Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:33
Ah thanks voor de reacties. Ben nu bezig om op basis van een script wat ik gebruik om een Domoticz machine te backuppen naar mijn FTP gebakkie aan te passen zodat deze Pi-VPN en Pi-Hole kan backuppen.

Mocht iemand er wat mee willen doen:
SERVER="192.168.2.**"
PASSWORD="WACHTWOORD"
DESTDIR="/home/USER/Pihole/backuptemp"
DESTDIRFTP="/Pihole/"
TIMESTAMP=`/bin/date +%Y%m%d%H%M%S`
BACKUPFILE="pihole_$TIMESTAMP.db"
tar -zcvf /tmp/Pivpn_$TIMESTAMP.tar.gz /etc/pivpn
tar -zcvf /tmp/pihole_$TIMESTAMP.tar.gz /etc/pihole
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/pivpn_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD"
curl -s --disable-epsv -v -T"/tmp/pihole_$TIMESTAMP.tar.gz" -u"$USERNAME:$PASSWORD"
/bin/rm /tmp/pivpn_$TIMESTAMP.tar.gz
/bin/rm /tmp/pihole_$TIMESTAMP.tar.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 19:42

Klippy

Still Game

grote_oever schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:35:
@Klippy misschien niet helemaal ontopic, maar waarom wil je pihole draaien in docker? Heb zelf sinds kort ook nas die docker ondersteund en zie nog niet helemaal de voordelen. Met name omdat de pi nu al een jaar draait met unifi en pi samen.

Welke nieuwe opties zie jij in 4.0? Ik zie namelijk aantal dingen, maar nog niet helemaal in verdiept. Zag dat je e-mailadres kunt ingeven, maar snap niet helemaal waar dit voor is. Ook zag ik dat je DHCP kunt forwarden zodat je apparaatnamen ziet i.p.v. IP-adressen. Ook in cloudflare nog niet verdiept. Dacht dat dit alleen voor hosting is.
Eigenlijk de reden die @UTMachine al aangaf.

Voor mezelf komt daar dan nog bij dat ik nu alle services die op mijn Raspberry draaien in Docker heb draaien, dus was het logisch om pihole daar ook in te zetten.
Ik had een corrupte Raspbian installatie (ergens een apt-get ugrade vastgelopen) dus moest toch alles opnieuw installeren en dan zie je hoe verspreid alles door de jaren was geworden.
PostgreSQL data had ik op SSD staan, maar de configs niet, verschillende services draaien waarvan ik de naam niet meer precies wist etc.

Dan is Docker makkelijker, gewoon één overzicht van alle draaiende services met docker ps, alle logs op dezelfde manier benaderen met docker logs, makkelijk containers stoppen die ik niet altijd nodig heb, updaten van alles op dezelfde manier (nieuwe docker image pullen en klaar).
Ook mijn PostgreSQL met data van de slimme meter draait nu in Docker, de service die de meter uitlees, webservers, etc.
En een service maken is een `--restart=always` flag zetten, ipv met systemd die configs in orde moeten maken waarvan ik niet meer precies weet hoe het nu precies moet.

Al met al: simpeler, meer overzicht en een re-install van al die services is niet meer dan al mijn bash files starten om de images opnieuw te pullen en de containers opnieuw starten, want alle data staat in volumes naar een externe SSD.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
mr.DJ95 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:26:
Wellicht een beetje een off topic vraag maar hoe maken jullie automatisch (dagelijks/wekelijks oid) Backup-ups van jullie Pi-hole machine?
Kopie van SD-kaartje als iso bestand bewaren.
Voor verschillende Raspberry Pi projecten is dit ideaal als backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-10 23:20

TF0

grote_oever schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 11:51:
Op de één of andere manier gaan pihole updaten en ik niet samen. Elke keer gezeik na het updaten. Nu wil ik dus updaten naar een nieuwe versie, maar vermoed dat ik dit pihole en ik dit keer helemaal geen vriendjes zijn.

Na het updaten krijg ik deze fout:

[...]

Prima, even googleen en oplossen. Helaas is het niet zo handig. Kennelijk heb ik mijn DNS van mijn pi verknalt, want ik kan op de pi geen enkele DNS meer resolven. Status van de pi is ook "DNS service not running ".

Vervelende is dat ik op internet veel berichten lees van "Even alles opnieuw installeren" of "download dit". Maar alles opnieuw installeren is niet zozeer een optie, gezien er meer op draait (wel backup etc). "Download dit" werkt ook niet, want ik kan niks downloaden op de pi.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Ik had vanochtend hetzelfde en vond dezelfde antwoorden, ik had daar ook geen zin in.

Echter, toen ik
nano /etc/resolv.conf
uitvoerde en vervolgens de 127.0.0.1 als commentaar maakte door er # voor te zetten en op de volgende regel
nameserver 1.1.1.1
zette, werkte het weer (1.1.1.1 is cloudfare, vul hier elke willekeurige DNS server in).
Daarna even het riedeltje sudo apt-get update, sudo apt-get upgrade en pihole-up afgaan en het werkt weer :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:08
@TF0
Handiger is om ‘sudo dhclient eth0’ (als eth0 je netwerk is anders ff aanpassen) te doen. Dan hoef je geen bestandjes aan te passen, dat doet dhclient voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:17
Ik had eerder dit jaar Pi-Hole op mijn Pi3 staan. Nu had ik deze verwijderd omdat ik Pi-Hole niet meer nodig had. Laatst heb ik geprobeerd het geheel weer te installeren, maar lijkt niet te lukken en te werken. Iemand ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
@alex3305
Mijn idee: je doet het niet goed :)

En serieus: wat voor foutmeldingen krijg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
@Laagheim Klopt, ik was aan het prutsen en heb het ook relatief snel weer opgegeven :9.

Foutmeldingen dat services niet gestart konden worden vooral. Sowieso draaien er al diensten op poort 80 en 443 wat initieel elke keer problemen geeft. Ook al los ik dat op, dan krijg ik nog de webinterface niet te zien. Ik ben dus vooral benieuwd hoe ik alles helemaal weg kan halen zodat ik opnieuw kan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
@alex3305
Je hoeft niet alles weg te halen. Als je pihole -r doet kan je een reparatie uitvoeren.

Als je de poorten opnieuw (na elke installatie of repair opnieuw aanpassen) in de lighthttpd.conf hebt aangepast kan je volgens mij simpel de server opnieuw opstarten met sudo systemctl restart lighthttpd (disclaimer: ik heb het nooit geprobeerd) en dan zie je de webportal op http://ip adres:poortnummer/admin.

Lukt dat niet geef dan de foutmeldingen die je krijgt als je pihole -r doet.

PS. Als pihole -r niet werkt gewoon opnieuw installeren. Het installtie proces overschrijft de oude bestanden.

[ Voor 10% gewijzigd door Laagheim op 26-08-2018 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-10 18:48
@alex3305,

Nee, ik denk dat er een alternatieve webserver draait! Klopt dat? Welke heb je draaien? En heb je die geconfigureerd zodat je de webinterface van Pihole kunt zien?

[ Voor 4% gewijzigd door king006 op 26-08-2018 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Laagheim @king006 Het was alweer een tijdje (twee maanden) geleden dat ik het had geprobeerd. Maar net een nieuwe poging gedaan. pihole command was niet beschikbaar en een nieuwe installatie ging van geen kant... Bleef consequent hangen op Checking for whiptail...

Daarna een:
Bash:
1
curl -sSL https://install.pi-hole.net | sed 's/set -e//g' | bash

gedaan. Zonder foutmeldingen liep de installatie gewoon door en lijkt het te werken 8)7. Erg bijzonder... Toch bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@alex3305,

Dat is goed om te lezen dat het via het CURL commando is gelukt! :) werkt de webinterface nu ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@king006 Ja alles werkt... Ik ben nog steeds met stomheid geslagen. Vreemd dat er toch ergens een error optrad die niet duidelijk werd, waardoor de installatie niet doorliep. Zelf ben ik daarom ook niet zo'n fan van set -e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Zjemm

...

Werkt goed allemaal, een stuk minder adds dan voorheen.
werkt dit ook voor ads op npo uitzending gemist of youtube? daar zie ik nog wel steeds ads

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Zjemm schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:46:
Werkt goed allemaal, een stuk minder adds dan voorheen.
werkt dit ook voor ads op npo uitzending gemist of youtube? daar zie ik nog wel steeds ads
Heb je al geprobeerd om deze zelf te blokkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Nee, ben gewoon benieuwd of dat überhaupt kan.
Als de ads via hetzelfde domein als de content word aangeboden gaat dat niet meer werken natuurlijk

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Zjemm schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:31:
Nee, ben gewoon benieuwd of dat überhaupt kan.
Als de ads via hetzelfde domein als de content word aangeboden gaat dat niet meer werken natuurlijk
Meeste ads komen er gewoon door bij YouTube doordat ze dezelfde hostname gebruiken inderdaad.

Ik stoor me ook niet zo aan YouTube ads, ik kijk het veel en gun de creators hun inkomsten.
Ik zou niet durven om een blacklist toe te voegen (denk dat er kans is dat videos ook niet meer werken), maar hier staat er één (met voorwaarden):
https://github.com/anudeepND/youtubeadsblacklist

Meer info:
YouTube Ad Domains : pihole - Reddit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Ah precies wat ik al dacht dus..... Zal die van NPO zelf eens bekijken .... Wellicht zijn die wel te blokkeren

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Na de zoveelste keer dat pi-hole er mee uitscheid (doet geen dns verzoeken meer afhandelen), ben ik er klaar mee en stap weer over naar ABsolution. deze draait op m'n Asus (merlin) router, Naast ABsolution heb ik ook Skynet draaien (firewall / IP ban/whitelist) deze werkt overigens ook in combinatie met Pi-hole.
voordeel van ABsolution is dat deze ook advertenties blokkeert op HTTPS niveau.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

TRaSH

koffie ?

Draait bij mij al meer dan 3 maanden,
Heb eigenlijk dat nooit gehad.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alleen nu na een stroomuitval op een raspberry pi 1.... Bekende verhaal, maar ligt niet aan pi-hole.

Maar ABsolutions is geniaal en fijn. Helaas durf ik het niet aan om het te installeren nu mijn router alle scripts draait als vervanger van de experiabox.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:15
Cyberpope schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:37:
Alleen nu na een stroomuitval op een raspberry pi 1.... Bekende verhaal, maar ligt niet aan pi-hole.

Maar ABsolutions is geniaal en fijn. Helaas durf ik het niet aan om het te installeren nu mijn router alle scripts draait als vervanger van de experiabox.
Ik zou pi1 links laten liggen. Werkt allemaal niet zo heel lekker erop. Heb wel reacties voorbij zien komen dat het wel op een pi1 draait, maar zelf heb ik andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Draait perfect hoor. Zolang ik maar geen stroomuitval krijg.....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 09:45
grote_oever schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:44:
[...]

Ik zou pi1 links laten liggen. Werkt allemaal niet zo heel lekker erop. Heb wel reacties voorbij zien komen dat het wel op een pi1 draait, maar zelf heb ik andere ervaringen.
Draait hier al minimaal een jaar op een Pi1 zonder problemen.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Cyberpope schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:47:
Draait perfect hoor. Zolang ik maar geen stroomuitval krijg.....
De allereerste pi? Niet de update daarvan. Mijn ervaring was dat de helft van de DNS request niet via de pi gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Nu online

TRaSH

koffie ?

Als de helft van de DNS request niet via de Pi lopen dan heb je volgens mij ergens je DNS verwijzing niet goed staan.
bv:
DNS 1 => Pi-Hole
DNS 2 => Een andere DNS service

Dan gaat hij random de DNS kiezen en dan gaat er de helft door de Pi-Hole en de andere helft rechtstreeks

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Dan doe je inderdaad iets fout! Ik heb tegenwoordig na PiHole de optie bind9/named geinstalleerd staan op een custom poort. Bij PiHole kun je sinds de nieuwe versie een custom poort meegeven en dat werkt prima. Alle verzoeken lopen via mijn PI en met DNSSEC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
pi-hole draaide in Docker (met auto update) op m'n server. alle clients waren handmatig dns ingesteld naar de Pi-hole (dit kon niet in de router ivm gasten netwerk die geen toegang heeft tot de server. nu staat dit allemaal voor op auto, ook wel zo fijn.
DNSsec uitzetten wou wel eens helpen, maar bij de laatste keer brak het geheel...
nu werkt ABsolution voor mij eigenlijk ook wel prima, bedien het prive netwerk en gasten netwerk er mee, zag ook op het smallnetworkbuild forum dat er een grafische interface zit aan te komen.
en natuurlijk nog de https adblock door middel van pixelsrv, dit doet Pi-hole niet.
en een andere voordeel wat ik nu heb is dat ik gerust kant prutsen aan de server zonder het netwerk plat te liggen ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

grote_oever schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

De allereerste pi? Niet de update daarvan. Mijn ervaring was dat de helft van de DNS request niet via de pi gingen.
1B geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
TRaSH schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:54:
Als de helft van de DNS request niet via de Pi lopen dan heb je volgens mij ergens je DNS verwijzing niet goed staan.
bv:
DNS 1 => Pi-Hole
DNS 2 => Een andere DNS service

Dan gaat hij random de DNS kiezen en dan gaat er de helft door de Pi-Hole en de andere helft rechtstreeks
Ik had een tijd een niet bestaand DNS server ingesteld als secondary DNS. De helft van de websites werkte toen. Secondary pakt hij volgens mij alleen als de primary niet te benaderen is(?!?!). Misschien ergens een time-out, want de pi was wel gewoon up. Maar goed, uiteindelijk ge-update na een pi3, want de site zelf was ook behoorlijk traag. Ik zal vast wat verkeerd gedaan hebben, maar hetzelfde trukje werkte wel voor de snellere pi.

[ Voor 5% gewijzigd door grote_oever op 29-08-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klein vraagje, sinds kort Pi-Hole draaien op mijn raspberry B+, draait allemaal perfect alleen mijn nzbGet download snelheid word afgeknepen rond de 25/30MB/s. Nu heb ik dit natuurlijk getest en zodra ik alles via mijn modem laat lopen dan haal ik wel rond de 50/55MB/s. Is dit omdat de Raspberry niet zwaar genoeg is of is er iets wat ik in de config kan aanpassen?

Ik heb ziggo 400MB/s/40MB/s.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:47
Nee, lijkt me niet. Pihole doet alleen dns, dus met torrent verkeer (tcp/udp) heeft het niks van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Toch wel vreemd dat zodra ik deze weghaal het wel weer werkt. Er moet toch iets zijn in de config lijkt me dan.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rikadoo schreef op maandag 10 september 2018 @ 21:29:
Toch wel vreemd dat zodra ik deze weghaal het wel weer werkt. Er moet toch iets zijn in de config lijkt me dan.
Als je zonder PiHole volle snelheid haalt, vermoed ik dat 1) je provider een lokale mirror heeft en 2) je die lokale mirror enkel gaat bereiken door de DNS servers van je provider te gebruiken. Welke DNS servers gebruik je in PiHole? Als je daar CloudFlare/Quad9/Google/whatever gebruikt, lijkt het me niet vergezocht dat je op andere servers terechtkomt en/of de routing anders gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 01:41:
[...]

Als je zonder PiHole volle snelheid haalt, vermoed ik dat 1) je provider een lokale mirror heeft en 2) je die lokale mirror enkel gaat bereiken door de DNS servers van je provider te gebruiken. Welke DNS servers gebruik je in PiHole? Als je daar CloudFlare/Quad9/Google/whatever gebruikt, lijkt het me niet vergezocht dat je op andere servers terechtkomt en/of de routing anders gebeurt.
Oke, ik gebruikte 1.1.1.1. Verder heb ik er niets instaan.Dus ik zou eens een andere dns moeten proberen? Wat is dan aan te raden? Ik heb die van Google genomen omdat deze vaak aangeraden werd. DNS van Ziggo proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@rikadoo,

Probeer inderdaad eens die van Ziggo, is de snelheid dan wel goed? Of als je die van Google of OpenDNS gebruikt, wat gebeurd er dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
king006 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:31:
@rikadoo,

Probeer inderdaad eens die van Ziggo, is de snelheid dan wel goed? Of als je die van Google of OpenDNS gebruikt, wat gebeurd er dan?
Ik ga het vanavond eens proberen ome een andere DNS te gebruiken! Ik zal het laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Dat is goed @rikadoo ! Ik gebruik zelf overigens mijn eigen DNS server middels 'Bind9/Named' op de PI. Wellicht is dat nog een idee? in de Bind9/Named configuratie stel je een custom poort in (Pihole gebruikt 53) en in Pihole stel je vervolgens het lokale IP Adres van de PI in als 192.168.1.30#5353 (IP en poort is een voorbeeld)

Op mijn eigen PI (Bind9/Named) heb ik vervolgens DNSSEC aangezet waardoor dat ook gelijk wordt meegenomen.

• Klippy

Klippy

Still Game

rikadoo schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:50:
[...]

Ik ga het vanavond eens proberen ome een andere DNS te gebruiken! Ik zal het laten weten.
Je kan het natuurlijk ook andersom proberen, gebruik op je client eens de Google of Cloudfare DNS zonder PiHole.

Welke download client hebben we het eigenlijk over?
Windows? Linux? Op een desktop, NAS, Pi?

En ben ook wel benieuwd naar welke usenet provider dan, want het zou geen invloed mogen hebben. Tenzij de DNS van je provider je naar een server stuurt die dichter bij staat. Maar dat kan je testen met een nslookup op de server URL van je usenet provider.

Je kan op Windows via cmd ook rechtstreeks de DNS server bevragen, dan hoef je niks te wisselen, bijvoorbeeld:
- nslookup www.tweakers.net 212.54.40.25
Dit zal een Ziggo DNS server vragen naar www.tweakers.net, vervang 212.54.40.25 met het DNS IP uit je modem (Ziggo DNS is regio gebonden) en www.tweakers.net met de download URL van je usenet provider.
En doe dan hetzelfde eens met Google en Cloudfare DNS servers:
- nslookup www.tweakers.net 8.8.8.8
- nslookup www.tweakers.net 1.1.1.1

Als dat hetzelfde IP adres terug geeft bij iedereen kan het ook een verkeerde instelling op je Pi zijn.
Dan zou ik eerst eens uitzoeken of er naar PiHole nog andere services draaien die invloed hebben op je netwerk (andere download service bijvoorbeeld) en of je niet ook DHCP hebt aan staan op je PiHole.

edit:
Via https://www.ip-tracker.org zou je eventueel kunnen kijken waar de server(s) uit je response dan staan. Het kan nl ook zijn dat je wisselende IPs terug krijgt (zoals bij tweakers) omdat het load balanced is met Round Robin, maar dan krijg je vaak wel een adres uit dezelfde range...
Als het te complex is mag je het resultaat ook hier posten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Klippy op 12-09-2018 00:22 ]

• rikadoo
  • Niet online
king006 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:31:
@rikadoo,

Goed eens gekeken. Met Google is het iets beter, gaat richting de 40MB/s, maar schommelt wel aardig valt terug naar de 35MB/s

OpenDNS: 43MB/s
Cloudfare: 39MB/s

Pi-Hole uitgeschakeld en DHCP modem weer ingeschakeld:
Standaard DNS Ziggo die ik krijg
62.179.104.196
213.46.228.196

En de snelheid springt gewoon snel naar de 55MB/s.

@Klippy Zal eens proberen om de dns van google OpenDNS te gebruiken door deze handmatig toe te wijzen.

Ik gebruik Windows 10 met NZBget en een newsserver van Supernews.

Handmatige DNS:
Google: 48MB/s
OpenDNS: 43MB/s

Wat bedoel je met download ULR van de newsserver? news.supernews.com?

nslookup news.supernews.com 62.179.104.196
Server: ns01.upclive.nl
Address: 62.179.104.196

Non-authoritative answer:
Name: news.supernews.com
Address: 138.199.68.130
-----------------------------------------------
nslookup news.supernewss.com 8.8.8.8
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Name: HDRedirect-LB3-890977680.us-east-1.elb.amazonaws.com
Addresses: 52.5.251.20
52.7.6.73
Aliases: news.supernewss.com
----------------------------------------------
nslookup news.supernewss.com 1.1.1.1
Server: one.one.one.one
Address: 1.1.1.1

Name: hdredirect-lb3-890977680.us-east-1.elb.amazonaws.com
Addresses: 52.7.6.73
52.5.251.20

[ Voor 37% gewijzigd door rikadoo op 13-09-2018 18:02 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Cached de Pi wel de dns requests? Wat zijn de Ttl waardes?

Kan het eventueel ook verklaren :)

• rikadoo
  • Niet online
Vorkie schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:00:
Cached de Pi wel de dns requests? Wat zijn de Ttl waardes?

Kan het eventueel ook verklaren :)
Geen idee, ik had de Pi-Hole net draaien, laten we zeggen een half uurtje lijkt me niet dat de DNS cache in die tijd volloopt.

Heb Pi-Hole geinstalleerd, DNS aangepast naar 1.1.1.1 en verder geen opties en instellingen aangepast.

Waar vind ik de Ttl waardes?

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:12
Het kan ook aan de server liggen.
Als ik een request doe naar news.supernews.com op 8.8.8.8 krijg ik een ander ip terug dan op 1.1.1.1

code:
1
2
3
4
5
6
7
 dig news.supernews.com @1.1.1.1

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> news.supernews.com @1.1.1.1
...

;; ANSWER SECTION:
news.supernews.com. 3192    IN  A   216.168.4.130

code:
1
2
3
4
5
6
7
dig news.supernews.com @8.8.8.8

; <<>> DiG 9.10.6 <<>> news.supernews.com @8.8.8.8
....

;; ANSWER SECTION:
news.supernews.com. 3571    IN  A   138.199.68.130

//EDIT: TTL staat waarschijnlijk op 3600 seconden.

[ Voor 5% gewijzigd door BernardV op 13-09-2018 18:16 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
rikadoo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:06:
[...]

Geen idee, ik had de Pi-Hole net draaien, laten we zeggen een half uurtje lijkt me niet dat de DNS cache in die tijd volloopt.

Heb Pi-Hole geinstalleerd, DNS aangepast naar 1.1.1.1 en verder geen opties en instellingen aangepast.

Waar vind ik de Ttl waardes?
Nee niet volloopt, maar juist niets opslaat. Wat dus inhoud dat er ontzettend veel dns verkeer ontstaat.

• king006
@rikadoo,

En als je de Ziggo DNS in Pihole zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

rikadoo schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:53:
[...]

Wat bedoel je met download ULR van de newsserver? news.supernews.com?

nslookup news.supernews.com 62.179.104.196
Server: ns01.upclive.nl
Address: 62.179.104.196

-----------------------------------------------
nslookup news.supernewss.com 8.8.8.8

Name: HDRedirect-LB3-890977680.us-east-1.elb.amazonaws.com
Addresses: 52.5.251.20
52.7.6.73
----------------------------------------------
nslookup news.supernewss.com 1.1.1.1

Name: hdredirect-lb3-890977680.us-east-1.elb.amazonaws.com
Addresses: 52.7.6.73
52.5.251.20
Ja dat bedoel ik inderdaad, maar je maakt bij 1.1.1.1 en 8.8.8.8 een fout, daar zet je news.supernewss.com
Daarom krijg je een totaal ander antwoord.

Maar zoals @bernardV al aangaf: Via 1.1.1.1 krijg je een ander IP adres.

Via Ziggo en Google DNS krijgen we 138.199.68.130:
https://www.ip-tracker.or...kup.php?ip=138.199.68.130
Dit is een server in Amsterdam.

Via Cloudfare krijgen we 216.168.4.130:
https://www.ip-tracker.or...okup.php?ip=216.168.4.130
Dit is een server in Washington US.

Dus dat kan je snelheidsverschil wel verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Klippy schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:14:
[...]

Ja dat bedoel ik inderdaad, maar je maakt bij 1.1.1.1 en 8.8.8.8 een fout, daar zet je news.supernewss.com
Daarom krijg je een totaal ander antwoord.

Maar zoals @bernardV al aangaf: Via 1.1.1.1 krijg je een ander IP adres.

Via Ziggo en Google DNS krijgen we 138.199.68.130:
https://www.ip-tracker.or...kup.php?ip=138.199.68.130
Dit is een server in Amsterdam.

Via Cloudfare krijgen we 216.168.4.130:
https://www.ip-tracker.or...okup.php?ip=216.168.4.130
Dit is een server in Washington US.

Dus dat kan je snelheidsverschil wel verklaren.
Ik zie het idd, hier de goede:

-----------------------------------
nslookup news.supernews.com 8.8.8.8

------------------------------------
nslookup news.supernews.com 1.1.1.1

Address: 216.168.4.130

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

@rikadoo dat zou betekenen dat als je, zoals @king006 al zei, je DNS in PiHole instelt op de Google of Ziggo DNS, je snelheid hetzelfde moet zijn.

Voor de zekerheid kan je op de PC nog eens ipconfig /flushdns uitvoeren en op de Pi pihole restartdns
Daarna is alle DNS cache leeg als het goed is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
king006 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:58:
Dat is goed @rikadoo ! Ik gebruik zelf overigens mijn eigen DNS server middels 'Bind9/Named' op de PI. Wellicht is dat nog een idee? in de Bind9/Named configuratie stel je een custom poort in (Pihole gebruikt 53) en in Pihole stel je vervolgens het lokale IP Adres van de PI in als 192.168.1.30#5353 (IP en poort is een voorbeeld)

Op mijn eigen PI (Bind9/Named) heb ik vervolgens DNSSEC aangezet waardoor dat ook gelijk wordt meegenomen.
En wat is mis met deze methode? :)
https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/

Even puur ter vergelijking. Ik gebruik zelf die Unbound methode met Pi hole op een RPI3.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 19-09-2018 16:05 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• king006
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 15:57:
[...]

Even puur ter vergelijking. Ik gebruik zelf die Unbound methode met Pi hole op een RPI3.
Daar is niets mis mee! ik wist niet eens dat dat kon. Werkt dat goed voor alle apparaten in het thuis netwerk? dan ga ik dat ook eens proberen of het wat is. Kun je het zoals in het voorbeeld echt naar 127.0.0.1#5353 sturen? of moet het naar het IP Adres van de PI? (dat heb ik nu)

[ Voor 16% gewijzigd door king006 op 19-09-2018 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Nu online
king006 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:07:
[...]

Daar is niets mis mee! ik wist niet eens dat dat kon. Werkt dat goed voor alle apparaten in het thuis netwerk? dan ga ik dat ook eens proberen of het wat is. Kun je het zoals in het voorbeeld echt naar 127.0.0.1#5353 sturen? of moet het naar het IP Adres van de PI? (dat heb ik nu)
Ja dat werkt heerlijk snel en lekker veilig natuurlijk :) Heb dat volgens die documentatie van pi hole gedaan en loopt al een week als een zonnetje :) Dat heb ik op de Pi hole (PI3+ in mijn geval) zelf erbij gezet. Zoals ook ind e documentatie staat gebruik je dan 127.0.0.1#5353 in pi hole om daarheen requests te doen, en ja dat werkt zeer snel!

De Pi Hole cached dan dus met zijn eigen unbound en zelf ook nog eens :) geen externe dns servers meer nodig zo.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 19-09-2018 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
@tcviper,

Bedankt voor de informatie! :) ik heb hem nu geïnstalleerd en geconfigureerd zoals genoemde link aangeeft. Ik ben benieuwd! ik hou je op de hoogte.

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

[...]

Dank voor de tip!
Ik gebruik al jaren een pi-hole maar dit had ik helemaal gemist.
Voordat ik er aan begin een vraag (ik ben een absolute nul met Linux, vraag me alsjeblieft niet het zelf uit te zoeken....)
Start die unbound server vanzelf op als de Raspberry reboot?
Of moet je daar nog iets extra voor inkloppen?
Alvast dank!

[ Voor 0% gewijzigd door hp-got op 19-09-2018 20:33 . Reden: typo ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
@hp-got,

Dat doet hij vanzelf! Je kunt dat controleren met:

systemctl status unbound

Als daar “disabled” staat ipv “enabled” vul je in:

systemctl enable unbound

Daarna is hij “enabled” :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Dank je! (y)

Het werkt, hij was al enabled maar goed om te weten dat het zo is en dat alles een reboot hoort te overleven.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Graag gedaan! Goed te lezen dat het werkt :) !

• tcviper
  • Nu online
king006 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:51:
Graag gedaan! Goed te lezen dat het werkt :) !
En? Werkt het bij jou ook goed? die config file natuurlijk ook gebruiken zoals op die pagina gepost voor unbound he :)

Misschien kan @iAmRenzo dit unbound stuk toevoegen in de main topic? :)

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 19-09-2018 22:00 ]

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005

Pierre

Van nature lui!

[...]

En dit installeer je gewoon naast Pi-hole via Putty.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:00:
Misschien kan @iAmRenzo dit unbound stuk toevoegen in de main topic? :)
Dat wil ik doen, maar ik heb even geen idee wat ik moet toevoegen! ;)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Pierre schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:49:
En dit installeer je gewoon naast Pi-hole via Putty.
Is dit een vraag of een opmerking ? :D

Indien een vraag : Ja, kan gewoon ernaast draaien, want je zet hem gewoon op een aparte lokale poort :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• king006
@tcviper,

Het werkt bij mij inderdaad uitstekend! :) nergens geen problemen mee, ik wil nog wel even kijken of dit ook kan loggen.

@Pierre,

Correct! als je https://docs.pi-hole.net/guides/unbound volgt komt het helemaal goed ;)

@iAmRenzo,

tcviper doelt op het toevoegen van unbound (https://docs.pi-hole.net/guides/unbound) aan de startpost zodat meer mensen afweten van het bestaan van unbound en wat het exact doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

nero355 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:30:
[...]

Is dit een vraag of een opmerking ? :D

Indien een vraag : Ja, kan gewoon ernaast draaien, want je zet hem gewoon op een aparte lokale poort :)
Lol goedemorgen het was een vraag.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

[...]

Hey dit kende ik ook nog niet, en ziet eruit als een goede toevoeging! Gebruik ook al jaren met groot plezier Pi-Hole, maar dit maakt het waarschijnlijk nog een stukje mooier! Bedankt voor de tip!

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Nu online
iAmRenzo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:03:
[...]

Dat wil ik doen, maar ik heb even geen idee wat ik moet toevoegen! ;)
Een link naar unbound (in de main topic) en misschien iets van text dat je dat ook kunt toevoegen aan pi-hole? :)

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 20-09-2018 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:58
Als tevreden gebruiker van Pi-Hole ben ik op zoek naar het volgende dat zeer dicht bij de functionaliteit van PiHole ligt:

Ik ben op zoek naar een stukje software om op mijn netwerk tracking url's te omzeilen.

Ik gebruik nu al een pihole op een raspberry PI

Bijvoorbeeld als je een google advertentie zoekresultaat aanklikt of een infoblok bovenaan dan wordt je doorgestuurd naar je site maar dan via een tracking url zoals: https://www.google.com/ur...ps%3A%2F%2Fpi-hole.net%2F en ook op andere site gebeurt tracking op die wijze via bijvoorbeeld tradedoubler.com.

Nu blokkeert mijn pihole deze tracking urls al maar soms zou ik toch gewoon door willen gaan naar de link waarop ik geklikt heb zonder tracking. Vaak zit de bestemmings url gevat in de tracking url zoals in het voorbeeld van google hier boven.

Er zijn wel add-ins voor browsers die dit doen maar ik wil dit ook inzetten op mijn netwerk zodat dit ook werkt op bijvoorbeeld android applicaties.

Ik zoek dus eigenlijk software die het volgende kan:
- Op netwerk niveau (dus voor alle devices thuis)
- Tracking URL's afvangen
- Bestemming uitlezen uit de tracking url
- en dan doorsturen naar de werkelijke bestemming.

Bij voorkeur zoek ik een opensource oplossing.

Heeft er iemand een goede suggestie?

A life lived in fear is a life half lived

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

king006 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:30:
@tcviper,

Het werkt bij mij inderdaad uitstekend! :) nergens geen problemen mee, ik wil nog wel even kijken of dit ook kan loggen.
Kan het zijn dat het niet werkt na de installatie, of moet ik de raspberry (incl pi-hole) een herstart geven. Alle sites geven nu de error dat ze niet kunnen laden 8)7.

Of moet ik via een commando op de CLI nog deze settings aanpassen op de pi-hole (Volgens de site vanaf Configure unbound) hij kan deze file namelijk niet vinden.

Wat doe ik hier fout :?.

• tcviper
  • Nu online
Pierre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:33:
[...]

Kan het zijn dat het niet werkt na de installatie, of moet ik de raspberry (incl pi-hole) een herstart geven. Alle sites geven nu de error dat ze niet kunnen laden 8)7.

Of moet ik via een commando op de CLI nog deze settings aanpassen op de pi-hole (Volgens de site vanaf Configure unbound) hij kan deze file namelijk niet vinden.

Wat doe ik hier fout :?.
Heb je de complete doc gevolgd?
Het stuk: touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf en dan in die file deze content gooien is wel van belang. Met touch maak je een leeg bestand aan. Daarna edit je deze met bijv nano, vi of mc.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
server:
    verbosity: 1
    port: 5353
    do-ip4: yes
    do-udp: yes
    do-tcp: yes

# May be set to yes if you have IPv6 connectivity
    do-ip6: no

# Use this only when you downloaded the list of primary root servers!
    root-hints: "/var/lib/unbound/root.hints"

# Trust glue only if it is within the servers authority
    harden-glue: yes

# Require DNSSEC data for trust-anchored zones, if such data is absent, the zone becomes BOGUS
    harden-dnssec-stripped: yes

# Don't use Capitalization randomization as it known to cause DNSSEC issues sometimes
    # see https://discourse.pi-hole.net/t/unbound-stubby-or-dnscrypt-proxy/9378 for further details
    use-caps-for-id: no

# Reduce EDNS reassembly buffer size.
    # Suggested by the unbound man page to reduce fragmentation reassembly problems
    edns-buffer-size: 1472

# TTL bounds for cache
    cache-min-ttl: 3600
    cache-max-ttl: 86400

# Perform prefetching of close to expired message cache entries
    # This only applies to domains that have been frequently queried
    prefetch: yes

# One thread should be sufficient, can be increased on beefy machines
    num-threads: 1

# Ensure kernel buffer is large enough to not loose messages in traffic spikes
    so-rcvbuf: 1m

# Ensure privacy of local IP ranges
    private-address: 192.168.0.0/16
    private-address: 172.16.0.0/12
    private-address: 10.0.0.0/8

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

tcviper schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:44:
[...]

Heb je de complete doc gevolgd?
Het stuk: touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf en dan in die file deze content gooien is wel van belang. Met touch maak je een leeg bestand aan. Daarna edit je deze met bijv nano, vi of mc.
Volgens mij wel (ben niet zo handig op de CLI) misschien had ik dat er even bij moeten zeggen.
Dit commando staat er toch niet ?
touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf
Of snap ik het niet, en hoe kan ik dit bestand dan editten met Nano.
Kunnen jullie me dat uitleggen.

• king006
@Pierre,

Je kan inderdaad nano /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf uitvoeren en dan alles erin plakken.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

king006 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:16:
@Pierre,

Je kan inderdaad nano /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf uitvoeren en dan alles erin plakken.
Schiet mij maar neer 8)7 nu krijg op de CLi dat ik geen write rechten heb :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Pierre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:40:
[...]

Indien je dat wil hoor, maar ik wil je eventueel via teamviewer wel even helpen? :) stuur dan even een privéberichtje met je ID en wachtwoord.

[ Voor 9% gewijzigd door king006 op 22-09-2018 16:27 ]

• hp-got

hp-got

Moi

Pierre schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:40:
[...]

Je bent waarschijnlijk als gebruiker pi ingelogd, niet als beheerder.
In de directory waar je aan het werk moet heb je beheersrechten nodig.

Om het bestand aan te maken doe je dan het volgende:

sudo touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf

Als dat gelukt is doe je

sudo nano touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf

Je komt dan in de nano editor met het lege bestand geopend.
Plak dat de hele lap tekst er in, bewaar het bestand met <CTRL><O> en sluit af met <CTRL><X>.

Volg dan de rest van de documentatie.

• nero355
hp-got schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:34:
Je bent waarschijnlijk als gebruiker pi ingelogd, niet als beheerder.
In de directory waar je aan het werk moet heb je beheersrechten nodig.
Daarom doe ik altijd meteen sudo su of sudo -i en dat ben je van het eeuwige sudo gezeik af :)
Om het bestand aan te maken doe je dan het volgende:

sudo touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf

Als dat gelukt is doe je

sudo nano touch /etc/unbound/unbound.conf.d/pi-hole.conf
Je komt dan in de nano editor met het lege bestand geopend.
De laatste regel gewoon meteen inkloppen geeft je ook gewoon een lege pi-hole.conf meteen in nano.
Plak dat de hele lap tekst er in, bewaar het bestand met <CTRL><O> en sluit af met <CTRL><X>.

Volg dan de rest van de documentatie.
Rechtermuisknop in PuTTy plakt meteen de tekst in het bestand en dan hoef je alleen maar nog CTRL+X te doen en op Y(es) te rammen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Indir
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 14:37
Zijn er andere tevreden gebruikers die van de DietPi distro gebruik maken? Ik ben er namelijk zeer over te spreken, zelfs de CLI is vrij gebruikersvriendelijk ingericht. Het is gebaseerd op de Raspbian Lite distro en is zelfs lichter in gebruik dan de voorgenoemde. Het installeren van Pi-Hole was dan ook een fluitje van een cent. Mijn RAM gebruik blijft stabiel rond de 30%, zelfs met 1,8 miljoen geblokkeerde domeinen.

[ Voor 22% gewijzigd door Indir op 22-09-2018 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

king006 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:26:
[...]
Indien je dat wil hoor, maar ik wil je eventueel via teamviewer wel even helpen? :) stuur dan even een privéberichtje met je ID en wachtwoord.
Vind je het erg als ik dat niet doe :9

@hp-got

Het is inmiddels gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Pierre schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:55:
[...]

Vind je het erg als ik dat niet doe :9
Zeker niet! Vandaar dat ik ook aangaf als je dat wil ;) gelukkig is het gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Indir schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:29:
Zijn er andere tevreden gebruikers die van de DietPi distro gebruik maken? Ik ben er namelijk zeer over te spreken, zelfs de CLI is vrij gebruikersvriendelijk ingericht.
Wat moet ik me daarbij voorstellen :?
Het is gebaseerd op de Raspbian Lite distro en is zelfs lichter in gebruik dan de voorgenoemde. Het installeren van Pi-Hole was dan ook een fluitje van een cent.
Dat is het altijd :P
Mijn RAM gebruik blijft stabiel rond de 30%, zelfs met 1,8 miljoen geblokkeerde domeinen.
Zelfs met de Unifi Controller en PiVPN ernaast zit ik aan de 28% :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
[...]

Dit heeft geholpen! Super bedankt, alles lijkt te werken en heb de maximale snelheid nu met usenet.

@Klippy en @king006 Super bedankt voor de hulp en de suggesties, het is inmiddels opgelost met de link van @tcviper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Not_Disclosed schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:47:
Als tevreden gebruiker van Pi-Hole ben ik op zoek naar het volgende dat zeer dicht bij de functionaliteit van PiHole ligt:

Ik ben op zoek naar een stukje software om op mijn netwerk tracking url's te omzeilen.

Ik gebruik nu al een pihole op een raspberry PI

Bijvoorbeeld als je een google advertentie zoekresultaat aanklikt of een infoblok bovenaan dan wordt je doorgestuurd naar je site maar dan via een tracking url zoals: https://www.google.com/ur...ps%3A%2F%2Fpi-hole.net%2F en ook op andere site gebeurt tracking op die wijze via bijvoorbeeld tradedoubler.com.

Nu blokkeert mijn pihole deze tracking urls al maar soms zou ik toch gewoon door willen gaan naar de link waarop ik geklikt heb zonder tracking. Vaak zit de bestemmings url gevat in de tracking url zoals in het voorbeeld van google hier boven.

Er zijn wel add-ins voor browsers die dit doen maar ik wil dit ook inzetten op mijn netwerk zodat dit ook werkt op bijvoorbeeld android applicaties.

Ik zoek dus eigenlijk software die het volgende kan:
- Op netwerk niveau (dus voor alle devices thuis)
- Tracking URL's afvangen
- Bestemming uitlezen uit de tracking url
- en dan doorsturen naar de werkelijke bestemming.

Bij voorkeur zoek ik een opensource oplossing.

Heeft er iemand een goede suggestie?
Ik zou dit niet op netwerkniveau gaan doen. Websites die tracking uitvoeren zitten tegenwoordig allemaal over https, wat dus betekent dat je MITM gaat toepassen en je raspberry pi steeds custom certificaten mag gaan aanmaken (wat gezien de cpu capaciteit van dat ding niet praktisch is).

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Is het met Pi-Hole ook mogelijk om de Top10 vanaf 1 ip-adres binnen een bepaalde periode te zien?
Dus zeg maar 1-sept 00:00 tot 30-sept 23:59 van 192.168.192.166 ?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:54

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Ik heb inmiddels ook de unbound functionaliteit toegevoegd. Werkt als een speer, geen vertraging te merken. Voorheen gebruikte ik Quad9 als upstream DNS server: https://www.quad9.net

Mocht er dan al iets door de pi-hole niet geblokt worden, dan heb je nog een tweede beschermingslaag.

Je levert wel een stukje privacy in, maar krijgt er een tweede laag van bescherming bij.
Wat zijn jullie overwegingen in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Nu online
klungeltweaker schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:07:
Ik heb inmiddels ook de unbound functionaliteit toegevoegd. Werkt als een speer, geen vertraging te merken. Voorheen gebruikte ik Quad9 als upstream DNS server: https://www.quad9.net

Mocht er dan al iets door de pi-hole niet geblokt worden, dan heb je nog een tweede beschermingslaag.

Je levert wel een stukje privacy in, maar krijgt er een tweede laag van bescherming bij.
Wat zijn jullie overwegingen in deze?
Unbound gebruiken :) En als dat echt niet kan (om wat voor reden dan ook) dan zou ik zelf naar Cloudflare DNS of OpenDNS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
TerrorSource schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:20:
Is het met Pi-Hole ook mogelijk om de Top10 vanaf 1 ip-adres binnen een bepaalde periode te zien?
Dus zeg maar 1-sept 00:00 tot 30-sept 23:59 van 192.168.192.166 ?
Bedoel je dit gewoon : https://pi-hole.net/2017/...dit-log-colours-and-more/
of echt de Top 10 van 1 client ?

Volgens mij is het laatste namelijk nog niet ingebouwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Bedoel je dit gewoon : https://pi-hole.net/2017/...dit-log-colours-and-more/
of echt de Top 10 van 1 client ?

Volgens mij is het laatste namelijk nog niet ingebouwd...
Top10 van 1 client binnen een bepaalde periode.

Als dat er nog niet in zit heb ik gewoon pech :)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Laatst online: 14-10 15:22

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Probeer nu al een paar weken Pihole werkend te krijgen in een docker container op een ubuntu server (18.04). Maar krijg het niet werkend. De docker container start maar geeft als foutmelding:
[✗] DNS resolution is currently unavailable
Ik start de docker container met deze commando's:
pihole:
container_name: pihole
restart: unless-stopped
image: pihole/pihole
environment:
- ServerIP=LOKAAL IP ADRES
- TZ=${TZ}
- WEBPASSWORD=VOORBEELD
volumes:
- ${USERDIR}/docker/pihole/:/etc/pihole/
- ${USERDIR}/docker/pihole/dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/
ports:
- "80:80"
- "53:53/tcp"
- "53:53/udp"
- "443:443"
- "67:67"
Dingen die ik heb geprobeerd:
* host mode gebruiken
* dnsmasq uitzetten van ubuntu

Mijn vermoeden is dat Ubuntu iets geks doet met DNS resolving waardoor pihole niet goed start in de docker container.
Op de docker hub pagina van pihole staat dit:
Port conflicts? Stop your server's existing DNS / Web services.
Ubuntu users especially may need to shut off dns on your docker server so it can run in the container on port 53
17.04 and later should disable dnsmasq.
17.10 should disable systemd-resolved service. See this page: How to disable systemd-resolved in Ubuntu
Dat heb ik dus ook geprobeerd maar helpt niet. Iemand die me op weg kan helpen?

Wat ook niet helpt is dat ik een redelijke linux noob ben en dus aan het leren ben om dit bij elkaar te sleutelen en te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:42
Heb je wel verkeer naar buiten toe? Kun je vanuit de container bijv. 8.8.8.8 pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

ThinkPadd schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:03:
Heb je wel verkeer naar buiten toe? Kun je vanuit de container bijv. 8.8.8.8 pingen?
Hoe test ik dat precies?
Nevermind:
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=120 time=7.70 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=120 time=8.08 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=120 time=8.37 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=120 time=7.71 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=120 time=7.63 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=120 time=8.06 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=120 time=7.68 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=120 time=8.00 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=120 time=8.52 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=120 time=7.88 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=11 ttl=120 time=7.88 ms
^C
--- 8.8.8.8 ping statistics ---
11 packets transmitted, 11 received, 0% packet loss, time 10016ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.630/7.960/8.526/0.296 ms

[ Voor 64% gewijzigd door LtMarx op 02-10-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Lt. Marx schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 11:59:
Mijn vermoeden is dat Ubuntu iets geks doet met DNS resolving waardoor pihole niet goed start in de docker container.
Op de docker hub pagina van pihole staat dit:

[...]

Dat heb ik dus ook geprobeerd maar helpt niet. Iemand die me op weg kan helpen?
Om te controleren wat op het moment je DNS resolved zou ik het volgende doen en op basis daarvan verder kijken :
code:
1
nslookup nu.nl

Als het de local resolver is zal je zoiets als output krijgen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Server:         127.0.0.53
Address:        127.0.0.53#53

Name:   nu.nl
Address: 52.85.201.96
Address: 52.85.201.208
Address: 52.85.201.94
Address: 52.85.201.215

Dus je hebt dan twee opties :
- Toch even kijken of je die disabled krijgt.
/EDIT : @Lt. Marx Stiekem zelf effe gekeken =>
code:
1
2
systemctl stop systemd-resolved
systemctl disable systemd-resolved

En weg was die :*)
- Effe tijdelijk in /etc/resolv.conf je DNS veranderen naar die van je ISP of lokale router :)

Ik moest het laatste doen toen ik van versie 3.3 naar 4.0 ging!

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 02-10-2018 14:28 . Reden: Weg met die Systemd-Resolved meuk! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

nero355 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

Om te controleren wat op het moment je DNS resolved zou ik het volgende doen en op basis daarvan verder kijken :
code:
1
nslookup nu.nl

Als het de local resolver is zal je zoiets als output krijgen :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Server:         127.0.0.53
Address:        127.0.0.53#53

Address: 52.85.201.96
Address: 52.85.201.208
Address: 52.85.201.94
Address: 52.85.201.215

Dus je hebt dan twee opties :
- Toch even kijken of je die disabled krijgt.
/EDIT : @Lt. Marx Stiekem zelf effe gekeken =>
code:
1
2
systemctl stop systemd-resolved
systemctl disable systemd-resolved

En weg was die :*)
- Effe tijdelijk in /etc/resolv.conf je DNS veranderen naar die van je ISP of lokale router :)

Ik moest het laatste doen toen ik van versie 3.3 naar 4.0 ging!
OK, hij doet het. Truc was om in een config file te zorgen dat die service niet eens draait. Maar door alle dingen proberen ben ik kwijt wat het nu precies was 8)7

Volgende probleem is dat pihole mn ipv6 adres niet slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy

Klippy

Still Game

Lt. Marx schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

OK, hij doet het. Truc was om in een config file te zorgen dat die service niet eens draait. Maar door alle dingen proberen ben ik kwijt wat het nu precies was 8)7

Volgende probleem is dat pihole mn ipv6 adres niet slikt.
Werkt ipv6 ook niet in host mode in Docker? ( --net=host )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Sinds gisteren ook een pi met pi-hole, maar wil niet werken?
DNS bij router(bbox3/192.168.1.1)) kan ik niet aanpassen dus is mij verteld, schakel DHCP via router uit, zet deze bij pi-hole(192.168.1.5/DNS cloudfare/ gateway 192.168.1.1) op.
Zo gezegd, zo gedaan maar na x minuten/uren als apparaat terug moet connecteren krijgen deze geen IP meer.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Als ik meer info moet geven laat maar weten.

[ Voor 21% gewijzigd door Fantasma op 06-10-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:03

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Fantasma schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 14:48:
Sinds gisteren ook een pi met pi-hole, maar wil niet werken?
DNS bij router(bbox3/192.168.1.1)) kan ik niet aanpassen dus is mij verteld, schakel DHCP via router uit, zet deze bij pi-hole(192.168.1.5/DNS cloudfare/ gateway 192.168.1.1) op.
Zo gezegd, zo gedaan maar na x minuten/uren als apparaat terug moet connecteren krijgen deze geen IP meer.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Als ik meer info moet geven laat maar weten.
Geen IP = DHCP. Je heb DHCP uitgezet op je router en aangezet op Pi-Hole. Check je Pi-Hole configuratie, er zit iets niet lekker in de DHCP config. Gebruik je een vast IP op je Pi-Hole bak?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Yariva schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

Geen IP = DHCP. Je heb DHCP uitgezet op je router en aangezet op Pi-Hole. Check je Pi-Hole configuratie, er zit iets niet lekker in de DHCP config. Gebruik je een vast IP op je Pi-Hole bak?
Ja, vast IP op pi-hole (192.168.1.5), heb gewoon na instellingen (IP/gateway/DNS) DHCP van router uitgeschakeld, herstart, dan even vast IP naar pi-hole daar DHCP op gezet en herstart, dan vast IP weg en DHCP werk laten doen, werkt dus jammer genoeg maar voor paar uur.

Enige instellingen die je moet zien?

https://imgur.com/a/LSwy01P
Deze instellingen bij PI-Hole en bij Router, ik zet dan enkel DHCP bij router uit en bij Pi-Hole op, maar kan ik momenteel niet doen anders geen makkelijk internet om alles up te loaden.

Net even Router DHCP uitgezet en Pi-Hole aan, en gekeken welke DNS ik krijg, en dit klopt wel, DHCP nu ook.
Maar na X uur gaat dit (zoals vorige dagen) plots weer niet werken.
Via WIFI werkt het dan weer totaal niet.... (Blijft hangen op IP zoeken)

Edit: Heb een debug log laten maken
DHCP uit: ba7hje0a92

DHCP aan: hdmcy9rv53

EDIT: blijkbaar werkt het wel, duurt gewoon redelijk lang voor je IP krijgt....

Momenteel alles maar een vast IP gegeven, hopen dat dat sneller gaat werken dan DHCP.

Hoe weet ik of die NXDOMAIN werkt? Zie het soms wel verschijnen maar niet altijd, dacht ook dat er dan geen hokjes met "Advertentie" meer stonden maar deze staan er gewoon nog.

[ Voor 50% gewijzigd door Fantasma op 09-10-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wordt het eigenlijk nog aangeraden privacy/adblock browser plugins naast pi-hole te draaien?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Nu online

TRaSH

koffie ?

Ik doe het wel,
Er word veel tegengehouden maar niet alles.
Ik weer wel sinds ik de pihole gebruik dat ublock minder hoeft tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
maratropa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:28:
Wordt het eigenlijk nog aangeraden privacy/adblock browser plugins naast pi-hole te draaien?
Op mij iPhone en iPad gebruik ik geen blocker. Weinig advertenties, maar op de pc draai ik nog wel adblocker. Met name voor YouTube/twitch en andere domeinen waar reclame van zelfde DNS komt als de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

maratropa schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:28:
Ik doe het wel.
Zoals onze Oosterburen zeggen: "doppelt gemoppelt hält besser" :)
Maar Pi-Hole heeft aanzienlijk minder te doen sinds ik uBlock Origin in FireFox gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 07:31
Ik heb door het raadplegen van verschillende fora tot de conclusie gekomen dat het blokeren van YouTube advertenties is de app op mijn iPad haast onmogelijk is aangezien de content van de filmpjes zelf en de advertenties via hetzelfde domein komen.

Wellicht heeft er iemand op dit forum het toch voor elkaar gekregen om me een pi-hole advertenties van de YouTube app (op IOS) te blokkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRaSH
  • Nu online

TRaSH

koffie ?

Naar mijn weten is het niet iOS specifiek,
Ook op andere OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

jor177 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:14:
Ik heb door het raadplegen van verschillende fora tot de conclusie gekomen dat het blokeren van YouTube advertenties is de app op mijn iPad haast onmogelijk is aangezien de content van de filmpjes zelf en de advertenties via hetzelfde domein komen.

Wellicht heeft er iemand op dit forum het toch voor elkaar gekregen om me een pi-hole advertenties van de YouTube app (op IOS) te blokkeren?
Misschien heb je hier iets aan, geen idee of dit alle advertenties blokt op een device

https://www.reddit.com/r/...uw8/blocking_youtube_ads/

Pagina: 1 ... 4 ... 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.