Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-03 11:52
Wiely schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:51:
Phillips hue of anderen zijn 24 volt, kan je scenes maken door elke lamp apart te sturen.

Ik heb zelf gewoon 230 rond gelegd, 1 lus die terug komt en door phillips hue 230 spotjes in voorzien. Zo kan ik ook elke lamp apart sturen en kom je een pak voordeliger uit.
Je kan ook gewoon 230 V hue in normale IP65 buitenarmaturen doen. Scheelt best een hoop €.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:14
Wij zijn wel voor Inlite gegaan bij het aanleggen van de nieuwe tuin. Drie lussen laten leggen door de hele tuin en een eerste batch met demolampen in nieuwstaat gekocht met een leuke korting.

Het is een mooi systeem en komt degelijk op me over. Ik heb ook naar Hue gekeken maar zo heel veel goedkoper is dat ook weer niet, en qua ontwerp en keuze mogelijkheden vind ik het beperkter dan Inlite. Wel belangrijk voordeel van Hue is dat je de lampen individueel kan aansturen en bij Inlite is dat niet zo, die is wat beperkter.

Overigens is het bij ons een mix, want op de veranda hebben we 'gewone' zigbee spots die op ons indoor Hue systeem zitten. In de praktijk maakt het niet zoveel uit merk ik omdat je de boel toch automatiseert. Ik gebruik beide apps eigenlijk nooit; de tuinverlichting stel je een keer in en gaat nu automatisch met schemer aan en uit.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-03 15:04
Ik wil extensie aanleggen in 12v van het 240v systeem. Schakelt gewoon mee met de rest van het systeem, dus niet 'slim'. Denk 4 bollards, 8 padverlichting op prikkers, 2-3 grote boom verlichting (8-12m). Wil wel goed spul dat jaren meegaat.

Welk merk zouden jullie hiervoor gebruiken?

Is er een merk met een bescherming in de transformator? Dwz als er iets mis gaat dan slaat ie uit op de transformator en niet in de meterkast.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-03 19:45

Fanta

FordPerformance™️

imoul schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:42:
Van het weekend heerlijk weer om de tuin in te gaan!
Moest nog het e.e.a. snoeien (amber-leiboom, bonte wilg, vlinderstruik). Omdat ik vond dat de 1e 2 het afgelopen jaar wel erg vol in het blad zaten heb ik deze streng weer teruggesnoeid.
Amberboom tot op de hoofdtakken 'kaal' gemaakt, geen zijtwijgjes meer laten zitten.
De bonte wilg had een aantal vertakkingen die ik verder terug heb gesnoeid, waardoor hij hopelijk wat minder nieuwe scheuten maakt.
Bij een aantal vlinderstruiken zat het oude hout tot een meter hoogte, dit ook weer verder teruggesnoeid naar de grond.
Ben benieuwd wat voor effect het gaat geven, maar ik merk dat ik daar ook eigenlijk wel heel veel plezier uit haal, experimenteren en kijken hoe dat uitpakt :)

Vorig jaar vergelijkbaar gedaan met de druif, die heeft vorig jaar heel veel vruchten gegeven.

En als het allemaal sterft dan trek ik het eruit en zet ik wat nieuws neer :P Alleen de Amber moet niet dood, die heb ik voor het huis als leiboom en achter het huis als pergola geleid, dan zou een uitdaging worden :9
Zeker, zin in. Ik kijk wel een beetje op tegen het snoeien van ca. 120 hortensia's. De leilindes en dakplatanen daarentegen zijn een zeer dankbare klus!

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-03 19:22
Hebben jullie nog wat tips mbt het volgende basic tuinplan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhzyOnNxqUuDOtPDaC7FWuLoEv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vOmcUgJSZ4Xp7vxU5ybF7jIC.png?f=fotoalbum_large

Overkapping en schuur staan al, net als de keramische tegels onder de overkapping. Idee is om aan het huis keramische tegels te plaatsen en dan een pad naar de schuur. Combinatie gebakken klinkers en keramische tegels. Rechtsonder is de poort naar de oprit, dus hier moeten we vanaf de schuur met de fiets makkelijk naar toe.

Links en rechts een border met planten en dan verder een gazon. Ook wil ik nog bloembak metselen van de rest stenen van de aanbouw waar onze olijfboom in kan (staat nu nog in een pot).

Tuin is gelegen op het noordoosten, dus vooral aan de linkerkant en achter het meeste zon, dat betekent ook dat de border aan de rechterzijde vaak in de schaduw ligt. We kunnen nu nog alle kanten op dus ben benieuwd naar jullie mening!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben nu 2 zomers een strook met akkerbloemen gehad. Maar ik weet niet of we dit gaan doorzetten.
Het is in de zomer een paar weken erg mooi, maar de overige ~9 maanden is het eigenlijk weinig aan en ben je vooral bezig om te voorkomen dat 'onkruid' alles overneemt.

Deze keer is het na het maaien afgelopen najaar vrijwel direct weer groen geworden, maar de sneeuw/vorst van weken geleden heeft alles laten bevriezen en verleppen. Daarna werd het een plakkerige, rottende plak boven op de grond dat alles eronder verstikt.
De voorjaarsbollen komen er gelukkig doorheen, maar heb vandaag maar eens wat opgeschoond.
Ook moet je heel er oppassen dat er geen andere planten/onkruid opkomen; want die kunnen de bloemen voor het groei/bloeiseizoen al verdrukken. Vogelmuur(?) bijvoorbeeld woekert er enorm doorheen.
En een winderige dag of storm en de helft ligt voor de rest van de zomer plat.

In other 'news' de nestkast met camera wordt met enige regelmaat bezocht door kool- en pimpelmeesjes,
soms 2 tegelijk. Hopelijk komt er een nest in. De ingebouwde LED-lamp zorgt in ieder geval voor prima beeld. :9

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:46
robkrekel schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Je kan ook gewoon 230 V hue in normale IP65 buitenarmaturen doen. Scheelt best een hoop €.
Dat bedoelde ik dus. Goedkope ip67 lege armaturen en gu10 phillips heu spotjes erin

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-03 19:25
Piet91 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:32:

In other 'news' de nestkast met camera wordt met enige regelmaat bezocht door kool- en pimpelmeesjes,
soms 2 tegelijk. Hopelijk komt er een nest in. De ingebouwde LED-lamp zorgt in ieder geval voor prima beeld. :9
Welke camera/opstelling heb je? Ben er ook voor aan t rondkijken, maar zie volgens mij veel meuk voorbij komen. En jaagt de led-lamp de vogeltjes niet weg?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:19
venneke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:

[Afbeelding]

Overkapping en schuur staan al, net als de keramische tegels onder de overkapping. Idee is om aan het huis keramische tegels te plaatsen en dan een pad naar de schuur. Combinatie gebakken klinkers en keramische tegels. Rechtsonder is de poort naar de oprit, dus hier moeten we vanaf de schuur met de fiets makkelijk naar toe.

Links en rechts een border met planten en dan verder een gazon. Ook wil ik nog bloembak metselen van de rest stenen van de aanbouw waar onze olijfboom in kan (staat nu nog in een pot).

Tuin is gelegen op het noordoosten, dus vooral aan de linkerkant en achter het meeste zon, dat betekent ook dat de border aan de rechterzijde vaak in de schaduw ligt. We kunnen nu nog alle kanten op dus ben benieuwd naar jullie mening!
Ik denk zelf dat het wel iets spannender kan :) .
Zo te zien heb je de beplanting helemaal naar de randen gedrukt, en gebeurt er in het midden niets in de tuin. Je mist daardoor diepte en 'spanning' in de tuin. Juist door wat zaken "naar het midden" te halen krijg je meer diepte in de tuin en door het onderbreken van het zicht juist naast de zichtlijnen die je wel open wilt houden wordt de tuin wat spannender.

Als je kinderen hebt die graag een balletje trappen op het gazon wordt dat lastig (al zullen de borders het dan ook te verduren krijgen ;) ). Maar als je gewoon een lekker sfeertje kunt en wilt creëren zou ik nadenken over een paar elementen (boom, bloembak of border met siergrassen oid) die het zicht een beetje breken.

Als je morgen rond 11 uur toevalllig nog wat tijd over hebt zou je de sessie "Harmonie in je tuin" kunnen overwegen. Deze dame houdt zich juist bezig met een goede / aangename indeling van de tuin. Daar zijn verrassend simpele en concrete handvaten voor te gebruiken, zoals de gulden snede en fibonaci reeksen (qua afstand, aantallen of hoogtes), etc. Probeer ter illustratie eens een (tijdelijk) element te plaatsen op ongeveer 3/5e van de visuele diepte van je tuin, op een plaats waar hij niet het zicht belemmert wat je zeker wilt behouden, en vergelijk dat eens met het plaatsen van het element op een willekeurige andere plek (3/5e is het toepassen van de gulden snede).

Hoe groot is je tuin eigenlijk? Zijn de tegels 60x60 of groter? Een paar foto's kunnen ook helpen om e.e.a. beter te beoordelen.

• Piet91
  • Niet online
DCNY schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:16:
Welke camera/opstelling heb je? Ben er ook voor aan t rondkijken, maar zie volgens mij veel meuk voorbij komen. En jaagt de led-lamp de vogeltjes niet weg?
Ik had een Dahua IP-camera over. Daarvan heb ik handmatig de lens versteld (zodat focus afstand dichtbij kwam).
Ik heb deze LED in de kast zitten. Zit een daglichtsensor bij; wanneer het donker wordt gaat de lamp ook uit.

Nestkast met alleen licht vanuit de invliegopening gaf te weinig licht. Heb een 'dakraam' geprobeerd maar dat ging lekken en de vogels leken het soms als uitgang te zien. Dan maar LED.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:54

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

venneke schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:02:
Als het kan: water! Zelfs een klein vijvertje biedt zoveel extra's, voor mens en dier.

En eens met @Batilan, 'breek' het zicht, anders lijkt het al snel erg klein. En als gras lastig is (noordoosten), denk dan aan een klavergazon. Dat van mijn buren verandert nu langzaam van 'gewoon' gras in een combi van klaver en madeliefjes en dat ziet er (vind ik) leuker uit en vrijwel alles hebben.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Piet91 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:32:
We hebben nu 2 zomers een strook met akkerbloemen gehad. Maar ik weet niet of we dit gaan doorzetten.
Wel doen, hoor, zo'n strook is een feest voor het leven in je tuin (zeker voor ongewaardeerde dieren als bepaalde soorten wantsen), en de mezen zullen je ook dankbaar zijn.

Het begint trouwens duidelijk warmer te worden, want de valse vogelspinnen worden weer actief :-( En er scharrelt alweer een egel rond, die winterslaap stelt ook niet veel voor.

• robkrekel
  • Laatst online: 06-03 11:52
Wiely schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:00:
[...]

Dat bedoelde ik dus. Goedkope ip67 lege armaturen en gu10 phillips heu spotjes erin
Ik denk dat ik verkeerd gequote heb en dit bericht had moeten quoten
radeoxx schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:18:
Is er al consensus m.b.t. 220V (inmiddels 240V) vs 12 of 14V?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:39
Heb hier alleen grondspots in de tuin (ivm voetballende kinderen) en de onderstaande doen het al 3 jaar prima icm Phillips hue, het makkelijke van de onderstaande vond ik dat je ze door kan lussen dus geen grondmoffen nodig hebt.

https://www.into-led.com/...pot-rond-rvs-5436765.html

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Piet91
  • Niet online
VeertienKaVier schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:21:
Wel doen, hoor, zo'n strook is een feest voor het leven in je tuin (zeker voor ongewaardeerde dieren als bepaalde soorten wantsen), en de mezen zullen je ook dankbaar zijn.
Nou misschien iets meer blijvends, wat niet grote deel van jaar maar een lapje zwarte grond is waar onkruid welig tiert.
Of wat heesters voor meer privacy/tegen inkijk want het is de rand van het erf.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:45
@Piet91
Iets in de richting van permacutuur? Struiken met bessen of andere meerderjarig lekkers voor mens en dier?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Piet91 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Nou misschien iets meer blijvends, wat niet grote deel van jaar maar een lapje zwarte grond is waar onkruid welig tiert.
Of wat heesters voor meer privacy/tegen inkijk want het is de rand van het erf.
Ik haal vaak ideeën uit de streektuinenmengsels, ook van de Cruydthoeck. Voor mijn grond bleek knoopkruid (vaste plant) een goede tip, de zaailingen van vorig jaar gaan als een tierelier.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Piet91 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:01:
[...]Nou misschien iets meer blijvends, wat niet grote deel van jaar maar een lapje zwarte grond is waar onkruid welig tiert.
Onkruid bestaat niet. Je mag het hooguit hebben over planten die op een gegeven moment op een plek groeien waar je ze even niet wil hebben. Voor een goed ecosysteem is elke plant belangrijk, zo zijn bijvoorbeeld (grote) brandnetels een heel belangrijke waardplant voor diverse soorten vlinders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Wel in een siertuin.

Ik heb een stukje van mijn tuin volledig beplant met allerlei planten die bijen en vlinders lokken, waaronder een veldje van ca. 40-50 nepeta's. In het voorjaar en zomer is het daar een gezoem van jewelste, maar het is afgelopen zomer overwoekerd door Haagwinde, wat bij 'de buren' vandaan kwam. Probeer het dan nog maar eens niet onkruid te noemen.

P.S. Gefeliciteerd met je verjaardag, heb je een mooie dag voor uitgekozen! 8)

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-03 16:19
Vorig jaar langs de traliehekken rond een bouwplaats allemaal haagwindes die als clematis langs die hekken groeiden. Het was werkelijk een schitterend gezicht, op die manier een ware sierplant!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
dcl! schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:46:
Vorig jaar langs de traliehekken rond een bouwplaats allemaal haagwindes die als clematis langs die hekken groeiden. Het was werkelijk een schitterend gezicht, op die manier een ware sierplant!
Even googelen leerde mij dat wij dat pispotjes noemen.
Ik krijg ze ook regelmatig door de schutting heen en trek ze dan weg.
Bij mij staat daar een strook met allerhande andere planten.
In de verwilderde naastgelegen tuin is het inderdaad wel leuk om te zien.
Die rommel groeit ook best snel trouwens.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:28
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van Canna? Ik heb 4 soorten besteld waarvan er 1 binnen onder de groeilamp komt als kamerplant omdat die buiten nooit mooi blijft (canna stuttgart) maar de andere 3 wil ik binnen voortrekken zodat ze in mei naar buiten kunnen.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe lang die dingen er over doen om van wortel tot eerste bladeren te transformeren. Ik wil zo min mogelijk blad binnen hebben omdat dat dan weer de transitie naar buiten lastiger maakt. Ik wil het dus zo plannen dat ze ongeveer de eerste bladeren krijgen rond de 2de week van mei.

Door alle wietjunkies maakt het het zoeken naar resultaten voor canna echt super irritant (net als grow lights overigens) dus wat first hand ervaring zou welkom zijn.

Verder heb ik ook tal van Oxalis soorten besteld. Heeft iemand deze knolletjes ooit wel eens in de grond laten zitten einde van het seizoen of moet je ze echt opgraven? Dat bepaald namelijk of ik ze in een soort van vergiet in de grond doe zodat ik ze er zo uit kan tillen of gewoon in de volle grond.

• Wiely
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:46
Tinusvolkel schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:48:
Heb hier alleen grondspots in de tuin (ivm voetballende kinderen) en de onderstaande doen het al 3 jaar prima icm Phillips hue, het makkelijke van de onderstaande vond ik dat je ze door kan lussen dus geen grondmoffen nodig hebt.

https://www.into-led.com/...pot-rond-rvs-5436765.html
Bedankt voor de tip, dat doorlussen is wel handig!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier al mensen die hun gras in 2026 al eens gemaaid hebben? Heb de indruk dat 't al best wat gegroeid is, hoewel t nog vrij vroeg in t seizoen is.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:47
Beginnend tuinman hiero. Over vroeg in het seizoen gesproken. Ik heb vorig jaar Clematis, variant Multi Blue geplant in een border en laten klimmen tegen een hek tegen een muur aan. Eerste seizoen heeft ie het best aardig gedaan. Ik was bang met de sneeuw/kou dat ie het misschien niet zou overleven (had niet afgedekt), maar dat is zeker niet het probleem.

Wat nu wel het probleem is: Hij begint sinds deze week uit zijn winterslaap gekomen en er groeien overal groene bladeren. Ben ik nu te laat met snoeien of kan ik hem nu beter gewoon z'n gang laten gaan?
offtopic:
Overigens wel irritant, snoeien mag je met de meeste planten nog niet tot de vorst weg is. Hoe lang geleden hadden we vorst? 10 dagen geleden oid? En dan nu 1,5 week later en is het 16 graden begint alles uit te lopen.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:20

Dennis1812

Amateur prutser

Vorst blijf je tot ijsheiligen houden. In ieder geval nachtvorst.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
Dennis1812 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:16:
Vorst blijf je tot ijsheiligen houden. In ieder geval nachtvorst.
Dat is echt een oude tuinmannen uitspraak. Het klimaat veranderd, ijsheiligen is zo heilig niet meer. Het kan weken ervoor al gestopt zijn met nachtvorst of de dag erna nog een keer vriezen, wie het weet mag het zeggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
JBS schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:12:
Hier al mensen die hun gras in 2026 al eens gemaaid hebben? Heb de indruk dat 't al best wat gegroeid is, hoewel t nog vrij vroeg in t seizoen is.
Ik liep vanmorgen langs ons gras en bedacht me dat ik het komende weekend al zowat weer kan maaien.

• No Hands
Robkazoe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:12:
Beginnend tuinman hiero. Over vroeg in het seizoen gesproken. Ik heb vorig jaar Clematis, variant Multi Blue geplant in een border en laten klimmen tegen een hek tegen een muur aan. Eerste seizoen heeft ie het best aardig gedaan. Ik was bang met de sneeuw/kou dat ie het misschien niet zou overleven (had niet afgedekt), maar dat is zeker niet het probleem.

Wat nu wel het probleem is: Hij begint sinds deze week uit zijn winterslaap gekomen en er groeien overal groene bladeren. Ben ik nu te laat met snoeien of kan ik hem nu beter gewoon z'n gang laten gaan?
offtopic:
Overigens wel irritant, snoeien mag je met de meeste planten nog niet tot de vorst weg is. Hoe lang geleden hadden we vorst? 10 dagen geleden oid? En dan nu 1,5 week later en is het 16 graden begint alles uit te lopen.
Clematis kan wel wat hebben en zeker als ie nog maar net op gang is, snel afknippen die handel, alleen even het weerbericht bekijken dat het de nacht na het knippen niet vriest. Dus je zit komende anderhalve week wel veilig.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:20

Dennis1812

Amateur prutser

No Hands schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Dat is echt een oude tuinmannen uitspraak. Het klimaat veranderd, ijsheiligen is zo heilig niet meer. Het kan weken ervoor al gestopt zijn met nachtvorst of de dag erna nog een keer vriezen, wie het weet mag het zeggen.
En toch valt het mij elk jaar op dat het in de week van de ijsheiligen nog een graadje of meer vorst geeft aan de grond. In ieder geval bij ons in Oost Brabant.
Als je meer richting zee woont zal het inderdaad anders zijn.

Ik heb enkele jaren een moestuin gehad op het volkstuinen complex. En hoe oud die mannetjes ook zijn. Ze hebben verdomd vaak gelijk en vaak een grotere oogst dan de nieuwelingen.

En ja, klimaat veranderd. Toch houd ik er nog redelijk aan vast. Ieder zn keus daarin en zal zoals aangegeven afhangen van je woonplaats en omgeving.
Scheveningen of Maastricht scheelt ook behoorlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• iMode
  • Laatst online: 21:23
Heerlijk dit weer! 2 jaar geleden voor het eerst zelf plantjes gezaaid en geoogst, viel niet tegen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpIc_6ajHC3mS_xGzoZ-vcoGV9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYvbWI1zOp8FKYruPjuBG3Kn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gmvFeFx_Tmdivey6iFzFg4JY2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8RbKQ1akFhGd6vFASZxvLGj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcyHDF1wR8qVmkrypteb_l8KPtc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hr90rYONgA4Ca5DmUK0SBgKs.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
iMode schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:38:
Heerlijk dit weer! 2 jaar geleden voor het eerst zelf plantjes gezaaid en geoogst, viel niet tegen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat deze meer in het kruiden en moestuin topic horen 8) Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 26-02-2026 21:46 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-03 13:43
Robkazoe schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:12:

offtopic:
Snoei is bij deze variant niet perse nodig. In ieder geval niet zwaar terug snoeien zoals bij laat bloeiende varianten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:58
Ik had onderstaande post in "het grote greedschap" topic geplaatst, hier kreeg ik de tip om deze hier te plaatsen.

Het is tijd om eens wat accu verticuteermachine ervaringen te vragen ...

Ik ben op zoek naar een accu variant (geen zin in snoeren of benzine)

hieronder een paar waar ik over aan het nadenken ben:

Makita 40v uv001g -> rond de 700 zonder accu's, accu's heb ik
Husqvarna s138i -> rond de 525 met lader en accu, deze accu's heb ik niet
STIHL RLA 240 -> rond de 420 met lader en accu, deze accu variant (wel de ap) heb ik niet

Ego heeft nog iets voor op een combimotor, de EGO DA1400. de accu heb ik wel, de combimotor niet en het lijkt mij ook behoorlijk vermoeiend om met de ego constructie de hele middag rond te lopen.

Op dit moment neig ik naar de makita, deze is wel de duurste van deze serie maar ook de beste? Ik kan zelf nergens iets vinden op youtube waar ik wijzer van word. dus ervaringen zijn welkom.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:58
computerjunky schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:43:
Zijn er mensen met ervaring op het gebied van Canna? Ik heb 4 soorten besteld waarvan er 1 binnen onder de groeilamp komt als kamerplant omdat die buiten nooit mooi blijft (canna stuttgart) maar de andere 3 wil ik binnen voortrekken zodat ze in mei naar buiten kunnen.

Ik heb alleen geen flauw idee hoe lang die dingen er over doen om van wortel tot eerste bladeren te transformeren. Ik wil zo min mogelijk blad binnen hebben omdat dat dan weer de transitie naar buiten lastiger maakt. Ik wil het dus zo plannen dat ze ongeveer de eerste bladeren krijgen rond de 2de week van mei.

Door alle wietjunkies maakt het het zoeken naar resultaten voor canna echt super irritant (net als grow lights overigens) dus wat first hand ervaring zou welkom zijn.

Verder heb ik ook tal van Oxalis soorten besteld. Heeft iemand deze knolletjes ooit wel eens in de grond laten zitten einde van het seizoen of moet je ze echt opgraven? Dat bepaald namelijk of ik ze in een soort van vergiet in de grond doe zodat ik ze er zo uit kan tillen of gewoon in de volle grond.
Wij hebben er twee staan en die was in iets minder dan 2 maand beginnen met bloeien, we hebben die op een koudere kamer gezet maar met veel zonlicht. Ik schat dat de plant zo'n 50cm was het eerste jaar. Het duurde wel 3 jaar vooraleer die volgroeid was, nu 1m tot 1.2m. Dit zijn de cannova en cleopatra.

Wij laten die in de grond zitten en tot nu toe geen probleem me gehad, dit is wel losse grond, laat gemakkelijk water door en staat uit de wind. Na het seizoen versnipperen we takken van snoeihout om een soort grondlaag aan te brengen (de meer delicate planten zoals deze staan samen in een cirkel), dat helpt ook omdat we alles in één keer kunnen doen. Als het (regelmatig) modderig word vrees ik dat ze gaan ze rotten, heb ik met lelies gehad.

Mijn schoonouders (type canna kanna, we hebben een scheut gekregen en planten deze dit jaar) daarentegen halen die van hun voor de winter uit de grond met een riek en steken die in jute zakken om daarna in de garage te zetten, werkt ook perfect bij hen.

Ik denk dat veel gaat uitmaken welke soort(en) je hebt en hoe sterk ze tegen koude kunnen maar ook hoeveel wind ze vangen en welke grond alsook hoe warm of koud de winters zullen zijn. In ons geval roteren wij regelmatig (of eerder mijn vrouw :p), als er iets niet lukt dan komt er iets anders. Tot nu toe voor de canna die wij hebben geen problemen mee gehad. Bij twijfel of als het erg hard gaat vriezen kan je er altijd een isomo kist of gelijkaardig boven zetten.

• pjot1
  • Niet online
Bomen (ver)planten nieuwe stijl! In Alkmaar.

https://photos.app.goo.gl/UeeCEqtenUM69bXB6

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35
bizar wat een kracht die machine moet hebben om zo de grond weg te graven

• pjot1
  • Niet online
LinuxMan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:07:
[...]

bizar wat een kracht die machine moet hebben om zo de grond weg te graven
Het is ook een 22 tons mobiele kraan. Best bizar idd.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• No Hands
pjot1 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 05:15:
[...]

Het is ook een 22 tons mobiele kraan. Best bizar idd.
Ik woon in de buurt van de aannemer die dit ging uitvoeren, die had die 'scheppen' een poosje op het erf staan. Het duurde een paar keer langsrijden tot ik snapte wat dat ging doen. Groot, zwaar, alles. Als een warm mes door boter gaat het.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:11
Zijn jullie al bezig met bemesten van de tuin? Aangezien het nog een tijdje droog is wacht ik maar even tot het weer gaat regenen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Milo85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:29:
Zijn jullie al bezig met bemesten van de tuin? Aangezien het nog een tijdje droog is wacht ik maar even tot het weer gaat regenen.
Nee, maar dat doen we sowieso niet of nauwelijks :9

Heb je plantjes waarbij het nodig is, of een heel schrale grond? Bemesten etc moet je sturen vanuit behoefte, niet gewoonte. En dus bij iedere tuin anders.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:11
noes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Nee, maar dat doen we sowieso niet of nauwelijks :9

Heb je plantjes waarbij het nodig is, of een heel schrale grond? Bemesten etc moet je sturen vanuit behoefte, niet gewoonte. En dus bij iedere tuin anders.
Ja we hebben vrij schrale zandgrond. Dus bemesten is wel nodig. (Ik doe ook aan grondverbetering).

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Nog niet maar mijn compostvat staat klaar om geleegd te worden :9

Wel weer mijn twee zelfgemaakte hommelnestkasten geplaatst. Hopelijk dit jaar weer ook een nest hommels <3

Do { Ping } while ( LOL )

• Probydoby
  • Laatst online: 23:32
Weet niet of dit het goede topic is, maar ik wil voor de kleine een hek plaatsen op een vlonder (boven het water). En ik krijg het maar niet goed bedacht.

Het wordt een hek van 1 meter hoog, de vlonderplanken zijn 30mm dik. Over een afstand van 6 meter komen er 4 palen, waarvan elke paal gedragen wordt door 2 vlonderplanken.

Iets in mij zegt, dat het moment dat je kan uitoefenen op het hek te groot is om gedragen te worden door 4 bouten in vlonderplanken van 30mm.

In de onderzittende ligger is geen optie ivm aanwezigheid schroeven (geen plek).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kdu1uqoMdeMDPRgitjlglnGHBZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4mFhBrisM5eph0DT3yt5447.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant, een volwassen zal er niet tegen aan leunen.... en de kleine zal niet zoveel krachten opleveren vermoedelijk, maar wil ook geen risico nemen

• sauron28
  • Laatst online: 06-03 14:43
Hier al wel bemest afgelopen weekend. Veel nieuwe planten (september aangeplant) en er wil nu van alles gaan uitlopen met deze temperaturen. Dus voeding nodig. Zou niet bang zijn voor wat betreft de droogte.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-03 12:34
@Probydoby
En palen langs de vlonderplank in de grond slaan? Dan staan ze al stevig, je kort ze in op hoogte als ze stevig genoeg staan.
Vastzetten in de zijkant van de plank, of met een minder mooi hoekbeugeltje, en het hek er tegenaan, boven de plank.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Yaksa
sauron28 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:47:
[...]Hier al wel bemest afgelopen weekend. Veel nieuwe planten (september aangeplant) en er wil nu van alles gaan uitlopen met deze temperaturen. Dus voeding nodig. Zou niet bang zijn voor wat betreft de droogte.
Misschien wel slim om de grond even te (laten) testen alvorens lukraak te gaan bemesten.
Er wordt namelijk al overbemest in delen van Nederland (wat uitspoelt naar het oppervlakte- en grondwater), de stikstofdepositie is al torenhoog en je wil niet dat je plantjes verbranden.
Meten is weten. Dat er van alles wil uitlopen is geen indicatie om te 'moeten' bemesten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-03 13:24
Ik woon in het zonnige zuiden, buienradar geeft de komende 2 weken overdag 17+ graden aan. Dan begint het toch wel te jeuken om het gras opnieuw in te zaaien.. Helaas zijn de nachten nog wel fris. Durft iemand het al aan of is het advies toch wachten.

• Probydoby
Teijgetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:07:
@Probydoby
En palen langs de vlonderplank in de grond slaan? Dan staan ze al stevig, je kort ze in op hoogte als ze stevig genoeg staan.
Vastzetten in de zijkant van de plank, of met een minder mooi hoekbeugeltje, en het hek er tegenaan, boven de plank.
Goed idee, zijn wel korte schroeven dan in de hoek beugel als de vlonderplanken maar 3cm zijn, maar de meeste krachten zouden dan opgevangen woorden door de paal in de grond.

Weet jij of ik dat kan dan met gewoon geïmpregneerd vuren oid of moet dat persé hardhout zijn?

• sauron28
  • Laatst online: 06-03 14:43
Yaksa schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Misschien wel slim om de grond even te (laten) testen alvorens lukraak te gaan bemesten.
Er wordt namelijk al overbemest in delen van Nederland (wat uitspoelt naar het oppervlakte- en grondwater), de stikstofdepositie is al torenhoog en je wil niet dat je plantjes verbranden.
Meten is weten. Dat er van alles wil uitlopen is geen indicatie om te 'moeten' bemesten.
Ja door de boeren. Niet in de nederlandse achtertuinen.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan of je een natuurlijke tuin of een hele strakke tuin hebt. En ook op wat voor grond je zit.
Er is heel veel regen gevallen en stikstof spoeld gemakkelijk weg. Elke situatie is anders, maar gemiddeld genomen is het goed om je planten een beetje organische voeding te geven. En vroeg in maart is een prima moment. Zeker met dit weerbeeld.

• Teijgetje
Probydoby schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Goed idee, zijn wel korte schroeven dan in de hoek beugel als de vlonderplanken maar 3cm zijn, maar de meeste krachten zouden dan opgevangen woorden door de paal in de grond.

Weet jij of ik dat kan dan met gewoon geïmpregneerd vuren oid of moet dat persé hardhout zijn?
Wil je het lang laten staan dan heb je Azobe palen nodig. Die rotten niet.
Vrijwel alle andere houtsoorten zullen op termijn rotten op/bij de waterspiegel.

Vanaf achter heb je prima ruimte om een schroef (of twee) van 180 mm lengte in de vloerplank te draaien, dat geeft echt wel genoeg verbinding.
Wel voorboren, in het azobe de schroefdikte, in de plank de kerndiameter van de schroef. Gebruik RVS en doe zeep of olie op het schroefdraad zodat ze makkelijker er in draaien.

• Yaksa
sauron28 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:36:
[...]Ja door de boeren. Niet in de nederlandse achtertuinen.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan of je een natuurlijke tuin of een hele strakke tuin hebt. En ook op wat voor grond je zit.
Er is heel veel regen gevallen en stikstof spoeld gemakkelijk weg. Elke situatie is anders, maar gemiddeld genomen is het goed om je planten een beetje organische voeding te geven. En vroeg in maart is een prima moment. Zeker met dit weerbeeld.
Stikstof wordt niet uitsluitend door de boeren in het milieu gebracht, de industrie en het verkeer dragen daar (opgeteld) in grotere mate aan mee. En dat komt gewoon uit de lucht vallen, zo je tuintje in.
Desalniettemin is het toch belangrijk om te (laten) meten. Dan weet je wat en hoeveel je het beste kunt bemesten. "Een beetje" is geen maateenheid, dat is nogal vrij interpreteerbaar. Overigens is het ook belangrijk om voldoende organische stof (is niet hetzelfde als organische voeding) in je grond te hebben, dat helpt de beestjes in de grond en die helpen ook weer om de bemesting langer vast te houden bij langdurige regenval. En bij zandgrond zullen meststoffen veel sneller uitspoelen dan bij kleigrond.

• Probydoby
Teijgetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Wil je het lang laten staan dan heb je Azobe palen nodig. Die rotten niet.
Vrijwel alle andere houtsoorten zullen op termijn rotten op/bij de waterspiegel.

Vanaf achter heb je prima ruimte om een schroef (of twee) van 180 mm lengte in de vloerplank te draaien, dat geeft echt wel genoeg verbinding.
Wel voorboren, in het azobe de schroefdikte, in de plank de kerndiameter van de schroef. Gebruik RVS en doe zeep of olie op het schroefdraad zodat ze makkelijker er in draaien.
Bedankt voor de tips. Je hebt me al een stuk verder geholpen.

Vanaf achter bedoel je dus dwars door de azobe paal heen en dan in de vloerplank van 3cm hoog? Dat lijkt me ook wel goed genoeg.

Die azobe paal, is het een beetje te doen om die in te korten terwijl die in het water staat? Zal niet gemakkelijk zijn maar volgens mij is dat wel de correcte volgorde: erin slaan en dan op hoogte afkorten.

• Yaksa
Teijgetje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:39:
[...]Wil je het lang laten staan dan heb je Azobe palen nodig. Die rotten niet.
Doe dan Robinia, dat is Europees hardhout en ook heel goed geschikt voor onder water (worden o.a. sluisdeuren van gemaakt). Hoef je geen hout uit West-Afrika te importeren.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Probydoby schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:44:
Weet niet of dit het goede topic is, maar ik wil voor de kleine een hek plaatsen op een vlonder (boven het water). En ik krijg het maar niet goed bedacht.

Het wordt een hek van 1 meter hoog, de vlonderplanken zijn 30mm dik. Over een afstand van 6 meter komen er 4 palen, waarvan elke paal gedragen wordt door 2 vlonderplanken.

Iets in mij zegt, dat het moment dat je kan uitoefenen op het hek te groot is om gedragen te worden door 4 bouten in vlonderplanken van 30mm.

In de onderzittende ligger is geen optie ivm aanwezigheid schroeven (geen plek).[Afbeelding]

Aan de andere kant, een volwassen zal er niet tegen aan leunen.... en de kleine zal niet zoveel krachten opleveren vermoedelijk, maar wil ook geen risico nemen
Als je iets als dit met goede schroeven vast zet (of nog beter, houtdraadbouten) gaat hij echt niet om.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/772370/123

• No Hands
Fanta schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Als je iets als dit met goede schroeven vast zet (of nog beter, houtdraadbouten) gaat hij echt niet om.

[Afbeelding]
dit ja, is misschien iets minder mooi maar dat drukt een kind echt niet om. gewoon tuinhouten paaltjes erin, over een paar jaar gooi je het weg.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Yaksa schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Stikstof wordt niet uitsluitend door de boeren in het milieu gebracht, de industrie en het verkeer dragen daar (opgeteld) in grotere mate aan mee. En dat komt gewoon uit de lucht vallen, zo je tuintje in.
Desalniettemin is het toch belangrijk om te (laten) meten. Dan weet je wat en hoeveel je het beste kunt bemesten. "Een beetje" is geen maateenheid, dat is nogal vrij interpreteerbaar. Overigens is het ook belangrijk om voldoende organische stof (is niet hetzelfde als organische voeding) in je grond te hebben, dat helpt de beestjes in de grond en die helpen ook weer om de bemesting langer vast te houden bij langdurige regenval. En bij zandgrond zullen meststoffen veel sneller uitspoelen dan bij kleigrond.
Hoe/waar kun je dit (laten) meten?

• LinuxMan
Milo85 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Ja we hebben vrij schrale zandgrond. Dus bemesten is wel nodig. (Ik doe ook aan grondverbetering).
dan zou je wel al natuurlijke mest (koemestkorrels) kunnen strooien, die geven relatief weinig N-P-K af, maar zijn daardoor ook geen probleem als het niet regent. Maar ze zorgen wel voor extra organische stof in de bodem wat prettig is op schrale zandgrond.

Ik zat er afgelopen weekend al over te twijfelen of ik een zak koemestkorrels zou legen in de tuin.

• LinuxMan
TvH86 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
Ik woon in het zonnige zuiden, buienradar geeft de komende 2 weken overdag 17+ graden aan. Dan begint het toch wel te jeuken om het gras opnieuw in te zaaien.. Helaas zijn de nachten nog wel fris. Durft iemand het al aan of is het advies toch wachten.
voor het goed kiemen moet de bodemtemperatuur boven de 10 graden komen. Dus eerst moet de bodem wat opwarmen, en daarna heb je een gemiddelde van 10+ graden voor nodig, als het overdag 17 moet het wel 's nachts hoger dan 3 zijn. Ik zou dus nog een paar weken wachten.

• Yaksa
Orian schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 21:27:
[...]Hoe/waar kun je dit (laten) meten?
Voor een simpele, niet zo nauwkeurige test bij de Welkoop. Volgens mij is deze gratis.
Voor een gedegen, uitgebreide test zijn er talloze laboratoria die dat voor je willen doen, o.a. Labtoria. Bij laboratoria variëren de kosten tussen de 30 en 70 euro, maar dan ontvang je wel een uitgebreide analyse en adviezen hoe je de grond het beste kunt bemesten en hoeveel organische stof je eventueel toe dient te voegen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:24
TvH86 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:50:
Hier vandaag wel gedaan. Zaterdag zelfs 19 graden in mijn omgeving en idd vooruitzicht voor de komende 2 weken is positief.

Verder ook wat koemest gestrooid. Zou zelf alleen testen als het slecht gaat met bepaalde planten.

[ Voor 14% gewijzigd door Nopheros op 04-03-2026 23:33 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

[...]

[Afbeelding]
Het beste zou dan nog vastzetten met slotbouten zijn, mits je de moeten natuurlijk aan de onderkant aan kunt draaien. Dan is het risico dat je onverhoopt met de hefboom van 1m de schroeven of houtdraadbouten uit de vlonder trekt weggenomen.

• Teijgetje
[...]

[Afbeelding]
Houtdraadbouten zou ik zeker niet gebruiken, slotbouten kan, die hamer je vast in het gat dat je boort, je kan ze verder niet tegenhouden met vastdraaien, met gewone bouten en moeren kan dat wel en daar kan eventueel ook een dopje op. Maar je kan onder de plank met je hand er bij.
Je raakt daarmee wel een rand van 15 cm terras kwijt, incl leuning, en of het mooi is laat ik aan het oog van de kijker.

@Probydoby
Robinia palen 70x70 kan natuurlijk ook zoals voorgesteld wordt, al zullen die makkelijker kromtrekken en scheuren, bovendien is Robinia niet zo duurzaam bij beschoeiingsgebruik als Azobe is.
Het kernhout van Robinia valt binnen de categorie duurzaam tot zeer duurzaam (natuurlijke duurzaamheidsklasse I-II), terwijl het spinthout niet duurzaam is (natuurlijke duurzaamheidsklasse V). De uitzonderlijke duurzaamheid van Robinia wordt toegeschreven aan de interactie tussen de inhoudsstoffen. Wanneer het hout in contact komt met grond, vertoont het pas na 8 à 10 jaar tekenen van aantasting. Zonder direct contact met de grond blijft het hout meer dan 60 jaar intact. Met water, als beschoeiing gebruikt, is het eerder aangetast dan de genoemde 8-10 jaar.
Dat heeft Azobe allemaal niet en qua prijs is Azobe de helft goedkoper
Azobe is zeer duurzaam (klasse I) in (zoet)water. Het overgangshout tussen het kernhout en spint is duurzaamheidsklasse II.

Afzagen gaat redelijk simpel, gewoon een scherpe zaag gebruiken, met de hand of decoupeer is dat goed te doen.

Maar er zijn dus opties genoeg in diverse kleuren houtsoorten die goed tegen vocht kunnen.
Angelim Vermelho is een rode houtsoort die extreem goed tegen gebruik in water kan.
(maar gebruik zeker geen Bankirai, dat rot weg)

Hou er rekening mee dat met een voetstuk de leuning waarschijnlijk wiebeliger is en blijft, ook al duw je het niet om.

En bij palen in de grond slaan is het waterpas er in slaan dan weer een dingetje, zorg dat de gezaagde punt in lijn van de zijkant van de vlonder staat (en de vlakke doorlopende kant de zijkant van de vlonder raakt), zodat als de paal gaat "zoeken " deze niet onder de vlonder of vanaf de vlonder trekt maar langs de vlonder. Anders krijg je hem nooit meer waterpas getrokken tegen de vlonder aan.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Probydoby schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:44:

In de onderzittende ligger is geen optie ivm aanwezigheid schroeven (geen plek).[Afbeelding]

Als je die laatste plank nou weghaalt, dan heb je toch mogelijkheid de ligger te gebruiken als basis voor het hekje? Eventueel nog een extra balk aan de onderkant dwars erop monteren, dan kan je ieder paaltje 2x vast zetten (1x aan ligger, 1x aan de dwarsbalk).

Lijkt me eenvoudiger en netter dan met zo'n metalen paal ding te werken.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Probydoby
noes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:46:
[...]

Als je die laatste plank nou weghaalt, dan heb je toch mogelijkheid de ligger te gebruiken als basis voor het hekje? Eventueel nog een extra balk aan de onderkant dwars erop monteren, dan kan je ieder paaltje 2x vast zetten (1x aan ligger, 1x aan de dwarsbalk).

Lijkt me eenvoudiger en netter dan met zo'n metalen paal ding te werken.
Dit lijkt mij een heel goed idee, dan kan ik het hekje ook iets meer naar achteren plaatsen dan als ik met een paalstandaard werk. Ik kan dan kleine inhammetjes maken in de vlonderplank zodat de paal strak tegen de ligger kan en door de vlonderplank heen komt.

Paal gaat me toch te lastig worden, afstand bovenkant hek tot grond wordt 2.8M heb ik net gemeten. Dat betekent volgens mij 1.4M minimaal de grond in en een paal van minimaal 4.2M. Dat vind ik iets teveel het goede.

Bedankt iedereen voor de Ideeën.

• Teijgetje
Je bedoelt dat het ca 1,8 m diep is?
Het is geen losstaand hek, je hebt twee fixatiepunten, de bodem tegen torsie en de vlonder voor stabiliteit.
De arm onder water is groter dan het hek hoog is, je hoeft zeker geen 1,4 meter de grond in. Een halve meter is meer dan genoeg.

Maar wat je nu wil kan ook. Ik zou wel meer staanders dan 4 doen.

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste