zzzzz schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:34:
[...]
Qua tech is de A6700 natuurlijk wel iets verder als de A7C, betere AF etc. Helaas is de A6700 geen echt top-model zonder compromis. De EVF is nog steeds niet heel best en het is geen stacked sensor en hij komt tot 'maar 11 fps'. Daarnaast heeft hij ook geen 40MP t.o.v. Fuji XH-2.
Qua tech is het inderdaad verder, maar ik vraag mij dus af in hoeverre je daar in praktijk iets van merkt. In praktijk merk je sowieso het verschil tussen crop en FF bij minder licht. Aan de andere kant is de AF inderdaad verbeterd, maar die is op de A7C al stukken beter dan op oudere generaties. Dat de AF nu ook treinen, auto's etc. herkent zal voor de meeste gebruikers geen verschil maken en in eerste reviews blijkt ook het AF-systeem van de A6700 niet altijd feilloos te werken bij bijvoorbeeld een drukke achtergrond. Dus de winst lijkt dan nihil. Komt bij dat de A7C flink wat meer contrast detectie punten heeft.
Een voordeel op papier is dan wel het opnemen van 4k 60fps 4:2:2, maar eerste tests wijzen dan weer uit dat de A6700 in die modus en zeker in 120fps vrij snel (te) warm wordt. Bovendien vraag ik mij af of gebruikers met interesse in color grading überhaupt voor een A6700 kiezen of toch naar de wat meer professionele camera's kijken. Het is dus mooi op papier dat het erop zit, maar is het nodig voor de doelgroep? Daar komt dan nog bij dat je bij 4k 60fps 4:2:2 zoveel data moet verwerken dat het een flinke impact heeft op de workflow. Daarom vind ik die 26MP tegenover de 40MP van bijvoorbeeld de Fuji die je noemt helemaal niet zo'n probleem. 26MP is zat, ook als je in groter formaat gaat afdrukken. 40MP is voor de meeste gebruikers flinke overkill, maar staat dan ook weer mooi op papier.
Daarom vind ik de A6700 ook een heel aantrekkelijke camera op papier, maar bij benadering vraag ik mij af of de meeste gebruikers in praktijk niet meer baat hebben bij een FF-sensor dan de extra functies die de A6700 biedt.
En nogmaals, ik vind het echt een heel verleidelijk pakket en zet je alle plussen en minnen naast elkaar, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat dit een populaire camera wordt, maar het voelt toch een beetje als het kopen van de beste smartphone op de markt om hem op lange termijn toch weer net als alle andere smartphones voornamelijk te gebruiken voor browsen, social media en zo nu en dan een foto.

klaaas schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:43:
[...]
Het wieltje aan de voorkant en het uitklapbare scherm zijn voor mij toch wel 2 zwaarwegende punten. Ik denk wel dat mij A6400 vervangen gaat worden door de A6700.
Vergelijken met de A7C is wel een beetje appels en peren. Ja, qua sensor is de FF natuurlijk beter, maar kijk je naar het totaalplaatje dan is APS-C voor veel mensen denk ik nog steeds een prima optie. De prijs van de body's ligt wellicht dicht bij elkaar, maar tel daar een vergelijkbare lenzenset bij op en het verschil wordt al snel groter.
De overstap van een A6400 naar een A6700 snap ik heel goed. Met een A6400 zou de A6700 voor mij ook een heel goede optie zijn, al is het alleen al omdat alle Micro-USB-kabels thuis dan de prullenbak in kunnen.

Wat betreft de lenzen zou ik persoonlijk investeren in FF-lenzen. Die zijn ook op de A6000-serie te gebruiken en zijn dan later mee te nemen bij een overstap naar FF. In eerste instantie betaal je dan wel meer voor de lenzen, maar op lange termijn heb je er meer profijt van.
Ik denk dat je absoluut geen miskoop doet aan een A6700, maar zoek je een camera voornamelijk voor fotografie zonder een grotere FF-body mee te willen slepen, dan denk ik dat de A7C ook zeker het overwegen waard is met de huidige cashbacks.
[
Voor 21% gewijzigd door
KlaasjeNL op 13-07-2023 11:05
]