Tommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:16:
[...]
Je maakt me nieuwsgierig. Kan je een paar voorbeelden geven?
Ik heb geen toplenzen, maar naar mijn mening redelijk materiaal, en loop meestal niet tegen de grenzen van de lens aan, wel tegen mijn eigen creativiteit en het zien van een goede compo.
Ja, het is duidelijk dat ik een ijsvogel op 25m afstand niet scherp en duidelijk in beeld krijg met 400mm…
Ik heb de Tamron 17-28, 28-75, Samyang 45 1.8, Sony A 70-400 G 4.5-5.6.
De camera's zelf verschillen vaak enorm in snelheid van het opstarten, maar ook de AF die nauwkeuriger is bij bewegende onderwerpen en de hoeveelheid foto's die per seconde kunnen worden gemaakt.
Mn A7 was erg traag met opstarten, zag ik iets leuks, zette ik 'm aan, was het moment al weg. Upgrade naar de A7III was een wereld van verschil. Ook qua lenzen, m'n Sigma lenzen konden beter bewegende onderwerpen bijhouden met de A7III al was het lang niet perfect.
Native Sony glas opende opnieuw een wereld voor me, had ik voorheen 3 van de 10 fotos scherp, had ik nu 7 van de 10 scherp. Nu zijn veel 3rd party lenzen wel een stuk sneller.
A7RV, weer een flinke upgrade, vooral resolutie, maar ook een beetje met de AF. Enige nadeel waar ik me aan irriteerde was dat de camera nog steeds niet heel geweldig was met bijv snelle honden die richting de camera rende en de 7 FPS.
A1II gekocht en dit is echt een razendsnelle camera, bij het opstarten kun je in minder dan 1 seconde fotos maken. 30 FPS, zeer snelle en nauwkeurige AF. Hoge resolutie, pre-capture. Dat maakt het allemaal een stuk leuker en makkelijker. Als ik een hond op een bepaalde manier wil fotograferen dan hoef ik het niet steeds opnieuw te doen, 1 korte burst en de foto die ik wil heb ik.
Maar als je geen snelle onderwerpen fotografeert dan zijn een goedkopere camera en lenzen natuurlijk prima te doen.
Edit: en wil nog toevoegen dat lenzen met een grote opening natuurlijk ook een veel dunner DoF geven aan de foto's. Vind zelf fotos waarbij je de voor en achtergrond niet goed kan zien mooier dan waar alles scherp is
Edit2: electronische sluiter is leuk, maar geeft vervorming bij snelle onderwerpen, A1 en A9 series hebben daar amper last van vanwege hun stacked sensors. Fotografeer nu bijna 100% met de electronische sluiter en dat werkt perfect.
[
Voor 10% gewijzigd door
DutchEZmoder op 31-07-2025 10:39
]