Sinds 2 maanden ben ik aan de slag met Pi-Hole op een Rapberry Pi.
Leuke software, en het werkt bijna helemaal goed! Ik bedoel: De meeste clients in mijn netwerk zijn grotendeels advertentie-vrij. Maar er glipt nog best wel wat doorheen en het lijkt ook willekeurig te gebeuren. Ik test vaak even met Nu.nl, dan zie je het vrij snel…
Waarom floepen er soms toch advertenties door?
Na lang lezen, denken, proberen & doen heb ik het vermoeden dat het temaken heeft met IPv6...
Situatie:
Ziggo Ubee EVW321B modem/router
- 192.168.178.1
- Deze functioneert als DHCP server
- LAN Static DNS 1 = 192.168.178.30
- LAN Static DNS 2 = 0.0.0.0
- LAN Static DNS 3 = 0.0.0.0
Raspberry-Pi
- 192.168.178.30 (Static lease op Ziggo router via MAC Adress)
- Software: Pi-Hole v5.2
In mijn lokale netwerk zitten DHCP clients waaronder: 2x Windows PC, 1x Linux PC, 1x iPad, 3x Android phone. En eigenlijk op alle clients geldt: het werkt, maar soms ook “even niet”.
De enige client die 100% goed gaat is de Linux PC en dat komt volgens mij omdat ik daar de ethernet verbinding heb ingesteld op IPv6 = “ignore”. Die client werkt dus uitsluitend met IPv4.
Wat heb ik verder geprobeerd:
1)
De Raspberry Pi als DHCP server ingesteld > geen verandering > weer teruggezet naar Router.
2)
Pi-Hole opnieuw installeren, tijdens de installatie krijg je deze opties:
Select protocols
• IPv4 – Block ads over IPv4
• IPv6 – Block ads over IPv6
Ik heb zowel een installatie met als zonder IPv6 gedaan en uitvoerig getest.
Ik merk geen verschil.
Ook snap ik deze keuze niet… Waarom zou iemand IPv6 willen uitvinken?
3)
Ten einde raad heb ik een verzoek bij Ziggo gedaan om mij op IPv4-only te zetten.
Na wat uitleg was men bereid dit te doen. Is nu een week geleden, maar ik blijft een IPv6 IP-adres behouden. En ik zie ook nog steeds bij de clients 1 of meerdere IPv6 adressen en DNS servers staan. Navraag bij Ziggo: “U staat echt op IPv4-only, dit zou niet moeten kunnen”
4)
Veel Google-zoeken, lezen, dit forum, andere forums….
Het valt me op dat veel mensen stoeien met IPv6 en Pi-Hole.
Het lijkt in mijn situatie schier onmogelijk om IPv6 de nek om te draaien, en eigenlijk zou dat ook niet nodig moeten zijn...
Mijn vragen:
Hoe is dit nou onder controle te krijgen?
IPv4 gaat goed, DNS wordt door de router netjes naar 192.168.178.30 gestuurd.
IPv6 leidt een eigen leven en blijft (volgens mij) om de Pi-Hole heen fietsen…
De Pi-Hole heeft wel een IPv6 adres, maar hoe weten de DHCP clients dat?
Volgens de instructies van Pi-Hole zou de Static DNS instelling op het router voldoende moeten zijn (zie ook de screenshot op https://pi-hole.net/ bij puntje 3)
Tot slot – Upstream DNS:
Hoe moeten de vinkjes staan bij de Upstream DNS Server?
Stel ik gebruik Cloudflare, dan staan daar 4 mogelijkheden om een vinkje te zetten (2x IPv4 en 2x IPv6).
Of hier beter de DNS van mijn ISP instellen? Zo ja, alleen IPv4 of ook IPv6?
Leuke software, en het werkt bijna helemaal goed! Ik bedoel: De meeste clients in mijn netwerk zijn grotendeels advertentie-vrij. Maar er glipt nog best wel wat doorheen en het lijkt ook willekeurig te gebeuren. Ik test vaak even met Nu.nl, dan zie je het vrij snel…
Waarom floepen er soms toch advertenties door?
Na lang lezen, denken, proberen & doen heb ik het vermoeden dat het temaken heeft met IPv6...
Situatie:
Ziggo Ubee EVW321B modem/router
- 192.168.178.1
- Deze functioneert als DHCP server
- LAN Static DNS 1 = 192.168.178.30
- LAN Static DNS 2 = 0.0.0.0
- LAN Static DNS 3 = 0.0.0.0
Raspberry-Pi
- 192.168.178.30 (Static lease op Ziggo router via MAC Adress)
- Software: Pi-Hole v5.2
In mijn lokale netwerk zitten DHCP clients waaronder: 2x Windows PC, 1x Linux PC, 1x iPad, 3x Android phone. En eigenlijk op alle clients geldt: het werkt, maar soms ook “even niet”.
De enige client die 100% goed gaat is de Linux PC en dat komt volgens mij omdat ik daar de ethernet verbinding heb ingesteld op IPv6 = “ignore”. Die client werkt dus uitsluitend met IPv4.
Wat heb ik verder geprobeerd:
1)
De Raspberry Pi als DHCP server ingesteld > geen verandering > weer teruggezet naar Router.
2)
Pi-Hole opnieuw installeren, tijdens de installatie krijg je deze opties:
Select protocols
• IPv4 – Block ads over IPv4
• IPv6 – Block ads over IPv6
Ik heb zowel een installatie met als zonder IPv6 gedaan en uitvoerig getest.
Ik merk geen verschil.
Ook snap ik deze keuze niet… Waarom zou iemand IPv6 willen uitvinken?
3)
Ten einde raad heb ik een verzoek bij Ziggo gedaan om mij op IPv4-only te zetten.
Na wat uitleg was men bereid dit te doen. Is nu een week geleden, maar ik blijft een IPv6 IP-adres behouden. En ik zie ook nog steeds bij de clients 1 of meerdere IPv6 adressen en DNS servers staan. Navraag bij Ziggo: “U staat echt op IPv4-only, dit zou niet moeten kunnen”
4)
Veel Google-zoeken, lezen, dit forum, andere forums….
Het valt me op dat veel mensen stoeien met IPv6 en Pi-Hole.
Het lijkt in mijn situatie schier onmogelijk om IPv6 de nek om te draaien, en eigenlijk zou dat ook niet nodig moeten zijn...
Mijn vragen:
Hoe is dit nou onder controle te krijgen?
IPv4 gaat goed, DNS wordt door de router netjes naar 192.168.178.30 gestuurd.
IPv6 leidt een eigen leven en blijft (volgens mij) om de Pi-Hole heen fietsen…
De Pi-Hole heeft wel een IPv6 adres, maar hoe weten de DHCP clients dat?
Volgens de instructies van Pi-Hole zou de Static DNS instelling op het router voldoende moeten zijn (zie ook de screenshot op https://pi-hole.net/ bij puntje 3)
Tot slot – Upstream DNS:
Hoe moeten de vinkjes staan bij de Upstream DNS Server?
Stel ik gebruik Cloudflare, dan staan daar 4 mogelijkheden om een vinkje te zetten (2x IPv4 en 2x IPv6).
Of hier beter de DNS van mijn ISP instellen? Zo ja, alleen IPv4 of ook IPv6?