Ik heb een BUVA 3400 beslag op de voordeur met een kerntrekrozetje erop. Sinds een week werkt dat niet meer lekker , je merkt dat de sleutel (een Dom, denk dat het type niet zo relevant is

) tegen het rozetje aankomt en er echt lastig in gaat.
Waar dit door veroorzaakt wordt weet ik niet zo goed, maar na een keer de sleutels olien en een kloddertje wit vet op het rozetje gleden de sleutels vrij goed langs het rozetje maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing.
Op het oog zou dit gewoon moeten passen (heeft het immers ook 3 jaar gedaan) maar als je gaat kijken waarop de sleutel blokkeert zie je dat de nokjes op de sleutel tegen het rozetje aan komen.
Dit is slecht voor mijn sleutels verwacht ik en je loopt echt enorm te klootviolen om je sleutel in/uit het slot te krijgen. Je ziet dat het slotgat vrij hoog zit tov het gat in het rozet.
Mogelijke fouten die het niet zijn:
1: Boudewijn, gehaktbal je rozetje zit verkeerd om. Nee, ik heb hem net met een schroevendraaier 180 graden gedraaid. Werd het echt niet beter van.
2: Je sleutel is stuk vriend. Nee ook niet, de sleutel werkt in een gelijksluitend slot prima, en de sleutel van mijn vriendin doet het ook niet goed in dit slot.
3: Nee het beslag zit echt nog vast aan de binnenkant. 0 speling op de schroeven.
Nu ga ik morgen even dat beslag demonteren mara ik vraag me af of hier uberhaupt wat aan stuk kan. Dat rozetje lijkt me redeijk gefixed qua positie. Weet iemand wat hier fout gaat?
(ik denk overigens dat het niet nodig is om met die cilinder een kerntrekrozet te hebben maar better safe than sorry, de rest van de straat heeft ze ook

)
[
Voor 3% gewijzigd door
Boudewijn op 12-03-2026 22:49
]