Ik vermoed dat je een paar dingen (termen) door elkaar haalt.Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:51:
Ik las vandaag over de mogelijk om een Pi-Hole gebruik te laten maken van Secure DNS, zodat je met android apparaten via Private DNS gebruik kunt maken van je Pi-Hole. Weet iemand hier een goede complete handleiding voor, die voor een relatieve leek te gebruiken is?
- om met android van pi-hole gebruik te kunnen maken zijn er twee mogelijk heden, beide gedocumenteerd op de pi-hole docs site: wireguard of openVPN
Verder is de aanbeveling van het pi-hole development team om pihole zelf gebruik te laten maken van unbound als upstream, handleiding hier, omdat je niet wil dat één provider (cloudflare, google, apple, ...) alle queries ziet (dus de domains die jij bezoekt). Door unbound te gebruiken, voorbeeld, weet tweakers dat jij tweakers bezoekt, maar ze hebben géén idee wat je verder nog doet. Wanneer je cloudflared (secure dns - ook gedocumenteerd) als upstream gebruikt hebben ze de mogelijkheid om een overzicht op te bouwen van alle domains die je bezoekt.
Ik verwacht een reply/comment met de privacy statement van cloudflare (ze verzamelen géén data), leuk, tot er weer één of ander misloopt, en je profiel toch op straat ligt...