Ik ben het deels met je eens dat 25cm afgraven wel erg magertjes is zeker als je bedenkt dat ze tot 7 meter diep kunnen wortelen.Batilan schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:21:
[...]
Wel jammer dat ze een beetje te optimistisch zijn met "25 centimeter afgraven" en "40 centimeter wortelbegrenzer: ik ben nu al een paar jaar bezig om heermoes uit te roeien, en probeer waar het opkomt het "met wortel en tak" uit te roeien. Regelmatig duik ik daarbij onder de 50cm diepte. De wortel is meestal wel een deel te volgen, maar bijvoorbeeld in een keileem deel raak je snel het spoor bijster.
We hebben de kavel 2 jaar braak laten liggen, dit jaar gaan we toch inzaaien en inplanten en hopen dat we de heermoes er grotendeels onder kunnen houden. Het aantal plaatsen waar het nog opduikt is intussen minimaal, maar als het ergens opduikt in het gazon dan wordt het lastig, in de border ga ik het alsnog te lijf en sloop desnoods nieuwe planten er uit. De kavel is 1900 m2, dus het is wel een klusje om het allemaal bij te houden.
We hebben inderdaad voornamelijk de bodem verbeterd middels compost, dit jaar ga ik ook lavameel toevoegen, al verwacht ik daar geen wonderen van.
Zoals al eerder geopperd is in dit topic is heermoes een plant van de lange adem. Ga door met bemesten en (vooral) lavameel. Alhoewel het misschien wel slim is om je grond af en toe te laten testen zodat je weet waar je aan toe bent. Lavameel kan geen kwaad maar het kan wel een paar jaar duren voordat je resultaat ziet dus geef absoluut niet te snel op.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:23:
Eigenlijk willen we hier wel eens gaan verticuteren, maar het lijkt nooit het juiste moment.
Eerst was het veel te koud (zeker 's nachts), nu wordt het warmer maar is het overal kurk- en kurkdroog.
Misschien rond weekend een beetje regen maar dat is het ook wel...
Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 29-04-2026 18:44 ]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Herkenbaar en leuk om mee te maken, zo hebben wij een paar jaar een 'kale kop' Merel in de tuin gehad die op de meest onhandige plekjes een nest ging bouwen en na heel wat mislukte pogingen (en een plankje om hem te helpen) toch een nestje met 2 kleintjes had.CrystalViriS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:23:
[...]
Wij hebben hier in de tuin "poepiemerel". Een merel mannetje (soms met partner) die op zijn rug een tijd geleden wat witte veertjes had. Mijn zoontje zei toen ; een andere vogel heeft op hem gepoept! Vandaar de naam dus. Inmiddels is het wel duidelijk dat het geen poep was en is het beestje bijna compleet wit op zijn rug geworden. En ja het is echt een merel. Maar het grappige hier aan is dat hij echt super herkenbaar is. Er is er maar eentje in de buurt die er zo uit ziet. Soms komen we hem verderop in de straat nog tegen maar zijn leefgebied lijkt echt rondom onze tuin. Het is "onze poepiemerel" en hij heeft ook een badje in de tuin waar hij graag gebruik van maakt. Soms gaat hij dan op het tuinmeubilair voor het raam zitten opdrogen na het badderen. Eigenlijk moet ik hem eens op de foto zetten maar het lukt niet met de telefoon, het is echt een heel mooi beestje met zijn rare veren zo. Ik weet niet waarom hij gedeeltelijk wit is nu. Misschien is hij oud, hij lijkt wat rustiger dan andere merels. Eigenlijk ben ik bang dat hij al oud is en dat we hem een keer gaan vinden ergens.
Do { Ping } while ( LOL )
Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.franssie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:42:
[...]
Ik doe het gewoon ergens in de lente als het droog is, denk nu vier weken geleden. Bij gezaaid maar dat doet ook niets met deze droogte. Gras is gecultiveerd onkruid (eigenlijk een graan) dus kan best veel hebben als het al geworteld is.
Edit, en ja het ziet er niet uit helaas.
Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...
Misschien wel, misschien niet. Ik doe gewoon mijn ding. Het lijkt wel wat extremer te worden, maar mijn opa heeft ook extreem droge zomers meegemaakt. Je kan gewoon niet in de toekomst kijken.Piet91 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:35:
[...]
Ja, en dan kun je nu wel wachten maar dan wordt het waarschijnlijk alleen nog maar warmer en droger.
Heb zo'n idee dat we tegenwoordig in 1 klap van nat/koud winterweer overgaan in warm/droog zomerweer...
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Sporen.Eppo © schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:18:
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
En de gier/thee die je ervan trekt over je bodem te gieten. Zo zouden de mineralen sneller terug in de bodem komen.
Je hebt vooral een arme grond. Daar ga je met alle gewassen problemen mee krijgen. Dus zeer stevig en goed bemesten en ook met lavameel. Maar ook mulchen en mesten.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Twee jaar geleden hadden we een nestje dat te laag was gemaakt, waardoor zelfs onze oude kater nog een jong eruit wist te hengelen. Tegenwoordig doen de merels het beter. Maar de duiven... elke keer weer een nieuwe poging, te hoog in de boom, waardoor het nest met eieren en al naar beneden kukelt. Moet zeggen, het zijn doorzetters, soms drie pogingen in een jaar. Op dezelfde plek.Shadow_Agent schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:15:
Hier wel merels maar nestelen willen ze helaas niet in de tuin. Vind merels echt toffe vogels
Merels hebben vaak ook wel tot 3 nesten (en legsels) even afhankelijk van de hoeveelheid voedsel.VeertienKaVier schreef op donderdag 30 april 2026 @ 06:50:
[...]
Twee jaar geleden hadden we een nestje dat te laag was gemaakt, waardoor zelfs onze oude kater nog een jong eruit wist te hengelen. Tegenwoordig doen de merels het beter. Maar de duiven... elke keer weer een nieuwe poging, te hoog in de boom, waardoor het nest met eieren en al naar beneden kukelt. Moet zeggen, het zijn doorzetters, soms drie pogingen in een jaar. Op dezelfde plek.
Dat is stuifmeel oftewel pollen (dat spul waar je hooikoorts van krijgt als je pech hebt), geen sporen.Eppo © schreef op woensdag 29 april 2026 @ 23:18:
Ik kwam dit tegen met snoeien. Als ik op de takken van mijn spar(?) tik, komt er allemaal stof uit. Wat is dat eigenlijk?
[Afbeelding]
Sporenplanten zijn o.a. mossen en varens. Die planten zicht voort middels sporen i.p.v. zaden.
comment pinnen?VeertienKaVier schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:31:
Via de nieuwsbrief van de Vlinderstichting werd ik gewezen op de website Erfparadijzen, bedoeld om de biodiversiteit een handje te helpen. Voor wie zijn tuin wil inrichten of veranderen zijn er bij de handleidingen nuttige tips te vinden voor onder andere plantenkeuze, gefaseerd maaien, afscheidingen, nestkasten, water in de tuin en nog veel meer. Of meld je paradijs aan voor de kaart!
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Nu heb ik maaidraad van Kramp 2mm biologisch afbreekbaar, deze valt zwaar tegen.
Wie heeft ervaring met dit soort maaidraad, online is er weinig te vinden, of grote volumes, of bedrijven die niet reageren op telefoon & mail.
Ik heb ook de wespen Stichting om hulp gevraagd, via een wespen consulent (dat bestaat blijkbaar
Maar hier zit ook veel kennis, dus ben benieuwd wat de mening hier is. Kan ik zoiets zelf weghalen? Internet wijst voornamelijk naar bedrijven, maar zoiets klein moet toch ook zelf kunnen? Alhoewel ik ook lees dat ook die paar werkers dan aggressief kunnen worden, en dat ze heel vaak toch weer opnieuw beginnen op die plek.
:strip_exif()/f/image/lV1IdNGstzZhxtBA72ZPN66l.jpg?f=fotoalbum_large)
Het formaat is nu een flinke pingpong bal.
Even informeren bij de gemeente bijvoorbeeldkepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:27:
We hebben hier een beginnend wespennest in de tuin, helaas in de hut van de kinderen... Dus ik zou hem eigenlijk willen weghalen/verplaatsen omdat de kinderen veel in de hut en in de tuin spelen.
Ik heb ook de wespen Stichting om hulp gevraagd, via een wespen consulent (dat bestaat blijkbaar).
Maar hier zit ook veel kennis, dus ben benieuwd wat de mening hier is. Kan ik zoiets zelf weghalen? Internet wijst voornamelijk naar bedrijven, maar zoiets klein moet toch ook zelf kunnen? Alhoewel ik ook lees dat ook die paar werkers dan aggressief kunnen worden, en dat ze heel vaak toch weer opnieuw beginnen op die plek.
[Afbeelding]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
[ Voor 39% gewijzigd door Barleone op 04-05-2026 18:13 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Wacht tot ze allemaal binnen zijn in de avond, wespen en hoornaars vliegen 's nachts niet, en neem dan een emmer , in dit geval een groot glas, met een laagje benzine onderin.kepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:27:
We hebben hier een beginnend wespennest in de tuin, helaas in de hut van de kinderen... Dus ik zou hem eigenlijk willen weghalen/verplaatsen omdat de kinderen veel in de hut en in de tuin spelen.
Ik heb ook de wespen Stichting om hulp gevraagd, via een wespen consulent (dat bestaat blijkbaar).
[Afbeelding]
Plaats dat over het nest tegen het plafond en tik met de zijkant tegen het nest, al hoeft dat waarschijnlijk niet eens en komen ze gealarmeerd zelf al, de wespen komen dan naar buiten en zullen stikken in de damp. Na vijf minuten kan je het nest lostikken.
Maar als je kan zien of ze allemaal gevallen zijn hoeft dat niet.
De benzine kan je na filteren gebruiken in de auto of tuinmachine.Je kan ook 's nachts een bus schuimgif in het nest leegspuiten, maar dat is duurder dan een liter/beetje benzine.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2026 18:45 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Of je belt even een imker in de buurt en die komt die vriendelijke jongens (gratis!) voor je weghalen.Teijgetje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:34:
[...]
Wacht tot ze allemaal binnen zijn in de avond, en neem dan een emmer , in dit geval een groot glas, met een laagje benzine onderin.
Plaats dat over het nest tegen het plafond en tik met de zijkant tegen het nest, de wespen komen dan naar buiten en zullen stikken in de damp. Na vijf minuten kan je het nest lostikken.
Maar als je kan zien of ze allemaal gevallen zijn hoeft dat niet.
De benzine kan je na filteren gebruiken in de auto of tuinmachine.
[YouTube: How to Remove a Wasp Nest with a Petrol Bucket]
Je kan ook 's nachts een bus schuimgif in het nest leegspuiten, maar dat duurder dan een liter benzine.
Ja, laten we dat maar doen
Ik ken wel een paar imkers en geen komt voor wespen hoor. Bijen wel.BBBrt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Of je belt even een imker in de buurt en die komt die vriendelijke jongens (gratis!) voor je weghalen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Helaas, bijen zoals gezegd wel, wespen komt zelfs de gemeente niet voor.BBBrt schreef op maandag 4 mei 2026 @ 18:36:
[...]
Of je belt even een imker in de buurt en die komt die vriendelijke jongens (gratis!) voor je weghalen.
En dit bolletje ziet er uit als een beginnend hoornaars nest.
Zoals je kan zien stikken ze vrijwel gelijk en is het een snelle dood.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 04-05-2026 18:43 ]
Ik kan er relatief makkelijk bij. Ik kan ook die hele pallet eraf halen, maar dan heb ik drie verdrietige kinderen.
Ik heb niet direct benzine voorhanden, zou bv spiritus of wasbenzine ook werken?
In de ochtend vroeg is dus het beste? En zitten ze dan echt allemaal binnen?
Edit: mooi en uitgebreid antwoord gekregen via wespenstichting.nl. Dit ga ik voorlopig opvolgen, maak er een leuk leerproject van voor de kinderen en dan kan het nest binnenkort verplaatst worden.
De mooie dame die ik op de foto zie is een koningin van de gewone wesp.
Zoals ik al aangaf is er maar een kleine kans dat het nest slaagt. Nu het nest verwijderen zal niks uithalen want de dame heeft besloten dat de hut van de kinderen een heel mooie plek is. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen als de kinderen er graag in spelen. Dan moet dat wel een mooie hut zijn.
Als je een paar weken wacht zodat de eerste werksters er zijn dan is de kans op een geslaagde verplaatsing heel groot. We hebben meerdere wespenconsulenten die met smacht zitten te wachten om een nest te adopteren.
De koningin is op dit moment heel erg geconcentreerd bezig met het bouwen van het nest. Ze is nog nauwelijks defensief want er is ook nog geen broedsel te verdedigen. In een later stadium kan dat defensieve wel komen. Maar...het is goed om te weten dat wespen niet zomaar zullen steken. Als je rustig blijft dan zullen ze jou niet als bedreiging zien. Sterker nog, onderzoek heeft aangetoond dat ze aan gezichtsherkenning doen! Dus ze weten op ten duur dat jij oke bent.
Je zou hier een mooi leerproject van kunnen maken voor de kinderen. Vertel ze wat je leest op onze site over deze mooie dames. Wat ze allemaal doen en hoe belangrijk ze voor de natuur zijn. Misschien worden zij dan later ook wel wespenconsulent.
https://wespenstichting.n...espensoorten/gewone-wesp/
Zodra het nestje een paar dames heeft rondvliegen dan kunnen we de verplaatsing in gang zetten. Want ik snap wel dat de kinderen in de zomer echt wel in het hutje willen spelen.
Hopelijk weet je zo voldoende en wil je samen met de kinderen de dames nog wat tijd gunnen.
[ Voor 74% gewijzigd door kepler op 04-05-2026 19:51 ]
Tegen de hoornaars was hij medogenloos. Die kregen een flinke dosis wit poeder. En toen was het ook klaar.
Ik zou dus niet zelf modderen en gewoon de ongediertebestrijding bellen.
Geen idee, je ziet heel YouTube vol staan met benzine, dus wasbenzine of spiritus is op eigen risico.kepler schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:00:
Ik heb niet direct benzine voorhanden, zou bv spiritus of wasbenzine ook werken?
Nee, in de vroege ochtend zijn ze alweer onderweg.In de ochtend vroeg is dus het beste? En zitten ze dan echt allemaal binnen?
's Nachts zijn ze allemaal binnen, dus vanaf dat het een uurtje donker is tot een uurtje voordat het weer gaat schemeren. Overdag, of in de vroege ochtend blijft een risico.
Die dame kregen wij dan weer niet te zien. 😉Edit: mooi en uitgebreid antwoord gekregen via wespenstichting.nl. Dit ga ik voorlopig opvolgen, maak er een leuk leerproject van voor de kinderen en dan kan het nest binnenkort verplaatst worden.
Succes, persoonlijk zou ik een hoornaarsnest niet verplaatsen, dat doen ze zelf. Ze bouwen eerst dit beginnend nest en als het volk groot genoeg is verkassen ze meestal naar een boomtop om daar een nieuw nest te maken.
Ik zou hoornaars gewoon vernietigen, grote kans dat het Aziatische zijn, Geelpoothoornaars zoals ze nu heten.
Om misverstanden te voorkomen met andere Aziatische hoornaars, (en Europese), die hier niet voorkomen (nog), zoals de Aziatische reuzenhoornaar, heeft het beestje een herkenbare naam gekregen: Hij heeft gele poten.De Europese Hornaars zijn overigens niet schadelijk voor de bijen en zijn niet (zo) agressief als je bij hun nest in de buurt komt zoals geelpoothoornaars.
En woon je in een waterrijk gebied dan zijn wespen ook goede opruimers van muggen ed. Alleen in de buurt van je kinderen zijn alle soorten wat minder. Verplaatsen is dan ook relatief, wil je er zelf geen last van hebben dan moet je ze flink verhuizen. Ze vliegen max ca. een kilometer voor voedsel.
En het wespennest verplaatsen als het groter is als advies? Apart, hoe ga je dat dan verplaatsen en ergens anders ophangen?
Dat zou ik dan gelijk afspreken met de wespenstichting, dat zij dat komen adopteren.
Ik had hier ooit onder het dak een leeg nest gevonden ter grote van een skippybal, iets groter zelfs, dat had jaren eerder veel overlast gegeven. Gelukkig gebruiken ze een nest meestal maar 1x omdat ze sterven voor de winter, tenzij een andere koningin het vindt in het voorjaar.
Ja, sorryTeijgetje schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Geen idee, je ziet heel YouTube vol staan met benzine, dus wasbenzine of spiritus is op eigen risico.
[...]
Nee, in de vroege ochtend zijn ze alweer onderweg.
's Nachts zijn ze allemaal binnen, dus vanaf dat het een uurtje donker is tot een uurtje voordat het weer gaat schemeren. Overdag, of in de vroege ochtend blijft een risico.
[...]
Die dame kregen wij dan weer niet te zien. 😉
Succes, persoonlijk zou ik een hoornaarsnest niet verplaatsen, dat doen ze zelf. Ze bouwen eerst dit beginnend nest en als het volk groot genoeg is verkassen ze meestal naar een boomtop om daar een nieuw nest te maken.
Ik zou hoornaars gewoon vernietigen, grote kans dat het Aziatische zijn, Geelpoothoornaars zoals ze nu heten.
Om misverstanden te voorkomen met andere Aziatische hoornaars, (en Europese), die hier niet voorkomen (nog), zoals de Aziatische reuzenhoornaar, heeft het beestje een herkenbare naam gekregen: Hij heeft gele poten.
[YouTube: E learning Hoe herken je een Aziatische hoornaar ?]
De Europese Hornaars zijn overigens niet schadelijk voor de bijen en zijn niet (zo) agressief als je bij hun nest in de buurt komt zoals geelpoothoornaars.
En woon je in een waterrijk gebied dan zijn wespen ook goede opruimers van muggen ed. Alleen in de buurt van je kinderen zijn alle soorten wat minder. Verplaatsen is dan ook relatief, wil je er zelf geen last van hebben dan moet je ze flink verhuizen. Ze vliegen max ca. een kilometer voor voedsel.
En het wespennest verplaatsen als het groter is als advies? Apart, hoe ga je dat dan verplaatsen en ergens anders ophangen?
Dat zou ik dan gelijk afspreken met de wespenstichting, dat zij dat komen adopteren.
Ik had hier ooit onder het dak een leeg nest gevonden ter grote van een skippybal, iets groter zelfs, dat had jaren eerder veel overlast gegeven. Gelukkig gebruiken ze een nest meestal maar 1x omdat ze sterven voor de winter, tenzij een andere koningin het vindt in het voorjaar.
:strip_exif()/f/image/iR8sr42a8ZHTt0HwZconvEyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DkaYnjo6HSYC7FQDaqa9mNB3.jpg?f=fotoalbum_large)
Zij zeggen dus dat ze het zelf komen verplaatsen en dat er genoeg consulenten een nest willen adopteren. Mocht dit nest lukken en het wordt verplaatst dan laat ik weten hoe ze het doen
[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 05-05-2026 07:05 ]
Wel 85 euro bespaard van de ongediertebestrijder. Gemeente of andere instanties komen er niet voor. Tegenwoordig eigen verantwoordelijkheid.
Weet iemand hier wat dit is, en hoe dit best aan te pakken?
:strip_exif()/f/image/qLA4hMeERNBUgItEWrkLVMxG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dbFtY1gBkvmApxg10rESFFoW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kfjA0i2KT9JrCBcc3RFxWNKY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door GrowMyHair op 05-05-2026 10:19 ]
/f/image/4QwxBuuyvCiETNQnXXQ9YopH.png?f=fotoalbum_large)