Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:18

Domino

30 Watts and overheating...

quote:
Haribo112 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:39:
Ik heb laatst de Cloudflare DNS servers ingesteld op mijn Pi-hole en merk sindsdien dat soms bepaalde bekende pagina's niet willen laden. Het gaat hierbij om pagina's als Youtube, Google en zelfs Tweakers. Het rare is dat in de Query Log wel gewoon een OK (Forwarded) of OK (Cached) te zien is voor de domeinen die op dat moment niet willen laden. Op zich dus niets mis met de upstream DNS servers zou je zeggen. Gisteren heb ik echter de Google DNS servers weer ingesteld als upstream DNS en nu is het probleem niet meer voorgekomen. Iemand een idee waarom dit gebeurd? Of anderen die het ook hebben?
Hier staan wat meer ervaringen, ook veel dezelfde problemen.

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:32

Yariva

Power to the people!

Ik had gisteren weer een mooie.. PI-Hole geupgrade (CentOS7) waarna ik mijn HTTP GUI niet meer kon benaderen. In /var/log/lighttpd/error.log was het volgende te zien
code:
1
pi-hole HP Fatal error: Can't use function return value in write context

Na wat onderzoek op Github (bron o.a.) heb ik wat code gecomment waardoor de PHP functie niet meer gebruikt wordt.

In bestand /var/www/html/admin/index.php rond lijn 105 heb ik het volgende gecomment:
code:
1
2
3
// Determine if at least one block list has been generated
#if (empty(glob("/etc/pihole/list.0.*.domains")))
#    die("[ERROR] There are no domain lists generated lists within <code>/etc/pihole/</code>! Please update gravity by run    ning <code>pihole -g</code>, or repair Pi-hole using <code>pihole -r</code>.");

Ik wist zeker dat mijn lijsten in /etc/pihole/ aanwezig waren. Mocht dit niet zo zijn is het mogelijk minder verstandig dit door te voeren.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• podarcis
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 04-12 16:03
Mijn Pi-hole dashboard geeft nu al dagen hetzelfde aan.

Alle grafieken en data blijven gelijk; alle "total queries", "Queries Blocked", "Percent blocked", de grafiek "Queries over last 24 hours"... alles blijft staan.

Pi-hole werkt gewoon wel, ik zie bijvoorbeeld in /tools/tail pihole.log de diverse requests voorbij komen.

pihole -d geeft geen vreemde zaken, pihole -up geeft aan dat ik de laatste versie heb... Pagina al opgevraagd met ctrl-F5, op verschillende devices opgevraagd, verschillende browsers, rpi geupdate...

Wie weet hoe ik het dashboard weer recente info kan laten zien?

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Domme vraag wellicht, maar staat er niet bij. Al geprobeerd om opnieuw op te starten (je hele device).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• podarcis
quote:
Cyberpope schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:34:
Domme vraag wellicht, maar staat er niet bij. Al geprobeerd om opnieuw op te starten (je hele device).
Ja, vergeten in het lijstje... ook al diverse malen opnieuw opgestart...

• Domino
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 22:18

Domino

30 Watts and overheating...

quote:
podarcis schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:22:

Alle grafieken en data blijven gelijk; alle "total queries", "Queries Blocked", "Percent blocked", de grafiek "Queries over last 24 hours"... alles blijft staan.

Pi-hole werkt gewoon wel, ik zie bijvoorbeeld in /tools/tail pihole.log de diverse requests voorbij komen.

pihole -d geeft geen vreemde zaken, pihole -up geeft aan dat ik de laatste versie heb... Pagina al opgevraagd met ctrl-F5, op verschillende devices opgevraagd, verschillende browsers, rpi geupdate...

Cache van de browser al geledigd?
Of in privé modus even kijken?

Dat was meestal de oplossing bij de overgang naar FTL

An IPv6 packet walks into a bar. Nobody talks to him.

• podarcis
quote:
Domino schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:32:
[...]
Cache van de browser al geledigd?
Of in privé modus even kijken?

Dat was meestal de oplossing bij de overgang naar FTL
Jep. allemaal geprobeerd. En op diverse computers, smartphones en tablets die in het netwerk hangen. Geven allemaal hetzelfde. Incognito-venster of niet...

Ter volledigheid; het draait op een RPI 1B, stretch.

podarcis wijzigde deze reactie 17-05-2018 09:47 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Je kunt ook je database weggooien:
code:
1
2
3
4
cd /etc/pihole
sudo service pihole-FTL stop
sudo mv pihole-FTL.db pihole-FTL.db.old
sudo service pihole-FTL start

Bron

Dan zet hij alles op 0, wellicht dat hij daarna weer de stats gaat bijwerken?
Commando is wel voor de 'FTL' versie. Ik kan zo 123 niet vinden welke commando's je moet hebben voor de pre-FTL versie.

pihole -r ook geprobeerd? De '-r' staat voor 'repair'.

ThinkPad wijzigde deze reactie 17-05-2018 10:10 (34%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• wopper
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:58
quote:
podarcis schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:22:

pihole@pihole:/etc/pihole$ cat setupVars.conf | grep LOG
API_QUERY_LOG_SHOW=all

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO

• podarcis
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:08:
Je kunt ook je database weggooien:
code:
1
2
3
4
cd /etc/pihole
sudo service pihole-FTL stop
sudo mv pihole-FTL.db pihole-FTL.db.old
sudo service pihole-FTL start

Bron

Dan zet hij alles op 0, wellicht dat hij daarna weer de stats gaat bijwerken?
Commando is wel voor de 'FTL' versie. Ik kan zo 123 niet vinden welke commando's je moet hebben voor de pre-FTL versie.

pihole -r ook geprobeerd? De '-r' staat voor 'repair'.
Met het weggooien van de database was mijn dashboard weer mooi leeg. En omdat er niet meteen (ik = ongeduldig) iets in het dashboard verscheen heb ik ook maar pihole -r uitgevoerd. Nu werkt het weer! Top!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Zojuist ingesteld dat de Pi-hole 'NXDOMAIN' teruggeeft ipv zijn eigen IP-adres.

Ik moet zeggen dat dat nog sneller lijkt te werken, vooral met HTTPS-ads. Ondanks dat ik al firewall regels had draaien om die traagheid bij HTTPS te voorkomen.

Een voorbeeld is https://www.spritmonitor.de/en/login.html (site om brandstofverbruik van je auto bij te houden). Als ik die opende met developers console in Chrome (F12 drukken), disable cache en dan verversen. Ik zag dan dat hij ruim 4 seconden op pagead2.googlesyndication.com moest wachten. Na de aanpassing naar NXDOMAIN is dat over en laad de pagina instant :9

Uitleg over de verschillende opties van blokkeren.

Ben wel blij met de Pi-hole. Met de juiste lijsten (ik heb die middelste van Wally3k meen ik) heb je er geen/nauwelijks last van. Vooral wat oudere apparaten (iPhones 5s is met iOS11 behoorlijk trager geworden) hebben er veel profijt van. Maar ook voor andere apparaten (laptop e.d.) is het natuurlijk fijn om al die tracking meuk e.d. te blokkeren.

ThinkPad wijzigde deze reactie 26-05-2018 17:21 (17%)

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20:09
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 17:13:
Zojuist ingesteld dat de Pi-hole 'NXDOMAIN' teruggeeft ipv zijn eigen IP-adres.

Ik moet zeggen dat dat nog sneller lijkt te werken, vooral met HTTPS-ads. Ondanks dat ik al firewall regels had draaien om die traagheid bij HTTPS te voorkomen.

Een voorbeeld is https://www.spritmonitor.de/en/login.html (site om brandstofverbruik van je auto bij te houden). Als ik die opende met developers console in Chrome (F12 drukken), disable cache en dan verversen. Ik zag dan dat hij ruim 4 seconden op pagead2.googlesyndication.com moest wachten. Na de aanpassing naar NXDOMAIN is dat over en laad de pagina instant :9

Uitleg over de verschillende opties van blokkeren.
Even een schaamteloze copy/paste:

Benefits And Drawbacks Of Serving HTML Or Using A 404 (The current method)

Benefits

The block page can be used and is fully functional

Drawbacks

Additional software to run the Web server is needed
Performance may be slightly impacted
Firewall rules are often needed to prevent slow loading pages (But even then you can still run into issues with certain routers)

Benefits And Drawbacks Of NXDOMAIN

Benefits

Improved speed and performance
No Web server needed
No connections made to Pi-hole for blocked domains (except for the DNS request itself)
No firewall rules needed

Drawbacks

Block page will not work
You may see a browser error for blocked domains
If you visit a blocked domain directly, your browser may say the domain doesn’t exist, which may be confusing
Some connections will still try to connect to the non-existant domain for a few tries before it times out

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ja, oftewel: NXDOMAIN is sneller, je mist alleen de Pi-hole pagina die aangeeft dat het domein geblokkeerd is.

• TRaSH
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 02-12 20:26

TRaSH

Koffie ?

Da's wel jammer,
Aangezien je daarmee wel kan zien dat hij geblokt is door pi-hole en anders denk je dat de site offline is.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• osmosis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:44
Misschien domme vraag maar ik twijfel

Ik gebruik tot de dag van vandaag de DHCP van m'n router.
Nu wil ik graag Pihole's DHCP functie gebruiken

Vraag 1:

De machine waarop Pihole draait (Static IP, MAC gereserveerd @ router)
Moet ik deze machine ook toevoegen in Pihole's DHCP's static lease?

Vraag 2:

Betreft de IP range die ik vrij geef in Pihole voor DHCP
Bijv xxx.xxx.xxx.100 tot xxx.xxx.xxx.250
Waarbij de Pihole zijn eigen statische IP binnen deze range valt xxx.xxx.xxx.103
Vormt dat een mogelijk probleem? Twijfel of dat de bedoeling is

Vraag 3:

Moet ik mijn ISP router ook toevoegen aan de static IP lease @ Pihole?
Ook al valt deze buiten de IP range van DHCP server, lijkt me geen probleem maar... misschien denk ik te gemakkelijk of juist te moeilijk :+

osmosis wijzigde deze reactie 31-05-2018 15:13 (17%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21:43
@osmosis Zou gewoon DHCP op je router aan laten staan. Pas enkel dns aan welke naar je pihole machine wijst. Heb hetzelf ook zo ingericht, 192.168.1.253 forward naar 192.168.1.254 (router).
(Pihole is een debian virtuele machine, Sophos XG is ook virtueel.)

Whatever.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 04-12 22:52

Badtothebone

hatsieflatsie

Nieuw Pi-Hole gebruiker meldt zich :)

Ik had een Raspberry PI gekocht om te gebruiken als media spelertje enzovoort en toen las ik iets over Pi-Hole. Afgelopen weekend Pi-Hole op de RP geïnstalleerd en ingesteld als DNS server en ik ben wel aardig verrast met wat er allemaal op de blacklist staat en wat er allemaal wordt geblocked.

Ik had zaterdag 4 a 5 domains gezien van Samsungcloud en kwam er natuurlijk achter dat mijn Smart TV's duizenden keren in een paar uur tijd een verbinding proberen te maken. Ik gebruik de Smart HUB van mijn TV niet echt veel dus heb de kabel eruit getrokken :)

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/yhjsut-2.png[/img]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:46
quote:
Badtothebone schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:02:
Nieuw Pi-Hole gebruiker meldt zich :)

Ik had zaterdag 4 a 5 domains gezien van Samsungcloud en kwam er natuurlijk achter dat mijn Smart TV's duizenden keren in een paar uur tijd een verbinding proberen te maken. Ik gebruik de Smart HUB van mijn TV niet echt veel dus heb de kabel eruit getrokken :)
Onze Samsung tv doet dit ook. Maar dan ook echt stug vol blijven houden om te verbinden. Meerdere keren per seconde doet ie een verzoek naar de samsungserver.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:51
Ook Pi-Hole in gebruik nu al merk ik wel dat er met enige regelmaat wat mis gaat mvt false-positives en niet-geblokkeerde ads.

Lijst:
https://hostsfile.org/Downloads/hosts.txt
Blokkeert de afbeeldingen op AliExpress.com

Advertenties op Marktplaats bijvoorbeeld worden niet geblokkeerd.
De advertentiebalk komt door:
marktplaats.nl##.main-banners

Zelfde geldt voor onderstaande onderdelen, wel via AdBlock addon te blokkeren, niet via Pi-Hole:
marktplaats.nl##.divHomeWidgetGroups
marktplaats.nl###banner-marketing
marktplaats.nl###banner-mr
marktplaats.nl###banner-rubrieks
marktplaats.nl###banner-top
marktplaats.nl###top-banner-wrapper div[id^="banner-"]
marktplaats.nl##.divHomeWidgetBannerMiddle
marktplaats.nl##.premium-content-box
marktplaats.nl##.search-result.bottom-listing
marktplaats.nl##div[id^="google_ads_iframe_"]

TerrorSource wijzigde deze reactie 13-06-2018 13:55 (61%)

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

^ Ik weet niet hoe marktplaats werkt, maar PiHole kan uiteraard geen ads weren die op hetzelfde domein gehost worden (zoals bij YouTube etc.)

Van false positives heb ik zelden last, zelfs met een blocklist van >200k domeinen. De meeste domeinen zijn met een goede reden geblacklist. Je kan op de commonly whitelisted pagina even kijken of er zaken zijn die voor jou van toepassing zijn, en de rest whitelist je al gaande weg, indien nodig.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

De lijsten van Wally3k doen het hier erg goed: https://v.firebog.net/hosts/lists.php (ik gebruik de 'Non-crossed lists'). Eigenlijk nooit false positives.
En anders is het een kwestie van uitzoeken welk domein een pagina nodig heeft (In Chrome kun je via F12 de developers tools gebruiken, via tabje 'Network' kun je zien welke domeinen er worden opgevraagd cq. geblokkeerd) en dan whitelisten.

• TerrorSource
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 21:51
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:14:
De lijsten van Wally3k doen het hier erg goed: https://v.firebog.net/hosts/lists.php (ik gebruik de 'Non-crossed lists'). Eigenlijk nooit false positives.
En anders is het een kwestie van uitzoeken welk domein een pagina nodig heeft (In Chrome kun je via F12 de developers tools gebruiken, via tabje 'Network' kun je zien welke domeinen er worden opgevraagd cq. geblokkeerd) en dan whitelisten.
Die gebruik ik dus ook al heb ik al enkele websites op de whitelist moeten zetten en ook al enkele lijsten verwijderd omdat die teveel false-positives gaven.

Tweakers V&A Ads
oa. Raspberry Pi 3b + 7Inch Touch Screen & Domotica

• mDieli
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 03-12 08:49
Waarschijnlijk een domme beginnersvraag, maar ik heb nu een paar dagen Pi Hole draaien. Deze heb ik in mijn router als DNS ingesteld en in deze router is ook de DHCP is geregeld.

Als ik inlog op de Pi Hole, dan zie ik dat de herkomst van alle requests komt vanaf het IP van de router en kan ik geen onderscheid maken tussen verschillende clients.
Is dit normaal of is het mogelijk om met deze setup wel de ip adressen te zien van de requests vanaf komen?

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Wat voor router gaat het om?
Misschien kun je beter in de DHCP scope meegeven dat je clients naar Pi-hole moeten. Dit is alleen niet bij alle routers mogelijk geloof ik.

Vermoedelijk heb je nu ingesteld dat de router als DNS je Pi moet gebruiken?

• mDieli
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:44:
Wat voor router gaat het om?
Misschien kun je beter in de DHCP scope meegeven dat je clients naar Pi-hole moeten. Dit is alleen niet bij alle routers mogelijk geloof ik.

Vermoedelijk heb je nu ingesteld dat de router als DNS je Pi moet gebruiken?
De PI staat inderdaad ingesteld als DNS in de router op WAN1. Als router heb ik de Ubiquiti USG

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:10

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

quote:
mDieli schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:05:
[...]

De PI staat inderdaad ingesteld als DNS in de router op WAN1. Als router heb ik de Ubiquiti USG
Je moet aan je DHCP clients (dus dat doe je op de DHCP server) vertellen dat de DNS server het IP is van de Pi-Hole server en niet de router zelf.

Op deze manier resolved elke client direct naar de Pi-Hole en kun je het onderscheid maken.

www.google.nl

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Vervolgens kun je in /etc/hosts op je Pi-hole machine nog de namen van je devices zetten.
Op die manier zie je in het Pi-hole dashboard netjes 'iPhone van mDieli' i.p.v. '192.168.1.16' bijv.

/etc/hosts:
code:
1
2
3
4
127.0.0.1       localhost.localdomain   localhost
::1             localhost6.localdomain6 localhost6
192.168.1.16    LaptopPietje
192.168.1.17    TelefoonPietje

Wel zorgen dat je static DHCP leases gebruikt zodat je devices telkens zelfde IP-adres krijgen ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 14-06-2018 15:58 (3%)

• j1nx
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:38

j1nx

Geek - Enjoying life

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:58:
Vervolgens kun je in /etc/hosts op je Pi-hole machine nog de namen van je devices zetten.
Op die manier zie je in het Pi-hole dashboard netjes 'iPhone van mDieli' i.p.v. '192.168.1.16' bijv.

/etc/hosts:
code:
1
2
3
4

Wel zorgen dat je static DHCP leases gebruikt zodat je devices telkens zelfde IP-adres krijgen ;)
Beter om dat gewoon door de USG te laten verwerken op basis van de Hostname van de devices (en gomain verder in USG ingesteld).

Dan op de Pi-Hole; "Use Conditional Forwarding" aanvinken en instellen.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:32

Yariva

Power to the people!

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:58:

/etc/hosts:
code:
1
2
3
4

Zeker een goede manier om het voor elkaar te krijgen. Persoonlijk vindt ik deze methode wat netter:
https://discourse.pi-hole...ole-as-lan-dns-server/533

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• mDieli
Iedereen bedankt voor de hulp!
Ik heb het uiteindelijk gevonden bij DHCP settings van het netwerk. Als ik daar de DNS invul van de PI en deze weghaal uit de USG, dan pakt hij het wel goed.

• dennis_rsb
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik heb me vanavond toch gewaagd aan Pi Hole, na enig inlezen heb ik het voor elkaar en werkend! Ik gebruik sinds circa 3 jaar Ublock Origin en daarvoor Adblock Plus. Echter op mijn telefoon en tablet met name blijft het een geklooi, en dan doel ik op al die apps die schreeuwerige reclames hebben.

Nu heb ik meteen wat getest, je ziet inderdaad dat veel geblokt wordt. Echter op Youtube op de pc krijg ik zo'n groot grijs blok met een foutmelding over DoubleClick. Ook op instagram op mijn telefoon laat hij de reclames nog door. Op mijn telefoon met buienalarm en buienradar bv wordt het wel keurig geblokt. Mis ik hier iets? Moet ik nog iets doen na de installatie van Pi Hole? Wellicht heeft het te maken dat die ads gestuurd zijn via IPV6 en dat mijn Pi Hole geconfigureerd is op IPV4? Ik heb een Cisco EPC3928AD modem (Ziggo) en ik betwijfel of die IPV6 ondersteund uberhaubt. Bij status staat: IPV6 dus..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23:16
quote:
dennis_rsb schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:47:
Nu heb ik meteen wat getest, je ziet inderdaad dat veel geblokt wordt. Echter op Youtube op de pc krijg ik zo'n groot grijs blok met een foutmelding over DoubleClick. Ook op instagram op mijn telefoon laat hij de reclames nog door. Op mijn telefoon met buienalarm en buienradar bv wordt het wel keurig geblokt. Mis ik hier iets? Moet ik nog iets doen na de installatie van Pi Hole? Wellicht heeft het te maken dat die ads gestuurd zijn via IPV6 en dat mijn Pi Hole geconfigureerd is op IPV4? Ik heb een Cisco EPC3928AD modem (Ziggo) en ik betwijfel of die IPV6 ondersteund uberhaubt. Bij status staat: IPV6 dus..
Hier heb je ook mee te maken......
quote:
Slonzo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 00:58:
^ Ik weet niet hoe marktplaats werkt, maar PiHole kan uiteraard geen ads weren die op hetzelfde domein gehost worden (zoals bij YouTube etc.)
Check dat eerst...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21:53
quote:
dennis_rsb schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:47:
Ik heb me vanavond toch gewaagd aan Pi Hole, na enig inlezen heb ik het voor elkaar en werkend! Ik gebruik sinds circa 3 jaar Ublock Origin en daarvoor Adblock Plus. Echter op mijn telefoon en tablet met name blijft het een geklooi, en dan doel ik op al die apps die schreeuwerige reclames hebben.

Gebruik je ook normaal internet via mobiel provider? Als ik overdag op mobiel internet heb gezeten en later in de dag pas op de wifi zit, heb ik in sommige apps nog advertenties. Heeft waarschijnlijk met cache te maken, gok ik. Daarnaast wat hierboven staat, hij kan niet alles blokkeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennis_rsb
quote:
DoeEensGek schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:26:
[...]

Gebruik je ook normaal internet via mobiel provider? Als ik overdag op mobiel internet heb gezeten en later in de dag pas op de wifi zit, heb ik in sommige apps nog advertenties. Heeft waarschijnlijk met cache te maken, gok ik. Daarnaast wat hierboven staat, hij kan niet alles blokkeren.
ja dat wel, maar ik was heel de avond thuis. En dat Youtube verhaal was op de pc. Ik had voor de zekerheid ook een ipconfig release en renew gedaan.
quote:
route99 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:19:
[...]

Hier heb je ook mee te maken......

[...]
Check dat eerst...
thanks! Dus dat is volkomen normaal? Wat ik misschien kan doen is Ublock Origin op de pc laten zodat die de resf afvangt en zodat ik toch met Pi Hole adblocking heb in oa apps op mijn telefoon?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• route99
Tja, wat onder exact hetzelfde domein valt is valt nu eenmaal niet zo maar uit de filteren, daar zul je nog iets intelligents voor moeten doen...
quote:
jouw verhaal over: Ublock Origin en zo....
Kan. Of nog meer adviezen lezen van anderen hier en testen, zodat je er maar een hoeft te onderhouden en die dat meteen doet voor alle apparaten. Ik vind het ook super dat je meteen een onbeperkte vpn server thuis hebt op die manier, daar profiteer ik op alle wifi plaatsen van buiten mijn huis.

route99 wijzigde deze reactie 17-06-2018 09:38 (26%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dennis_rsb
Zal er nog wat meer over inlezen idd, ik had stiekem gedachf dat het vrijwel out-of-the-box goed zou werkem net zoals Ublock Origin. Voor een VPN zal ik ook inlezen wel betrouwbaar is, maar belangrijkste blijft thuis, aangezien ik thuis meer doe met mijn apparaten dan buitenshuis.

dennis_rsb wijzigde deze reactie 17-06-2018 12:40 (50%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• route99
Pi-Hole basis is alleen een start ...waarom denk je dat er zoveel aandacht hier voor is,.... de uitbreiding van de lijsten uiteraard... Het werkt dus out of the box goed.. maar het blijft een competitie... de reclame makers hebben vast dor dat Pi-Hole bestaat... dus die verzinnen er vast iets op, dus het is nooit af....;)
(PS: je hoeft me niet te quoten, het verhaal staat er net boven; haal 't ff weg, is zo onrustig om te lezen voor anderen)

route99 wijzigde deze reactie 17-06-2018 12:25 (24%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 30-11 17:54
Het kan aan mij liggen, maar hebben jullie nu zo weinig op de blocklist staan of ik zo veel?

Domains on blocklist:
809523

Ik maak tevens gebruik van deze optie:
azz_kikr in "Pi-hole easylist"

ad.list:
quote:
http://127.0.0.1/pihole/adblock.hosts
https://hosts-file.net/grm.txt
https://reddestdream.gith...HostsBlocker/minimalhosts
https://raw.githubusercon...aster/data/KADhosts/hosts
https://raw.githubusercon...aster/data/add.Spam/hosts
https://v.firebog.net/hosts/static/w3kbl.txt
https://v.firebog.net/hosts/BillStearns.txt
http://sysctl.org/cameleon/hosts
https://raw.githubusercon...ter-list/master/HOSTS.txt
https://www.dshield.org/feeds/suspiciousdomains_Low.txt
https://www.joewein.net/dl/bl/dom-bl-base.txt
https://raw.githubusercon...klist/master/spammers.txt
https://hostsfile.org/Downloads/hosts.txt
http://someonewhocares.org/hosts/zero/hosts
https://raw.githubusercon...master/main-blacklist.txt
https://raw.githubusercontent.com/vokins/yhosts/master/hosts
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.txt
https://adaway.org/hosts.txt
https://v.firebog.net/hosts/AdguardDNS.txt
https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt
https://hosts-file.net/ad_servers.txt
https://v.firebog.net/hosts/Easylist.txt
https://raw.githubusercon.../master/Spotifynulled.txt
https://pgl.yoyo.org/adse...tformat=hosts;showintro=0
https://raw.githubusercon...er/data/UncheckyAds/hosts
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-trc.txt
https://v.firebog.net/hosts/Easyprivacy.txt
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Ads.txt
https://raw.githubusercon...track/master/trackers.txt
https://raw.githubusercon...ter/data/add.2o7Net/hosts
https://raw.githubusercon.../data/hosts/win10/spy.txt
https://raw.githubusercon...g-pages/master/Canvas.txt
https://raw.githubusercon...racking/master/WebRTC.txt
https://raw.githubusercon...-pages/master/AudioFp.txt
https://raw.githubusercon...g-pages/master/Canvas.txt
https://github.com/Perfly...ster/android-tracking.txt
https://raw.githubusercon...cklist/master/SmartTV.txt
https://v.firebog.net/hosts/Airelle-hrsk.txt
https://s3.amazonaws.com/...e/simple_malvertising.txt
https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains
https://hosts-file.net/exp.txt
https://hosts-file.net/emd.txt
https://hosts-file.net/psh.txt
https://mirror.cedia.org....ains/immortal_domains.txt
https://www.malwaredomainlist.com/hostslist/hosts.txt
https://bitbucket.org/eth...PT1_Report_Appendix_D.txt
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Malware.txt
https://v.firebog.net/hosts/Prigent-Phishing.txt
https://raw.githubusercon...aster/malicious-sites.txt
https://ransomwaretracker.abuse.ch/downloads/RW_DOMBL.txt
https://v.firebog.net/hosts/Shalla-mal.txt
https://raw.githubusercon...aster/data/add.Risk/hosts
https://zeustracker.abuse...?download=domainblocklist
https://raw.githubusercon...BlockerLists/master/hosts
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylist.txt
https://easylist-download....org/abpindo+easylist.txt
https://raw.githubusercon...subscriptions/abpindo.txt
https://easylist-download...lgarian_list+easylist.txt
http://stanev.org/abp/adblock_bg.txt
https://easylist-download...asylistchina+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylistchina.txt
https://easylist-download...tczechslovak+easylist.txt
https://raw.github.com/to...slovak/master/filters.txt
https://easylist-download...asylistdutch+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylistdutch.txt
https://easylist-download...ylistgermany+easylist.txt
https://easylist-download...s.org/easylistgermany.txt
https://easylist-download...g/israellist+easylist.txt
https://raw.githubusercon...master/EasyListHebrew.txt
https://easylist-download...asylistitaly+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easylistitaly.txt
https://easylist-download...istlithuania+easylist.txt
http://margevicius.lt/easylistlithuania.txt
https://easylist-download.../latvianlist+easylist.txt
https://notabug.org/latvi...er/lists/latvian-list.txt
https://easylist-download..._ar+liste_fr+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/Liste_AR.txt
https://easylist-download...org/liste_fr+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/liste_fr.txt
https://easylist-download...s.org/rolist+easylist.txt
http://www.zoso.ro/pages/rolist.txt
https://easylist-download...org/ruadlist+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/advblock.txt
https://easylist-download...s.org/easylistspanish.txt
https://easylist-download.../easyprivacy+easylist.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/easyprivacy.txt
http://adblock.gardar.net/is.abp.txt
http://www.void.gr/kargig/void-gr-filters.txt
http://bit.ly/11QrCfx
http://adblock.dajbych.net/adblock.txt
http://gurud.ee/ab.txt
http://abp.mozilla-hispano.org/nauscopio/filtros.txt
https://raw.githubusercon...ilter/master/hufilter.txt
http://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?hostformat
https://adblock.dk/block.csv
http://noads.it/filtri.txt
https://raw.githubusercon...sList/master/youslist.txt
https://easylist-download...rg/antiadblockfilters.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/adwarefilters.txt
https://easylist-download....org/fanboy-annoyance.txt
https://easylist-downloads.adblockplus.org/fanboy-social.txt
http://www.kiboke-studio.hr/i-dont-care-about-cookies/abp/
https://easylist-download...g/malwaredomains_full.txt
https://raw.github.com/liamja/Prebake/master/obtrusive.txt
https://raw.githubusercon...s/master/adblock-list.txt
whitelist:
quote:
raw.githubusercontent.com
mirror1.malwaredomains.com
sysctl.org
zeustracker.abuse.ch
s3.amazonaws.com
hosts-file.net
raw.github.com
v.firebog.net
mirror.cedia.org.ec
www.malwaredomainlist.com
bitbucket.org
openphish.com
ransomwaretracker.abuse.ch
www.dshield.org
www.joewein.net
someonewhocares.org
winhelp2002.mvps.org
hostsfile.mine.nu
reddestdream.github.io
hostsfile.org
adaway.org
gist.githubusercontent.com
www.gearbest.com
bit.ly
spclient.wg.spotify.com
aliexpress.com
alicdn.com
g.alicdn.com
ae01.alicdn.com
stats.appsflyer.com
s.youtube.com
android.clients.google.com
www.msftncsi.com
outlook.office365.com
products.office.com
c.s-microsoft.com
i.s-microsoft.com
g.live.com
dl.delivery.mp.microsoft.com
geo-prod.do.dsp.mp.microsoft.com
displaycatalog.mp.microsoft.com
clientconfig.passport.net
v10.events.data.microsoft.com
xbox.ipv6.microsoft.com
device.auth.xboxlive.com
title.mgt.xboxlive.com
xsts.auth.xboxlive.com
title.auth.xboxlive.com
ctldl.windowsupdate.com
attestation.xboxlive.com
xboxexperiencesprod.experimentation.xboxlive.com
xflight.xboxlive.com
cert.mgt.xboxlive.com
xkms.xbolive.com
def-vef.xboxlive.com
notify.xboxlive.com
help.ui.xboxlive.com
licensing.xboxlive.com
eds.xboxlive.com
www.xboxlive.com
v10.vortex-win.data.microsoft.com
settings-win.data.microsoft.compihole
s.gateway.messenger.live.com
ui.skype.com
pricelist.skype.com
apps.skype.com
m.hotmail.com
sa.symcb.com
s1.symcb.com
s2.symcb.com
s3.symcb.com
s4.symcb.com
s5.symcb.com
officeclient.microsoft.com
apresolve.spotify.com
creative.ak.fbcdn.net
external-lhr0-1.xx.fbcdn.net
external-lhr1-1.xx.fbcdn.net
external-lhr10-1.xx.fbcdn.net
external-lhr2-1.xx.fbcdn.net
external-lhr3-1.xx.fbcdn.net
external-lhr4-1.xx.fbcdn.net
external-lhr5-1.xx.fbcdn.net
external-lhr6-1.xx.fbcdn.net
external-lhr7-1.xx.fbcdn.net
external-lhr8-1.xx.fbcdn.net
external-lhr9-1.xx.fbcdn.net
fbcdn-creative-a.akamaihd.net
scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net
scontent.xx.fbcdn.net
scontent.fgdl5-1.fna.fbcdn.net
graph.facebook.com
connect.facebook.com
directvnow.com
directvapplications.hb.omtrdc.net
s.zkcdn.net
js.maxmind.com
ec-ns.sascdn.com
gravatar.com
thetvdb.com
themoviedb.com
services.sonarr.tv
skyhook.sonarr.tv
download.sonarr.tv
apt.sonarr.tv
forums.sonarr.tv
dl.dropboxusercontent.com
ns1.dropbox.com
ns2.dropbox.com
itunes.apple.com
dl.google.com
appleid.apple.com
cf-st.sc-cdn.net
fpdownload.adobe.com
entitlement.auth.adobe.com
livepassdl.conviva.com
gfwsl.geforce.com
delivery.vidible.tv
img.vidible.tv
videos.vidible.tv
edge.api.brightcove.com
opensubtitles.org
www.opensubtitles.org
forum.xda-developers.com

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hier ruzie met de weginterface van Pi-Hole.. Heb Pi-Hole al een aantal maanden draaien als een docker-container op mijn Synology NAS. Ik gebruik dit als image.

Sinds ik mijn nas heb geüpgraded van DSM 6.1 naar DSM 6.2, zag ik geen enkele statistieken meer in de webinterface, ook kon ik niks meer instellen. Alles leeg, of de pagina wilde niet laden. Het enige dat wel bleef werken was het blokje met informatie over het systeem (load, temperatuur).

Ok, vreemd. Want juist door de docker-constructie had ik gehoopt dat een update van het onderliggende systeem niet meteen je docker-container om zeep helpt.

Vol goede moed heb ik zojuist de container verwijderd en opnieuw aangemaakt. Vanaf 0 alles weer aangemaakt en ingesteld. Resultaat: Pi-Hole start op, geen foutmeldingen in het log en ads worden geblokkeerd. Alleen heb ik nu geen half werkende webinterface, ik heb gewoon niets meer. Een 404 wanneer ik de admin-pagina probeer te openen.

Het enige dat veranderd is sinds Pi-Hole raar doet is de upgrade van DSM 6.1 naar DSM 6.2. Met Google gezocht, maar ik kom geen klachten van andere tegen over Pi-Hole in combinatie met 6.2. Iemand een idee? :)

edit: opgelost!

Het viel me op dat in de logs soms (dus niet elke keer.. ook raar) het starten bleef hangen op 'DNS Resolution is Currently Unavailable'. Ondanks dat dit niet elke keer gebeurde, toch maar even opgezocht hoe ik hier van af kwam.

Bleek dat ik 127.0.0.1 aan etc/hosts moest toevoegen. Daarna in de docker-configuratie mijn etc/hosts beschikbaar maken met -v /srv/pihole/etc/hosts:/etc/hosts

Gizz wijzigde deze reactie 23-06-2018 08:45 (14%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig of Pi-Hole deze ondingen kan blocken?

Ik kom regelmatig video's tegen waar je gewoon aardig wat mist doordat dat soort dingen er minimaal een halve minuut boven staan.

De webinterface van Pi-Hole staat het in ieder geval niet toe om
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
youtube.com##.ytp-ce-covering-overlay
youtube.com##.ytp-ce-element-shadow
youtube.com##.ytp-ce-covering-image
youtube.com##.ytp-ce-expanding-image
youtube.com##.ytp-ce-element.ytp-ce-video.ytp-ce-element-show
youtube.com##.ytp-ce-element.ytp-ce-channel.ytp-ce-channel-this
youtube.com##.ytp-cards-teaser
youtube.com##.ytp-ce-element
youtube.com##.ytp-cards-button
youtube.com##.iv-click-target

toe te voegen en Google levert alleen referenties naar ABP/uBlock e.d. op.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Je weet dat Pi-hole alleen maar DNS-requests kan blokkeren? (youtube.com dus)
Wat jij laat zien zijn losse elementen, daar doet hij niks mee, je zult daar een losse adblocker voor moeten installeren.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crap, vandaar dat ie daar niets mee kan :/

Maar het probleem is dus dat je daar op Android niets mee kan, vandaar dat ik naar Pi Hole zat te kijken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

quote:
Raven schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:19:
Crap, vandaar dat ie daar niets mee kan :/

Maar het probleem is dus dat je daar op Android niets mee kan, vandaar dat ik naar Pi Hole zat te kijken.
Nee, op Android heb je de Xposed-module Youtube AdAway. Voor Xposed heb je wel root nodig.

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-12 14:19

Belgar

Archmaster ranzige code..

als je youtube niet via de app bekijkt maar via firefox samen met ublock werkt het prima voor mij op android

...Als het maar werkt

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een ander alternatief zou een proxy server kunnen zijn, dat gebruik maakt van deep packet inspection om de content wat binnengekomen is via HTTPS (een beveiligde verbinding) er uit te filteren. Kan dan weer wel aangezien worden als een man-in-the-middle attack, dus helemaal secure is dat niet en of je zoiets dan moet willen is een tweede.
quote:
Evanescent schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:39:
Nee, op Android heb je de Xposed-module Youtube AdAway. Voor Xposed heb je wel root nodig.
Zonder al te veel in te gaan op materie is er wel soms wel meer nodig dan root alleen, helaas. Kan me herinneren dat er specifieke builds waren of zijn voor bijvoorbeeld Samsung en/of Android-versies. Ook niet alle ROMs gaan er lekker mee om, helaas.

CH4OS wijzigde deze reactie 05-07-2018 12:44 (55%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Evanescent schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 11:39:
[...]

Geen root helaas :/
quote:
Belgar schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:17:
als je youtube niet via de app bekijkt maar via firefox samen met ublock werkt het prima voor mij op android
Dan moet Firefox Android wel in staat zijn YouTube-filmpjes af te spelen zonder de pagina regelmatig te moeten refreshen voor ie überhaupt begint met afspelen i.p.v. continu het laden-icoon weer te geven... (Op wifi, in de YouTube app is er geen buffer-issue.) De mobile site lijkt het wel beter te doen dan de desktopsite maar die heeft zo te zien geen instelling voor resolutie bij de videos.

Jammer dat die crap niet buiten de apps om zonder root geblocked kan worden :/ D'r wordt al jaren over geklaagd en YouTube bied nog altijd geen optie om het uit te zetten.

Oscar Wilde

• Belgar
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 04-12 14:19

Belgar

Archmaster ranzige code..

Nog nooit meegemaakt, maar mogelijk is dat ook afhankelijk van de video-oplossing in het apparaat. Ik heb een nokia 6, niet echt top-of-the-line telefoon, maar nooit buffer problemen

...Als het maar werkt

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
Belgar schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 14:35:
Nog nooit meegemaakt, maar mogelijk is dat ook afhankelijk van de video-oplossing in het apparaat. Ik heb een nokia 6, niet echt top-of-the-line telefoon, maar nooit buffer problemen
Galaxy S4... maar in de YT-app gaat het prima (ook op 1080p).

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joslohuis
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 16:14
Ik heb ook pi-hole geïnstalleerd, werkt goed na de juiste lijsten erin gehangen te hebben.
Voor mijn android tablet (S3) en telefoon(of v30) staan, als je onder wifi netwerk kijkt, als eerste DNS het Google adres. Ik kan het wijzigen door een statisch ip-adres adres aan te maken.
Ik vraag mij af er een methode is door toch Dhcp te gebruiken en als eerste het DNS adres van de pi-hole te laten selecteren?

Jos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Je zult dan in je router de DHCP opties moeten aanpassen zodat hij het IP-adres van je Pi-hole gebruikt als DNS-server.
Dit is ook de voorkeursoptie, op die manier zijn al je devices in je netwerk beschermd zonder dat je overal handmatig de Pi-hole als DNS moet inkloppen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-07-2018 11:13 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joslohuis
Dat heb ik gedaan, isp DNS uit gezet en het adres van pi-hole er in gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
En werkt het?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19:11
quote:
offtopic, maar wel nuttig: Youtube Vanced
quote:
Non-root: Install the apk normally and install microg found in the download links above.

FunFair wijzigde deze reactie 06-07-2018 12:56 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joslohuis
De testsites werken, zie echter bij buienradar nog steeds reclame

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

ronaldmathies

J2Defender

Heeft iemand al eens uitgevonden hoe je PiHole op synology in docker kan draaien? En dan wel op zo'n manier dat je niet iets van synology zelf moet aanpassen. Meeste how-to's die ik tegen kom vereisen allerlei aanpassingen aan configuratie bestanden van synology zelf, daar hou ik niet zo van ivm upgrades van het OS.

Of is dit een goede image:

https://hub.docker.com/r/lplab/pihole/

Die zag ik net in de historie hier staan, wat is de ervaringen van mensen met deze? draait dit een beetje transparant of gaat het bij de eerst volgende upgrade van synology stuk / issues geven?

En wat is precies het ip-adres van de container die je moet opgeven? is dat het ip adres van de synology zelf? want hoe weet ik wat het ip adres is van de container als deze nog niet gecreeerd is :)

ronaldmathies wijzigde deze reactie 06-07-2018 13:22 (43%)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Ecodan 14, WTW Q350

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:34
quote:
joslohuis schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 13:14:
De testsites werken, zie echter bij buienradar nog steeds reclame
Sommige sites hosten hun reclame zelf, die reclame zul je blijven zien. Kijk ook een in de query log welke domeinen er opgevraagd worden, misschien is het er 1 die niet in de lijsten staan. Dan moet je die handmatig even blacklisten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
FunFair schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:56:
[...]

offtopic, maar wel nuttig: Youtube Vanced

[...]
Hmm, die moet ik eens gaan bekijken, kijken of die end cards daar niet in zitten :)

Oscar Wilde

• Toet3r
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:37

Toet3r

Hellooo Nurse!

quote:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:43:
[...]

Je moet aan je DHCP clients (dus dat doe je op de DHCP server) vertellen dat de DNS server het IP is van de Pi-Hole server en niet de router zelf.

Op deze manier resolved elke client direct naar de Pi-Hole en kun je het onderscheid maken.
Heb hetzelfde. Als ik bij de WAN settings op me router 192.168.1.254 (ip van pi) als DNS invul geeft de webinterface van pi-hole alleen die aan als client.

Heb veel devices een vast ip gegeven met dhcp static lease. Kan bij de LAN/DHCP instellingen niet vinden waar ik de dhcp clients een DNS kan meegegeven anders dan het ip van me router. Bij de asus/merlin firmware was deze optie wel beschikbaar.

router is een asus rt-ac68u met fresh-tomato 2018.3 firmware.

Toet3r wijzigde deze reactie 19-07-2018 22:46 (3%)

Specs | Rockstar Social Club | Steam

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

Heb ondertussen gevonden dat je in de dnsmasq instellingen iets moet veranderen zodat dhcp clients niet de router als dns gebruiken. Ben echter totaal niet thuis in de syntax die dnsmasq gebruikt dus kom er niet uit wat het nou precies moet zijn. Had ergens dit gelezen
quote:
dhcp-option=6,192.1681.254
maar dat lijkt niet te werken :(

• route99
Ik heb het zo opgelost voor Telfort Experiabox modem:
https://forum.telfort.nl/...-zyxel-p-2812hnu-f1-74628
en dat kwam weer door een /tweaker topic
ReBr in "Hoe smart DNS service in te stellen op zyxel P-2812HNU-F1"
werkt al een tijdje zonder omkijken naar.

route99 wijzigde deze reactie 21-07-2018 21:41 (7%)

• Toet3r

Toet3r

Hellooo Nurse!

quote:
route99 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 21:40:
Ik heb het zo opgelost voor Telfort Experiabox modem:
https://forum.telfort.nl/...-zyxel-p-2812hnu-f1-74628
en dat kwam weer door een /tweaker topic
ReBr in "Hoe smart DNS service in te stellen op zyxel P-2812HNU-F1"
werkt al een tijdje zonder omkijken naar.
Probleem is juist dat als ik bij de wan instellingen de dns op het ip van me pi 192.168.1.254 instel de
stats op me pi-hole geen zin hebben omdat alles dan van me router lijkt te komen ipv de individuele clients.

Ik moet dus zorgen dat de dhcp clients mijn pi als dns gebruiken ipv mijn router. Probleem is echter dat bij mijn asus router met tomato firmware er in de gui geen optie is om dns voor dhcp in te stellen. Je
Kan het in de gui of cli in dnsmasq inkloppen maar dan moet je wel de juiste syntax hebben anders pakt dnsmasq het niet. En die weet ik dus juist niet.

Zou er ook voor kunnen kiezen te te doen zoals jij zegt, en de pi-hole stats laten voor wat het is maar ze kunnen best handig zijn dus het liefst zou ik ze wel willen gebruiken.

Toet3r wijzigde deze reactie 21-07-2018 22:16 (8%)

• route99
??? ????
Ik stel juist de pi hole in alsroute voor de DNS, de pi en pi-hole heb ik zo geconfigged:
http://www.zwiebelfam.nl/camper/VPN/index.htm
De rest zo in de router zie vorige posting van mij.
anders kom met een schema, mss praten we langs elkaar, das niet handig.

ik kan de stats netjes uitlezen via het ip dres van mij pi 192.168.1.8/admin

route99 wijzigde deze reactie 21-07-2018 22:27 (12%)

• alesandro_46
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:36
quote:
route99 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:25:
??? ????
Ik stel juist de pi hole in alsroute voor de DNS, de pi en pi-hole heb ik zo geconfigged:
http://www.zwiebelfam.nl/camper/VPN/index.htm
De rest zo in de router zie vorige posting van mij.
anders kom met een schema, mss praten we langs elkaar, das niet handig.

ik kan de stats netjes uitlezen via het ip dres van mij pi 192.168.1.8/admin
Is de link correct? Deze wijst naar een tutorial om een RPi op te zetten met OpenVPN namelijk.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• route99
Tuurlijk hoort die ene regel code nog erbij... :*)
https://pi-hole.net/
Install by running one command:
code:
1
curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

Ik was hem vergeten, goed gezien..... :)

De opzet van de RPi had ik er juist wel bewust bij gezet, omdat deze opzet zo duidelijk is voor mensen die wat minder Linux ervaring hebben. Dat kan ze over een drempel heen helpen. Zelf gebruik ik vrij regelmatig Linux sinds ~1998. (autodidactisch gedaan)

En ik vind deze combi VPN/Pi-Hole ook super handig, 2 vliegen in een klap ook bijvoorbeeld als je op een publieke Wi-Fi zit, naast de blokkeringen thuis (zonder VPN).
Werkt bij mij nu al een aantal maanden probleemloos.

route99 wijzigde deze reactie 27-07-2018 16:49 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-12 10:02
quote:
route99 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 16:46:
En ik vind deze combi VPN/Pi-Hole ook super handig, 2 vliegen in een klap ook bijvoorbeeld als je op een publieke Wi-Fi zit, naast de blokkeringen thuis (zonder VPN).
Werkt bij mij nu al een aantal maanden probleemloos.
Ik heb de VPN/Pi-Hole combi hier ook al bijna anderhalf jaar draaien. Zelfs mijn ouders zo ver gekregen om VPN te gebruiken wanneer ze op een publieke wifi zitten. :D

Steam: Grim

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 05-12 10:32
Iemand ervaring met de Experiabox v10 geleverd door NLE en een Pi-Hole? Ik kan de dns in mijn experiabox wijzigen maar er worden nog steeds twee dns adressen uitgegeven, namelijk die van de experiabox zelf en mijn static adres voor de pi-hole. Het apparaat kiest nu dus zelf een van de twee adressen uit en dan werkt het dus niet altijd. Terwijl als ik bij het apparaat een static dns aangeef ads perfect gefiltered worden.

https://image.ibb.co/c9oo8o/Knipsel2.png

Vaenir wijzigde deze reactie 29-07-2018 22:23 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 23:32

hp-got

Moin!

quote:
Vaenir schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:22:
Iemand ervaring met de Experiabox v10 geleverd door NLE en een Pi-Hole? Ik kan de dns in mijn experiabox wijzigen maar er worden nog steeds twee dns adressen uitgegeven, [...]
Als je de Pi-Hole instelt als DHCP server werkt het wel.
Dat was tenminste zo met de V10 van KPN, ik neem aan dat het met de V10 van NLE niet anders zal zijn.

hp-got wijzigde deze reactie 29-07-2018 23:14 (0%)
Reden: Typo

• Vaenir
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 05-12 10:32
quote:
hp-got schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:13:
[...]

Als je de Pi-Hole instelt als DHCP server werkt het wel.
Dat was tenminste zo met de V10 van KPN, ik neem aan dat het met de V10 van NLE niet anders zal zijn.
Was inderdaad de oplossing. Kreeg de dhcp functionaliteit alleen niet aan de praat via een Pi-Hole Docker container en daarnaast OpenVPN. Dus maar besloten om Pi-Hole lokaal te draaien en toen was het binnen 5m geregeld..

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-12 09:30

• Klojum
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 21:04
Net geprobeerd te updaten van v3.3 naar v4.0 (RPi-1 met Raspbian), maar ergens ging het fout. De custom DNS entry was plots leeg en Pi-hole kon o.a. de FTL-update via Github niet vinden. Beetje vreemd allemaal.

fatal: unable to access 'https://github.com/pi-hole/pi-hole.git/': Could not resolve host: github.com
Error: Unable to get latest release location from GitHub
[✗] DNS resolution is currently unavailable
[✗] DNS resolution is not available

Via een web-browser is de github pagina gewoon te openen.

Misschien is een verse installatie van v4.0 een beter ideetje.

Klojum wijzigde deze reactie 06-08-2018 09:44 (37%)

• blavlaa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:24
Net even gegoogled.

https://www.reddit.com/r/...4_error_when_updating_to/

Misschien handig om nog even te wachten. Snel gescand en officiele release is morgen.

Bijna onderaan de pagine staat dit:

"because it has not been pushed as an update yet you need to run the following

pihole checkout master"

blavlaa wijzigde deze reactie 06-08-2018 09:48 (26%)

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:55
Is het mogelijk om meer dan 1 conditional forwarding te maken? Ik gebruik meerdere subnetten (met vlan) om de boel te scheiden. Maar ik kan voor maar 1 subnet de namen van de devices opvragen (in plaats van een IP adres).

• darkrain
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:21

darkrain

Geniet

quote:
Zandpad schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:57:
Is het mogelijk om meer dan 1 conditional forwarding te maken? Ik gebruik meerdere subnetten (met vlan) om de boel te scheiden. Maar ik kan voor maar 1 subnet de namen van de devices opvragen (in plaats van een IP adres).
Dat kan wel, maar niet via de webinterface...

Je moet hiervoor de configuratie in de map /etc/dnsmasq.d aanpassen, mijn advies is om er een extra .conf bestand in te zetten waarin je dan die configuratie maakt. Niet de conf van PiHole aanpassen want dat wordt overschreven... Je kunt één via de webinterface doen en dan die configuratie knippen en plakken in je nieuwe conf bestand waarna je het kunt aanpassen zoals je het wilt hebben.

Oh ja, nadat je het nieuwe bestand er hebt staan even "pihole restartdns" uitvoeren.

darkrain wijzigde deze reactie 06-08-2018 12:16 (5%)

Leef en laat leven...

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:45

Pierre

Zucht

Kak net mijn pihole naar V4 geupdate is mijn gehele white/black list leeg, opnieuw er in zetten lukt ook al niet. Hebben er meer mensen hier last van.
Wat ben ik ook een prutser (komt door de hitte gok ik) CTRL F5 doet een hoop goed :9

Pierre wijzigde deze reactie 07-08-2018 17:52 (23%)
Reden: Probleem opgelost

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

Eigenlijk niet,
Updaten ging probleemloos.
Ook in de beta test.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• rikadoo
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Ben ik nu zo stom, maar ik kan CLI niet in, heb een ssh connnectie met pihole maar wat is het gebruikersnaam? ik heb root en admin geprobeerd maar werkt niet. Wil graag update naar 4 aangezien ik die optie niet kan vinden in de webUI.

AMD Ryzen 7 3700x | Kraken X62 AIO | Asrock x570 Steel Legend | 16GB Corsair DDR4-3200MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Inno3D GeForce RTX 2080 | 1x 6TB | 2x LG 27UD59-B Zwart

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:46
quote:
rikadoo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:05:
Ben ik nu zo stom, maar ik kan CLI niet in, heb een ssh connnectie met pihole maar wat is het gebruikersnaam? ik heb root en admin geprobeerd maar werkt niet. Wil graag update naar 4 aangezien ik die optie niet kan vinden in de webUI.
Bij mij was de gebruikersnaam “pi” en wachtwoord “raspberry”

• Pierre

Pierre

Zucht

Updaten kan inderdaad alleen via ssh

• rikadoo
  • Niet online
Vreemd, kom er met geen mogelijkheid in, ik gebruik de image raspbian stretch. Heb pi en raspbian gebruikt, pi en raspberry, root en die wachtwoorden kom er gewoon niet in. Heb overigens niets veranderd is gewoon standaard installatie.

AMD Ryzen 7 3700x | Kraken X62 AIO | Asrock x570 Steel Legend | 16GB Corsair DDR4-3200MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Inno3D GeForce RTX 2080 | 1x 6TB | 2x LG 27UD59-B Zwart

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-12 10:02
quote:
rikadoo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:52:
Vreemd, kom er met geen mogelijkheid in, ik gebruik de image raspbian stretch. Heb pi en raspbian gebruikt, pi en raspberry, root en die wachtwoorden kom er gewoon niet in. Heb overigens niets veranderd is gewoon standaard installatie.
Als ik mij niet vergis staat ssh standaard uitgeschakeld. O-)

Eventjes scherm en toetsenbord/muis aankoppelen om het aan te zetten.

Grim wijzigde deze reactie 07-08-2018 20:22 (8%)

Steam: Grim

• rikadoo
  • Niet online
quote:
Grim schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:21:
[...]

Als ik mij niet vergis staat ssh standaard uitgeschakeld. O-)

Eventjes scherm en toetsenbord/muis aankoppelen om het aan te zetten.
Ben er inmiddels achter, ik heb pi-hole via raspbian geinstalleerd, tijdens het 1e keer opstarten ervan werd er gevraagd om het wachtwoord te veranderen. Had ik dus gedaan nu werkt het! Bedankt voor het meedenken :)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:30
Op de één of andere manier gaan pihole updaten en ik niet samen. Elke keer gezeik na het updaten. Nu wil ik dus updaten naar een nieuwe versie, maar vermoed dat ik dit pihole en ik dit keer helemaal geen vriendjes zijn.

Na het updaten krijg ik deze fout:
quote:
[✗] Downloading and Installing FTL
Error: Unable to get latest release location from GitHub
Prima, even googleen en oplossen. Helaas is het niet zo handig. Kennelijk heb ik mijn DNS van mijn pi verknalt, want ik kan op de pi geen enkele DNS meer resolven. Status van de pi is ook "DNS service not running ".

Vervelende is dat ik op internet veel berichten lees van "Even alles opnieuw installeren" of "download dit". Maar alles opnieuw installeren is niet zozeer een optie, gezien er meer op draait (wel backup etc). "Download dit" werkt ook niet, want ik kan niks downloaden op de pi.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?

• TRaSH

TRaSH

Koffie ?

heb je al geprobeerd om in te loggen in de shell en "pihole -r" te doen ?

• grote_oever
quote:
TRaSH schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 12:05:
heb je al geprobeerd om in te loggen in de shell en "pihole -r" te doen ?
Ja, alles al geprobeerd (pihole -r, pihole -up, etc). dnsmasq is tijdens de eerste update corrupt (?!?) geraakt. Zelfs handmatig uitvoeren van dit werkt niet:

https://discourse.pi-hole...ed-its-extra-special/7159

Vermoedelijk komt het doordat ik update met een Jessie lite versie die te oud is.

Dit is nu de foutmelding waar ik tegen aanloop om handmatig dnsmasq te updaten:
quote:
Job for dnsmasq.service failed. See 'systemctl status dnsmasq.service' and 'journalctl -xn' for details.
invoke-rc.d: initscript dnsmasq, action "start" failed.
* grote_oever en linux zijn vriendjes met elkaar totdat er iets niet werkt. 9 van de 10 keer geef ik het na twee dagen op en doe een volledige reinstall van de pi.

Edit:
Het werkt weer. Geen idee wat ik gedaan heb om het weer werkend te krijgen.

grote_oever wijzigde deze reactie 12-08-2018 13:10 (19%)

• king006
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:59
@grote_oever,

Volgens mij wordt dnsmasq niet meer apart opgestart omdat er nu een alternatieve methode wordt gebruikt genaamd FTLDNS:

https://discourse.pi-hole...gex-docker-and-more/11462

• grote_oever
@king006 het zegt me eigenlijk beide weinig. Zou zelfs niet weten wat verschil is en wat ze doen.

• king006
@grote_oever,

Van wat ik begreep is FTLDNS sneller dan de oude situatie.

• grote_oever
quote:
king006 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:03:
@grote_oever,

Van wat ik begreep is FTLDNS sneller dan de oude situatie.
Misschien voor grote organisaties? Ik vraag me af of hier pi-hole voor ingezet wordt? Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat mij DNS via de pihole traag werkte.

• Maarten60
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 16:30
Videoland
Geen idee of dit de juiste plek is voor deze vraag.
Ben tevreden over pi-hole en gebruikt 3.3.1
Vandaag wilde ik videoland gaan gebruiken maar dat werkt niet. Op het web wordt gesuggereerd om het DNS te wijzigen maar dat werkt niet. Ik gebruik OpenDNS en omzetten naar google of DNS.WATCH geeft geen oplossing.
Inmiddels heb ik gevonden dat videoland gigya.com gebruikt wat normaal door pi-hole wordt geblokkeerd.
Na het whitelisten van
- cdns.gigya.com
- cdns.eu1.gigya.com
- accounts.eu1.gigya.com
- gscounters.eu1.gigya.com
werkt videoland
Vragen
1) heeft iemand anders vergelijkbare ervaringen en (andere) oplossingen?
2) wat 'haal ik in huis' met het whilelisten van *.gigya.com?
Andere suggesties?

• king006
quote:
grote_oever schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:42:
[...]

Misschien voor grote organisaties? Ik vraag me af of hier pi-hole voor ingezet wordt? Ik heb namelijk nooit het idee gehad dat mij DNS via de pihole traag werkte.
Dat durf ik niet te zeggen! Ik las alleen dat er werd gezegd dat DNSMASQ trager was en dat ze hem hebben omgezet. Zelf merk ik ook geen problemen.

@Maarten60,

Heb je ook gecontroleerd of ze echt allemaal op de whitelist moeten? Wellicht volstaat 1tje al?

king006 wijzigde deze reactie 12-08-2018 19:58 (11%)

• Maarten60
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 16:30
Ik heb in het log gekeken als ik wilde inloggen en ben met de bovenste begonnen.
Ik kreeg pas 'beeld' nadat ik ze alle 4 had vrijgegeven.

• Klippy
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:53

Klippy

Still Game

Ook naar 4.0 gegaan, leuke opties bijgekomen, kleine verbeteringen in de dashboards, privacy settings (maar dan zie ik geen verdachte requests meer), Cloudfare DNS standaard er in, regex blocks. Ziet er goed uit.

Lijkt er op alsof ze nu ook officieel het Docker image beheren, ik gebruikte diginc/pihole dat is nu pihole/pihole

Alleen jammer dat er geen lagere versie dan 4.0 meer staat.

Upgrade was verder simpel, ik had een backup gemaakt van m'n pihole en dnsmasq volumes, maar hij startte zonder problemen op en heeft zelfs mijn handmatige DNS entries van 1.1.1.1 en 1.0.0.1 weggehaald en Cloudfare aangevinkt d:)b

Mocht iemand ook in Docker willen draaien:
Ik draai nu al dik een maand in Docker en tot nu toe zeer stabiel moet ik zeggen, lijkt zelfs beter te werken dan de gewone install die ik voorheen had draaien, daar moest ik vaak DNS service rebooten, maar na een maand is het te kort om een lange termijn ervaring te delen.

Ik moet wel zeggen dat ik DHCP niet werkend kreeg met alleen poorten open zetten, ik heb de --net=host flag toegevoegd om de direct het netwerk van de Raspberry te gebruiken zonder Docker isolatie (meer info).
Maar omdat hij zo'n cruciale netwerk rol vervult (DHCP en DNS) lijkt me dat verder ook geen probleem.

Als iemand er wat aan heeft, ik heb het volledige run commando wat ik nu gebruik op mijn model 3B+ in een .sh file gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
#!/bin/bash
DOCKER_CONFIGS="/ssd/pihole/data"  
PIHOLE_PASSWORD="xxx"
SERVER_IP="192.168.178.20"

docker run -d \
    --name pihole \
    --net=host \
    --cap-add=NET_ADMIN \
    -v "${DOCKER_CONFIGS}/pihole/:/etc/pihole/" \
    -v "${DOCKER_CONFIGS}/dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/" \
    -e ServerIP="${SERVER_IP}" \
    -e TZ="Europe/Amsterdam" \
    -e WEBPASSWORD="${PIHOLE_PASSWORD}" \
    -e INTERFACE="eth0" \
    -e DNSMASQ_LISTENING="all" \
    --restart=always \
    pihole/pihole:v4.0_armhf

Mijn config staat op een losse SSD, dus je zou zelf alleen nog de bovenste 3 regels moeten aanpassen en
  • in DOCKER_CONFIGS een map zetten naar een lokatie op je Pi
  • in PIHOLE_PASSWORD het gewenste web admin password zetten
  • in SERVER_IP het (liefst statische) IP adres van je Raspberry Pi zetten

Klippy wijzigde deze reactie 12-08-2018 21:07 (10%)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Melantrix
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:27
quote:
king006 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:54:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen! Ik las alleen dat er werd gezegd dat DNSMASQ trager was en dat ze hem hebben omgezet. Zelf merk ik ook geen problemen.

@Maarten60,

Heb je ook gecontroleerd of ze echt allemaal op de whitelist moeten? Wellicht volstaat 1tje al?
Ze hebben niet alles omgezet omdat DNSMASQ per definitie trager werkte, maar omdat ze flexibeler willen zijn. DNSMASQ is een package die overal standaard wordt aangeboden en die gebruikte PiHole daarom ook. Echter, waren ze best wel erg afhankelijk van een vrij beperkte package. DNSMASQ is namelijk niet echt uitgebreid waardoor ze veel dingen niet konden implementeren zoals ze dat eigenlijk wel willen. (simpel voorbeeld is het feit dat je nu kan zien wat voor requests er worden gedaan, hoeveel uit de cache komt etc. dat was eerst niet mogelijk)

Doordat ze dus die afhankelijkheid niet meer wilde, hebben ze de package van DNSMASQ in de release zelf opgenomen, en passen ze DNSMASQ aan, wat nu is omgedoopt naar FTLDNS.

TLDR; In plaats van afhankelijk zijn van de packages die al van te voren is geinstalleerd op je systeem, levert pi-hole nu zelf een de functionaliteit van DNSMASQ waardoor ze een stuk flexibeler zijn geworden en coole dingen kunnen implementeren.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 05-12 12:40

mr.DJ95

Boost!

Wellicht een beetje een off topic vraag maar hoe maken jullie automatisch (dagelijks/wekelijks oid) Backup-ups van jullie Pi-hole machine?

Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

• Pierre

Pierre

Zucht

Sinds de laatste update merk ik dat mijn favo topics in Reddit niet meer te zien zijn, hebben meer mensen daar last van.

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

quote:
Pierre schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:28:
Sinds de laatste update merk ik dat mijn favo topics in Reddit niet meer te zien zijn, hebben meer mensen daar last van.
Waar is je vraagteken? :?
Maar de oorzaak kun je zelf onderzoeken door F12 te drukken en dan de logging in de gaten te houden in de console- of netwerk-tab. Daar zie je dan fouten voorbij komen. Als de boosdoener op een geblokkeerd domein blijkt te staan, kun je die whitelisten.

A magician asked me a trick question. And I still have no idea how he did it.

• grote_oever
@Klippy misschien niet helemaal ontopic, maar waarom wil je pihole draaien in docker? Heb zelf sinds kort ook nas die docker ondersteund en zie nog niet helemaal de voordelen. Met name omdat de pi nu al een jaar draait met unifi en pi samen.

Welke nieuwe opties zie jij in 4.0? Ik zie namelijk aantal dingen, maar nog niet helemaal in verdiept. Zag dat je e-mailadres kunt ingeven, maar snap niet helemaal waar dit voor is. Ook zag ik dat je DHCP kunt forwarden zodat je apparaatnamen ziet i.p.v. IP-adressen. Ook in cloudflare nog niet verdiept. Dacht dat dit alleen voor hosting is.

• UTMachine
  • Laatst online: 15:45
quote:
grote_oever schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:35:
@Klippy misschien niet helemaal ontopic, maar waarom wil je pihole draaien in docker? Heb zelf sinds kort ook nas die docker ondersteund en zie nog niet helemaal de voordelen. Met name omdat de pi nu al een jaar draait met unifi en pi samen.
Met Docker is het makkelijker upgraden en downgraden, want alles draait in een container (van een image). Vooral niet meer afhankelijk zijn van het host OS, vind ik persoonlijk ideaal. Als ik de Pi-Hole moet verplaatsen naar een andere PC, is het gewoon stop/copy en restore/start op een andere machine en dat is it (heb ik al een keertje moeten doen toen mijn NUC onbetrouwbaar werd door memory issues).

• king006
quote:
mr.DJ95 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:26:
Wellicht een beetje een off topic vraag maar hoe maken jullie automatisch (dagelijks/wekelijks oid) Backup-ups van jullie Pi-hole machine?
Dat is een beetje afhankelijk van het feit waar je de backups zelf naartoe wil maken? Ik maak bijvoorbeeld backups naar een NFS share van mijn NAS. De PI maakt dan via “rsnapshot” backups. Een andere mogelijkheid die ik heb gebruikt is een zelf gemaakt backup script.

@Maarten60,

Ik durf niet te zeggen wat je allemaal nog meer meeneemt. Ik heb ze zelf namelijk niet op de whitelist gezet. Wellicht dat iemand anders hier een antwoord op heeft?

@Melantrix,

Heldere uitleg! Bedankt daarvoor :)

king006 wijzigde deze reactie 13-08-2018 10:54 (17%)

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik maak geen backup van Pi-hole zelf, maar wel van de bestanden waarin de aanpassingen t.o.v. standaard staan.

Betreft de bestanden in /etc/pihole:
- adlists.list
- blacklist.txt
- pihole-FTL.conf
- regex.list
- setupVars.conf
- whitelist.txt

Ik 'commit' deze bestanden naar Bitbucket (zelfde idee als GitHub) zodat ik ook gelijk versiebeheer heb als ik een eerdere wijziging wil terugdraaien.

Een kale Pi-hole is zo geïnstalleerd, ik hoef dan alleen maar bovenstaande bestanden eroverheen te kopiëren om Pi-hole weer 'eigen' te maken.

ThinkPad wijzigde deze reactie 13-08-2018 11:47 (51%)

Pagina: 1 2 3 ... 19 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True