• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
Universal Creations schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:24:
Gelukkig kost de nieuwe Sigma DN 50mm f/1.4 Art minder dan €1000. Presteert op een paar puntjes iets minder, maar is nog steeds een zeer goede lens.
En dan ga je naar een Samyang 45mm 1.8... en die scoor je voor minder dan 300€.

Mooie illustratie van de wet op de afnemende meerwaarde.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:58

Nomad

a.k.a. Martijn

Tommie12 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:45:
[...]

En dan ga je naar een Samyang 45mm 1.8... en die scoor je voor minder dan 300€.

Mooie illustratie van de wet op de afnemende meerwaarde.
Waar ik vroeger op Canon mount amper/niet Sigma lenzen durfde te kopen, omdat ik (terecht) bang was voor AF performance issues, vooral met tegenlicht....is dat nu het geval met Samyang en Sony E-mount. Ik heb de 85 1.4 AF van Samyang gekocht en getest....en statische muren/boekenkasten fotograferen kon hij als de beste, maar tijdens portretten er naast zitten qua AF helaas ook.
Dus 2e hands verkocht en mijn verlies genomen. De Sigma 85 Dg Dn die ervoor in de plaats gekomen is, is optisch net zo sterk met boekenkasten fotograferen, maar is gelukkig ook precies tijdens portretten en bewegende onderwerpen.

Ik verwacht 100% dat Samyang elk jaar beter zal worden met dit soort dingen, dat het een kwestie van tijd is....maar tot die tijd koop ik even geen Samyangs :)

Sony A7 III te koop

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:31

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Nomad schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:13:
Waar ik vroeger op Canon mount amper/niet Sigma lenzen durfde te kopen, omdat ik (terecht) bang was voor AF performance issues, vooral met tegenlicht....i
* Gonadan loert naar z'n Sigma 85

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:01

Royz

Kleurenblind!!

Nomad schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Waar ik vroeger op Canon mount amper/niet Sigma lenzen durfde te kopen, omdat ik (terecht) bang was voor AF performance issues, vooral met tegenlicht....is dat nu het geval met Samyang en Sony E-mount. Ik heb de 85 1.4 AF van Samyang gekocht en getest....en statische muren/boekenkasten fotograferen kon hij als de beste, maar tijdens portretten er naast zitten qua AF helaas ook.
Dus 2e hands verkocht en mijn verlies genomen. De Sigma 85 Dg Dn die ervoor in de plaats gekomen is, is optisch net zo sterk met boekenkasten fotograferen, maar is gelukkig ook precies tijdens portretten en bewegende onderwerpen.

Ik verwacht 100% dat Samyang elk jaar beter zal worden met dit soort dingen, dat het een kwestie van tijd is....maar tot die tijd koop ik even geen Samyangs :)
Ik heb de Samyang 135mm f/1.8 gebruikt en die vond ik toch wel erg mooi! Weinig missers ook terwijl ik een event deed in low-light. Sigma is trouwens ook erg goed bezig natuurlijk, wat een heerlijke mount is die E-mount toch :D

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 10:38
Ik zit al een tijdje met de volgende constateringen die uitmonden in steeds dezelfde zoektocht/vraag:
Waarom is het zo dat de Sony rx1r(II) een bijna pancake-achtige 35mm F/2 lens met autofocus heeft op een FF-sensor, dat er een Leica Q serie is met een 28mm F/1.7 lens in een zeer bescheiden verpakking, en dat er manual lenzen bestaan als de Voigtlander 35mm F/1.4 die ook ontzettend klein is, .... en dat er geen echt kleine/platte lens voor op mijn A7Riii is die rond de 24-28mm zit, F2.0 of sneller is, en autofocus heeft?
Het is ofwel F2.5/8 (Sony G/Sigma C), ofwel groter zoals menig 24/28/35mm F1.8/2.0 (sony/sigma/viltrox) of zoals de Voigtlander: zonder AF.
Probeer een beetje een rx1rII/Leica Q van mijn A7riii te maken: body met 1 kleine lichtsterke lens in de 24-28mm range zodat ik daarmee standaard rond kan lopen. En bovenstaande analyse "just doesn't add up" waardoor ik niet het gevoel krijg dat ik iets too-good-to-be-true/onmogelijks lijk te vragen...
(trouwens, buiten de lensmount, want voeg zeg een cm toe aan de rx1rii voor de mount, dan nog denk ik dat het lastig is om een vergelijkbaar kleine set samen te stellen in Sony A7-land, het verschil in body formaat buiten beschouwing latend)
Misschien dat iemand een simpele (optische) verklaring heeft, of kan duiden waar elk alternatief te kort schiet...

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:17:
[...]

* Gonadan loert naar z'n Sigma 85
Wat doe jij überhaupt in dit topic, of ga je eindelijk overstappen naar een echt merk binnenkort >:)

Die Sigma 85 was de enige lens die 100% deed wat ik wilde qua AF.

Sony A7 III te koop

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:39
eswa schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:04:
Ik zit al een tijdje met de volgende constateringen die uitmonden in steeds dezelfde zoektocht/vraag:
Waarom is het zo dat de Sony rx1r(II) een bijna pancake-achtige 35mm F/2 lens met autofocus heeft op een FF-sensor, dat er een Leica Q serie is met een 28mm F/1.7 lens in een zeer bescheiden verpakking, en dat er manual lenzen bestaan als de Voigtlander 35mm F/1.4 die ook ontzettend klein is.leine set samen te stellen in Sony A7-land, het verschil in body formaat buiten beschouwing latend)
Misschien dat iemand een simpele (optische) verklaring heeft, of kan duiden waar elk alternatief te kort schiet...
Eigenlijk moet er een Nikon Z 40mm f/2 voor Sony komen... :)
Ik kan me zeker vinden in je lezing hoor. Ik heb zelf de Batis 40 en deze is gewoon echt best fors tov de Nikon.
Ik denk dat Sony op dit moment vooral kijkt naar premium materials of user experience. Lenzen met weinig glas/'eenvoudige' lensconfiguraties en plastic behuizingen horen daar op het moment niet bij zo lijkt. Een update van de ZA 35/2.8 met een iets lichtsterker en goedkoop objectief is echt wel welkom.

Edit: met plaatje

[Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 28-02-2023 15:07]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 23:59
Sony heeft natuurlijk wel de FE 40mm f/2.5 G, qua formaat/gewicht identiek, alleen meer opties en 2/3e stop trager.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Billie schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:26:
Sony heeft natuurlijk wel de FE 40mm f/2.5 G, qua formaat/gewicht identiek, alleen meer opties en 2/3e stop trager.
En drie keer zo duur. Nikkon heeft een paar zeer leuke lenzen in de line-up zitten. Jammer dat hun camera's op sommige punten niet aan mijn wensen voldoen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

eswa schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:04:
Waarom is het zo dat de Sony rx1r(II) een bijna pancake-achtige 35mm F/2 lens met autofocus heeft op een FF-sensor, dat er een Leica Q serie is met een 28mm F/1.7 lens in een zeer bescheiden verpakking, en dat er manual lenzen bestaan als de Voigtlander 35mm F/1.4 die ook ontzettend klein is, .... en dat er geen echt kleine/platte lens voor op mijn A7Riii is die rond de 24-28mm zit, F2.0 of sneller is, en autofocus heeft?
Het is ofwel F2.5/8 (Sony G/Sigma C), ofwel groter zoals menig 24/28/35mm F1.8/2.0 (sony/sigma/viltrox) of zoals de Voigtlander: zonder AF.
Probeer een beetje een rx1rII/Leica Q van mijn A7riii te maken: body met 1 kleine lichtsterke lens in de 24-28mm range zodat ik daarmee standaard rond kan lopen. En bovenstaande analyse "just doesn't add up" waardoor ik niet het gevoel krijg dat ik iets too-good-to-be-true/onmogelijks lijk te vragen...
(trouwens, buiten de lensmount, want voeg zeg een cm toe aan de rx1rii voor de mount, dan nog denk ik dat het lastig is om een vergelijkbaar kleine set samen te stellen in Sony A7-land, het verschil in body formaat buiten beschouwing latend)
Bij een compactcamera (dus met vaste lens) kan de lens bij wijze van tot aan de sensor lopen.
Je kunt dus de lens wat minder ver laten uitsteken. Bij een wisselbare lenzen wordt dit heel beperkt gedaan, hooguit een paar millimeter (zover als de bajonet loopt).
De rest van de body kan ook wat compacter, omdat er geen lens losgekoppeld hoeft te worden. Dit scheelt in het maken van een mount, contactpunten en een specifieke plaatsing van bepaalde elektronica.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• eswa
Universal Creations schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Bij een compactcamera (dus met vaste lens) kan de lens bij wijze van tot aan de sensor lopen.
Je kunt dus de lens wat minder ver laten uitsteken. Bij een wisselbare lenzen wordt dit heel beperkt gedaan, hooguit een paar millimeter (zover als de bajonet loopt).
De rest van de body kan ook wat compacter, omdat er geen lens losgekoppeld hoeft te worden. Dit scheelt in het maken van een mount, contactpunten en een specifieke plaatsing van bepaalde elektronica.
Ja precies, maar zelfs met dat in het achterhoofd, kom je met een A7 niet in de buurt van een Leica Q (die qua body niet heel veel kleiner is) of een rx1r (alleen naar de lens kijkend).

Ik heb de 40mm 2.5mm, en die is opzich erg fijn en inderdaad van het formaat dat ik zoek, maar 40mm is toch wat te krap: zou liever 24-28mm zien. En er is een 24mm F2.8 G in die formfactor, maar daar komt dus mijn vraag vandaan, aangezien Leica in dat formaat een 28mm F1.7 weet te proppen, en Sony zelf een 35mm F2.0 in de RX1R, en Voigtlander ook tot onder de F2.0 weet te komen in een klein formaat: waarom is die 24mm G 'maar' F2.8? Ik heb de Sigma 24mm F2.0 maar die vind ik dus vrij groot, en vandaar de vraag, want gezien bovenstaande opsomming lijkt het dat een 24mm F2 niet 'zo groot' hoeft te zijn... 8)7
Ben er dus niet op uit om te weten welke lens ik moet kopen of behouden, maar meer of iemand die formaat vraag een beetje kan duiden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
eswa schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Ja precies, maar zelfs met dat in het achterhoofd, kom je met een A7 niet in de buurt van een Leica Q (die qua body niet heel veel kleiner is) of een rx1r (alleen naar de lens kijkend).

Ik heb de 40mm 2.5mm, en die is opzich erg fijn en inderdaad van het formaat dat ik zoek, maar 40mm is toch wat te krap: zou liever 24-28mm zien. En er is een 24mm F2.8 G in die formfactor, maar daar komt dus mijn vraag vandaan, aangezien Leica in dat formaat een 28mm F1.7 weet te proppen, en Sony zelf een 35mm F2.0 in de RX1R, en Voigtlander ook tot onder de F2.0 weet te komen in een klein formaat: waarom is die 24mm G 'maar' F2.8? Ik heb de Sigma 24mm F2.0 maar die vind ik dus vrij groot, en vandaar de vraag, want gezien bovenstaande opsomming lijkt het dat een 24mm F2 niet 'zo groot' hoeft te zijn... 8)7
Ben er dus niet op uit om te weten welke lens ik moet kopen of behouden, maar meer of iemand die formaat vraag een beetje kan duiden?
Lensconstructie is behoorlijk complex.
Theoretisch zou je maar 1 lens moeten stoppen in een prime lens, maar dan komt het effect van abberatie, vignettering en scherp in het midden, maar niet in de hoeken. De belangrijkste reden is dat de afstand van de lens tot de sensor niet gelijk is overal.
Dat wordt gecompenseerd door extra lensgroepen te gebruiken, en dan gaan de afmetingen en gewicht omhoog.
Ik wil niet zeggen dat die pancake lenzen slecht zijn, maar ze hebben ook hun beperkingen, en dan vooral bij korte scherpstelafstanden.
eswa schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:21:
[...]

https://camerasize.com/compact/#858.507,820,ha,t
Zover zit de Sony combinatie nu ook weer niet van de Leica Q2 af.

• eswa
Nee precies, die 28mm F2 is degene die er het dichtst bij komt. Mist "maar" F0.3 (al neemt de complexiteit en dus formaat exponentieel toe naarmate je dichter bij de F1 komt).
Neig er nu nog het meest naar om mijn Sigma 24mm F2.0 om te ruilen voor of de F3.5 (die zo fijn dichtbij kan focussen) of de Sony F2.8 G, en dan vervolgens mijn 40mm F2.8 G om te ruilen voor de Sigma 35mm F2.0 (of de Sony 35mm F1.8, maar ben wel gewend/verslaafd geraakt aan diafragmaringen), zodat het op alle fronten (iets) kleiner wordt en mijn "snelste"lens verandert van 24mm naar 35mm.

Merkte op vakantie dat ik (buiten landschappen) meer met 24mm een selfie probeer, of zeg gebouwen (waar F2.8 genoeg voor is), dan dat ik de F2.0 gebruik voor bijvoorbeeld astro of bewegende mensen in het donker. Dan is de F2.0 toch best een zware toeter, en past een snellere 35mm en langzamere maar kleinere 24mm denk ik beter bij mijn gebruik.

En de 28mmF2.0 voelt toch (misschien ook vanwege de prijs, en heb hem ooit gehad en verkocht voor upgrades) als een stap terug tov. de Sigma C's en Sony compacte G's...(en ja ben daarnaast ook nog wel gevoelig voor bouwkwaliteit en lensfeatures ;) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 20:04
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Klopt, maar je moet ook het idee loslaten dat een telefoon gewoon nog 'een foto' maakt. Dat is allang niet meer. Laat je DSLR bursten, ga nabewerken voor je vaderland en pak de AI ruisreductie erbij en het zal je verbazen wat je er nog uit kunt halen. Maar dan komt gemak weer om de hoek kijken, gewoon een andere doelgroep. ;)

Maar goed, dit dwaalt wel iets af van objectieven. :P
Klopt helemaal.
Bij de Google Pixel 7 die ik heb, verwerkt artificial intelligence de foto's.
https://blog.google/produ...-your-pixel-more-helpful/
Anders zouden er nooit zulke goede foto's uit de Pixel 7 te voorschijn komen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 20:04
Een mount adapter besteld: Monster Adapter LA-FE1. Deze adapter is ook geschikt voor Nikon AF-P lenzen.
https://www.dpreview.com/...es-on-select-sony-cameras

Een Viltrox NF-E1 Lens Mount Adapter heb ik al, maar die is niet geschikt voor Nikon AF-P lenzen. Niet handig, aangezien ik een Nikon AF-P lens in bezit heb.

Monster is een Chinese firma. Ze verkopen via hun eigen website en via AliExpress.
Via AliExpress is het een stuk goedkoper.
https://www.monsteradapte...y-e-mount-cameras-adapter
https://nl.aliexpress.com...Dfft&gatewayAdapt=glo2nld

Om een of andere reden heb ik korting gekregen, de adapter kost me 214,16 euro, met BTW is dat.

[Voor 14% gewijzigd door Xfile op 26-03-2023 19:38]

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 14:43
Ja het is nieuwe lens dag. Ik ben sinds vandaag in het bezit van een Sony 16-55 F2.8 G lens ter vervanging van mijn Sony 18-135 F3.5-F5.6. Het was een lens waar ik al een tijdje naar zat te kijken en waarvan ik me had voorgenomen als ik een redelijk goede tweedehands lens zou kunnen vinden dat ik hem zou kopen. De nieuwprijs vind ik echt te hoog voor wat je krijgt. Ja er waren nog twee andere opties namelijk de Tamron 17-70 en de Sigma 18-50 maar ik schiet nog best wel eens op 16mm met mijn sigma prime lens en ik wilde eigenlijk gewoon een lens mee kunnen nemen op vakantie en niet naast mijn zoom nog een prime. Scheelt toch weer in bepakking. Wat een nadeel was van mijn 18-135 was dat er best wel veel vignetten zat op 18mm dus schoot je vaker op 20mm om dat er een beetje uit te houden.

Uiteindelijk via markplaats bij een fotozaak uitgekomen en daar de lens gekocht. Er zit nog een jaar garantie op dus dat komt wel goed. De bouwkwaliteit is wel een stapje hoger dan van mijn 18-135g prijs was gewoon netjes. Dus al met al erg blij met mijn nieuwe aanwinst.

Nickname KasPlantje.

De 16-55 heeft ook enorme vervorming en bakken vignetting. Dit wordt deels gecorrigeerd, maar uiteraard met verlies van kwaliteit en nog steeds vignetting op 16mm.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cor An
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 03:59
Dat is inmiddels wel weerlegd door mensen die er wat dieper op ingegaan zijn:
https://www.dpreview.com/...software-lens-corrections

Als er mensen zijn die 100% correctie willen, dan is er vast een RAW-converter die dit mogelijk maakt. Maar in de praktijk verwacht men dit niet, een beperkte mate van vignettering en vertekening is normaal. Newbies met een tilt-shift lens hebben nog wel eens de gewoonte 100% perspectief-correctie toe te passen, dat komt ook zeer onnatuurlijk over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
Cor An schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:10:
Newbies met een tilt-shift lens hebben nog wel eens de gewoonte 100% perspectief-correctie toe te passen, dat komt ook zeer onnatuurlijk over.
Nee hoor, dat is hoe het hoort. Bij architectuur fotografie wil je de verticalen 100% verticaal hebben. Los daarvan heeft perspectiefcorrectie niets met lenscorrecties te maken.

Uit uw onvrede hier:

• Cor An
"Hoe het heurt" bedankt meneer Dröge, of Kelder whatever... :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klaaas
Cor An schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:42:
"Hoe het heurt" bedankt meneer Dröge, of Kelder whatever... :-)
Heeft niks met etiquette te maken volgens mij. 😄 Zo ongeveer elke vorm van fotografie heeft wel zn basisbeginselen. Zo stel je, als je een model fotografeert, in principe scherp op de ogen. Natuurlijk staat het je vrij om er een artistieke draai aan te geven en ergens anders de nadruk op te leggen. Niks mis mee, maar dat verandert niets aan het basisprincipe.

Zo is het bij architectuurfotografie in de basis zo dat je perspectief corrigeert. Ook dat hoeft natuurlijk niet, maar als je corrigeert dan corrigeer je in de basis helemaal. En ja, er zijn soms omstandigheden waarbij volledige correctie een vreemd beeld oplevert, maar dat zijn de uitzonderingen en wordt dan vaak nog veroorzaakt door de positie van de fotograaf. Vooral bij hele hoge gebouwen die vanaf maaiveld gefotografeerd worden wil dat nog wel eens voorkomen. De fout van de fotograaf is dan niet zozeer dat hij helemaal corrigeert, maar dat hij niet een hoger standpunt heeft opgezocht. Of je laat de correctie helemaal los. Dat kan ook nog.

[Voor 13% gewijzigd door klaaas op 28-03-2023 22:57]

Uit uw onvrede hier:

Cor An schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:10:
Dat is inmiddels wel weerlegd door mensen die er wat dieper op ingegaan zijn:
https://www.dpreview.com/...software-lens-corrections

Als er mensen zijn die 100% correctie willen, dan is er vast een RAW-converter die dit mogelijk maakt. Maar in de praktijk verwacht men dit niet, een beperkte mate van vignettering en vertekening is normaal. Newbies met een tilt-shift lens hebben nog wel eens de gewoonte 100% perspectief-correctie toe te passen, dat komt ook zeer onnatuurlijk over.
Heb je die test van optical limits gezien? Daar laten ze letterlijk op 16mm zien wat het effect is van de vervormingscorrectie aanzetten. Daarnaast is het optrekken van je vignetting van zoveel stops gelijk aan het verliezen van evenveel stops in dynamisch bereik (en dus ook meer ruis in je schaduwen).

• Cor An
Universal Creations schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:46:
[...]

Heb je die test van optical limits gezien? Daar laten ze letterlijk op 16mm zien wat het effect is van de vervormingscorrectie aanzetten. Daarnaast is het optrekken van je vignetting van zoveel stops gelijk aan het verliezen van evenveel stops in dynamisch bereik (en dus ook meer ruis in je schaduwen).
Dus dan houd je 10 in plaats van 11 stops over. So be it. Als je per ongeluk voor Canon gekozen had, waren er slechts 9 stops oorspronkelijk. Vroeger moest ik het doen met 6 stops op dia film.
Lees het artikel op DPreview eens om een gebalanceerd beeld te krijgen van software correcties. Niet alleen de nadelen maar het hele plaatje.
De 16-55 G is een lens die zeer goed presteert als een allround standaard lens, zou hem zeker in mijn collectie willen. Niet om stenen muurtjes te fotograferen ;-)
Is ook nog gebaat bij een body met meer megapixels dan de huidige 24.
Cor An schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 00:23:
[...]

Dus dan houd je 10 in plaats van 11 stops over. So be it. Als je per ongeluk voor Canon gekozen had, waren er slechts 9 stops oorspronkelijk. Vroeger moest ik het doen met 6 stops op dia film.
Lees het artikel op DPreview eens om een gebalanceerd beeld te krijgen van software correcties. Niet alleen de nadelen maar het hele plaatje.
De 16-55 G is een lens die zeer goed presteert als een allround standaard lens, zou hem zeker in mijn collectie willen. Niet om stenen muurtjes te fotograferen ;-)
Is ook nog gebaat bij een body met meer megapixels dan de huidige 24.
Als je in de hoeken meer dan 5 stops moet corrigeren, dan houd je nog maar 6 van de 11 stops over. De 16-55 is geen slecht objectief, maar het is meer een 20-55mm als je vervorming en vignetting wil vermijden. Daarnaast is het ook nog eens erg duur (nieuw) en zonder stabilisatie. De Sigma 18-50 heeft ook geen stabilisatie, maar kost veel minder, is compacter en lichter.

• klaaas
Universal Creations schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Als je in de hoeken meer dan 5 stops moet corrigeren, dan houd je nog maar 6 van de 11 stops over
Ik vermoed dat de lens in werkelijkheid 14 of 15mm is net zoals we dat bij andere lenzen zien die ontworpen zijn met het oog op correctie. Je ziet ook dat die 5 stops echt over de alleruiterste hoeken gaat. Als je die er af snijdt bij correctie naar de werkelijke 16mm verlies je daar niet echt 5 stops aan DR.

Uit uw onvrede hier:

• GerGio
Jongens mag ik blij zijn met de aankoop van de voor mij nieuwe 16-55 F2.8 Lens? Hij zal wel niet helemaal perfect zijn maar gelukkig ben ik ook niet de perfecte fotograaf. Dat is ook de reden dat ik voorlopig echt nog niet over hoef te stappen op een Full Frame camera. Voor een APS-C camera is dit echt prima en weer eens stap in kwaliteit ten opzichte van wat ik had.

Voor mij was die 16mm wel een puntje want dat maakte de keuze tussen deze Sony en de Tamron en de Sigma. De Tamron is wat te veel van het goede die die viel af. Dus toen de keuze voor tussen de Sigma en de Sony. Beide zijn natuurlijk niet vrij van vervorming en vignetting. Ik baalde als een stekker toen de sigma uitkwam als 18-50. Want ik had zo graag gezien dat ze naar de 16mm gingen. Maar goed de enige lens die dat heeft heeft ook een adviesprijs €1299,- dat is meer dan 2x zoveel als de sigma met een adviesprijs van 539,-. Beide hebben geen stabilisatie. Is geen punt tot dus ver geweest met de Prime dus ik verwacht ook geen problemen hiermee in de toekomst. Desnoods zet ik hem op eens statief.

Goed de voordelen voor de Sony waren:
1. Hij heeft de 16mm
2. Hij is weather-sealed.
De voordelen van de Sigma waren:
1. Is lichter en compacter
2. De prijs is echt heel heel veel beter.

Goed, ik heb deze lens overgenomen van een winkel voor € 625 euro met 1 jaar garantie. Dat was voor mij een prijs waarbij ik me comfortabel voelde om er een te kopen. Dan heb ik een weather-sealed lens wat me toch wat zekerder maakt als ik hem meeneem op wintersport. Daarnaast heb ik een 16mm lens waar ik grotendeels mee uit de voeten kan.

Nickname KasPlantje.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@GerGio Voor die prijs denk ik een prima lens. Elke lens heeft zijn nadelen. Voor de reguliere prijs zijn die nadelen eigenlijk wel te gortig maar nu kun je ze wel op de koop toe nemen. Veel plezier ermee.

• klaaas
sys64738 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:57:
@GerGio Voor die prijs denk ik een prima lens. Elke lens heeft zijn nadelen. Voor de reguliere prijs zijn die nadelen eigenlijk wel te gortig maar nu kun je ze wel op de koop toe nemen. Veel plezier ermee.
De normale prijs is toch ook weer niet zo gek? De inmiddels eeuwenoude vergelijkbare lens van Canon is niet heel veel goedkoper. Corrigeer dat voor inflatie en kijk waar je dan uitkomt...

Ja, 3rd party lenzen zijn een stuk goedkoper, maar dat is ook altijd zo geweest. Niet voor niets was de Tamron 17-50 zo'n populaire lens. Eigenlijk is de huidige Sigma 18-50 gewoon heel goedkoop.

Uit uw onvrede hier:

• Cor An
Het nadeel van Sigma lenzen is dat de autofocus performance achterblijft en is niet 100% compatible. Verder heeft Sigma lang de kat uit de boom gekeken, op het mirrorless gebeuren. Dan beloon ik liever een innovatieve fabrikant als Tamron met een aankoop, zij timmeren al jaren aan de weg.

• klaaas
Kweenie, maar volgens mij levert Sigma al sinds 2012 of zo E-mount lenzen...

Uit uw onvrede hier:

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:51
Tamron maakt(e) de SEL18200LE superzoom voor Sony. En hadden daar ook een eigen variant van, ook leverbaar vanaf 2012.
Doet er ook niet zoveel toe. Er worden wel vaker ontwerpen en/of productie uitbesteed in die branche. Tokina/Zeiss is een waar we het van weten, maar ik meen dat Sigma ook objectieven maakt die worden vormgegeven en verkocht als zijnde van een cameramerk.

• klaaas
Het maakt idd niks uit en ik laat me er voor de aanschaf van een lens ook totaal niet door beïnvloeden, maar dat 1 van beide veel eerder was kon ik me niet echt herinneren.

Overigens vind ik persoonlijk het Sigma aanbod voor Sony interessanter dan dat van Tamron. Op de 35-150 na is dat toch allemaal aardig standaard spul, terwijl Sigma een hele serie lichtsterkte primes maakt.

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
klaaas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 08:06:
Het maakt idd niks uit en ik laat me er voor de aanschaf van een lens ook totaal niet door beïnvloeden, maar dat 1 van beide veel eerder was kon ik me niet echt herinneren.

Overigens vind ik persoonlijk het Sigma aanbod voor Sony interessanter dan dat van Tamron. Op de 35-150 na is dat toch allemaal aardig standaard spul, terwijl Sigma een hele serie lichtsterkte primes maakt.
En wat denk jij dan van de 28-75 2.8 en de 17-28 2.8.
Ik vind dat prima Tamron lensjes hoor.

• klaaas
Tommie12 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:20:
[...]

En wat denk jij dan van de 28-75 2.8 en de 17-28 2.8.
Ik vind dat prima Tamron lensjes hoor.
Ik zeg ook niet dat ze niet prima zijn, ze zijn alleen behoorlijk standaard dan wel 'veilig'. Beide hebben een beperkter bereik dan gangbare alternatieven en zijn daardoor eenvoudiger te engineeren (plus lichter, wat zeker een plus is, wat mij betreft). Sigma heeft wat meer 'spannende' lenzen: een 18-35 f/1.8, een 60-600mm, lichtsterke groothoeken voor FF, dat soort dingen. Daarnaast hebben ze ook aangegeven zich te willen profileren met meer unieke lenzen. Ik vind dat een interessantere insteek dan die van Tamron.

Verder zegt dat helemaal niks over de lenzen die ik eventueel zou overwegen. Dan kijk ik gewoon wat het beste bij mijn voorkeuren past en daar speelt het merk niet echt een rol in. :)

Uit uw onvrede hier:

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-06 23:24
klaaas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zeg ook niet dat ze niet prima zijn, ze zijn alleen behoorlijk standaard dan wel 'veilig'. Beide hebben een beperkter bereik dan gangbare alternatieven en zijn daardoor eenvoudiger te engineeren (plus lichter, wat zeker een plus is, wat mij betreft). Sigma heeft wat meer 'spannende' lenzen: een 18-35 f/1.8, een 60-600mm, lichtsterke groothoeken voor FF, dat soort dingen. Daarnaast hebben ze ook aangegeven zich te willen profileren met meer unieke lenzen. Ik vind dat een interessantere insteek dan die van Tamron.
Ik vind dit wel apart, want Tamron is tegenwoordig toch wel wat naam aan het maken met out of the box gaan? Je vernoemt al de 35-150, maar er zijn bvb ook de 20-40, 50-400, zelfs een 70-180 kan je zo zien.

Different horses for different courses.

• Tommie12
[...]

Verder zegt dat helemaal niks over de lenzen die ik eventueel zou overwegen. Dan kijk ik gewoon wat het beste bij mijn voorkeuren past en daar speelt het merk niet echt een rol in. :)
Tja, jij noemt het veilig.

Je zit altijd in een soort driehoek, met als zijden:
Zoombereik - beeldkwaliteit. - prijs/formaat/gewicht

Een zoom met een verhouding van 5 die over het hele bereik echt goed is, en dan nog eens betaalbaar…. Dat is een moeilijke.

Eerlijk is eerlijk, ik vind bij Tamron gewoon wat ik zoek.
Ik hou enorm van de 28-75, en heb er echt al mooie dingen mee gedaan.

• klaaas
MatthiasDS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Ik vind dit wel apart, want Tamron is tegenwoordig toch wel wat naam aan het maken met out of the box gaan? Je vernoemt al de 35-150, maar er zijn bvb ook de 20-40, 50-400, zelfs een 70-180 kan je zo zien.

Different horses for different courses.
Die lenzen zijn net wat andere brandpuntsafstanden dan we gewend zijn, maar ze zijn m.i. niet cutting edge of technisch uitdagend. De 20-40 is een 16-35 die 5mm is opgeschoven en dan precies naar de kant die het minst interessant is. 2x zoombereik en geen uitzonderlijke brandpunten dus relatief eenvoudig. De 50-400 is leuk, maar Sigma maakt een 60-600... De 70-180 tenslotte is gewoon een 70-200 waar 20mm vanaf gehaald is, wat de lens weer eenvoudiger maakt.

Een gemene deler van de keuzes van Tamron is wel dat ze over het algemeen compactere en lichtere lenzen opleveren. Dat is zeker een kwaliteit an sich en wil ik absoluut niet bagatelliseren. Maar dat komt deels natuurlijk wel voort uit het feit dat je minder bereik levert dan de gangbare lenzen waar Tamron varianten op maakt. Dus anders ok, maar cutting edge?

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
klaaas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Die lenzen zijn net wat andere brandpuntsafstanden dan we gewend zijn, maar ze zijn m.i. niet cutting edge of technisch uitdagend. De 20-40 is een 16-35 die 5mm is opgeschoven en dan precies naar de kant die het minst interessant is. 2x zoombereik en geen uitzonderlijke brandpunten dus relatief eenvoudig. De 50-400 is leuk, maar Sigma maakt een 60-600... De 70-180 tenslotte is gewoon een 70-200 waar 20mm vanaf gehaald is, wat de lens weer eenvoudiger maakt.

Een gemene deler van de keuzes van Tamron is wel dat ze over het algemeen compactere en lichtere lenzen opleveren. Dat is zeker een kwaliteit an sich en wil ik absoluut niet bagatelliseren. Maar dat komt deels natuurlijk wel voort uit het feit dat je minder bereik levert dan de gangbare lenzen waar Tamron varianten op maakt. Dus anders ok, maar cutting edge?
Nee, echt cutting edge is het niet. Ik zie het als amateur als beter betaalbaar met zijn voor en nadelen.

Geef toe, die G master lenzen zijn kneiterduur.

• klaaas
Tommie12 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:20:
[...]

Nee, echt cutting edge is het niet. Ik zie het als amateur als beter betaalbaar met zijn voor en nadelen.

Geef toe, die G master lenzen zijn kneiterduur.
Absoluut, ik plaatste mijn opmerkingen dan ook als techneut, vanuit het oogpunt van de engineering. Vanuit dat oogpunt vind ik Sigma interessanter dan Tamron. Als het er om gaat welke lenzen ik zelf gebruik dan spelen heel andere factoren mee. Ongeveer net zoals het met auto's werkt, zeg maar. ;)

Uit uw onvrede hier:

• MatthiasDS
klaaas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Dus anders ok, maar cutting edge?
Nu verzet je de doelpalen toch wat? :)

Het ging niet over "cutting edge", toch? Je had het over het feit dat Tamron "standaard spul" maakt, niet dat ze "geen cutting edge spul" maken. Dat is toch een verschil.

Wat je nu zegt is dat ze inderdaad geen standaard spul maken, maar spreken we ineens over cutting edge of niet... Mja.

Wat mij betreft maakt Tamron dus net wel interessante lenzen. Ik vind m'n 28-200 (start op f/2.8) overigens ook ergens in dat idee horen. Geeft een veelzijdigheid die je bij Sigma noch Sony op die manier terugvindt. Cutting edge? Het zal wel niet, maar "interessant" wat mij betreft absoluut.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Heeft iemand ervaring met de Sigma 60-600mm? We hebben deze zomer een trip richting Spitsbergen geboekt, en het lijkt me een veelzijdige lens die in een dergelijke omgeving goed van pas kan komen. Grootste minpunten? Gewicht en prijs?

• klaaas
MatthiasDS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Nu verzet je de doelpalen toch wat? :)

Het ging niet over "cutting edge", toch? Je had het over het feit dat Tamron "standaard spul" maakt, niet dat ze "geen cutting edge spul" maken. Dat is toch een verschil.

Wat je nu zegt is dat ze inderdaad geen standaard spul maken, maar spreken we ineens over cutting edge of niet... Mja.
Lees anders mijn bericht van half 10 even. Volgens mij leg ik daarin aardig helder uit wat ik bedoel met standaard en gebruik ik daarnaast de termen 'veilig' en 'spannend'. Zou toch een aardig idee moeten geven.

Ennuh... we hebben het over lensfabrikanten toch? Ik zie niet echt een reden om zo in de defensieve modus te springen...
Wat mij betreft maakt Tamron dus net wel interessante lenzen. Ik vind m'n 28-200 (start op f/2.8) overigens ook ergens in dat idee horen. Geeft een veelzijdigheid die je bij Sigma noch Sony op die manier terugvindt. Cutting edge? Het zal wel niet, maar "interessant" wat mij betreft absoluut.
Volgens mij heb ik onlangs die lens nog ergens verdedigd als een prima keuze, dus ik snap best dat dat een interessante lens kan zijn. Maar heb je dat ding gekocht omdat ie 2.8 is op 28mm of was het een aantrekkelijk pakket en was die 2.8 mooi meegenomen?

Uit uw onvrede hier:

• MatthiasDS
klaaas schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:01:
[...]

Ennuh... we hebben het over lensfabrikanten toch? Ik zie niet echt een reden om zo in de defensieve modus te springen...
Waarom denk je dat ik defensief ben? Ik lees even mijn berichten terug en mijn woordkeuze lijkt me heel neutraal en rustig?

Ik heb overigens dat berichtje van 9u33 gelezen (ik reageerde er al op) en ik zie het eigenlijk nog steeds niet echt. Sigma zou meer unieke zaken brengen, en ja je geeft een paar voorbeelden, maar mag ik de door mij gegeven voorbeelden dan ook uniek vinden? Want die vind je ook niet bij Sony of Sigma.
Volgens mij heb ik onlangs die lens nog ergens verdedigd als een prima keuze, dus ik snap best dat dat een interessante lens kan zijn. Maar heb je dat ding gekocht omdat ie 2.8 is op 28mm of was het een aantrekkelijk pakket en was die 2.8 mooi meegenomen?
Ik zocht naar een totaalpakketje om op reizen en uitstapjes zonder zorgen met 1 lens de meeste situaties wel af te dekken. Ik had hem waarschijnlijk nog steeds gekocht mocht hij op F3.5 of F4 starten.

Neemt niet weg dat het er toch eentje is waarmee Tamron wil differentiëren ipv een eigen goedkope variant op een standaard Sony lens te maken.

• klaaas
MatthiasDS schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:12:
[...]

Waarom denk je dat ik defensief ben? Ik lees even mijn berichten terug en mijn woordkeuze lijkt me heel neutraal en rustig?
Ik had toch echt even het idee in een Feijenoord - Ajax discussie terecht gekomen te zijn...
Ik heb overigens dat berichtje van 9u33 gelezen (ik reageerde er al op) en ik zie het eigenlijk nog steeds niet echt. Sigma zou meer unieke zaken brengen, en ja je geeft een paar voorbeelden, maar mag ik de door mij gegeven voorbeelden dan ook uniek vinden? Want die vind je ook niet bij Sony of Sigma.
Zoals ik al zei zit de crux wat mij betreft in 'veilig' en 'spannend'. Natuurlijk kun je zeggen dat de door jou genoemde lenzen uniek zijn. Een 29-74mm f/2.9 lens zou ook uniek zijn. Maar niet spannend, toch?
Ik zocht naar een totaalpakketje om op reizen en uitstapjes zonder zorgen met 1 lens de meeste situaties wel af te dekken. Ik had hem waarschijnlijk nog steeds gekocht mocht hij op F3.5 of F4 starten.

Neemt niet weg dat het er toch eentje is waarmee Tamron wil differentiëren ipv een eigen goedkope variant op een standaard Sony lens te maken.
Nou ja, volgens mij concurreert de Tamron 28-200 enkel met de Sony 24-240. Wederom een kleiner bereik dan de Sony, dus als je dan op basis van specs wilt 'winnen' moet je wel wat. Praktisch gezien levert die 2.8 op 28mm t.o.v. 3.5 natuurlijk weinig voordeel. Dat is m.i. differentiëren omwille van de concurrentiepositie en niet om iets unieks in de markt te zetten dat ook praktische meerwaarde heeft. Ik vind dat wat anders dan de 50-135 die ik al noemde. Dat is wat mij betreft met recht een unieke lens te noemen omdat dat verder gaat dan enkel een mm hier en daar of een halve stop in de marge.

Uit uw onvrede hier:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zullen we het maar houden op "agree to disagree" en gewoon weer vrolijk en vriendelijk verder gaan?

Tamron en Sigma maken allebei het "standaard spul" en her en der wat mooie exoten. We moeten vooral blij zijn dat Sony haar E-mount zo open heeft gesteld en we lekker veel keuze hebben. Hier ook blij bezitter van de 17-28 en de 28-75 van Tamron.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hielko schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:38:
Heeft iemand ervaring met de Sigma 60-600mm? We hebben deze zomer een trip richting Spitsbergen geboekt, en het lijkt me een veelzijdige lens die in een dergelijke omgeving goed van pas kan komen. Grootste minpunten? Gewicht en prijs?
Nee maar de reviews zijn sper goed. Schijnt scherper te zijn dan de 150-600 Sport en uitstekende macro vergroting. Top "lensje" dus. Alleen het gewicht is natuurlijk vrij extreem en goedkoop is ie ook niet.

Maar als je het gewicht en de prijs geen probleem vindt, is het een fantastische lens natuurlijk.

• klaaas
En de Sigma 23mm f/1.4 is officieel. Nice. Qua formaat vergelijkbaar met de 30mm, alleen wat zwaarder.
Ben benieuwd naar de reviews, maar als deze in de buurt komt van de 56mm dan gaat ie zeker in het winkelmandje.

Uit uw onvrede hier:

• Nomad

Nomad

a.k.a. Martijn

Het is niet 100% dezelfde lens, maar ik had de 60-600 Sport op Canon dslr, beviel goed met fijne stabilisatie en scherpte. Maar ook wel zwaar en de 60mm gebruik je niet zo vaak, want dan wissel je liever lenzen met iets dat ook 60mm heeft, maar dan met een kwart van het gewicht.

Ik heb ondertussen nu een paar jaar de 200-600 van Sony zelf en die vind ik toch wel een stapje beter en fijner werken. Optisch minstens zo goed zo niet beter, maar handling is zeker beter.

Sony A7 III te koop

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-06 16:09
Zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met firmware updates van Zeiss lenzen?
Ik heb een Zeiss Touit 12mm die nog de oude firmware heeft. Deze wil nog wel eens gaan hunten omdat het geen fasedetectie gebruikt. Een update zou dat wel mogelijk moeten maken. Maar.. er is een maar…
Omdat het Zeiss lens is zonder Sony merk, kan die update niet via de camera.
De lens moet opgestuurd worden…

Wie heeft dit al eens gedaan? Is het de moeite waard en wat zijn de kosten.
https://www.zeiss.com/con...ftware-touit-e-mount.html

Acties:
  • 0Henk 'm!
rosje77 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 15:00:
Zijn hier trouwens mensen die ervaring hebben met firmware updates van Zeiss lenzen?
Ik heb een Zeiss Touit 12mm die nog de oude firmware heeft. Deze wil nog wel eens gaan hunten omdat het geen fasedetectie gebruikt. Een update zou dat wel mogelijk moeten maken. Maar.. er is een maar…
Omdat het Zeiss lens is zonder Sony merk, kan die update niet via de camera.
De lens moet opgestuurd worden…

Wie heeft dit al eens gedaan? Is het de moeite waard en wat zijn de kosten.
https://www.zeiss.com/con...ftware-touit-e-mount.html
Heb je al contact opgenomen met de winkel waar je de lens hebt gekocht? Kan zijn dat ze dat gewoon gratis doen als service.
Ik heb de lens pas geleden een dag gebruikt. Het is zeker een veelzijdige lens die een hele vlotte autofocus heeft en een zeer goed werkende stabilisatie. De scherpte is over het hele bereik ook dik in orde. Het gewicht daarentegen is wel echt teveel voor mij persoonlijk. Wat ben je gewend aan telelenzen meezeulen?

[Voor 28% gewijzigd door Universal Creations op 21-05-2023 17:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-06 16:09
Universal Creations schreef op zondag 21 mei 2023 @ 17:34:
[...]

Heb je al contact opgenomen met de winkel waar je de lens hebt gekocht? Kan zijn dat ze dat gewoon gratis doen als service.
Ik heb de lens 2e hands aangeschaft. De fotozaak waar ik normaal heen ga zou ik nog kunnen vragen.

Edit: Ik heb een mail gestuurd naar Zeiss en hun antwoord was dat ik de lens op kan sturen voor een update.
Er zijn verder geen kosten aan verbonden. Vandaag de lens verstuurd.

[Voor 20% gewijzigd door rosje77 op 25-05-2023 19:26. Reden: Extra info]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik heb nu op mijn Sony A6500 een E 50 F1.8 en zit eraan te denken om over te stappen naar een FE 55 F1.8.
Is dit gezien de crop een heel slecht idee? Ik kom dan uit op 85MM oid?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:51
Nee, die FE 55 mm geeft een 10% nauwere uitsnede dan de E 50.
(De cropfactor werkt op beide lenzen hetzelfde namelijk).
Maar zijn er geen betere keuzes ondertussen? Of wil je de FE 55 later op full frame gaan gebruiken?

Acties:
  • +2Henk 'm!
Als je op aps-c wil blijven: Sigma 56mm f/1.4.
Mogelijkheid tot fullframe (gaat dan wel een wijder beeld geven op een fullframe camera): Sigma DN 50mm f/2 Contemporary, Sigma DN 50/1.4 Art, Sony GM 50mm f/1.4.

Maar wat mis je in je huidige lens?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 17:05

Byron010

Black Mirror Society.

[...]

Sigma heeft wat meer 'spannende' lenzen: een 18-35 f/1.8, een 60-600mm, lichtsterke groothoeken voor FF, dat soort dingen.
Kan je mij wijzen op de sigma 15-35 f1.8? Ik kan die namelijk nergens vinden behalve voor de oudere sony APS-C A mount

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartus1989
Ik ga zeker geen full frame gebruiken. Mis nu niet zozeer iets, maar vindt het wel leuk om af en toe weer wat nieuws te proberen! Een FE 55 is tweedehands al wel voor zo'n 350 te vinden en dan toch een leuke upgrade ten opzichte van de E50, zelfde geldt inderdaad voor die Sigma, ook een leuke optie!

Had alleen verwacht dat je bij een FE richting de 85MM gaat, maar dat is dus niet zo en dat is fijn om te weten. Dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
bartus1989 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:32:
Ik ga zeker geen full frame gebruiken. Mis nu niet zozeer iets, maar vindt het wel leuk om af en toe weer wat nieuws te proberen! Een FE 55 is tweedehands al wel voor zo'n 350 te vinden en dan toch een leuke upgrade ten opzichte van de E50, zelfde geldt inderdaad voor die Sigma, ook een leuke optie!

Had alleen verwacht dat je bij een FE richting de 85MM gaat, maar dat is dus niet zo en dat is fijn om te weten. Dank!
Je kan ook eens kijken naar de Samyang 45mm 1.8. Die is fullframe, maar kan dus ook APSC.

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:01
Heeft iemand hier ervaring met betrekking tot het kopen van een lens via Amazon Warehouse, ik ben vrij nieuw op het gebied van fotografie en heb mijn ogen gericht op de Sigma 30mm F/1.4 DC DN Contemporary Sony E.

Echter als ik deze via Amazon Warehouse zou kopen scheelt het maarliefst 60 euro met nieuwprijs.
Conditie is aangegeven "als nieuw".

Ik vraag mij af of het de moeite waard is om voor deze te gaan ten opzichte van een nieuwe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Rotinomm schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:13:
Heeft iemand hier ervaring met betrekking tot het kopen van een lens via Amazon Warehouse, ik ben vrij nieuw op het gebied van fotografie en heb mijn ogen gericht op de Sigma 30mm F/1.4 DC DN Contemporary Sony E.

Echter als ik deze via Amazon Warehouse zou kopen scheelt het maarliefst 60 euro met nieuwprijs.

Ik vraag mij af of het de moeite waard is om voor deze te gaan ten opzichte van een nieuwe.
Ik zou dat gewoon doen. Je hebt in elk geval garantie, dus als het niet goed is, gewoon terug sturen.
Kans is groot dat deze lens 1 keer getest is, en dan teruggegaan is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MatthiasDS
Tommie12 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:16:
[...]
Kans is groot dat deze lens 1 keer getest is, en dan teruggegaan is.
Waarna je je de vraag stelt waarom ze teruggestuurd is :)

Heel eerlijk, voor een verschil van 60 euro koop ik liever gloednieuw. Kan in mijn hoofd zitten, maar ik vind dat prijsverschil nit substantieel genoeg om een model te nemen dat al iets, wat dan ook, heeft meegemaakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tommie12
MatthiasDS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Waarna je je de vraag stelt waarom ze teruggestuurd is :)

Heel eerlijk, voor een verschil van 60 euro koop ik liever gloednieuw. Kan in mijn hoofd zitten, maar ik vind dat prijsverschil nit substantieel genoeg om een model te nemen dat al iets, wat dan ook, heeft meegemaakt.
Ik koop al jaren mijn lenzen tweedehands (camera's ook trouwens).
Altijd goede ervaringen gehad, maar ik ben geen pro natuurlijk.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57
Rotinomm schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:13:

Lenzen heb ik zo nog niet gekocht maar genoeg andere electronica via Amazon Warehouse zonder problemen in gebruik hier. Zelfs als er staat 'artikel beschadigd' was het tot nog toe veel minder erg (of überhaupt onzichtbaar), ik zou het gewoon doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:30

De cropfactor is 1,5x. Je huidige 50mm is dus effectief een 75mm perspectief.

De 55mm is dus een 77,5mm perspectief.

Het maakt geen verschil of je een E of FE op je camera zet de cropfactor moet je altijd toepassen op de hoeveelheid mm’ers die op de lens staan. Behalve als je later zou overstappen op fullframe. Maar dat is dus niet de wens.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GerGio

Die sigma 56mm schijnt wel echt onwijs scherp te zijn. Als het qua scherpt in de buurt komt van mijn Sigma 16mm F1.4 dan heb je zeker een mooie lens

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bartus1989
Die gaat het worden. Ben heel benieuwd! Partner bij voorbaat al niet blij dat deze nog scherper gaat zijn :)
Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee