Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33

Rzaan

Altijd zoekende

pjot1 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Tsja, dat is toch een geval van goed aanpakken. Je weet natuurlijk al wat de beste opbouw is. ;) Maar waar we het nog niet over hebben gehad; hoe is de huidige opbouw van de oprit? Ligt hier ook steenkorrel in of is het enkel zand?
Geen idee wat er onder ligt.
Binnenkort moet ik een geul gaan graven om kavels voor de automatische poort aan te leggen. Hopelijk krijg ik dan wat meer inzicht.

Maar ik wil liever niet over de hele 200 m² terras en oprit een koffer van 50 cm diep uitgraven. Denk dat echt overkill is. Wilde eerst een laag menggranulaat van 30-35 cm doen, maar dat lijkt me toch echt een beetje teveel van het goede.
edwin2021 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:14:
En wat dacht je van de belasting. Een 2CV is iets heel anders als een Audi etron.
De auto die ik nu heb weegt iets meer dan 350 kg 2.350 kg. Zoiets zal het ook wel blijven als ik ooit overstap naar een full electric.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59

Dennis1812

Amateur prutser

Een EV van 350kg?
Mijn Renault Zoe weegt al het veelvoud. Wat voor mini autootje heb je dan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dennis1812 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:36:
Een EV van 350kg?
Mijn Renault Zoe weegt al het veelvoud. Wat voor mini autootje heb je dan?
Oeps, de 2 ervoor is weggevallen: 2.350 kg.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:04
Maar met dat gewicht vraag ik het mij af of 30cm fundering voldoende is om rijsporen en verzakking te voorkomen.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:59
30 a 35cm puingranulaat moet wel voldoende zijn, ook een beetje afhankelijk van wat je er op gaat leggen (bijvoorbeeld waaltjes, klinkers, of wat grotere tegels b.v. 20x30, hoe kleiner de steentjes hoe vaster de ondergrond moet zijn). Maar wat nog belangrijker is: goed verdichten, dus huur een goede liefst zware trilplaat en tril iedere laag van 10cm aan. Vergeet ook belang van goede opsluiting niet, voor een oprit zou ik 10x20 trottoirbanden nemen, en dan liefst het zand onder de oprit (ca 5cm) en bij de banden aanlengen met wat cement (ca 1/10) om e.e.a. goed te borgen (stabilisé). Dan kun je er zo weer 40 jaar tegen :-)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

30 a 35 cm menggranulaat is zeker voldoende. Vooral omdat daar ook nog een aangetrilde laag stabilise van ± 8 cm bovenop komt, en dan nog een laag van een cm of 7 afgereid stabilisé. Ongeveer 1:5 tot 1:8.
Maar ik zou liever niet over de hele 200 m² overal 30-35 cm menggranulaat leggen en dan nog 15 cm stabilisé erbovenop.
Dat lijkt me echt overkill. Behalve dan misschien op het stuk dat ik ga verbreden.
Zeker voor een oprit waar hooguit 4 x per dag een auto over gaat. En dan is het een drukke dag.

Opsluitbanden van 10 breed ga ik zeker nemen en die stel ik in een laag beton en aan beide zijden ook nog een flinke laag beton ertegenaan.

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-10 19:56
Lord Anubis schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:59:
@Rolla
Mijn 36+19m heg is inmiddels weg en er gaat wat anders komen aan beplanting.
Wat ik deed was met 2sets van twee 4 meter stijger planken parallel aan elkaar monteren deze in het verlengde van elkaar leggen en daarop een smalle binnen stijger over laten rollen en met een lang hegge schaar langs een draadje de toppen snoeien. Had in het begin ook een plank met pijpbbeugels er aan gezet zodat ik deze af kon stellen met het draadje en de heggenschaar daarop laten rusten.
misschien dat zoiets ook voor je werkt.
Bij dat stuk grond heb ik aan de buitenzijde volledige ruimte voor dit. Deels gedaan omdat ik wil zien wat ik doe heb ik het ook gedaan omdat ik me nek niet te lang achterover kan houden.

Die oprij planken hing ik op zijn kant aan een eind deel van de heg en diende als hekwerk.
Ik heb zelf altijd een stuk steigerplank tegen de coniferenhaag gelegd, zodat de trap gedeeltelijk op het gras / steigerplank stond. Jouw oplossing met de rolsteiger is ook een idee.

Een collega van mij heeft de Makita DUN500WZ onlangs ook besteld voor zijn laurier haag. Na het gesprek met mijn collega heb ik hem ook maar besteld en afgelopen donderdag opgehaald. Ik heb er overigens gelijk 2 accu's van 5 Ah bij besteld

Afgelopen vrijdag gelijk in de praktijk uitgeprobeerd en moet zeggen dat de heggenschaar niet tegenvalt en met een volle accu kun je nog redelijk lang snoeien. In de handleiding staat dat na een uur gebruik de messen weer geolied moeten worden, dat heb ik dan ook aangehouden en daarvoor de onderhoudsolie van Metabo gebruikt, die ik nog had staan. Deze is nl. speciaal voor heggenscharen.

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:18
De wind van gisteren bleek iets te veel voor mijn oude pergola...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqJ_Iy6tSQzeuA6W90CLsYD3hAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3pCeGsrfymIoEz6QLbqLCVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFGVKH9yZojHQ9Jt1aiAjFbVCcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rqy07JnpWegGyTXWnsm0yUiJ.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe regen heeft het gehouden en is niet gebroken en heb deze gestut met een ladder voor nu.
Het liefst zou ik de blauwe regen behouden maar gezien deze aardig om de pergola gedraaid is vraag ik me af of dit nog gaat lukken. Hebben jullie misschien tips om deze te redden?

• MrSparkels
  • Laatst online: 22:02
@Bossie83 Met een kleine schrobzaag kijken of je de ronde paal in stukken kan zagen en er uit kan halen. Heb het met een vierkante paal gedaan en dat werkte. Het opnieuw steunen aan een nieuwe pergola wordt wel een uitdaging... :S

• Bossie83
Weet inderdaad niet of ik een nieuwe paal er doorheen krijg bij de stam... De bovenkant kan ik waarschijnlijk flink terug snoeien en de komende jaren opnieuw leiden, maar dan kan ik misschien net zo goed een nieuwe blauwe regen planten en het iets anders neerzetten.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Bossie83 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:42:
Weet inderdaad niet of ik een nieuwe paal er doorheen krijg bij de stam... De bovenkant kan ik waarschijnlijk flink terug snoeien en de komende jaren opnieuw leiden, maar dan kan ik misschien net zo goed een nieuwe blauwe regen planten en het iets anders neerzetten.
Die horizontale balk is waarschijnlijk nog goed. De verticale is doorgerot vlak boven de grond (wat ze allemaal doen vroeg of laat). Probeer dus juist bij de stam er een nieuwe paal doorheen te krijgen. Eventueel zou je voor een stalen pijp kunnen gaan, dat is heel wat smaller.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• MrSparkels
  • Laatst online: 22:02
Bossie83 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:42:
:N @Bossie83 geen nieuwe neerzetten aub. Het duurt weer jaren om zo'n blauweregen te krijgen. Snoeien okay, maar ik zou zeker uitzoeken hoe je hem kunt steunen zodat hij kan blijven staan :Y

• Bossie83
Deze laten staan heeft ook zeker de voorkeur @MrSparkels !
Bedankt voor de antwoorden! Ik ga eens kijken naar opties met staal zoals @noes voorstelde of iets dunner hout voor die ene paal en dan extra bevestiging aan de overkapping.

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:44
Om onze straat en stoep zo goed mogelijk bladvrij te houden wil ik een bladkorf plaatsen. Iemand een idee waar ik zoiets kan kopen of tips om iets zelf te maken?

• Teijgetje
  • Laatst online: 18:57
rockerpoet schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:25:
Om onze straat en stoep zo goed mogelijk bladvrij te houden wil ik een bladkorf plaatsen. Iemand een idee waar ik zoiets kan kopen of tips om iets zelf te maken?
https://www.hekwerkdirect...t-hekwerkpakket/bladkorf/

Of zelf iets knutselen van gaaspanelen.
Bv deze zijn nu in de aanbieding, en hebben rillen zodat ze recht blijven.
Ik zou ze met de dichte kant naar boven neerzetten.
Van drie stuks maak je een bladkorf van 200 x 100 x 83 met wat tieraps en extra hoekstrips zodat de hoeken 90 graden blijven. Bv een platte strip waarvan je de hoekjes in 45 graden haaks ombuigt en een gaatje boort. Van 2 strips maak je zo 4 hoekstrips van ca 40 lang met opstaande eindjes van 5 cm.
Ook hoger of lager of in andere kleuren te krijgen.
Maar voor vier van 103 hoog, en wat clips en een bordje bij hekwerkdirect heb je een korf van 200x200x103 voor 170 euro ipv 260. (in 4 ipv 8 mm)

Maar even zoeken op gaaspanelen.

[ Voor 70% gewijzigd door Teijgetje op 28-10-2025 21:57 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
Kun je dat niet aanvragen bij de gemeente? Hier staan ze door het hele dorp en worden regelmatig leeg gemaakt door de gemeente.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als je zoekt op youtube op diy compost dan zie je heel wat goedkope manieren om iets te maken wat op een bladkorf lijkt.

Enne, maak er vooral lekker zelf bladcompost van.

zoiets:
YouTube: Easy Leaf Mould! / How To Make Leaf Mould In A Wire Mesh Bin / FREE ...

[ Voor 42% gewijzigd door Barleone op 28-10-2025 22:37 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:44
CrystalViriS schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:48:
[...]

Kun je dat niet aanvragen bij de gemeente? Hier staan ze door het hele dorp en worden regelmatig leeg gemaakt door de gemeente.
Gedaan maar doen ze niet, kreeg het advies zelf iets te regelen.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:54
Bossie83 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De blauwe regen heeft het gehouden en is niet gebroken en heb deze gestut met een ladder voor nu.
Het liefst zou ik de blauwe regen behouden maar gezien deze aardig om de pergola gedraaid is vraag ik me af of dit nog gaat lukken. Hebben jullie misschien tips om deze te redden?
Al gedacht aan (bijvoorbeeld) https://www.vandentop.nl/paalhouder-punt-voor-ronde-palen/ een stuk van de rotte paal afzagen en in de paalhouder, de paalhouder eventueel in snelbeton vastzetten, bij mij houdt dit al een jaar of 10 en de oude paal staat net een halve cm boven de bodem van de houder krijgt die ook geen nate voeten.

• Batilan
  • Laatst online: 21:59
Bossie83 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:21:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is mooi als het je lukt om de pergola weer op te bouwen in en om de bestaande blauwe regen, maar je hoeft ook niet te bang te zijn voor stevig snoeien. Wij moesten zelfs een complete blauwe regen verplaatsen vanwege de bouw van een serre. Deze hadden we teruggesnoeid tot zo'n 1.5 a 2 meter, en nogal ruw uit de grond gehaald met een beperkte kluit (door een goedbedoelende buurman met een kraantje). Na de 1e winter direct weer goede uitloop en bloemen en in het 2e jaar zag je al niet meer dat de blauwe regen ooit zwaar mishandeld was geweest.

Kan ook een goed moment zijn om weer fris te beginnen. Ik kan natuurlijk geen garanties geven (n=1), maar hier ging het prima.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
ja dit wat hierboven staan, blauwe regen is toch net onkruid? stopt nooit met groeien. Zaag het af op een meter boven de grond, zet nieuwe palen en van het voorjaar groeit dat gewoon weer verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-10 13:06
Ja inderdaad, blauwe regen is onverwoestbaar. Heb een aantal jaren terug een struik verplaatst en alles wat niet kon verplaatst worden volledig verwijderd, maar ik moet nog iedere jaar meerdere malen in de zomer op de oude plek nieuw opkomende blauwe regen verwijderen. Op de nieuwe plek is het ook alsof het er altijd daar stond.

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10 12:54
We hebben al een aantal jaar een ficus (groen/wit blad), maar deze wordt niet groter als een cm of 30 en verliest ook veel blad.

Ik heb hem al een keer verpot, maar hij blijft klein en blad verliezen...iemand tips?

• Bossie83
pman63 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 23:48:
[...]

Al gedacht aan (bijvoorbeeld) https://www.vandentop.nl/paalhouder-punt-voor-ronde-palen/ een stuk van de rotte paal afzagen en in de paalhouder, de paalhouder eventueel in snelbeton vastzetten, bij mij houdt dit al een jaar of 10 en de oude paal staat net een halve cm boven de bodem van de houder krijgt die ook geen nate voeten.
Dit is inderdaad ook een goede optie en wat gemakkelijker dan het vervangen van de palen zelf.

Het terugsnoeien ben ik zeker niet bang voor, en heb ik inmiddels voor een deel gedaan om zo delen opnieuw te leiden.

Bedankt iedereen!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb achter in de tuin een muurtje met daarbovenop een soort van extra hekwerkje van hout.
Dit was allemaal bedekt met klimop. Maar door omstandigheden werd de klimop verwijderd.

Wat voor soort klimplant heeft in no time weer de muur en dat hekje 'bekleed'?
Zou mooi zijn als het ook nog vogeltjes of insecten een plezier zou doen.

• No Hands
zoek op marktplaats iemand die een rol stevig gaas wegdoet voor weinig, zet dat op de grond, knoop de uiteinde aan elkaar met een ijzerdraadje en voilà. een ronde bladkorf.

• No Hands
Rzaan schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:16:
Ik heb achter in de tuin een muurtje met daarbovenop een soort van extra hekwerkje van hout.
Dit was allemaal bedekt met klimop. Maar door omstandigheden werd de klimop verwijderd.

toscaanse jasmijn

• No Hands
Henkhuppelschot schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:02:
We hebben al een aantal jaar een ficus (groen/wit blad), maar deze wordt niet groter als een cm of 30 en verliest ook veel blad.

Ik heb hem al een keer verpot, maar hij blijft klein en blad verliezen...iemand tips?
waarschijnlijk is het gewoon een kleine soort? niet alles wordt 6 meter hoog.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:00

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Weer klimop? Hier bloeien ze nu nog en de laatste insecten maken er dankbaar gebruik van.

• Teijgetje
  • Laatst online: 18:57

Trompetbloemen, ik heb rood en geel geplant, die zouden door elkaar moeten gaan groeien.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Vijfbladige wilde wingerd, klimt zonder schade aan te richten en kleurt prachtig in de herfst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6UOf8OetLLGtuYnR3cpw-G30a0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RCNIDQYHsR6yhQ2YmJ6ONtUj.jpg?f=user_large
Plant geen klimop terug, ga je spijt van krijgen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 ... 189 190 Laatste