Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:48
Pazo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:25:
[...]

Op een paar na staan die allemaal niet in mijn lijst. Dus zijn weer een hoop nieuwe. Ik ga ze toevoegen; bedankt.

EDIT: Ik denk ook wel dat het gebruiker specifiek is, dus de reclames worden bepaald naar wat je kijkt. Dat zal bij jou wellicht anders zijn dan bij mij, vandaar dat je dus ook andere domeinen hebt.
Dat zou heel goed kunnen.
Mijn kijkgedrag op mijn mobiel bestaat voornamelijk uit auto tuning, UFC en wat gaming op het moment.
Zal eens kijken over een paar dagen of ik nog veel adds heb, zo ja zal ik weer een lijstje posten.
Bedankt voor de moeite iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

Pazo

Mroaw?

miniterror schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Dat zou heel goed kunnen.
Mijn kijkgedrag op mijn mobiel bestaat voornamelijk uit auto tuning, UFC en wat gaming op het moment.
Zal eens kijken over een paar dagen of ik nog veel adds heb, zo ja zal ik weer een lijstje posten.
Bedankt voor de moeite iig.
En bij mij kijken de kinderen voornamelijk Nijntje, Helden van de Stad, Bob de Bouwer, Buurman & Buurman, Woezel & Pip etc ;) Totaal andere content dus. Wellicht interessant om eens wat andere zaken te gaan kijken. Ik zal vanavond eens gaan kijken naar auto tuning etc, kijken of ik dan veel meer reclame krijg.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
Ferrox1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Gisteren gepoogd dit te doen. Mijn Docker draait op een Synology 918+. Ik heb de volume bind gemaakt voor de /var/pihole.log om deze te kunnen benaderen. Het script waar nodig aangepast (netwerkpaden zijn anders dan een native pi-hole installatie, bijvoorbeeld /volume1/docker/pihole etc..). Ik had het bijna werkend, maar ik liep er tegenaan dat sgrep/wgrep (niet zeker, even uit mijn hoofd) niet op de syno werkt. Hiervoor moet je coreutils hebben. Dit installeer je met de IPKG installer, Dit kun je weer installeren met easy bootstrap installer welke dus niet draait op mijn Syno. Fijn.. dus ik strandde daar een beetje en toen was het al laat.

Maar ik denk als je docker op een losse linux hebt draaien dat je het scrip dus buiten de container kunt draaien met cron. Ik wilde het via de taakplanner van de syno laten runnen.
;) ok, tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pinojo123 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:22:
[...]

https://dbl.oisd.nl is een samenvoeging van 3000+ blocklisten waar alle false positives er uit zijn gehaald.

Lees even het stukje "how i made this work" https://www.reddit.com/r/...rnets_1_domain_blocklist/
Wat is het verschil tussen al die versies op de site?

https://oisd.nl/?p=dl

Bedoel ik niet normaal en light overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik zoe vrij veel meldingen voorbij komen op bv de Hoax pagina van Facebook. Bestaat er een pagina waar de URL's van dit soort pagina's wordt bijgehouden, om dat te gebruiken als een filter voor Pi-Hole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:30:
[...]

Gisteren gepoogd dit te doen. Mijn Docker draait op een Synology 918+. Ik heb de volume bind gemaakt voor de /var/pihole.log om deze te kunnen benaderen. Het script waar nodig aangepast (netwerkpaden zijn anders dan een native pi-hole installatie, bijvoorbeeld /volume1/docker/pihole etc..). Ik had het bijna werkend, maar ik liep er tegenaan dat sgrep/wgrep (niet zeker, even uit mijn hoofd) niet op de syno werkt. Hiervoor moet je coreutils hebben. Dit installeer je met de IPKG installer, Dit kun je weer installeren met easy bootstrap installer welke dus niet draait op mijn Syno. Fijn.. dus ik strandde daar een beetje en toen was het al laat.

Maar ik denk als je docker op een losse linux hebt draaien dat je het scrip dus buiten de container kunt draaien met cron. Ik wilde het via de taakplanner van de syno laten runnen.
Ik heb ook een 918+
Ik heb dus nu pihole 5.0 in docker draaien met de 2 mappen in een folder op de nas (als met de docker app update, blijven die mappen intact).
Ik zou graag nog het youtube script toevoegen, maar het lukt me niet echt.
Cron job om de 1 min kan ik toch via taakplanner aanmaken om hosts file te updaten?
Het .sh script is toch een BASH script?
Hoe krijg ik sgrep in orde?
In het script heb ik uiteraard path aangepast naar volume1 om werkend te krijgen op nas.

Of heb jij een andere oplossing om dit youtube script aan de praat te krijgen aub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:31
webside007 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:47:
[...]

Ik heb ook een 918+
Ik heb dus nu pihole 5.0 in docker draaien met de 2 mappen in een folder op de nas (als met de docker app update, blijven die mappen intact).
Klopt, echter zul je ook de log moeten binden. Ik had de logs al gekopieerd naar nas, voordat ik de bind maakte als bestand. (ik gebruik ook portainer, maar dit kan ook in de docker app van de syno)
Ik zou graag nog het youtube script toevoegen, maar het lukt me niet echt.
Cron job om de 1 min kan ik toch via taakplanner aanmaken om hosts file te updaten?

Het .sh script is toch een BASH script?
Klopt, dit doe je door bash en dan locatie van het script bv: Bash /volume1/docker/scripts/youtubescript.sh
Hoe krijg ik sgrep in orde?
Daar liep ik dus ook vast 8)7

Wellicht vanavond een nieuwe poging (veel google werk), mocht het lukken zal ik hier wel een how-to neerpennen. Of iemand anders moet weten hoe je de sgrep functie werkend krijgt of vervangt op een syno.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Klopt, echter zul je ook de log moeten binden. Ik had de logs al gekopieerd naar nas, voordat ik de bind maakte als bestand. (ik gebruik ook portainer, maar dit kan ook in de docker app van de syno)

[...]

Klopt, dit doe je door bash en dan locatie van het script bv: Bash /volume1/docker/scripts/youtubescript.sh

[...]

Daar liep ik dus ook vast 8)7

Wellicht vanavond een nieuwe poging (veel google werk), mocht het lukken zal ik hier wel een how-to neerpennen. Of iemand anders moet weten hoe je de sgrep functie werkend krijgt of vervangt op een syno.
Ok, thanks.

grep zou moeten werken op Synology...; ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ge-flopt schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:08:
Ik zoe vrij veel meldingen voorbij komen op bv de Hoax pagina van Facebook. Bestaat er een pagina waar de URL's van dit soort pagina's wordt bijgehouden, om dat te gebruiken als een filter voor Pi-Hole?
Bedoel je dat je compleet Facebook wilt blokkeren? Ik gebruik daarvoor deze:
https://blocklist.site/app/dl/facebook

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Pazo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Bedoel je dat je compleet Facebook wilt blokkeren? Ik gebruik daarvoor deze:
https://blocklist.site/app/dl/facebook
Nee, het gaat me meer om de hoax berichten, bv dat je je pin pas moet vernieuwen. Die komen regelmatig voorbij op een pagina (bedoeld om elkaar in te lichten over Hoaxes) van facebook. Dus niet om facebook te blokkeren. :P

Dit soort berichten:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/104430077_3337901632889370_1186061248006482003_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=ca434c&_nc_ohc=8k1N9JuxHHYAX-MlHBs&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=64b6a6c7f21e7d97c5ea900c248be54c&oe=5F0F6E54

[ Voor 22% gewijzigd door ge-flopt op 17-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roller12358
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-07-2024
iAR schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Wat is het verschil tussen al die versies op de site?

https://oisd.nl/?p=dl

Bedoel ik niet normaal en light overigens ;)
Het verschil zit hem in het format van de lijst. De lijst voor Pi-Hole is deze: https://dbl.oisd.nl/ . Zo is er ook een lijst die je kunt gebruiken in je host bestand en versies voor andere block software

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

ge-flopt schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Nee, het gaat me meer om de hoax berichten, bv dat je je pin pas moet vernieuwen. Die komen regelmatig voorbij op een pagina (bedoeld om elkaar in te lichten over Hoaxes) van facebook. Dus niet om facebook te blokkeren. :P

Dit soort berichten:
[Afbeelding]
Ah oké, verkeerd begrepen.
Maar Facebook is toch sowieso 1 grote hoax? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vraagje over IPv6 i.c.m. een fritz!box.

In de IPv6-instellingen van de fritzbox kun je ook de dnsv6-server laten announcen via router advertisement.
Leek mij logisch om daar het ipv6-adres van de pihole neer te zetten.

Sinds ik dat gedaan heb is het pihole-dashboard nagenoeg onbruikbaar (laadtijd van enkele minuten...) en ik zie bij de network-pagina dat hij in plaats van de 20-30 devices die ik zou verwachten er meer dan 1000 devices staan. Allemaal IPv6-adressen waar dan geen hardware-adres en geen hostname bij hoort. Ik heb de lijst al opgeschoond, maar binnen een dag zijn het er weer 500+.

Nou is me al vaker opgevallen dat apparaten soms hele lijsten aan ipv6-adressen aan zichzelf(?) toekennen, dus daar zou het iets mee te maken kunnen hebben. Schijnt een ipv6-ding te zijn?
Is het dan beter om het toch via de fritzbox te laten lopen? Als je niet het ipv6-adres van de pihole als dnsv6 laat aankondigen, dan geeft de fritzbox zijn eigen adres op. De fritzbox staat ingesteld dat hij de pihole als dns-server gebruikt (zowel ipv4 als ipv6). Dat is dus een in mijn ogen overbodige tussenstap.

Hebben anderen hier ook last van?
Of is dit nog een bugje in pihole V5?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
webside007 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Ok, thanks.

grep zou moeten werken op Synology...; ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen :)
Het is gelukt en werkt nu. Waar ik de mist in ging was dat mijn package center op NL taal staat. |:( 8)7 :z

Voer de tutorial uit die hier staat. In het nederlands heet de package eenvoudige bootstrap installatie. Vergeet ook niet om de link te maken zoals beschreven in de gelinkte tutorial zodat het blijft werken.

Als je dan op de commandline zit moet je gzip installeren. zgrep is namelijk voor gz bestanden wat de log blijkbaar is?

code:
1
ipkg install gzip

Tevens zul je de log file moeten binden/mounten op je volume, zodat het script deze kan lezen. Je kunt de log kopieren uit de container met het volgende commando:

code:
1
docker cp <docker id> / var/log/pihole.log:/volume1/docker/PiHole/pihole.log

Het docker id haal je op met het volgende commando:
code:
1
docker ps

In de gui van docker op de synology koppel je dus /var/log/pihole.log aan de locatie waar je zojuist dat log bestand naar toe gekopieerd hebt.

Vervolgens plaats je het script op je synology. DIt kan overal waar je maar wil. Hieronder het script zoals ik deze aangepast heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
#!/opt/bin/bash

# crappy hack that seems to keep YouTube ads to a minumum.
# over two hours of Peppa Pig and no ads. Taking one for the team...
# grub@grub.net v0.11

# Change forceIP to the real IP from an nslookup of a 
# googlevideo hostname so you get something in your 
# geographical region. You can find one in your
# Pi-hole's query logs.
# They will look something like this:
#     r6---sn-ni5f-tfbl.googlevideo.com

# as root: run this once then run "pihole restartdns"
# You can cron this for auto-updating of the host file.
# Mine fires every minute:
# * * * * * /home/grub/bin/youtube.update.sh 2>&1

forceIP="r6---sn-5hnednlr.googlevideo.com"

# nothing below here should need changing

piLogs="/volume1/docker/PiHole/log/pihole.log"
ytHosts="/volume1/docker/PiHole/pihole/hosts.youtube"

workFile=$(mktemp)
dnsmasqFile="/volume1/docker/PiHole/dnsmasq.d/99-youtube.grublets.conf"

if [ ! -f $dnsmasqFile ]; then
    echo "addn-hosts=/etc/pihole/hosts.youtube" > $dnsmasqFile
    touch $ytHosts
    piLogs="$piLogs*" # preload with results from all logs
    echo "Setup complete! Execute 'pihole restartdns' as root."
    echo "cron the script to run every minute or so for updates."
fi

cp $ytHosts $workFile
/opt/bin/zgrep -e "reply.*-.*\.googlevideo.*\..*\..*\..*" $piLogs \
    | awk -v fIP=$forceIP '{ print fIP, $6 }' >> $workFile

sort -u $workFile -o $workFile

if ! cmp $workFile $ytHosts; then
    mv $workFile $ytHosts
    chmod 644 $ytHosts  
     docker exec -it PiHoleV5 /usr/local/bin/pihole restartdns reload
else
    rm $workFile
fi

exit

Pas waar nodig het script aan. De regels die ik aangepast heb voor de docker omgeving om te werken zijn:

1-> exacte locatie van bash
23,24,27 -> locaties op je volume waar je de bestanden wil laten landen (lijkt me de docker gedeelde map)
30 -> locatie IN de docker container waar het bestand terecht komt, anders ziet de pi-hole dit bestand niet
38 -> exacte locatie van zgrep
46 -> het commando om in de docker de DNS server te herstarten. Hier moet de container naam komen.

Als ik het script run via de cli werkt het zoals het zou moeten! Via de taskscheduler werkt het ook

Als ik dit script via de taakplanner start vult hij het document niet. Ook crontab geïnstalleerd en werkt ook niet. Kortom, in de automatisering strand ik nu en ik weet niet hoe ik dit moet debuggen :'( en

ik weet helaas niet hoe ik kan controleren dat dit goed werkt op de pi-hole... de logs zeggen helaas niet zo veel.. Weet iemand of ik dit kan controleren?

[ Voor 2% gewijzigd door Ferrox1 op 22-06-2020 08:20 . Reden: Probleem al gevonden, je moet een absolute locatie meegeven van de applicatie in het script ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:19
ocaj schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:46:

Nou is me al vaker opgevallen dat apparaten soms hele lijsten aan ipv6-adressen aan zichzelf(?) toekennen, dus daar zou het iets mee te maken kunnen hebben. Schijnt een ipv6-ding te zijn?
Is het dan beter om het toch via de fritzbox te laten lopen? Als je niet het ipv6-adres van de pihole als dnsv6 laat aankondigen, dan geeft de fritzbox zijn eigen adres op. De fritzbox staat ingesteld dat hij de pihole als dns-server gebruikt (zowel ipv4 als ipv6). Dat is dus een in mijn ogen overbodige tussenstap.

Hebben anderen hier ook last van?
Of is dit nog een bugje in pihole V5?
Die hele lijsten horen daadwerkelijk bij je devices en zijn tijdelijke adressen in verband met privacy binnen het SLAAC protocol. Je kunt dit uitzetten op je devices en zult per device even moeten zoeken hoe om te voorkomen dat je tientallen danwel honderden clients ziet in je pihole.
Nadeel is dan weer dat je een stukje privacy opgeeft maar dat moet een ieder voor zich zelf beslissen of dat een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:01:
[...]

Het is gelukt en werkt nu. Waar ik de mist in ging was dat mijn package center op NL taal staat. |:( 8)7 :z

Voer de tutorial uit die hier staat. In het nederlands heet de package eenvoudige bootstrap installatie. Vergeet ook niet om de link te maken zoals beschreven in de gelinkte tutorial zodat het blijft werken.

Als je dan op de commandline zit moet je gzip installeren. zgrep is namelijk voor gz bestanden wat de log blijkbaar is?

code:
1
ipkg install gzip

Tevens zul je de log file moeten binden/mounten op je volume, zodat het script deze kan lezen. Je kunt de log kopieren uit de container met het volgende commando:

code:
1
docker cp <docker id> / var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log

code:
1
docker ps

In de gui van docker op de synology koppel je dus /var/log/pihole.log aan de locatie waar je zojuist dat log bestand naar toe gekopieerd hebt.

Vervolgens plaats je het script op je synology. DIt kan overal waar je maar wil. Hieronder het script zoals ik deze aangepast heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
#!/opt/bin/bash

# grub@grub.net v0.11

# Pi-hole's query logs.

workFile=$(mktemp)

touch $ytHosts
fi

cp $ytHosts $workFile

mv $workFile $ytHosts
    chmod 644 $ytHosts  
else
    rm $workFile
fi

exit

Pas waar nodig het script aan. De regels die ik aangepast heb voor de docker omgeving om te werken zijn:

23,24,27 -> locaties op je volume waar je de bestanden wil laten landen (lijkt me de docker gedeelde map)
30 -> locatie IN de docker container waar het bestand terecht komt, anders ziet de pi-hole dit bestand niet
46 -> het commando om in de docker de DNS server te herstarten. Hier moet de container naam komen.

Als ik het script run via de cli werkt het zoals het zou moeten! Via de taskscheduler werkt het ook

Als ik dit script via de taakplanner start vult hij het document niet. Ook crontab geïnstalleerd en werkt ook niet. Kortom, in de automatisering strand ik nu en ik weet niet hoe ik dit moet debuggen :'( en

ik weet helaas niet hoe ik kan controleren dat dit goed werkt op de pi-hole... de logs zeggen helaas niet zo veel.. Weet iemand of ik dit kan controleren?
Wow, cool 😎
Ik probeer het ook, mss morgen.
Ik hou je op de hoogte en test het! 😉👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@ninjazx9r98 Thanks. Dat IPv6 zelf-configurerend was wist ik wel (fijn om de kreet SLAAC te kennen, helpt bij het zoeken hoe het werkt) en dat je zowel een link-local als een adres met je eigen prefix krijgt vind ik ook nog wel logisch. De logica achter een stuk of 10 adressen voor hetzelfde apparaat ontging me een beetje, maar vanuit privacy kan ik me er wel weer iets bij voorstellen.

Privacy inleveren omdat het pihole dashboard dan beter werkt kan natuurlijk niet de bedoeling zijn 8)7
IPv6 werkt hier al jaren vlekkeloos, ook in de pihole-grafieken is de verhouding ipv4/ipv6 ongeveer 50/50, daar ga ik niks aan veranderen.

Ik ga eens kijken of het werkbaarder wordt als ik dnsv6 toch maar via de fritzbox laat lopen. Uiteraard krijg ik dan onevenredig veel dns-verzoeken die in het netwerk-overzicht allemaal aan fritz.box toegekend worden, maar dat probleem had ik toch al: Ik gebruik de fritz-box ook om een apart guest-netwerk te maken en uiteraard kunnen apparaten in het guest-netwerk niet bij mijn pihole. Dus voor mijn guest-netwerk loopt alle dns ook via de fritzbox door naar de pihole. Dat werkt overigens uitstekend. Ik heb zelf geen windows in mijn thuisnetwerk, dus mijn (windows)werk-laptop zit ook via het guest-netwerk aangesloten. Echt bizar wat dat aan blocks oplevert naar microsoft toe.... Mijn werktijden kan ik momenteel keurig aflezen in de pihole-grafieken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ocaj schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:56:
Privacy inleveren omdat het pihole dashboard dan beter werkt kan natuurlijk niet de bedoeling zijn 8)7
Mja, alsof MAC adressen niet spoofbaar zijn of zo... ;)

Lekker uitzetten die rommel, want uiteindelijk is het maar schijnveiligheid!
Ik gebruik de fritz-box ook om een apart guest-netwerk te maken en uiteraard kunnen apparaten in het guest-netwerk niet bij mijn pihole. Dus voor mijn guest-netwerk loopt alle dns ook via de fritzbox door naar de pihole. Dat werkt overigens uitstekend.
Tijd voor een Router die VLAN's kent net als de rest van je netwerk! ;)
Ik heb zelf geen windows in mijn thuisnetwerk, dus mijn (windows)werk-laptop zit ook via het guest-netwerk aangesloten. Echt bizar wat dat aan blocks oplevert naar microsoft toe.... Mijn werktijden kan ik momenteel keurig aflezen in de pihole-grafieken :)
Windows 10 Spyware hé! :*)

Ik blijf het een verschrikkelijk OS vinden... :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het lijkt alsof met deze lijst Youtube vaak videos niet wilt laden:
https://dbl.oisd.nl

Hoewel het prachtig is om veel te blokkeren is er een manier om dit te tweaken? (Ik kan uiteraard via groepen werken en de lijst niet toepassen op bepaalde systemen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Laatst online: 13:51
Hann1BaL schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:55:
Het lijkt alsof met deze lijst Youtube vaak videos niet wilt laden:
https://dbl.oisd.nl

Hoewel het prachtig is om veel te blokkeren is er een manier om dit te tweaken? (Ik kan uiteraard via groepen werken en de lijst niet toepassen op bepaalde systemen.)
Ik heb met die lijst geen problemen met youtube videos. volgens mij blokkeerd die lijst ook geen youtube reclames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-07 08:04
Follow up on this article

versie 2 van dit script:
- bug fixes
- diagnose voor clients en groups (database) en discovered clients (telnet API).

Gelieve eventuele bugs hier te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik had de boel even gereset. En alleen dbl.oisd.nl toegevoegd, zonder whitelist zie ik nu wel advertenties op de tweakers homepage. Hoe kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Pazo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:36:
[...]

[...]

Je kan dan even kijken in je log welke adressen (.googlevideo) er dan toegelaten worden. Ik moet inderdaad zeggen dat ze de laatste tijd een hoop nieuwe hebben toegevoegd / gebruiken. De lijst heeft er momenteel 615+ domeinen; de laatste dagen vaak nieuwe toegevoegd na een 'rustige' periode. Blijft een kat en muis spel. Ik blijf ze gewoon toevoegen. Voel je vrij om mijn lijst wel of niet te gebruiken ;)
Er was iemand welke een regex hiervoor gemaakt had welke redelijk leek te werken. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

iAR schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:25:
Ik had de boel even gereset. En alleen dbl.oisd.nl toegevoegd, zonder whitelist zie ik nu wel advertenties op de tweakers homepage. Hoe kan dat?
Omdat die lijst door een Tweaker wordt bijgehouden en die zich aan de regels van het forum en de site houdt :? Als je T.net zonder advertenties wilt zien, moet je maar een abo nemen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:10:
Omdat die lijst door een Tweaker wordt bijgehouden en die zich aan de regels van het forum en de site houdt :? Als je T.net zonder advertenties wilt zien, moet je maar een abo nemen.
Zo zeg, aan weekend toe?
Ik maak alleen een constatering. En vraag naar wat de reden zou kunnen zijn. Ik zie overigens elders ook nog advertenties maar dacht dat iedereen wel kon relaten tot deze site. Maar blijkbaar zit het je hoog. Je hoeft me overigens de les niet te lezen met je abo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

iAR schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:13:
[...]
Zo zeg, aan weekend toe?
Ik maak alleen een constatering. En vraag naar wat de reden zou kunnen zijn. Ik zie overigens elders ook nog advertenties maar dacht dat iedereen wel kon relaten tot deze site. Maar blijkbaar zit het je hoog. Je hoeft me overigens de les niet te lezen met je abo.
Domme vragen domme antwoorden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Freee!! schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Domme vragen domme antwoorden.
Ik vind het zeker geen domme vraag. Voor zover ik weet zit er geen aparte whitelist voor tweakers in die blacklist. Aangezien de advertenties van Tweakers ook via externe partijen en sites gaan is jouw gedachte denk ik niet de juiste. Ik gebruik alleen Pi-Hole met die bekende blacklist en ik zie hier geen advertenties :$

@iAR Heb je wellicht een secundaire DNS die roet in het eten kan gooien?

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 18-06-2020 15:23 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:22:
Ik vind het zeker geen domme vraag. Voor zover ik weet zit er geen aparte whitelist voor tweakers in die blacklist. Aangezien de advertenties van Tweakers ook via externe partijen en sites gaan is jouw gedachte denk ik niet de juiste.

@iAR Heb je wellicht een secundaire DNS die roet in het eten kan gooien?
Geen idee, en begrijp dat ook niet helemaal hoe dat technisch werkt. Ik heb OpenDNS ingesteld. Ik las ook iets over DNS over https (maar dat is gevalletje klepel, klok ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Montaner schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Er was iemand welke een regex hiervoor gemaakt had welke redelijk leek te werken. Iemand daar ervaring mee?
Dat is deze post van @MRE-Inc . Ik heb m nog nooit geprobeerd.

Aan de ander kant, je zou misschien ook compleet .googlevideo.com kunnen blokkeren, en dan een paar uitzonderingen whitelisten. Ik denk dat ik daar binnenkort eens mee ga rommelen. Zou eigenlijk te makkelijk zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

iAR schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Geen idee, en begrijp dat ook niet helemaal hoe dat technisch werkt. Ik heb OpenDNS ingesteld. Ik las ook iets over DNS over https (maar dat is gevalletje klepel, klok ;) )
Ik zou toch eens naar je client-configuratie kijken hoeveel en welke interne DNS-servers die heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:10:
[...]

Aan welke regels houdt die lijst zich dan? :? De regel is dat ik geen advertenties wil. Daar vertrouw ik die lijst in. Onterecht dus. Waardeloos dus. Whitelists kan ik zelf wel instellen. Er zijn wel meer sites die geen blokkades toestaan. Zijn die ook allemaal gewhitelist? :?

Geen persoonlijke uithaal naar de maintainer van de lijst, hoor. Maar naar de gedachtegang die hier even getoond werd. O+

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Room42 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:20:
[...]

Aan welke regels houdt die lijst zich dan? :? De regel is dat ik geen advertenties wil. Daar vertrouw ik die lijst in. Onterecht dus. Waardeloos dus. Whitelists kan ik zelf wel instellen. Er zijn wel meer sites die geen blokkades toestaan. Zijn die ook allemaal gewhitelist? :?

Geen persoonlijke uithaal naar de maintainer van de lijst, hoor. Maar naar de gedachtegang die hier even getoond werd. O+
Sorry maar mis ik de sarcasme in je post of begrijp ik je niet? Ik zie in die lijst zelfs 6 verwijzingen naar blokkades van het tweakers.net domein maar voor zover ik weet wordt de rest extern geserveerd door hun adverentiepartners.

een site whitelisten heeft geen zin als hun reclames van een externe site komen. Voor een adblok plus werkte dat wel, binnen pi-hole heb ik nooit gemerkt dat het werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

MRE-Inc schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 14:42:
Ik had deze nog in mijn documentatie staan:

(^r[[:digit:]]+(\.|\-+)[[:alnum:]]+\-+[[:alnum:]]+\.)(googlevideo|gvt1)\.com$ en
r[0-9]*([-]{1,3}|.)sn-[a-z0-9]{4,}\.googlevideo.com blokkeren alles van googlevideo

Bijvoorbeeld r4---sn-5hnedn7s.googlevideo.com
See match op https://regex101.com

Bovenstaande dus aan je Regex & Wildcard blocking toevoegen

Dan ben je:
1. Niet afhankelijk van een een script die je moet installeren en om de zoveel tijd pas loopt. Ik ben scripts tegen gekomen die je als Cronjob op je PiHole moet instellen die om de x uur je query log op youtube domeinen als r3-sn-shlddf.googlevideo.com, scannen en die dan automatisch toevoegen aan je black list.

2. Je bent flexibeler aangezien je alleen deze 2 regex regels uit je regex lijst hoeft te halen als je het wil verwijderen. Handiger als je geen kennis hebt van linux. Je kunt dit gewoon in de web interface dus instellen.

3. Je blokkeert real time ipv achteraf en als youtube nieuwe toevoegt die voldoen aandezelfde naamgeving, dan vang je ze al af tijdens het laden van de webpagina en niet achteraf.

En ja en kunnen ook nadelen aanzitten, zoals al eerder geschreven werd door iemand dat de video en reclame vanaf 2 streams geserveerd worden. Je kan dus met jouw methode gelukt hebben dat de url van de video stream wel werkt, maar de url van de reclame stream geblocked wordt.

Met de regex methode zoals ik hierboven heb beschreven, wordt gewoon alles geblokkeerd. Resultaat kan dus zijn dat je zwarte schermen krijgt met een loading icoon van je video.
Deze methode lijkt niet (meer) te werken. Getest met pihole 5.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:25:
[...]

Sorry maar mis ik de sarcasme in je post of begrijp ik je niet? Ik zie in die lijst zelfs 6 verwijzingen naar blokkades van het tweakers.net domein maar voor zover ik weet wordt de rest extern geserveerd door hun adverentiepartners.

een site whitelisten heeft geen zin als hun reclames van een externe site komen. Voor een adblok plus werkte dat wel, binnen pi-hole heb ik nooit gemerkt dat het werkte.
@Freee!! stelde dat de list Tweakers ontziet. Dan zou die lijst natuurlijk waardeloos zijn omdat je dan niet weet wat er nog meer bewust gemeden wordt. Ik had de lijst inhoudelijk niet bekeken want ik zat mobiel, maar ik zie inderdaad netjes de tweakers-domeinen voorbij komen. :) (Dus waar @Freee!! het dan over had, weet ik ook niet. :?)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 18-06-2020 21:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:53:
[...]
@Freee!! stelde dat de list Tweakers ontziet. Dan zou die lijst natuurlijk waardeloos zijn omdat je dan niet weet wat er nog meer bewust gemeden wordt. Ik had de lijst inhoudelijk niet bekeken want ik zat mobiel, maar ik zie inderdaad netjes de tweakers-domeinen voorbij komen. :) (Dus waar @Freee!! het dan over had, weet ik ook niet. :?)
Het was ook onzin, maar iemand vroeg indirect naar een manier om advertenties op tweakers.net te blokkeren. Conform policy gaf ik daar geen (correct) antwoord op behalve verwijzing naar abonnementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@^^^ Zeg dan niks.

@iAR Mogelijk was het nog een DNS cache.

Gebruikt overigens niemand in de normale browser (c.q. de browsers die het ondersteunen) alsnog ook een lokale adblocker? Ik heb zowel uBlock Origin, uBlock Matrix en Privacy Badger (en Cookie AutoDelete) nog draaien. Vooral met Matrix hou ik nog heel veel 3rd-party requests tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Room42 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:26:
Gebruikt overigens niemand in de normale browser (c.q. de browsers die het ondersteunen) alsnog ook een lokale adblocker? Ik heb zowel uBlock Origin, uBlock Matrix en Privacy Badger (en Cookie AutoDelete)
Hier ook (behalve Matrix dan) plus Decentraleyes.

Ik zie dat maar als "first line of defence", Pi-hole pakt wel wat daar doorheen glipt en filtert ook al het andere verkeer wat niet van de browser afkomstig is (Windows, telefoon, streaming devices, enz. enz.).

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@^^^ Zeg dan niks.

Gebruikt overigens niemand in de normale browser (c.q. de browsers die het ondersteunen) alsnog ook een lokale adblocker? Ik heb zowel uBlock Origin, uBlock Matrix en Privacy Badger (en Cookie AutoDelete) nog draaien. Vooral met Matrix hou ik nog heel veel 3rd-party requests tegen.
Ja zeker, onder Firefox, hele rits: WebRTC Leak Shield, Privacy Badger, I don't care about cookies, Cookie Autodelete, Https Everywhere, Disconnect, uBlock Origin en Webroot Filtering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:32
@^^^ Zeg dan niks.

Nee. Ik heb op al mijn devices pihole ingesteld en dat wat er door komt is te verwaarlozen. Het meeste dat er door komt filter ik via de query logs er wel uit . Zo ja blokkeren die hap.

[ Voor 9% gewijzigd door Webgnome op 19-06-2020 12:38 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:01:
[...]

code:
1
ipkg install gzip

code:
1
docker cp <docker id> / var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log

code:
1
docker ps

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
#!/opt/bin/bash

# grub@grub.net v0.11

# Pi-hole's query logs.

workFile=$(mktemp)

touch $ytHosts
fi

cp $ytHosts $workFile

mv $workFile $ytHosts
    chmod 644 $ytHosts  
else
    rm $workFile
fi

exit

Ik probeer via SSH volgende: ipkg install gzip
Dan krijg ik:
xxxxxxxx@xxxxxxx:~$ ipkg install gzip
Collected errors:
* opkg_conf_load: Could not create lock file /opt/var/lock/ipkg.lock: Permission denied.

Waarom aub?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jpgview
excitative new feature in pihole v5.1 (en je kunt die feature nu al gebruiken).

In pihole v5.0 is er (voor mij) een groot dilemma:
Je moet een keuze maken of je een regex als whitelist OF als blacklist wil gebruiken.
Voorbeeld, een facebook regex:
^(.+\.)?(facebook|fb(cdn|sbx)?|tfbnw)\.[^.]+$
Waneer je voor bepaalde clients facebook wil blocken en voor andere clients facebook wil (moet) toelaten, moet je een keuze maken:
- regex als blacklist gebruiken (assign to default group), en individuele domains whitelisten, assign whitelisted domains to allowfacebook group (moeilijk, het aantal facebook domains is enorm groot)
- regex als whitelist gebruiken (assign to allowfacebook group, geen gezeur meer) en individuele domains blacklisten, assign blacklisted domains to default group (hopen dat je alles hebt opgelijst en geblacklist)

In pihole v5.1 is deze beperking weg, je kan nu een identieke whitelist en blacklist entry aanmaken
regex whitelist -> assign to group allowfacebook
regex blacklist -> assign to group default (of een andere group)
voeg nu de clients die facebook moeten kunnen gebruiken toe aan de group allowfacebook, klaar.

remember Whitelist always wins!

Wat je moet doen om dit met pihole v5.0 al te gebruiken.

WEES VOORZICHTIG, NAUWGEZET. GEBRUIK OP EIGEN RISICO, ADVANCED USERS ONLY!

- rename /etc/.pihole/advanced/Templates/gravity.db.sql naar gravity.db.bck (maak een backup
- download (sudo wget) https://raw.githubusercon.../Templates/gravity.db.sql (plaats het bestand in /etc/.pihole/advanced/Templates)

Je hebt nu twee bestanden met de naam gravity.db in /etc/.pihole/advanced/Templates (gravity.db.bck en gravity.db.sql). Controleer dit, controleer ook de permissions !!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcyesVJiYDE36ay7_IS_velim8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4QEgRjYGFiLkj4s4rowOFUqf.png?f=user_large

- run pihole -g

Zodra pihole -g klaar is kan je de hierboven beschreven (of gelijkaardig) configuratie gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErLwgwS51jmjhTi1en7_WkuvVyA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GxVI1wGEmG3xhWLbCQS7WoNF.png?f=user_large

de regex whitelist en regex blacklist matches zijn identiek.

ongedaan maken?
- verwijder alle entries die in pihole v5.0 een conflict veroorzaken (niet mogelijk zijn)
- rename gravity.db.sql -> gravity.db.new
- rename gravity.db.bck -> gravity.db.sql
- pihole -g

mijn script, diagnose.sh, (lees hier) kan met deze nieuwe feature al overweg (vannacht aangepast en getest)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
webside007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:25:
Dan krijg ik:
Collected errors:
* opkg_conf_load: Could not create lock file /opt/var/lock/ipkg.lock: Permission denied.

Waarom aub?
Staat er toch : Je hebt niet genoeg rechten! ;)

Er staat nu dit :

Als er echter dit had gestaan :
xxxxxxxx@xxxxxxx:~# ipkg install gzip

Dan was het waarschijnlijk WEL gelukt! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
nero355 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:49:
[...]

Staat er toch : Je hebt niet genoeg rechten! ;)

Er staat nu dit :

Als er echter dit had gestaan :
xxxxxxxx@xxxxxxx:~# ipkg install gzip

Dan was het waarschijnlijk WEL gelukt! ;)
Ik ben via SSH "gewoon" verbonden op mijn nas en aangelogd via een admin account.
En dan execute ik: ipkg install gzip

Wat doe ik dan verkeerd?
Sorry, maar ik zie/snap het even niet meer, sorry :X :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

webside007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Ik ben via SSH "gewoon" verbonden op mijn nas en aangelogd via een admin account.
En dan execute ik: ipkg install gzip

Wat doe ik dan verkeerd?
Sorry, maar ik zie/snap het even niet meer, sorry :X :?
Kijk even naar het verschil tussen "#" en "$", geeft een verschillend rechtenniveau aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Freee!! schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:18:
[...]

Kijk even naar het verschil tussen "#" en "$", geeft een verschillend rechtenniveau aan.
Dat snap ik, en wat moet ik dan doen? Commando op andere manier uitvoeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
webside007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:32:
[...]

Dat snap ik, en wat moet ik dan doen? Commando op andere manier uitvoeren?
Je moet het commando sudo ervoor zetten, of su -s doen, of inloggen als root ;) .

Klein beetje Linux kennis kan handig zijn.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
asing schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Je moet het commando sudo ervoor zetten, of su -s doen, of inloggen als root ;) .

Klein beetje Linux kennis kan handig zijn.
Ah ok.
Ik ken niet veel van Linux, sorry 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
webside007 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:25:
[...]

Dan krijg ik:
Collected errors:

Waarom aub?
Sorry, klopt. Alle acties zijn als root. Dus sudo su, wachtwoord ingeven en het moet werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:52
Iemand toevallig ervaring met het whitelisten i.c.m. ipv6 adressen? Aangezien cliënts communiceren met het tijdelijke ipv6 adres is een whitelisting op basis van dat adres van korte duur.

Ik zit al een tijdje te zoeken ook, maar m'n duckduckgo fu laat me in de steek tot nu toe. Ik kan in mijn dhcp6 server ook de dns server niet forceren bij een specifieke client om op die manier de pihole te omzeilen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Sorry, klopt. Alle acties zijn als root. Dus sudo su, wachtwoord ingeven en het moet werken!
Werkt inderdaad nu 8)7 :D

ik probeerde volgende:
sudo docker cp xxxxxxxxx / var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log
of is het
sudo docker cp xxxxxxxxx /var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log

xxxxxxxxx = docker ID natuurlijk

Als output krijg ik na ingave password:
"docker cp" requires exactly 2 arguments.
See 'docker cp --help'.

Usage: docker cp [OPTIONS] CONTAINER:SRC_PATH DEST_PATH|-
docker cp [OPTIONS] SRC_PATH|- CONTAINER:DEST_PATH

Copy files/folders between a container and the local filesystem

Ik heb via sftp gekeken in /var/log/
ik vind geen pihole.log...

------------------
Dien ik dit ook nog te doen dan?
"In de gui van docker op de synology koppel je dus /var/log/pihole.log aan de locatie waar je zojuist dat log bestand naar toe gekopieerd hebt."
Onder volume in docker heb ik op dit moment:
docker/pihole/dnsmasq.d -> /etc/dnsmasq.d/
docker/pihole/pihole -> /etc/pihole/
beide als "rw" natuurlijk

[ Voor 17% gewijzigd door webside007 op 20-06-2020 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ceesiebo1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-06 18:25
Een tijdje geleden had ik gepost dat ik pi-hole niet werkend kreeg op Fedora 32 als docker container met een macvlan netwerk. Het is inmiddels gelukt. Het bleek geen pi-hole issue te zijn maar ik had een belangrijke tip gemist. Via deze link (https://blog.oddbit.com/p...-docker-macvlan-networks/) kreeg ik inzicht in het probleem. Het komt er op neer dat de host en de container met een macvlan netwerk elkaar simpelweg niet kunnen zien tenzij je een work-around gebruikt. Na het volgen van de instructie heb ik het werkend gekregen. Het ging met name om de ip instructies. Ik moest wel promiscuous mode op mijn netwerk interface aan zetten. Daarna kon ik de ip commando's aflopen en toen kon ik vanaf de host de pi-hole container zien en in de browser de admin pagina openen.

Details van het proces staan hier: https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole/issues/633

Mocht iemand vergelijkbare problemen hebben, misschien dat deze post dan helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:40
Mijn vriendin vraagt of het mogelijk is om google ads bij zoekresultaten toch toe te laten. Is het mogelijk om daar wel adds toe te laten maar ergens anders niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
Nee. Je blokkeert adds altijd of niet. Er is als je pihole gebruikt geen tussenoplossing

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@briecht Met Pi-Hole 5 schijnt het mogelijk te zijn om devices te whitelisten. Dan zou je voor je vriendin de Google-gerelateerde zaken kunnen whitelisten. Zelf geen ervaring mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:39:
@briecht Met Pi-Hole 5 schijnt het mogelijk te zijn om devices te whitelisten. Dan zou je voor je vriendin de Google-gerelateerde zaken kunnen whitelisten. Zelf geen ervaring mee. :)
Maar dat maakt nog steeds geen onderscheid tussen zoekresultaten en andere ads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:39:
[...]

Maar dat maakt nog steeds geen onderscheid tussen zoekresultaten en andere ads.
Ze wil toch juist ads? Aan haar om te bepalen of het bijeffect gewenst is of niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 21-06-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Room42 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:41:
[...]
Ze wil toch juist ads? Aan haar om te bepalen of het bijeffect gewenst is of niet.
Maar alleen als zie relevant zijn voor de zoekresultaten, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
Freee!! schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:47:
[...]

Maar alleen als zie relevant zijn voor de zoekresultaten, anders niet.
Inderdaad, enkel als ze actief iets wil zoeken wil ze de add zien, niet op een willekeurige site. Ik vermoed ook dat het ofwel wit of zwart is, maar ik dacht dat er misschien een soort workaround was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienjo
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09-2024
briecht schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:18:
Mijn vriendin vraagt of het mogelijk is om google ads bij zoekresultaten toch toe te laten. Is het mogelijk om daar wel adds toe te laten maar ergens anders niet?
Het is niet de oplossing maar wellicht een goede work-around.

Ik gebruik deze zelf ook als een website (tijdelijk) toch toegang moet hebben. Er is een app ‘Pi-hole Remote’. waarmee je Pi-hole voor een in te stellen periode pauzeert. Bijv. 1 min, 5, min, 1 uur, 8 uur of helemaal tot je hem zelf weer inschakeld. In dit geval wel een iPhone app (met Apple Watch support).

Link: https://apps.apple.com/nl/app/pi-hole-remote/id1515445551

Wellicht dat ze op deze manier bij een zoekactie voor een korte periode de Pi-hole kan pauzeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Een beetje rondzoeken op het Pi-Hole Forum bracht me naar dit topic : https://discourse.pi-hole...dservices-google-adds/168

Zitten wel wat interessante opties tussen dus probeer ze eens! :)

Er is zelfs iemand zover gegaan om het een en ander te gaan spoofen en redirecten, maar heeft het idee helaas niet helemaal doorgezet :D _O-
Daarnaast wordt er een add-on voor Firefox/Chrome/Opera genoemd die je misschien kan helpen!

Succes en sterkte alvast! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jpgview
hier vind je een manual (en een script) met daarin de stappen, nodig om dit mogelijk te maken, voor één of meerdere clients. De whitelist entries gelden wel voor de client (IP address), niet specifiek voor de search engine dus ...

[ Voor 15% gewijzigd door jpgview op 21-06-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
webside007 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:55:
[...]

Werkt inderdaad nu 8)7 :D

ik probeerde volgende:
sudo docker cp xxxxxxxxx / var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log
of is het
sudo docker cp xxxxxxxxx /var/log/pihole.log /volume1/docker/PiHole/pihole.log

xxxxxxxxx = docker ID natuurlijk

Als output krijg ik na ingave password:
"docker cp" requires exactly 2 arguments.
See 'docker cp --help'.

Usage: docker cp [OPTIONS] CONTAINER:SRC_PATH DEST_PATH|-
docker cp [OPTIONS] SRC_PATH|- CONTAINER:DEST_PATH

Copy files/folders between a container and the local filesystem
Ik had een fout gemaakt in de copy actie, ik heb de originele post aangepast. (eerste hit google als je docker CP invoerd, en komt overeen met jouw foutmelding) Het is als volgt:
code:
1
docker cp [OPTIONS] CONTAINER:SRC_PATH DEST_PATH|-

Dus dat word in ons geval:
code:
1
sudo docker cp xxxxxxxxx /var/log/pihole.log:/volume1/docker/PiHole/pihole.log
Ik heb via sftp gekeken in /var/log/
ik vind geen pihole.log...
Ehm, ja dat is op zich wel logisch. Lees eens de foutmelding die je krijgt. Je voert eerst de source in, en dan de destination. Dus hij komt met mijn code terecht op /volume1/docker/PiHole/pihole.log. Check of je die hebt en pas dit aan naar je eigen locatie waar je hem wil hebben. De locatie in de container is wel altijd hetzelfde.
------------------
Dien ik dit ook nog te doen dan?
"In de gui van docker op de synology koppel je dus /var/log/pihole.log aan de locatie waar je zojuist dat log bestand naar toe gekopieerd hebt."
Onder volume in docker heb ik op dit moment:
docker/pihole/dnsmasq.d -> /etc/dnsmasq.d/
docker/pihole/pihole -> /etc/pihole/
beide als "rw" natuurlijk
Dat klopt, maar je zult ook de log moeten koppelen omdat je het script buiten de container draait. Zoals aangegeven kun je met de docker gui van synology dit bestand makkelijk koppelen. Moet inderdaad read write zijn.

Ik heb dit ook allemaal geleerd door veel te googlen en goed te lezen wat er staat. Als je tegen een probleem aanloopt met kopiëren is dat vaak een tikfout (zoals ik nu dus gedaan heb). Veel is basis linux kennis en basis docker kennis die je vraagt. Mocht je meer inzicht willen in je docker containers dan adviseer ik je om eens portainer te installeren. De gui van synology zelf is wat beperkter maar makkelijker met koppelen van paden aan de container op de syno. Inlezen op de docker documentatie is ook wel handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:21

GG85

.......

Na maanden een feilloos werkende Pihole + PiVPN (Wireguard) setup te hebben gehad werkte afgelopen vrijdag ineens op mijn Android telefoon Wireguard ineens niet meer zodra ik van WIFI overschakelde naar Mobiele Data.....

Dacht eerst dat KPN misschien de gebruikte poort geblockt had of iets maar na lang zoeken lijkt het er op dat ik ineens van KPN een IPv6 adres heb gekregen op mijn mobiele telefoon en Wireguard dat niet snapt.

Voor de mensen die hier (ooit) mee te maken krijgen: zodra je je Wireguard server niet meer kunt bereiken zodra je op mobiele data zit ipv WIFI: Android Settings -> Network -> Mobile Network -> Advanced -> APN's en dan APN-Protocol en APN Roaming op alleen IPv4 zetten en je telefoon herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
jpgview schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:42:
[...]

hier vind je een manual (en een script) met daarin de stappen, nodig om dit mogelijk te maken, voor één of meerdere clients. De whitelist entries gelden wel voor de client (IP address), niet specifiek voor de search engine dus ...
Schitterend, merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
Laat eens weten of de gewhiteliste domains correct zijn (of het werkt).

Er is namelijk een verschil tusen de domains die ik whitelist (overgenomen uit deze post) en de domains, vermeld in het discourse topic waar @nero355 naar verwijst.

Doel is om het aantal whitelist entries zo beperkt mogelijk te houden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
GG85 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:30:
Na maanden een feilloos werkende Pihole + PiVPN (Wireguard) setup te hebben gehad werkte afgelopen vrijdag ineens op mijn Android telefoon Wireguard ineens niet meer zodra ik van WIFI overschakelde naar Mobiele Data.....

Dacht eerst dat KPN misschien de gebruikte poort geblockt had of iets maar na lang zoeken lijkt het er op dat ik ineens van KPN een IPv6 adres heb gekregen op mijn mobiele telefoon en Wireguard dat niet snapt.

Voor de mensen die hier (ooit) mee te maken krijgen: zodra je je Wireguard server niet meer kunt bereiken zodra je op mobiele data zit ipv WIFI: Android Settings -> Network -> Mobile Network -> Advanced -> APN's en dan APN-Protocol en APN Roaming op alleen IPv4 zetten en je telefoon herstarten.
Kan het zijn dat het CG-NAT adres dat je kreeg een conflict heeft met het subnet dat je thuis gebruikt :?

Tegenwoordig schijnt dit namelijk bij ISP's de trend te zijn :
- Of volledig IPv4 alleen.
- Of CG-NAT i.c.m. IPv6.

Zelf gelukkig nog geen last van gehad, maar het is wel iets om rekening mee te houden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:37

icecreamfarmer

en het is

Hebben meer mensen hier dat tijden s het opnieuw opstarten van de Pi Pihole niet volledig mee opstart?
Sinds de update moet ik na een herstart inloggen op de admin pagina van PiHole anders doet hij niets.

Is dat een setting of iets anders?

Ik kan dan ook draadloos helemaal niets via het netwerk. Zelfs de pi benaderen via VNC moet ik met mijn desktop toen omdat alle draadloze verbindingen er uit liggen.

[ Voor 25% gewijzigd door icecreamfarmer op 23-06-2020 09:06 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

nero355 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Kan het zijn dat het CG-NAT adres dat je kreeg een conflict heeft met het subnet dat je thuis gebruikt :?

- Of CG-NAT i.c.m. IPv6.

Zelf gelukkig nog geen last van gehad, maar het is wel iets om rekening mee te houden! :)
Ja, zoiets las ik al maar aangezien ik in ~2003 CCNA/CCNP heb gehad op de MTS en er daarna niets meer mee gedaan heb ben ik daar verder niet ingedoken (lees: ik snap het niet in detail :)).

Mijn Wireguard zit volgens mij op een 10.0.x.x range en volgens mij geeft KPN mobiel me een wat regulierder adres maar dat kan ik mis hebben.
Voor nu ieg opgelost door KPN APN op IPv4 only te zetten. Lijkt prima te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpgview
Hier vermelde ik de mogelijkheid om met pihole v5.1 (nog niet gereleased, maar je kan de feature nu al gebruiken) duplicate whitelist/blacklist entries te gebruiken.

Hier vermelde ik een script om Group Management problemen op te sporen met behulp van een script (command line).

Dit script is nu uitgebreid om eventuele problemen met duplicate whitelist/blacklist entries op te sporen (whitelist always wins!). Run ./diagnose.sh (géén sudo nodig) en selecteer duplicate.

Uiteraard geeft dit alleen resultaten als je het v5.1 database schema gebruikt en duplicate entries hebt.

Je moet diagnose.sh EN duplicate.sh op je systeem plaatsen (ik zet ze gewoon beide in /home/pi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
jpgview schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Werkt als een trein! Wel problemen gehad dat de instellingen heel lang aan het laden waren wanneer ik op save klikte, maar ik denk dat het aan een php update van mijn pi lag, na een reboot werkte alles terug vlotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
another excitative new feature in pihole v5.2 (en je kunt die feature nu al gebruiken).

lees hier

Basically komt het er op neer (eenvoudigste voorbeeld) dat, wanneer je een regex blacklist entry hebt aangemaakt voor b.v. www.google.com, je toch op die site geraakt door een (bewuste) typfout e.g. www.gogle.com (missing 'o'), en pihole dit niet kon blocken. Er zijn nogal wat websites die handig inspelen op typfouten, en zo DNS blockers proberen te omzeilen.
Door een regex met approximative matching te gebruiken, kan je er voor zorgen dat dit niet meer door de mazen van het net zal glippen.

Je kan de binary (pihole-FTL) nu ook gebruiken om te testen of er een hit is voor een bepaald domain (vergelijkbaar met pihole -q), maar, let wel, alleen de eerste whitelist en blacklist entry match worden getoond. Voorbeeld:
pihole-FTL regex-test "facebook.com"
Wat je moet doen om dit met pihole v5.0 al te gebruiken.
pihole checkout ftl new/tre-regex
ongedaan maken?
- verwijder alle entries die in pihole v5.0 een conflict veroorzaken (niet mogelijk zijn)
- pihole checkout ftl master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
GG85 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:30:

Of connecten naar een ipv4 only domein, connect je zelf naar een fqdn met een ipv4 of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
nero355 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:46:
[...]

- Of CG-NAT i.c.m. IPv6.

Welke isp's dan bv, ook thuis providers, of alleen mobiel?

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 24-06-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Ik heb een vaag probleem. Ik heb mijn Pi naar dockers omgezet (Pi-Hole, Home Bridge en Home Assistant, naast al Sonarr, Radarr en Sab). Vandaag kwam ik er ineens achter dat de laatste drie niets meer deden. In de Logs las ik overal DNS resolve errors.
Ik heb de DNS in de Experia even terug op KPN gezet en de problemen waren voorbij.

Blijkbaar zit er iets niet goed ingeregeld? Of kan het een probleem zijn dat de DNS server hetzelfde IP heeft als bijvoorbeeld Sonarr/Radarr/Sab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:44:
Ik heb een vaag probleem. Ik heb mijn Pi naar dockers omgezet (Pi-Hole, Home Bridge en Home Assistant, naast al Sonarr, Radarr en Sab). Vandaag kwam ik er ineens achter dat de laatste drie niets meer deden. In de Logs las ik overal DNS resolve errors.
Ik heb de DNS in de Experia even terug op KPN gezet en de problemen waren voorbij.

Blijkbaar zit er iets niet goed ingeregeld? Of kan het een probleem zijn dat de DNS server hetzelfde IP heeft als bijvoorbeeld Sonarr/Radarr/Sab?
DNS zal op dat IP adress op een specifieke poort gaan denk ik. Kijk eens in je Pi-Hole query log: komen de DNS requests binnen, en worden ze door je upstream server beantwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Slaut schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:46:
DNS zal op dat IP adress op een specifieke poort gaan denk ik. Kijk eens in je Pi-Hole query log: komen de DNS requests binnen, en worden ze door je upstream server beantwoord?
Het vreemde is als ik op het IP adres van de NAS kijk dan lijken er geen problemen. De hele dag door komen er request binnen van de verschillende services (NAS, HomeBridge, Plex). Wel maar twee van nzbplanet, dat is wel gek want daar leek het mis te gaan. Maar zoeken in S/Radarr gaat via tmdb, en die komen ook door.
Er wordt amper iets geblokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:44:

Als Sonarr, Radar en Sab niet ook in Docker draaien, kunnen ze waarschijnlijk je Pi-Hole niet meer bereiken omdat je Pi-Hole (hoogstwaarschijnlijk) met Macvlan draait. Dan zijn de mogelijkheden om vanaf de host met de container te communiceren heel erg beperkt. Daar zijn wel mogelijkheden omheen, maar die zul je moeten opzoeken, ken ik (nog) niet uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Als Sonarr, Radar en Sab niet ook in Docker draaien, kunnen ze waarschijnlijk je Pi-Hole niet meer bereiken omdat je Pi-Hole (hoogstwaarschijnlijk) met Macvlan draait. Dan zijn de mogelijkheden om vanaf de host met de container te communiceren heel erg beperkt. Daar zijn wel mogelijkheden omheen, maar die zul je moeten opzoeken, ken ik (nog) niet uit mijn hoofd.
Ah, dan is het dus toch een probleem dat alles in een container draait. Op zich moet ik daar wel om heen kunnen, de NAS mag wat mij betreft wel gebruik maken van een andere DNS server.
Zou dat de oplossing wel zijn? Handmatige DNS instellen in de NAS, Pi-Hole als Docker wel actief voor de rest van de clients in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:18:
[...]
Ah, dan is het dus toch een probleem dat alles in een container draait. Op zich moet ik daar wel om heen kunnen, de NAS mag wat mij betreft wel gebruik maken van een andere DNS server.
Zou dat de oplossing wel zijn? Handmatige DNS instellen in de NAS, Pi-Hole als Docker wel actief voor de rest van de clients in het netwerk?
Dat werkt, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling. Kijk ook eens hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:22:
[...]

Dat werkt, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling. Kijk ook eens hier.
Waarom lijkt je dat niet de bedoeling?
Ik heb niet zo veel zin/behoefte/kennis om te prutsen met die macvlan dingen voor al m'n containers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:25:
[...]
Waarom lijkt je dat niet de bedoeling?
Ik heb niet zo veel zin/behoefte/kennis om te prutsen met die macvlan dingen voor al m'n containers...
Met wat nog één kleine aanpassing lijkt (ben ook nog aan het studeren), kun je ook die andere drie servers via je Pi-Hole laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:28:
[...]

Met wat nog één kleine aanpassing lijkt (ben ook nog aan het studeren), kun je ook die andere drie servers via je Pi-Hole laten werken.
Haha, macvlan study? :) Heb hierover ook nog nooit iets gezien in de Synology GUI van Docker.

True. In werkelijkheid draaien er 10 containers. Maar als het simpel is dan durf ik wel, maar geen zin in ingewikkelde zaken. An sich draaien er geen trackers in Plex en **narr.

[ Voor 7% gewijzigd door iAR op 24-06-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
GG85 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:16:
Ja, zoiets las ik al maar aangezien ik in ~2003 CCNA/CCNP heb gehad op de MTS en er daarna niets meer mee gedaan heb ben ik daar verder niet ingedoken (lees: ik snap het niet in detail :)).
Mwa, je hebt geen CCNA en al helemaal CCNP nodig om te begrijpen dat je een subnet conflict hebt ;)

Wel zonde trouwens : CCNA is helemaal niet verkeerd om te hebben! d:)b
pennywiser schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:01:
Welke isp's dan bv, ook thuis providers, of alleen mobiel?
Ik geloof dat Ziggo het ook doet bij hun vaste lijnen als je dus IPv6 hebt.

Moet je effe het Ziggo Topic doorbladeren/zoeken als je alle details wilt weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Moet je effe het Ziggo Topic doorbladeren/zoeken als je alle details wilt weten :)
Ernstig! Zal ik doen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Haha, macvlan study? :) Heb hierover ook nog nooit iets gezien in de Synology GUI van Docker.

True. In werkelijkheid draaien er 10 containers. Maar als het simpel is dan durf ik wel, maar geen zin in ingewikkelde zaken. An sich draaien er geen trackers in Plex en **narr.
Misschien domme opmerking maar is het geen kwestie van de juiste Dockers in het juiste netwerk zetten e voila?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Webgnome schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:43:
[...]
Misschien domme opmerking maar is het geen kwestie van de juiste Dockers in het juiste netwerk zetten e voila?
Niet helemaal, de host (samen met niet-Docker serverjobs) moet soms ook direct met één of meer van de Docker containers communiceren en dat gaat niet direct met Macvlan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:46:
Niet helemaal, de host (samen met niet-Docker serverjobs) moet soms ook direct met één of meer van de Docker containers communiceren en dat gaat niet direct met Macvlan.
IMHO zijn al die kant en klare NASjes het probleem, want als je zoiets draait op een Pi of een Intel Atom NUCje met een full blown Linux distro erop dan heb je veel meer mogelijkheden en daarmee ook controle over het geheel!

Als ik mensen zie prutsen en behelpen in al die "Download Topics" hier op GoT dan denk ik echt van : "Wat doe je jezelf aan ?!"
Zo'n NAS moet je gewoon NAS laten spelen en de rest lekker extern opzetten! :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:52:
[...]
IMHO zijn al die kant en klare NASjes het probleem, want als je zoiets draait op een Pi of een Intel Atom NUCje met een full blown Linux distro erop dan heb je veel meer mogelijkheden en daarmee ook controle over het geheel!

Als ik mensen zie prutsen en behelpen in al die "Download Topics" hier op GoT dan denk ik echt van : "Wat doe je jezelf aan ?!"
Zo'n NAS moet je gewoon NAS laten spelen en de rest lekker extern opzetten! :Y)
En zo'n Pi moet je dus niet NAS laten spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

nero355 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Mwa, je hebt geen CCNA en al helemaal CCNP nodig om te begrijpen dat je een subnet conflict hebt ;)

Wel zonde trouwens : CCNA is helemaal niet verkeerd om te hebben! d:)b

[...]

Nee dat klopt, maar kreeg vooral in Android niet goed inzicht in wat nu de fout was die Wireguard gaf en al helemaal niet wat mn ip was die ik van KPN kreeg dus toen maar quick en dirty alles op IPv4 only gezet binnen Android.
Op een pc was ik er waarschijnlijk wel achter gekomen hoe of wat maar had er nu ook gewoon geen zin in om het goed uit te zoeken O-) .
En in 2003 deden ze net of IPv6 nog niet bestond dus daar snap ik al helemaal geen drol van aangezien ik in het dagelijks werk niets met netwerken etc doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
iAR schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:30:
[...]

Lees mijn post in dit topic eens door, hier heb ik het namelijk zo draaien en opgelost (ook de gebruikte tutorials staan er in). Ik doe een deel ook in portainer omdat dit veel overzichtelijker is dan Docker op de Syno.

Edit, niet in dit topic blijkbaar, maar in het synology topic

[ Voor 10% gewijzigd door Ferrox1 op 25-06-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik heb pihole nu een tijdje succesvol draaien in een Docker container en nu bekruipt me het tweaker virus om er toch weer aan te tweaken. Ik heb op dit moment mijn DNS servers ingesteld op die van Cloudflare (1.1.1.1) en dat draait helemaal prima. Mijn provider Xs4all biedt ook DNS servers aan inclusief DNS sec en IPv6 adressen, zijn hier tweakers die er gebruik van maken en zo ja waarom? Heeft het naast DNS poisoning voorkomen nog enig voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miki schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:52:
Ik heb pihole nu een tijdje succesvol draaien in een Docker container en nu bekruipt me het tweaker virus om er toch weer aan te tweaken. Ik heb op dit moment mijn DNS servers ingesteld op die van Cloudflare (1.1.1.1) en dat draait helemaal prima. Mijn provider Xs4all biedt ook DNS servers aan inclusief DNS sec en IPv6 adressen, zijn hier tweakers die er gebruik van maken en zo ja waarom? Heeft het naast DNS poisoning voorkomen nog enig voordeel?
Als je echt wil tweaken, raad ik een tweetal Unbound Docker containers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Ik had een fout gemaakt in de copy actie, ik heb de originele post aangepast. (eerste hit google als je docker CP invoerd, en komt overeen met jouw foutmelding) Het is als volgt:
code:
1
docker cp [OPTIONS] CONTAINER:SRC_PATH DEST_PATH|-

Dus dat word in ons geval:
code:
1
sudo docker cp xxxxxxxxx /var/log/pihole.log:/volume1/docker/PiHole/pihole.log

[...]

Ehm, ja dat is op zich wel logisch. Lees eens de foutmelding die je krijgt. Je voert eerst de source in, en dan de destination. Dus hij komt met mijn code terecht op /volume1/docker/PiHole/pihole.log. Check of je die hebt en pas dit aan naar je eigen locatie waar je hem wil hebben. De locatie in de container is wel altijd hetzelfde.

[...]

Dat klopt, maar je zult ook de log moeten koppelen omdat je het script buiten de container draait. Zoals aangegeven kun je met de docker gui van synology dit bestand makkelijk koppelen. Moet inderdaad read write zijn.

Ik heb dit ook allemaal geleerd door veel te googlen en goed te lezen wat er staat. Als je tegen een probleem aanloopt met kopiëren is dat vaak een tikfout (zoals ik nu dus gedaan heb). Veel is basis linux kennis en basis docker kennis die je vraagt. Mocht je meer inzicht willen in je docker containers dan adviseer ik je om eens portainer te installeren. De gui van synology zelf is wat beperkter maar makkelijker met koppelen van paden aan de container op de syno. Inlezen op de docker documentatie is ook wel handig.
Bedankt voor je hulp! _/-\o_

Copy is gelukt met commando:
sudo docker cp xxxxxxxxx:/var/log/pihole.log /volume1/docker/pihole/pihole/pihole.log

Maar nu heb ik in docker gui dat log bestand proberen te koppelen, maar dit lukt niet (pihole start niet meer op dan).
Ik deed:
docker/pihole/pihole/pihole.log -> var/log/pihole.log rw

Niet juist?

Waar zet jij het youtube script juist?
En in de task scheduler van syno laat je script elke minuut runnen?

En overleeft bovenstaande een docker image upgrade (= nieuwe versie van pihole)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Ja klopt, moest toevallig gisteren ook een copy actie doen en kwam hier ook achter.

Locatie va het script maakt niet zo veel uit, kan gewoon een gedeelde map op de syno zijn. Ik bewaar alle scripts in 1 map. Wel zo overzichtelijk.
Hij runt bij mij iedere minuut, behalve op tijden dat ik te bed lig. Een update is geen garantie. Dat ligt aan de maker van het script of dit blijft werken. Vooralsnog zit het in de basis van hoe pi-hole werkt. Dus ik verwacht niet direct issue's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
webside007 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:56:
En overleeft bovenstaande een docker image upgrade (= nieuwe versie van pihole)?
In principe heeft een Docker Container meerdere lagen zeg maar, waarbij je het volgende hebt onder andere :
- Container die draait en wordt geupdate.
- Stukje storage dat daaraan vast hangt en dus permanent is.

Op voorwaarde dat alles goed geregeld is qua settings van de container zou je dus nooit dat stukje storage kwijt mogen raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Ferrox1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:02:
Ja klopt, moest toevallig gisteren ook een copy actie doen en kwam hier ook achter.

Locatie va het script maakt niet zo veel uit, kan gewoon een gedeelde map op de syno zijn. Ik bewaar alle scripts in 1 map. Wel zo overzichtelijk.
Hij runt bij mij iedere minuut, behalve op tijden dat ik te bed lig. Een update is geen garantie. Dat ligt aan de maker van het script of dit blijft werken. Vooralsnog zit het in de basis van hoe pi-hole werkt. Dus ik verwacht niet direct issue's
Ah ok :)

en dit aub:
-----------
Maar nu heb ik in docker gui dat log bestand proberen te koppelen, maar dit lukt niet (pihole start niet meer op dan).
Ik deed:
docker/pihole/pihole/pihole.log -> var/log/pihole.log rw

Niet juist?
-----------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
nero355 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:14:
[...]

In principe heeft een Docker Container meerdere lagen zeg maar, waarbij je het volgende hebt onder andere :
- Container die draait en wordt geupdate.
- Stukje storage dat daaraan vast hangt en dus permanent is.

Op voorwaarde dat alles goed geregeld is qua settings van de container zou je dus nooit dat stukje storage kwijt mogen raken ;)
Dat had ik al door ;)
ik hoop dat de settings juist zijn..., maar 100% zeker ben ik niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Gisteravond is mijn pihole (V5.0) gecrashed (segmentation fault).
Dat is op zich al niet zo mooi, maar het faalt best wel hard, omdat de pihole niet zelfstartend is na een crash. Oftewel: het hele huis roept "het internet doet het niet".

Achteraf gezien heb ik een paar weken geleden ook zoiets gehad dat de pihole ineens niet meer draaide (toen niet in de logs gedoken om te kijken waarom).

Is er nog een of andere instelling die je kunt doen zodat de pihole na een crash zichzelf weer opstart?

(pihole draait trouwens in een debian-10 container op mijn proxmox-machine, voor het geval dat relevant is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ocaj schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:47:
Gisteravond is mijn pihole (V5.0) gecrashed (segmentation fault).
Dat is op zich al niet zo mooi, maar het faalt best wel hard, omdat de pihole niet zelfstartend is na een crash. Oftewel: het hele huis roept "het internet doet het niet".

Achteraf gezien heb ik een paar weken geleden ook zoiets gehad dat de pihole ineens niet meer draaide (toen niet in de logs gedoken om te kijken waarom).

Is er nog een of andere instelling die je kunt doen zodat de pihole na een crash zichzelf weer opstart?

(pihole draait trouwens in een debian-10 container op mijn proxmox-machine, voor het geval dat relevant is)
Restart: unless stopped (of always, maar dat is lastig als je het ding wilt stoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Freee!! schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Restart: unless stopped (of always, maar dat is lastig als je het ding wilt stoppen).
Klinkt goed, maar waar vul ik dat in dan?

Als ik er op ga zoeken, lijkt het een docker-optie te zijn, maar op Proxmox draai ik in een LXC-container op de debian-10-template).
Bovendien crashed de container niet, alleen de pihole-FTL-service in de container crashed...
Pagina: 1 ... 34 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.