Helemaal mee eens. Ik heb de Tamron 17-28 mm en het is de lens die ik het minst gebruik. En als ik 'm gebruik is het voornamelijk op 17 mm. Het zoombereik vind ik te beperkend en de optisch kwaliteit overtuigt mij niet echt.Mud.Starrr schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:19:
FE is fullframe E mount.
E is APS-c E mount.
In groothoek is mijn ervaring dat je meestal de volledige groohoekstand zult gebruiken. Om die reden zou ik eerder een wijde prime lens kiezen. Kwaliteit is op groothoek op zoveel vlakken beter dan een zoom.
Veel Minder vervorming, scherper, meestal lichtsterker.
Ik vind die 17-28 toch niet slecht hoor.Isarco schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:44:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb de Tamron 17-28 mm en het is de lens die ik het minst gebruik. En als ik 'm gebruik is het voornamelijk op 17 mm. Het zoombereik vind ik te beperkend en de optisch kwaliteit overtuigt mij niet echt.
Leuk voor heel brede landschappen, een gebouw, maar ook om een filmpje mee te maken van bv spelende kinderen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zover ik weet mag je bij occasions geen btw aftrekken. Wel KIA.RobertJRB schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:06:
[...]
Ik zou zeker ook eens kijken in de gebruikte afdeling van fotowinkels. Staan daar vaak btw occasions bij. Weet niet naar wat voor bedrag je minimaal op zoek bent (KIA) maar dat maakt de mogelijkheden meteen een stuk groter.
Zo zie ik bijvoorbeeld bij cameraland een FE 35 GM van sony staan voor 1099 euro inclusief BTW.
Edit:
Ja precies, veel mensen realiseren zich ook niet da hoe wijder je lens, hoe minder een mm brandpunt verschilt.Isarco schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:44:
[...]
Helemaal mee eens. Ik heb de Tamron 17-28 mm en het is de lens die ik het minst gebruik. En als ik 'm gebruik is het voornamelijk op 17 mm. Het zoombereik vind ik te beperkend en de optisch kwaliteit overtuigt mij niet echt.
Van 17-27mm is een veel kleiner verschil dan van 90-100mm bijvoorbeeld.
[ Voor 34% gewijzigd door Mud.Starrr op 31-12-2023 18:55 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Van 17 tot 27 mm is juist een enorm verschil. Ik vind het verschil tussen 24 en 28 al behoorlijk groot.
Terwijl het verschil tussen 90 en 100 bijna niet opvalt.
Terwijl het verschil tussen 90 en 100 bijna niet opvalt.
@Mud.Starrr
Bekijk dit eens. https://www.nandoonline.com/gebruik-van-brandpuntafstand/
Ik ken veel fotografen die 28mm hebben en 16 mm bijkopen in de vorm van een prime of zoom.
Maar als je 90 mm hebt dan koop je niet 100mm bij…
Bekijk dit eens. https://www.nandoonline.com/gebruik-van-brandpuntafstand/
Ik ken veel fotografen die 28mm hebben en 16 mm bijkopen in de vorm van een prime of zoom.
Maar als je 90 mm hebt dan koop je niet 100mm bij…
Na de 70-300 even te hebben gehad ga ik nu serieus die Tamron 28-200 bekijken, aangezien de 70-300 me toch net iets te groot was. de 18-200 van Sony bevalt me eigenlijk niet zo, dus toch kijken naar die Tamronbr00ky schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:52:
@NLBUURMAN Heb je de Tamron 28-200 bekeken? Is i.p. voor FF maar gezien je in de zelfde range zit te kijken, is dit mogelijk een alternatief. Voor wat betreft walk-around komt die goed uit de reviews.
R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger
Dat is juist omgekeerd zo. In het groothoekbereik heeft 1mm verschil een groter effect dan in het telebereik.Mud.Starrr schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:52:
[...]
Ja precies, veel mensen realiseren zich ook niet da hoe wijder je lens, hoe minder een mm brandpunt verschilt.
Van 17-27mm is een veel kleiner verschil dan van 90-100mm bijvoorbeeld.
Zeker, en dan is zr nog het effect dat bij scherpstellen op kortere of langere afstand, je enkele mm verliest. Vooral tele verliest mm’s als je kortbij scherp stelt dacht ik.Kwintessens schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:29:
[...]
Dat is juist omgekeerd zo. In het groothoekbereik heeft 1mm verschil een groter effect dan in het telebereik.
Dat verschilt per objectief. Dat gedrag heet ‘focus breathing’. Je ziet het vaak terugkomen in lensreviews, bijvoorbeeld die van Christopher Frost op Youtube.Tommie12 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Zeker, en dan is zr nog het effect dat bij scherpstellen op kortere of langere afstand, je enkele mm verliest. Vooral tele verliest mm’s als je kortbij scherp stelt dacht ik.
Tamron 28-200mm F/2.8-5.6 Di III RXD Sony FE is nu in prijs verlaagd: het scheelt 100 euro.NLBUURMAN schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:54:
[...]
Na de 70-300 even te hebben gehad ga ik nu serieus die Tamron 28-200 bekijken, aangezien de 70-300 me toch net iets te groot was. de 18-200 van Sony bevalt me eigenlijk niet zo, dus toch kijken naar die Tamron
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Vorig jaar was ik op zoek naar een telezoom, en na vergelijking met de Tamron 70-300 de Sony 70-300 aangeschaft, met name omdat de Tamron geen stabilisatie had.
Nu komt Tamron met best wel een pareltje: De 50-300mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD.
Reviews
Nu komt Tamron met best wel een pareltje: De 50-300mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD.
- Nu mét stabilisatie
- Start al op 50mm
- 1:2 macro mode
- bijna 200 gram lichter dan de Sony (665 vs 854 gram)
Reviews
- Fstoppers: A Review of the Tamron 50-300mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD Lens
- Dustin Abbott: Tamron 50-300mm F4.5-6.3 VC VXD Review
Nu heb ik de Sony tweedehands voor €400 opgepikt, maar dit lijkt een erg mooie toevoeging aan het E-mount assortiment - vooral qua flexibiliteit met 50mm en 1:2 macro!Optical performance is a key highlight of this lens. The updated optical formula, with 19 elements in 14 groups, enhances image quality across the zoom range. The lens demonstrates excellent control over distortion and vignetting, with minimal chromatic aberration. At 50mm, the center sharpness is exceptional, though the corners could be slightly better. As you zoom in, the lens maintains consistent performance, with 300mm still delivering sharp and detailed images.
Ik ben ook op zoek naar iets met meer mm's wat lichter is dan mijn 70-400 van Sony.Balance schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:33:
Vorig jaar was ik op zoek naar een telezoom, en na vergelijking met de Tamron 70-300 de Sony 70-300 aangeschaft, met name omdat de Tamron geen stabilisatie had.
Nu komt Tamron met best wel een pareltje: De 50-300mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD.Specs vergeleken: DPReview
- Nu mét stabilisatie
- Start al op 50mm
Reviews[...]
Nu heb ik de Sony tweedehands voor €400 opgepikt, maar dit lijkt een erg mooie toevoeging aan het E-mount assortiment - vooral qua flexibiliteit met 50mm en 1:2 macro!
Bij deze Tamron heb ik toch wat gemengde gevoelens omdat het diaphragma snel naar 6.3 gaat, en deze lens toch heel kort bij 1000€ zit. Ze mag dan optisch heel goed zijn, licht wat niet binnen komt heb je niet, en of je dan wat bokey kan verwachten is nog de vraag. En ja, dat komt met meer gewicht en grotere afmetingen...
Ideaal zou ik iets willen van 50-250mm met f4.5-5.6, en dan rond de 500-600g, en ruim onder de 1000€...
Is de Tamron 28-200 F2.8-5.6 geen optie (https://tweakers.net/pric...m-f-28-56-di-iii-rxd.html)? Iets korter qua bereik dan wat je wenst maar wellicht wel met voldoende lichtsterkte? Ik heb zelf deze lens en ben er erg blij mee, hele fijne all-round lens voor mee op pad om zowel weide foto's te maken als wat meer close-up door de 200mmTommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:52:
[...]
Ik ben ook op zoek naar iets met meer mm's wat lichter is dan mijn 70-400 van Sony.
Ideaal zou ik iets willen van 50-250mm met f4.5-5.6, en dan rond de 500-600g, en ruim onder de 1000€...
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Goed punt hoor, hoe beoordeel je de optische kwaliteit van die lens?ThePhoto schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:58:
[...]
Is de Tamron 28-200 F2.8-5.6 geen optie (https://tweakers.net/pric...m-f-28-56-di-iii-rxd.html)? Iets korter qua bereik dan wat je wenst maar wellicht wel met voldoende lichtsterkte? Ik heb zelf deze lens en ben er erg blij mee, hele fijne all-round lens voor mee op pad om zowel weide foto's te maken als wat meer close-up door de 200mm
Lijkt me een mooie vakantielens, maar ik erger me nadien altijd als foto's niet scherp zijn waar ze scherp moeten zijn. Ik weet dat lenzen de laatste jaren daar sterk in verbeterd zijn, dus ben benieuwd hoe jij ze beoordeelt.
Voor mij is de lens top, zeker voor de prijs wat ik ervoor heb betaald (€525, tweedehands). Qua scherpte is hij wat mij betreft gewoon goed! Of het scherp genoeg is voor jou vind ik lastig oordelen, ik zou dan eventueel wat reviews kijken waar ze de lens goed testen en vergelijken met andere lenzen. Maar ik heb er erg scherpe foto's mee gemaakt met veel detail in bijvoorbeeld dieren of straatbeelden. Ga ik dan in landschapsfoto's verder inzoomen, ja dan vervalt de scherpte maar daar kan ik mee leven (ik doe ook liever wildfotografieTommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:06:
[...]
Goed punt hoor, hoe beoordeel je de optische kwaliteit van die lens?
Lijkt me een mooie vakantielens, maar ik erger me nadien altijd als foto's niet scherp zijn waar ze scherp moeten zijn. Ik weet dat lenzen de laatste jaren daar sterk in verbeterd zijn, dus ben benieuwd hoe jij ze beoordeelt.

Hoop dat je hier iets aan hebt
Sony A7III | Sony FE 200-600mm G | Tamron 28-200mm Di III RXD | Alfa Romeo Giulietta
Dank U.ThePhoto schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:11:
[...]
Voor mij is de lens top, zeker voor de prijs wat ik ervoor heb betaald (€525, tweedehands). Qua scherpte is hij wat mij betreft gewoon goed! Of het scherp genoeg is voor jou vind ik lastig oordelen, ik zou dan eventueel wat reviews kijken waar ze de lens goed testen en vergelijken met andere lenzen. Maar ik heb er erg scherpe foto's mee gemaakt met veel detail in bijvoorbeeld dieren of straatbeelden. Ga ik dan in landschapsfoto's verder inzoomen, ja dan vervalt de scherpte maar daar kan ik mee leven (ik doe ook liever wildfotografie). Wel is deze lens niet altijd even snel qua focus.. Wel gelezen dat de 70-180 f2.8 van Tamron nog net wat beter moet zijn dan die ik heb, maar geen idee of deze qua bereik/budget/gewicht bij je past.
Hoop dat je hier iets aan hebt
Mijn glasbak bestaat nu uit:
Tamron 17-28 2.8 & 28-75 2.8
Samyang 45mm 1.8
Sony A-mount met adapter 70-400 4.0 - 5.6
Allemaal heb ik die 2dehands gekocht. Glas is gewoon duur tegenwoordig.
Die laatste is heel leuk, maar ook heel zwaar.
70-180 2.8 is niet zo veel lichter dan de 70-400, en natuurlijk, iedere keer als je breed wil moet je wisselen...
Dus ja, iets van breed tot licht tele staat op de verlanglijst. Ik wacht nog op de juiste aanbieding...
Eens, de 70-180 ligt qua gewicht dicht bij de 70-400 en heeft ook hetzelfde nadeel dat je moet wisselen als je breed wil.. En inderdaad, lenzen zijn gewoon erg duur! Ik had geluk met deze Tamron, stond er 1 op Marktplaats en was gelukkig nog beschikbaar en geen scamTommie12 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:23:
[...]
Dank U.
Mijn glasbak bestaat nu uit:
Tamron 17-28 2.8 & 28-75 2.8
Samyang 45mm 1.8
Sony A-mount met adapter 70-400 4.0 - 5.6
Allemaal heb ik die 2dehands gekocht. Glas is gewoon duur tegenwoordig.
Die laatste is heel leuk, maar ook heel zwaar.
70-180 2.8 is niet zo veel lichter dan de 70-400, en natuurlijk, iedere keer als je breed wil moet je wisselen...
Dus ja, iets van breed tot licht tele staat op de verlanglijst. Ik wacht nog op de juiste aanbieding...
Wat ik wel kan doen is wat foto's met je delen, van verschillende scenario's, gemaakt met de Tamron 28-200 en dan kan je zelf oordelen of ie de scherpte heeft die je zoekt?
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=3&APIComp=0Balance schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:33:
Nu komt Tamron met best wel een pareltje: De 50-300mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD.Specs vergeleken: DPReview
- Nu mét stabilisatie
- Start al op 50mm
Reviews[...]
Nu heb ik de Sony tweedehands voor €400 opgepikt, maar dit lijkt een erg mooie toevoeging aan het E-mount assortiment - vooral qua flexibiliteit met 50mm en 1:2 macro!
Presteert redelijk vergelijkbaar met de 70-300's (Tamron en Sony), maar dan met de bovengenoemde voordelen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Toch hier maar eens een berichtje er aan wagen.
Ik ga binnenkort de Sony A7C2 kopen (een baby op komt doet ook blijkbaar met mannen gekke dingen
) , nu nog de vraag welke glas er bij moet komen.
Ja de eerste reviews gelezen/gezien te hebben was ik overtuigd voor de Tamron 28-75mm F2.8 te gaan. Tot ik er vandaag achter kwam dat de Sigma 24-70 f2.8 Art het ook bijzonder goed doet (eerdere vergelijking met de Tamron waren klaarblijkelijk met de eerste versie van de Sigma).
Waar de twijfel nog zit zijn twee zaken. Prijs vs Gewicht.
Ik neig naar de Sigma (liever iets meer uitgeven en geen spijt, dan minder en naderhand de gedachte, had ik maar...)
Maar ja gezien de A7C2 compacter is de de A7IV zou de Tamron weer iets meer voor de hand liggen.
Ook reviews wisselen soms nog wat van elkaar over welke nou echt beter is.
Wat jullie betreft, is de meerprijs van de Sigma het waard? Of heb ik nog ergens wat belangrijke kenmerken van de Tamron over het hoofd gezien die te verkiezen zijn boven de Sigma?
Ik ga binnenkort de Sony A7C2 kopen (een baby op komt doet ook blijkbaar met mannen gekke dingen
Ja de eerste reviews gelezen/gezien te hebben was ik overtuigd voor de Tamron 28-75mm F2.8 te gaan. Tot ik er vandaag achter kwam dat de Sigma 24-70 f2.8 Art het ook bijzonder goed doet (eerdere vergelijking met de Tamron waren klaarblijkelijk met de eerste versie van de Sigma).
Ik neig naar de Sigma (liever iets meer uitgeven en geen spijt, dan minder en naderhand de gedachte, had ik maar...)
Maar ja gezien de A7C2 compacter is de de A7IV zou de Tamron weer iets meer voor de hand liggen.
Wat jullie betreft, is de meerprijs van de Sigma het waard? Of heb ik nog ergens wat belangrijke kenmerken van de Tamron over het hoofd gezien die te verkiezen zijn boven de Sigma?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Mijn ervaring met drie kinderen (0, 4 en 6): uiteindelijk pak je de camera die je bij je hebt. Dat is mijn geval 9 van de 10 keer toch mijn telefoon. De spontane momenten zijn immers altijd met mijn telefoon erbij (en zelfs dan mis je het13art schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:06:
Ik ga binnenkort de Sony A7C2 kopen (een baby op komt doet ook blijkbaar met mannen gekke dingen) ,
[...]
Ik zie mijn gear voor wat betreft de kinderen nu gewoon voor als erbij. Nu ze wat groter zijn is het handig als je ze in actie wilt vangen van wat grotere afstand met een telelens. En in de avond met een lichtsterke prime. Voor de jongste pak ik eigenlijk altijd mijn mobiel. Mogelijk deels vertekend doordat ik van de andere twee al plenty foto's met de a73 heb.
Vooral persoonlijke voorkeuren dus. De vraag is vooral, hoeveel heb je over voor de momenten die je gaat pakken. En hoeveel heb je méér over om "betere" foto's te schieten?
Ja het grootste gedeelte zal al snel met een telefoon gemaakt worden idd. Maar goed er zijn meer zaken waarvoor ik de camera wil gaan gebruiken.
Denk dat ik de Sigma er wel voor over heb. 70/75-200 lens zat ik ook aan te denken, maar heb ik zeker op de korte termijn niet nodig. Dus wat ik daarmee uitspaar kan ik dan in de sigma stoppen. Althans die kant neig ik nu sterk naar.
Nu alleen nog een leuke aanbieding vinden
Denk dat ik de Sigma er wel voor over heb. 70/75-200 lens zat ik ook aan te denken, maar heb ik zeker op de korte termijn niet nodig. Dus wat ik daarmee uitspaar kan ik dan in de sigma stoppen. Althans die kant neig ik nu sterk naar.
Nu alleen nog een leuke aanbieding vinden
Voor mijn kleinzoon gebruik ik behoorlijk veel de Samyang 45 mm 1.8.13art schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:06:
Toch hier maar eens een berichtje er aan wagen.
Ik ga binnenkort de Sony A7C2 kopen (een baby op komt doet ook blijkbaar met mannen gekke dingen) , nu nog de vraag welke glas er bij moet komen.
Nog beperkter dof, en nog een pak goedkoper.
Ben ook zeer tevreden van de Tamron 28-75.
@13art Meestal geef ik geen ongevraagd kinderadvies, behalve de aanschaf van oordoppen, maar in dit geval maak ik een uitzondering
. Mijn kinderen zitten rond de tien.
De momenten die je altijd zo graag vast wilt leggen komen meestal zo onverwacht dat je te laat bent, ongeacht de camera. Ik had mijn camera met een redelijk standaar lens (zoom of prime) eigenlijk altijd klaar liggen op tafel. Als er er een leuk moment is dan pak je de camera en leg je het vast. Heel vaak duurt zo'n moment lang genoeg om een mooie plaat te schieten. Maak de eerste foto(''s) snel en daarna kun je nog even wachten. Herinnering ligt vast en met wat geluk komt er toch nog een goede plaat uit. Maar leg de camera ook vaak geneigd weg.
De momenten die je altijd zo graag vast wilt leggen komen meestal zo onverwacht dat je te laat bent, ongeacht de camera. Ik had mijn camera met een redelijk standaar lens (zoom of prime) eigenlijk altijd klaar liggen op tafel. Als er er een leuk moment is dan pak je de camera en leg je het vast. Heel vaak duurt zo'n moment lang genoeg om een mooie plaat te schieten. Maak de eerste foto(''s) snel en daarna kun je nog even wachten. Herinnering ligt vast en met wat geluk komt er toch nog een goede plaat uit. Maar leg de camera ook vaak geneigd weg.
Haha dank, zou toch wat zijn als m'n dochter me straks niet herkend zonder de camera voor m'n gezicht. Hij zal vaak genoeg weg gelegd worden en zeker ook niet altijd mee gaan. De meeste momenten zullen onvermijdelijk niet met de camera vast gelegd (kunnen) worden, daarvoor hebben we tegenwoordig de 'camera's' die ook een belfunctie hebben.MRIdev schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 22:49:
@13art Meestal geef ik geen ongevraagd kinderadvies, behalve de aanschaf van oordoppen, maar in dit geval maak ik een uitzondering. Mijn kinderen zitten rond de tien.
Sinds ik een Ricoh GR3 heb naast mijn Sony ZVE10 met meerdere lenzen, staat de Sony te verstoffen. Het hebben van een camera die letterlijk in je zak past zorgt er voor dat ik hem veel vaker bij me heb. Tuurlijk ben je beperkter in het bereik maar dat went ook wel moet ik zeggen. Ga de Sony binnenkort wel weer gebruiken, maar meer voor de momenten dat ik alleen ben en gericht fotos ga maken. Maar op onze vakantie in Frankrijk heb ik nu alleen de Ricoh bij me en bevalt goed.br00ky schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:18:
[...]
Mijn ervaring met drie kinderen (0, 4 en 6): uiteindelijk pak je de camera die je bij je hebt. Dat is mijn geval 9 van de 10 keer toch mijn telefoon. De spontane momenten zijn immers altijd met mijn telefoon erbij (en zelfs dan mis je het).
Ik zie mijn gear voor wat betreft de kinderen nu gewoon voor als erbij. Nu ze wat groter zijn is het handig als je ze in actie wilt vangen van wat grotere afstand met een telelens. En in de avond met een lichtsterke prime. Voor de jongste pak ik eigenlijk altijd mijn mobiel. Mogelijk deels vertekend doordat ik van de andere twee al plenty foto's met de a73 heb.
Vooral persoonlijke voorkeuren dus. De vraag is vooral, hoeveel heb je over voor de momenten die je gaat pakken. En hoeveel heb je méér over om "betere" foto's te schieten?
En presteert die Ricoh dan zo veel beter dan je telefoon...bsmpower schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:57:
[...]
Sinds ik een Ricoh GR3 heb naast mijn Sony ZVE10 met meerdere lenzen, staat de Sony te verstoffen. Het hebben van een camera die letterlijk in je zak past zorgt er voor dat ik hem veel vaker bij me heb. Tuurlijk ben je beperkter in het bereik maar dat went ook wel moet ik zeggen. Ga de Sony binnenkort wel weer gebruiken, maar meer voor de momenten dat ik alleen ben en gericht fotos ga maken. Maar op onze vakantie in Frankrijk heb ik nu alleen de Ricoh bij me en bevalt goed.
Sinds mijn laatste telefoon is de meerwaarde van een Fullframe ook alleen maar zichtbaar bij die speciale momenten in moeilijke omstandigheden en als je iets speciaal wil doen.
Heel dikwijls neem ik een foto met mijn Sony en dan met de iPhone, en nadien heb ik last om het verschil te zien (als het scherm niet te groot is).
Een Ricoh GR III heeft een APS-C sensor, net als die Sony ZVE10.
Dus in de omgang met contrasten ga je niet veel verschil zien.
Verder heeft ie een prime lensje (35 mm equiv, f/2.8) dus met de hoeveelheid licht zit het ook goed. En stabilisatie.
Verder heeft ie een prime lensje (35 mm equiv, f/2.8) dus met de hoeveelheid licht zit het ook goed. En stabilisatie.
Die past dan toch niet in je broekzak...sympa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
Een Ricoh GR III heeft een APS-C sensor, net als die Sony ZVE10.
Bij mij is het ofwel heb ik het bij (telefoon), ofwel neem ik iets extra en groot mee.
Hij weegt 257 gram, en is 110 x 62 x 33 mm groot. Een beetje als een NEX5 (en die waren klein!) zonder objectief. Of 1 cm langer, een halve cm hoger, en 3 mm dunner dan een Sony RX100. En die laatste is echt een broekzakmodel camera.
GR III en voorgangers zijn met een goede reden populaire toestellen.
GR III en voorgangers zijn met een goede reden populaire toestellen.
Ben het met je eens dat telefoons steeds betere fotos maken. Aangezien ik mijn fotos bewerk merk ik dat je met telefoon fotos veel beperkter bent. Er zit veel meer "info" in een camera met grotere sensor en betere lens. Gebruik je het alleen voor Instagram en wil je niet nabewerken is een telefoon voor veel mensen goed genoeg. Ik hou de ontwikkelingen goed in de gaten. Kan goed zijn dat ik op een gegeven moment weer overstap naar alleen mobiel voor foto's.Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
En presteert die Ricoh dan zo veel beter dan je telefoon...
Sinds mijn laatste telefoon is de meerwaarde van een Fullframe ook alleen maar zichtbaar bij die speciale momenten in moeilijke omstandigheden en als je iets speciaal wil doen.
Heel dikwijls neem ik een foto met mijn Sony en dan met de iPhone, en nadien heb ik last om het verschil te zien (als het scherm niet te groot is).
Dat laatste is een belangrijke toevoeging. Het is belangrijk om te bedenken wat je met de foto's gaat doen. Is het puur voor in de familie app of op de socials dan is telefoon meer dan zat. Wil je er echter op groter formaat ook van kunnen genieten of mogelijk zelfs afdrukken dan kan het zijn dat je telefoon toch niet toereikend is.Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
Even verschillen in bedieningsmogelijkheden volledig negerend.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
*knip* dubbel met aanbiedingen topic
[ Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 26-08-2024 23:19 ]
Dat is een fullframe lensBalance schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:16:
Voor de APS-C E-mount liefhebber: De Tamron 17-50mm F/4 Di III VXD (Sony E) is nu van €819 voor €560 op Amazon.
Een mobiel moet het van Ai hebben. Zonder Ai zouden de foto's een stuk minder van kwaliteit zijn.Tommie12 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:
[...]
https://www.dxomark.com/d...ai-in-smartphone-cameras/
Onderstaande een foto die ik afgelopen zaterdag in de Basiliek van Onze Lieve Vrouwe in Maastricht heb gemaakt. Met de Pixel 7. Ai heeft een handje geholpen.
:strip_exif()/f/image/tX5lBwl1J4yY55HCHzj1rBLe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Xfile op 23-09-2024 11:20 ]
Het grappige is dat het dan dus geen foto meer is, maar een afbeelding van wat de telefoon denkt dat er aanwezig is op basis van vergelijkbare afbeeldingen waarmee die getraind is.Xfile schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:00:
[...]
Een mobiel moet het van Ai hebben. Zonder Ai zouden de foto's een stuk minder van kwaliteit zijn.
https://www.dxomark.com/d...ai-in-smartphone-cameras/
Onderstaande een foto die ik afgelopen zaterdag in de Basiliek van Onze Lieve Vrouwe in Maastricht heb gemaakt. Met de Pixel 7. Ai heeft een handje geholpen.
[Afbeelding]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
RobbieB schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:52:
[...]
Het grappige is dat het dan dus geen foto meer is, maar een afbeelding van wat de telefoon denkt dat er aanwezig is op basis van vergelijkbare afbeeldingen waarmee die getraind is.
edit:
Off-topic: dat merk ik wel vaker als ik een foto maak met mijn google pixel 7 Pro; als ik een foto maak van de zonsondergang dan is de lucht op de foto bijvoorbeeld in plaats van roze compleet oranje. Dat is niet eens een witbalans foutje maar gewoon compleet anders dan de werkelijkheid. Ik vind het maar niks.
Off-topic: dat merk ik wel vaker als ik een foto maak met mijn google pixel 7 Pro; als ik een foto maak van de zonsondergang dan is de lucht op de foto bijvoorbeeld in plaats van roze compleet oranje. Dat is niet eens een witbalans foutje maar gewoon compleet anders dan de werkelijkheid. Ik vind het maar niks.
Klopt helemaal.RobbieB schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:52:
[...]
Het grappige is dat het dan dus geen foto meer is, maar een afbeelding van wat de telefoon denkt dat er aanwezig is op basis van vergelijkbare afbeeldingen waarmee die getraind is.
Ik vind daarom dat een foto die gemaakt is met een Sony A7C R niet te vergelijken is met een foto die gemaakt is door de Ai van
een Pixel 7.
Kleuren, zeker die van zonsondergangen, zijn sowieso lastiger dan je zou denken.bcome schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:39:
[...]
edit:
Zo ervaren mensen heel felle kleuren (zoals zonsondergangen) geler dan ze zijn (Bezold-Brücke shift). Een camera capturet het echter gewoon zoals het is, en het scherm waarop je het kijkt is uiteraard niet fel genoeg om dit effect weer teweeg te brengen.
In-camera JPEGs (inclusief die uit je telefoon) werken meestal met arbitraire LUTs om kleuren te krijgen die veel mensen als "mooi" ervaren, maar die allesbehalve gebaseerd zijn op natuurkunde. Dit alles heeft nog weinig te maken met AI trouwens; dit doen digitale camera's al sinds die bestaan.
Aurélien Pierre (van Darktable's Filmic en Ansel) heeft daar een (lange) uiteenzetting over: YouTube: Why do darktable colours look like sh*t ? (And other colour appearan...
[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 23-09-2024 20:22 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Vorig jaar heb ik mijn schoonvader een A6000 cadeau gedaan met een kitlensje erbij. Omdat hij graag vogels fotografeert leent hij nu met grote tevredenheid mijn Sony 70-350mm F4.5-6.3 G OSS. Kan ik voor een euro of 500 een tweedehands teleobjectief vinden dat enigszins vergelijkbaar is in bruikbaarheid voor vogelfotografie?
Anders moet ik maar wat anders bedenken en hem die lens nog maar een jaar lenen.
Anders moet ik maar wat anders bedenken en hem die lens nog maar een jaar lenen.
nieuw: https://www.amazon.com.be...b4cbf397a8f0faa0c29cc48e2nr.004 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:28:
Vorig jaar heb ik mijn schoonvader een A6000 cadeau gedaan met een kitlensje erbij. Omdat hij graag vogels fotografeert leent hij nu met grote tevredenheid mijn Sony 70-350mm F4.5-6.3 G OSS. Kan ik voor een euro of 500 een tweedehands teleobjectief vinden dat enigszins vergelijkbaar is in bruikbaarheid voor vogelfotografie?
Is een Full frame lens, dus op de APS-C sensor geeft dit een bereik van 105-350mm. Lijkt mij ideaal voor vogels.
Deze heb je ook voor APS-C; een all-in-one:
https://www.amazon.com.be...ccd573180acec64472a3fad35
Bovenstaande kan je waarschijnlijk tweedehands nog goedkoper vinden als je wat rondkijkt (of via mpb).
Of gewoon de Sony 70-350mm kopen tweedehands. Snel gezocht en zag er al eentje beschikbaar op marktplaats voor €600. Niet veel meer budget.
Heb zelf afgelopen jaar de 70-350 voor €500 via MP op de kop getikt. Ze staan er meestal rond de €550-700 op dus je moet een beetje geluk hebben en willen onderhandelen.nr.004 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:28:
Ik weet niet of je het zo bedoelde maar dat is niet helemaal hoe het werkt. Op wat voor body je hem ook zet, het blijft een 70-300mm lens.Margu schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
nieuw: https://www.amazon.com.be...b4cbf397a8f0faa0c29cc48e2
Is een Full frame lens, dus op de APS-C sensor geeft dit een bereik van 105-350mm. Lijkt mij ideaal voor vogels.
Het is zeg maar niet zo dat je de focal length moet omrekenen omdat het een FE-lens is; dit betekent alleen dat de lens een grotere cirkel op je sensor projecteert dan nodig op een crop-body; je bent dus licht aan het weggooien.
Maar een 300mm lens voor Sony FE (full-frame) geeft dezelfde beeldhoek op een APS-C body als een 300mm lens voor Sony E.
[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 18-10-2024 15:18 ]
Even los van de rekenfout, als je wilt vergelijken moet je beiden omrekenen naar fullframe equivalent of beiden niet. De 70-350 die hij nu leent gedraagt zich op een Sony cropcamera als 105-525, de genoemde Tamron komt tot 105-450.Margu schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:25:
[...]
nieuw: https://www.amazon.com.be...b4cbf397a8f0faa0c29cc48e2
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En laat ons duidelijk stellen dat 400mm in 35mm equivalent niet echt top is voor kleine vogeltjes op afstand.Gonadan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:25:
[...]
Even los van de rekenfout, als je wilt vergelijken moet je beiden omrekenen naar fullframe equivalent of beiden niet. De 70-350 die hij nu leent gedraagt zich op een Sony cropcamera als 105-525, de genoemde Tamron komt tot 105-450.
Ik vind het altijd teleurstellend hoe klein een meesje blijft als je er meer dan een meter of 5-6 vanaf zit.
Eens, dat wordt tijgeren of flink croppen. Heb zelf een 400 (en 1.4 TC) en ben een tijd geleden van APS-C naar FF over gestapt, dan blijft er toch een stuk minder over.Tommie12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
En laat ons duidelijk stellen dat 400mm in 35mm equivalent niet echt top is voor kleine vogeltjes op afstand.
Ik vind het altijd teleurstellend hoe klein een meesje blijft als je er meer dan een meter of 5-6 vanaf zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, ook eens.Tommie12 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
En laat ons duidelijk stellen dat 400mm in 35mm equivalent niet echt top is voor kleine vogeltjes op afstand.
Ik gebruik zelf tegenwoordig vooral een MFT-systeem met een 400mm lens, zodat je op 800mm in 35mm zit. Maar aangezien mijn schoonvader met een A6000 zonder IBIS schiet, en de enigszins betaalbare lenzen ook geen stabilisatie hebben, denk ik dat we ook niet heel veel meer bereik moeten willen.
Voor de opmerkingen hierboven over mijn post, even wat toelichting.
nr.004 vroeg voor een vergelijkbare lens omdat zijn vader daar goed mee weg was. Die opties heb ik daarom gegeven. Tuurlijk zal je voor betere resultaten bij vogels best wat extra zoom nodig hebben, maar daar leek het budget ook niet naar.
Ten tweede, ja een full frame lens blijft een 300mm lens op een APS-C camera. Maar het beeld dat je op je APS-C sensor zal zien, zal dus een 1.5x crop zijn vergeleken met diezelfde 300mm lens op de full frame camera.
Over het licht verlies ben ik nog aan het opzoeken, maar volgens mij is dit niet substantieel. Als iemand anders dat mss beter kan toelichten?
Mijn gedachten waren het volgende: opzich neemt je lens toch evenveel licht binnen, je kiest er gewoon voor maar een deel van de beeldhoek te gebruiken. Stel dat je een foto van op een full frame camera zou croppen in nabewerking, dan is dat deel van de foto toch niet plots donkerder geworden? Zo zou het toch ook zijn op een APS-C camera met full frame lens. Je gebruikt enkel een kleinere beeldhoek. Het zou dan zelfs voordelig moeten zijn voor je scherpte, aangezien je het (vaak) scherpste deel van de lens juist gebruikt op jouw APS-C sensor.
nr.004 vroeg voor een vergelijkbare lens omdat zijn vader daar goed mee weg was. Die opties heb ik daarom gegeven. Tuurlijk zal je voor betere resultaten bij vogels best wat extra zoom nodig hebben, maar daar leek het budget ook niet naar.
Ten tweede, ja een full frame lens blijft een 300mm lens op een APS-C camera. Maar het beeld dat je op je APS-C sensor zal zien, zal dus een 1.5x crop zijn vergeleken met diezelfde 300mm lens op de full frame camera.
Over het licht verlies ben ik nog aan het opzoeken, maar volgens mij is dit niet substantieel. Als iemand anders dat mss beter kan toelichten?
Mijn gedachten waren het volgende: opzich neemt je lens toch evenveel licht binnen, je kiest er gewoon voor maar een deel van de beeldhoek te gebruiken. Stel dat je een foto van op een full frame camera zou croppen in nabewerking, dan is dat deel van de foto toch niet plots donkerder geworden? Zo zou het toch ook zijn op een APS-C camera met full frame lens. Je gebruikt enkel een kleinere beeldhoek. Het zou dan zelfs voordelig moeten zijn voor je scherpte, aangezien je het (vaak) scherpste deel van de lens juist gebruikt op jouw APS-C sensor.
Als je een foto van een full-frame camera zou croppen dan krijg je natuurlijk precies hetzelfde als wat je krijgt uit een APS-C camera. Maar de full-frame foto had origineel gezien wel (significant!) meer licht, namelijk het hele deel van de foto wat je heb weggegooid. Want in plaats van croppen had je op de full-frame camera ook een 450mm lens kunnen zetten en op de APS-C camera een 300mm lens.Margu schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:58:
Voor de opmerkingen hierboven over mijn post, even wat toelichting.
Het lichtverlies en de cropfactor zijn hetzelfde.
Dat is correct, maar niet specifiek omdat het een FE-lens is. De beeldhoek van een E-lens met dezelfde focal length op een APS-C body is precies hetzelfde. Met andere woorden, die 1.5x kleinere beeldhoek is een eigenschap van de sensor, niet van de lens.Margu schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 08:58:
De foto is niet donkerder geworden, maar een deel van het licht dat de FE-lens lens opvangt en projecteert valt buiten je sensor, dus dat "gooi je weg". Maar inderdaad, dat doe je in feite ook als je in post cropt.Over het licht verlies ben ik nog aan het opzoeken, maar volgens mij is dit niet substantieel. Als iemand anders dat mss beter kan toelichten?
Een FE-lens gebruiken op een APS-C body betekent dus dat je een grotere/zwaardere/duurdere lens aan het meeslepen bent dan noodzakelijk; een E-lens met dezelfde focal length zou kleiner/lichter/goedkoper kunnen. Maar het klopt dat het wel een voordeel is voor de scherpte, aangezien je alleen het midden van het beeld dat de lens projecteert gebruikt.
Morgen een nieuwe lens ophalen de Tamron 70-180 G2, dus die kan dan zondag([Meet]Herfstmeet @ Amelisweerd [27 oktober]) zichzelf bewijzen 🙃
Ben wel benieuwd hoe het gaat bevallen, heb een kleine body in de vorm van de A7C II, de enige andere twee objectieven die ik heb is de kitlens en een Tamron 17-28, over die laatste ben ik trouwens extreem tevreden super scherp en betrouwbaar qua AF, ook erg fijn dat die niet te groot en zwaar is.
Ben wel benieuwd hoe het gaat bevallen, heb een kleine body in de vorm van de A7C II, de enige andere twee objectieven die ik heb is de kitlens en een Tamron 17-28, over die laatste ben ik trouwens extreem tevreden super scherp en betrouwbaar qua AF, ook erg fijn dat die niet te groot en zwaar is.
Live Sony A1 2 en nieuwe lens; Sony 28-70 F2.0, presentatie
[ Voor 3% gewijzigd door rudyman85 op 19-11-2024 15:36 ]
Het gaat over de A1 II.rudyman85 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:21:
Live Sony A9 2 en nieuwe lens; Sony 28-70 F2.0, presentatie
In elk geval, als iemand hier er aan denkt om zijn A1 I voor een heel zacht prijsje over te laten, denk dan aan mij...
Ik koop toch al mijn materiaal tweedehands.
Ben op zoek naar vervanging voor mijn Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS. Kan een nieuwe van die kopen voor 710 euro. Zijn er nog alternatieven de moeite van het bekijken waard in dezelfde prijsklasse?
Zelf deze toevallig gekocht na uitvoerig onderzoek. Nee, er is geen alternatief in deze prijsklasse, formaat en kwaliteit.nr.004 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:02:
Ben op zoek naar vervanging voor mijn Sony E 70-350mm f/4.5-6.3 G OSS. Kan een nieuwe van die kopen voor 710 euro. Zijn er nog alternatieven de moeite van het bekijken waard in dezelfde prijsklasse?
Enige dat ik nu nog zou overwegen is om voor een 70-200 f4 te gaan ivm de grotere aperture, maar je levert qua bereik dan wel snel in.
Tamron 50-300mm is een prima alternatief. Past ook nog op full frame, mocht je ooit over willen stappen.nr.004 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:02:
RobbieB schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:58:
[...]
Zelf deze toevallig gekocht na uitvoerig onderzoek. Nee, er is geen alternatief in deze prijsklasse, formaat en kwaliteit.
Enige dat ik nu nog zou overwegen is om voor een 70-200 f4 te gaan ivm de grotere aperture, maar je levert qua bereik dan wel snel in.
Bedankt voor het meedenken.Universal Creations schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:25:
[...]
Tamron 50-300mm is een prima alternatief. Past ook nog op full frame, mocht je ooit over willen stappen.
Heb even naar de Tamron gekeken, maar qua diafragma zit ik dan hetzelfde met net wat minder zoombereik. Heb over de 70-350 nooit klachten gehad qua scherpte, en ben niet van plan om over te stappen op FF.
De 70-200 is wel weer een stukje duurder. Aangezien ik de Sony vooral als tweede camera gebruik was ik niet van plan mijn budget op te rekken.
Denk dus dat het "gewoon" de 70-350mm wordt.
Nogmaals bedankt!
Nieuwe lens :FE 400-800 mm F6.3-8 G OSS
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Plus de 16 MM f.18 is aangekondigd, eerste reviews zijn online gezet. Vrijwel geen coma smearing op F1.8, dat is goed voor astro, wel enorme barrel distortion, al wordt dat (deels) in camera opgelost.
https://www.bhphotovideo....sony_fe_16mm_f_1_8_g.html
lijstje kan aardig vernieuwd worden in dit topic bij de startpost
Ja mooi spul. Maar ik vraag me af of die laatste 200mm echt 1200 euro waard is (tov van de 200-600). 600mm vs 800mm is geen extreem groot verschil en met 30MP+ sensoren van de meeste Sony camera's, kun je die laatste 200mm er wel "bij" croppen.
Maar goed, het biedt wel extra keuze en meer mm is voor sommige takken van fotografie altijd welkom. Dus het zal voor iedereen een persoonlijke afweging worden.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Schijnt dat de nieuwe 400-800 wel iets scherper is dan de 200-600 en ook iets sneller met AF. Niet heel veel, maar toch... En het verschil tussen 600 en 800mm is 33%, wat ik best veel vind, het verschil tussen 500 en 600mm is bijv maar 20%. Met zo'n hoge F waarde lijkt croppen niet echt een optie, dan vergroot je alleen maar de ruis door die F8.sys64738 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Ja mooi spul. Maar ik vraag me af of die laatste 200mm echt 1200 euro waard is (tov van de 200-600). 600mm vs 800mm is geen extreem groot verschil en met 30MP+ sensoren van de meeste Sony camera's, kun je die laatste 200mm er wel "bij" croppen.
Maar goed, het biedt wel extra keuze en meer mm is voor sommige takken van fotografie altijd welkom. Dus het zal voor iedereen een persoonlijke afweging worden.
Heb zelf de nieuwe Sigma 300-600 F4 besteld. Zit al langere tijd te twijfelen tussen de Sony 400 en Sony 600mm, dure hobby, maar ik had hoop in bitcoin. En nu de boel toch weer gedipt is leek dit me de beste optie. Enige minpunt is natuurlijk het gewicht van 4kg... Meteen een monopod en gimbal head erbij besteld
Sony A1II hobby fotograaf
De 600mm is geen F8 maar alsnog zul je inderdaad iets meer ruis introduceren met croppen. Maar Van die 33MP van bv een A7iv blijft nog steeds meer dan 20MP over wat voor de meeste doeleinden prima is.DutchEZmoder schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:16:
[...]
Schijnt dat de nieuwe 400-800 wel iets scherper is dan de 200-600 en ook iets sneller met AF. Niet heel veel, maar toch... En het verschil tussen 600 en 800mm is 33%, wat ik best veel vind, het verschil tussen 500 en 600mm is bijv maar 20%. Met zo'n hoge F waarde lijkt croppen niet echt een optie, dan vergroot je alleen maar de ruis door die F8.
Heb zelf de nieuwe Sigma 300-600 F4 besteld. Zit al langere tijd te twijfelen tussen de Sony 400 en Sony 600mm, dure hobby, maar ik had hoop in bitcoin. En nu de boel toch weer gedipt is leek dit me de beste optie. Enige minpunt is natuurlijk het gewicht van 4kg... Meteen een monopod en gimbal head erbij besteld
Wow. Die 300-600 F4 is heel leuk spul. Te zwaar en duur voor mij. Ik loop graag grote stukken en moet er niet aan denken 4kg extra op mijn rug te hebben. Maar als je eenmaal aan het schieten bent, is het wel een droomlens natuurlijk. Enig idee wanneer je hem binnen krijgt?
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Ja 20MP is groot genoeg voor grote prints, prima te doen.sys64738 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:34:
[...]
De 600mm is geen F8 maar alsnog zul je inderdaad iets meer ruis introduceren met croppen. Maar Van die 33MP van bv een A7iv blijft nog steeds meer dan 20MP over wat voor de meeste doeleinden prima is.
Wow. Die 300-600 F4 is heel leuk spul. Te zwaar en duur voor mij. Ik loop graag grote stukken en moet er niet aan denken 4kg extra op mijn rug te hebben. Maar als je eenmaal aan het schieten bent, is het wel een droomlens natuurlijk. Enig idee wanneer je hem binnen krijgt?
En ik zie er wel al tegenop om ermee te lopen door dat gewicht, maar ik verwacht wel dat icm die monopod en gimbal head het een stuk meer te verdragen word. Mocht het echt niet te doen zijn breng ik 'm weer terug. April wordt ie pas geleverd
Als je een 200-600mm op 600mm f/6.3 cropt naar 800mm ga je 44% resolutie inleveren en gaan je ruisprestaties vergelijkbaar zijn met f/8.4. Met een 300-600mm f/4 gaat het een 800mm f/5.3 worden met croppen.sys64738 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:34:
[...]
De 600mm is geen F8 maar alsnog zul je inderdaad iets meer ruis introduceren met croppen. Maar Van die 33MP van bv een A7iv blijft nog steeds meer dan 20MP over wat voor de meeste doeleinden prima is.
Ben echt zo hard aan het twijfelen om die Sigma te annuleren en de Sony te nemen...Universal Creations schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:35:
[...]
Als je een 200-600mm op 600mm f/6.3 cropt naar 800mm ga je 44% resolutie inleveren en gaan je ruisprestaties vergelijkbaar zijn met f/8.4. Met een 300-600mm f/4 gaat het een 800mm f/5.3 worden met croppen.
Na talloze reviews te hebben bekeken kom ik hier op uit:
Sigma is iets minder scherp
Geen teleconverter support
Max 15 FPS
Minimale focus op 4,5m bij 600mm
4,5kg
€7000
Sony is iets scherper en behoudt z'n scherpte met beide teleconverters
800mm F8, 1120mm F11 en 1600mm F16
30 FPS met mijn camera
Minimale focus op 3,5m bij 800mm
2,5kg
€3000, ~€4200 met beide converters erbij
Na DoF calculator te hebben gebruikt heeft de Sony dus ook een smallere DoF bij de minimale focus op F8 en dus mooiere bokeh... Recensies lieten dat al zien.
Grote nadeel is hoge ISO bij low light, maar goed al die voordelen wegen veel zwaarder denk ik.
Zo moeilijk dit
Edit: Sony 400-800 besteld met een 1.4x TC! Morgen in huis en de TC overmorgen... Als ie echt zo goed is dan annuleer ik de Sigma, die had ik toch nog niet betaald.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 31-03-2025 20:04 ]
Welke review laat dit zien? De enige vergelijking die ik heb gezien, is deze YouTube: Sigma 300-600 f/4: HALF the price, TWICE the performance!DutchEZmoder schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:46:
[...]
Ben echt zo hard aan het twijfelen om die Sigma te annuleren en de Sony te nemen...
Na talloze reviews te hebben bekeken kom ik hier op uit:
Sigma is iets minder scherp
Op 4:24 zie je de 2 naast elkaar op 800mm f/8 vs 600mm f/4 en daar is de Sigma al scherper en dat op een veel groter diafragma. Ga je op je gelijk diafragma vergelijken, dan laat de Sigma niets heel van de Sony 400-800
Alleen al vanwege diffractie is dit natuurkundig onmogelijk, tenzij je nog met 6MP schiet ofzo...Sony is iets scherper en behoudt z'n scherpte met beide teleconverters
800mm F8, 1120mm F11 en 1600mm F16
Je DoF is hetzelfde ongeacht brandpuntsafstand als je dezelfde kadering houdt. 1200mm f/8 geeft dezelfde scherptediepte als 800mm f/8 of voor mij part 100mm f/8. De hoeveelheid achtergrondonscherpte verandert wel met de pupilgrootte. 1200mm f/8 geeft meer blur dan 600mm f/8. Dus ik weet niet waar je hier op doelt.Na DoF calculator te hebben gebruikt heeft de Sony dus ook een smallere DoF bij de minimale focus op F8 en dus mooiere bokeh... Recensies lieten dat al zien.
15fps en het prijsverschil zijn in jouw vergelijking veel belangrijker, dan scherpte en lichtsterkte, want anders had je gewoon de Sigma in bestelling gelaten. En om eerlijk te zijn, valt mij de scherpte van de 400-800 zo tegen in vergelijking met de 200-600mm, dat ik me afvraag, wie überhaupt nog de 400-800mm wil hebben:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Net even snel door dat filmpje geskipt, maar zie dat ze het alleen had getest naast een Canon zoom die tot 800mm gaat. Die lens is sowieso een stuk minder scherp dan de Sony van wat ik hoorde. En naast de 600mm G4 van Sony was ie ook iets minder scherp.Universal Creations schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:00:
[...]
Welke review laat dit zien? De enige vergelijking die ik heb gezien, is deze YouTube: Sigma 300-600 f/4: HALF the price, TWICE the performance!
Op 4:24 zie je de 2 naast elkaar op 800mm f/8 vs 600mm f/4 en daar is de Sigma al scherper en dat op een veel groter diafragma. Ga je op je gelijk diafragma vergelijken, dan laat de Sigma niets heel van de Sony 400-800
[...]
Alleen al vanwege diffractie is dit natuurkundig onmogelijk, tenzij je nog met 6MP schiet ofzo...
[...]
Je DoF is hetzelfde ongeacht brandpuntsafstand als je dezelfde kadering houdt. 1200mm f/8 geeft dezelfde scherptediepte als 800mm f/8 of voor mij part 100mm f/8. De hoeveelheid achtergrondonscherpte verandert wel met de pupilgrootte. 1200mm f/8 geeft meer blur dan 600mm f/8. Dus ik weet niet waar je hier op doelt.
15fps en het prijsverschil zijn in jouw vergelijking veel belangrijker, dan scherpte en lichtsterkte, want anders had je gewoon de Sigma in bestelling gelaten. En om eerlijk te zijn, valt mij de scherpte van de 400-800 zo tegen in vergelijking met de 200-600mm, dat ik me afvraag, wie überhaupt nog de 400-800mm wil hebben:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Christopher Frost had de lens getest op een 42MP camera en de lens was scherp, maar niet haarscherp. Wat een probleem zou kunnen zijn voor mensen met een 50 of 60MP camera. Kan natuurlijk ook sample variatie zijn, dat Christopher een mindere kwaliteit lens had ontvangen en die van jouw filmpje een betere...
Levering was een dag later, dus als het goed is kan ik de 400-800 vandaag testen icm beide teleconverters. Valt het toch tegen neem ik de Sigma, die had ik nog niet geannuleerd
Dan heb je niet gekeken naar 4:20-4:24, want daar staat een vergelijking van de sony 400-800 tegen de Sigma 300-600.DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:11:
[...]
Net even snel door dat filmpje geskipt, maar zie dat ze het alleen had getest naast een Canon zoom die tot 800mm gaat. Die lens is sowieso een stuk minder scherp dan de Sony van wat ik hoorde. En naast de 600mm G4 van Sony was ie ook iets minder scherp.
Sample variation is sowieso een dingetje bij Sony telelenzen... De 200-600mm heeft daar ook flink last van (sommige halen namelijk niet focus op oneindig). Succes en hopelijk heb je een goed exemplaar en ben je tevreden met de scherpte.Christopher Frost had de lens getest op een 42MP camera en de lens was scherp, maar niet haarscherp. Wat een probleem zou kunnen zijn voor mensen met een 50 of 60MP camera. Kan natuurlijk ook sample variatie zijn, dat Christopher een mindere kwaliteit lens had ontvangen en die van jouw filmpje een betere...
Levering was een dag later, dus als het goed is kan ik de 400-800 vandaag testen icm beide teleconverters. Valt het toch tegen neem ik de Sigma, die had ik nog niet geannuleerd
Dan had ik dat stukje gemist, zal zo nog eens kijken, moest vanochtend snel weg.Universal Creations schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:58:
[...]
Dan heb je niet gekeken naar 4:20-4:24, want daar staat een vergelijking van de sony 400-800 tegen de Sigma 300-600.
[...]
Sample variation is sowieso een dingetje bij Sony telelenzen... De 200-600mm heeft daar ook flink last van (sommige halen namelijk niet focus op oneindig). Succes en hopelijk heb je een goed exemplaar en ben je tevreden met de scherpte.
En bedankt, heb de lens inmiddels binnen en ben erg teleurgesteld over de scherpte. Zelfs zonder teleconverter, op een monopod en ISO 100 met een sluitertijd van 1/640 krijg ik geen scherpe foto van een dak van een gebouw... ISO verhogen naar 500 (laagste ruis samen met ISO 100 op mijn camera) met een sluitertijd van 1/3200 zelfde verhaal. Gaat zeker weer terug. Hopelijk kan ik een scherper exemplaar ontvangen, anders wordt het toch de Sigma.
Voor de geinteresseerden een linkje met 4 test foto's:
https://drive.google.com/...Yml5Bk7rf5Gdh?usp=sharing
En binnen op iets van een test chart?DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:46:
[...]
op een monopod en ISO 100 met een sluitertijd van 1/640 krijg ik geen scherpe foto van een dak van een gebouw... ISO verhogen naar 500 (laagste ruis samen met ISO 100 op mijn camera) met een sluitertijd van 1/3200 zelfde verhaal. Gaat zeker weer terug. Hopelijk kan ik een scherper exemplaar ontvangen, anders wordt het toch de Sigma.
Met de zon op de dakpannen is de kans op heat haze best groot.
lensscherpte is naar mijn mening bij lange objectieven ook niet meer zo interresant. (zolang het maar acceptabel scherp is)
Als je over grotere afstanden fotografeert hebben factoren als atmosferische verstoringen en beeldstabilisatie veel meer invloed op het eindresultaat.
Had net op zowel monopod als tripod met verschillende settings gefotografeerd. 10 seconden timer en elektronische shutter om beweging uit te sluiten. Allemaal net zo onscherp. Denk echt een slechte sample, als je al die YouTubers moet geloven is dit een haarscherpe lens die net zo scherp is als de prime lenzen van Sony.wappiewappie schreef op woensdag 2 april 2025 @ 13:03:
[...]
En binnen op iets van een test chart?
Met de zon op de dakpannen is de kans op heat haze best groot.
lensscherpte is naar mijn mening bij lange objectieven ook niet meer zo interresant. (zolang het maar acceptabel scherp is)
Als je over grotere afstanden fotografeert hebben factoren als atmosferische verstoringen en beeldstabilisatie veel meer invloed op het eindresultaat.
Ja, echt scherp ziet het er inderdaad niet uit...
Ik heb de vogel gezien, maar gezien de grootte van die vogel is dat dus een heel grote afstand, en dus krijg je onscherpte door atmosferische condities.DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:46:
[...]
Dan had ik dat stukje gemist, zal zo nog eens kijken, moest vanochtend snel weg.
En bedankt, heb de lens inmiddels binnen en ben erg teleurgesteld over de scherpte. Zelfs zonder teleconverter, op een monopod en ISO 100 met een sluitertijd van 1/640 krijg ik geen scherpe foto van een dak van een gebouw... ISO verhogen naar 500 (laagste ruis samen met ISO 100 op mijn camera) met een sluitertijd van 1/3200 zelfde verhaal. Gaat zeker weer terug. Hopelijk kan ik een scherper exemplaar ontvangen, anders wordt het toch de Sigma.
Dan keek ik ook naar je binnenopname en zag een sluitertijd van 4seconden en nog een behoorlijke scherpte... Ga buiten eens met een statief op een afstand van 10-12m van een bakstenen muur staan en maak dan een foto met korte sluitertijd.
Welke focus modus gebruik je?DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:46:
[...]
Dan had ik dat stukje gemist, zal zo nog eens kijken, moest vanochtend snel weg.
Ja daar heb je gelijk in en zat ik net toevallig te doen buiten. Krijg veel betere resultaten op deze manier.Tommie12 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:36:
[...]
Ik heb de vogel gezien, maar gezien de grootte van die vogel is dat dus een heel grote afstand, en dus krijg je onscherpte door atmosferische condities.
Dan keek ik ook naar je binnenopname en zag een sluitertijd van 4seconden en nog een behoorlijke scherpte... Ga buiten eens met een statief op een afstand van 10-12m van een bakstenen muur staan en maak dan een foto met korte sluitertijd.
Alhoewel als ik dan de foto met de Tamron vergelijk met de foto gemaakt met de Sony:
:strip_exif()/f/image/gdocHzCvRLdwazebVVdN0jFI.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt dan wel alsof ie gewoon de focus mist op zulke lange afstanden. En best veel ruis voor ISO 500. Of flinke bewegingsonscherpte, maar goed op 1/2500, 5.5 stops stabilisatie in de lens en 8.5 stops in de body...
Dan de bakstenen, wel een stuk beter:
https://drive.google.com/...AxdDL/view?usp=drive_link
[ Voor 4% gewijzigd door DutchEZmoder op 02-04-2025 16:41 ]
Ruis heeft natuurlijk niks met de lens te maken.
De scherpte van de bakstenen lijkt mij wel prima, dus wellicht ligt het niet aan de lens, maar aan iets anders.
De scherpte van de bakstenen lijkt mij wel prima, dus wellicht ligt het niet aan de lens, maar aan iets anders.
En schepstel gebied?DutchEZmoder schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:38:
[...]
AF-C, wijk daar eigenlijk nooit van af.
Zet hem voor die dakpannen eens op punt, en dan focus op enkel of automatisch.
Wide, heb 'm op center gezet en geprobeerd. Bij medium afstanden vind ik de lens nu wel scherp, vanmiddag een stuk minder. En met een onderwerp wat ver weg is blijft de lens een stuk minder scherp, maar ook scherper dan vanmiddag... Dan zal het toch de atmosfeer zijn denk ik. Was erg zonnig natuurlijk en nu een stuk minder...KL643 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:46:
[...]
En schepstel gebied?
Zet hem voor die dakpannen eens op punt, en dan focus op enkel of automatisch.
2 fotos toegevoegd "800mm_medium_afstand" en ver weg:
https://drive.google.com/...vWEVYEbdLAI1Yml5Bk7rf5Gdh
De Viltrox 25mm 1.7 ziet er wel intressant uit, als compacte ~ 38 mm lens op m'n A6400. Nu wordt deze voor ongeveer 140 euro aangeboden op AliExpress. Iemand ervaring met daar lenzen bestellen? Is onder de 150 euro, dus als het goed is geen invoerrechten.
Moet goedkomen, en Aliexpress betaald best snel je geld terug mocht er iets mis zijn gegaan.sfinx schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:58:
De Viltrox 25mm 1.7 ziet er wel intressant uit, als compacte ~ 38 mm lens op m'n A6400. Nu wordt deze voor ongeveer 140 euro aangeboden op AliExpress. Iemand ervaring met daar lensen bestellen? Is onder de 150 euro, dus als het goed is geen invoerrechten.
[understatement]
Sony heeft vandaag een aardig lensje uitgebracht: de FE 50-150mm F2 GM
[/understatement]
Ik heb een aantal reviews bekeken op YT, paar conclusies: Vervangt primes en is in staat professionals van systeem doen overstappen.
[/understatement]
Ik heb een aantal reviews bekeken op YT, paar conclusies: Vervangt primes en is in staat professionals van systeem doen overstappen.
Ik denk dat je filmpjes hebt gezien van Sony ambassadors.renegrunn schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:21:
[understatement]
[/understatement]
Zal best een heel goede lens zijn, maar of ze nu foto’s gaat opleveren die met een andere lens niet kunnen?
Het is altijd even afwachten tot de eerste objectieven reviews uitkomen. Maar een 50-150 met volledig F2 bereik is voor bv portret en bruiloft fotografie wel echt een step up van F2.8.Tommie12 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
[...]
Ik denk dat je filmpjes hebt gezien van Sony ambassadors.
Zal best een heel goede lens zijn, maar of ze nu foto’s gaat opleveren die met een andere lens niet kunnen?
Allerlei gezien. Niet zo zeer beter, maar over deze range prime level te evenaren, dan heb je wel iets moois in handen. Denk aan huwelijken, concerten, sporten (sommige) of gewoon portret.Tommie12 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:33:
[...]
Ik denk dat je filmpjes hebt gezien van Sony ambassadors.
Best wel een interessante lens. Ik schiet veel sport met mijn 135mm en ben echt dol op de resultaten. Alleen.... soms mis ik wel de zoom mogelijkheid (met name wijder; voor meer tele heb ik meestal een 300 of een 400 mee). Een 70-200 is dan natuurlijk een logische stap, maar ik ben daar nooit echt vriendjes mee geworden. Alleen die prijs... Ik vond de nieuwe 70-200 al duur geworden
Groot nadeel vind ik zelf dat er geen teleconverters op passen, ik zoek nog een mooie lens om m'n 400-800mm mee aan te vullen. Denk dat ik dan nog beter de 70-200mm kan nemen, 2 teleconverters heb ik al.
Maar goed, dit zal een geweldige lens zijn voor bijv bruiloften of binnen sport
Maar goed, dit zal een geweldige lens zijn voor bijv bruiloften of binnen sport
Afgezien van de prijs van bijna €4000, kan de lens inderdaad tal van veelgebruikte primes vervangen, dus op dat vlak is het wel ideaal. Behalve als je die lenzen al hebt. Dan moet je ze eerst nog verkopen. Maar in de 50-150 F2 zit dus sowieso:renegrunn schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:40:
[...]
Allerlei gezien. Niet zo zeer beter, maar over deze range prime level te evenaren, dan heb je wel iets moois in handen. Denk aan huwelijken, concerten, sporten (sommige) of gewoon portret.
50mm F1.8
85mm F1.8
105mm F1.8
135mm F1.8
En natuurlijk 150 F2, wat ook een bijzondere look geeft aan je beelden.
Ik ben persoonlijk van mening dat je als je voor primes gaat, gewoon voor het maximale diafragma gaat dat je wil betalen of als gewicht wil rondslepen. Ik zou bijvoorbeeld nooit een F2.8 of F2 prime kopen. Dus de meeste van mijn lenzen zijn F1.4 & F1.2. Maar sterke prestatie van Sony, komende van Nikon gebruiker. De eerste reviews die ik zag, tonen echt uitstekende prestaties - vooral voor een 50-150 F2 lens.
Wie weet komt Viltrox of Samyang met een eigen variant aan 1/3 van de prijs
Ook indien alleen voor Sony, kan hij natuurlijk ook op Nikon Z met adapter.
Ja, kan best zijn dat een huwelijksfotograaf dit als een voordeel ziet, dan hopen dat die niet vallen over de prijs.renegrunn schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:40:
[...]
Allerlei gezien. Niet zo zeer beter, maar over deze range prime level te evenaren, dan heb je wel iets moois in handen. Denk aan huwelijken, concerten, sporten (sommige) of gewoon portret.
Zelfs voor een pro-fotograaf blijft dit veel geld, en deze lens zal makkelijk naar de 3500€ gaan.
De fotograaf die het huwelijk van mijn dochter schoot heeft alleen met de 24-70 2.8 gewerkt. (op een Canon R6ii)
Ik vroeg haar of ze geen tele mee had, maar dat deed ze niet. Ze kwam er met 70mm en wat korterbij komen en dan natuurlijk af en toe wat croppen. We waren behoorlijk tevreden over de foto's.
Heeft niet te maken met de 50 -150 Sony, maar wel met de vraag "Sony op Nikon Z met adapter". Ik ben zeer tevreden met mijn A7Riii en het glas dat ik erbij heb, maar mis regelmatig de mogelijkheid om met Af-C het zoekerbeeld te vergroten, ook omdat mijn ogen wat achteruit aan het gaan zijn. Af-C en inzoomen zou Nikon geen been in zien.Mlazurro schreef op woensdag 23 april 2025 @ 03:02:
[...]
.........
Wie weet komt Viltrox of Samyang met een eigen variant aan 1/3 van de prijs![]()
Ook indien alleen voor Sony, kan hij natuurlijk ook op Nikon Z met adapter.
Supersnelle autofocus, geavanceerde autofocustrucs en video boeien me niet zo, maar gewoon een goede autofocus en de mogelijkheid om te contrloleren wat je schiet terwijl de AF beweginkjes bijstelt is op de A7Riii behoorlijk behelpen. Daarom vraag ik me soms af of mijn volgende body een Nikon-Z, bijv. een Z7, moet zijn. Sowieso gebruikt, nieuw ligt ver boven mijn middelen.
Ik heb Samyang en Tamrons primes van 18 tot 70mm, de Sony 24-70 f4m en 50mm macro, en wat adapted Canon EF, maar dat zou met de EFZ geen probleem moeten zijn.
Het overwegen waard?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
En waarom zou je dan ineens van merk veranderen.bobcom schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:02:
[...]
Heeft niet te maken met de 50 -150 Sony, maar wel met de vraag "Sony op Nikon Z met adapter". Ik ben zeer tevreden met mijn A7Riii en het glas dat ik erbij heb, maar mis regelmatig de mogelijkheid om met Af-C het zoekerbeeld te vergroten, ook omdat mijn ogen wat achteruit aan het gaan zijn. Af-C en inzoomen zou Nikon geen been in zien.
Supersnelle autofocus, geavanceerde autofocustrucs en video boeien me niet zo, maar gewoon een goede autofocus en de mogelijkheid om te contrloleren wat je schiet terwijl de AF beweginkjes bijstelt is op de A7Riii behoorlijk behelpen. Daarom vraag ik me soms af of mijn volgende body een Nikon-Z, bijv. een Z7, moet zijn. Sowieso gebruikt, nieuw ligt ver boven mijn middelen.
Ik heb Samyang en Tamrons primes van 18 tot 70mm, de Sony 24-70 f4m en 50mm macro, en wat adapted Canon EF, maar dat zou met de EFZ geen probleem moeten zijn.
Het overwegen waard?
Kijk eens naar een A7 iV of A7 RiV of V. (Ik kocht recent een A7iV voor 1600€ en verkocht mijn A7iii voor 850€)
Geen idee wat je budget is, maar overweeg zeker om die A7 Riii te verkopen en tweedehands te kopen.
Alle lenzen vervangen gaat toch ook een zak geld kosten.
Ziet er goed uit, maar ik blijf bij mijn geweldige Tamron 2.0-2.8 35-150mmrenegrunn schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:21:
[understatement]
[/understatement]
Dat laatste stukje naar 35 mm kan ik niet missen, zeker voor bruiloften
http://www.avfoto.nl
Omdat het enige wat ik op de A7Riii mis de mogelijkheid tot "Focus magnify in AF-C" is (afgezien van focus stacking.Tommie12 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:10:
[...]
En waarom zou je dan ineens van merk veranderen.
Wat minder goed zien, wat bibberiger worden - zeker als je close-up gaat - is voor mij een handicap waarvan ik hoop dat A-C die in elk geval ten dele kan compenseren. Voor zover ik weet blijft Sony bij de stelling dat je bij AF-C geen focus magnify kan krjgen, duas met een A/RIV/V schiet ik niet op. Vandaar de Nikon-Z-met-adapter gedachte.
Dat heeft dus alelen zin als een Sony E to Nikon Z adapter met mijn lenzen een enigzins reele optie is, zoals nu de Metabones adapter op mijn A7Riii een zinnige aanvulling is voor mijn EF USM- lensjes op de Sony.
Ik gebruik nu meestal DMF en focus magnify voor close-up en macro-achtige dingetjes uit de hand. Om bibbers te corrigeren heb ik AF_C via Custom Settings Hold onder een knop zitten, maar dat blijft behelpen.
Volgens mij heeft Nikon dat beter voor elkaar, maar alles wegdoen en opnieuw beginnen is geen optie,.
Een adapter misschien wel?
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 23-04-2025 17:28 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik zou het wel eerst eens goed testen. Met elke adapter heb je ergens wel beperkingen of gaan dingen net iets trager.bobcom schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:36:
[...]
Omdat het enige wat ik op de A7Riii mis de mogelijkheid tot "Focus magnify in AF-C" is (afgezien van focus stacking.
Wat minder goed zien, wat bibberiger worden - zeker als je close-up gaat - is voor mij een handicap waarvan ik hoop dat A-C die in elk geval ten dele kan compenseren. Voor zover ik weet blijft Sony bij de stelling dat je bij AF-C geen focus magnify kan krjgen, duas met een A/RIV/V schiet ik niet op. Vandaar de Nikon-Z-met-adapter gedachte.
Dat heeft dus alelen zin als een Sony E to Nikon Z adapter met mijn lenzen een enigzins reele optie is, zoals nu de Metabones adapter op mijn A7Riii een zinnige aanvulling is voor mijn EF USM- lensjes op de Sony.
Ik gebruik nu meestal DMF en focus magnify voor close-up en macro-achtige dingetjes uit de hand. Om bibbers te corrigeren heb ik AF_C via Custom Settings Hold onder een knop zitten, maar dat blijft behelpen.
Volgens mij heeft Nikon dat beter voor elkaar, maar alles wegdoen en opnieuw beginnen is geen optie,.
In elk geval, je kan met elk van de grote 3 goede foto's maken.
Sony had een paar jaar geleden echt een voorsprong (eerste mirrorless cam's) tot en met de A7iii, en toen zijn Canon en Nikon terug zowat langszij gekomen en staan ze weer op zowat gelijke hoogte. Natuurlijk heeft elk merk wel iets specifiek en als dat net in jouw voorkeur ligt, dan moet je daar voor kiezen hé.
Wat voor macro achtig dingen doe je dan dat je zoiets nodig hebt? Met de iets nieuwere cameras heeft Sony Insect AF zodat je de ogen/kop van een insect in focus houd. Doe je aan focus stacking, producten etc dan kun je toch het beste in manual foto's maken? Dan vergroot je het beeld zodra je de focus ring draait.bobcom schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:36:
[...]
Omdat het enige wat ik op de A7Riii mis de mogelijkheid tot "Focus magnify in AF-C" is (afgezien van focus stacking.
sfinx schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:58:
De Viltrox 25mm 1.7 ziet er wel intressant uit, als compacte ~ 38 mm lens op m'n A6400. Nu wordt deze voor ongeveer 140 euro aangeboden op AliExpress. Iemand ervaring met daar lenzen bestellen? Is onder de 150 euro, dus als het goed is geen invoerrechten.
Op 14-04 besteld, nu op 24-04 nog steeds niet verzonden dus nu is de bestellingen 'Verlopen' en krijg ik m'n geld terug. Helaas, misschien nog poging doen bij een andere verkoper.DutchEZmoder schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:44:
Moet goedkomen, en Aliexpress betaald best snel je geld terug mocht er iets mis zijn gegaan.
Balen, hopelijk verzend de volgende wel op tijd!sfinx schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:47:
[...]
[...]
Op 14-04 besteld, nu op 24-04 nog steeds niet verzonden dus nu is de bestellingen 'Verlopen' en krijg ik m'n geld terug. Helaas, misschien nog poging doen bij een andere verkoper.
Maar als je deze lens hebt met een 1.4 teleconverter. dan heb je toch gewoon in feite een 70-200 f2.8 in handen? Dus mij lijkt de usecase voor een teleconverter op deze lens erg beperkt.DutchEZmoder schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:40:
Groot nadeel vind ik zelf dat er geen teleconverters op passen
Ja maar dan hoef je dus niet meer te wisselen naar je 70-200 lens. Of met de 2x converter heb je een mooie 100-300 F/4 lensMcBurger schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:34:
[...]
Maar als je deze lens hebt met een 1.4 teleconverter. dan heb je toch gewoon in feite een 70-200 f2.8 in handen? Dus mij lijkt de usecase voor een teleconverter op deze lens erg beperkt.
Want een teleconverter tussen je lens en camera zetten, gaat wezenlijk sneller dan een andere lens op je camera zetten....DutchEZmoder schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:07:
[...]
Ja maar dan hoef je dus niet meer te wisselen naar je 70-200 lens. Of met de 2x converter heb je een mooie 100-300 F/4 lens
2x teleconverter is zeeeer zelden een goed idee vanwege teveel scherpteverlies.