een elektrische convector verwarming of beter een infrarood paneel? Zolang het onder de € 200 kan schiet dat tijdelijk wel op.

Zo'n ding bijvoorbeeld:
Infrarood verwarming met thermostaatregelaar 1400 W. Kost me € 236,90. Als ik daar mijn woonkamer voldoende mee kan verwarmen in de mildere dagen, dan scheelt me dan zo'n 500 á 600 m3 gas p/j. Wat voor 2 jaar zo'n € 600,- is. Elektra heb ik over, dus met salderen kom ik er tot 2020 mee uit. Dan kan ik over 2 jaar aan de L/L of L/W WP voor het hele huis en heb ik deze voor incidentele bijverwarming.

[ Voor 25% gewijzigd door CurlyMo op 23-06-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
@CurlyMo

Ik heb een warmtepompboiler besteld om ons overschot te verminderen en zonnestroom direct overdag te kunnen gebruiken (interessant van 2020) en gasverbruik/rekening te verminderen. Ik verwacht dat de aanschaf subsidie daarop ongunstiger gaat worden.

Overigens heb ik pas 2 maanden zonnepanelen en begon mijn jaarcontract op 1 november 2017 dus het eerste jaar heb ik nog geen overschot.

Als salderen gebleven was tot 2023 had ik volgend jaar een L/W warmtepomp voor verwarming van het huis genomen. Nu wacht ik toch maar even af voor er vloerverwarming komt op elke etage voor warmtepomp... Ons gasverbruik is redelijk bescheiden met zo`n 1200 m3 incl SWW dus verhoging van de gasprijs raakt ons niet zo.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
busscherski schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:22:
@CurlyMo

Ik heb een warmtepompboiler besteld om ons overschot te verminderen en zonnestroom direct overdag te kunnen gebruiken (interessant van 2020) en gasverbruik/rekening te verminderen.
Die WP (Boiler) komt er hier ook wel, maar ik heb nu al overschot voordat dat ding er is. Dus ik kan mijn gasverbruik nu al verlagen door elektrisch te verwarmen. Daarom dacht ik bijvoorbeeld aan een infrarood paneel. Die is ook nuttig om later een andere ruimte kort te verwarmen. Bijvoorbeeld, uurtje in een kantoortje op zolder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@CurlyMo als het 500m3 bespaart, dan kost dat bij een COP van 1 toch ca. 4000 KWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@blissard Nee, dat kun je niet zo makkelijk stellen. Met een infraroodpaneel verwarm je heel lokaal dus je hoeft niet precies dezelfde hoeveelheid warmte te genereren.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik ken de theorie, maar uiteindelijk voeg je minder warmte toe in je woning. Hoe comfortabel dat is, is erg afhankelijk van het gebruik van je woning. Als je er een boven de bank hangt en je zit daar de hele avond, dan zal dat prima gaan. Ben je iets mobieler dan dat, dan heb je meer aan een verwarmde ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
blissard schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:41:
Ik ken de theorie, maar uiteindelijk voeg je minder warmte toe in je woning. Hoe comfortabel dat is, is erg afhankelijk van het gebruik van je woning. Als je er een boven de bank hangt en je zit daar de hele avond, dan zal dat prima gaan. Ben je iets mobieler dan dat, dan heb je meer aan een verwarmde ruimte.
We verwarmen alleen de woonkamer, dus erg lokaal. Die warmte wil ik graag vervangen door iets anders lokaals totdat de WP er is. Daarom dacht ik aan een infrarood paneel of een elektrische convector radiator. Dat het 2000kWh kost maakt niet uit, want dat heb ik toch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:17
Ik heb hier op de kinderkamer ook gewoon een Bestron elektrische ventilatorkachel. Die zet je aan met 2000W, is in 2 minuten warm en zodra je hem uitzet is het vrijwel meteen weer koud. Met CV kan ik dat niet voorelkaar krijgen. Niet om eventjes snel te verwarmen, maar ook niet zonder dat de woonkamer veel te warm wordt.
Kacheltje kostte 3 jaar geleden 5 euro bij de Kijkshop. 3 standen (ventilator, 1000W, 2000W), thermostaat en een tuimelschakelaar.

Verwarmen op de kinderkamer doe ik alleen tijdens omkleden en verschonen, als meneer in bed ligt hoeft de verwarming niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
_JGC_ schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:12:
Die zet je aan met 2000W, is in 2 minuten warm en zodra je hem uitzet is het vrijwel meteen weer koud. Met CV kan ik dat niet voorelkaar krijgen. Niet om eventjes snel te verwarmen, maar ook niet zonder dat de woonkamer veel te warm wordt.
Dat doel dus, maar dan iets geavanceerder. Dus wel lekker snel woonkamer opwarmen, maar wel met thermostaat. Dat hij dus bij 18 graden af slaat. Dan zet ik de CV thermostaat op 17,5 zodat wanneer de elektrische verwarming het niet bijhoudt de CV aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met veel interesse lees ik met jullie mee. Zelf probeer ik ook op alle wijzen te besparen op mijn gas en stroom verbruik. Nu kwam ik afgelopen week een interessant product tegen, namelijk het HONE daglichtenergiesysteem.

Het commerciële plaatje ziet er mijn inziens wel erg rooskleurig uit.. desniettemin willen ze wel praktijkvoorbeelden/ demonstraties aan mij laten zien.

"Met de prestaties van HONE 501TE kunt u tot wel 70% besparen op uw gasrekening en daarnaast tot wel 25% op uw elektriciteitsrekening."

Ik overweeg tot aanschaf over te gaan maar ben benieuwd naar jullie bevindingen. Te mooi om waar te zijn of..?

Edit: linkje naar product: https://www.solarcompleet.nl/hone/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2018 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik denk dat je het beste onafhankelijke reviews kan zoeken van dat HONE systeem, het klinkt mij een beetje te veel buzz:
Door middel van nanotechnologie weet het daglicht om te zetten in warm water en produceert het elektriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:34:
Ik overweeg tot aanschaf over te gaan maar ben benieuwd naar jullie bevindingen. Te mooi om waar te zijn of..?

De eerste melding van forum discussies vind ik van 2015 (elders dan hier op GoT). Daarbij is het volgens mij simpelweg zo dat als het zo geweldig was er wel veel meer over gediscussieerd was. Er is niks concreets over te vinden in de afgelopen drie jaar. Hier op tweakers ben jij de eerste die er over begint. Ik zou er dus niet aan beginnen.

Het is volgens mij simpelweg een hybride zonnepaneel (dus incl. zonnecollector). Echter zijn die dingen tergend duur en geven ze extra complexiteit. Ook die dingen zijn nooit aangeslagen bij de massa.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 24-06-2018 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Het ziet eruit als een zonnepaneel achter een zonnecollector. Het lijkt mij dat je rendement van je zonnepaneel dan helemaal naar ze grootje is maargoed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TWyk schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:33:
...
In 2016 waren particuliere huishoudens en particulieren dus verantwoordelijk voor ruim 26% van de CO2 uitstoot.
...
Het eerste kwartaal van 2018 is het aandeel van de huishoudens volgens het CBS 22,2% geweest, waarbij het eerste kwartaal natuurlijk sowieso een van de koudere en er wordt aangetekend dat dat specifieke kwartaal nog wat kouder was dan dat kwartaal gebruikelijk is.

Ik sta op het punt een traditionele CV-ketel te kopen.... We willen eventueel best wat geld investeren in duurzamere/gaslozere oplossingen, het hoeft zich ook niet noodzakelijk terug te verdienen, maar het zal lastig worden om de woning voldoende te renoveren terwijl die bewoond is, en dat is voor ons erg lastig. Daarnaast kunnen de totaalkosten ook behoorlijk oplopen, dat zou nu verhuizen naar een geschiktere woning aantrekkelijker maken.

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 24-06-2018 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:34:
Met veel interesse lees ik met jullie mee. Zelf probeer ik ook op alle wijzen te besparen op mijn gas en stroom verbruik. Nu kwam ik afgelopen week een interessant product tegen, namelijk het HONE daglichtenergiesysteem.

Het commerciële plaatje ziet er mijn inziens wel erg rooskleurig uit.. desniettemin willen ze wel praktijkvoorbeelden/ demonstraties aan mij laten zien.

"Met de prestaties van HONE 501TE kunt u tot wel 70% besparen op uw gasrekening en daarnaast tot wel 25% op uw elektriciteitsrekening."

Weinig info over efficientie van de cellen, grootte aan Wp enz ? Of zie ik het over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jim423 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:49:
Het ziet eruit als een zonnepaneel achter een zonnecollector. Het lijkt mij dat je rendement van je zonnepaneel dan helemaal naar ze grootje is maargoed.
Op hun website schrijven ze ook alleen maar dat de gas of olie besparing zo goed is, en enkel een keer 25% besparing op electriciteit.
Echter in de consumenten PDF: https://www.solarcompleet...NE-Brochure-Consument.pdf staat dat een 4-5 personen huishouden 5 units krijgen en dan 500 kWh besparen.
1 paneel is dan goed voor 100 kWh op jaarbasis. Dat zou iets van 115 Wattpeak zijn hooguit.

Voor de stroom hoef je het niet te doen lijkt het.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

begintmeta schreef op zondag 24 juni 2018 @ 01:00:
[...]

Ik sta op het punt een traditionele CV-ketel te kopen.... We willen eventueel best wat geld investeren in duurzamere/gaslozere oplossingen, het hoeft zich ook niet noodzakelijk terug te verdienen, maar het zal lastig worden om de woning voldoende te renoveren terwijl die bewoond is, en dat is voor ons erg lastig. Daarnaast kunnen de totaalkosten ook behoorlijk oplopen, dat zou nu verhuizen naar een geschiktere woning aantrekkelijker maken.
Het hangt ervanaf wat je precies wilt. Veel mensen denken bij een warmtepomp meteen aan een hele nieuwe vloer, vloerverwarming en/of LTV-radiatoren (en soms zelfs grondboring erbij). Dat is een complexe en soms ook kostbare operatie.

Als je daar geen zin in hebt is er ook altijd nog de mogelijkheid voor een lucht/lucht warmtepomp te gaan. Is meestal eenvoudig toe te passen zonder enorme aanpassingen. Voor warm water zul je dan wel iets anders moeten zoeken.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Verwijderd

Zit er nog steeds subsidie op?

Ik mis technische info en prijs om het te kunnen vergelijken met een losse zonneboiler en pv (zonnepanelen). Zelfs de afmetingen staan er niet bij. Wel nano blabla... Daaruit maak ik op dat het daar wel niet tegen kan concurreren...

Het lijkt me geen scam zoals de reduxion ecoliner, maar ook niet de beste investering.

Wil je het voor verwarming en warm water gebruiken? En in de winter gewoon via cv ketel?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
We betalen al jaren best wel hoge belasting op energie toch: waarom kan de overheid dat niet gebruiken voor reservepotje en daaruit voor iedereen de transitie te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nog even terugkomend op mijn elektrisch verwarmen verhaal tot er een WP is. Is dan simpelweg de conclusie dat iedere riante elektrische convector verwarming met thermostaat voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Waarom niet? Je hebt ook wandmodellen met ventilator, met app/timer, voor de convector te ondersteunen als je het snel warm wilt hebben. Ziet eruit als een L/L binnenunit alleen dan kleiner. Maar deze vragen zijn wel wat offtopic denk ik.
CyberMania schreef op zondag 24 juni 2018 @ 09:44:
We betalen al jaren best wel hoge belasting op energie toch: waarom kan de overheid dat niet gebruiken voor reservepotje en daaruit voor iedereen de transitie te betalen?
Dat geld is voor andere dingen gebruikt. En die paar jaar EB is nu niet genoeg meer om de transitie te betalen. Waarschijnlijk verwacht de overheid gewoon weinig weerstand van koopwoningbezitters met modaal tot hoog inkomen dus mag je het zelf oplossen.

[ Voor 53% gewijzigd door Jim423 op 24-06-2018 10:07 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 10:04:
Ziet eruit als een L/L binnenunit alleen dan kleiner. Maar deze vragen zijn wel wat offtopic denk ik.
Wat is dan wel het geschikte topic? Ik kon er geen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.Millenarian
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:38
Wij zijn met een 2 onder 1 kap woning bezig in Friesland en lopen tegen een aannemer op die het allemaal maar eng vind om bij ons een aardwarmtepomp te laten installeren, omdat er hier zo weinig ervaring mee is. Hij wil dan liever dat wij dan maar voor een lawaaiige lucht-waterwarmtepomp kiezen.
Wanneer Nederlandse installateurs het niet aankunnen of de expertise hebben, dan halen wij onze warmtepomp toch in Duitsland of Denemarken heb ik hem verteld. Bovendien zijn de prijzen er schappelijk genoeg om de extra reiskosten van te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@mr.Millenarian

Kan/mag de aannemer het in jouw geval opleveren zonder verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
busscherski schreef op maandag 25 juni 2018 @ 04:26:
@mr.Millenarian

Kan/mag de aannemer het in jouw geval opleveren zonder verwarming?
Ik denk het wel, ik laat ook een huis bouwen zonder installatie door een bouwer. De instalateur is in eigen beheer. Dat loopt wel parallel. Maar ik krijg ook een huis opgeleverd van de bouwer zonder installatie.

Wellicht zijn er nog eisen dat je er niet mag wonen zonder een installatie ?

Bijvoorbeeld dit: https://www.bewustnieuwbo...-waarmee-rekening-houden/

Een vaak onderschat probleem van casco oplevering is dat het huis bij de sleuteloverdracht nog niet voldoet aan alle eisen van het Bouwbesluit en de Omgevingsvergunning. Daar zult u vanaf dat moment zelf voor moeten zorgen. U mag er om die reden ook nog niet wonen. Dat mag pas als alle instanties, zoals Bouw- en Woningtoezicht, het huis hebben goedgekeurd. Bij afwijkingen van de Omgevingsvergunning moet u contact opnemen met uw gemeente om te bepalen of u een gewijzigde vergunning moet aanvragen.
Bij projectmatige nieuwbouw vervalt daarnaast de garantie op de onderdelen die u zelf realiseert. Doet u de badkamer zelf en heeft u later last van lekkages, dan kunt u geen verhaal halen bij de aannemer van de ruwbouw. Verder kunnen geldverstrekkers nadere eisen stellen aan het financieren van het afbouwwerk. Zij kunnen bijvoorbeeld eisen dat u van alle aangeschafte bouwmaterialen BTW-bonnen overlegt.

Bovenstaande impliceerd dat Woningtoezigt elk huis controleert, ook als een bouwer/ontwikkelaar het compleet oplevert.
Ik weet wel dat de gemeente controleur een paar keer is langsgeweest bij de palen en bewapening van de vloeren. Wellicht ook bij oplevering of water het doet, licht aan wil etc.

[ Voor 58% gewijzigd door jacovn op 25-06-2018 07:06 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 23 Laatste