Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Ik heb een L3 switch ingezet als vlan router en default gateway voor alle vlans. De connectivity tussen de vlans wordt bepaald door een ACL in de L3 switch.
De achterliggende Internet router doet alleen mee in het tech-vlan en de DMZ. Die DMZ is tevens de fall-back naar de Fritzbox of de KPN router (Box12) – mocht het ooit nodig zijn. Dit wil zeggen dat ik de huidige router altijd kan vervangen door een van die twee; de rest blijft dan doorlopen.
Schematisch: internet <==> omada router (en dmz) <==> L3-switch (en vlan router) <==> alle andere apparaten
De nat-ing vindt enkel plaats in de omada router. Deze is tevens dhcp- en dns-server voor de dmz.
Een apparaat/systeem/server wat voor meerdere vlans ontsloten moet zijn krijgt in elk van die vlans een “pootje”. De ACL in de L3 switch bepaald welke vlans met elkaar kunnen babbelen. Vraag: waarom zou ik dit *niet* moeten willen?
Alles op het gebied van dhcp, dns en vlans wordt “bestuurd” door de lxc container genaamd morpheus. Daarbinnen draaien een paar docker containers; waaronder pihole en omada. De meeste docker containers maken gebruik van het docker “host”-netwerk; sommige van het docker “bridge”-netwerk. In combinatie met de ACL in de switch kan ik op deze manier per applicatie/container bepalen langs welk vlan deze ontsloten moet worden.
In pihole zie ik inderdaad alleen de interfaces met op het eind 235. Daarnaast is er een lijst met de dns namen van alle apparaten/systemen/servers; waaronder ook die voor morpheus voor elk vlan. Het genoemde probleem speelt alleen bij pihole v6 – niet bij pihole v5. Beiden maken gebruik van dezelfde lijst en zijn “gevoed” met dezelfde dnsmasq config bestandjes.
Om bij een nieuwe v6 versie snel heen-en-weer te kunnen schakelen voor testen heb ik een pihole v5 en een pihole v6 docker container aangemaakt. Uiteraard is er steeds maar een daadwerkelijk actief – ook na een reboot van de lxc.
Eerder vanmorgen nog wat testen gedaan met de nieuwste v6 versie - nog geen verschil/verbetering gezien - problemen blijven - weer terug naar v5.
Voor de volledigheid (enigszins off-topic en wellicht niet relevant): de lxc container morpheus draait op een proxmox server met twee ethernet poorten in bonding mode 6 (d.w.z. balance-alb).
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 25-02-2025 16:29 ]
makes it run like clockwork
Mja - maar je gaf aan pihole als root te starten. Maar met de ze uid en gid is dat niet het geval.Jumpman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:16:
[...]
Ik installeer onder mijn eigen gebruikers account dat admin rechten op de Synology heeft. Admin heb ik uitgeschakeld om veiligheidsredenen.
Maar met pihole i.p.v. root start er niets.Airw0lf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:22:
[...]
Mja - maar je gaf aan pihole als root te starten. Maar met de ze uid en gid is dat niet het geval.
Log met user pi-hole (van onder naar boven lezen):
If you are seeing this error, please set the environment variable 'DNSMASQ_USER' to the value 'root'
[!] ERROR: Unable to set capabilities for pihole-FTL. Cannot run as non-root.
Failed to set capabilities on file '/usr/bin/pihole-FTL': Not supported
* CAP_SYS_TIME
* CAP_SYS_NICE
* CAP_NET_RAW
* CAP_NET_BIND_SERVICE
* CAP_CHOWN
[i] Applying the following caps to pihole-FTL:
[i] Setting capabilities on pihole-FTL where possible
[i] pihole-FTL pre-start checks
[ Voor 71% gewijzigd door Jumpman op 25-02-2025 13:39 ]
Ik weet niet goed waar je zit in je denken-en-doen. Dus misschien schiet ik er naast...Jumpman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:33:
[...]
Maar met pihole i.p.v. root start er niets.
Log met user pi-hole (van onder naar boven lezen):
If you are seeing this error, please set the environment variable 'DNSMASQ_USER' to the value 'root'
[!] ERROR: Unable to set capabilities for pihole-FTL. Cannot run as non-root.
Failed to set capabilities on file '/usr/bin/pihole-FTL': Not supported
* CAP_SYS_TIME
* CAP_SYS_NICE
* CAP_NET_RAW
* CAP_NET_BIND_SERVICE
* CAP_CHOWN
[i] Applying the following caps to pihole-FTL:
[i] Setting capabilities on pihole-FTL where possible
[i] pihole-FTL pre-start checks
Ik heb een user pihole (met uid en gid 900) aangemaakt.
En vervolgens met chown -R pihole:pihole de rechten aangepast van de volumes die gedefinieerd zijn voor de Docker container. Die volumes zijn bij mij:
1
2
3
| -v /opt/docker/pihole/v6/etc-pihole:/etc/pihole -v /opt/docker/pihole/v6/etc-dnsmasq.d:/etc/dnsmasq.d -v /opt/docker/pihole/v6/var-log-pihole:/var/log/pihole |
Die heb ik vervolgens gecontroleerd met (bijvoorbeeld):
ls -ln /opt/docker/pihole/
De output is dan:
ls -ln /opt/docker/pihole
drwxr-xr-x 5 900 900 4096 Feb 25 06:45 v5
drwxr-xr-x 5 900 900 4096 Feb 24 18:38 v6
En voor de pihole-v6 folder:
ls -ln /opt/docker/pihole/v6
drwxr-xr-x 2 900 900 4096 Feb 24 18:40 etc-dnsmasq.d
drwxr-xr-x 8 900 900 4096 Feb 25 07:24 etc-pihole
drwxr-xr-x 2 900 900 4096 Feb 24 18:38 var-log-pihole
Op deze manier kan ik snel schakelen tussen de v5 en v6.
Dat gaat niet werken denk ik : Frtizje dan wel ExperiaBoxje gaan die extra netwerken niet voor je NAT-tenAirw0lf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:16:
Ik heb een L3 switch ingezet als vlan router en default gateway voor alle vlans.
De connectivity tussen de vlans wordt bepaald door een ACL in de L3 switch.
De achterliggende Internet router doet alleen mee in het tech-vlan en de DMZ. Die DMZ is tevens de fall-back naar de Fritzbox of de KPN router (Box12) – mocht het ooit nodig zijn.
Dit wil zeggen dat ik de huidige router altijd kan vervangen door een van die twee; de rest blijft dan doorlopen.
Ehh... beetje verwarrend stukje tekst... :Een apparaat/systeem/server wat voor meerdere vlans ontsloten moet zijn krijgt in elk van die vlans een “pootje”.
De ACL in de L3 switch bepaald welke vlans met elkaar kunnen babbelen.
Vraag: waarom zou ik dit moeten willen?
- Wil je weten waarom je het zo opgezet moet laten ?!
- Of wil je weten waarom je een Pi-Hole zou moeten willen met meerdere VLAN Interfaces naast de Main Interface zelf ?!
IMHO is het laatste gewoon beter/makkelijker en vooral vanuit Pi-Hole zelf veel simpeler, vooral nu met Pi-Hole v6
Volgens mij hadden Host en Bridge Docker Networks een of andere beperking die je niet hebt bij MACVLAN of zeg ik nou wat raarsAlles op het gebied van dhcp, dns en vlans wordt “bestuurd” door de lxc container genaamd morpheus. Daarbinnen draaien een paar docker containers; waaronder pihole en omada. De meeste docker containers maken gebruik van het docker “host”-netwerk; sommige van het docker “bridge”-netwerk. In combinatie met de ACL in de switch kan ik op deze manier per applicatie/container bepalen langs welk vlan deze ontsloten moet worden.
Verder heb ik eigenlijk nooit de behoefte gehad om Pi-Hole de DHCP te laten doen : Dat kan prima de Router zelf doen IMHO en vooral als je iets hebt staan dat niet van een ISP is zeg maar
Post die ook eens voor de grap tussen Quote en Code tagsIn pihole zie ik inderdaad alleen de interfaces met op het eind 235.
Daarnaast is er een lijst met de dns namen van alle apparaten/systemen/servers; waaronder ook die voor morpheus voor elk vlan.
Het genoemde probleem speelt alleen bij pihole v6 – niet bij pihole v5.
Beiden maken gebruik van dezelfde lijst en zijn “gevoed” met dezelfde dnsmasq config bestandjes.
"Problemen" of echt serieuze problemen ?!Eerder vanmorgen nog wat testen gedaan met de nieuwste v6 versie - nog geen verschil/verbetering gezien - problemen blijven - weer terug naar v5.
Vanwaar die keuze voor Mode 6Voor de volledigheid (enigszins off-topic en wellicht niet relevant): de lxc container morpheus draait op een proxmox server met twee ethernet poorten in bonding mode 6 (d.w.z. balance-alb).
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De KPN-Box12 kan dit inderdaad niet - klopt - heeft geen static route mogelijkheid. Die zet ik alleen maar in op verzoek van KPN (bij storingen).
De Fritzbox werkt prima - meermalen getest. Bij zowel de L3 switch als de Fritzbox maak ik gebruik van een static route entry.
Inzake het "verwarrende stukje tekst":
In een eerdere post schreef je "Ga die dus niet direkt op het DNS IP adres benaderen vanuit andere VLANs want dat is iets wat je sowieso niet moet willen...". Wat bedoel je hiermee en waarom zou ik dit niet moeten willen?
Een "host"-netwerk heeft bij mijn weten geen beperkingen - niet anders dan geen overlappende tcp/udp poorten. Een "bridge"-netwerk heeft wel beperkingen => als je containers enkel intern via de bridge met elkaar wil laten babbelen kun je beter een eigen "bridge"-netwerk aanmaken. Een mac-vlan is alleen maar lastig en geeft meer administratie - gebruik ik liever niet - alleen als het echt niet anders kan.
Met pihole v6 heb ik geen grote problemen. Alleen dat ik wat content mis die eerder in setupVar.conf en pihole-FTL.conf stond. Tis te zeggen... die content is niet meer voor mij herkenbaar - twee daarvan hadden betrekking op de werking van ipv6.
De keuze voor mode 6 is omdat die loadbalancing doet voor zowel send als receive. En zonder iets met instellingen te doen op de switch.
Als laarste: hieronder wat uitsnedes van verschillende config bestandjes - waaronder die in /etc/dnsmasq.d.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ===>>> Uitsnede van /etc/network/interfaces van de lxc container. ###### # tech - vlan 1 auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.139.235/24 gateway 192.168.139.241 dns-nameserver 192.168.139.235 dns-domain tech.lan ###### # wired - vlan 210 auto eth0.210 iface eth0.210 inet static address 192.168.210.235/24 gateway 192.168.210.241 dns-nameserver 192.168.210.235 dns-domain wired.lan ###### # wifi - vlan 220 auto eth0.220 iface eth0.220 inet static address 192.168.220.235/24 gateway 192.168.220.241 dns-nameserver 192.168.220.235 dns-domain wifi.lan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ===>>> Uitsnede van /etc/dnsmasq.d/90-vlan.conf in de docker container ###### # Wired - vlan 210 domain=wired.lan,192.168.210.0/24,local dhcp-range=eth0.210,192.168.210.11,192.168.210.99,168h dhcp-option=eth0.210,option:router,192.168.210.241 dhcp-option=eth0.210,option:dns-server,192.168.210.235 dhcp-option=eth0.210,option:ntp-server,192.168.210.235 dhcp-option=eth0.210,option:domain-name,wired.lan ###### # WiFi - vlan 220 domain=wifi.lan,192.168.220.0/24,local dhcp-range=eth0.220,192.168.220.11,192.168.220.99,168h dhcp-option=eth0.220,option:router,192.168.220.241 dhcp-option=eth0.220,option:dns-server,192.168.220.235 dhcp-option=eth0.220,option:ntp-server,192.168.220.235 dhcp-option=eth0.220,option:domain-name,wifi.lan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ===>>> Uitsnede van /etc/pihole/90-static-hosts-list.conf in de docker container Wordt geladen via /etc/dnsmasq.d/90-addn.conf Var en content hiervoor is: addn-hosts=/etc/pihole/90-static-hosts.list ###### # tech.lan - vlan 1 192.168.139.201 osiris.tech.lan 192.168.139.233 keymaker.tech.lan 192.168.139.234 cypher.tech.lan 192.168.139.235 morpheus.tech.lan 192.168.139.235 sdn.tech.lan ###### # wired.lan - vlan 210 192.168.210.201 osiris.wired.lan 192.168.210.234 cypher.wired.lan 192.168.210.235 morpheus.wired.lan ###### # wifi.lan - vlan 220 192.168.220.201 osiris.wifi.lan 192.168.220.234 cypher.wifi.lan 192.168.220.235 morpheus.wifi.lan
Poort 80 is dus niet in gebruik, hoe krijg ik 'm weer terug? Reboot van de container helpt iig niet.
edit: Gevonden in pihole.toml config file.
[ Voor 5% gewijzigd door strandbal op 25-02-2025 20:36 ]
Hier stond een dode link.
Als ik nu een andere poort opzoek op dat IP, voor een andere webapplicatie dan krijg ik een scherm van PiHole met "Oops! Access denied.", kan ik makkelijk uitzetten dat PiHole zich niet overal mee bemoeid?
Ik had altijd poort 81 voor mijn PiHole installaties, dat werkte prima en staat ook nog ingesteld in mijn lighttpd.conf.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik heb begrepen dat versie 6 geen lighttpd meer gebruikt.Donstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:29:
Mijn PiHole blijkt ge-update naar versie 6.0, allemaal leuk en aardig maar nu bemoeid die installatie zich met alle andere "poorten" op de Raspberry pi's waar ook PiHole op draait.
Als ik nu een andere poort opzoek op dat IP, voor een andere webapplicatie dan krijg ik een scherm van PiHole met "Oops! Access denied.", kan ik makkelijk uitzetten dat PiHole zich niet overal mee bemoeid?
Ik had altijd poort 81 voor mijn PiHole installaties, dat werkte prima en staat ook nog ingesteld in mijn lighttpd.conf.
Ah sad, ik zit het net te googlen.Pixelmagic schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Ik heb begrepen dat versie 6 geen lighttpd meer gebruikt.
ChatGPT zegt dat ik dit moet doen:
port = "80,[::]:80,[::]:"
In /etc/pihole/pihole.toml
Dus dat moet ik zo ff proberen.
Edit: Mm de webinterface geeft nu 403 forbidden. Maar ik kan wel weer bij de rest, dus mij wel ff best zo

[ Voor 13% gewijzigd door Donstil op 25-02-2025 22:48 ]
Dit
1
| --network=host |
[ Voor 25% gewijzigd door Jumpman op 25-02-2025 22:57 ]
Ik heb mijn Pi-Holes in een macvlan draaien.Jumpman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
Heeft iemand nog een oplossing, dat sinds de update al mijn clients 172.17.0.1 (Bridge?) zijn, voorheen zag ik hier gewoon 192.168.178.1 (clien 1), 192.168.178.5 (client 2) etc. Nu kan ik niet goed zien welk device de meest foute URL's probeert te benaderen (Nu weet ik al dat dit de Google Chromecast With Google TV is).
Ditcode:toevoegen aan mijn installatie, zorgt voor een onbenaderbare Pi-Hole, denk ik. Want in Docker zie ik dan wel een gezonde service die op is, maar kan ik Pi-Hole niet benaderen.
1 --network=host
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Paar vragen:Jumpman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
Heeft iemand nog een oplossing, dat sinds de update al mijn clients 172.17.0.1 (Bridge?) zijn, voorheen zag ik hier gewoon 192.168.178.1 (clien 1), 192.168.178.5 (client 2) etc. Nu kan ik niet goed zien welk device de meest foute URL's probeert te benaderen (Nu weet ik al dat dit de Google Chromecast With Google TV is).
Ditcode:toevoegen aan mijn installatie, zorgt voor een onbenaderbare Pi-Hole, denk ik. Want in Docker zie ik dan wel een gezonde service die op is, maar kan ik Pi-Hole niet benaderen.
1 --network=host
(1) - Hoe start je pihole op? Als het Docker cli of compose is: hoe ziet het script eruit?
(2) - Wat voor systeem? Als het Linux is: wat is de output van ss -tulpn?
(3) - Wat bedoel je met "clients"? Waar "zie" je die 172.17.0.1 dan precies?
Een host network driver gebruiken in docker zorgt dat een container alleen gebruik maakt van de softwareomgeving in docker, maar qua netwerk zal het zich gedragen alsof de PiHole software rechtstreeks op de host is geinstalleerd. Dus is je host 10.0.0.1 dan worden alle poorten van je Pihole Docker ook rechtstreeks 1 op 1 gemapped en kan je ook niet veranderen.Jumpman schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
1 --network=host
Ja dat had ik dus ook na de update naar 6.0.4 dat er een andere poort werd gebruikt. Had ik even niet zo snel in de gaten, dus een half uur lopen zoeken. Poorten stonden bij mij van 80 naar 8080 en van 443 naar 8443. Beide aangepast naar 80 en 443 en het werkte weer.strandbal schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
Nou, ik draaide dus 6.0.3 met de settings die niet werden overgenomen handmatig opnieuw geconfigureerd... Update naar 6.0.4, is 'ie alsnog allerlei oude settings gaan mergen, staat de NTP server ineens weer aan, en is de interface naar poort 8080 geswitcht terwijl ik lighttpd al had opgeruimd![]()
Poort 80 is dus niet in gebruik, hoe krijg ik 'm weer terug? Reboot van de container helpt iig niet.
Lighttpd had ik ook al verwijderd, dus vond het vreemd waarom de poorten worden aangepast. Er draait verder niks op mijn pihole, ja wireguard maar die heeft geen webinterface.
XBL: MRE Inc
Ik heb het idee dat jij de Pi-Hole webGUI vanuit elke VLAN wilt kunnen benaderen op de Host+Domein uit dat VLAN manier en dat is dus naar mijn mening nergens voor nodig en levert je alleen maar gedoe op dus laat die lekker in je Management VLANAirw0lf schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:40:
Inzake het "verwarrende stukje tekst":
In een eerdere post schreef je "Ga die dus niet direkt op het DNS IP adres benaderen vanuit andere VLANs want dat is iets wat je sowieso niet moet willen...".
Wat bedoel je hiermee en waarom zou ik dit niet moeten willen?
Als @Freee!! zegt dat het de beste Docker optie is dan is dat gewoon zo !!!Een mac-vlan is alleen maar lastig en geeft meer administratie - gebruik ik liever niet - alleen als het echt niet anders kan.
Die twee bestaan in principe niet meer en zijn dus pihole.toml gewordenMet pihole v6 heb ik geen grote problemen. Alleen dat ik wat content mis die eerder in setupVar.conf en pihole-FTL.conf stond.
Het kan best zo zijn dat ze iets zijn vergeten hoor... Dat moeten we natuurlijk niet uitsluiten!Tis te zeggen... die content is niet meer voor mij herkenbaar - twee daarvan hadden betrekking op de werking van ipv6.
Als je het echt 100% zeker weet dan moet je effe via Discourse of GitHub een Bug Report dan wel Feature Request aanmaken
Enkele vragen van mijn kant :Als laarste: hieronder wat uitsnedes van verschillende config bestandjes - waaronder die in /etc/dnsmasq.d.
- Waarom heeft elke Interface ook een Gateway/DNS Server/Search Domain ingesteld staan in /etc/network/interfaces
Ik zou verwachten dat je eth0 dat alleen heeft en de rest "domme takjes" zijn so to speak
Dit kan namelijk ook invloed hebben op je eerdere DNS Resolving problemen waarbij je in feite een ongewenst resultaat kreeg !!
Ik zou eigenlijk voor willen stellen om die weg te halen en dan weer te gaan testen
Wel een kleine sidenote vanwege iets wat ik onlangs heb ontdekt :
Dankzij de switch van Ubiquiti UniFi USG Router naar OPNsense als mijn Router ben ik erachter gekomen dat ik last had van A-Symmetric Routing op mijn Pi-Hole met meerdere VLAN Interfaces en kreeg ik last van een SSH sessie die na 30 seconden of zo bevroor !!
Dit is te fixen en hoe precies kan je in mijn eerdere reacties lezen met het stukje over Policy Based Routing op basis van Source ingevoerd in een SystemD-NetworkD netwerk configuratie
Deze voert in feite enkele ip rule & ip route regeltjes uit als die wordt ingelezen...
- Waarom is je "Local DNS Records" file niet gewoon de file die Pi-Hole v5 altijd al gebruikte : custom.list
(Zeg ik zo effe uit het blote hoofd...)
- Verder is zo'n bestand IIRC in theorie onderhevig aan dezelfde syntax als een hosts bestand en zou die zo eruit moeten zien :
1
| 192.168.1.234 host.domein.lan host |
Zie : https://www.man7.org/linux/man-pages/man5/hosts.5.html
Is geen ramp of zo, maar wel officiëel de standaard
- Is het echt de bedoeling dat meerdere hosts in alle 3 VLANs actief zijn
Ik zie dit :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # tech.lan - vlan 1 192.168.139.201 osiris.tech.lan 192.168.139.234 cypher.tech.lan 192.168.139.235 morpheus.tech.lan ###### # wired.lan - vlan 210 192.168.210.201 osiris.wired.lan 192.168.210.234 cypher.wired.lan 192.168.210.235 morpheus.wired.lan ###### # wifi.lan - vlan 220 192.168.220.201 osiris.wifi.lan 192.168.220.234 cypher.wifi.lan 192.168.220.235 morpheus.wifi.lan |
Morpheus begrijp ik, want daar hebben we het over (Pi-Hole Server) maar waarom die andere twee dan ?!
/Vragen, vragen, zoveel vragen !!!
Dit is een bug en degene die daar verantwoordelijk voor is heeft er heel veel spijt van : https://discourse.pi-hole...ate-broke-pihole/76891/10strandbal schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:31:
Nou, ik draaide dus 6.0.3 met de settings die niet werden overgenomen handmatig opnieuw geconfigureerd... Update naar 6.0.4, is 'ie alsnog allerlei oude settings gaan mergen, staat de NTP server ineens weer aan, en is de interface naar poort 8080 geswitcht terwijl ik lighttpd al had opgeruimd![]()
Dan doe je nu niet dit :Donstil schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:29:

Maar dan zoek je gewoon op hoe je dat met 1 commando verandert of speel je effe in een SSH sessie met het pihole-FTL commando en dan zie je dit :
1
| pihole-FTL --config webserver.port '80o,443os,[::]:80o,[::]:443os' |
Als je poort 81 wilt hebben dan doe je dit :
1
| pihole-FTL --config webserver.port '81' |
En dat zou weer in /etc/pihole/pihole.toml weggeschreven moeten worden als het goed is
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:16:
Maar dan zoek je gewoon op hoe je dat met 1 commando verandert of speel je effe in een SSH sessie met het pihole-FTL commando en dan zie je dit :
code:
1 pihole-FTL --config webserver.port '80o,443os,[::]:80o,[::]:443os'
Als je poort 81 wilt hebben dan doe je dit :
code:
1 pihole-FTL --config webserver.port '81'
En dat zou weer in /etc/pihole/pihole.toml weggeschreven moeten worden als het goed is

Neemt niet weg dat PiHole zich gewoon niet met de andere poorten moet bemoeien natuurlijk, dat gaat ze helemaal niets aan
- https://pi-hole.net/blog/2025/02/18/introducing-pi-hole-v6/Donstil schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:33:
Neemt niet weg dat PiHole zich gewoon niet met de andere poorten moet bemoeien natuurlijk, dat gaat ze helemaal niets aan
- https://pi-hole.net/blog/...lease-fixes-and-findings/
Had je kunnen weten...
Als je het had gelezen dan had je meer tijd voor die andere dingen gehad uiteindelijk
Haha ja misschien wel.nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Als je het had gelezen dan had je meer tijd voor die andere dingen gehad uiteindelijk![]()
![]()
Neemt het punt niet weg dat ze gewoon van de andere poorten moeten afblijven in een bestaande situatie, of het nou in de release notes staat of niet
Volgens mij is dat een kwestie van lighttpd ja of nee disabled. (bij nee gaat men naar 8080)Donstil schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Haha ja misschien wel.
Neemt het punt niet weg dat ze gewoon van de andere poorten moeten afblijven in een bestaande situatie, of het nou in de release notes staat of niet
Pihole met versie 5 en lighttpd installeren, lighttpd ook voor andere toepassingen gebruiken en dan vervolgens gaan upgraden naar 6 met lighttpd disabled gaan je andere toepassingen stuk natuurlijk.
Er is daar al lezende geen rekening mee gehouden.
Dat laatste lijkt het op inderdaad, ik denk dat ik vanavond even een backup terugzet en dan handmatig de update doen met de huidige resultaten in het achterhoofded1703 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:53:
[...]
Volgens mij is dat een kwestie van lighttpd ja of nee disabled. (bij nee gaat men naar 8080)
Pihole met versie 5 en lighttpd installeren, lighttpd ook voor andere toepassingen gebruiken en dan vervolgens gaan upgraden naar 6 met lighttpd disabled gaan je andere toepassingen stuk natuurlijk.
Er is daar al lezende geen rekening mee gehouden.
Nee - dat is niet zo - alleen de dhcp en dns zijn in elk vlan beschikbaar.nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:16:
[...]
Ik heb het idee dat jij de Pi-Hole webGUI vanuit elke VLAN wilt kunnen benaderen op de Host+Domein uit dat VLAN manier en dat is dus naar mijn mening nergens voor nodig en levert je alleen maar gedoe op dus laat die lekker in je Management VLAN
De webgui is alleen in het management vlan beschikbaar.
Alleen... als ik vanuit een willekeurig vlan de webui wil aanspreken via de url van het management vlan (d.w.z. morpheus.tech.lan), dan geeft pihole het verkeerde ip adres terug. Namelijk het ip adres van de dns server van het betreffende vlan.
Ja - ga ik doen.[...]
Als je het echt 100% zeker weet dan moet je effe via Discourse of GitHub een Bug Report dan wel Feature Request aanmaken
Ga ik doen - bedankt voor de tip[...]
Enkele vragen van mijn kant :
- Waarom heeft elke Interface ook een Gateway/DNS Server/Search Domain ingesteld staan in /etc/network/interfaces
Ik zou verwachten dat je eth0 dat alleen heeft en de rest "domme takjes" zijn so to speak
Dit kan namelijk ook invloed hebben op je eerdere DNS Resolving problemen waarbij je in feite een ongewenst resultaat kreeg !!
Ik zou eigenlijk voor willen stellen om die weg te halen en dan weer te gaan testen
Linkje met dat stukje policy based routing?Wel een kleine sidenote vanwege iets wat ik onlangs heb ontdekt :
Dankzij de switch van Ubiquiti UniFi USG Router naar OPNsense als mijn Router ben ik erachter gekomen dat ik last had van A-Symmetric Routing op mijn Pi-Hole met meerdere VLAN Interfaces en kreeg ik last van een SSH sessie die na 30 seconden of zo bevroor !!
Dit is te fixen en hoe precies kan je in mijn eerdere reacties lezen met het stukje over Policy Based Routing op basis van Source ingevoerd in een SystemD-NetworkD netwerk configuratie
Deze voert in feite enkele ip rule & ip route regeltjes uit als die wordt ingelezen...
Ik heb dat probleem tot nu toe niet gehad.
Ja - dit is echt de bedoeling.- Waarom is je "Local DNS Records" file niet gewoon de file die Pi-Hole v5 altijd al gebruikte : custom.list
(Zeg ik zo effe uit het blote hoofd...)
- Verder is zo'n bestand IIRC in theorie onderhevig aan dezelfde syntax als een hosts bestand en zou die zo eruit moeten zien :
code:
1 192.168.1.234 host.domein.lan host
Zie : https://www.man7.org/linux/man-pages/man5/hosts.5.html
Is geen ramp of zo, maar wel officiëel de standaard
- Is het echt de bedoeling dat meerdere hosts in alle 3 VLANs actief zijn
De meeste dingen hebben een historische achtergrond - ben ooit eens begonnen met alleen dnsmasq - die kent geen "custom.list". Op enig moment heb ik daar pihole aan toegevoegd.
Dit is gedaan zodat apparaten in het betreffende vlan niet langs de vlan-router/switch hoeven.Ik zie dit :
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 # tech.lan - vlan 1 192.168.139.201 osiris.tech.lan 192.168.139.234 cypher.tech.lan 192.168.139.235 morpheus.tech.lan ###### # wired.lan - vlan 210 192.168.210.201 osiris.wired.lan 192.168.210.234 cypher.wired.lan 192.168.210.235 morpheus.wired.lan ###### # wifi.lan - vlan 220 192.168.220.201 osiris.wifi.lan 192.168.220.234 cypher.wifi.lan 192.168.220.235 morpheus.wifi.lan
Morpheus begrijp ik, want daar hebben we het over (Pi-Hole Server) maar waarom die andere twee dan ?!
In die vlan-router/switch staat alleen een regel wat vlan-naar-vlan blokkert.
In dit voorbeeld is osiris een nas met samba, nextcloud en syncthing.
En cypher de tailscale vpn router.
/Vragen, vragen, zoveel vragen !!!
[quote]
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 26-02-2025 17:46 ]
Ik zeg niet dat het de beste optie is, het is gewoon de optie die ik gebruik omdat die voor mij goed (zonder problemen) werkt, maar het vereist wel correcte inrichting.nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:16:
[...]
Als @Freee!! zegt dat het de beste Docker optie is dan is dat gewoon zo !!!![]()
![]()
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ahh... OK... vandaar dus mijn voorstel om effe overnieuw naar het geheel te kijkenAirw0lf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:45:
Nee - dat is niet zo - alleen de dhcp en dns zijn in elk vlan beschikbaar.
De webgui is alleen in het management vlan beschikbaar.
Alleen... als ik vanuit een willekeurig vlan de webui wil aanspreken via de url van het management vlan (d.w.z. morpheus.tech.lan), dan geeft pihole het verkeerde ip adres terug. Namelijk het ip adres van de dns server van het betreffende vlan.
Dat was dit : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"Linkje met dat stukje policy based routing?
Ik heb dat probleem tot nu toe niet gehad.
Wat dus dit is geworden : nero355 in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP"
En dus vooral draait om deze regels :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [RoutingPolicyRule] From=192.168.1.3 Table=100 Priority=1 [Route] Gateway=192.168.1.1 Destination=10.0.0.0/24 Source=192.168.1.3 Scope=site Table=100 |
Ik bind OpenSSH Server namelijk altijd aan eth0 alleen wat in mijn Management VLAN zit en dus altijd via de Firewall moet vanuit mijn reguliere thuisnetwerk.
Echter bleek het verkeer zo te lopen :
- SSH komt binnen via 192.168.1.x
- Wil vervolgens naar buiten via een 10.0.0.x VLAN Interface

(Is tenslotte logische Kernel Routing via de kortste route naar het Destination IP Address toe hé!)
- Firewall vindt dat niet leuk op het moment dat die de inhoud van de pakketjes ziet (Is niet Stateful tenslotte) en houdt het tegen.
Gevolg/Resultaat = Time-outs en dus een niet meer reagerende SSH sessie
OK, maar zoals je dus kan lezen heb "ik zelfs" wat typische "Ja, maar het heeft altijd goed gewerkt!!!111oneoneone" momentjes gehad dus soms moet je dingen helaas toch anders gaan doen !!Ja - dit is echt de bedoeling.
De meeste dingen hebben een historische achtergrond - ben ooit eens begonnen met alleen dnsmasq - die kent geen "custom.list". Op enig moment heb ik daar pihole aan toegevoegd.

Kwam ook op het Pi-Hole Forum deze een paar keer tegen : https://xkcd.com/1172/

Ja, maar ik vind dat je gewoon keihard gelijk hebt en daarom moedig ik anderen graag aan om hetzelfde te doenFreee!! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:57:
Ik zeg niet dat het de beste optie is, het is gewoon de optie die ik gebruik omdat die voor mij goed (zonder problemen) werkt, maar het vereist wel correcte inrichting.
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:24:
[...]
Kwam ook op het Pi-Hole Forum deze een paar keer tegen : https://xkcd.com/1172/![]()
Die routing policy lijkt me niet meer dan een manier van static routes aanmaken - toch?
Ik heb de test gedaan met de "domme" pootjes - heeft niet geholpen.
Nog steeds wordt het verkeerde IP adres teruggegeven.
Mijn oog "viel" net ook weer op een probleempje wat al langer bestaat:
Soms wordt een fqdn "aangevuld" met .tech.lan.
Zo komt een zoekactie naar synthing.net ook voorbij als syncthing.net.tech.lan.
Of een apparaat in het iot-vlan (bijvoorbeeld inv-1.iot.lan) komt ook langs als inv-1.iot.lan.tech.lan.
Enig idee waar dat vandaan zou kunnen komen?
Inzake alles anders doen:
Over een week of twee eens kijken wat de situatie is met pihole v6.
Als er dan nog steeds dezelfde probleempjes zijn eens van scratch opnieuw opbouwen.
We gaan het zien...
Klinkt een beetje alsof er iets met FQDN c.q. search-domain hier iets niet goed gaat.Airw0lf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:21:
@nero355 -![]()
![]()
Iets anders kan ik er niet van maken als ik jouw setup lees. Ben benieuwd of iemand anders nog een ingeving heeft.
Ja - het domein staat in /etc/resolv.conf achter keyword domain en search. Ik kan het weghalen - maar is na een reboot weer terug.ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:36:
[...]
Klinkt een beetje alsof er iets met FQDN c.q. search-domain hier iets niet goed gaat.
Iets anders kan ik er niet van maken als ik jouw setup lees. Ben benieuwd of iemand anders nog een ingeving heeft.
Iemand een idee waar dit vandaan komt?
En beter nog: hoe te voorkomen dat die search na een reboot in /etc/resolv.conf gezet wordt?
[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 26-02-2025 22:45 ]
Na de update:
1
2
3
| Core version is v6.0 (Latest: v6.0.4) Web version is v6.0 (Latest: v6.0.1) FTL version is v6.0.2 (Latest: v6.0.2) |
[ Voor 3% gewijzigd door Eraser127 op 27-02-2025 11:06 ]
PiHole bestaat uit verschillende onderdelen, dus is het ook geheel logisch dat ze verschillende versie-nummers kunnen hebben.Eraser127 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:52:
Wilde PiHole net updaten (was al op V6), maar de core en web modules worden niet meegenomen?
Na de update:
code:
1 2 3 Core version is v6.0 (Latest: v6.0.4) Web version is v6.0 (Latest: v6.0.1) FTL version is v6.0.2 (Latest: v6.0.2)
Soms gaat dat gelijk op. Maar het heeft natuurlijk geen nut om een versienummer op te hogen als er geen update is. Volgens de repository's op github zijn dit de laatste versies die beschikbaar zijn.Eraser127 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:23:
@ed1703 Klopt, maar eerder werden bij het pihole -up commando alle modules toch geüpdatet?
@Eraser127 bedoelt dat zijn core & web niet worden geupdate. Terwijl er wel nieuwere versies zijn. Hij heeft van beide versie 6.0, terwijl de nieuwste resp. 6.0.4 & 6.01 zijn.ed1703 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:53:
[...]
Soms gaat dat gelijk op. Maar het heeft natuurlijk geen nut om een versienummer op te hogen als er geen update is. Volgens de repository's op github zijn dit de laatste versies die beschikbaar zijn.
1
2
3
| Core version is v6.0 (Latest: v6.0.4) Web version is v6.0 (Latest: v6.0.1) FTL version is v6.0.2 (Latest: v6.0.2) |
Bij mij zijn deze 2 modules wel bij een update na eerdere installatie wel ge-update.
:strip_exif()/f/image/nBEXirCPL5cEKk8vdjtjS0on.png?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 27-02-2025 12:03 ]
Ah, i missed that... heb denk ik koffie nodigW1ck1e schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:02:
[...]
@Eraser127 bedoelt dat zijn core & web niet worden geupdate. Terwijl er wel nieuwere versies zijn. Hij heeft van beide versie 6.0, terwijl de nieuwste resp. 6.0.4 & 6.01 zijn.
code:
1 2 3 Core version is v6.0 (Latest: v6.0.4) Web version is v6.0 (Latest: v6.0.1) FTL version is v6.0.2 (Latest: v6.0.2)
Bij mij zijn deze 2 modules wel bij een update na eerdere installatie wel ge-update.
[Afbeelding]

Naja, kan altijd nog een verse install doen als het zo blijft.W1ck1e schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:02:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Ik heb mijn SSD weer draaien en heb eigenlijk alles hetzelfde gedaan net als met de SD kaart maar ik krijg mijn Pi-Hole niet te zien in mijn webbrowser. Hij werkt overigens wel. Wat kan het zijn?andregroeneveld schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:30:
dhcpcd.config was de boosdoener want er ontbrak onderin dit file:
interface eth0
static ip_address=192.168.1.xxx/24
static routers=192.168.1.1
static domain_name_servers=208.67.222.xxx 208.67.220.xxx
En je moet dit doen:
sudo systemctl stop lighttpd.service
sudo systemctl disable lighttpd.service
Met wat geklooi in de shorcut op mijn bureaublad is het gelukt. Ik moest nu voor https kiezen.
[ Voor 7% gewijzigd door andregroeneveld op 27-02-2025 17:40 ]
Groetjes André,
Ja en Nee : Er moet ook een IP Rule bij om het ook daadwerkelijk door de Kernel te laten gebruiken en dus ook de Source aan te geven i.p.v. het gebruikelijke namelijk de DestinationAirw0lf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:21:
Die routing policy lijkt me niet meer dan een manier van static routes aanmaken - toch?
Hmm... crap...Ik heb de test gedaan met de "domme" pootjes - heeft niet geholpen.
Had je die vraag zelf niet beantwoord een tijdje geledenMijn oog "viel" net ook weer op een probleempje wat al langer bestaat:
Soms wordt een fqdn "aangevuld" met .tech.lan.
Zo komt een zoekactie naar synthing.net ook voorbij als syncthing.net.tech.lan.
Of een apparaat in het iot-vlan (bijvoorbeeld inv-1.iot.lan) komt ook langs als inv-1.iot.lan.tech.lan.
Enig idee waar dat vandaan zou kunnen komen?
Ik vergeet namelijk elke keer de uitleg voor dat verschijnsel

Opzich geen gek ideeInzake alles anders doen:
Over een week of twee eens kijken wat de situatie is met pihole v6.
Als er dan nog steeds dezelfde probleempjes zijn eens van scratch opnieuw opbouwen.
We gaan het zien...
Dat denk ik dus ook, maar ik kan zo gauw niet zien waar precies en of dat het wel is überhaupt...ed1703 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:36:
Klinkt een beetje alsof er iets met FQDN c.q. search-domain hier iets niet goed gaat.
Iets anders kan ik er niet van maken als ik jouw setup lees.
Ben benieuwd of iemand anders nog een ingeving heeft.

Dat doet je netwerkconfig als het goed isAirw0lf schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:43:
Ja - het domein staat in /etc/resolv.conf achter keyword domain en search. Ik kan het weghalen - maar is na een reboot weer terug.
Iemand een idee waar dit vandaan komt?
En beter nog: hoe te voorkomen dat die search na een reboot in /etc/resolv.conf gezet wordt?
Zie ook : https://linux.die.net/man/5/resolv.conf
Switch voor de grap eens naar checkout dev en daarna weer naar master en kijk eens wat er gebeurtEraser127 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:52:
Wilde PiHole net updaten (was al op V6), maar de core en web modules worden niet meegenomen?
Na de update:
code:
Als HTTPS wel werkt en HTTP niet dan heb je een poort 80 conflict in principe en moet je uitzoeken waar dat vandaan komtandregroeneveld schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:37:
Ik heb mijn SSD weer draaien en heb eigenlijk alles hetzelfde gedaan net als met de SD kaart maar ik krijg mijn Pi-Hole niet te zien in mijn webbrowser. Hij werkt overigens wel. Wat kan het zijn?
Met wat geklooi in de shorcut op mijn bureaublad is het gelukt. Ik moest nu voor https kiezen.
Ik vind het trouwens zo gaaf dat je nu makkelijk HTTPS werkend kan krijgen (Ook al is het met een Self Signed Certificate...) dat ik gewoon alleen poort 443 zou gebruiken op de regel :
1
| ports = |

Ik vind het trouwens zo gaaf dat je nu makkelijk HTTPS werkend kan krijgen (Ook al is het met een Self Signed Certificate...) dat ik gewoon alleen poort 443 zou gebruiken op de regel :
code:
1
ports =
Vergeef mijn kennis maar ik weet niet precies waar je het over hebt? Moet ik een poort ergens instellen?
Groetjes André,
Nu maar hopen dat het importeren van een eigen (wildcard)certificaat net zo makkelijk gaatnero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:41:
code:
1 ports =
![]()
![]()
![]()
* Raven heeft daar nog niet naar gekeken....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik heb letterlijk alle stappen die hier staan beschreven uitgevoerd en was met 5 minuten klaar. Ik had gelukkig mijn domeinnaam een tijdje geleden al naar Cloudflare overgezet mbt DNS. Het enige wat niet staat beschreven, is hoe je zelf je api token kunt maken bij Cloudflare.Raven schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:05:
[...]
Nu maar hopen dat het importeren van een eigen (wildcard)certificaat net zo makkelijk gaat
Het kan zijn dat je een andere DNS provider hebt, maar dan moet je bij stap 2 iets andere commando's geven. Bv als je DNS bij Godaddy draait (wat ik eerst had) dan moet je GD_token= gebruiken, die staan hier https://github.com/acmesh-official/acme.sh/wiki/dnsapi
https://gist.github.com/k...ddb59a7d336b20376695797c6
XBL: MRE Inc
Ze zijn ondertussen hard aan het sleutelen geweest als ik op de versie nummers afgaEraser127 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:52:
Na de update:
code:
1
2
3
4
5
6
| Core Version is v6.0.4-18-gc5d66c2 (Latest: null) Web Version is v6.0.1-25-g3ecc3e7d (Latest: null) FTL Version is vDev-f0a4ac1 (Latest: null) |
Bij de "checkout dev" versie komen dan ook constant kleine fixes erbij en zo dus dan gaat het al gauw heel hardsweetdude schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:05:
Ze zijn ondertussen hard aan het sleutelen geweest als ik op de versie nummers afga
code:
1 2 3 4 5 6 Core Version is v6.0.4-18-gc5d66c2 (Latest: null) Web Version is v6.0.1-25-g3ecc3e7d (Latest: null) FTL Version is vDev-f0a4ac1 (Latest: null)
LEKKER!!!Eraser127 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:15:
@sweetdude @nero355
Net de switch naar dev gedaan, nu terug naar master en nu zijn de web en core modules wel op de laatste versie
Je kan de gebruikte poort van de webGUI van Pi-Hole v6 heel makkelijk instellen :andregroeneveld schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:46:
Vergeef mijn kennis maar ik weet niet precies waar je het over hebt?
Moet ik een poort ergens instellen?
- Optie #1 = Via de webGUI zelf die dan op dat moment via een ongewenste poort te bereiken is.
- Optie #2 = Via de /etc/pihole/pihole.toml file als je via SSH inlogt.
- Optie #3 = Via het pihole-FTL commando : pihole-FTL --config webserver.port '80o,443os,[::]:80o,[::]:443os'
Dat is geloof ik wat er standaard in de Pi-Hole v6 configuratie staat
Als je via SSH inlogt en naar /etc/pihole/pihole.toml kijkt dan zie je zoiets staan :
1
| port = '80o,443os,[::]:80o,[::]:443os' |
Als je daar bijvoorbeeld dit van maakt :
1
| port = '443s' |
Dan heb je alleen HTTPS toegang op poort 443
Wil je echter alleen HTTP toegang op poort 80 dan kan je dit doen :
1
| port = '80' |
Maar bij die poort lijk jij een conflict te hebben dus die is blijkbaar onbruikbaar om wat voor reden dan ook...
Wat draai je nog meer naast Pi-Hole op dit moment ??
Onderhuids is het gewoon Civetweb : https://civetweb.github.io/civetweb/Raven schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:05:
Nu maar hopen dat het importeren van een eigen (wildcard)certificaat net zo makkelijk gaat
Dus je kan relatief makkelijk alles regelen en je zal geen gedoe hebben met inpakken/uitpakken/herpakken van bestanden zoals bij een Ubiquiti UniFi Controller bijvoorbeeld
Ik zag ook al meerdere voorbeelden van een werkende Let's Encrypt Certificate configuratie dus dat komt wel goed
Stap #4 is heel belangrijk vooral : Alles wat in de file staat moet in de juiste volgorde staan !!
Anders krijg je half werkende rare toestanden zag ik...
Verder eigenlijk dit gewoon : https://docs.pi-hole.net/api/tls/#using-your-own-certificate
Ja - klopt - maar die aanpak lijkt niet altijd te werken voor lxc containers.nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:41:
[...]
Had je die vraag zelf niet beantwoord een tijdje geleden![]()
Ik vergeet namelijk elke keer de uitleg voor dat verschijnsel![]()
Dat lijkt nu opgelost te zijn met de volgende acties:
(1) - sudo touch /etc/.pve-ignore.resolv.conf
(2) - domain= uit-commenten in /etc/systemd/resolved.conf
(3) - sudo ln -sf ../run/systemd/resolve/stub-resolv.conf /etc/resolv.conf
(4) - in de dnsmasq-pihole-addn-config dhcp-option=option:domain-search,.
(5) - in de dnsmasq-vlan-config dhcp-option=eth0<.vlan-id>,option:domain-search,.
Voor de lxc met pihole heb ik (1), (4) en (5) gedaan. Voor alle andere lxc's (1), (2) en (3).
(1) zorgt er voor dat Proxmox het bestandje resolv.conf in de lxc met rust laat.
(2) zorgt er voor dat de search-list leeg blijft.
(3) zorgt er voor dat systemd-resolved zijn local caching via pihole blijft doen.
(4) zorgt er voor dat pihole/dnsmasq voor het management vlan search alleen een punt meestuurt.
(5) is als (4) - maar dan voor alle vlans/subnetten.
[
[...]
Dat denk ik dus ook, maar ik kan zo gauw niet zien waar precies en of dat het wel is überhaupt...
Klopt - maar in mijn geval was het een combinatie van dingen.
Zie de 5 acties hierboven: dit lijkt het fenomeen grotendeels op te lossen.
Alleen Windows en synthing lijken er zich niks van aan te trekken.
Ow... en de reverse proxy (via swag) doet het ook weer - in de proxy-conf moet de api-locatie meegenomen worden. Hier is het even afwachten hoe de officiele config eruit komt te zien.
Maar voor nu lijkt pihole via de reverse proxy volledig te werken.
[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 28-02-2025 20:09 ]
Volgens mij was ik niet helemaal duidelijkMRE-Inc schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:46:
[...]
Ik heb letterlijk alle stappen die hier staan beschreven uitgevoerd en was met 5 minuten klaar. Ik had gelukkig mijn domeinnaam een tijdje geleden al naar Cloudflare overgezet mbt DNS. Het enige wat niet staat beschreven, is hoe je zelf je api token kunt maken bij Cloudflare.
Het kan zijn dat je een andere DNS provider hebt, maar dan moet je bij stap 2 iets andere commando's geven. Bv als je DNS bij Godaddy draait (wat ik eerst had) dan moet je GD_token= gebruiken, die staan hier https://github.com/acmesh-official/acme.sh/wiki/dnsapi
https://gist.github.com/k...ddb59a7d336b20376695797c6
Na een eind naar beneden scrollen zag ik
1
2
3
| sudo rm -f /etc/pihole/tls* && \ sudo cat fullchain.cer ns1.mydomain.com.key | sudo tee /etc/pihole/tls.pem && / sudo service pihole-FTL restart |
Dat zocht ik
Zie hierbovennero355 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:46:
[...]
Onderhuids is het gewoon Civetweb : https://civetweb.github.io/civetweb/
Dus je kan relatief makkelijk alles regelen en je zal geen gedoe hebben met inpakken/uitpakken/herpakken van bestanden zoals bij een Ubiquiti UniFi Controller bijvoorbeeld
Ik zag ook al meerdere voorbeelden van een werkende Let's Encrypt Certificate configuratie dus dat komt wel goed
[...]
Stap #4 is heel belangrijk vooral : Alles wat in de file staat moet in de juiste volgorde staan !!
Anders krijg je half werkende rare toestanden zag ik...
Verder eigenlijk dit gewoon : https://docs.pi-hole.net/api/tls/#using-your-own-certificate

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
:strip_exif()/f/image/gL60XGn0B2yXW79h6nnj9HV4.png?f=user_large)
Ik moest daarna wel even mijn wachtwoord weer wissen. Geen idee of het door de update kwam.
Bij de update op een andere installatie niets van gemerkt.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 01-03-2025 12:49 ]
Ik heb een V6.0.7 Docker draaien als test met macvlan. Voor ik m operationeel ga maken (deze week niet echt tijd gehad) wil ik er unbound bijzetten. DHCP doet mijn Fritz, in de Fritz, pihole is puur dns. Upgrade van V5 naar V6 heb ik met Teleporter gedaan en even alle instellingen nagelopen. Heb default DNS moeten corrigeren.Webgnome schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:03:
Als ik van niet docker naar wel docker variant wil gaan. Zijn er daar al goede tutorial/rtfm's voor? Mijn huidige installatie is twee pi's die allebei DHCP doen ( andere ranges ) en 1 unbound die op een orangepi draait.
Misschien begin ik nog opnieuw, ik kwam deze youtube tegen: YouTube: Pi-hole v6 and unbound setup for recursive DNS. Easy steps and expla... Komt goed van pas, ik gebruik ook OMV op Debian. Behalve de teleporter voor de lijsten en de lokale DNS records wil ik alles vanaf de basis opzetten. Voorlopig lijkt dat allemaal geen probleem te zijn.
Ik ben hier de boel opnieuw aan het inrichten en wilde ook van echte install (op een vmware machine) naar een docker installatie. Tegelijk wilde ik nog even niet naar de 6.x versie vanwege het "gedoe".Webgnome schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:03:
Als ik van niet docker naar wel docker variant wil gaan. Zijn er daar al goede tutorial/rtfm's voor? Mijn huidige installatie is twee pi's die allebei DHCP doen ( andere ranges ) en 1 unbound die op een orangepi draait.
Na wat zoeken heb ik het met deze docker-compose.yaml volledig werken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| version: "3" services: pihole: container_name: PiHole image: pihole/pihole:2024.07.0 network_mode: host environment: TZ: 'Europe/Amsterdam' WEBPASSWORD: '' volumes: - '/opt/pihole/etc-pihole/:/etc/pihole/' - '/opt/pihole/etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/' - '/opt/pihole/etc-lighttpd/:/etc/lighttpd/' cap_add: - NET_ADMIN restart: always |
Dit is dus wel de laatste 5.x dokter versie die er is maar deze voldoet voor mij op dit moment prima. Misschien dat je de versie ook naar latest kan omzetten maar dat heb ik niet geprobeerd.
Komende week
Als je toch een unbound als losse container gebruikt met macvlan, zou ik meteen twee verschillende nemen, Pi-Hole kan twee verschillende upstreams gebruiken en als er dan wat met de ene is, is de andere nog steeds beschikbaar.DjoeC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:54:
Ik draai al lang op V5, een basis V6 heb ik ook draaiend - eigenlijk geen issues mee gehad, alleen unbound heb ik (nog) niet gekoppeld. Die heb ik t liefst ook in een losse container op vmaclan.
Goed idee! Al komen ze dan wel op dezelfde pi.... Uiteindelijk wil ik een kloon van die pi "klaar hebben liggen" voor als er waar dan ook iets mis gaat.Freee!! schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Als je toch een unbound als losse container gebruikt met macvlan, zou ik meteen twee verschillende nemen, Pi-Hole kan twee verschillende upstreams gebruiken en als er dan wat met de ene is, is de andere nog steeds beschikbaar.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ik naast een vast IP ook een MAC adres moet meegeven om de macvlan hosts in de Fritzbox herkenbaar te houden. Dat lijkt een "nieuw" docker dingetje.....
1
2
3
4
| networks: macvlan: ipv4_address: ${pihole02_ip} mac_address: xx:xx:xx:xx:xx:xx |
Ik pak het MAC address van de 1e keer dat het ip in m'n netwerklijst verschijnt, anders wisselt het na elke docker compose.
Ik heb vier Pi-Holes (twee ":latest", twee die ik handmatig update) verdeeld over twee RPi's met twee Unbounds per RPi.DjoeC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Goed idee! Al komen ze dan wel op dezelfde pi.... Uiteindelijk wil ik een kloon van die pi "klaar hebben liggen" voor als er waar dan ook iets mis gaat.
Dat probleem heb ik niet, door problemen met een eerder modem heb ik DHCP ook op een RPi, mijn Fritzbox is uitsluitend modem/switch, zelfs de WiFi zit op aparte AC's (met een controller in Docker op een RPi).Ik heb inmiddels wel ontdekt dat ik naast een vast IP ook een MAC adres moet meegeven om de macvlan hosts in de Fritzbox herkenbaar te houden. Dat lijkt een "nieuw" docker dingetje.....
code:
1 2 3 4 networks: macvlan: ipv4_address: ${pihole02_ip} mac_address: xx:xx:xx:xx:xx:xx
Ik pak het MAC address van de 1e keer dat het ip in m'n netwerklijst verschijnt, anders wisselt het na elke docker compose.
Tja, DHCP naar de Pi ben ik huiverig voor.... Als ik nu serieuze problemen heb is het de DNS over naar de ISP en klaar. Maar, met standby Pi's moet het wel kunnen natuurlijk. Er draaien momenteel al 5 Pi's en nog een hele hoop meer meuk. Ergens houdt t een keertje opFreee!! schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:41:
[...]
Ik heb vier Pi-Holes (twee ":latest", twee die ik handmatig update) verdeeld over twee RPi's met twee Unbounds per RPi.
[...]
Dat probleem heb ik niet, door problemen met een eerder modem heb ik DHCP ook op een RPi, mijn Fritzbox is uitsluitend modem/switch, zelfs de WiFi zit op aparte AC's (met een controller in Docker op een RPi).
Als het echt nodig is, kan ik DHCP naar de Fritzbox zetten, maar ik heb een tweede RPi met DHCP klaar staan, hoef ik alleen de DHCP server maar aan te zetten.DjoeC schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Tja, DHCP naar de Pi ben ik huiverig voor.... Als ik nu serieuze problemen heb is het de DNS over naar de ISP en klaar. Maar, met standby Pi's moet het wel kunnen natuurlijk. Er draaien momenteel al 5 Pi's en nog een hele hoop meer meuk. Ergens houdt t een keertje op(al liggen er hier nog 4 op de stapel), ook met de tijd die ik erin wil steken. Heb nog meer projecten....
Een Arduino
Twee BananaPi`s
Refereer je naar dit stukje in het pihole.toml file?
# Possible values are:
# comma-separated list of <[ip_address:]port>
port = "8080o,443os,[::]:8080o,[::]:443" ### CHANGED, default = "80o,443os,[::]:80o,[::]:443os"
[ Voor 55% gewijzigd door andregroeneveld op 03-03-2025 10:42 ]
Groetjes André,
1
| mvance/unbound-rpi:latest |
maar die lijkt me af en toe in de steek te laten..... Kan ook zijn dat ik nog wat aan de config moet sleutelen.
Ik gebruik zelf klutchell/unbound.DjoeC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:14:
Wat is trouwens de "aanbevolen" Unbound Docker container om met pihole te gebruiken? Ik heb nu
code:
1 mvance/unbound-rpi:latest
maar die lijkt me af en toe in de steek te laten..... Kan ook zijn dat ik nog wat aan de config moet sleutelen.
mvance is standaard ingesteld op gebruik maken van servers van cloudflare.
Waarmee naar mijn idee het idee van zelf een DNS server draaien enigzins verloren gaat.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
... letterlijk de post boven de jouwe?Cyberpope schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:49:
Iemand een hele goed guide voor het opzetten van pihole en unbound in docker setup. Degene die ik gebruik geven problemen met bestandstoegang.
Nou... #hoedan? Ik zie alleen dit:
Kom ik niet heel ver mee hoor.Toet3r schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:43:
[...]
Ik gebruik zelf klutchell/unbound.
mvance is standaard ingesteld op gebruik maken van servers van cloudflare.
Waarmee naar mijn idee het idee van zelf een DNS server draaien enigzins verloren gaat.
En ook alleen zoiets als dit:
Kom ik niet erg ver mee... Staat zelfs geen verwijzing naar unbound in de yaml.Pixelmagic schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Ik ben hier de boel opnieuw aan het inrichten en wilde ook van echte install (op een vmware machine) naar een docker installatie. Tegelijk wilde ik nog even niet naar de 6.x versie vanwege het "gedoe".
Na wat zoeken heb ik het met deze docker-compose.yaml volledig werken:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 version: "3" services: pihole: container_name: PiHole image: pihole/pihole:2024.07.0 network_mode: host environment: TZ: 'Europe/Amsterdam' WEBPASSWORD: '' volumes: - '/opt/pihole/etc-pihole/:/etc/pihole/' - '/opt/pihole/etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/' - '/opt/pihole/etc-lighttpd/:/etc/lighttpd/' cap_add: - NET_ADMIN restart: always
Volgens mij ben ik nu heel ver, maar zie ik in de pihole webinterface nog steeds een verwijzing naar google staan, dus volgens mij geen unbound. Maar kan me vergissen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zelf heb ik pihole en unbound in een docker container draaien met macvlan.Cyberpope schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:49:
Iemand een hele goed guide voor het opzetten van pihole en unbound in docker setup. Degene die ik gebruik geven problemen met bestandstoegang.
Hierdoor hebben beide containers hun eigen ip-adres.
Voor de container settings gebruik ik docker compose.
Hiermee is de container heel makkelijk opnieuw maken na een update.
Je haalt de nieuwe image binnen met
docker pull <naam:tag>
Daarna container opnieuw maken met commando
docker compose up -d <container naam>
Ik gebruik deze docker-compse
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| services: pihole: container_name: pihole image: pihole/pihole:latest mac_address: d0:ca:ab:cd:ef:01 hostname: pihole restart: unless-stopped environment: FTLCONF_dns_upstreams: 192.168.1.251 TZ: 'europe/amsterdam' volumes: - '/docker/pihole/pihole:/etc/pihole' networks: piNet: ipv4_address: 192.168.1.250 unbound: container_name: unbound image: klutchell/unbound:latest mac_address: d0:ca:ab:cd:ef:02 restart: unless-stopped volumes: - '/docker/pihole/unbound:/etc/unbound/custom.conf.d' networks: piNet: ipv4_address: 192.168.1.251 networks: piNet: driver: macvlan driver_opts: parent: eth0 ipam: config: - subnet: 192.168.1.0/24 gateway: 192.168.1.1 ip_range: 192.168.1.248/29 |
Mijn unbound.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| server: # The verbosity level. # Level 0: No verbosity, only errors. # Level 1: Gives operational information. # Level 2: Gives detailed operational information including short information per query. # Level 3: Gives query level information, output per query. # Level 4: Gives algorithm level information. # Level 5: Logs client identification for cache misses. # Default: 1 verbosity: 0 # Interface to use to connect to the network. # This interface is listened to for queries from clients, and answers to clients are given from it. interface: 127.0.0.1 # The port number on which the server responds to queries. # Default: 53 port: 53 # Enable or disable whether IPv4 queries are answered or issued. # Default: yes do-ip4: yes # Enable or disable whether IPv6 queries are answered or issued. # Default: yes do-ip6: no # Enable or disable whether UDP queries are answered or issued. # Default: yes do-udp: yes # Enable or disable whether TCP queries are answered or issued. # Default: yes do-tcp: yes # Will trust glue only if it is within the servers authority. # Default: yes harden-glue: yes # Require DNSSEC data for trust-anchored zones, if such data is absent, the zone becomes bogus. # Default: yes harden-dnssec-stripped: yes # Don't use Capitalization randomization as it known to cause DNSSEC issues sometimes # Default: no use-caps-for-id: no # Default: 1232 edns-buffer-size: 1232 # Perform prefetching of close to expired message cache entries # This only applies to domains that have been frequently queried # Default: no prefetch: yes # The number of threads to create to serve clients. Use 1 for no threading. # Default: 1 num-threads: 1 # Ensure kernel buffer is large enough to not lose messages in traffic spikes # Default: 0 # so-rcvbuf: 1m # Ensure privacy of local IP ranges private-address: 192.168.0.0/16 private-address: 169.254.0.0/16 private-address: 172.16.0.0/12 private-address: 10.0.0.0/8 private-address: fd00::/8 private-address: fe80::/10 |
Success
[ Voor 40% gewijzigd door Toet3r op 03-03-2025 16:54 ]
Ik geef je een startpunt om mee te beginnen, ik gebruik unbound (nog) niet omdat ik de toegevoegde waarde (nog) niet zie.Cyberpope schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:34:
[...]
[...]
Kom ik niet heel ver mee hoor.
En ook alleen zoiets als dit:
[...]
Kom ik niet erg ver mee... Staat zelfs geen verwijzing naar unbound in de yaml.
Volgens mij ben ik nu heel ver, maar zie ik in de pihole webinterface nog steeds een verwijzing naar google staan, dus volgens mij geen unbound. Maar kan me vergissen.
Als je al niet lekker thuis bent in docker dan zou ik eerst eens met de basis starten, juist zaken als apart netwerk maken het naar mijn idee complex.
Succes
Bovenstaande komt door de instelling piholePTR (van pihole.toml). In pihole v6 wordt die fqdn (d.w.z. morpheus.tech.lan) mee terug gegeven als dns server bij het beantwoorden van een dns aanvraag. In pihole v5 is dit niet zo - daar wordt de fqdn van dns server van het vlan mee terug gegeven.Airw0lf schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:27:
@nero355 - waar ik last van heb:
[...]
Nu is er een client in het wired vlan met 192.168.210.35. Die heeft 192.168.210.235 als dns server. Die rapporteert bij alle dns aanvragen dat morpheus.tech.lan de dns server is die antwoord geeft.
Daar ben ik achtergekomen door HOSTNAMEFQDN te vervangen door HOSTNAME waardoor (in mijn geval) alleen morpheus wordt teruggegeven.
Dit heb ik op kunnen lossen met een paar aanpassingen:Dat is nog tot daar aan toe - maar bij de beheer applicaties wordt het vervelender: als ik een nslookup doe naar morpheus.tech.lan, dan krijg ik bij de eerder genoemde client het IP adres 192.168.210.235 als antwoord. Als ik de pihole webui wil aanspreken met morpheus.tech.lan:88/admin, dan werkt dat natuurlijk niet- die draait alleen via het tech.lan (d.w.z. 192.168.139.235/24) beheer-domein. Hetzelfde geldt voor alle andere beheer applicaties zoals Portainer, Omada en Synthing.
Nu terug op v5 werkt dit allemaal weer zoals verwacht...
(1) - de instelling dns.domain (in pihole.toml) omzetten van tech.lan naar lan.
(2) - de volgende regels in het veld dnsmasq_lines (in pihole.toml) gestoken:
domain=tech.lan,192.168.139.0/24,local
dhcp-option=eth0,option:domain-name,tech.lan
dhcp-option=eth0,option:domain-search,.
(3) - de no-host in de custom dnsmasq config weggehaald
Inzake (2): het vlan tech.lan is het management vlan met 192.168.139.0/24.
Nu werkt de dns resolving voor morpheus.tech.lan weer zoals verwacht.

Ik had over het woordje 'guide' gelezen, mea culpaCyberpope schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:34:
Kom ik niet heel ver mee hoor.
Ik gebruik ongeveer dezelfde setup, maar dan met cloudflared (voor DoH) ipv unbound. Macvlan is ideaal om meerdere instances te kunnen draaien op dezelfde server. Ik gebruik wel een andere (private) IP range voor de containers zelf; deze manier kan IP conflicten geven als je DHCP server niet goed geconfigureerd staat + ik vind het onnodig/onwenselijk dat de cloudflared (of in jouw geval unbound) ook publiek (intern) bereikbaar is.Toet3r schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:49:
Zelf heb ik pihole en unbound in een docker container draaien met macvlan.
Hierdoor hebben beide containers hun eigen ip-adres.
...
Ik gebruik deze docker-compse
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 services: pihole: container_name: pihole image: pihole/pihole:latest mac_address: d0:ca:ab:cd:ef:01 hostname: pihole restart: unless-stopped environment: FTLCONF_dns_upstreams: 192.168.1.251 TZ: 'europe/amsterdam' volumes: - '/docker/pihole/pihole:/etc/pihole' networks: piNet: ipv4_address: 192.168.1.250 unbound: container_name: unbound image: klutchell/unbound:latest mac_address: d0:ca:ab:cd:ef:02 restart: unless-stopped volumes: - '/docker/pihole/unbound:/etc/unbound/custom.conf.d' networks: piNet: ipv4_address: 192.168.1.251 networks: piNet: driver: macvlan driver_opts: parent: eth0 ipam: config: - subnet: 192.168.1.0/24 gateway: 192.168.1.1 ip_range: 192.168.1.248/29
[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 03-03-2025 19:14 ]
Mij lijkt het handig om tenminste ook de pihole log te mounten met:
1
| - /opt/docker/pihole/v6/var-log-pihole:/var/log/pihole |
Op die manier heb je iets om terug te zoeken - mocht het toch niet werken zoals bedoeld.
[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 03-03-2025 19:29 ]
Mag als leek vragen wat voordeel is van 4 pi-hole i.p.v 1?Freee!! schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:41:
[...]
Ik heb vier Pi-Holes (twee ":latest", twee die ik handmatig update) verdeeld over twee RPi's met twee Unbounds per RPi.
[...]
Dat probleem heb ik niet, door problemen met een eerder modem heb ik DHCP ook op een RPi, mijn Fritzbox is uitsluitend modem/switch, zelfs de WiFi zit op aparte AC's (met een controller in Docker op een RPi).
Maar voor "klooi-" en "pruts-werk" is docker uitgevonden...Webgnome schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:54:
Redundancy? Als er eentje uitklapt heb je de ander nog ? Heb er zelf twee. Ze klappen er eigenlijk nooit uit, soms is het toch wel handig als ik weer eens aan het klooien ben met eentje
4 ipv 1 weet ik even niet.boomer21 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Mag als leek vragen wat voordeel is van 4 pi-hole i.p.v 1?
Ik heb er zelf 2. Vanwege redundancy. En ze staan aan de 2 kanten van een interne wifi verbinding tussen 2 deco's. Clients hebben de pihole aan hun kant van de wifi verbinding als 1ste en de andere als 2de.
Als een pihole dan offline is door onderhoud of een storing dan werkt mijn dns nog steeds.
Zoals anderen al aangegeven hebben: redundantie.boomer21 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:53:
[...]
Mag als leek vragen wat voordeel is van 4 pi-hole i.p.v 1?
Als er een RPi uit ligt om wat voor reden dan ook (behalve stroomuitval en dan heb ik toch geen internet), draait de ander gewoon door.
Als een automatische update mislukt, draait de andere Pi-Hole, die niet automatisch bijgewerkt wordt, gewoon door.
Er moet wel heel veel aan de hand zijn als ik niet minimaal 1 Pi-Hole heb draaien.
Dit is ook mijn ervaring. Daarom ondanks dat ik er eerder aan zat te denken geen 2e pi opgetuigd.Webgnome schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:54:
Redundancy? Als er eentje uitklapt heb je de ander nog ? Heb er zelf twee. Ze klappen er eigenlijk nooit uit, soms is het toch wel handig als ik weer eens aan het klooien ben met eentje
Daarom draai ik het in DockerZoals anderen al aangegeven hebben: redundantie.
Als er een RPi uit ligt om wat voor reden dan ook (behalve stroomuitval en dan heb ik toch geen internet), draait de ander gewoon door.
Als een automatische update mislukt, draait de andere Pi-Hole, die niet automatisch bijgewerkt wordt, gewoon door.
Er moet wel heel veel aan de hand zijn als ik niet minimaal 1 Pi-Hole heb draaien.
Met docker kan ik heel makkelijk een versie terug als er iets kapot gaat na de update. Kwestie van de tag veranderen in docker compose file.
[ Voor 41% gewijzigd door Toet3r op 04-03-2025 10:25 ]
Een kapotte pihole is geen probleem vanaf dat je het weet, tot dan echter mogelijk wel. En wat doe je als je niet thuis bent ?Toet3r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Dit is ook mijn ervaring. Daarom ondanks dat ik er eerder aan zat te denken geen 2e pi opgetuigd.
[...]
Daarom draai ik het in Docker
Met docker kan ik heel makkelijk een versie terug als er iets kapot gaat na de update. Kwestie van de tag veranderen in docker compose file.
Daarnaast door 2 piholes te hebben kan je in dat geval op naam naar die kapotte pihole, en hoef je het ipadres niet te gebruiken.
Ik draai ze ook in Docker (enige manier om meer dan 1 Pi-Hole op een RPi te draaien). En ja, fixen is gemakkelijk genoeg, maar ik ben niet alleen thuis en internettoegang moet wel door blijven gaan, ook als ik eens een uurtje aan het knutselen ben (of op mijn werk).Toet3r schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Dit is ook mijn ervaring. Daarom ondanks dat ik er eerder aan zat te denken geen 2e pi opgetuigd.
[...]
Daarom draai ik het in Docker
ehm... nee. Redundancy is niet alleen maar eventjes twee instances op dezelfde 'server' draaien. Maak je je server stuk dan heb je alsnog niks. Ik speel wel eens met de installs en dan is het fijn als er ik een andere rpi heb die gewoon blijft doen wat ie moet doen..Airw0lf schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:02:
[...]
Maar voor "klooi-" en "pruts-werk" is docker uitgevonden...
[ Voor 39% gewijzigd door Webgnome op 04-03-2025 11:02 ]
Dan is er geen redundantie op hardware nivo.Freee!! schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:45:
[...]
Ik draai ze ook in Docker (enige manier om meer dan 1 Pi-Hole op een RPi te draaien). ....
Daarom zou je ook een 2e pi willen hebben en zoveel mogelijk in docker draaien en erop keepalived. Op een pi doe ik eigenlijk alleen nog maar systeemupdates en op mijn vps bij transip hetzelfde. Een docker container die je stuk maakt en herstellen is ook weinig moeite.Webgnome schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:00:
[...]
ehm... nee. Redundancy is niet alleen maar eventjes twee instances op dezelfde 'server' draaien. Maak je je server stuk dan heb je alsnog niks. Ik speel wel eens met de installs en dan is het fijn als er ik een andere rpi heb die gewoon blijft doen wat ie moet doen..
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 04-03-2025 11:14 ]
Een scriptje in een cronjob doet wonderen...Webgnome schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:00:
[...]
ehm... nee. Redundancy is niet alleen maar eventjes twee instances op dezelfde 'server' draaien. Maak je je server stuk dan heb je alsnog niks. Ik speel wel eens met de installs en dan is het fijn als er ik een andere rpi heb die gewoon blijft doen wat ie moet doen..
Bijvoorbeeld elke 5 minuten een ss -tulpn | grep 53.
Geen resultaat? Dan de tweede pihole container starten.
En inderdaad - als je op hardware nivo ook iets van redundantie wil is er wat meer werk.
Maar is verder niet heel veel anders - alleen het scriptje in de cronjob zal dan draaien over de as van een nslookup of een ping. Met een status-bestandje van de laatst bekende actieve pihole. Hierdoor weet je hoe de failover eruit zou moeten zien.
Wel lijkt het me handig om geen rsync (o.i.d) te doen tussen beide piholes...
Daarom heb ik dus twee RPi's met ieder twee Pi-Holes (en nog een paar andere RPi's voor andere dingen).
Met dnsbench krijg ik de volgende resultaten:W1ck1e schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:26:
[...]
Ik heb er zelf 2. Vanwege redundancy. En ze staan aan de 2 kanten van een interne wifi verbinding tussen 2 deco's. Clients hebben de pihole aan hun kant van de wifi verbinding als 1ste en de andere als 2de.
Als een pihole dan offline is door onderhoud of een storing dan werkt mijn dns nog steeds.
Aan deze kant van de wifi verbinding:
:strip_exif()/f/image/vClS7O8U8IkvMWoOP7vfACHL.png?f=user_large)
Aan de overkant van de wifi verbinding:
:strip_exif()/f/image/bEx8PIw9eaYVf30yXuvBL7w0.png?f=user_large)
ik heb een 500/40 verbinding van ziggo
Beide piholes zijn
elk geinstalleerd op een rpi2b
op basis van dietpi, zonder docker
met de normale installatie van pihole (dat curl commando)
de tijden zijn volgens mij in secondes, dus effectief in het milliseconde bereik
waarbij de rode waarde de tijd weergeeft indien de informatie uit de cache van de pihole komt en er geen upstream server nodig is.
In de logging van de pihole zelf zijn dit soort getallen:
/f/image/M7WVthrO4zmg3FdxNOOIdYCO.png?f=fotoalbum_large)
dus dnsbench meet ook de tijd van en naar de raspberry. Duh.
Ik vraag mij af of andere gebruikers hier heel andere getallen krijgen. Op andere hardware en met en zonder docker.
[ Voor 13% gewijzigd door W1ck1e op 05-03-2025 09:20 ]
Met een Intel J5005, wel met docker maar met Redis erachter (draait ook nog Nextcloud met een paar TB, BitWarden en wat andere dingen):W1ck1e schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Ik vraag mij af of andere gebruikers hier heel andere getallen krijgen. Op andere hardware en met en zonder docker.
:strip_exif()/f/image/4NLZHuAeRSqs17a2R3EBobqX.png?f=user_large)
- Edit -
Misschien relevanter 4.1 q/s, 3,99m domeinen in de lijst.
[ Voor 6% gewijzigd door GieltjE op 05-03-2025 14:22 ]
Hell / 0
Ha, ik weet je Network ID. Ik ga je hackenGieltjE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Met een Intel J5005, wel met docker maar met Redis erachter (draait ook nog Nextcloud met een paar TB, BitWarden en wat andere dingen):
[Afbeelding]
ik heb nog q/min. Jouw pihole zal wel niet in een huishouden staan.Misschien relevanter 4.1 q/s, 3,99m domeinen in de lijst.
en ik heb "maar" 224 duizend domeinen.
[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 05-03-2025 14:28 ]
Prima, boschebollen als het je daadwerkelijk lukt
Hell / 0
Hi Nero, bedoel je bovenstaand file?andregroeneveld schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:31:
@nero355
Een Arduino
Twee BananaPi`s
Refereer je naar dit stukje in het pihole.toml file?
# Possible values are:
# comma-separated list of <[ip_address:]port>
port = "8080o,443os,[::]:8080o,[::]:443" ### CHANGED, default = "80o,443os,[::]:80o,[::]:443os"
Groetjes André,
Correct @nero355 taggen helpt wellicht, anders krijgt ie geen trigger.andregroeneveld schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:25:
[...]
Hi Nero, bedoel je bovenstaand file?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Nah, ga eens even verder kijken. Core en Web interface worden weer niet meegenomen in de update:Eraser127 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:52:
Na de update:
code:
1
2
3
| Core version is v6.0.4 (Latest: v6.0.5) Web version is v6.0.1 (Latest: v6.0.2) FTL version is v6.0.4 (Latest: v6.0.4) |
Maar ik ben iig niet de enige: https://discourse.pi-hole...re-and-webinterface/77504
@nero355andregroeneveld schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:25:
[...]
Hi Nero, bedoel je bovenstaand file?
Groetjes André,
je instellingen goed zetten en indien nodig corrigeren(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 maart 2025 @ 10:51:
Bij mij gaat de experiabox van groen naar knipperend blauw wanneer Pi hole actief is , 192.168.2.254 is dan ook niet meer benaderbaar , wat kan je daar aan doen?
Maar alle gekheid op een stokje, kun je iets meer info geven hoe heb je het allemaal aan elkaar geknoopt? Want met deze info kan het alles zijn.
168.2.32 (de Pi) die heeft als dns 1.1.1.1 , internet werkt ook gewoon alle devices krijgen automatisch dns van de PiHole echter de box zelf is niet meer benaderbaar
Daar gaat het dus mis, je experiabox gaat dus niet naar buiten maar naar binnen (je eigen pihole) kijken voor het DNS verzoek. Daar wordt hij hysterisch van.(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:11:
Ik laat de dns van de hysteriabox verwijzen naar 192
168.2.32 (de Pi) die heeft als dns 1.1.1.1 , internet werkt ook gewoon alle devices krijgen automatisch dns van de PiHole echter de box zelf is niet meer benaderbaar
Je dient in de DHCP instellingen van je experiabox aan te geven dat de clients die connecteren het IP adres van de Pihole krijgen uitgedeeld in jouw geval de 192.168.2.32.
De DNS servers die je experiabox gebruikt van je provider kun je laten staan, of wijzigen in die van google of openDNS 208.67.222.222 en als backup 208.67.220.220
Ik denk niet dat @sweetdude dat bedoelt.(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:25:
Aha dus dhcp uitzetten op de hysteriabox en via de PiHole laten lopen , gek genoeg werkt het hier al een half jaar gewoon op deze manier , alleen dat lampje.doet wat gek (V10A)
Volgens mij wel het volgende.
dhcp aan op experiabox
uit op pihole (static ipadres)
experiabox geeft middels dhcp het adres van de pihole als dns server door aan de clients.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 09-03-2025 15:38 ]
Inderdaad, ik bedoelde dat de experiabox als DHCP server fungeerde en de pihole als DNS server naar de clients adverteerde.W1ck1e schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:37:
[...]
Ik denk niet dat @sweetdude dat bedoelt.
Volgens mij wel het volgende.
dhcp aan op experiabox
uit op pihole (static ipadres)
experiabox geeft middels dhcp het adres van de pihole als dns server door aan de clients.
Maar er zijn meer wegen naar rome. PiHole heeft een ingebouwde DHCP server. dus dat kan ook.
Ja dat kan, maar als dat nu nog niet zo is dan zijn het meer aanpassingen. En meer mogelijkheden om het fout te doen.sweetdude schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:56:
Inderdaad, ik bedoelde dat de experiabox als DHCP server fungeerde en de pihole als DNS server naar de clients adverteerde.
Maar er zijn meer wegen naar rome. PiHole heeft een ingebouwde DHCP server. dus dat kan ook.
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.
Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.