Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30
@RodeStabilo Je hebt die optie toch?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bedoel je daarmee je suggestie om een oudere versie terug te zetten of een leeg wachtwoord in te stellen?

In de nieuwe interface zit geen vinkje om de graphs niet ingelogged te laten zien, anders zou de vraag er niet zijn vanuit de community :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@RodeStabilo Inderdaad. Je wordt niet gedwongen om op update te klikken. Het staat je vrij te forken en alleen te mergen wat jij wilt zien. Het staat je vrij zelf eraan te sleutelen.

De feature request heb ik gezien. Als er 1 vote van jou is dan is er dus nog iemand die daar graag tijd in geinvesteerd ziet.
(Nu is de request pas een aantal uren oud, dus wellicht loopt dat nog iets op.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNeNXhp4m7LHMEK4pkt69TzNf6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pUpayoZVyw7xPZdu3CbeMiEN.png?f=user_large

Maargoed, ik denk dat je er meer mee bereikt als je de devs daar gaat vertellen dat je niet in hun kulverhaal trapt en het graag anders ziet omdat er volgens jou maar heel weinig mensen besluiten externe toegang te configureren.

Een discussie met mij werpt geen vruchten af, ik kijk ernaar vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar en zie nul issues. Hooguit een klein ongemak voor jou omdat je nu even op inloggen moet klikken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
@Raymond P Heb me net geregistreerd op hun discourse forum. Helaas mogen nieuwe leden niet een feature request upvoten of reageren in die topics, aangezien ik op andere plekken dat wel kan

Lekker hoor :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@RodeStabilo Jeetje wat een negativiteit. Het antwoord wat je gehad hebt verklaart hopelijk waarom het een slecht idee is om compleet nieuwe accounts totale vrijheid te geven.
Als de fuzzy logic door heeft dat je geen bot bent zal je wat meer kunnen.

Zie het als de prijs die je betaalt voor gratis software zodat het groepje mensen hun vrije tijd kunnen besteden hoe zij willen ipv verplicht community manager / moderator spelen.

Je hebt bij het lezen van de manual een open uitnodiging gehad om actief/passief bij te dragen aan de ontwikkeling, dat je daar nu pas mee start legt imho de fout bij jou.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Prima, let's agree to disagree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Pi-Hole werkt zeer goed als DHCP server. Nu wil ik ook Unbound configureren maar blijf tegen foutmeldingen aanlopen. Heb de gehele config maar weer teruggedraaid 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50
Beun schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:52:
Pi-Hole werkt zeer goed als DHCP server. Nu wil ik ook Unbound configureren maar blijf tegen foutmeldingen aanlopen. Heb de gehele config maar weer teruggedraaid 😅
en wat is nu je vraag? :+ Als je wil dat wij even mee kijken / denken is het wellicht handig om de errors te melden in een code block?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 09:39

Ryan1981

Je ne sais pas

Hoi Allemaal,

Een advies vraagje voor dat ik mijn netwerk platleg :P

Ik heb op dit moment een NUC die 24/7 aan staat via 1000mbps kabel direct naast mijn KPN modem. Op deze nuc draait windows 10 home.

Nu zag ik dit voorbijkomen tijdens mijn zoektocht:

https://github.com/DesktopECHO/Pi-Hole-for-WSL1/

En dit leek mij een mooie oplossing (als het werkt op windows 10 home).

Heeft iemand ervaring met deze oplossing?

Ik heb 0 ervaring met dns gerelateerde zaken, dus mijn hoofdvraag is, zou dit moeten werken voor mijn netwerk.

Klopt het dat ik als ik dit draai ik op elk apparaat als DNS het IP van mijn NUC moet invoeren?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
@Ryan1981 Mijn ervaring met WSL is beperkt, daar kan ik niet mee helpen.

Wat betreft het configureren: dat ligt aan (de mogelijkheden van) je DHCP server.
DHCP option 6 is een tool om DNS servers mee te geven bij een lease, een client is niet verplicht die suggesties te gebruiken.
Bij de 'all-in-one' apparaten die providers leveren zie je tegenwoordig dat je die mogelijkheid tot configureren niet hebt.
(Upstream is bij de Experiabox de 2e en 3e DNS server hardcoded.)

Waar het op neer komt is dat je mogelijk alle apparaten moet configureren om gebruik te maken van Pi-Hole.
Of je gebruikt een alternatieve DHCP server (note: there can be only one). Pi-Hole kan die functie vervullen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Raymond P schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:58:

Wat betreft het configureren: dat ligt aan (de mogelijkheden) van je DHCP server.
DHCP option 6 is een tool om DNS servers mee te geven bij een lease, een client is niet verplicht die suggesties te gebruiken.
Bij de 'all-in-one' apparaten die providers leveren zie je tegenwoordig dat je die mogelijkheid tot configureren niet hebt.

Waar het op neer komt is dat je mogelijk alle apparaten moet configureren om gebruik te maken van Pi-Hole.
Of je gebruikt een alternatieve DHCP server (note: there can be only one). Pi-Hole kan die functie vervullen.
Ik vind het op zich wel fijn dat ik de DNS zelf invul, maar sommige apparaten zouden dit idd misschien niet ondersteunen. Iig bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Webgnome schreef op woensdag 7 september 2022 @ 12:46:
[...]

en wat is nu je vraag? :+ Als je wil dat wij even mee kijken / denken is het wellicht handig om de errors te melden in een code block?
Haha je hebt gelijk. Ik moest gewoon even de frustratie van mij af typen 😅
Mocht ik de boel zo weer installeren dan zal ik de logbestanden hier plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Beun , ik vermoed dat je tegen dezelfde problemen als vele andere bent aangelopen.
Nadat je de instructies vd Unbound gids hebt gevolgd, controleer onderstaande:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-10 01:32
@beun en @deHakkelaar

Voor mezelf heb ik unbound zo gedocumenteerd om te installeren,

Unbound installeren naast pihole
sudo apt install unbound -y
wget -O root.hints https://www.internic.net/domain/named.root
cat root.hints
sudo mv root.hints /var/lib/unbound/

Maak een file:
/etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf

met deze inhoud tussen de lijnen:
num-threads 4 veranderen #dokumentatie https://www.nlnetlabs.nl/...n/unbound/howto-optimise/
en die inhoud is:
server:
# If no logfile is specified, syslog is used
# logfile: "/var/log/unbound/unbound.log"
verbosity: 0

interface: 127.0.0.1
port: 5335
do-ip4: yes
do-udp: yes
do-tcp: yes

# May be set to yes if you have IPv6 connectivity
do-ip6: no

# You want to leave this to no unless you have *native* IPv6. With 6to4 and
# Terredo tunnels your web browser should favor IPv4 for the same reasons
prefer-ip6: no

# Use this only when you downloaded the list of primary root servers!
# If you use the default dns-root-data package, unbound will find it automatically
#root-hints: "/var/lib/unbound/root.hints"

# Trust glue only if it is within the server's authority
harden-glue: yes

# Require DNSSEC data for trust-anchored zones, if such data is absent, the zone becomes BOGUS
harden-dnssec-stripped: yes

# Don't use Capitalization randomization as it known to cause DNSSEC issues sometimes
# see https://discourse.pi-hole...by-or-dnscrypt-proxy/9378 for further details
use-caps-for-id: no

# Reduce EDNS reassembly buffer size.
# IP fragmentation is unreliable on the Internet today, and can cause
# transmission failures when large DNS messages are sent via UDP. Even
# when fragmentation does work, it may not be secure; it is theoretically
# possible to spoof parts of a fragmented DNS message, without easy
# detection at the receiving end. Recently, there was an excellent study
# >>> Defragmenting DNS - Determining the optimal maximum UDP response size for DNS <<<
# by Axel Koolhaas, and Tjeerd Slokker (https://indico.dns-oarc.net/event/36/contributions/776/)
# in collaboration with NLnet Labs explored DNS using real world data from the
# the RIPE Atlas probes and the researchers suggested different values for
# IPv4 and IPv6 and in different scenarios. They advise that servers should
# be configured to limit DNS messages sent over UDP to a size that will not
# trigger fragmentation on typical network links. DNS servers can switch
# from UDP to TCP when a DNS response is too big to fit in this limited
# buffer size. This value has also been suggested in DNS Flag Day 2020.
edns-buffer-size: 1232

# Perform prefetching of close to expired message cache entries
# This only applies to domains that have been frequently queried
prefetch: yes

# One thread should be sufficient, can be increased on beefy machines. In reality for most users running on small networks or on a single machine, it should be unnecessary to seek performance enhancement by increasing num-threads above 1.
num-threads: 1

# Ensure kernel buffer is large enough to not lose messages in traffic spikes
so-rcvbuf: 1m

# Ensure privacy of local IP ranges
private-address: 192.168.0.0/16
private-address: 169.254.0.0/16
private-address: 172.16.0.0/12
private-address: 10.0.0.0/8
private-address: fd00::/8
private-address: fe80::/10
dan via pihole dashboard >> settings >> DNS
rechts onder upstream DNS, bij Custom 1 (IPv4):
127.0.0.1#5335
en de rest uit vinken, peace of cake :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
dss58 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:34:
code:
1
2
3
wget -O root.hints https://www.internic.net/domain/named.root
cat root.hints
sudo mv root.hints /var/lib/unbound/
De handelingen met de root.hints appart downen en moven naar /var/lib/unbound/ is overbodig en al een paar keer hier uitgelegd.
Die root.hints worden al meegeinstalleerd met unbound:
pi@ph5b:~ $ apt depends unbound
unbound
[..]
  Depends: dns-root-data
[..]

pi@ph5b:~ $ apt policy dns-root-data
dns-root-data:
  Installed: 2021011101

pi@ph5b:~ $ dpkg -S root.hints
dns-root-data: /usr/share/dns/root.hints
dns-root-data: /usr/share/dns/root.hints.sig

En dit werkt zoiezo niet (EDIT: vermoed ik) omdat dit /var/lib/unbound/root.hints bestandje geeneens wordt geladen als onderstaande nog steeds hashed out is:
dss58 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:34:
code:
1
2
3
# Use this only when you downloaded the list of primary root servers!
# If you use the default dns-root-data package, unbound will find it automatically
#root-hints: "/var/lib/unbound/root.hints"
Wel bij de les blijven ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
@deHakkelaar ok, het kan altijd net wat beter natuurlijk, het draait wel in 5 minuten, tnx voor de update _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beun
deHakkelaar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:38:
@Beun , ik vermoed dat je tegen dezelfde problemen als vele andere bent aangelopen.
Nadat je de instructies vd Unbound gids hebt gevolgd, controleer onderstaande:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Bedankt voor de tips! Ik ga ze (hoop ik) in de loop van vandaag testen. Ik draai nu wel Ubuntu 22.04 LTS. Is dat prima of kan ik beter naar Debian?

[ Voor 8% gewijzigd door Beun op 08-09-2022 09:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:43

Church of Noise

Drive it like you stole it

@Beun Ubuntu werkt perfect.

Ik ben nu aan't experimenteren met een AWS instance met Pi-Hole (niet exposed uiteraard! enkel bereikbaar via VPN) en die runt ook Ubuntu 22.04 LTS.

• Beun
Church of Noise schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:43:
@Beun Ubuntu werkt perfect.

Ik ben nu aan't experimenteren met een AWS instance met Pi-Hole (niet exposed uiteraard! enkel bereikbaar via VPN) en die runt ook Ubuntu 22.04 LTS.
Goed om te weten. Ik was ook even naar AdGuard aan het kijken en daar gaven ze een kanttekening bij het gebruik van Ubuntu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
RodeStabilo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:40:
Heb me net geregistreerd op hun discourse forum. Helaas mogen nieuwe leden niet een feature request upvoten of reageren in die topics
Doe dan eens een linkje posten en dan plaats ik wel een Vote erbij :)
Ryan1981 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:36:
Ik heb op dit moment een NUC die 24/7 aan staat via 1000mbps kabel direct naast mijn KPN modem. Op deze nuc draait windows 10 home.

Nu zag ik dit voorbijkomen tijdens mijn zoektocht:

https://github.com/DesktopECHO/Pi-Hole-for-WSL1/

En dit leek mij een mooie oplossing (als het werkt op windows 10 home).

Heeft iemand ervaring met deze oplossing?
Wat voor NUC is het qua specificaties ??

Ik zou daar lekker Proxmox op knallen en zowel Pi-Hole als Windows 10 als een VM draaien :Y)

Dat kan namelijk al makkelijk met een Atom based NUCje op voorwaarde dat je daar 8 GB RAM in knalt! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 08-09-2022 20:13 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:13:
[...]

[...]
https://discourse.pi-hole...ible-without-login/57620/

Inmiddels is wel al duidelijk dat het plan is de stats in z'n geheel te verwijderen en de kans nihil is dat van dat pad afgeweken wordt.
De achterliggende gedachte lijkt te zijn dat ze zich niet met randzaken bezig willen houden, daarvoor krijg je een uitgebreide(re) API terug en kan je dus aanhangende projecten verwachten die de functie van een "stats page" gaan vervullen.

IMO een goede zet, UI en UX blinken ze absoluut niet in uit maar de backend bevalt mij eigenlijk prima.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
Thnx! :)
Inmiddels is wel al duidelijk dat het plan is de stats in z'n geheel te verwijderen en de kans nihil is dat van dat pad afgeweken wordt.
Tja, NEE heb je sowieso, maar ik dacht waarom ook niet en misschien komt er ooit wel een devver langs die het effe erin hackt :)

En het is ook een beetje een :(:) gebaar richting @RodeStabilo ;) :+
De achterliggende gedachte lijkt te zijn dat ze zich niet met randzaken bezig willen houden, daarvoor krijg je een uitgebreide(re) API terug en kan je dus aanhangende projecten verwachten die de functie van een "stats page" gaan vervullen.

IMO een goede zet, UI en UX blinken ze absoluut niet in uit maar de backend bevalt mij eigenlijk prima.
Ik vind de webGUI grotendeels helemaal prima, maar sommige dingen uitlezen via een eigen Zabbix/Grafana instance of zo klinkt ook wel interessant! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:13:
[...]

[...]

Wat voor NUC is het qua specificaties ??

Ik zou daar lekker Proxmox op knallen en zowel Pi-Hole als Windows 10 als een VM draaien :Y)

Dat kan namelijk al makkelijk met een Atom based NUCje op voorwaarde dat je daar 8 GB RAM in knalt! ;)
Helaas 4GB ram en 32 GB eMMC

pricewatch: Intel NUC 7 Essential NUC7CJYSAL3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Prop wat RAM en opslag erbij en gaan met die banaan! :Y)

Een Raspberry Pi 3B of pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH erbij kopen kan natuurlijk ook! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dss58 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:57:
... het draait wel in 5 minuten ...
Nu kun je daar weer een minuutje vanaf knabbelen omdat je die root.hints niet hoeft te downen ;)
Is het nog gelukt om meeltjes te versturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beun schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:24:
Ik draai nu wel Ubuntu 22.04 LTS. Is dat prima of kan ik beter naar Debian?
Ik heb nog nooit Ubuntu geprobeerd dus zou het niet weten.
Maar ben wel benieuwd ofdat Ubuntu het zelfde euvel heeft met die openresolv package.

Nadat je Ubuntu hebt geinstalleerd en voordat je andere handelingen verricht, zou je kunnen kijken ofdat openresolv of resolvconf is geinstalleerd met onderstaande?
code:
1
apt policy openresolv resolvconf

En als openresolv is geinstalleerd, zou je dan de inhoud van onderstaande bestandje hier kunnen plaatsen svp?
code:
1
cat /etc/resolvconf.conf

Ter info:
pi@ph5b:~ $ dpkg -S resolvconf.conf
openresolv: /etc/resolvconf.conf
openresolv: /usr/share/man/man5/resolvconf.conf.5.gz

pi@ph5b:~ $ man resolvconf.conf
[..]
     unbound_conf
             This file tells unbound about specific and global name
             servers.

[ Voor 21% gewijzigd door deHakkelaar op 08-09-2022 22:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raymond P schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:30:
Waar lees je dat ze de stats helemaal willen verwijderen?
Ik heb zoiets nog niet gelezen behalve dan voor de landings pagina zonder inloggen wat ze nu gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
deHakkelaar schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:05:
[...]

Nu kun je daar weer een minuutje vanaf knabbelen omdat je die root.hints niet hoeft te downen ;)
Is het nog gelukt om meeltjes te versturen?
haha inderdaad :)
Ik heb het niet meer geprobeerd om mailtjes te sturen, ik ga over van xs4all naar freedom na dik 20 jaar omdat KPN zonodig xs4all naar de kl*%$& helpt, op 22 september is het zover, we gaan het zien en ik hou je op de hoogte :)
edit: oh ja, gelijk over naar glasvezel wat in het voorjaar hier is aangelegd :)

[ Voor 7% gewijzigd door dss58 op 08-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
deHakkelaar schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:20:
[...]

Waar lees je dat ze de stats helemaal willen verwijderen?
Ik heb zoiets nog niet gelezen behalve dan voor de landings pagina zonder inloggen wat ze nu gedaan hebben.
Boven een post van jou als reactie op @RodeStabilo
Je hebt 'm zelfs geliked. ;)
The decision has really nothing to do with security. All of that metric information is going to be removed from the web interface in it's entirety so take this as a nudge to change your workflow now before the feature is completely removed.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ik kan het verkeerd begrijpen maar volgens mij hebben ze het alleen over de temp,load en memory metrics toch?

EDIT: Dat is het onderwerp van dat draadje:
"How do i get the Status Monitor (Temp,Load,Memory) back to Login Page "

[ Voor 32% gewijzigd door deHakkelaar op 08-09-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Nee, lijkt mij niet. Er wordt expliciet verwezen naar tools die beter met data omgaan.

In de huidige vorm werkt het met een sqlite database die behoorlijk groot kan worden. Gezien ze nog geen move hebben gemaakt om dat te veranderen maar naar alternatieven wijzen lijkt het mij dat ze niet bezig willen zijn met het (her)schrijven van opslag van metrics (en/of de kennis niet in huis hebben).

De meest voor de hand liggende keuze is om je te richten op wat je wel kan/wilt: dns filteren.
Dat betekent dat als er ergens een stukje herschreven wordt waar een verwijzing is naar metrics dat dat verdwijnt.

Ik kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Raymond P , ik heb het maar gevraagd:
Just to clear up a misunderstanding, its only the temp, load and memory metrics that are going to disappear with the v6 release am I right?
Query statistics on the the dashboard (when logged in) is going to stay am I correct?
https://discourse.pi-hole...ck-to-login-page/57641/18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Raymond P schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:09:
Ik kan het ook helemaal fout hebben natuurlijk. :+
Dat hoop ik dan maar, want helemaal geen grafieken meer lijkt me een beetje belachelijk! ;) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , en prompt een antwoord op mijn vraag van @yubiuser:
You are. We are not that crazy.
EDIT: Pew ;)

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 08-09-2022 23:27 ]

• Raymond P
@nero355 Och, ik zie liever een lap text dan plaatjes. Mja ik ben dan ook gewend de stats van Bind9 in Nagios/Grafana te gooien.

@deHakkelaar Hehe ok, duidelijk. Hopelijk steken ze daar dan wel een beetje energie in.
edit: en dan bedoel ik niet de graphs maar betere opslag en toegankelijkheid via API.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 08-09-2022 23:28 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Raymond P schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:26:
Och, ik zie liever een lap text dan plaatjes.
Daaraan kan ik niet effe snel zien dat Caiway vanmorgen tussen 7:00 en 9:00 plat lag door al die DNS Request terwijl er niemand hier zat te internetten ;) :+
Mja ik ben dan ook gewend de stats van Bind9 in Nagios/Grafana te gooien.
Die kunnen ook grafieken weergeven als het goed is :? :)

Maar gelukkig heeft @deHakkelaar al een positief antwoord gekregen! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Raymond P , had onderstaande al ingeklopt voordat ik je edit zag:

Ik weet niet hoelang je al Pi-hole draait maar ik zie sinds 2017 constant verbeteringen en toevoegingen.
Eerst was het alleen maar platte log bestandjes met beperkte dashboard info.
Toen kwam er de dbase.
Met die dbase kwamen features zoals client groups etc.
Meer query metrics werden toegevoegd aan die dbase en daarmee ook meer info om de dashboard te voeden van info.
Ik zie ze constant tinkeren als je de Github stats mag geloven ;)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:19
Beun schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:08:
[...]

Goed om te weten. Ik was ook even naar AdGuard aan het kijken en daar gaven ze een kanttekening bij het gebruik van Ubuntu.
Wat voor kanttekening dan?

• Beun
deHakkelaar schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:14:
[...]

Ik heb nog nooit Ubuntu geprobeerd dus zou het niet weten.
Maar ben wel benieuwd ofdat Ubuntu het zelfde euvel heeft met die openresolv package.

Nadat je Ubuntu hebt geinstalleerd en voordat je andere handelingen verricht, zou je kunnen kijken ofdat openresolv of resolvconf is geinstalleerd met onderstaande?
code:
1
apt policy openresolv resolvconf

En als openresolv is geinstalleerd, zou je dan de inhoud van onderstaande bestandje hier kunnen plaatsen svp?
code:
1
cat /etc/resolvconf.conf

Ter info:
pi@ph5b:~ $ dpkg -S resolvconf.conf
openresolv: /etc/resolvconf.conf
openresolv: /usr/share/man/man5/resolvconf.conf.5.gz

pi@ph5b:~ $ man resolvconf.conf
[..]
     unbound_conf
             This file tells unbound about specific and global name
             servers.
Krijg de melding dat het bestand niet aanwezig is. Ik ga morgen Debian installeren en nogmaals een poging wagen. Anders laat ik Unbound voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:26:
edit: en dan bedoel ik niet de graphs maar betere opslag en toegankelijkheid via API.
Wat is er mis met de opslag?
De meeste software slaat toch data op in dbases.
Of begrijp ik je verkeerd?

Wbt de API, dit is iets waar ze de afgelopen jaren constant mee bezig zijn om een nieuwe te ontwikkelen.
De oude API gaat de deur uit en een nieuwe restful API wordt geintroduceerd met de v6 release met veel meer mogelijkheden ... schijnt:
https://discourse.pi-hole...ntributions-welcome/13719

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beun schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:44:
Krijg de melding dat het bestand niet aanwezig is.
Als het /etc/resolvconf.conf bestandje niet aanwezig is, dan is dat een goed teken.
Dit betekent dat resolvconf niet Unbound gaat configureren met DNS forwarders wat je niet wilt.

Zodra die forwarders worden geconfigureerd door resolvconf, dan zal Unbound niet meer resursief DNS verzoekjes doen maar net als je router gewoon DNS verzoekjes forwarden naar de geconfigureerde forwarders/DNS servers.
Dan is het hele nut van Unbound in de DNS chain overbodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@nero355 fwiw: als het aan mij ligt hoeven die graphs niet weg. Sterker nog: het maakt mij eigenlijk helemaal niets uit wat je daar ziet.
En ja, die pakketjes kunnen ook graphs tonen. Van meerdere bronnen tegelijk. ;)

@deHakkelaar Ik durf het niet te zeggen, bijna 10 jaar mijn eigen oplossing gedraaid. Tussendoor meer dan eens naar pi-hole gekeken (en geprobeerd). Begin 2019 opgezet in een container voor een kennis en ergens dit jaar mijn eigen oplossing uit gezet en overgestapt.
Van de instance van de kennis heb ik een maand of twee geleden tijdens een check-up een sqlite ftl.db van enkele GB's gevist. Ik kan mij voorstellen dat er meer van zulke gebruikers zijn.

Wat betreft de opslag, er is niets mis met databases. Een RDBMS gebruiken voor metrics is imho wel erg meh.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 00:08:
Een RDBMS gebruiken voor metrics is imho wel erg meh.
Ik snap je bezwaar niet?
Zabbix, Nagios, Grafana etc, allemaal slaan ze metrics op in dbases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Er zijn verschillende soorten/typen databases.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , weet jij dan welke het beste is?
Anders zou ik voorstellen dat je zelf een suggestie maakt aldaar.

Ik was een klein beetje betrokken toen de keuze werdt gemaakt en sqlite3 bleek toen de beste keuze kwa "performance", het type data dat moest worden opgeslagen en andere vereiste die moesten aansluiten met Pi-hole.
Plus er wordt nog steeds aan de dbase getweaked.
En met de v6 release zal er ook wel weer wat veranderen daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Dat is grotendeels afhankelijk van welke data je op wilt slaan.
De keuze die nu gemaakt is om de gehele query en response op te slaan als basis voor long term metrics is de reden waarom zo'n sqlite file erg groot / onhandelbaar kan worden.
Sequentieel lezen gaat prima in grote sqlite databases, maar logic erop loslaten kan lang duren.

Het verschil in performance wordt ook groter naarmate er meer queries gemaakt zijn. Zo duurt het ophalen (op mijn hardware) van long term data met een range "last 7 days" 13 seconden bij 334K queries.
Zou ik zoiets schrijven dan zou mijn keuze Redis zijn, dat zou de mogelijkheid geven ontzettend snel een calculatie "bij benadering" te krijgen. Maar geheugen is beperkt voor het gros van de doelgroep (al heb je niet heel veel nodig) waardoor dat een minder voor de hand liggende keuze zou zijn.

Nu weet ik niet hoe en hoe vaak dat gebruikt wordt, daar heb ik ook geen inzicht op. Maar voor de doorsnee user lijkt het mij niet heel interessant om na een week of 2 (laat staan een jaar) een gedetailleerde query log te doorzoeken. Het resultaat is interessanter.
De metrics die daaruit volgen zijn uitermate geschikt om gebruik te maken van time series, dezelfde resultaten zijn dan in enkele honderdsten van een seconde te tonen (en interactief te maken).
Het reduceren van data is dan ook een heel stuk minder complex.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , je moet mij niet proberen te overtuigen maar de devs!

Wbt Redis, dit is wel nog een "dependencie" erbij terwijl ze juist af willen van een aantal dependencies.

Wbt de grote van het pihole-FTL.db bestand, alstie in de Gigs gaat lopen is er wat mis ergens anders en moet je dat eerst fixen.
Tegen ongebruikelijk veel DNS verzoekjes valt zoiezo weinig te doen maar je wilt ze niet missen in de stats toch?

En wbt "gedetailleerde query log" na 2 weken of een jaar, iedereen heeft andere verwachtingen.
De één wil ze wel kunnen zien na een jaartje en de ander niet.
Plus je kunt tweaken:
https://docs.pi-hole.net/...ng-term-database-settings

Het blijven toch allemaal overwegingen die een beetje de juiste balans moeten vinden.
Niet alleen snelheid of opslagruimte zijn bepalend maar ook gemak, KISS en algemene bekendheid met de materie.
Zodra zaken te abstract worden ziet niemand door de bomen het bos meer.

EDIT: Ow en waar je ook rekening mee moet houden is dat Pi-hole van drie verschillende dbases gebruik maakt:
pi@ph5b:~ $ du -h /etc/pihole/*.db
35M     /etc/pihole/gravity.db
2.8M    /etc/pihole/macvendor.db
76M     /etc/pihole/pihole-FTL.db

[ Voor 11% gewijzigd door deHakkelaar op 09-09-2022 03:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Tjah, die devs doen het prima toch.
Overtuigen is dan ook niet nodig. Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, als een korte inhoudelijke verklaring onwenselijk was kan je het verder gewoon negeren.

Wat betreft het aantal queries: vind je dat al veel? :+ Die pi-hole is de upstream van Bind9 (caching), die krijgt grofweg het dubbele te verwerken.
Op hoeveel staat jouw 7dagen teller dan (nieuwsgierig)?

Voor mij presteert pi-hole nu goed genoeg. Maar ik vraag mij wel eens af hoe men zo'n log bekijkt op een raspberry of soortgelijk.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 03:20:
Overtuigen is dan ook niet nodig. Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, als een korte inhoudelijke verklaring onwenselijk was kan je het verder gewoon negeren.
Nee nog bedankt voor het geven van wat meer inhoud!

Mogelijk dat Redis of iets dergelijks verwerkt kan worden in Pi-hole maar denk dat dat wel veel voeten in de aarde zal hebben.
Mogelijk heb je dan verschillende engines nodig respectievelijk voor de macvendor.db (welke gewoon te downen valt) en de andere DB's.
Waarvan de gravity.db al in geheugen gecached wordt door de pihole-FTL daemon in een balanced binary search tree.
Wat betreft het aantal queries: vind je dat al veel?
Als Pi-hole gebombardeerd wordt door een client die zich niet gedraagd vind ik dat veel.
Op hoeveel staat jouw 7dagen teller dan (nieuwsgierig)?
Bij mij is dat een beetje lastig accuraat te bepalen omdat ik twee nodes gebruik waarvan de software versies ook nog verschillen.
Maar voor node1, een Raspi 1B, welke het meeste te verwerken krijgt over een periode van 7 dagen:
Showing 1 to 10 of 57,316 entries
In ongeveer 6 a 7 seconden.

Node 2 , een Raspi 1B+:
Showing 1 to 10 of 25,754 entries
In ongeveer 11 seconden.

Das raar :D
Maar kan komen door versie verschil.

EDIT: Sorry ik had per ongeluk node 1 met node 2 verward dus nog een vette edit ;)
Tis ook laat en tijd voor NN!

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 09-09-2022 03:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Je ziet in waarom ik de huidige implementatie erg meh vind?
Voor een doorsnee gebruiker zal die hele history al vrij snel onbruikbaar worden en tegen http timeouts aanhikken.
Nu zouden ze periodiek kunnen map/reducen om het meer responsive te maken, maar dan wordt de data erg statisch. Misschien kunnen de queries meer geoptimaliseerd worden. Maar sqlite blijft een tool die gewoon niet fantastisch is om zulke data mee te verwerken (opslaan gaat prima).

Fwiw de enige client van mijn Pi-hole is Bind9 en die gedraagt zich netjes. Die aantallen zijn gewoon normaal hier.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:51:
En het is ook een beetje een :(:) gebaar richting @RodeStabilo ;) :+
Thanks! Ik heb m'n zegje gedaan op die discourse en een aantal dingen ge-upvote maar er is helaas geen enkele intentie vanuit de ontwikkelaars om de graphs op de landingspagina terug te brengen (of dat nu 1, 5 of 100 votes gaat opleveren) en we moeten het maar accepteren want het is gratis software.

Ik heb gedaan wat ik kon. Ben het niet met hun beweegredenen eens maar het is wat het is.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 09-09-2022 10:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Beun
Pi-Hole en Unbound werkend gekregen :)

Ben gestart met een schone Debian install en daarna ging het vrij vlot.
@deHakkelaar bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:57:
@deHakkelaar Je ziet in waarom ik de huidige implementatie erg meh vind?
Nee nog steeds niet.
Het komt bij mij over alsof die andere software zoals Zabbix etc ook hun metrics verkeerd opslaan volgens jou.

En die timeouts die kunnen optreden als de dataset te groot is ligt niet aan sqlite3 maar grotendeels aan de PHP beperkingen:
pi@ph5b:~ $ php-cgi -i | grep 'max_execution_time\|memory_limit'
<tr><td class="e">max_execution_time</td><td class="v">30</td><td class="v">30</td></tr>
<tr><td class="e">memory_limit</td><td class="v">128M</td><td class="v">128M</td></tr>

Want sqlite3 heeft helemaal geen moeite met relatief grote dbase bestanden wat al was uitgezocht door het Pi-hole team.
En laat PHP nou net één vd dependencies zijn die verdwijnt met Pi-hole release v6 als ik goed heb gelezen.

Plus dat aangezien dit metadata betreft en niet de core functionaliteit van Pi-hole, vind ik het ook niet zo relevant dat soms een timeout optreedt.
Dan verklein je de periode maar in je zoektocht of draai je eigen queries tegen de dbase.

Nogmaals, als je denkt dat het beter kan, neem het op met de devs of creeer je eigen pull op Github!
Ik heb hiervan gewoon te weinig verstand/ervaring om zelf een gedegen mening te geven.
En ik wil eerst zien en dan pas geloven.

EDIT: Ik heb nog ff getest over een periode van een maand en ik krijg nog steeds geen timeouts met een Pi 1B+ die klokt op 700MHz:
Showing 1 to 10 of 82,741 entries
In ongeveer 50 seconden.

[ Voor 6% gewijzigd door deHakkelaar op 09-09-2022 15:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
deHakkelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:11:
En die timeouts die kunnen optreden als de dataset te groot is ligt niet aan sqlite3 maar grotendeels aan de PHP beperkingen.
Ja, leuk, maar toen ik een keer wat meer data opvroeg uit de Historic Query Log toen zei mijn Raspberry Pi 3B dus gewoon van :
"Ehh... gast... da ken nie hé! Ik heb maar 1 GB RAM mafkees! Pak lekker je Intel Atom NUC erbij of zo als je dat soort dingen wil kunnen doen!" :P :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
deHakkelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:11:
[...]

Nee nog steeds niet.
Het komt bij mij over alsof die andere software zoals Zabbix etc ook hun metrics verkeerd opslaan volgens jou.
Inderdaad. Zowel zabbix als nagios kan behoorlijk stroperig worden, dat zijn dan ook pakketten die vooral bedoeld zijn voor (realtime)monitoring en niet uitermate geschikt zijn voor (long-term)logging.

Sqlite heeft nu eenmaal bekende degradatie issues bij grote sets. :P
Neemt niet weg dat ze de meuk zoals 'ie nu is gewoon bruikbaar kunnen maken.

Als ze de calculatie van metrics server-side doen en client-side pagination toepassen (ipv de gehele set naar de browser pompen) dan zal de set exponentieel moeten groeien wil je daar een merkbare loadtime gaan ervaren.
Zulke dingen zijn voor mij een tell-tale sign dat degene die daaraan gewerkt heeft geen ervaring heeft met zulke datasets, en dat is ok (want geen core-taak).

Verder heb je een punt, ik kan een push doen. Mja, voor mij persoonlijk is het makkelijker het gewoon in influxdb te gieten. Of in het aller-ergste geval gewoon een local fix te doen.
Er is niets zo vervelend als tijd steken in open source meuk en met dat werk op de teentjes te staan van een paar erg aanwezige eindgebruikers, daarom werk ik liever helemaal niet mee aan kleine projecten zoals pi-hole.

Zolang je 50 seconden om een page te openen gewoon ok vind én je je realiseert dat bij sommigen die page helemaal niet open gaat dan zal je m'n punt ook niet gaan begrijpen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:49:
... da ken nie hé! Ik heb maar 1 GB RAM ...
Ik vermoed dat je tegen de PHP memory_limit bent aangelopen wat ik vaker zie gebeuren op Pi-hole Discourse dan timeouts.
Die is voor de meeste distros maar 128MB OOTB (zie boven).
Deze kun je aanpassen als je genoeg geheugen hebt:
pi@ph5b:~ $ grep memory_limit -R /etc/php/
/etc/php/7.4/cgi/php.ini:memory_limit = 128M
/etc/php/7.4/cli/php.ini:memory_limit = -1

cli voor commandline en cgi voor lighttpd:
pi@ph5b:~ $ grep php-cgi -R /etc/lighttpd/
/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf:## Start an FastCGI server for php (needs the php-cgi package)
/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf:         "bin-path" => "/usr/bin/php-cgi",
/etc/lighttpd/conf-available/15-fastcgi-php.conf:## Start an FastCGI server for php (needs the php-cgi package)
/etc/lighttpd/conf-available/15-fastcgi-php.conf:               "bin-path" => "/usr/bin/php-cgi",

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:51:
Zolang je 50 seconden om een page te openen gewoon ok vind én je je realiseert dat bij sommigen die page helemaal niet open gaat dan zal je m'n punt ook niet gaan begrijpen.
Idd, ik hecht weinig aan die long term stats.
Voor mij is een weekje retentie of hooguit een maand voldoende om bv problemen te diagnotiseren.
Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit naar de long term stats gekeken voor analyse.
Alleen in dit soort gevallen als het ter discussie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
deHakkelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:37:
[...]

Idd, ik hecht weinig aan die long term stats.
Voor mij is een weekje retentie of hooguit een maand voldoende om bv problemen te diagnotiseren.
Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit naar de long term stats gekeken voor analyse.
Alleen in dit soort gevallen als het ter discussie komt.
Dat weekje van jou is een enkele drukke dag voor mij. Nu kunnen mijn stats voor jou hoog lijken, maar ik garandeer je dat een gezin van 7 met 5 adolescenten nog veel meer queries genereert dan mijn omgeving doet. :9
Tegelijk is dat exact mijn punt wat ik al eerder aangehaald hebt. De manier waarop die data nu opgeslagen wordt heeft amper meerwaarde en is langzaam.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:33
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:12:
[...]

Dat weekje van jou is een enkele drukke dag voor mij. Nu kunnen mijn stats voor jou hoog lijken, maar ik garandeer je dat een gezin van 7 met 5 adolescenten nog veel meer queries genereert dan mijn omgeving doet. :9
Tegelijk is dat exact mijn punt wat ik al eerder aangehaald hebt. De manier waarop die data nu opgeslagen wordt heeft amper meerwaarde en is langzaam.
Even mijn bijdrage: 7 dagen 211.549 total queries wordt opgehaald in zo’n 3 seconden. Ik draai echter niet op een raspberry pi, maar het aantal queries van jou is volgens mij vrij normaal, ik haal dit aantal op een 2-persoons huishouden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raymond P schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:12:
En wat maakt dit uit dan als het de core functie van Pi-hole niet beinvloed namelijk het blokkeren van domeinen?
Zoals je ziet met het resultaat van @mrdemc kan het dus ook snel als je wat meer capabele HW inzet als een Pi.

En het lijkt alsof je mijn woorden wilt verdraaien of dat er een misverstand is.
Ik wou alleen duidelijk maken dat als je db snel naar een aantal Gigs loopt, dat je dan mogelijk een "chatty" client hebt die zich misdraagd.
Dit misdragen komt vaak omdat er iets niet klopt met je netwerk, er bepaalde domeinen worden geblokkeerd, software die verkeerd is geconfigureerd of DNS loops.
Dat heeft dan eerder je aandacht nodig en is op Pi-hole Discourse de hoofd reden dat db bestanden uit de voegen lopen waardoor de weergave vd long term data via web dan in de rats draait vanwege de hoeveelheid data.

EDIT: Ter vergelijk, onderstaande is van een jaar tijd MAXDBDAYS=365 van beide nodes:
pi@ph5a:~ $ du -h /etc/pihole/pihole-FTL.db
965M    /etc/pihole/pihole-FTL.db

pi@ph5b:~ $ du -h /etc/pihole/pihole-FTL.db
76M     /etc/pihole/pihole-FTL.db

Bij elkaar is dat dus ook al meer als een Gig maar dan wel over een heel jaar voor node 1 en een paar maanden voor node 2 (omdat de dbase daar een keertje was geschoond per ongeluk met tinkeren):
pi@ph5a:~ $ stat /etc/pihole/pihole-FTL.db
[..]
Access: 2021-03-18 16:12:40.628163142 +0100

pi@ph5b:~ $ stat /etc/pihole/pihole-FTL.db
[..]
Access: 2021-11-13 13:03:16.473581681 +0100

EDIT2: Ow ik realiseer me dat voor sommigen die meelezen het misschien verwarrend is dat ik naar de Access timestamp refereer als zijnde de geboorte datum van het bestandje.
Dit komt omdat alstie eenmaal nieuw voor het eerst is aangemaakt, dit Access veldje niet meer zal veranderen vanwege onderstaande noatime mount optie:
pi@ph5b:~ $ findmnt /
TARGET SOURCE         FSTYPE OPTIONS
/      /dev/mmcblk0p2 ext4   rw,noatime

pi@ph5b:~ $ man mount
[..]
       noatime
              Do not update inode access times on this filesystem  (e.g.
              for  faster  access  on  the  news  spool to speed up news
              servers).  This works for  all  inode  types  (directories
              too), so it implies nodiratime.

[ Voor 41% gewijzigd door deHakkelaar op 10-09-2022 00:19 . Reden: domme typo + wat toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
deHakkelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:39:
[...]

En wat maakt dit uit dan als het de core functie van Pi-hole niet beinvloed namelijk het blokkeren van domeinen?
Dat doet het dus wel, vooral op systemen waar wat minder resources beschikbaar zijn. Een grotere sqlite.db waar een vacuum up gerund wordt is killing voor je tmpfs en default MAXDBDAYS=365 kan daar zeker een handje bij helpen. (edit: daarbovenop leeft FTL ook in tmpfs)
Uiteindelijk gaat het zooitje swappen en dat ervaar je als eindgebruiker als browser-stroop.
Gewone gebruikers kom je ook niet snel tegen op Discourse of Git en minder op Tweakers. Die gaan helemaal niet zo diep op de materie in. Het zou mij niets verbazen als een groot deel gewoon periodiek herinstalleert.
Zoals je ziet met het resultaat van @mrdemc kan het dus ook snel als je wat meer capabele HW inzet als een Pi.
Uiteraard, maar ik draai niet op een Pi. Wel op een amd64 cpu met relatief lage single core performance (lees energie-zuinig). Op m'n werkbak kan ik dezelfde set data in 0.9sec (zonder gzip, 1.6 met) uit die sqlite file trekken. Als je meer capabele software inzet dan ben je ineens gebonden aan RAM speed of disk I/O ipv CPU cycles...
De tijd dat ik bakken met dual Xeons en 16 reepjes RAM thuis had draaien is voor mij iig voorbij. :)
En het lijkt alsof je mijn woorden wilt verdraaien of dat er een misverstand is.
Ik wou alleen duidelijk maken dat als je db snel naar een aantal Gigs loopt, dat je dan mogelijk een "chatty" client hebt die zich misdraagd.
[...]
Ik probeer niets te verdraaien. Wat ik probeer is mijn punt over te brengen waarvan je meermaals aangeeft dat je het niet snapt, maar volgens mij wel probeert te snappen. Mogelijk is daar een misverstand, al heb ik dat wel geprobeerd te peilen.

Wat ik je eerder al verteld heb is dat ik geen clients heb die zich misdragen, ik heb maar 1 client (en een block-rate tussen de 9% en 30%). Er is veel verkeer met servers die een lage tot zeer lage TTL hanteren, dat kom je tegenwoordig wel vaker tegen.
Met m'n netwerk is dus verder niets mis, lijkt mij. Met mijn pi-hole overigens ook niet, ik ben bekend genoeg met de materie om issues op te lossen dan wel te ontlopen of omheen te werken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Raymond P , ik ben het eens dat als je een zware query laat draaien via de webGUI, dat dat mogelijk wel de latency een heel klein beetje beinvloed voor DNS verzoekjes.
Maar dit doe je toch niet vaak neem ik aan ... behalve als je een control freak bent :+

Vacuum doet Pi-hole niet is mij door een dev verteld.

Herinstalleren van het OS als er een major release update is op de Pi doe ik ook tegenwoordig ipv in-place upgrades.
Liever lean and clean ipv al die rotzooi die mogelijk achterblijft vd oude release.

Sorry voor het misverstand nog!
Ik snap dat je mogelijk verbeteringen ziet maar stel die vragen aan de devs wou ik voorstellen?
Er zijn gewoon zoveel haken en ogen, afhankelijkheden etc waar rekening mee moet worden gehouden.
Ik vind het al heel knap wat ze nu al bereikt hebben met dit project.

En wbt die Xeons, vroeger was het een zegening in de winter voor de extra verwarming.
Tegenwoordig zijn ze thuis een ramp in de zomer ;)

EDIT:
dehakkelaar@vm:~$ grep 'model name' /proc/cpuinfo
model name      : Intel(R) Xeon(R) CPU           E5345  @ 2.33GHz

[ Voor 20% gewijzigd door deHakkelaar op 10-09-2022 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@deHakkelaar Geen Vacuum? Jeetje. Auto_vacuum staat niet aan, dat had ik al gezien.
Sqlite fragmenteert bij veel insert/delete, één van de redenen van degradatie van performance. Vacuum fixt dat.

Vragen heb ik eigenlijk niet. En ja, ik zie dingen fout gaan (of niet verbeteren). Maar daar stoor ik mij verder niet aan, neemt niet weg dat ik ze kan benoemen.
Benoemen is wel wezenlijk anders dan een dev uitleg geven over z'n project, het is dan al snel makkelijker om zelf te doen (en daar moet ik voor waken).

Fwiw ik kom amper in de gui, geen noodzaak voor.
Maar enkel het hebben van die 'grote' database in sqlite trekt, uiteindelijk, de hele instance plat. Dan doet dus meer dan alleen die log het niet meer.

Hardware: J3710 :+
Soms schrik ik nog wel eens *shit server is uit* als ik de hobbykamer inloop...

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 10-09-2022 02:08 ]

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Raymond P , dat antwoord van de lead dev over vacuum was al van lang geleden.
Mogelijk is dit inmiddels veranderd met bv een soort maintenance job voor de db etc.
Geen zin om de code door te spitten ;)
EDIT: Ow wel voor de macvendor.db als ik zo ff snel zoek:
https://github.com/pi-hole/FTL/search?q=vacuum
Raymond P schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:50:
Maar enkel het hebben van die 'grote' database in sqlite trekt, uiteindelijk, de hele instance plat. Dan doet dus meer dan alleen die log het niet meer.
Je kunt de db ook helemaal de nek omdraaien als je wilt:
MAXDBDAYS=365¶

How long should queries be stored in the database? Setting this to 0 disables the database
https://docs.pi-hole.net/ftldns/configfile/
Raymond P schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:50:
Hardware: J3710 :+
Soms schrik ik nog wel eens *shit server is uit* als ik de hobbykamer inloop...
Hee das helemaal geen Xeon!
Maar ik ken het gevoel.
Toen ik eindelijk al die zoemende apparaten uit m'n computer hok had weggewerkt merkte ik pas hoeveel rust dat geeft.
Aan de andere kant mis ik wel een klein beetje dat briesje onder m'n buro van m'n IBM PS/2 model 8580 server ;)

[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 10-09-2022 03:19 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50
Iemand ervaring met pihole op een orange pi zero ? Aangezien raspberry pi's niet meer te krijgen zijn gisteren een orange pi zero besteld. Als pihole er niet op werkt dan kan ik deze altijd nog als unbound servertje gebruiken ;)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Videopac

Rommelt wat aan.

Webgnome schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:40:
Iemand ervaring met pihole op een orange pi zero ? Aangezien raspberry pi's niet meer te krijgen zijn gisteren een orange pi zero besteld. Als pihole er niet op werkt dan kan ik deze altijd nog als unbound servertje gebruiken ;)
Voor niet-Raspberry computertjes gebruikte ik altijd Armbian. Ik had 2 Banana Pro's in gebruik als dubbele Pi-Hole DNS-server. Werkt perfect. Ook voor Orange Pi Zero hebben ze een image. Een andere optie is DietPi.

[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 10-09-2022 07:54 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Church of Noise

Church of Noise

@Raymond P zou je overwegen om een hogere minimale ttl op te leggen?
Ik doe dat al even zo (via de configuratie van Unbound) en dat zorgt ervoor dat de dns traffic een pák rustiger is en de DB dus ook minder snel groeit, zonder problemen momenteel (ja, zelfs niet bij mij ttl van 86400 ie een week).
Ik koos hiervoor uit principe, niet omdat het iets zou doen met de DB size...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dss58
ja, de mijne is al een paar jaar oud en pihole werkte, ik kreeg alleen de wifi niet aan de gang, ding kostte een tientje geloof ik, kun je geen buil aan vallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Church of Noise Ik heb daar wel eens naar gekeken. Maar het zijn voornamelijk APIs die ook daadwerkelijk van ip wisselen.
Uiteindelijk de conclusie getrokken dat ik geen moeite heb met een beetje traffic.

@deHakkelaar Logging staat ook voornamelijk uit bij mij. ;)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Raymond P schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:58:

Wat betreft het configureren: dat ligt aan (de mogelijkheden van) je DHCP server.

Ik heb hem draaien (https://github.com/DesktopECHO/Pi-Hole-for-WSL1/), en ik denk dat hij werkt :o (Als ik adblocker pauzeer op b.v. techradar website, dan krijg ik geen advertenties en wel als ik dns verander)

Als ik mij niet vergis, moet ik op het apparaat waar ik pihole werkend wil hebben maar 1 DNS invullen, nl het IP address van de pihole PC. Volgens mij zodra ik als 2e DNS b.v. 8.8.8.8 invul, dan krijg ik weer reclame.

Voor IPv6 DNS heb ik deze website gebruikt:
https://iplocation.io/ipv4-to-ipv6/
en dan de IPV6 Expanded (Shortened) versie gebruikt.

Verder ontdekt dat mijn TV en XBOX series X het niet toestaan mijn IPv6 DNS aan te passen. Voor mijn TV kan ik IPv6 uitzetten (LG OLED GX) maar het ziet er naar uit dat de XBOX het wel toestaat een custom IPv4 in te stellen maar niet IPv6 (https://www.reddit.com/r/...5cm/tech_custom_ipv6_dns/)

Heb Tweakers ook aan de whitelist toegevoegd, lijkt ook te werken :D

Installatie liep verder redelijk vloeiend dus zeker een aanrader voor mensen in mijn situatie. Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik mij eens verdiepen in alle opties :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnAjGQEOh3O-knlVREb8hDhBZ3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ANjsUGYm75KRBpDf7tjyVbc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ryan1981 op 10-09-2022 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Ryan1981 Netjes. :)

IPV6 werkt wat dat betreft net ff anders (het gebruik van een DHCP model is niet gangbaar maar wel mogelijk), je kan wel apart een RDNSS announcen op je netwerk als er autoconfiguratie gebruikt wordt.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
deHakkelaar schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:35:
Ik vermoed dat je tegen de PHP memory_limit bent aangelopen wat ik vaker zie gebeuren op Pi-hole Discourse dan timeouts.
Die is voor de meeste distros maar 128MB OOTB (zie boven).
Deze kun je aanpassen als je genoeg geheugen hebt:
pi@ph5b:~ $ grep memory_limit -R /etc/php/
/etc/php/7.4/cgi/php.ini:memory_limit = 128M
/etc/php/7.4/cli/php.ini:memory_limit = -1

cli voor commandline en cgi voor lighttpd:
pi@ph5b:~ $ grep php-cgi -R /etc/lighttpd/
/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf:## Start an FastCGI server for php (needs the php-cgi package)
/etc/lighttpd/conf-enabled/15-fastcgi-php.conf:         "bin-path" => "/usr/bin/php-cgi",
/etc/lighttpd/conf-available/15-fastcgi-php.conf:## Start an FastCGI server for php (needs the php-cgi package)
/etc/lighttpd/conf-available/15-fastcgi-php.conf:               "bin-path" => "/usr/bin/php-cgi",
Volgens mij had ik daar toen nog naar gekeken zonder resultaat :)

Ik heb wel vaker met LAMP Servers geknoeid en zo... ;)
deHakkelaar schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 01:16:
En wbt die Xeons, vroeger was het een zegening in de winter voor de extra verwarming.
Tegenwoordig zijn ze thuis een ramp in de zomer ;)
Neem een gamebak met 1250 Watt voeding en 2 x 300 Watt aan GPU kracht i.c.m. met 3 x 24 inch monitor en je komt ook wel aan je "Privé Sauna" toe hoor! ;) :+
Iemand ervaring met pihole op een orange pi zero ?

Aangezien raspberry pi's niet meer te krijgen zijn gisteren een orange pi zero besteld.
Als pihole er niet op werkt dan kan ik deze altijd nog als unbound servertje gebruiken ;)
De 512 MB RAM versie was een paar jaar terug voor € 10 te bestellen en die kon je dan in deze behuizing proppen : https://botland.store/acc...e-pi-zero-case-white.html

Echter las ik destijds een heleboel klachten over veel te warm wordende SoC's die erop zaten dus heb ik het hele plan maar losgelaten!

Dus hou daar straks ook rekening mee en laat ons weten hoe het is uitgepakt :)
Ryan1981 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:14:
Ik heb hem draaien (https://github.com/DesktopECHO/Pi-Hole-for-WSL1/), en ik denk dat hij werkt :o (Als ik adblocker pauzeer op b.v. techradar website, dan krijg ik geen advertenties en wel als ik dns verander)
Je kan voor zulke tests het beste een aparte Profile van je browser gebruiken die alle Cache dumpt als die wordt afgesloten! ;)

Daarnaast kan je beter met een willekeurige Linux distro testen i.p.v. Windows omdat die ook allerlei nare geintjes op het gebied van Caching flikt, maar dat is in jouw geval helaas geen optie denk ik ?!
Verder ontdekt dat mijn TV en XBOX series X het niet toestaan mijn IPv6 DNS aan te passen.
:o BIZAR!!! |:( }:| :F

Respecteren ze wel wat jij via DHCPv6 of Router Advertisement aanbiedt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54
Zojuist een RPI 4 opgetuigd, daarop docker en docker-compose geinstalleerd.

docker-compose.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
version: "3.8"

services:
  pihole:
    container_name: pihole
    image: pihole/pihole:v5.8.1
    restart: always

environment:
      TZ: 'Europe/Amsterdam'
      WEBPASSWORD: 'secret'

network_mode: host

volumes:
      - './etc-pihole/:/etc/pihole/'
      - './etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/'

De RPI heeft IP 192.168.1.115

Via de browser kan ik inloggen op de pi-hole webui. Echter een DNS request werkt niet:
code:
1
2
3
4
5
6
c-nan@mba-c-nan ~ % dig google.nl @192.168.1.115

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> google.nl @192.168.1.115
;; global options: +cmd
;; connection timed out; no servers could be reached
c-nan@mba-c-nan ~ %

Vervolgens een tcpdump gedraait op de RPI (op de host, niet binnen de container), daar zie ik mijn request aankomen, maar er komt geen antwoord terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/docker-compose/pihole $ sudo tcpdump -i any port 53 -nnn
tcpdump: data link type LINUX_SLL2
tcpdump: verbose output suppressed, use -v[v]... for full protocol decode
listening on any, link-type LINUX_SLL2 (Linux cooked v2), snapshot length 262144 bytes
18:31:05.586426 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)
18:31:10.604166 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)
18:31:15.621898 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)

Wat gaat hier fout?

/edit
Opgelost. Settings -> DNS -> Listen on all interfaces.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

c-nan schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:32:
Zojuist een RPI 4 opgetuigd, daarop docker en docker-compose geinstalleerd.

docker-compose.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
version: "3.8"

services:
  pihole:
    image: pihole/pihole:v5.8.1
    restart: always

environment:
      TZ: 'Europe/Amsterdam'
      WEBPASSWORD: 'secret'

network_mode: host

volumes:
      - './etc-pihole/:/etc/pihole/'
      - './etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/'

De RPI heeft IP 192.168.1.115

Via de browser kan ik inloggen op de pi-hole webui. Echter een DNS request werkt niet:
code:
1
2
3
4
5
6
c-nan@mba-c-nan ~ % dig google.nl @192.168.1.115

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> google.nl @192.168.1.115
;; global options: +cmd
;; connection timed out; no servers could be reached
c-nan@mba-c-nan ~ %

Vervolgens een tcpdump gedraait op de RPI (op de host, niet binnen de container), daar zie ik mijn request aankomen, maar er komt geen antwoord terug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
pi@raspberrypi:~/docker-compose/pihole $ sudo tcpdump -i any port 53 -nnn
tcpdump: data link type LINUX_SLL2
tcpdump: verbose output suppressed, use -v[v]... for full protocol decode
listening on any, link-type LINUX_SLL2 (Linux cooked v2), snapshot length 262144 bytes
18:31:05.586426 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)
18:31:10.604166 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)
18:31:15.621898 wlan0 In  IP 192.168.1.180.63749 > 192.168.1.115.53: 43264+ [1au] A? google.nl. (38)

Wat gaat hier fout?

/edit
Opgelost. Settings -> DNS -> Listen on all interfaces.
Zelfde vraag als altijd: waarom niet gewoon bare-metal (dus gewoon installeren ipv een Docker container)?
Ik vraag het uit eerlijke nieuwsgierigheid trouwens.
Sinds even draai ik Pi-Hole en Unbound in Docker (omwille van redenen die weinig relevant zijn voor dit topic) maar ik mis de flexibiliteit van een eenvoudige bare metal install op een aparte RPI...
Enige wat ik daar bvb niet goed krijg is het hele IPv6 verhaal omdat Docker daar niet heel eenvoudig mee om kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:54
Church of Noise schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:19:
[...]

Zelfde vraag als altijd: waarom niet gewoon bare-metal (dus gewoon installeren ipv een Docker container)?
Sinds even draai ik Pi-Hole en Unbound in Docker (omwille van redenen die weinig relevant zijn voor dit topic) maar ik mis de flexibiliteit van een eenvoudige bare metal install op een aparte RPI...
Enige wat ik daar bvb niet goed krijg is het hele IPv6 verhaal omdat Docker daar niet heel eenvoudig mee om kan.
Wij zijn sinds 2 weken verhuisd, in ons vorige woning draaide ik het ook in Docker, met ipv6.

Hier gaan we tijdelijk wonen dus de NAS niet aangesloten.

En waarom in Docker? Waarom niet? Het werkt poep simpel, upgrades zo gepiept. Je vervuilt je systeem niet.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:22
[...]

Diezelfde nieuwsgierigheid speelt ook aan deze kant:
(1) - vanwaar IPv6? Als in: wat gaat er niet kunnen werken zonder?
(2) - vanwaar pihole en unbound apart in een Docker container? Terwijl die zo een beetje rug-aan-rug moeten samenwerken (en zo ook geinstalleerd worden)?

De voor mij belangrijkste drivers voor de inzet Docker:
(1) - maximaal gebruik van de beschikbare verwerkingscapaciteit
(2) - voorkomen van problemen als er twee of meer tools zijn die gebaseerd zijn op (bijvoorbeeld) php of python.
(3) - updates/upgrades gaan vaak net iets makkelijker
(4) - net wat makkelijker om nieuwe applicaties (of nieuwe versies van bestaande) kunnen testen voor ze life gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 11-09-2022 20:42 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
c-nan schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:31:
[...]

Wij zijn sinds 2 weken verhuisd, in ons vorige woning draaide ik het ook in Docker, met ipv6.

Hier gaan we tijdelijk wonen dus de NAS niet aangesloten.

En waarom in Docker? Waarom niet? Het werkt poep simpel, upgrades zo gepiept. Je vervuilt je systeem niet.
Of je vervuilt het met Docker of met Pihole. Ik begrijp single containers niet zo goed, al die extra lagen waar je doorheen moet. Extra daemon, netwerk interfaces, en bekijk iptables eens voor de grap. Over vervuiling gesproken.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 11-09-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Lang gebruikt, sinds kort weer terug op Rpi (4 2GB). Prima SBC's deze zero is wel wat traag. Een Zero plus was wat sneller geweest, die heeft ook Gigabit. Armbian gebruiken. er is ook een Zero 2, daar is nog (steeds) geen stabiele Armbian voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
@c-nan ik had pas de vraag gesteld of docker meerwaarde heeft voor alleen pihole, niet dus, niks vervuiling of wat, vanaf scratch draait het binnen een half uur en 99% van de tijd is wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Heel eenvoudig omdat ik het bare-metal niet werkend kreeg en met Docker direct.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Airw0lf schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:37:
[...]

Diezelfde nieuwsgierigheid speelt ook aan deze kant:
(1) - vanwaar IPv6? Als in: wat gaat er niet kunnen werken zonder?
(2) - vanwaar pihole en unbound apart in een Docker container? Terwijl die zo een beetje rug-aan-rug moeten samenwerken (en zo ook geinstalleerd worden)?

De voor mij belangrijkste drivers voor de inzet Docker:
(1) - maximaal gebruik van de beschikbare verwerkingscapaciteit
(2) - voorkomen van problemen als er twee of meer tools zijn die gebaseerd zijn op (bijvoorbeeld) php of python.
(3) - updates/upgrades gaan vaak net iets makkelijker
(4) - net wat makkelijker om nieuwe applicaties (of nieuwe versies van bestaande) kunnen testen voor ze life gaan
Ha, goede vragen :)

(1) als ik test-ipv6.com probeer, dan is het stukje pure resolutie via IPv6 niet mogelijk (dus haal een 9/10), en dat stoort. In de praktijk werkt alles
(2) in mijn situatie draaien Pi-Hole en Unbound op m'n Firewalla Purple router. Om die te doen samenwerken met de router zelf, moeten ze op een apart segment van het netwerk, dus apart IP adres nodig. Na wat geëxperimenteer met yaml files, kwam ik op de setup waarin dit de uitkomst is en werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
# docker-compose.yaml

version: "2.1"

services:
  pihole:
    image: pihole/pihole:nightly
    hostname: firewalla
    networks:
      default:
        ipv4_address: 172.16.0.2
    environment:
      TZ: 'Europe/Brussels'
      DNS1: '172.16.0.3'
      DNS2: '172.16.0.3'
      WEBPASSWORD: 'HIERMIJNPASWOORD'
    volumes:
      - '/data/pi-hole/unbound:/opt/unbound/etc/unbound:rw'
      - '/data/pi-hole/etc-pihole:/etc/pihole'
      - './etc-dnsmasq:/etc/dnsmasq.d'
      - '/etc/localtime:/etc/localtime:ro'
    restart: unless-stopped

unbound:
    container_name: unbound
    hostname: unbound
    image: klutchell/unbound:main
    volumes:
      - ./unbound-conf:/etc/unbound/custom.conf.d
    networks:
      default:
        ipv4_address: 172.16.0.3
    ports:
      - 5335:5335/tcp
      - 5335:5335/udp
    restart: unless-stopped

networks:
  default:
    driver: bridge
    ipam:
      config:
        - subnet: 172.16.0.0/24

Ik heb met IPv6 geëxperimenteerd met bovenstaande, en vrees dat ik vastloop bij het correct instellen van de iptables (de basis uitleg staat hier voor IPv4 voor Pi-Hole, ik breidde dat uit om Unbound ook werkend te krijgen: https://help.firewalla.com/hc/en-us/articles/360051625034 , het stukje iptables is specifiek:
code:
1
2
sudo ip route add 172.16.0.0/24 dev br-$(sudo docker network inspect pi-hole_default |jq -r '.[0].Id[0:12]') table lan_routable
sudo ip route add 172.16.0.0/24 dev br-$(sudo docker network inspect pi-hole_default |jq -r '.[0].Id[0:12]') table wan_routable

)

(het 'hoofd' netwerk heeft adressen die beginnen met 195)

Andere network drivers (zoals macvlan) werken momenteel niet, al zou macvlan wel komen in de toekomst.

Moest mijn config vlotter/beter kunnen met bridge, laat zeker horen :) Ik ben verre van een Docker expert.
(en als het kon, zou ik het baremetal doen, quod non)

[ Voor 10% gewijzigd door Church of Noise op 12-09-2022 07:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vergeet die hele dual stack IPv4 en IPv6 voor Pi-hole of Unbound ... KISS!
Zet Pi-hole op met alleen IPv4 en de clients kunnen dan via IPv4 ook namen oplossen naar IPv6:
pi@ph5b:~ $ dig +short @127.0.0.1 tweakers.net a
213.239.154.31

pi@ph5b:~ $ dig +short @127.0.0.1 tweakers.net aaaa
2001:9a8:0:e:1337:0:80:2

De client gaat dan gewoon via IPv6 verbinden naar de bestemming met de namen gevonden via IPv4 DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Church of Noise schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:42:
[...]

Ha, goede vragen :)

(1) als ik test-ipv6.com probeer, dan is het stukje pure resolutie via IPv6 niet mogelijk (dus haal een 9/10), en dat stoort. In de praktijk werkt alles
(2) in mijn situatie draaien Pi-Hole en Unbound op m'n Firewalla Purple router. Om die te doen samenwerken met de router zelf, moeten ze op een apart segment van het netwerk, dus apart IP adres nodig. Na wat geëxperimenteer met yaml files, kwam ik op de setup waarin dit de uitkomst is en werkt:

[...]

(het 'hoofd' netwerk heeft adressen die beginnen met 195)

Andere network drivers (zoals macvlan) werken momenteel niet, al zou macvlan wel komen in de toekomst.

Moest mijn config vlotter/beter kunnen met bridge, laat zeker horen :) Ik ben verre van een Docker expert.
(en als het kon, zou ik het baremetal doen, quod non)
Waarschijnlijk bedoel je "beginnen met 192" - en niet 195?

Een Firewalla Purple lijkt me niet bedoeld voor soort dit dingen - het heeft maar 2-Gig aan geheugen en maar 16-Gig aan opslag. Daarbinnen moet alles passen en draaien => alleen al hierom zou ik een extern apparaat inzetten.

Standaard staat pihole op een log van 365 dagen. Afhankelijk van het aantal apparaten en hun Internet gebruik kan het zijn dat je redelijk snel door je 16-Gig opslag heen bent.

Als mac-vlan niet werkt heb je waarschijnlijk te maken met een custom of outdated docker build (aanname)... :?

Daarnaast heeft een Firewalla zijn eigen Adblokker en Unbound. Maar wel met een rare kwinkslag. Er valt verder niks in te stellen in die Adblokker? En Unbound vereist één bepaalde externe DNS-resolver om goed te kunnen werken?

Mijn € 0,50 (alles bij elkaar): vergeet je Firewalla en maak gebruik van een kleine NUC (o.i.d.). Zet hier pihole en Unbound op (al dan niet via Docker). Laat je Firewalla alleen router annex firewall en VPN-server zijn. En draai de rest via een kleine NUC of zo.

Tot slot: ik begrijp nog steeds niet de noodzaak van IPv6? Waar heb je dit voor nodig? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@deHakkelaar Dat klinkt inderdaad als de 'wijze' oplossing, dank :)

@Airw0lf
- 192 inderdaad, my bad!

- Opslag zou toch écht geen issue mogen zijn, en is het ook helemaal niet (ik draai Pi-Hole al maanden op de Purple). Ik heb maxdbdays op 60 of zelfs 30 staan, zie het nut niet dat langer bij te houden. Dat zou de nodige ruimte moeten beperkt houden. Overigens, door met een lange TTL te werken, zijn het aantal DNS queries en dus hits voor Pi-Hole sterk gereduceerd, wat opnieuw de grootte van de log beperkt. (ik heb nu een deel van de DNS resolutie via m'n Cloud instance draaien, en daar neemt het hele systeem inclusief Ubuntu etc 4 GB in. En RAM is al helemaal geen issue voor Pi-Hole...

- het Firewalla team zélf heeft een 'how to' opgezet rond hoe Pi-Hole werkend te krijgen op hun systeem, dus ik ga er dan ook van uit dat het wel de bedoeling is om dit te gaan doen (zie ook link in mijn vorige post)

- dat macvlan niet werkt heeft met de config die van Firewalla zelf uitgaat te maken. er zijn indicaties dat het mogelijk maken ervan 'redelijk' hoog op de backlog staat.

- Ik verkies Pi-Hole omdat het verdere finetuning en meer controle biedt (bvb rond adlists, specifieke domeinen zelf blokkeren of doorlaten, overzicht rond hoeveel wanneer geblokkeerd wordt, ...), én omdat ik graag tweak.

- Ik versta je punt rond Unbound en 1 externe resolver niet - het punt is toch net dat je Unbound rechtstreeks met de authoritative resolvers kan doen werken als je dat wil?

- Uit principe vind ik het logisch dat ik extra devices en dus extra (a) potential points of failure en (b) energieverbruikers beperk

- Laatste: al het bovenstaande en het zoeken naar het werkend krijgen van IPv6 is eigenlijk niet belangrijk, maar wel leuk als tweaker. IPv6 specifiek is strikt genomen op vandaag niet nodig - zoals ik in het begin van deze post inderdaad bevestig, als reactie op @deHakkelaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Church of Noise schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:56:
@deHakkelaar Dat klinkt inderdaad als de 'wijze' oplossing, dank :)

@Airw0lf
- Ik versta je punt rond Unbound en 1 externe resolver niet - het punt is toch net dat je Unbound rechtstreeks met de authoritative resolvers kan doen werken als je dat wil?
Inzake Unbound: inderdaad - zo is het bedoeld. Ik refereerde aan de Unbound installatie die standaard meekomt met Firewalla. Daar doen ze dat juist niet... O-)

Tot slot: bedankt voor je uitgebreide toelichting! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Church of Noise 4 GB, dan heb je een hele DE installed en kan je ook een potje solitaire doen?

Een kale(vanilla) Debian (LXC)container is bij mij 390MB, pi-hole met minimale logging compleet is <900MB.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Raymond P schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:42:
@Church of Noise 4 GB, dan heb je een hele DE installed en kan je ook een potje solitaire doen?

Een kale(vanilla) Debian (LXC)container is bij mij 390MB, pi-hole met minimale logging compleet is <900MB.
Dat vermoed ik idd.
Ik koos gewoon de laatste Ubuntu LTS versie bij het opzetten van de instance en die komt dan als het ware 'pre-installed' op je instance te staan, en heb nog niet verder 'opgekuist', gezien ik 8GB ter beschikking heb en dus niet direct in ruimtenood kom :)
Net even verder gekeken, en ik zie enkel de 'full blown' Ubuntu bij de opties voor de Free Tier. Nu heb je me wel getriggerd om een en ander wat leaner te maken...

@Airw0lf Met plezier!
Lijkt me overigens dat ook de embedded Unbound in Firewalla recursief werkt?
Zie https://help.firewalla.co...9587-DNS-Service-Unbound-

[ Voor 9% gewijzigd door Church of Noise op 12-09-2022 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:17:
Een Firewalla Purple lijkt me niet bedoeld voor soort dit dingen - het heeft maar 2-Gig aan geheugen en maar 16-Gig aan opslag. Daarbinnen moet alles passen en draaien => alleen al hierom zou ik een extern apparaat inzetten.

Standaard staat pihole op een log van 365 dagen. Afhankelijk van het aantal apparaten en hun Internet gebruik kan het zijn dat je redelijk snel door je 16-Gig opslag heen bent.
Nou klink je net als al die mensen die denken dat ALLES op een SSD moet draaien of zelfs NVMe SSD omdat ze bang zijn dat ze een traag systeem overhouden dat... jawel... alleen maar wat meuk downloadt! _O- :+
Raymond P schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:42:
4 GB, dan heb je een hele DE installed en kan je ook een potje solitaire doen?
LOL! :D
Dat is een gemene vergelijking, want LXC en zo, maar je hebt opzich wel een punt : Iets van 2 GB ruimte zou meer dan voldoende moeten zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
nero355 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:35:
[...]

Nou klink je net als al die mensen die denken dat ALLES op een SSD moet draaien of zelfs NVMe SSD omdat ze bang zijn dat ze een traag systeem overhouden dat... jawel... alleen maar wat meuk downloadt! _O- :+

[...]
Even voor de zekerheid (Corona heeft mijn "sensors" enigszins aangetast... :) ):
Ik roep toch niks over een SSD of zo?
En 16-Gig opslag is toch niet zo bar veel als er alles mee gedaan moet worden?
Of wat bedoel je te zeggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 12-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Nog een laatste verduidelijking: ik meen me te herinneren dat de hele Pi-Hole + unbound Docker container nood in totaal over een 400 MB ging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Church of Noise schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:58:
[...]

@Airw0lf Met plezier!
Lijkt me overigens dat ook de embedded Unbound in Firewalla recursief werkt?
Zie https://help.firewalla.co...9587-DNS-Service-Unbound-
Klopt - mijn (interpretatie) fout.
Op het eind onder het kopje met dependencies wordt gesproken over:
DNS Booster must be turned on for Unbound to work.
Op een eerder moment had ik dat uitgelegd als een van hun diensten.
Maar het blijkt de interne DNS-cache te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 12-09-2022 14:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:45:
Ik roep toch niks over een SSD of zo?
Dat zeg ik ook niet... ;)
En 16-Gig opslag is toch niet zo bar veel als er alles mee gedaan moet worden?
Als je een Linux distro draait zonder X.org + een DE dan is dat ruim 14 GB extra aan ruimte! ;)
Of wat bedoel je te zeggen?
Dat je overdrijft qua wat je aan resources nodig zou hebben voor een dergelijk systeem! :P

Also :
Airw0lf schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:07:
Klopt - mijn (interpretatie) fout.
Op het eind onder het kopje met dependencies wordt gesproken over:

[...]

Op een eerder moment had ik dat uitgelegd als een van hun diensten.
Maar het blijkt de interne DNS-cache te zijn.
Als je dat systeem niet goed kent dan kan je zulke discussies beter laten gaan, want zonder daadwerkelijke ervaring ermee maak je al gauw een foutje waardoor iemand anders weer misschien helemaal daardoor in de war raakt! ;)

Zo kreeg ik laatst van iemand een verzoek om hem te helpen met een dergelijk systeem i.c.m. Docker en daar heb ik dus echt vriendelijk voor bedankt en dat vond hij helemaal niet erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
nero355 schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:52:

[...]

Als je een Linux distro draait zonder X.org + een DE dan is dat ruim 14 GB extra aan ruimte! ;)

[...]

Dat je overdrijft qua wat je aan resources nodig zou hebben voor een dergelijk systeem! :P
Mja - it depends - ik heb hier een non-X.org Ubuntu systeempje staan met pihole bare-metal geïnstalleerd. En daarnaast 3 docker containers (reverse proxy, Omada en Portainer). Die hebben bij elkaar 12-Gig aan diskruimte in gebruik.
Daarnaast een OpnSense systeempje - die draait apart en heeft 4-Gig aan diskruimte in gebruik.

Dus of ik nou zoveel overdrijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:19:
Ik heb hier een non-X.org Ubuntu systeempje staan met pihole bare-metal geïnstalleerd.

En daarnaast 3 docker containers (reverse proxy, Omada en Portainer).
Die hebben bij elkaar 12-Gig aan diskruimte in gebruik.
Verwijder Omada een keer voor de grap en je houdt ineens een hoop ruimte over! ;)

Mijn UniFi Controller is ook een ruimtevreter op mijn Pi-Hole systeem...
Daarnaast een OpnSense systeempje - die draait apart en heeft 4-Gig aan diskruimte in gebruik.
Dat komt weer door al die extra modules denk ik samen met de Swap ruimte als het goed is :)
Dus of ik nou zoveel overdrijf...
JA. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb het volgende netwerk i.c.m. een Unify UDM SE + POE switch.
Management (trusted) netwerk (192.168.2.x)
IOT (172.16.108.x)
Guest (10.0.0.x)
Pihole heb ik een vast ip gegeven in het management netwerk (192.168.2.4) en via DHCP op de UDM SE heb ik alleen voor het IOT netwerk i.c.m. DHCP het Pihole DNS adres meegegeven. Trusted netwerk gaat direct naar de UDM SE voor DNS en guest gaat naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1.

Met firewall rules blokeer ik traffic tussen de verschillende VLANS en heb ik één rule voor het toestaan van traffic naar het pihole IP tussen de netwerken.

Twee vragen:
1) Zou het in mijn geval niet slimmer zijn om het ip van de pihole aan te passen naar 172.16.108.4 aangezien ik deze toch alleen maar in dit subnet gebruik? Of zouden jullie hem in het management vlan laten staan zoals ik nu heb?

2) Upstream server in pihole config -> UDM Se (192.168.2.1 of cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1?). Heb de cloudflare ip nummers al bij DNS settings bij de WAN staan voor mijn KPN glasvezel abbo.

Mijn redenering voor vraag 1:
Voordeel -> ik kan straks toekomstige/andere subnets koppelen met de pihole in het management vlan waar ook mijn AP/switches etc in zitten

Nadeel -> performance impact op dns lookup aangezien het verkeer altijd eerst via de firewall moet? Of is dit te verwaarlozen? En daarnaast security risk door traffic tussen de twee netwerken?

Alternatief is meerdere VLANS aanmaken op de PI maar daar heb ik in het verleden wel is problemen mee gehad door split dns etc.

[ Voor 56% gewijzigd door Workaholic op 13-09-2022 10:28 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Workaholic Voor je flow zou je het management gedeelte van de pi-hole in je management netwerk moeten hebben. Maar zo ver zijn ze nog niet.

Een user service aanbieden vanuit een management vlan/netwerk is niet de bedoeling, daar hoort alleen maar traffic overheen te gaan die te herleiden is naar: management.

Pi-hole in je 172.16.108.0/* range hangen en lokaal 443/80/22 firewallen. Idealiter hangt die Pi-Hole dan wel met één been/vlan in het management netwerk zodat traffic dat netwerk niet hoeft te verlaten.

---

Enkel deze rules zullen nagenoeg geen impact hebben op de performance van je firewall. Als je geen zeer hoog volume aan DNS requests hebt zal de belasting mbt routing ook te verwaarlozen zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Raymond P schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:04:
@Workaholic Voor je flow zou je het management gedeelte van de pi-hole in je management netwerk moeten hebben. Maar zo ver zijn ze nog niet.

Een user service aanbieden vanuit een management vlan/netwerk is niet de bedoeling, daar hoort alleen maar traffic overheen te gaan die te herleiden is naar: management.

Pi-hole in je 172.16.108.0/* range hangen en lokaal 443/80/22 firewallen. Idealiter hangt die Pi-Hole dan wel met één been/vlan in het management netwerk zodat traffic dat netwerk niet hoeft te verlaten.

---

Enkel deze rules zullen nagenoeg geen impact hebben op de performance van je firewall. Als je geen zeer hoog volume aan DNS requests hebt zal de belasting mbt routing ook te verwaarlozen zijn.
Ik denk dat ik in deze de verkeerde definitie aan mijn management netwerk heb gegeven. Het is eerder het trusted netwerk met daarin mijn vaste werkplek pc en ook de unify AP'S/Firewall etc. Maar ik snap inderdaad je terugkoppeling - dank.

Dus jouw advies is Pi ip aanpassen naar ander ip nummer in het IoT subnet (172.x). Waarom zou je hem dan ook nog in het management trusted subnet gooien met een vlan? Alleen upstream naar de firewall is nodig en dan doe je toch eigenlijk hetzelfde als hoe ik het nu heb ingericht alleen dan andersom? Zit zelfs te denken om upstream van pi naar cloudlfare/google aan te passen, dan heb je helemaal geen routering nodig naar trusted netwerk?

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 13-09-2022 11:11 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Workaholic Een trusted network is inderdaad wat anders dan een management network.

Bij het inrichten van management is het fijn/good-practice om user en management traffic compleet gesplitst te hebben. Dat betekent dus ook geen management traffic over user network, waardoor de pi-hole's management (ssh/web) in VLAN zou moeten hangen.

Maar gezien dat voor jou niet van toepassing is kan je dat dus vergeten. :)
Als je 'm lid maakt van het netwerk waarin de load geproduceerd wordt dan is dat te switchen anders moet het dus, mogelijk, verder je netwerk op. Hoeveel dat uit maakt kán nihil zijn, en als je die Dream Machine thuis hebt hangen zal je je daar denk ik uberhaubt geen zorgen over hoeven te maken.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
Workaholic schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:16:
Pihole heb ik een vast ip gegeven in het management netwerk (192.168.2.4)
Standaard subnet voor VLAN 1 bij Ubiquiti UniFi is 192.168.1.0/24 en ik zou je aanraden om die gewoon zo te laten, want als het misgaat (Je hebt tenslotte een UDM model :+ ) dan scheelt je dat een hoop ellende daarna! ;)
Twee vragen:
1) Zou het in mijn geval niet slimmer zijn om het ip van de pihole aan te passen naar 172.16.108.4 aangezien ik deze toch alleen maar in dit subnet gebruik? Of zouden jullie hem in het management vlan laten staan zoals ik nu heb?
Ik heb dus gewoon dit gedaan :
- Management VLAN IP adres 192.168.1.2
- VLAN Interfaces in andere VLANs puur en alleen voor DNS via Pi-Hole.
- Alle Services die ik draai en niet bereikbaar mogen zijn in andere VLANs aan de juiste Interface of IP adres gebind.
Dus bijvoorbeeld SSH toegang en Pi-Hole webGUI die LigHTTPd verzorgt zijn aan eth0 dan wel 192.168.1.2 gebind en niet bereikbaar vanuit andere VLANs :)
2) Upstream server in pihole config -> UDM Se (192.168.2.1 of cloudflare 1.1.1.1 en 1.0.0.1?). Heb de cloudflare ip nummers al bij DNS settings bij de WAN staan voor mijn KPN glasvezel abbo.
KPN zou opzich wel gewoon betrouwbare DNS Servers moeten hebben, maar toch ga ik het vragen : "Why you no Unbound bro ?!" :P :+
Nadeel -> performance impact op dns lookup aangezien het verkeer altijd eerst via de firewall moet? Of is dit te verwaarlozen? En daarnaast security risk door traffic tussen de twee netwerken?
Allemaal te verwaarlozen totdat je UDM PPPoE + IDS/IPS moet doen dus alleen al daarom zou ik het toch niet op die manier doen! ;)
Alternatief is meerdere VLANS aanmaken op de PI maar daar heb ik in het verleden wel is problemen mee gehad door split dns etc.
Dan deed je iets verkeerd en stel ik voor dat je het nog een keer probeert! ;)

Gaat het mis of niet zoals gepland dan horen we het graag in dit topic :+
Raymond P schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:04:
Voor je flow zou je het management gedeelte van de pi-hole in je management netwerk moeten hebben.
Maar zo ver zijn ze nog niet.
Zij niet, MAAR WIJ WEL !!! ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
Pagina: 1 ... 81 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.