Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D.deJong schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 07:25:
Ik zou nooit een knopcilinder nemen in een gewone woonsituatie, ik laat mijn sleutel ook niet aan de binnenkant van de deur zitten.
Op zich helemaal eens, maar daar heb je wel gelijk de crux te pakken.
In de praktijk blijven hier de sleutels in de deur zitten.

Moet bij ons ook aan de slag met het beslag.
We hebben een forse hoeveelheid sloten, dus dat wordt een prijzige grap. Wil het wel gelijk goed doen, dus zowel het beslag als de cilinders vervangen.
Hebben nu drie verschillende sleutels op de verschillende deuren, en das best irritant.

Hebben op de benedenverdieping:
- Voordeur, met ramen
- Garagedeur, massief
- Zijdeur
- Schuifpui
- Achterdeur

Waarbij op dit moment alleen de voordeur en garagedeur geen dichte plaat hebben aan de buitenkant.

Op de eerste verdieping hebben we dan nog:
- Een balkondeur
- Schuifpui

en op de tweede verdieping nog een balkondeur.

Neig toch wel naar het plaatsen van wat knopcilinders, vooral op de bovenverdieping. Rest van de cilinders wil ik toch echt wel gelijksluitend hebben. Waarbij ik de achterdeur denk ik weer van buiten toegankelijk ga maken.

Gezien de kozijnen nogal fors zijn, hecht ik ook aan een sleutel met de baard 'in het midden', en ga ik waarschijnlijk voor smalle schilden. Maar das meer voor het oog, omdat ze nu zowat tegen de deurpost aan zitten.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 03-04 12:27
Wij hebben vorig jaar ons huis verbouwd en toen de (nieuwe) achterdeur voorzien van goed hang- en sluitwerk. Afgelopen voorjaar ook de voordeur gedaan (plaatsen mps) met dezelfde cilinder zodat we met dezelfde sleutel voor en achter kunnen openen. Wel zo makkelijk. Zat nog een oplegslot op. De nieuwe mps trekt de deur meteen een beetje meer recht.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de ABUS Bravus 3000 cilinder en Hoppe beslag. Allebei SKG***. Wel dure sleuteltjes om na te bestellen maar ach.

Heb nu trouwens nog enkelglas in de voordeur zitten maar dat is een project voor 2019. Wordt vervangen voor helder doorkijkglas voor betere isolatie, betere beveiliging én dat we weer kunnen zien wie er voor de deur staat.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-04 20:45
begintmeta schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:14:
[...]

KESO in iedergeval ook, diverse andere ASSA ABLOY-submerken, BKS, ongetwijfeld nog anderen. (niet altijd op alle modellen) Daarnaast zijn er ook nog andere beveiligingen die men eventueel toepast (bijvoorbeeld andere breekpunten).

Maar: welk maximumformaat heb je voor een sleutel in gedachten?
Sleutels die ik nu heb zijn 6,3cm lang en bovenste (ronde) gedeelte is 2,4cm breed. Dat is prima. Ik wil alleen geen slag groter en dat leek die M&C te zijn.

Wat jij bet zou dus ook kunnen, als ik het goed heb :)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:09:
[...]

Sleutels die ik nu heb zijn 6,3cm lang en bovenste (ronde) gedeelte is 2,4cm breed. Dat is prima. Ik wil alleen geen slag groter en dat leek die M&C te zijn.

Ik had indertijd gekozen voor wat cilinders van EVVA, voor de woning 4ks (3ks+ is de voorganger, theoretisch eigenlijk wat lastiger te picken (niet dat picken enorm makkelijk zal zijn of vaak wordt gebruikt als inbreekmethode)), die zijn ook te verkrijgen met een volledig hardstalen cilinderkern (dat, en de IMHO prettig gevormde sleutel waren voor mij de reden dat model te kiezen) voor garage en tuin ICS.

EVVA biedt sowieso allerlei interessante zaken IMHO, bijvoorbeeld op veel cilinders (vanaf een bepaalde lengte) ook nog een specifieke anti-snapfunctie, volledig hardstalen cilinderkernen, of voor de ICS ook een tijdelijke toegangsfunctie, de mogelijkheid hybride elektromechanische cilinders te maken, etc.

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 03-04 12:56

N1ckk

404 - title not found

Iemand hier bekend met meerpuntssluitingen voor achter de cilinder? Wij denken dat dit een meerwaarde is voor onze (enige) deur. Zeker ook vanwege tocht, maar ook veiligheid. Is dit waar of is zo'n meerpuntsslot onzinnig? (er zit al mooi beslag in, maar is maar een enkel punt)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 08:43

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
@N1ckk Daar zit ik ook nog met een schuin oog naar te kijken voor onze achterdeur. Deze zit nu alleen dicht met de nachtschoot.

Heb al zitten kijken om een meerpuntssluiting erin te laten frezen, maar dat kost minstens €250 - €300 :X
Of misschien toch maar zelf doen, als je er rustig de tijd voor neemt is het ook wel weer te doen volgens mij.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2018 11:21]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

@ThinkPad Klopt, ik heb nu voor 310€ incl btw een offerte liggen bij een lokale slotenmaker (incl. hardware). Vond ik best een redelijke prijs voor werk + spullen (ook snel 100-150 euro als je googled).

Voor mij is de hoofdreden dat de deur als je 'm druk dat die redelijk veel meegeeft. Dat is niet alleen slecht voor de deur, maar kan ook een impressie geven dat je "snel" naar binnen zouden kunnen als kwaadwillende. Daarnaast ook veel tocht zoals genoemd + het schijnt dat je deur langer meegaat als die op meerdere punten vast staat.

De vraag is alleen, is het het geld waard? Of is iemand net zo snel binnen, maakt het niet uit voor de levensduur van de deur en gaat er nauwelijks minder tocht door. Ben op zoek naar iemand met ervaring haha

(Oh en PS: zelf doen vind ik geen optie. Voor die 200 euro laat ik het liever doen)

[Voor 5% gewijzigd door N1ckk op 04-12-2018 11:25]

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 03-04 16:44

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Een driepuntssluiting zal je deur beter in de rubbers drukken waardoor tocht ook minder wordt en het is vanzelfsprekend sterker om je deur op drie ipv één punt vast te hebben.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• nick_haak
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 03-04 17:35
Misschien dat iemand hier de gouden tip voor me heeft:
Ik heb een oplegslot op m'n deur zitten, het lijkt op een Lips 1753, maar ik heb het logo er niet op kunnen ontdekken (kan nu niet dubbelchecken, ben niet ter plaatse op het moment).

Maten leken overeen te komen, ombouwset besteld + een paar cilinders voor de andere deuren, zodat alles mooi gelijksluitend wordt.

Alles zit nu netjes op z'n plek, behalve de buitencilinder (staartcilinder) van het opbouwslot, de 2 gaatjes voor de schroeven in de metalen achterplaat van het slot komen namelijk niet overeen.

In deze achterplaat zitten de gaatjes iets verder vanaf het staartgat, waardoor de cilinder (en daarmee de cilinderstaart) niet uitkomt op de plek waar je dat zou willen.
https://www.sloteninfo.com/images/staartgatoplegslot2.jpg
De 2 gaatjes boven het staartgat zitten op de nieuwe cilinder dichter bij, dan op de achterplaat, ik geloof dat het 5mm (hart op hart) is bij de nieuwe cilinder, en 7 of 8 bij de oude.

De ombouwset die ik had gekozen is een M&C Matrix set, die volgens de webshop ook geschikt is voor de Lips 1753.

Is dit een vaker voorkomend probleem, of heb ik weer eens wat bijzonders? ;)

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Meerpuntssluiting zit inmiddels bij ons in de deur. Kan niet anders zeggen dat het keurig werkt. Veel eerder moeten doen en deur zit een stuk vaster / 'dichter' (meer dicht!).

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:39:
@Oscar Mopperkont Ik heb ook de M&C Condor cilinders geplaatst, de sleutels zijn idd wel vrij fors ja.
Maar ik ervaar het niet als vervelend, ook omdat het geen sleutels met scherpe randjes enzo zijn :)

Ik zou het overigens sowieso niet bij de bouwmarkt halen, dit soort materiaal (beslag & cilinders e.d.) kun je veel voordeliger via internet bestellen.
Ik ben ook bij de M&C cilinders beland, maar bij een van de webshops lees ik dit:
"De afmeting wijkt 2,5 mm af van de 'oude' cilinder (Dit maakt het wat ingewikkelder om de juiste afmeting te kiezen)"

Dan vraag ik me natuurlijk af: pas dat wel op mijn oude sloten? Zijn die cilinders inderdaad afwijkend?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

kmf schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:24:
[...]

Ik ben ook bij de M&C cilinders beland, maar bij een van de webshops lees ik dit:
"De afmeting wijkt 2,5 mm af van de 'oude' cilinder (Dit maakt het wat ingewikkelder om de juiste afmeting te kiezen)"

Dan vraag ik me natuurlijk af: pas dat wel op mijn oude sloten? Zijn die cilinders inderdaad afwijkend?
De cilinders zijn wat langer, dus het gevolg kan zijn dat het net niet lekker qua diepte past. Óf het steekt net even uit, óf het valt er dieper in (of het past precies uiteraard). Maar in de breedte c.q hoogte past het hoe dan ook; dat is universeel.

Je kan als je precies tussen 2 maten zit beter hebben dat hij naar binnen valt dan uitsteekt overigens. Dan kunnen ze niet met een tang proberen het slot eruit te trekken. Dat staat ook hier:

https://www.veiligheids-sloten.nl/MC-Condor-1x
Selecteer hier uw gewenste cilinder afmeting. Deze cilinder is verkrijgbaar vanaf 32 mm en wordt verlengd in stappen van 5 mm. Indien uw huidige cilinder de afmeting 30/30 heeft, kunt u nu kiezen voor de afmeting 32/32. Uw cilinder mag maximaal 3 mm uit uw beslag steken. Deze cilinder is symmetrisch beveiligd

[Voor 22% gewijzigd door Notna op 10-12-2018 11:31]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
N1ckk schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:42:
Meerpuntssluiting zit inmiddels bij ons in de deur. Kan niet anders zeggen dat het keurig werkt. Veel eerder moeten doen en deur zit een stuk vaster / 'dichter' (meer dicht!).
Heb je een paar foto's van het eindresultaat?

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leuk topic met mooie tips! Ik heb een jaren 30 huis en een lips oplegslot (SKG **). Nu wil ik graag weten welke versie dit is zodat ik kan kijken naar een anti kerntrek roset. Maar waar vind ik het type nummer? Iemand tips ? Ik kan op google en bij lips niks vinden.

• begintmeta
  • Niet online
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:09:
[...]

Heb je eigenlijk een keus gemaakt inmiddels?

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-04 20:45
begintmeta schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:22:
[...]

Heb je eigenlijk een keus gemaakt inmiddels?
Yes, toch maar de M&C genomen. Sleutel is idd wat lomp, omdat ie wat breder is. Maar het valt allemaal mee :)

Maakte me in eerste instantie meer zorgen over hoe scherp sleutel was, maar ook dat slijt al af.

Slot steekt wel te ver uit, dus ik laat hem nog wat korter maken. Dat kan gelukkig gratis :)

• Waypoint
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:06:
Leuk topic met mooie tips! Ik heb een jaren 30 huis en een lips oplegslot (SKG **). Nu wil ik graag weten welke versie dit is zodat ik kan kijken naar een anti kerntrek roset. Maar waar vind ik het type nummer? Iemand tips ? Ik kan op google en bij lips niks vinden.
Niemand de gouden tip ?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook hier langzamerhand aan het overschakelen van alle hang en sluitwerk.
Op de benedenverdieping zoals ik schreef al vijf deuren. Gezien de sponning vrij dik is, liepen de oude schilden haast tegen de sponning aan. Ben deze langzamerhand aan het vervangen voor smalle schilden. Ziet er net iets beter uit. Enige nadeel is dat de blindplaten vaak SKG** zijn ipv ***.
Dan is de vraag; beter een ** blind plaat dan een *** normale plaat?

Stap over van normaal beslag naar kerntrekbeslag. Vooral om de afschrikkende werking.
Levert me momenteel wel een probleem op met de twee voordeuren, aangezien de DOM Diamant sleutels die ik daar heb niet door het kerntrekbeslag heen kunnen.

Dus dat wordt een drietrapsraket. Eerst de slotplaten beneden vervangen, dan de cilinders, daarna de rest van het huis.

Volgende stap is een nieuwe set cilinders en de twee bovendeuren afmaken.
Neig nu naar de M&C Condor. Vooral omdat ik een keersleutel prettig vind. Moet alleen even kijken hoe dat uitkomt met de lengte (2,5mm afwijking is wat onhandig). Geloof dat ze met de vorige montage ook niet al te kritisch geweest zijn, dus even goed kijken per deur waar ik op uit kom.

Alternatieven zouden kunnen zijn de M&C Matrix (geen keersleutel) of DOM ixTwinstar (heel erg aan de prijs, maar wel normale maten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 03-04 18:41
MikeyMan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:30:
Ook hier langzamerhand aan het overschakelen van alle hang en sluitwerk.
Op de benedenverdieping zoals ik schreef al vijf deuren. Gezien de sponning vrij dik is, liepen de oude schilden haast tegen de sponning aan. Ben deze langzamerhand aan het vervangen voor smalle schilden. Ziet er net iets beter uit. Enige nadeel is dat de blindplaten vaak SKG** zijn ipv ***.
Dan is de vraag; beter een ** blind plaat dan een *** normale plaat?

Stap over van normaal beslag naar kerntrekbeslag. Vooral om de afschrikkende werking.
Levert me momenteel wel een probleem op met de twee voordeuren, aangezien de DOM Diamant sleutels die ik daar heb niet door het kerntrekbeslag heen kunnen.

Dus dat wordt een drietrapsraket. Eerst de slotplaten beneden vervangen, dan de cilinders, daarna de rest van het huis.

Volgende stap is een nieuwe set cilinders en de twee bovendeuren afmaken.
Neig nu naar de M&C Condor. Vooral omdat ik een keersleutel prettig vind. Moet alleen even kijken hoe dat uitkomt met de lengte (2,5mm afwijking is wat onhandig). Geloof dat ze met de vorige montage ook niet al te kritisch geweest zijn, dus even goed kijken per deur waar ik op uit kom.

Alternatieven zouden kunnen zijn de M&C Matrix (geen keersleutel) of DOM ixTwinstar (heel erg aan de prijs, maar wel normale maten.
Ik zit in dezelfde situatie, ik heb drie deuren op de benedenverdieping die toegang geven tot de woning, een poort, en een schuur. Het liefst wil ik gelijksluitende sloten zodat ik ipv drie sleutels naar één kan.

Al mn beslag en cilinders wil ik vervangen, en ook ik kwam uit bij de M&C Condor ivm prijs/kwaliteit. Nu zat ik ook met die 2,5mm maar wat ik over vindt is een vorm van 't volgende bij deurbeslag:
Uitstekende lengte cilinder vanaf deur Minimaal 10 mm - maximaal 18 mm
Al mijn deuren zijn 40mm, standaard maat van de Condor is 32/32 65mm. Al mijn sloten zitten precies in het midden van de deur, dus dat steekt dan ~12mm uit, wat in de marge van het beslag zou moeten passen.

Enige waar ik écht niet uitkom is het geëmmer met schroefafstanden van het beslag. Elke deur heeft andere beslag (hooray), met verschillende sloten, en verschillende stijlen. Het liefst wil ik alles uniform hebben, maar ik weet niet of de 't slot (niet cilinder) van invloed is op welk beslag wel/niet past qua afstanden tussen alle onderdelen (los van PC-maat, maar de afstand tussen de drie schroeven).

Qua beveiliging wil ik nu 't volgende gaan doen:

5x M&C Condor, zeven sleutels
2x 'voordeur'-beslag met kerntrekbeveiliging (voordeur, poort)
3x 'achterdeur'-beslag met kerntrekbeveiliging
4x SecuStrip/Axa anti-inbraakstrips (poort niet nodig)

2x SecuStrip anti-inbraakstrips voor makkelijk te bereiken ramen 1e verdieping (uitbouw onder slaapkamerramen, kliko's staan naast uitbouw).

Wat ik nog graag zou willen is een manier om de ramen te beveiligen als ze op een kier staan. Er zitten ventilatieroosters in dus strikt noodzakelijk is het niet. Ze staan nu standaard op een kier, dan kun je met anti-inbraakstrips alsnog makkelijk met een koevoet er bij komen.

Licht voor en achter hebben we al, daar wil ik nog LED-verlichting met sensor in hebben zodat ik daar zelf 's avonds niet meer over na hoef te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FailFr8er schreef op zondag 16 juni 2019 @ 09:34:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie, ik heb drie deuren op de benedenverdieping die toegang geven tot de woning, een poort, en een schuur. Het liefst wil ik gelijksluitende sloten zodat ik ipv drie sleutels naar één kan.

Al mn beslag en cilinders wil ik vervangen, en ook ik kwam uit bij de M&C Condor ivm prijs/kwaliteit. Nu zat ik ook met die 2,5mm maar wat ik over vindt is een vorm van 't volgende bij deurbeslag:

[...]

Al mijn deuren zijn 40mm, standaard maat van de Condor is 32/32 65mm. Al mijn sloten zitten precies in het midden van de deur, dus dat steekt dan ~12mm uit, wat in de marge van het beslag zou moeten passen.

Enige waar ik écht niet uitkom is het geëmmer met schroefafstanden van het beslag. Elke deur heeft andere beslag (hooray), met verschillende sloten, en verschillende stijlen. Het liefst wil ik alles uniform hebben, maar ik weet niet of de 't slot (niet cilinder) van invloed is op welk beslag wel/niet past qua afstanden tussen alle onderdelen (los van PC-maat, maar de afstand tussen de drie schroeven).

Qua beveiliging wil ik nu 't volgende gaan doen:

5x M&C Condor, zeven sleutels
2x 'voordeur'-beslag met kerntrekbeveiliging (voordeur, poort)
3x 'achterdeur'-beslag met kerntrekbeveiliging
4x SecuStrip/Axa anti-inbraakstrips (poort niet nodig)

2x SecuStrip anti-inbraakstrips voor makkelijk te bereiken ramen 1e verdieping (uitbouw onder slaapkamerramen, kliko's staan naast uitbouw).

Wat ik nog graag zou willen is een manier om de ramen te beveiligen als ze op een kier staan. Er zitten ventilatieroosters in dus strikt noodzakelijk is het niet. Ze staan nu standaard op een kier, dan kun je met anti-inbraakstrips alsnog makkelijk met een koevoet er bij komen.

Licht voor en achter hebben we al, daar wil ik nog LED-verlichting met sensor in hebben zodat ik daar zelf 's avonds niet meer over na hoef te denken.
Daar kwam ik ook al achter. Het smalschildbeslag is sowieso niet te krijgen in dezelfde maten als het oude beslag.

Afstand tussen cilinder en slot is altijd hetzelfde. En de cilinder maakt ook niet uit voor het beslag in principe (hoewel sommig kerntrekbeslag niet genoeg ruimte heeft voor de sleutel). Afstand tussen de centrale schroef en de bovenste/onderste kan wel verschillen.

Hoe dichter je bij die 10mm blijft hoe minder ver die kerntrekbeveiliging uitsteekt. Wat ik persoonlijk mooier vind.

• Joene.
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-04 22:25
Hi all,

Ik heb onlangs ook een huis gekocht met daarin wat verouderd hang- en sluitwerk. Nu ben ik aan de hand van dit topic aan de gang gegaan en deze avond even het slot uit de voordeur geschroefd.

Eerste tegenvaller: geen losse cilinder die vanaf de kopse kant van de deur losgedraaid kan worden.

Na demonteren grepen en draaiknop aan de binnenkant kwam er een enkelzijdig 3 cm slot uit.
Hier een foto:

http://i68.tinypic.com/sbufir.jpg

Het idee is dus nu om dit in zijn geheel te vervangen, maar ik heb een probleem. De "PC-maat" is 10,5 cm. Deze maat kom ik nergens tegen op de online slotenwinkels

overige maten zoals deze afbeelding:
https://www.veiligheids-sloten.nl/image/catalog/Informatie/maten-slot.png

Dornmaat = ? oeps., ik wist dat ik iets was vergeten maar lijkt op 5/6 cm
PC maat = 10,5 cm

A = 165mm
B = 75mm
C = 15mm
D = 225mm
E = paar mm
F = ~22mm

De dikte van de deur zelf is een cm of 4.

Wie kan me helpen bij het vinden van nieuw en veilig hang- en sluitwerk?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:36
Joene. schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:10:
Hi all,

Ik heb onlangs ook een huis gekocht met daarin wat verouderd hang- en sluitwerk. Nu ben ik aan de hand van dit topic aan de gang gegaan en deze avond even het slot uit de voordeur geschroefd.

Eerste tegenvaller: geen losse cilinder die vanaf de kopse kant van de deur losgedraaid kan worden.

Na demonteren grepen en draaiknop aan de binnenkant kwam er een enkelzijdig 3 cm slot uit.
Hier een foto:

[Afbeelding]

Het idee is dus nu om dit in zijn geheel te vervangen, maar ik heb een probleem. De "PC-maat" is 10,5 cm. Deze maat kom ik nergens tegen op de online slotenwinkels

overige maten zoals deze afbeelding:
[Afbeelding]

Dornmaat = ? oeps., ik wist dat ik iets was vergeten maar lijkt op 5/6 cm
PC maat = 10,5 cm

A = 165mm
B = 75mm
C = 15mm
D = 225mm
E = paar mm
F = ~22mm

De dikte van de deur zelf is een cm of 4.

Wie kan me helpen bij het vinden van nieuw en veilig hang- en sluitwerk?
Ik denk dat het dan handiger is om de deur iets aan te passen zodat er wel een standaard slot in past.... Is in de toekomst ook makkelijker.

• wjvh
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 30-03 13:09
Ik wil mijn circa 15 jaar oude SKG** cylinders vervangen door nieuwe SKG*** cylinders.

Zoekend op internet heb ik inmiddels een (voorlopige) Shortlist gemaakt van de volgende cylinders:

DOM IX Twinstar
EVVA 4KS
EVVA MCS
Mauer New Wave 5

Allemaal kerntrekbeveiliging, hardstalen brug en certificaat. Dus de specs op hoofdlijnen, voor
zover ik ze kan vinden zijn identiek.

Toch is er voor de set zoals ik hem wil een behoorlijk prijsverschil: circa 580 voor de goedkoopste
tot 760 voor de duurste?
Het lukt mij niet om testen te vinden, en de youtube filmpjes die ik zie gaan voornamelijk over
lockpicking mensen die ruim de tijd hebben. Maar dat lijken me niet de inbreker scenarios
waar ik me tegen wil wapenen.

Iemand advies welke ik moet nemen, en vooral waarom?

<Ik weet dat beslag ook belangrijk is, maar laten we ons hier even beperken tot
cylinders>

Wim

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 08:32
Het zijn allemaal goede cilinders die een gelegenheidsdief wel tegen zullen houden, beslag is met dit soort cilinders gelukkig al minder belangrijk. Onthoud, als iemand echt naar binnen wil gaat er toch gewoon een baksteen door een ruit.

• Wintervacht
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 00:25

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

580 euro voor 1 cylinder??? Dat is 560 euro te veel als je het mij vraagt. Kerntrekbeveiliging is schijn, zo'n ding wip je er zo af en houdt echt niks tegen.

Vrijwel elke cylinder is uit te boren, dan maakt het erg weinig verschil of je een SKG** cylinder van de gamma hebt of een SKG*** cylinder van de specialist.
Laat je vooral geen oor aannaaien, slotenmakers vertellen mooie verhalen, masr verhalen houden een inbreker niet tegen.

Een goede meerpuntssluiting is al tig keer effectiever dan enkel een cylinder, maar een inbreker staat toch wel zo binnen als hij dat echt wil.

Je kunt het beter onaantrekkelijk maken voor inbrekers dan 600 euro aan een lapmiddel uitgeven.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• wjvh
Nee, gaat om 4 cylinders, waarvan sommige met knop. En voldoende sleutels.

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04:34
Dan zou ik voor een goedkopere cylinder gaan, en aanvullend kerntrekbeslag. Hier zit er pfaffenhein deltus in. Die zou ik met de goedkopere variant nemen, en dan een curve kerntrekbeslag.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:23
Is dat zo duur omdat er een sleutelsysteem bij zit?

• wjvh
Ik heb geen idee waarom die prijs is zoals hij is.
Maar ik eigenlijk gekeken naar een paar merken, en daar de duurste van genomen, onder het
mom dat dat dan wel goed zal zijn.
Maar ik bespeur dat jullie dat zonde van het geld vinden.

• MeesterPieter
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07:47
vergeet je ook niet even te kijken naar je 15 jaar oude inbouwsloten waar de cilinders in gaan?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Dit is uitvoerig hier ook besproken

Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Staat vast wel wat dingennin die je kan gebruiken :Y . Ik ben zelf voor de M&C Condor gegaan.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
wjvh schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:37:
Het 'probleem' van SKG*** is dat je hang- en sluitwerk dan ook 'perfect' moet zijn.
Als je je beslag vervangt door SKG*** ben je er ook.
Ik heb hier ook anti-kerntrekbeslag op de garagedeur zitten. Maar dan zie je niet meer of er een cilinder van €5 of €100 inzit. De vraag is of er dan nog iemand iets gaat proberen met de cilinder.
Vergeet ook niet de sleutels te vergelijken. Die zijn soms vrij fors.

Als laatste tip:
Een specialist kan soms zijn geld wel waard zijn.
Bijvoorbeeld door zwakke punten te identificeren, tijdelijke cilinders te leveren bij een probleem en ook eventueel een complete set te ruilen.
Want als je een sleutel kwijt raakt moet je dus gaan inschatten of je dus alles moet vervangen of dat de sleutel echt kwijt is. Ze nemen jouw set dan over en plaatsen die bij iemand anders (andere regio) en jij krijgt een andere set.

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

wjvh schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:37:
Ik heb geen idee waarom die prijs is zoals hij is.
Maar ik eigenlijk gekeken naar een paar merken, en daar de duurste van genomen, onder het
mom dat dat dan wel goed zal zijn.
Het verschil in veiligheid tussen een cylinder van €30 en €140 is disproportioneel aan de prijs.
Een cylinder die je niet met lockpicks open krijgt is eigenlijk het belangrijkste, vervolgens kijk je naar het materiaal (gehard staal is uiteraard beter bestand tegen uitboren dan messing) en als je daar mee klaar bent kun je je sluitwerk er eens op naslaan. Meerpuntssluitingen, anti-inbraak strips, en het beste middel is en blijft gewoon afschrikwekkende hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een (nep)beveiligingscamera.
Een muurpukkel met een rood lampje doet meer dan kerntrekbeveiliging.

Ik blijf erbij: kerntrekbeveiliging is schijnveiligheid!

Edit: als je ècht zo aan beveiliging gehecht bent en je bent bereid er wat voor te betalen kun je een PKVW adviseur vragen of die een adviesrapport op kan stellen.

[Voor 7% gewijzigd door Wintervacht op 17-12-2019 22:03]

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 04:34
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:01:
[...]

Het verschil in veiligheid tussen een cylinder van €30 en €140 is disproportioneel aan de prijs.
Een cylinder die je niet met lockpicks open krijgt is eigenlijk het belangrijkste, vervolgens kijk je naar het materiaal (gehard staal is uiteraard beter bestand tegen uitboren dan messing) en als je daar mee klaar bent kun je je sluitwerk er eens op naslaan. Meerpuntssluitingen, anti-inbraak strips, en het beste middel is en blijft gewoon afschrikwekkende hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een (nep)beveiligingscamera.
Een muurpukkel met een rood lampje doet meer dan kerntrekbeveiliging.

Ik blijf erbij: kerntrekbeveiliging is schijnveiligheid!

Edit: als je ècht zo aan beveiliging gehecht bent en je bent bereid er wat voor te betalen kun je een PKVW adviseur vragen of die een adviesrapport op kan stellen.
Dit hangt volledig af van je risicoanalyse. De meeste inbraken gebeuren door de Bulgaarse methode. In die vorm ben ik het met je "Kerntrekbeveiliging is schijnveiligheid" niet eens.

Bosnian Bill krijgt élk slot open. Maar ik kijk niet naar Bosnian Bill. Ik kijk naar de gelegenheidsdief, en dan is een anti-kerntrekbeslag met een 'gewoon' 3-sterrencylinder, dubbel glas en IR-verlichting prima. Meerpunts ben ik het mee eens (maar is 250 voor laten infresen in de deur).

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

DiedX schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:17:
[...]

Dit hangt volledig af van je risicoanalyse. De meeste inbraken gebeuren door de Bulgaarse methode. In die vorm ben ik het met je "Kerntrekbeveiliging is schijnveiligheid" niet eens.

Bosnian Bill krijgt élk slot open. Maar ik kijk niet naar Bosnian Bill. Ik kijk naar de gelegenheidsdief, en dan is een anti-kerntrekbeslag met een 'gewoon' 3-sterrencylinder, dubbel glas en IR-verlichting prima. Meerpunts ben ik het mee eens (maar is 250 voor laten infresen in de deur).
Sorry hoor maar...

Kerntrekbeveiliging slopen is kinderlijk eenvoudig en het gereedschap wat ze hier laten zien is zelfs van matige kwaliteit. Men neme een stevige steenbeitel, een haakse slijper en wat geduld en je hebt een onverwoestbate schildbreker waarmee je zo'n ding er in één klap uit hebt.

De keuze of je vervolgens binnen komt via de Bulgaarse methode of met een klopsleutel is geheel aan jou.

Edit: ah deze zocht ik:
Schildbreker

[Voor 5% gewijzigd door Wintervacht op 17-12-2019 23:34]

• begintmeta
  • Niet online
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:30:
[...]

Sorry hoor maar...
[YouTube: KERNBREKER (SCHILDBREKER / SHIELDBREAKER)]
Kerntrekbeveiliging slopen is kinderlijk eenvoudig en het gereedschap wat ze hier laten zien is zelfs van matige kwaliteit. Men neme een stevige steenbeitel, een haakse slijper en wat geduld en je hebt een onverwoestbate schildbreker waarmee je zo'n ding er in één klap uit hebt.
Dat filmpje is hier, of in het andere topic over hang en sluitwerk ook al eens langs gekomen. Ik denk trouwens dat beschermend beslag van het type drumm geminy nog best wel beschermende werking kan hebben, ik vraag me ook af of er nog verschil is in het normale antikerntrekbeslag (RVS of aluminium, dikte staalplaat, breedte rand)
De keuze of je vervolgens binnen komt via de Bulgaarse methode of met een klopsleutel is geheel aan jou.
Moet je voordat je een klopsleutel zou kunnen gebruiken eerst het antikerntrekbeslag slopen?

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

begintmeta schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:47:
[...]

Dat filmpje is hier, of in het andere topic over hang en sluitwerk ook al eens langs gekomen. Ik denk trouwens dat beschermend beslag van het type drumm geminy nog best wel beschermende werking kan hebben, ik vraag me ook af of er nog verschil is in het normale antikerntrekbeslag (RVS of aluminium, dikte staalplaat, breedte rand)
Het verschil ligt 'm in hoe hard je moet meppen/duwen om het af te breken kan ik uit ervaring vertellen :p Het is in elk geval nog nooit niet gelukt.
[...]

Moet je voordat je een klopsleutel zou kunnen gebruiken eerst het antikerntrekbeslag slopen?
Fair point :') niet bij stilgestaan!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03-04 15:37
Wintervacht schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:30:
[...]

Sorry hoor maar...
[YouTube: KERNBREKER (SCHILDBREKER / SHIELDBREAKER)]

Edit: ah deze zocht ik:
[Afbeelding: Schildbreker]
Maar, die sloten waar @wjvh het over heeft hebben kerntrekbeveiliging in de cilinder zelf. Niet in het beslag (al kan je dat, voor extra afschrikwekkend effect, ook nog overwegen). Dus zo'n schildbreker zal geen effect hebben. Ook beveiliging tegen klopsleutelmethode.

Of het het geld waard is weet ik niet en inderdaad, als ze binnen willen komen lukt dat toch wel, maar het is allemaal een kwestie van de makkelijkste wegen blokkeren en minder aantrekkelijk lijken dan het buurhuis.

En uiteindelijk is geen enkele maatregel op zichzelf voldoende. Als je een meerpuntsluiting hebt, maar middeleeuwse sloten, dan heb je ook iets verkeerd gedaan. Het gaat om de combinatie.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@vanaalten mee eens, daarom hier ook gewoon de combi kerntrekbeslag en goede cilinders. Overweging daarbij was overigens vooral dat je aan de cilinder minder makkelijk 'in het voorbijgaan' ziet wat het is.

• wjvh
Inderdaad, mijn shortlist bevatte cylinders die volgens de specs kerntrekbeveiliging hebben. Het zijn allemaal modellen uit de top van die merken. Mijn "voorkeur" wisselt steeds als ik weer wat lees, dus suggestie over welke ik moet kiezen (en waarom) zijn welkom. Mijn huidige sloten zitten er al een jaar of 20, dus echt haast heb ik ook niet.

[Voor 5% gewijzigd door wjvh op 18-12-2019 08:51]

• begintmeta
  • Niet online
Ik had destijds gezocht naar een cilinder met gehard stalen kern, omdat die nu eenmaal nog wat lastiger in te boren zijn dan kernen van messing, alpaca en de andere veelgebruikte koperlegeringen, ook al zitten overal natuurlijk gehard stalen elementen in. Verstevigde verbinding tussen kernen maakt het ook lastiger om de cilinder te trekken of het slot te breken, maar uiteindelijk lukt forceren altijd, als het lukt er met een stevig genoeg iets (schroef/gereedschap) grip op te krijgen.

Daarom zijn er natuurlijk ook cilinders die zodanig ontworpen breekpunten hebben dat forceren juist lijdt tot een lastiger te openen deur.

En er zijn natuurlijk ook allerlei andere features die je leuk kan vinden aan een slot (bijvoorbeeld zoals de EVVA ICS-serie met tijdelijke sleutelschakeling, of de vorm van de sleutel).

Voor mij was uiteindelijk vanwege een wat gevoeligere schuifdeur een gehard stalen kern wel een geruststellende feature (of dat terecht of onterecht is, weet ik niet (denk overwegend het laatste)). Dat is al een wens die de keuze wat beperkt. Omdat ik verder ook graag een platte keersleutel had, ben ik zo uiteindelijk bij EVVA 3ks/4ks uitgekomen.

Dus ik zou zeggen, zet op een rijtje wat je graag wilt, controleer of waarom je dat wilt ook echt klopt, en koop dan de goedkoopste cilinders die aan die eisen voldoen. Geld kan vaak ook nuttiger worden besteed dan aan profielcilinders.

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 09:33]

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

wjvh schreef op woensdag 18 december 2019 @ 08:39:
Inderdaad, mijn shortlist bevatte cylinders die volgens de specs kerntrekbeveiliging hebben. Het zijn allemaal modellen uit de top van die merken. Mijn "voorkeur" wisselt steeds als ik weer wat lees, dus suggestie over welke ik moet kiezen (en waarom) zijn welkom. Mijn huidige sloten zitten er al een jaar of 20, dus echt haast heb ik ook niet.
Ik herhaal mijzelf even uit dit topic:
Notna schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:37:
Hier ook laatst mijn SKG** cillinders vervangenmet SKG*** spul in kunstof kozijnen. Tips:

........

Ik heb zelf voor de M&C Condor gekozen. Voor een 'master locksmith' kost het ruim 10 minmuten (als je weet wat je doet tenminste) voor het open is. Slopen kan niet:

[YouTube]

Reden: heeft eerdergenoemde 'beveligingen' en als iemand die er voor geleerd heeft dat ding pas na 10 minuten open krijgt heb ik er wel vertrouwen in dat de gemiddelde inbreker er niet door komt :+. Mijn deuren hebben zelf al 3 punts sluitingen etc. Dus die hoefde ik niet te vervangen.

• wjvh
Die M&C heb ik ook naar zitten kijken, maar ik vind het jammer dat de cylinder wat lang is (32 mm).
Voordat ik die kan gebruiken moet ik eerst mijn beslag aan de achterduer aanpassen (Dat is 30 jaar oud) en heeft nog gewoon schroeven aan allebei de kanten.
Loodrecht boren voor nieuw beslag is iets waar ik een beetje tegen aan hik.

[Voor 9% gewijzigd door wjvh op 18-12-2019 11:21]

• wjvh
TheGhostInc schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:59:

Een specialist kan soms zijn geld wel waard zijn.
Bijvoorbeeld door zwakke punten te identificeren, tijdelijke cilinders te leveren bij een probleem en ook eventueel een complete set te ruilen.
Want als je een sleutel kwijt raakt moet je dus gaan inschatten of je dus alles moet vervangen of dat de sleutel echt kwijt is. Ze nemen jouw set dan over en plaatsen die bij iemand anders (andere regio) en jij krijgt een andere set.
Ik weet niet of ik daar zo blij mee zou zijn. Als ik een cylinder koop wil ik een nieuwe cylinder, niet een cylinder die al twee jaar ergens anders in gebruik is geweest. Als dit korting oplevert en de keuze wordt geboden is het natuurlijk wel goed.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
wjvh schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:20:
[...]
Loodrecht boren voor nieuw beslag is iets waar ik een beetje tegen aan hik.
Wat je kunt doen is een boormal maken, je pakt een stuk dik MDF of multiplex o.i.d. en zorgt dat je daarin de gaten op precies de juiste plek boort. Mooiste is dan met bijv. een kolomboor als je die hebt.

Vervolgens klem je het stuk hout op je deur en kun je dóór de bestaande gaten (in dat plaatje) heen boren, zodat je precies recht kunt boren in je deur.

• wjvh
Ja, zoiets is ook te koop.
https://www.bol.com/nl/p/...qBDBg.1_9.10.ProductImage

Ik kan het natuurlijk altijd gaan proberen.

[Voor 14% gewijzigd door wjvh op 18-12-2019 11:47]

• begintmeta
  • Niet online
wjvh schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:20:
Die M&C heb ik ook naar zitten kijken, maar ik vind het jammer dat de cylinder wat lang is (32 mm).
...
Als je kortere cilinder wilt (best een standaard maat trouwens toch 31/32mm?), beperkt dat de keuze ook al wat, bijvoorbeeld de 4ks is bij mijn weten ook niet korter dan 31/31 of 27/36 te krijgen, bijvoorbeeld de ICS is er wel al in een 27/27, overigens hebben kortere modellen soms wat minder pinnen en zo dan de standaardmodellen, dat is ook nog iets om eventueel op te letten.

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 12:10]

• wjvh
Mijn huidige cylinder is, volgens het doosje waar ze ooit inzaten, 30.5 mm.
30 of 31 wil ik dan nog wel. Maar 32 niet zonder verbeterd beslag.

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Interessant topic. Ik was ook aan het kijken voor nieuwe voordeuren en alles naar een wat hogere veiligheidsstandaard. Ik was daarbij gekomen op de EVVA MCS. Mooi systeem. Inderdaad niet goedkoop maar niet gemakkelijkte lockpicken. Verder gehard staal.. lijkt me prima. En de rest gaat samen met nieuwe kozijnen met 3punts beveiliging, veiligheidsbeslag etc.

• wjvh
De winkel die ik om advies vroeg vertelde dat EVVA MCS een fraai systeem is, maar meer bedoeld voor industrie en dergelijke.
Voor consumenten raadde hij 4KS aan als je EVVA neemt (Maar als ik voor EVVA ga neem ik wellicht toch
ook de MCS).
Twijfelpunt bij mij is op dit moment of ik ga voor de systemen met een (draai) knop of een panieksluiting.
Die panieksluiting kan namelijk niet bij EVVA 31/31; dan zou het toch de DOM twinstar worden

• gitaarwerk
  • Niet online
draaiknop vind ik toch weer een groter risico om te hebben. Een stevig rubber draadje als haak en een draaimechanisme die je door de brievenbus kan steken en je bent zo binnen. Panieksluiting is wel fijn als je vriendin vergeet de sleutel eruit te halen en dan naar bed gaat en jij komt om 3:00 thuis :Y)

• wjvh
Maar ik heb ook nog een knieslot (met dezelfde sleutel).
En ik wil snel naar buiten kunnen als er brand oid is (Dat is een extra reden waarom im nieuwe cylinders wil).

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 03-04 14:20
Ik ben ook in de markt voor een 5-tal gelijksluitende *** SKG cilinders voor een nieuwbouwwoning. Maar dan waarvoor kies je? Mij overweging/situatie zijn alsvolgt:

Klopsleutel bestendigheid gaat voor mij boven bestendigheid tegen meer destructieve methodes. Bij het gebruik van een klopsleutel heb je nauwelijks schade, het gebeurt zonder lawaai en duurt vaak maar een paar seconden. Daarmee vind ik dit een belangrijk aandachtspunt, vaak keert een verzekering namenlijk niet uit zonder braakschade.

Veiligheid: Ik overweeg daarbij sterk een draaiknop voor een aantal van de deuren. Het argument dat je in geval van nood (brand) makkelijker naar buiten kunt weegt voor mij sterker dan het grotere risico op braak*. Bovendien biedt het wat gemak zo lijkt me.

Duurzaamheid/levensduur: Ik heb goede ervaringen (dagelijks gebruik, geen ervaring met inbraakwerendheid) met DOM cilinders, die lijken zonder noemenswaardig onderhoud prima jaren en jaren zonder probleem mee te gaan, maar dit geldt vast ook voor andere merken.

Prijs/kwaliteit: Ik wil een goed slot, maar hoef geen speciale futuristische functies. Voor het kopiëren van sleutels ben ik niet bang, heb geen behoefte aan een uitgebreid sleutelplan of anderre exotische zaken. Omkeerbare sleutels zijn eventueel een pre (mits niet te duur), al heb ik nu weinig issues met sleutels die dat niet hebben.

Voor welk merk/type kies je dan, zijn er nog ergens uitgebreide test te vinden? Wat betreft de weerstand tegen klopsleutels vond ik dit wel aardig, maar deze test is ondertussen wel sterk verouderd en niet alle hier genoemde merken deden mee. Graag jullie mening advies :)

*Ik heb nieuwe kunststofkozijnen/deuren met tripple glas (waar nodig veiligheidsglas), zonder brievenbus of een andere opening waardoor je zou kunnen vissen. Wil je een draaiknop kunnen bedienen moet je dus eerst als dief zelf een opening creëren. Volgens mij ga je 100x makkelijker door een kunststof paneel met bijvoorbeeld met een (accu) decoupeerzaag dan door tripple (veiligheids)glas. Dan kun je net zo makkelijk even doorzagen dan kun je gewoon binnen door het paneel. Bovendien heb je draaiknoppen met een manipulatieknop die dit tegen kan gaan gezien de meerprijs twijfel ik of dit wel nodig is.

[Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 18-12-2019 15:04]

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Gewoon een setje M&C Color van de Gamma; 3 stuks voor 80 euro.(of 100 euro als je het niet in de aanbieding haalt) Deze voldoen aan alle eisen; gehard stalen brug, keersleutel, beveiligd tegen uitboren en kerntrekken en 3*SKG.

PLUS, vervang altijd ook je beslag voor kerntrekbeslag. Het is misschien wat overbodig om zowel een kerntrekbeveiligd beslag en cilinder te hebben, echter is het beslag vooral voor de sier. Het laat aan een inbreker zien dat jouw voordeur beter beveiligd is dan die van de buren, en dat jij hebt nagedacht over inbraakpreventie. (in tegenstelling tot je buren).
Het veiligheidsbeslag is redelijk goedkoop online te krijgen. Kijk ook eens op Marktplaats; daar zijn genoeg handelaartjes te vinden die voor normale tarieven het beslag verkopen.

Voor drie deuren ben je dan ongeveer 200-250 euro kwijt. Maar dan heb je wel overal zwaar beslag en zware cilinders.

En als je echt voorzichtig wil zijn; haal je cilinders vooral niet online maar gewoon bij de bouwmarkt. Je wil niet dat er ook maar ergens bekend is welke sleutel op welke voordeur gaat passen. Met het online kopen weet de verkoper jouw adres en kan hij een kopie van een sleutel maken (en later gebruiken). Ook in de slotenwereld zitten rotte appels....

7400 Wp op het dak

• wjvh
Testen heb ik niet kunnen vinden, met uitzondering van een test van de consumentenbond uit 2006 oid.
Youtube staat vol met lockpicking filmpjes, maar die hebben wel de tijd nodig voordat het slot open is.

Belangrijkste keuze die ik nog moet maken of ik ga voor een knop of voor een panieksluiting.
Ik wil snel naar buiten kunnen als er brand is. Nadeel van een knop is dat de kans aanwezig is
dat je de voordeur openmaakt en dan naar buiten loopt zonder sleutel. Met een sleutel aan de binnenkant is die kans kleiner. Een knop en de sleutel aan een haakje in het zicht kan natuurlijk ook.

Als ik bestel via internet laat ik de zaak op mijn werk brengen, het scenario van Theo has ik ook al bedacht.

De EVVA MCS is fraai. Maar wel heel duur.

[Voor 4% gewijzigd door wjvh op 18-12-2019 15:52]

• begintmeta
  • Niet online
wjvh schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:02:
...
Voor consumenten raadde hij 4KS aan als je EVVA neemt (Maar als ik voor EVVA ga neem ik wellicht toch
ook de MCS).
De 3ks+ is theoretisch vziw iets beter, bij de 4ks is een van de schuifjes op meerdere punten ontsloten, bij de 3ks niet.
Twijfelpunt bij mij is op dit moment of ik ga voor de systemen met een (draai) knop of een panieksluiting.
Die panieksluiting kan namelijk niet bij EVVA 31/31; dan zou het toch de DOM twinstar worden
Ik denk dat het belangrijk is dat je gewoon de features kan hebben die je graag wilt, een draaiknop zou ik niet zo snel kiezen, zeker niet als die eventueel zichtbaar is, ook al is er geen kant-en-klare opening om de knop te kunnen bereiken.

Beslag vernieuwen lijkt sowieso zinvol.
gitaarwerk schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:47:
... Ik was daarbij gekomen op de EVVA MCS.... Verder gehard staal.. ...
Volgens mij is de MCS trouwens in tegenstellign tot 3ks/4ks vziw niet met volledig gehard stalen cilinderkern te krijgen, hij heeft standaard natuurlijk wel redelijk goede inboorbeveiliging, en je kan eventueel ook de versie met de ontworpen breekpunten kiezen (Anti-Snap)

• lithoijen
@Theo Een set van drie is onvoldoende, ik heb er 5 nodig (waarvan 2 met een afwijkende maat). Bovendien wil ik zoals beschreven een aantal uitgevoerd met draaiknop. Bovendien heeft de M&C Color een afwijkende lengtemaat wat hem minder geschikt maakt.

Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in een internet winkel (specialist) dan in een gamma. Ik laat ze wel op een alternatief adres bezorgen dat is wel een super tip.

Een set DOM Plura cilinder ***SKG zou me € 297,00 kosten (exclusief draaiknop), dit lijkt me nog redelijk voor 5 sloten. Overigens verwacht ik dat alles beter dan een tywrap het hang en sluitwerk van mijn buren overtreft, dus dat zit wel ok :-)

Kunstof kozijnen hebben inderdaad meerpuntsluiting. @wjvh dat is het hem juist, teveel keuze.

[Voor 29% gewijzigd door lithoijen op 18-12-2019 16:01]

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

wjvh schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:52:
Testen heb ik niet kunnen vinden, met uitzondering van een test van de consumentenbond uit 2006 oid.
Youtube staat vol met lockpicking filmpjes, maar die hebben wel de tijd nodig voordat het slot open is.

Belangrijkste keuze die ik nog moet maken of ik ga voor een knop of voor een panieksluiting.
Ik wil snel naar buiten kunnen als er brand is. Nadeel van een knop is dat de kans aanwezig is
dat je de voordeur openmaakt en dan naar buiten loopt zonder sleutel. Met een sleutel aan de binnenkant is die kans kleiner. Een knop en de sleutel aan een haakje in het zicht kan natuurlijk ook.

Als ik bestel via internet laat ik de zaak op mijn werk brengen, het scenario van Theo has ik ook al bedacht.

De EVVA MCS is fraai. Maar wel heel duur.
Lockpicking is niet zo relevant; deze manier van inbraak wordt enkel door hobbyisten gebruikt als tijdverdrijf. Inbrekers gebruiken eigenlijk altijd de Bulgaarse methode (slot doormidden breken), kernrekken of gewoon op zoek gaan naar een open deur/raam. Een enkeling wil nog wel eens een slot uitboren of de deur met een koevoet forceren.

Daarom altijd een meerpuntsluiting gebruiken voor je deur en zorgen dat er niet kerngetrokken en kerngebroken kan worden. Lockpicken zul je een inbreker niet zien doen.

7400 Wp op het dak

• wjvh
https://www.veiligheids-sloten.nl/

Veel keuze, ook in sets van 5.

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

lithoijen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:56:
@Theo Een set van drie is onvoldoende, ik heb er 5 nodig (waarvan 2 met een afwijkende maat). Bovendien wil ik zoals beschreven een aantal uitgevoerd met draaiknop. Bovendien heeft de M&C Color een afwijkende lengtemaat wat hem minder geschikt maakt.

Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in een internet winkel (specialist) dan in een gamma. Ik laat ze wel op een alternatief adres bezorgen dat is wel een super tip.
Goed punt; bij de bouwmarkt kun je geen custom setje van 5 sloten samenstellen. Maar voor de rest; als je weet wat je nodig hebt dan maakt het niet veel uit of je het van marktplaats trekt, je het in de bouwmarkt haalt of naar de specialist gaat.

De M&C Color steekt inderdaad iets uit. Met een veiligheidsbeslag is dit echter onzichtbaar aan de buitenkant, en aan de binnenkant maakt het niet uit als het twee millimeter (extra) uitsteekt.

7400 Wp op het dak

• lithoijen
@wjvh Op die site was ik inderdaad aan het rondneuzen
@Theo De M&C colour+ die ik op bijvoorbeeld bovenstaande site vind is wat duurder dan bijvoorbeeld de DOM Plura ***SKG variant die ik daar vind. Wel mis ik dan de paniekfunctie, maar aangezien ik altijd meerdere deuren kan gebruiken en een aantal daarvan met een draaiknop zijn uitgerust heeft dat nauwelijks meerwaarde. Bovendien zit ik dan niet met een afwijkende maat, kijkt toch weer wat strakker. Bovendien krijg je bij DOM wat meer sleutels (nauwelijks een issue te noemen)

Eventuele nadelen:
  • Opties zoals een draaiknop zijn bij DOM iets duurder, maar wel meer keus
  • Geen sleutel certificaat, voor mij persoonlijk geen issue
Zie ik iets over het hoofd, of mis ik een goede optie?

[Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 18-12-2019 17:36]

• wjvh
Voor wat het waard is: De DOM plura *** heeft geen hardstalen brug.

[Voor 14% gewijzigd door wjvh op 18-12-2019 18:20]

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Dat is idd wel een nadeel; een harstalen brug maakt het kerntrekken wel heel erg lastig daar deze er voor zorgt dat het slot niet in het montage/schroefgat afbreekt waardoor de cilinder daarna gemakkelijk eruit te duwen is.
Geen idee wat DOM bedacht heeft tegen een kerntrek.Maar ik heb meer vertrouwen in sloten mét een hardstalen brug.

7400 Wp op het dak

• wjvh
Dan kan je ook bij DOM terecht, maar dan kom je op de duurdere cylinders.

• begintmeta
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:27:
Dat is idd wel een nadeel; een harstalen brug maakt het kerntrekken wel heel erg lastig daar deze er voor zorgt dat het slot niet in het montage/schroefgat afbreekt waardoor de cilinder daarna gemakkelijk eruit te duwen is.
...
Bij kerntrekken trekt men overigens de cilinderkern, de cilinder breken (ook wel de Bulgaarse methode) is wat anders, al is dat misschien wat scherpslijperig van mij. Tegen kerntrekken doet zo'n brug in principe niets natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 19:22]

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

begintmeta schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:18:
[...]

Bij kerntrekken trekt men overigens de cilinderkern, de cilinder breken (ook wel de Bulgaarse methode) is wat anders, al is dat misschien wat scherpslijperig van mij. Tegen kerntrekken doet zo'n brug in principe niets natuurlijk.
Het verschilt heel erg per cilinder. In onderstaande video trekt men (vanaf 45 seconde) met kerntrekken de gehele cilinder uit het beslag. Deze breekt in de deur af op de plek waar deze vast zit..Hierdoor kun je het andere deel van de cilinder zó naar binnen tikken en kun je de deur openen. Met een geharde brug breekt de cilinder nog af vóór het punt waar de cilinder in de deur zit waardoor je de andere helft van de cilinder niet uit de deur kunt duwen.

7400 Wp op het dak

• begintmeta
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:17:
...
Het verschilt heel erg per cilinder. In onderstaande video trekt men (vanaf 45 seconde) met kerntrekken de gehele cilinder uit het beslag. Deze breekt in de deur af op de plek waar deze vast zit..Hierdoor kun je het andere deel van de cilinder zó naar binnen tikken en kun je de deur openen. Met een geharde brug breekt de cilinder nog af vóór het punt waar de cilinder in de deur zit waardoor je de andere helft van de cilinder niet uit de deur kunt duwen.
...
Volgens mij hadden we het hier eerder in het topic ook al eens over. Vziw is kerntrekken:

de kern gaat eruit, als de cilinder ergens breekt is het geen kerntrekken, maar cilinder knakken.

Het kan natuurlijk zeker zo zijn dat iets wat als kerntrekken bedoeld was uiteindelijk de cilinder breekt. Afhankelijk van hoe de krachten werken en hoe de breekpunten in/aan het slot zijn kan het een en ander nu eenmaal eerder breken, maar als je bijvoorbeeld de trekkracht aan de cilinderkern terugvoert in het omliggende deel van de cilinder (door bijvoorbeeld tussenlegschijfjes), zal die cilinder niet zo snel breken (wel vervormen eventueel), de kracht komt dan vrijwel volledig ten laste van de verbinding van cilinderkern met de cilinder (verankering en eventueel pinnetjes etc).

[Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 21:34]

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

begintmeta schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:29:
[...]

Volgens mij hadden we het hier eerder in het topic ook al eens over. Vziw is kerntrekken:
[YouTube: Tür öffnen (Schließzylinder Kern ziehen )Schloss knacken /öffnen]
de kern gaat eruit, als de cilinder ergens breekt is het geen kerntrekken, maar cilinder knakken.

Het kan natuurlijk zeker zo zijn dat iets wat als kerntrekken bedoeld was uiteindelijk de cilinder breekt. Afhankelijk van hoe de krachten werken en hoe de breekpunten in/aan het slot zijn kan het een en ander nu eenmaal eerder breken, maar als je bijvoorbeeld de trekkracht aan de cilinderkern terugvoert in het omliggende deel van de cilinder, zal die cilinder niet zo snel breken (wel vervormen eventueel), de kracht komt dan vrijwel volledig ten laste van de verbinding van cilinderkern met de cilinder (verankering en eventueel pinnetjes etc).
In beide filmpjes wordt dezelfde techniek gebruikt en wordt er met grof geweld aan de kern van de cilinder getrokken; vandaar de naam kerntrekken ;) Met kerntrekken trek je in eerste plaats niet de kern uit het slot; je trekt hard aan de kern om het slot te forceren; en er zijn (minimaal) twee verschillende manieren waarop een slot dan stuk gaat.

7400 Wp op het dak

• begintmeta
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:35:
[...]

In beide filmpjes wordt dezelfde techniek gebruikt
Niet helemaal, in 'jouw' filmpje, en ook in het alternatieve filmpje van de maker van 'mijn' filmpje wordt geen onderlegplaat gebruikt. Daardoor wordt meer aan de gehele cilinder getrokken. Door het gebruik van een onderleglegplaat (eventueel aangevuld met schijven op maat), wordt m.n. aan de cilinderkern getrokken.

Als je gerichter trekt kan je schade aan hetgeen om de cilinder heen ligt (het slot bijvoorbeeld) zoveel mogelijk beperken. Dat zal een inbreker weinig kunnen schelen, die zal dus geen tussenplaat gebruiken zodat de cilinder z.s.m. ergens breekt. (een inbreker zal het niets uitmaken of hij cilindertrekt of kerntrekt, als een trekschroef lastiger in de cilinderkern te draaien is dan in de rest van de cilinder kan die daaraan principe gewoon gaan trekken, als men wil kerntrekken kan dat niet, dan moet je aan de kern trekken.)

Ik heb nog even wat gezicht en zie dat men het hier ook in NL met mij eens is, dus ik ben niet de enige die het zo ziet. Maar zoals ik al eerder aangaf is het misschien wat slerpslijperig van mij om over het verschil te ...

[Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 18-12-2019 22:25]

• wjvh
begintmeta schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:54:

Volgens mij is de MCS trouwens in tegenstellign tot 3ks/4ks vziw niet met volledig gehard stalen cilinderkern te krijgen, hij heeft standaard natuurlijk wel redelijk goede inboorbeveiliging, en je kan eventueel ook de versie met de ontworpen breekpunten kiezen (Anti-Snap)
Als ik kijk op https://www.kluizenenslot...A-4KS-(Knopcilinder).html
lijkt de 4KS met anti-snap alleen de koop vanaf 41mm. Ik ken de moderne huizen en deuren niet, maar dat lijkt me onbruikbaar voor de meesten

• begintmeta
  • Niet online
wjvh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:48:
[...]

Als ik kijk op https://www.kluizenenslot...A-4KS-(Knopcilinder).html
lijkt de 4KS met anti-snap alleen de koop vanaf 41mm. Ik ken de moderne huizen en deuren niet, maar dat lijkt me onbruikbaar voor de meesten
Klopt, bij anti-snap is de lengte aan de buitenzijde minimaal 41mm, voor binnen kom je op 27mm minimum. In een standaarddeur(volgens mij nog steeds ~5cm met het slot in het midden, al denk ik dat er steeds meer net iets dikkere komen met eventueel asymmetrisch ingebouwd slot) kan je dat inderdaad niet kwijt, maar in een schuifdeur meestal wel (onze aluminium schuifdeur heeft bijvoorbeeld een buitenlengte van 60mm)

[Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2019 07:58]

• wjvh
Ik probeer trouwens ook te achterhalen wat de verschillen zijn in bescherming tussen de EVVA 4KS en MCS.
Ik kan me voorstellen dat de MCS er van binnen heel anders uitziet, maar of dat voor berscherming van je woonhuis nu beter is of slechter weet ik niet. Iemand een idee?

• begintmeta
  • Niet online
wjvh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:17:
Ik probeer trouwens ook te achterhalen wat de verschillen zijn in bescherming tussen de EVVA 4KS en MCS.
Ik kan me voorstellen dat de MCS er van binnen heel anders uitziet, maar of dat voor berscherming van je woonhuis nu beter is of slechter weet ik niet. Iemand een idee?
Uiteindelijk denk ik dat het voor de bescherming tegen normale inbraak wat betreft de cilinder het belangrijkste is dat die goed bestand is tegen grofmechanische aanvallen. Dan is de MCS en ook de standaard-4ks misschien (of eigenlijk zeker) wel voor het geld een slechtere keuze dan bijvoorbeeld een BKS Janus 46 in staal met uitgebreide boor- en trekbeveiliging of KESO 8000Ω2 in staal met uitgebreidste boor- en trekbeveiliging, een DOM Diamant als je die nog kan vinden of misschien ook een Abloy Protec2 met gehard stalen buitenzijde.
wjvh schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:48:
... vanaf 41mm. Ik ken de moderne huizen en deuren niet, maar dat lijkt me onbruikbaar voor de meesten
Nog een toevoeging: als je een van buiten afsluitbare deurbalk op de deur zet, kan je daarvoor ook grotere lengtes gebruiken.

[Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 19-12-2019 09:54]

• gitaarwerk
  • Niet online
begintmeta schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:39:
[...]

Uiteindelijk denk ik dat het voor de bescherming tegen normale inbraak wat betreft de cilinder het belangrijkste is dat die goed bestand is tegen grofmechanische aanvallen. Dan is de MCS en ook de standaard-4ks misschien (of eigenlijk zeker) wel voor het geld een slechtere keuze dan bijvoorbeeld een BKS Janus 46 in staal met uitgebreide boor- en trekbeveiliging of KESO 8000Ω2 in staal met uitgebreidste boor- en trekbeveiliging, een DOM Diamant als je die nog kan vinden of misschien ook een Abloy Protec2 met gehard stalen buitenzijde.
Ik had die nog niet gezien. Die Dom diamant ziet er wel top uit. Welke zou jij van het set aanraden? (als geld geen issue is)

• begintmeta
  • Niet online
gitaarwerk schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:45:
...
Ik had die nog niet gezien. Die Dom diamant ziet er wel top uit. Welke zou jij van het set aanraden? (als geld geen issue is)
Dat laat ik graag aan de experts over :P

Ik denk dat al die cilinders, ook de EVVA's prima zijn, en dat het dan eigenlijk het beste is de goedkoopste te nemen (dat is misschien de Janus 46, met even googlen in de uitgebreidste versie te vinden voor ~90€ (maar ik heb niet heel goed gezocht of precies gekeken)), tenzij er aanvullende eisen zijn die voor of tegen een bepaalde van die cilinders spreken (bijvoorbeeld keurmerken, sleutelvormen, features, uitbreidbaarheid met elektronische systemen..).

Het geld is ongetwijfeld nuttiger uit te geven dan aan cilindersloten.

[Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 21-12-2019 14:32]

• wjvh
Ik blijf het een puzzel vinden. Behalve ** en *** is er vrijwel geen informatie te vinden over wat de best cylinder is tegen braakpoging. Maar ik kan me niet voorstellen dat iedere SKG *** hetzelfde is.
Lockpicking fora geven wellicht een beetje info, maar dat beschouw ik niet als een risico.

Iemand een idee?

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:30
wjvh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:05:
Ik blijf het een puzzel vinden. Behalve ** en *** is er vrijwel geen informatie te vinden over wat de best cylinder is tegen braakpoging. Maar ik kan me niet voorstellen dat iedere SKG *** hetzelfde is.
Lockpicking fora geven wellicht een beetje info, maar dat beschouw ik niet als een risico.

Iemand een idee?
Hetzelfde idee wat hier al 100x geopperd is. Je niet zo blindstaren op cylinders en lockpicking fora.

De gelegenheidsdief zoekt een zwakke plek of gaat naar de buren. De gerichte dief komt wel binnen als die wil.

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

wjvh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:05:

Iemand een idee?
Ga denken als een inbreker en kijk waar/hoe je je woning binnen kan komen. Je mag een een klein breekijzer, een schroevendraaier, en kerntreksetje en een bahco gebruiken. Herrie is uit den boze. Uit het zicht staan levert pluspunten op, net als klimmateriaal gebruiken wat je hebt liggen (ladder, kliko). Kijk ook even naar je schuur/garage.

Inbrekers willen niet moeielijk doen. Die trekken of breken een cilinder stuk om binnen te komen als er geen makkelijkere manier is om binnen te komen. Zolang je cilinder niet getrokken of gebroken kan worden maakt het echt geen ene ruk uit welk type cilinder je hebt. Zo'n beetje elke skg 3* voldoet dus.

Inbrekers zijn verder ook lui. Ze willen niet een inbraakpoging doen als het geen zin blijkt te hebben. Je kan dus een goede cilinder hebben, maar dit is niet zichtbaar. Daarom plaats je, naast een goede cilinder, ook een beslag met kerntrekbeveiliging zodat het voor de gelegenheidsdief zichtbaar is dat deze bij jou minder kans maakt dan bij de buren.

Kijkend naar hoe een inbreker werkt en denkt weet je wat je dus nodig hebt. Een goede, doch simpele 3* clinderset (wel het liefst met geharde brug) van 80 euro voor 3 stuks van de Gamma (M&C Color 3 stuks gelijksluitend) is nét zo goed als een high-end set van vele honderden euro's. Maar bij beide heb je ook een kerntrekbeslag nodig. (En mochten je buren ook zo'n beslag hebben dan heb jij daarnaast dus ook een inbraakwerende strip nodig. Eis is dat jouw zichtbare beveiliging beter is dan die van je buren)

Maar om je vraag dus te beantwoorden: Haal bij de bouwmarkt een setje M&C Color cilinders, besteed de rest van je budget aan zichtbare beveiliging en je bent klaar.

7400 Wp op het dak

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Theo goede uiteenzetting. Mezelf vorig jaar twee keer buiten gesloten. Probeer dat eens, word je inventief van ;)

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

MikeyMan schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:40:
@Theo goede uiteenzetting. Mezelf vorig jaar twee keer buiten gesloten. Probeer dat eens, word je inventief van ;)
De manieren hoe jij toen binnen bent gekomen zijn de zwakke punten in je woning :P Of heb je bij een vertrouweling een sleutel liggen? (zonder adreslabel daaraan uiteraard)

7400 Wp op het dak

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Theo schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:44:
[...]

De manieren hoe jij toen binnen bent gekomen zijn de zwakke punten in je woning :P Of heb je bij een vertrouweling een sleutel liggen? (zonder adreslabel daaraan uiteraard)
Precies dat... Nu was mijn manco ook nog dat ik geen gereedschap had. Maar het is toch twee keer gelukt. Hangslot om de ladder en de slotplaten terug hebben dat wel opgelost (de schilder was gelukkig toen bezig).

• wjvh
Antwoord is duidelijk, en inderdaad, ik zit toch een beetje te veel naar de cylinder alleen te kijken.
Ik hik nog wel een beetje aan tegen de maat van 32 mm, maar dat is wel op te lossen met beslag.
En ook als ik een ander merk zou kiezen (de DOM cylinders zijn 30mm) blijft staan dat een goedkope
SKG*** cylinder met goede andere maatregelen prima is.

• lithoijen
Er wordt hier nogal veel nadruk op een geharde brug gelegd, maar waarom. Ieder 3* cilinder zou (tot zekere hoogte) bestand moeten zijn tegen kerntrekken of breken van het slot. Maakt het dan uit hoe de fabrikant dat bereikt? Door een geharde brug of door feeënpoeder? 3* lijkt me dan toch 3* of mis ik iets?

• wjvh
Geen idee, en dat is ook een van de onbeantwoorde vragen die ik heb.
Ik kan me niet voorstellen dat iedere *** even sterk is.
Maar hier wordt duidelijk gesteld dat de zichtbaarheid van de beveiliging het belangrijkste is.

[Voor 14% gewijzigd door wjvh op 23-12-2019 10:08]

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08:06
lithoijen schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:29:
Er wordt hier nogal veel nadruk op een geharde brug gelegd, maar waarom. Ieder 3* cilinder zou (tot zekere hoogte) bestand moeten zijn tegen kerntrekken of breken van het slot. Maakt het dan uit hoe de fabrikant dat bereikt? Door een geharde brug of door feeënpoeder? 3* lijkt me dan toch 3* of mis ik iets?
Met:
- kerntrekbeslag
- skg3 cilinder
- 3 punt slot op deur
- sloten op ramen beneden en eerste met aanbouw
- geen draaislot aan binnenkant

Komt de gelegenheidsdief echt niet binnen bij je, mits je het altijd op slot hebt zitten als je weg bent uit de huiskamer

• begintmeta
  • Niet online
lithoijen schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:29:
Een geharde brug maakt het lastiger de profielcilinder te breken. Ik moet zeggen dat ik niet zou weten aan welke vereisten ten aanzien van het breken de cilinder moet voldoen om SKG 3* te kunnen krijgen. Als daar bijvoorbeeld geen of vrij lage eisen voor zijn, is het eventueel de moeite waard zelf ook nog eens extra op de breekvastheid te letten. (dat dan tzt in een nieuw eisenpakket wel weer worden bijgesteld). Hoe die stevigheid wordt bereikt, is natuurlijk irrelevant, maar over het algemeen is een verstevigde of hardstalen brug wel een kenmerk dat het wat lastiger is de cilinder te knakken. (overigens geeft een fabrikant van een bepaald gereedschap aan dat het geen probleem is cilinders met een hardstalen brug te knakken... (als er grip op kan worden gekregen))

Tegen kerntrekken doet een geharde brug in principe ook niets. Voor zover ik weet is de norm voor kerntrekbeveiligde cilinders dat ze bestand moeten zijn tegen een trekkracht aan de kern van ≥15kN, dat betekent dat dat meer is dan wat men voor de dunste trekschroef voor de Zieh-Fix garandeert (dat is 14kN), maar als het lukt een van de dikkere trekschroeven in de cilinder te boren, lukt het uiteindelijk waarschijnlijk ook om de kern te trekken (en zoals we eerder hebben gezien hoeft normaal anti-kerntrekbeslag ook geen grote hindernis te vormen). Maar goed, dan heb je, als de cilinder tenminste beveiligingsmaatregelen tegen inboren heeft, al snel een frees nodig en zo, dat heeft men lang niet altijd bij en frezen maakt ook erg veel lawaai, wat men in veel gevallen natuurlijk ook liever vermijdt.

Er is dan meestal wel een betere manier om binnen te komen (of elders, bijvoorbeeld bij de buren, binnen te komen) dan het te proberen door het slopen van de cilinder.

[Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 23-12-2019 17:36]

• wjvh
Ik heb net eens het beslag aan de voorkant bekeken in mijn huizenblok (6 huizen), opgeleverd in 1990.
5 hebben het orginele beslag wat zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant 4 aparte schroeven heeft (geen schroef door de deur heen dus).
Dat beslag schroef je er dus zo uit, en de Bulgaarse methode doet de rest.
Alleen mijn huis heeft veiligheidsbeslag.
Of deze mensen ook de orginele cylinders hebben weet ik niet. De mijne heb ik circa 20 jaar geleden vervangen door **, en binnenkort dus ***.

De deuren waren trouwens wel standaard voorzien van twee insteekgrendels.

[Voor 8% gewijzigd door wjvh op 23-12-2019 16:44]

• wjvh
Ik denk dat ik mijn keuze heb gemaakt, en wel de Mauer DT1+.
Hardstalen brug, leverbaar met paniekfunctie en uiteraard SKG***. Wel 31 mm ipv de huidige 30.5, maar met nieuw beslag is dat ook opgelost. Leuk feature is de tweedelige meenemer, die hopelijk weer een klein beetje extra beveiligt.
Ik heb ook nog nagedacht over de Mauer NW5, maar de winkel die ik hier over sprak zei dat de NW5 een betere kopieerbeveiliging heeft, maar qua inbraakwerendheid niet echt beter is dan de DT1+.
En dat vind ik eigenlijk geen 200 euro waard (dat is voor mijn config het prijsverschil), alhoewel een keersleutel wel makkelijk is, en ook fraaier toont.

• Draicon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:26
M&C heeft de color pro verbeterd en de naam is aangepast naar color plus. Zo wordt er nu rvs gebruikt in de versie die zij via hun website verkopen. Is staal beter dan rvs voor een slot? Of is rvs beter dan staal? Onderstaande tekst is van hun website.
De color plus is van betere kwaliteit als de Color pro. De color plus heeft standaard bij ons een RVS brug en is 2 zijdig bedienbaar.

Dit is anders dan de M&C Color plus die in de bouwmarkt ligt. De serie in de bouwmarkt (onder andere de Karwei en de Gamma) heeft een stalen brug en is niet 2 zijdig bedienbaar. Daar de andere brug is deze ook van mindere kwaliteit. Zo kan de specialist zich onderscheiden van de bouwmarkt kwaliteit.

De color plus heeft natuurlijk ook het SKG 3* keurmerken is uitvoerd met een stalen brug. De color plus serie wordt alleen uitgevoerd in de kleur nikkel. Niet zoals de M&C Matrix en de M&C Condor die ook verkrijgbaar zijn in de kleuren zwart en messing.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
@wjvh Begrijpelijke keuze. Het kunnen kopieren van een sleutel zit mijns insziens in dezelfde hoek als een hoge mate ven bescherming tegen lockpicking: nice to have, maar het grootste risico is Snelle Robbie met een flipper en een baksteen. Dat mijn sleutels niet door de eerste de beste sleutelkoning in het winkelcentrum na te maken zijn is voor mij voldoende.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• wjvh
@Draicon
Dat geeft mij toch een eng gevoel. Kennelijk is iets met dezelfde naam op verschillende plaatsen te koop met een verschillende kwaliteit.
Ik vind het toch prettiger als "Color Plus" overal hetzelfde is, en ik niet eerst moet gaan uitzoeken welke subversie ik heb,

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
wjvh schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:40:
@Draicon
Dat geeft mij toch een eng gevoel. Kennelijk is iets met dezelfde naam op verschillende plaatsen te koop met een verschillende kwaliteit.
Ik vind het toch prettiger als "Color Plus" overal hetzelfde is, en ik niet eerst moet gaan uitzoeken welke subversie ik heb,
Ik heb het zelfde gedaan. Ik had de keuze tussen de Mauer DT1+ en de M&C Matrix (was advies van het bedrijf)

Gekozen voor de Mauer DT1+, mede omdat deze sleutels verticaal ingaan, wat het zelfde was als mijn oude sloten. Was iets duurder, maar voelde net iets beter.

Nu alleen nog mijn buitenschilden vervangen, deze zijn nog SKG**. Maar ik moet nog even onderzoeken hoe ik hier 1 schild van openkrijg. Geen mogelijkheid om deze los te krijgen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rolfie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Ik heb het zelfde gedaan. Ik had de keuze tussen de Mauer DT1+ en de M&C Matrix (was advies van het bedrijf)

Gekozen voor de Mauer DT1+, mede omdat deze sleutels verticaal ingaan, wat het zelfde was als mijn oude sloten. Was iets duurder, maar voelde net iets beter.

Nu alleen nog mijn buitenschilden vervangen, deze zijn nog SKG**. Maar ik moet nog even onderzoeken hoe ik hier 1 schild van openkrijg. Geen mogelijkheid om deze los te krijgen.
Klink eraf, binnenschild los draaien, en dan kun je het buitenschild afnemen.
Zit vaak wel lekker vast in de verf ;)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Draicon schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 08:31:
M&C heeft de color pro verbeterd en de naam is aangepast naar color plus. Zo wordt er nu rvs gebruikt in de versie die zij via hun website verkopen. Is staal beter dan rvs voor een slot? Of is rvs beter dan staal? Onderstaande tekst is van hun website.

[...]
Toch raar dat een merk z'n naam op die manier te grabbel wil gooien. Van de over datum rotband zakken en de vurenhouten palmboombalken wisten we al dat je dat beter niet in de bouwmarkt kunt halen, maar als een slot nu ook al in minderwaardige kwaliteit onder dezelfde naam in de bouwmarkt ligt, vraag ik me af hoe het zit met de rest van die producten. Wie geeft mij de garantie dat de (online) sleutelspecialist niet ook die bouwmarkt zooi verkoopt?

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:58:
Klink eraf, binnenschild los draaien, en dan kun je het buitenschild afnemen.
Zit vaak wel lekker vast in de verf ;)
Op mijn achterdeur heb ik inderdaad zo'n inbus schroefje zitten. Daarna is het alleen nog de verf op het buitenschild wat lastig doet.

Echter op de voorkant heb ik niet zo'n inbus schroefje. Het is dus iets lastiger dan ik had verwacht. Ik heb namelijk nog geen idee hoe ik hem lost moet maken.

[Voor 0% gewijzigd door Rolfie op 25-02-2020 13:21. Reden: inbus ipv imbus]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rolfie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Op mijn achterdeur heb ik inderdaad zo'n inbus schroefje zitten. Daarna is het alleen nog de verf op het buitenschild wat lastig doet.

Echter op de voorkant heb ik niet zo'n inbus schroefje. Het is dus iets lastiger dan ik had verwacht. Ik heb namelijk nog geen idee hoe ik hem lost moet maken.
Heb je een foto? Misschien zit de klink vast aan het schild?

• wjvh
Rolfie schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:50:

Bij mij is in 1 van de DT1+ sleutels het “wieltje” verdwenen. En dan kan je de sleutel wel in het slot stoppen,
maar niet meer draaien. Is onder garantie vervangen, maar ik heb nu wel twee sleutels bij me just to be sure.
Geen idee of dit vaak voorkomt, de leverancier zei van niet.
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True