Gunner schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:26:
[
Afbeelding]
Waar ik helemaal gek van word in die Network Table; hostnames die niet kloppen met mac-adressen.
Flushen van die network table helpt even maar deze iPad bijvoorbeeld is al een half jaar niet meer aanwezig in het netwerk bijvoorbeeld. En hij is dus gematched aan een IPTV-ontvanger van KPN.
Het zal wel dieper op m'n Pi zitten maar hoe flush ik dit definitief?
Een tijd geleden was er een
topic waar de cleanup van de network en network_addesses table van /etc/pihole/pihole-FTL.db werd besproken. De
uitkomst was, dat er code zou worden toegevoegd (
setting MAXNETAGE= , default is equal to
MAXDBDAYS=) om de cleanup te doen, gebasseert op de
setting MAXDBDAYS= (default 365 dagen).
Geen idee of dit werkt, zelf gebruik ik al een hele tijd
MAXDBDAYS=8, maar ik heb ook een script dat de tabellen opkuist, gebaseerd op de inhoud van het query log (address niet in query table -> verwijder entry uit network_addresses)
proberen maar...
Wat ook interessant kan zijn, om de clients duidelijker te identificeren, de nieuwe aliasclient table in de database, meer info
hier, bij mij werkt dit perfect. Er is wel redelijk wat scripting nodig om dit te automatiseren, voorlopig géén ondersteuning in de web interface...
andere weetjes over dit onderwerp:
- de neighbor en arp informatie word regelmatig automatisch geupdate, je kan dit echter ook forceren met een
signal, in dit geval met het commando
sudo pkill -RTMIN+5 pihole-FTL (quote from the docs:
Re-parse ARP/neighbour-cache now to update the Network table now)
- android (mogelijks ook IOS) heeft de mogelijkheid om regelmatig van MAC address te wijzigen. Het gevolg is dat er steeds nieuwe clients te voorschijn komen. Het is echter mogelijk om dit op android uit te schakelen (always use this mac address). Het is aan jou de keuze of de increased privacy (random mac addresses) belangrijker is, dan wel de identificatie van de client in pihole...
- een en ander word een pak eenvoudiger te beheren, als je DHCP addressen uitdeeld, gebaseerd op MAC addressen. Je bent er dan zeker van dat een client steeds weer hetzelde IP address zal krijgen.
edit
er is ook nog de
setting REFRESH_HOSTNAMES=IPV4|ALL|UNKNOWN|NONE (
default is IPV4, quote from the docs:
With this option, you can change how (and if) hourly PTR requests are made to check for changes in client and upstream server hostnames.), met het
signal sudo pkill -RTMIN+4 pihole-FTL kan je dit forceren, anders gebeurt het elk uur, op het uur (PTR queries).
/edit
[
Voor 7% gewijzigd door
jpgview op 29-01-2021 11:30
]