Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:35
hansie_k schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:46:
@HarmoniousVibe een knopcilinder wordt altijd afgeraden als je die wil toepassen in een deur met bijvoorbeeld glas, of een ruitje er naast, brievenbus, …
Je verzekering kan ook lastig gaan doen, als iemand met een handige tool via de brievenbus ofzo de knop weet te draaien en de deur open krijgt.
Begrijp ik nou dat er op jou voordeur een krukbediende mps zit?
Ook bijzonder.
Nee dat waren 2 losse vragen. Op mijn voordeur zitten alleen 2, ummm, hendels waarmee je de deur "op de knip" kunt doen (ik ken de technische term niet). Mijn achterdeuren hebben allemaal een krukbediende mps.

Mijn brievenbus heeft wel een hengelbeveiliging, maar er zitten ook 2 ruiten in die volgens mij gewoon enkel (figuur)glas zijn, dus dat is inderdaad een zwak punt, alhoewel ik de deur wel bijna altijd op de knip heb. Maar goed, die krijg je er ook wel af als je toch al dat ruitje hebt ingeslaan. Ik heb wel geïnformeerd naar gelaagd figuurglas, maar dat schijnt niet te kunnen. En zo'n stickers vind ik maar niks. Past niet bij mijn voordeur.

Ik denk dat ik mijn knopcilinder voorlopig inderdaad maar even in een andere deur hang, en de gewone cilinder van die deur in de voordeur, dan is het probleem ook "opgelost". Alhoewel je de knop van de buitenkant letterlijk niet kunt zien zitten, ook al zou je door het glas heen kunnen kijken. Er zit namelijk een decoratief opstekende rand rond de beglazing in de deur dus dan zou je om het hoekje moeten kunnen kijken.

Mijn overweging om in de voordeur toch een knop te plaatsen, was vooral dat ik voorheen mijn voordeur 's nachts eigenlijk zelden op slot deed, omdat ik niet wist, en nog steeds niet weet waar ik dan het beste mijn sleutels kan laten. Als er brand uitbreekt en ik kan slaapdronken of in paniek de sleutels niet vinden om de deur te openen, dan is dat toch knap lullig.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
Wij zouden ook graag onze sloten vervangen, van de voordeur en de achterdeur. Ik heb een offerte ontvangen van een slotenmaker, maar vind die wel heel duur:

- 2x CILINDER 40/50 EVVA 3KS - 3KSplus - 4KS (gelijksluitend, met 4 sleutels) : 407 euro
- Veiligheidsbeslag voor de voordeur: 71 euro
- Werkuren: 76 euro
Totaal: 612 euro

Ik zou het allemaal zelf doen maar ik heb 2 problemen:
- De voordeur is een PVC deur, waar nog geen veiligheidsbeslag op zit. Dus je moet gaan boren, en dat zie ik niet zitten. Veiligheidsbeslag wil ik wel.
- De sleutel van de achterdeur zijn we kwijt, dus dat slot moet eruit geboord worden. Om daar zelf aan te beginnen zie ik niet zitten want het is een dure schuifpui.

Heb een goedkopere offerte ontvangen met Sigma Compact cilinders (van 460 euro), maar dat zijn cilinders met maar 2 SKG sterren...

Wat zijn mijn opties? Zou ik anders gewoon het kerntrekbeslag laten plaatsen en de cilinder in de schuifpui laten uitboren, en dan zelf online cilinders bestellen en ze erin steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 11:05
Ik heb het vermoeden dat er bij ons een poging tot inbraak is gedaan, zie foto. Enig idee wat ze hebben gedaan / geprobeerd? Ze zijn niet binnen geweest gelukkig (zitten nog drie andere sloten op :D ) Dit is een SKG2 zo te zien, zou een SKG3 dit in de toekomst kunnen verhelpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHn_kvzoIbdBlC2px6NYtLPD9fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N70DDQ9Ne8tHpI9u6ZHW4yVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Waarom vermoed je dat? Ik zie op de foto niet zo 123 iets wat opvalt qua beschadigingen o.i.d. :?

Wat wel opvalt is dat je geen anti-kerntrekbeslag hebt. Kerntrekken is een methode die ze tegenwoordig veel gebruiken. Zie ook het filmpje wat ik daar eerder al eens over postte: ThinkPad in "Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden"

En je cilinder steekt voorbij je deurbeslag, dat is ook een risico (ze kunnen er dan een grote tang/bahco op zetten en de cilinder proberen af te breken. Zal met die M&C niet zo snel lukken, maar toch).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
ThinkPad schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:37:
Waarom vermoed je dat? Ik zie op de foto niet zo 123 iets wat opvalt qua beschadigingen o.i.d. :?

Wat wel opvalt is dat je geen anti-kerntrekbeslag hebt. Kerntrekken is een methode die ze tegenwoordig veel gebruiken. Zie ook het filmpje wat ik daar eerder al eens over postte: ThinkPad in "Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden"

En je cilinder steekt voorbij je deurbeslag, dat is ook een risico (ze kunnen er dan een grote tang/bahco op zetten en de cilinder proberen af te breken. Zal met die M&C niet zo snel lukken, maar toch).
Een SKG-3 cilinder op zichzelf zou al voldoende moeten zijn op de manier van kerntrekken die je dat filmpje laat zien te kunnen verslaan. Ze kunnen dan wel zo'n schroef in de cilinder draaien, maar vervolgens breekt de schroef ipv de kern of de hele cilinder als je begint te trekken.

De Bulgaarse methode zou inderdaad wellicht wel kunnen lukken, ware het niet dat de alle M&C-cilinders (althans, die nu te koop zijn) een hardstalen brug hebben.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
ThinkPad schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:37:
er lijkt met het horizontale sleutelgat zelf gerotzooid te zijn. die grove uitsteeksels naar boven en onder zaten er nog niet, alsof ze er in hebben lopen wroeten met een schroevendraaier o.i.d.

dank voor het filmpje, hij lijkt te suggereren dat ik het slot zelf niet hoef te vervangen, maar alleen een kerntrekbeveiliging/veiligheidsbeslag eroverheen hoef te doen?

ik zie overigens dat dat bijna net zo duur is als een nieuw SKG3 slot (rond de 60,-), dan is dat laatste misschien de verstandigste keuze?

[ Voor 12% gewijzigd door habermas op 19-04-2022 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:29:
[...]

er lijkt met het horizontale sleutelgat zelf gerotzooid te zijn. die grove uitsteeksels naar boven en onder zaten er nog niet, alsof ze er in hebben lopen wroeten met een schroevendraaier o.i.d.

dank voor het filmpje, hij lijkt te suggereren dat ik het slot zelf niet hoef te vervangen, maar alleen een kerntrekbeveiliging/veiligheidsbeslag eroverheen hoef te doen?

ik zie overigens dat dat bijna net zo duur is als een nieuw SKG3 slot (rond de 60,-), dan is dat laatste misschien de verstandigste keuze?
Welke M&C is het? Ik heb de Minos en die heeft inderdaad niet van de uitsteeksels aan de buitenkant, maar de populaire Condor heeft die wel.

edit: wel lijkt er een stukje afgebroken te zijn. Dat dubbele bergje aan de onderkant zou precies hetzelfde terug moeten komen op dezelfde positie als je de cilinder 180 graden zou draaien (want keersleutel), maar daar lijkt iets te missen.

maar ik betwijfel of die uitsteeksels ineens zijn verschenen

Afbeeldingslocatie: https://www.slotendiscounter.nl/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/m/_/m_c-condor-halve-veiligheidscilinder-skg3.jpg

Zie hier de Condor. Gewoon met uitsteeksels (maar wel symmetrisch dus). Vergelijk het ook eens met de andere helft van de cilinder aan de binnenkant.

[ Voor 27% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-04-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
het is de Condor inderdaad, maar dan de SKG2 toch SKG3 versie. inderdaad, die uitsteeksels op jouw plaatje is meer zoals het was volgens mij. aan de binnenkant zit een draaiknop, dus daar kan ik em niet mee vergelijken. ik zal nog een foto uploaden, maar als ik het vergelijk met jouw plaatje lijkt er inderdaad mee gesjoemeld te zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYt_VT90lrpQ_WUmrfZAzhrqih4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwo2Rc9Axv4KH0CPLYljcCm3.jpg?f=fotoalbum_large

edit: zie nu dat de cilinder zelf toch SKG3 is. dan vaag ik me af hoeveel nut het heeft om em voor eenzelfde type cilinder te vervangen. beter dan M&C SKG3 krijg je het niet volgens mij?

[ Voor 50% gewijzigd door habermas op 19-04-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:48:
het is de Condor inderdaad, maar dan de SKG2 toch SKG3 versie. inderdaad, die uitsteeksels is meer zoals het was volgens mij. aan de binnenkant zit een draaiknop, dus daar kan ik em niet mee vergelijken. ik zal nog een foto uploaden, maar als ik het vergelijk met jouw plaatje lijkt er inderdaad mee gesjoemeld te zijn...

[Afbeelding]
Ja het is een beetje moeilijk te zijn omdat de foto een beetje van boven is genomen, maar het lijkt erop dat de "bergtop" van die berg boven in het midden gedeeltelijk is verdwenen.

Overigens hebben die bergjes niet per se een nut voor wat betreft de veiligheid voor zover ik weet. Het is voornamelijk om ervoor te zorgen dat je de sleutel er niet schuin in kunt steken, maar je hebt nog steeds andere kartels daarvoor. Dus je kunt de cilinder wellicht gewoon blijven gebruiken. Maar ik zou even je opstalverzekering ofzo benaderen. Wellicht dat je op hun kosten gewoon een nieuwe cilinder kunt laten komen.

En zoals je zelf al had ontdekt is de Condor al SKG-3 (bovendien met hardstalen brug) dus daar valt niet veel aan te verbeteren.

SKG-3 veiligheidsbeslag heeft zo'n schild voor de cilinder. Als je moet kiezen tussen een SKG-3 cilinderslot of SKG-3 beslag, dan is het technisch beter om voor de cilinder te gaan (dus wat je nu al hebt), omdat het beslag kwetsbaar blijft voor uitboren. En dan kun je het schild er zo uitpakken en de cilinder trekken of breken:

YouTube: 😎Hafid expert slotenmaker 0627461393 | slot uitboren | Cilinder trek...

Aan de andere kant is het wel weer zo dat zo'n schild natuurlijk niet te missen is, waardoor gelegenheidsinbrekers het vaak niet eens zullen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
dank voor het meedenken! enige vervelende is dat we het sterke vermoeden hebben dat het slot wel was opengedraaid, dus dat ze op de een of andere manier wel succesvol waren. dat geeft een beetje een onveilig idee, maar goed.

goed punt van de opstalverzekering, dat ga ik navragen. alhoewel ik vrees dat er dan ook weer een politierapport o.i.d. moet komen, sta ik ook niet echt op te wachten :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
@habermas

Ik zou er inderdaad een kerntrek beslag opzetten.
(Op alle buitendeuren, niet enkel de voordeur.)
Zo is de cilinder optimaal beschermd, ook tegen uitboren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIRpRJR-BcTg1e5rOJXt2uYCd_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5HfbFbG6gnI2OShNINS1jl0h.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 19-04-2022 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:29:
dank voor het meedenken! enige vervelende is dat we het sterke vermoeden hebben dat het slot wel was opengedraaid, dus dat ze op de een of andere manier wel succesvol waren. dat geeft een beetje een onveilig idee, maar goed.

goed punt van de opstalverzekering, dat ga ik navragen. alhoewel ik vrees dat er dan ook weer een politierapport o.i.d. moet komen, sta ik ook niet echt op te wachten :D
Waarom denk je dat? Dat zou niet zomaar moeten kunnen. Stel je voor dat je dat met een schroevendraaier zo kunt doen. Zat de deur "op de knip"?

Qua verzekering zou ik het ook niet opvoeren als inbraak(gevolg)schade, maar als vandalisme ofzo. Je claimt immers geen gestolen goederen bij de inboedelverzekering, maar schade aan je opstal bij je opstalverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:52
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 3punts sluiting voor onze voordeur. Nu heeft deze alleen een afwijkende maat, namelijk 2 afgeschuinde hoeken aan de bovenkant. Hierdoor is the lange zijde maar 170cm en dat is ook gelijk de kortste maat die ik kan vinden voor een 3punts sluiting. Eigenlijk zoek ik dus een ~150cm hoge 3punts sluiting. Ik heb al een slotenmaker langs gehad maar die was niet echt in staat om mee te denken... Iemand hier nog een suggestie?

(alternatief is een los slot bijplaatsen maar dat is weer een stuk onhandiger)

tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:38
Sander0105 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:30:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 3punts sluiting voor onze voordeur. Nu heeft deze alleen een afwijkende maat, namelijk 2 afgeschuinde hoeken aan de bovenkant. Hierdoor is the lange zijde maar 170cm en dat is ook gelijk de kortste maat die ik kan vinden voor een 3punts sluiting. Eigenlijk zoek ik dus een ~150cm hoge 3punts sluiting. Ik heb al een slotenmaker langs gehad maar die was niet echt in staat om mee te denken... Iemand hier nog een suggestie?

Volgens mij is dit een van de weinige keuzes die je hebt.
lengte (voorplaat) (mm): 1250-3200

Voorplaat 24mm breed PC72
https://www.hmb.nu/nl/4/5...inderbediend-3-delig.aspx

Voorplaat 20mm breed PC72

Voorplaat 20mm breed PC92

Je moet wel los zelf de extra sluitkommen mee bestellen, die zitten er niet bij.

[ Voor 37% gewijzigd door FRANQ op 19-04-2022 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:02:
Waarom denk je dat? Dat zou niet zomaar moeten kunnen. Stel je voor dat je dat met een schroevendraaier zo kunt doen. Zat de deur "op de knip"?
het voelde anders dan normaal toen ik em die ochtend van het slot haalde, maar schonk er verder geen aandacht aan. vier van die sloten van het slot halen doe je meer op de automatische piloot. pas toen ik die wat vernaggelde voorkant zag herinnerde ik het me.

en er zaten verder nog twee knipsloten en een ander slot op (Amsterdam he :) ), dus dat lijkt me de reden dat ze dan toch niet binnengekomen zijn. maar zou inderdaad vreemd zijn als ze het M&C cilinderslot toch open hadden gekregen. als ik het goed begrijp is dat dus bijna niet mogelijk
Qua verzekering zou ik het ook niet opvoeren als inbraak(gevolg)schade, maar als vandalisme ofzo. Je claimt immers geen gestolen goederen bij de inboedelverzekering, maar schade aan je opstal bij je opstalverzekering.
goeie tips! thanks, ik ga het aan m'n VVE voorleggen, die regelt de opstal volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
FRANQ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:50:
[...]

Volgens mij is dit een van de weinige keuzes die je hebt.
lengte (voorplaat) (mm): 1250-3200

Voorplaat 24mm breed PC72

Voorplaat 20mm breed PC72

Voorplaat 20mm breed PC92

Je moet wel los zelf de extra sluitkommen mee bestellen, die zitten er niet bij.
Super! dat lijkt inderdaad op iets wat zou kunnen werken. Ik ga eens een slotenmaker zoeken die deze voert :)

tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:10:
[...]

het voelde anders dan normaal toen ik em die ochtend van het slot haalde, maar schonk er verder geen aandacht aan. vier van die sloten van het slot halen doe je meer op de automatische piloot. pas toen ik die wat vernaggelde voorkant zag herinnerde ik het me.

en er zaten verder nog twee knipsloten en een ander slot op (Amsterdam he :) ), dus dat lijkt me de reden dat ze dan toch niet binnengekomen zijn. maar zou inderdaad vreemd zijn als ze het M&C cilinderslot toch open hadden gekregen. als ik het goed begrijp is dat dus bijna niet mogelijk

[...]

goeie tips! thanks, ik ga het aan m'n VVE voorleggen, die regelt de opstal volgens mij
Een beschadiging wil niet zeggen dat het ook is gelukt, maar kan er wel voor zorgen dat jij je sleutel er wat schuin in kunt steken.

Ik zou in jouw geval aanraden om er dan zowel een SKG-3 cilinder (voor de echte veiligheid) als een SKG-3 beslag (ook voor extra veiligheid, maar ook voor de "afschrikwekkende" werking en voor je eigen gemoedsrust) in (laten) zetten. Want ook al lukt het ze niet om in te breken, zo'n semi-kapotte cilinder is ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:16:
...
Een SKG-3 cilinder op zichzelf zou al voldoende moeten zijn op de manier van kerntrekken die je dat filmpje laat zien te kunnen verslaan. Ze kunnen dan wel zo'n schroef in de cilinder draaien, maar vervolgens breekt de schroef ipv de kern of de hele cilinder als je begint te trekken.
...
Voor zover ik weet garandeert men voor de dunste trekschroef van de ziehFix 14kN, dat zou qua trekkracht al bijna voldoende moeten zijn om een kern uit een volgens de norm kerntrek-veilige-cilinder te trekken. Inboorbeveiligingen (bijvoorbeeld hardstalen cilinders, en natuurlijk de alomtegenwoordige hardstalen boutjes etc) zorgen er natuurlijk voor dat zo'n schroef er niet zomaar zonder veel boor of freeswerk in kan komen. Vervolgens kan je natuurlijk ook nog een cilinder hebben die strategisch geplaatste breekpunten etc heeft.

Qua beveiliging van de cilinder denk ik nog steeds dat Drumm een interessant ontwerp heeft... maar goed heb me er al een paar jaar niet meer echt mee bezig gehouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habermas
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:34:
[...]

Een beschadiging wil niet zeggen dat het ook is gelukt, maar kan er wel voor zorgen dat jij je sleutel er wat schuin in kunt steken.

Ik zou in jouw geval aanraden om er dan zowel een SKG-3 cilinder (voor de echte veiligheid) als een SKG-3 beslag (ook voor extra veiligheid, maar ook voor de "afschrikwekkende" werking en voor je eigen gemoedsrust) in (laten) zetten. Want ook al lukt het ze niet om in te breken, zo'n semi-kapotte cilinder is ook niet leuk.
dank voor de goeie adviezen, ik heb gister een nieuwe SKG3 cilinder gehaald (20% korting bij de Gamma). inderdaad vooral voor de gemoedsrust :) wellicht ga ik ook nog zo'n exta beslag erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:44:
[...]

dank voor de goeie adviezen, ik heb gister een nieuwe SKG3 cilinder gehaald (20% korting bij de Gamma). inderdaad vooral voor de gemoedsrust :) wellicht ga ik ook nog zo'n exta beslag erop zetten.
Ja prima, maar besef je wel dat die cilinder volgens mij geen breekbeveiliging heeft middels een hardstalen brug. Dit betekent dat iemand je SKG-beslag er af kan halen en dan met een tang of meer gespecialiseerde tool gewoon je cilinder af kan breken. Dus feitelijk ben je er qua veiligheid nu op achteruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:17:
[...]

Ja prima, maar besef je wel dat die cilinder volgens mij geen breekbeveiliging heeft middels een hardstalen brug. Dit betekent dat iemand je SKG-beslag er af kan halen en dan met een tang of meer gespecialiseerde tool gewoon je cilinder af kan breken. Dus feitelijk ben je er qua veiligheid nu op achteruit gegaan.
Hoe haalt een inbreker op een snelle manier het beslag er af? De schroefkoppen zitten als het goed gemonteerd is aan de binnenkant van de deur, dus dat is toch niet zomaar gedaan?

Enige wat ik kan bedenken is met een houtbeitel een kier maken en met een koevoet dan er af wrikken, maar zelfs dan vraag ik mij af of je er dan al bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
Sander0105 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:30:

Er gaat dus een nieuwe MPS in.
Gewoon een gangbaar merk kopen van 170cm, en afslijpen. Dat gebeurt vaker.
Eventueel de geslepen kant met een beetje zinkspray afwerken.

Bijzonder dat de slotenmaker dit niet heeft kunnen bedenken.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
vanaalten schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:16:
[...]

Hoe haalt een inbreker op een snelle manier het beslag er af? De schroefkoppen zitten als het goed gemonteerd is aan de binnenkant van de deur, dus dat is toch niet zomaar gedaan?

Enige wat ik kan bedenken is met een houtbeitel een kier maken en met een koevoet dan er af wrikken, maar zelfs dan vraag ik mij af of je er dan al bent.
ThinkPad in "Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden" :X

Deurbeslag is aluminium, dus vrij gemakkelijk om in te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
damn da's dan weer jammer :) maar hij zit nog in de verpakking dus ik kan em nog ruilen lijkt me. welke zouden jullie dan aanraden?
ThinkPad schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 07:00:
Deurbeslag is aluminium, dus vrij gemakkelijk om in te boren.
zie je dat aan mijn foto? deurbeslag heb ik niet vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
hansie_k schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 06:56:
[...]

Er gaat dus een nieuwe MPS in.
Gewoon een gangbaar merk kopen van 170cm, en afslijpen. Dat gebeurt vaker.
Eventueel de geslepen kant met een beetje zinkspray afwerken.

Bijzonder dat de slotenmaker dit niet heeft kunnen bedenken.
Daar heb je een goed punt. Op dit moment zit er nog een oplegslot op de deur en een los nachtslot. Dus het gaat inderdaad om een “nieuwe MPS” (en wat herstelwerk van het houtwerk maar dat is geen probleem)

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Volgens mij kan het ook wel met een klauwhamer en een beetje geweld. Als je eenmaal "grip" hebt, is het over.

YouTube: Bulgaarse Methode, Zo Komen Inbrekers Binnen. De Slotenmaker Legt Uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:09:
[...]

Volgens mij kan het ook wel met een klauwhamer en een beetje geweld. Als je eenmaal "grip" hebt, is het over.

YouTube: Bulgaarse Methode, Zo Komen Inbrekers Binnen. De Slotenmaker Legt Uit.
Dat deurbeslag is dan ook wel aardig dun. Beetje deurbeslag is tegenwoordig een 1,5-2cm dik, dat buig je niet zo even met een klauwhamer om.

Uiteindelijk komt men overal wel binnen als je maar genoeg tijd hebt. Je wil zorgen dat je huis minder aantrekkelijk (=kost meer tijd om binnen te komen) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habermas
HarmoniousVibe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:17:
heb em weer geretourneerd :) deze M&C Color heeft zo te zien wel die hardstalen brug waar die jij noemde, is dit een goeie optie? mijn huidige cilinder heeft ook een draaiknop aan de binnenkant, vind dat wel erg prettig moet ik zeggen. geen gehannis met sleutels erin en eruit bui thuiskomst. alleen jammer dat die site geen enkele Trustpilot review heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
habermas schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:35:
[...]

heb em weer geretourneerd :) deze M&C Color heeft zo te zien wel die hardstalen brug waar die jij noemde, is dit een goeie optie? mijn huidige cilinder heeft ook een draaiknop aan de binnenkant, vind dat wel erg prettig moet ik zeggen. geen gehannis met sleutels erin en eruit bui thuiskomst. alleen jammer dat die site geen enkele Trustpilot review heeft.
Ja die is volgens mij prima. Niks mis mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit voor mijn nieuwe huis te kijken naar mooie sloten. Budget is er, en ik wil ook graag degelijke sloten. Niet dat ik nu superbang ben voor van alles en nogwat maar als je het doet kun je het beter maar meteen goed doen.

Ik wil SKG***, hardstalenbrug, sleutels-op-certificaat, kerntrekbeveiliging, keersleutels en het liefst geen heel afwijkende sleutels.

Als je drumm geminy op je voordeur hebt zitten is je echte cylinder heel goed beveiligd, maar als je je sleutelbos in je straat verliest ontdekt een beetje slimme 'vinder' vrij snel bij welk huis hij moet zijn ;) . Idem voor Dom Diamond (nog los van dat het geen keersleutels zijn).

Mis ik nog een goede aanbieder? Beslag wordt ook degelijk spul, ntb. Wil meteen 4 cylinders hebben en een zootje sleutels. Webshops zijn prima, maatje van me bestelt ze wel op zijn huisadres.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben nog steeds bijzonder tevreden met mijn EVVA sloten (4ks, ICS), met extra kerntrekbeveiliging en een ervan met gehard stalen buitencilinder (naar die optie moet je de aanbieder eventueel vragen)

Eerder in het topic had ik de BKS Janus 46 als goedkoopste grofmechanisch veilige optie genoemd, weet niet of dat nog steeds zo is.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 27-07-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-05 11:16
Ik ben een tijdje terug voor de M&C Minos gegaan. Deze heeft een anti boor en kerntrek beveiliging, evenals een gehard stalen brug tegen breken.

Hier zitten ook keersleutels bij. De sleutel is wel enigszins afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:32:
[...]

Dat deurbeslag is dan ook wel aardig dun. Beetje deurbeslag is tegenwoordig een 1,5-2cm dik, dat buig je niet zo even met een klauwhamer om.

Uiteindelijk komt men overal wel binnen als je maar genoeg tijd hebt. Je wil zorgen dat je huis minder aantrekkelijk (=kost meer tijd om binnen te komen) is.
Helemaal mee eens. Als ik het mij goed herinner, is één van de criteria voor SKG** dat cilinders met een tweesterren-keurmerk minimaal 3 minuten weerstand bieden tijdens een inbraakpoging. Cilindersloten met SKG 3*** bieden iets langer bescherming tegen inbraak. Minimaal 5 minuten moeten ze weerstand bieden.

Kortom: je maakt je sloten met SKG*** minder aantrekkelijk dan de sloten van je meeste buren, maar onmogelijk om binnen te komen wordt het zeer zeker niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:06
Boudewijn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:19:
Ik zit voor mijn nieuwe huis te kijken naar mooie sloten. Budget is er, en ik wil ook graag degelijke sloten. Niet dat ik nu superbang ben voor van alles en nogwat maar als je het doet kun je het beter maar meteen goed doen.

Ik wil SKG***, hardstalenbrug, sleutels-op-certificaat, kerntrekbeveiliging, keersleutels en het liefst geen heel afwijkende sleutels.

Als je drumm geminy op je voordeur hebt zitten is je echte cylinder heel goed beveiligd, maar als je je sleutelbos in je straat verliest ontdekt een beetje slimme 'vinder' vrij snel bij welk huis hij moet zijn ;) . Idem voor Dom Diamond (nog los van dat het geen keersleutels zijn).

Mis ik nog een goede aanbieder? Beslag wordt ook degelijk spul, ntb. Wil meteen 4 cylinders hebben en een zootje sleutels. Webshops zijn prima, maatje van me bestelt ze wel op zijn huisadres.
Ben je er inmiddels al uit? Ik heb min of meer dezelfde eisen. De genoemde Evva ICS en M&C Minos lijken te voldoen aan de eisen (vooral de prijs van de M&C Minos is scherp), echter heb ik deze afgeschreven vanwege de afwijkende maatvoering. Ik ben op zoek naar een slot met standaard maten (30/35/40 enz.). Mijn shortlist bestaat nu uit de ABUS/Pfaffenhein Bravus 3000, Winkhaus N-tra of DOM ixTeco. Heeft iemand enig idee hoe deze sloten zich tot elkaar verhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nadat ik opnieuw last had van een M&C Condor cilinder die vanaf één zijde niet bediend kon worden heb ik nu een compleet nieuwe set (2 stk.) cilinders gekregen. Deze cilinders zien er iets anders uit, hebben aan de zijkant gaatjes zitten. Vorige keer draaide de cilinder eindeloos door aan één kant, nu was één kant juist niet rond te draaien en de andere kant wel.

Hopelijk nu voorgoed klaar. De cilinder die al eens eerder was omgeruild werkte sindsdien eigenlijk prima.
Kudo's voor veiligheids-sloten.nl overigens. Het is een setje uit 2018, netjes dat ze daar 4 jaar later nog prima support op leveren. De vervangende set kwam overigens rechtstreeks als RMA vanaf M&C dus veel meer dan als tussenpersoon fungeren deden ze niet, maar toch :)

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GillBates
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-04 21:25
ThinkPad schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:57:
Nadat ik opnieuw last had van een M&C Condor cilinder die vanaf één zijde niet bediend kon worden heb ik nu een compleet nieuwe set (2 stk.) cilinders gekregen. Deze cilinders zien er iets anders uit, hebben aan de zijkant gaatjes zitten. Vorige keer draaide de cilinder eindeloos door aan één kant, nu was één kant juist niet rond te draaien en de andere kant wel.

Hopelijk nu voorgoed klaar. De cilinder die al eens eerder was omgeruild werkte sindsdien eigenlijk prima.
Kudo's voor veiligheids-sloten.nl overigens. Het is een setje uit 2018, netjes dat ze daar 4 jaar later nog prima support op leveren. De vervangende set kwam overigens rechtstreeks als RMA vanaf M&C dus veel meer dan als tussenpersoon fungeren deden ze niet, maar toch :)
Met de gaatjes aan de zijkant is de nieuwe versie (met een nieuw logo) van de Condor, werkt top! RMA's komen inderdaad rechtstreeks vanaf M&C. Ze bieden 5 jaar fabrieksgarantie na aankoop bij een erkende dealer.

www.doorax.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
ThinkPad schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:57:

Ik quote deze post even een jaar later - omdat wij exact hetzelfde hebben, inclusief bij dezelfde (web)winkel, 3 gelijksluitende cilinders van M&C condor, die alle 3 (!) problemen hadden, 4 jaar na aanschaf.

Aanleiding om contact met ze op te nemen was dat bij 1 cilinder de sleutel er domweg niet eens meer in ging. Bij een andere ging dit moeizaam.

Ook hadden 2 van de 3 cilinders last van 'doordraaien', dus dat de sleutel er gewoon in gaat, en je de cilinder dan een willekeurig aantal keren tussen 2 en 7 o.i.d. kunt ronddraaien voordat hij "pakt" en de door openmaakt. Dat is natuurlijk ook niet bepaald geruststellend, vroeg of laat kom je dan je deur niet meer in (of uit).

Proces is al via hun website heel netjes geregeld, je moet aangeven wat het probleem is, fotootje en kort filmpje van het probleem uploaden (bewaar de keycard en factuur die je hebt gekregen bij levering!!), week later lag een compleet nieuw setje inclusief het juiste aantal sleutels in de bus.

De nieuwe hebben inderdaad meer gaatjes ingeboord, en ik begrijp dat het deel dat het doordraaien veroorzaakt (door slijtage) is vervangen door hardstaal, eerder in dit topic.

Ze vragen de oude terug te sturen (gratis) zodat ze zelf kunnen zien wat het probleem is, al vermoed ik dat ze het van die productiereeks inmiddels al wel weten ;)

Ik hoop dat de nieuwe het langer doen!

En overigens, zou ik dus zeker weer bij deze winkel bestellen, ook als ze misschien niet de allergoedkoopste zijn - ze handelen het erg netjes af IMO.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 30-06-2023 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Wilke schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Ik quote deze post even een jaar later - omdat wij exact hetzelfde hebben, inclusief bij dezelfde (web)winkel, 3 gelijksluitende cilinders van M&C condor, die alle 3 (!) problemen hadden, 4 jaar na aanschaf.

Aanleiding om contact met ze op te nemen was dat bij 1 cilinder de sleutel er domweg niet eens meer in ging. Bij een andere ging dit moeizaam.

Ook hadden 2 van de 3 cilinders last van 'doordraaien', dus dat de sleutel er gewoon in gaat, en je de cilinder dan een willekeurig aantal keren tussen 2 en 7 o.i.d. kunt ronddraaien voordat hij "pakt" en de door openmaakt. Dat is natuurlijk ook niet bepaald geruststellend, vroeg of laat kom je dan je deur niet meer in (of uit).

Proces is al via hun website heel netjes geregeld, je moet aangeven wat het probleem is, fotootje en kort filmpje van het probleem uploaden (bewaar de keycard en factuur die je hebt gekregen bij levering!!), week later lag een compleet nieuw setje inclusief het juiste aantal sleutels in de bus.

De nieuwe hebben inderdaad meer gaatjes ingeboord, en ik begrijp dat het deel dat het doordraaien veroorzaakt (door slijtage) is vervangen door hardstaal, eerder in dit topic.

Ze vragen de oude terug te sturen (gratis) zodat ze zelf kunnen zien wat het probleem is, al vermoed ik dat ze het van die productiereeks inmiddels al wel weten ;)

Ik hoop dat de nieuwe het langer doen!
Dat doordraaien van de sleutel had ik op een gegeven moment ook, maar dat lag aan de sleutel die versleten (!!) was. Nieuwe sleutel/reserve sleutel werkte namelijk meteen en 100% van de draai pogingen. Voor één ieder die dit probleem ook krijgt; kijk dus even met een 'verse' sleutel of dit het probleem ook oplost of niet.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Iemand ervaring met dikkere sleutels (van SKG 3-sterren cilinders) en de kerntrekbeveiliging rozetten?
Is het ook zo dat dikkere SKG 3-sterren sleutels de sleutel niet in het midden van de cilinder hebben zitten? Of is dat optisch bedrog? Waarom doen ze dit, terwijl velen ook zo'n kerntrekbeveiliging rozet willen hebben of al hebben?

[ Voor 24% gewijzigd door Blaze85 op 26-07-2023 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SKG-classificatie heeft in principe niet veel met de dikte en positie van de sleutel te maken. De EVVA 4KS heeft bijvoorbeeld een dunne sleutel in het midden van de cilinder, de EVVA ICS een dikke niet in het midden. Beide zijn als SKG3-variant te koop. Met beide heb ik ook geen problemen met divers anti-kerntrekbeslag.

Welke profielcilinders en welk beslag heb je precies? Eventueel kan bijslijpen van het beslag wel een optie zijn, maar het lijkt me lastig dat mooi te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Door omstandigheden heb ik laatst zelf wat sloten moeten opbreken in mijn eigen huis, en heb dus eens met andere ogen naar het beslag en de sloten gekeken. Echt breken wilde ik het liefste voorkomen, dus na wat op Youtube rondgeneusd te hebben heb ik kerntrekken en de Bulgaarse methode geprobeerd.

Kerntrekken was nog wel bewerkelijk, ook omdat ik natuurlijk niet het juiste gereedschap heb. Uiteindelijk heb ik een schroef in het slot gekregen, maar blijkbaar niet op de juiste plaats, want ik heb het stalen frame waar de cilinder in zit substantieel naar buiten getrokken, maar de cilinder gaf geen krimp.

De Bulgaarse methode was dan weer angstig makkelijk. Na een ritje naar de bouwmarkt om even wat gereedschap te improviseren was ik als absolute leek binnen 2 minuten binnen. Het ging dan om ouderwets beslag. De deur met veiligheidsbeslag was een veel hardere noot om te kraken, en het maakt deze methode onpraktisch. Die deur hebben we uiteindelijk dan ook van binnen opengemaakt door het hele spul van binnen los te schroeven.

Ergens was het best leuk om een keer te doen, maar het is wel aanleiding om te investeren in degelijk spul.
Boudewijn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:19:

Wat is het uiteindelijk geworden? Eerder dan verwacht wil de aannemer weten welke cilinders er in de deuren moeten en dit lijkt me best een redelijke set eisen.

[ Voor 34% gewijzigd door XOR op 26-08-2023 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

User88 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:38:
Ben je er inmiddels al uit? Ik heb min of meer dezelfde eisen. De genoemde Evva ICS en M&C Minos lijken te voldoen aan de eisen (vooral de prijs van de M&C Minos is scherp), echter heb ik deze afgeschreven vanwege de afwijkende maatvoering. Ik ben op zoek naar een slot met standaard maten (30/35/40 enz.). Mijn shortlist bestaat nu uit de ABUS/Pfaffenhein Bravus 3000, Winkhaus N-tra of DOM ixTeco. Heeft iemand enig idee hoe deze sloten zich tot elkaar verhouden?
Wat is het bij jou geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
XOR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 02:26:
[...]

Wat is het bij jou geworden?
DOM ix Teco. Bevalt prima, ik heb alleen nog niet bij mezelf hoeven inbreken :+

• Duysterwald
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02-2024
Hoi iedereen! :w Ik ben al een week bezig met me te oriënteren op alle beschikbare mogelijkheden voor een nieuwe cilinder voor het insteekslot van mijn houten voordeur. De huidige cilinder is een dubbele profielcilinder van het Duitse merk Pfaffenhain, met gevaren/paniekfunctie en 3 SKG sterren (***). Deze heb ik niet zelf in het slot geïnstalleerd; dat heeft een slotenmaker ooit voor mij gedaan, nadat ik mezelf per ongeluk had buitengesloten.

Ik heb al veel opgezocht, gelezen en bekeken, maar er is één simpele basisvraag die ik maar niet beantwoord krijg. Welke zoektermen ik ook gebruik, geen enkele zoekmachine lijkt mij naar het antwoord te kunnen leiden. 8)7 Daarom probeer ik het nu hier eens, in de hoop dat iemand het antwoord weet. :)

Hoe weet je wat de buiten- en binnenzijde is van een cilinder, en dan specifiek een dubbele profielcilinder? Staat dat misschien ergens op de cilinder aangegeven? Als ik naar mijn eigen cilinder kijk (die nog steeds in het slot zit), lijken de buiten- en binnenkant identiek. En bij foto's van andere cilinders op het Internet kan ik het verschil ook niet ontwaren, althans niet wanneer beide zijden even lang zijn (bijvoorbeeld 30/30 mm).

Of zou het misschien zo kunnen zijn dat het bij dubbele cilinders niet zoveel uitmaakt, dus dat iedere zijde als buitenkant kan fungeren? Of is dat niet zo en kan een dubbele cilinder sowieso maar op één manier (of in één richting) in het slot worden geïnstalleerd?

Alvast mijn hartelijke dank aan degenen die dit voor mij kunnen ophelderen! (y)

"The only way to get rid of a temptation is to yield to it. Resist it, and your soul grows sick with longing for the things it has forbidden to itself." ~ Oscar Wilde

• HarmoniousVibe
@Duysterwald dat maakt voor zover ik weet echt geen drol uit. Ze passen er op 2 manieren in.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er kan verschil zitten tussen de binnen- en buitenkant, (bijvoorbeeld breekpunten of extra inboorbescherming buiten), in dat geval maakt het uit en zou je vaak een markering moeten zien of anderszins verschil.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
@Duysterwald
Bij onze cilinders met boorbeveiliging (van een ander merk) zat er een merkteken op wat de buitenzijde is. Je kan de geharde stalen pinnen aan die kant ook duidelijk zien zitten. Natuurlijk is het alleen zichtbaar als de cilinder gedemonteerd is uit het slot :).

Waarom wil je de Pfaffenhain (Abus) met 3-SKG sterren gaan vervangen?

My favorite programming language is solder.

• GillBates
Tegenwoordig zijn de meeste cilinders hetzelfde beveiligd aan beide kanten tenzij er duidelijk iets van 'OUT' of 'OUTSIDE' op staat.

Of bedoel je hoe je de buiten- en binnenzijde van een cilinder opmeet? Dat maakt niet uit tenzij je kiest voor een draaiknop. Die wil je in de meeste gevallen wel aan de binnenkant van de deur hebben.

www.doorax.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Omdat er nu toevallig een sleutel afbrak, ben ik ook aan het kijken naar veiligheidsbeslag.
Ik had op mijn deuren als overal SKG3 zitten als schild en klink, maar de cilinders zijn volgens mij totaal simpel (geen skg). Verstandig om deze dan wel door SKG3 te vervangen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20
Cyberpope schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:52:
Omdat er nu toevallig een sleutel afbrak, ben ik ook aan het kijken naar veiligheidsbeslag.
Ik had op mijn deuren als overal SKG3 zitten als schild en klink, maar de cilinders zijn volgens mij totaal simpel (geen skg). Verstandig om deze dan wel door SKG3 te vervangen?
Ja, op zich wel natuurlijk, maar tegelijkertijd heb je blijkbaar lange tijd met brakke cilinders EN brak beslag gewerkt. Dan is enkel het beslag upgraden natuurlijk al een verbetering.

Cilinders upgraden is dan nog meer verbetering. Deur upgraden met driepuntssluiting dan wel inbraakwerende strips is nog meer verbetering. Inbraakwerend glas in de ramen is nog beter. Waakhond(en) is nog beter. Slotgracht rond je huis is natuurlijk ook niet verkeerd.

Bovenstaande met een lichte knipoog natuurlijk, maar m'n punt is: het kan altijd beter en je moet zelf de afweging maken wat het beveiligingsniveau is dat je nodig hebt - onder andere afhankelijk van de buurt waar je woont, hoeveel daar nu ingebroken wordt, hoeveel er bij je te halen valt, hoeveel gemoedsrust jij of medebewoners willen.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:12
vanaalten schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:01:
[...]

Ja, op zich wel natuurlijk, maar tegelijkertijd heb je blijkbaar lange tijd met brakke cilinders EN brak beslag gewerkt. Dan is enkel het beslag upgraden natuurlijk al een verbetering.

Cilinders upgraden is dan nog meer verbetering. Deur upgraden met driepuntssluiting dan wel inbraakwerende strips is nog meer verbetering. Inbraakwerend glas in de ramen is nog beter. Waakhond(en) is nog beter. Slotgracht rond je huis is natuurlijk ook niet verkeerd.

Bovenstaande met een lichte knipoog natuurlijk, maar m'n punt is: het kan altijd beter en je moet zelf de afweging maken wat het beveiligingsniveau is dat je nodig hebt - onder andere afhankelijk van de buurt waar je woont, hoeveel daar nu ingebroken wordt, hoeveel er bij je te halen valt, hoeveel gemoedsrust jij of medebewoners willen.
Ik stem voor de slotgracht, wel met ophaalbrug.
Thuis heb ik ook alles geupgrade naar SKG3, al is het voor de gemoedsrust. Als je alles al SKG3 heb en je cilinders niet, dan is dat je zwakste plek, lijkt mij wel logisch om de cilinders dan ook aan SKG3 te laten voldoen, als je ze toch moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 16:21
Ik zit te twijfelen tussen de M&C Condor en M&C Minos maar ik moet toch eerst nog even opmeten.
Als ik toch op een maat 35, 40, 45 uitkom welk vergelijkbaar alternatief heb ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GillBates
qwasd schreef op maandag 1 januari 2024 @ 23:33:
Ik zit te twijfelen tussen de M&C Condor en M&C Minos maar ik moet toch eerst nog even opmeten.
Als ik toch op een maat 35, 40, 45 uitkom welk vergelijkbaar alternatief heb ik dan?
Als je bijvoorbeeld 45mm meet en deze momenteel gelijk ligt met het deurbeslag, dan kun je kiezen voor 47mm. Een cilinder mag maximaal 3 mm aan de buitenkant van het deurbeslag uitsteken. Als de huidige 45mm al uitsteekt, kun je ook kiezen voor 42 mm.

Mocht je toch voor de 'standaard' maten willen gaan, dan kun je kijken naar merken zoals DOM of bijvoorbeeld de ABUS BRAVUS 3000.

www.doorax.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Sinds een tijdje wonen we in ons nieuwbouwhuis. We zijn niet helemaal tevreden over het hang- en sluitwerk.
Er zitten SKG2-cilinders in die geen paniekfunctie hebben. Irritant, altijd een sleutel bij de hand hebben, en de sleutel aan de binnenzijde eruit als onze zoon laat thuis is. We zitten nu steeds de klooien met sleutels die dan weer (per ongeluk) worden meegenomen.

Er zit anti-kerntrekbeslag in, dus dan lijkt me nieuwe SKG2-cilinders voldoende. Klopt dat? Ook wil ik knopcilinders aanschaffen, en mogelijk later een slim slot (Nuki-systeem of Tedee).

Een aantal vragen:

1. De voor-, achter- en schuurdeur zijn nu al gelijksluitend. De schuttingdeur heeft een apart cilinderslot. Is het verstandig om ook de schuttingdeur gelijksluitend te maken? En een knop aan de binnenzijde? Of is dat niet handig / verstandig voor een schuttingdeur?

2. Voor de voor- en achterdeur wil ik een knop aan de binnenzijde. Er zit een driepuntssluiting in (voor sleutelbediend, achter krukbediend). Kan je die knop bij zoiets als deze M&C cilinder er eenvoudig afhalen, en vervangen door een adapter voor een Nuki slot? Ik kreeg wel dat idee. Ik wil mogelijk later een slim slot toepassen, maar nu (nog) niet.

3. Is er een voordeel van een omkeersleutel, anders dan dat 'ie aan beide kanten werkt? Of juist een nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GillBates
belastingdienst schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:35:
Sinds een tijdje wonen we in ons nieuwbouwhuis. We zijn niet helemaal tevreden over het hang- en sluitwerk.
Er zitten SKG2-cilinders in die geen paniekfunctie hebben. Irritant, altijd een sleutel bij de hand hebben, en de sleutel aan de binnenzijde eruit als onze zoon laat thuis is. We zitten nu steeds de klooien met sleutels die dan weer (per ongeluk) worden meegenomen.

Er zit anti-kerntrekbeslag in, dus dan lijkt me nieuwe SKG2-cilinders voldoende. Klopt dat? Ook wil ik knopcilinders aanschaffen, en mogelijk later een slim slot (Nuki-systeem of Tedee).

Een aantal vragen:

1. De voor-, achter- en schuurdeur zijn nu al gelijksluitend. De schuttingdeur heeft een apart cilinderslot. Is het verstandig om ook de schuttingdeur gelijksluitend te maken? En een knop aan de binnenzijde? Of is dat niet handig / verstandig voor een schuttingdeur?

2. Voor de voor- en achterdeur wil ik een knop aan de binnenzijde. Er zit een driepuntssluiting in (voor sleutelbediend, achter krukbediend). Kan je die knop bij zoiets als deze M&C cilinder er eenvoudig afhalen, en vervangen door een adapter voor een Nuki slot? Ik kreeg wel dat idee. Ik wil mogelijk later een slim slot toepassen, maar nu (nog) niet.

3. Is er een voordeel van een omkeersleutel, anders dan dat 'ie aan beide kanten werkt? Of juist een nadeel?
De echte bescherming tegen kerntrekken zit in de cilinder en niet in het deurbeslag. Met een simpel stuk gereedschap kan je dat anti-kerntrekschild binnen 5 seconden eraf halen. Het beste is een SKG3 cilinder samen met het kerntrekbeslag.

1. Bij de schuttingdeur zou ik aanraden om een knop te plaatsen. Wat betreft veiligheid maakt het eigenlijk niet veel uit want ze kunnen over de schuttingdeur klimmen.

2. Bij M&C is het mogelijk om de knop eraf te halen en dan een Nuki adapter te plaatsen. Als je kiest voor Tedee kan het ook maar dan moet je om de speciale 'Tedee adapter' vragen bij het plaatsen van je bestelling. Daar monteren ze dan gewoon de normale knop op en die kun je dan later eraf halen om de Nuki of Tedee te plaatsen.

3. Sleutel gaat vaak makkelijker in de cilinder en je hebt geen scherpe randen zoals bij een snijsleutel.

www.doorax.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belastingdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
GillBates schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:19:
[...]

De echte bescherming tegen kerntrekken zit in de cilinder en niet in het deurbeslag. Met een simpel stuk gereedschap kan je dat anti-kerntrekschild binnen 5 seconden eraf halen. Het beste is een SKG3 cilinder samen met het kerntrekbeslag.

1. Bij de schuttingdeur zou ik aanraden om een knop te plaatsen. Wat betreft veiligheid maakt het eigenlijk niet veel uit want ze kunnen over de schuttingdeur klimmen.

2. Bij M&C is het mogelijk om de knop eraf te halen en dan een Nuki adapter te plaatsen. Als je kiest voor Tedee kan het ook maar dan moet je om de speciale 'Tedee adapter' vragen bij het plaatsen van je bestelling. Daar monteren ze dan gewoon de normale knop op en die kun je dan later eraf halen om de Nuki of Tedee te plaatsen.

3. Sleutel gaat vaak makkelijker in de cilinder en je hebt geen scherpe randen zoals bij een snijsleutel.
Duidelijk. Bijzonder dat er vanuit de bouw heen skg3 is toegepast bij de sliten, terwijl al het beslag en raamboompjes etc wel skg3 zijn.

Qua verwijderen van de knop lees ik nu 2 verschillende verhalen. Een mailtje van doorax geeft aan dat ik in dat geval de cilinder moet opsturen, zij kunnen voor mij de knop verwijderen?

Kan je een keersleutel eenvoudig laten bijmaken of heb je daar zo'n bewijs voor nodig en zijn ze dan veel duurder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GillBates
belastingdienst schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:35:
[...]

Duidelijk. Bijzonder dat er vanuit de bouw heen skg3 is toegepast bij de sliten, terwijl al het beslag en raamboompjes etc wel skg3 zijn.

Qua verwijderen van de knop lees ik nu 2 verschillende verhalen. Een mailtje van doorax geeft aan dat ik in dat geval de cilinder moet opsturen, zij kunnen voor mij de knop verwijderen?

Kan je een keersleutel eenvoudig laten bijmaken of heb je daar zo'n bewijs voor nodig en zijn ze dan veel duurder?
Bij nieuwbouwprojecten is het verplicht om deurbeslag etc. te leveren dat voldoet aan de SKG3-norm, het vreemde is dat een cilinder dan weer minimaal SKG2 moet zijn. Dat zou naar mijn mening ook gewoon een SKG3 cilinder moeten zijn want die zijn een stuk veiliger.

De totale beveiliging van een woning is slechts zo sterk als de zwakste schakel. Als de deuren niet op slot worden gedraaid of de ramen open blijven staan, kan de deur nog zo goed beveiligd zijn, maar dan is de kans groter dat ze via die weg naar binnen gaan.

- Wat ik stuurde in mijn vorige bericht is de juiste informatie. Als je dit als reactie op de e-mail stuurt moet dat vast goed komen.

- Standaard zijn de cilinders van M&C voorzien van een certificaat voor het bijmaken van sleutels of cilinders. Dit kan besteld worden bij alle erkende M&C-dealers.

www.doorax.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:04
Ik heb nu cilinders met aan de buitenzijde anti-kerntrekbeslag, met o.a. de volgende maten:

voordeur A: 50/30 mm (buiten/binnen) waarbij de cilinder aan binnenzijde al ongeveer 5 mm uitsteekt tov het beslag.
tuindeur B: 36/52 mm (buiten/binnen) waarbij de cilinder binnen ongeveer 2 mm terugvalt tov het beslag.

Was van plan de M&C Minos gelijksluitend te bestellen, maar de maatvoeting is daar 32-37-42-47-52-57.
Ik wil dus nu eigenlijk bestellen:

A: 52/32 met draaiknop binnen. Of levert die 52 tov de huidige 50,2 dan problemen op? Ik lees op sommige sites dat met een antikerntrek beslag de cilinder tot zo'n 10 mm mag uitsteken?
B: 37/52 met draaiknop binnen. Of levert zo'n draaikknop dan problemen op aangezien de cilinder eigenlijk 54 zou mogen zijn. In dat geval misschien beter een 57 doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GillBates
gdvm schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 20:57:
Ik heb nu cilinders met aan de buitenzijde anti-kerntrekbeslag, met o.a. de volgende maten:

voordeur A: 50/30 mm (buiten/binnen) waarbij de cilinder aan binnenzijde al ongeveer 5 mm uitsteekt tov het beslag.
tuindeur B: 36/52 mm (buiten/binnen) waarbij de cilinder binnen ongeveer 2 mm terugvalt tov het beslag.

Was van plan de M&C Minos gelijksluitend te bestellen, maar de maatvoeting is daar 32-37-42-47-52-57.
Ik wil dus nu eigenlijk bestellen:

A: 52/32 met draaiknop binnen. Of levert die 52 tov de huidige 50,2 dan problemen op? Ik lees op sommige sites dat met een antikerntrek beslag de cilinder tot zo'n 10 mm mag uitsteken?
B: 37/52 met draaiknop binnen. Of levert zo'n draaikknop dan problemen op aangezien de cilinder eigenlijk 54 zou mogen zijn. In dat geval misschien beter een 57 doen?
A: Zit je anti-kerntrekbeslag al op de maximale stand? Iets langere cilinders zijn vaak geen probleem omdat dit beslag verstelbaar is. Echter, als het al maximaal naar buiten is ingesteld, kun je beter een cilinder van 5mm korter nemen.

B: Een 37/52 met een knop op 52 is beter. Als de cilinder te ver naar binnen valt heb je weinig ruimte om de knop goed vast te pakken

www.doorax.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Ik wil al mijn sloten van mijn huis vervangen door gelijksluitende cilinders.

Ben benieuwd naar de lange termijn ervaringen met M&C.
Ik lees verschillende verhalen, de negatieve "chinese meuk" zijn (helaas) niet goed onderbouwd.

Mijn vraag: hoe is de lange termijn kwaliteit van M&C? Is dit hetzelfde als bv Nemef (heb hier cilinders van Nemef zitten die er denk ik al meer dan 50 jaar in zitten..).

Daarnaast benieuwd hoe mensen denken over tuinhekjes wel/niet ook meteen gelijksluitend maken?
Twijfel omdat ik mij kan voorstellen dat het soms handig is iemand de sleutel van je tuinhek te geven en niet meteen van je huis. (of is dat het waard om dan puur voor het tuinhek een heel sleutelplan op te zetten (duurder voor alle cilinders..)).

Benieuwd naar de meningen, ervaringen en ideeen!

• HarmoniousVibe
Justin_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:10:

Ik lees verschillende verhalen, de negatieve "chinese meuk" zijn (helaas) niet goed onderbouwd.

Mijn vraag: hoe is de lange termijn kwaliteit van M&C? Is dit hetzelfde als bv Nemef (heb hier cilinders van Nemef zitten die er denk ik al meer dan 50 jaar in zitten..).

Daarnaast benieuwd hoe mensen denken over tuinhekjes wel/niet ook meteen gelijksluitend maken?
Twijfel omdat ik mij kan voorstellen dat het soms handig is iemand de sleutel van je tuinhek te geven en niet meteen van je huis. (of is dat het waard om dan puur voor het tuinhek een heel sleutelplan op te zetten (duurder voor alle cilinders..)).

Tsja, ik kan je niks zeggen over de langetermijnkwaliteit van M&C, maar ik ben een jaartje of 5 zeer tevreden over mijn M&C Minos-cilinders. 7 stuks, allen gelijksluitend. Sommige met een knop, anderen gewoon symmetrisch. Er is er een maand of wat na de installatie eentje wat moeilijk gaan doen, maar die is onder garantie vervangen.

Of een sleutelplan het waard is kunnen wij niet zeggen. Dat is een kosten-baten-afweging die je gebaseerd op je eigen persoonlijke parameters moet doen. Zelf heb ik de business case niet om mensen wel mijn tuin in te laten, maar niet het woonhuis, dus ik heb álles gelijksluitend.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57

Setje gelijksluitend hier van 10 cilinders 32/32 waarvan 2 in hekwerken buiten, zit er sinds 2018 probleemloos in.

• Justin_
Dank voor de ervaringen !

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb een aantal M&C sinds 2021, werken prima, heb wel echter al 2x een cilinder uit elkaar moeten halen en wat opgehoopt vuil/een beestje eruit te halen, doet het daarna weer prima.

• Justin_
Navi schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:44:
Heb een aantal M&C sinds 2021, werken prima, heb wel echter al 2x een cilinder uit elkaar moeten halen en wat opgehoopt vuil/een beestje eruit te halen, doet het daarna weer prima.
Ik vraag mij dan af of dat toch aan het merk ligt of dat dit bij elk merk wel voorkomt

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:00
Hier een setje M&C Condor sinds halverwege 2021. Beide cilinders met een knop aan de binnenzijde, geen problemen. Als de sleutels wat stroef gaan beetje slotspray, meer onderhoud heb nog niet gehad.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

In mijn huis zat M&C, hoelang weet ik niet, maar na wisselen met een ander huis werken ze daar nog altijd probleem loos. Ze zijn minimaal 10 jaar oud. inmiddels al een tijdje de M&C condor in mijn eigen huis en die werken inmiddels ook al weer 2 jaar probleemloos... vooral makkelijk dat het een grote sleutel is hierdoor heb je iets meer hefboom om een 3 puntssluiting te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

Geen lange termijn ervaring, wel recent.
Ik heb M&C gegoogled tot ik alle cylinders uit het hoofd kende.
De duurdere 'move' met beweegbaar stukje in de sleutel vond ik onzin. Ik geloof niet dat een inbreker gaat zitten lockpicken. Ik wil een bescherming tegen kerntrekken en klopsleutels. Daarbij wilde ik graag een platte sleutel. Dat heb ik allemaal met de (vrij nieuwe) Minos cylinder.

Tuinhekken met dezelfde sleutel als het huis... leef je uit. Nadeel is wel, hoe meer je gelijksluitend hebt, hoe meer je moet vervangen als je sleutels kwijtraakt. En hoe meer sleutels je uitdeelt, hoe groter die kans.
Ik zie echt geen probleem om het tuinhek juist om die reden op een andere cylinder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:50

Zak

Al ruim vier jaar 6 mC Condor cilinders in gebruik. Sluitplan erbij aangezien een deel van het huis ook een Airbnb is. De meest gebruikte deur heb ik een keer moeten schoonmaken. Tot nu toe heel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 20:10
Ik heb verschillende topics door gelezen. Er is al veel over geschreven.
Nu heb ik recent een cilinder vervangen voor de deur van mijn appartement.

Dit cilinder was reeds een SKG3 bij oplevering was en zonder er op te letten heb ik een SKG2 cilinder geplaatst. Alsnog geen slecht slot zo te zien.
Wel is er reeds al een SKG3 deurbeslag.

Als ik het juist lees lijkt mij een SKG3 cilinder alsnog belangrijk i.v.m. kern trekken, lock picking e.d. Het zit hem eerder in de functies lijkt mij.

Nu heb ik rond gevraagd bij o.a. een erkend slotenmaker "Een SKG2 cilinder is meer dan genoeg, er is namelijk al een SKG3 beslag. Je komt er toch wel doorheen binnen anderhalve minuut".

Tegenstrijdig, dat mensen in het veld iets anders zeggen.

Dit is eigenlijk de "kern" ;)
GillBates schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Overdrijf ik nu echt tegen adviezen van anderen in? Of als "waar maak je druk om, je hebt alleen oude spullen in huis die weinig waard zijn".

En/of zelf online bestellen is ook een optie. Het gaat om slechts 1 cilinder.

[ Voor 51% gewijzigd door Myliobatis op 14-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Myliobatis schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:54:
Ik heb verschillende topics door gelezen. Er is al veel over geschreven.
Nu heb ik recent een cilinder vervangen voor de deur van mijn appartement.

Dit cilinder was reeds een SKG3 bij oplevering was en zonder er op te letten heb ik een SKG2 cilinder geplaatst. Alsnog geen slecht slot zo te zien.
Wel is er reeds al een SKG3 deurbeslag.

Als ik het juist lees lijkt mij een SKG3 cilinder alsnog belangrijk i.v.m. kern trekken, lock picking e.d. Het zit hem eerder in de functies lijkt mij.

Nu heb ik rond gevraagd bij o.a. een erkend slotenmaker "Een SKG2 cilinder is meer dan genoeg, er is namelijk al een SKG3 beslag. Je komt er toch wel doorheen binnen anderhalve minuut".

Tegenstrijdig, dat mensen in het veld iets anders zeggen.

Dit is eigenlijk de "kern" ;)

[...]

Overdrijf ik nu echt tegen adviezen van anderen in? Of als "waar maak je druk om, je hebt alleen oude spullen in huis die weinig waard zijn".

En/of zelf online bestellen is ook een optie. Het gaat om slechts 1 cilinder.
Tja ga je die SKG2 cilinder weer wisselen voor een SKG3 cilinder voor de onkosten? Als je er beter van slaapt meteen doen.

Maar mijn advies uit 2018 (lees ik net alweer) klopt nog steeds:
Maarja een inbreker komt overal wel binnen. Je moet er alleen voor zorgen dat het bij jou lastiger is dan bij de buren. Dan gaan ze liever daar naartoe.
Voorkant van het huis kan prima een SKG2 cilinder zijn. Daar gaat echt geen inbreker even een tijdje aan een deur hangen en trekken om die cilinder te slopen.
In de achtertuin waar vaak veel minder sociale controle is hebben ze veel meer rust en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Laatst online: 20:10
Xavier schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Tja ga je die SKG2 cilinder weer wisselen voor een SKG3 cilinder voor de onkosten? Als je er beter van slaapt meteen doen.

Maar mijn advies uit 2018 (lees ik net alweer) klopt nog steeds:

[...]

Voorkant van het huis kan prima een SKG2 cilinder zijn. Daar gaat echt geen inbreker even een tijdje aan een deur hangen en trekken om die cilinder te slopen.
In de achtertuin waar vaak veel minder sociale controle is hebben ze veel meer rust en tijd.
Overmatige zorgen ja 😉

Het gaat om een voordeur in een afgesloten portiek.

Als de vaklieden die ik belde alles binnen anderhalve minuut open krijgen ongeacht keurmerk, kan een crimineel dat ook.

Iemand gaf aan dat de standaard opgeleverde SKG3 sloten hier weinig voorstellen.

Dus, het kan voor mijn gemoedsrust, terwijl de zorgen hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn.

Overigens heeft iedereen hier verder dezelfde sloten, tenzij ze het zelf vervangen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Myliobatis op 15-10-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmpie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-03 12:34
Nog een vriendelijke tip voor mensen zoals ik die dit topic hebben gevonden na een zoektocht voor een nieuw slot, op de site van https://www.sullus.com/ kan je aanzienlijk meer sloten krijgen voor een veel scherpere prijs. Voornamelijk de sleutels kosten hier een paar euro per stuk t.o.v. 50 euro per stuk in nederland bij premium sloten zoals de evva ics (168 euro met knop en 7 sleutels bij sullus, 310 euro in Nederland) wat de prijs doet halveren. Ook de DOM locking cylinder ix TwinStar heb ik op ebay gekocht voor 150 euro om eens te zien of het allemaal klopt, dat kost in nederland 370 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilburg.013
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
Sinds enkele maanden een nieuwe woning en niet helemaal tevreden over het huidige hang/sluit werk. De huidige cilinder van de voordeur werkt nog maar goed op 1 sleutel. De overige sleutels zijn goed beschadigd en de knop aan de binnenzijde niet goed mee draait.

Ik zou graag de sloten willen vervangen en mijn oog is gevallen op de M&C Color+. Hebben jullie hier (goede) ervaring mee? Wat zijn eventuele alternatieve?

Ik zat te denken om alle cilinders te vervangen en deze te voorzien van een pushknop aan de binnenzijde. We hebben geen achterom o.i.d. en enkel toegang via de oprit met garagedeur en voordeur. Zouden jullie het aandurven om alle sloten te voorzien van een pushknop? Of zijn er redenen te voorzien om enkele sloten (welke?) altijd te voorzien van de normale sloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 07:23
Ik heb al jaren overal draaiknoppen van M&C en ik kan het aanraden.
Je kan altijd en onder alle omstandigheden naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Tilburg.013 voor de veiligheid wordt afgeraden om push- of draaiknoppen te gebruiken in de buurt van glas. Ruitje intikken en de knop indrukken is immers zo gepiept. Om die reden heb ik in de voordeur gewone cilinders zitten. De meeste andere deuren hebben een draaiknop. De M&C Minos overigens. Bevallen prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
HarmoniousVibe schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:27:
@Tilburg.013 voor de veiligheid wordt afgeraden om push- of draaiknoppen te gebruiken in de buurt van glas. Ruitje intikken en de knop indrukken is immers zo gepiept. Om die reden heb ik in de voordeur gewone cilinders zitten. De meeste andere deuren hebben een draaiknop. De M&C Minos overigens. Bevallen prima!
Kan je dit niet ondervangen met speciale folies? Hier is ook de wens om te gaan voor een knop cilinder, maar twijfel nog wel een beetje vanwege ook een klein raampje in de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 02:07
Hier gewoon gedaan. Je kunt door dat raampje niet die knop zien. Dan moet je dus iemand hebben die op de gok dat ruitje in gaat tikken. Kleine kans. Bovendien is het eentje die je moet indrukken voor je kunt draaien, maakt het nog knap lastig als je er wel bij zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:16
Is het met huidig veiligheidsglas in de deuren wel mogelijk om even vlug een raampje in te tikken om aan de knop te draaien? Twijfel tussen een knop voor gebruiksgemak (en veiligheid) of een sleutel aan binnenzijde.

[ Voor 26% gewijzigd door Avenger 2.0 op 05-02-2025 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Momenteel op de (pvc) voordeur dit rozet zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFQLAoIWnD8o0RYdp2JOd7i2VBs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pa9JoxZsrt5ouGpJ9VZ2XiOX.jpg?f=user_large

Vraag mij af of het wel de moeite is om dit rozet te upgraden naar een kerntrek rozet gezien het enkel met 2 schroefjes in de pvc vastgedraaid is. Het huidig rozet heeft als voordeel dat het schuine randen heeft waardoor je het niet met een tang kan vastgrijpen om van de deur te breken. Zowat alle kerntrek rozetten die ik vind kan je met een tang vastgrijpen (en dus eenvoudig de schoefjes uit de pvc trekken). De nieuwe cilinder die ik ga steken is sowieso skg3 en heeft dus kerntrekbeveiliging. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:00:
Momenteel op de (pvc) voordeur dit rozet zitten:

[Afbeelding]

Vraag mij af of het wel de moeite is om dit rozet te upgraden naar een kerntrek rozet gezien het enkel met 2 schroefjes in de pvc vastgedraaid is. Het huidig rozet heeft als voordeel dat het schuine randen heeft waardoor je het niet met een tang kan vastgrijpen om van de deur te breken. Zowat alle kerntrek rozetten die ik vind kan je met een tang vastgrijpen (en dus eenvoudig de schoefjes uit de pvc trekken). De nieuwe cilinder die ik ga steken is sowieso skg3 en heeft dus kerntrekbeveiliging. Wat denken jullie?
Hoe moeilijker en afschrikwekkend je het maakt hoe sneller de inbreker naar de buren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Avenger 2.0 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:00:
... Zowat alle kerntrek rozetten die ik vind kan je met een tang vastgrijpen (en dus eenvoudig de schoefjes uit de pvc trekken).
Normaalgesproken heeft kerntrekbestendiger beslag twee delen die met elkaar verbonden zijn: de schroeven lopen van binnen naar buiten, ook door het slot, en verbinden dus van het binnengedeelte met het buitengedeelte van het beslag. Om het beslag los te trekken, moet je dan dus of de deur zodanig kapot maken dat je de boel er in zijn geheel uit kan halen, of er in slagen de schroeven die de beslagdelen met elkaar verbinden kapot te trekken. Meestal zijn er zwakkere punten (zoals de deur, een cilinder, of het aluminium van het beslag zelf).
De nieuwe cilinder die ik ga steken is sowieso skg3 en heeft dus kerntrekbeveiliging. Wat denken jullie?
Zoals ik hier eerder al had geschreven, overtreft het kerntrek-gereedschap al snel de SKG3-kerntrekbeveiligingsnorm (tenzij die nu substantieel hoger is dan de 15kN van toen). Een zeer inboorbestendige cilinder en strategische breekpunten bieden vermoedelijk wel meer bescherming dan een simpele afdekking van de cilinder door het beslag.
Maar: alle beetjes helpen, en de relatieve onaantrekkelijkheid van jou voordeur werkt ook als beveiliging. Drumm Geminy is denk ik nog steeds het beste beslag, als je echt iets aan de inbraakwerendheid wil verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hoe moeilijker en afschrikwekkend je het maakt hoe sneller de inbreker naar de buren gaan.
Inderdaad meer afschrikwekkend wel, maar veiliger heb ik mijn bedenkingen bij. Als het rozet makkelijker van de deur gaat (met een tang) kan je natuurlijk makkelijker de cilinder breken (met diezelfde tang). Ideaal zoek in de bovenstaande cilinder (met schuine randen) met kerntrek rozet. Maar dat lijkt nergens te bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
begintmeta schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:23:
Normaalgesproken heeft kerntrekbestendiger beslag twee delen die met elkaar verbonden zijn: de schroeven lopen normaalgesproken door het slot verbinden dus van het binnengedeelte met het buitengedeelte.
Hier is dat niet het geval spijtig genoeg. De schroeven gaan niet door naar het binnengedeelte maar zitten met een korte schoef gewoon oppervlakkig vast in de deur. Enkel in het binnengedeelte staat een klink die ook met 3 korte schroeven oppervlakkig in de deur zit. Geen idee waarom ze dat bij de fabrikant zo gedaan hebben. In ideaal geval zou ik beide moeten vervangen en de gaten doorboren en een langwerpig beslag op de buitenkant moeten zetten. Maar daar begin ik liever niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Avenger 2.0 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:28:
... Hier is dat niet het geval spijtig genoeg. ...
Dan is het inderdaad simpel eraf te trekken (de fabrikant zal het neem ik aan zo hebben gedaan omdat het een simpele en goedkope constructie is). Al het veiligheidsbeslag dat ik ken heeft schroeven die van de binnenzijde naar de buitenzijde lopen. Je ontkomt er dan dus ook niet aan om door je deur te boren als je zoeits wil monteren. Hier zit een rozet gelijkend op de hieronder afgebeelde op de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EqWttWbpS2niQzO4ochldpCHBA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gj4Zet0JQLp76QvJHN4Qy2hR.jpg?f=fotoalbum_medium
Fabrikant

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 06-02-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Vind wel eenzijdig veiligheidsbeslag zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRUIDzKoB0yqRUskb7tWA8p7etk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuXsWsoS6xGyKLOKskt7KZrU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat lijkt me niet echt veiliger dan het huidige (gezien dit schuine randen heeft zodat je niet kan vastgrijpen met een tang).

Alternatief zou zoiets ideaal zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQGMTCF9sIfEfgC_sKdKzZ-nHoY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3MPJep4zs5Q946VtZnjoVrY9.jpg?f=user_large

Dan moet ik wel nieuwe boorgaten maken, maar dan zijn de oude tenminste verborgen achter het beslag.
Alleen vind ik dit nergens om te bestellen (enkel deze vage foto kunnen vinden ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Iemand ervaring met axa xtreme security cilinders? Zijn stuk goedkoper dan M&C en standaard meer sleutels, waardoor voor mij bijna half de prijs is. Alleen geen keersleutel, maar wel alle andere beveiliging zoals stalen brug, extra uitboorbescherming, etc.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste