Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:53
Het is natuurlijk wel zo dat je geen nieuwe sleutel kunt bestellen zonder de security card. Dus zelfs als je het nummer hebt is het risico volgens mij niet super groot.

Echter, gevoelsmatig vind ik het fijner als ze niet zichtbaar zijn idd. Hoe zou ik dit nummer op de beste manier weg kunnen schuren/polijsten, en met welke tools, zodat het zo netjes mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een vijltje pakken. Van grof naar fijn werken.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

abaart

lolbroek

Vliegvlug schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:15:
[...]

&

[...]

Denk dat jij pech hebt met de cilinders of ik juist geluk want ik heb een ruime 4 jaar geleden 8 M&C Move cilinders gekocht voor mijn nieuwe huis en bij nog geen enkele cilider een probleem gehad. Doe er verder ook geen onderhoud aan zoals elk jaar slotspray ofzo.

Enige wat ik tot nu toe gehad heb was dat een van de sleutels van de kinderen het een paar maanden geleden slecht deed en uiteindelijk alleen nog maar als je deze met een bepaalde kant naar boven gebruikte.
Dat kreeg ik pas later te horen en toen ik eens naar die sleutel ging kijken begreep ik ook waarom, de putjes zaten vol met zut. :X Maar na schoonmaken van die sleutel deed die het ook weer goed en tot op heden nog steeds. :)
Interessant, dank voor het delen van jouw ervaring, die een stuk beter is.
Op onze gevels staan vrij veel wind, misschien dat dit invloed zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmpie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-08 15:46
GillBates schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 23:04:
[...]

Sommige merken zoals EVVA en ABUS markeren dit standaard op de cilinders. Met een slagletter kun je dit zelf onleesbaar maken.

Was de set bij Sullus in jouw geval echt een stuk goedkoper? Als ik de EVVA ICS bij verschillende Nederlandse aanbieders vergelijk, valt het verschil namelijk mee.
Het grote verschil in de prijs zit niet in het slot, maar in de extra sleutels! In nederland betaalde ik voor 6 sleutels meer dan 120 euro, bij sullus betaalde ik 40 euro. Daarnaast was het slot zelf ook ongeveer 40 euro goedkoper. (dom twinstar, winkhaus x tra)
zunrob schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:52:
[...]

Gebruik gemaakt van deze tip voor een paar Evva ICS cilinders, bedankt! Wat me echter opvalt is dat aan het einde van de cilinder, aan elke kant, het slotnummer erin is gefreesd. Ik heb glazen deuren waar deze cilinders in komen, en ondanks dat ik de kortste variant (27mm aan beide zijden) heb gekozen steken de cilinders toch uit waardoor dit nummer zichtbaar is. Om eerlijk te zijn voelt dit niet heel relaxed en het ziet niet mooi uit. Nu kun je zonder de security card volgens mij niet zomaar sleutels laten maken, maar toch.

Overigens heb ik ook een 31-31 cilinder besteld, ook daar is het in gefreesd. Is dit standaard bij Evva ICS cilinders? Alle cilinders die ik tot nu toe tegen ben gekomen hebben dit niet namelijk...
Erg vervelend! Ik zie die markering ook bij mijn slot staan, maar dat zit wel op 3mm van de buitenzijde. Helaas ligt dit uiteindelijk meer aan de buitendeur dan aan het slot zelf :( 20-20 is echt een extreem smalle maat voor een buitendeur. Inderdaad zoals je zelf al zei kunnen deze sleutels niet zonder certificaat gemaakt worden. Misschien kan je een sleutelplaatje monteren als je er een kan vinden die goed past? https://www.meubelbeslago...telplaat-zwart-rond-50-mm

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:53
realmpie schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:43:
[...]

Het grote verschil in de prijs zit niet in het slot, maar in de extra sleutels! In nederland betaalde ik voor 6 sleutels meer dan 120 euro, bij sullus betaalde ik 40 euro. Daarnaast was het slot zelf ook ongeveer 40 euro goedkoper. (dom twinstar, winkhaus x tra)

[...]

Erg vervelend! Ik zie die markering ook bij mijn slot staan, maar dat zit wel op 3mm van de buitenzijde. Helaas ligt dit uiteindelijk meer aan de buitendeur dan aan het slot zelf :( 20-20 is echt een extreem smalle maat voor een buitendeur. Inderdaad zoals je zelf al zei kunnen deze sleutels niet zonder certificaat gemaakt worden. Misschien kan je een sleutelplaatje monteren als je er een kan vinden die goed past? https://www.meubelbeslago...telplaat-zwart-rond-50-mm

-
Dat is een goed idee! Hoe zet ik zo een plaatje vast?

Ik wist niet dat de sleutels zo duur waren, heb er nu 12 (standaard 3 met elke cilinder). Heb wel een beetje spijt van dat ik er niet een paar bij heb gedaan voor die relatief lage prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13

Vliegvlug

Flight Simple

zunrob schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Ik wist niet dat de sleutels zo duur waren, heb er nu 12 (standaard 3 met elke cilinder). Heb wel een beetje spijt van dat ik er niet een paar bij heb gedaan voor die relatief lage prijs.
Zijn gelijksluitende cilinders ga ik vanuit, waar ga je al die sleutels voor gebruiken dan?

Bij mijn 8 cilinders zaten 9 sleutels en ben er 1 kwijtgeraakt in ruim 4 jaar tijd en nog steeds 2 als reserve achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
Ik ga mijn cilinders (4 stuks, voordeur 2x, schuur en achterdeur) vervangen omdat we recent verhuisd zijn naar een nieuwe woning.

Er zit nu Iseo SKG** 30/30 in alle deuren.

Ik zit te kijken naar een redelijke beveiliging, echter mijn nieuwe huis is uit de jaren 80 dus bijv. het keukenraam is ook al matig beschermd (twee van die haken zonder slot).

Plan is:
- 4x betaalbare SKG*** cilinder, met bij de voordeur de optie tot sleutel in slot laten zitten (Dat hebben de Iseos niet en is super irritant).
- Voordeur heeft zijraampje (met matte folie) en groot voorraam (met matte folie) je kan dus niet binnen kijken maar wel een raam intikken. Achterdeur heeft ook een groot raam. Daarom denk ik geen draaiknop? Of wellicht alleen op het bovenslot van de voordeur een draaiknop voor de nacht. Wat zou veiliger zijn, een sleutel laten zitten in het normale voordeurslot en die snachts op slot doen, of de bovendraaiknop gebruiken en geen sleutel erin laten? We zetten ook altijd de bovenhaak erop.
- keukenraam extra slot (liefst opbouw) opties?

Qua opties zie ik redelijk betaalbare bijvoorbeeld:

Nemef NF3, 4x voor ca. 200-250
MC Condor niet te krijgen in 30/30 kleinste maat 32/32 zou moeten passen ca 300,-

Iemand nog andere tips welke een beetje 'no nonsense' zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
FitTiv schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:41:
Ik ga mijn cilinders (4 stuks, voordeur 2x, schuur en achterdeur) vervangen omdat we recent verhuisd zijn naar een nieuwe woning.

Er zit nu Iseo SKG** 30/30 in alle deuren.

Ik zit te kijken naar een redelijke beveiliging, echter mijn nieuwe huis is uit de jaren 80 dus bijv. het keukenraam is ook al matig beschermd (twee van die haken zonder slot).

Plan is:
- 4x betaalbare SKG*** cilinder, met bij de voordeur de optie tot sleutel in slot laten zitten (Dat hebben de Iseos niet en is super irritant).
- Voordeur heeft zijraampje (met matte folie) en groot voorraam (met matte folie) je kan dus niet binnen kijken maar wel een raam intikken. Achterdeur heeft ook een groot raam. Daarom denk ik geen draaiknop? Of wellicht alleen op het bovenslot van de voordeur een draaiknop voor de nacht. Wat zou veiliger zijn, een sleutel laten zitten in het normale voordeurslot en die snachts op slot doen, of de bovendraaiknop gebruiken en geen sleutel erin laten? We zetten ook altijd de bovenhaak erop.
- keukenraam extra slot (liefst opbouw) opties?

Qua opties zie ik redelijk betaalbare bijvoorbeeld:

Nemef NF3, 4x voor ca. 200-250
MC Condor niet te krijgen in 30/30 kleinste maat 32/32 zou moeten passen ca 300,-

Iemand nog andere tips welke een beetje 'no nonsense' zijn?
Het is uiteindelijk de NF3+ geworden, 4 sloten voor 180 euro bij gamma. Tot zover erg tevreden tov ons oude Iseo slotenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-10 09:47
Ik heb een oude achterdeur uit jaren 90 met een groot raam. Helaas is de lijst echt heel dicht het beslag dat er nu op zit dat ik graag wil vervangen en gelijk ook een beter cylinder te kopen. Het gaat om een PC55 en een schild van 4 cm.
Ik probeer nu dus veiligheidsbeslag te kunnen kopen die daaraan voldoet maar ik vind alleen maar beslag van 5cm breed.
De AXA slim valt helaas af daarvan hoorde ik dat die niet goed past op de M&C condor.
De Hoppe London weet ik niet van of de Condor past.
Nu hoef ik niet perse de Condor maar wil wel een cylinder die goed past met de Nuki 5.0 (toekomst) en keersleutel heeft. Ik lees dat de Nuki bijv moeite heeft met de nemef NF4.
Een andere reden voor m&c is dat ik ook mijn oude Hörmann sectionaal deur cylinder wil vervangen. Daar kan niet zomaar kerntrekbeveiliging beslag op. De m&c cylinders hebben die technisch niet nodig.

Met andere woorden, iemand veiligheidsbeslag gezien van binnenzijde max 40mm breed dat een beetje mooi past met de Condor en zijn abnormale lengte?

[ Voor 13% gewijzigd door shadylog op 04-10-2025 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@shadylog Is de M&C Condor zo’n afwijkende cilinder dan dat deze moeite heeft met AXA deurbeslag?
Ik lees dat je niet per se de Condor hoeft, dan zou ik voor de M&C Move gaan.

Heb hier namelijk ook een deur met groot raam erin waarop ik het AXA Veiligheidsbeslag Premium smal D-duwer+Arrow PC55 anti-kerntrek gebruik met een M&C Move cilinder welke ook een keersleutel heeft en dit gaat al jaren zonder problemen.
AXA Veiligheidsbeslag Premium smal D-duwer+Arrow PC55 anti-kerntrek (6762-20-11/55)

Qua maten is dit smalschild deurbeslag ook ruim smal genoeg voor jouw situatie:
AXA Veiligheidsbeslag Premium smal D-duwer+Arrow PC55 anti-kerntrek (6762-20-11/55)

Of een M&C Move cilinder goed met een Nuki 5.0 overweg kan heb echter geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
Heel erg bedankt! Als de Move werkt dan gaat de Minos ook werken, die heeft dezelfde sleutel dikte. De condor is een vrij dikke sleutel

De cylinders zijn allemaal hetzelfde voor de Minos, Condor, Color+ en Move. De Condor heeft een dikkere sleutel. (3mm vs 2.5mm) De Move heeft trouwens daarop nog een 2 mm langere sleutel als verschil met de rest.
Als ik kijk op de plaatjes bij doorax lijkt het alsof de minos hetzelfde als de Color+ wat smaller sleutel profiel heeft dan de Condor.

Er was eerder discussie dat Axa veiligheidsbeslag met de condor niet zou passen: vanaalten in "Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden" . Dat zie je ook op de website veiligheids-sloten.nl voor de curve: https://www.veiligheids-s...-kruk-kerntrekbeveiliging

Datasheets in volgorde van prijs: (hoog naar laag)
Move: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf
Condor: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf
Minos: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf

Ik ga denk ik voor de Minos, die lijkt dan het meest op de Move.. Op doorax.nl: 8 cylinders is de Condor 850 en de Minos 750 en de Move is 1100 euro!

Kijkend naar dit vergelijkingsplaatje van mc-sloten.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gddMqFMef6EoXKTu4xbrwKKKH2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLaEVsVba9cvMwamapNg12xT.png?f=fotoalbum_large

De minos is sinds 2022 ongeveer dacht ik de "nieuwste" cylinder. Geen sluitplan echter en ook geen verhoogd profiel. Maar dat heb ik ook allemaal niet echt nodig :)

De minos lijkt ook Nuki compatible te zijn als ik kijk naar de datasheet.

Uiteindelijk ga ik er voor de https://axahomesecurity.c...ntrek/#technical_drawings
Edge Plus Smal kruk. het gaat bii mij om balkondeur en twee achterdeuren die ik met kruk wil bedienen.

@Vliegvlug is jouw deur ook 38mm en heb je daarvoor dus ook de 32/32 Move gekocht? Ik vraag het want als je een dikkere deur hebt dan heb je misschien een 32/37 genomen om het cylinder te laten "verzinken" in de deur, immers mag je 3 mm uitsteken met je cylinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

shadylog schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:02:
Heel erg bedankt! Als de Move werkt dan gaat de Minos ook werken, die heeft dezelfde sleutel dikte. De condor is een vrij dikke sleutel

De cylinders zijn allemaal hetzelfde voor de Minos, Condor, Color+ en Move. De Condor heeft een dikkere sleutel. (3mm vs 2.5mm) De Move heeft trouwens daarop nog een 2 mm langere sleutel als verschil met de rest.
Als ik kijk op de plaatjes bij doorax lijkt het alsof de minos hetzelfde als de Color+ wat smaller sleutel profiel heeft dan de Condor.

Er was eerder discussie dat Axa veiligheidsbeslag met de condor niet zou passen: vanaalten in "Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden" . Dat zie je ook op de website veiligheids-sloten.nl voor de curve: https://www.veiligheids-s...-kruk-kerntrekbeveiliging
Aha, de dikte van de sleutel gaat het dus om, dan past hij niet goed door de sleuf van het kerntrekbeslag van AXA blijkbaar.
Datasheets in volgorde van prijs: (hoog naar laag)
Move: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf
Condor: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf
Minos: https://m-c.eu/wp-content...eet-ENG-2024-v01-copy.pdf

Ik ga denk ik voor de Minos, die lijkt dan het meest op de Move.. Op doorax.nl: 8 cylinders is de Condor 850 en de Minos 750 en de Move is 1100 euro!
Dan is het wel weer een stuk duurder geworden in de afgelopen 4 jaar, ik was destijds €945 kwijt voor 8 M&C Move cilinders met 9 sleutels er bij.

Was voor mijn nieuwe huis en dan vallen dergelijke bedragen op dat moment op de een of andere manier mee en ging gewoon voor de beste, terwijl als je het later koopt het meer opvalt dat het duur is. ;)
Maar als je de features niet nodig hebt dan is het wel fijn om flink te kunnen besparen
Kijkend naar dit vergelijkingsplaatje van mc-sloten.nl:

[Afbeelding]

De minos is sinds 2022 ongeveer dacht ik de "nieuwste" cylinder. Geen sluitplan echter en ook geen verhoogd profiel. Maar dat heb ik ook allemaal niet echt nodig :)
Met dat “verhoogd profiel” bedoelen ze blijkbaar de sleuteldikte en dat lijkt me dus eerder een nadeel aangezien het je beperkt in het kopen van bepaald kerntrekbeslag. ;)
Is volgens M&C een veiliheidsfeature maar al hun sleutels hebben al een certificaat tegen ongeoorloofd kopiëren.
Bij de Condor is een stapje extra blijkbaar de dikte en bij de Move het beweegbare deel in de sleutel zelf.
De minos lijkt ook Nuki compatible te zijn als ik kijk naar de datasheet.

Uiteindelijk ga ik er voor de https://axahomesecurity.c...ntrek/#technical_drawings
Edge Plus Smal kruk. het gaat bii mij om balkondeur en twee achterdeuren die ik met kruk wil bedienen.

@Vliegvlug is jouw deur ook 38mm en heb je daarvoor dus ook de 32/32 Move gekocht? Ik vraag het want als je een dikkere deur hebt dan heb je misschien een 32/37 genomen om het cylinder te laten "verzinken" in de deur, immers mag je 3 mm uitsteken met je cylinder.
Net even voor je opgemeten en de deur is 39mm dik maar dat kan ook komen door de verflagen van de afgelopen 35 jaar ;)
Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke cilinder ik er nu in heb zitten, ik heb wel een 32/37 in de aankoopnota vermeld staan en meerdere 32/32 cilinders.
Zag wel dat de cilinder aan de binnenkant ruim 4mm voorbij het beslag uitsteekt dus mogelijk dat je daar wat aan hebt bij het bepalen van je maat.
Weet wel dat het kerntrekdeel van het AXA beslag een stukje uit kan schuiven zodat je niet precies uit hoeft te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
Vliegvlug schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 17:44:
[...]

Aha, de dikte van de sleutel gaat het dus om, dan past hij niet goed door de sleuf van het kerntrekbeslag van AXA blijkbaar.

[...]

Dan is het wel weer een stuk duurder geworden in de afgelopen 4 jaar, ik was destijds €945 kwijt voor 8 M&C Move cilinders met 9 sleutels er bij.

Was voor mijn nieuwe huis en dan vallen dergelijke bedragen op dat moment op de een of andere manier mee en ging gewoon voor de beste, terwijl als je het later koopt het meer opvalt dat het duur is. ;)
Maar als je de features niet nodig hebt dan is het wel fijn om flink te kunnen besparen

[...]

Met dat “verhoogd profiel” bedoelen ze blijkbaar de sleuteldikte en dat lijkt me dus eerder een nadeel aangezien het je beperkt in het kopen van bepaald kerntrekbeslag. ;)
Is volgens M&C een veiliheidsfeature maar al hun sleutels hebben al een certificaat tegen ongeoorloofd kopiëren.
Bij de Condor is een stapje extra blijkbaar de dikte en bij de Move het beweegbare deel in de sleutel zelf.

[...]

Net even voor je opgemeten en de deur is 39mm dik maar dat kan ook komen door de verflagen van de afgelopen 35 jaar ;)
Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke cilinder ik er nu in heb zitten, ik heb wel een 32/37 in de aankoopnota vermeld staan en meerdere 32/32 cilinders.
Zag wel dat de cilinder aan de binnenkant ruim 4mm voorbij het beslag uitsteekt dus mogelijk dat je daar wat aan hebt bij het bepalen van je maat.
Weet wel dat het kerntrekdeel van het AXA beslag een stukje uit kan schuiven zodat je niet precies uit hoeft te komen.
De axa handleding zegt:

>De euro-profielcilinder mag voor montage van het veiligheidsschild aan de buitenzijde tussen de 9 mm en 15 mm uitsteken

Voor een 30/30 is de deur 4 cm (bij mij) dus bij de M&C vanwege de cilinder steekt deze 12mm uit. Ruim in de marge!
Aan de binnenkant dat het een beetje uitsteekt is geen probleem. De meeste deuren gaan bij mij een knop krijgen (ik heb rolluiken voor de achterdeuren).

Heel erg bedankt voor je informatie en het meten!! Ik hoop ook dat anderen hier wat aan hebben _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste