Ja, ik zou ook graag een Sony 100-300 willen zien, wel F2.8 en met dezelfde scherpte em AF snelheid als de 300mm prime; en dan met ingebouwde teleconverter. (en als het kan ook nog compatible met een externe teleconverter) Maar bij de 50-150 zou ik zelf geen teleconverter gebruiken. (als dat gekund zou hebben he.) Maar toegegeven iedere fotograaf heeft zijn eigen stijl
Ja oke gaat niet sneller, scheelt wel ruimte en gewicht in je tasUniversal Creations schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:20:
[...]
Want een teleconverter tussen je lens en camera zetten, gaat wezenlijk sneller dan een andere lens op je camera zetten....
2x teleconverter is zeeeer zelden een goed idee vanwege teveel scherpteverlies.
En Sony heeft de middelen om een lens te maken die geen scherpte verliest met een teleconverter. Als we kijken naar de 300mm F/2.8... Alhoewel ik dat nog niet bij een zoom lens heb gezien. Maar ze mogen me best verrassen hiermee
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Net een Sony a6400 met 1650 kitlens binnen gekregen. Ik zit nu te kijken wat ik er eventueel bij wil kopen:
Viltrox 25/1.7 en/of 35/1.7 voor lichtsterk binnen en eventueel buiten in de stad.
Sony 18-135 3.5-5.6 voor vakantie (voornamelijk buiten)
Ik heb al een zoom kitlens liggen 50-200 (of 55-200) van vroeger, maar ik merk dat we die enorme zoom nagenoeg nooit gebruiken.
Je leest: Ik wil niet de wereld uitgeven. Ik twijfel nog over de 18-135 de f4 18-105 is voor zover ik kan beoordelen bijna even "scherp"
Ik denk dat beide lenzen wel veel scherper zijn dan de 16-50 kitlens als ik het zo goed om me heen hoor.
Mensen nog bedenkingen/tips?
Ik weet dat er betere lenzen zijn, maar die zijn doorgaans ook een stuk duurder. Voor bokeh en lichtsterk denk ik dat die 2 primes of 1 wel een prima ding is. Helemaal voor het geld. De kamera was al duur genoeg, zeker met de extra lenzen die er nog bij komen.
Viltrox 25/1.7 en/of 35/1.7 voor lichtsterk binnen en eventueel buiten in de stad.
Ik heb al een zoom kitlens liggen 50-200 (of 55-200) van vroeger, maar ik merk dat we die enorme zoom nagenoeg nooit gebruiken.
Je leest: Ik wil niet de wereld uitgeven. Ik twijfel nog over de 18-135 de f4 18-105 is voor zover ik kan beoordelen bijna even "scherp"
Ik denk dat beide lenzen wel veel scherper zijn dan de 16-50 kitlens als ik het zo goed om me heen hoor.
Ik weet dat er betere lenzen zijn, maar die zijn doorgaans ook een stuk duurder. Voor bokeh en lichtsterk denk ik dat die 2 primes of 1 wel een prima ding is. Helemaal voor het geld. De kamera was al duur genoeg, zeker met de extra lenzen die er nog bij komen.
Hop,hop,hop!
Als je later nog lenzen wil kopen, dan denk ik dat je best eerst eens kijkt waar je naar toe wil, en dan stapje voor stapje daar naar toe werkt.basset schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:28:
Net een Sony a6400 met 1650 kitlens binnen gekregen. Ik zit nu te kijken wat ik er eventueel bij wil kopen:
Nadeel van die goedkope (kit)lenzen die niet lichtsterk zijn is dat je ze nadien niet meer verkocht krijgt. Dus kijk zeker eerst of je ze niet tweedehands kan vinden voor een prikje.
Ik zou altijd de iets betere lenzen kiezen, maar wel tweedehands. En Tamron, Sigma en Samyang zeker niet overslaan.
Mijn meest gebruikte lens (FF) is de Tamron 28-75 2.8, en mijn leukste (en ineens goedkoopste) is een Samyang 45mm f1.8.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik kan de 18-135mm alleen maar aanraden. Destijds beiden gehad en vond deze toch gemakkelijker vanuit een fotografie standpunt. Moeten inzoomen met een powerzoom vond ik echt niet praktisch. Qua scherpte en functionaliteit voor de rest heel vergelijkbare lenzen.basset schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:28:
Als je de verdere zoom niet nodig hebt en meer naar compactheid wilt kijken heb je ook nog de Sigma 18-50mm F2.8; Dan heb je een iets lichtsterkere lens. Wel zonder beeldstabilisatie ingebouwd.
Als je prime wilt ben ik een grote fan van de Sigma 56mm f1.4 en weet dat ze daar ook een 30 en 16mm versie van hebben voor niet teveel geld. Misschien ook interessant om naar te kijken dan?
Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt en mijn Sony A6300 vervangen door een Sony A6700 met een 70-350mm f/4.5-6.3 g oss. Dit als aanvulling op mijn Sony 16-55 F2.8 en nog wat andere lenzen waaronder de 18-135.
Ik heb er even over nadacht en nog gekeken of ik de overstap ging maken naar FF maar uiteindelijk besloten dat met mijn skill het denk ik niet veel uit gaat maken. De beperking ben ik en niet de apparatuur.
Dan wordt het een grotere investering die ik het nu nog niet waard vind. Voor sport, landschap en straatfotografie voldoet dit prima. Al werd de keuze ook een beetje geholpen door het feit dat deze set in de aanbieding was met cashback dus er ging 2x 200 euro af.
Tot dus ver vind ik de A6700 echt een beest. De autofocus is echt bizar. Ik ben blij dat ik nu een grotere grip heb. Dat houd een stuk beter vast en daarnaast heb ik nog qualitie of live upgrades zoals een beter schermpje, betere menu's en niet onbelangrijk USB -C geen gedoe meer met kabels.
De 70-350 is een mooi objectief met veel bereik in een relatief klein pakketje. Sowieso is alles wel wat zwaarder dan mijn oude set maar in een rugzak maakt het niet veel uit.
Ik heb meer dan prima foto's geschoten met deze lens en ik vind hem nog steeds heel erg praktisch.
Ja het is geen F2.8 lens maar je schiet op vakantie en of buiten toch niet altijd op F2.8. Leuk als je dat hebt maar in het begin niet nodig.
Qua primes zijn de sigma primes grotendeels prima, ik heb nu de 16mm maar ik ga kijken of ik er een 56mm bij ga kopen. gewoon omdat het dan een compacte set blijft die ik makkelijk meeneem. Primes zijn gewoon leuk speelgoed om mooie foto's mee te maken.
Qua zooms heb ik nog twee aanbevelingen dat is de Sigma 18-50 F2.8 dat is een van de beste zooms. Mijn Sony 16-55 F2.8 heeft meer range en ik vind 16mm fijn daarom heb ik deze tweedehands gekocht en omdat hij goedkoper was dan de sigma nieuw. Er zijn geruchten dat er een sigma 17-40 F1,8 aankomt halverwege deze maand. Die uitgeleverd wordt volgende maand dus misschien ga je komende maanden meer 18-50 F2.8 sigma's op marktplaats terugvinden.
Er is net een 16-300 sigma uitgekomen. Dat is een mooie allround lens maar misschien niet nodig om daar 350-300 euro meer aan uit te geven dan aan een tweedehands 18-135.
Edit; Kijkende naar de prijs is de sprong naar de 18-50 F2.8 het misschien nu al waard. het verschil is 150-200 euro. Al denk ik dat als je een 18-135 koopt voor 350 euro dat je er ook niet veel aan verliest als je die weer verkoopt.
Ik heb er even over nadacht en nog gekeken of ik de overstap ging maken naar FF maar uiteindelijk besloten dat met mijn skill het denk ik niet veel uit gaat maken. De beperking ben ik en niet de apparatuur.
Dan wordt het een grotere investering die ik het nu nog niet waard vind. Voor sport, landschap en straatfotografie voldoet dit prima. Al werd de keuze ook een beetje geholpen door het feit dat deze set in de aanbieding was met cashback dus er ging 2x 200 euro af.
Tot dus ver vind ik de A6700 echt een beest. De autofocus is echt bizar. Ik ben blij dat ik nu een grotere grip heb. Dat houd een stuk beter vast en daarnaast heb ik nog qualitie of live upgrades zoals een beter schermpje, betere menu's en niet onbelangrijk USB -C geen gedoe meer met kabels.
De 70-350 is een mooi objectief met veel bereik in een relatief klein pakketje. Sowieso is alles wel wat zwaarder dan mijn oude set maar in een rugzak maakt het niet veel uit.
Uit ervaring zou ik kiezen voor een 18-135. Die zou je tweedehands kunnen kopen voor ergens tussen de 350 en 400 euro. Dan heb je eigenlijk een prima lens die echt een stuk beter is dan de 16-50 kitlens. Ten opzichte van de 18-105 is hij: Kleiner, lichter, iets scherper iets meer bereik en nieuwer.basset schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:28:
Ik heb meer dan prima foto's geschoten met deze lens en ik vind hem nog steeds heel erg praktisch.
Ja het is geen F2.8 lens maar je schiet op vakantie en of buiten toch niet altijd op F2.8. Leuk als je dat hebt maar in het begin niet nodig.
Qua primes zijn de sigma primes grotendeels prima, ik heb nu de 16mm maar ik ga kijken of ik er een 56mm bij ga kopen. gewoon omdat het dan een compacte set blijft die ik makkelijk meeneem. Primes zijn gewoon leuk speelgoed om mooie foto's mee te maken.
Qua zooms heb ik nog twee aanbevelingen dat is de Sigma 18-50 F2.8 dat is een van de beste zooms. Mijn Sony 16-55 F2.8 heeft meer range en ik vind 16mm fijn daarom heb ik deze tweedehands gekocht en omdat hij goedkoper was dan de sigma nieuw. Er zijn geruchten dat er een sigma 17-40 F1,8 aankomt halverwege deze maand. Die uitgeleverd wordt volgende maand dus misschien ga je komende maanden meer 18-50 F2.8 sigma's op marktplaats terugvinden.
Er is net een 16-300 sigma uitgekomen. Dat is een mooie allround lens maar misschien niet nodig om daar 350-300 euro meer aan uit te geven dan aan een tweedehands 18-135.
Edit; Kijkende naar de prijs is de sprong naar de 18-50 F2.8 het misschien nu al waard. het verschil is 150-200 euro. Al denk ik dat als je een 18-135 koopt voor 350 euro dat je er ook niet veel aan verliest als je die weer verkoopt.
[ Voor 3% gewijzigd door GerGio op 05-06-2025 20:22 ]
Nickname KasPlantje.
Gefeliciteerd met je nieuwe camera! Zeker een beest, m'n zus heeft de A6500 wat al een top ding is en die A6700 is nog veel beter. Mocht je een nog betere grip zoeken dan kan ik je wel de baseplate van Smallrigs aanbevelen. Heb zo'n grip voor mijn beide full frame camera's en daarmee kan ik mijn pinkie laten rusten ipv dat die een beetje in de lucht hangt.GerGio schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:43:
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Daar kan ik wel inkomen. Ik had in de fotozaak even de camera vast van de eigenaar. Dat is een A7R5 met een 28-70 F2 en dan is een cage wel echt lekker.DutchEZmoder schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:05:
[...]
Gefeliciteerd met je nieuwe camera! Zeker een beest, m'n zus heeft de A6500 wat al een top ding is en die A6700 is nog veel beter. Mocht je een nog betere grip zoeken dan kan ik je wel de baseplate van Smallrigs aanbevelen. Heb zo'n grip voor mijn beide full frame camera's en daarmee kan ik mijn pinkie laten rusten ipv dat die een beetje in de lucht hangt.
Maar ik ga even kijken wat ik er van vind. Ik heb al best een grote sprong gemaakt in gewicht en grote van mijn set.
A6300 (405 gram) + 18-135 (325 gram) = 740 gram
A6700 (495 gram) + 16-55 F2.8 G (495 gram) = 990 gram
A6700 (495 gram) + 70-350 G (625 gram) = 1120 gram
Voor nu is die kwart meer gewicht prima. Daarom komt er misschien nog een sigma 56mm F1.4 bij dat maakt de set wat compacter en lichter dan ga ik weer terug naar 750 gram. Dat zou voor sport en straat prima zijn.
Thanks voor de tip.
Nickname KasPlantje.
Ik heb net een Viltrox 25mm 1.7 besteld voor 135 euro in China voor de A6400, voor binnen en een beetje buiten (stad, beperkt portret) fotografie.. Die gaan we eens proberen en dan eens kijken of ik dan voor de f4 18-105, 18-135 variabel, of de sigma 2.8 18-50. Mn portemonee neigt momenteel naar de 18-105 (tweedehands)
Hop,hop,hop!
Dat verschil is verwaarloosbaar klein tussen de 18-105 en de 18-135, misschien max 25 euro verschil. Daarvoor zou ik veel eerder de 18-135 nemen. Dat haal je in plezier echt heel snel terug.basset schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:15:
Ik heb net een Viltrox 25mm 1.7 besteld voor 135 euro in China voor de A6400, voor binnen en een beetje buiten (stad, beperkt portret) fotografie.. Die gaan we eens proberen en dan eens kijken of ik dan voor de f4 18-105, 18-135 variabel, of de sigma 2.8 18-50. Mn portemonee neigt momenteel naar de 18-105 (tweedehands)
Nickname KasPlantje.
Het verschil is 1 stop meer licht aan de tele kant, maar 30mm minder wat ook niet veel is. Ik heb zelf liever een lens met een vaste opening, geen gedoe met dat de aperture per ongeluk op 5.6 blijft staan als je weer terug uitzoomt bijv.GerGio schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:14:
[...]
Dat verschil is verwaarloosbaar klein tussen de 18-105 en de 18-135, misschien max 25 euro verschil. Daarvoor zou ik veel eerder de 18-135 nemen. Dat haal je in plezier echt heel snel terug.
Al moet ik zeggen, die 18-105 was ook m'n zus haar eerste lens en die gebruikte ze amper omdat er bijna geen bokeh is op F4 en ze doet alles voor social media... Zelfs op F4 is bijna alles in focus. 5.6 nog meer. Dus zou goed nadenken of je echt wel een F4 lens wilt voor APS-C
Dan beschouw je de lens als F/5,6 over z'n gehele bereik. probleem opgelost.DutchEZmoder schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Het verschil is 1 stop meer licht aan de tele kant, maar 30mm minder wat ook niet veel is. Ik heb zelf liever een lens met een vaste opening, geen gedoe met dat de aperture per ongeluk op 5.6 blijft staan als je weer terug uitzoomt bijv.
De achtergrond blur is op 135mm F/5,6 overigens vrijwel gelijk als op 105mm F/4
[ Voor 8% gewijzigd door wappiewappie op 07-06-2025 17:09 ]
Dit laatste is sowieso geen probleem meer op nieuwe bodies. Die schakelen bij terugzoomen gewoon naar de wijdste opening.DutchEZmoder schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Het verschil is 1 stop meer licht aan de tele kant, maar 30mm minder wat ook niet veel is. Ik heb zelf liever een lens met een vaste opening, geen gedoe met dat de aperture per ongeluk op 5.6 blijft staan als je weer terug uitzoomt bijv.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ja ligt eraan welke mode je schiet en op welk moment je terugzoomt volgens mij, zelfs op m'n A1II heb ik het soms met de 400-800. Kom ik thuis en zie ik dat m'n 400mm shots op F8 waren.RobbieB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:31:
[...]
Dit laatste is sowieso geen probleem meer op nieuwe bodies. Die schakelen bij terugzoomen gewoon naar de wijdste opening.
Weet je ik snap het. Ja een constante F4 is beter, ja er is bijna geen bokeh. Daar heb je helemaal gelijk in. Geen discussie daarover.DutchEZmoder schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:17:
[...]
Al moet ik zeggen, die 18-105 was ook m'n zus haar eerste lens en die gebruikte ze amper omdat er bijna geen bokeh is op F4 en ze doet alles voor social media... Zelfs op F4 is bijna alles in focus. 5.6 nog meer. Dus zou goed nadenken of je echt wel een F4 lens wilt voor APS-C
Maar doe even een stap terug en kijk naar de vraag. Iemand heeft net een A6400 gekocht met een kitlens en een Viltrox 27 F1.7. Als je dan een lens wilt hebben voor vakantie en je twijfelt tussen de 18-105 en de 18-135 kun je toch veel beter de lichtere, kleinere en scherpere versie van die twee lensen nemen. Gewoon om mee te beginnen.
Dat je op den duur naar een F2.8 lens wilt snap ik want dat heb ik nu ook gedaan. Dat is ook beter, maar voor nu laat hem eerst gewoon leuke foto's maken met deze combi. Dat jij meer eisen hebt snap ik daarom schiet jij ook met een A1II.
Nickname KasPlantje.
Je moet begrijpen dat bokeh sowieso minder is op een crop sensor, als je dan nog met kleiner diaphragma werkt dan verlies je extra stappen.GerGio schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Weet je ik snap het. Ja een constante F4 is beter, ja er is bijna geen bokeh. Daar heb je helemaal gelijk in. Geen discussie daarover.
Maar doe even een stap terug en kijk naar de vraag. Iemand heeft net een A6400 gekocht met een kitlens en een Viltrox 27 F1.7. Als je dan een lens wilt hebben voor vakantie en je twijfelt tussen de 18-105 en de 18-135 kun je toch veel beter de lichtere, kleinere en scherpere versie van die twee lensen nemen. Gewoon om mee te beginnen.
Dat je op den duur naar een F2.8 lens wilt snap ik want dat heb ik nu ook gedaan. Dat is ook beter, maar voor nu laat hem eerst gewoon leuke foto's maken met deze combi. Dat jij meer eisen hebt snap ik daarom schiet jij ook met een A1II.
Nu vind ik zelf een 27mm lens (ca 40mm in 35mm eq) geen typische portretlens.
Kijk eens of je de 50mm 1.7 ergens kan scoren, die kost ook geen fortuinen.
Toevallig heb ik nog een lichtsterke oude Pentax lens liggen met een emount adapter die we op de NEX-5 hadden. Die kan ik eventueel voor pertretten gebruiken, maar eerlijk denk ik dat ik niet snel portretten zal maken. Eerder gebouwen en straatscenes of natuur en natuurlijk de standaard kiekjes....hoewel ik daar denk ik liever mn telefoon voor pakTommie12 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:21:
[...]
Je moet begrijpen dat bokeh sowieso minder is op een crop sensor, als je dan nog met kleiner diaphragma werkt dan verlies je extra stappen.
Nu vind ik zelf een 27mm lens (ca 40mm in 35mm eq) geen typische portretlens.
Kijk eens of je de 50mm 1.7 ergens kan scoren, die kost ook geen fortuinen.
Hop,hop,hop!
Ik hen hier een A6600 liggen, een leuke camera die een prima resultaat geeft.
Deze kan ik combineren met een sigma 18-50 f2.8, sigma 56mm f1.4 of de tamron 18-300mm.
De tamron voornamelijk gekocht als alround vakantie/ travel lens. Toch heb ik hier inmiddels leuke plaatjes mee kunnen schieten, al is deze niet altijd super scherp.
De 18-50 is leuk omdat deze zo compact is en een goed optisch kwaliteit heeft. Moet mijzelf nog wel leren om hiermee fotos te maken. (Het luxe zoombereik van de 18-300mm helpt niet mee)
Eigenlijk hetzelfde met de 56 prime. Wilde eens een prima proberen en gekozen voor deze. Super mooi scherpe resultaten.
Maar laatst even mogen spelen met de Sony 200-600 G lens. Super lens, die internal zoom functie is echt heerlijk.
Die lens heeft mij ook laten zien dat ik graag nog een goede tele lens erbij zou willen. Het liefst dan wel met een bereik van 600mm (900mm full frame equivalent FoV
)
Nou kan ik natuurlijk die Sony lens kopen en heb ik een mooie en goede telelens erbij maar dan mis ik eigenlijk nog een lens die tussen de 50mm en 200mm inzit.
Als ik verder kijk naar een telelens tot 600mm en die wijder gaat dan 200mm kwam ik al snel uit bij de sigma 60-600mm. Super bereik en optisch ook goed, zeker niet minder dan die Sony lens.
Helaas heeft deze lens enkele nadelen:
- prijs, stukje duurder.( 2e hands al stuk beter te doen)
- formaat en gewicht. Zwaarder dan die Sony lens en external zoom.
- daarbij is de throw ook een stuk groter, een logisch gevolg van het grote bereik
Voordelen daarentegen:
+ groot optisch bereik, eigenlijk 2 lenzen in 1.
+ goed optisch kwaliteit door het hele bereik heen.
Graag zou ik die sigma 60-600mm een keer willen uitproberen, kan alleen geen enkele plek vinden waar ze deze lens verhuren oid.
Deze kan ik combineren met een sigma 18-50 f2.8, sigma 56mm f1.4 of de tamron 18-300mm.
De tamron voornamelijk gekocht als alround vakantie/ travel lens. Toch heb ik hier inmiddels leuke plaatjes mee kunnen schieten, al is deze niet altijd super scherp.
De 18-50 is leuk omdat deze zo compact is en een goed optisch kwaliteit heeft. Moet mijzelf nog wel leren om hiermee fotos te maken. (Het luxe zoombereik van de 18-300mm helpt niet mee)
Eigenlijk hetzelfde met de 56 prime. Wilde eens een prima proberen en gekozen voor deze. Super mooi scherpe resultaten.
Maar laatst even mogen spelen met de Sony 200-600 G lens. Super lens, die internal zoom functie is echt heerlijk.
Die lens heeft mij ook laten zien dat ik graag nog een goede tele lens erbij zou willen. Het liefst dan wel met een bereik van 600mm (900mm full frame equivalent FoV
Nou kan ik natuurlijk die Sony lens kopen en heb ik een mooie en goede telelens erbij maar dan mis ik eigenlijk nog een lens die tussen de 50mm en 200mm inzit.
Als ik verder kijk naar een telelens tot 600mm en die wijder gaat dan 200mm kwam ik al snel uit bij de sigma 60-600mm. Super bereik en optisch ook goed, zeker niet minder dan die Sony lens.
- daarbij is de throw ook een stuk groter, een logisch gevolg van het grote bereik
Voordelen daarentegen:
Graag zou ik die sigma 60-600mm een keer willen uitproberen, kan alleen geen enkele plek vinden waar ze deze lens verhuren oid.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik ben niet zo'n voorstander van die zoomlenzen met groot bereik.thijsco19 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:32:
Ik hen hier een A6600 liggen, een leuke camera die een prima resultaat geeft.
Die lens heeft mij ook laten zien dat ik graag nog een goede tele lens erbij zou willen. Het liefst dan wel met een bereik van 600mm (900mm full frame equivalent FoV)
Voordelen daarentegen:
Ja, het klinkt mooi dat je kan zoomen vanaf 60mm, maar als je gewoon wat huisfoto's maakt, dan doe je niet veel met alles boven de 200mm, maar je sleept wel een enorm ding mee wat de 'sfeer' wel beinvloedt.
Als je foto's gaat nemen waarvoor je 400+mm nodig hebt, dan gan je op die plaats geen foto's maken met 50-150mm zoom.
En dat gewicht is zeker een enorm nadeel als je er mee rond gaat lopen. Die lens ga je volgens mij enkel gebruiken in een vogelhut of in een safaribusje. En om ze gewoon mee te nemen 'in geval van', daarvoor vind ik ze gewoon te zwaar en te groot..
Daarom snap ik wel waarom je ze eerst wil huren...
Ik zou eerder de Sigma 500mm F5.6 nemen, haarscherp, snel en licht van gewicht. 50-600 is leuk maar daar loop je een uur mee en dan heb je spierpijn. Optisch is die 500mm ook perfect, de andere zoom lensen bij lange na niet.
Man een 2.5kg lens en dan klaag ik dat mijn camera set net geen 1.2kg weegt met mijn 70-350 = 105 - 525mm.Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:34:
Ik ben niet zo'n voorstander van die zoomlenzen met groot bereik.
En dat gewicht is zeker een enorm nadeel als je er mee rond gaat lopen. Die lens ga je volgens mij enkel gebruiken in een vogelhut of in een safaribusje. En om ze gewoon mee te nemen 'in geval van', daarvoor vind ik ze gewoon te zwaar en te groot..
Nickname KasPlantje.
Even nog terugkoment op de 18-105 F4 / 18-135 F3.5-5.6 optie. Als ik de 18-135 kan kopen voor 100 euro minder (300 vs 400) is dat by far de betere optie (voor het geld)? Filmen intereseert me niet, puur foto's maken.
Hop,hop,hop!
Jabasset schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:09:
Even nog terugkoment op de 18-105 F4 / 18-135 F3.5-5.6 optie. Als ik de 18-135 kan kopen voor 100 euro minder (300 vs 400) is dat by far de betere optie (voor het geld)? Filmen intereseert me niet, puur foto's maken.
Die 500mm F5.6 is een prime lens, niet helemaal te vergelijken met een telezoom. Ook nog eens een stuk duurder.DutchEZmoder schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:01:
Ik zou eerder de Sigma 500mm F5.6 nemen, haarscherp, snel en licht van gewicht. 50-600 is leuk maar daar loop je een uur mee en dan heb je spierpijn. Optisch is die 500mm ook perfect, de andere zoom lensen bij lange na niet.
Het spierpijn hebben zal wel meevallen als je de lens aan een (schouder)riem draagt. Het gewicht rust dan gewoon op je schouder en rug. Je moet die lens inderdaad niet de hele tijd vast houden in je handen.
Ik hoef uiteraard ook geen optische perfectie, blijft natuurlijk een hobby. Dat samen met dat een prime lens toch een stuk beperkter is omdat je met je 'voeten moet in en uit zoemen'. Maw, je moet veel meer bewegen en zoeken naar de goede compositie. (hoewel kan ook juist een doel zijn in de fotografie)
Het is natuurlijk ook een keuze hoeveel en welke lenzen je meeneemt. De 60-600 past heel mooi bij de 18-50 lens. (die 10mm verschil merk je niet)Tommie12 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:34:
[...]
Ik ben niet zo'n voorstander van die zoomlenzen met groot bereik.
Ja, het klinkt mooi dat je kan zoomen vanaf 60mm, maar als je gewoon wat huisfoto's maakt, dan doe je niet veel met alles boven de 200mm, maar je sleept wel een enorm ding mee wat de 'sfeer' wel beinvloedt.
Als je foto's gaat nemen waarvoor je 400+mm nodig hebt, dan gan je op die plaats geen foto's maken met 50-150mm zoom.
Daarom snap ik wel waarom je ze eerst wil huren...
Over een weekje wil ik een weekendje het bos in. Niet alleen kan je met een 60-600 vogels en andere wilde dieren fotograferen maar ook net die foto maken van die mooie boom of het stukje natuur waar je loopt. Je bent dus heel flexibel zonder steeds maar van lenzen te wisselen. En ja voor die ene foto waar je een grotere hoek dan 60mm wilt hebben moet je toch een keer van lens wisselen.
Laatst dus een paar uur met de 200-600 sony G lens gelopen, hoewel die paar 100 gram lichter is had ik er geen moeite mee. Zeker icm een goede draagriem verwacht ik geen problemen met het gewicht.
Maar dat is dus inderdaad 1 vd redenen dat ik die lens eerst eens wilt huren. Maarja ik kan echt nergens vinden waar ik die lens kan huren. Ik wil sowieso een keer langs een fotozaak om die lens in het echt te zien en vast te houden.
Wat een keuzes eigenlijk. De keuze voor APSC lenzen valt mij eigenlijk wel een beetje tegen als je een bereik van groothoek naar tele wil hebben. En zelfs met full frame lenzen is de keuze niet mega, de meeste beginnen namelijk in de 20mm waardoor de groothoek al net te klein is op crop sensor.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Volgens mij valt dat wel mee. Er zijn niet zoveel echt goede tele lenzen voor APS-C. Er is bijvoorbeeld geen goede 70-200 F2.8 in APS-C wat een 45-135 F2.8 zou moeten zijn. Er gaan geruchten dat sigma er een uit gaat brengen. Maar dat is even afwachten. Ik heb tot dus ver weinig te klagen over mijn 70-350 qua scherpte en gewicht.thijsco19 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 00:03:
Wat een keuzes eigenlijk. De keuze voor APSC lenzen valt mij eigenlijk wel een beetje tegen als je een bereik van groothoek naar tele wil hebben. En zelfs met full frame lenzen is de keuze niet mega, de meeste beginnen namelijk in de 20mm waardoor de groothoek al net te klein is op crop sensor.
Er is recentelijk een superzoom bijgekomen een sigma 16-300. Dat is een 24-450 in full frame. Dat lijkt me meer dan genoeg. Volgens mij ook nog van best redelijk kwaliteit. Sigma stelt vaak niet teleur
Er gaan geruchten dat sigma overigens binnenkort met een 17-40 F1.8 uitkomt voor APS-C. Dat zou echt een hele mooie lens zijn voor mijn a6700. Ik ben heel benieuwt wat de reviews daarvan gaan vinden.
Nickname KasPlantje.
@GerGio Dat bedoel ik, er zijn niet echt goede telelenzen voor apsc.
Ook bijvoorbeeld de Sony 18-135 is inmiddels 7 jaar (2018), mag inmiddels ook wel een update krijgen.
Zelf heb ik dus de tamron 18-300mm, erg goed vergelijkbaar met de sigma 16-300mm. Zelfs op enkele momenten beter dan de sigma.
Die 70-350 ook naar gekeken. Als ik die tamron 18-300mm niet gekocht zou hebben dan had ik die 70-350 wel gekocht. Het verschil met de 18-300mm vind ik niet groot genoeg om deze lens ook nog aan te schaffen.
Het bereik van die 300mm vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Geregeld wil ik net effe wat meer.
Daarom dat ik dus een stap verder kijk, naar 600mm.
Voor apsc is er dan helemaal niks.
Ook bijvoorbeeld de Sony 18-135 is inmiddels 7 jaar (2018), mag inmiddels ook wel een update krijgen.
Zelf heb ik dus de tamron 18-300mm, erg goed vergelijkbaar met de sigma 16-300mm. Zelfs op enkele momenten beter dan de sigma.
Die 70-350 ook naar gekeken. Als ik die tamron 18-300mm niet gekocht zou hebben dan had ik die 70-350 wel gekocht. Het verschil met de 18-300mm vind ik niet groot genoeg om deze lens ook nog aan te schaffen.
Het bereik van die 300mm vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Geregeld wil ik net effe wat meer.
Daarom dat ik dus een stap verder kijk, naar 600mm.
Voor apsc is er dan helemaal niks.
Je kan toch perfect een FF lens gebruiken...
Als alternatief voor de 70-200 kan je toch de 50-150 2.0 gebruiken... natuurlijk heeft die een gekke prijs...
En aan de brede kant is er de Tamron 17-28 2.8 die wel betaalbaar is.
Maar als breedhoek je ding is, dan moet je misschien toch een FF camera overwegen. Een A7iii blijft een topcamera en die is zeker tweedehands best betaalbaar.
Ben benieuwd of/wanneer je hem binnen krijgt. Ik had er een paar maanden terug ook 1 besteld, maar daarvan werd de levertijd tot 2x toe niet gehaald en dus werd de order gecanceld. Bij de grote zaken in NL ook steeds niet op voorraad, dus leverbaarheid van die lens lijkt een dingetje te zijn.basset schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:15:
Hij wil.
Een telelens heeft van nature een aardig grote beeldcirkel. Het kost amper extra glas (zeker de dure voorste elementen niet) om hem op te waarderen naar full frame.
Waarom zou een fabrikant een tientje besparen op de fabricagekosten als dat de markt voor de lens zo ongeveer zal halveren?
Waarom zou een fabrikant een tientje besparen op de fabricagekosten als dat de markt voor de lens zo ongeveer zal halveren?
Ik heb hem uiteindelijk voor ongeveer 135 euro in China besteld. Inmiddels met de bevestiging en tracking dat hij verstuurd is en in afwachting op het vliegveld.klaaas schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:05:
[...]
Ben benieuwd of/wanneer je hem binnen krijgt. Ik had er een paar maanden terug ook 1 besteld, maar daarvan werd de levertijd tot 2x toe niet gehaald en dus werd de order gecanceld. Bij de grote zaken in NL ook steeds niet op voorraad, dus leverbaarheid van die lens lijkt een dingetje te zijn.
Als de 18-135 er nog is bestel ik die vandaag ook (niet uit China)
Hop,hop,hop!
Als dat zo is dan is het wel logisch dat er alleen maar full frame telelenzen zijn.sympa schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:22:
Een telelens heeft van nature een aardig grote beeldcirkel. Het kost amper extra glas (zeker de dure voorste elementen niet) om hem op te waarderen naar full frame.
Sowieso wel blij dat de apsc markt nog actief is.
Kom ik weer terug op mijn eerste bericht, toevallig iemand die weet waar ik de sigma 60-600mm kan huren?
De plek waarin APS-C op dit moment staat is gewoon een beetje raar. Die trend zie je ook binnen Sony en dat is gewoon jammer want het zou een enorme kans zijn als je het goed aanpakt.
Want het voelt, altijd een beetje als het ondergeschoven kindje. Dat voelt het als je met sommige fotograven praat maar ook als je soms op forums zit of als je online dingen bekijkt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn want veelal zouden een hele hoop mensen zich prima kunnen redden met een APS-C camera.
Als ik zie wat Sony uitbrengt dan voel je dat gebrek aan focus ook een beetje. De A6700 is echt een beest maar ik had liever een versie gehad met minder video specs en betere fotografie specs. Gewoon twee APS-C lijnen een voor foto en een voor video. Dat was echt een stuk beter geweest.
Qua lenzen is er voldoende keuze en dat is met name te danken aan spelers zoals Tamron, Sigma en Viltrox die steeds meer APS-C lenzen uitbrengen die deze camera's echt naar een nieuw niveau tillen.
Ik hoop dat het een wisselwerking heeft op Sony zodat zij ook nieuwe camera's op APS-C gebied gaan uitbrengen want ik denk dat er nog steeds best een grote markt kan zijn voor gewoon goede betaalbare lichte camera's
Want het voelt, altijd een beetje als het ondergeschoven kindje. Dat voelt het als je met sommige fotograven praat maar ook als je soms op forums zit of als je online dingen bekijkt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn want veelal zouden een hele hoop mensen zich prima kunnen redden met een APS-C camera.
Als ik zie wat Sony uitbrengt dan voel je dat gebrek aan focus ook een beetje. De A6700 is echt een beest maar ik had liever een versie gehad met minder video specs en betere fotografie specs. Gewoon twee APS-C lijnen een voor foto en een voor video. Dat was echt een stuk beter geweest.
Qua lenzen is er voldoende keuze en dat is met name te danken aan spelers zoals Tamron, Sigma en Viltrox die steeds meer APS-C lenzen uitbrengen die deze camera's echt naar een nieuw niveau tillen.
Ik hoop dat het een wisselwerking heeft op Sony zodat zij ook nieuwe camera's op APS-C gebied gaan uitbrengen want ik denk dat er nog steeds best een grote markt kan zijn voor gewoon goede betaalbare lichte camera's
Nickname KasPlantje.
Een APS-C camera met een stacked sensor is nog iets waar Sony aan kan werken... En lens aanbod. Maar ik denk dat de markt voor APS-C te klein is om voor Sony goede winst mee te halen, anders hadden ze het wel gedaan. Misschien dat de oude lenzen niet genoeg werden verkocht, wie weet.GerGio schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:21:
Ik heb nu om te filmen een Sony ZV-E1 met de volgend Sony lens de SEL2070G en de Tamron 50-400mm f/4.5-6.3 DI III VC VXD.
Vooral de beeldkwaliteit van de SEL2070G is prima maar er is 1 nadeel. Deze lens, de andere ook niet, heeft geen powerzoom. Dus zoomen, terwijl je filmt, moet handmatig gebeuren door aan de zoom ring te draaien. Dat is niet ideaal.
Ik ben dus aan het kijken naar een full frame lens met powerzoom. Nu heeft Sony de FE 28-135mm F/4.0G OSS powerzoom. Echter de nieuwprijs vind ik nogal duur voor hetgeen waar ik het uiteindelijk voor gebruik.
Zijn er ook (full frame) alternatieven met powerzoom functie?
Vooral de beeldkwaliteit van de SEL2070G is prima maar er is 1 nadeel. Deze lens, de andere ook niet, heeft geen powerzoom. Dus zoomen, terwijl je filmt, moet handmatig gebeuren door aan de zoom ring te draaien. Dat is niet ideaal.
Ik ben dus aan het kijken naar een full frame lens met powerzoom. Nu heeft Sony de FE 28-135mm F/4.0G OSS powerzoom. Echter de nieuwprijs vind ik nogal duur voor hetgeen waar ik het uiteindelijk voor gebruik.
Niet veel, maar als je zoekt/filtert op "PZ" dan vind je er wel een paar.RogerSch schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 06:32:
Ik heb nu om te filmen een Sony ZV-E1 met de volgend Sony lens de SEL2070G en de Tamron 50-400mm f/4.5-6.3 DI III VC VXD.
18-135 Sony E mount "kitlens" binnen. Mooie lens hoor. 275 euro, moest alleen een nieuwe lensdop voor 4 euro en een lens hood van 15 bij amazon bestellen. Al met al denk ik best een goeie prijs als ik de prijzen zo om me heen zie.
Nu nog die Viltrox afwachten. Die duurt nog ongeveer een weekje.
Nu nog die Viltrox afwachten. Die duurt nog ongeveer een weekje.
Hop,hop,hop!
Voor de volgende keer, pak Ali erbij. Ik ben ooit een hele zooi lens doppen (zowel front in verschillende maten als back) voor <4 euro gescoord. Ook voor een hood kan je daar prima terecht.basset schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:13:
moest alleen een nieuwe lensdop voor 4 euro en een lens hood van 15 bij amazon bestellen.
Klopt maar die waren dezelfde prijs als bij amazon. Ik wil de lensdop ook snel hebbenbr00ky schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:14:
[...]
Voor de volgende keer, pak Ali erbij. Ik ben ooit een hele zooi lens doppen (zowel front in verschillende maten als back) voor <4 euro gescoord. Ook voor een hood kan je daar prima terecht.
Hop,hop,hop!
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een a6700 i.c.m. zowel de Sigma 18-50 2.8 als de Sony 16-55 2.8? Ik ben namelijk een beetje in dubio welke van de twee combinaties ik ga aanschaffen.
Even wat context: vorig jaar heb ik enkele maanden door Azië gereisd en hiervoor heb ik een oude Canon 1200D icm 18-55 kitlens geleend. Het fotograferen beviel me, en ik heb besloten zelf een camera te gaan kopen, de a6700. Nu komt alleen het moeilijke punt: ik twijfel welke lens ik erbij ga kopen. Wat me tegenviel op de reis was hoeveel ruimte de camera innam in mijn backpack, met name in de hoogte maar ook wel in de lengte (dus met lens). Met de stap naar de a6700 is de hoogte in ieder geval met een paar cm afgenomen, maar de lengte (en het gewicht) zou nog wel een issue kunnen zijn. Ik ben vooral van plan om natuur en architectuur te fotograferen, in mindere mate mensen en eigenlijk niet sport en/of dieren.
Qua formaat van het pakket zijn de a6700 + Sigma ongeveer net zo lang en zwaar als de 1200D + lens, maar de Sony is nog 2 cm langer en 200g zwaarder, en een paar honderd euro duurder. Voor de mensen met ervaring: is het het waard om voor de Sony te gaan of moet ik het maar gewoon bij de Sigma houden? Of zie ik iets over het hoofd en moet ik een nog andere keuze maken.
Ik kan de body los voor €1.160 kopen, de Sigma voor €520 of de 6700 + Sony combi voor €1950.
Even wat context: vorig jaar heb ik enkele maanden door Azië gereisd en hiervoor heb ik een oude Canon 1200D icm 18-55 kitlens geleend. Het fotograferen beviel me, en ik heb besloten zelf een camera te gaan kopen, de a6700. Nu komt alleen het moeilijke punt: ik twijfel welke lens ik erbij ga kopen. Wat me tegenviel op de reis was hoeveel ruimte de camera innam in mijn backpack, met name in de hoogte maar ook wel in de lengte (dus met lens). Met de stap naar de a6700 is de hoogte in ieder geval met een paar cm afgenomen, maar de lengte (en het gewicht) zou nog wel een issue kunnen zijn. Ik ben vooral van plan om natuur en architectuur te fotograferen, in mindere mate mensen en eigenlijk niet sport en/of dieren.
Qua formaat van het pakket zijn de a6700 + Sigma ongeveer net zo lang en zwaar als de 1200D + lens, maar de Sony is nog 2 cm langer en 200g zwaarder, en een paar honderd euro duurder. Voor de mensen met ervaring: is het het waard om voor de Sony te gaan of moet ik het maar gewoon bij de Sigma houden? Of zie ik iets over het hoofd en moet ik een nog andere keuze maken.
Ik kan de body los voor €1.160 kopen, de Sigma voor €520 of de 6700 + Sony combi voor €1950.
Ik gebruik bijna alleen 3rd party lenzen. Als mijn foto’s nog beter kunnen worden ligt het vrijwel nooit aan de lens. Die 2 lenzen gaan elkaar echt niet veel ontlopen.Despotes98 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:33:
Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een a6700 i.c.m. zowel de Sigma 18-50 2.8 als de Sony 16-55 2.8? Ik ben namelijk een beetje in dubio welke van de twee combinaties ik ga aanschaffen.
Maar als het je enigste lens moet worden, dan zou ik eerder voor een lens met wat meer zoom kiezen.
Vooralsnog wil ik het wegens ruimte (en een beetje de kosten) bij één zoomlens houden. Mocht ik nou echt veel gaan fotograferen en daar ook veel voldoening uit halen dan ga ik kijken naar een 70-350/16-300/18-135 en/of primes, maar ik denk dat ik met de 16-55/18-50 een oké zoombereik heb.Tommie12 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:53:
[...]
Ik gebruik bijna alleen 3rd party lenzen. Als mijn foto’s nog beter kunnen worden ligt het vrijwel nooit aan de lens. Die 2 lenzen gaan elkaar echt niet veel ontlopen.
Maar als het je enigste lens moet worden, dan zou ik eerder voor een lens met wat meer zoom kiezen.
Ik heb een A6700 met een Sony 16-55 F2.8 G en dat is een prima combi. Deze heb ik gekocht omdat hij tweedehands net zo duur was als de Sigma. Geen ervaring met de sigma maar ik hoor wel dat het een erg goede lens is.Despotes98 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:33:
Het verschil in gewicht en formaat ga je wel merken. Ik heb even mijn Sony 18-135 op mijn a6700 gezet en die is iets groter en iets zwaarder dan de sigma en dat verschil kon ik wel merken.
Dus de 18-50 is een prima keus als je licht wilt reizen.
Zie je wat over het hoofd? Sigma kondigt als het goed is over 2 dagen een 17-40 F1.8 aan die hetzelfde formaat en gewicht heeft als de Sony 16-55 F2.8 G.
Nickname KasPlantje.
Zoals eerder verwacht heeft sigma vandaag de 17-40mm DC ART F1.8 uitgebracht. Als het goed is wordt hij ergens medio juli leverbaar. De eerste reviews zijn positief. Eens kijken of mijn fotozaak er een binnenkrijgt en misschien upgrade ik mijn 16-55 F2.8 naar deze sigma.
Weer een stap in de goede richting voor APS-C
https://www.sigma-global.com/en/lenses/a025_17_40_18/
[ Voor 6% gewijzigd door GerGio op 17-06-2025 18:52 ]
Nickname KasPlantje.
En met dat diaphragma zou je dezelfde scherptediepte moeten kunnen krijgen als een FF op 2.8. Mooie move van Sigma.GerGio schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:04:
Zoals eerder verwacht heeft sigma vandaag de 17-40mm DC ART F1.8 uitgebracht. Als het goed is wordt hij ergens medio juli leverbaar. De eerste reviews zijn positief. Eens kijken of mijn fotozaak er een binnenkrijgt en misschien upgrade ik mijn 16-55 F2.8 naar deze sigma.
Ik heb de 25mm uiteindelijk maar bij KE besteld. Iets duurder, maar dan wel lekker makkelijk qua verzending en garantie. Eerste indruk is positief. Ik zocht een compacte lichte lens met ongeveer een brandpunt van 35mm ff. De lens is iig scherp op f/5.6 voor de overzichtsplaatjes en op f/1.7 ook scherp waar die scherp moet zijn voor close-ups. AF is prima en ik zie verder geen grote fouten. Denk wel dat het een blijvertje is.basset schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:44:
[...]
Ik heb hem uiteindelijk voor ongeveer 135 euro in China besteld. Inmiddels met de bevestiging en tracking dat hij verstuurd is en in afwachting op het vliegveld.
Als de 18-135 er nog is bestel ik die vandaag ook (niet uit China)
Hij wil.
Ben benieuwd wanneer Sigma hun 4 fullframe lenzen gaat aankondigen. Een 200mm F/2, een reislens, een tele lens die nog nooit eerder is gemaakt en nog een mk2 van hun 35mm 1.2 volgens betrouwbare geruchten
[ Voor 7% gewijzigd door DutchEZmoder op 18-06-2025 20:14 ]
Die van mij ligt nu bij PostNL in de autoklaaas schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:44:
[...]
Ik heb de 25mm uiteindelijk maar bij KE besteld. Iets duurder, maar dan wel lekker makkelijk qua verzending en garantie. Eerste indruk is positief. Ik zocht een compacte lichte lens met ongeveer een brandpunt van 35mm ff. De lens is iig scherp op f/5.6 voor de overzichtsplaatjes en op f/1.7 ook scherp waar die scherp moet zijn voor close-ups. AF is prima en ik zie verder geen grote fouten. Denk wel dat het een blijvertje is.
Ben benieuwd. De 18-135 is ook een leuke lens overigens. Vooral voor buiten. Wel zwaarder dan ik dacht, maar dat was de A6400 ook, vergeleken met mijn oude nex-5n
Nu nog een handige mooie incognito canvas padded waterdichte sling tas zoeken voor weinig die niet te groot is en waar het in past..........
[ Voor 7% gewijzigd door basset op 19-06-2025 12:05 ]
Hop,hop,hop!
Ik heb toevallig gisteren de Peak Design Everyday Sling 6L V3 besteld omdat daar alles mooi in past en de band net als de slide super fijn is aan te passen. Ja hij is 130 euro, maar wel echt top!basset schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Die van mij ligt nu bij PostNL in de auto
Ben benieuwd. De 18-135 is ook een leuke lens overigens. Vooral voor buiten. Wel zwaarder dan ik dacht, maar dat was de A6400 ook, vergeleken met mijn oude nex-5n
Nu nog een handige mooie incognito canvas padded waterdichte sling tas zoeken voor weinig die niet te groot is en waar het in past..........
Oe, kwa materiaal ziet hij er wel heel mooi uit, maar 130 euro voor een tasje...auch
Hop,hop,hop!
Top-ding gebruik hem zelf al jaren als lichte cameratas.royvs98 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Ik heb toevallig gisteren de Peak Design Everyday Sling 6L V3 besteld omdat daar alles mooi in past en de band net als de slide super fijn is aan te passen. Ja hij is 130 euro, maar wel echt top!
Heb ongeveer 5 jaar de everyday backpack als werk-tas gebruikt geld hetzelfde voor superhandig tas.
Nickname KasPlantje.
Ja, een goede tas kost wat. Kijk maar eens naar een goede rugzak...basset schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:32:
Oe, kwa materiaal ziet hij er wel heel mooi uit, maar 130 euro voor een tasje...auch
Heb ik ook, fijn ding.royvs98 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Ik heb toevallig gisteren de Peak Design Everyday Sling 6L V3 besteld omdat daar alles mooi in past en de band net als de slide super fijn is aan te passen. Ja hij is 130 euro, maar wel echt top!
Markplaats of kleinanzeigen in de gaten houden. Ik heb mijne, heel toevallig, nieuw voor 50 euro overgenomen, 3 straten verderop. Die man had m bij een set met een nieuwe camera gekocht.
Goedemiddag!
Ik heb sinds een tijdje het Sony FE 12-24 f/4 objectief, maar gebruik het eigenlijk nooit. Tijd dus hem te koop aan te bieden. Op marktplaats en ook op Tweakers v&a geen enkele reactie. Heb bij verschillende camerawinkels een inruilvoorstel opgevraagd. Het hoogste is cameranu, maar zit nog aardig onder het bedrag wat ik ervoor zou willen hebben. Ik bedoel, 750 euro is wel relatief weinig. Wat denken jullie?
Zijn er nog andere partijen die doorgaans goede prijzen geven? Heb oa Rebuy, KE en nog een paar partijen geprobeerd, maar allemaal lage bedragen.
Ik heb sinds een tijdje het Sony FE 12-24 f/4 objectief, maar gebruik het eigenlijk nooit. Tijd dus hem te koop aan te bieden. Op marktplaats en ook op Tweakers v&a geen enkele reactie. Heb bij verschillende camerawinkels een inruilvoorstel opgevraagd. Het hoogste is cameranu, maar zit nog aardig onder het bedrag wat ik ervoor zou willen hebben. Ik bedoel, 750 euro is wel relatief weinig. Wat denken jullie?
Zijn er nog andere partijen die doorgaans goede prijzen geven? Heb oa Rebuy, KE en nog een paar partijen geprobeerd, maar allemaal lage bedragen.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
750 is idd relatief weinig.Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:39:
Goedemiddag!
KE verkoopt een tweedehandse voor iets meer dan 1200€…
Ik zou ebay nog eens proberen. Daar wordt vrij eerlijk geboden vind ik.
De vraag is natuurlijk… hoe populair is die lens?
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 21-06-2025 13:56 ]
Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van lenzen en dergelijke dus sorry als het een simpele vraag is maar wat maakt die lens uniek/goed dat die 1700 euro kost? F/4 voor een groothoeklens klinkt nou niet echt bepaald indrukwekkend ook al is het een zoom lens.Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:39:
Goedemiddag!
Of zie ik iets over het hoofd qua vervorming/scherpte?
Behalve dat Sony haar F2.8 lens bijna 3x zoveel kost eigenlijk niet veel... Misschien de 12mm wat je zelden ziet. Sigma heeft bijv een 14-24mm 2.8 voor 1500gebruikernaam__ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:04:
[...]
Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van lenzen en dergelijke dus sorry als het een simpele vraag is maar wat maakt die lens uniek/goed dat die 1700 euro kost? F/4 voor een groothoeklens klinkt nou niet echt bepaald indrukwekkend ook al is het een zoom lens.
Of zie ik iets over het hoofd qua vervorming/scherpte?
Oh, goede tip! Eens kijken hoe dat zit met naar het buitenland verzenden dan. Heb je daar ervaring mee?Tommie12 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:55:
[...]
750 is idd relatief weinig.
KE verkoopt een tweedehandse voor iets meer dan 1200€…
Ik zou ebay nog eens proberen. Daar wordt vrij eerlijk geboden vind ik.
De vraag is natuurlijk… hoe populair is die lens?
Ja, kijk vooraf wat verzenden kost, en zet de kosten er bij per land. Andere landen is dan ‘op aanvraag’.Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 17:52:
[...]
Oh, goede tip! Eens kijken hoe dat zit met naar het buitenland verzenden dan. Heb je daar ervaring mee?
Sowieso zou ik niet buiten EU versturen… Binnen EU lukt waarschijnlijk met Post NL of Bpost.
Als het over meer dan zakgeld gaat, doe ik enkel verzending met verzekering van een bepaalde waarde. En een lens is sowieso wat waard.
Voor een cameraof een lens probeer ik ook altijd eerst op MP met ‘enkel afhalen’, maar als je spullen niet erg geliefd of exotisch zijn lukt dat niet altijd.
Ebay werkt dan beter, en de prijzen zijn vrij correct.
Ik laat een veiling altijd af lopen op zondag rond 20h.
[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 21-06-2025 20:54 ]
Dank voor je bericht.Tommie12 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:54:
[...]
Ja, kijk vooraf wat verzenden kost, en zet de kosten er bij per land. Andere landen is dan ‘op aanvraag’.
Sowieso zou ik niet buiten EU versturen… Binnen EU lukt waarschijnlijk met Post NL of Bpost.
Als het over meer dan zakgeld gaat, doe ik enkel verzending met verzekering van een bepaalde waarde. En een lens is sowieso wat waard.
Voor een cameraof een lens probeer ik ook altijd eerst op MP met ‘enkel afhalen’, maar als je spullen niet erg geliefd of exotisch zijn lukt dat niet altijd.
Ebay werkt dan beter, en de prijzen zijn vrij correct.
Ik laat een veiling altijd af lopen op zondag rond 20h.
Ik zag dat Ebay ook nog een flinke commissie overhoudt aan je koop (1,1 procent) en ben toch een beetje huiverig voor verzenden naar een ander land - anders dan België of Duitsland.
Die 1% is toch niks vergeleken met wat een fotowinkel vraagt….Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Dank voor je bericht.
Ik zag dat Ebay ook nog een flinke commissie overhoudt aan je koop (1,1 procent) en ben toch een beetje huiverig voor verzenden naar een ander land - anders dan België of Duitsland.Maar ik ga er nog even in verdiepen!
Maar we gaan hier te ver OT vrees ik.
Ik zou hem gewoon op MP en hier laten staan. Soms hebben dingen tijd nodig..
Ik doe nogal wat met MPB - een bod kan je sowieso vragen, en opsturen naar Berlijn is voor hun rekening. Maar de hoofdprijs krijg je nooit. Zodra je een nieuwe lens betaald hebt is vaak een kwart van je geld weg.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
En dat is natuurlijk precies waarom de inruil bedragen zo laag liggen, want niet alleen jij zal hem weinig gebruiken, maar de meeste mensen niet. En dat betekent weinig vraag, lastig verkopen, lang op voorraad en dus een lage prijs.Steeffoon schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:39:
Goedemiddag!
Ik heb sinds een tijdje het Sony FE 12-24 f/4 objectief, maar gebruik het eigenlijk nooit.
Zelf heb ik in het verleden nog wel eens wat verkocht aan https://www.camera-tweedehands.nl/ en dat beviel me wel. Aanzienlijk beter voorstellen gekregen dan wat de grote concurrenten wilden bieden.
Dure lenzen verkopen op Marktplaats gaat sinds een paar jaar in mijn ervaring veel slechter. Daarom heb ik ook de laatste paar keer lenzen verkocht via MPB. Bij lenzen met een aanschafprijs >1000 maak je wel veel verlies. Toch vind ik de aankoopprijzen van MPB in zekere zin marktconform. Je krijgt je geld namelijk direct, terwijl je, als je meer wilt krijgen, een dure lens wel een jaar op Marktplaats moet zetten (en steeds verzoeken moet beantwoorden die op niets uitlopen).
eBay beschouw ik al lang niet meer een alternatief voor Marktplaats, want het is hoofdzakelijk een platform voor zakelijke verkopers geworden. Mijns inziens zijn de opties dus MPB, Marktplaats en veel geduld of de lens houden.
Dat laatste moet je ook overwegen als het gebruiksdoel waarvoor je hem hebt gekocht nog bestaat. Ik heb de Sony FE 12-24mm f/4 ook en ik gebruik hem zelden, terwijl een standaard groothoekzoomlens (16-35mm) min of meer op mijn camera zit vastgeplakt. Toch heb ik nooit overwogen de Sony FE 12-24mm f/4 te verkopen. Soms heb je gewoon 12mm nodig (met name interieurs) en dan is deze lens een uitkomst. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet beter af zou zijn met een 10mm of 12mm prime, maar dat soort lenzen is vaak relatief duur en optisch niet heel goed. Dus zelf houd ik de Sony FE 12-24mm f/4.
eBay beschouw ik al lang niet meer een alternatief voor Marktplaats, want het is hoofdzakelijk een platform voor zakelijke verkopers geworden. Mijns inziens zijn de opties dus MPB, Marktplaats en veel geduld of de lens houden.
Dat laatste moet je ook overwegen als het gebruiksdoel waarvoor je hem hebt gekocht nog bestaat. Ik heb de Sony FE 12-24mm f/4 ook en ik gebruik hem zelden, terwijl een standaard groothoekzoomlens (16-35mm) min of meer op mijn camera zit vastgeplakt. Toch heb ik nooit overwogen de Sony FE 12-24mm f/4 te verkopen. Soms heb je gewoon 12mm nodig (met name interieurs) en dan is deze lens een uitkomst. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet beter af zou zijn met een 10mm of 12mm prime, maar dat soort lenzen is vaak relatief duur en optisch niet heel goed. Dus zelf houd ik de Sony FE 12-24mm f/4.
Mijn laatste ervaring bij de verkoop van een lens op Marktplaats (een Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD die ik al bijna een halfjaar te koop had staan) was trouwens eigenaardig. Kort voordat hij zou arriveren stuurde de gegadigde het bericht dat hij alleen contant kon betalen, met daarbij het bekende praatje dat hij na de transactie wel mee zou gaan naar een automaat om het geld te storten, als ik het niet vertrouwde. Hij kon niet vertellen waarom hij het geld zelf niet vooraf zou storten om mij vervolgens te betalen via instant payment of een Marktplaats-betaalverzoek, zoals ik had gevraagd.
Omdat hij er al bijna was, annuleerde ik de verkoop niet, maar bestudeerde ik de echtheidskenmerken en legde ik een loep klaar. De gegadigde kwam even later binnen en ging de lens checken. Op het moment dat hij de loep zag liggen, werd hij zenuwachtig en begon hij te sputteren dat er 'toch wel veel stof in de lens zat', zodat hij van de aankoop afzag. Die stofjes heb ik nooit gezien en MPB heeft later ook geen aanmerkingen gemaakt over stofjes in de lens (wat ze wel doen als er sprake van is omdat het de verkoopwaarde vermindert - ik heb daarom wel eens een verlaagde prijsopgave gekregen).
Ik heb dit nooit gemeld bij Marktplaats want je kunt alleen maar zeggen dat het een mogelijke poging tot fraude was, maar het zijn wel dingen waarmee je rekening moet houden als verkoper.
Omdat hij er al bijna was, annuleerde ik de verkoop niet, maar bestudeerde ik de echtheidskenmerken en legde ik een loep klaar. De gegadigde kwam even later binnen en ging de lens checken. Op het moment dat hij de loep zag liggen, werd hij zenuwachtig en begon hij te sputteren dat er 'toch wel veel stof in de lens zat', zodat hij van de aankoop afzag. Die stofjes heb ik nooit gezien en MPB heeft later ook geen aanmerkingen gemaakt over stofjes in de lens (wat ze wel doen als er sprake van is omdat het de verkoopwaarde vermindert - ik heb daarom wel eens een verlaagde prijsopgave gekregen).
Ik heb dit nooit gemeld bij Marktplaats want je kunt alleen maar zeggen dat het een mogelijke poging tot fraude was, maar het zijn wel dingen waarmee je rekening moet houden als verkoper.
Ik kijk regelmatig naar MP om lenzen of een camera tweedehands te kopen, en zie onrealistische vraagprijzen.li2003 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:39:
Dure lenzen verkopen op Marktplaats gaat sinds een paar jaar in mijn ervaring veel slechter. Daarom heb ik ook de laatste paar keer lenzen verkocht via MPB. Bij lenzen met een aanschafprijs >1000 maak je wel veel verlies. Toch vind ik de aankoopprijzen van MPB in zekere zin marktconform. Je krijgt je geld namelijk direct, terwijl je, als je meer wilt krijgen, een dure lens wel een jaar op Marktplaats moet zetten (en steeds verzoeken moet beantwoorden die op niets uitlopen).
Ik kan begrijpen dat als je een lens aan de volle aanbevolen prijs kocht van bv 1500€ je er meer dan 1000€ voor terug wil. Maar soms zakt de nieuwprijs ook, op er is een cashback zodat je die lens voor 1250€ kan kopen nieuw.... ja, dan ga je op MP geen 1300€ krijgen.
Dus... ik moet af en toe wel zoeken tot ik iets vind.
Laatste aankoop was een A7 iV voor 1600€, en ik verkocht mijn A7 iii voor 850€.
Beide transacties fysiek gedaan. Kamera in handen gehad en ter plaatse gecontroleerd. En dan betalingen zijn gebeurd via overschrijving.
De A7iV zag ik regelmatig aangeboden worden voor 2000€ en zelfs meer. Dan ga ik ook niet bieden. Maar toen er een in de buurt aangeboden werd voor 1800€ heb ik 1500€ geboden en een tegenbod gehad van 1600€ als het maar snel ging (wou de camera max 1 dag reserveren, en er zat alleen een batterij bij, geen verpakking, geen doos) De man deed aan huwelijksfotografie en had een website, dus de kans dat ik een gestolen camera kocht was klein. Aantal clicks viel mee met 20000.
Mijn Tamron lens 28-75 2.8 heb ik op ebay gekocht, net zoals mijn 100-400 en een macro lens.
Mijn 17-28 2.8 heb ik tweedehands bij KE gekocht.
Ik weet niet of jullie ingeschreven bij de KvK staan als fotograaf, zo niet, wel doen! Elke camera en lens die je koopt gaat van je winst af en die 21% btw krijg je terug. Zo kijk ik op Marktplaats of de prijs wel de moeite waard is vergeleken met een nieuwe lens -21% btw. Dan zie je nog vaak dat mensen een lens voor een paar tientjes of zelfs een paar honderd euro duurder verkopen dan nieuw in de winkel.
Uhhhh, en omzet? Administratieve last die erbij komt kijken?DutchEZmoder schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:35:
Ik weet niet of jullie ingeschreven bij de KvK staan als fotograaf, zo niet, wel doen! Elke camera en lens die je koopt gaat van je winst af en die 21% btw krijg je terug. Zo kijk ik op Marktplaats of de prijs wel de moeite waard is vergeleken met een nieuwe lens -21% btw. Dan zie je nog vaak dat mensen een lens voor een paar tientjes of zelfs een paar honderd euro duurder verkopen dan nieuw in de winkel.
Geen consumentengarantie.
Ah ja dat is wel een dingetje als je in loondienst werkt. Ik verkoop heeeeeel af en toe een print, komt bij lange na niet in de buurt van wat ik allemaal koop. Ik moet sowieso al administratie doen, af en toe een lens erbij is dan niet zoveel werk. Maar daar had ik even niet aan gedacht neeSquareOne schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:48:
[...]
Uhhhh, en omzet? Administratieve last die erbij komt kijken?

Als je een eenmanszaak hebt mag je onder je eigen naam aankopen in het bedrijf wegschrijven, mits je het natuurlijk zakelijk gebruikt. Hierdoor heb je wel je particuliere garantie!SquareOne schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:48:
[...]
Uhhhh, en omzet? Administratieve last die erbij komt kijken?
Laten we het onderwerp hier op Sony objectieven houden. Adviezen voor 'handige' belastingtrucjes zijn echt off-topic.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Schreef ik zelf een paar dagen geleden...Ik heb me wel eens afgevraagd of ik niet beter af zou zijn met een 10mm of 12mm prime, maar dat soort lenzen is vaak relatief duur en optisch niet heel goed.
...maar nu lijkt het er sterk op dat de nieuwe Laowa AF 12mm f/2.8 FF II Zero-D wel een goede 12mm prime zonder echte minpunten is. De Nikon-versie is juist getest op Optical Limits, maar er is ook een Sony FE-versie:
Laowa AF 12mm f/2.8 FF II Zero-D Review
Had hem ook gezien, kan interessant zijn. Heb zelf al jaren een Voigtländer 12mm en ben daar zeer tevreden over. Gebouwd als een tank, klein en heerlijke sunstars. Niet de meest lichtsterke maar mijn vetste foto's heb ik gemaakt met deze lens.
Edit : Iemand enig idee of een frontring van een lens, in mijn geval van de 24-105, makkelijk te vervangen is? Ik heb de originele lenskap al eens verloren (laat makkelijk los) en de replacement lenskap zit nu ook al niet meer zo vast. Dus ik verdenk de ring van de lens zelf die aan vervanging toe is.
Edit : Iemand enig idee of een frontring van een lens, in mijn geval van de 24-105, makkelijk te vervangen is? Ik heb de originele lenskap al eens verloren (laat makkelijk los) en de replacement lenskap zit nu ook al niet meer zo vast. Dus ik verdenk de ring van de lens zelf die aan vervanging toe is.
[ Voor 38% gewijzigd door KL643 op 28-06-2025 11:47 ]
Had dit probleem ook met m'n Sony 135mm, beetje seconde lijm en de ring zit weer muurvast. Wel uitkijken dat je geen lijm op het glas krijgt.KL643 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:34:
Had hem ook gezien, kan interessant zijn. Heb zelf al jaren een Voigtländer 12mm en ben daar zeer tevreden over. Gebouwd als een tank, klein en heerlijke sunstars. Niet de meest lichtsterke maar mijn vetste foto's heb ik gemaakt met deze lens.
Of een nieuwe ring kopen aangezien je nieuwe kap er niet goed op past: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Denk dat dit 'm is?
Denk dus het laatste omdat vastlijmen geen optie is. Het lijkt mij een kwestie van binnenste ring los wrikken en dan de ring met de schroefdraad losschroeven?
Bij mij was het enkel de ring links op de foto en volgens mij is dat ook de ring met schroefdraad. Denk niet dat je die daar onder nodig hebt. Maar niet 100% zekerKL643 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:21:
Denk dus het laatste omdat vastlijmen geen optie is. Het lijkt mij een kwestie van binnenste ring los wrikken en dan de ring met de schroefdraad losschroeven?
Een paar weken geleden had ik het hier over de Sigma 60-600 Sports lens. Deze wilde ik graag uitproberen afgelopen weekend.
Nou, ik heb de lens zeker kunnen uitproberen, 'helaas' heb ik de lens daar wel voor moeten kopen. (2e hands, scheelde gelukkig €500)
Vorig weekend dus een aantal dagen in Dwingelderveld (Drenthe) gezeten.
Iedere dag wel met de lens kunnen spelen, meerdere keren erop uit geweest en ruim 1800 foto's gemaakt gedurende die 3 dagen.
Om het kort te houden, Top lens!
Ik had ook gelijk de Sirui P325FL monopod gekocht een meegenomen.
Terug te komen op enkele minpunten die ik eerder had genoemd;
- Formaat en gewicht. Ja de lens is aan het gewicht maar zeker als je een goede schouderriem gebruik is het prima te doen om de lens en camera mee te dragen.
Net zoals bij vergelijkbare telelenzen is een monopod of tripod eigenlijk wel een must als je wat langer op 1 plek wil blijven, ook onderweg is het dan makkelijk dat je effe snel de camera neer kan zetten om een foto te maken.
Uit de hand fotograferen is zeker wel te doen, de lens heeft zeer goede stabilisatie waardoor er dan nog goede scherpe foto's gemaakt kunnen worden.
- De 'throw', ja dat is even wennen als je snel naar de 600mm wilt. Je kan prima aan de voorkant van de lens trekken of duwen om zo het bereik aan te passen. In de praktijk zette ik de lens geregeld vast op bijv. 200mm om vanuit daar naar de 600 te gaan als het nodig is. Dan is het goed vergelijkbaar met de 200-600 Sony lens.
Positieve ervaringen:
- Goede optische prestaties. Mijn pa had zijn 200-600 Sony lens mee met zijn A74. Helaas niet de lenzen 1 op 1 kunnen vergelijken (genoeg Youtube reviews die dat al hebben gedaan) maar bij de enkele foto's die we hebben vergeleken zag ik geen noemenswaardig verschil. Enig verschil zal eerder door de verschillende camera's komen dan de lenzen.
- Stabilisatie is gewoon weg goed. prima foto's kunnen maken uit de hand op 600mm.
- Op 200mm zeer goede close-up prestaties. Kan het geen macro noemen maar komt aardig in de buurt.
- Het bereik vanaf 60mm. Meeste dat ik gebruikt had onder de 200 zat rond de 150.
Waarbij de cropfactor ideaal kan zijn in het (super)telebereik, is dat op 60mm stiekem wel een nadeel. Toch enkele situaties gehad, bijv. een ree achter het huisje op korte afstand, waarbij het extra bereik tegenover de Sony lens een uitkomst was.
Al met al, zeer tevreden met de lens. Kan de lens echt aanraden als je op zoek bent naar een goede telelens tot 600mm.
Nou, ik heb de lens zeker kunnen uitproberen, 'helaas' heb ik de lens daar wel voor moeten kopen. (2e hands, scheelde gelukkig €500)
Vorig weekend dus een aantal dagen in Dwingelderveld (Drenthe) gezeten.
Iedere dag wel met de lens kunnen spelen, meerdere keren erop uit geweest en ruim 1800 foto's gemaakt gedurende die 3 dagen.
Om het kort te houden, Top lens!
Ik had ook gelijk de Sirui P325FL monopod gekocht een meegenomen.
Terug te komen op enkele minpunten die ik eerder had genoemd;
- Formaat en gewicht. Ja de lens is aan het gewicht maar zeker als je een goede schouderriem gebruik is het prima te doen om de lens en camera mee te dragen.
Net zoals bij vergelijkbare telelenzen is een monopod of tripod eigenlijk wel een must als je wat langer op 1 plek wil blijven, ook onderweg is het dan makkelijk dat je effe snel de camera neer kan zetten om een foto te maken.
Uit de hand fotograferen is zeker wel te doen, de lens heeft zeer goede stabilisatie waardoor er dan nog goede scherpe foto's gemaakt kunnen worden.
- De 'throw', ja dat is even wennen als je snel naar de 600mm wilt. Je kan prima aan de voorkant van de lens trekken of duwen om zo het bereik aan te passen. In de praktijk zette ik de lens geregeld vast op bijv. 200mm om vanuit daar naar de 600 te gaan als het nodig is. Dan is het goed vergelijkbaar met de 200-600 Sony lens.
Positieve ervaringen:
- Goede optische prestaties. Mijn pa had zijn 200-600 Sony lens mee met zijn A74. Helaas niet de lenzen 1 op 1 kunnen vergelijken (genoeg Youtube reviews die dat al hebben gedaan) maar bij de enkele foto's die we hebben vergeleken zag ik geen noemenswaardig verschil. Enig verschil zal eerder door de verschillende camera's komen dan de lenzen.
- Stabilisatie is gewoon weg goed. prima foto's kunnen maken uit de hand op 600mm.
- Op 200mm zeer goede close-up prestaties. Kan het geen macro noemen maar komt aardig in de buurt.
- Het bereik vanaf 60mm. Meeste dat ik gebruikt had onder de 200 zat rond de 150.
Waarbij de cropfactor ideaal kan zijn in het (super)telebereik, is dat op 60mm stiekem wel een nadeel. Toch enkele situaties gehad, bijv. een ree achter het huisje op korte afstand, waarbij het extra bereik tegenover de Sony lens een uitkomst was.
Al met al, zeer tevreden met de lens. Kan de lens echt aanraden als je op zoek bent naar een goede telelens tot 600mm.
@thijsco19
Mooie review. Met welke camera heb jij gewerkt?
Mooie review. Met welke camera heb jij gewerkt?
@Tommie12 De A6600. Leuke camera en zeker voldoende voor merendeel van de foto's maar het was soms wel vechten met (of tegen) de autofocus.
Zeker met kleine vogels moest ik echt mijn best doen om de vogel in focus te krijgen.
Ook de mensen herkenning viel best tegen. Als je portretten fotografeert zal het wel goed werken maar als de persoon actief is heeft de camera echt moeite om de focus op het gezicht of oog te pakken.
Mocht ik weer zin hebben om geld uit te geven dan staat de A6700 bovenaan de lijst.
Zeker met kleine vogels moest ik echt mijn best doen om de vogel in focus te krijgen.
Ook de mensen herkenning viel best tegen. Als je portretten fotografeert zal het wel goed werken maar als de persoon actief is heeft de camera echt moeite om de focus op het gezicht of oog te pakken.
Mocht ik weer zin hebben om geld uit te geven dan staat de A6700 bovenaan de lijst.
Tja, er zit 4 jaar tussen. Dat zit ergens.thijsco19 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:03:
@Tommie12 De A6600. Leuke camera en zeker voldoende voor merendeel van de foto's maar het was soms wel vechten met (of tegen) de autofocus.
Ik denk dat je het kwa functies wel wat kan vergelijken tussen de Sony A7 iii en iv. Daaravn merk ik ook dat de AF een stuk beter is. Voor landschap maakt het niks uit, maar voor mensen natuurlijk wel.
Denk toch dat het ingewikkelder is na het zien van een filmpje op Youtube. Gaat dan wel om een Canon 24-105 maar verwacht dat de Sony niet heel veel anders in elkaar zit.DutchEZmoder schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:40:
[...]
Bij mij was het enkel de ring links op de foto en volgens mij is dat ook de ring met schroefdraad. Denk niet dat je die daar onder nodig hebt. Maar niet 100% zeker
YouTube: #022 Canon 24-105 f4 Step-by-Step Disassembly - How to Service and R... aan het einde 32 min
Hi allemaal,
Afgelopen weekend ben ik een dag naar de dierentuin geweest met mijn nieuwe a6700 met 16-50 kit lens. Daarin merkte ik meteen al wel dat ik toch een kleine beperking heb in het zoombereik van de lens. Daarom ben ik aan het oriënteren om er een goede maar niet al te prijzige zoomlens voor aan te schaffen.
Wat zijn jullie tips / adviezen voor een mooie toevoeging op deze setup?
Afgelopen weekend ben ik een dag naar de dierentuin geweest met mijn nieuwe a6700 met 16-50 kit lens. Daarin merkte ik meteen al wel dat ik toch een kleine beperking heb in het zoombereik van de lens. Daarom ben ik aan het oriënteren om er een goede maar niet al te prijzige zoomlens voor aan te schaffen.
Merk zelf dat rond de 400mm de sweet spot is voor de meeste dierentuinen, op full frame. Dus grofweg 300mm op APSC. Met meer bereik kun je mooie portretten maken met bijv een kop vol in het frame. Voor de rest ligt het aan je budgetroyvs98 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:45:
Hi allemaal,
Dit soort tips zijn fijn om te krijgen.DutchEZmoder schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:02:
[...]
Merk zelf dat rond de 400mm de sweet spot is voor de meeste dierentuinen, op full frame. Dus grofweg 300mm op APSC. Met meer bereik kun je mooie portretten maken met bijv een kop vol in het frame. Voor de rest ligt het aan je budget
Heb jij een voorkeur voor lens waarvan je zegt ik zou hiervoor gaan?
@royvs98 De Sony 70-350 is een goede en populaire lens. Mooi tele bereik en goede optische prestaties.
Sluit ook netjes aan bij de 16-50 lens. Dat beetje tussen de 50 en 70 mm merk je niks van.
Sluit ook netjes aan bij de 16-50 lens. Dat beetje tussen de 50 en 70 mm merk je niks van.
Ik heb de 55-210, een goedkoop lensje dat niet erg goed is. Maar ik heb vooral het idee dat de AF niet erg goed is.
Maar ik gebruik hem niet veel, ik vind het irritant dat ie bij 55 begint. Veel opnames die ik daardoor toch mis.
Maar ik gebruik hem niet veel, ik vind het irritant dat ie bij 55 begint. Veel opnames die ik daardoor toch mis.
Als je echt een compleet bereik wilt hebben van groothoek naar tele dan is de Tamron 18-300 of de Sigma 16-300 een mogelijkheid. Let wel dat bij deze lenzen de optische prestaties minder kunnen zijn dan lenzen met een kleiner bereik zoals de 70-350.
Ik heb de Tamron 18-300. Ik vind het een leuke lens die je echt voor van alles kan gebruiken. De optische prestaties voor de gemiddelde mens is prima en je kan er echt leuke foto's mee maken.
Als je wat kritischer bent dan zal je verschil zien in het nadeel van de Tamron tegenover de Sony 70-350.
Ik heb de Tamron 18-300. Ik vind het een leuke lens die je echt voor van alles kan gebruiken. De optische prestaties voor de gemiddelde mens is prima en je kan er echt leuke foto's mee maken.
Als je wat kritischer bent dan zal je verschil zien in het nadeel van de Tamron tegenover de Sony 70-350.
[ Voor 37% gewijzigd door thijsco19 op 30-06-2025 11:24 ]
Ik heb nog een iets oudere Sony 70-400 4.0- 5.6 in A-Mount en gebruik die met een adapter.royvs98 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:05:
[...]
Dit soort tips zijn fijn om te krijgen.
Ik vind dat echt een fijne lens, al is ze nogal zwaar.
Ooit gescoord voor 600€, en de adapter was 200€, dus voor een redelijk bedrag heb ik aardig wat bereik.
Als ik ze zou vervangen, dan door de Tamron 50-400. Die is niet zo zwaar en heeft stabilization in de lens.
Zou zelf voor 1 van de volgende gaan:royvs98 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:05:
[...]
Dit soort tips zijn fijn om te krijgen.
Sony 70-200 F/2.8 (mk2) met 1.4x teleconverter
Sony 300mm F/2.8
Sony 200-600
Tamron 150-500
Maar zijn wel prijzig, zoals de Tweakers boven mij schreven kan het ook goedkoper, maar wel mindere kwaliteit in AF en scherpte. Denk dat zelfs de Tamron die ik noem niet perfect is voor 26MP op APSC.
Jawel,royvs98 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:45:
Hi allemaal,
De sony 55-210mm. Is heel goedkoop maar zou ik echt vermijden. Zonde van het geld, want de kwaliteit is slecht.
De Sony 18-135mm. Goede upgrade voor je kittens en het geeft je meer zoom en de kwaliteit is beter.
Beter dan je kittens en dan die 55-210. Kost 350 euro tweedehands (Gokje)
De Tamron 18-300. Iets duurder dan de 18-135. Nieuw is die 530 euro. Kwaliteit is redelijk goed.
De Sigma 16-300. Stuk duurder (700 euro) Net uit. Kwaliteit schijnt behoorlijk goed te zijn. Je hebt wel gewoon een grotere lens dus je camera wordt minder compact.
De Sony 70-350. Voor APS-C only lenzen is dit een van de beste. Groot bereik zeker voor aps-c. Schiet goede en mooie plaatjes kost 750 euro.
Wat zou ik doen: Ik heb veel plezier gehad van de 18-135 op mijn A6300. Daar kon ik grotendeels al mee uit de voeten zonder echt in te leveren op een compacte camera. Dat is nu de beste optie. Qua kwaliteit maak je dan een stap. Wil je echt meer bereik. Dan is de Tamron of de Sigma een goede keuze. Maar dan neemt je camera wel toe in gewicht en formaat. De Sony 70-350 is heel goed. Maar ik zou zeggen koop die alleen als je weet dat je bij APS-C blijft en weet dat je hem echt nodig hebt. Want ik zou eerder een goede standaard zoom kopen zeg een Sigma 18-50 F2.8 dan dat je dat gaat investeren in een 70-350. Want ik denk dat die standaard zoom meer gebruikt.
Nickname KasPlantje.
Het viel me op dat de 18-135 twee keer in de pricewatch staat, eentje die inderdaad sinds februari 2018 te koop is, maar ook een die april 2025 verschenen lijkt te zijn. Ik was aan het terugzoeken of Sony een nieuwe versie gereleased heeft, maar het lijkt erop dat beide producten compleet identiek zijn. Ik kan er verder ook geen nieuwsberichten over vinden. Iemand die toevallig wél meer weet of zou dit gewoon een foutje zijn?thijsco19 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 07:32:
@GerGioOok bijvoorbeeld de Sony 18-135 is inmiddels 7 jaar (2018), mag inmiddels ook wel een update krijgen.
Voor de mensen die het misschien interessant vinden.... in Duisland bij Amazon is momenteel de SEL70350G voor 619 euro te koop. Wij zochten nog naar een goede telezoom ipv de oude 50-210 en tweedehands kan ik deze niet eens vinden voor dit geld.
Hop,hop,hop!
Wel aangeven dat die een APS-C lens is die niet kan op de FF camera's.basset schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:25:
Voor de mensen die het misschien interessant vinden.... in Duisland bij Amazon is momenteel de SEL70350G voor 619 euro te koop. Wij zochten nog naar een goede telezoom ipv de oude 50-210 en tweedehands kan ik deze niet eens vinden voor dit geld.
Goed punt, echter kan het overigens wel, alleen moet je dan, of accepteren dat je vanaf een zoom xxx de randen van de lens gaat zien, of je moet de sensor in crop mode zetten, maar je hebt wel gelijk dat deze niet gemaakt is voor FF camera's, maar dat maakt hem ook zo klein en licht.Tommie12 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:33:
[...]
Wel aangeven dat die een APS-C lens is die niet kan op de FF camera's.
Hop,hop,hop!
Bij tele objectieven maakt dat niet veel uit. De lensopening is met Ø55,6mm simpelweg niet zo heel groot. Daarnaast heeft Sony een compromis gesloten door niet zo heel veel moeite te steken in het corrigeren van lensvervorming. Dat scheelt ook weer een paar lenselementen en daarmee formaat.
Een (budget) fullframe uitvoering: Canon RF 75-300mm F4-5.6 is bijvoorbeeld zelfs nog iets kleiner.
Verder wel een goed objectief overigens: https://dustinabbott.net/...mm-f4-5-6-3-g-oss-review/
Sony 50-150 F/2, 100-400mm of Sony 70-200 F/2.8 II ter aanvulling van m'n 400-800mm? Vooral voor wildlife, wat zouden jullie doen? Ik heb al beide teleconverters, dus leun zelf enorm richting de 70-200.
Sigma 100-400mm en bespaar jezelf veel geld. Deze is scherper dan je 400-800 en scherper dan de 50-150 en 70-200 met 2x teleconverter. Daarnaast sluit deze prima aan.
Als je per se lichtsterkte wil hebben, moet je geen teleconverter gebruiken en heb je een enorm gat in je bereik. Dus wat wil je? Welk bereik, welke lichtsterkte?
Als je per se lichtsterkte wil hebben, moet je geen teleconverter gebruiken en heb je een enorm gat in je bereik. Dus wat wil je? Welk bereik, welke lichtsterkte?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Thx, ik wist niet eens dat die Sigma bestond. Review die ik las zei dat de lens ook niet echt geweldig scherp is net als de Sony versie van deze lens, ben dan wel benieuwd waar je zag dat deze nog scherper is dan de 70-200 en de 50-150... En natuurlijk de 15 fps limiet als 3rd party lens is ook een domper.Universal Creations schreef op maandag 28 juli 2025 @ 23:06:
Sigma 100-400mm en bespaar jezelf veel geld. Deze is scherper dan je 400-800 en scherper dan de 50-150 en 70-200 met 2x teleconverter. Daarnaast sluit deze prima aan.
De lichtsterkte maakt voor mij niet heel veel uit naarmate het bereik toeneemt, gaat me vooral om de bokeh. Lightroom haalt echt alle ruis er fantastisch uit met hun nieuwe AI Denoise functie.
Met de 70-200 heb ik toch geen groot gat in m'n bereik? Dan heb ik 35mm, 70-400mm met tc en 400-1600mm met tc.... Niet dat ik TCs op m'n 400-800 ga gebruiken, maar goed
edit: deze review zag ik
en deze lijst gebruik ik vaak om de scherpte snel te zien
[ Voor 11% gewijzigd door DutchEZmoder op 29-07-2025 08:49 ]
Ik kon net de 70-200 gm2 even testen, ook met beide teleconverters. Zeer tevreden over de resultaten, getest met m'n A7RV. Met de 2x tc op 140mm vind ik de scherpte een beetje tegenvallen, maar op 400mm toch weer erg scherp. Voor de geïnteresseerden heb ik de foto's op m'n Google drive gezet.
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Daarmee kun je zo'n beetje alle lenzen voor Sony vergelijken.
Dat gat in je bereik heb je niet als je een tc gebruikt, maar dat raad ik juist af vanwege scherpteverlies. Vandaar ik de Sigma 100-400mm aanraad.
Daarmee kun je zo'n beetje alle lenzen voor Sony vergelijken.
Dat gat in je bereik heb je niet als je een tc gebruikt, maar dat raad ik juist af vanwege scherpteverlies. Vandaar ik de Sigma 100-400mm aanraad.
[ Voor 23% gewijzigd door Universal Creations op 29-07-2025 13:22 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II