Mijn laatste avonturen met de M&C Condor, hopelijk heeft nog iemand er iets aan, want ik zie in o.a. dit en nog een ander topic dat ik niet de enige ben:
Cilindersloten, welk merk heeft een lange levensduur?
Hier blokkeerde van het ene op het andere moment een binnencilinder van M&C volledig. Dit is van een setje dat al een keer (tussen 3 en 4 jaar na aanschaf) onder garantie compleet vervangen is geweest vanwege doordraaiende cilinders, wie in dit topic terug zoekt kan mijn post daarover vinden. Overigens toen netjes afgehandeld door M&C en de webshop.
Enfin, we zijn nu weer een 3-4 jaar verder, en blokkerende cilinder dus.
Omdat de cilinder met alle sleutels compleet blokkeerde op een vast punt (kon een stukje draaien, maar niet verder), bedacht ik dat er misschien een veer ingedrukt zou kunnen zitten die daardoor een pin blokkeert.
Alleen slotspray bood geen soelaas, maar wat hielp: percussive maintenance!
Ik had de cilinder sowieso al uit de deur gehaald (zo ver draaide hij gelukkig nog wel), en de oplossing bleek deze op de kop even een tik op een houten blok te geven. In combinatie met de slotspray loopt die - voor zo lang het duurt - weer als een zonnetje.
Nu loop ik alweer een paar decennia op deze aarde rond, maar kan mij niet herinneren me ooit eerder bezig te hebben moeten houden met het smeren of deblokkeren van deurcilinders. En al zeker niet binnen enkele jaren, bij toch niet de goedkoopste cilinders. Alle eerdere sloten die ik heb meegemaakt zaten er veelal al decennia in. Die waren dus ongetwijfeld ook minder veilig, maar een slot dat blokkeert als je er uit moet is ook extreem onveilig!
Dus tja. Mijn vertrouwen in de levensduur van deze sloten stijgt hiermee in elk geval niet.