@
nero355 Bedankt voor je reactie in het Ubiquiti topic, maar het hoort inderdaad hier thuis.
Ik zal nog even goed uitleggen hoe de situatie nu in elkaar zit. Wellicht zijn er anderen zijn met dezelfde setup en hebben zij er ook wat aan.
----------------------------------
Hoe is de situatie?- Ik heb een Raspberry pi, waar ik Dietpi op geinstalleerd heb.
- Ik heb vervolgens (al maanden geleden) eerst PiHole geïnstalleerd i.c.m. unbound. Dit werkt perfect.
- Afgelopen week heb ik PiVPN erbij geïnstalleerd met Wireguard. Ook dit werkt prima.
Welk probleem kom ik tegen?
Ik heb een VLAN aangemaakt voor mijn IoT apparaten, maar deze ontvangen geen internet. Voorheen werkte alles, maar na het installeren (denk ik) van PiVPN ontvangen ze geen internet meer. De foutmelding hebben veel mensen ook ontvangen na een update van PiHole. Ik weet dus niet 100 procent zeker of het komt door PiVPN.
De error die ik ontvang binnen Pihole:
Ignoring query from non-local network "ip-adres-van-een-Iot-device"
Wat lost het probleem (tijdelijk) op?
In PiHole, onder
Settings>>DNS, kun je het volgende aanzetten
Bind only to interface eth0 of de setting
Permit all origins
Het 'probleem' is echter, dat er duidelijk vemeld staat dat dit een setting is met een risico. Ik krijg hier zelf dan direct de kriebels van, omdat ik geen ICT expert ben. Ik wil dingen zoveel mogelijk snappen, en ook goed duidelijk hebben voor mijzelf, zodat ik later ook makkelijker kan troubleshooten en weet wat de risico`s zijn. Het is mij met deze setting niet heel duidelijk wat ik dan aan het doen ben.
Jij hebt eerder wel aangegeven
Pi-Hole achter een VPN is juist DE MANIER om de boel niet aan het grote boze Internet bloot te stellen dus dat is gewoon prima!
Maar ik lees overal, dat als je één van de bovenstaande opties aan hebt staan, dat je dan heel goed je firewall moet regelen. klopt dit?
Wat had jij @nero355 als oplossing?
Jij hebt eerder deze post geplaatst, waarin jij wat instellingen aanpast in de PiHole (middels config files) en dat als het waren iedere VLAN een eigen netwerk interface krijgt binnen PiHole. Althans, als ik het goed begrijp.
Als ik je als voorbeeld geef dat ik 1 default netwerk heb 192.168.0.0/24 een VLAN 192.168.20.0/24 en een VLAN 192.168.40.0/24. Hoe wat en waar zou ik dan de bestandjes aan moeten maken zodat ik dit werkend krijg.
----------------------------------
Ik hoop dat je mij op weg kunt helpen en dit wat meer kan verduidelijken. Ik stel al je reacties en hulp tot op heden erg op prijs.
[
Voor 6% gewijzigd door
Wachten... op 30-03-2022 20:43
]