Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31
Er wordt de laatste tijd helaas veel ingebroken in onze wijk waar ik woon. Ik zou haast zeggen dat het om de week wel raak is. Afgelopen weekend ook weer twee inbraken. De politie gaf in een nieuwsbericht aan dat ze binnen zijn gekomen via de 'Bulgaarse methode' (schroef in slotcilinder draaien, hele cilinder eruit trekken :X).

Nu heeft onze woning wat ouder hang- en sluitwerk, uit 1998. Op de cilinders zie ik dat het twee sterren SKG is. Ik wil eigenlijk niet wachten tot ik aan de beurt ben en wil daarom eens kijken of ik de boel kan upgraden naar moderne standaarden.

Heeft iemand recentelijk een dergelijke klus uitgevoerd?
Je hebt veiligheidsbeslag met kerntrekbeveiliging. Maar waar moet ik als slot-noob op letten? Ik zie ook verschillende maten cilinders.

Ik ben handig, maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Wie helpt mij op weg?
Het gaat om 2 deuren in huis, afhankelijk van de prijs wil ik de schuurdeur ook meenemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:28
Ik heb onze achterdeur en schuurdeur vernieuwd met dit beslag en een 3sterren cilinder welke tegen kern trekken zou moeten kunnen. (maat van de cilinder hangt af van de dikte van je deur volgens mij)

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligheids-sloten.nl/image/cache/catalog/AFBEELDINGEN%20TERUGZETTEN/Beslag/nemef-3417-ak-500x500-350x350.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 26-03-2018 11:18 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sluitwerk van 1998 werkt die bulgaars methode ook niet.

Als je zo'n slot heb wat in de deur zit, zoals hierboven, kan ook prima met ouders sluitwerk. Eerste punt is dat er een flinke schroef in de deur zit waardoor je hem niet uit het beslag kan trekken, volgende punt is dat je met de sleutel iets moet omdraaien wil die er uberhaupt uitkunnen.

Maar heb je sluitwerk die niet in de deur zit, maar er op, dan werkt die bulgaarse methode ook alleen maar als je aan de binnenkant de sleutel vol in het slot hebt, anders kunnen ze hem opendraaien.

Ivm brandveiligheid kan ik mij voorstellen dat mensen de sleutels in het slot laten zitten, maar zorg er voor dat je het niet kan omdraaien. Eigenlijk gewoon nooit je sleutels in de deur laten.

Afbeeldingslocatie: http://www.zkkf.nl/foto/hangsluit/iseo-r6-cilinder.jpg

En dan maakt het niet uit of het met balletjes werkt, of gewoon met ribbels. Zit in de deur op 2 punten vast.

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 26-03-2018 11:30 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
Wat voor mij totaal verwarrend was, is dat er cilinders met kerntrekbeveiliging zijn en dat er ook nog beslag is met die beveiliging. Je hebt *niet* beide nodig. Als een slotenboer je beide aanraadt is dat advies voor hun eigen portemonee.

Cilinders met kerntrekbeveiliging hebben een sterkere brug waardoor de Bulgaarse methode niet meer met een simpele accuboor kan worden uitgevoerd. Het beslag dat je ertegen beschermt is leuk, maar kost ook euro's en ik heb de overweging gemaakt om gewoon goede cilinders te nemen om ook risico op lockpicking te verkleinen.

Aan de andere kant, als je hele domme boeven hebt in je wijk en ze gewoon overal de boor erin zetten, kun je met de beste cilinders van €250 ook schade krijgen van €250 zonder dat ze binnenkomen... Dus in dat opzicht kan je misschien beter beslag nemen, zodat direct zichtbaar is dat je je ertegen beschermt.
Ik zie ook verschillende maten cilinders.
Je oude opmeten! Je bestelt namelijk de lengte op maat, veelal in 5mm-veelvoud. Je oude kan je heel envoudig even loshalen. Eén schroefje op de kopse kant van de deur als het goed is. Elke deur in je huis kan een andere cilindermaat hebben.

Een TL;DR van mijn onderzoekje vorig jaar: als je het allerbeste wilt, neem de DOM Diamant cilinder. Wil je iets "best wel OK", neem een driesterren cilinder met een wat betere sleutel (meerdere profielen, anti-lockpicking evt). Wil je je gewoon beschermen tegen domme boeven neem dan alleen beter beslag.

In mijn situatie had ik al wel een 2-sterren driepuntssluiting, wat een goede driesterren cilinder nog niet overkill maakt aldus bevriende experts.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 26-03-2018 11:29 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
We hebben nu ook losse deurknippen op beide deuren. Als we gaan slapen is dat prima, maar als we van huis gaan kun je die er niet op te zetten. Hoe moeilijk is het om (als aanvullende maatregel naast kerntrekbeveiliging) de deur te upgraden naar meerpuntssluiting zodat hij boven en onder ook vastgrijpt?

Qua duurzaamheid is dat ook beter, de deur sluit nu ook pas goed tochtdicht af als we die knippen erop hebben zitten.
gertvdijk schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:26:
Wat voor mij totaal verwarrend was, is dat er cilinders met kerntrekbeveiliging zijn en dat er ook nog beslag is met die beveiliging. Je hebt *niet* beide nodig. Als een slotenboer je beide aanraadt is dat advies voor hun eigen portemonee.
Dat is wat ik mij net ook realiseerde. We hebben nu SKG2, SKG3 is het nieuwste?
Verschil tussen 2 vs 3 is dat 2 boorbeveiligd is en 3 nog wat zwaarder.

In theorie ben ik met alleen een kerntrekbeslag er dus ook al en zou ik mijn oude cilinders kunnen houden?
Het kan altijd beter, maar het moet ook nog beetje betaalbaar blijven.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2018 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe wil jij aan de buitenkant met een 3 puntssluiting zowel de onderkant van de deur als de bovenkant van de deur naar je toetrekken en de sleutel omdraaien? Dan mis je een hand gok ik zo. Als je deur krom is, schiet dat dus niet op. Maar om tochten tegen te gaan door de deur kan je ook wel tochstrips kopen, maar anti-inbraak strips zet je weer niet snel een koevoet tussen, bij tochtstrips weer wel.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Als de deur krom is heb je een volkomen separaat probleem.

Misschien gelijk helemaal vervangen door een met een driepuntssluiting! :)
ThinkPadd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:27:

In theorie ben ik met alleen een kerntrekbeslag er dus ook al en zou ik mijn oude cilinders kunnen houden?
Voor de dreiging waar jij je tegen wilt beschermen is dat wellicht voldoende. Dat neemt niet weg dat driesterrencilinders wel beter zijn in andere opzichten; kopieerbaarheid en ik dacht ook basic-anti-lockpicking. Dus als over een paar maanden een slimmere boef in jullie buurt actief is en de cilinder in een halve minuut kan lockpicken ben je nog nergens.

Ik zag in mijn situatie een betere investering in het upgraden van mijn cilinder, maar dat was mijn situatie met verder heel degelijk tweesterren beslag + driepuntssluiting.

[ Voor 78% gewijzigd door gertvdijk op 26-03-2018 11:50 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
@RaZ een driepuntssluiting heeft papegaaienbekken die in de slotkom vallen. Deze lopen iets schuin toe zodat ze de deur in de rubbers klemmen. Sowieso moet een deur eigenlijk altijd in de driepuntssluitng zitten om kromtrekken te voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Laatst nog het beslag op de schuur vervangen door veiligheidsbeslag van HOPPE. Een van het beste beslag wat er is en online niet zo heel duur te vinden. +/- 50,-

Maarja een inbreker komt overal wel binnen. Je moet er alleen voor zorgen dat het bij jou lastiger is dan bij de buren. Dan gaan ze liever daar naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RaZ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:39:
Hoe wil jij aan de buitenkant met een 3 puntssluiting zowel de onderkant van de deur als de bovenkant van de deur naar je toetrekken en de sleutel omdraaien? Dan mis je een hand gok ik zo. Als je deur krom is, schiet dat dus niet op. Maar om tochten tegen te gaan door de deur kan je ook wel tochstrips kopen, maar anti-inbraak strips zet je weer niet snel een koevoet tussen, bij tochtstrips weer wel.
Señor Sjon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:49:
@RaZ een driepuntssluiting heeft papegaaienbekken die in de slotkom vallen. Deze lopen iets schuin toe zodat ze de deur in de rubbers klemmen. Sowieso moet een deur eigenlijk altijd in de driepuntssluitng zitten om kromtrekken te voorkomen.
Het is niet zo dat de deur zo krom als een hoepel is. Als ik hem van binnen goed aantrek/van buiten aanduw dan dicht hij wel goed af. Maar het slot zelf trekt hem niet voldoende vast, waardoor het tocht.

Ik vond bijv. een meerpuntssluiting-set zoals deze. Maar ik kan niet goed zien hoe die papegaaienbekken afsluiten. Worden die 'aangestuurd' vanuit de cilinder, of zit er een apart slotgat die je op slot draait o.i.d. ?
Xavier schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:06:
Laatst nog het beslag op de schuur vervangen door veiligheidsbeslag van HOPPE. Een van het beste beslag wat er is en online niet zo heel duur te vinden. +/- 50,-

Maarja een inbreker komt overal wel binnen. Je moet er alleen voor zorgen dat het bij jou lastiger is dan bij de buren. Dan gaan ze liever daar naartoe.
Dat zag ik inderdaad, een setje beslag kost de wereld niet. Met 5-6 tientjes per deur ben je wel klaar en heb je al grote stappen gezet. Andere cilinders zijn natuurlijk ook weer een upgrade, maar de DOM Diamant die hierboven werden genoemd zitten op €230 per cilinder. Dat is dan weer een beetje overkill, dan ben ik alleen al €600+ aan cilinders kwijt, komt het beslag nog bovenop :X Een keer 300 euro is nog te behappen, maar het hoeft geen Fort Knox te worden met €1000 aan sloten e.d.. Een baksteen door de ruit en je bent ook binnen...

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2018 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die wordt vanuit de cilinder of de kruk bedient, afhankelijk van type. Bij terrasdeuren trek je de kruk omhoog om de driepuntssluiting te activeren. De cilinder blokkeert de krukbeweging en sluit de de deur af.

Bij voordeuren zonder beweegbare kruk aan de buitenkant bedient de cilinder de driepuntssluiting.

Edit
Ik zie meerdere die inclusief fresen, beslag, cilinders e.d. voor 325-350 euro zo'n set plaatsen. Daar zou ik zelf niet voor gaan klooien.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 26-03-2018 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ThinkPadd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:14:
[...]

[...]

Het is niet zo dat de deur zo krom als een hoepel is. Als ik hem van binnen goed aantrek/van buiten aanduw dan dicht hij wel goed af. Maar het slot zelf trekt hem niet voldoende vast, waardoor het tocht.

Ik vond bijv. een meerpuntssluiting-set zoals deze. Maar ik kan niet goed zien hoe die papegaaienbekken afsluiten. Worden die 'aangestuurd' vanuit de cilinder, of zit er een apart slotgat die je op slot draait o.i.d. ?

[...]
Kan je niet gewoon je slotpad verzetten in je buitenkader zodat je deurblad beter aansluit?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:32
Jellabie schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:23:
[...]

Kan je niet gewoon je slotpad verzetten in je buitenkader zodat je deurblad beter aansluit?
Niet als je deur krom is nee, dan zit hij ter hoogte van het slot al tegen het kozijn.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
Andere cilinders zijn natuurlijk ook weer een upgrade, maar de DOM Diamant die hierboven werden genoemd zitten op €230 per cilinder.
Dat is dan wel echt het uiterste, hoor. Voor €100 per cilinder ben je ook al een heel eind.
Euhm, nee, waarom? Is er al wat mis met je huidige beslag dan behalve gebrek aan anti-kerntrek feature? Want die zit dan in je cilinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:26
Er zijn ook cilinders die weinig kosten en toch voldoende beschermen (zie onderstaande voorbeeld van een DOM Plura SKG ***).

https://www.cilinderonline.nl/webshop/dom/dom-plura-3-skg/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:03
gertvdijk schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:26:
Cilinders met kerntrekbeveiliging hebben een sterkere brug waardoor de Bulgaarse methode niet meer met een simpele accuboor kan worden uitgevoerd. Het beslag dat je ertegen beschermt is leuk, maar kost ook euro's en ik heb de overweging gemaakt om gewoon goede cilinders te nemen om ook risico op lockpicking te verkleinen.
Hier ben je volgens mij wel twee dingen door elkaar aan het halen:
Bulgaarse methode is als de cilinder uitsteekt en ze met een stevige tang het slot breken en er uit trekken;
Kerntrekken is een kwestie van een schroef met een accuboormachine in het slot draaien en met een klauwhamer vervolgens de cilinder naar buiten te trekken.

D'r zit, volgens de bronnen die ik hier link, wel iets van relatie:
Als je kerntrekbeslag monteert steekt de cilinder automatisch niet meer uit en kan de bulgaarse methode niet meer toegepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
vanaalten schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:25:
[...]

Hier ben je volgens mij wel twee dingen door elkaar aan het halen:
Bulgaarse methode is als de cilinder uitsteekt en ze met een stevige tang het slot breken en er uit trekken;
Kerntrekken is een kwestie van een schroef met een accuboormachine in het slot draaien en met een klauwhamer vervolgens de cilinder naar buiten te trekken.

D'r zit, volgens de bronnen die ik hier link, wel iets van relatie:
Als je kerntrekbeslag monteert steekt de cilinder automatisch niet meer uit en kan de bulgaarse methode niet meer toegepast worden.
Scherp. Ik ging er even vanuit dat als je de cilinder niet kan kerntrekken dat je hem er dan ook niet uit kan trekken bij uitsteken. Note-to-self: Eén beschermingsmiddel kan twee methodes mitigeren en hoeven geen synoniemen te betekenen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 26-03-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een ander topic met name over cilinders: Sloten vervangen

Ik heb redelijk recent alles vervangen, het was wel te doen, moest het een en ander bijwerken met de steekbijtel, wat gaten boren, het was te doen. Qua cilinder bevallen de door mij gekozen exemplaren vooralsnog prima (eigenlijk overkill qua beveiliging (hoop ik) en die EVVA-sloten zijn niet de goedkoopste (vanwege het modulaire systeem en diverse opties eventueel nog best interessant, je kan bijvoorbeeld mechanisch en elektronisch combineren, of van een mechanisch systeem voor tijdelijke toegang te voorzien), ik wilde graag keersleutels, en niet te scherp omdat ik geneigd ben sleutels los in mijn zak te stoppen, verder natuurlijk vooral cilinders die enigszins bestand zijn tegen de meeste gangbare ongeautoriseerde openingsmethoden. Goed beslag is IMHO daarvoor eigenlijk belangrijker.

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 26-03-2018 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 19:26

GerritGekke

Gamechanger

Tip: overweeg een knopcilinder bij de (vlucht)deuren. Mocht het scenario zich ooit voordoen dan sta je zonder sleutel zo buiten!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GerritGekke schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:43:
Tip: overweeg een knopcilinder bij de (vlucht)deuren. Mocht het scenario zich ooit voordoen dan sta je zonder sleutel zo buiten!
Ik heb nu sleutels erin zitten. Liever dat er ingebroken wordt, dan dat ik zelf het huis niet uit kom bij brand.

Maar dit zijn wel de tips die ik zoek. Wat zou het voordeel zijn van een sleutelcilinder aan de binnenkant t.o.v. knopcilinder? Volgens mij heeft het alleen nadelen?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-05 17:00

mark-k

AKA markkNL

[...]

[...]

[...]

Dat zag ik inderdaad, een setje beslag kost de wereld niet. Met 5-6 tientjes per deur ben je wel klaar en heb je al grote stappen gezet. Andere cilinders zijn natuurlijk ook weer een upgrade, maar de DOM Diamant die hierboven werden genoemd zitten op €230 per cilinder. Dat is dan weer een beetje overkill, dan ben ik alleen al €600+ aan cilinders kwijt, komt het beslag nog bovenop :X Een keer 300 euro is nog te behappen, maar het hoeft geen Fort Knox te worden met €1000 aan sloten e.d.. Een baksteen door de ruit en je bent ook binnen...
Ietsje beter zoeken dan, mijn eerste hit gaf een leverancier voor 160 per cilinder: https://www.kluizenensloten.nl/DomDiamant/

Nog steeds prijzig, maar scheelt toch significant tov 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 19:26

GerritGekke

Gamechanger

ThinkPadd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Ik heb nu sleutels erin zitten. Liever dat er ingebroken wordt, dan dat ik zelf het huis niet uit kom bij brand.

Maar dit zijn wel de tips die ik zoek. Wat zou het voordeel zijn van een sleutelcilinder aan de binnenkant t.o.v. knopcilinder? Volgens mij heeft het alleen nadelen?
Mocht er brand zijn en je komt met je slapende kop van bed, dan hoef je in ieder geval geen sleutels meer te zoeken. Dat is het belangrijkste voordeel! De aannemer plaatst ze nooit “standaard” want ze zijn net weer een tientje duurder als de gewone cilinder. Het koste een paar euro meer, maar elke cent meer dan waard.

Ik weet niet of je aan de buitenzijde de deur zonder sleutel ook kunt openen, anders kan een knopcilinder als nadeel hebben dat je buiten staat zonder sleutels xD wat je traditioneel niet snel hebt, omdat je met de sleutel de deur binnen al van het slot moet doen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:32
Ik heb een timmerman laten komen om een bijzetslot te monteren. Mijn deur heeft namelijk geen driepuntssluiting. Volgens mij kostte de montage 200 euro. Het hoofdslot heeft beslag met kerntrekbeveiliging (3 sterren), het beslag van het bijzetslot is 2 sterren (maar cylinder steekt niet uit). Beide sloten hebben dezelfde cylinder (M&C 3 sterren met onkopieerbare keersleutel en kerntrekbeveiliging, wat dus overkill is, maar ik wil ze _echt_ niet binnen). Aan de binnenkant van de cylinder zit een knop zodat het huis verlaten bij panieksituaties geen probleem is.

Voordeel: bespaart geld omdat je deur niet hoeft te worden omgebouwd tot 3-punts.
Nadeel: Je moet twee sloten op slot draaien bij het verlaten van het huis.

Ik overweeg nog om een strip te plaatsen tegen breekijzers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
GerritGekke schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:43:
Ja, je moet alleen geen zijlichtje hebben, want dan tikken ze die in en draaien zo je deur open. Het politie keurmerk eist dan ook P4A veiligheidsglas voor dit soort openingen. Dan nog kan je beter een knopcilinder met dubbele bediening pakken (knopjes die je in moet drukken voordat je kan draaien) zodat ze ook niet via de brievenbus kunnen hengelen.
ThinkPadd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:49:
[...]

Zie hierboven. ;)
PhilipsFan schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:11:
Ik heb een timmerman laten komen om een bijzetslot te monteren. Mijn deur heeft namelijk geen driepuntssluiting. Volgens mij kostte de montage 200 euro. Het hoofdslot heeft beslag met kerntrekbeveiliging (3 sterren), het beslag van het bijzetslot is 2 sterren (maar cylinder steekt niet uit). Beide sloten hebben dezelfde cylinder (M&C 3 sterren met onkopieerbare keersleutel en kerntrekbeveiliging, wat dus overkill is, maar ik wil ze _echt_ niet binnen). Aan de binnenkant van de cylinder zit een knop zodat het huis verlaten bij panieksituaties geen probleem is.

Voordeel: bespaart geld omdat je deur niet hoeft te worden omgebouwd tot 3-punts.
Nadeel: Je moet twee sloten op slot draaien bij het verlaten van het huis.

Ik overweeg nog om een strip te plaatsen tegen breekijzers.
Waarom niet gewoon een driepuntssluiting dan? Ook beter voor je deur zelf en geeft een veel betere kierdichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:52
Even inhaken op de vraag SKG ** of SKG ***:
De klasse wordt bepaald hoe lang een "inbreker" bezig is met het openbreken van het slot.
Dit is getest door een tafel vol gereedschap naast de deur neer te zetten. Vervolgens wordt er geklokt hoe lang de beste man (of vrouw) bezig is met het gereedschap in de hand.
PKVW vereist niet alleen een beter beslag, maar heeft ook betrekking op de algehele veiligheid. Hoe de straatverlichting is bijvoorbeeld.

Ik ben met @Señor Sjon gewoon een mps laten plaatsen. Mijn woning is uit 2001 en heeft wel meerpuntssluitingen. Onlangs 2 van de 3 vervangen (houten kozijnen), even op het merk en type letten. Deze waren gewoon te vervangen.

Als je gaat kijken voor beslag let dan op de PC maat
Dit is 72 of 92 mm in nieuwe beslag, maar af en toe wel 55mm.
Ik heb thuis gewoon anti kerntrek beslag gemonteerd van AXA, was probleemloos uit te wisselen. Alleen het schilderwerk heeft de vorige bewoner nooit gedaan zonder het beslag te demonteren, dus dit is nog zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 21:07

Eboman

Ondertitel

We hebben nu ook losse deurknippen op beide deuren. Als we gaan slapen is dat prima, maar als we van huis gaan kun je die er niet op te zetten. Hoe moeilijk is het om (als aanvullende maatregel naast kerntrekbeveiliging) de deur te upgraden naar meerpuntssluiting zodat hij boven en onder ook vastgrijpt?

Qua duurzaamheid is dat ook beter, de deur sluit nu ook pas goed tochtdicht af als we die knippen erop hebben zitten.

[...]

Hier hebben we ook een drie punts sluiting laten zetten in een bestaande deur. Als ik zag hoe weinig hout erover blijft een hoe dicht alles op het glas kwam,zou ik je wel adviseren het te laten doen. Tenzij je heel bedreven bent met een frees.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Señor Sjon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:46:
[...]

Ja, je moet alleen geen zijlichtje hebben, want dan tikken ze die in en draaien zo je deur open. Het politie keurmerk eist dan ook P4A veiligheidsglas voor dit soort openingen. Dan nog kan je beter een knopcilinder met dubbele bediening pakken (knopjes die je in moet drukken voordat je kan draaien) zodat ze ook niet via de brievenbus kunnen hengelen.
Als je wel een raam hebt dan kun je ook inbraakwerend raamfolie gebruiken op dat raam; dat is zo'n 200-300 mu dik en zorgt dat het glas niet zomaar stuk te tikken is. Dat kost maar een paar tientjes.

@ThinkPad
Mits mogelijk; vervang je deurbeslag. Een inbreker scant huizen en kijkt waar hij makkelijk binnen kan komen. Een deurbeslag met kerntrekbeveiliging werkt beter dan een gewoon slot met drie piepkleine sterretjes gedrukt op de cilinder; het beslag is immers vanaf de straat te zien.

Vergeet niet je achterdeur en balkondeur mee te nemen. Deze moet net zo zwaar beveiligd zijn als je voordeur. Een inbreker gaat liever via de achterdeur naar binnen omdat hij dan uit het zicht de deur open kan breken.

Kijk ook naar de beveiliging van ramen, ook van kleine bovenlichtjes. Door een gaatje te boren in het kozijn kan deze meestal al gemakkelijk worden geopend. Zorg dus ook voor extra (bijzet) sloten op deze. Een inbreker hoeft niet per sé naar binnen te kunnen, als hij een arm naar binnen kan steken met een stuk ijzerdraad kan hij ook best wat zaken graaien (zoals de sleutels van de achterdeur)

Als je toch bezig bent; vergeet dan ook niet een schuur of garage.

Ik heb bij mijn huis pas ook alles gedaan om inbraak tegen te gaan. Ik heb veel gezocht naar soorten inbraakmethodes zodat ik mij daar tegen kan wapenen.Ik heb zelfs uiteindelijk geprobeerd om zelf met een koevoet m'n schuur open te breken (wat helaas lukte...) Gevolg is wel dat ik dat slot moest vervangen. Maar dat doe ik liever preventief dan achteraf.

Als laatste twee tips:
- Als je cilinders vervang, neem dan alles gelijksluitend. Het is echt een luxe om maar 1 sleutel te hebben voor je gehele huis :)
- Voedt iedereen in huis op dat de voordeur ten aller tijden op slot moet zitten, ook als je thuis bent, en ook als je maar 2 minuten weg bent. Niet alleen is dit veiliger, het scheelt ook tocht en geluid van buiten omdat je deur beter afsluit.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
- en neem keersleutels als het even kan. Geen gepiel meer met de goede sleutelrichting. Scheelt ook weer krassen op het beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:28
Met overal SKG**, politiekeurmerk en 13 ramen op de begane grond hebben wij voor een alarm systeem gekozen. Ik vermoed dat een raam ingooien bij ons sneller en onopvallender zal zijn dan een deur proberen te forceren. Zal natuurlijk per situatie verschillen, maar met een paar lampen met bewegingsmelder en een alarm (of alarmstickers, 90% van de werking van een alarm zit volgens mij in de stickers :+ ) werkt het afschrikwekkender gok ik?

Dus, focus je niet alleen op een hightech cilinder, maar bekijk het holistisch. Een complexere cilinder maakt dat het langer duurt om het open te maken. Als ze dat uit het zicht in het donker kunnen doen dan maakt een ster meer of minder ook niet per se uit - als ze vol in het licht en in beeld staan te rommelen is dat een ander verhaal bijvoorbeeld.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:16

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Hier ook laatst mijn SKG** cillinders vervangenmet SKG*** spul in kunstof kozijnen. Tips:

1. Haal je cillinder eruit (deur open doen, schroef aan de zijkant van het slot (net boven de 'pin) eruit schroeven en de sleutel een kwartslag draaien. Dan trek je de cyllinder er zo uit) en meet van het hart (waar dus het schroefgat zit van eerder genoemde schroef) tot het uiteinde van het slot. Dat kunnen 2 verschillend ematen zijn, standaard is 32/32. Voorbeeld: als je hart cylinder tot rand 45/32 meet; dan moet je ook een slot hebben met die afmetingen etc. Als je niet helemaal precies utikomt; rond dan af naar beneden en niet omhoog. Je wilt niet dat het cyllinder uitsteekt buiten het beslag.

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligheids-sloten.nl/image/cache/catalog/Nemef%20cilinders/afmeting-hele-cilinder-500x500.png

2. SKG*** geeft,zoals al eerder vermeld, aan hoe lang een inbreker er over doet om de boel open te breken als hij of zij zich alleen richt op het slopen/openmaken van het slot. Maar SKG*** is wel de huidige standaard. Tip: kijk ook even bij je verzekering. Vaak krijg je korting als je bepaald hang en sluitwerk koopt op de premie
3. Je hebt zowel kerntrekbeslag als cillinders. Je kan beide doen, maar dat is niet persé nodig. Doe het één of het ander tenzij je geld teveel hebt. Beslag is aanzienlijk goedkoper dan (goede) cillinders, maar het voordeel is wel dat je kan gaan voor 1 sleutel en meerdere cillinders. Het zorgt er wel voor dat de inbrekers je huis eerder voorbij lopen; immers kunnen ze visueel zien dat je goed slotwerk hebt en lopen ze dus liever door naar een makkelijker doelwit.
4. Zie ook dit stappenplan: https://www.veiligheids-sloten.nl/stappenplan-cilinders
5. Ga voor een slot met 'paniek functie': hierdoor kan je ene sleutel aan de binnenkant van het slot laten zitten en kan je aan de andere kant alsnog het slot open doen. Handig als iemand thuis is, de sleutel in de deur aan de binnenkant laat zitten en jij weer naar binnen wilt.
6. Afgezien van kerntrek beveiliging; zorg dat sloten ook een anti breek functie hebben (anti snap), anti klop etc.; anders krikken ze je slot er alsnog zo uit:

7. Hoe zit het met je deurbeslag? Is die een beetje fatsoenlijk? (SKG** of hoger)?
8. Hoe zit het met je scharnieren? Heb je een anti inbraak strip (tegen de koevoet) of van die pinnen in het kozijn die de deur op zijn plek houden?

Ik heb zelf voor de M&C Condor gekozen. Voor een 'master locksmith' kost het ruim 10 minmuten (als je weet wat je doet tenminste) voor het open is. Slopen kan niet:

Reden: heeft eerdergenoemde 'beveligingen' en als iemand die er voor geleerd heeft dat ding pas na 10 minuten open krijgt heb ik er wel vertrouwen in dat de gemiddelde inbreker er niet door komt :+. Mijn deuren hebben zelf al 3 punts sluitingen etc. Dus die hoefde ik niet te vervangen.

[ Voor 23% gewijzigd door Notna op 27-03-2018 10:51 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:39
Ik ben het veel met @Theo eens. Ik woon nu in suburbia Rotterdam, en het eerste wat ik vervangen heb is het beslag. Daar zit nu een Axa Curve op. Immers, het oog wil ook wat: https://slotendeal.nl/axa...kbeveiliging-deurduwer-1/. Beschermd tegen Bulgaarse methode en kerntrekken.

Verder hád ik al gelijksluitende sloten. In dit geval de Pfaffenhein Deltus: https://www.abus.com/ch]de/Sicherheit-Zuhause/Schliessanlagen-Schliesssysteme/Mechanische-Schliesssysteme/System-Deltus. 'Bumpkey'-proof, sleutel is niet héél makkelijk te kopiëren (we hebben veel gecouchsurfed)

De voorkant is redelijk goed. De achterkant kan nog beter, maar uiteindelijk hebben we ook niet veel in huis.

Oftwel: hoeveel wil je investeren? Ik ben van mening dat als je sloten beter zijn dan die van de buren, dat ze kiezen voor de buren, en niet voor jou deur. Voorlopig wil ik ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
DiedX schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Oftwel: hoeveel wil je investeren? Ik ben van mening dat als je sloten beter zijn dan die van de buren, dat ze kiezen voor de buren, en niet voor jou deur.
[...]
Gisteren eens naar gekeken en eigenlijk alle huizen die ik zag hebben nog geen anti-kerntrekbeslag. De cilinder was overal vanaf de straat zichtbaar. Wel allemaal beslag waarin de cilinder verzonken ligt, zodat je geen tang/bahco op de cilinder kan zetten van buitenaf.

Het plan is nu om eerst het beslag te vervangen door anti-kerntrekbeslag. Daarmee zet ik de grootste stappen en is mijn huis gelijk al zichtbaar minder interessant dan die van de buren. Verder wellicht ook nog twee nieuwe cilinders. Met die maatregelen zit ik op ongeveer €190 totaal (beslag + cilinders van Nemef, misschien dat ik nog een ander merk kies, nog geen keuze gemaakt, puur even snel gekeken naar wat prijzen).

Voor de achterdeur zat ik nog te kijken naar een Secustrip anti-inbraakstrip, maar voor achterdeuren zijn die wel heel erg lelijk omdat ze door de manier waarop de deur in het kozijn valt lomp groot moeten zijn. Eentje voor een voordeur is een stuk subtieler. Maar de voordeur vind ik wat minder spannend, daar zet je sowieso al minder snel een breekijzer tussen door de manier waarop hij in het kozijn ligt.

Wellicht nog even kijken/meten of een meerpuntssluiting valt te realiseren, maar dat is wel een hoop meer werk. Samen met anti-kerntrekbeslag zou dat de achterdeur echter wel gelijk een stuk veiliger maken en het scheelt tocht.

@Notna Topper, dit is een hele duidelijke lijst met puntjes die ik bij langs kan gaan :)
Korting op verzekering is inderdaad ook een goede, ik zie dat mijn verzekering (Klaverblad) 10% korting geeft bij Politiekeurmerk Veilig Wonen

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Notna schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:37:
... Beslag is aanzienlijk goedkoper dan (goede) cillinders...
Ligt er ook maar net aan, Drumm-Geminy is niet goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 16:22

Yucon

*broem*

Wat deed je besluiten dat twee sterren niet voldoende zijn? Zit je met kerntrekbeslag niet in de praktijk op hetzelfde niveau?

Ik vraag me trouwens ook wel eens af hoe om te gaan met glas in de voordeur. Als je de deur niet van binnen uit op slot hebt kun je een slot met tien sterren hebben, maar dan blijft het een kwestie van het raam intikken en van binnenuit de deur open doen. Dit vind ik nog de lastigste afweging. Op slot doen wil ik in verband met een vluchtroute bij brand eigenlijk ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 27-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Yucon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:29:
[...]

Wat deed je besluiten dat twee sterren niet voldoende zijn?

Ik vraag me trouwens ook wel eens af hoe om te gaan met glas in de voordeur. Als je de deur niet van binnen uit op slot hebt kun je een slot met tien sterren hebben, maar dan blijft het een kwestie van het raam intikken en van binnenuit de deur open doen. Dit vind ik nog de lastigste afweging. Op slot doen wil ik in verband met een vluchtroute bij brand eigenlijk ook niet.
Geen kerntrekbeveiliging met name. Nu heb ik wel openslaande deuren achter met een partij glas waa rje U tegen zegt dus wellicht dat ze de boel gewoon intrappen, maar goed; het gaat er uiteindelijk om dat je de inbreker gaat laten twijfelen over zijn acties: maakt het inslaan van een raam niet teveel lawaai?

Alternatief zou zijn veiligheidsglas; dat kan je inslaan maar blijft op zijn plaats zitten en kan je dus niet in. Maar dat doe ik wel als ik geld teveel heb een keer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Notna schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:31:
[...]

Geen kerntrekbeveiliging met name. Nu heb ik wel openslaande deuren achter met een partij glas waa rje U tegen zegt dus wellicht dat ze de boel gewoon intrappen, maar goed; het gaat er uiteindelijk om dat je de inbreker gaat laten twijfelen over zijn acties: maakt het inslaan van een raam niet teveel lawaai?

Alternatief zou zijn veiligheidsglas; dat kan je inslaan maar blijft op zijn plaats zitten en kan je dus niet in. Maar dat doe ik wel als ik geld teveel heb een keer :+
Gekruist met edit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Notna schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:31:
[...]
Alternatief is ook inbraakwerend raamfolie te plaatsen; dat is een laag van ongeveer 0.2mm die je op het raam plakt. Een inbreker kan dan wel het raam willen ingooien maar de kunststof laag houdt de scherven bij elkaar. Kost veel minder dan veiligheidsglas en werkt bijna net zo goed als 'echt' veiligheidsglas waarbij het folie in het raam zit, ipv erop.

Detail is ook dat (lompe) kinderen niet meer door het glas kunnen vallen

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Theo schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:37:
[...]

Alternatief is ook inbraakwerend raamfolie te plaatsen; dat is een laag van ongeveer 0.2mm die je op het raam plakt. Een inbreker kan dan wel het raam willen ingooien maar de kunststof laag houdt de scherven bij elkaar. Kost veel minder dan veiligheidsglas en werkt bijna net zo goed als 'echt' veiligheidsglas waarbij het folie in het raam zit, ipv erop.

Detail is ook dat (lompe) kinderen niet meer door het glas kunnen vallen
Folie is geen slecht idee. Moet je wel goed zijn in het aanbrengen van folie though :+ Anders zit je met glas waar belletje onder zitten.

Of je moet het iemand laten doen, kost je misschien iets meer, maar is idd een stuk goedkoper dan het glas helemaal te vervangen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ThinkPadd schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:13:

Nu heeft onze woning wat ouder hang- en sluitwerk, uit 1998. Op de cilinders zie ik dat het twee sterren SKG is. Ik wil eigenlijk niet wachten tot ik aan de beurt ben en wil daarom eens kijken of ik de boel kan upgraden naar moderne standaarden.

Heeft iemand recentelijk een dergelijke klus uitgevoerd?
Je hebt veiligheidsbeslag met kerntrekbeveiliging. Maar waar moet ik als slot-noob op letten? Ik zie ook verschillende maten cilinders.

Ik ben handig, maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Wie helpt mij op weg?
Het gaat om 2 deuren in huis, afhankelijk van de prijs wil ik de schuurdeur ook meenemen.
Ik heb toevallig eind vorig jaar mijn huis laten aanpassen door een specialist. Mijn huis voldeed niet meer aan de SKG standaarden. Mijn cylinders ( 1 ster ) zijn blijven zitten, er is alleen voor en achter een nieuw schild geplaatst met kerntrekbeveiliging.

Ik was uit mijn hoofd 250 euro kwijt voor het aanpassen van de voor- en achterdeur en een raam op de 1e verdieping.

Belangrijkste is dat je schilden koopt met kerntrekbeveiliging en dat je de maat goed opneemt tussen de kern van de klink en de kern van de cylinder. Hier zijn twee verschillende maten voor te krijgen.

Anti-inbraakstrips zijn zelf ook relatief makkelijk te plaatsen. Enige nadeel is dat je soms een stuk moet inzagen om rond je beslag te komen. En aangezien het gehard staal is doe je er wel ff over als je alleen een handdremeltje hebt :X ;).

Verder er inderdaad voor zorgen dat je huis er minder aantrekkelijk uitziet in vergelijk met de huizen van de buren. Dus zorg ook voor goede verlichting voor en achter, overal dievenklauwen etc.

[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 27-03-2018 11:43 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Notna schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:38:
[...]

Folie is geen slecht idee. Moet je wel goed zijn in het aanbrengen van folie though :+ Anders zit je met glas waar belletje onder zitten.

Of je moet het iemand laten doen, kost je misschien iets meer, maar is idd een stuk goedkoper dan het glas helemaal te vervangen :Y
Ik realiseer me net dat de meeste deuren al veiligheidsglas zullen hebben. Juist vanwege die lompe kinderen :+

Uit m'n hoofd is de norm dat alle glas dat onder 80cm vanaf de grond zit veiligheidsglas moeten zijn. Voordeuren voldoen daar meestal aan. Achterdeuren (half hoog glas) vaak niet.

Het voordeel van eventueel nieuw glas is wel dat je dan gelijk voor HR++ kunt kiezen. Ik heb gemerkt dat dat ook wat betreft comfort toch wel behoorlijk scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Yucon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Ik realiseer me net dat de meeste deuren al veiligheidsglas zullen hebben. Juist vanwege die lompe kinderen :+

Uit m'n hoofd is de norm dat alle glas dat onder 80cm vanaf de grond zit veiligheidsglas moeten zijn. Voordeuren voldoen daar meestal aan. Achterdeuren (half hoog glas) vaak niet.

Het voordeel van eventueel nieuw glas is wel dat je dan gelijk voor HR++ kunt kiezen. Ik heb gemerkt dat dat ook wat betreft comfort toch wel behoorlijk scheelt.
Hier niet; zit 'gewoon' HR++ glas niet, maar zeker geen veiligheidsglas en ik heb toch veel glas in de voordeur en achterdeuren zitten (ook laag bij de grond) en dat is geplaatst in 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben er bijna uit:

Beslag:
Voordeur:
Nemef veiligheidsbeslag duwer/kruk met kerntrekbeveiliging (afgerond) - SKG***
Achterdeur:
Nemef veiligheidsbeslag kruk/kruk met kerntrekbeveiliging (afgerond) - SKG***

Cilinders:
Ik twijfel nog tussen:
M&C Condor cilinder met kerntrekbeveiliging (2x) - SKG***
M&C Color Pro cilinder met kerntrekbeveiliging (2x) - SKG***

Verschil is dat de Condor een paniekfunctie heeft (cilinder bedienbaar vanaf andere kant als er sleutel in zit) waar de Color Pro dit niet heeft. Ik heb gebeld met de webshop en ze gaven aan dat dit niet nodig is met een knop.

Ik twijfel even welke set ik moet nemen.Op de voordeur wil ik een knop (met pushfunctie, ivm ruitje in deur + brievenbus), achterdeur gewoon sleutel omdat er een grote ruit in de deur zit.

Stel dat ik (met sleutels op zak) door voordeur naar buiten ga en hij waait dicht. Ik kan er dan met beide typen cilinders weer in. Gebeurt het bij de achterdeur en heb ik de 'Color Pro' cilinders, dan heb ik volgens mij wel een probleem, als ik de voordeur op de knip heb zitten. Ik kan het huis dan niet meer in :X

Net even getest met de oude cilinders en die hebben ook geen paniekfunctie. Ik kan wel de sleutel aan de binnenkant wat terugduwen (als hij precies recht in de cilinder staat) met de sleutel aan de buitenkant.

Tips? Qua prijs is de Condor €32,90 duurder dan de Color Pro in mijn configuratie.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 15:18:
Ik ben er bijna uit:

Beslag:
Voordeur:
Nemef veiligheidsbeslag kruk/kruk met kerntrekbeveiliging (rechthoekig) - SKG***
Achterdeur:
Nemef veiligheidsbeslag kruk/kruk (afgerond) - SKG***

Cilinders:
Ik twijfel nog tussen:
M&C Condor cilinder met kerntrekbeveiliging (2x) - SKG***
M&C Color Pro cilinder met kerntrekbeveiliging (2x) - SKG***

Verschil is dat de Condor een paniekfunctie heeft (cilinder bedienbaar vanaf andere kant als er sleutel in zit) waar de Color Pro dit niet heeft. Ik heb gebeld met de webshop en ze gaven aan dat dit niet nodig is met een knop.

Ik twijfel even welke set ik moet nemen.Op de voordeur wil ik een knop (met pushfunctie, ivm ruitje in deur + brievenbus), achterdeur gewoon sleutel omdat er een grote ruit in de deur zit.

Stel dat ik (met sleutels op zak) door voordeur naar buiten ga en hij waait dicht. Ik kan er dan met beide typen cilinders weer in. Gebeurt het bij de achterdeur en heb ik de 'Color Pro' cilinders, dan heb ik volgens mij wel een probleem, als ik de voordeur op de knip heb zitten. Ik kan het huis dan niet meer in :X

Net even getest met de oude cilinders en die hebben ook geen paniekfunctie. Ik kan wel de sleutel aan de binnenkant wat terugduwen (als hij precies recht in de cilinder staat) met de sleutel aan de buitenkant.

Tips? Qua prijs is de Condor €32,90 duurder dan de Color Pro in mijn configuratie.
Ik ben zelf voor de Condor gegaan omdat dit de laatste reeks is van M&C (Nederlandse makelij overigens, mocht je dat boeien :+ ) en imo dus wat verder doorontwikkeld is. Voor die 32.90 zou ik het niet laten. Je gaat er immer van uit dat je het voor de rest van je woontijd daar koopt. In the grand scheme of things maakt het dus niet zo heel veel uit.

Of die paniekfunctie wel of niet handig is moet je toch echt zelf bepalen. Ik heb vaak genoeg gehad dat de deur achter mijn reet werd dichtgedaan of dicht waaide maar niet vaak was dat met de sleutel in het cilinder aan de binnenkant. Maar onder het mom van ' je kan het beter hebben dan er om verlegen zitten'... Zie voorgaande punt :+ ;)

https://www.veiligslot.nl/hetverschil
De M&C Color is verkrijgbaar in sets tot maximaal 3 clinders en heeft net als de iets duurdere Color PRO en de Condor een geharde stalen brug tegen het breken door cilindertrekken. De sleutel van de Color cilinder is na te maken omdat het type sleutel (blank) ook door een andere fabrikant gemaakt wordt. Uiteraard heb je wel de code nodig om hem na te laten maken of de sleutel zelf.

De sleutel van de Color PRO wordt alleen door M&C geleverd aan erkende dealers hierdoor is de kans op namaken zonder code vrijwel uitgesloten.

De Sleutel van de Condor wordt alleen door M&C geleverd en is door bepaalde technieken niet te kopieren, De code op uw security pas is een versleutelde code welke alleen door een erkende M&C dealer met speciale sleutelmachine kan worden uigelezen en gekopieerd.
De Condor is zelfs beveiligd tegen de laatste impressietechniek (deze methode zal een gemiddelde woninginbreker niet gebruiken zolang er glas in uw woning zit, dit is dan uw zwakste schakel.)

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 29-03-2018 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is dat Nemef beslag geworden en de M&C Condor cilinders. Die paniekfunctie lijkt ons toch wel handig.
Uiteindelijk de voordeur ook geen knop gekozen. Bij brand is dat veilig, maar we laten toch altijd de sleutels erin 's nachts. Met een knop is het risico naar ons idee juist groter dat je je sleutels vergeet mee naar buiten te nemen en de deur dichtwaait.

Zal dit weekend geleverd worden, dan maar eens erop zetten :) Ik wil dit jaar ook met schilderwerk buiten bezig gaan, wellicht dat ik dan nog eens kijk naar zo'n meerpuntssluiting.

Hier nog een goed filmpje die verschil tussen normaal beslag en (effectief) anti-kerntrekbeslag laat zien

Normaal beslag op 0:31
Anti-kerntrekbeslag op 1:49

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2018 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Hier deze week in mijn nieuwbouwwoning uit 2005/2006 de sloten en beslag van 2 naar 3 sterren geupgrade.

zelf niet echt klusser maar wel goed inzicht en redelijke rechterhanden.

eerst oude cilinder verwijderen (schroef aan zijkant deur lossen, met sleutel iets scheef het slot op neutraal zetten en eruit schuiven).

deurbeslag gedemonteerd.
Nieuw deurbeslag (3 sterren, Axa) gemonteerd (incl anti-kerntrek);
nieuwe cilinder er in en borgen (3 sterren, anti-kerntrek.

Per deur (voordeur, tuindeur) ca 15-20 minuten bezig geweest.

tip: zet de borgschroef op de zijkant deur (die de cilinder borgt) hand vast (zeg 1-2 Nm)). Bij demonteren heb ik 1 borgschroef er niet uit gekregen tot ik met een soort van tapboutje linksomdraaiend grip kreeg en die alsnog los kwam.

prijzen: 2 cilinders: ca 100 EUR;
2 deurbeslag Axa anti kerntrekken, ca 80 EUR p st.,

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
RaZ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:25:
Sluitwerk van 1998 werkt die bulgaars methode ook niet.

Als je zo'n slot heb wat in de deur zit, zoals hierboven, kan ook prima met ouders sluitwerk. Eerste punt is dat er een flinke schroef in de deur zit waardoor je hem niet uit het beslag kan trekken, volgende punt is dat je met de sleutel iets moet omdraaien wil die er uberhaupt uitkunnen.
Ze draaien een hard stalen schroef in het sleutelgat, en met een krik of hefboom zetten ze er zodanig veel kracht op dat het slot in het midden, de zwakste plek, door midden breekt.
Met een dun voorwerk duwen ze de andere helft er aan de binnen kant uit, en met een bouwsleutel draai je het insteekslot open.
Dat werkt prima met oud sluitwerk, en juist vooral met insteeksloten met een losse cilinder.
Ze hebben dit een jaar of 2 geleden bij mijn achterdeur geprobeerd, maar de schroef brak eerder dan de cilinder.

Bij goedkoop beslag gebeurd het ook wel dat ze het beslag ombuigen en met een tang de cilinder pakken en afbreken. Dat lukt ook als de cilinder te ver uit het beslag uitsteekt.

Beide vallen zover ik weet onder de 'Bulgaarse Methode'; het verwijderen van de cilinder uit een insteekslot.

Ik ben vrij lang op zoek geweest naar nieuwe cilinders, waar ik ook erg heb gelet of ze bestand zijn tegen klopsleutels. Daar heb ik onder andere deze lijst van de ConsumentenBond bij gebruikt.

Omdat de combinatie kerntrek/klopsleutel-vast mij te duur werd ben ik voor beslag met kerntrekbeveiliging, en een cilinder die niet geklopt zou moeten kunnen worden gegaan. Vervolgens ook een bijzetslot met een ander, minder bekend merk cilinder geplaatst om de kans te verkleinen dat ze ook daar een klopsleutel voor bij zich hebben. Plus een antiinbraakstrip, anders heeft het allemaal überhaupt geen zin.

Kijk niet alleen naar de SKG normering en/of het politiekeurmerk. Die testen zijn héél beperk.
Het merk van het beslag doet er mijn inziens veel minder toe, die zijn allemaal stevig en gaat vooral om uitstraling.
Met het juiste gereedschap kan je het zelf doen. Maar je hebt bijvoorbeeld een bovenfrees nodig voor een gleuf in de kopse kant van je deur.
Eenvoudiger is één of twee bijzetsloten plaatsen. Dan heb je voldoende aan een spiraalboor/speedboor en een bijtel.
SKG test met een aantal methoden. Als een slot niet, of pas na vijf minuten, testen geopend wordt, krijg hij 3 sterren. Lukt het na 3 minuten dan is het 2 sterren. Maar een klopsleutel of lockpicking wordt bijvoorbeeld niet geprobeerd.
bron
RaZ schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:39:
Hoe wil jij aan de buitenkant met een 3 puntssluiting zowel de onderkant van de deur als de bovenkant van de deur naar je toetrekken en de sleutel omdraaien?
Daar zijn sluitingen met rolnokken in plaats van pen- en haakschoten voor. Als je wat kracht moet uitoefenen dan werkt een kruk-bediende in plaats van een cilinder-bediende meerpuntssluiting wel fijner, maar een kruk aan de buitenzijde betekend dat je de deur ook op slot moet doen ook als je thuis bent.
Een anti-inbraakstrip trekt een deur overigens ook een beetje recht, en beperkt tocht langs de lange zijde.

[ Voor 30% gewijzigd door frickY op 10-04-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
ThinkPadd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 21:22:
Het is dat Nemef beslag geworden en de M&C Condor cilinders. Die paniekfunctie lijkt ons toch wel handig.
Uiteindelijk de voordeur ook geen knop gekozen. Bij brand is dat veilig, maar we laten toch altijd de sleutels erin 's nachts. Met een knop is het risico naar ons idee juist groter dat je je sleutels vergeet mee naar buiten te nemen en de deur dichtwaait.
...
Ik zou de sleutels UIT het slot/cilinder halen, en op een haakje in de buurt hangen.
wel heb ik op begane grond zowel voordeur als tuindeur voorzien met cilinders, waarbij met 1 sleutel beiden bediend kunnen worden (i.g.v. calamiteit)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Net ook anti-kerntrek beslag geplaatst en dan zie je dit filmpje 8)7

12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 20:03
Hmm, dus je moet voortaan cilinders kopen die zelf al kerntrek-bestendig zijn en daarnaast anti-kerntrekbeslag zodat het er ook nog afschrikwekkend uitziet. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Kristofferson schreef op woensdag 11 april 2018 @ 12:22:
[video]
Daarom kan je beter de cilinder vervangen dan alleen het beslag. Beide heeft alleen nut om het er visueel moeilijker uit te laten zien.Maar vervang hoe dan ook het cilinder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En online voor 100-250 euro te koop bij normale webshops. 30-60 seconden vs SKG***. Wat is hier dan tegen bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Heb ik toch niet voor niets kerntrekbeveiliging in cilinder en beslag genomen...
Señor Sjon schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:22:
En online voor 100-250 euro te koop bij normale webshops. 30-60 seconden vs SKG***. Wat is hier dan tegen bestand?
Je kan eventueel het eerdergenoemde beslag van Drumm nemen (heb je wel een extra sleutel).

[ Voor 120% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 23:01
Leuk topic 8) , ik wil even checken of mijn jaren 30 hardhouten deur goed beveiligd is. Mijns inziens is het dik in orde:

Anti-inbraakstrip
1 x Knip (alleen van binnenuit te benienen) :+ :+
1 x Penslot boven - SGK onbekend Afbeeldingslocatie: http://www.sloteninfo.com/images/penslot2.jpg
1 x SKG ** cylinder in een oplegslot
1 x Penslot onder - SGK onbekend

3 sloten dus eigenlijk als we de deur uit zijn, weliswaar niet *** maar je gaat als dief toch niet 3 sloten zitten open pielen lijkt me.
Het enige waar ik mee zit is dat bij brand het nogal een werk is om alles open te doen, misschien snachts toch alleen de SKG** + knip er maar erop zetten.

Mijn achterdeur zit op de 1ste verdieping, dat is wel een beetje gaar slot heb ik het idee maar is lastig te bereiken voor potentiele dief, ga ik ook nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:23
Ik ben zelf van mening dat je er zoveel geld tegenaan kan gooien als je wilt, binnenkomen doen ze toch wel als ze willen. Ik heb mijn huis geprobeerd net iets beter te beveiligen dan de omringende huizen in de hoop dat ze die kiezen omdat ze daar net iets sneller/makkelijker binnenkomen en mij dus overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

[video]
Ze krijgen dus wel de ronde plaat eraf die voorkomt dat je gemakkelijk bij het sleutelgat komt voor lockpicking, uitboren enz, maar niet de ovale plaat, en die beschermt tegen het uittrekken van de cilinder zelf krijgen ze er niet af. Er is wel een opening tussen schild en de ovale plaat, maar in de video laten ze NIET zien of/dat deze ovale plaat er ook af kan, en dat is denk ik met een reden (het lukt ze niet)

Met kerntrekken halen ze de gehele voorkant van de cilinder uit het slot. Zolang die ovale plaat er nog in zit gaat dat niet lukken

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:47

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

[video]
Goed, dat deurbeslag kan wel van mijn lijstje af ;w

Let ook even op garagedeuren, vaak kan je die met een paar gaatjes boren zo openen :/

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Theo schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:27:
...

Met kerntrekken halen ze de gehele voorkant van de cilinder uit het slot. Zolang die ovale plaat er nog in zit gaat dat niet lukken
Bij kerntrekken trek je toch alleen de cilinderkern uit het slot? De hele cilinder kan ook afbreken, maar dat is dan geen kerntrekken. Ik denk trouwens dat het nog verblijvende, eventueel door het forceren beschadigde veiligheidsbeslag het hoe dan ook lastiger zal maken de cilinder te kraken, ook al is de roterende hardstalen plaat weg.
Ghostrider schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:28:
...
Goed, dat deurbeslag kan wel van mijn lijstje af ;w
...
Er is ook alternatief veiligheidsbeslag.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

begintmeta schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:39:
[...]

Bij kerntrekken trek je toch alleen de cilinderkern uit het slot? De hele cilinder kan ook afbreken, maar dat is dan geen kerntrekken.

[...]

Er is ook alternatief veiligheidsbeslag.
Nee, dat is 'anti-snap'. Maar in de regel zijn de meeste anti kerntrek cilinders ook daar tegen bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Notna schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:44:
[...]

Nee, dat is 'anti-snap'. Maar in de regel zijn de meeste anti kerntrek cilinders ook daar tegen bestand.
'anti-snap' gaat toch juist over het doorbreken/knakken van de van de gehele profielcilinder (die breekt dan meestal bij het schroefgat)? kerntrekken heet niet voor niets kerntrekken lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

begintmeta schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:45:
[...]

'anti-snap' gaat toch juist over het doorbreken van de gehele cilinder (meestal bij het schroefgat)? kerntrekken heet niet voor niets kerntrekken lijkt me.
Ik reageer op je 'maar je kan de hele cilinder afbreken' gedeelte ;)

Het zijn idd 2 opzichzelfstaande technieken, maar vaak hebben de cilinders die kerntrekbeveiliging hebben, ook 'anti-snap' beveiliging.

Voorbeeld:

https://mc-cilinder.nl/mc-condor/

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 11-04-2018 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik reageerde op Theo's 'Met kerntrekken halen ze de gehele voorkant van de cilinder uit het slot. Zolang die ovale plaat er nog in zit gaat dat niet lukken'

Volgens mij heeft hij het dan namelijk over het knakken van de cilinder, niet over kerntrekken.

[ Voor 148% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

begintmeta schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:48:
[...]

Ik reageerde op Theo's 'Met kerntrekken halen ze de gehele voorkant van de cilinder uit het slot. Zolang die ovale plaat er nog in zit gaat dat niet lukken'

Volgens mij heeft hij het dan namelijk over het knakken van de cilinder, niet over kerntrekken.

Als je kerntrekbeslag hebt, zit er een ovaal plaatje met daarin nog een versmalling waar een sleutel in past. In het aangehaalde voorbeeld waarbij die versmalling eruit getrokken worden. blijft de ovale plaat nog zitten. Daar past niet een cilinder doorheen, als je die zou kerntrekken. Ik denk dat @Theo hier op doelt. Bij kerntrekken gaat namelijk niet alleen de kern eruit (afaik), maar de gehele cilinder. Dit is het breken van een cilinder dat door het uisteken van de cilinder kan plaatsvinden:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6G8Qsz1MEd0]

Alsnog denk ik dat je er beter aan doet om een goede cilinder aan te schaffen en het beslag te aanschouwen als een visuele methode om inbreken te ontmoedigen.

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 11-04-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Notna schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:46:
... Daar past niet een cilinder doorheen, als je die zou kerntrekken. ...
De cilinder hoeft er ook niet doorheen te passen, alleen de cilinderkern. Dat die in de praktijk door het beschadigde beslag naar buiten kan worden getrokken, is denk ik niet noodzakelijk zo.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

begintmeta schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:53:
[...]

De cilinder hoeft er ook niet doorheen te passen, alleen de cilinderkern.
Hier zie je het nog beter:

YouTube: Kerntrekken, Zo Komen Inbrekers Binnen. De Slotenmaker Legt Uit.

De hele cilinder gaat eruit, niet alleen de kern. Het is dan ook kern / cilindertrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-04-2018 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Notna schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:54:
[...]

Hier zie je het nog beter:

De hele cilinder gaat eruit, niet alleen de kern. Het is dan ook kern / cilindertrekken.
Alleen de kern gaat eruit, kijk maar eens naar het filmje dat ik had gelinkt. Maar zoals ik ook had gepost, ce pofielcilinder kan ook breken (als de breekkracht van het punt waar de kern is bevestigd hoger is dan de kracht die nodig is om het punt waar hij uiteindelijk knakt de breken, zoals in het filmpje dat jij lhebt gelinkt)

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

begintmeta schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:55:
[...]

Alleen de kern gaat eruit, kijk maar eens naar het filmje dat ik had gelinkt.
Je bent wel eigenwijs he :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RhIVTqoChDuZMrUotCt72rZ0/full.png

Hoe dan ook; zorg gewoon voor een goede cilinder. niet alleen voor beslag.

Edit: niet editten als ik post :+. Ik snap (nu) wat je bedoelt. In de regel gaat echter de hele cilinder er uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 11-04-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Notna schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:58:
...
Je bent wel eigenwijs he :P
...
Jij bent ook wel eigenwijs moet ik zeggen...

Uiteindelijk breekt de cilinder ergens, dat kan het bevestigingspunt van de cilinderkern zijn (kerntrekken, zie het filmpje dat ik had gelinkt) of bijvoorbeeld de brug bij de borgschroef (zie het filmpje dat jij hebt gelinkt). Kerntrekken is het alleen als de cilinderkern wordt getrokken.
Notna schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:58:
...In de regel gaat echter de hele cilinder er uit.
Bijvoorbeeld de modulaire EVVA profielcilinders die ik heb gekozen zijn zeer moeilijk te knakken, wel kern te trekken, optioneel kan je dan de kerntrekbeveiliging laten inbouwen, dan wordt de verbinding tussen cilinderkern en cilinder verstevigd (bevestigingspunt en eventueel pinnen/andere sluitstructuren)/eventueel inboren van de trekschroef lastiger gemaakt.

Het een en ander is ook afhankelijk van de verschillende breekpunten van een bepaalde cilinder, en ook van de montage van het kerntrekgereedschap

[ Voor 42% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2018 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volgens mij is TS er wel uit. Mijn aanpak is geweest om bij lokale slotenspecialist langs te gaan en kijken wat hij zelf heeft op zn pand. Dat heb ik ook genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Notna @begintmeta Jullie hebben beide gelijk! Er zijn ook sloten waar je enkel de ronde cilinder uit het slot trekt zoals te zien is in onderstaande video vanaf 0:45

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Theo op 12-04-2018 09:06 . Reden: sommige dingen wil je niet openbaar hebben... ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Op zich kan je ook Drumm Geminy-beslag nemen om de profielcilinder af te schermen, dat lijkt vooralsnog toch nog redelijk veilig. Om dat beslag te openen heb je dan wel weer een extra sleutel nodig, maar het is IMHO best een mooi systeem.

Maakt het eigenlijk qua veiligheid nog uit of je RVS of aluminium veiligheidsbeslag neemt?

Op zich kan ik me ook voorstellen dat die platen om de cilinderkern af te schermen nu weer een verdere evolutie ondergaan (minder makkelijk breekbaar), maar het blijft uiteraard altijd een wapenwedloop.

Ik had een tijdje terug 3* beslag en cilinders geplaatst, daarbij laat ik het voorlopig maar.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 12-04-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RVS is sterker dan aluminium.

Je gaat straks wellicht over op de elektronische sloten vanuit het kozijn (kan een voeding in), zodat van buitenaf er helemaal niks meer bereikbaar is. Alleen dan wordt je voordeur weer gehackt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, hier RVS beslag, dus weer een meevaller, maar ik moet zeggen dat ik een beetje betwjfel of het qua veiligheid substantieel verschil zou maken.
Je gaat straks wellicht over op de elektronische sloten vanuit het kozijn (kan een voeding in), zodat van buitenaf er helemaal niks meer bereikbaar is. Alleen dan wordt je voordeur weer gehackt. :P
Op zich zijn al wel behoorlijke mechatronische sluitsystemen op de markt, maar voor dit soort dingen voel ik me eigenlijk het meest op mijn gemak met puur mechanische oplossingen. Daarnaast lopen de kosten soms toch ook nog wel behoorlijk op, dan wordt dat Drumm-beslag, wat IMHO een best mooie mechanische oplossing is, weer relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:50
Dat drumm-beslag is nog best wel interessant inderdaad. Blijkbaar is het ook mogelijk om een sleutel te bestellen met een ingebouwde opener voor je deurbeslagklepding (geen idee hoe dat heet :+ ). Dat scheelt dan toch wel wat ruimte aan je sleutelbos.
We gaan binnenkort verhuizen en we willen dan gelijk doe boel goed aanpakken dus dit is wel een goede kanshebber.
Paar punten van aandacht (voor ons).
- Ons Duits is barslecht dus een Nederlandse leverancier lijkt ons wat praktischer qua garantie/ondersteuning. (dit is natuurlijk goed te ondervangen met google translate .e.d)
- Mocht je jezelf buitensluiten, hoe wil een slotenmaker dan nog binnenkomen? Wij hebben het voordeel dat we een raampje bij de voordeur hebben, maar als je dat niet hebt?

Hier nog wat extra info.

[ Voor 4% gewijzigd door Remy!!!! op 12-04-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet buitensluiten. ;)

Ik vind alleen dat drumm beslag spuuglelijk, dus dat is wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor onze beslag heb ik uiteindelijk voor een M&C Matrix gekozen. Wilde eerst Color Pro, maar het prijsverschil was erg klein. Echter ben ik wel een beetje teleurgesteld. De sloten hebben erg veel speling vergeleken met onze huidige sloten SKG2 (Pfaffenhain). De speling zit in de cilindervormige kern en in de sleutel opening.
Daarnaast haakt de sleutel als ik deze tegelijkertijd draai en aan de sleutel trek. De 'anti-bumpkey bar' zorgt voor deze onnatuurlijke loop.

Kan iemand mij vertellen of men dit ook voelt bij de Condor, die een keersleutel heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door ReseT op 12-04-2018 16:07 ]

ID4.1M Honey Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

De M&C Color is bij de Gamma ook erg goedkoop te verkrijgen; standaard 3 stuks gelijksluitend voor 99 euro. Met Met de regelmatige aanbiedingen is 80-85 euro ook niet uitzonderlijk. Iemand ervaring hiermee? Of een reden om juist niet voor deze sloten te gaan?

https://www.gamma.nl/asso...-nikkel-3-stuks/p/B442648

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

N.a.v deze thread en geluiden over inbraak in de wijk door een slotenmaker twee cilinders laten vervangen. Als ik de prijzen zo hier zie wel te veel betaald maar goed, laten we de ZZP'er ook wat gunnen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gunner schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:27:
N.a.v deze thread en geluiden over inbraak in de wijk door een slotenmaker twee cilinders laten vervangen. Als ik de prijzen zo hier zie wel te veel betaald maar goed, laten we de ZZP'er ook wat gunnen.
Wat heeft de slotenmaker eigenlijk vervangen en geplaatst?

Hier (vooralsnog) nog steeds heel tevreden met EVVA ICS & 4ks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Wat ik nog niet helemaal uitkom (en gemengde verhalen over krijg): kan ik van elk cilinderslot de cilinder wisselen met een ander merk, of is dit merkgebonden?

Lang verhaal: ik heb mijn voordeur en achterdeur vervangen en kreeg een DOM-cilinderslot.
Het zal fijn zijn als ik de (inpandige) garagedeur en tuinpoortdeur met dezelfde sleutel kan openen. Maar de garagedeur heeft nog geen cilinderslot, dus daar wil ik een cilinderslot voor kopen en een nieuwe cilinder van DOM op basis van de sleutelcode bestellen. De tuinpoortdeur heeft wel al een cilinderslot, dus wil ik daar enkel de cilinder vervangen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:13:
Wat ik nog niet helemaal uitkom (en gemengde verhalen over krijg): kan ik van elk cilinderslot de cilinder wisselen met een ander merk, of is dit merkgebonden?

Lang verhaal: ik heb mijn voordeur en achterdeur vervangen en kreeg een DOM-cilinderslot.
Het zal fijn zijn als ik de (inpandige) garagedeur en tuinpoortdeur met dezelfde sleutel kan openen. Maar de garagedeur heeft nog geen cilinderslot, dus daar wil ik een cilinderslot voor kopen en een nieuwe cilinder van DOM op basis van de sleutelcode bestellen. De tuinpoortdeur heeft wel al een cilinderslot, dus wil ik daar enkel de cilinder vervangen.
Cilinders kan je zoveel wisselen als je wil, alleen even meten hoelang hij aan de binnenkant en buitenkant moet zijn.

Doe je deur open en dan zie je de schroef zitten van de cilinder, meet van daaruit naar buiten en naar binnen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jellabie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Cilinders kan je zoveel wisselen als je wil, alleen even meten hoelang hij aan de binnenkant en buitenkant moet zijn.

Doe je deur open en dan zie je de schroef zitten van de cilinder, meet van daaruit naar buiten en naar binnen.
Ik kwam idd op zo'n shop terecht en ging via de chat dus vragen of je bv op een nemef slot een dom plura cilinder kan zetten.
Kreeg als antwoord nee. Maar blijkbaar kan dat dus wel?

Nu even uitrekenen wat goedkoper is: 5 nieuwe cilinders bestellen of 3 cilinders bij bestellen op sleutelcode.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:13:
...de garagedeur heeft nog geen cilinderslot, dus daar wil ik een cilinderslot voor kopen en een nieuwe cilinder van DOM op basis van de sleutelcode bestellen. ...
Wat voor een slot zit nu in/op de garagedeur? Als je dat inderdaad kan vervangen door een standaardcilinderslot, kan je normaalgesproken elk merk kiezen (maar niet alle sloten kunnen in elke soort /maat cilinder worden geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

[...]

Ik kwam idd op zo'n shop terecht en ging via de chat dus vragen of je bv op een nemef slot een dom plura cilinder kan zetten.
Kreeg als antwoord nee. Maar blijkbaar kan dat dus wel?

Nu even uitrekenen wat goedkoper is: 5 nieuwe cilinders bestellen of 3 cilinders bij bestellen op sleutelcode.
Afbeeldingslocatie: https://www.slotenonline.be/wp-content/uploads/2016/03/Dom-Plura-SKG3-cilinderslot.jpg

Zo een cilinder bedoel je?

Dat is gewoon een standaard cilinder, die zijn allemaal hetzelfde van formaat. Enkel de lengte moet je nameten.

[ Voor 34% gewijzigd door Jellabie op 29-10-2018 12:30 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

begintmeta schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:24:
[...]

Wat voor een slot zit nu in/op de garagedeur? Als je dat inderdaad kan vervangen door een standaardcilinderslot, kan je normaalgesproken elk merk kiezen (niet alle sloten kunnen in elke soort /maatcilinder worden geleverd)
Er zit nu een krakkemikkig dag/nacht slot op. Zoiets https://www.gamma.nl/asso...tbaar-aluminium/p/B207230

Het is wel een dikke massief houten deur. Even dik als mijn voordeur. Moet alleen nog meten of en met welk cilinderslot deze vervangen kan worden
Jellabie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding]

Zo een cilinder bedoel je?

Dat is gewoon een standaard cilinder, die zijn allemaal hetzelfde van formaat. Enkel de lengte moet je nameten.
Ja, zo'n cilinder bedoel ik.

Bedankt voor jullie hulp. Het is dus mogelijk. Ik ga maar eens even meten deze week. :9

Wat zijn jullie meningen over cilinder met een draaiknop eigenlijk?

Afbeeldingslocatie: https://www.veiligheids-sloten.nl/image/cache/catalog/DOM/DOM%20Plura%20SKG2/DOM-Plura-knop-500x500-500x500.png

[ Voor 35% gewijzigd door kmf op 29-10-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

Er zit nu een krakkemikkig dag/nacht slot op. Zoiets https://www.gamma.nl/asso...tbaar-aluminium/p/B207230

Het is wel een dikke massief houten deur. Even dik als mijn voordeur. Moet alleen nog meten of en met welk cilinderslot deze vervangen kan worden
Je kan gewoon een insteekslot waarin een europrofielcilinder gaat kiezen, tegenwoordig zijn voorplaten vaak wat dikker, dus dan moet je eventueel daar wat wegsteken/frezen, en je moet eventueel het gat voor de sleutel dat nu in de deur zit aanpassen zodat de europrofielcilinder erdoor gaat. En natuurlijk het beslag aanpassen.

Even de boel opmeten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Nu online

Jellabie

kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

[...]

Ja, zo'n cilinder bedoel ik.

Bedankt voor jullie hulp. Het is dus mogelijk. Ik ga maar eens even meten deze week. :9

[Afbeelding]
Dat moet je zelf weten of je dat handig vind, wij plaatsen ze af en toe bij mensen. Het is wel zo, worst case scenario, dat je een ruit in je voordeur hebt moeten ze er alleen maar een gat in slaan waar je hand door kan en je kan de deur van het slot halen.

* Jellabie plaatst ramen en deuren

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Jellabie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Dat moet je zelf weten of je dat handig vind, wij plaatsen ze af en toe bij mensen. Het is wel zo, worst case scenario, dat je een ruit in je voordeur hebt moeten ze er alleen maar een gat in slaan waar je hand door kan en je kan de deur van het slot halen.

* Jellabie plaatst ramen en deuren
Dan moeten ze wel eerst kunnen zien dat zo'n draaiding er zit. Ik heb matte ruiten bij de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
Ik zou nooit een knopcilinder nemen in een gewone woonsituatie, ik laat mijn sleutel ook niet aan de binnenkant van de deur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Laatst online: 14:07
Interresant topic, zit zelf ook te kijken om het bestaande slot met losse knip + penslot te vervangen voor een meerpuntssluiting. Dit blijkt echter nog niet zo heel makkelijk aangezien hier overal PC85 sloten in zitten wat blijkbaar niet (meer) de standaard is. Aangezien er overal al veiligheidsbeslag op zit wil ik dit wel graag zo houden plus dat de deuren er niet heel veel sterker van worden wanneer het bestaande slotgat vergroot wordt naar PC72 / PC90. Om nu meteen 2 nieuwe deuren te gaan aanschaffen is me ook een beetje teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KFV heeft gewoon meerpuntssluitingen die zouden moeten passen, en ik denk dat dat voor andere aanbieders niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Laatst online: 14:07
begintmeta schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:06:
KFV heeft gewoon meerpuntssluitingen die zouden moeten passen, en ik denk dat dat voor andere aanbieders niet anders is.
Heb je een linkje? Ik kan enkel PC72/94 sloten vinden in de catalogus op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ideaal.
Ik heb 3 cilinders in m'n voordeur waarvan het bovenste een draaiknop.
Die draaien we snachts op slot.
Ook als ik vroeg naar mijn werk ga draai ik dit slot er op. Van binnenuit kan mijn vrouw dan nog eenvoudig de deur openen zonder sleutel; bovenste slot met draaiknop en dagschoot met kruk.

Als we van huis zijn draaien we de nachtschoot op slot. Met alleen de draaiknop openen krijg je dan de deur dus niet open.

[ Voor 31% gewijzigd door frickY op 03-11-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MzKzM73 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 15:25:
,,,
Heb je een linkje? Ik kan enkel PC72/94 sloten vinden in de catalogus op hun website.
Ik ook, maar ze geven duidelijk aan dat ook andere maten beschikbaar zouden zijn, dus het beste gewoon even navragen. In de catalogus van Roto-Frank zijn in iedergeval nog wel 85mm-varianten vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Omdat wij zijn verhuisd, moet ik ook de cilinders in onze sloten vervangen. Ik zie dat we 3* SKG-beslag hebben met kerntrekbeveiliging, maar ik lees dat een inbreker juist cilindertrekken gebruikt en dat je om je daartegen te beschermen je een big moet hebben van gehard staal op de cilinder (https://www.veiligslot.nl/kerntrekken).

Daarnaast zag ik het filmpje hierboven, hoe makkelijk het is antikerntrekbeslag kapot te maken.

Volgens mij kom je dus haast automatisch uit op een M&C-cilinder met ene hardste brug uit als je een inbreker nog een klein beetje wil vertragen. Ik zat dus net als @Notna te kijken naar de M&C Condor. Wat ik me alleen afvraag: zijn die sleutels van dat slot echt zo groot? Of lijkt dat maar zo? Ik heb sleutels vaak in mijn zak, en wil eigenlijk ook niet met onnodig lomp grote sleutels rondlopen.

Zag het merk niet liggen bij de plaatselijke bouwmarkt, dus ik vraag het hier even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Oscar Mopperkont Ik heb ook de M&C Condor cilinders geplaatst, de sleutels zijn idd wel vrij fors ja.
Maar ik ervaar het niet als vervelend, ook omdat het geen sleutels met scherpe randjes enzo zijn :)

Ik zou het overigens sowieso niet bij de bouwmarkt halen, dit soort materiaal (beslag & cilinders e.d.) kun je veel voordeliger via internet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hmmm. Shit dat is balen (maar thx voor laten weten).

Welk merk heeft wat kleinere (platte) sleutels?

Ik was overigens zeker niet van plan bij de bouwmarkt te halen, maar was er toch en had even gekeken. Alleen geen verder onderzoek gedaan naar hoe groot sleutels zijn van verschillende merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:45:
...
Welk merk heeft wat kleinere (platte) sleutels?
Mijn sleutels zijn allemaal ~6cm, de baardgedeelten variëren daarbij tussen de 2,5 en 2,8cm, diktes 2 tot 3mm, geen idee of die wat kleiner zijn.

Het modulaire syteem van EVVA en diverse andere merken (KESO, Abus, DOM...) hebben trouwens ook gewoon stalen bruggen etc, dus je hoeft echt niet 'automatisch' bij M&C uit te komen lijkt me.

[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Sorry. He hebt gelijk. Er zijn meer merken die gehard stalen bruggen hebben, alleen niet zo veel als jij zegt (althans niet volgens veiligheids-sloten.nl en die hebben best veel).

Evva waar jij over hebt, heeft het ook, alsmede Mauer, Dom en danalock. Andere merken doen hier kennelijk nog niet aan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:54:
Sorry. He hebt gelijk. Er zijn meer merken die gehard stalen bruggen hebben, alleen niet zo veel als jij zegt (althans niet volgens veiligheids-sloten.nl en die hebben best veel).

Evva waar jij over hebt, heeft het ook, alsmede Mauer, Dom en danalock. Andere merken doen hier kennelijk nog niet aan mee?
KESO in iedergeval ook, diverse andere ASSA ABLOY-submerken, BKS, ongetwijfeld nog anderen. (niet altijd op alle modellen) Daarnaast zijn er ook nog andere beveiligingen die men eventueel toepast (bijvoorbeeld andere breekpunten).

Maar: welk maximumformaat heb je voor een sleutel in gedachten?

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 27-11-2018 14:20 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste