• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
PHiXioN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:12:
Twee nieuwe objectieven van Tamron:
Het kan aan mij liggen, maar ik zie slechts 1 lens-aankondiging op DPreview.com
Laatste tijd houd ik maar sporadisch de geruchten sites bij dus dit was al een verrassing.
Overigens wel interessant, die 20-40! En hopelijk een klein prijskaartje.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
Johan1995 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar ik zie slechts 1 lens-aankondiging op DPreview.com
Laatste tijd houd ik maar sporadisch de geruchten sites bij dus dit was al een verrassing.
Overigens wel interessant, die 20-40! En hopelijk een klein prijskaartje.
Die 50-400 werd 3 weken geleden aangekondigd volgens mij

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:31
Ik kreeg de aankondiging in de mail. Was mij elders nog niet opgevallen.

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 10:38
Zit te denken om een Zeiss 35mm F1.4 tweedehands te kopen maar lees dat Sony/Zeiss wat kwaliteitsproblemen met deze lens mbt decentralisering. Omdat verzenden soms de enige optie is, vroeg ik me af wat voor risico ik loop. Met name of dat zoiets te fixen is bij een fotograaf voor niet al te veel geld? Ik heb de verkoper gevraagd F1.4 focus op oneindig RAWs te versturen zodat ik iig iets heb om te checken.

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-06 21:51
Nee, decentering is niet te herstellen. Daar is echt een lab voor nodig, instructies, en de lens moet ook maar afstelpunten hebben.
Lenzen van sony hebben die vaak niet.

• Johan1995
First world problems :-)
Er zijn nog systemen zonder 35mm/1,4

Ik voel een sigma-advies aankomen...
Samyang mag ook.
U vraagt, wij draaien: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=0&APIComp=0
De Zony moet afgestopt worden tot f/2.8 om vergelijkbaar scherp te zijn met de Sigma. Als de Sigma afgestopt wordt tot f/2 dan is ie scherper dan de Zony op f/5.6 (scherpste vanwege diffractie).

[Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 24-08-2022 14:35]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Johan1995
Ik weet niet hoe scherp de 35mm GM lens is, maar dat lijkt me goed om uit te zoeken als je maximale kwaliteit wilt.

Overigens vind ik het scherpte verhaal een beetje te theoretisch, voor de meeste fotografen is een betrouwbare AF belangrijker voor het eindresultaat. En ik ken Eswa niet, en hij/zij geen info geeft over waarvoor hij zo'n lens wil gebruiken.

Ontopic: ik ben nooit een fan van de Zeiss-label lenzen geweest. Ik weet niet of het aan sony of zeiss lag, maar ik denk dat Sony de GM lijn in het leven riep na de wisselende ervaringen met Zeiss. Zeiss later zelf wel primes die de moeite waard zijn (sommige manual focus).

We kunnen alleen gissen naar de reden, misschien hebben ze destijds de megapixel race onderschat. Of het verschil tussen analoog en digitaal (microlenzen). Maar hun lens-expertise kwam niet goed uit de verf.

• sympa
Sony-Zeiss lenzen zijn ontwerpen van Sony met een Zeiss label. Dat doen ze al veel langer overigens. Mijn eerste digitale camera was een Casio met 2 of 3 MP en een 3 x zoom, f2-2.8. die lens had een label "Canon lens".
Canon verkocht een camera met dezelfde lens, zonder extra label uiteraard.
Sony verkocht ook een camera met die lens, en daar zat een "Zeiss" label op.
Wat betreft scherpte: ik heb het odee dat er de laatste jaren meer aandacht voor is, of de rekenmethoden verbeterd zijn of zo. misschien vanwege het pixel peeping.
En wat betreft de "puur Zeiss" objectieven, Christopher Frost is er niet zo over te spreken in het algemeen. Zeker gezien de prijs.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 19:49
sympa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:20:
Sony-Zeiss lenzen zijn ontwerpen van Sony met een Zeiss label. Dat doen ze al veel langer overigens. Mijn eerste digitale camera was een Casio met 2 of 3 MP en een 3 x zoom, f2-2.8. die lens had een label "Canon lens".
Canon verkocht een camera met dezelfde lens, zonder extra label uiteraard.
Sony verkocht ook een camera met die lens, en daar zat een "Zeiss" label op.
Wat betreft scherpte: ik heb het odee dat er de laatste jaren meer aandacht voor is, of de rekenmethoden verbeterd zijn of zo. misschien vanwege het pixel peeping.
En wat betreft de "puur Zeiss" objectieven, Christopher Frost is er niet zo over te spreken in het algemeen. Zeker gezien de prijs.
De laatste jaren is de techniek en de ontwikkeling van het ontwerp flink verbeterd. Het is steeds makkelijker de optimale formule van een objectief te berekenen aangezien de computer dat kan doen.
Daarnaast wordt er meer en meer verplaatst naar de nabewerking. Vertekening of vignetting bijvoorbeeld wordt nu heel vaak in de camera opgelost en niet al in het objectief. Daardoor kan de focus meer en meer op scherpte liggen in plaats van de ideale middenweg.
En als laatste valt mij op dat alles alleen maar groter en groter wordt. Zeker sinds de otus op de markt kwam leek formaat geen factor meer te zijn.

Allemaal factoren die het steeds makkelijker en goedkoper maken een scherpe lens te ontwikkelen. Daardoor wordt de standaard van wat scherp is steeds verder geplaatst. De Zony 55mm werd bij introductie overal geloofd voor zijn scherpte, zeker afgestopt. Nu wordt de scherpte gebracht als een zwakte van het objectief.

Persoonlijk vind ik dit best een slechte ontwikkeling. Het lijkt alsof er veels te veel op perfectie gefocust word waardoor er heel veel eigenschappen verloren gaan. Allemaal 13 in een dozijn objectieven die onderling weinig tot niets verschillen.

Ook verbaast het me vaak. Ik heb de zeiss 24-70 en 55 en heb met beiden werkelijk nog nooit problemen gehad met scherpte of de beeldkwaliteit in het algemeen. En volgens mij ben ik op dat gebied best een zeur en heb ik best wat goed spul als vergelijkingsmateriaal liggen.

Wat betreft Frost, denk dat veel reviewers te veel op perfectie testen en blind zijn voor andere kwaliteiten.

Leica MM + Sony A9

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:11
Tja, 10 jaar geleden wat 20 megapixel de absolute top van de markt, nu is dat "low end".

En door allerlei sociale kanalen heb je veel makkelijker zicht op foto's van mensen die met topmateriaal werken... en dan valt alles tegen.
Dus amateurs vinden hun lenzen en camera's al snel onscherp...

Je ziet hetzelfde met fietsen. Hoe veel wielertoeristen met 5kg buikvet te veel rijden er met een fiets die 3000€ meer kost om 200g te sparen...
Maar als Remco of Wout winnen met een topfiets, dan wil ik ook die fiets....

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:39
sympa schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:20:
En wat betreft de "puur Zeiss" objectieven.
De Zeiss objectieven in de Batis, Milvus en Otus lijn richten zich echt op micro-contrast, kleur en user experience. Dat zijn aspecten waar je voor betaald en waar je waarde aan moet hechten wil je daar voor betalen.
Ik ben zelf erg blij met mijn Batis 40/2, ook al in deze bijvoorbeeld minder gespecd t.o.v. bijvoorbeeld de 35GM die in de winkel iets soortgelijks moet kosten. Voor ieder wat wils in de markt :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Johan1995
Ik hoop dat Zeiss nog wat nieuwe lenzen gaat introduceren, de laatste tijd was het vrij stil.

Je ziet dat Sigma, sony en anderen inhaken op de vraag naar vlog-lenzen en lenzen voor gimbal/drones. Dit zijn relatief compacte hoogwaardige primes. Hier zou Zeiss ook een graantje van mee kunnen pikken. Of is dat vloeken in de kerk?

High-end APS-c begint ook belangrijk te worden mede door Fuji, maar kwestie van wachten tot Sony zijn eigen nieuwe sensors gebruikt.

• zzzzz
Johan1995 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 21:33:
Ik hoop dat Zeiss nog wat nieuwe lenzen gaat introduceren, de laatste tijd was het vrij stil.
Of is dat vloeken in de kerk?
Dat is gezien de ethos van Zeiss wel vloeken in de kerk ja. De samenwerking Zony lijkt voorbij, waardoor het echt pure Zeiss lenzen worden naar mijn verwachting in de toekomst. Dat is 1) duur en 2) waarschijnlijk niet echt compact.
De vraag is denk ik ook vooral of Zeiss het nog ziet zitten om veel met consumer-grade camera's te doen. De camera (ZX-1) die ze een tijdje terug hebben geïntroduceerd was namelijk ook niet echt warm ontvangen, en daar zullen ze veel R&D geld aan hebben verbrand.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• RobertJRB
zzzzz schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:49:
[...]

Dat is gezien de ethos van Zeiss wel vloeken in de kerk ja. De samenwerking Zony lijkt voorbij, waardoor het echt pure Zeiss lenzen worden naar mijn verwachting in de toekomst. Dat is 1) duur en 2) waarschijnlijk niet echt compact.
De vraag is denk ik ook vooral of Zeiss het nog ziet zitten om veel met consumer-grade camera's te doen. De camera (ZX-1) die ze een tijdje terug hebben geïntroduceerd was namelijk ook niet echt warm ontvangen, en daar zullen ze veel R&D geld aan hebben verbrand.
Zeiss heeft redelijk veel compacte objectieven in hun portfolie. Alle ZM lensjes bijvoorbeeld, zeker de C versies. Maar ook de loxia serie is lekker compact.

Hoop dat zeiss zich weer herpakt en vooral op een zeiss tegenhanger van de sigma I serie. Niet meer van die te grote vormloze dingen als de batis serie maar gewoon weer een fijn gebouwd objectief met een fijne diafragma ring.

Leica MM + Sony A9

• Johan1995
De I-serie van sigma had ik ook in gedachten. Helaas is het niet makkelijk om een MF lensontwerp om te zetten naar AF (te zware lenzen voor de focusmotor). En ik kan me niet voorstellen dat ik weer terug ga naar manual focus. Helemaal als je niet direct naast de camera staat, wat steeds vaker voorkomt zelfs in de studio. Hoeft ook niet, ze hebben de know-how voor een goede AF lens, de zeiss 12mm wordt al door vloggers gewaardeerd. Beetje groot en duur inderdaad dus een nieuwe prime in die range zou wel van pas komen.

• sympa
De Touit 12mm? Dacht dat die niet zo'n fijne AF had?

• Johan1995
Ook goedemorgen! :-)

Daar gaat de discussie dus al 3 dagen over (figuurlijk), dat ze met iets nieuws moeten komen. Niet slechts IQ maar een package dat kan concurreren.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 19:34

Steef

GoT's Most Eaten

Al wat ouder nieuws, maar Sony Japan heeft op de 24e aangekondigd dat de MSRP prijzen voor producten die in Japan worden verkocht gemideld met 8% omhoog gaan. Nog niet duidelijk of dit in andere regio's ook zal spelen, maar kans is natuurlijk dik aanwezig.

https://www.sonyalpharumo...eases-from-september-1st/

Engels hier klik

PDF met items hier;
https://www.sony.jp/info2/220901_list.pdf

Bodies:
ILCE-1
ILCE-9M2
ILCE-7SM3
ILCE-7C
ILCE-7M4
ILCE-7M3
ILCE-6600 (als enige APS-C sensor body!)

Een groot aantal lenzen gaat ook omhoog, kijk daarvoor even op het linkje. De lijst is lang.

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• Johan1995
Ik koop bijna nooit van Sony zelf, maar bij Amazon, daar is alles al 5-10% goedkoper dan de andere winkels. En ze bieden tools zodat je weet wanneer een product goedkoper is geworden. Als je je aankopen enigzins kan plannen, dan kan je gedurende het jaar op amazon prime-day, mediamarkt BTW-dagen, of black friday met gemak 30% korting vinden. Dus ik vraag me ook af hoe relevant dit is voor ons? Is het een verrassing dat fotoapparatuur tot nu toe redelijk betaalbaar bleef, ondanks de wereldwijde chipcrisis/distributieproblemen/ corona/inflatie die al enkele jaren duren.

• Tommie12
Johan1995 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 04:26:
Ik koop bijna nooit van Sony zelf, maar bij Amazon, daar is alles al 5-10% goedkoper dan de andere winkels. En ze bieden tools zodat je weet wanneer een product goedkoper is geworden. Als je je aankopen enigzins kan plannen, dan kan je gedurende het jaar op amazon prime-day, mediamarkt BTW-dagen, of black friday met gemak 30% korting vinden. Dus ik vraag me ook af hoe relevant dit is voor ons? Is het een verrassing dat fotoapparatuur tot nu toe redelijk betaalbaar bleef, ondanks de wereldwijde chipcrisis/distributieproblemen/ corona/inflatie die al enkele jaren duren.
Euh… 1080€ -30% > 1000€-0%

• Johan1995
Als de rumours kloppen, gaat Viltrox een 75mm f/1,2 APS-c lens voor FUJIFILM camera's leveren.

Persoonlijk liever een Samyang f/2,8 die in mijn binnenzak past...
Of een betaalbare 85 f/1,8 lens.
Maar wie zou de nieuwe Viltrox lens ook graag in E-mount zien?

Ik kan me voorstellen dat het de ultieme tool voor portretten is...
https://www.mirrorlessrum...5mdqp9bm3j20u0140jxx.jpeg

• Tommie12
Johan1995 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:35:
Als de rumours kloppen, gaat Viltrox een 75mm f/1,2 APS-c lens voor FUJIFILM camera's leveren.

Persoonlijk liever een Samyang f/2,8 die in mijn binnenzak past...
Of een betaalbare 85 f/1,8 lens.
Maar wie zou de nieuwe Viltrox lens ook graag in E-mount zien?

Ik kan me voorstellen dat het de ultieme tool voor portretten is...
https://www.mirrorlessrum...5mdqp9bm3j20u0140jxx.jpeg
Tja, weinig ervaring met dergelijke lichtsterke lenzen. Zou het dan niet storen dat de ogen scherp zijn en de neus en oren al onscherp worden?

• Johan1995
Het is een APS-c lens, daar is een beetje extra blurry background altijd welkom. Een 110mm equivalent betekent iets meer afstand tot het onderwerp, wat ook in meer DOF resulteert. Maar een kleiner diafragma voor meer DOF is mogelijk als de bokeh er niet onder lijdt.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 20:54
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:38:
[...]

Tja, weinig ervaring met dergelijke lichtsterke lenzen. Zou het dan niet storen dat de ogen scherp zijn en de neus en oren al onscherp worden?
Ik heb al enige tijd de 50mm 1.0 van Fuji, en persoonlijk hou ik wel erg van die look voor portretten. Uiteindelijk is het effect minder extreem dan pakweg een 85mm 1.2 op FF.

Om een idee te geven - dit is wat f/1.0 op APS-C geeft qua portret.

Johan1995 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:04:Een 110mm equivalent betekent iets meer afstand tot het onderwerp, wat ook in meer DOF resulteert.
Als de vergroting van je onderwerp gelijk blijft maakt dat niet uit (dan wordt de afstand tot onderwerp gecompenseerd door de langere focal length :)

Met andere woorden: als het onderwerp even groot in beeld komt dan is de DOF enkel afhankelijk van de diafragmawaarde (bij gelijke sensorgrootte natuurlijk).

[Voor 29% gewijzigd door FLuKee op 30-08-2022 10:13]

• Johan1995
Ik ken alle details waardoor je weer aan die diafragma waarde gaat twijfelen, maar om het verschil tussen APS-c en FF aan Tommie uit te leggen, waren de basics voldoende. ;)

• Tommie12
FLuKee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb al enige tijd de 50mm 1.0 van Fuji, en persoonlijk hou ik wel erg van die look voor portretten. Uiteindelijk is het effect minder extreem dan pakweg een 85mm 1.2 op FF.

Om een idee te geven - dit is wat f/1.0 op APS-C geeft qua portret.

[...]

Als de vergroting van je onderwerp gelijk blijft maakt dat niet uit (dan wordt de afstand tot onderwerp gecompenseerd door de langere focal length :)

Met andere woorden: als het onderwerp even groot in beeld komt dan is de DOF enkel afhankelijk van de diafragmawaarde (bij gelijke sensorgrootte natuurlijk).
Mooie foto hoor, maar wel een speciale stijl waarvan je moet houden.

En ik weet dat je ook foto's kan nemen op een kleiner diaphragma, maar dan moet je die lens niet kopen natuurlijk.
Ik ben blij met mijn 2.8 setup van 17 tot 75mm (in 2 lenzen).
Ik zou het amper gebruiken denk ik.

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 20:54
In vele opzichten is f/2.8 ook een stuk "comfortabeler" werken, want op die hele wijde diafragmawaarden is het een stuk moeilijker voor de camera om de scherpte op het juiste punt te houden (al helemaal bij onvoorspelbaar beweeglijke kinderen :D). Zeker bij Fuji is dat een aandachtspuntje maar dat is voor een andere thread :)

• Tommie12
FLuKee schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:06:
In vele opzichten is f/2.8 ook een stuk "comfortabeler" werken, want op die hele wijde diafragmawaarden is het een stuk moeilijker voor de camera om de scherpte op het juiste punt te houden (al helemaal bij onvoorspelbaar beweeglijke kinderen :D). Zeker bij Fuji is dat een aandachtspuntje maar dat is voor een andere thread :)
Idd, en dan moet je weer een camera kopen met een snellere autofocus ...

Als amateur moet je ergens een lijn trekken.

• Johan1995
Tommie12 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Idd, en dan moet je weer een camera kopen met een snellere autofocus ...

Als amateur moet je ergens een lijn trekken.
Voordeel van Sony is dat je voor 800 eur een APS-c camera met de beste AF krijgt, en voor 1800 eur een fullframe. De lens moet ook compatible zijn, maar wat kosten betreft hoef je geen tweede hypotheek af te sluiten.

• Tommie12
Johan1995 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Voordeel van Sony is dat je voor 800 eur een APS-c camera met de beste AF krijgt, en voor 1800 eur een fullframe. De lens moet ook compatible zijn, maar wat kosten betreft hoef je geen tweede hypotheek af te sluiten.
Ik heb de A7 III, en die vind ik behoorlijk goed wat AF snelheid betreft. Ik doelde op "nog betere AF", en dan kom je bij de A1 uit. €€€€€

• Johan1995
Nee, de A7C kost slechts 1800 euro en heeft ook betere AF dan de A7iii.

De A1 heeft voordelen t.o.v. A7C zoals bouwkwaliteit, megapixels, zoekerbeeld, FPS maar de AF is ongeveer hetzelfde.

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Johan1995 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:50:

De A1 heeft voordelen t.o.v. A7C zoals bouwkwaliteit, megapixels, zoekerbeeld, FPS maar de AF is ongeveer hetzelfde.
De A7c heeft uitstekende AF met real-time tracking, wat indrukwekkend is voor dat prijspunt. Zeker aangezien de A7c op de A7iii is gebaseerd. Maar om de AF performance "on par" met de A1 te noemen, gaat een paar stapjes te ver natuurlijk.

De A1 heeft 10 keer zoveel processor kracht en een veen snellere sensor (dus meer AF info om mee te spelen). Daardoor kan de A1 120 keer per seconde focussen bij 30FPS. Dus nee, appels en peren. En ook de A7iv heeft (gelukkig) betere AF performance.

Maar dat neemt niet weg dat de A7c een prima camera met uitstekende AF is, zeker gezien de prijs.

[Voor 3% gewijzigd door sys64738 op 30-08-2022 18:35]

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Tommie12
Johan1995 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:50:

Ik dacht dat de 7c en de 7iii zowat dezelfde specs hadden, en ook op AF gebied gelijk.

Maar de A1 doet zeker beter, vooral met eigen Sony GM lenzen.
Maar dat kan ik mezelf als amateur eigenlijk niet verantwoorden. Ik ben het ook gewoon om 2 de hands te kopen.
Ik wou dit jaar upgraden vanaf mijn oude A77 naar de A7iii. Daar had ik wel iets voor over, maar met een paar lenzen loopt de rekening snel op….
De A7C heeft realtime AF, net zoals de A16100, 6400 en 6600... Dus ja, de AF is iets nieuwer dan die van de A7 III. De A7C verliest wel wat op andere vlakken: geen dual sd-slot, geen joystick, veel minder knoppen, minder prettige ergonomie. Zoeker aan de zijkant vind ik persoonlijk ook niet zo prettig, maar dat is natuurlijk persoonlijk. De zoeker is fysiek wel een stuk kleiner.

Kortom: de A7C is een A6600 met grotere sensor.

• Johan1995
Okee, vergeet dan maar wat ik zei over de A1. :-) Ik kan wel gaan argumenteren dat die processorkracht vooral bij 8K video opnames zinvol is. Maar het ging mij meer over de a7iii versus A7c en dat die laatste echt een niewere generatie is. Dat kwam toevallig zo uit, denk ik.

Of de A7c een volwaardige camera is, ook een interessante discussie. Dat er geen zoeker bovenop zit roept natuurlijk allerlei vooroordelen op. Maar aan de beelden die er uit komen kan je dat niet zien. Onder de motorkap is er nergens op bezuinigd. Compact lensje er op, klaar. 24 MP voor een FF begint wel een beetje "behind the curve" te worden zeker nu aps-c en smartphones al 30 MP of meer opleveren.

Terug naar het onderwerp, lenzen?

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:01

Royz

Kleurenblind!!

RobertJRB schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Ook verbaast het me vaak. Ik heb de zeiss 24-70 en 55 en heb met beiden werkelijk nog nooit problemen gehad met scherpte of de beeldkwaliteit in het algemeen. En volgens mij ben ik op dat gebied best een zeur en heb ik best wat goed spul als vergelijkingsmateriaal liggen.

Wat betreft Frost, denk dat veel reviewers te veel op perfectie testen en blind zijn voor andere kwaliteiten.
Wat zou je graag zien als ideale middenweg, daar ben ik benieuwd naar :) Waarom zou je aandacht geven aan vignetting als de huidige tools het toelaten om het in-camera of achter te verwijderen bijvoorbeeld? (ik kan me voorstellen dat dat voor bijv video handig is overigens)

[Voor 4% gewijzigd door Royz op 31-08-2022 11:41]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• Tommie12
Johan1995 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:30:
Okee, vergeet dan maar wat ik zei over de A1. :-) Ik kan wel gaan argumenteren dat die processorkracht vooral bij 8K video opnames zinvol is. Maar het ging mij meer over de a7iii versus A7c en dat die laatste echt een niewere generatie is. Dat kwam toevallig zo uit, denk ik.

Of de A7c een volwaardige camera is, ook een interessante discussie. Dat er geen zoeker bovenop zit roept natuurlijk allerlei vooroordelen op. Maar aan de beelden die er uit komen kan je dat niet zien. Onder de motorkap is er nergens op bezuinigd. Compact lensje er op, klaar. 24 MP voor een FF begint wel een beetje "behind the curve" te worden zeker nu aps-c en smartphones al 30 MP of meer opleveren.

Terug naar het onderwerp, lenzen?
JA, op die smartphone of die APS-C is het net de lens die wat tegenvalt. Megapixels zijn zeker niet de ultieme bepalende factor voor beeldkwaliteit, want het heeft ook een invloed op de ruisprestaties.

Dus, ik vind een FF met 24 Mp niet echt 'behind de curve'.

• Johan1995
Bij smartphones is het de sensorgrootte die een probleem is. Dat betekent dat je alleen bij ideale lichtomstandigheden een goede foto kan maken. De fabrikanten stoppen er wel steeds betere sensors in, maar het is nog niet op het niveau van een echte fotocamera.

Bij APS-c zie ik geen nadelen. Fuji had de primeur met 26 MP en hoger. Ik denk dat zij ook een overeenkomst met Sony hadden die Fuji exclusiviteit op die chips gaf. Maar hopelijk binnenkort ook chips met meer megapixels in een Sony APS-c camera (en 10-bit video). Gezien de ervaringen met de XH2s liever geen stacked sensor.

• Johan1995
Nog een leuk onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft :-)

Iemand ervaring met de Sony lens-adapters? Ik heb nog een paar A-mount lenzen in huis. Het is uit de goedkope SAM serie maar zonde om ze nooit meer te gebruiken. Verkrijgbaarheid van de LA-EAx adapters wordt ook minder dus een soort nu of nooit meer.

Ik wil later nog een topic starten in het aankoop-advies forum (maar dan moet ik zelf eerst even letterlijk een aantal dingen op een rijtje hebben).

• Tommie12
Johan1995 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:15:
Nog een leuk onderwerp waar iedereen wel een mening over heeft :-)

Iemand ervaring met de Sony lens-adapters? Ik heb nog een paar A-mount lenzen in huis. Het is uit de goedkope SAM serie maar zonde om ze nooit meer te gebruiken. Verkrijgbaarheid van de LA-EAx adapters wordt ook minder dus een soort nu of nooit meer.

Ik wil later nog een topic starten in het aankoop-advies forum (maar dan moet ik zelf eerst even letterlijk een aantal dingen op een rijtje hebben).
Ja, ik gebruik de Sony G 70-400 F 4.0-5.6 op mijn A7 iii.
Werkt prima. Ik vind de AF voldoende snel, en correct.
Heb ook geprobeerd met een oude Beercan (70-210 F4) met mechanische AF, en dat werkte niet.
Ik heb de LA-EA5 adapter.

Ik had die lens 2de hands gescoord voor ca 600€, en iets gelijkaardig voor de A7 zou me snel boven de 1500-2000€ brengen. Daarvoor gebruik ik die lens niet dikwijls genoeg. Maar 250€ kon ik voor mezelf wel verantwoorden.
Het werkt dus enkel met AF op lenzen met de AF motor in de lens.

• sympa
De motor in de LA-EA5 werkt alleen met de nieuwste bodies toch?
Ik zou zeggen, kijk of je lenzen op de compatibility list staan. Het is geen onderwerp voor wishful thinking voor zover ik weet.
Of koop een gebruikte adapter, dat je hem weer kan doorverkopen lijkt me geen probleem. (Ik meen wel dat je de oudstee adapters alleen met oude bodies van een firmware update kan voorzien, ook dat is even opletten).

• Johan1995
Ja, de compatibility dat moet je vantevoren wel uitzoeken. Het is afhankelijk van het type adapter, de lens en de body. Dus als jij in de toekomst een A7iv zou kopen dan werkt de AF weer wel op die lens.
https://support.d-imaging...lue2=2555&area=eu&lang=nl

En met een la-ea4 zou het werken op je A7iii. Maar dan heb je natuurlijk niet de laatste AF-tech zoals met nieuwere lenzen.

Voor mezelf heb ik al de keuze gemaakt om autofocus op die oudere adapted lenzen niet meer te willen, de reden is:
- ik kan ze nog altijd met AF op een DSLR gebruiken
- ik kan ze met manual focus op mirrorless camera gebruiken (Urth)

[Voor 9% gewijzigd door Johan1995 op 02-09-2022 10:22]

• Tommie12
Johan1995 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:19:
Ja, de compatibility dat moet je vantevoren wel uitzoeken. Het is afhankelijk van het type adapter, de lens en de body. Dus als jij in de toekomst een A7iv zou kopen dan werkt de AF weer wel op die lens.
https://support.d-imaging...lue2=2555&area=eu&lang=nl

En met een la-ea4 zou het werken op je A7iii. Maar dan heb je natuurlijk niet de laatste AF-tech zoals met nieuwere lenzen.

Voor mezelf heb ik al de keuze gemaakt om autofocus op die oudere adapted lenzen niet meer te willen, de reden is:
- ik kan ze nog altijd met AF op een DSLR gebruiken
- ik kan ze met manual focus op mirrorless camera gebruiken (Urth)
Belangrijkste reden was die 70-400 lens die een SSM motor heeft, en op zo'n tele wil je wel echt goede AF.
Dus daarom de LA-EA5.
Mijn andere lenzen waren ofwel APS-C en dus onbruikbaar, ofwel echte oudjes (beercan en 50mm Macro).
Met de Macro kan je nog zonder AF werken, maar een 70-200 zonder AF vind ik toch amper bruikbaar.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 11:07
PHiXioN schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:12:
Twee nieuwe objectieven van Tamron:

50-400mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD (Model A067)

20-40mm F/2.8 Di III VXD (Model A062)

For Sony E-mount (35mm full-frame)

Ik vind de 50-400 de meest interessante van de 2 aangezien ik al de 17-28 heb waar ik nog erg tevreden mee ben.

Wel een dilemma dat ik al de 28-200 heb maar zou die ook niet snel van de hand doen omdat die allround toch net wat beter is (lichter, lichtsterkte)
Interessante keuze, die 50-400. Een 70-300 hebben ze al (die ik vandaag binnen hoop te krijgen voor een vakantie).

Dan lijkt me die 50-400 met die niet bijzondere lichtsterkte niet zoveel toegevoegde waarde hebben toch?

www.flickr.com/malvlex

• Johan1995
Een paar weken geleden werd (in een ander forum topic) gevraagd wat er zo bijzonder is aan de nieuwste objectieven. Waarom zou je upgraden?

Vandaag las ik op de rumor-site een artikel over een lens-test, dat een goed antwoord geeft op die vraag:

DxOmark tested the new Sony 24-70mm GM II and it’s the best standard zoom they ever tested

High-speed F2.8 zooms like this have been used to showcase the best in technology since the type was introduced, but rarely do we see such a considered and thorough overhaul between versions. With this update, Sony has revamped just about everything they could. With all of the enhancements, many would have been satisfied with it equaling its predecessor in optical performance; however, the result is not only the smallest and lightest of its type, but Sony has also raised the bar optically. Given the similar price range (at launch) and the overall improvements, the Sony FE 24-70mm F2.8 GM II is a solid choice over the original and highly attractive option for Sony users or indeed anyone considering the Sony system.

ehtweak schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Nu maak je me nieuwsgierig; wat kunnen mensen met dat nieuwe glaswerk wat ze voorheen dan niet konden? :?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Johan1995 Intrigerend, maar nu weet ik het nog niet... :?
wat kunnen mensen met dat nieuwe glaswerk wat ze voorheen dan niet konden? :?

Mooie Plaatjes   

Johan1995 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:13:
Een paar weken geleden werd (in een ander forum topic) gevraagd wat er zo bijzonder is aan de nieuwste objectieven. Waarom zou je upgraden?

Vandaag las ik op de rumor-site een artikel over een lens-test, dat een goed antwoord geeft op die vraag:

DxOmark tested the new Sony 24-70mm GM II and it’s the best standard zoom they ever tested

High-speed F2.8 zooms like this have been used to showcase the best in technology since the type was introduced, but rarely do we see such a considered and thorough overhaul between versions. With this update, Sony has revamped just about everything they could. With all of the enhancements, many would have been satisfied with it equaling its predecessor in optical performance; however, the result is not only the smallest and lightest of its type, but Sony has also raised the bar optically. Given the similar price range (at launch) and the overall improvements, the Sony FE 24-70mm F2.8 GM II is a solid choice over the original and highly attractive option for Sony users or indeed anyone considering the Sony system.

[Afbeelding]

[...]
Helaas is dxomark zo'n beetje de slechtste website als het gaat om betrouwbare lensreviews.... Maar de 24-70 GM II is inderdaad een hele goede standaardzoom. In de meeste (betrouwbare) reviews komt die er ook als beste uit.
ehtweak schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:14:
@Johan1995 Intrigerend, maar nu weet ik het nog niet... :?
wat kunnen mensen met dat nieuwe glaswerk wat ze voorheen dan niet konden? :?
Fatsoenlijk gebruik maken van hun hoge resolutiesensor. Om een voorbeeld te noemen: alle dslr 24-70mm f/2.8 objectieven waren niet in staat om voldoende oplossend vermogen te bieden voor 36MP of meer.
Daarnaast speelt CA ook vaak een grote rol. Zaken als vignettering en vervorming worden soms minder belangrijk gevonden en minder goed gecorrigeerd in moderne lenzen.

• Johan1995
Oh, heel eenvoudig, je kan hem in je foto-tas leggen en meenemen in al die situaties waar je vroeger dacht: die lens is toch te zwaar, lomp, soft, lawaaiig, langzaam. Het alternatief was dan 1 of meerder primes wat het minder prettig en flexibel maakt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Universal Creations schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:28:

Fatsoenlijk gebruik maken van hun hoge resolutiesensor. Om een voorbeeld te noemen: alle dslr 24-70mm f/2.8 objectieven waren niet in staat om voldoende oplossend vermogen te bieden voor 36MP of meer.
Daarnaast speelt CA ook vaak een grote rol. Zaken als vignettering en vervorming worden soms minder belangrijk gevonden en minder goed gecorrigeerd in moderne lenzen.
Bedankt voor deze info.

Maar ff serieus; dus de DSLR die ik al >10 jaar gebruik (Nikon D800E) met een 36MP sensor met bijbehorend Tamron 24-70mm F/2.8 objectief zouden geen goede combinatie zijn?
Wow; nooit wat van gemerkt. :?

Mooie Plaatjes   

• Johan1995
ehtweak schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:32:
[...]

Maar ff serieus; dus de DSLR die ik al >10 jaar gebruik (Nikon D800E) met een 36MP sensor met bijbehorend Tamron 24-70mm F/2.8 objectief zouden geen goede combinatie zijn?
Ja, school-voorbeeld van zwaar, onhandig groot, middelmatige optische performance (zelfs minder dan de trailing Sigma uit het artikel). Hate to break it to you... ;)
Je kan er dus zonder problemen gele hesjes mee op afstand houden. Maar bij de golf-wedstrijd ben je niet welkom. Ieder zijn ding...

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-06 23:31

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
[...]

Bedankt voor deze info.

Of je zit juist op de sweet spot. ;)

Waarom zou @Universal Creations niet serieus zijn? Doorontwikkelen van lenzen en bodies zorgt nu eenmaal voor verbeteringen. Welke verbeteringen dat zijn verschilt nogal eens en daarom is het lang niet voor iedereen een reden om te upgraden, maar de verbeteringen zijn er over het algemeen gewoon wel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

[...]

Bedankt voor deze info.

Nee, als je het maximale uit je 36MP wil halen, nee.
Maar even serieus: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0

• zzzzz
Universal Creations schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:28:
Exact, er zit echt wel verschil in. Ik heb een bak met vintage lenzen en sommigen hiervan vallen gewoon door de mand op 61MP waar ze op 24MP wel goed werkte. Waar precies de cut-off ligt is zelden makkelijk in te schatten, tenzij je alles nameet met software/meetapparatuur.
Een standaardzoom zoals je deze tegenwoordig koopt zal afdoende resolutie hebben voor 61MP, maar misschien niet voor 100MP. Een lens als de GMII zal dat dan misschien wel weer kunnen.
Dat brengt ook weer een beetje de discussie op gang of je liever camera resolutie hebt of inderdaad het oplossende vermogen van de lens; en hoe je dat als consument moet bevaren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Johan1995 schreef op maandag 7 november 2022 @ 03:56:
[...]

Je kan er dus zonder problemen gele hesjes mee op afstand houden. Maar bij de golf-wedstrijd ben je niet welkom. Ieder zijn ding...
Die opmerking snap ik niet. 't Zal wel een insider joke zijn.

Voor mijn doeleinden; noch gele hesjes (?), noch golf-wedstrijden bezoek ik met mijn camera/objectief combinatie. Een onsje meer of minder in m'n rugzak tijdens Alpine hikes deert me niet.
Ook heb ik niet het idee dat deze 'beroerde' combo (mijn antieke D800E + inferieur glaswerk, die Tamron 24-70) mijn landschapsfotografie negatief zouden beïnvloeden. ;)

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Universal Creations schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:39:
[...]

Nee, als je het maximale uit je 36MP wil halen, nee.
Maar even serieus: https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=4&APIComp=0
Oké, dank voor de statistiek.
Maar dan nog; ik zie het irl, tijdens landschapsfotografie niet terug, dit soort verschillen... :?

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:43:
[...]

Of je zit juist op de sweet spot. ;)
Oef! Gelukkig dan maar.
Waarom zou @Universal Creations niet serieus zijn? Doorontwikkelen van lenzen en bodies zorgt nu eenmaal voor verbeteringen. Welke verbeteringen dat zijn verschilt nogal eens en daarom is het lang niet voor iedereen een reden om te upgraden, maar de verbeteringen zijn er over het algemeen gewoon wel.
Ik bedoelde 'serieus' in het kader van dat de door mij gebruikte body en glaswerk niet serieus genoeg zou zijn...

Natuurlijk is het allernieuwste body en glas gear ongetwijfeld beter op papier. Maar heb ik daar in de praktijk zoveel aan? In mijn toepassingsgebied? Of is het minieme procentuele verschil gezien de enorme méér investering qua pecunia, het niet echt waard?
Uiteraard afgezien van GAS/NAS verlangens... :+

Mooie Plaatjes   

• Johan1995
Moiré op een 50 MP sensor, dan heb je een scherpe lens!
GM versie 1 ook duidelijk verschil met die tamron overigens.

• Tommie12
ehtweak schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:52:
[...]

Oké, dank voor de statistiek.
Maar dan nog; ik zie het irl, tijdens landschapsfotografie niet terug, dit soort verschillen... :?
Dit dus.
Die vergelijkende testen zeggen iets, maar niet of het voor jou verschil gaat maken.
Een afdruk op 18x13cm, of pixelpeepen op 100%, of een afdruk op een grote muur is iets heel anders.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tommie12 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:28:
[...]

Een afdruk op 18x13cm, of pixelpeepen op 100%, of een afdruk op een grote muur is iets heel anders.
Oké. Maar dan nog. :?
Ik hang regelmatig iets groots aan de muur:
https://flic.kr/s/aHsjYQ5sSY

En aangezien ik pano-nerd ben, doe ik toch redelijk veel aan pixelpeepen, al zeg ik het zelf. ;)
Maar dan nog...
https://flic.kr/s/aHsjDRXSan

Mooie Plaatjes   

ehtweak schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:36:
[...]

Oké. Maar dan nog. :?
Ik hang regelmatig iets groots aan de muur:
https://flic.kr/s/aHsjYQ5sSY

En aangezien ik pano-nerd ben, doe ik toch redelijk veel aan pixelpeepen, al zeg ik het zelf. ;)
Maar dan nog...
https://flic.kr/s/aHsjDRXSan
Het zijn mooie pano's, maar een scherpe lens doet een 6k shot in 1 foto met dezelfde scherpte (even buiten het beeldhoekverhaal), waar jij misschien een gedownsamplede foto van 200MP voor nodig had (geen idee hoeveel resolutie je originelen hadden).
Heb je ook fullresfoto's? Mag ook een niet-pano zijn op 36MP.
Ik heb een aantal fullres pano's op flickr met scherpe lenzen gemaakt: https://www.flickr.com/ph.../album-72157646227493204/
Dat is met slechts een 21MP sensor, maar er zit absoluut geen "wazige pixel" in omdat de lens van hoek tot hoek altijd scherp is. Ik zal zo eens kijken of ik wat kan laten zien met 42MP en een scherpe lens.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:43
Ik neem aan dat @ehtweak zijn landschappen op f/8 of f/11 oid schiet. Dan zal het verschil op 36mp niet supergroot zijn. Ik vermoed dat dat gewoon scherp oogt en dat je verschillen ws pas gaat zien als je echt gaat vergelijken. Dat de Sony een groter resolutie potentieel heeft hoeft op deze manier ook niet zichtbaar te zijn.

Edit: ik vind de voorbeeld pano afdrukken trouwens niet heel groot. A3 hoog ongeveer, zo te zien. Dat mag voor een 36mp sensor met fatsoenlijke lens toch ook geen probleem zijn?

[Voor 21% gewijzigd door klaaas op 08-11-2022 00:20]

Uit uw onvrede hier:

klaaas schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:06:
Ik neem aan dat @ehtweak zijn landschappen op f/8 of f/11 oid schiet. Dan zal het verschil op 36mp niet supergroot zijn. Ik vermoed dat dat gewoon scherp oogt en dat je verschillen ws pas gaat zien als je echt gaat vergelijken. Dat de Sony een groter resolutie potentieel heeft hoeft op deze manier ook niet zichtbaar te zijn.
Tsja, dat is natuurlijk ook zo. Als je alleen op f/8 werkt, heb je ook geen f/2.8 lens nodig... Maar dat is juist het ding van een scherpe lens, die stop je alleen af voor meer scherptediepte als je die nodig hebt. Ik kan mijn 3 meest gebruikte lenzen simpelweg van wijd open tot f/8 uitstekend gebruiken.
En dat is ook het idee van die nieuwe GM II: je krijgt een f/2.8 lens die ook goed op f/2.8 met hoge resolutie kunt gebruiken.
Als je alleen landschappen of f/8 schiet, dan hoef je ook geen 3k uit te geven ;)

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:55:
Natuurlijk is het allernieuwste body en glas gear ongetwijfeld beter op papier. Maar heb ik daar in de praktijk zoveel aan? In mijn toepassingsgebied? Of is het minieme procentuele verschil gezien de enorme méér investering qua pecunia, het niet echt waard?
Uiteraard afgezien van GAS/NAS verlangens... :+
Aha, dan snap ik je beter. Je vroeg wat 'mensen' dan kunnen wat ze voorheen konden, maar je redeneert met name vanuit je eigen situatie. Het leek op een vraagstelling in algemene zin.
Een persoonlijke situatie moet je altijd zelf bepalen en dan zal zo'n upgrade vaker niet dan wel de centen waard zijn vermoed ik, voor mij is zoiets ook overkill. Buiten GAS natuurlijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Johan1995
klaaas schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 00:06:
Ik neem aan dat @ehtweak zijn landschappen op f/8 of f/11 oid schiet.
En waarschijnlijk ook rond de 24mm.
Dus mogelijk dat je zelf weet waar je lens het beste presteert, en dat je je daartoe beperkt.
Maar was dat het doel van een allround zoomlens?
En dat is bij een goede lens dus niet nodig.

Trouwens, welke panorama-applicatie adviseren jullie? Of kan ik daar beter een nieuw topic voor openen... Ik heb in het verleden panorma-factory gebruikt en ik heb photoshop CS6.

Edit: vergeet die vraag maar, ik zie in de oudere topics al enkele suggesties.

Edit 2: ik heb een panorama in het media-forum geplaatst (voor degenen die het resultaat willen bekijken).

[Voor 49% gewijzigd door Johan1995 op 09-11-2022 19:32]

• Gonadan

Gonadan

Dat is echt een workflow vraag inderdaad, die kan je beter daar in een bestaan topic stellen of zelf een nieuwe maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:03

Steeffoon

Android-nerd

Sinds een ruime week in het bezit van de Sony A7 III, overgestapt van een Nikon D5600. Vandaag de (tweedehands) 100-400 mm lens van Sigma ontvangen. Even snel getest, en nu al erg onder de indruk van het objectief. Kost wat, maar valt naar verhouding mee met de concurrentie. Wat een scherpte. Hoop hier lang plezier van te hebben :)

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

• Tommie12
Ziet er echt goed uit.

Ga je vogels spotten?

• Tommie12
Mijn eerste kleinkind wordt binnen een paar weken geboren, en ik wil daar echt mooie foto’s van maken met mijn A7 iii met beperkte dieptescherpte.
Ik heb de Tamron 28-75 2.8 en de Sony G 70-400 4-5.6 (A-mount met adapter).

Ik zat te denken aan de Sony 85mm 1.8. Die is nog betaalbaar, maar ik weet niet of het verschil groot genoeg is met de Tamron op 75mm en dan wijd open. Iemand ervaring mee?

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:31
Tommie12 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:51:
Mijn eerste kleinkind wordt binnen een paar weken geboren, en ik wil daar echt mooie foto’s van maken met mijn A7 iii met beperkte dieptescherpte.

Ik zat te denken aan de Sony 85mm 1.8. Die is nog betaalbaar, maar ik weet niet of het verschil groot genoeg is met de Tamron op 75mm en dan wijd open. Iemand ervaring mee?
Zit je met een kleinkind niet vaak dichtbij of binnenshuis? Dan is 85mm best wel...krap. Dat vond ik namelijk al met m'n 55mm.

Ik heb voor de kinderen speciaal de een 25mm 2.0 lens gekocht, zodat ik binnenshuis de kinderen toch goed op de foto krijg.
Geeft echter niet veel voordeel vergeleken met je Tamron denk ik.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• klaaas
Tommie12 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:51:

Voor 'echte' portretten is een 85mm erg leuk, maar wil je wat meer spontane platen dan zou ik idd wat wijders overwegen. Een 35mm 1.4 of ms zelfs een 24mm 1.4. Er zijn best betaalbare 3rd party opties voor dat soort lenzen. Dan heb je ook echt een lens die echt andere resultaten geeft dan je Tamron.

Uit uw onvrede hier:

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:03

Steeffoon

Android-nerd

Tommie12 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:44:
Ziet er echt goed uit.

Ga je vogels spotten?
Dat dacht ik ook! 😁

Ik sluit het niet uit, maar eerst nog wat geduld daarvoor kweken, en even kijken waar te beginnen :). Zou wel graag de ijsvogel vast willen leggen.

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

• Tommie12
Jan_V schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Zit je met een kleinkind niet vaak dichtbij of binnenshuis? Dan is 85mm best wel...krap. Dat vond ik namelijk al met m'n 55mm.

Ik heb voor de kinderen speciaal de een 25mm 2.0 lens gekocht, zodat ik binnenshuis de kinderen toch goed op de foto krijg.
Geeft echter niet veel voordeel vergeleken met je Tamron denk ik.
Goede tip. Ik ga het gewoon eerst eens proberen met de huidige glasbak.
Die full frame lenzen zijn niet goedkoop, en zo veel ga ik ze dan toch niet gebruiken vrees ik.

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 11:46
klaaas schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:02:
[...]

Voor 'echte' portretten is een 85mm erg leuk, maar wil je wat meer spontane platen dan zou ik idd wat wijders overwegen. Een 35mm 1.4 of ms zelfs een 24mm 1.4. Er zijn best betaalbare 3rd party opties voor dat soort lenzen. Dan heb je ook echt een lens die echt andere resultaten geeft dan je Tamron.
Echte portretten is meer 50mm als je het mij vraagt, de 85 en bijvoorbeeld 100 en 135 worden gebruikt om ''onopvallend'' portretten te kunnen schieten, denk aan bruiloften en feesten.

Mijn ervaring is dat binnenshuis 85mm niet lekker werkt maar 50mm prima is.

Canon EOS RP - Canon EOS R6 MarkII - RF 24-105 F4L - RF 70-200 F4L - RF 50mm F1.8 - RF 600mm F11 - Samyang 14MM F2.8 - Samyang 85mm F1.4

• klaaas
bakkie1985 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Echte portretten is meer 50mm als je het mij vraagt, de 85 en bijvoorbeeld 100 en 135 worden gebruikt om ''onopvallend'' portretten te kunnen schieten, denk aan bruiloften en feesten.

Mijn ervaring is dat binnenshuis 85mm niet lekker werkt maar 50mm prima is.
Sorry, maar 85mm is echt een klassiek portret brandpunt. Met 50mm zit je voor een hoofd en schouders portret al aardig in de personal space van je onderwerp. 85mm is een stuk minder bruikbaar binnenshuis dan 50mm, maar dat is een ander verhaal. (Maar dan zou ik nog liever een 35mm gebruiken als je een heel kind op de foto wilt zetten)

[Voor 8% gewijzigd door klaaas op 14-01-2023 17:25]

Uit uw onvrede hier:

85mm is DE portretlens vaak als je maar 1 portretlens wil gebruiken. Vaak gebruikt naast een 35mm.
Persoonlijk kies ik liever voor 2 portretlenzen: 50mm en 135mm.
Helaas is 50mm een beetje een lastige brandpuntsafstand bij Sony.
De 50mm f/1.2 GM is een toplens, maar duur.
De Zony 55mm f/1.8 is optisch nauwelijks beter dan de plastic fantastic FE 50mm f/1.8.
De FE 50mm f/1.8 is zoals gezegd nogal plastic en heeft een trage en luidruchtige motor.
De 50mm f/2.5 is geen slechte lens, maar die koop je alleen als je lichter op stap wil dan met een f/2.8 standaardzoom.

Sigma heeft een geweldige 50mm f/1.4 met een goede prijs, maar dat is een dslr lens en werkt niet optimaal op een spiegelloze camera.
Dan is er nog de Zeiss 50mm f/1.4. Optisch goed, maar eigenlijk te duur.

• sympa
Er zijn toch ook de Samyang 45/1.8 AF en 50mm f/1.4 AS UMC FE II?
sympa schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:39:
Er zijn toch ook de Samyang 45/1.8 AF en 50mm f/1.4 AS UMC FE II?
Samyang zal eerst hun kwaliteitscontrole en AF betrouwbaarheid op orde moeten brengen.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:48
Ik heb gisteravond een A7 III met Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS (SEL2470Z) besteld van Amazon. €1335 voor open-doos A7 III en €399 voor de 24-70mm. Ik kom van de originele RX10 dus het is sowieso een gigantische upgrade (ik had geen phase-detect autofocus bv).

De 24-70mm F4 is zeker niet de beste lens, maar voor €399 is het een prima deal. Ook ben ik van plan aan te vullen met een Sony FE 50mm f/1.8, een Sony FE 85mm f/1.8 en wellicht een ultragroothoek.

Echter... De (originele) Sony FE 24-70mm f/2.8 GM is nu ook in de aanbieding voor €1.089. Ik zie occasions gaan voor €1300 tot €1500, en ik heb ze nieuw ook niet lager dan €1500 zien gaan.

En dat doet me toch wel kriebelen.

De grote vraag is: Ga ik nu voor de F2.8 GM, of doe ik een paar jaar met de F4 en wacht ik tot de F2.8 GM II een keer goed in de aanbieding is en sla ik de originele GM over?

Het gewicht van 886 g en het formaat is ook wel serieus hoger (specs vergelijking), waardoor ik hem misschien minder makkelijk (en vaak) meeneem. Samen met de toch 2.5x / €690 hogere prijs.

Maar het verschil in kwaliteit en lichtsterkte is onbetwistbaar...

Wie kan me helpen me deze afweging te maken?

• klaaas
Universal Creations schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Samyang zal eerst hun kwaliteitscontrole en AF betrouwbaarheid op orde moeten brengen.
Komen ze veel terug met klachten? De 45mm werkt bij mij prima en een vriend van me gebruikt die professioneel naar volle tevredenheid. N=2 natuurlijk, maar ervan uitgaande dat je een minder exemplaar kunt omruilen voor een betere hoeft dat geen probleem te zijn?

Uit uw onvrede hier:

• Tommie12
Balance schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:24:
Ik heb gisteravond een A7 III met Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS (SEL2470Z) besteld van Amazon. €1335 voor open-doos A7 III en €399 voor de 24-70mm. Ik kom van de originele RX10 dus het is sowieso een gigantische upgrade (ik had geen phase-detect autofocus bv).

De 24-70mm F4 is zeker niet de beste lens, maar voor €399 is het een prima deal. Ook ben ik van plan aan te vullen met een Sony FE 50mm f/1.8, een Sony FE 85mm f/1.8 en wellicht een ultragroothoek.

Echter... De (originele) Sony FE 24-70mm f/2.8 GM is nu ook in de aanbieding voor €1.089. Ik zie occasions gaan voor €1300 tot €1500, en ik heb ze nieuw ook niet lager dan €1500 zien gaan.

De grote vraag is: Ga ik nu voor de F2.8 GM, of doe ik een paar jaar met de F4 en wacht ik tot de F2.8 GM II een keer goed in de aanbieding is en sla ik de originele GM over?

Het gewicht van 886 g en het formaat is ook wel serieus hoger (specs vergelijking), waardoor ik hem misschien minder makkelijk (en vaak) meeneem. Samen met de toch 2.5x / €690 hogere prijs.

Maar het verschil in kwaliteit en lichtsterkte is onbetwistbaar...

Wie kan me helpen me deze afweging te maken?
1000€ voor die GM lens is echt een unieke opportuniteit.

Ik ben voor de middenweg gegaan met de Tamron 28-75 2.8 die ik tweedehands kon scoren voor 600€.
Maar als ik de GM had gevonden voor 1000€, dan had ik dat zeker gedaan. Dat is een lens die je heel veel gebruikt, en waar niemand spijt van heeft...

[Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 16-01-2023 14:32]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Universal Creations schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Die AF betrouwbaarheid? Dat klinkt mij altijd als BS in de oren van mensen die nog in het spiegeltijdperk zijn blijven hangen. Hoe kan je bij een mirrorless camera daar nou een echt probleem mee hebben? De camera stuurt de lens aan en ziet zelf of er scherpgesteld is of niet.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Balance schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:24:

Ik snap ook niet helemaal waar die aanbiedingen van Amazon zo plotseling vandaan komen. Bij mij begon het te kriebelen voor die 100-400 GM, die is nu 1999 en daar heb ik hem nog nooit voor gezien. Morgen ontvang ik hem als het goed is :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• sympa
Bij de Sigma E 30/1.4 merk je echt dat ie met AF-S en een geknepen diafragma vaak niet goed scherpstelt. Op f/1.4 of met AF-C werkt het vlekkeloos.
Dus ja, er zijn wel AF-dingetjes mogelijk. Maar of dat bij nieuwe lenzen ook nog een probleem is?

• Balance
@Tommie12 @Royz Ja het zijn echt bizarre aanbiedingen. Maar mij hoor je niet klagen!

Ik wil uiteindelijk wel een 24-70mm GM II, de vraag is dus ook een beetje welke lens fijn is om in de tussentijd te gebruiken en hoeveel de tweedehands waarde in de tussentijd afneemt.

Het gewicht van de originele GM is eigenlijk het grootste punt, ik weet gewoon wat minder goed hoe makkelijk ik hem meeneem.

Jaloers op de 100-400 GM, geniet er van!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Royz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik snap ook niet helemaal waar die aanbiedingen van Amazon zo plotseling vandaan komen. Bij mij begon het te kriebelen voor die 100-400 GM, die is nu 1999 en daar heb ik hem nog nooit voor gezien. Morgen ontvang ik hem als het goed is :)
Ja nog nooit zo scherp in de aanbieding gezien. Normaal vind ik hem ook erg overprized maar voor dit geld is het wel erg aanlokkelijk. Hier ga je veel plezier aan beleven.

• zzzzz
sys64738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:41:
[...]
Ja nog nooit zo scherp in de aanbieding gezien. Normaal vind ik hem ook erg overprized maar voor dit geld is het wel erg aanlokkelijk. Hier ga je veel plezier aan beleven.
Die van mij was nog goedkoper van Amazon in 2020 :)
Ik zit er nog steeds aan te denken om hem weg te doen trouwens, dus als iemand graag een 100-400GM wil hebben dan kun je me altijd een PM sturen.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

zzzzz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:03:
[...]

Die van mij was nog goedkoper van Amazon in 2020 :)
Ik zit er nog steeds aan te denken om hem weg te doen trouwens, dus als iemand graag een 100-400GM wil hebben dan kun je me altijd een PM sturen.
Waarom wil je hem weg doen? Lijkt me toch uitstekende lens of is tele niet echt jouw ding?

• klaaas
Hielko schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Die AF betrouwbaarheid? Dat klinkt mij altijd als BS in de oren van mensen die nog in het spiegeltijdperk zijn blijven hangen. Hoe kan je bij een mirrorless camera daar nou een echt probleem mee hebben? De camera stuurt de lens aan en ziet zelf of er scherpgesteld is of niet.
De Samyang 35 2.8 is echt wel een drama qua AF. Los van de traagheid is ie soms gewoon niet scherp gesteld als dat wel zo lijkt. Body zegt dus niet alles, maar dat is echt een oud plastic lensje. Met de 35 en 45mm ervaar ik iig geen problemen.

Uit uw onvrede hier:

• zzzzz
sys64738 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Waarom wil je hem weg doen? Lijkt me toch uitstekende lens of is tele niet echt jouw ding?
Ik vind 'extending zooms' eigenlijk niet heel prettig, zeker met zo'n formaat niet. Ik wil liever de 70-200GMII met 2x. We gebruiken de lens ook allebei hier thuis en mijn wederhelft vind een uitschuifzoom al helemaal niks.

[Voor 13% gewijzigd door zzzzz op 16-01-2023 20:28]

• RobertJRB
Balance schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:27:
@Tommie12 @Royz Ja het zijn echt bizarre aanbiedingen. Maar mij hoor je niet klagen!

Ik wil uiteindelijk wel een 24-70mm GM II, de vraag is dus ook een beetje welke lens fijn is om in de tussentijd te gebruiken en hoeveel de tweedehands waarde in de tussentijd afneemt.

Het gewicht van de originele GM is eigenlijk het grootste punt, ik weet gewoon wat minder goed hoe makkelijk ik hem meeneem.

Jaloers op de 100-400 GM, geniet er van!
Ik heb de 24-70/4 zeiss vanaf de introductie. Weet dat er veel negatief over geschreven wordt maar persoonlijk kan ik mij daar echt niet in vinden.

Misschien heeft het te maken met variatie tussen verschillende objectieven en zijn er heel veel slechte kopieën op de markt, en heb ik gewoon geluk gehad.
De beelden die ik eruit krijg zijn echt gewoon meer dan prima. Ze doen me qua kleuren en contrast ook denken aan de zeiss lenzen die ik hiervoor gehad heb. Zou soms willen dat de GM's dat wat meer hadden.
Vind het sowieso jammer dat die samenwerking gestopt is.

De zeiss is ook heerlijk compact, de metalen bouw is erg fijn en de afgelopen jaren hebben bij mij wel laten zien dat die goed tegen een stootje kan.

Ik zou me niet teveel laten afschrikken en hem eerst een gebruiken. Zeker voor 399 euro.

Leica MM + Sony A9

• Balance
@RobertJRB Dank, dit is eigenlijk precies de comment die ik nodig had. Genoeg GAS, eerst eens genieten van een gigantische upgrade!

Morgenavond wordt hij bezorgt, hyped! oOo

• zzzzz
Een nieuw kleintje in de f/4 range.

https://electronics.sony....es/all-e-mount/p/sel2070g

[Voor 58% gewijzigd door zzzzz op 17-01-2023 16:58]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57
Interessant bereik, met 20mm toch net ff een flink stukje wijder O+

• zzzzz
Garyu schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:08:
[...]
Interessant bereik, met 20mm toch net ff een flink stukje wijder O+
De prijsstelling vind ik persoonlijk echt om te huilen. $1098 = €1599
De Tamron 20-40/2.8 is dan naar mijn mening iets beter te verantwoorden.

• Balance
Ons Canadese duo heeft weer een mooie video:

Also tussen nu en 20u vanavond komt mijn A7 III met 24-70mm f/4 binnen, nog steeds hyped! *O*

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Royz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:23:
[...]

En hij is binnen! Prachtige lens zeg :) Verbaas me nog steeds over de prijs, maar blijkbaar kan het. Welkom bij de GM familie! Ik zie trouwens dat de prijs op Amazon alweer terug is richting zijn normale prijs

De andere is de Sigma 100-400 DG DN OS lens, gaat nu de verkoop in mocht iemand interesse hebben...

[Voor 3% gewijzigd door Royz op 17-01-2023 21:27]

• Balance
BIjna de hele avond afwisselend onderzoek zitten doen en nagedacht of ik ook nog een Sony FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS wil, gezien de gigantische aanbieding op Amazon. Toch besloten om het niet te doen, hoewel de recenties goed zijn en ik veel positieve ervaringen tegenkom. Voornamelijk omdat ik de lens deels ook voor portretten zou willen gebruiken, en in de sample galeries kom ik die gewoon veel minder tegen dan natuur/landschap. De Sony FE 70-200 mm F4 G OSS lijkt vanwege zijn constante F/4 en snellere focus beter geschikt. De Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD is in de toekomst misschien ook nog wel een optie.

Nu eerst maar eens lekker aan de slag met de 24-70 en daarna eens wat primes, wellicht te beginnen met de Sony FE 85mm f/1.8. En natuurlijk een nifty fifty.

• klaaas
@Balance er is niks natuurlijks aan de 50mm die je linkt. Die moet je echt vermijden.

Uit uw onvrede hier:

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee