• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
@Balance er is niks natuurlijks aan de 50mm die je linkt. Die moet je echt vermijden. De slechte verhalen die je daarover kunt lezen zijn allemaal waar.

Uit uw onvrede hier:

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:03

bobcom

Dedicated dabbler

klaaas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:25:
@Balance er is niks natuurlijks aan de 50mm die je linkt. Die moet je echt vermijden. De slechte verhalen die je daarover kunt lezen zijn allemaal waar.
Ik gebruik deze site graag om een beetje een idee te hebben over wat anderen van een lens vinden., Helaas geen slechte verhalen tegengekomen over de Sony FE 50mm 1.8 (N=30)
Algemene opinie: scherp, prima bokeh, kleur- en contrastrijkeweergave, licht, compact en betaalbaar aan de positieve kant. Nadelen: autofocus is traag (maar zou meevallen > A7iii), soms insecuur (vooral bij hoger diafragma), scherpte aan de randen f/ <8, verschillen in kwaliteit, rumoerig, geen if-lens, plastiekerig.
Algemeen oordeel: prima aankoop voor wie voor niet teveel geld een 50mm erbij wil. Kan ik beamen, maar blijft een persoonlijke mening (brengt N op 31).
Natuurlijk kun je meer (bijvoorbeeld het dubbele) uitgeven voor een beter gebouwde luxueuzer ogende lens. Of het drievoudige voor een lens die optisch ook (veel?) beter is. Maar of je dat voor de 24Mp van een A7iii nodig hebt?

[Voor 3% gewijzigd door bobcom op 18-01-2023 11:39]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• klaaas
@bobcom De 50mm f/1.8 is op 1.8 niet echt scherp, heeft een trage en luidruchtige AF motor en is daarbij ook niet al te betrouwbaar qua AF. Dat ie erg plastic is is nog te vergeven, want dat zijn andere nifty-fifties ook. Maar aan deze hangt dan wel een behoorlijk prijskaartje.

Het dubbele uitgeven is niet nodig voor een betere lens. De Samyang 45mm is wel wat duurder, maar op alle gebieden ook een stuk beter.

Uit uw onvrede hier:

Hielko schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Die AF betrouwbaarheid? Dat klinkt mij altijd als BS in de oren van mensen die nog in het spiegeltijdperk zijn blijven hangen. Hoe kan je bij een mirrorless camera daar nou een echt probleem mee hebben? De camera stuurt de lens aan en ziet zelf of er scherpgesteld is of niet.
De contrast detectie werkt niet altijd goed met bepaalde lenzen en met hoge snelheid (10fps of meer) wordt de contrast-detectie uitgeschakeld en ben je overgeleverd aan puur fase-detectie. Dit ging ook mis met de 70-200mm f/2.8 GM, dat is gewoon geen betrouwbare lens.
Maar nee, het is geen BS. Ik heb genoeg klanten gehad met AF problemen met Samyang lenzen voor Sony. En @Nomad kan er ook over meepraten.

Wat betreft de scherpte van de FE 50mm f/1.8
Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

[Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 18-01-2023 11:59]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
Universal Creations schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:56:
[...]

De contrast detectie werkt niet altijd goed met bepaalde lenzen en met hoge snelheid (10fps of meer) wordt de contrast-detectie uitgeschakeld en ben je overgeleverd aan puur fase-detectie. Dit ging ook mis met de 70-200mm f/2.8 GM, dat is gewoon geen betrouwbare lens.
Maar nee, het is geen BS. Ik heb genoeg klanten gehad met AF problemen met Samyang lenzen voor Sony. En @Nomad kan er ook over meepraten.

Wat betreft de scherpte van de FE 50mm f/1.8
[Afbeelding]Centre Sharpness by Universal Creations, on Flickr

[Afbeelding]Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr
Helemaal mee eens, de 14 en 35 willen helemaal niet focussen zelfs! }:O Oh wacht, die zijn ook manual-focus :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• klaaas
[...]

Maar nee, het is geen BS. Ik heb genoeg klanten gehad met AF problemen met Samyang lenzen voor Sony.
Dat is wel een heel specifieke situatie lijkt me. Dat zal toch niet het probleem zijn waarmee die Samyang lenzen terug kwamen?

Uit uw onvrede hier:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
[...]

Als de focusmotor te langzaam is voor snelle bewegingen dan geloof ik het graag, maar ik heb reviewers gezien die een 50mm lens gebruiken als portretlens met singleshot focus en dan klagen dat de focus niet goed is. Dat is dan 100% gewoon veroorzaakt door de camera (die bijv. op de wimpers focust ipv. oog oid). En ook qua fase-detectie, dat zit ook gewoon allemaal op de sensor van de camera. Als dat fout gaat heeft dat weinig te maken met het stuk glas dat er voor zit.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
Ik ga mijn vraag dan nog eens herhalen.

Ik zoek een betaalbare prime ergens tussen 40 en 70mm met een zo groot mogelijk diaphragma. (1.8 of beter)

Eventueel ben ik zelfs bereid om afstand te doen van de AF. Ik heb een A-mount naar E-mount adapter, dus als er een zeer goede A-mount lens is die nu makkelijik en goedkoop te vinden is... Ik hou me aanbevolen.
Prijs: ik hoop zoiets onder de 300€ te vinden.

Ik begrijp dat Samyang nogal wisselend kan zijn, en de 50mm 1.8 Sony te duur is voor wat het is...

Zou een Minolta 50mm 1.4 A-mount (kan ik vinden voor 130€) nog een goede keuze zijn?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:25
Op dit moment heb ik een A7 (de mark 1) met een Samyang 35mm F2.8, een Viltrox 85mm F1.8 en nog een set Canon FD lenzen met een adapter.

Bij het fotograferen van de kids, waar ik de camera in de praktijk het meest voor gebruik, merk ik toch dat ik vaak net de juiste uitsnede mis met deze lenzen met vaste brandpuntafstand. Ook merk ik dat ik het onhandig vind om van lens te wisselen als ik bijvoorbeeld met ze in een speeltuin ben.

Nu twijfel ik tussen de aanschaf van de volgende lenzen:
- Tamron 28-75mm F2.8
- Sony 24-105 F4
- Tamron 28-200mm F2.8-5.6

Nu de vraag:
- wat raden jullie mij aan? Het fotograferen is veelal een combinatie van vaak de wijde kant van de range binnen en meer tele buiten.
- mis ik nog lenzen in dit overzicht van interessante opties onder de 1000 euro?
- zijn deze lenzen een logische match met de A7, of ontkom ik ook niet aan een upgrade naar een nieuwere body?
De Sony 50mm f/1.8 vind ik nog steeds prima voor het geld als je kunt leven met de focusmotor die wat langzamer en luidruchtiger is.

• Heronimo
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:18:
Ik ga mijn vraag dan nog eens herhalen.

Ik zoek een betaalbare prime ergens tussen 40 en 70mm met een zo groot mogelijk diaphragma. (1.8 of beter)

Eventueel ben ik zelfs bereid om afstand te doen van de AF. Ik heb een A-mount naar E-mount adapter, dus als er een zeer goede A-mount lens is die nu makkelijik en goedkoop te vinden is... Ik hou me aanbevolen.
Prijs: ik hoop zoiets onder de 300€ te vinden.

Ik begrijp dat Samyang nogal wisselend kan zijn, en de 50mm 1.8 Sony te duur is voor wat het is...

Zou een Minolta 50mm 1.4 A-mount (kan ik vinden voor 130€) nog een goede keuze zijn?
Het is dat je Samyang uitsluit, maar anders zou ik bijvoorbeeld denken aan de Samyang 45mm F1.8. Volgens mij zijn de meeste reviews van die lens wel positief en valt hij binnen je budget (zeker als je tweedehands ook als optie ziet).

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:39
Heronimo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:22:
Nu de vraag:
- wat raden jullie mij aan? Het fotograferen is veelal een combinatie van vaak de wijde kant van de range binnen en meer tele buiten.
- mis ik nog lenzen in dit overzicht van interessante opties onder de 1000 euro?
- zijn deze lenzen een logische match met de A7, of ontkom ik ook niet aan een upgrade naar een nieuwere body?
Het gemis bij de originele A7 is dat er geen IBIS in zit; en veel lenzen in het Sony eco-systeem geen OSS hebben. Je vist daardoor redelijk vaak achter het net qua optimalisatie.
De Tamron 28-75G2 is wel de meest aan te raden lens binnen de opties die je noemt. Welke FD's heb je allemaal? Misschien zit daar toch wat tussen wat je goed kunt gebruiken?
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Je kan ook eens kijken naar de nieuwe 20-70 van Sony Die krijgt echt heel goede kritieken, en er zijn tal van reviews verschenen gisteren op youtube.
Ik denk dat lens kort bij 1000€ zit.
Deze kost in Europa helaas €1600.

[Voor 17% gewijzigd door zzzzz op 18-01-2023 15:30]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Tommie12
Op dit moment heb ik een A7 (de mark 1) met een Samyang 35mm F2.8, een Viltrox 85mm F1.8 en nog een set Canon FD lenzen met een adapter.

Bij het fotograferen van de kids, waar ik de camera in de praktijk het meest voor gebruik, merk ik toch dat ik vaak net de juiste uitsnede mis met deze lenzen met vaste brandpuntafstand. Ook merk ik dat ik het onhandig vind om van lens te wisselen als ik bijvoorbeeld met ze in een speeltuin ben.

- Tamron 28-75mm F2.8
- Sony 24-105 F4

Nu de vraag:
Ik ben enorm tevreden over de 28-75 van Tamron. Je wil echt minstens een 2.8 lens in je glasbak.

Je kan ook eens kijken naar de nieuwe 20-70 van Sony Die krijgt echt heel goede kritieken, en er zijn tal van reviews verschenen gisteren op youtube.
Ik denk dat lens kort bij 1000€ zit.

• Heronimo
zzzzz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Het gemis bij de originele A7 is dat er geen IBIS in zit; en veel lenzen in het Sony eco-systeem geen OSS hebben. Je vist daardoor redelijk vaak achter het net qua optimalisatie.
De Tamron 28-75G2 is wel de meest aan te raden lens binnen de opties die je noemt. Welke FD's heb je allemaal? Misschien zit daar toch wat tussen wat je goed kunt gebruiken?
Van de FD heb ik een 50mm F1.4 en een 135mm F2.5, samen met de 35mm F2.8 en 85mm F1.8 heb ik dus wel een redelijke dekking qua primes voor de 35mm tot 135mm range. Alleen gewoon erg onpraktisch met de kids vanwege gemis van AF en variable focal length.

Waarom zou je voor de Tamron 28-75 gaan ipv een lens die tot 105 of 200mm gaat? Gevoelsmatig lijkt me 75mm in veel situaties toch wat aan de korte kant (als ik afga op de ervaringen met de 85mm en de 135mm die ik heb).

• Hielko

- Tamron 28-75mm F2.8
- Sony 24-105 F4

Nu de vraag:
Een upgrade van camera kan wel de moeite waard zijn. Qua autofocus is er veel veranderd sinds de eerste A7, en zeker met spelende kinderen kan een snelle autofocus met gezichts- of oogherkenning wel echt een meerwaarde hebben. Van de lenzen die je opnoemt zou ik voor de 28-75 gaan of de 24-105. Dat extra bereik kan zowel binnen als buiten goed van pas komen, maar F2.8 is ook wel heel praktisch als je binnen met weinig licht werkt (of gewoon voor de look).

• Heronimo
Hielko schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Een upgrade van camera kan wel de moeite waard zijn. Qua autofocus is er veel veranderd sinds de eerste A7, en zeker met spelende kinderen kan een snelle autofocus met gezichts- of oogherkenning wel echt een meerwaarde hebben. Van de lenzen die je opnoemt zou ik voor de 28-75 gaan of de 24-105. Dat extra bereik kan zowel binnen als buiten goed van pas komen, maar F2.8 is ook wel heel praktisch als je binnen met weinig licht werkt (of gewoon voor de look).
Maar is de 28-200mm dan niet het beste van beide werelden? Dus F2.8 in de range rond de 28mm en ook wat tele voor buiten? Zie onderstaande voor de F waardes bij verschillende focal lenghts.

Is de stap van A7 naar A7M2 groot? Of kom je pas bij de A7M3 op grote verbeteringen uit?

[Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 18-01-2023 15:36]

• Hielko
Volgens mij moet je bij de A7M3 zijn voor de echte grote verbeteringen qua autofocus.

De 28-200 is natuurlijk ook geen hele gekke lens, maar gemis van de 24mm weegt wat mij betreft wel aardig zwaar. Binnenshuis kan je dat altijd gebruiken! En 50-75mm is natuurlijk ook een range die je heel veel gebruikt, en daar zit je dan toch rond F3.5/F4. Dus voor portretachtige dingen heb je dan niet de bokeh en look die je wel hebt met 2.8. Vind het zelf dus niet zo'n succesvol compromis.

• Tommie12
28-200mm is een "vakantielens".
Je kan van alles wel een kiekje maken, maar nooit echt goed.

En wat de body betreft zou ik kijken naar de A7 iii. Ik scoorde er eentje een jaar geleden voor 1100€. Dat was misschien een heel goede prijs, maar voor 1300€ moet je die kunnen vinden.

Mijn setup nu is Tamron 17-28 2.8, 28-75 2.8 en dan de Sony G 70-400 4-5.6 (A-mount met adapter).
Alleen is die Sony nogal groot uitgevallen, dus daar loop je niet ongezien mee rond. Maar voor een dagje zoo, of walvissen spotten is die wel echt goed.

• klaaas
Tommie12 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:18:
In E-mount kom je volgens mij dan toch een beetje op deze 2 uit. Zoals ik al gezegd heb heb ik positieve ervaringen met de Samyang. Ik heb die naast de 50mm getest in wat praktijksituaties. Met eye-AF en een onderwerp dat in wandeltempo bewoog had ik structureel meer en scherpere keepers met de Samyang dan met de Sony.

Gezien de opmerkingen van @Universal Creations is er blijkbaar sprake van sample variation, maar als je een goed exemplaar hebt dan is er m.i. bijzonder weinig mis mee (in z'n klasse uiteraard).

Uit uw onvrede hier:

• zzzzz
klaaas schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Gezien de opmerkingen van @Universal Creations is er blijkbaar sprake van sample variation, maar als je een goed exemplaar hebt dan is er m.i. bijzonder weinig mis mee (in z'n klasse uiteraard).
Kan een beetje, kost een beetje 8)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

zzzzz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Het is iig een stuk betere lens dan de 50/1.8 van Canon en daar zijn er miljoenen van verkocht.

• klaaas
zzzzz schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Nou... ik zou het wel wat positiever verwoorden. Je kunt er heel veel mee. Vriend van me meldt net dat ie die lens gisteren tussen de trekkende en duwende persfotografen in de 2e kamer succesvol gebruikt heeft (toen ik hem vroeg of de eye-AF nog steeds goed werkte). Maar het is natuurlijk geen G Master...

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
Heronimo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Het is dat je Samyang uitsluit, maar anders zou ik bijvoorbeeld denken aan de Samyang 45mm F1.8. Volgens mij zijn de meeste reviews van die lens wel positief en valt hij binnen je budget (zeker als je tweedehands ook als optie ziet).
Nee, ik sluit Samyang niet uit.
Ben zelfs aan het onderhandelen om die 45mm tweedehands vast te krijgen voor een correcte prijs.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zag net review van de (hierboven ook al genoemde) 20-70mm F4. Erg leuk lensje dus ik had zoiets van 800 a 1000 euro moet toch wel wat worden. 1600 euro?!?!!? Ze zijn echt gestoord bij Sony.

Ja het is een leuke focal range en optisch is ie best goed maar 1600 voor een F4 standaard zoom. Kom op zeg. Hopelijk copy-catten Sigma en Tamron dit binnenkort. Zie hen voor de helft nog wel een betere variant uitbrengen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:31
Eens, in geen 1600 jaar dat ik die lens koop. Gelukkig doet mijn Tamron 17-28 al veel wat die lens ook doet, en dan voor de helft van het geld.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 20:04
Heronimo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Vorige week heb ik de Samyang 45mm F1.8 aangeschaft. En de prijs is prima.
Ik had de goedkope Sony 50mm kunnen aanschaffen, maar dan ik denk: "Waarom bezuinigen op een lens voor een camera, Sony A7C, van 1700 euro". Verder ook de Samyang 35mm F1.8 aangeschaft.

Btw. Ik heb ook nog wat Nikon en Sigma (voor Nikon) lenzen die d.m.v. een Viltrox adapter op de Sony gebruikt kunnen worden. Binnenkort ga ik de Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art op de Sony camera testen, en vergelijken met de Samyang 35mm F1.8. Kijken of er een verschil te zien valt.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Xfile
sys64738 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:26:
Zag net review van de (hierboven ook al genoemde) 20-70mm F4. Erg leuk lensje dus ik had zoiets van 800 a 1000 euro moet toch wel wat worden. 1600 euro?!?!!? Ze zijn echt gestoord bij Sony.

Ja het is een leuke focal range en optisch is ie best goed maar 1600 voor een F4 standaard zoom. Kom op zeg. Hopelijk copy-catten Sigma en Tamron dit binnenkort. Zie hen voor de helft nog wel een betere variant uitbrengen.
Sony lenzen zijn inderdaad idioot hoog geprijsd.

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:56

KL643

photowalldecoration

Even over de Sony 50mm 1.8 Ik heb hem even gekocht op MP omdat mijn Zony 55mm 1.8 in 2 stukken is gevallen. Om de tijd even te overbruggen heb ik dus even die 50mm van Sony gekocht en afgelopen dagen getest in de praktijk. Ja, de motor is wat luidruchtiger en de AF is wat minder snel maar voor de rest een prima scherpe lensje (en dat voor €150,- MP). Uiteindelijk gaat het erom hoe je hem gebruikt en waarvoor je hem nodig hebt en hoe je de foto's verwerkt.

fotowanddecoratie

• Xfile
Ik ga voor ietsje meer kwaliteit zodat ik achteraf minder hoef na te bewerken.

• KL643

KL643

photowalldecoration

Xfile schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:23:
Ik denk niet dat jij het verschil gaat zien, in ieder geval niet met de Samyang. Wat ik alleen wil zeggen dat ik in principe met de slechtste lens nog wat moois kan maken ;)

fotowanddecoratie

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Xfile schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:23:
Ik ben natuurlijk geen expert maar ik vraag me toch af welke tekortkomingen van de Sony FE 50mm 1.8 je in nabewerking moet corrigeren en welke E-mountlenzen rond de 50mm die tekortkomingen niet hebben zodat je achteraf minder hoeft na te bewerken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• zzzzz
bobcom schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:49:
[...]
Welke E-mountlenzen rond de 50mm die tekortkomingen niet hebben zodat je achteraf minder hoeft na te bewerken.
De Voigtlander 50/2 APO is nagenoeg perfect en behoeft in principe geen nabewerking (op technisch vlak).

• klaaas
Walt valt er überhaupt na te bewerken aan de kwaliteit van een lens? Scherpte kun je beperkt iets aan doen, maar dat is dan een kwestie van of de ene waarde of de andere waarde en CA is een vinkje aan/uit. Voor de rest?

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
klaaas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:18:
Walt valt er überhaupt na te bewerken aan de kwaliteit van een lens? Scherpte kun je beperkt iets aan doen, maar dat is dan een kwestie van of de ene waarde of de andere waarde en CA is een vinkje aan/uit. Voor de rest?
Ik denk dat het beperkt is.
CA kan je inderdaad wat verminderen, en scherpte kan ook maar ten dele bijgewerkt worden, maar nooit zoals het uit een betere lens zou komen.

Maar het "beter" uit zich ook in andere dingen. Snelheid en lawaai van de AF. Interne reflecties, vervorming, vignettering spelen ook een rol.

En ja, de zogenaamd "betere" lenzen hebben doorgaans een groter diaphragma, en dat kan je niet in post aanpassen. (bokeh, scherptediepte)

• klaaas
Tommie12 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Ik denk dat het beperkt is.
CA kan je inderdaad wat verminderen, en scherpte kan ook maar ten dele bijgewerkt worden, maar nooit zoals het uit een betere lens zou komen.

Maar het "beter" uit zich ook in andere dingen. Snelheid en lawaai van de AF. Interne reflecties, vervorming, vignettering spelen ook een rol.

En ja, de zogenaamd "betere" lenzen hebben doorgaans een groter diaphragma, en dat kan je niet in post aanpassen. (bokeh, scherptediepte)
Er zijn uiteraard heel veel zaken die de ene lens beter maken dan de andere. Maar om nou te zeggen dat je een duurdere lens koopt om minder na te bewerken... lijkt me een beetje een non-argument.

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
klaaas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Er zijn uiteraard heel veel zaken die de ene lens beter maken dan de andere. Maar om nou te zeggen dat je een duurdere lens koopt om minder na te bewerken... lijkt me een beetje een non-argument.
Inderdaad.
Zaken als vervorming en vignettering vallen wel in die categorie voor sommige foto-/videografen.
Corrigeren hiervan gaat ten kostte van de beeldkwaliteit, dus als het minder nodig is, kan dat een verschil maken.
Bijvoorbeeld tussen top lenzen en subtop lenzen zie je dit weleens. De Sigma DN 14-24mm heeft weinig vervorming, maar de DN 16-28 juist wel veel. De nieuwe Sony 20-70 heeft absurde vervorming, terwijl de 24-70mm GM II heel weinig heeft.

• klaaas
Maar dat gaat niet over meer of minder nabewerking. Dat gaat over de kwaliteit van het resultaat na nabewerking.

Uit uw onvrede hier:

klaaas schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:22:
Maar dat gaat niet over meer of minder nabewerking. Dat gaat over de kwaliteit van het resultaat na nabewerking.
Klopt, maar je kunt dat ook zien als nabewerking (ook al gaat het vaak automatisch). Je moet er nog altijd over nadenken of je het wel of niet wil laten corrigeren.

• klaaas
Universal Creations schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Klopt, maar je kunt dat ook zien als nabewerking (ook al gaat het vaak automatisch). Je moet er nog altijd over nadenken of je het wel of niet wil laten corrigeren.
Dan nog is een duurdere lens kopen omdat je dan minder na hoeft te bewerken een raar uitgangspunt. Als je hecht aan de beeldkwaliteit van een duurdere lens dan zal nabewerking ook onderdeel zijn van je workflow. En als je vooral weinig wilt nabewerken dan zet je de automatische correcties aan of schiet je jpeg. Ik kan me wel voorstellen dat je als kritisch fotograaf liever een lens hebt die weinig correctie nodig heeft, maar dat is een andere discussie.

(In dit geval ging het over de Sony 50mm vs. de Samyang 45mm en dan is de discussie al helemaal zinloos. Qua vervorming en vignettering zijn die nagenoeg gelijk en de extra resolutie van de 45mm op f/1.8 ga je er niet bij klussen in de nabewerking)

Uit uw onvrede hier:

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Voor lenzen die mensen hebben of wilen hebben geldt hetzelfde als voor kinderen: "elk waant zijn eigen uil een valk te zijn". Daar is geen MTF chart tegen opgewassen.

• Xfile
KL643 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Ik denk niet dat jij het verschil gaat zien, in ieder geval niet met de Samyang. Wat ik alleen wil zeggen dat ik in principe met de slechtste lens nog wat moois kan maken ;)
Klopt helemaal, het verschil is minimaal.
Maar mijn opmerking was niet specifiek over de Samyang 45mm en Sony 50mm, maar in het algemeen.

Btw het is een cliché: het is niet de camera of de lens die de foto maakt, maar de fotograaf’

[Voor 9% gewijzigd door Xfile op 25-01-2023 16:42]

• Tommie12
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Btw het is een cliché: het is niet de camera of de lens die de foto maakt, maar de fotograaf’
In principe wel ja, maar een mooie bokeh krijg je niet uit een kitlens, en een vogelfoto kan je niet maken met een standaardzoom...

• Xfile
bobcom schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:37:
Voor lenzen die mensen hebben of wilen hebben geldt hetzelfde als voor kinderen: "elk waant zijn eigen uil een valk te zijn". Daar is geen MTF chart tegen opgewassen.
Ik lees testen van lenzen nooit. Die testen zijn voor mij als pixel peepen.

• Tommie12
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Ik lees ze wel.
Soms denk je aan een lens, en dan is ze overprijsd of niet goed in een gebied waar je wel gebruik van wil maken.

Een scherpe lens met een AF die veel lawaai maakt kan je perfect gebruiken voor foto's maar minder of niet voor video...

• Xfile
Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:45:
[...]

In principe wel ja, maar een mooie bokeh krijg je niet uit een kitlens, en een vogelfoto kan je niet maken met een standaardzoom...
Dan snap ik ook wel, maar als de fotograaf er niets van bakt dan heb je niets aan een dure lens of camera, of mooie bokeh.

• klaaas
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Dan snap ik ook wel, maar als de fotograaf er niets van bakt dan heb je niets aan een dure lens of camera, of mooie bokeh.
Maar de meeste mensen denken niet van zichzelf dat ze er niets van bakken ;)

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:50:
[...]

Maar die goede fotograaf gaat zich gefrustreerd en beperkt voelen met die slechte lens, en een amateur met een pro lens kan wat langer bijleren als die daar voor open staat.

Maar mijn tante marie kan je geven wat je wil, slechte foto's gegarandeerd.

• Tommie12
klaaas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Maar de meeste mensen denken niet van zichzelf dat ze er niets van bakken ;)
Ooh, ik voel me absoluut geen pro, en besef ten volle dat ik nog heel veel leerpotentieel heb.

Ik experimenteer, en dan besef je wel dat je grote diaphragma's nodig hebt voor mooie bokeh, en mooie foto's waar 1 persoon er wat uit springt. Of als je met lange sluitertijden wil werken, dan zal je toch een ND filter moeten kopen.
Ik probeer ergens in de sweetspot te gaan zitten waar je een goede beeldkwaliteit krijgt voor een betaalbaar bedrag.
Mijn standaardzoom is de Tamron 28-75 2.8 van 600€ 2dehands ipv een Sony van 2000€.

• Xfile
Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Maar die goede fotograaf gaat zich gefrustreerd en beperkt voelen met die slechte lens, en een amateur met een pro lens kan wat langer bijleren als die daar voor open staat.
Met goede fotograaf bedoel je een professional? Zo ja, die zal al het beste materiaal hebben.
En bijleren, ik betwijfel of je met pro lens langer kan bijleren. De beperkende factor is het talent dat iemand heeft.

• Tommie12
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:07:
[...]

De beperkende factor is het talent dat iemand heeft.
Ook dat kan je leren. Belangrijker is de interesse en de wil om te leren. Openstaan voor feedback, je eigen werk kritisch bekijken en begrijpen wat je verkeerd doet.

Mijn doel is niet om een pro te worden en te leven van fotografie. Ik wil gewoon in de omstandigheden waar ik foto's maak betere foto's maken. En dan wil ik ook experimenteren. Aurora, watervallen, long exposures etc.

• Xfile
Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Ook dat kan je leren. Belangrijker is de interesse en de wil om te leren. Openstaan voor feedback, je eigen werk kritisch bekijken en begrijpen wat je verkeerd doet.

Mijn doel is niet om een pro te worden en te leven van fotografie. Ik wil gewoon in de omstandigheden waar ik foto's maak betere foto's maken. En dan wil ik ook experimenteren. Aurora, watervallen, long exposures etc.
Dan heb je het over techniek en theorie, maar men moet ook het nodige talent hebben.
De een heeft nu eenmaal meer of minder talent dan de ander. Dat is in elk vakgebied het geval: daarom is niet elke voetballer een Messi.

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:51
De beginnend fotograaf zorgt dat ie een goede camera koopt.
De gevorderd fotograaf zorgt dat zijn camera een goed objectief heeft.

De professional let op de kwaliteit van het licht.

• Tommie12
sympa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
De beginnend fotograaf zorgt dat ie een goede camera koopt.
De gevorderd fotograaf zorgt dat zijn camera een goed objectief heeft.

De professional let op de kwaliteit van het licht.
Omdat die al een goed objectief en camera heeft.

Ik heb een jaar of 5 geleden geprobeerd om de aurora te fotograferen.
Camera Sony A77, lens Tamron 17-50 2.8 (APS-C camera, ISO bruikbaar tot ca 1000).

Als je dan op een goed donkere plaats iets wil vastleggen kom je snel uit bij een sluitertijd van 30s, en dan kan je die fijnere lijnen vergeten. En ondanks ISO800 heb je ruis.

Daar mag je talent tegenover zetten zo veel je wil, het lukt niet optimaal.
Xfile schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Jij koopt lenzen gewoon op de gok? Of baseer jij je keuze op het advies van mensen die wel die testen lezen?

• Xfile
Universal Creations schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Jij koopt lenzen gewoon op de gok? Of baseer jij je keuze op het advies van mensen die wel die testen lezen?
Hoofdzakelijk heb ik Nikon en Sigma Art lenzen, en die zijn bijna altijd van goede kwaliteit.

• Xfile
Tommie12 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Omdat die al een goed objectief en camera heeft.

Ik heb een jaar of 5 geleden geprobeerd om de aurora te fotograferen.
Camera Sony A77, lens Tamron 17-50 2.8 (APS-C camera, ISO bruikbaar tot ca 1000).

Als je dan op een goed donkere plaats iets wil vastleggen kom je snel uit bij een sluitertijd van 30s, en dan kan je die fijnere lijnen vergeten. En ondanks ISO800 heb je ruis.

Daar mag je talent tegenover zetten zo veel je wil, het lukt niet optimaal.
Wat je opnoemt over sluitertijd, ISO en ruis is basiskennis.

• Xfile
Ik heb 2 testfoto's met de Samyang 45mm gemaakt: 1 op de heide en 1 op het strand.
Het is een redelijke lens voor 339 euro.

• klaaas
@Xfile wat laten deze foto's naar jouw idee zien over de kwaliteit van de lens?

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
Xfile schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:07:
Ik heb 2 testfoto's met de Samyang 45mm gemaakt: 1 op de heide en 1 op het strand.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie nergens scherpte in deze foto’s…

Ik heb ze 2dehands gescoord voor iets minder dan 200€. Als ze bevalt hou ik ze, anders zet ik ze terug te koop.

Heb ook een fototas op MP staan. Geen enkel reactie…

• KL643

KL643

photowalldecoration

Xfile schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ruilen tegen een Sony 50mm 1.8 a €150,- MP? :+

Wat je laat zien zegt helemaal niets over de kwaliteit van de lens. Dit kan mijn telefoon ook. Waarschijnlijk maak ik met de Samyang exact dezelfde foto zoals hierboven en jij de exacte zelfde foto met mijn Sony. Nou werkt de locatie hier wel erg mee maar wat scherpte betreft zullen ze niet ver uit elkaar liggen. Veder heb ik hier niet veel aan gedaan, gewoon standaard settings in LR. Beide prima lensjes voor het geld ;)

fotowanddecoratie

• klaaas
Vanaf f/2.8 ga je praktisch gezien geen verschil in resolutie zien tussen deze 2 lenzen. Alleen als de gebouwen wegrennen is de Samyang in het voordeel ;)

Uit uw onvrede hier:

• Xfile
Tommie12 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Ik zie nergens scherpte in deze foto’s…

Ik heb ze 2dehands gescoord voor iets minder dan 200€. Als ze bevalt hou ik ze, anders zet ik ze terug te koop.

Heb ook een fototas op MP staan. Geen enkel reactie…
De lucht en atmosfeer kan men niet scherp fotograferen.

En ik ben geen pixel peeper / techneutisch fotograaf, maar kijk naar hele foto.
Ik denk dat het komt omdat ik uit de analoge fotografie kom en daar keek men naar de hele foto.
En niet naar details als bokeh, en dat soort techneutisch geneuzel.
Ik vind dat men zich hier op het forum verliest in techneutisch geneuzel en vergeet om te fotograferen.

[Voor 7% gewijzigd door Xfile op 31-01-2023 18:25]

• Xfile
KL643 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Ruilen tegen een Sony 50mm 1.8 a €150,- MP? :+

[Afbeelding]

Wat je laat zien zegt helemaal niets over de kwaliteit van de lens. Dit kan mijn telefoon ook. Waarschijnlijk maak ik met de Samyang exact dezelfde foto zoals hierboven en jij de exacte zelfde foto met mijn Sony. Nou werkt de locatie hier wel erg mee maar wat scherpte betreft zullen ze niet ver uit elkaar liggen. Veder heb ik hier niet veel aan gedaan, gewoon standaard settings in LR. Beide prima lensjes voor het geld ;)
Jouw telefoon verbetert softwarematig de foto's die je maakt.

En jouw onderwerp is niet te vergelijken met de onderwerpen die ik heb gefotografeerd. Bij jou heeft het onderwerp een duidelijk lijnenspel, kleur en contrast. En dan lijkt het of jij scherpere foto's hebt gemaakt.

[Voor 11% gewijzigd door Xfile op 31-01-2023 18:48]

• Tommie12
Xfile schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 18:21:
[...]

De lucht en atmosfeer kan men niet scherp fotograferen.

En ik ben geen pixel peeper / techneutisch fotograaf, maar kijk naar hele foto.
Ik denk dat het komt omdat ik uit de analoge fotografie kom en daar keek men naar de hele foto.
En niet naar details als bokeh, en dat soort techneutisch geneuzel.
Ik vind dat men zich hier op het forum verliest in techneutisch geneuzel en vergeet om te fotograferen.
Dat was het punt juist. Met deze foto’s kan men geen lens beoordelen.

• Xfile
Tommie12 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Dat was het punt juist. Met deze foto’s kan men geen lens beoordelen.
Aha, je bedoelt het onderwerp. De scherpte niet in ieder geval.
Maar er is meer dan scherpte waar naar je kan kijken. Voor mij was het geen test van scherpte, maar kijken wat de lens produceerde.

Je bedoelt zoiets? In dit geval de Samyang 35mm 1.8

• PHiXioN
bobcom schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Ik gebruik deze site graag om een beetje een idee te hebben over wat anderen van een lens vinden., Helaas geen slechte verhalen tegengekomen over de Sony FE 50mm 1.8 (N=30)
Algemene opinie: scherp, prima bokeh, kleur- en contrastrijkeweergave, licht, compact en betaalbaar aan de positieve kant. Nadelen: autofocus is traag (maar zou meevallen > A7iii), soms insecuur (vooral bij hoger diafragma), scherpte aan de randen f/ <8, verschillen in kwaliteit, rumoerig, geen if-lens, plastiekerig.
Algemeen oordeel: prima aankoop voor wie voor niet teveel geld een 50mm erbij wil. Kan ik beamen, maar blijft een persoonlijke mening (brengt N op 31).
Natuurlijk kun je meer (bijvoorbeeld het dubbele) uitgeven voor een beter gebouwde luxueuzer ogende lens. Of het drievoudige voor een lens die optisch ook (veel?) beter is. Maar of je dat voor de 24Mp van een A7iii nodig hebt?
Ik heb de 50mm f1.8 en is een prima lens als het brandpuntsafstand je bevalt, geen extreem snelle AF nodig hebt en ook geen video’s wil maken. Ik heb er voor mijn doen hele mooie foto’s mee gemaakt. Uiteraard kan het altijd beter maar het kost dan ook flink meer.

• Xfile
PHiXioN schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb de 50mm f1.8 en is een prima lens als het brandpuntsafstand je bevalt, geen extreem snelle AF nodig hebt en ook geen video’s wil maken. Ik heb er voor mijn doen hele mooie foto’s mee gemaakt. Uiteraard kan het altijd beter maar het kost dan ook flink meer.
Fotoapparatuur is alleen maar het werktuig. Het gaat tenslotte om wat je probeert uit te drukken in een foto. Het kan bijvoorbeeld ook met een mobiel https://hyperallergic.com/18805/iphone-photojournalism/

De beroemde foto's die Robert Capa van de landing op Omaha Beach maakten, waren als behalve scherp, maar de beelden drukten alles uit. https://www.strijdbewijs.nl/robert/capa1.htm

[Voor 13% gewijzigd door Xfile op 02-02-2023 10:54]

• zzzzz
Xfile schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Fotoapparatuur is alleen maar het werktuig.
Precies. Gewoon naar buiten en plaatjes maken; gear helpt maar is inderdaad niet zaligmakend.
"The best camera is the one you have with you"

• klaaas
[...]
De beroemde foto's die Robert Capa van de landing op Omaha Beach maakten, waren als behalve scherp, maar de beelden drukten alles uit. https://www.strijdbewijs.nl/robert/capa1.htm
Maar Capa presenteerde zijn beelden niet als testfoto's om vervolgens iets over de kwaliteit van zijn lens te melden. Dat deed jij wel en dus is nog steeds mijn vraag: wat is het verband tussen de testfoto's en jouw oordeel over de lens?

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
[...]

Fotoapparatuur is alleen maar het werktuig. Het gaat tenslotte om wat je probeert uit te drukken in een foto. Het kan bijvoorbeeld ook met een mobiel https://hyperallergic.com/18805/iphone-photojournalism/

Vandaag zouden dergelijke beelden niet meer aanvaard worden...
Gewoon omdat gelijk welke mobiele telefoon betere beelden zou maken.

De discussie leidt ons ver, maar voor een snapshot, het vastleggen van een uniek moment stel je andere eisen aan de beeldkwaliteit, dan voor bv een speciale landschapsfoto waar je tijd hebt om het ideale licht af te wachten, perfect te cadreren, alle mogelijkheden van dieptescherpte uit te zoeken, en dan uit die 300 geschoten foto's de beste uit te halen, al dan niet door het combineren van foto's in fotoshop.

En dan loop je soms tegen de limieten van je materiaal aan...

• Xfile
klaaas schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:48:
[...]

Maar Capa presenteerde zijn beelden niet als testfoto's om vervolgens iets over de kwaliteit van zijn lens te melden. Dat deed jij wel en dus is nog steeds mijn vraag: wat is het verband tussen de testfoto's en jouw oordeel over de lens?
Je begrijpt het verkeerd. Ik heb het over het beeld en het maakt dan niet of het onscherp of scherp is.

[Voor 3% gewijzigd door Xfile op 04-02-2023 21:42]

• Xfile
Tommie12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Gewoon omdat gelijk welke mobiele telefoon betere beelden zou maken.
Tjonge, het gaat om het beeld en dan maakt het niet uit of het scherp of onscherp is.
Het gaat om de nieuwswaarde.
De discussie leidt ons ver, maar voor een snapshot, het vastleggen van een uniek moment stel je andere eisen aan de beeldkwaliteit, dan voor bv een speciale landschapsfoto waar je tijd hebt om het ideale licht af te wachten, perfect te cadreren, alle mogelijkheden van dieptescherpte uit te zoeken, en dan uit die 300 geschoten foto's de beste uit te halen, al dan niet door het combineren van foto's in fotoshop.

En dan loop je soms tegen de limieten van je materiaal aan...
Dat snap ik, elke categorie vereist zijn voorwaarden voor materiaal.

• Xfile
klaaas schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:22:
@Xfile wat laten deze foto's naar jouw idee zien over de kwaliteit van de lens?
Wat de optische kwaliteit betreft: ik zie dat niet zo een twee drie. Voor mij is het geen hoofdzaak.
Btw het is de vraag of men met real life foto's de kwaliteit van een lens kan beoordelen.
Met een lens board test poster is het beter te beoordelen.

Wat ik over de bouw kan zeggen, is dat het echt jammer is dat de lens niet weather sealed is.
Vooral zoals vandaag met de regen, dan kijk je toch uit.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49
Tommie12 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:51:
[...]

De onscherpte bij Capa ondersteunt het beeld. Het vertaald de stress, druk, angst ect. Denk dat een goed bureau dat wel zou herkennen.

Moet gelijk denken aan de discussie op flickr waar een foto van HCB (https://www.magnumphotos....sson-principles-practice/) was geupload als zijnde werk van de uploader. Dit kon dan beoordeeld worden door andere gebruikers.

De foto werd afgekeurd en veel mensen gingen advies geven over hoe hij de foto had moeten maken...
Geeft aan dat er hele grote verschillen zijn in wat mensen goed vinden.

Leica MM + Sony A9

• Xfile
RobertJRB schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:53:
[...]

De onscherpte bij Capa ondersteunt het beeld. Het vertaald de stress, druk, angst ect. Denk dat een goed bureau dat wel zou herkennen.

Moet gelijk denken aan de discussie op flickr waar een foto van HCB (https://www.magnumphotos....sson-principles-practice/) was geupload als zijnde werk van de uploader. Dit kon dan beoordeeld worden door andere gebruikers.

De foto werd afgekeurd en veel mensen gingen advies geven over hoe hij de foto had moeten maken...
Geeft aan dat er hele grote verschillen zijn in wat mensen goed vinden.
Hoe is de discussie op flickr afgelopen?
Hoe reageerde men, toen er werd gezegd dat Henri Cartier-Bresson de fotograaf van de foto is?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Sony komt met nieuwe FE 50 F1.4 GM lens.

https://www.alphashooters...0-f1-4-gm-lens-announced/

Reviews in de link, maar ook deze geeft een aardige samenvatting in een paar minuten: YouTube: NEW Sony 50mm f/1.4 GM - Review and Wedding Photography Test

Prijs: u kunt kiezen tussen EUR1850 of USD1300 :+

[Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 21-02-2023 19:16]

• RobertJRB
Xfile schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:28:
[...]

Hoe is de discussie op flickr afgelopen?
Hoe reageerde men, toen er werd gezegd dat Henri Cartier-Bresson de fotograaf van de foto is?
Niet echt, waren vooral anderen die reageerden over dat die was afgekeurd. Echt een discussie werd het niet.

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
renegrunn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:11:

Reviews in de link, maar ook deze geeft een aardige samenvatting in een paar minuten: YouTube: NEW Sony 50mm f/1.4 GM - Review and Wedding Photography Test

Oef, precies wat ik zou willen maar wat een prijs en wat een verschil met de dollar..

Leica MM + Sony A9

• PHiXioN
renegrunn schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:11:

Gelukkig heb ik al de 50mm f1.8. Die is nog lichter van gewicht en ook lichtsterk. :-)

Verder ben ik nog steeds niet onder de indruk van mijn 24mm GM, van al mijn lenzen gebruik ik deze het minst. Volgens mij is het grotendeels hype rondom het rode stickertje gevoed door content creators die belang hebben bij de goed nieuws show.

• zzzzz
PHiXioN schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 07:40:
[...]
Verder ben ik nog steeds niet onder de indruk van mijn 24mm GM, van al mijn lenzen gebruik ik deze het minst. Volgens mij is het grotendeels hype rondom het rode stickertje gevoed door content creators die belang hebben bij de goed nieuws show.
De 50/1.4 die men nu uitbrengt is wel echt weer een paar jaar verder dan de 24GM. De 24/1.4 was toen de eerste lens in de 'nieuwe GM' serie met compact design en een diafragmaring op de lens.
Optisch is zo'n 50/1.4 echt wel een stuk mooier als de 24/1.4. Natuurlijk zijn de GM lenzen vooral gericht aan professionals of liefhebbers en worden ze gepusht door influencers. Ik zou zelf ook niet voor deze nieuwe GM gaan; te duur en eigenlijk voor mij ook niet nodig.
De fotografie beweegt zich steeds meer richting perfectie van optics en hele hoge prijzen voor lenzen/camera's. Dat is echt voor steeds minder mensen weggelegd. Ik probeer zelf mijn selectie lenzen ook te verkleinen omdat het allemaal zo duur is. :z

• Tommie12
zzzzz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:16:
[...]

De 50/1.4 die men nu uitbrengt is wel echt weer een paar jaar verder dan de 24GM. De 24/1.4 was toen de eerste lens in de 'nieuwe GM' serie met compact design en een diafragmaring op de lens.
Optisch is zo'n 50/1.4 echt wel een stuk mooier als de 24/1.4. Natuurlijk zijn de GM lenzen vooral gericht aan professionals of liefhebbers en worden ze gepusht door influencers. Ik zou zelf ook niet voor deze nieuwe GM gaan; te duur en eigenlijk voor mij ook niet nodig.
De fotografie beweegt zich steeds meer richting perfectie van optics en hele hoge prijzen voor lenzen/camera's. Dat is echt voor steeds minder mensen weggelegd. Ik probeer zelf mijn selectie lenzen ook te verkleinen omdat het allemaal zo duur is. :z
Goede observatie..

De markt is stevig aan het veranderen. Heel veel mensen kopen geen instapcamera's meer met een goedkoop kitlensje er bij omdat die dingen amper meer kunnen dan een goede telefoon.

De keuze aan budgetlenzen is wat beperkter geworden, en zeker met FF is de keuze niet zo groot....

Tja, en wat influencers voorstellen... kan me rustig aan mijn rxxxx roesten. Zij krijgen die dingen of mogen ze een paar weken testen. Vooral de reviews die uitkomen de eerste dag van de zogenaamde "release" vind ik maar half betrouwbaar, vooral omdat ze zo af hangen van de fabrikant.

Zou jij harde kritiek op Sony uitspreken als je een paar keer per jaar een zogenaamde primeur kan brengen op je Insta/YT/Twitter kanalen?

• MatthiasDS
  • Laatst online: 02-06 23:24
Tommie12 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:52:
[...]
De markt is stevig aan het veranderen. Heel veel mensen kopen geen instapcamera's meer met een goedkoop kitlensje er bij omdat die dingen amper meer kunnen dan een goede telefoon.
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wel met de stelling dat veel mensen dat niet meer kopen, omdat camera's van telefoon voor veel mensen aanvaardbare resultaten produceren. Maar niet met de stelling dat die dingen amper meer kunnen dan een goede telefoon. Ik vind het tegendeel net waar: zelfs instapcamera's met kitlenzen produceren tegenwoordig al enorm goede resultaten (zeker vergeleken met vroeger).

Ik ben anderhalf jaar geleden van een Pentax systeem met een hoop top-level lenzen overgeschakeld naar een A7c met enkel een Tamron 28-200. Heel veel goedkoper (zeker gezien de range) zal je niet snel vinden, maar wat een wereld van verschil.
En ik zou zelfs zeggen dat het verschil tussen die A7c/Tamron setup en smartphones een stuk groter is dan het verschil tussen de A7c/Tamron setup en een professionele FF+lens setup.

De verschillen zijn er absoluut, maar hoe meer geld je uitgeeft, hoe kleiner die verschillen worden. Law of diminishing returns?

(ondertussen toch alweer mijn eerste bijkomende lens aangeschaft, maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;) )

• Tommie12
@MatthiasDS
De kwaliteit is inderdaad prima.

Als ik op vakantie ben en een mooi landschap of waterval zie, dan neem ik foto’s met de Sony A7iii en mijn iphone.
Als die foto’s dan later op de computer samen komen, dan is het niet zo vanzelfsprekend om direct te zien welke foto met de telefoon gemaakt is.
Je bent wat beperkt in mogelijkheden. Verre zoom, sluitertijd controleren, hoge iso’s, diaphragma en bokeh dat kan je amper met een telefoon, maar hoe veel mensen letten daar op die ook een instap systeemcamera kopen?

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

zzzzz schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:16:
[...]

......
Was het maar waar, vrees ik. De fotoindustrie is, net zoals zo'n beetje alle consumententechniek, allang niet meer resultaatgericht. Het zijn niet langer de foto-, chip-, of datagekken die de koers bepalen. Zij krijgen hun orders vanuit de board room, en daar draait het niet om fraaie techniek, maar om shareholders value. En dan ga je niet met foto's pronken, maar met specs en publiciteit. En koop je de mening van een horde "influencers" die amper weten door welk gaatje van een camera ze moeten kijken, maar wel over de communicatietalenten beschikken om duizenden "followers" te laten denken dat hun woord het fotografisch evangelie is.
MatthiasDS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:46:
[...]

...En ik zou zelfs zeggen dat het verschil tussen die A7c/Tamron setup en smartphones een stuk groter is dan het verschil tussen de A7c/Tamron setup en een professionele FF+lens setup.

De verschillen zijn er absoluut, maar hoe meer geld je uitgeeft, hoe kleiner die verschillen worden. Law of diminishing returns?

(ondertussen toch alweer mijn eerste bijkomende lens aangeschaft, maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;) )
Herkenbaar: Zeker als de verwachtingen via marketinglawiijt steeds meer worden opgeklopt slaat de "wet van de afnemende meerwaarde" steeds harder toe. Verstandige zet dus om eerst naar je eigen verwachtingen en wensen te kijken in plaats van de oortjes constant naar "kenners", "experts" en "goeroes" te laten hangen.

Iedereen is het erover eens dat het verschil tussen een slechte, matige, goede en topfoto in de eerste plaats van de fotograaf afhangt. Maar ja, als duizenden types die zich "topfotograaf" noemen blijven roepen dat ze hun resultaten aan camera X of lens Y te danken hebben wordt het wel moeilijk om ook een beetje aan je eigen talent en inzicht te blijven geloven.

Dus blijf ook ik lensspecs loeren en reviews bekijken, in de hoop toch dat magische glas tegen te komen dat mijn kiekjes ineens in topfoto's verandert. Fotograferen is niet alleen foto's maken, en het is vooral achter de droom aanjagen dat je ooit betere foto's zal maken.

Law of the perpetuity of illusions?

• klaaas
MatthiasDS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Wel met de stelling dat veel mensen dat niet meer kopen, omdat camera's van telefoon voor veel mensen aanvaardbare resultaten produceren. Maar niet met de stelling dat die dingen amper meer kunnen dan een goede telefoon. Ik vind het tegendeel net waar: zelfs instapcamera's met kitlenzen produceren tegenwoordig al enorm goede resultaten (zeker vergeleken met vroeger).

Ik ben anderhalf jaar geleden van een Pentax systeem met een hoop top-level lenzen overgeschakeld naar een A7c met enkel een Tamron 28-200. Heel veel goedkoper (zeker gezien de range) zal je niet snel vinden, maar wat een wereld van verschil.
En ik zou zelfs zeggen dat het verschil tussen die A7c/Tamron setup en smartphones een stuk groter is dan het verschil tussen de A7c/Tamron setup en een professionele FF+lens setup.

Een A7c met Tamron 28-200 is een setup van >€2.500,- Niet direct wat ik een instapsetje zou noemen. Als ik aan de instapsetjes denk waaraan (volgens mij) gerefereerd werd, dan denk ik aan die Canon APS_C DSLRs met 18-55 kitlens die ooit als zoete broodjes over de toonbank gingen. Dat segment is toch aardig opgevreten door de smartphone.

Uit uw onvrede hier:

• MatthiasDS
  • Laatst online: 02-06 23:24
klaaas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Een A7c met Tamron 28-200 is een setup van >€2.500,- Niet direct wat ik een instapsetje zou noemen.
Alles in zijn context natuurlijk, voor FF met een ok lens met aardig bereik ga je ook niet veel goedkoper vinden 🙂
Als ik aan de instapsetjes denk waaraan (volgens mij) gerefereerd werd, dan denk ik aan die Canon APS_C DSLRs met 18-55 kitlens die ooit als zoete broodjes over de toonbank gingen. Dat segment is toch aardig opgevreten door de smartphone.
Dat segment is grotendeels opgevreten, maar (en dat is ook wat ik al zei) niet omdat "die dingen amper meer kunnen dan een smartphone", want dat kunnen ze natuurlijk wel. Wel omdat smartphones voor velen "goed genoeg" zijn.

Edit: en absoluut ook omdat smartphones ettelijke keren laagdrempeliger zijn. Altijd in de zak of handtas en super eenvoudig te bedienen.

[Voor 7% gewijzigd door MatthiasDS op 22-02-2023 17:17]

• Tommie12
klaaas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Een A7c met Tamron 28-200 is een setup van >€2.500,- Niet direct wat ik een instapsetje zou noemen. Als ik aan de instapsetjes denk waaraan (volgens mij) gerefereerd werd, dan denk ik aan die Canon APS_C DSLRs met 18-55 kitlens die ooit als zoete broodjes over de toonbank gingen. Dat segment is toch aardig opgevreten door de smartphone.
Zo zie ik dat ook.
Basisbody was vroeger ca 500-700€. En dan zo'n kitlensje voor 100-200€.

Mijn A7iii heb ik gescoord voor 1100€, de 28-75 en de 17-28 2.8Tamron lenzen voor 600€ per stuk, en dan had ik nog een 70-400 waarvoor ik een adapter gekocht heb.
En de laatste aanwinst is de Samyang 45mm 1.8 voor 180€.
Dat zijn prijzen die ik mezelf als amateur nog kan verantwoorden, en met deze body en lenzen loop ik echt niet snel tegen de grenzen van het materiaal.
Ik kan wat portretjes schieten, landschappen lukt ook.
Kleine vogels... nope, dan moet ik naar 600mm en een converter, dat vind ik een stap te ver, en interesseert me minder.

• klaaas
MatthiasDS schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Dat segment is grotendeels opgevreten, maar (en dat is ook wat ik al zei) niet omdat "die dingen amper meer kunnen dan een smartphone", want dat kunnen ze natuurlijk wel. Wel omdat smartphones voor velen "goed genoeg" zijn.
Nou ja, ze kunnen wel meer, maar ik denk toch wel dat veelal op basis van image quality (naast gemak) de phone het gewonnen heeft. Als je zo'n dslr op auto gebruikt met de kitlens haal je lang niet alles uit zo'n camera en zijn foto's van je telefoon al makkelijk mooier. Maar goed, dat is een beetje mierenneuken. ;)

Uit uw onvrede hier:

• RobertJRB
Tommie12 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:49:
[...]

Zo zie ik dat ook.
Basisbody was vroeger ca 500-700€. En dan zo'n kitlensje voor 100-200€.
Kijk je naar daarvoor,
De canon 10D was zo’n 2000 tot 2200 euro voor alleen de body. De 60D dacht ik zo’n 2500 tot 3000 euro.
De 300D was uit mijn hoofd 1200 euro voor de kit.

Ik zou niet zomaar zeggen dat het alleen maar duurder wordt. We hebben eerst een tijd gehad waarin alles juist steeds goedkoper werd.

Leica MM + Sony A9

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:31

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@RobertJRB volgens mij zijn die recentere xxD series altijd wel onder de 1000 euro geweest, weet je zeker dat je het je goed herinnert? Een xxxD zou ik voor nog minder verwachten.
klaaas schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:32:
Nou ja, ze kunnen wel meer, maar ik denk toch wel dat veelal op basis van image quality (naast gemak) de phone het gewonnen heeft. Als je zo'n dslr op auto gebruikt met de kitlens haal je lang niet alles uit zo'n camera en zijn foto's van je telefoon al makkelijk mooier. Maar goed, dat is een beetje mierenneuken. ;)
Vooral gemak inderdaad. Plus vanzelf HDR, oververzadigd en extragratis instafilter. De term 'mooier' is nogal voor interpretatie vatbaar wat mij betreft. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hielko
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:14:
@RobertJRB volgens mij zijn die recentere xxD series altijd wel onder de 1000 euro geweest, weet je zeker dat je het je goed herinnert? Een xxxD zou ik voor nog minder verwachten.

[...]

Vooral gemak inderdaad. Plus vanzelf HDR, oververzadigd en extragratis instafilter. De term 'mooier' is nogal voor interpretatie vatbaar wat mij betreft. ;)
Sowieso is het gemak natuurlijk zoveel beter bij een smartphone, maar wat ze kunnen qua beeldkwaliteit is in sommige gevallen toch ook wel indrukwekkend. Als je bijv. 's nachts foto's gaat maken zonder statief dan komen er uit de nieuwste iPhones toch aardige plaatjes, en als je dan aankomst met een wat oudere DSLR met een kitlens kan je eigenlijk niks (en dan bedoel ik ook echt niks, apc-c met F4 lens zonder beeldstabilisatie kan je met weinig licht niks fatsoenlijk erop zetten).

Terwijl je eigenlijk zou denken dat een low-light scenario juist in het voordeel is van de veel grotere sensor.

• Gonadan

Gonadan

Hielko schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:29:
Sowieso is het gemak natuurlijk zoveel beter bij een smartphone, maar wat ze kunnen qua beeldkwaliteit is in sommige gevallen toch ook wel indrukwekkend. Als je bijv. 's nachts foto's gaat maken zonder statief dan komen er uit de nieuwste iPhones toch aardige plaatjes, en als je dan aankomst met een wat oudere DSLR met een kitlens kan je eigenlijk niks (en dan bedoel ik ook echt niks, apc-c met F4 lens zonder beeldstabilisatie kan je met weinig licht niks fatsoenlijk erop zetten).

Terwijl je eigenlijk zou denken dat een low-light scenario juist in het voordeel is van de veel grotere sensor.
Klopt, maar je moet ook het idee loslaten dat een telefoon gewoon nog 'een foto' maakt. Dat is allang niet meer. Laat je DSLR bursten, ga nabewerken voor je vaderland en pak de AI ruisreductie erbij en het zal je verbazen wat je er nog uit kunt halen. Maar dan komt gemak weer om de hoek kijken, gewoon een andere doelgroep. ;)

Maar goed, dit dwaalt wel iets af van objectieven. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:38:
[...]

Klopt, maar je moet ook het idee loslaten dat een telefoon gewoon nog 'een foto' maakt. Dat is allang niet meer. Laat je DSLR bursten, ga nabewerken voor je vaderland en pak de AI ruisreductie erbij en het zal je verbazen wat je er nog uit kunt halen. Maar dan komt gemak weer om de hoek kijken, gewoon een andere doelgroep. ;)

Misschien nog steeds een tikkie off-topic, maar niet helemaal irrelevant - al was het maar omdat dit forum sinds enige tijd "fotografie, video en design" heet. Vond - en vind ik een wat overhaaste titel, maar (gelukkig) is fotografie nog steeds het hoofdgerecht.

Alleen: welke lading dekt die vlag? Gaat het om mensen die foto's willen maken (die hebben doorgaans genoeg aan een telefoon), om mensen die willen fotograferen (die willen een camera, en lenzen, liefst zo goed mogelijk, en resultaten voorbij het smartphoneplaatje) of om mensen die fotograaf willen zijn ( en dus op zoek zijn naar alle kennis, apparatuur en resultaten die des fotografen zijn)? En die willen dus weten waarom ze een rib uit hun lijf moeten neerleggen voor die nieuwe Sony lens.

Edit @Tommie12 Dat komt dus omdat jij fotograaf wilt zijn en je vrouw een foto wil maken.

[Voor 7% gewijzigd door bobcom op 22-02-2023 22:15]

• Tommie12
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:38:
[...]

En een deel van die bewerkingen zijn al ingebouwd in een goede telefoon.
Ik was best onder de indruk van foto’s van watervallen die met gesimuleerde lange belichting zo uit de telefoon kwamen zonder statief….
Sta je daar met je kit van 3000€ op een statief dat je eerst moet opzetten, filter opschroeven, belichting bepalen en je vrouw neemt even een gelijkaardige foto met de telefoon….

• Gonadan

Gonadan

@Tommie12 dat was mijn punt, een telefoon doet heel veel meer dan alleen maar een foto maken, dat is niet te vergelijken. Dat niveau kan je prima ontstijgen met je DLSR, maar dat kost moeite en vergt kennis en kunde. En hier zitten we natuurlijk het liefst in die laatste categorie om de vraag van @bobcom maar even tussen neus en lippen door te beantwoorden.

Uiteraard is er meer dan alleen beeldkwaliteit, als jouw vrouw gewoon heel veel betere composities bedenkt dan heb je sowieso een uitdaging. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RobertJRB
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:14:

[...]

Sorry beetje late reactie, maar de 300D was 1200 euro met kitlens. En daarmee veruit de goedkoopste die er te krijgen was.
De prijs ging daarna met ieder nieuw model verder naar beneden, zeker toen er nog een serie onder kwam.

Weer een beetje ontopic,

ik zie dat de nieuwe 50 GM dezelfde adviesprijs heeft als de 35 GM. Kijkend naar de prijs van de 35mm in de winkel is dat toch al net wat schappelijker dan de eerder genoemde 1850 euro.

[Voor 13% gewijzigd door RobertJRB op 27-02-2023 14:33]

Leica MM + Sony A9

De 50/1.4 GM kost ongeveer €1700 in de winkel. Nog steeds een forse prijs.

• zzzzz
Universal Creations schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:16:
De 50/1.4 GM kost ongeveer €1700 in de winkel. Nog steeds een forse prijs.
Precies. Naar mijn mening zeker 500 euro te veel.
Oprecht jammer dat men tegenwoordig zo de mist in gaat qua prijsvorming. Maakt het eigenlijk totaal oninteressant.

Gelukkig kost de nieuwe Sigma DN 50mm f/1.4 Art minder dan €1000. Presteert op een paar puntjes iets minder, maar is nog steeds een zeer goede lens.

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee