Nee dat waren 2 losse vragen. Op mijn voordeur zitten alleen 2, ummm, hendels waarmee je de deur "op de knip" kunt doen (ik ken de technische term niet). Mijn achterdeuren hebben allemaal een krukbediende mps.hansie_k schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:46:
@HarmoniousVibe een knopcilinder wordt altijd afgeraden als je die wil toepassen in een deur met bijvoorbeeld glas, of een ruitje er naast, brievenbus, …
Je verzekering kan ook lastig gaan doen, als iemand met een handige tool via de brievenbus ofzo de knop weet te draaien en de deur open krijgt.
Begrijp ik nou dat er op jou voordeur een krukbediende mps zit?
Ook bijzonder.
Mijn brievenbus heeft wel een hengelbeveiliging, maar er zitten ook 2 ruiten in die volgens mij gewoon enkel (figuur)glas zijn, dus dat is inderdaad een zwak punt, alhoewel ik de deur wel bijna altijd op de knip heb. Maar goed, die krijg je er ook wel af als je toch al dat ruitje hebt ingeslaan. Ik heb wel geïnformeerd naar gelaagd figuurglas, maar dat schijnt niet te kunnen. En zo'n stickers vind ik maar niks. Past niet bij mijn voordeur.
Ik denk dat ik mijn knopcilinder voorlopig inderdaad maar even in een andere deur hang, en de gewone cilinder van die deur in de voordeur, dan is het probleem ook "opgelost". Alhoewel je de knop van de buitenkant letterlijk niet kunt zien zitten, ook al zou je door het glas heen kunnen kijken. Er zit namelijk een decoratief opstekende rand rond de beglazing in de deur dus dan zou je om het hoekje moeten kunnen kijken.
Mijn overweging om in de voordeur toch een knop te plaatsen, was vooral dat ik voorheen mijn voordeur 's nachts eigenlijk zelden op slot deed, omdat ik niet wist, en nog steeds niet weet waar ik dan het beste mijn sleutels kan laten. Als er brand uitbreekt en ik kan slaapdronken of in paniek de sleutels niet vinden om de deur te openen, dan is dat toch knap lullig.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW