Inderdaad wat vochtig, niet zeiknat. Nog tips wat ik eventueel kan doen om de planten een boost te geven of het beste gewoon zo laten?Notna schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 23:01:
[...]
Steek voor de lol eens een vinger bij de wortels in de grond, dan merk je snel genoeg hoe nat de boel is.
Ik heb hier ook een kurkdroge toplaag waardoor het op de sahara lijkt, maar als ik de toplaag (paar mm) weghaal is de aarde mooi van structuur en gewopn vochtig.
Ben wat lui geweest met mulchen/compost toevoegen, moet ik snel wat aan doenMooi klusje voor het weekend; heb nog 2 grote zakken (blad)compost staan
Ze moeten vaak even bijkomen. Even met rust latenR0y. schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:55:
[...]
Inderdaad wat vochtig, niet zeiknat. Nog tips wat ik eventueel kan doen om de planten een boost te geven of het beste gewoon zo laten?

Oké met wat basic wiskunde is dit alsnog gelukt. We hebben nu een haakse hoek, yay.De_Bastaard schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:40:
Ik heb de spullen dus binnen om mijn (verhoogde) terras te maken. Heb drie bigbags met puin/coremix op de plek staan zodat ik die straks alleen maar hoef open te snijden.
Probleem nu is dat ik doordat die zakken in het midden staan mijn lijnen niet uit kan zetten voor de betonbandjes, want ik kan niet checken of de diagonale afstand klopt ivm die bigbags.
Nu zag ik op YT iemand haakse lijnen uitzetten dmv een roterende laser mét punt & loodlijn. Nu ben ik naar zo’n ding op zoek maar kan ik die e vinden om te huren.
Ene kopen voor alleen dit gebruik á €1k ofzo is ook niet de bedoeling.
Iemand een ander idee om de lijnen uit te zetten als je niet de diagonaal kan meten?
Kwam er wel achter dat ik de betonbandjes van t grindpad waar m’n verhoogde terras tegenaan komt er ook aan moeten geloven. Morgen nog maar meer scheppen dus.
Ach, best leuk werk zo en volgens mij gaat t me nog lukken ook.
Iemand een idee of je 4cm afschot gaat “zien” ? Heb helaas geen riolering in de buurt dus m’n afschot gaat wss richting gras/gazon. 4m lengte dus 4cm afschot.
1cm afschot per meter is over het algemeen prima. Zien ga je het misschien wel.
Hangt ook van de persoon af. Mijn vrouw ziet vanaf de andere kant van de kamer dat een schilderij 1 mm scheef hangt.
Hangt ook van de persoon af. Mijn vrouw ziet vanaf de andere kant van de kamer dat een schilderij 1 mm scheef hangt.
Ik heb 4 van deze planten, 1 is er helemaal verkleurd vorig jaar. donkerrood/bruin blad. Loopt nu net als de andere 3 gewoon weer uit met groene frisse blaadjes.R0y. schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:06:
Iemand een idee wat er met mijn Toscaanse jasmijn aan de hand is? Het gaat om 5 planten. 1 in de volle grond, drie jaar oud. 1 in een pot, zo’n 3 maanden geleden geplant en 3 stuks in 1 bak ongeveer anderhalve maand geleden geplant.
De planten zijn allemaal keihard gaan groeien en ik geef ze braaf iedere avond wat water. Diegene in de volle grond heeft enkel in de ochtend volle zon, de rest heel de dag. Sinds een paar dagen zitten er wat donkere plekken op de bladeren. Het valt mij op dat sommige uitschieters zwart worden (de takken) en de planten slap hangen. Ik kan nergens iets van beestjes vinden of duidelijk aangevreten bladeren. Iemand een idee wat hier mis gaat en wat ik er aan kan doen? Ik heb al preventief met neemolie gespoten om eventueel ongedierte aan te pakken. Zou het kunnen zijn dat ze te veel water hebben gehad?
De foto’s zijn van 1 plant, de overige hebben hetzelfde.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou echt niet zoveel water geven. Het is een Toscaanse jasmijn, die zijn gewend met weinig water om te gaan.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Tsja, hoe goed is jouw timmermansoog? Als je bedenkt dat bij de meeste huizen de bestrating op 1% afschot ligt, zie je dat? In principe hoef je in grind geen afschot te geven.De_Bastaard schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:30:
[...]
Oké met wat basic wiskunde is dit alsnog gelukt. We hebben nu een haakse hoek, yay.
Kwam er wel achter dat ik de betonbandjes van t grindpad waar m’n verhoogde terras tegenaan komt er ook aan moeten geloven. Morgen nog maar meer scheppen dus.
Ach, best leuk werk zo en volgens mij gaat t me nog lukken ook.
Iemand een idee of je 4cm afschot gaat “zien” ? Heb helaas geen riolering in de buurt dus m’n afschot gaat wss richting gras/gazon. 4m lengte dus 4cm afschot.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
wij hebben ook een Toscaanse Jasmijn staan, en onze leverancier heeft juist gezegd dat je hem nooit teveel water kan geven. Wij (of iig onze buurman) geeft ze nu elke dag water, maar hij doet het meer dan prima.No Hands schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:20:
[...]
Ik heb 4 van deze planten, 1 is er helemaal verkleurd vorig jaar. donkerrood/bruin blad. Loopt nu net als de andere 3 gewoon weer uit met groene frisse blaadjes.
Ik zou echt niet zoveel water geven. Het is een Toscaanse jasmijn, die zijn gewend met weinig water om te gaan.
Vorig jaar hadden we vlak na planten ook problemen met verkleuren, maar dat ging toen over nadat we meer water gingen geven.
Dus tja, wat is wijsheid
Heb je in het voorjaar wel geverticuteerd? Het lijkt er niet op. Ik zou de droge en kalen plekken lostrekken, goed voeden en nieuw graszaad erbij gooien. Daarna afdekken met wat tuinaarde. Dan ziet je gezon er snel weer goed uit!loewie1984 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:01:
[...]
Dat kan natuurlijk, al zijn het ooit gewoon matten geweest die erin zijn gelegd en dat gras echt wel groeide. Het is gewoon totdat wij er kwamen wonen slecht onderhouden. Niet bemest, niet geverticuteerd en dat al 7 jaar lang. Ik verticuteer nu ieder jaar en ben nu actief bezig met voeden en onderhouden.
Dit is nieuw gezaaid en gaat lekker:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit ligt er al een tijdje en dit gras komt dus niet omhoog, het ligt er gewoon slap bij:
[Afbeelding]
Overzicht:
[Afbeelding]
Van bovenaf lijkt het nog erger:
[Afbeelding]
Ik neig ernaar om de hele tuin onder te gooien met bemeste tuinaarde/compost en een mix van zand om het gazon tevens te egaliseren want het is ontzettend hobbelig.
http://www.xbmcfreak.nl/
Wij hebben vorig jaar een appelboom gekregen voor in de vaste grond. Er kwam bloesem aan maar ondertussen ziet hij er zo uit. Hij groeit niet/amper.
Onze peer groeit bijvoorbeeld als kool, evenals de rest van alles wat in de tuin staat.
Iemand enig idee hoe we hier wat meer leven in gaan krijgen?
Krijgt 2/3 keer per week water.
:strip_exif()/f/image/WqKmWSQNRKjtvmRHuxCCl6WV.jpg?f=fotoalbum_large)
Onze peer groeit bijvoorbeeld als kool, evenals de rest van alles wat in de tuin staat.
:strip_exif()/f/image/WqKmWSQNRKjtvmRHuxCCl6WV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BO4ObAGHdp5uGwrQVcb92wMD.jpg?f=fotoalbum_large)
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Mijn slechte bevruchting van alle bomen komt denk ik door de gigantische bijensterfte afgelopen winter door de droge zomer van vorig jaar.Indoubt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:45:
Tsja, bij mij staat de pruimenboom in de achtertuin en die krijgt 5 maanden geen streep zon in de winter. De hommels zijn hier eerder op pad als de bijen. Die hebben ook bontjassen natuurlijk dus ik denk dat de bestuiving meer door hommels gebeurd want de bloesem is zeer vroeg in maart. De bijen zijn dan nog niet echt wakker.
Toch komen er voldoende pruimen af voor pruimentaarten en pruimenjam (met dank aan ma die dat van oudsher gewent is) en een hoop lekker vers handfruit.
De voortuin is bij mij meer geschikt voor tropisch fruit maar die zijn meestal niet winterhard. Misschien nog eens wat experimenteren.
Provincie Utrecht was daar koploper met 41,6 % van alle bijenvolken gestorven.
Edit:
Link naar WageningenUniversity & Research over bijensterfte Daar staat ook het originele artikel.
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2023 12:07 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Hier gaan we onze tuin ook volledig her aanleggen.
Een groot project aangezien onze tuin qua oppervlakte ook dubbel zo groot gaat worden.
De vorige eigenaars hadden al een groot zandbed gelegd voor kunstgras omdat ze zelfstandig waren en dit gebruikte voor grote tuinbeelden op tentoon te stellen.
:strip_exif()/f/image/ZATMIO9sQBZncgkmrJrVBgJP.jpg?f=fotoalbum_large)
In 2017 hadden we een deel van de tuin al zelf vernieuwd met nieuwe zwarte grond en graszoden.
Echter is het de dag van vandaag een waar slagveld en niet om aan te zien.
:strip_exif()/f/image/ImzxmYY9OIbjzWEBQuPv71QX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga wellicht veel mensen wat hier actief zijn niet blij maken maar omdat ons gras er zodanig slecht bij ligt en zoveel onderhoud vraagt gaan we dus ook opteren voor kunstgras ook omdat al grotendeels hiervoor alles voorzien is bijna en er de tuin altijd goed bijligt wat de doorslag geeft zeker gezien wij ook echt geen groene vingers hebben.
Wel gaan we vooral werken met planten wat ook vrij onderhoudsvriendelijk zal zijn.
We hebben reeds een selectie gemaakt en woensdag komt de verkoper opmeten en let grote stalen langs zodat wij definitief een keuze kunnen maken.:strip_exif()/f/image/Vlt0z4QfoBk5WTOeSDb29II5.jpg?f=fotoalbum_large)
De meeste onder jullie zullen niet enthousiast zijn maar wij kijken er alvast naar uit om terug een mooie relatief onderhouds vrije tuin te krijgen en zo wat meer tijd met ons zoontje te kunnen genieten in onze nieuwe tuin.
Een groot project aangezien onze tuin qua oppervlakte ook dubbel zo groot gaat worden.
De vorige eigenaars hadden al een groot zandbed gelegd voor kunstgras omdat ze zelfstandig waren en dit gebruikte voor grote tuinbeelden op tentoon te stellen.
:strip_exif()/f/image/ZATMIO9sQBZncgkmrJrVBgJP.jpg?f=fotoalbum_large)
In 2017 hadden we een deel van de tuin al zelf vernieuwd met nieuwe zwarte grond en graszoden.
:strip_exif()/f/image/ImzxmYY9OIbjzWEBQuPv71QX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga wellicht veel mensen wat hier actief zijn niet blij maken maar omdat ons gras er zodanig slecht bij ligt en zoveel onderhoud vraagt gaan we dus ook opteren voor kunstgras ook omdat al grotendeels hiervoor alles voorzien is bijna en er de tuin altijd goed bijligt wat de doorslag geeft zeker gezien wij ook echt geen groene vingers hebben.
Wel gaan we vooral werken met planten wat ook vrij onderhoudsvriendelijk zal zijn.
We hebben reeds een selectie gemaakt en woensdag komt de verkoper opmeten en let grote stalen langs zodat wij definitief een keuze kunnen maken.
:strip_exif()/f/image/Vlt0z4QfoBk5WTOeSDb29II5.jpg?f=fotoalbum_large)
De meeste onder jullie zullen niet enthousiast zijn maar wij kijken er alvast naar uit om terug een mooie relatief onderhouds vrije tuin te krijgen en zo wat meer tijd met ons zoontje te kunnen genieten in onze nieuwe tuin.
:strip_exif()/f/image/6wuGx7oOjUioLH3B4Q4VLM8X.jpg?f=fotoalbum_large)
Weekendje weggeweest, komen terug en één van onze beukenhaag vinden we zo terug? Vrijdag nog niks aan de hand. Droogte? Er is water gegeven en de anderen staan prima.
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Wij hebben ook een klein stukje kunstgras liggen aan de zijkant van ons huis (vorige bewoners aangelegd, maar wel handig om een zwembadje op te zetten). De rest is gewoon gras. Houdt er wel rekening mee dat dit erg warm wordt in de zon. Wellicht wel nadenken over iets om schaduw te creëren.Philtjens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:15:
Hier gaan we onze tuin ook volledig her aanleggen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We hebben reeds een selectie gemaakt en woensdag komt de verkoper opmeten en let grote stalen langs zodat wij definitief een keuze kunnen maken.[Afbeelding]
Ik gok bladluis, kijk eens aan de onderkant van de bladerenWom schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:34:
[Afbeelding]
Weekendje weggeweest, komen terug en één van onze beukenhaag vinden we zo terug? Vrijdag nog niks aan de hand. Droogte? Er is water gegeven en de anderen staan prima.
Heb dit inderdaad hier ook al gelezen.Milo85 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:11:
[...]
Wij hebben ook een klein stukje kunstgras liggen aan de zijkant van ons huis (vorige bewoners aangelegd, maar wel handig om een zwembadje op te zetten). De rest is gewoon gras. Houdt er wel rekening mee dat dit erg warm wordt in de zon. Wellicht wel nadenken over iets om schaduw te creëren.
De samples hebben we wel al enkele dagen laten liggen en die viel heel goed mee qua warmte.
Maar goed dit is maar een stukje van 25x25 op ook niet echt de warmste tijd van het jaar.
Moest het tegen dan heel warm worden kan ik altijd even de tuinsproeier aanzetten.
(Ik kom zowiezo niet snel buiten als het echt heel warm word, dan zitten we ook onder de overkapping ipv het gras)
Schaduw hebben we niet onze tuin is zuidwest dus in de zomer staat hier van smorgens tot savonds de zon op.
Gaat ons vooral erom om minder onderhoud en het hele jaar door een goede gazon te hebben.
We weten ook dat niet iedereen hier fan van is en daar is niks mis mee natuurlijk.
maxoss schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:25:
[...]
Ik gok bladluis, kijk eens aan de onderkant van de bladeren
:strip_exif()/f/image/NJdMmDQYNjl3ZdtIM8veqNAW.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat je gelijk hebt als je dit zo ziet?
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Gelijk heb je. Iets grotere investering maar je krijgt er wel een hoop tijd voor terug.Philtjens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Heb dit inderdaad hier ook al gelezen.
De samples hebben we wel al enkele dagen laten liggen en die viel heel goed mee qua warmte.
Maar goed dit is maar een stukje van 25x25 op ook niet echt de warmste tijd van het jaar.
Moest het tegen dan heel warm worden kan ik altijd even de tuinsproeier aanzetten.
(Ik kom zowiezo niet snel buiten als het echt heel warm word, dan zitten we ook onder de overkapping ipv het gras)
Schaduw hebben we niet onze tuin is zuidwest dus in de zomer staat hier van smorgens tot savonds de zon op.
Gaat ons vooral erom om minder onderhoud en het hele jaar door een goede gazon te hebben.
We weten ook dat niet iedereen hier fan van is en daar is niks mis mee natuurlijk.
Achteraf gezien had ik de zelfde strategie moeten kiezen. Alleen de grond was hier knetter hard. Een graafmachine trok hooguit wat strepen in de grond, graven lukte echt niet.
Snap ik wel als je met een 90 tons (!) kraan een week of 2 heen en weer door de achtertuin reed
Vind de investering op zich mee vallen.Toppe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:00:
[...]
Gelijk heb je. Iets grotere investering maar je krijgt er wel een hoop tijd voor terug.
Achteraf gezien had ik de zelfde strategie moeten kiezen. Alleen de grond was hier knetter hard. Een graafmachine trok hooguit wat strepen in de grond, graven lukte echt niet.
Snap ik wel als je met een 90 tons (!) kraan een week of 2 heen en weer door de achtertuin reed
Goed we hebben niet het oog laten vallen en het duurste gras gekozen maar om 300m² zonder plaatsing 13.000 euro was toch veel.
Uiteindelijk gekozen om maar eerst de helft te doen omdat dit achtertuin word en de rest voor is alleen esthetisch voor de buurt dus hier kunnen we nog voor sparen op termijn.
Moest ik dit met echt gras willen toeleggen moest ik ook een container laten komen een grafmachine huren, nieuwe zwarte grond en grasmatten of graszaad dus denk tot dit hetzelfde aan het einde van de streep gaat komen.
Het is niet goedkoop maar zijn wel onderhoudsvrij dit is ons ook iets waard.
Philtjens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:34:
[...]
Heb dit inderdaad hier ook al gelezen.
:strip_exif()/f/image/Qzoo0A4VCvoLGo7riV0xf119.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook kunstgras
Kan idd wel warm worden als het 25+ wordt, met dit weer nu gaat het nog prima.
Sproeien helpt maar heel eventjes hoor, of je moet hem aan laten staan
Float like a butterfly, sting like a bee.
Mooi gedaan welk gras of welke firma hebben jullie besteld ?Martinusz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:21:
[...]
[Afbeelding]
Hier ook kunstgrasecht super fijn met name voor spelende kinderen
![]()
Dat zijn zorgen voor dan wel liever zon dan de loopgraven wat ik nu heb 😅
Online via grasexpert, na eerst een proefpakket. Gekozen voor Royal Kate heette het toen, was met langste spriet en “mos” er tussen. Al veel complimenten over gehad van mensen die hier over de vloer komenPhiltjens schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:24:
[...]
Mooi gedaan welk gras of welke firma hebben jullie besteld ?
Dat zijn zorgen voor dan wel liever zon dan de loopgraven wat ik nu heb 😅
Ik zie kunstgras, en tegels dan drainage en nog meer tegels en tot slot een hek.Martinusz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:21:
[...]
Hier ook kunstgrasecht super fijn met name voor spelende kinderen
![]()
Misschien moet je een tweede hypotheek nemen en gewoon een dikke aanbouw in je tuin rossen.
Extra auto, 3 parkeerplaatsen en de kids naar de openbare speelplek sturen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ouch...
Maar wel te verwachten in het tuinen topic waar het toch een voornamelijk zo groen en bewust mogelijk is.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
I bedoel het ook niet lullig, maar dat is een ander topic. (kunstgras tegels en parkeerplaatsen)Bommes schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:47:
[...]
Ouch...
Maar wel te verwachten in het tuinen topic waar het toch een voornamelijk zo groen en bewust mogelijk is.
Ieder zijn ding.. toch? Ik moet een groene tuin hebben vanwege mijn vriendin, zij heeft gelijk. Mij is het om het even.. sortof..
Vindt het stiekem wel erg mooi wat ze doet.
2017
:strip_exif()/f/image/6k3TudSGIulEDCNdyKI4iijP.jpg?f=fotoalbum_large)
2021
:strip_exif()/f/image/qeG2nRVZB8YHGk3bDWFtIYde.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna hetzelfde en toch helemaal niet.
[ Voor 45% gewijzigd door Bad Brains op 04-06-2023 21:54 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Misschien moet je niet zo kortzichtig zijn op basis van een foto van tuin in aanbouw waar je nog geen 50% van zietBad Brains schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:41:
[...]
Ik zie kunstgras, en tegels dan drainage en nog meer tegels en tot slot een hek.
Misschien moet je een tweede hypotheek nemen en gewoon een dikke aanbouw in je tuin rossen.
Extra auto, 3 parkeerplaatsen en de kids naar de openbare speelplek sturen.
Je bedoeld, zoals ik mijn beredenering met foto's beantwoord?Martinusz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:53:
[...]
Misschien moet je niet zo kortzichtig zijn op basis van een foto van tuin in aanbouw waar je nog geen 50% van ziet
Het lijkt dat je perenboom last van (Peren)Roest heeft.Toppe schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:59:
Wij hebben vorig jaar een appelboom gekregen voor in de vaste grond. Er kwam bloesem aan maar ondertussen ziet hij er zo uit. Hij groeit niet/amper.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je toevallig een jeneverbes staan?
Hier heeft de abrikoos(?) last van krulblad en ik zie het nu ook in de pruimenboom.
De abrikoos kan ook een perzik/nectarine zijn, ik zag één kleine groene vrucht in de hele boom, vorig jaar ook maar tegen de tijd dat hij rijper werd was het weg.....
Wat het is wordt dus uitzoeken want de vrucht hangt aan een steeltje, abrikozen, perzikken en nectarines doen dat doorgaans niet dacht ik.
Omdat inmiddels de kersen ook geplant zijn denk ik er over alle fruitbomen (waarschijnlijk na de oogst) te behandelen met Cuprex Garden, een breedwerkend contactfungicide.
Ik heb die motornevelspuit toch staan en die blaast simpel alles nat vanaf afstand.
De kersenbomen hebben leuke plekjes gekregen:
Deze twee op het landtongetje, met op de voorgrond een sierkers (met daarachter op de grond onkruid wat nog opgeruimd moet).
:strip_exif()/f/image/1z92I37f6MUUR7WxKiIkLvQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
En twee waar de appelboom weg is.
De twee ronde dikke plaggen gras moeten ingegraven in het oude boomgat zodat dat ook weg is.
:strip_exif()/f/image/Kr4mveCAThDXr7ZOBvusEPpy.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij deze bedacht ik dat ik nog 6 rollen graskantrand had staan, ik heb hier dus gelijk een gietrand in gezet.
Dat moet ik bij de andere twee nog even doen.
Voorlopig dus regelmatig watergeven zodat ze aanslaan.
En dan bedenken hoe ik ze in het najaar het best kan snoeien zodat ze overal aan de stam uit gaan lopen.
Zal wel neerkomen op geheel terugsnoeien en een jaartje geen kersen begreep ik eigenlijk.
Die bruine boompalen was nog een dingetje.....
Toen ik de bomen gehaald had gelijk langs Hornbach Nieuwegein want die had nette bruine, ipv lelijke geïmpregneerde lichtgroene.
Op de foto staat er een bruine links "midden", links naast de perenboom.
Maar die waren op.
Dus gekeken waar ze nog wel waren in de buurt.......nergens dus, in Zaandam waren er nog 78.
Dus ik naar Zaandam, daar aangekomen geen bruine boompalen.
Afdelingsmedewerker erbij gehaald en die zei gelijk: "nee, die hebben we niet"
Omdat ik een pallet buiten dacht gezien te hebben met hem daar wezen kijken maar die waren ook groen.
Waarschijnlijk waren de bruine geruild/retour gezien ze uit het assortiment waren zei hij.

Top dat Hornbach dat ook even op hun site had vergeten te melden.

Ik heb de groene dus maar zelf (noten)bruin gebeitst voor 15 euro..........
:strip_exif()/f/image/FPfpXKhgeB5K92iGbHsQcJ35.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik vond een drol, uilebal, braakbal oid in het veld, best flink.
Met daarin ook stukken rivierkreeftschaal.
Was wel apart.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2023 01:04 ]
Het is de appelboom die het niet goed doetTeijgetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:37:
[...]
Het lijkt dat je perenboom last van (Peren)Roest heeft.
Heb je toevallig een jeneverbes staan?
Oeps.
Die roest dus.
En Appelroest is veel gevaarlijker dan perenroest.
Deze link geeft een beetje meer het beeld van jouw bladeren.
https://garden.desigusxpr...zhavchina-na-listyah.html
Zijn wel Oekraïense geneesmiddelen in die link.
[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2023 23:20 ]
Mooi man, zou best van een aalscholver kunnen zijn. https://natuurtijdschrift...9/Natura2011108001005.pdfTeijgetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:37:
[...]
En ik vond een drol, uilebal, braakbal oid in het veld, best flink.
Met daarin ook stukken rivierkreeftschaal.
Was wel apart.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
@Teijgetje en @El-Vder jullie posts laten mij doen denken aan eerder vandaag.
Hier hadden we tijdens het avondeten een Vlaamse Gaai die een musje uit een boom greep. Prachtig om te zien (sorry..), de gaai had 'm vast onder een poot op het gazon en een andere mus probeerde z'n maatje nog te redden door de gaai wat te pikken. Uiteindelijk schrok de gaai en vloog weg (er zaten wel drie mussen op een rijtje op de schutting te fluiten). Musje heeft nog even bewogen maar is overleden. Enkele mussen die nog afscheid leken te nemen door langs te komen en enkele keren tegen het lijfje te pikken/duwen. En uiteindelijk de gaai die na een minuut of 20 weer terugkwam en het musje opvrat in een boom.
Hier hadden we tijdens het avondeten een Vlaamse Gaai die een musje uit een boom greep. Prachtig om te zien (sorry..), de gaai had 'm vast onder een poot op het gazon en een andere mus probeerde z'n maatje nog te redden door de gaai wat te pikken. Uiteindelijk schrok de gaai en vloog weg (er zaten wel drie mussen op een rijtje op de schutting te fluiten). Musje heeft nog even bewogen maar is overleden. Enkele mussen die nog afscheid leken te nemen door langs te komen en enkele keren tegen het lijfje te pikken/duwen. En uiteindelijk de gaai die na een minuut of 20 weer terugkwam en het musje opvrat in een boom.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Onze achtertuinen ligt op het noorden. Een stukje ligt nu kunstgras. Zoon 12m² ik zou hier graag echt gras van maken ivm temperatuur en afwatering.
Maar.. gaat dat goed aan noordzijde op een stuk dat zeker 80% van de dag in de schaduw ligt.
Er komt echt weinig zon daar.
Als ik enkel mos krijg en enorm veel gedoe ga krijgen houd ik het beter bij kunstgras.
Maar.. gaat dat goed aan noordzijde op een stuk dat zeker 80% van de dag in de schaduw ligt.
Als ik enkel mos krijg en enorm veel gedoe ga krijgen houd ik het beter bij kunstgras.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik zou het bij kunstgras houden, je blijft anders toch vechten tegen de bierkaai. Of je moet het helemaal willen beplanten?Dennis1812 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:44:
Onze achtertuinen ligt op het noorden. Een stukje ligt nu kunstgras. Zoon 12m² ik zou hier graag echt gras van maken ivm temperatuur en afwatering.
Nee want het is het speelveld van de kinderen.Milo85 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 06:46:
[...]
Ik zou het bij kunstgras houden, je blijft anders toch vechten tegen de bierkaai. Of je moet het helemaal willen beplanten?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met OpenSprinkler? Als ik in het topic zoek kom ik vanalles over sprinklers tegen, maar niets over dit systeem.
Sprinklers en druppelleidingen zijn/worden al ingegraven, ik moet alleen nog iets verzinnen voor de aansturing. Zoals het her nu uit ziet zullen het 4 of 5 groepen worden. Water komt uit een (ondergrondse) regenwatertank.
Ik ben vanwege de kosten en de aanpasbaarheid wel gecharmeerd van de OSPi oplossing, een raspberry (2, snel zat hier voor) heb ik namelijk nog. Dan zou ik voor de aansturing voor 80 dollar klaar zijn. De kleppen die ik kan aansturen zullen gewoon 24VAC zijn, voor zo ver ik kan vinden is dat een beetje de standaard.
Aanvullend moet ik nog nog een pomp organiseren. Deze wil ik liefst ook aansturen met een (24VAC) relais. Ik zie dat er vaak ook gekozen wordt voor hydrofoorpompen, maar dat lijkt voor mijn doel niet noodzakelijk, of zie ik iets over het hoofd?
Sprinklers en druppelleidingen zijn/worden al ingegraven, ik moet alleen nog iets verzinnen voor de aansturing. Zoals het her nu uit ziet zullen het 4 of 5 groepen worden. Water komt uit een (ondergrondse) regenwatertank.
Ik ben vanwege de kosten en de aanpasbaarheid wel gecharmeerd van de OSPi oplossing, een raspberry (2, snel zat hier voor) heb ik namelijk nog. Dan zou ik voor de aansturing voor 80 dollar klaar zijn. De kleppen die ik kan aansturen zullen gewoon 24VAC zijn, voor zo ver ik kan vinden is dat een beetje de standaard.
Aanvullend moet ik nog nog een pomp organiseren. Deze wil ik liefst ook aansturen met een (24VAC) relais. Ik zie dat er vaak ook gekozen wordt voor hydrofoorpompen, maar dat lijkt voor mijn doel niet noodzakelijk, of zie ik iets over het hoofd?
WIFI
Is er iemand die achter in een tuin wifi heeft voorzien?
Dit zou handig zijn maar ik weet niet hoe er aan moet beginnen...
Hebben we het over een tuin van 10 meter diep of van 1000 meter diep?jee_r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:18:
WIFI
Isolatieglas is funest voor WiFi, dus het kan al veel helpen om een AP aan de gevel buiten te hangen.
Heb je echt een diepe tuin, dan een UTP-grondkabel trekken en in het midden van je tuin een AP zetten?
Maar wat is je vraag nu precies? ben je bereid een kabel te trekken? dan zou ik dat doen, met een Access Point inderdaad.jee_r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:18:
WIFI
OK... een beetje duidelijker:
De tuin is zo'n 90 meter diep. Kabel of toestel aan huis (bestaat zoiets voor aan de buitenkant)?
De tuin is zo'n 90 meter diep. Kabel of toestel aan huis (bestaat zoiets voor aan de buitenkant)?
kabel is het best en eenvoudigst. wel meer graafwerk.jee_r schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:30:
OK... een beetje duidelijker:
Een 'standaard' toestel (acces point?) aan de buiten gaat niet werken want die komt niet 90m ver. dan moet je aan iets specialistisch denken, waarbij je de antenne gaat richten op dat deel van de tuin waar je ontvangst wilt hebben. Point to point verbinding moet je dan op zoeken.
https://www.ct.nl/reviews...outdoor-accesspoint-test/
ik denk verder dat dit niet in de scope van dit topic past. het is gewoon een netwerk-vraag die weinig met tuinieren te maken heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 05-06-2023 10:35 ]
Ik zit te denken om in mijn gazon een driehoek te maken van een aantal vierkante meter met opsluitbandjes. Op die plek het gras te verwijderen en dan een bloemenweide aan te leggen in die driehoek. Maar ja, gras is wel altijd redelijk bemest, hoe kan ik het beste de grond verschralen?
Kunstgras loopt regenwater toch ook gewoon door? Wij hebben ook kunstgras, het lag er al van de vorige eigenaar en we hebben er (nog) niks aan/mee gedaan. Het is ook te weinig voor echt gras (een grasmaaier kopen voor een paar m2 is ook zoietsDennis1812 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 00:44:
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Gras mooi houden in schaduw is ook niet te doen weet ik helaas uit ervaring. Helaas is het 50 m2 en is dat beetje te duur om kunstgras van te maken voor mij.
Thanks voor het linken naar die site.Teijgetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:04:
[...]
Oeps.
Die roest dus.
En Appelroest is veel gevaarlijker dan perenroest.
Deze link geeft een beetje meer het beeld van jouw bladeren.
https://garden.desigusxpr...zhavchina-na-listyah.html
Zijn wel Oekraïense geneesmiddelen in die link.
Ik heb waarschijnlijk last van "plum pockets" in mijn pruimenboom. Eens kijken wat ik daar aan kan doen.
Geen openspriknkler hier of iets dergelijks maar gewoon druppelslang systeem van gardena zonder aansturing.gastje01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:14:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met OpenSprinkler? Als ik in het topic zoek kom ik vanalles over sprinklers tegen, maar niets over dit systeem.
Klepjes met actuators in 24 volt zijn zo gevonden maar dat zijn open/dicht kleppen (solenoid). Wil je kunnen regelen dan wordt het heel wat complexer.
Een hydrofoor plomp lijkt me overbodig, die moet vaak 2 bar druk of meer doen. Voor je tuin is dat niet nodig tenzij je een hele grote tuin hebt met lange leidingen. Ik zou kijken naar een klein dompelpompje. Die zijn goedkoop, zuinig en als er een keer wat kapotgaat kun je ze zo vervangen.
Tenzij je sprinklers een bepaalde druk nodig hebben om te functioneren. Dan moet je wel rekening hoeden met de druk. In dat geval is meer druk ook vaak groter bereik van de sprinkler en minder sprinklers nodig.
Ik wil/moet wel met kleppen gaan werken. Ik heb namelijk een mix van sprinklers (die inderdaad een bepaalde druk nodig hebben om goed te kunnen werken), vernevelaars en druppelleidingen. Ik kan me zo voorstellen dat je een druppelleiding langer wilt laten lopen dan een sprinkler, mijn gras hoeft geen zwembad te worden.Indoubt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Geen openspriknkler hier of iets dergelijks maar gewoon druppelslang systeem van gardena zonder aansturing.
Klepjes met actuators in 24 volt zijn zo gevonden maar dat zijn open/dicht kleppen (solenoid). Wil je kunnen regelen dan wordt het heel wat complexer.
Een hydrofoor plomp lijkt me overbodig, die moet vaak 2 bar druk of meer doen. Voor je tuin is dat niet nodig tenzij je een hele grote tuin hebt met lange leidingen. Ik zou kijken naar een klein dompelpompje. Die zijn goedkoop, zuinig en als er een keer wat kapotgaat kun je ze zo vervangen.
Tenzij je sprinklers een bepaalde druk nodig hebben om te functioneren. Dan moet je wel rekening hoeden met de druk. In dat geval is meer druk ook vaak groter bereik van de sprinkler en minder sprinklers nodig.
Qua formaat valt de tuin wel mee, maar ik neem ook direct de voortuin mee. Wanneer ik alles netjes in groepen verdeel, heb ik ook minder druk nodig omdat ik niet alles tegelijk aan heb staan. Ik ga met een opvoerpomp werken waarbij ik de aanzuigslag door een pijp kan laten lopen die in de tank uit komt. Voordeel van een hydrofoor is dat deze zichzelf in/uitschakelt wanneer er vraag is, een standaard pomp moet ik met een relais regelen, maar dat is geen probleem. Een beetje knutselen is wel leuk.
Ik was verbaasd dat ik er in dit topic niks over tegen kwam, ben toch niet de enige die zijn IT hobby wil door trekken naar de tuin?
Hallo, wij krijgen een vrij standaard tuin van 11 bij 5,4 meter. We moeten aan de aannemer doorgeven waar we aarde willen (tbv groen) en waar we zand willen ( tbv tegels).
Dit is wat we nu hebben bedacht:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XlpUMQL1WON0GrPYmZ6MddSh.jpg?f=user_large)
Zand is dus waar tegels komen, aarde is waar groen komt.
Bij het stuk zand naast de schuur willen we een loungeset plaatsen. Bij het stuk zand rechts (waar de openslaande duren naar de tuin zitten) willen we een picknick tafel plaatsen. Het idee is eigenlijk zoveel mogelijk groen in de tuin en alleen daar waar meubels komen tegels te laten plaatsen.
Tuinoriëntatie is zuidoost.
Hebben jullie feedback of tips?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XlpUMQL1WON0GrPYmZ6MddSh.jpg?f=user_large)
Bij het stuk zand naast de schuur willen we een loungeset plaatsen. Bij het stuk zand rechts (waar de openslaande duren naar de tuin zitten) willen we een picknick tafel plaatsen. Het idee is eigenlijk zoveel mogelijk groen in de tuin en alleen daar waar meubels komen tegels te laten plaatsen.
Nee, dat niet alhoewel ik de tuin eigenlijk redelijk simpel wil houden. Ik heb enkele kleppen die je met een beetje moeite in kunt stellen maar dat zijn gewoon handmatige kunststof gardena klepjes.
Ik heb hier wel solenoid kleppen liggen maar dat was voor een heel ander project
Ik heb hier wel solenoid kleppen liggen maar dat was voor een heel ander project
Iemand enig idee hoe je kuilen in gras het beste kan herstellen?
Na een jaar is de boel wel goed ingezakt maar hier en daar zit een kuil van een centimeter of 5. De grotere kuilen heb ik allemaal hersteld door het gras er uit te halen, op te vullen en nieuwe matten er in te leggen maar dat doe ik liever niet.
Gewoon grond er overheen lijkt me ook geen ideale situatie?
Na een jaar is de boel wel goed ingezakt maar hier en daar zit een kuil van een centimeter of 5. De grotere kuilen heb ik allemaal hersteld door het gras er uit te halen, op te vullen en nieuwe matten er in te leggen maar dat doe ik liever niet.
Is de kuil dieper dan 2cm dan oude gras uitsteken. Effen maken met aarde en opnieuw inzaaien.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:13:
Ondiepere kuilen kan eventueel het oude gras erdoorheen laten groeien.
Uitsteken, opvullen en gras weer terugleggen is dan geen mogelijkheid?Len020 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:16:
[...]
Is de kuil dieper dan 2cm dan oude gras uitsteken. Effen maken met aarde en opnieuw inzaaien.
Ondiepere kuilen kan eventueel het oude gras erdoorheen laten groeien.
Ik wil nu namelijk niet gaan inzaaien, zeker met de kleintjes hier die lekker buiten spelen
Ik vul het met aarde, rij het af met een grote plank (of een gazonhark/ egalisatiehark), zaai het een beetje in en dan nog een beetje los aarde er overheen strooien. Geeft tot nu toe het beste effect.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:13:
Heb je een achterom tbv schuur, wil je daar ook tegels? Wil je geen looproute van huis naar schuur? Nat gras geeft heel snel doorweekte sokken. Houd ook rekening met plekje voor fietsen en bbq (indien je die hebt/wil).Midan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:55:
Hallo, wij krijgen een vrij standaard tuin van 11 bij 5,4 meter. We moeten aan de aannemer doorgeven waar we aarde willen (tbv groen) en waar we zand willen ( tbv tegels).
[Afbeelding]
Lijkt me een prima plan.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Uitsteken, opvullen en gras weer terugleggen is dan geen mogelijkheid?
Ik wil nu namelijk niet gaan inzaaien, zeker met de kleintjes hier die lekker buiten spelen
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Zoals ik al schreef, het is netjes geverticuteerd. Maargoed met dit weer en de periode zon en weinig regen in het vooruitzicht zal het wel weer niets meer worden dit jaar.Erhnam schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:09:
[...]
Heb je in het voorjaar wel geverticuteerd? Het lijkt er niet op. Ik zou de droge en kalen plekken lostrekken, goed voeden en nieuw graszaad erbij gooien. Daarna afdekken met wat tuinaarde. Dan ziet je gezon er snel weer goed uit!
Er komt wel een looppad naar de schuur en achterom maar deze is niet ingetekend. Misschien is het ook handig om heel dat stuk boven de schuur ook te betegelen i.v.m. BBQ en kliko's etc.noes schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:25:
[...]
Heb je een achterom tbv schuur, wil je daar ook tegels? Wil je geen looproute van huis naar schuur? Nat gras geeft heel snel doorweekte sokken. Houd ook rekening met plekje voor fietsen en bbq (indien je die hebt/wil).
Jahoor. Als de zoden verder goed zijn lukt dat. Wel goed vochtig houden en aandrukkenToppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Ik heb het niet zelf gebouwd, maar ik werk met rainbird kleppen en een rainbird beregeningscomputer. Die computer kun je uiteraard ook zelf bouwen en de kleppen aansturen.gastje01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:51:
[...]
Ik wil/moet wel met kleppen gaan werken. Ik heb namelijk een mix van sprinklers (die inderdaad een bepaalde druk nodig hebben om goed te kunnen werken), vernevelaars en druppelleidingen. Ik kan me zo voorstellen dat je een druppelleiding langer wilt laten lopen dan een sprinkler, mijn gras hoeft geen zwembad te worden.
Qua formaat valt de tuin wel mee, maar ik neem ook direct de voortuin mee. Wanneer ik alles netjes in groepen verdeel, heb ik ook minder druk nodig omdat ik niet alles tegelijk aan heb staan. Ik ga met een opvoerpomp werken waarbij ik de aanzuigslag door een pijp kan laten lopen die in de tank uit komt. Voordeel van een hydrofoor is dat deze zichzelf in/uitschakelt wanneer er vraag is, een standaard pomp moet ik met een relais regelen, maar dat is geen probleem. Een beetje knutselen is wel leuk.
Ik was verbaasd dat ik er in dit topic niks over tegen kwam, ben toch niet de enige die zijn IT hobby wil door trekken naar de tuin?
Op mijn pomp zit geen hydrofoor, maar een drukregelaar. Die monteer je na de pomp en daar stel je de minimum en maximum druk op in. Die regelaar stuurt vervolgens de stroom van de pomp aan net als een relais. Stuurt de beregeningscomputer een klep open, dan valt de druk weg en zet de drukregelaar de pomp aan. Sluit de klep dan bouwt de druk weer op en slaat de pomp af op de maximum druk.
Welk type is dat?Joey117 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Ik heb het niet zelf gebouwd, maar ik werk met rainbird kleppen en een rainbird beregeningscomputer. Die computer kun je uiteraard ook zelf bouwen en de kleppen aansturen.
Op mijn pomp zit geen hydrofoor, maar een drukregelaar. Die monteer je na de pomp en daar stel je de minimum en maximum druk op in. Die regelaar stuurt vervolgens de stroom van de pomp aan net als een relais. Stuurt de beregeningscomputer een klep open, dan valt de druk weg en zet de drukregelaar de pomp aan. Sluit de klep dan bouwt de druk weer op en slaat de pomp af op de maximum druk.
Klinkt interessant, maar heeft als nadeel dat bij een lekkage de pomp m'n hele tank leeg slurpt, als ik deze achter een gestuurd relais zet, draait deze alleen wanneer ik dat wil, voor beide is iets te zeggen.
Ben de afgelopen tijd lekker bezig geweest en de schuttingen staanCruijff14 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:01:
Ik ga dit weekend de afscheiding van mijn dakterras aanpakken (het is eigenlijk een uit te kluiten gewassen balkon ingesloten tussen de dakterrassen/balkons van 3 buren). Overal zit al een hekwerk. Nu was mijn idee om om de meter 2 meter hoge palen aan het hekwerk te bevestigen, daar (beton)gaas tegenaan te maken en daar dan een mooie nephaag tegenaan te bevestigen (https://kunsthaagvoordeel...ichte-achterkant-50x50cm/).
Ik zat eerst aan betongaas te denken (https://www.hornbach.nl/p...m-o-5-mm-2x1-mtr/8287327/), maar nu twijfel ik, omdat de mazen toch wel vrij groot zijn en misschien net niet lekker uitkomt met het bevestigen van de kunsthaagmatten die 50x50cm zijn. Daarom zit ik nu te kijken naar aardmatten (https://www.hornbach.nl/p...r-maas-50x50x2-mm/254035/), maar twijfel ik of dit stevig genoeg zal zijn. Als ik om de meter een paal plaats van 6,8x6,8cm en dan daar de aardmat tegenaan, zal dit stevig genoeg zijn (ook ivm wind, etc.)? Iemand enig idee?
Uit de reviews van de aardmatten haal ik wel dat mensen het ook hiervoor hebben gebruikt, maar vraag het toch ook liever nog even hier
(ook in het klustopic gevraagd, misschien daar wat meer op z'n plaats?)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dfiEo3Kmno0e5zOyMMpPiaNi.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nH43SsuSe2w7QsaR1g4AawnY.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KtHJe3jycGabSpeixhgyIvK7.jpg?f=user_large)
Nu wil ik alle buurtkatten proberen te weren, een 2 meter hoge schutting mag helaas niet baten.. Het zijn er vrij veel, en ze zien mijn dakterras als een goeie doorgang + toilet. Daarnaast heb ik iedere keer als ik de deur of de ramen open laat staan een kat in m'n appartement rondlopen waar ik echt niet op zit te wachten..
Er zijn verschillende (oude) topics hier op Tweakers over het verjagen van katten met allerlei middeltjes, nu denk ik dat schrikdraad gewoonweg de beste / makkelijkste oplossing is. Heeft iemand ervaring met het ophangen van schrikdraad tegen brutale katten? Ik zie de Velda Garden Protector vaker langskomen als suggestie of de Koltec Minigard of de Gallagher set. Is er iemand die ervaring heeft met een type schrikdraad (Velda, Koltec of een ander merk / pakket)? Ik hoef de katten van de buurt niet te roosteren, maar wil wel een systeem wat een dusdanige schok geeft dat de beestjes ook daadwerkelijk uit mijn tuin blijven..
Als je lekkage krijgt tussen de drukschakelaar en de kleppen dan kan deze inderdaad heel je tank leegpompen. Er zit gelukkig wel een droogloopbeveiliging op dat je pomp daarna niet door blijft gaan.gastje01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:22:
[...]
Welk type is dat?
Klinkt interessant, maar heeft als nadeel dat bij een lekkage de pomp m'n hele tank leeg slurpt, als ik deze achter een gestuurd relais zet, draait deze alleen wanneer ik dat wil, voor beide is iets te zeggen.
Ik heb een APS-2.1 automatic pump controller van HQ Products. Maar er zijn veel verschillende types en merken.
Ik heb ook een buitenkraan aangesloten op de pomp, dus ik had een optie nodig die ook zonder relais/computer water kan geven.
[ Voor 8% gewijzigd door Joey117 op 05-06-2023 16:40 ]
Ik heb beide, een drukschakelaar en een relais. Ik zet bewust de pomp aan wanneer nodig, ga ik een weekendje weg zet ik de voeding van de pomp uit zodat er niet per ongelijk iets is...
Zoals al eerder gezegd, een paadje naar je schuur is handig.Midan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:55:
[Afbeelding]
Ik zou je terras aan je huis wel naar 3meter trekken. Vanwege je openslaande deuren is 2,5m wel krap. Ook kiezen veel mensen voor 60x60 tegels en dan is 3m ook betere maat. Anders ga je naar de 2,4m omdat je natuurlijk geen halve tegels wilt.
WTF! Schrikdraad?Cruijff14 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:38:
[...]
Ben de afgelopen tijd lekker bezig geweest en de schuttingen staan. Al erg veel plezier van gehad de afgelopen dagen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu wil ik alle buurtkatten proberen te weren, een 2 meter hoge schutting mag helaas niet baten.. Het zijn er vrij veel, en ze zien mijn dakterras als een goeie doorgang + toilet. Daarnaast heb ik iedere keer als ik de deur of de ramen open laat staan een kat in m'n appartement rondlopen waar ik echt niet op zit te wachten..
Er zijn verschillende (oude) topics hier op Tweakers over het verjagen van katten met allerlei middeltjes, nu denk ik dat schrikdraad gewoonweg de beste / makkelijkste oplossing is. Heeft iemand ervaring met het ophangen van schrikdraad tegen brutale katten? Ik zie de Velda Garden Protector vaker langskomen als suggestie of de Koltec Minigard of de Gallagher set. Is er iemand die ervaring heeft met een type schrikdraad (Velda, Koltec of een ander merk / pakket)? Ik hoef de katten van de buurt niet te roosteren, maar wil wel een systeem wat een dusdanige schok geeft dat de beestjes ook daadwerkelijk uit mijn tuin blijven..

Er bestaan ook gewoon diervriendelijke manieren hoor. Neem zelf een kat!
Je kan geurende planten/bloemen nemen waarvan sommige voor de mens heerlijk ruiken zoals ooievaarsbek, vuurwerkplant, citroenverbena, wormkruid, Pyrethrum, citroentijm, geranium, munt, kattenschrik, goudsbloemen en lavendel.
Het is anders zo'n penitentiaire inrichting idee....

Ik had ooit een bloemenperk bij de voordeur die frequent door katten werd bezocht. In de zomer stonk het als een malle. Andere dingen als geurstof of lange sateprikkers werkten niet en toen heb ik inderdaad schrikdraad gebruikt.
Dat was wel schrikdraad voor kleine huisdieren. Dat is een hele kleine powerunit op 12 V en geeft ook lang niet zo'n hoog voltage als de units die voor grote huisdieren zijn bedoeld. Nadeel was wel dat je twee draden had want door het lagere voltage was de weerstand naar aarde te groot. Het heeft in ieder geval gewerkt.
Ik praat wel over 20 jaar geleden. Je kon die units toen kopen bij Conrad.
Dat was wel schrikdraad voor kleine huisdieren. Dat is een hele kleine powerunit op 12 V en geeft ook lang niet zo'n hoog voltage als de units die voor grote huisdieren zijn bedoeld. Nadeel was wel dat je twee draden had want door het lagere voltage was de weerstand naar aarde te groot. Het heeft in ieder geval gewerkt.
Ik praat wel over 20 jaar geleden. Je kon die units toen kopen bij Conrad.
Van die plantjes hebben we er zat geprobeerd, maar de katten lopen er gewoon langs en schijten elders in de tuin.pjot1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:33:
[...]
WTF! Schrikdraad?![]()
Er bestaan ook gewoon diervriendelijke manieren hoor. Neem zelf een kat!![]()
![]()
Je kan geurende planten/bloemen nemen waarvan sommige voor de mens heerlijk ruiken zoals ooievaarsbek, vuurwerkplant, citroenverbena, wormkruid, Pyrethrum, citroentijm, geranium, munt, kattenschrik, goudsbloemen en lavendel.
Het is anders zo'n penitentiaire inrichting idee....
En als iedereen nou een kat zou nemen en m buiten zou houden blijft er ook geen vogeltje in leven
Sowieso is het bizar dat men het normaal vindt om hun kat maar buiten te laten zonder toezicht. Langs de provinciale weg hier in de buurt al 3 dode katten gezien in de afgelopen maanden. Levensverwachting van een 'buiten'-kat is echt veel korter.
Lijkt me ook een goed idee ja. Hoewel ik groot voorstander ben van veel groen in de tuin, is bij twijfel iets meer tegels beter: je kan er altijd nog plantenbakken opzetten. Als je je gazon veel gaat gebruiken / belopen gaat het ook sneller kapot.Midan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Er komt wel een looppad naar de schuur en achterom maar deze is niet ingetekend. Misschien is het ook handig om heel dat stuk boven de schuur ook te betegelen i.v.m. BBQ en kliko's etc.
Dat is leuk gewordenCruijff14 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:38:
[...]
Ben de afgelopen tijd lekker bezig geweest en de schuttingen staan. Al erg veel plezier van gehad de afgelopen dagen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ga je ook nog wat doen met die blinde muur? Kan je misschien ook wat groener maken.
[ Voor 63% gewijzigd door noes op 05-06-2023 18:45 ]
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
Nou nou.noes schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:41:
[...]
En als iedereen nou een kat zou nemen en m buiten zou houden blijft er ook geen vogeltje in leven
Wat hier helpt is cacao doppen, vinden ze niet leuk aan de pootjes.
En het ziet er mooi uit.
Krijg je dan niet het gevoel dat je zelf in een gevangenis zit?Cruijff14 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:38:
[...]
Ik zou eerder meedraaiende, ronde buizen monteren: Kat in de tuin houden & omheining
@pjot1 en @Bad Brains schrikdraad schijnt niet per se dieronvriendelijk te zijn, dat is in een weiland ook niet zo voor paarden, koeien, etc. toch? En zoals @Indoubt en @noes ook aangeven, ik geloof niet zo zeer in al die alternatieve mogelijkheden zoals planten etc., dan ben je nog weer weken / maanden aan het aanmodderen. Dan pak ik het liever in 1x goed aan. Het is niet de bedoeling de katten te verwonden ofzo, meer om ze gewoon af te schrikken en ze niet meer bij mij hun behoeftes te laten doen.
Blijft eerlijk gezegd toch een beetje van de zotten dat ik dit moet ophangen omdat ik er niet op zit te wachten andermans katten in mijn huis te hebben rondlopen.. Er woont hier een "kattenvrouwtje" 3 huizen verderop die een kleine 10 katten heeft rondlopen (en buiten laat rondlopen).. Maar goed, het gaat me dus om ervaringen van anderen met schrikdraad, niet om een mogelijke kattendiscussie aan te wakkeren
.
@XWB ik las in een ander topic hier dat die buizen ook niet helemaal hielpen. Ik wil eerlijk gezegd direct een goede oplossing en niet verschillende dingen moeten proberen, wat tijd, geld en frustratie oplevert..
@noes thanks! Ben er ook erg blij mee! Nu nog een stukje kunstgras (I know, vloeken in de kerk hier wellicht, maar een sedum dak is geen optie voor mij en echt gras gaat ook wat lastig..) en dan is het bijna af. Was van plan de muur te schilderen (denk wit) en er verschillende bakken met klimplanten tegenaan te laten groeien, zoals frambozen, hebben de vogels en insecten ook nog wat te eten in de stad
Blijft eerlijk gezegd toch een beetje van de zotten dat ik dit moet ophangen omdat ik er niet op zit te wachten andermans katten in mijn huis te hebben rondlopen.. Er woont hier een "kattenvrouwtje" 3 huizen verderop die een kleine 10 katten heeft rondlopen (en buiten laat rondlopen).. Maar goed, het gaat me dus om ervaringen van anderen met schrikdraad, niet om een mogelijke kattendiscussie aan te wakkeren
@XWB ik las in een ander topic hier dat die buizen ook niet helemaal hielpen. Ik wil eerlijk gezegd direct een goede oplossing en niet verschillende dingen moeten proberen, wat tijd, geld en frustratie oplevert..
@noes thanks! Ben er ook erg blij mee! Nu nog een stukje kunstgras (I know, vloeken in de kerk hier wellicht, maar een sedum dak is geen optie voor mij en echt gras gaat ook wat lastig..) en dan is het bijna af. Was van plan de muur te schilderen (denk wit) en er verschillende bakken met klimplanten tegenaan te laten groeien, zoals frambozen, hebben de vogels en insecten ook nog wat te eten in de stad
[ Voor 4% gewijzigd door Cruijff14 op 05-06-2023 19:34 ]
Wat is er mis met schrikdraad tegen de katten van asociale buurtbewoners die hun kat in de tuin van de buren laten schijten? Lijkt me een stuk diervriendelijker dan die dieren een ontzettende rotschop verkopen.
Een kat gaat echt niet dood van schrikdraad, maar krijgt gewoon een flinke tik, vergelijkbaar met wat een marter krijgt als ie onder de motorkap kruipt van een auto met elektrische marterverschrikker.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
dat helpt niet. Sinds wij een kat hebben, hebben we veel meer bezoek van katers, en die bakenen hun territorium af, dus heb je kattepis tegen aluminium gevelbeplating. Leuk is anders.pjot1 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:33:
[...]
Er bestaan ook gewoon diervriendelijke manieren hoor. Neem zelf een kat!![]()
https://fgheysels.github.io/
Katten horen gewoon op eigen terrein te blijven vind ik.
Hier zitten ze ook graag in de voortuin. Nu valt het mee omdat alles is vol gegroeid. Maar winter en vroeg voorjaar veel last van.
(zou wel eens de uitkomst van een civielrechtelijk procedure willen zien vanwege onrechtmatige hinder).
Hier zitten ze ook graag in de voortuin. Nu valt het mee omdat alles is vol gegroeid. Maar winter en vroeg voorjaar veel last van.
(zou wel eens de uitkomst van een civielrechtelijk procedure willen zien vanwege onrechtmatige hinder).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Kleine kuilen kun je met zand vullen, nadat je het gras heel kort gemaaid hebt. Zand geeft stevigheid en wil vanzelf waterpas gaan liggen als je het inwatert.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:21:
[...]
Grotere kuilen kun je met een mengsel 1:1 van zand en aarde vullen, ook weer na het maaien.
Je kunt natuurlijk ook gefaseerd alleen met zand levellen, dat geeft ook geen troep in huis. Aarde dat nat wordt geeft meer sporen.
Natuurlijk kun je het gras lossteken en weer terugleggen, gebruik dan ook een zand/aarde mengsel, dat ligt stabieler dan alleen aarde.
Dat kun je ook het best voor grotere kuilen doen waar het gras niet in een keer doorheen groeit als je het niet in lagen aanvult.
Dan heb je voor je kinderen de minste prut en kunnen ze na een of twee weken weer ravotten als het gras zich gehecht heeft.
Het gras lossteken gaat vrij simpel als je eenmaal een begin hebt.
Je hoeft ook maar 3-4 cm grond aan de grasmat te laten zitten. Doordat je alle wortels doorsteekt zal het gras getriggerd worden nieuwe wortels aan te maken, en dus sneller hechten.
Maak je de plaggen dikker dan heb je dat voordeel minder.
Maar zoek eens op YouTube naar lawn (top)dressing.
[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2023 21:50 ]
Ik denk dat dit een klusje wordt voor het voorjaar? Lijkt me niet dat het gras met een weekje er doorheen gegroeid is.Teijgetje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:46:
[...]
Kleine kuilen kun je met zand vullen, nadat je het gras heel kort gemaaid hebt. Zand geeft stevigheid en wil vanzelf waterpas gaan liggen als je het inwatert.
Grotere kuilen kun je met een mengsel 1:1 van zand en aarde vullen, ook weer na het maaien.
Natuurlijk kun je het gras lossteken en weer terugleggen, gebruik dan ook een zand/aarde mengsel, dat ligt stabieler dan alleen aarde.
Dat kun je ook het best voor grotere kuilen doen waar het gras niet in een keer doorheen groeit als je het niet in lagen aanvult.
Dan heb je voor je kinderen de minste prut en kunnen ze na een of twee weken weer ravotten als het gras zich gehecht heeft.
Het gras lossteken gaat vrij simpel als je eenmaal een begin hebt.
Je hoeft ook maar 3-4 cm grond aan de grasmat te laten zitten. Doordat je alle wortels doorsteekt zal het gras getriggerd worden nieuwe wortels aan te maken, en dus sneller hechten.
Maak je de plaggen dikker dan heb je dat voordeel minder.
Maar zoek eens op YouTube naar lawn (top)dressing.
Een weekje van tevoren mest strooien.Toppe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:51:
[...]
Ik denk dat dit een klusje wordt voor het voorjaar? Lijkt me niet dat het gras met een weekje er doorheen gegroeid is.
Dan groeit het snel als je uit gaat vlakken en is het er zo doorheen.
Als je doorzaait dan zou ik bemesten na het vlakken. Water geven doet de rest.
Compost of grond door het zand mengen is altijd beter, het zand wordt na verloop van tijd wel grond als je mulcht, maar je zal bij puur zand wat meer moeten bijmesten. Zand heeft verder geen voedingswaarde.
Als je zelf grond wil mengen kun je 70% zand met 30% fijne compost mengen.
Het moet natuurlijk wel allemaal droog zijn, anders kun je niet makkelijk verdelen.
Verdelen gaat het makkelijkst met een vlakraam, je kunt natuurlijk ook zoiets zelf maken.
Geen idee hoe groot je veldje is maar bv in deze video van een "standaard tuin" gaat met vlakken een dikke kuub overheen:
Maar het kan natuurlijk ook groter:
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2023 00:37 ]
Ik vind die LED bolletjes wel erg leuk. Zijn die winterbestendig?Cruijff14 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:38:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb twee acers in bakken staan, begonnen allebei goed aan het begin. Maar eentje lijkt nu wel erg dood, en andere zie ik nu ook wat blaadjes minder worden. Ik zie ook veel "spinnenwebben" oid bij de slechte. Iemand een idee? Onder het blad zie ik ook niet echt iets. Staan er nu twee jaar in.
:strip_exif()/f/image/nfqcLvJtxIYibNykHhMhEly5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YL9wQZvnxaEJ7AaVMbq0s7GQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CLf9ZoSOBRoF5qGF1UVEM35i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkx4aiK7ZmbGdYo44yOJksKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ktVqu1gUJFc0rjkuRppk6M6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0kTEODcQNWrJisn25hVzyX12.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste twee fotos zijn dus van de boom die er nog gezond uitziet.
:strip_exif()/f/image/nfqcLvJtxIYibNykHhMhEly5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YL9wQZvnxaEJ7AaVMbq0s7GQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CLf9ZoSOBRoF5qGF1UVEM35i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkx4aiK7ZmbGdYo44yOJksKk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ktVqu1gUJFc0rjkuRppk6M6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0kTEODcQNWrJisn25hVzyX12.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste twee fotos zijn dus van de boom die er nog gezond uitziet.
Als ik de specs mag geloven wel. Ik heb deze gekocht (maar heb ze net een weekje, dus kan er nog niet heel veel over zeggen).Stimulate14 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:20:
[...]
Ik vind die LED bolletjes wel erg leuk. Zijn die winterbestendig?
Deze week klaar met de meeste van m'n potplanten hun poten in verse aarde te steken met, waar nodig, wat extra bemesting... en wat stralen ze terug...
Ok, m'n rozen (stamroos en klimroos = 2 grote rode potten op terras maar de klimroos staat achter de zetels dus niet goed zichtbaar, vergeten mee op de foto te zetten...) zijn de jongste aanwinsten dus zijn nog helemaal niet fleurig en groot, moeten echt nog de eerste keer bloeien. Hoewel ik vermoed dat dat al deze zomer zal zijn want op stamroos staat al een knopje. Het weer is uiteraard zeer gunstig hier in Oost-Vlaanderen (Waasland), hebben hier al 3, bijna 4 weken aan een stuk zonnig en droog weer. (lang leve de regenwaterput!
)
:strip_exif()/f/image/KRqlhn4lZe8z151dIqQ42YaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxJLfFveWw4W3ejczPUQy8GF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCQyBkApFZs5IHcuTgCUzEvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HL0ojufgenNDJE1k7DrgJoQr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUOEkyyr1ZBuZvpaFqus0M7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIVfgIp56YxZ4beqs93JeVEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, m'n rozen (stamroos en klimroos = 2 grote rode potten op terras maar de klimroos staat achter de zetels dus niet goed zichtbaar, vergeten mee op de foto te zetten...) zijn de jongste aanwinsten dus zijn nog helemaal niet fleurig en groot, moeten echt nog de eerste keer bloeien. Hoewel ik vermoed dat dat al deze zomer zal zijn want op stamroos staat al een knopje. Het weer is uiteraard zeer gunstig hier in Oost-Vlaanderen (Waasland), hebben hier al 3, bijna 4 weken aan een stuk zonnig en droog weer. (lang leve de regenwaterput!

:strip_exif()/f/image/KRqlhn4lZe8z151dIqQ42YaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bxJLfFveWw4W3ejczPUQy8GF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aCQyBkApFZs5IHcuTgCUzEvz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUOEkyyr1ZBuZvpaFqus0M7d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIVfgIp56YxZ4beqs93JeVEr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iYmrlqarRQV7ieC63KoarGKa.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand trouwens een idee of ik mijn vijgenboompje in de toekomst zal moeten verplaatsen?!
Gaat om deze::strip_exif()/f/image/HL0ojufgenNDJE1k7DrgJoQr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben bang dat wanneer ie uitgroeit, hij met z'n wortels m'n verharding zal gaan naar boven duwen... of is het relatief simpel om dat te voorkomen door het boompje (nu nog 'pje' maar die dingen kunnen wel groot worden) klein te houden?
...of zou ik hem toch centraler in gazon moeten zetten?
Ben ook van plan om borders te graven om nog wat van m'n planten in volle grond te zetten en daar dan wat vlinderstruiken bij te zetten (ik wil meer kleur), probleem waarmee ik nu zit is dat grond vol stenen zit en het echt geen pretje is om er te graven -ik heb het gemerkt met het ingraven van dat vijgenboompje-...
Elk advies is welkom!
Gaat om deze:
Ik ben bang dat wanneer ie uitgroeit, hij met z'n wortels m'n verharding zal gaan naar boven duwen... of is het relatief simpel om dat te voorkomen door het boompje (nu nog 'pje' maar die dingen kunnen wel groot worden) klein te houden?
Ben ook van plan om borders te graven om nog wat van m'n planten in volle grond te zetten en daar dan wat vlinderstruiken bij te zetten (ik wil meer kleur), probleem waarmee ik nu zit is dat grond vol stenen zit en het echt geen pretje is om er te graven -ik heb het gemerkt met het ingraven van dat vijgenboompje-...
Elk advies is welkom!
Ik heb Opensprinkler icm druppelslangen en sproeiers in vier verschillende groepen. Vanuit een grondbron pomp ik water omhoog naar een verdeelstation van pvc, daar zitten de 24v magneetkleppen aan. Zodra een klep open gaat begint de pomp met pompen.gastje01 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:14:
Ik heb trouwens de hardware van Opensprinkler genomen, het werkt echt mooi. Hij houdt oa. rekening (als je dat wilt) met het weer. Als het regent wordt er niet gesproeid en op warme dagen wordt er langer gesproeid dan op koudere dagen.
Precies, dat is ook een van de redenen waarom ik er door gecharmeerd was. De reden om voor de OSPi te kiezen in plaats van hun eigen hardware is puur prijs gedreven, ik heb nog een werkloze raspberry liggen en het LCD schermpje voegt voor mij niet zo veel toe.pieterrr schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:29:
[...]
Ik heb Opensprinkler icm druppelslangen en sproeiers in vier verschillende groepen. Vanuit een grondbron pomp ik water omhoog naar een verdeelstation van pvc, daar zitten de 24v magneetkleppen aan. Zodra een klep open gaat begint de pomp met pompen.
Ik heb trouwens de hardware van Opensprinkler genomen, het werkt echt mooi. Hij houdt oa. rekening (als je dat wilt) met het weer. Als het regent wordt er niet gesproeid en op warme dagen wordt er langer gesproeid dan op koudere dagen.
Stuur jij de pomp ook met Openspinkler aan, of reageert deze, net zoals hierboven geschetst, op drukverschillen?
Wat vinden jullie is het huidige weer met 23C/24C in de zon te warm/zonnig om het gras in de zon te maaien? Niet om de oksels maar om het eventueel verbranden van het gras.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nou, ik woon in zuid holland maar hier is het in de schaduw 14,9.True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:25:
Wat vinden jullie is het huidige weer met 23C/24C in de zon te warm/zonnig om het gras in de zon te maaien? Niet om de oksels maar om het eventueel verbranden van het gras.
Prima maaiweer. Met 23 graden zou ik mij ook geen zorgen maken.
Wat meer een probleem is, is dat de laatste regen van drie en een halve week geleden is.
ik maai aan het eind van de dag (na 18:00 zeg maar). De zonnekracht valt nog mee, maar de droogte is meer het probleem denk ik.True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:25:
Na 18.00 is ook een mooi tijd om te sproeien!
Kan goed merken dat de oude planten een stuk beter tegen neerslagtekort kunnen dan nieuwe.
Ik ben ook net verhuisd en wil plantjes planten maar ik wacht even tot de nazomer/herfst. Ik heb er nu weinig vertrouwen in dat ze het gaan overlevenpjot1 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:20:
Na 18.00 is ook een mooi tijd om te sproeien!Kan goed merken dat de oude planten een stuk beter tegen neerslagtekort kunnen dan nieuwe.
Hi allemaal,
Ik zou heel graag willen weten of iemand ervaring heeft met het volgende:
Ik heb dit jaar een nieuwe beukenhaag gezet (ongeveer 50 meter) en 10 bossen haagjes ingekuild.
Nu merk ik dat een groot aantal haagjes gekrulde bladeren hebben en niet goed groeien, dat komt door de beukenbladluis.
Ik ben de haag al langs gegaan met een harde waterstraal, maar die luizen zitten er nog steeds.
Ik zou heel graag willen weten hoe ik dit goed kan bestrijden!
Bij het tuincentrum waar ik de haagjes heb gekocht konden ze geen antwoord geven, die waren zelf aan het Googlen :i
Zij zeggen dat de haag daar niet onder lijdt, maar Google zegt wel degelijk dat een jonge haag daar dood aan kan gaan.
Ik kom er niet goed uit omdat de beukenbladluis vaak verward wordt door de wolluis.
Ik heb dit jaar een nieuwe beukenhaag gezet (ongeveer 50 meter) en 10 bossen haagjes ingekuild.
Nu merk ik dat een groot aantal haagjes gekrulde bladeren hebben en niet goed groeien, dat komt door de beukenbladluis.
Ik ben de haag al langs gegaan met een harde waterstraal, maar die luizen zitten er nog steeds.
Bij het tuincentrum waar ik de haagjes heb gekocht konden ze geen antwoord geven, die waren zelf aan het Googlen :i
Zij zeggen dat de haag daar niet onder lijdt, maar Google zegt wel degelijk dat een jonge haag daar dood aan kan gaan.
Ik kom er niet goed uit omdat de beukenbladluis vaak verward wordt door de wolluis.
Als je dat pad wilt blijven gebruiken, dan zou ik 'm wel verplaatsen. Niet omdat de wortels het pad omhoog drukken (dat valt bij een vijg wel mee geloof ik), maar omdat een vijg vrij breed groeit. Zo dicht naast een pad is dan niet zo handig. Vijgenbomen houden er van om tegen een warme muur te staan op het zuiden. Zie hier voor wat meer informatie.PinusRigida schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:28:
Iemand trouwens een idee of ik mijn vijgenboompje in de toekomst zal moeten verplaatsen?!
Gaat om deze:[Afbeelding]
Elk advies is welkom!
Hou je gras iets langer
Mbt de vijgenboom, mijn schoonvader adviseert mij:
De vijgenboom is bijna onverwoestbaar. Gebruik dat en hou hem kort, zodat de takken niet te lang en daarmee de boom als geheel minder mooi wordt.
Overigens is mijn vijgenboom nog niet bepaald een sierraad voor de tuin. Misschien moest die inderdaad tegen een muur op het zuiden staan.
Ja klopt, maar gezien de ligging van mijn tuin t.o.v. de zon (tuin ligt op oosten) is er geen enkele muur waar ik 'm kan tegen zetten, heel het huis (ons deel tenminste want is een 2-onder-1-dak of hoe heet dat) is omringd met verharding, zijkant is naar noorden gericht dus is sowieso een no-go wegens te weinig zon (en trouwens ook verharding) en de oost, zuid-oost kant ligt ons eerste terras, en daar is geen muur want is 1 glazenpartij...struukkel schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:43:
[...]
Als je dat pad wilt blijven gebruiken, dan zou ik 'm wel verplaatsen. Niet omdat de wortels het pad omhoog drukken (dat valt bij een vijg wel mee geloof ik), maar omdat een vijg vrij breed groeit. Zo dicht naast een pad is dan niet zo handig. Vijgenbomen houden er van om tegen een warme muur te staan op het zuiden. Zie hier voor wat meer informatie.
Ik twijfelde om vijgenboom aan de afsluiting te zetten, maar daar hebben we er dan zelf weinig aan wanneer we op terras zitten, dus heb ik het risico genomen om hem 'vrij' te zetten maar de eerste jaren te steunen met een bamboestok.
Misschien toch nog 's overwegen om 'm tegen de afsluiting te zetten, het is dan wel geen muur maar het is wel op het zuiden.
Oef, ben al blij dat het risico op omhoogduwen van m'n klinkers klein is bij een vijg, ik had al een idee want ik zie op sommige foto's vijgenbomen die veel dichter bij verharding zijn geplant, ttz: op een border van een half metertje met meteen verharding er tegenaan, maar nu ben ik toch nog wat zekerder dus bedankt!
Dat paadje is meer een aansluiting om de verharding één geheel te maken, ik wou het zo omdat ik het mooi vond dus heb ik het zo gelegd een jaar of 7 geleden, maar het écht gebruiken is niet nodig want we kunnen ook langs de 2 gazondelen op dat zonneterras, hoeven niet persé dat paadje te gebruiken, zal wel zien hoe breed ie uitzet de komende jaren en bijsnoeien... àls ik hem al niet verplant tegen de afsluiting nu hij nog klein en handelbaar is...
Thanx voor je reactie!
[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 07-06-2023 10:47 ]
lol... granted...
Misschien moet ik m'n grasmaaier misschien toch een tikje hoger zetten, zeker als we weer een loeihete zomer krijgen zoals de vorige jaren want het begint idd. al bruin te zien tegen de boordstenen die echt heet worden als de zon er een ganse dag op zit.
Mooi, thanx, ik ben idd. van plan hem relatief kort te houden, tegen een muur zetten is helaas geen optie bij mij.Mbt de vijgenboom, mijn schoonvader adviseert mij:
De vijgenboom is bijna onverwoestbaar. Gebruik dat en hou hem kort, zodat de takken niet te lang en daarmee de boom als geheel minder mooi wordt.
Overigens is mijn vijgenboom nog niet bepaald een sierraad voor de tuin. Misschien moest die inderdaad tegen een muur op het zuiden staan.

Mijn vijgenboom staat ook niet tegen een muur en vijgt er jaarlijks op los. Dus komt wel goed zonder muur ook. Het ding groeit wel heel breed dus zou het wel wat verder van het pad af zetten, anders wordt ie raars scheef als je gaat snoeien.PinusRigida schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:20:
[...]
Ja klopt, maar gezien de ligging van mijn tuin t.o.v. de zon (tuin ligt op oosten) is er geen enkele muur waar ik 'm kan tegen zetten, heel het huis (ons deel tenminste want is een 2-onder-1-dak of hoe heet dat) is omringd met verharding, zijkant is naar noorden gericht dus is sowieso een no-go wegens te weinig zon (en trouwens ook verharding) en de oost, zuid-oost kant ligt ons eerste terras, en daar is geen muur want is 1 glazenpartij...
Ik twijfelde om vijgenboom aan de afsluiting te zetten, maar daar hebben we er dan zelf weinig aan wanneer we op terras zitten, dus heb ik het risico genomen om hem 'vrij' te zetten maar de eerste jaren te steunen met een bamboestok.
Misschien toch nog 's overwegen om 'm tegen de afsluiting te zetten, het is dan wel geen muur maar het is wel op het zuiden.
Oef, ben al blij dat het risico op omhoogduwen van m'n klinkers klein is bij een vijg, ik had al een idee want ik zie op sommige foto's vijgenbomen die veel dichter bij verharding zijn geplant, ttz: op een border van een half metertje met meteen verharding er tegenaan, maar nu ben ik toch nog wat zekerder dus bedankt!
Dat paadje is meer een aansluiting om de verharding één geheel te maken, ik wou het zo omdat ik het mooi vond dus heb ik het zo gelegd een jaar of 7 geleden, maar het écht gebruiken is niet nodig want we kunnen ook langs de 2 gazondelen op dat zonneterras, hoeven niet persé dat paadje te gebruiken, zal wel zien hoe breed ie uitzet de komende jaren en bijsnoeien... àls ik hem al niet verplant tegen de afsluiting nu hij nog klein en handelbaar is...
Thanx voor je reactie!
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja, denk ook dat ik 'm nog 's zal moeten verplaatsen, hij geeft nu al duidelijk z'n voorkeur aan om boven het pad te gaan hangen.No Hands schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:58:
[...]
Mijn vijgenboom staat ook niet tegen een muur en vijgt er jaarlijks op los. Dus komt wel goed zonder muur ook. Het ding groeit wel heel breed dus zou het wel wat verder van het pad af zetten, anders wordt ie raars scheef als je gaat snoeien.
Kan prima, mits je genoeg water geeft. Al hoewel, liever langer laten groeien met temperaturen van 29 graden in het vooruitschiet. Beter voor je gras. Hier gaat gelukkig nu iedere dag de sproeier aan van 05:00 tot 06:00 en van 06:00 tot 07:00 de druppelslang voor de planten.True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:25:
Bladluizen trekken beukenhagen aan die zwak zijn. Je haag is zwak omdat deze pas dit jaar geplant is.Flying_Doc schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:27:
Hi allemaal,
Ik had er vorig jaar ook last van omdat mijn haag jaren niet gesnoeid was door de vorige bewoner en ik deze hard gepakt heb en het een heel droog voorjaar was.
Ik zou in jouw geval een druppelslang kopen en je haag van extra water voorzien. Een beuk houdt niet van natte voeten maar kan wel extra vocht gebruiken in dit eerste jaar. De bladluizen krijg je er ook niet mee weg maar je hebt nu twee problemen tegelijk die je moet bestrijden, droogte en luizen.
Het met een harde waterstraal spuiten helpt redelijk. Er zijn andere middeltjes in de handel maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Wat ik zou doen in jouw geval, het kost geen fortuin en je kan het online bestellen: bestel wat Adalia, komen vaak in doosjes met ongeveer 100 larven (en nog uit te komen eitjes) en zet ze uit 's ochtends of 's avonds bij droog weer. Afhankelijk van hoe groot je probleemzone is, zal je er mogelijks wel wat meer dan 100 nodig hebben.Flying_Doc schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:27:
Hi allemaal,
Hier wat meer info: https://www.pelckmans.net...or-het-te-laat-is/details
Ik heb ze voorlopig nog niet nodig gehad maar ik heb dit zien werken bij m'n ouders thuis toen die een paar jaar geleden echt veel (gewone) bladluizen hadden op verscheidene planten en het is echt effectief én ecologisch. Kans is relatief groot dat je er na 1 toepassing volledig vanaf bent.
En wanneer ze opgroeien tot lieveheersbeestjes, eten ze nog steeds bladluizen dus die weten niet van ophouden.
Ps: je kan ze blijkbaar zelfs gewoon bestellen bij Bol.
Als alternatief kan je ook larven van de gaasvlieg gebruiken.
[ Voor 21% gewijzigd door PinusRigida op 07-06-2023 13:02 ]
Hi deskundigen.
Ik wil binnenkort een border gaan maken in mijn mini tuin om zo wat meer groen te creeeren in onze 'concrete jungle'. Even wat informatie vooraf:
Breedte: 75cm
Lengte: 450 cm
Achterzijde op dit moment een schutting met een azobe hardhouten paal om elke meter met zwarte rabat planken erop.
Nu is het idee om met stapel blokken te werken van 15x15x60 (omdat we deze mooi vinden) waardoor je dus netto 60 cm breedte overhoudt. Aan de achterkant van de bak wil ik dus liever niet deze blokken gebruiken want dan hou ik nog maar 45 centimer bak over. Het idee is daarom om aan de achterkant van de bak een zwaluwstaartplaat te monteren tegen de schutting palen aan. Om dit wat extra sterkte te geven wil ik daarom nog wat extra piketpalen gaan plaatsen voor stevigheid, er zal best wat gewicht inkomen die de schutting om gaat proberen te drukken. Ik heb hier verder geen ervaring mee, en in het verleden wel eens met dikke planken zoiets gemaakt, maar ben eigenlijk op zoek naar feedback waarom zwaluwstaartplaat wel of niet een goed idee is en of wellicht nog andere tips om een smalle achterkant te krijgen om zoveel mogelijk plantenbak over te houden.
Alle input is welkom.
Ik wil binnenkort een border gaan maken in mijn mini tuin om zo wat meer groen te creeeren in onze 'concrete jungle'. Even wat informatie vooraf:
Achterzijde op dit moment een schutting met een azobe hardhouten paal om elke meter met zwarte rabat planken erop.
Nu is het idee om met stapel blokken te werken van 15x15x60 (omdat we deze mooi vinden) waardoor je dus netto 60 cm breedte overhoudt. Aan de achterkant van de bak wil ik dus liever niet deze blokken gebruiken want dan hou ik nog maar 45 centimer bak over. Het idee is daarom om aan de achterkant van de bak een zwaluwstaartplaat te monteren tegen de schutting palen aan. Om dit wat extra sterkte te geven wil ik daarom nog wat extra piketpalen gaan plaatsen voor stevigheid, er zal best wat gewicht inkomen die de schutting om gaat proberen te drukken. Ik heb hier verder geen ervaring mee, en in het verleden wel eens met dikke planken zoiets gemaakt, maar ben eigenlijk op zoek naar feedback waarom zwaluwstaartplaat wel of niet een goed idee is en of wellicht nog andere tips om een smalle achterkant te krijgen om zoveel mogelijk plantenbak over te houden.
Alle input is welkom.
Wij hebben bij ons huidige huis een stuk wortel doek achter zitten tussen de grond en de schutting (en de schutting is al best oud/volledig hout) dus ik vermoed dat elke versteviging beter is als dat en dus wel blijft staanSirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
Hi deskundigen.
Alle input is welkom.
Het voordeel dat je hebt is dat de grond tegen de onderkant van de schutting aan duwt waardoor je geen hefboom krijgt
Het ligt er een beetje aan hoe hoog je de bak wilt maken. Als je bijvoorbeeld 40cm hoog gaat kan je een keerwandje gebruiken. Je hebt dan het voordeel dat het stevig is en niet om kan vallen waardoor je ook geen piketpaaltjes (SirMemeAlot schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
Hi deskundigen.
Alle input is welkom.
Piketpaaltjes gaan verrotten of je moet de kunstof versie hebben maar eigenlijk is dat ook geen optie omdat het gewoon niet sterk genoeg is. Je hebt eigenlijk hardhouten palen nodig icm de zwaluwstaartplaten. Dan zit je ook al op 7cm + de platen.
Denk er ook om dat je schutting moet kunnen blijven ademen. Houd daarom altijd 1 a 2 cm ruimte tussen je bak en schutting.
Afhankelijk van de hoogte van de border heb je ook wel of geen fundering nodig voor de stapelblokken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r6KbJnCqPRteTnPbHHESGhwr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsJegRwgQrPK6UY7dNQeXjlf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Kh8qL4A9t7qnL8nYElV7odh.jpg?f=user_large)
Hier heb je bijvoorbeeld wel fundatie nodig.
[ Voor 17% gewijzigd door pjot1 op 07-06-2023 14:41 ]
Thanks voor de tips beide! Had er inderdaad niet bijgemeld dat het 3 hoog moet gaan worden, oftewel 45 centimer en ga een fundering van bandjes eronder doen voor egalisatie.pjot1 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:24:
[...]
Het ligt er een beetje aan hoe hoog je de bak wilt maken. Als je bijvoorbeeld 40cm hoog gaat kan je een keerwandje gebruiken. Je hebt dan het voordeel dat het stevig is en niet om kan vallen waardoor je ook geen piketpaaltjes () nodig hebt. Je hebt dan maar een rand van 7cm.
Piketpaaltjes gaan verrotten of je moet de kunstof versie hebben maar eigenlijk is dat ook geen optie omdat het gewoon niet sterk genoeg is. Je hebt eigenlijk hardhouten palen nodig icm de zwaluwstaartplaten. Dan zit je ook al op 7cm + de platen.
Denk er ook om dat je schutting moet kunnen blijven ademen. Houd daarom altijd 1 a 2 cm ruimte tussen je bak en schutting.
Afhankelijk van de hoogte van de border heb je ook wel of geen fundering nodig voor de stapelblokken.
Het idee is dus om die rij stenen tegen de schutting weg te halen - vervolgens ook de onderste planken van de schutting tot de hoogte van de bak +2 of 3cm, Daarna een paar extra piketpalen er in en wellicht met wat snelbeton voor extra draagkracht, heb genoeg paaltjes

De tip voor keerwand ook even bekeken, maar daar bespaar ik helaas geen ruimte mee omdat die dan tegen de schuttingpalen aan komt en een zwaluwstaartplaat is op z'n dikst 5 centimer.
:strip_exif()/f/image/EdoEH7RdYSl907Hrj3CBl2Le.jpg?f=fotoalbum_medium)
P.s. let even niet op de troep