Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 11:52
ceesiebo1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:42:
Fout is weg en ik zie nu netjes 'DNS service is running'. Maar het rare is dat ik dus wel in mijn script die DNS servers opgeef (127.0.0.1 en 8.8.8.8) maar in de log dit zie:

WARNING Misconfigured DNS in /etc/resolv.conf: Two DNS servers are recommended, 127.0.0.1 and any backup server
WARNING Misconfigured DNS in /etc/resolv.conf: Primary DNS should be 127.0.0.1 (found 127.0.0.11)

Ik doe schijnbaar nog iets fout maar ik kan de DNS nog niet benaderen. Volgens Portainer draait mijn pihole op 192.168.178.192 maar die doet niks. Schijnbaar toch ergens een foutje gemaakt. Wederom verder zoeken :-)

//Misconfigured DNS is weg. Ik gebruikte de verkeerde argumenten. Met environment variables pakt die wel de goede. Helaas kan ik DNS nog steeds niet benaderen.

Als ik pihole zie draaien op IP 192.168.178.192 in het macvlan netwerk, dan draait daar toch ook de DNS op en moet ik een nslookup daarop kunnen doen?
Dit is een verwarrende en onterechte Warning van Pi-hole. Simpel gezegd: binnen Docker containers is 127.0.0.11 standaard ipv 127.0.0.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 11:52
Freee!! schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:29:
[...]

Pi-Hole moet je met network Macvlan draaien onder Docker, waardoor het dus een eigen IP-adres krijgt (zet het vast in je eigen range) en poort-conflicten uitgesloten zijn.
Macvlan is zeker geen must, ik gebruik gewoon de defaults die Docker meegeeft als je in bridge mode draait. Het zal samenhangen met je eigen netwerkconfiguratie of het noodzakelijk is. Ik probeer altijd zoveel mogelijk bij de standaard en aanbevolen configuratie instellingen te blijven om het beheer zo eenvoudig mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zordaz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:45:
[...]
Macvlan is zeker geen must, ik gebruik gewoon de defaults die Docker meegeeft als je in bridge mode draait. Het zal samenhangen met je eigen netwerkconfiguratie of het noodzakelijk is. Ik probeer altijd zoveel mogelijk bij de standaard en aanbevolen configuratie instellingen te blijven om het beheer zo eenvoudig mogelijk te houden.
Of het een must is of niet, kunnen we over blijven discussieren, het stond zo aangegeven in de handleiding, die ik indertijd gevolgd heb.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23
[...]

Een macvlan draaien is inderdaad geen must en is volledig afhankelijk van wat je nog meer met je Pi gaat doen en eventueel welk OS je draait. Als je naast pi-hole andere software gaat draaien zul je een keer tegen poort conflicten aankopen omdat je alles over 1 ip-adres laat lopen.
Wat betreft OS, Ubuntu server is een apart beestje en reserveert zelf al heel wat poorten waardoor je eigenlijk al gedwongen om macvlan te gebruiken of de nodige ingrepen aan het OS moet doen om alles draaiende te krijgen. Dus ook hier is docker icm macvlan een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Pi-hole deed ff een gravity update.... Tweakers gone... Whoops! moet toch maar eens de blocklists gaan uitpluizen, pi-hole blokkeert soms een beetje te veel O-)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dom dom dom dom...
Als je heel je thuisnetwerk anders indeelt met dhcp reservation, en je raspberry/pihole daardoor ook een andere ip adres krijgt, moet je natuurlijk óók de voorkeur DNS server in de Synology NAS aanpassen...

En ik afgelopen week maar afvragen waarom enkele bestanden van mij niet meer via de NAS naar Stack werden geüpload.
|:( |:(

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
streamnl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:21:
Dom dom dom dom...
Als je heel je thuisnetwerk anders indeelt met dhcp reservation, en je raspberry/pihole daardoor ook een andere ip adres krijgt, moet je natuurlijk óók de voorkeur DNS server in de Synology NAS aanpassen...

En ik afgelopen week maar afvragen waarom enkele bestanden van mij niet meer via de NAS naar Stack werden geüpload.
|:( |:(
Tja, de belangrijke dingen op je netwerk horen dan ook gewoon een Statisch IP te hebben met DHCP Reserveringen op basis van MAC adres als Backup ;)
geenwindows schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:17:
Pi-hole deed ff een gravity update.... Tweakers gone... Whoops! moet toch maar eens de blocklists gaan uitpluizen, pi-hole blokkeert soms een beetje te veel O-)
Nog nooit meegemaakt met de standaard Blocklists dus in jouw geval is het daar ergens misgegaan! ;)

Gelukkig kan je snel opzoeken welke lijst de boosdoener is via de WebGUI :Y)
Hou er rekening mee dat de documentatie van Docker altijd aanraadt om zelf een eigen Docker netwerk op te zetten naast het bestaande netwerk, want die heeft bepaalde beperkingen die je weleens in de weg kunnen zitten in de toekomst ;)

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 04-06-2020 16:17 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Tja, de belangrijke dingen op je netwerk horen dan ook gewoon een Statisch IP te hebben met DHCP Reserveringen op basis van MAC adres als Backup ;)

[...]

Nog nooit meegemaakt met de standaard Blocklists dus in jouw geval is het daar ergens misgegaan! ;)

Gelukkig kan je snel opzoeken welke lijst de boosdoener is via de WebGUI :Y)

[...]

Hou er rekening mee dat de documentatie van Docker altijd aanraadt om zelf een eigen Docker netwerk op te zetten naast het bestaande netwerk, want die heeft bepaalde beperkingen die je weleens in de weg kunnen zitten in de toekomst ;)
https://www.fanboy.co.nz/r/fanboy-ultimate.txt
was de boosdoener, begin deze week geüpdatet naar v5, waarom deze lijst nu pas actief wordt snap ik dan weer niet...
maar gezien deze lijst wel meer false-positive in zich heeft heb ik hem maar uitgeschakeld...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:30
Zit nu ook te kijken om een raspberry pi te kopen en daarop pi-hole te installeren. Puur omdat het mij een leuk experiment lijkt :)

Gebruiken jullie hier een normale pi voor? Of is een Pi zero (of Pi zero W) voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PdeBie schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:28:
Zit nu ook te kijken om een raspberry pi te kopen en daarop pi-hole te installeren. Puur omdat het mij een leuk experiment lijkt :)

Gebruiken jullie hier een normale pi voor? Of is een Pi zero (of Pi zero W) voldoende?
Als je alleen Pi-Hole installeert, is een Zero wel genoeg, maar waarschijnlijk wil je daarnaast nog wel wat dingen doen (als het niet nu is, komt het nog wel ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Dat heb/had ik ook.
Ik wou alleen alles een keer goed opschonen en sorteren. Nu oogt het mooier als ik ze sorteer op ip adres 8)

vb.
van .10 t/m 19 gsm's e.d
van .20 t/m 29 computers
etc

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

streamnl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:51:
[...]
Dat heb/had ik ook.
Ik wou alleen alles een keer goed opschonen en sorteren. Nu oogt het mooier als ik ze sorteer op ip adres 8)

vb.
van .10 t/m 19 gsm's e.d
van .20 t/m 29 computers
etc
Voor subnet-ranges kun je ze beter per 16 (/25) of 8 (/26) groeperen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

Dat is echt al heel vaak langsgekomen en kan je makkelijk met de Search bovenaan vinden! ;)
Freee!! schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:55:
Dat is serieus veel gedoe voor een thuisnetwerk! :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

Pi-Zero met een LAN adapter (deze) werkt hier al geruime tijd zonder problemen (met gebruik van de usb van de adapter als voeding voor de Pi).

What's the speed of dark?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:55:
[...]

Bij zo'n zin hoor ik Kenny B weer in mijn hoofd :+

Ik leer langzaam steeds meer over netwerken e.d. maar ik begrijp nog lange na niet alles.
En na het lezen van @nero355 zijn opmerking, ga ik me er ook voorlopig niet in verdiepen :+
(toch bedankt)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
streamnl schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:09:
Bij zo'n zin hoor ik Kenny B weer in mijn hoofd :+
Ik heb nu ook iets nieuws geleerd, echter :

- Had ik het liever niet geweten denk ik...
- En was het daardoor dus eigenlijk ook geen fijne ervaring...

Dus ik denk dat ik me daarin ook niet ga verdiepen! :P :+

Toch bedankt! ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:35
ahjoh, het leven is veel leuker met subnets, IPAM en vlans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Net een update gedaan van 4.4. naar 5.0 maar om wat voor reden werkt hij niet..

DNS en DHCP loopt via de PI hole.
Maar lijkt niet te blokkeren, in het dashboard staan ook streepjes. Systeem al reeds herstart.

Moet ik clients nog apart toekennen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heeten12
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:08
Deze komt vaker terug, normaal zou de default group op enabled moeten staan. Heb je al groepen aangemaakt en daar clients in geplaatst?

Bij mij werkte alles, geen groepen actief en de default group staat op Enabled bij Group Management onder Groups.

Edit: Aanvulling. Je kan onder Group Management bij Adlists ook zien bij welke group deze actief zijn en daar naar wens aan/uit zetten

[ Voor 21% gewijzigd door heeten12 op 05-06-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Ik ben hier een beetje mee aan t klooien;

https://discourse.pi-hole...about-this-error/32275/23

wellicht ook de linux server herstarten

kreeg een error namelijk als ik de groepen wil openen.

[ Voor 10% gewijzigd door KoRnboy112 op 05-06-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
heeten12 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:05:
Deze komt vaker terug, normaal zou de default group op enabled moeten staan. Heb je al groepen aangemaakt en daar clients in geplaatst?

Bij mij werkte alles, geen groepen actief en de default group staat op Enabled bij Group Management onder Groups.

Edit: Aanvulling. Je kan onder Group Management bij Adlists ook zien bij welke group deze actief zijn en daar naar wens aan/uit zetten
Kon dus geen groepen aanmaken.. wellicht door die error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Kan ook geen groep maken ook niet naar herstart van de server;

Error connecting to database /etc/pihole/gravity.db: Unable to open database: unable to open database file

lijkt erop als de database niet te benaderen is, ik heb ook al een repair installatie gedaan lijkt goed te gaan maar nog steeds hetzelfde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoRnboy112
Was toch iets in de installatie, na het invoeren van dit commando werkte het weer:

sudo bash -x /etc/.pihole/automated\ install/basic-install.sh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-09 11:45
IPV6 activeren, heeft dit voordelen icm met pihole?
Momenteel heb ik enkel IPV4 maar kan wel IPV6 inschakelen van bij mijn provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heeten12
  • Laatst online: 12-09 22:08
KoRnboy112 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:49:
Was toch iets in de installatie, na het invoeren van dit commando werkte het weer:

sudo bash -x /etc/.pihole/automated\ install/basic-install.sh
Ah! Mooi dat het weer werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Laatst online: 12:48
musicfreak schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:23:
[...]

Ik heb sinds een week een pi-hole draaien. DHCP loopt via de Experiabox 10, waarop het pihole IP adres staat ingesteld. Dit werkt perfect, ik heb alleen problemen met Interactieve TV van Telfort (KPN).

Als ik de TV decoder op pauze zet dan gaat decoder na ongeveer 2 minuten op zwart, of schakelt hij zichzelf uit. Als ik de pi-hole uitzet en de DNS server in de Experiabox weer op ISP DNS zet werkt alles weer.
Heb de decoder uitgescakeld en de netwerkkabel verwijderd. Dat haalde niks uit helaas. Zijn er nog andere opties die ik kan uitproberen? Er staat niks van KPN in de blacklist, die is sowieso nog vrij leeg. :)
Ik ben hier eigenlijk niet meer mee verder gegaan. Alle settopboxen lopen nu via de experiabox en de rest van alle apparatuur hier loopt via de Pi-hole en Asus router. Erg omslachtig maar het werkt goed.

Ik vraag me af of er mensen zijn die Kpn itv hebben en alle apparatuur(inc settopboxen) over de pi-hole hebben lopen waarbij het werkt als een zonnetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
.

[ Voor 99% gewijzigd door Bongoarnhem op 06-06-2020 18:43 . Reden: user error ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:10

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Bongoarnhem schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:41:
[...]
Ik ben hier eigenlijk niet meer mee verder gegaan. Alle settopboxen lopen nu via de experiabox en de rest van alle apparatuur hier loopt via de Pi-hole en Asus router. Erg omslachtig maar het werkt goed.

Ik vraag me af of er mensen zijn die Kpn itv hebben en alle apparatuur(inc settopboxen) over de pi-hole hebben lopen?
Ik heb een rpi waar dhcp en pihole op draait. De experiabox v9 is nog wel dhcp server, maar doet niks meer met 1 adres in de pool 8)

Ik heb met de kpn kastjes geen enkel probleem. Zal al zo’n 6 jaar zijn schat ik.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]

Ik vraag me af of er mensen zijn die Kpn itv hebben en alle apparatuur(inc settopboxen) over de pi-hole hebben lopen waarbij het werkt als een zonnetje?
* Freee!! meldt zich (Telfort), DHCP wordt door de Experiabox verzorgt, DNS door twee Pi-Holes (met ieder twee keer Unbound als upstream DNS), alles werkt inderdaad als het spreekwoordelijke zonnetje (behalve af en toe WiFi, maar dat is een ander probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Dank voor de snelle reacties. Dat wordt vanavond weer hobby’en en mn blocklisten doorspitten 🎉🎉🎉

Edit: lekker druk geweest maar geen werkende televisie via de Pihole.

Situatie:
Pihole V5 werkend op een Pine64 en Rpi.
Experiabox V10(H369a).
Pi-hole direct bekabeld aan de EB
Pihole is online volgens Pihole status
DNS gewijzigd in de EB en settopboxes minuut stroomloos gemaakt en vervolgens opnieuw opgestart.

Resultaat ned 123 werken de rest geeft zwart beeld.
Pihole logs geven veel PTR requests weer(meer dan voorheen).

Het doorzoeken en disablen van de blocking lists geeft geen oplossing(ook niet na herstarten stb's in de disabling time).

De computers in het netwerk die over die pihole dns gaan hebben wel gewoon internet.

Iemand nog een idee?

[ Voor 79% gewijzigd door Bongoarnhem op 07-06-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
Sinds de update naar 5 laat hij meer door. Had voor heen een hoop custom block lijsten. Is dit nu ook op een of andere manier aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
[...]

Ik meld me :)

Ik heb een xs4all verbinding met 2x een Arris vip2952 settop box. Ik heb achter de fritzbox modem een Pi3B icm met Docker, pihole draaiende. Nergens last, alles werkt zoals het zou moeten zijn.

Het enige wat ik gemerkt heb is dat de officiële pihole Docker images niet overal lekker op draaien. Pi OS 32bit ging prima, Pi OS 64bit en Ubuntu server 64bit waren een ramp met veel vage en onverklaarbare bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-08 18:05
Hallo allemaal,

Ik heb een lange tijd gebruik gemaakt van Pi-Hole, geïnstalleerd op een RPI 3b. Dit verliep prima.
Recent zijn wij verhuisd en vandaag heb ik maar eens de tijd genomen om de RPI weer in het nieuwe netwerk te hangen.

Ik kon de RPI met geen mogelijkheid meer benaderen, dus ik heb maar een fresh install gedaan van zowel RPI OS als Pi-Hole. Na installatie was alles weer te benaderen, top.

Nu wilde ik wat nieuwe blacklists importeren, maar dit lijkt niet meer te werken? Als ik de blacklists invoeg moet ik bij domain 'wildcard' aanklikken, anders importeert hij niks. Als ik dat heb gedaan zegt hij dat het importeren is gelukt, maar vervolgens gebeurd er niks. Het aantal domains on blacklist blijft hetzelfde, ongeacht hoeveel lijsten ik toevoeg.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:34

Pierre

Van nature lui!

Een nieuwe blacklist zet je onder Group Management en dan Adlist en klik je op Add.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Pierre schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:42:
Een nieuwe blacklist zet je onder Group Management en dan Adlist en klik je op Add.
Wauw... Thanks! Het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Kun je bij deze adlists ook links toevoegen die in de whitelist sectie moeten komen? Of kun je hier enkel blacklists toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

Als je echt de volledige setup wilt hebben dan zal je denk ik hier eens moeten kijken : [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken :)
TheCeet schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:52:
IPV6 activeren, heeft dit voordelen icm met pihole?
Momenteel heb ik enkel IPV4 maar kan wel IPV6 inschakelen van bij mijn provider.
IPv6 is meer een keuze die je zelf moet maken en heeft niks met Pi-Hole te maken opzich :)

Op een bepaald moment zal je het toch wel moeten gebruiken, want de IPv4 adressen zijn wereldwijd officiëel OP! ;)
Bongoarnhem schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:50:
Situatie:
Pihole V5 werkend op een Pine64 en Rpi.
Experiabox V10(H369a).
Pi-hole direct bekabeld aan de EB
Pihole is online volgens Pihole status
DNS gewijzigd in de EB en settopboxes minuut stroomloos gemaakt en vervolgens opnieuw opgestart.

Resultaat ned 123 werken de rest geeft zwart beeld.
Pihole logs geven veel PTR requests weer(meer dan voorheen).

Het doorzoeken en disablen van de blocking lists geeft geen oplossing(ook niet na herstarten stb's in de disabling time).

De computers in het netwerk die over die pihole dns gaan hebben wel gewoon internet.

Iemand nog een idee?
Welke DNS Servers gebruikt je Pi-Hole als Forward DNS Servers :?

Je zou eens die van je ISP kunnen proberen of gewoon je Router als Forward DNS gebruiken!
Freee!! schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:48:
* Freee!! meldt zich (Telfort), DHCP wordt door de Experiabox verzorgt, DNS door twee Pi-Holes (met ieder twee keer Unbound als upstream DNS), alles werkt inderdaad als het spreekwoordelijke zonnetje (behalve af en toe WiFi, maar dat is een ander probleem).
Vergeet niet erbij te vermelden om welke Experiabox het gaat, want er zijn er ondertussen 4 of zo geloof ik :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nero355 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:55:
[...]
Vergeet niet erbij te vermelden om welke Experiabox het gaat, want er zijn er ondertussen 4 of zo geloof ik :?
Weet ik ook niet precies, identificeert zich als "Arcadyan VGV7519".

EDIT:
Schijnt de V8 te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Freee!! op 08-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
Ik heb mijn docker-compose.yml flink op de schop gehaald, hierdoor is de PiHole container opnieuw aangemaakt en deze wil niet meer opstarten. Heb daarom maar even de container, de image en de map /docker/pihole gewist. Heb netjes het log bestand aangemaakt met 'touch'.

Maar niks helpt. Ik snap ook niks van dit log van Portainer, want regel 24 en 71 lijken me tegenstrijdig.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
options ndots:0,
  [i] Existing PHP installation detected : PHP version 7.0.33-0+deb9u7,
,
  [i] Installing configs from /etc/.pihole...,
  [i] Existing dnsmasq.conf found... it is not a Pi-hole file, leaving alone!,
  [i] Copying 01-pihole.conf to /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf...
  [✓] Copying 01-pihole.conf to /etc/dnsmasq.d/01-pihole.conf,
chown: cannot access '': No such file or directory,
chmod: cannot access '': No such file or directory,
chown: cannot access '/etc/pihole/dhcp.leases': No such file or directory,
::: Pre existing WEBPASSWORD found,
Using custom DNS servers: 192.168.88.4#53 & 127.0.0.1,
DNSMasq binding to default interface: eth0,
Added ENV to php:,
            "PHP_ERROR_LOG" => "/var/log/lighttpd/error.log",,
            "ServerIP" => "192.168.88.3",,
            "VIRTUAL_HOST" => "192.168.88.3",,
Using IPv4 and IPv6,
::: Preexisting ad list /etc/pihole/adlists.list detected ((exiting setup_blocklists early)),
https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts,
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains,
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt,
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt,
::: Testing pihole-FTL DNS: FTL started!,
,
dnsmasq: cannot open log /var/log/pihole.log: Is a directory,
::: Testing lighttpd config: Syntax OK,
::: All config checks passed, cleared for startup ...,
 ::: Docker start setup complete,
  [i] Neutrino emissions detected...,

[✓] Pulling blocklist source list into range,
,
  [i] Preparing new gravity database...
  [✓] Preparing new gravity database,
  [i] Target: https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts,
  [i] Status: Pending...
  [✓] Status: Retrieval successful,
  [i] Received 57546 domains,
,
  [i] Target: https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains,
  [✓] Status: No changes detected,
  [i] Received 26853 domains,
,
  [i] Target: https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt,
  [i] Received 34 domains,
,
  [i] Target: https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt,
  [i] Received 2701 domains,
,
  [i] Storing downloaded domains in new gravity database...
  [✓] Storing downloaded domains in new gravity database,
  [i] Building tree...
  [✓] Building tree,
  [i] Swapping databases...
  [✓] Swapping databases,
  [i] Number of gravity domains: 87134 (84692 unique domains),
  [i] Number of exact blacklisted domains: 0,
  [i] Number of regex blacklist filters: 0,
  [i] Number of exact whitelisted domains: 0,
  [i] Number of regex whitelist filters: 0,
  [✗] pihole-FTL: no process found,
  [i] Cleaning up stray matter...
  [✓] Cleaning up stray matter,
,
  [✗] DNS service is NOT running,
kill: usage: kill [-s sigspec | -n signum | -sigspec] pid | jobspec ... or kill -l [sigspec],
  Pi-hole version is v5.0 (Latest: v5.0),
  AdminLTE version is v5.0 (Latest: v5.0),
  FTL version is v5.0 (Latest: v5.0),
[cont-init.d] 20-start.sh: exited 0.,
[cont-init.d] done.,
[services.d] starting services,
Starting crond,
Starting pihole-FTL (no-daemon) as root,
[services.d] done.,
Starting lighttpd,
Stopping pihole-FTL,
kill: usage: kill [-s sigspec | -n signum | -sigspec] pid | jobspec ... or kill -l [sigspec],
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,
Stopping pihole-FTL,

(deze 3 regels gaan eeuwig door)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 22:02

Klippy

Still Game

Jazco2nd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:39:
Ik heb mijn docker-compose.yml flink op de schop gehaald, hierdoor is de PiHole container opnieuw aangemaakt en deze wil niet meer opstarten. Heb daarom maar even de container, de image en de map /docker/pihole gewist. Heb netjes het log bestand aangemaakt met 'touch'.

Maar niks helpt. Ik snap ook niks van dit log van Portainer, want regel 24 en 71 lijken me tegenstrijdig.
Regel 26:
code:
1
dnsmasq: cannot open log /var/log/pihole.log: Is a directory,

Je hebt een directory aangemaakt ipv een bestand.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
@Klippy nog erger. Ik had mijn environment variables voor docker-compose gewijzigd. Hier is een fout in geslopen waardoor alle volumes op /home/root/docker ... zijn gemaakt ipv /home/myusername/docker.

Hierdoor de raarste fouten bij verschillende containers.
env variable hersteld en opnieuw compose gedaan, nu gaat het weer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Nog een tip voor degene die portainer gebruiken en nieuwsgierig zijn om compose bestanden te gebruiken. Kijk eens naar stacks binnen portainer, met deze functie kun je in via de editor compose bestanden invoegen, bewerken en vervolgens een container aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 12-09 23:24
Voor versie 4 van Pi-hole heb ik de tutorial gebruikt die op Reddit te vinden is.
How to run 2 Pi-hole servers in HA (High Availability) & in-sync - v2

Dit werkt prima!

Is er al een oplossing voor v5 om hetzelfde te bereiken?
Aangezien v5 niet meer met .list files werkt maar met een DB, werkt bovenstaand zover ik weet niet op v5.
Ik zou graag updaten maar wil ook wel de HA en sync functionaliteit behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
WRT54G schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 08:57:
Voor versie 4 van Pi-hole heb ik de tutorial gebruikt die op Reddit te vinden is.
How to run 2 Pi-hole servers in HA (High Availability) & in-sync - v2

Dit werkt prima!

Is er al een oplossing voor v5 om hetzelfde te bereiken?
Aangezien v5 niet meer met .list files werkt maar met een DB, werkt bovenstaand zover ik weet niet op v5.
Ik zou graag updaten maar wil ook wel de HA en sync functionaliteit behouden.
Dan zou je de SQLite database moeten syncen en vaak komt het erop neer dat je gewoon één bestand hebt waar alles in staat dus die zal je dan ook moeten syncen :)

Zo werken de Bookmarks van Firefox bijvoorbeeld ook en is er voor zover ik weet geen sprake van eventuele file locking op dat bestand, maar dat zal je dus effe moeten dubbelchecken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 12-09 23:24
Ik ga het weleens testen op wat VM’s, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb mijn Pihole verhuisd van mn rpi2 Buster naar een Ubuntu 18.04 LTS VM op mijn Hyper-V server en het lijkt nu wel requests op clients sneller reageren. (beiden draaien v5)

Voorbeeld: open de NOS app op iPhone en alles is direct zichtbaar vs een zeer korte (zeker niet hinderlijke) laadtijd

Is dat toeval of toch een performance verschil?

Andere verschillen:
Pi draait DoH via cloudflared en Ubuntu draait Quad9 (9.9.9.11)
Pi had ~100k domains blocked en Ubuntu heeft +1M domains blocked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
rpi2 Buster naar een Ubuntu 18.04 LTS VM op mijn Hyper-V server
Wat zijn de specs van die hyper v server? Want zonder die info kunnen we niet zeggen of het aan de performance van het systeem ligt

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Webgnome schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Wat zijn de specs van die hyper v server? Want zonder die info kunnen we niet zeggen of het aan de performance van het systeem ligt
Hyper-V server draait op een:
NUC 7th Gen
Intel® Core™ i7-7567U
16GB
256GB M.2 SATA SSD

Ubuntu heeft:
2GB RAM en 1 core tot zijn beschikking in Hyper-V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Nou ja goed je gaat nu een raspberry pi vergelijken met een core i7. En dan gek vinden dat die laatst genoemde betere performance behaald?

Maar om het zeker te weten moet je eigenlijk het volgende doen:

Rasperry pi:

1) start je pihole op je raspberry pi
2) clear the dnscache op je client systeem
3) ga naar een website x 1000 en kijk wat de tijden zijn

NUC
1) start je pihole op je nuc

compare

[ Voor 57% gewijzigd door Webgnome op 11-06-2020 13:37 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Webgnome schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:52:
Nou ja goed je gaat nu een raspberry pi vergelijken met een core i7. En dan gek vinden dat die laatst genoemde betere performance behaald?

Maar om het zeker te weten moet je eigenlijk het volgende doen:

Rasperry pi:

1) start je pihole op je raspberry pi

NUC
1) start je pihole op je nuc

compare
De i7 is natuurlijk niet dedicated voor pihole sinds het een hyper-V server is, maar er draaien op dit moment maar 2 VMs. Ik snap het verschil in performance uiteraard ook.
De reden dat ik het onderwep startte is de vraag of iets wat zo licht zou moeten zijn wel een merkbaar performanceverschil moet opleveren. Als het licht genoeg is, moet het namelijk niet uitmaken.

Pihole heeft een paar jaar gedraaid op de rpi2 en dat was prima. Het is vooral dat wat core zaken op de rpi wil laten draaien en mij bewust ben dat de SDkaart het ook zwaar kan hebben met veel read-write en dat ik daarom besloot mn Ubuntu VM ook hier voor in te zetten.

Ik ben dan uiteraard ook niet van plan het verder aan te tonen en te testen omdat ik er niets mee kan winnen en 2000 DNS requests niet de beste besteding van mijn tijd is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-08 19:52
Ik heb al een tijdje een pi hole draaien op een oude raspberrypi 3 die ik nog had liggen. Ik kwam er kort geleden achter dat als ik naar https://www.action.com/nl-nl/ probeer te gaan, dit resulteert in een foutmelding:

This site can’t provide a secure connection
www.action.com sent an invalid response.
Try running Windows Network Diagnostics.
ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Dit gebeurt alleen wanneer ik via de pi hole browse. Iemand enig idee of ik iets kan whitelisten om van dit gedrag af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

hoeksmarp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:50:
Ik heb al een tijdje een pi hole draaien op een oude raspberrypi 3 die ik nog had liggen. Ik kwam er kort geleden achter dat als ik naar https://www.action.com/nl-nl/ probeer te gaan, dit resulteert in een foutmelding:

ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Dit gebeurt alleen wanneer ik via de pi hole browse. Iemand enig idee of ik iets kan whitelisten om van dit gedrag af te komen?
Kijk eens in de query-log van Pi-Hole, waarschijnlijk wordt er ergens een CA geblokkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 11-06-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
hoeksmarp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:50:

ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Dat is geen Pi-Hole probleem, maar iets met SSL Certificaten aan hun kant of aan de kant van jouw browser of systeem :)

Zojuist de pagina via Pi-Hole versie 5.0 opgevraagd vanaf een Kubuntu 19.10 systeem met daarop de laatste versie van Firefox en Pale Moon en alles lijkt prima te werken, behalve een kleine vertraging bij het inladen van de pagina, waarbij alles effe wit is, maar minder dan 1 seconde later staat de pagina voor mijn neus :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
nero355 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Dat is geen Pi-Hole probleem, maar iets met SSL Certificaten aan hun kant of aan de kant van jouw browser of systeem :)

Zojuist de pagina via Pi-Hole versie 5.0 opgevraagd vanaf een Kubuntu 19.10 systeem met daarop de laatste versie van Firefox en Pale Moon en alles lijkt prima te werken, behalve een kleine vertraging bij het inladen van de pagina, waarbij alles effe wit is, maar minder dan 1 seconde later staat de pagina voor mijn neus :*)
Ik kan het echt niet anders verklaren, als ik de pi hole uitzet dan werkt het wel en als hij aan is werkt het op geen enkel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

hoeksmarp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:22:
[...]
Ik kan het echt niet anders verklaren, als ik de pi hole uitzet dan werkt het wel en als hij aan is werkt het op geen enkel systeem.
Dan moet je toch echt in de query-log van je Pi-Hole kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:00:
De reden dat ik het onderwep startte is de vraag of iets wat zo licht zou moeten zijn wel een merkbaar performanceverschil moet opleveren. Als het licht genoeg is, moet het namelijk niet uitmaken.
Kan het zijn dat je Hyper-V een 1Gbit aansluiting heeft en je Raspberry Pi maar 100Mbit?
Bandbreedte is het issue niet bij DNS, maar wellicht heb je ook iets lagere latency en maakt dat het verschil?

(zou je kunnen testen door je Hyper-V netwerk-interface op 100Mbit te zetten...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
hoeksmarp schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:22:
Vergeten te melden : Ik gebruik alleen de standaard blocklists dus daar kan het ook nog aan liggen, zoals
Freee!! schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:55:
Kijk eens in de query-log van Pi-Hole, waarschijnlijk wordt er ergens een CA geblokkeerd.
al suggereerde :)
ocaj schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:44:
Kan het zijn dat je Hyper-V een 1Gbit aansluiting heeft en je Raspberry Pi maar 100Mbit?
Bandbreedte is het issue niet bij DNS, maar wellicht heb je ook iets lagere latency en maakt dat het verschil?

(zou je kunnen testen door je Hyper-V netwerk-interface op 100Mbit te zetten...)
Ik kan me best wel voorstellen dat vanwege het werken met een database sinds de laatste versie er misschien een kans is dat de simpele SoC van de Raspberry Pi de boel trager verwerkt dan een normale x86-64 processor, zoals die van een Intel NUC dus bandbreedte heeft hier echt niks mee te maken :)

Er zijn eerder in dit Topic een paar mooie manieren genoemd om DNS Benchmarks naast elkaar te leggen dus dat kan altijd nog een optie zijn mocht er iemand daar behoefte aan hebben om het een en ander te vergelijken.

Persoonlijk vind ik het allemaal prima en zo te zien heeft mijn Pi-Hole het ook niet echt druk :
code:
1
2
3
Temp: 53.7 °C
Load:  0  0.02  0
Memory usage:  44.4 %

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
Freee!! schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:45:
[...]

Dan moet je toch echt in de query-log van je Pi-Hole kijken.
Enig idee waar ik moet kijken? Dit is de query log wanneer ik naar action.nl probeer te gaan in google chrome.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgiaCQ9xMRLpyGMbDakc7h_zmr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3ZqbZJnJ5h0Wmxk4W7FgSwB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 19:59

Zjemm

...

dit is best geinig qua dns

https://www.reddit.com/r/...tube_ads_by_adding_a_dot/

[ Voor 11% gewijzigd door Zjemm op 12-06-2020 18:03 ]

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
Wellicht iemand die mij van wat nuttige informatie kan voorzien. Ik heb sinds vandaag een Synology NAS en wil daar graag Pi-hole op hebben via Docker. Dat gaat opzich nog redelijk oke, ik heb hem nu aan de praat en de websites laden prima, snel als verwacht. Ik kom van een RPi af met Pi-hole.

Echter, het laden van de admin pagina van de Pi-hole duurt een eeuwigheid. Navigeren naar een andere pagina op de Pi-hole pagina duurt vervolgens ook weer een eeuwigheid. Ik heb de poort op 1010 gezet op het tabje 'Environment' en de variable WEB_PORT. Ik zou verwachten dat de pagina's niet of wel geladen worden, gezien het intern is, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:38
rscheper schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:43:
Wellicht iemand die mij van wat nuttige informatie kan voorzien. Ik heb sinds vandaag een Synology NAS en wil daar graag Pi-hole op hebben via Docker. Dat gaat opzich nog redelijk oke, ik heb hem nu aan de praat en de websites laden prima, snel als verwacht. Ik kom van een RPi af met Pi-hole.

Echter, het laden van de admin pagina van de Pi-hole duurt een eeuwigheid. Navigeren naar een andere pagina op de Pi-hole pagina duurt vervolgens ook weer een eeuwigheid. Ik heb de poort op 1010 gezet op het tabje 'Environment' en de variable WEB_PORT. Ik zou verwachten dat de pagina's niet of wel geladen worden, gezien het intern is, maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
Volgens mij had ik hem al eens gepost, maar goed hier mijn stappen plannetje.
Die heb ik samengesteld aan de hand van meerdere tutorials uitproberen, uiteindelijk werkte geen 1 tutorial goed in mijn situatie en het euvel was het toewijzen van de lanports van synology.

Met 5 minuten is pihole in de lucht.
Ik gebruik dus geen macvlan maar omdat mijn nas 2 poorten heeft, gebruik ik de 2de poort. Werkt ook voor pihole v4.4 en v5. (draai zelf inmiddels v5)

Als je maar 1 poort hebt, of liever poort 1 gebruikt, ben je beter af met een macvlan.
1 installeer synology docker via package center op je synology nas

2 open docker en:
⦁ klik op "registry"
⦁ zoek op "pihole"
⦁ Klik rechts op "pihole/pihole the official pi-hole docker image" en kies "download"
⦁ kies tag "latest" of huidige laatste versie "4.3.2-1" image wordt nu gedownload.

3 als de download klaar is, klik in docker op "image"

4 dubbelklik op de zojuist gedownloade "pihole" image.
⦁ geef de container een naam, bijvoorbeeld "pihole"
⦁ vink " container with high privilege" aan

5 klik op advanced settings
⦁ vink "auto re-start" aan

6 klik tabblad "volume" aan
⦁ klik op "add folder"
⦁ maak in de map "docker" de map "pihole" aan
⦁ maak in de map "pihole" de mappen "pihole-configs" en "dnsmasq.d-configs" aan
⦁ select de map "pihole-configs"
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/pihole/"
⦁ klik op "add folder"
⦁ select de map "dnsmasq.d-configs"
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/dnsmasq.d/"

6.1 (een eigen config maken om de 127.0.0.1 error te voorkomen, is experimental nog)
⦁ klik op "add file"
⦁ maak in de map "pihole" de map "config" aan
⦁ kopieer met synology file station de file resolv.conf in de zojuist gemaakte "config" (in dit text bestand staan de nameservers)
⦁ select het bestand resolv.conf
⦁ bij "mount path" vul in "/etc/resolf.conf"
⦁ vink "read only" aan

7 klik op tabblad "network"
⦁ vink " use the same network as docker host" aan

8 klik op tabblad "environment"
⦁ waarde voor IPv6 op "False" als je geen ip6 gebruikt
⦁ waarde voor ServerIP op "ip synology"
⦁ add "INTERFACE" met waarde "ovs_eth0" voor lan port 1, of "ovs_eth1" voor lan port 2

⦁ add "WEB_PORT" met waarde "8080" voor webport :8080
⦁ add "WEBPASSWORD" met waarde "jouwpassword" voor een wachtwoord
⦁ klik op toepassen

9 terug in het algemene instellingen menu, klik op "next"
⦁ klik op "apply"

10 start de virtual pihole!

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisje1983 op 13-06-2020 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

De snelheid van het inladen of filteren in de WebGUI is wel afhankelijk van je storagen en processor dus ik kan me voorstellen dat een NAS die een SoC heeft die afgestemd is op NAS gebruik niet bepaald de snelste is in het serveren van de webpagina's van Pi-Hole :)

Verder geen ervaring mee dus misschien zit ik ernaast...

/In other news :

Ik kreeg net ads te zien op de NOS Teletekst website dus ik heb wat domeinen aan de Blacklist toegevoegd en nu is alles weer OK :)

De specifieke adressen :
- adscience-nocookie.nl
- ads-ster.adhese.com
- adcdn.ster.nl

Als je die Blacklist dan zou je geen ads mogen zien @ https://nos.nl/teletekst :)

/Stiekeme documentatie voor eigen gebruik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:53:
[...]

De snelheid van het inladen of filteren in de WebGUI is wel afhankelijk van je storagen en processor dus ik kan me voorstellen dat een NAS die een SoC heeft die afgestemd is op NAS gebruik niet bepaald de snelste is in het serveren van de webpagina's van Pi-Hole :)

/In other news :

Ik kreeg net ads te zien op de NOS Teletekst website dus ik heb wat domeinen aan de Blacklist toegevoegd en nu is alles weer OK :)

De specifieke adressen :
- adscience-nocookie.nl
- ads-ster.adhese.com
- adcdn.ster.nl

Als je die Blacklist dan zou je geen ads mogen zien @ https://nos.nl/teletekst :)

/Stiekeme documentatie voor eigen gebruik O-)
zitten deze domeinen npo start/plus in de weg?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:03
nero355 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:53:
[...]

Hoewel ik je punt begrijp ga ik er een beetje vanuit dat de Celeron CPU in de Synology niet veel trager is dan een RPi 4. De UniFi Controller laadt wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 08:37
Zo, ook een leuke debug avond gehad. Pihole bij mn ouders werkte wel (DNS wise), maar toch ook weer niet (de webpagina bleef verstoken van stats) en het rode balkje 'domains on blacklist' was niet zichtbaar. Setup; een debian install. Ik heb werkelijk alle pihole dirs verwijderd, opnieuw de bash gedraaid, default installatie, nada. Default pihole 4.3? werkt. Default pihole 5.0? werkte niet meer. Wat blijkt; apache was default met php7.0 geinstalleerd. 'apt install php7.3' 'a2enmod php7.3 a2dismod php7.0' en alles werkt weer.

Pihole 5.0 vereist kennelijk php7.3 om de website goed te laten functioneren! Gek dat die bash dat niet ondervangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Ik heb pi-hole in een docker draaien, port 53 en webport 7777 opengezet. Netwerk v/d container op host gezet. Ik heb een Synology NAS 1019 en alles draait super snel: dns en webinterface.

Heb je de laatste image van pi-hole? Misschien is daar iets mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 19:55
Hier een zelfde setup binnen Docker op een DS918+, draait ook als een zonnetje en geen enkele vertraging. Heb ook TCP53 (DNS) en TCP-8080 (Webmanagement) voor de LAN kant openstaan in de firewall. Maak zelf gebruik van pi-hole 5.0 (laatste versie welke beschikbaar is)

[ Voor 7% gewijzigd door bluecupra op 13-06-2020 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
  • Laatst online: 15-07 08:04
MoiZie schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:10:
Wat blijkt; apache was default met php7.0 geinstalleerd. 'apt install php7.3' 'a2enmod php7.3 a2dismod php7.0' en alles werkt weer.

Pihole 5.0 vereist kennelijk php7.3 om de website goed te laten functioneren! Gek dat die bash dat niet ondervangt...
Je zou er goed aan doen om dit aan de developers te melden, op discourse of GitHub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MoiZie schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:10:
Zo, ook een leuke debug avond gehad. Pihole bij mn ouders werkte wel (DNS wise), maar toch ook weer niet (de webpagina bleef verstoken van stats) en het rode balkje 'domains on blacklist' was niet zichtbaar. Setup; een debian install. Ik heb werkelijk alle pihole dirs verwijderd, opnieuw de bash gedraaid, default installatie, nada. Default pihole 4.3? werkt. Default pihole 5.0? werkte niet meer. Wat blijkt; apache was default met php7.0 geinstalleerd. 'apt install php7.3' 'a2enmod php7.3 a2dismod php7.0' en alles werkt weer.

pi-hole maakt toch gebruik van lighttpd als je de installer draait niet apache?

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Webgnome schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 19:09:
zitten deze domeinen npo start/plus in de weg?
Geen idee, want die gebruik ik nooit :)
rscheper schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 20:02:
Hoewel ik je punt begrijp ga ik er een beetje vanuit dat de Celeron CPU in de Synology niet veel trager is dan een RPi 4. De UniFi Controller laadt wel snel.
Dat lijkt mij ook logisch inderdaad! :)

Meestal zit er een of andere Marvell/RealTek/<random merk> ARM SoC in dus vandaar mijn eerdere opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

sphere

Debian abuser

Ik draai het script van @MijnKijk maar de hosts list wordt alleen bijgewerkt als ik het script handmatig draai en niet vanuit cron. Iemand anders dat probleem?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 21:24

NVD

Ik ben recentelijk overgestapt naar KPN glasvezel en heb daardoor een nieuw modem/router (Experia Box v12). Bij mijn vorige provider (met een Experia Box v10a) werkte Pi-Hole als een zonnetje. Als ik nu het ip-adres van mijn Raspberry Pi als DNS server toevoeg werkt Pi-Hole niet en ik kan niet langer mijn router benaderen (configuratie-interface). Pas als ik de router reset lukt dat weer.

Wat gaat er niet goed? Ik heb het ip-adres aan onderstaande interface toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q60s67wcGrxZyNFJOnzh6bq2tf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PtAHNM3YWfjG8f2pBFmMFiNn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
NVD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:48:
Ik ben recentelijk overgestapt naar KPN glasvezel en heb daardoor een nieuw modem/router (Experia Box v12). Bij mijn vorige provider (met een Experia Box v10a) werkte Pi-Hole als een zonnetje. Als ik nu het ip-adres van mijn Raspberry Pi als DNS server toevoeg werkt Pi-Hole niet en ik kan niet langer mijn router benaderen (configuratie-interface). Pas als ik de router reset lukt dat weer.

Wat gaat er niet goed? Ik heb het ip-adres aan onderstaande interface toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

[Afbeelding]
Je hebt daar je adres naar je modem ingevuld.
Tenminste, als ik http://192.168.2.254/ invul, kan ik inloggen op mijn modem.

Je moet daar het adres invullen van je Pi-Hole
(even checken bij Connected Devices wat het adres is)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVD
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 21:24

NVD

streamnl schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:58:
[...]

Je hebt daar je adres naar je modem ingevuld.
Tenminste, als ik http://192.168.2.254/ invul, kan ik inloggen op mijn modem.

Je moet daar het adres invullen van je Pi-Hole
(even checken bij Connected Devices wat het adres is)
Dat klopt, dat zijn de standaardinstellingen. Als ik dat ip-adres verander naar het ip-adres van mijn RP, kan ik niet meer inloggen op mijn router. Dat is de kern van mijn vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
NVD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:29:
Dat klopt, dat zijn de standaardinstellingen. Als ik dat ip-adres verander naar het ip-adres van mijn RP, kan ik niet meer inloggen op mijn router. Dat is de kern van mijn vraag
Log je dan niet in op basis van IP adres, maar iets van http://mijn.router.lan :?

Dat is opzich ook wel op te lossen door binnen Pi-Hole dat DNS adres aan te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 15:52
@hoeksmarp Wat wil iedereen toch bij de action? Meuk...😜
Maar je probleem komt meer voor: https://community.ziggo.n...on-niet-te-bereiken-57403

Ik weet je setup verder niet, maar misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeksmarp
@valkenier Helaas, simpelweg whitelisten werkt hier niet. Het lijkt er voor mij op dat op de een of andere manier of het certificaat wordt geblockt of het certificaat niet meer overeenkomt met de site, al heb ik voor beiden geen idee hoe dat zou werken.

Edit: ik zit trouwens niet bij ziggo, maar bij T-Mobile en als ik de pi-hole uitschakel dan kan ik wel gewoon naar de website browsen via WiFi.

Wat betreft action: ik koop er vooral goedkope dingen die bij andere winkels duurder is, maar ook daar de "goedkope producten" zijn. Overigens zijn er best veel dingen best prima (uit ervaring):
  • Acrylverf
  • tuingereedschap
  • Verf spuitbussen
  • Plastic opbergboxen
  • Bio afbreekbaar schoonmaakmiddel (mijn vrouw zweert erbij)
  • en vast nog meer waar ik nu niet op kom
Er zijn eigenlijk best veel dingen die ik gebruik waar ik niet de hoogste kwaliteit voor nodig heb en mijn ervaring is dat de producten van action vaak van betere kwaliteit zijn en goedkoper zijn dan de goedkope producten van andere winkels. Maar, het is een verschrikkelijke winkel om "te shoppen" en het assortiment is zodanig dat je precies moet weten wat ze hebben. Vandaar ook dat de website zo handig is.

[ Voor 6% gewijzigd door hoeksmarp op 15-06-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NVD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:48:
Ben niet bekend met de v12 (ik had een v9 daar kan je helemaal geen settings veranderen). maar is dit het gedeelte van DHCP of niet? een verandering van DHCP settings zou een router/modem niet van over de zeik moeten helpen.

(screenshot lijkt niet op DHCP settings namelijk)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Ik krijg die groepen niet aan hetwerk. Ik heb nu een 3 tal cleints in een groep gehangen met de lists die ik erbij wil hebben, bv een youtube blocklist, maar na een pihole -g blijven deze clients gewoon bij youtube kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:34

Pierre

Van nature lui!

pennywiser schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:26:
Ik krijg die groepen niet aan hetwerk. Ik heb nu een 3 tal cleints in een groep gehangen met de lists die ik erbij wil hebben, bv een youtube blocklist, maar na een pihole -g blijven deze clients gewoon bij youtube kunnen..
Advertenties blokken op YT is een gebed zonder einde, er is volgens mij iemand die een lijst heeft (zelf gehost) maar ik weet niet wie dat hier is op Tweakers.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Pierre schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Advertenties blokken op YT is een gebed zonder einde, er is volgens mij iemand die een lijst heeft (zelf gehost) maar ik weet niet wie dat hier is op Tweakers.
Nee dit is blokkeer alles van youtube inclusief youtube :) Facebook en Tiktok ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Pierre schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:02:
[...]

@pennywiser Pazo in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 10:35
Ok, en kan dit in Pihole worden geïmplementeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NVD schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:29:
Misschien blokkeert Pi-hole wel iets wat je router wil ophalen waardoor hij niet meer werkt? Heb je al eens in de log van Pi-hole gekeken of geprobeerd of wel werkt als je het blokkeren tijdelijke pauzeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
Pazo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:10:
Leuk al die scripts mbt blocken youtube reclames, maar ik heb gewoon mn eigen blocklist draaien met nu een dikke 550+ regels in staan (aanvulling op deze post van heel lang geleden in dit topic) en ben vrijwel youtube-reclame loos :) Af en toe schiet er nog wel eens eentje door / is er een nieuwe, en die voeg ik dan toe. Ik heb die lijst op mijn eigen nextcloud server staan, dus kan die via Pi-hole inladen. Voor de geïnteresseerden, dit is mijn huidige lijst:

***members only***

Er komt de laatste tijd vrijwel niets meer bij, dus ik denk dat ik de meeste heb afgevangen. Is dat niet makkelijker?
Tnx, ik ga het even proberen... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Heeft iemand dit al werkend i.c.m. Pihole die in Docker draait?
Zo ja, hoe?
Inderdaad: op mijn Pi draaide het script goed (icm een cronjob).
Hoe installeer/configureer ik dit in/via docker (pihole draait in docker op mijn Synology)?
Mijn Pi heeft na een powerfailure de geest gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
webside007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:30:
Ok, en kan dit in Pihole worden geïmplementeerd?
Je zou zelf eens kunnen experimenteren met eigen DNS Records aanmaken :
code:
1
youtube.com youtube.com.

enz.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
nero355 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Je zou zelf eens kunnen experimenteren met eigen DNS Records aanmaken :
code:
1
youtube.com youtube.com.

enz.

:)
Pihole werkt als DNS server bij mij (via Docker op Synology).
"Local DNS Records" van Pihole kan ik via interface niet gebruiken (telkens een domain en IP moeten worden ingevoerd).
youtube.com youtube.com. kan ik niet ingeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
webside007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:14:
Pihole werkt als DNS server bij mij (via Docker op Synology).
"Local DNS Records" van Pihole kan ik via interface niet gebruiken (telkens een domain en IP moeten worden ingevoerd).
youtube.com youtube.com. kan ik niet ingeven.
Maakt niet uit!

Maak gewoon zoiets aan :
code:
1
test.lan 192.168.1.200

En daarna log je in via SSH en ga je naar /etc/pihole/ om daar vervolgens handmatig custom.list aan te passen naar hetgene dat je wilt :)

Hoe je dat i.c.m. Docker oplost mag je zelf uitvogelen! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webside007
nero355 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Maakt niet uit!

Maak gewoon zoiets aan :
code:
1
test.lan 192.168.1.200

En daarna log je in via SSH en ga je naar /etc/pihole/ om daar vervolgens handmatig custom.list aan te passen naar hetgene dat je wilt :)

Hoe je dat i.c.m. Docker oplost mag je zelf uitvogelen! :P :+
Ok, thanks ;)

Héhé :p :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
webside007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Tnx, ik ga het even proberen... :-)
Even getest: lijkt niet te werken.
Heel veel reclame komt erdoor. Ik zie kwasi geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:38
webside007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Inderdaad: op mijn Pi draaide het script goed (icm een cronjob).
Hoe installeer/configureer ik dit in/via docker (pihole draait in docker op mijn Synology)?
Mijn Pi heeft na een powerfailure de geest gegeven...
Gisteren gepoogd dit te doen. Mijn Docker draait op een Synology 918+. Ik heb de volume bind gemaakt voor de /var/pihole.log om deze te kunnen benaderen. Het script waar nodig aangepast (netwerkpaden zijn anders dan een native pi-hole installatie, bijvoorbeeld /volume1/docker/pihole etc..). Ik had het bijna werkend, maar ik liep er tegenaan dat sgrep/wgrep (niet zeker, even uit mijn hoofd) niet op de syno werkt. Hiervoor moet je coreutils hebben. Dit installeer je met de IPKG installer, Dit kun je weer installeren met easy bootstrap installer welke dus niet draait op mijn Syno. Fijn.. dus ik strandde daar een beetje en toen was het al laat.

Maar ik denk als je docker op een losse linux hebt draaien dat je het scrip dus buiten de container kunt draaien met cron. Ik wilde het via de taakplanner van de syno laten runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:00
Net die lijst toegevoegd en de blokclist laten updaten, zie dat de domeinen zijn toegevoegd.
Opvolgend Youtube op mijn mobiel geopend en de eerste twee filmpjes welke ik open hebben beide een inleidende advertentie.
Lijkt voor mij dus niet heel goed te werken ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:28

Pazo

Mroaw?

webside007 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:47:
[...]

Even getest: lijkt niet te werken.
Heel veel reclame komt erdoor. Ik zie kwasi geen verschil.
miniterror schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:34:
[...]

Net die lijst toegevoegd en de blokclist laten updaten, zie dat de domeinen zijn toegevoegd.
Opvolgend Youtube op mijn mobiel geopend en de eerste twee filmpjes welke ik open hebben beide een inleidende advertentie.
Lijkt voor mij dus niet heel goed te werken ;(
Je kan dan even kijken in je log welke adressen (.googlevideo) er dan toegelaten worden. Ik moet inderdaad zeggen dat ze de laatste tijd een hoop nieuwe hebben toegevoegd / gebruiken. De lijst heeft er momenteel 615+ domeinen; de laatste dagen vaak nieuwe toegevoegd na een 'rustige' periode. Blijft een kat en muis spel. Ik blijf ze gewoon toevoegen. Voel je vrij om mijn lijst wel of niet te gebruiken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 16-06-2020 11:40 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jpgview
Group Management is een prachtige uitbreiding, beschikbaar sinds pihole v5.0. De web interface echter, verplicht je om op verschillende pagina's (whitelist, blacklist, domains , clients, adlists) de nodige dingen te configureren, waardoor het vinden van een foute configuratie niet altijd even eenvoudig is, je kijkt er gewoon snel overheen, doordat er heel informatie op de veschillende pagina's te vinden is.

Zelf heb ik al tijd verloren, omdat ik een simple foutje gewoon niet zag, uiteindelijk lukt het wel…

Omdat, zeker voor nieuwe gebruikers, het niet altijd even eenvoudig is, foutjes te vinden, heb ik een script gemaakt, dat een poging doet om fouten te identificeren, je vind het hier. Lees ook de comments in het begin van het script...

Het script op je system zetten:
sudo wget https://raw.githubusercon...manual/master/diagnose.sh -O /home/pi/diagnose.sh
sudo chmod +x /home/pi/diagnose.sh
Om een en ander te testen, heb ik in mijn eigen omgeving een aantal fouten gesimuleerd, deze werden door het script allemaal geidentificeerd, maar elke omgeving is natuurlijk anders, geen idee of het script de fouten in jouw omgeving ook kan identificeren.

Het script doet geen wijzigingen aan je configuratie, het geeft allen maar hints over wat er mis is.
Het is niet nodig het script te runnen met sudo, er is slechts een commando dat met sudo word uitgevoerd (nmap), en dit alleen om een warning van nmap te vermijden.

Om een en ander te laten werken, is het nodig telnet en nmap op je system te instaleren (sudo apt-get -y install telnet nmap)

Telnet wordt gebruikt om de clients van de default group te vinden. Een client die je niet hebt gedefineerd in group management, is altijd lid van de default group.

Nmap wordt gebruikt om de clients van een client subnet entry te vinden. Als je een home network hebt met IP range 192.168.2.0/24, kan je een client entry aanmaken voor een subnet. Voorbeeld 192.168.2.224/31 Deze client subnet entry is een alternatief voor 2 client entries, nl. 192.168.2.224 en 192.168.2.225. Je kan heel eenvoudig onderzoeken over welke clients het gaat met het commando sudo nmap -sL -n 192.168.2.224/31

Gebruik je putty of OpenSSH? Het is nodig om je window size groot genoeg te maken (of full screen), anders maakt whiptail (de dialogs) er een zooitje van!

Het script kan op twee manieren gebruikt worden:

1. run ./diagnose.sh
Er word dan een analyse gemaakt van de keuzes die jij maakt, de summary geeft aan wat de resultaten van jouw keuzes zijn.

2. gebruik de output van pihole -q, voorbeeld pihole -q -exact -all eulerian.net | ./diagnose.sh
Het resultaat van de pihole -q search word gebruikt om een diagnose te stellen.

Het is niet alleen een zaak te kijken naar wat je ziet, ook wat je niet ziet is belangrijk.
- Je kan er van overtuigd zijn dat je een regex aan een group hebt toegewezen, als die group niet voorkomt in de lijst, is dat een mogelijke oorzaak van je probleem.
- Je kan er van overtuigd zijn dat je een client aan een group hebt toegevoegd,, als die client niet voorkomt in de lijst, is dat een mogelijke oorzaak van je probleem.

Het script is getest met Raspberry Pi OS (32-bit) Lite, Version: May 2020 op een Raspberry pi 3B
Gelieve eventuele bugs hier te melden, dit komt het overzicht ten goede. Ik onderzoek alleen problemen op hoger vermelde, gelijkaardige omgevingen, problemen op andere combinaties kan ik helaas niet testen.

Ik heb begrepen dat in pihole v5.1 group management diagnostics zullen toegevoegd worden aan de web interface, misschien maakt die toevoeging dit script overbodig…

[ Voor 4% gewijzigd door jpgview op 16-06-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit nu al een tijdje op versie 5 en wil toch eens werk gaan maken van de client optie. Bijvoorbeeld, ik, mijn partner, en IoT. Die laatste zou ik dan willen onder verdelen in strict en minder streng. Mijn Dyson en Pi hoeven namelijk niet zo veel maar mijn Homey bijvoorbeeld wel (to be sure).

Ik zit tevens nog even te kijken naar goede, betrouwbare adblock lijsten op verschillende gebieden (coins, tracking, ads, major companies, etc).

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:00
Pazo schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Je kan dan even kijken in je log welke adressen (.googlevideo) er dan toegelaten worden. Ik moet inderdaad zeggen dat ze de laatste tijd een hoop nieuwe hebben toegevoegd / gebruiken. De lijst heeft er momenteel 615+ domeinen; de laatste dagen vaak nieuwe toegevoegd na een 'rustige' periode. Blijft een kat en muis spel. Ik blijf ze gewoon toevoegen. Voel je vrij om mijn lijst wel of niet te gebruiken ;)
Ik zie wel een redelijke lijst voorbij komen welke doorgelaten worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
r4---sn-4g5ednld.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (20.9ms)  
r1---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (41.3ms)  
r4---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r4---sn-5hne6nsd.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r3---sn-4g5ednsy.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (15.4ms)  
r3---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r4---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r1---sn-4g5ednsk.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (11.7ms)  
r1---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r5---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.1ms)   
r6---sn-5hne6nlr.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r3---sn-5hnekn7d.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (20.3ms)  
r4---sn-4g5e6ns7.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (24.1ms)  
r5---sn-4g5e6ns7.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (30.3ms)  
r5---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r6---sn-5hne6nlr.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r3---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (35.8ms)  
r2---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (30.2ms)  
r4---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (38.9ms)  
r5---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.5ms)  
r5---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.9ms)  
r3---sn-5hnekn7d.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (19.5ms)  
r1---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (23.0ms)  
r2---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r3---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.7ms)  
r1---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (16.6ms)  
r5---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r4---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.5ms)  
r1---sn-5hnednlr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.4ms)  
r3---sn-5hne6nsk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.3ms)  
r1---sn-5hnednlr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.3ms)  
r3---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r4---sn-5hne6nsk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (26.4ms)  
r3---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.3ms)  
r1---sn-5hne6nsd.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.4ms)  
r6---sn-5hnedn7s.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (16.9ms)  
r3---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.8ms)  
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (11.9ms)  
r2---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.1ms)  
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (12.2ms)  
r3---sn-5hne6nsz.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.6ms)  
r5---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (17.1ms)  
r4---sn-5hnedn7e.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.4ms)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpgview
iAR schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:44:
Ik zit nu al een tijdje op versie 5 en wil toch eens werk gaan maken van de client optie. Bijvoorbeeld, ik, mijn partner, en IoT. Die laatste zou ik dan willen onder verdelen in strict en minder streng. Mijn Dyson en Pi hoeven namelijk niet zo veel maar mijn Homey bijvoorbeeld wel (to be sure).

Iemand tips?
In mijn manual beschrijf ik een whitelist regex voorbeeld voor andoid devices (sectie 18), In dit document beschrijf ik hoe je googleads kan toelaten voor specifieke devices (solution for WAG complaints).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:28

Pazo

Mroaw?

miniterror schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Ik zie wel een redelijke lijst voorbij komen welke doorgelaten worden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
r4---sn-4g5ednld.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (20.9ms)  
r1---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (41.3ms)  
r4---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r4---sn-5hne6nsd.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r3---sn-4g5ednsy.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (15.4ms)  
r3---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r4---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r1---sn-4g5ednsk.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (11.7ms)  
r1---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r5---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.1ms)   
r6---sn-5hne6nlr.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r3---sn-5hnekn7d.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (20.3ms)  
r4---sn-4g5e6ns7.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (24.1ms)  
r5---sn-4g5e6ns7.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (30.3ms)  
r5---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.2ms)   
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r6---sn-5hne6nlr.googlevideo.com    192.168.1.150   Blocked (gravity)   - (0.3ms)   
r3---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (35.8ms)  
r2---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (30.2ms)  
r4---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.150   OK (forwarded)  CNAME (38.9ms)  
r5---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.5ms)  
r5---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.9ms)  
r3---sn-5hnekn7d.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (19.5ms)  
r1---sn-5hnekn7s.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (23.0ms)  
r2---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r3---sn-5hnednlk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.7ms)  
r1---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (16.6ms)  
r5---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r4---sn-5hne6nsy.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.5ms)  
r1---sn-5hnednlr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.4ms)  
r3---sn-5hne6nsk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.3ms)  
r1---sn-5hnednlr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.3ms)  
r3---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.1ms)  
r4---sn-5hne6nsk.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (26.4ms)  
r3---sn-5hnekn7k.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.3ms)  
r1---sn-5hne6nsd.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.4ms)  
r6---sn-5hnedn7s.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (16.9ms)  
r3---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.8ms)  
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (11.9ms)  
r2---sn-5hne6ns6.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (15.1ms)  
r5---sn-5hnekn76.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (12.2ms)  
r3---sn-5hne6nsz.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (13.6ms)  
r5---sn-5hne6nsr.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (17.1ms)  
r4---sn-5hnedn7e.googlevideo.com    192.168.1.90    OK (forwarded)  CNAME (14.4ms)
Op een paar na staan die allemaal niet in mijn lijst. Dus zijn weer een hoop nieuwe. Ik ga ze toevoegen; bedankt.

EDIT: Ik denk ook wel dat het gebruiker specifiek is, dus de reclames worden bepaald naar wat je kijkt. Dat zal bij jou wellicht anders zijn dan bij mij, vandaar dat je dus ook andere domeinen hebt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Pagina: 1 ... 33 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.