Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 191 192 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:16

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dit voorjaar hadden we hier een jonge kauw die een beetje raar liep en altijd alleen was, erg ongewoon voor zulke groepsdieren. Hij waagde het elke dag om iets dichter bij het huis te komen, want hij had heel goed door dat daar een tonnetje met voer op de veranda stond.

Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:56
VeertienKaVier schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
Ik heb een gezond respect voor alle kraaiachtigen, want ze schijnen het niet te vergeten als je ze een streek levert.
Mij is opgevallen dat de meeste vogels een goed geheugen hebben en je bijna een jaar later nog herkennen of komen als je ze "fluit".
Ook die roodborstjes, mussen en koolmeesjes.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:11
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk. Door de grootte, de kleur of het geluid? Of zijn ze te zichtbaar? Ze komen meestal in groepjes maar dat doen mussen ook. Zijn juist enorm slimme, fascinerende vogels vind ik. Hier zijn er meestal eksters, kauwtjes komen hier minder en roeken eigenlijk helemaal niet. En ja ze zijn behendiger met vetbollen dan de gemiddelde merel. Ik vind het wel mooi om ze al die capriolen te zien uithalen. Ze jagen hier ook geen kleine vogels weg hoor ze zijn ze er gewoon nooit op dezelfde tijd. Meestal peuteren ze brokken los en kunnen de kleine vogels er later ook beter bij. Ja ze eten wat meer maar verder?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:20
dcl! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Bekende misvatting, "wij" vinden altijd dat er teveel kauwen, eksters whatever zijn. Dat komt omdat deze dieren in grote groepen leven, dus het is slechts perceptie.
Kijk eens bij Vogelbescherming op de site, over de kauw:
"Vanaf 1990 geen significante veranderingen in aantallen kauwen in Nederland, eerder afnemend dan toenemend".

Wel is het waar dat ze een vetbol in 2 happen weg kunnen werken, ik wil geen reclame maken maar heb hier al meer dan 10 jaar naar grote tevredenheid een speciaal kooitje in gebruik. Het is een grotere kooi met mazen waar mussen, mezen, roodborsten doorheen passen. In het midden zit een kleiner "kooitje", daarin stop je je vetblok, -bol of pindacake, wat je maar wil. Spreeuw en specht kunnen er niet in, maar wel net met hun kop door de maas en dan met puntje van de snavel kleine hapjes nemen, prima.

Kauwtjes hebben hier meermaals groepsgewijs, onderling deskundig mompelend, van alle kanten omheen gedraaid en bekeken, maar nog nooit kunnen kraken :) De specht probeert wel eens fanatiek op het metalen dakje te rammen, maar dat werkt ook niet.

Overigens kan ik erg genieten van de slimheid van kraaiachtigen.
Zelf heb ik deze hangen: https://www.vogelbeschermingshop.nl/london-vetbollenhouder
Houdt de grotere vogels prima weg.

Wel heb ik vandaag na de sneeuwbuien nog even een schaal met zaden neergezet. Al binnen 5 minuten kwam de lokale ekster zijn buik volvreten, dus die is ook weer blij.

Valt mij verder op dat er veel roodborstjes te zien zijn. Wellicht ook dat ze wat makkelijker te zien zijn in het wit van de sneeuw.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

CrystalViriS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:31:
Kauwtjes zijn toch ook gewoon vogels die nu af zien in het koude weer? Ik snap die afkeer tegen kraaiachtigen nooit zo eigenlijk.
Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:11
VeertienKaVier schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Ik ook niet. Misschien de kleur? Zwarte katten blijven ook nog steeds langer in het asiel zitten.

Ja, het kunnen herriemakers zijn, ik hoor ze hier ook weleens tekeergaan, maar het zijn gewoon erg slimme vogels, heel boeiend om te zien. Mijn werkkamer kijkt uit op de tuin, dus de eenzame kauw kon me zien zitten, en als er geen meelwormen op de vaste plek lagen, ging hij voor het raam heen en weer lopen om aandacht te trekken. Mens, kom voeren!
En wellicht ook de associatie met griezelige dingen/Halloween? Misschien heeft iedereen een kauwvriendje nodig als ambassadeur voor de soort O+ . Soms gooi ik wel eens een brokje naar ze als ik de hond uitlaat. Ja, ze herkennen je echt super goed, ik heb het idee alsof ze roepen naar elkaar "heey daar heb je ze weer"! Vroeger als kind heb ik wel eens een jonge kauw gehad die bij mijn ouders op de zolder was komen vastzitten, toen die weer op krachten was heb ik hem weer losgelaten. Soms zijn ze bijna een soort van huisdier wat niet gevangen zit bij je, omdat ze je vaak weer opzoeken. Ik heb altijd het idee gehad dat die kauw toen nog jaren is komen kijken maar ik herkende hem uiteindelijk niet meer. Eksters zijn ook leuk en wat minder schuw/brutaler in mijn ervaring. Die aten hier samen met de vorige hond de hondenbrokken van het gras af. En die zaten ook tegen het raam aan naar binnen te kijken wanneer ik de hond nou eens brokken zou gaan geven, alsof ze inderdaad konden klokkijken en ik "te laat" was.

Ik heb ooit een groep kauwtjes duikvluchten zien maken naar een kat, die vermoedelijk een jong van ze had gepakt of zo. Nog nooit een kat zo bang zien vluchten voor vogels.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:05
Dit jaar de zonnebloemen laten staan (aangebonden). Daar komen veel vooral kleinere vogels op af. Sierappels zie ik vooral merels.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier staan de kaardenbollen nog, daar hebben eerder ook al vogels het nodige uitgepikt.

Ik moet trouwens maar weer eens een lijst met eenjarigen ga maken die ik dit voorjaar wil zaaien. De goudsbloemen en slaapmutsjes hebben tot november gebloeid, dus die mogen op herhaling.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Heeft iemand hier tips voor het snoeien van een rode paardenkastanje? Idealiter helemaal niet natuurlijk, maar hij hangt flink over bij de 'buren' en zo groot is de tuin niet irt schaduw.

De een zegt in de zomer, dan herstelt de boom het snelste, de ander zegt juist in de winter ivm sapstroom...

En snoei je dan net voor of net na een vertakking?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 21:23
robkrekel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:14:
[...]
Eentje is ook niet zo erg, en 5 kauwtjes ook niet. Maar er zit bij ons in het dorp een groep van 100 van die krengen, en die maken kabaal voor 10 hanen tegelijk, op een vergelijkbaar tijdstip. Erg irritant als ze allemaal op je dak zitten.
Meh, wij hebben af en toe 100'en als niet 1000'en kauwen. Op andere dagen is het 3 hectare aan ganzen en dan is het een groep spreeuwen, lijsters of vinken.

Het is maar waar je kiest last van te hebben.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

SimonBR39 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:30:
Heeft iemand hier tips voor het snoeien van een rode paardenkastanje? Idealiter helemaal niet natuurlijk, maar hij hangt flink over bij de 'buren' en zo groot is de tuin niet irt schaduw.

De een zegt in de zomer, dan herstelt de boom het snelste, de ander zegt juist in de winter ivm sapstroom...

In de zomer herstellen bomen sowieso wel, dus dat gaat altijd wel goed. Winter en voorjaar geven inderdaad risico op bloeden, dus dan liever niet. Het voordeel van wintersnoei is natuurlijk een kale boom, dan zie je beter wat je doet, maar met de nodige foto's genomen in de winter lukt het ook wel als er bladeren aan zitten. Voor of na de vertakking maakt volgens mij niet uit, maar ik laat me graag verbeteren.

Ik heb de esdoorn vaker in de herfst onderhanden genomen, maar de zomer is beter, dus dit jaar wacht ik ook rustig af, tot na het broedseizoen natuurlijk.

• Eisbar
SimonBR39 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:30:

***members only***
Zomer ivm sapstroom toch? Misschien dat vroeg in de winter ook nog kan, maar we zitten al midden januari. Wij hebben een vergelijkbare situatie met een plataan die dicht op het huis staat. Die is professioneel gesnoeid. Om vorm te behouden (ik vind wat je nu hebt staan erg mooi) halen zij er een paar takken er helemaal uit. Dus terug naar een van de drie 'leaders' die je hebt. En eventueel een hele zijtak eraf (dus een Y splitsing wordt gewoon een tak zonder splitsing). Wat ik veel zie en niet mooi vindt is het scheren van de boom, dus van elke tak 1/3 eraf. Dan krijg je een bezem als winterprofiel.

Dan dun je de overhang uit zonder een rare asymmetrie in je boom te brengen. Overigens zijn overhangende takken van oudere bomen dacht ik gewoonterecht. Dus je bent niet verplicht weg te halen (iig niet hier in de gemeente), maar is wel zo aardig als je de boom verder niet teveel geweld aan doet.

Ik zou wel nu je cuts markeren met een lintje of verf ofzo. Dan kun je als de boom in blad staat makkelijk terugvinden. En niet teveel in een keer natuurlijk dan reageren veel bomen met waterlot.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Eisbar schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:30:
[...]
Ik zou wel nu je cuts markeren met een lintje of verf ofzo. Dan kun je als de boom in blad staat makkelijk terugvinden.
Ja, goede tip, hier ook gedaan. Verf is wel slim, een leuk lintje kan door eksters worden meegegapt.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

inhico

pw

Voor paardekastanje wordt veelal aanbevolen te snoeien tussen oktober en maart.
Snoeien van bomen gebeurt sowieso veel in die periode. Deels uit praktische overwegingen: dan heeft de hovenier tijd, zitten er geen vogels in te broeden etc. Voor meeste inheemse soorten is dat prima. Paardekastanje is overigens niet inheems. Een paar soorten bomen kunnen gevoelig zijn voor bloeden of voor infecties. En zo zijn er nog wel wat specifieke soorten die speciale aandacht vragen, ook wat betreft snoeitijd. Zo snoeien wij Prunus (kers) en aanverwanten liefst in de zomer op zo warm mogelijke dagen zonder neerslag, teneinde kans op loodglans te verminderen.

...

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Dank voor het meedenken! Mijn eerste reactie zou inderdaad geweest zijn om overal keurig 1/3de af te halen met het idee dat je dan juist niks doet aan de vorm.

We gaan nu eerst markeren en even kijken hoe dat uitpakt. Het is geen ABC-boom, dus snoeien zou moeten kunnen. Nu gaat het volgende week vriezen, dus wachten is wel aanbevolen. Dan misschien even uitproberen wat er gebeurd. Bloed i toch, dan uitstellen.

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52

evol

hello world

In onze tuin ligt een grondkabel klaar voor o.a. buitenverlichting op 230 volt.
Nu hebben we 6 (staande) lampen gekocht, 230 volt, die ik daarop zou willen aansluiten.
Om het goed te doen, zou ik dan 6 gietmoffen moeten hebben om ze parallel aan te sluiten? Of kan ik dat anders doen?

Move along people. Nothing to see here.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:31
evol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:21:
Nu hebben we 6 (staande) lampen gekocht, 230 volt, die ik daarop zou willen aansluiten.
Om het goed te doen, zou ik dan 6 gietmoffen moeten hebben om ze parallel aan te sluiten? Of kan ik dat anders doen?
de kabel in lussen omhoog, lamp in en lamp uit. dan zit je niet met gietmoffen te kloten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Eisbar
evol schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:21:
Wat voor lampen zijn het? Bij tuinverlichting hier kun je de lus in de paal van de lamp omhoog halen en daar de verbinding maken. Dat is wel het mooiste.

Ik heb ook van die prikkertjes waar je of een gietmof of een bovengronds stopcontact nodig hebt. Die giet ik gewoon in, maar dat is veel minder handig mocht je de lamp een keer willen vervangen of een afsplitsing willen toevoegen. Als je uit het zicht bovengronds een doosje kunt plaatsen is dat zeker te overwegen.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste