Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 15:41

Church of Noise

Drive it like you stole it

En ondertussen is er een nieuwe update voor Pi-Hole FTL, naar versie 5.6: https://pi-hole.net/2021/...-6-released/#page-content

Voornaamste reden is een update in dnsmasq (van 2.83 naar 2.84), omwille van een bug (de details zijn te vinden in de link hierboven :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionio
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 16:23
deHakkelaar schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:33:
[...]

Wat denk je dat er gebeurd als twee nodes tegelijk naar dezelfde pihole-FTL.db table op die NFS share proberen te schrijven ?
Hoe lang heb je dit al draaien ?
[/URL]
Draait inmiddels 1,5 week tot nu toe zonder problemen. Ik begrijp heel goed dat dit zeker niet de bedoeling is, en ben ook niet afhankelijk van die database, als hierdoor mijn logs kwijt raken is dat niet erg. Het lijkt er echter wel op dat het gewoon blijft werken.

Het is een leerproject met een klein beetje vleugje productie voor eigen apparatuur. GlusterFS nog niet geimplementeerd, wellicht brengt dit mogelijkheden, of gewoon een ander mapje aanwijzen voor de 2e unit vwb de FTL.db

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dionio schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:46:
[...]
GlusterFS nog niet geimplementeerd, wellicht brengt dit mogelijkheden
Zelfs met GlusterFS of GFS2 is het praktisch onmogelijk dit te verwezelijken zoals jij in gedachte hebt.
Pi-hole is gewoon niet ontworpen om een dbase bestand te delen met een andere Pi-hole node tijdens schrijven.
De enige oplosing die ik kan bedenken is een active/pasive cluster wat niet simpel is:
https://access.redhat.com...igh-availability-clusters

Maar ja dat betekent dat maar 1 node werkelijk aktief is en de andere er bij hangen en niks doen todat het mis gaat met de aktieve node.
Pas als Pi-hole besluit ook andere dbase implementaties zoals MySQL/MariaDB, Postgres of zelfs Oracle etc als backend te ondersteunen zal er meer mogelijk zijn om te clusteren.

[ Voor 4% gewijzigd door deHakkelaar op 28-01-2021 22:04 . Reden: linkje aangepast ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Afhankelijk hoe de dbase van Pi-hole in elkaar zit, zou het mogelijk moeten zijn om twee database te synchroniseren waarbij de databases op een gedeeld volume staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36

Klippy

Still Game

Workaholic schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Dank voor je hulp. Dit had ik inderdaad al geprobeerd en alles wat rood was gewhitelist. Het vreemde is dus dat het alleen voorkomt als je ingelogd bent. Ergens is hij dus iets aan het registreren / bijhouden oid.
Had je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb precies hetzelfde, dankzij jou gevonden dat het kwam omdat ik was ingelogd. Kan nu weer foto's kijken, maar nog niet vinden waar het nu aan ligt.
Weet ook niet of het aan PiHole ligt eerlijk gezegd, want met een disable is het probleem er ook.
Gebruik Firefox, weet niet of dat nog uit maakt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
synoniem schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:09:
Afhankelijk hoe de dbase van Pi-hole in elkaar zit, zou het mogelijk moeten zijn om twee database te synchroniseren waarbij de databases op een gedeeld volume staan.
Live wordt dat heel lastig zoals DELETE en UPDATE queries syncen.
Scheduled periodiek mogelijk maar plaatst wel extra belasting op CPU etc en is niet live meer.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Klippy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:21:
[...]

Had je hier al een oplossing voor gevonden?
Ik heb precies hetzelfde, dankzij jou gevonden dat het kwam omdat ik was ingelogd. Kan nu weer foto's kijken, maar nog niet vinden waar het nu aan ligt.
Weet ook niet of het aan PiHole ligt eerlijk gezegd, want met een disable is het probleem er ook.
Gebruik Firefox, weet niet of dat nog uit maakt.
Nee ik heb het nog niet opgelost helaas. Wat voor antivirus / beveiliging heb je? Ik gebruik bitdefender total security.

Wel blij dat het uitloggen voor jou ook de oplossing is.

Heb funda een e-mail gestuurd maar die vragen om allerlei logging/debug info van Chrome. Heb dit nog niet gedeeld.

Zal eerst ff dns aanpassen naar 8.8.8.8 bij de netwerk instellingen van deze pc en even Pi-hole uitsluiten. Als het dan wel werkt weten we zeker dat het aan Pi-hole ligt..

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auMllEkMFME_nVti0tuy29XP1PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4wBg5Ma5MBexOvVH3outuEmd.png?f=user_large

Waar ik helemaal gek van word in die Network Table; hostnames die niet kloppen met mac-adressen.
Flushen van die network table helpt even maar deze iPad bijvoorbeeld is al een half jaar niet meer aanwezig in het netwerk bijvoorbeeld. En hij is dus gematched aan een IPTV-ontvanger van KPN.

Het zal wel dieper op m'n Pi zitten maar hoe flush ik dit definitief?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Gunner schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:26:
[Afbeelding]

Waar ik helemaal gek van word in die Network Table; hostnames die niet kloppen met mac-adressen.
Flushen van die network table helpt even maar deze iPad bijvoorbeeld is al een half jaar niet meer aanwezig in het netwerk bijvoorbeeld. En hij is dus gematched aan een IPTV-ontvanger van KPN.

Het zal wel dieper op m'n Pi zitten maar hoe flush ik dit definitief?
Een tijd geleden was er een topic waar de cleanup van de network en network_addesses table van /etc/pihole/pihole-FTL.db werd besproken. De uitkomst was, dat er code zou worden toegevoegd ( setting MAXNETAGE= , default is equal to MAXDBDAYS=) om de cleanup te doen, gebasseert op de setting MAXDBDAYS= (default 365 dagen). Geen idee of dit werkt, zelf gebruik ik al een hele tijd MAXDBDAYS=8, maar ik heb ook een script dat de tabellen opkuist, gebaseerd op de inhoud van het query log (address niet in query table -> verwijder entry uit network_addresses)

proberen maar...

Wat ook interessant kan zijn, om de clients duidelijker te identificeren, de nieuwe aliasclient table in de database, meer info hier, bij mij werkt dit perfect. Er is wel redelijk wat scripting nodig om dit te automatiseren, voorlopig géén ondersteuning in de web interface...

andere weetjes over dit onderwerp:
- de neighbor en arp informatie word regelmatig automatisch geupdate, je kan dit echter ook forceren met een signal, in dit geval met het commando sudo pkill -RTMIN+5 pihole-FTL (quote from the docs: Re-parse ARP/neighbour-cache now to update the Network table now)
- android (mogelijks ook IOS) heeft de mogelijkheid om regelmatig van MAC address te wijzigen. Het gevolg is dat er steeds nieuwe clients te voorschijn komen. Het is echter mogelijk om dit op android uit te schakelen (always use this mac address). Het is aan jou de keuze of de increased privacy (random mac addresses) belangrijker is, dan wel de identificatie van de client in pihole...
- een en ander word een pak eenvoudiger te beheren, als je DHCP addressen uitdeeld, gebaseerd op MAC addressen. Je bent er dan zeker van dat een client steeds weer hetzelde IP address zal krijgen.

edit
er is ook nog de setting REFRESH_HOSTNAMES=IPV4|ALL|UNKNOWN|NONE (default is IPV4, quote from the docs: With this option, you can change how (and if) hourly PTR requests are made to check for changes in client and upstream server hostnames.), met het signal sudo pkill -RTMIN+4 pihole-FTL kan je dit forceren, anders gebeurt het elk uur, op het uur (PTR queries).
/edit

[ Voor 7% gewijzigd door jpgview op 29-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
@dionio @deHakkelaar @synoniem zijn jullie bekend met dual pihole sync 2.0?

Een bash script draait in een cron op een primary pi-hole en stuurt elke 5 minuten een update van de files naar de 2e pi-hole. Het blijft een active-active setup, waar de primary de secondary voedt en ze zo min of meer in sync zijn met whitelists/blacklists etc. Bij een wijziging in de file wordt gravity ook opnieuw geladen.

Heb zelf nog geen 2e pi draaien hiermee (ben dat nog van plan) maar wilde het wel via deze techniek in sync houden. Je primary is dan de interface waar je zelf alle wijzigingen doorvoert waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:00
Dat is een oplossing inderdaad. Wat ik heb gedaan is om mijn blacklist te sharen is om een github repo te openen met een enkele file de blocklist die als blacklist gebruikt gaat worden. En dan neem ik die periodiek mee in de update gravity. Werkt ook aardig. Alleen niet voor whitelists natuurlijk maar goed dat is misschien een reden om naar dit scriptje te kijken

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze twee jaar oude oplossing synct files die al lang niet meer gebruikt worden door Pi-hole:
pi@ph5:~ $ sudo find /etc/pihole/ -name '*.list'
/etc/pihole/adlists.list
/etc/pihole/custom.list
/etc/pihole/local.list
/etc/pihole/migration_backup/adlists.list

Ook synct dat script geen één van de dbase bestanden met de DNS queries en gravity:
pi@ph5:~ $ sudo find /etc/pihole/ -name '*.db'
/etc/pihole/pihole-FTL.db
/etc/pihole/macvendor.db
/etc/pihole/gravity.db

Onderstaande heeft veel meer tractie:

https://github.com/vmstan/gravity-sync

https://discourse.pi-hole...ple-pi-hole-in-sync/33545

[ Voor 19% gewijzigd door deHakkelaar op 29-01-2021 21:17 . Reden: find lists ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jpgview schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:08:
Hoe doe jij dat? Zelf gebruik ik de volgende regex blacklist: .*;querytype=ANY
Ik draai geen Pi-Hole maar AdGuard Home, waarbij dit een simpele 'true'/'false' toggle is in de config file ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietertje 085
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 17:13
deHakkelaar schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:00:
[...]

Deze twee jaar oude oplossing synct files die al lang niet meer gebruikt worden door Pi-hole:
pi@ph5:~ $ sudo find /etc/pihole/ -name '*.list'
/etc/pihole/adlists.list
/etc/pihole/custom.list
/etc/pihole/local.list
/etc/pihole/migration_backup/adlists.list

Ook synct dat script geen één van de dbase bestanden met de DNS queries en gravity:
pi@ph5:~ $ sudo find /etc/pihole/ -name '*.db'
/etc/pihole/pihole-FTL.db
/etc/pihole/macvendor.db
/etc/pihole/gravity.db

Onderstaande heeft veel meer tractie:

https://github.com/vmstan/gravity-sync

https://discourse.pi-hole...ple-pi-hole-in-sync/33545
Deze oplossing gebruik ik ook sinds een aantal weken en het werkt als een malle _/-\o_ _/-\o_ ik kan het iedereen aanraden met meer dan 1 pihole instance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:07
Ik draai al een jaart Pi-Hole als Docker op mijn Synology NAS. Werkt verder goed! Maar, ik loop heel af en toe tegen onderstaand probleem aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sN8aiq5z04QPiAOpI3lQnN5m8Ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xLywaJhnfujqeOHA262p87uD.png?f=fotoalbum_large
Dit krijg ik als ik naar de Query Log ga en dan op Show All klik. Als ik vervolgens de container stop en start is het weer goed. Het probleem treedt ook pas op na een aantal dagen, de eerste dag na de herstart is er niets aan de hand.

Wat ik wil is hooguit de laatste 8 uur kunnen zien van de logging, hoef geen DB en meer dan die 8 uur is echt niet nodig. Ik heb bij de settings al op 'Disable query logging' geklikt en heb in pihole-FTL.conf het volgende gezet, al lijkt dat geen effect te hebben:

MAXDBDAYS=0
MAXLOGAGE=8.0

Heeft iemand een idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Ik zou de logs even nalopen om te kijken wat de oorzaak is van dit probleem. Elke keer je docker herstarten is geen optie lijkt mij.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Laatst online: 09-09 08:40

Jan20

CMJJKFE

Ik heb zelf nu op mijn raspberry de Pi-Hole draaien deze lijkt inderdaad aardig wat ads tegen te houden. Ik merk alleen dat de reclames bij youtube (soort van reclame filpmjes) aan het begin er nog wel doorheen komen. Nu lees ik op internet dat dit een vaker voorkomend probleem is omdat het draait op dezezelfde range.

Hebben slimme tweakers hier ook problemen mee of al een oplossing voor gevonden?

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 13:51
Jan20 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:13:
Ik heb zelf nu op mijn raspberry de Pi-Hole draaien deze lijkt inderdaad aardig wat ads tegen te houden. Ik merk alleen dat de reclames bij youtube (soort van reclame filpmjes) aan het begin er nog wel doorheen komen. Nu lees ik op internet dat dit een vaker voorkomend probleem is omdat het draait op dezezelfde range.

Hebben slimme tweakers hier ook problemen mee of al een oplossing voor gevonden?
Als je daaraan begint kom je erachter dat er geen echt zaligmakende oplossing voor is. Zoek er maar op in dit topic. Ik gebruik alternatieve youtube apps op android en heb ublock in chrome draaien. Daarmee heb je ook geen last van reclames en voorkom je de hassle om het in pi-hole te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Jan20 @ViNOK16Bit, wat ik heb gedaan is via een VPN een abonnement op YT Premium genomen waar ik iets meer dan een euro per maand voor betaal. Ben je af van het gedoe, zowel binnens- als buitenhuis, op of niet op VPN :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
JDFS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:31:
@Jan20 @ViNOK16Bit, wat ik heb gedaan is via een VPN een abonnement op YT Premium genomen waar ik iets meer dan een euro per maand voor betaal. Ben je af van het gedoe, zowel binnens- als buitenhuis, op of niet op VPN :).
Inderdaad :*)

Werkt perfect 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Jan20 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:13:

Had je het topic door gelezen? Dan had je namelijk geweten dat oa Youtube niet meer add vrij te krijgen is met alleen pihole.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 08:23
Draai hier nu Pihole op 2 Raspberry Pi 4’s. Deze worden gesynchroniseerd met Gravity-sync.

Werkt feilloos. Op mijn iPhone heb ik de app Pihole Remote, fijne app is dat. Paar widgets voor tussentijds inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
Valderrama schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:
Draai hier nu Pihole op 2 Raspberry Pi 4’s. Deze worden gesynchroniseerd met Gravity-sync.

Werkt feilloos. Op mijn iPhone heb ik de app Pihole Remote, fijne app is dat. Paar widgets voor tussentijds inzicht.
Tnx! Pihole remote app kende ik nog niet op iPhone _/-\o_
Mijn main pihole is een Pi4-4gb. De 2e, ook dezelfde of is een zero als backup ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
Voor zo ver ik weet is een Zero als voldoende als primary/enige.

Ik heb 2 4’s, gewoon omdat het kan. Op de eerste heb ik er enkel nog Homebridge naast draaien. Zoek verder nog naar potentiële andere kandidaat applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Valderrama schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:24:

Ik heb 2 4’s, gewoon omdat het kan. Op de eerste heb ik er enkel nog Homebridge naast draaien. Zoek verder nog naar potentiële andere kandidaat applicaties.
Klopt. In een klein netwerk is een zero meer dan voldoende. Het hangt helemaal af van je netwerk.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:05
ViNOK16Bit schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:48:
[...]

Als je daaraan begint kom je erachter dat er geen echt zaligmakende oplossing voor is. Zoek er maar op in dit topic. Ik gebruik alternatieve youtube apps op android en heb ublock in chrome draaien. Daarmee heb je ook geen last van reclames en voorkom je de hassle om het in pi-hole te proberen.
zie je dan ook niet meer wat soms door de content maker wordt gezegd "this video is sponsored by xxxxx/yyyyy" ? eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valderrama schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:24:

Ik gebruik ook PiVPN (WireGuard) op die van mij zodat ik op 4G ook adblocking heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 13:51
dss58 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 23:52:
[...]

zie je dan ook niet meer wat soms door de content maker wordt gezegd "this video is sponsored by xxxxx/yyyyy" ? eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen
Dat is de contentmaker zelf die gesponsord wordt en dan de sponsor noemt. Dat heeft niets te maken met YouTube ads. Er is geen app die dat ervoor je uitknipt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Verwijderd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Ik gebruik ook PiVPN (WireGuard) op die van mij zodat ik op 4G ook adblocking heb.
PiVPN zou een optie kunnen zijn inderdaad. Maar voor de eenvoud zou ik ook (weer) VPN kunnen regelen op mijn UDM-Pro. Maar eerlijk gezegd maakte ik er vrijwel nooit gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem op mijn telefoon ingesteld standaard te verbinden als ik op een cellular netwerk zit, heb er geen omkijken naar en altijd ad free. Dat gezegd, ik heb een iPhone en voor Android kun je adblockers downloaden dacht ik. Maar ja, als je toch een pi hebt is het een kleine moeite.

Het is ook wel handig als je ooit op een guest network moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Verwijderd schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:20:
Ik heb hem op mijn telefoon ingesteld standaard te verbinden als ik op een cellular netwerk zit, heb er geen omkijken naar en altijd ad free. Dat gezegd, ik heb een iPhone en voor Android kun je adblockers downloaden dacht ik. Maar ja, als je toch een pi hebt is het een kleine moeite.

Het is ook wel handig als je ooit op een guest network moet.
Dat is inderdaad wel handig zo. Maar waarom dan PiVPN ipv gewoon direct naar een UDM-Pro? Misschien is het laatste ook wel veiliger omdat je geen poorten openzet wat naar een device met een Linux OS herleid.

In mijn geval zou ik dan van buiten direct tegen mijn firewall aanpraten die mij toegang biedt tot mijn netwerk en dan dus ook de dns gebruik van/via Pihole?

[ Voor 10% gewijzigd door Valderrama op 04-02-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ik draai dietpi op mijn raspberry pi 4.
Wat vinden jullie daarvan?
Voordeel vind ik, als je inlogt via ssh, dan doet ie al checks of er updates zijn.
Pihole en pivpn bijvoorbeeld wordt via hun menu geinstaleerd en zijn geoptimaliseerd voor dietpi zeggen ze...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:04
webside007 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:53:
Ik draai dietpi op mijn raspberry pi 4.
Wat vinden jullie daarvan?
Voordeel vind ik, als je inlogt via ssh, dan doet ie al checks of er updates zijn.
Pihole en pivpn bijvoorbeeld wordt via hun menu geinstaleerd en zijn geoptimaliseerd voor dietpi zeggen ze...
Ik vind daar niks van, wat jij op je pi installeert moet je zelf weten. :+

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb alle berichten die gingen over de Microsoft Repository afgesplitst naar [Raspberry Pi OS] Microsoft Repository toegevoegd, aangezien dat hier nogal offtopic was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Hallo allen,

Ik heb momenteel een RPI 4B met daarop octopi draaien voor mijn 3D printer, ik wil hiernaast nog Pihole gaan draaien. Is dit slim om het op dezelfde pi te draaien of kan ik hier beter een andere pi voor gebruiken? Ik heb zelf ook nog de RPI Zero W liggen maar ik weet niet of deze ''krachtig'' genoeg is om pihole op te draaien.
Wat is hierin jullie advies?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RensVerlaak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:52:
Hallo allen,

Ik heb momenteel een RPI 4B met daarop octopi draaien voor mijn 3D printer, ik wil hiernaast nog Pihole gaan draaien. Is dit slim om het op dezelfde pi te draaien of kan ik hier beter een andere pi voor gebruiken? Ik heb zelf ook nog de RPI Zero W liggen maar ik weet niet of deze ''krachtig'' genoeg is om pihole op te draaien.
Wat is hierin jullie advies?

Alvast bedankt!
Die Zero is krachtig genoeg, zoveel vreet Pi-Hole niet, maar het kan ook echt wel op de 4B erbij. In verband met eventuele poortconflicten zou je kunnen overwegen om de Pi-Hole als Docker container te draaien (ik ben er een groot voorstander van), maar dat moet je zelf even verder bekijken (en beslissen).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
Freee!! schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Die Zero is krachtig genoeg, zoveel vreet Pi-Hole niet, maar het kan ook echt wel op de 4B erbij. In verband met eventuele poortconflicten zou je kunnen overwegen om de Pi-Hole als Docker container te draaien (ik ben er een groot voorstander van), maar dat moet je zelf even verder bekijken (en beslissen).
Oke top, bedankt voor je reactie! Dan zal ik eerst even uit moeten zoeken wat dat inhoud en hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RensVerlaak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Oke top, bedankt voor je reactie! Dan zal ik eerst even uit moeten zoeken wat dat inhoud en hoe het werkt.
Docker containers zijn eigenlijk een soort VM lights. Er zijn voor- en nadelen, belangrijkste voordeel (vind ik), is dat (met de juiste inrichting) de containers een eigen IP-adres in je netwerk krijgen.
Zie ook [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Freee!! schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:56:
[...]

@RensVerlaak
Het probleem is niet zozeer de resources, maar hoe belangrijk is pi-hole. Wil je pi-hole (en daarmee je internet in huis) afhankelijk zijn van zaken die naast pi-hole draaien op de Pi.

Het risico bestaat dat een update van een andere applicatie opeens je Pi om zeep helpt. Daarom dat ik liever Pi-Hole standalone draai (op een Zero) met een tweede installatie op een Pi 3B in docker. De tweede installatie is als fallback wanneer ik bijvoorbeeld Pi-Hole op de Zero update of dat deze opeens toch onderuitgaat. Naast de tweede installatie draai ik wel meerdere containers, omdat deze installatie voor mij minder belangrijk is dan de primaire Pi-Hole.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensVerlaak
JayOne schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:06:
[...]

@RensVerlaak
Het probleem is niet zozeer de resources, maar hoe belangrijk is pi-hole. Wil je pi-hole (en daarmee je internet in huis) afhankelijk zijn van zaken die naast pi-hole draaien op de Pi.

Het risico bestaat dat een update van een andere applicatie opeens je Pi om zeep helpt. Daarom dat ik liever Pi-Hole standalone draai (op een Zero) met een tweede installatie op een Pi 3B in docker. De tweede installatie is als fallback wanneer ik bijvoorbeeld Pi-Hole op de Zero update of dat deze opeens toch onderuitgaat. Naast de tweede installatie draai ik wel meerdere containers, omdat deze installatie voor mij minder belangrijk is dan de primaire Pi-Hole.
Dankje, dit is duidelijk. Aangezien ik mijn RPI 4B altijd al heb draaien ga ik proberen om hem in een docker te runnen op dezelfde pi (om het apparaten te beperken). Mocht ik daarmee problemen ondervinden kan ik altijd mijn pi zero nog aanwengelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RensVerlaak schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Dankje, dit is duidelijk. Aangezien ik mijn RPI 4B altijd al heb draaien ga ik proberen om hem in een docker te runnen op dezelfde pi (om het apparaten te beperken). Mocht ik daarmee problemen ondervinden kan ik altijd mijn pi zero nog aanwengelen.
Kijk even een stukje terug, ik heb een aantal keren een post geplaatst met daarin code voor het installeren van Pi-Hole (en Unbound) in een Docker container.

EDIT:
Zie Freee!! in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

[ Voor 7% gewijzigd door Freee!! op 05-02-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
ed1703 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Ik geef het geen enkele kans dat hier ook echt een zaak van gemaakt gaat worden.
Je moest eens weten hoeveel networkvendors zonder enige vermelding 'opeens' data gaan verzamelen na een update.
Github, achjee, dat is tegenwoordig van MS, wat doet die met elke update van Pi-Hole wel niet?
Krijgt een pi-hole user door wat men aanpast aan de voorwaarden bij github?
Ik haak in op je 2e alinea, ja dat is zo, vorige week begon mijn pc ineens naar sn.splashtop.com te gaan tot wel 500x per dag, ik had niks geinstalleert ofzo en lijkt zo uit de lucht te komen vallen, geblokt sinds dien, gisteren 2700 x geblokt, en alles werkt nog steeds, ik heb verder niet uitgezocht wat voor domain het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
dss58 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Ik haak in op je 2e alinea, ja dat is zo, vorige week begon mijn pc ineens naar sn.splashtop.com te gaan tot wel 500x per dag, ik had niks geinstalleert ofzo en lijkt zo uit de lucht te komen vallen, geblokt sinds dien, gisteren 2700 x geblokt, en alles werkt nog steeds, ik heb verder niet uitgezocht wat voor domain het is.
Het is ook niet zo dat ik het met @Freee!! niet eens ben. 100% wel zelfs. Mijn punt is meer dat dit met updates van apps ook gebeurt en dit laat men ook maar toe. Daarom geef ik het ook geen kans. Een handjevol die het echt te bont maken doet men wat aan. De rest niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 05-02-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
alesandro_46 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Ik vind daar niks van, wat jij op je pi installeert moet je zelf weten. :+
Ik dacht dat er nog mensen hier dit gebruiken: https://dietpi.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
rens-br schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:49:
[mbr]Ik heb alle berichten die gingen over de Microsoft Repository afgesplitst naar [Raspberry Pi OS] Microsoft Repository toegevoegd, aangezien dat hier nogal offtopic was.[/]
die van mij had er niks mee te maken en heb je ook over gezet, sorry, waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 12:07
Hoi allen, ik ben nieuw met Pi Hole, geen IT achtergrond maar met wat tutorials vrij snel een Pi Hole werkend gekregen op een RP Zero W. Wat een genot!

Helaas is er een apparaat in mijn netwerk (Windows laptop) die weigert de DNS van mijn pihole te gebruiken. Hij blijft staan op 8.8.8.8. (DNS van Google als ik me niet vergis).

Na wat zoeken in dit topic en op Reddit kwam ik bij deze oplossing:
https://www.reddit.com/r/..._requests_to_your_pihole/

Het blokkeren van alles op poort 53 behalve voor mijn pihole. Dan zou de laptop niet bij 8.8.8.8 kunnen en doorgestuurd worden naar de DNS van mijn pihole. Dat laatste krijg ik niet voor elkaar. Als ik de blokkade aanzet in mijn router kom ik met de laptop het internet niet meer op. Ook na flushdns niet.

Ik begrijp dat het wellicht wat 'over my head' is, maar ik heb het idee dat ik dicht bij de oplossing ben. Kan iemand deze beginner wellicht in de richting van een oplossing wijzen? Alle tips zijn zeer welkom! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
LeBrun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:43:
Hoi allen, ik ben nieuw met Pi Hole, geen IT achtergrond maar met wat tutorials vrij snel een Pi Hole werkend gekregen op een RP Zero W. Wat een genot!

Helaas is er een apparaat in mijn netwerk (Windows laptop) die weigert de DNS van mijn pihole te gebruiken. Hij blijft staan op 8.8.8.8. (DNS van Google als ik me niet vergis).

Na wat zoeken in dit topic en op Reddit kwam ik bij deze oplossing:
https://www.reddit.com/r/..._requests_to_your_pihole/

Het blokkeren van alles op poort 53 behalve voor mijn pihole. Dan zou de laptop niet bij 8.8.8.8 kunnen en doorgestuurd worden naar de DNS van mijn pihole. Dat laatste krijg ik niet voor elkaar. Als ik de blokkade aanzet in mijn router kom ik met de laptop het internet niet meer op. Ook na flushdns niet.

Ik begrijp dat het wellicht wat 'over my head' is, maar ik heb het idee dat ik dicht bij de oplossing ben. Kan iemand deze beginner wellicht in de richting van een oplossing wijzen? Alle tips zijn zeer welkom! :)
Je hebt DNAT nodig als je de setting zelf niet kan/mag aanpassen. Lang niet alle routers ondersteunen dit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
iptables -t nat -A PREROUTING ! -s PIHOLE_IP ! -d PIHOLE_IP -i ethxx -p tcp -m tcp --dport 53 -m comment --comment "My first DNAT rule" -j DNAT --to-destination PIHOLE_IP

iptables -t nat -A PREROUTING ! -s PIHOLE_IP ! -d PIHOLE_IP -i ethxx -p udp -m udp --dport 53 -m comment --comment "My second DNAT rule" -j DNAT --to-destination PIHOLE_IP

iptables -t nat -A POSTROUTING -d PIHOLE_IP -o ethx -p udp --dport 53  -m comment --comment "source-error-fix udp 53" -j MASQUERADE

iptables -t nat -A POSTROUTING -d PIHOLE_IP -o ethx -p tcp --dport 53  -m comment --comment "source-error-fix tcp 53" -j MASQUERADE

Andere oplossingen dan dit ken ik eigenlijk niet als je verkeer wilt sturen en sommige vendors gebruiken iets anders dan iptables.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heeten12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:08
LeBrun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:43:

Helaas is er een apparaat in mijn netwerk (Windows laptop) die weigert de DNS van mijn pihole te gebruiken. Hij blijft staan op 8.8.8.8.

,.........
Denk je niet wat te moeilijk misschien? Een Windows device zou geen hardcoded DNS hoeven te hebben. Ik vermoed dat je ooit een alternatieve DNS server hebt ingesteld. Die kun je dan ofwel aanpassen naar het ip-adres van de pihole of gewoon weer op automatisch zetten als de DHCP nu bijvoorbeeld door je pihole wordt gedaan of de dhcp van je router enkel naar je pihole verwijst voor DNS.

https://www.consumentenbo...lternatieve-dns-instellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeBrun
heeten12 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Denk je niet wat te moeilijk misschien? Een Windows device zou geen hardcoded DNS hoeven te hebben. Ik vermoed dat je ooit een alternatieve DNS server hebt ingesteld. Die kun je dan ofwel aanpassen naar het ip-adres van de pihole of gewoon weer op automatisch zetten als de DHCP nu bijvoorbeeld door je pihole wordt gedaan of de dhcp van je router enkel naar je pihole verwijst voor DNS.

https://www.consumentenbo...lternatieve-dns-instellen
Ik hoopte al dat er iets makkelijks was wat ik over het hoofd zag, dit was hem! Ik snap niet hoe het komt, maar DNS stond inderdaad manueel op 8.8.8.8. Nadat ik het op automatisch heb gezet en dns flushte pakte mijn laptop direct de DNS van mijn pihole.

Veel dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
ed1703 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Je hebt DNAT nodig als je de setting zelf niet kan/mag aanpassen. Lang niet alle routers ondersteunen dit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
iptables -t nat -A PREROUTING ! -s PIHOLE_IP ! -d PIHOLE_IP -i ethxx -p tcp -m tcp --dport 53 -m comment --comment "My first DNAT rule" -j DNAT --to-destination PIHOLE_IP

iptables -t nat -A PREROUTING ! -s PIHOLE_IP ! -d PIHOLE_IP -i ethxx -p udp -m udp --dport 53 -m comment --comment "My second DNAT rule" -j DNAT --to-destination PIHOLE_IP

iptables -t nat -A POSTROUTING -d PIHOLE_IP -o ethx -p udp --dport 53  -m comment --comment "source-error-fix udp 53" -j MASQUERADE

iptables -t nat -A POSTROUTING -d PIHOLE_IP -o ethx -p tcp --dport 53  -m comment --comment "source-error-fix tcp 53" -j MASQUERADE

Andere oplossingen dan dit ken ik eigenlijk niet als je verkeer wilt sturen en sommige vendors gebruiken iets anders dan iptables.
Ben bang dat mijn Netgear r6220 dat inderdaad niet ondersteunt. Met de oplossing hierboven van Heeten12 is het voor mij in orde, dank voor het meedenken.

Ik ga verder met lurken in dit topic om mijn kennis over Pi Hole wat bij te spijkeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
LeBrun schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Ben bang dat mijn Netgear r6220 dat inderdaad niet ondersteunt. Met de oplossing hierboven van Heeten12 is het voor mij in orde, dank voor het meedenken.

Ik ga verder met lurken in dit topic om mijn kennis over Pi Hole wat bij te spijkeren :+
voeg een goede bloklijst toe, wordt dagelijks bij gehouden en de auteur is een tweaker van hier
https://dbl.oisd.nl
Zijn er trouwens nog meer goede bloklijsten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
Zit hier met 2 Pi4’s met de officiële PoE hat die in een rack liggen die ik headless beheer. Nu bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn om er een klein displaytje bij te zetten waar ik dan met PADD de status zou kunnen laten zien.

In mijn zoektocht naar displays kom ik heel veel tegen maar het wordt me niet duidelijk of ik überhaupt eenvoudig (zonder te solderen, plug & Play) een display kan aansluiten omdat die PoE hat erop zit... iemand dit toevallig al eens onderzocht?

Alternatief is voor deze eenvoudige monitoring doeleinden om een extra Pi Zero aan te schaffen, maar die zou ik dan ook weer met PoE willen voorzien en dan zit ik volgens mij hetzelfde probleem? Tweede alternatief zou een extra Pi Zero W kunnen zijn, deze dan wel regulier gevoed met een stekker en dan een display. Maar dan kom ik niet snel een kitje tegen waarmee ik vlug klaar ben, kom eigenlijk enkel de losse Pi tegen en losse displays, maar dan kijk ik weer tegen solderen aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

dss58 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:22:
[...]

voeg een goede bloklijst toe, wordt dagelijks bij gehouden en de auteur is een tweaker van hier
https://dbl.oisd.nl
Zijn er trouwens nog meer goede bloklijsten ?
Ik ga even mezelf quoten want dit punt komt nogal vaak terug:
Church of Noise schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:31:
Er is een zeer handige script die berekent in welke mate lists effectief zijn: https://github.com/yubiuser/pihole_adlist_tool
Aanradertje om eens te draaien, en te zien welke lists nu echt bijdragen.

Zoals je wel kan vermoeden, ben ik geen fan van de "OMG 500 million domains on blocklist" approach. Less is more. Daarnaast ben ik een grote voorstander van transparantie, en ik huiver dan ook van blocklists die bestaande blocklists verzamelen en er nadien een en ander uithalen. Vandaar dat ik zelf de basis-blocklists kies en enkel waar ik dat wil, whitelist.
Dat zou ik ook eenieder aanraden: begin met de basis en kijk den, bvb in je query log, of er zaken zijn die moeten geblokt worden. Na wat zoeken vind je dan misschien lists die daarop focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:37
Ik heb nogal wat “ Chinese apparaten” in mijn netwerk zitten. Is PiHole dan ook de juiste tool om het verkeer van deze apparaten naar buiten toe te blokkeren?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
krizzziz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:05:
Ik heb nogal wat “ Chinese apparaten” in mijn netwerk zitten. Is PiHole dan ook de juiste tool om het verkeer van deze apparaten naar buiten toe te blokkeren?
Ja, omdat je in kaart zou kunnen brengen waarmee die Chinese zooi contact legt en vervolgens kunt testen of je kan gaan blacklisten en deze blijft functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:04
Toevoegingen: door het blokkeren van adressen kan het zijn dat bepaalde functies of zelfs het hele apparaat niet meer werken.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
Church of Noise schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:02:
[...]

[...]
Thanks, dat bericht heb ik op de een of andere manier gemist 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

:Y , PiHole blokkeerd hier alle DNS-requests van het IoT-netwerk, behalve dat wat is gewhitelist. Helpt overigens niet tegen apparaten die op basis van IP-adres i.p.v. domeinnaam communiceren, geen idee of die er zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:46:
[...]
:Y , PiHole blokkeerd hier alle DNS-requests van het IoT-netwerk, behalve dat wat is gewhitelist. Helpt overigens niet tegen apparaten die op basis van IP-adres i.p.v. domeinnaam communiceren, geen idee of die er zijn.
Er zijn methodes, om dat af te vangen (zolang die apparaten geen DoH gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Raven schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:46:
[...]

Dat maakt het alleen maar makkelijker om zoiets op een firewall door te voeren, zolang een firmwareupdate dat niet waardeloos maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeBrun
Church of Noise schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:02:
[...]

[...]
Dank voor de tip, ik heb nu twee adlists:
https://raw.githubusercon...nBlack/hosts/master/hosts
https://dbl.oisd.nl/

Moet zeggen dat ik verbaasd was dat ik van 40.000 naar 1.1 miljoen domains op de bocklist ging. Ik laat ze een paar weken naast elkaar draaien en ga dan eens met je script kijken hoe veel dbl.oisd toevoegt.

Ik begrijp dat je zegt: 'less is more', want zo weet je wat je aan het blokkeren bent. Maar ergens denk ik ook: als ik meer blokkeer en alles werkt nog: waarom niet?

Zal pas conclusies trekken als ik zie wat er blijft hangen in in dbl.oisd wat voorheen niet tegengehouden werd door StevenBlack.

Mocht iemand dit al eens eerder gedaan hebben ben ik ook erg benieuwd naar jullie bevindingen. Heb gezocht maar het niet in dit topic kunnen vinden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

LeBrun schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Moet zeggen dat ik verbaasd was dat ik van 40.000 naar 1.1 miljoen domains op de bocklist ging. Ik laat ze een paar weken naast elkaar draaien en ga dan eens met je script kijken hoe veel dbl.oisd toevoegt.
Top - zeer benieuwd!
LeBrun schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:51:
[...]
Ik begrijp dat je zegt: 'less is more', want zo weet je wat je aan het blokkeren bent. Maar ergens denk ik ook: als ik meer blokkeer en alles werkt nog: waarom niet?
Dat versta ik erg goed hoor - en ik ben met die mindset ook begonnen, maar ondertussen heb ik mijn mening bijgesteld. Het staat jou uiteraard vrij te doen wat jij best vindt, die Gedanken sind Frei he :)

Gaat me voornamelijk over:
  • Hoe complexer, hoe meer risico op fouten en hoe moeilijker om een en ander uit te spitten(minor risk als je maar 2 lijsten hebt natuurlijk)
  • Transparantie: zoals je aangeeft, weet wat je wel of niet blokkeert. Daar durft het bij de 'super-lijsten' wel eens mislopen. En al zeker als men meerdere 'super-lijsten' gebruikt. Daarnaast verkies ik bij de bron rechtstreeks te gaan, want met een extra laag tussen aanbieder en gebruiker durft er wel al eens wat informatie verloren gaan.
  • Principe: Onnodige dingen brengen alleen extra load, wat een beetje ingaat tegen hoe ik m'n zaken wil runnen - en al zeker op een RPi. (dat is natuurlijk persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*. Bedankt voor je post. Maar is nogal Offtopic hier.

[ Voor 91% gewijzigd door rens-br op 09-02-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* Commentaar op de moderatie mag via een DM.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 10-02-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
Ik weet niet of ik het hier al een keer had gemeld/gevraagd,

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de tv gids van t-mobile thuis als de pihole aanstaat?
Als ik de tv 's avonds uitzet en de volgende dag aan, blijft de gids staan op het tijdstip dat ik de tv uitzette.
Aangezien ik alleen de tv (t-mobile) aan heb als de visite wat wil kijken of ik soms geen nieuwe afleveringen van series heb, moet ik soms 3 a 4 dagen door de gids bladeren voor ik bij de juiste dag ben...

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
@DaRk PoIsOn Kijk in de log van je pihole wat er precies geblokkeerd wordt vanaf je TV en kijk welk domein je moet unblocken om dit weer werkend te krijgen. Zo weet ik dat er een bepaald LG domein is voor mij dat ik moet blokkeren wil ik updates krijgen voor mijn applicaties. Alle andere niet essentiele zaken worden gewoon geblokkeerd (im looking at you npoconnect..)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Webgnome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:29:
@DaRk PoIsOn Kijk in de log van je pihole wat er precies geblokkeerd wordt vanaf je TV en kijk welk domein je moet unblocken om dit weer werkend te krijgen. Zo weet ik dat er een bepaald LG domein is voor mij dat ik moet blokkeren wil ik updates krijgen voor mijn applicaties. Alle andere niet essentiele zaken worden gewoon geblokkeerd (im looking at you npoconnect..)
Helaas gaat dat niet werken, gezien mijn t-mobile settopbox niet over de pi-hole loopt, maar blijkbaar toch iets uit de pihole hem in de weg zit.
De tv app voor android werkt gewoon normaal op mijn telefoon met pihole aan.
Ik ga vanavond eens de kodi addon voor t-mobile bekijken, KODI staat hier toch altijd aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
DaRk PoIsOn schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Helaas gaat dat niet werken, gezien mijn t-mobile settopbox niet over de pi-hole loopt, maar blijkbaar toch iets uit de pihole hem in de weg zit.
De tv app voor android werkt gewoon normaal op mijn telefoon met pihole aan.
Ik ga vanavond eens de kodi addon voor t-mobile bekijken, KODI staat hier toch altijd aan..
Heb je al in de logs gekeken of dat die specifieke settopbox (ip ) daar in genoemd wordt? Zo ja als je pihole uitzet werkt het dan wel weer? Zo nee dezelfde vraag. Wat heeft Kodi er mee te maken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
Webgnome schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Heb je al in de logs gekeken of dat die specifieke settopbox (ip ) daar in genoemd wordt? Zo ja als je pihole uitzet werkt het dan wel weer? Zo nee dezelfde vraag. Wat heeft Kodi er mee te maken?
De settopbox komt daar niet in voor. Ik zit op een oud draytek modem en daarvan zijn 2 van de 4 poorten bedoelt voor tv.
Die zitten dus in een andere ip-range.
Als ik de pihole uitzet, werkt het idd wel, maar in de logs duikt dus helemaal niets op.

De reden dat ik KODI wil gaan gebruiken is dus de gids en die amulet die sowieso al veel te traag is. Dat haalt het plezier van dan toch even tv kijken flink onderuit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Lees deze reddit post over de nieuwe microsoft Web Analytics tool, vergelijkbaar met de Google Analytics.

Een user stelt voor om de volgende regex toe te voegen:
(\.|^)clarity\.ms$
die dus het volgende doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDNm3R2h48_ZEnNgxYpcHxI97sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TfYiRcMiexJ7fODcU6nQlonh.png?f=fotoalbum_large

Zelf toegevoegd, echter, nog niet lang genoeg actief om te weten of er onverwacht zaken geblocked worden en / of de regex afdoende is om de analytics volledig te blocken...

edit
lijkt erop dat het domain al in een aantal blocklists opgenomen is, zie ook de reddit post...
/edit

[ Voor 23% gewijzigd door jpgview op 11-02-2021 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sudoku
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06-2021

Sudoku

sudo ku: command not found

jpgview schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:36:
Lees deze reddit post over de nieuwe microsoft Web Analytics tool, vergelijkbaar met de Google Analytics.

Een user stelt voor om de volgende regex toe te voegen
[...]
Ik denk dat ik even afwacht of deze expressie in de pihole-regex van mmotti terecht komt.
Als dat zo is wordt hij automagisch opgepikt door de bijbehorende cronjob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 14:05
Kan iemand mij aan het antwoord helpen hoe ik Spotify weer werkend krijg via Pihole?
Na wat speurwerk zou ik Spotify moeten whitelisten, dit heb ik gedaan maar zonder resultaat.

Het vreemde is dat Spotify op mijn telefoon via WiFi werkt, maar op mijn PC niet.

Ik zou ook niet weten waar het anders aan ligt dan aan Pihole. De PC waar het nu om gaat heb ik 2 weken, mijn oude PC had precies hetzelfde probleem.

Pihole DNS is ingesteld in de router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:54
Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:49:
Kan iemand mij aan het antwoord helpen hoe ik Spotify weer werkend krijg via Pihole?
Na wat speurwerk zou ik Spotify moeten whitelisten, dit heb ik gedaan maar zonder resultaat.

Het vreemde is dat Spotify op mijn telefoon via WiFi werkt, maar op mijn PC niet.

Ik zou ook niet weten waar het anders aan ligt dan aan Pihole. De PC waar het nu om gaat heb ik 2 weken, mijn oude PC had precies hetzelfde probleem.

Je kunt toch in je Query log zien wat er van je PC geblokt wordt met een knop whitelist ernaast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:49
Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:49:

Ik heb geen enkel probleem met Spotify via al mijn devices (laptop/iPhone/Sonos) dus tenzij je iets specifieks hebt geblokkeerd of een hele strenge bloklijst hebt denk ik eerder dat het in je telefoon ligt dan bij PiHole. Maar eens met hansgrave dat je gewoon in de querylog kan zien wat er wel/niet wordt geblokkeerd.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
hansgrave schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Je kunt toch in je Query log zien wat er van je PC geblokt wordt met een knop whitelist ernaast?
In de Query log staat alles ook al op de whitelist.
Het gekke is dat ik met Spotify op mijn PC wel muziek kan afspelen via Connect op mijn telefoon.
Heel af en toe lukt het heel even om Spotify af te spelen op mijn PC.
Maar meestal krijg ik de melding dat ik offline ben en een foutcode 4.

Nu werkt Spotify trouwens ook weer even op mijn PC. Maar als ik hem dan volledig afsluit via taakbeheer en weer opstart ben ik weer offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 14:11

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:27:
[...]

In de Query log staat alles ook al op de whitelist.
Het gekke is dat ik met Spotify op mijn PC wel muziek kan afspelen via Connect op mijn telefoon.
Heel af en toe lukt het heel even om Spotify af te spelen op mijn PC.
Maar meestal krijg ik de melding dat ik offline ben en een foutcode 4.

Nu werkt Spotify trouwens ook weer even op mijn PC. Maar als ik hem dan volledig afsluit via taakbeheer en weer opstart ben ik weer offline.
Lijkt me eerder dat je op DNS niveau wellicht wat problemen hebt. Overigens al eens geprobeerd om Pi-hole te disablen tijdelijk en daarmee testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
RavonsDaro schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:29:
[...]

Lijkt me eerder dat je op DNS niveau wellicht wat problemen hebt. Overigens al eens geprobeerd om Pi-hole te disablen tijdelijk en daarmee testen?
Goeie. Dat ga ik eerst nog eens doen.
Maar 'op DNS niveau'. Is dit dan iets met white en black lists? Mijn router regelt de DNS en dat is het IP adres van Pihole.
Verder heb ik geen specifieke white of black lists ingesteld.
Wellicht dat er nog wat settings aangepast moeten worden in de Pihole user interface?

Er is 1 blacklist voor Spotify vanaf mijn PC en dat 'adeventtracker.spotify.com'

EDIT: Het probleem lijkt veroorzaakt te worden door Stormshield VPN. Deze cliënt gebruik ik om remote met mijn werk te verbinden.

Net had ik in mijn router de DNS gewijzigd naar 8.8.8.8. Toen werkte Spotify meteen bij opstarten. Daarna de DNS weer terug gezet naar het IP adres van Pihole. Ook toen werkte Spotify.
Na verbinden met Stromshield is Spotify weer offline.
Is dit een bekend probleem?

[ Voor 23% gewijzigd door Buffalo op 12-02-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 14:11

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Geen idee hoe Stormshield VPN is ingesteld maar het kan puik zijn dat ze bij hun wat verkeer afvangen en 'droppen' ipv netjes verder routeren. Vandaar dat je Spotify weigert. Dit heb ik overigens ook met de 'Azure VPN Client' voor mijn werk en na een herstart van de VPN gaat dit weer goed.

Het is gewoon een ding. ;) Gelukkig niet gerelateerd aan de Pi-hole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:33:
[...]
Net had ik in mijn router de DNS gewijzigd naar 8.8.8.8. Toen werkte Spotify meteen bij opstarten. Daarna de DNS weer terug gezet naar het IP adres van Pihole. Ook toen werkte Spotify.
Als je zelf ooit een VPN server hebt opgezet weet je misschien al dat VPN servers hun eigen DNS servers aan de clients opdringen.
Het "push" gedeelte in onderstaande gids:
https://docs.pi-hole.net/...vpn/setup-openvpn-server/

Controleer DNS servers maar voor, en nadat je via VPN bent verbonden met onderstaande op die Windhoos client:
code:
1
ipconfig /all

code:
1
nslookup tweakers.net

Dit is geen Pi-hole "probleem"!
Hints in onderstaande draadje:
https://discourse.pi-hole.net/t/ipvanish-pihole/2389/7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Eerst iets heel belangrijks : https://discourse.pi-hole...lation-in-pie-chart/44277

Kunnen de medegebruikers hier checken of ze hetzelfde probleem hebben :?

Zo JA : Laat het daar dan ook effe weten! ;)
Buffalo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:33:
Maar 'op DNS niveau'. Is dit dan iets met white en black lists?
Dat kan gebeuren inderdaad! :)
Mijn router regelt de DNS en dat is het IP adres van Pihole.
Dan regelt Pi-Hole dus je DNS en niet je Router ;)
Verder heb ik geen specifieke white of black lists ingesteld.
Whitelists zijn niet meer standaard voorgeinstalleerd voor zover ik weet, maar Blacklists uiteraard weer wel dus die heb je sowieso erin zitten :)
Er is 1 blacklist voor Spotify vanaf mijn PC en dat 'adeventtracker.spotify.com'
Dat lijkt me iets dat geblokkeerd kan blijven ;)
EDIT: Het probleem lijkt veroorzaakt te worden door Stormshield VPN. Deze cliënt gebruik ik om remote met mijn werk te verbinden.

Geen idee, maar je zou eens hier kunnen kijken als het om een VPN Provider gaat : [VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 15:55:
Eerst iets heel belangrijks : https://discourse.pi-hole...lation-in-pie-chart/44277

Kunnen de medegebruikers hier checken of ze hetzelfde probleem hebben :?

Zo JA : Laat het daar dan ook effe weten! ;)
Bij mij komen ze beiden afgerond uit op 100%:
pi@ph5:~ $ nc localhost 4711 <<< $'>forward-dest >quit' | awk '{print $3 " " $2 "%"}' | column -t
blocklist       12.69%
cache           46.84%
127.0.0.1#5335  39.05%
10.0.0.2#53     1.47%

pi@ph5:~ $ nc localhost 4711 <<< $'>querytypes >quit' | sed 's/(.*)://' | column -t | sed 's/$/%/'
A        85.15%
AAAA     14.55%
ANY:     0.00%
SRV:     0.00%
SOA:     0.00%
PTR:     0.30%
TXT:     0.00%
NAPTR:   0.00%
MX:      0.00%
DS:      0.00%
RRSIG:   0.00%
DNSKEY:  0.00%
NS:      0.00%
OTHER:   0.00%
SVCB:    0.00%
HTTPS:   0.00%

Heb je de afgelopen 24 uur iets veranderd zoals een DNS server toegevoegt of verwijderdt ?
Mogelijk dat je in dat geval 24 uur moet wachten totdat de percentages weer correct zijn bijgewerkt ???

[ Voor 5% gewijzigd door deHakkelaar op 12-02-2021 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:25:
Bij mij komen ze beiden afgerond uit op 100%:
pi@ph5:~ $ nc localhost 4711 <<< $'>>forward-dest >quit' | awk '{print $2 "% " $3}' | column -t
12.68%  blocklist
47.17%  cache
38.67%  127.0.0.1#5335
1.54%   10.0.0.2#53

pi@ph5:~ $ nc localhost 4711 <<< $'>>>querytypes >quit' | column -t
A        (IPv4):  85.21
AAAA     (IPv6):  14.48
ANY:     0.00
SRV:     0.00
SOA:     0.00
PTR:     0.31
TXT:     0.00
NAPTR:   0.00
MX:      0.00
DS:      0.00
RRSIG:   0.00
DNSKEY:  0.00
NS:      0.00
OTHER:   0.00
SVCB:    0.00
HTTPS:   0.00
Interessant!

Zie hier mijn outputs :
root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>>>querytypes >quit' | column -t
A        (IPv4):  90.25
AAAA     (IPv6):  7.82
ANY:     0.00
SRV:     0.16
SOA:     0.00
PTR:     1.77
TXT:     0.00
NAPTR:   0.00
MX:      0.00
DS:      0.00
RRSIG:   0.00
DNSKEY:  0.00
NS:      0.00
OTHER:   0.00
SVCB:    0.00
HTTPS:   0.00

&
root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>>forward-dest >quit' | awk '{print $2 "% " $3}' | column -t
32.02%  blocklist
18.69%  cache
69.84%  127.0.0.1#5353

:o :D 8)7
Heb je de afgelopen 24 uur iets veranderd zoals een DNS server toegevoegt of verwijderdt ?
Mogelijk dat je in dat geval 24 uur moet wachten totdat de percentages weer correct zijn bijgewerkt ???
Nee, al heel lang niks aan veranderd, maar wel dit vandaag toegevoegd :
jpgview schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:36:

Een user stelt voor om de volgende regex toe te voegen:

[...]

die dus het volgende doet:

[Afbeelding]
En op dat moment dus effe in mijn Dashboard rond zitten kijken toen de bug me opviel! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nero355 , Ik had tweede commando inmiddels aangepast voor betere weergave ;)
Dus query type klopt 100% maar forwards niet.
Morgen zelfde tijd ff checken ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:42:
@nero355 , Ik had tweede commando inmiddels aangepast voor betere weergave ;)
Dus query type klopt 100% maar forwards niet.
root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>>forward-dest >quit' | awk '{print $2 "% " $3}' | column -t
31.72%  blocklist
18.55%  cache
69.97%  127.0.0.1#5353

&
root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>>>querytypes >quit' | sed 's/(.*)://' | column -t | sed 's/$/%/'
A        90.18%
AAAA     7.93%
SRV:     0.15%
PTR:     1.74%

Special for you my friend! :+
Morgen zelfde tijd ff checken ???
Zal proberen eraan te denken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb eerste commando ook veranderd meer conform output van de tweede :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
deHakkelaar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 17:48:
Heb eerste commando ook veranderd meer conform output van de tweede :D
Ja daaag! :D 8)7

Je hebt nog 24 uur de tijd voor een Final/Stable Release en dan zie je morgen wel wat het is geworden! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@deHakkelaar

Nogmaals de output :

root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>forward-dest >quit' | awk '{print $3 " " $2 "%"}' | column -t
blocklist       20.16%
cache           24.48%
127.0.0.1#5353  85.25%

&
root@unipi:/home/pi# nc localhost 4711 <<< $'>querytypes >quit' | sed 's/(.*)://' | column -t | sed 's/$/%/'
A        87.93%
AAAA     9.30%
SRV:     0.19%
PTR:     2.57%

Dus... nog steeds bugged! :D :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
/Good news everyone : https://discourse.pi-hole...lation-in-pie-chart/44277

Er komt een fix aan, want de "concept fix" lijkt te doen wat die moet doen! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Die lijkt ondertussen ook in de development branch te zijn opgenomen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
Pro-tip van de dag: draai niet tegelijkertijd twee Pihole instances in docker containers die dezelfde volumes delen. |:(

Dan krijg je hele rare effecten zoals het dashboard wat om de paar seconden aangeeft dat het 0 domains on blocklist heeft, oh nee, toch 1.3 miljoen, oh nee, toch 0. En het ene moment wel ads in je browser en na een F5 niet meer... 7(8)7

Trust me - I'm a lawyer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Kerminator schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:03:
Pro-tip van de dag: draai niet tegelijkertijd twee Pihole instances in docker containers die dezelfde volumes delen. |:(

Dan krijg je hele rare effecten zoals het dashboard wat om de paar seconden aangeeft dat het 0 domains on blocklist heeft, oh nee, toch 1.3 miljoen, oh nee, toch 0. En het ene moment wel ads in je browser en na een F5 niet meer... 7(8)7
Hoe krijg je het verzonnen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

Toch een paar pagina's van RTFM overgeslagen.
Al staat common sense er niet in.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 15-02-2021 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:55

Mars Warrior

Earth, the final frontier

ed1703 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:36:
[...]

Toch een paar pagina's van RTFM overgeslagen.
Een echte tweaker leest geen manual, die leert door zelf te proberen oOo

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Webgnome
Mars Warrior schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Een echte, al wat op leeftijd tweaker, weet dat echte tweakers wel manuals lezen maar zeggen dat ze dat niet doen 8)

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ed1703 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:36:
[...]
Al staat common sense er niet in.
* Freee!! verwijst naar de eerste regel van zijn sig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Je hebt een punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Webgnome schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:41:
[...]

Een echte, al wat op leeftijd tweaker, weet dat echte tweakers wel manuals lezen maar zeggen dat ze dat niet doen 8)
Mijn goede voornemen was om dat vanaf m'n 40ste wat meer te gaan doen en iets aan je profiel verteld me dat dat een jaartje eerder is dan bij jou (Stuffer voelt zich nu oud en rent snel weg)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

Als je dat nou eerder had gedaan dan had je een leuk "digitale kerstlampjes effect" in December gehad! :Y) 8) :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dss58
zojuist nieuwe release van pihole https://discourse.pi-hole...d-web-v5-4-released/44449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 23:38
Nog steeds is de GUI meer dan 10x zo langzaam als v5.1.2 (laadtijd query log 3100ms vs 260ms).

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 16-02-2021 21:53 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.