Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Binnenmuur isolatie dmv cellenbeton

Pagina: 1
Acties:

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:02
Ivm met de onvermijdelijke overstap naar L/L waterpomp, ben ik opties aan het zoeken om mijn matig geïsoleerde jaren 70 hoekwoning na te isoleren.

Het dak hebben wel al jaren geleden van binnen goed geisoleerd en de beglazing is overal vervangen voor HR++. De keuken zit in een aanbouw met een plat dak, dat is koude gat. Daar gaat een deur in zodat die ruimte geen warmte opslokt van de woonkamer.

Omdat het grondwater hoog staat hebben veel woningen in mijn wijk last van schimmel op de binnenmuren afkomstig van de buitenmuren. Vaak een direct gevolg van na-isolatie door ingespoten piepschuimkorrels en het dicht plamuren van de ventilatie van de spouw.
Onze buitenmuur is ook na-geïsoleerd met deze korrels, maar wij zijn de enige! in de wijk met geen schimmel.

Omdat het desondanks de na-isolatie nog altijd een koude muur betreft wil ik die van binnenuit gaan isoleren. Buitenmuur isolatie gaat mij 10.000 euro of meer kosten. Ik wil geen rachelwerk met glaswol/pir en gips gaan aanbrengen want dat is vragen om vocht problemen maar een derde muur aanbrengen van cellenbeton blokken, er zitten ook geen ramen of duren in de muur dus dat scheelt. Het liefst zet ik de cellenbeton blokken deze strak tegen de huidige binnenmuur aan en laat ze afstuccen. Het gaat om een muur van 16 meter lang en 2.60 hoog.

Nu zijn er verschillende soorten cellenbetonblokken met verschillende soorten isolatiewaardes.
Hier een voorbeeld: https://www.livios.be/nl/...uren-zonder-koudebruggen/

of

https://www.gevelrenovati...ren-isoleren-langs-binnen

Hebben jullie nog tips of een betere optie?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 05:59
Heb je zoiets als https://www.woonwijzerwinkel.nl/ bij jullie in de regio? Wellicht daar eens informeren.

Gecko123 wijzigde deze reactie 21-06-2018 16:44 (17%)

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 07:21
quote:
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:39:
Ik wil geen rachelwerk met glaswol/pir en gips gaan aanbrengen want dat is vragen om vocht problemen maar een derde muur aanbrengen van cellenbeton blokken
Wat denk je dat er met de isolatiewaarde van je cellenbeton blokken gebeurt als je die strak tegen de muur zet en deze wordt inderdaad vochtig? Waarom niet een rachelwerk met de juiste folies?

• Cobb
Rachelwerk met folie is vragen om vochtproblemen en gips doet ook niet aanvoelen als een echte muur.
In heb weinig vocht problemen met de huidige muur, als ik daar toch cellenbeton aan toevoegen veranderd er niet zoveel aan de samenstelling. Ga ik lopen klooien met folie oid dan ben ik bang dat het niet goed uitpakt.

Cobb wijzigde deze reactie 21-06-2018 18:20 (52%)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23-04 19:22
quote:
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:18:
Rachelwerk met folie is vragen om vochtproblemen
Pardon?! Leg eens uit, ik ben erg benieuwd aangezien mijn huis ook op deze manier is geïsoleerd (zelf gedaan)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Regelwerk met polystyreen en gipsplaten of glaswol kan ook. Ytong blokken kan ook. laat je goed informeren
bij Bouwcenter of iets gelijks

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22-04 13:57
Is het nog een idee om de muur(en) te laten impregneren met vochtwerende vloeistof?
Hierna af laten smeren met vochtwerende stucklaag en dan pas een solatielaag.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08:28
Gips is overigens een prima muur. Je moet alleen niet die Gamma 9mm meuk halen, maar fatsoenlijke 12,5 of nog beter 15mm platen. Die hebben massa en stevigheid. Bij de betere bouwzaak kan je die gewoon bestellen. Bijkomend voordeel, ze voelen altijd warmer dan steen :)

Bij het toepassen van de juiste folie op de juiste manier verwerkt zullen er geen problemen ontstaan.

Is dit geen optie voor je? PIR platen direct afgewerkt met gips. Dit monteer je op rachelwerk en pur je aan de zijkanten af. Wederom het juiste folie gebruiken tegen vocht.

• storeman
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22:26
De juiste folies + rachelwerk en PIR/steenwol lijkt mij het juiste. Met cellenbeton lever je al snel 10cm in met minder isolatiewaarde. Ik zet meestal nog wel een spaanplaat achter de gipsplaat, zodat je een stevige muur krijgt waar je ook gewoon een schroef in kan draaien.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21:28
Ivm al het vocht zou ik altijd voor pir gaan hier ipv steenwol.

• leecher
quote:
Cobb schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 18:18:
Rachelwerk met folie is vragen om vochtproblemen en gips doet ook niet aanvoelen als een echte muur.
In heb weinig vocht problemen met de huidige muur, als ik daar toch cellenbeton aan toevoegen veranderd er niet zoveel aan de samenstelling. Ga ik lopen klooien met folie oid dan ben ik bang dat het niet goed uitpakt.
Je eigen logica gaat mank. Je bent bang voor vochtproblemen maar je wil een oplossing waarbij je 100% faalgarantie hebt mocht er inderdaad vocht tevoorschijn komen. Je geeft zelf al aan dat je de - enige- in de wijk bent die dat niet heeft. Veel kans op vocht + totale faal methode = weg isolatie waarde waar het je in de eerste instantie om te doen was. Heel de wereld en zijn moeder gebruikt bouwsystemen met folies maar dat trackrecord is blijkbaar niet goed genoeg voor de TS.

• _JGC_
  • Laatst online: 08:43
Vocht zit in warme lucht en condenseert op koude plekken. Hiervoor moet de plek koud genoeg zijn en de lucht genoeg vocht bevatten.
Dat je nu geen schimmel ziet kan 3 dingen betekenen:
- je spouw heeft geen koudebrug
- je ventileert genoeg
- je maakt de muur regelmatig schoon

Je kunt gewoon een voorzetwand met PIR isolatie en dampdichte folie plaatsen. De folie zorgt ervoor dat je warme lucht niet bij de koude muur komt (die muur wordt kouder door isolatie, goed afsluiten dus).

• Cobb
Ok, een goede voorzet wand met pir heeft dus toch de voorkeur. Bijkomend voordeel is dat ik deze zelf glad kan afwerken.
Zijn er nog voordelen tov rachelwerk of metalstud?

Nog een vraag over cellenbeton.

Als ik cellenbeton plaats strak tegen de muur kan ik de RC waarde ervan optellen bij die van mijn huidige muur met spouw?. Maar als ik een voorzetwand plaats wordt de huidige muur een stuk kouder en kan ik die er dus niet bij optellen?

Cobb wijzigde deze reactie 22-06-2018 11:38 (44%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik zou dan voor bijvoorbeeld Multipor gaan, toch een stevige muur, isolerend en waterafstotend: http://www.xella.nl/multi...e_isolatieplaten_5443.php

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Cobb
Precies dat multipor zocht ik. Dat ben ik een hele tijd geleden tegengekomen maar kon ik niet meer terug vinden. Dat is toch prima spul hiervoor en lijkt mij althans veel beter dan een voorzetwand.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-04 21:47

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

quote:
Cobb schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:35:

Nog een vraag over cellenbeton.

Als ik cellenbeton plaats strak tegen de muur kan ik de RC waarde ervan optellen bij die van mijn huidige muur met spouw?. Maar als ik een voorzetwand plaats wordt de huidige muur een stuk kouder en kan ik die er dus niet bij optellen?
Rc waarden mogen bij elkaar opgeteld worden, het staat immers voor "warmteweerstand", waar jij op zoek naar bent is een dauwpuntdiagram. dit geeft op basis van warmteweerstand (en dus de energiepenetratie in je constructie van de warme naar de koude zijde) het punt in de constructie weer waar condens op gaat treden.
Je kan dan een schets maken zoals deze:

Firestorm wijzigde deze reactie 22-06-2018 12:26 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:43
10cm Multipor doet Rd=2,22. Voor 8cm PIR zit je op Rd=3.45. Dat is de helft meer aan isolatie met dezelfde dikte (multipor smeer je af, PIR zet je 12,5mm gipsplaat voor).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23-04 20:26
Ikzelf zou voor Pir gaan, de muur ervoor (met dampscherm) zou ik maken van multiplex+ gipsplaat, dan heb je hele stevige wanden

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +1Henk 'm!

• leecher
quote:
arjants schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:42:
Ik zou dan voor bijvoorbeeld Multipor gaan, toch een stevige muur, isolerend en waterafstotend: http://www.xella.nl/multi...e_isolatieplaten_5443.php
"Ytong Multipor minerale isolatieplaten zijn uit en inwendig waterafstotend gemaakt."

Ok, interessant. Stel dat dat 100% waar is hoe ga je dit afwerken? Een willekeurige stucmortel of verf blijft dus niet plakken.

"Daarnaast zorgt het hoge aandeel gesloten, met lucht gevulde porien voor een groot materiaaloppervlak waardoor
condenswater kan worden opgenomen en capillair
getransporteerd. "

Ze zijn door & door waterafstotend maar er kan desondanks dus wel water worden opgenomen en worden getransporteerd door de blokken. Mocht er vocht verschijnen in de muur van de TS dan gaat dat net zo hard de blokken in en verdwijnt de isolatiewaarde.
quote:
[b][message=55613579,noline] Dat is toch prima spul hiervoor en lijkt mij althans veel beter dan een voorzetwand.
Als je een potentieel vochtprobleem bij jouw isolatie uitdaging probeert te voorkomen met een superporeus materiaal ga je letterlijk en figuurlijk van een koude kermis thuiskomen.

• Cobb
@cyberstalker Jij hebt ervaring met 8 cm multipor heb jij nog tips of zaken waaraan gedacht moet worden?

@ iedereen

Wat vinden jullie van dit materiaal voor een binnen isolatie?
https://www.isovlas.nl/

Isovlas Bouwisolatie is er in PL en PN

Isovlas PL en PN hebben een ongeëvenaarde temperatuurdempingsfactor, dus warmteopslagcapaciteit. In de zomer kan dit, bij een temperatuur van 30˚C buiten, resulteren in een binnentemperatuur van circa 23˚C (met minerale wol is dat circa 28˚C). In de winter geldt het omgekeerde: bij -5˚C blijft het met Isovlas PL binnen 21˚C, waar het met minerale wol 19˚C wordt. Door alles met Isovlas te isoleren of na te isoleren schep je een comfortabel binnenklimaat. Isovlas als (na)isolatie is dus even logisch als geniaal, ook in het licht van het Bouwbesluit.

Biobased • De beste temperatuurregulatie • Winterwarm, zomerkoel • De beste geluidsisolatie • De beste vochtregulatie • Sterk brandvertragend • Stootvaste, afwasbare onderplaat • Positieve CO2 balans • Ook op maat

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Veel marketingblabla. Op hun site is de lambda-waarde al niet te vinden. Dat is het criteria voor isolatie. Ik kom op deze site: http://www.ekbouwadvies.nl/tabellen/lambda.asp en https://www.eco-logisch.n...120cm-pallet-Rd-2,63-7385 op 0,035-0,038. Aan de onderkant qua waarde t.o.v. basis glas/steenwol. Wil je niet teveel ruimte kwijt, dan kom je al snel in de PIR-panelen uit (Lambda-waarde 0,023). Hoe lager hoe beter.
10 cm vlas doet ca. Rd=2,63
10 cm PIR doet ca. Rd=4,35 Een aanmerkelijk verschil bij dezelfde dikte.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ATS
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23-04 05:22
Ik kwam ook dit spul tegen: https://www.isodiscount.nl/
Dit zijn dekens van folies waarmee je, volgens specs, op R=6.1 kan uitkomen bij 25mm dikte. Daar komt natuurlijk nog wel afwerk bij. Ik heb er mijn twijfels bij, maar wellicht is hier ervaring? Wat ik ook tegenkwam is Bluedec. Schijnt met aerogel te werken en heeft een bizar lage lambda (ok, nog niet zo laag als die vacuümpanelen, maar die zijn niet te betalen en niet te verwerken).

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Cobb
O ja bluedec. Dat zag ik wel zitten als dunne isolatie laag voor droogbouw vloerverwarming.
http://www.bluedec.nl/

Maar ga denk ik voor dit systeem als we al het geld eindelijk bijelkaar hebben:
https://www.droogbouw-vloerverwarming.nl/neo20-nl-home.html
Geringe opbouwhoogte van slechts 20 mm en er kan laminaat direct overheen worden gelegd.
(hier in de buurt wordt nog lekker gevreesd en weggelegd in ongeisoleerde vloeren..makkelijk verdienen voor de aannemertjes, maar ongeschikt voor LTV)

En voor wat betreft de pir platen, kan dit strak tegen de huidige wand aan gelegd worden of moet daar een paar cm lucht tussen zitten?
Ik neem ook aan dat mes/groef platen de voorkeur tov platen die je strak tegen elkaar aan drukt. Het prijsverschil is echter wel aanzienlijk tussen die twee...

Cobb wijzigde deze reactie 08-01-2019 16:11 (31%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True