Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Aangezien mijn schoonvader goede ervaringen had met de inkoop site ‘MPB’ ging ik daar eens kijken wat ze voor inruil bieden maar dat was wel erg laag ingeschat vond ik. Zijn er andere sites die wat betere biedingen doen is jullie ervaring? Zijn ervaring is alweer van een jaar of drie geleden en hij schrok ook wel van de lage inruil. Normaal gesproken ruil ik in als ik iets nieuws koop want wil niet 2e hands verkopen dus ben puur op zoek naar een partij die een realistisch bod doet zoals een Sobby dat doet bij Apple spul
Denk niet dat je dat ergens gaat vinden... Probeerde ik ook met m'n Sony 135mm 1.8, gewoon puur om te kijken wat ik terug zou krijgen en dat was ~€750... Voor een lens van €1700, paar jaar geleden €2000 betaald.D-Ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:50:
Al sinds de A6000 ‘in het Sony kamp’ (dankjewel Tweakers)maar na afgelopen vakantie is het wel duidelijk geworden dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn, veel te weinig gebruikte, A6700 plus twee lenzen. Pas op de laatste dag wat portretten geschoten en voor de rest bleef alles mooi in de tas..
Aangezien mijn schoonvader goede ervaringen had met de inkoop site ‘MPB’ ging ik daar eens kijken wat ze voor inruil bieden maar dat was wel erg laag ingeschat vond ik. Zijn er andere sites die wat betere biedingen doen is jullie ervaring? Zijn ervaring is alweer van een jaar of drie geleden en hij schrok ook wel van de lage inruil. Normaal gesproken ruil ik in als ik iets nieuws koop want wil niet 2e hands verkopen dus ben puur op zoek naar een partij die een realistisch bod doet zoals een Sobby dat doet bij Apple spul
Nieuw is zo'n A6700 €1500 incl lens. Dan haalt zo'n winkel de btw eraf, hou je €1240 over. En daar denk ik de helft van ongeveer. Kan je echt beter op Marktplaats zetten.
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
De Tamron 50-400 krijgt in elk geval betere kritieken dan de Sigma 100-400.DutchEZmoder schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:38:
[...]
Nice, altijd fijn om meerdere bronnen te hebben. Merk dat er veel variatie tussen dezelfde lenzen zit. De Sony 100-400 vind ik toch scherper als je die met de Sigma vergelijkt. En de Sony laat nog ietsje meer licht binnen.
Alleen beetje jammer dat ze steeds andere camera's gebruiken bij hun tests. De ene lens een A1 en de andere A7RII of III.
En je moet geen TC steken, gewoon draaien aan de zoomring.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat heb je in de aanbieding?D-Ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:50:
Al sinds de A6000 ‘in het Sony kamp’ (dankjewel Tweakers)maar na afgelopen vakantie is het wel duidelijk geworden dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn, veel te weinig gebruikte, A6700 plus twee lenzen. Pas op de laatste dag wat portretten geschoten en voor de rest bleef alles mooi in de tas..
Kamera Express geeft betere prijzen denk ik.D-Ed schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:50:
Voor mijn A7iii boden ze 700€ cash of 845€ winkelkrediet.
Ik heb zelf op 2dehands verkocht voor 850€.
Bij inruil inderdaad, heb er al vaker gekocht na inruil. Maar binnenkort gaat het spul de deur uit en ik koop er niets nieuws voor terugTommie12 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:38:
[...]
Kamera Express geeft betere prijzen denk ik.
Voor mijn A7iii boden ze 700€ cash of 845€ winkelkrediet.
Ik heb zelf op 2dehands verkocht voor 850€.
Welke kritieken van de Tamron 50-400mm zijn dan beter? Want hier zie ik het niet:Tommie12 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:54:
[...]
De Tamron 50-400 krijgt in elk geval betere kritieken dan de Sigma 100-400.
En je moet geen TC steken, gewoon draaien aan de zoomring.
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
YouTube: Tamron 50-400 vs Sigma 100-400 vs Tamron 150-500 - Which one is best...Universal Creations schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 00:45:
[...]
Welke kritieken van de Tamron 50-400mm zijn dan beter? Want hier zie ik het niet:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Beter misschien niet, wel veelzijdiger voor een heel goede kwaliteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 31-07-2025 08:31 ]
Werd getest met een A7III of IV als ik in z'n videobeschrijving kijk... Dan is het verschil niet zo groot, als je 50 of 60 MP gebruikt wel.Tommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:31:
[...]
YouTube: Tamron 50-400 vs Sigma 100-400 vs Tamron 150-500 - Which one is best...
Beter misschien niet, wel veelzijdiger voor een heel goede kwaliteit.
Had een paar jaar geleden een Tamron 150-500 en die was prima op m'n A7III, toen ik de A7RV kocht zag ik hoe onscherp de fotos waren in vergelijking met de Sony 35 1.4 en 135mm 1.8.
Ben trouwens toch voor de 70-200 mk2 gegaan, real life shots zijn haarscherp met snelle AF zonder tc en de 1.4x. Met de 2x zie je een afname on resulutie, maar nog wel goed bruikbaar en de AF blijft uitstekend. 1 van de beste lenzen die ik nu heb.
Ik heb precies dezelfde set, buitengewoon fijne combi.DutchEZmoder schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Ben trouwens toch voor de 70-200 mk2 gegaan, real life shots zijn haarscherp met snelle AF zonder tc en de 1.4x. Met de 2x zie je een afname on resulutie, maar nog wel goed bruikbaar en de AF blijft uitstekend. 1 van de beste lenzen die ik nu heb.
Wel een ander budget hé.DutchEZmoder schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Werd getest met een A7III of IV als ik in z'n videobeschrijving kijk... Dan is het verschil niet zo groot, als je 50 of 60 MP gebruikt wel.
Had een paar jaar geleden een Tamron 150-500 en die was prima op m'n A7III, toen ik de A7RV kocht zag ik hoe onscherp de fotos waren in vergelijking met de Sony 35 1.4 en 135mm 1.8.
Als ik zie dat fotografen als Mads Peter Iversen als hoofdlens een 28-200 van Tamron gebruikt… dan relativeer ik toch de nood aan die superdure lenzen. (Zeker voor landschap)
Ja is zo, de duurste cameras en lenzen zijn ook niet nodig, ze maken het alleen makkelijker. Vaak wel flink makkelijkerTommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:01:
[...]
Wel een ander budget hé.
Als ik zie dat fotografen als Mads Peter Iversen als hoofdlens een 28-200 van Tamron gebruikt… dan relativeer ik toch de nood aan die superdure lenzen. (Zeker voor landschap)
Je maakt me nieuwsgierig. Kan je een paar voorbeelden geven?
Ik heb geen toplenzen, maar naar mijn mening redelijk materiaal, en loop meestal niet tegen de grenzen van de lens aan, wel tegen mijn eigen creativiteit en het zien van een goede compo.
Ja, het is duidelijk dat ik een ijsvogel op 25m afstand niet scherp en duidelijk in beeld krijg met 400mm…
Ik heb de Tamron 17-28, 28-75, Samyang 45 1.8, Sony A 70-400 G 4.5-5.6.
De camera's zelf verschillen vaak enorm in snelheid van het opstarten, maar ook de AF die nauwkeuriger is bij bewegende onderwerpen en de hoeveelheid foto's die per seconde kunnen worden gemaakt.Tommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Je maakt me nieuwsgierig. Kan je een paar voorbeelden geven?
Ik heb geen toplenzen, maar naar mijn mening redelijk materiaal, en loop meestal niet tegen de grenzen van de lens aan, wel tegen mijn eigen creativiteit en het zien van een goede compo.
Ja, het is duidelijk dat ik een ijsvogel op 25m afstand niet scherp en duidelijk in beeld krijg met 400mm…
Ik heb de Tamron 17-28, 28-75, Samyang 45 1.8, Sony A 70-400 G 4.5-5.6.
Mn A7 was erg traag met opstarten, zag ik iets leuks, zette ik 'm aan, was het moment al weg. Upgrade naar de A7III was een wereld van verschil. Ook qua lenzen, m'n Sigma lenzen konden beter bewegende onderwerpen bijhouden met de A7III al was het lang niet perfect.
Native Sony glas opende opnieuw een wereld voor me, had ik voorheen 3 van de 10 fotos scherp, had ik nu 7 van de 10 scherp. Nu zijn veel 3rd party lenzen wel een stuk sneller.
A7RV, weer een flinke upgrade, vooral resolutie, maar ook een beetje met de AF. Enige nadeel waar ik me aan irriteerde was dat de camera nog steeds niet heel geweldig was met bijv snelle honden die richting de camera rende en de 7 FPS.
A1II gekocht en dit is echt een razendsnelle camera, bij het opstarten kun je in minder dan 1 seconde fotos maken. 30 FPS, zeer snelle en nauwkeurige AF. Hoge resolutie, pre-capture. Dat maakt het allemaal een stuk leuker en makkelijker. Als ik een hond op een bepaalde manier wil fotograferen dan hoef ik het niet steeds opnieuw te doen, 1 korte burst en de foto die ik wil heb ik.
Maar als je geen snelle onderwerpen fotografeert dan zijn een goedkopere camera en lenzen natuurlijk prima te doen.
Edit: en wil nog toevoegen dat lenzen met een grote opening natuurlijk ook een veel dunner DoF geven aan de foto's. Vind zelf fotos waarbij je de voor en achtergrond niet goed kan zien mooier dan waar alles scherp is
Edit2: electronische sluiter is leuk, maar geeft vervorming bij snelle onderwerpen, A1 en A9 series hebben daar amper last van vanwege hun stacked sensors. Fotografeer nu bijna 100% met de electronische sluiter en dat werkt perfect.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchEZmoder op 31-07-2025 10:39 ]
Een 150-500 kan je natuurlijk nooit met een snelle prime vergelijken. Dat is echt appels en peren.DutchEZmoder schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:49:
[...]
Werd getest met een A7III of IV als ik in z'n videobeschrijving kijk... Dan is het verschil niet zo groot, als je 50 of 60 MP gebruikt wel.
Tegenwoordig met de juiste software is scherpe niet echt meer een dingetje. Fijn dat een lens scherp is uit zichzelf maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.
Dat is ook zeker zo, tot een zekere hoogte... Soms kan nabewerking het ook niet fixen. Maar gelukkig hebben we genoeg keuze voor elk budget met SonyKL643 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Een 150-500 kan je natuurlijk nooit met een snelle prime vergelijken. Dat is echt appels en peren.
Tegenwoordig met de juiste software is scherpe niet echt meer een dingetje. Fijn dat een lens scherp is uit zichzelf maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.
Ik snap dat het wel uit maakt bij jouw gebruik. Ik vind 5 fps al meer dan genoeg als ik bv mojn kleinzoon in actie fotografeer. Je bent een kwartier bezig en je mag nadien gaan zoeken tussen honderden foto’s.
30 fps is gewoon gek snel.
Ja na een dagje Apenheul of Artis zit ik vaak op 1500 foto's, maar heb wel wat trucjes om daar snel doorheen te spitten en 99% weer te verwijderenTommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:27:
@DutchEZmoder
Ik snap dat het wel uit maakt bij jouw gebruik. Ik vind 5 fps al meer dan genoeg als ik bv mojn kleinzoon in actie fotografeer. Je bent een kwartier bezig en je mag nadien gaan zoeken tussen honderden foto’s.
30 fps is gewoon gek snel.
Snelle trucjes? Die zoek ik ook nog voor het uitzoeken van veel vakantiefoto's. Vertel!DutchEZmoder schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:17:
[...]
Ja na een dagje Apenheul of Artis zit ik vaak op 1500 foto's, maar heb wel wat trucjes om daar snel doorheen te spitten en 99% weer te verwijderen
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Haha best simpel, na het importeren (of al tijdens de rit naar huis) de fotos die je leuk vind een rating geven. Als je klaar bent filteren op "unrated" en dan ctrl+a deleteSteeffoon schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:40:
[...]
Snelle trucjes? Die zoek ik ook nog voor het uitzoeken van veel vakantiefoto's. Vertel!
Dat heb ik ook al geprobeerd.DutchEZmoder schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Haha best simpel, na het importeren (of al tijdens de rit naar huis) de fotos die je leuk vind een rating geven. Als je klaar bent filteren op "unrated" en dan ctrl+a deletedenk dat ik daar nog geen 5 minuten mee bezig ben
De eerste keer dus ipv delete ergens parkeren.
Maar als je dan door de overgebleven foto’s gaat zijn er toch missers (onscherp, foute gelaatsuitdrukking…) die je door de snelheid niet direct opmerkt. Ik zie die scherpte niet in 1 seconde, en ook niet op een scherm dat kleiner is dan een ipad.
Mij lukt dat niet in 5 minuten.
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
Ja op een klein scherm is dat moeilijker te zien, ook omdat elke foto kort moet worden ingeladen. Ik bewerk eigenlijk in eerste instantie m'n foto's op m'n PC met een groot scherm. Het zou het alsnog wel sneller kunnen maken door eerst alles weg te gooien wat bijv. net buiten het frame staat of verkeerde poses. Pas daarna nauwkeuriger kijkenTommie12 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:45:
[...]
Dat heb ik ook al geprobeerd.
De eerste keer dus ipv delete ergens parkeren.
Maar als je dan door de overgebleven foto’s gaat zijn er toch missers (onscherp, foute gelaatsuitdrukking…) die je door de snelheid niet direct opmerkt. Ik zie die scherpte niet in 1 seconde, en ook niet op een scherm dat kleiner is dan een ipad.
Mij lukt dat niet in 5 minuten.
KE geeft garantie, dus dat zit al goed.gebruikernaam__ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:03:
Ik heb voor een mooie prijs een Sony E 70-350mm F/4.5-6.3 G OSS tweedehands kunnen kopen via kamera express en nu vraag ik mij af wat is verstandig om te controleren bij ontvangst? Ik neem aan dat die in goede staat is zoals de beschrijving ook aangeeft maar zijn er nog dingen/beschadigingen die vaker voorkomen bij tweedehands lenzen?
Wat ik controleer is eerst de buitenkant. Zijn er krassen, deuken, barsten?
Dan eens goed kijken naar de frontlens en de achterste lens om krassen te ontdekken en eventueel stof.
Dan neem je een paar foto’s op f22 van een blauwe hemel of een goed verlichte witte muur.
Doe hetzelfde met je beste en properste lens, en vergelijk of je vlekken of stof ziet.
Als de vlekken hetzelfde zijn met de 2 lenzen, dan zit het op je sensor natuurlijk.
En dan kan je diaphragma en autofocus eens goed proberen. Maak foto’s van een bakstenen muur op diverse afstanden en brandpunten, dan kan je de scherpte beoordelen.
Maar dan nog, je moet 1000 foto’s even bekijken en aanklikken. Ik red dat niet in minuten..DutchEZmoder schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:53:
[...]
Ja op een klein scherm is dat moeilijker te zien, ook omdat elke foto kort moet worden ingeladen. Ik bewerk eigenlijk in eerste instantie m'n foto's op m'n PC met een groot scherm. Het zou het alsnog wel sneller kunnen maken door eerst alles weg te gooien wat bijv. net buiten het frame staat of verkeerde poses. Pas daarna nauwkeuriger kijken
Mede een reden waarom ik wat selectiever op de ontspanner druk.
Ik ben bang dat ik vooral mijn eigen verwachtingen moet bijstellen voor wat de lens kon bereiken
Ik ben echter ook pas een beginner dus mijn techniek zal ook zeker niet helpen.
Kleine vogels, dan heb je al snel 800mm nodig om die beeldvullend te fotograferen. Maar vergis je niet, de meeste van die foto’s worden vanuit een vogelkijkhut genomen, en dan zitten fotografen nooit verder dan pakweg 10-15m. Het zal eerder 5-6m zijn.gebruikernaam__ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:27:
@Tommie12 Bedankt voor de tips!
Ik ben bang dat ik vooral mijn eigen verwachtingen moet bijstellen voor wat de lens kon bereiken. Laatste dagen was er niet echt goed licht maar zelfs met dat meegenomen ben ik een beetje teleurgesteld in het contrast/scherpte dat te bereiken is op kleine vogels op afstand. Verklaart wel weer waarom een goeie full frame 500mm de prijs is van een kleine auto natuurlijk.
Ik ben echter ook pas een beginner dus mijn techniek zal ook zeker niet helpen.
Daarom is de olympus met zijn cropfactor van 2 ook populair bij amateurs.
:strip_exif()/f/image/uRKhohwWLmdL0OQV1Hbw7irR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door DutchEZmoder op 06-08-2025 08:48 ]
Hier had ik niet eens over nagedacht, op een gegeven moment komt de natuurkunde je ook nog in de weg zitten. Mooie foto trouwens! Iets in die trend had ik verwacht ja maar goed nu weet ik dat dat er niet in zit voorlopig.DutchEZmoder schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:48:
Kleine vogels op afstand is altijd moeilijk, bij meer dan 20-25 meter krijg je vaak al last van atmosferische vervorming en dat wordt alleen maar meer naarmate het vogeltje verder weg is. Dus een scherpe foto is dan vaak al uitgesloten zelfs met een 800mm. Deze foto was denk ik op ongeveer 5 meter afstand met 800mm en dan nog gecropt:[Afbeelding]
Ik denk dat een groot deel van mijn hoge verwachting ook kwam van het feit dat ik begon met macro en daar krijg je zelfs met wat verlengbuisjes en een sony Fe 50 1.8 al erg mooie resultaten bij goed licht.
De toplenzen voor Macro zijn volgens hem de Laowa 60 of 90mm, en die kosten minder dan 600€.
Dan nog een flitser van 150€ en een goede diffuser van 80-100€ en je kan topfoto’s maken.
Voor vogeltjes zit je direct aan een paar duizend euro, en moet het top zijn dan loopt het op…
Tot nu toe kom ik prima uit de voeten met een sigma 18-50 + buisjes maar ooit zal ik wel naar een goeie macro lens gaan. Grootste probleem met die laowa lenzen is denk ik dat de lens volledig handmatig is waardoor focus stacking geen optie is. En zeker met een x2 zoom is dat geen overbodige luxe.
In-camera stacking misschien niet, maar als je op het niveau zit dat je echte macro lenzen (en zeker als je richting 2x gaat) nodig hebt denk ik niet dat je daar nog op gaat vertrouwen. Dan gebruik je ook gespecialiseerde software a la zerene stacker of helicon om je stacks te maken.gebruikernaam__ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:17:
Ik heb zijn videos gebruikt om te leren idd, ze zijn vrij goed en geven een compleet beeld van wat nou echt nodig is.
Tot nu toe kom ik prima uit de voeten met een sigma 18-50 + buisjes maar ooit zal ik wel naar een goeie macro lens gaan. Grootste probleem met die laowa lenzen is denk ik dat de lens volledig handmatig is waardoor focus stacking geen optie is. En zeker met een x2 zoom is dat geen overbodige luxe.
Ik vind sowieso AF bij Macro onhandig, dat gaat altijd hunten.gebruikernaam__ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:17:
Ik heb zijn videos gebruikt om te leren idd, ze zijn vrij goed en geven een compleet beeld van wat nou echt nodig is.
Maar er zijn fotografen die de opnames voor de stack handmatig maken (burst van 10-15 foto's en langzaam richting object bewegen met flitser die dat aan kan), en dat kan geen enkele camera met AF of in-body.
Nadien is selecteren nog een dingetje...
Maar eens spelen met extension tubes is niet verkeerd, die dingen kosten niks. Ook een ring om een andere lens omgekeerd te monteren is leuk speelgoed en kost geen drol.
Zo'n beetje alle macro fotografen gebruiken manual focus, zoals anderen al aangaven vanwege het hunten. Sony haar macro lens heeft dit, Sigma ook. Focus stacken gaat prima vanuit de hand icm bijv Helicon Focus, dat programma stabiliseert de beelden automatisch door delen af te snijden. AF gebruik je eigenlijk alleen als je niet van plan bent om focus stacken te gebruiken of om de macro lens voor bijv. portretten te gebruiken.gebruikernaam__ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:17:
Heb zelf een Laowa 85mm F/5.6 en die is ook echt geweldig, scherp, licht gewicht en erg klein. Lichte macro lenzen zijn veel beter te gebruiken aangezien je je handen zo stil mogelijk probeert te houden.
Na anderhalf jaar Marktplaats af speuren ben ik nu helemaal over naar E-mount. Met een Sony A6600, Sigma 16 f/1.4 Tamron 17-70f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4 en Tamron 70-180 f/2.8 en een Meike mk320 flitser.
Ik ben begonnen met de A6600 en 17-70 maar wat een enorm verschil en met name focus snelheid. Echt niet te vergelijken met die oude A57. Iso en dynamisch bereik zijn trouwens ook behoorlijk beter. Het grootste probleem nu is dat niet alles meer tegelijk in de tas past. De 17-70 en 70-180 maken de meeste meters (en zijn ook de grootste ruimte vreters) en de primes zijn voor als het echt schaars is wat betreft licht of voor fun met een hele korte scherpte diepte.
Ik schiet o.a. wel eens voor een larp vereniging. Dus een paar keer per jaar gaat het spul mee het bos in. Om mee rond te rennen.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ter aanvulling: bracketing is meerdere foto's van hetzelfde onderwerp maken. En stacking is het samenvoegen van meerdere foto.DutchEZmoder schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:35:
[...]
Zo'n beetje alle macro fotografen gebruiken manual focus, zoals anderen al aangaven vanwege het hunten. Sony haar macro lens heeft dit, Sigma ook. Focus stacken gaat prima vanuit de hand icm bijv Helicon Focus, dat programma stabiliseert de beelden automatisch door delen af te snijden. AF gebruik je eigenlijk alleen als je niet van plan bent om focus stacken te gebruiken of om de macro lens voor bijv. portretten te gebruiken.
Heb zelf een Laowa 85mm F/5.6 en die is ook echt geweldig, scherp, licht gewicht en erg klein. Lichte macro lenzen zijn veel beter te gebruiken aangezien je je handen zo stil mogelijk probeert te houden.
Bij bracketing gebruik ik een flitser vanwege de korte sluitertijden en het vermijden bewegingsonscherpte.
Ik gebruik een Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO lens.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Laowa 200mm F/2 en Sigma 200mm F/2 🤯Iemand hier van plan om 1 van de 2 te kopen zodra ze te koop zijn? Zelf geen interesse, te groot en zwaar, geen teleconverter support met Sony en maar max 15 fotos per seconde.
Canon's 200mm 1.8 (en iets later de 2.0) staan erg hoog in mijn alltime favoriete lensen lijstje. Ze geven een unieke look en feel. Ik zou dus zeker wel interesse hebben. Maar, ik verwacht geen wonderprijzen, en het beperkte inzet gebied...DutchEZmoder schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:48:
https://youtu.be/Sts02fg63ak?si=cNBzAsGML4r7VwC-
Laowa 200mm F/2 en Sigma 200mm F/2 🤯Iemand hier van plan om 1 van de 2 te kopen zodra ze te koop zijn? Zelf geen interesse, te groot en zwaar, geen teleconverter support met Sony en maar max 15 fotos per seconde.
die 15 FPS zou voor mij geen dealbreaker zijn, die non-teleconvertor totaal niet. (ivm een 300mm die ik al heb liggen). En een alternatief.... dat is er (nog?) niet.
Maar toch, het kriebelt wel.
Ja die TC en 15+ FPS zijn alleen dingetjes die wel leuk zijn voor wildlife denk ik, wat ik het leukste vind om te fotograferen. Al is voor sport meer dan 15 FPS ook goed meegenomen. Dat het een unieke look geeft lijkt me duidelijk, geen andere focal length en diafragma zoals dat, wie weet dat ik nog over te halen ben door YouTube influencersMcBurger schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:04:
[...]
Canon's 200mm 1.8 (en iets later de 2.0) staan erg hoog in mijn alltime favoriete lensen lijstje. Ze geven een unieke look en feel. Ik zou dus zeker wel interesse hebben. Maar, ik verwacht geen wonderprijzen, en het beperkte inzet gebied...
die 15 FPS zou voor mij geen dealbreaker zijn, die non-teleconvertor totaal niet. (ivm een 300mm die ik al heb liggen). En een alternatief.... dat is er (nog?) niet.
Maar toch, het kriebelt wel.
De DoF van een 135mm f/1.4 is net zo groot als van een 50mm f/1.4 bij dezelfde kadering. Jij hebt het over achtergrondonscherpte en die is met een 135mm f/1.4 groter.DutchEZmoder schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:00:
Volgens Andrea Pizzini op YouTube komt Sigma binnenkort met een 135mm F/1.4. Zie er zelf de meerwaarde niet echt van in tov een F/1.8. Heb zelf de Sony 135mm F/1.8 en die DOF is al waanzinnig klein, maarja 2/3 stops meer licht. Ben wel benieuwd naar de prijs en gewicht van zo'n lens.
[ Voor 57% gewijzigd door li2003 op 18-08-2025 07:53 ]
Met de huidige computerkracht is een compactere 135mm f/1.4 wel mogelijk. Klein zal die zeker niet worden. Een filtermaat van 105mm is sowieso nodig en ik verwacht het beest ook niet lichter dan 1 kg, maar het hoeft geen beest van 1,6 kg te worden.
3500 euro adviesprijs... Hoewel geen verrassing, had ik stiekem gehoopt dat die onder de 3000 zou blijven. Nu komt die toch wel wat dicht in de buurt van de 50-150 F2 van sony.DutchEZmoder schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 19:48:
https://youtu.be/Sts02fg63ak?si=cNBzAsGML4r7VwC-
De auto focus staat op center en zelfs als ik op een vogel mik op een grasveld pakt hij hem toch vaak niet goed.
:strip_exif()/f/image/AH2SA2kEj7eRtImRRGNvGIE5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe ver heb je gecropt?gebruikernaam__ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:57:
sinds kort ben ik begonnen met het schieten van vogels met de a6400 en sony 70-350 en ik ervaar dat de autofocus er toch wel erg vaak moeite mee heeft. Onderstaande voorbeeld is een vogel die gewoon langere tijd stil zat op een boom zo'n 8 m bij mij vandaan en het verschil tussen handmatig(links) en automatisch(rechts) scherpstellen is wel erg groot. is dat iets dat komt door de vogel zelf (zwart) of is dit meer een limitatie van bijv de camera of lens?
De auto focus staat op center en zelfs als ik op een vogel mik op een grasveld pakt hij hem toch vaak niet goed.
[Afbeelding]
3200, 1/400, f/9gerrit94 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:59:
Zou je meer instellingen kunnen delen? ISO, sluitertijd, diafragma?
Het is een crop van de volgende foto
:strip_exif()/f/image/D15boSFzYkSBPwmJLDjoA3TO.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar om even aan te geven dat het wel vaker gebeurd, zelfs bij veel 'makkelijkere' achtergronden, de volgende ongecropte foto. met de settings; 1200, 1/300, f/6.3 en center autofocus op het lichaam gericht.
:strip_exif()/f/image/bEiGPBGd2OZgEFo5UIoagAIc.jpg?f=fotoalbum_large)
Je camera werd gereleased in 2019 en heeft geen image stabilization.
Je lens van 350mm is zowat 520mm aan 35mm equivalent, en dan is een sluitertijd van 1/400 aan de krappe kant.
ISO 3200 is ook hoog, dus je kan niet de beste kwaliteit verwachten, en dan ga je nog behoorlijk sterk croppen….
Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten (of bevestigen) dat hij op iets anders dan de vogel scherp gesteld heeft.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In de lens zit stabilisatie en dat is veruit de grootste factor bij lange lenzen. IBIS doet weinig met 100+ mm. Heeft ook niets met de releasedatum te maken, want de a6600 (en zijn voorganger de a6500) hadden ook al IBIS. De OSS van deze lens haalt in de praktijk zo'n 3-4 stops. Dat is genoeg voor een sluitertijd van 1/60sec (langer dan je doorgaans voor dieren wil gebruiken). Dus daar ligt het niet aan.Tommie12 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:29:
Dit zijn niet zo’n makkelijke achtergronden. De vogel is niet het meest contrastrijk element, dus ke camera zoekt iets anders.
Je camera werd gereleased in 2019 en heeft geen image stabilization.
Je lens van 350mm is zowat 520mm aan 35mm equivalent, en dan is een sluitertijd van 1/400 aan de krappe kant.
ISO 3200 is ook hoog, dus je kan niet de beste kwaliteit verwachten, en dan ga je nog behoorlijk sterk croppen….
Het ligt ook niet aan de iso (al had die ook op iso1600 kunnen zitten, door het diafragma gewoon op f/6.3 te zetten), want de focus zit in het 2de shot ernaast.
Het is gewoon het eerste punt wat je maakt: het onderwerp is zwart met weinig contrast. Dat is gewoon erg moeilijk. Realtime AF van Sony is heel goed, maar van een camera van die leeftijd is dit mogelijk teveel gevraagd.
En misschien stond OSS uit...Universal Creations schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:25:
[...]
In de lens zit stabilisatie en dat is veruit de grootste factor bij lange lenzen. IBIS doet weinig met 100+ mm. Heeft ook niets met de releasedatum te maken, want de a6600 (en zijn voorganger de a6500) hadden ook al IBIS. De OSS van deze lens haalt in de praktijk zo'n 3-4 stops. Dat is genoeg voor een sluitertijd van 1/60sec (langer dan je doorgaans voor dieren wil gebruiken). Dus daar ligt het niet aan.
Het ligt ook niet aan de iso (al had die ook op iso1600 kunnen zitten, door het diafragma gewoon op f/6.3 te zetten), want de focus zit in het 2de shot ernaast.
Het is gewoon het eerste punt wat je maakt: het onderwerp is zwart met weinig contrast. Dat is gewoon erg moeilijk. Realtime AF van Sony is heel goed, maar van een camera van die leeftijd is dit mogelijk teveel gevraagd.
De 6400 werd gelanceerd in 2019, maar ook de 6600, dus daar zit mogelijk nog een verschil.
Overigens vind ik de sluitertijden vrij lang voor vogels, dat tuig zit zelden goed stil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oss staat aan en zoals @Universal Creations aangeeft kan je met de oss van deze lens prima fotos maken met 1/60 wat ik ook regelmatig doe.
Aan de ene kant is het natuurlijk een klein object met weinig contrast maar als je de camera vraagt om precies in het midden een object te zoeken waar die op moet scherpstellen dan zou dat toch wel moeten lukken zou ik verwachten. Voornamelijk omdat als je via 'peaking' kijkt de halve vogel echt oplicht met rode puntjes. Zo heb ik ook de eerste foto handmatig geschoten, gewoon blijven focussen totdat er een rode vlek rond het oog kwam.
Heeft iso daarnaast te maken met het scherpstellen zelf? ik weet niet met welke frequentie dat gebeurd maar het lijkt mij sterk dat de camera dat met 300Hz doen.
@Gonadan Die functie is helaas niet beschikbaar op mijn camera. Ik gebruik echter de center spot in beide bovenstaande fotos. Als ik dan keek naar de haakjes die de zone aangeven dan pasten ze wel rondom de vogel in beide fotos (kraai en ekster).
@Gonadan ja het liefst heb je natuurlijk rond de 1/1000 verwacht ik maar het was ook maar een voorbeeld van automatisch tov handmatig focussen en het toch wel forse verschil ertussen.
Hij wil.
Dat de ekster niet opgepikt werd, is bijzonder, maar ik weet de omstandigheden niet.
Als je snel moet reageren, kan de AF het onderwerp mogelijk niet detecteren en niet snel en accuraat focussen.
Hij wil.
Als je de scherpstelring op oneindig draait (manueel), dan ga je daar bij sommige lenzen voorbij.Despotes98 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:41:
Ik ben momenteel op IJsland en heb mijn A6700 met Sigma 18-50mm f2.8 en 7artisans 10mm f/3.5 mee. Gisteravond konden we voor het eerst het noorderlicht zien, en dat wilde ik natuurlijk goed vastleggen. Vreemd genoeg kreeg ik het alleen gewoon niet scherp op beeld met de Sigma, ondanks dat ik wel de aangeraden settings voor het noorderlicht (manual focus op oneindig, f2.8, 5-15s, ISO 800-6400) heb gebruikt. Bovendien heb ik met de 7artisans met dezelfde settings (maar dan f3.5) wél scherpe foto's kunnen maken. Heeft iemand toevallig een idee hoe dit komt en/of tips om deze (on)scherpte op te lossen?
Best is scherpstellen via scherm op een ster (die moet zo klein mogelijk zijn).
En er is natuurlijk een verschil in scherptetdiepte. Zowel de 10mm als de f3.5 maken een klein verschil.
Nu is de aurora zelf ook in beweging, dus daar heb je altijd wat vervaging. Zijn je sterren streepjes geworden?
De sterren zijn wel redelijk puntig (alsin niet veel bewogen), maar ook onscherp. De hele lucht is gewoon uit focus met de Sigma.Tommie12 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:53:
[...]
Als je de scherpstelring op oneindig draait (manueel), dan ga je daar bij sommige lenzen voorbij.
Best is scherpstellen via scherm op een ster (die moet zo klein mogelijk zijn).
En er is natuurlijk een verschil in scherptetdiepte. Zowel de 10mm als de f3.5 maken een klein verschil.
Nu is de aurora zelf ook in beweging, dus daar heb je altijd wat vervaging. Zijn je sterren streepjes geworden?
Mochten we vanavond het geluk hebben dat we het weer kunnen zien ga ik je tip van het op een ster scherpstellen proberen, thanks.
Veel succes!Despotes98 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:13:
[...]
De sterren zijn wel redelijk puntig (alsin niet veel bewogen), maar ook onscherp. De hele lucht is gewoon uit focus met de Sigma.
Mochten we vanavond het geluk hebben dat we het weer kunnen zien ga ik je tip van het op een ster scherpstellen proberen, thanks.
Ik zou gewoon de brede lens gebruiken hoor!
Maar ook daar, eerst manueel scherp stellen, dan zorgen dat je van de focusring af blijft en shooten!!
Durf ook eens wat hoger in ISO gaan, er is genoeg goede software om ruis nadien te verwijderen.
Probeer maar eens vooraf wat nog aanvaardbaar is. Ik weet dat bij mijn camera ik nog aanvaardbare resultaten heb bij ISO 6400. Met je crop sensor zou ik toch makkelijk 1600 of 3200 durven gebruiken.
En natuurlijk raw gebruiken, dan kan je makkelijker een donkere foto wat oplichten.
Toen ik zelf op IJsland was zette ik de focus op iets aan de horizon en had zo foto's van het noorderlicht kunnen maken aangezien het licht ook ongeveer net zo ver weg was. Ligt er natuurlijk ook aan waar het noorderlicht zich bevind, als het recht boven je is dan zul je op een andere manier moeten focussen. Zorg ervoor dat het beeld zich vergroot als je aan de focus ring draait in MF.Despotes98 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:41:
Ik ben momenteel op IJsland en heb mijn A6700 met Sigma 18-50mm f2.8 en 7artisans 10mm f/3.5 mee. Gisteravond konden we voor het eerst het noorderlicht zien, en dat wilde ik natuurlijk goed vastleggen. Vreemd genoeg kreeg ik het alleen gewoon niet scherp op beeld met de Sigma, ondanks dat ik wel de aangeraden settings voor het noorderlicht (manual focus op oneindig, f2.8, 5-15s, ISO 800-6400) heb gebruikt. Bovendien heb ik met de 7artisans met dezelfde settings (maar dan f3.5) wél scherpe foto's kunnen maken. Heeft iemand toevallig een idee hoe dit komt en/of tips om deze (on)scherpte op te lossen?
Goede tip ook, dankje. Gisteren zat het echt recht boven ons dus dat was wat lastig. Ik heb inderdaad ingesteld dat het beeld flink vergroot wanneer ik zelf focus, maar alsnog werd het niet scherp ondanks dat het op de preview wel scherp leek. Vandaag wordt het 'm waarschijnlijk niet door slecht weer dus morgen hopelijk een nieuwe (en laatste) poging.DutchEZmoder schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:20:
[...]
Toen ik zelf op IJsland was zette ik de focus op iets aan de horizon en had zo foto's van het noorderlicht kunnen maken aangezien het licht ook ongeveer net zo ver weg was. Ligt er natuurlijk ook aan waar het noorderlicht zich bevind, als het recht boven je is dan zul je op een andere manier moeten focussen. Zorg ervoor dat het beeld zich vergroot als je aan de focus ring draait in MF.
Ik zou aanraden om overdag manueel (!) scherp te focussen op die horizon en fotos te checken of ze inderdaad een scherpe horizon hebben. Als dat zo is je scherpstelring grondig vastplakken met plakband, zodat deze niet meer kan verplaatsen en dan nog een keer een foto checken om zeker te weten dat je niet toch iets verplaatst hebt tijdens het plakken. En op Manual Focus laten staan die camera....Despotes98 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:34:
[...]
Goede tip ook, dankje. Gisteren zat het echt recht boven ons dus dat was wat lastig. Ik heb inderdaad ingesteld dat het beeld flink vergroot wanneer ik zelf focus, maar alsnog werd het niet scherp ondanks dat het op de preview wel scherp leek. Vandaag wordt het 'm waarschijnlijk niet door slecht weer dus morgen hopelijk een nieuwe (en laatste) poging.
Een sluierbewolking, die snachts vaak onzichtbaar is, kan overigens ook roet in het eten gooien met je scherpte.
Ik had toch wat last met scherpstellen op de maan.Laz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:52:
[...]
Ik zou aanraden om overdag manueel (!) scherp te focussen op die horizon en fotos te checken of ze inderdaad een scherpe horizon hebben. Als dat zo is je scherpstelring grondig vastplakken met plakband, zodat deze niet meer kan verplaatsen en dan nog een keer een foto checken om zeker te weten dat je niet toch iets verplaatst hebt tijdens het plakken. En op Manual Focus laten staan die camera....
Een sluierbewolking, die snachts vaak onzichtbaar is, kan overigens ook roet in het eten gooien met je scherpte.
Ik gebruik een Sony G 70-400 4.0-5.6 SSM met adapter A naar E.
Als ik de focusring helemaal ten einde draai is de maan niet scherp, ik moet (zelfs met f11) ietsje terug.
Waarom is dat eigenlijk. Waarom is de aanslag niet echt op 'oneindig'.
Als ik scherp stelde op de bomen er onder was de maan ook niet scherm, en dat bij ca 200-250mm.
Overigens, het viel me dik tegen hoe klein de maan blijft in je beeld als je zoomt tot 400mm op een FF.
Ja, je kan croppen, maar zo goed vond ik de beeldkwaliteit dan ook weer niet.
Heb je voor die onderwerpen dan echt 600 of 800mm nodig?
Omdat de maan niet oneindig ver isTommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik had toch wat last met scherpstellen op de maan.
Als ik de focusring helemaal ten einde draai is de maan niet scherp, ik moet (zelfs met f11) ietsje terug.
Zonder grappen, ik vroeg mij precies hetzelfde vorig jaar af toen ik noorderlicht fotografeerde met een 24-70. Maar ook eergisteren de maan met mijn 200-600 precies hetzelfde, ik moest iets terug.
Kan je eens een foto posten met de maan op 600mm?renegrunn schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:42:
[...]
Omdat de maan niet oneindig ver is
Zonder grappen, ik vroeg mij precies hetzelfde vorig jaar af toen ik noorderlicht fotografeerde met een 24-70. Maar ook eergisteren de maan met mijn 200-600 precies hetzelfde, ik moest iets terug.
Ik heb een foto gezet in het verzamel landschapstopic, en dat is op ca 240mm.
Ik ook, na die van jouTommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:45:
[...]
Kan je eens een foto posten met de maan op 600mm?
Ik heb een foto gezet in het verzamel landschapstopic, en dat is op ca 240mm.
:strip_exif()/f/image/zd95kv7MW3raoWdsvcyCGO0J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door renegrunn op 09-09-2025 15:06 ]
Verder is het voor de AF wellicht ook fijn om iets door te kunnen schieten bij het vinden van het optimum.
Zelfs met 800mm is de maan nog niet vol in het frame, 800mm + crop komt al aardig in de buurt. En ik moest inderdaad ook ietsje terug focussen om goed scherp te stellen op de maan.Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:20:
[...]
Deze foto kwam ik tegen in m'n Lightroom folder, op 1600mm gemaakt:
:strip_exif()/f/image/WKArfn1yqhxisrZvZ9vHmDuq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door DutchEZmoder op 09-09-2025 16:30 ]
https://www.sigma-global.com/en/lenses/c025_20_200_35_63/
https://www.tamron.eu/en/...unt-full-frame-mirrorless
Die Tamron had ik nog niet gezien! Wel heeft Sigma er nog meer aangekondigd: 35mm F/1.2 DG II, 135mm F/1.4 en die wat jij noemde. Zelf geen interesse al zou ik ze wel graag willen uittesten, helaas nog niet genoeg volgers voor om het interessant voor ze te maken om mij wat op te sturenKL643 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:30:
Zag dat er ook weer 2 nieuwe lensen zijn aangekondigd : Sigma 20-200mm en eenTamron 25-200mm beide voor Full Frame.
https://www.sigma-global.com/en/lenses/c025_20_200_35_63/
https://www.tamron.eu/en/...unt-full-frame-mirrorless
Je kan ze even uitproberen op het Sigma Touch & Try moment: https://www.sigmabenelux....nproeverij-sigma-showroomDutchEZmoder schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:25:
[...]
Die Tamron had ik nog niet gezien! Wel heeft Sigma er nog meer aangekondigd: 35mm F/1.2 DG II, 135mm F/1.4 en die wat jij noemde. Zelf geen interesse al zou ik ze wel graag willen uittesten, helaas nog niet genoeg volgers voor om het interessant voor ze te maken om mij wat op te sturen
Helaas enkel op 2 doordeweekse dagen, ik ben dan aan het werkbcome schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:34:
[...]
Je kan ze even uitproberen op het Sigma Touch & Try moment: https://www.sigmabenelux....nproeverij-sigma-showroom
Ja, maar zou je dat diaphragma f4 niet missen?KL643 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:14:
Ben wel benieuwd naar de Sigma lens. Ik reis zelf veel en gebruik meestal mijn Sony 24-105. Prima lens hoor, maak daar mooie foto's mee, maar die 4mm in het begin en de 95mm aan het eind lijkt mij wel erg prettig.
6.3 maakt me niet direct happy...
Een leuke travelzoom lens voor de vakantie.
Maar niet te vergelijken met een sony 24-105 F4 of de sigma 28-105 F2.8. Die zijn toch een andere klasse.
Ik denk dat een apsc crop op de 105mm lens een beter resultaat geeft. Je mist dan nog wel een stukje bereik en je hebt dan niet de volle MP maar wel de scherpte van de lens.
[ Voor 23% gewijzigd door thijsco19 op 10-09-2025 09:04 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Mag ik jou eens een onscherpe maanfoto door sturen om dan eens goed scherp terug te krijgen?KL643 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:55:
Moet eerlijk zeggen dat ik wat betreft scherpte, mij daar steeds minder druk over maak. Met de software van tegenwoordig is bijna alles wel scherp te krijgen..
Welke software gebruik je?
Ik gebruik Luminar, en dat is OK, maar ik denk dat er beter is.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Het is heel moeilijk om de maan echt scherp in beeld te krijgen. Zeker als hij laag aan de horizon staat, zit er heel veel atmosfeer tussen jou en de maan, dat zorgt voor een enigszins wazig beeld. Maar er zal altijd atmosfeer zijn die invloed heeft. En dat zie je niet met het blote oog. In een stad zal een mate van smog ook meespelen. Als het een vochtige dag is, dan heb je ook last. Het beste is een heldere winterse nacht als het vriest. En dan handmatig scherpstellen. Mijn autofocus krijgt het zelden voor elkaar om de maan echt scherp te krijgen. En met handmatig scherpstellen kost het me ook een paar pogingen. Gebruik statief, en een remote shutter of een vertraagde shutter (5 tot 10 seconden), zeker als je een maansverduistering wil fotograferen met een langere sluitertijd. Ik heb de maansverduistering geprobeerd te fotograferen, en ik heb maar 1 exemplaar waar ik tevreden over ben. De rest was toch wat wazig. Er was ook wat sluierbewolking.Tommie12 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:20:
[...]
Ik had toch wat last met scherpstellen op de maan.
Als ik scherp stelde op de bomen er onder was de maan ook niet scherm, en dat bij ca 200-250mm.
Overigens, het viel me dik tegen hoe klein de maan blijft in je beeld als je zoomt tot 400mm op een FF.
Ja, je kan croppen, maar zo goed vond ik de beeldkwaliteit dan ook weer niet.
En zet de bewegingscompensatie uit op zowel de lens als in de camera als je met statief lange sluitertijden gebruikt!
:strip_exif()/f/image/QFhT82uLyyHDm6NBq6wZBAse.jpg?f=fotoalbum_large)
450mm, gecropt en bewerkt met Lightroom 6
Dergelijke tooling werkt best goed maar het heeft ook zijn beperkingen. Wat er niet is kan hij niet verscherpen en moet hij zelf maar gaan beredeneren, en dat zie je vaak wel.KL643 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:55:
Moet eerlijk zeggen dat ik wat betreft scherpte, mij daar steeds minder druk over maak. Met de software van tegenwoordig is bijna alles wel scherp te krijgen..
Om een foto die je wilt afdrukken net wat beter te krijgen kan het wel erg waardevol zijn, heb het ook vaker gebruikt.
Maar als je foto meteen al scherp is geeft dat altijd nog het mooiste resultaat en scheelt ook tijd in het nabewerken. Want laten we eerlijk zijn, achter de computer feitelijk mislukte foto's gaan zitten repareren is niet echt mijn grootste hobby.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een sluitertijd van 5 tot 10 seconden vind ik wel heel veel voor de maan, ligt er natuurlijk ook aan wat voor lens je gebruikt. Maar de maan beweegt bijzonder snel door het frame met super tele lenzen. 1/200 op een statief lukt me nog wel om de maan scherp te houden, daar onder zo'n beetje alles wazig. Op 800mm.Laz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:23:
[...]
Het is heel moeilijk om de maan echt scherp in beeld te krijgen. Zeker als hij laag aan de horizon staat, zit er heel veel atmosfeer tussen jou en de maan, dat zorgt voor een enigszins wazig beeld. Maar er zal altijd atmosfeer zijn die invloed heeft. En dat zie je niet met het blote oog. In een stad zal een mate van smog ook meespelen. Als het een vochtige dag is, dan heb je ook last. Het beste is een heldere winterse nacht als het vriest. En dan handmatig scherpstellen. Mijn autofocus krijgt het zelden voor elkaar om de maan echt scherp te krijgen. En met handmatig scherpstellen kost het me ook een paar pogingen. Gebruik statief, en een remote shutter of een vertraagde shutter (5 tot 10 seconden), zeker als je een maansverduistering wil fotograferen met een langere sluitertijd. Ik heb de maansverduistering geprobeerd te fotograferen, en ik heb maar 1 exemplaar waar ik tevreden over ben. De rest was toch wat wazig. Er was ook wat sluierbewolking.
En zet de bewegingscompensatie uit op zowel de lens als in de camera als je met statief lange sluitertijden gebruikt!
[Afbeelding]
450mm, gecropt en bewerkt met Lightroom 6
Ik lees een 'vertraagde' shutter van 5-10s.DutchEZmoder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:04:
[...]
Een sluitertijd van 5 tot 10 seconden vind ik wel heel veel voor de maan, ligt er natuurlijk ook aan wat voor lens je gebruikt. Maar de maan beweegt bijzonder snel door het frame met super tele lenzen. 1/200 op een statief lukt me nog wel om de maan scherp te houden, daar onder zo'n beetje alles wazig. Op 800mm.
Dat betekent, knopje duwen en 5s later wordt de foto genomen.
Dat doe ik vrijwel altijd als ik op statief werk met langere tijden (en met korte sluitertijden heb ik geen statief nodig, tenzij je bracketing of zo toepast).
Ah ja daar had ik overheen gelezen, dat werkt wel ja.Tommie12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:26:
[...]
Ik lees een 'vertraagde' shutter van 5-10s.
Dat betekent, knopje duwen en 5s later wordt de foto genomen.
Dat doe ik vrijwel altijd als ik op statief werk met langere tijden (en met korte sluitertijden heb ik geen statief nodig, tenzij je bracketing of zo toepast).
Staat nog op m'n wenslijstKL643 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:23:
Daarom gebruik ik meestal mijn startracker 😊
Ik heb zelf geen ervaring met star trackers, maar ik heb wel ergens gelezen dat ze niet heel geschikt zijn voor telelenzen. In ieder geval niet met hele lange sluitertijden. Check dus even goed wat je doel is en wat de beperkingen zijn voordat je een dure aanschaf doet.DutchEZmoder schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:49:
[...]
Ah ja daar had ik overheen gelezen, dat werkt wel ja.
Thx, het is iets wat niet erg hoog op m'n lijstje staat, net als een onderwater behuizing. In Nederland geen zin om te gebruiken, alleen 1 a 2 keer op vakantie in een tropisch land. Zoiets heb ik ook met een star tracker 😂Laz schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:55:
[...]
Ik heb zelf geen ervaring met star trackers, maar ik heb wel ergens gelezen dat ze niet heel geschikt zijn voor telelenzen. In ieder geval niet met hele lange sluitertijden. Check dus even goed wat je doel is en wat de beperkingen zijn voordat je een dure aanschaf doet.
Maar mocht ik toch ooit eens besluiten om er 1 te kopen zal ik wel goed onderzoek doen!