Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:17
Uhum: pricewatch: Fujifilm XF 8-16mm f/2.8 R LM WR
ook niet echt goedkoop.

Kwaliteitsglas is altijd duur. Maakt geen zak uit welk merk of formaat.
Als je goedkoper uit wil zijn, moet je ergens op inleveren. Minder glas (minder lichtsterk), lagere kwaliteit glas, minder functies (AF, IS), enz.

Een ouder Sigma objectief zoals hierboven genoemd, is dan een goedkopere optie, waarbij je inlevert op kwaliteit van het glas en werking van de AF.

Het klopt wel dat je bij kleinere sensorformaten wat meer keuze hebt uit minder lichtsterk glas.

[ Voor 51% gewijzigd door wappiewappie op 16-01-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
wappiewappie schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:38:
Op Sony APS-C is er geen alternatief voor de 14-24.
Dat is inderdaad stukken goedkoper. :+
Als het wat minder wijd mag: Tamron 11-20mm f/2.8. Prima lens en ook mooie lichtsterkte.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:26
Ventieldopje schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Je snapt best wat ik bedoel, Sony is ook niet de enige die camera's maakt.

Doe gerust wat je wil maar ik vind het erg maf dat er perse een fullframe camera moet komen na meerdere keren al aangegeven te hebben door velen wat dat voor nadelen heeft (prijs bijv). En dan nu maar met matig glas gaan werken omdat het anders zo duur wordt. Prima maar dit was van tevoren al duidelijk :Y)
Dat is een van de twee redenen dat ik geen full frame heb. De andere reden is dat met de foto's die ik nu maak ik echt geen betere foto's ga maken met een full frame. Wel krijg ik steeds beter door wat ik kan doen met deze camera. Als ik echt denk man ik loop tegen de limit aan dan zou ik er eens over kunnen denken.

Daarnaast komt er ook steeds meer leuke lenzen uit voor APS-C dus je hoort me voorlopig nog niet klagen. Ik hoop wel dat sony dit jaar weer uitkomt met nieuwe APS-C camera's dat zou dan misschien een optie zijn voor mij om te upgraden.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:49
De reden waarom ik de A7III gekocht heb is:
- Mijn A77 presteert slecht in low-light, en ik haat flitsers. Foto's met familie binnen rond de kersttafel, dat ging gewoon niet.
- Mijn zoon wou mijn A77 overnemen
- Ik kon een A7III in perfecte staat scoren aan 1100€

Ik kan elke lens die ik wil kopen, maar daarom doe ik het nog niet.
2000€ + uitgeven als amateur voor een lens vind ik overkill.

Voorlopig heb ik de Tamron 28-75, en die vind ik echt wel goed, en met een adapter kan ik mijn oudere G 70-400 4.0 5.6 Sony lens ook nog gebruiken. Die lens heb ik ooit gekocht voor 600€, en daar is nu een adapter (LA-EA5) van 230€ bij gekomen.

Mijn andere zoon heeft een A7R en een Samyang 21mm 1.8 lens met MF. Voor het noorderlicht of landschappen wil ik die nog wel eens lenen, maar ik blijf zoeken naar een goede brede lens, en daarbij wil ik een goede A-mount ook nog in overweging nemen.

Niks mis toch met vragen naar goede A-mount lenzen dacht ik...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Universal Creations schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Als het wat minder wijd mag: Tamron 11-20mm f/2.8. Prima lens en ook mooie lichtsterkte.
Dat is toch juist wijder?

Ik heb op de A77II de Tokina 11-16 DX II f/2.8 veel gebruikt voor astro foto's. Destijds tweedehands in nieuwstaat voor iets van € 350.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Veneficus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Ik heb op de A77II de Tokina 11-16 DX II f/2.8 veel gebruikt voor astro foto's. Destijds tweedehands in nieuwstaat voor iets van € 350.
Minder wij dan een 14-24 op fullframe ;)
Tokina's hebben enorm last van chromatische aberratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Universal Creations schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:38:
Tokina's hebben enorm last van chromatische aberratie.
Wide-angle lenzen van nu zijn simpelweg niet te vergelijken met lenzen van toen; zeker wanneer het een zoom-objectief betreft. De techniek en software hebben daar gewoon echt een vlucht gemaakt. Knappe jongens, die Japanners.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
zzzzz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:40:
[...]

Wide-angle lenzen van nu zijn simpelweg niet te vergelijken met lenzen van toen; zeker wanneer het een zoom-objectief betreft. De techniek en software hebben daar gewoon echt een vlucht gemaakt. Knappe jongens, die Japanners.
CA vind ik ook niet het ergste; dat is met software ook vrij aardig op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Veneficus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Dat is geen full-frame lens natuurlijk, en komt overeen met ca 18mm full frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:05

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Veneficus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:41:
[...]

CA vind ik ook niet het ergste; dat is met software ook vrij aardig op te lossen.
Je verliest er ook scherpte door en in gevallen van erge CA is dat echt niet met 1 klik weg te werken zoals programma's je soms doen denken.
Tommie12 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:55:
[...]

Dat is geen full-frame lens natuurlijk, en komt overeen met ca 18mm full frame.
Komt overeen met een 16,5-24mm f/4.2.
Tommie12 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:19:
- Mijn A77 presteert slecht in low-light, en ik haat flitsers. Foto's met familie binnen rond de kersttafel, dat ging gewoon niet.

Voorlopig heb ik de Tamron 28-75, en die vind ik echt wel goed, en met een adapter kan ik mijn oudere G 70-400 4.0 5.6 Sony lens ook nog gebruiken. Die lens heb ik ooit gekocht voor 600€, en daar is nu een adapter (LA-EA5) van 230€ bij gekomen.

Mijn andere zoon heeft een A7R en een Samyang 21mm 1.8 lens met MF. Voor het noorderlicht of landschappen wil ik die nog wel eens lenen, maar ik blijf zoeken naar een goede brede lens, en daarbij wil ik een goede A-mount ook nog in overweging nemen.

Het ging mij er ook niet om wat je te besteden hebt maar wat je budget er voor is. Maar goed, dat is compleet offtopic, sorry ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Tommie12 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:19:

Stel ik een hele rare vraag als ik vraag waarom je geen 24-70 hebt gekocht?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
GerGio schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:39:
[...]

Stel ik een hele rare vraag als ik vraag waarom je geen 24-70 hebt gekocht?
De Sony 24-70 2.8 is >2000€
En dan heb ik getwijfeld tussen de Sigma en de Tamron in 2.8 versie.
De Tamron scoort zowat overal beter in beeldkwaliteit.
Het verschil tussen 24 en 28mm is dan niet zo groot, maar als ik ultrawijd wil, dan heb ik in beide gevallen toch een andere lens nodig.
Voorlopig gebruik ik mijn telefoon wel als ik heel wijd moet :o , maar ooit komt er een lens die onder de 20mm gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
De Tamron die jij hebt, raad ik persoonlijk heel vaak aan (in de winkel en hier op GoT) voor zijn prijs en gewicht. De optiek is ook echt dikke prima!

De Tamron scoort zover ik weet qua scherpte niets beter dan de Sigma:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=3&APIComp=0
Ook op Lenstip vinden ze de Sigma beter. De Tamron heeft minder last van CA en vignetering. De focussnelheid van de Sigma is ook beter.

De nieuwe Tamron G2 is wel beter. De Sigma kies je vooral voor de betere bouw en de 24mm aan de wijde kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Universal Creations schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:42:
De Tamron die jij hebt, raad ik persoonlijk heel vaak aan (in de winkel en hier op GoT) voor zijn prijs en gewicht. De optiek is ook echt dikke prima!

De Tamron scoort zover ik weet qua scherpte niets beter dan de Sigma:
https://www.the-digital-p...omp=0&FLIComp=3&APIComp=0
Ook op Lenstip vinden ze de Sigma beter. De Tamron heeft minder last van CA en vignetering. De focussnelheid van de Sigma is ook beter.

De nieuwe Tamron G2 is wel beter. De Sigma kies je vooral voor de betere bouw en de 24mm aan de wijde kant.
Dat snap ik wel, maar wat me een beetje verbaast en dan kijk ik puur naar mezelf (APS-C Gebruiker) is dat ik een Sony 18-135 heb, dat is een prima lens alleen heb je best wel veel last van vignetting op 18mm dus schiet je eerder richting de 19-20mm. Dus heb ik er een 16mm prime bij gekocht van Sigma. Top ding zo lekker om foto's mee te maken. Zoveel meer ruimte in je shots. Als ik dan lees dat mensen een 28mm kopen en die gebruiken voor landschap gebruiken denk ik; had je niet beter een 24-70 kunnen kopen? Kijkende naar mijn eigen ervaring.

Dat is zo erg dat ik het ook zeer irritant vind dat Sigma een 18-50 f2.8 lens heeft uitgebracht. Want dan zit ik nog met het probleem dat ik niet een lens heb voor alles en kan ik nog mijn Sigma 16mm meenemen omdat ik 16mm zo fijn vind 8)7

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Het verschil tussen 24 en 28mm is niet zo enorm.

Als je een verschil wil maken, dan moet je ineens onder de 20mm, daarom mijn interesse voor een 17-28 of 15-30mm lens.
Die komt er wel eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
GerGio schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:18:
[...]

Dat snap ik wel, maar wat me een beetje verbaast en dan kijk ik puur naar mezelf (APS-C Gebruiker) is dat ik een Sony 18-135 heb, dat is een prima lens alleen heb je best wel veel last van vignetting op 18mm dus schiet je eerder richting de 19-20mm. Dus heb ik er een 16mm prime bij gekocht van Sigma. Top ding zo lekker om foto's mee te maken. Zoveel meer ruimte in je shots. Als ik dan lees dat mensen een 28mm kopen en die gebruiken voor landschap gebruiken denk ik; had je niet beter een 24-70 kunnen kopen? Kijkende naar mijn eigen ervaring.
Vignetting vind ik niet zo een probleem, zolang het maar niet zo erg als de Sony 16-50 kitlens is...
Die 16mm heb je hopelijk niet gekocht voor die paar mm verschil, maar vooral voor de lichtsterkte en betere scherpte.
Dat is zo erg dat ik het ook zeer irritant vind dat Sigma een 18-50 f2.8 lens heeft uitgebracht. Want dan zit ik nog met het probleem dat ik niet een lens heb voor alles en kan ik nog mijn Sigma 16mm meenemen omdat ik 16mm zo fijn vind 8)7
Zie bovenstaande: ander soort lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Tommie12 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:28:
Het verschil tussen 24 en 28mm is niet zo enorm.
Als je een verschil wil maken, dan moet je ineens onder de 20mm, daarom mijn interesse voor een 17-28 of 15-30mm lens.
Dat is en blijft de discussie. Ik ben zelf van de Tamron 28-75 G1 naar de Sigma 24-70 Art gegaan omdat ik juist wel 24mm wilde, en geen zin had voor iedere foto op 24mm een andere lens op de camera te draaien. De Tamron 17-28 is wel weer een mooie kleine lens die niet veel hoeft te kosten, maar ik heb liever de 24mm dan op mijn standaardzoom zitten.
Iedereen is gelukkig vrij om hier in eigen keuzes te maken :) Niets is goed of fout!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Universal Creations schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Vignetting vind ik niet zo een probleem, zolang het maar niet zo erg als de Sony 16-50 kitlens is...
Die 16mm heb je hopelijk niet gekocht voor die paar mm verschil, maar vooral voor de lichtsterkte en betere scherpte.

[...]
Zie bovenstaande: ander soort lens.
Nee ook omdat het een lichtsterke prime is. Ik moet zeggen dat ik er wel echt heel heel erg blij mee ben en het echt een lust is om er foto's mee te maken. Maar als ik een all in one lens zou willen zou ik het liefst hebben dat die op 16mm begint of 24mm full frame.
zzzzz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Dat is en blijft de discussie. Ik ben zelf van de Tamron 28-75 G1 naar de Sigma 24-70 Art gegaan omdat ik juist wel 24mm wilde, en geen zin had voor iedere foto op 24mm een andere lens op de camera te draaien. De Tamron 17-28 is wel weer een mooie kleine lens die niet veel hoeft te kosten, maar ik heb liever de 24mm dan op mijn standaardzoom zitten.
Iedereen is gelukkig vrij om hier in eigen keuzes te maken :) Niets is goed of fout!
Dit dus.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Om die reden heb ik ook de Sigma 24-70, ik heb ook een ultra wide dus de 24mm is sowieso afgedekt, maar dan nog wil ik in mijn standaard zoom lens beginnen bij 24mm. Liefst met een uwa ernaast die 16-35 achtige range heeft, al heb ik nu zelf de 14-24 2.8, omdat die optisch erg goed is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zzzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Nu zou ik dat niet direct als beste bron willen zien; maar de GM's zijn inderdaad zoiezo sneller. Niet dat de Tamron daardoor slecht of onbruikbaar is. De Tamron heeft hun VXD motor; het snelste wat Tamron momenteel heeft. Ik denk dat je alsnog wel een hogere hit-rate gaat hebben met de Tamron (zeg 82%) dan de adapted Sigma (schat zo'n 70%). De GM zit dan op 92% en de GM II op 99%. Uitgaande van de Sony A1 natuurlijk.
De vraag is dan natuurlijk of die verschillen er nog zijn bij de A7 III of iV...
En natuurlijk is er een enorm prijsverschil, als er geen technisch verschil zou zijn, dan kunnen ze die prijs niet verantwoorden.
Een andere vraag is natuurlijk, of je er in jouw fotografie iets aan hebt. Voor een huwelijk of zo zal het geen verschil maken, voor sport en bewegende dieren mogelijk wel. En hoeveel hits heb je nodig als je gaan mitrailleren met 10 of 20 FPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Tommie12 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:55:
[...]
De vraag is dan natuurlijk of die verschillen er nog zijn bij de A7 III of iV... En natuurlijk is er een enorm prijsverschil, als er geen technisch verschil zou zijn, dan kunnen ze die prijs niet verantwoorden.
Dat is altijd het lastige van reviews. Die gebruiken allemaal de laatste camera met de laatste firmware, en geen 'gewone' A7III. Het verschil in prijs zit hem naast performance natuurlijk ook in het aantal ondersteunde FPS (3rd party is max 15 fps), de Pro Support van Sony, de compatibiliteit met teleconverters etc etc. Het is gewoon een ander segment. Natuurlijk zit er in de GM's ook beter glas, een betere AF motor etc, maar daar is het verschil minder direct duidelijk (tenzij je voor 99% accuracy gaat of de beste rendering/resolving op 60MP).
Het gaat uiteindelijk allemaal over diminishing returns en hoe veel het jou waard is om x% meer perfromance te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercmaster
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:56
Crossposten is niet de bedoeling.

[ Voor 80% gewijzigd door Wormaap op 21-01-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Tommie12 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:23:
[...]

Ik heb me ondertussen nog wat ingelezen en gekeken, en heb wat swabs en een bus isopropyl besteld en een blaaspeer. Dat is waarschijnlijk beter….

Alleen snap ik het probleem niet met die bus perslucht als je ze recht houdt en niet te dicht komt.
Als er geen druppels vloeibare lucht uit komen zie ik niet hoe dat een probleem kan veroorzaken… maar zal het niet doen.
Is het nog beter geworden na het schoonmaken van de sensor?

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Steef schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Is het nog beter geworden na het schoonmaken van de sensor?
Jazeker.
Een borsteltje was genoeg, maar nu heb ik wel alles in huis, peertje, borsteltje, swabstaafjes, isopropyl, en zelfs een tool om de lens vooraan open te krijgen (maar dat heb ik nog niet gedaan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
De Samyang 135/1.8 is inmiddels officieel.
Opvallend is misschien dat men hier van ander glas gebruik lijkt te maken dan bijvoorbeeld hun geprezen 85/1.4. Die had meer 'geel/oranje' glas, waar deze lens een meer paarse kleur heeft voor het glas.
Performance lijkt in ieder geval in orde als ik naar de sample foto's kijk, in lijn met de Samyang 135/2 uit 2015 (toen al top).

https://www.samyanglens.c.../product-view.php?seq=576

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbksQ53TtLfzdm6QzMuOgEg3LCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jjkp2PploIkJy9IrL4xWnXbx.png?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door zzzzz op 27-01-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wat denken jullie over de Samyang 18mm F2.8 AF.
Die is te scoren rond de 300€ wat ik redelijk vind.

Ten opzichte van de Tamron 20mm heeft de Samyang een pak minder barrel distortion, en de beeldkwaliteit schijnt behoorlijk goed te zijn volgens de reviews die ik vond.

Doel is: astro, Aurora en landscape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Tommie12 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:49:
Wat denken jullie over de Samyang 18mm F2.8 AF.
Echt een prima lens voor wat je er voor betaald en wat hij kan. Het is geen super lichtsterk lensje, maar voor in de binnenzak natuurlijk perfect. Kun je eigenlijk geen miskoop aan doen.
Mijn Voigtlander 15/4.5 is mijn binnenzak-lens, om maar een voorbeeld te noemen :z

[ Voor 10% gewijzigd door zzzzz op 08-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
zzzzz schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Echt een prima lens voor wat je er voor betaald en wat hij kan. Het is geen super lichtsterk lensje, maar voor in de binnenzak natuurlijk perfect. Kun je eigenlijk geen miskoop aan doen.
Mijn Voigtlander 15/4.5 is mijn binnenzak-lens, om maar een voorbeeld te noemen :z
2.8 is niet slecht, en de lens presteert echt wel goed op F4.
Voor landscape is dat prima.

Als je een 1.8 lens wil, dan wordt die ineens een pak groter en zwaarder. Dat is ook weer een nadeel bij een lens die je niet zo heel veel gaat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Tommie12 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:14:
[...]

2.8 is niet slecht, en de lens presteert echt wel goed op F4.
Voor landscape is dat prima.

Als je een 1.8 lens wil, dan wordt die ineens een pak groter en zwaarder. Dat is ook weer een nadeel bij een lens die je niet zo heel veel gaat gebruiken.
Ik heb een 18mm f/3.8 en het is voor mij werkelijk nooit een probleem geweest dat die niet heel lichtsterk is. Ik gebruik hem ook gewoon binnen zonder problemen. F/2.8 zou mij totaal geen probleem lijken.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 08-02-2022 12:41 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
Sinds augustus in het bezit van een Sony a6600, welke ik met heel veel plezier gebruik. Nu wil ik wat meer vogels en andere dieren gaan fotograferen, en ben ik de Sigma 100-400 tegengekomen in mij zoektocht.

Grappig genoeg zocht ik hier op Tweakers op deze lens, en kom ik mijn eigen topic van vorig jaar weer tegen :+

@zzzzz jij benoemde deze lens destijds al. Heb jij toevallig zelf ervaring met de lens? Vraag is uiteraard ook gericht aan elke andere lezer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
renegrunn schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:47:
@zzzzz jij benoemde deze lens destijds al. Heb jij toevallig zelf ervaring met de lens? Vraag is uiteraard ook gericht aan elke andere lezer!
Nee, niet persoonlijk. Ik zie de lens wel veel in 'het wild' of in de stad.
Ik heb zelf de 100-400GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sinds augustus in het bezit van een Sony a6600, welke ik met heel veel plezier gebruik. Nu wil ik wat meer vogels en andere dieren gaan fotograferen, en ben ik de Sigma 100-400 tegengekomen in mij zoektocht.

Grappig genoeg zocht ik hier op Tweakers op deze lens, en kom ik mijn eigen topic van vorig jaar weer tegen :+

Voor wat het waard is, ik het uit mijn A-mount collectie de 70-400 G over gehouden, en heb er een adapter bij gekocht (LA-EA5), en dat werkt in elk geval prima op de A7 iii.

Met wat geluk scoor je die lens voor 600€ en de adapter voor <250€.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb de Sigma 100-400. De goedkoopste manier om deze range te hebben :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29
Royz schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Ik heb de Sigma 100-400. De goedkoopste manier om deze range te hebben :)
Vandaag overstag gegaan, morgen komt 'ie binnen. Leuk filmpje heb je er trouwens over gemaakt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Royz schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:30:
Het beste zou zijn als Sony komt met een Sony 16-35 f4 G lens, zoals de Sony 24-105.

Zucht... ik dacht ik schrijf het maar even van me af :+
Jaar later lijkt het er van te komen: https://www.sonyalpharumo...-4-0-fe-lens-on-march-22/

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Gekke prijs vind ik toch voor een f4 lens….

Dan toch liever de Tamron 17-28 voor iet meer dan de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Tommie12 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:23:
Gekke prijs vind ik toch voor een f4 lens….

Dan toch liever de Tamron 17-28 voor iet meer dan de helft.
Er staat nog nergens geen prijs, de screenshot die erbij staat is de huidige Zeiss 16-35. Daarom ben ik ook benieuwd naar de prijs van de nieuwe, er is namelijk keuze genoeg. De Tamron 17-28 is echt heel goed met een stop meer en de 14-24 is ook echt heel goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Royz op 14-03-2022 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
Sony introduceert 16-35mm f/4 g lens.

https://www.sonyalpharumo...16-35mm-f-4-0-pz-fe-lens/

Als ik de video bekijk lijkt het hoofddoel wel video te zijn:
YouTube: Introducing FE PZ 16-35mm F4 G | Sony | Lens

[ Voor 41% gewijzigd door MRIdev op 22-03-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
MRIdev schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:04:
Sony introduceert 16-35mm f/4 g lens.
Het idee schijnt te zijn dat men met een power zoom kleinere lenzen kan maken als met reguliere mechanische zoom-mechanismen. Een interessante theorie althans, en dat zou voor andere lenzen in de toekomst kan ook een optie kunnen zijn.
Sony gebruikt in de nieuwe 16-35/4 een totaal van 6 focus-motors. 4 voor het PZ systeem, en 2 voor het scherpstellen. Al met al veel moteren in een kleine lens van 88mm.
Edit: dit roept bij sommigen dan ook gelijk de vraag weer op m.b.t. de levensduur van de lens. Wat nou als er een motor stuk gaat? Het werkt dat spul over 20 jaar?

[ Voor 12% gewijzigd door zzzzz op 22-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Goeie vraag…. 20 jaar is lang, maar zo veel slijt die motor niet als die goed gebouwd is.
Het is niet dat die uren staat te draaien aan hoog toerental zoals bij een wasmachine of koelkast, en die halen wel 20 jaar.

Ik denk eerder dat de electronica een keer begeeft. Vooral een condensator slijt inherent, maar geen idee hoe veel er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
zzzzz schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Het idee schijnt te zijn dat men met een power zoom kleinere lenzen kan maken als met reguliere mechanische zoom-mechanismen. Een interessante theorie althans, en dat zou voor andere lenzen in de toekomst kan ook een optie kunnen zijn.
Sony gebruikt in de nieuwe 16-35/4 een totaal van 6 focus-motors. 4 voor het PZ systeem, en 2 voor het scherpstellen. Al met al veel moteren in een kleine lens van 88mm.
Edit: dit roept bij sommigen dan ook gelijk de vraag weer op m.b.t. de levensduur van de lens. Wat nou als er een motor stuk gaat? Het werkt dat spul over 20 jaar?
Ik denk dat voor dat geld de mensen die hem (professioneel) gebruiken een economische afschrijving is. Met die PZ verdien ik meer of minder tijd nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MRIdev schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat voor dat geld de mensen die hem (professioneel) gebruiken een economische afschrijving is. Met die PZ verdien ik meer of minder tijd nodig.
Een gemiddelde amateur of gelegenheidsfotograaf krijgt die lens toch niet versleten.
De Pro's kopen dikwijls al nieuwe lenzen omdat er een "nieuwe" versie is.

De evolutie komt van : snellere en stillere autofocus, en betere scherpte.
Stel je maar eens voor dat Sony een nieuwe lens uitbrengt die waarschijnlijk 30 jaar leeft, maar daardoor trager is en meer CA heeft. De reviewers zouden die lens gewoon afbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:10
Vraag voor de SEL24105G gebruikers; hoe ervaren jullie het geluid van de AF motor? Deze begint luider te worden (inmiddels drie jaar oud) is dit normaal, hoe is de ervaring (moet ik me zorgen maken)? Heb er een video van gemaakt, hopelijk is het te verstaan:

[YouTube: Sel24105f4 AF engine noise]

[ Voor 20% gewijzigd door rudyman85 op 25-03-2022 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@rudyman85 Het is mij niet opgevallen, niet specifiek op gelet en tegenwoordig vaak een prima ipv de 24-105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09

KL643

beeldaandemuur

Iemand ervaring met rapair service van Tamron? Ik heb de 70-180 2.8 waar de zoomring vast slaat op 135mm

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Sony heeft de 24-70 GM II aangekondigd gister.
https://www.sony.co.uk/electronics/camera-lenses/sel2470gm2

Meer lens in een kleiner en lichter jasje, voor meer geld :z
Ik heb zelf al de Sigma 24-70 Art en die kan 95% van wat deze nieuwe GM kan maar dan voor 1400 euro minder. Qua design language vind ik de twee ook veel op elkaar lijken (de GM is dan wel weer net wat mooier met diafragma ring etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QaGxZkv2E46-tEJF02ICwBdlg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mxja56g0Wgj5YW6o9j9SRy71.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door zzzzz op 28-04-2022 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zzzzz schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:15:
Sony heeft de 24-70 GM II aangekondigd gister.
https://www.sony.co.uk/electronics/camera-lenses/sel2470gm2

Meer lens in een kleiner en lichter jasje, voor meer geld :z
Ik heb zelf al de Sigma 24-70 Art en die kan 95% van wat deze nieuwe GM kan maar dan voor 1400 euro minder. Qua design language vind ik de twee ook veel op elkaar lijken (de GM is dan wel weer net wat mooier met diafragma ring etc).

[Afbeelding]
Hier hetzelfde, ik maak met veel plezier gebruik van de 24-70 van Sigma, die optisch al zo goed is...en sure hij is 150 gram zwaarder en sure dat is merkbaar, maar door de gevulde portemonnee in de achterzak balanceert de lens weer perfect als ik hem vast heb :p......
Sony maakt mooi spul, maar er zijn maar een paar lenzen die ik perse van Sony wil hebben en de third party niet goed genoeg vind (momenteel)...en de 24-70 is daar niet 1 van.

Maar de Sony 200-600 wel, daar ken ik geen alternatief voor die het optisch zo goed doet.
De 50 1.2 van Sony vind ik ook heel tof (komt er vast nog wel een keer) en de Sony 70-200 vind ik echt stukken beter dan de alternatieven. Maar goed, ook voor die twee schijnt/rumored dat Sigma een alternatief gaat brengen dit jaar. We wachten het af...al met al is en blijft Sigma lekker bezig op E-mount en daar worden we als consument/gebruiker alleen maar blij van.
En dat ik dan limited ben tot 15 fps is gelukkig voor mijn werk geheel geen belemmering, mijn A7's gaan toch maar tot 10fps (en dat gebruik ik ook al nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Nomad schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:40:
En dat ik dan limited ben tot 15 fps is gelukkig voor mijn werk geheel geen belemmering, mijn A7's gaan toch maar tot 10fps (en dat gebruik ik ook al nooit)
Daar kan ik me volledig bij aansluiten; met de A7R4 is 10 fps zat en daar kan ik dan mijn lenzen op aan laten sluiten. Ik zou zelf op zich ook wel een 70-200 Art zien zitten, maar misschien dat het van Sigma dan weer een Sport word. Niet dat ik van plan om dit jaar nog iets te kopen.
Zoiezo zie ik de GM prijzen hier in Nederland niet zitten, althans niet full price. Dat is mij gewoon echt te veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Hier hetzelfde, ik maak met veel plezier gebruik van de 24-70 van Sigma, die optisch al zo goed is...en sure hij is 150 gram zwaarder en sure dat is merkbaar, maar door de gevulde portemonnee in de achterzak balanceert de lens weer perfect als ik hem vast heb :p......
Fotografen worden weer contant betaald tegenwoordig? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gonadan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:51:
[...]

Fotografen worden weer contant betaald tegenwoordig? :P
Hahaha, of natura toch.......ik heb al jaren geen factuur meer uitgeprint of een postzegel geplakt op een envelop die naar een klant moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
zzzzz schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:48:
[...]

Daar kan ik me volledig bij aansluiten; met de A7R4 is 10 fps zat en daar kan ik dan mijn lenzen op aan laten sluiten. Ik zou zelf op zich ook wel een 70-200 Art zien zitten, maar misschien dat het van Sigma dan weer een Sport word. Niet dat ik van plan om dit jaar nog iets te kopen.
Zoiezo zie ik de GM prijzen hier in Nederland niet zitten, althans niet full price. Dat is mij gewoon echt te veel geld.
Is met sigma objectieven de max 15 fps?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

RobertJRB schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:09:
[...]

Is met sigma objectieven de max 15 fps?
Yep. Sony doet (super) high FPS alleen met native lenzen. En dan ook nog niet eens allemaal.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
2500€ vind ik toch een stevige zak geld als amateur.
Dat kan ik mezelf niet verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

sys64738 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:15:
[...]

Yep. Sony doet (super) high FPS alleen met native lenzen. En dan ook nog niet eens allemaal.
Vreemd, normaal heeft dit te maken met de snelheid van het diafragma afgestopt. Wide open kun je dan vaak wel de volledige snelheid halen maar afgestopt (zeker ver afgestopt) niet.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Ventieldopje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:17:
[...]
Vreemd, normaal heeft dit te maken met de snelheid van het diafragma afgestopt. Wide open kun je dan vaak wel de volledige snelheid halen maar afgestopt (zeker ver afgestopt) niet.
Hier zitten hier en daar wat limieten ingebouwd door Sony on hun G Master lenzen te beschermen.
Zo gaat de 24-70 DG DN bijvoorbeeld tot ca. 15-17 fps en de Canon lenzen via MC-11 tot 12-15 fps.
Tommie12 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:02:
2500€ vind ik toch een stevige zak geld als amateur.
Dat kan ik mezelf niet verkopen...
Dit is gelukkig ook geen lens voor de amateur :z
Dit is gewoon alleen voor de pro, en dat is prima. Als amateur kun je voor 650-1000 euro namelijk alternatieven kopen die 95% kunnen van wat deze nieuwe GM kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ventieldopje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:17:
Vrij standaard hoor bij spiegelloos. Canon haalt z'n marketinggetallen ook lang niet altijd, moet je weer originele accu en zo. Gelukkig is het daar niet specifiek non-Canon maar verschilt het per objectief.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:36:
[...]

Vrij standaard hoor bij spiegelloos. Canon haalt z'n marketinggetallen ook lang niet altijd, moet je weer originele accu en zo. Gelukkig is het daar niet specifiek non-Canon maar verschilt het per objectief.
Voor zoiets is wel wat te zeggen, lang niet iedere accu is het zelfde maar als er in de firmware gewoon een whitelist staat met die en die accu's mogen die functionaliteit wel en die niet, beetje flauw.

Maar met lenzen vind ik het helemaal flauw, als zo'n diafragma niet snel genoeg dicht kan tsja dan heb je gewoon een wat lagere snelheid. Nergens voor nodig om dit bij voorbaat adhv een lijst te beperken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
sys64738 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:15:
[...]

Gek, ik heb niet de meest interessante sony lenzen maar heb er nog nooit iets van gemerkt dat het aantal FPS zakte.
Wellicht dat ik het verschil niet opmerk..

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 19:35

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ach, het kan altijd erger. De Olympus en Panasonic teleconverters weiger elkaars lenzen compleet. Zelfde vatting, zonder TC zijn de lenzen vrij uitwisselbaar maar met TC kun je het schudden. Er zijn soms fysieke limitaties maar voor overgrote deel natuurlijk eigen marktaandeel beschermen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
[...]

De 50 1.2 van Sony vind ik ook heel tof (komt er vast nog wel een keer) en de Sony 70-200 vind ik echt stukken beter dan de alternatieven. Maar goed, ook voor die twee schijnt/rumored dat Sigma een alternatief gaat brengen dit jaar. We wachten het af...
De eerste geruchten van een Sigma 70-200 FE zijn volgens mij uit eind 2019/begin 2020. Toen was het ook "dit jaar", en ik heb geen recentere berichten gezien. Ik zit ook te wachten op een 70-200 |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 16:44
Veneficus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:42:
[...]

De eerste geruchten van een Sigma 70-200 FE zijn volgens mij uit eind 2019/begin 2020. Toen was het ook "dit jaar", en ik heb geen recentere berichten gezien. Ik zit ook te wachten op een 70-200 |:(
Klopt, daar heb ik ook een tijd op zitten wachten. Helaas nog steeds geen release anno mid 2022... Sigma maakt mooie objectieven en biedt vaak een mooi alternatief voor de native lenzen voor een iets zachtere prijs.

Ik heb de Sony 2.8 eens gehuurd maar die was mij te groot en zwaar -- en de nieuwe versie is schreeuwend duur. Als de Sigma uitkomt zal die ook wel 2k kosten ipv ~1500 helaas :'(

Uiteindelijk heb ik begin vorig jaar een Tamron 70-180 gekocht en die voelde qua snelheid en resultaat gelijkwaardig aan t.o.v. de 2016 versie van de 70-200 2.8. Bouwkwaliteit is wel minder, de Sony 70-200 voelt aan als een tank en je mist natuurlijk 20mm aan tele -- maar met de megapixels van mijn 7Rii is dat niet super storend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Selmer schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:18:
[...]

Klopt, daar heb ik ook een tijd op zitten wachten. Helaas nog steeds geen release anno mid 2022... Sigma maakt mooie objectieven en biedt vaak een mooi alternatief voor de native lenzen voor een iets zachtere prijs.

Ik heb de Sony 2.8 eens gehuurd maar die was mij te groot en zwaar -- en de nieuwe versie is schreeuwend duur. Als de Sigma uitkomt zal die ook wel 2k kosten ipv ~1500 helaas :'(

Uiteindelijk heb ik begin vorig jaar een Tamron 70-180 gekocht en die voelde qua snelheid en resultaat gelijkwaardig aan t.o.v. de 2016 versie van de 70-200 2.8. Bouwkwaliteit is wel minder, de Sony 70-200 voelt aan als een tank en je mist natuurlijk 20mm aan tele -- maar met de megapixels van mijn 7Rii is dat niet super storend.
De 70-180 heeft geen stabilisatie, dat is mijn grootste reden om de Tarmon niet te nemen. En ja ik heb steady shot in de body, maar dat werkt maar beperkt vind ik en zeker op langere focal lengths neemt die meerwaarde af. De oude Sony 70-200 2.8 zou ik ook nog wel overwegen, hij is scherp genoeg voor kritisch werk....maar hij wordt ook geplaagd door slechte exemplaren, AF die niet altijd spot-on is etc. En bij tweedehands heb je geen garanties (daarnaast kan het zakelijk zelden uit om 2e hands te kopen).
Dus reëel gezien moet ik ofwel een uitverkoop versie 1 70-200 Sony op de kop tikken, of zwichten voor de nieuwe 70-200 2.8 II die 3k kost. Gezien ik mijn werk prima voor elkaar krijg zonder 70-200, is de lens niet meer dan een leuke bonus die mogelijk soms goed in te zetten is......zakelijk gezien moet ik geen 70-200 kopen, ga er geen euro meer mee verdienen. Voor mijzelf zie ik het gemak nog wel, maar dan wel tegen een 1500 prijsje (ex btw). Voorwaarde (maar dat komt wel goed) dat de Sigma <1.5 kg is, optisch top en met stabilisatie. Maar ik ga er 100% vanuit dat hij aan alle drie zal voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verplaatst naar Greatsword in "Ik ga op vakantie en neem mee......"

[ Voor 197% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2022 15:35 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag een occasie exemplaar van de Tamron 17-28 f2.8 gescoord.
Gaat makkelijk bij Kamera Express. Ik had ze gezien op de algemene website. Lokale winkel gebeld, en gevraagd om ze te laten overbrengen naar de winkel zodat ik ze kon zien en testen.

Lens kwam compleet met de doos en de originele verpakkingen documenten die nog in het gesealde zakje zaten. Ik vermoed een demo exemplaar.
Geen enkel gebruiksspoor te zien.

Ik heb ze mee genomen, en er even mee gespeeld. Wat me direct opviel was de zeer korte scherpstelafstand.
De foto’s heb ik nog niet in detail bekeken, maar de eerste indruk is meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Aangezien ik mijn camera vooral nog gebruik voor vakantie en de weekenduitstapjes wil ik mijn kit inkrimpen .

Mijn kit bestaat momenteel uit een Sony A7 III, een Tamron 28-75 en als groothoek een Tamron 17-28.
Om de reiskit compacter te maken dacht ik om beide lenzen te vervangen door een Tamron 17-70.
Aangezien ik zowel foto’s in het groothoek en telebereik schiet, zou het een mooie oplossing zijn om niet voor iedere foto een andere lens op de camera te draaien.

Nu is de vraag of ik veel op kwaliteit zal moeten inboeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Moris schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:
Aangezien ik mijn camera vooral nog gebruik voor vakantie en de weekenduitstapjes wil ik mijn kit inkrimpen .

Mijn kit bestaat momenteel uit een Sony A7 III, een Tamron 28-75 en als groothoek een Tamron 17-28.
Om de reiskit compacter te maken dacht ik om beide lenzen te vervangen door een Tamron 17-70.
Aangezien ik zowel foto’s in het groothoek en telebereik schiet, zou het een mooie oplossing zijn om niet voor iedere foto een andere lens op de camera te draaien.

Die Tamron 17-70 is een APS-C lens als ik me niet vergis.

Trouwens... 75mm is amper tele op een FF camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Moris schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:26:

De 17-70 is een lens voor APS-C, en niet voor full-frame. Jouw idee is op zich niet gek, maar de hardware die je voorstelt bewerkstelligt dat niet.
Je zou dan moeten kijken naar bijvoorbeeld een 24-105 van bijvoorbeeld Sony.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:10

br00ky

Moderator Harde Waren
De Tamron 28-200 krijgt ook prima reviews. Wellicht ook een overweging waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Laatst online: 10-09 00:00
br00ky schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:43:
+1

Ik heb deze als allrounder en enorm tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
br00ky schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:43:
Aangezien ik meer groothoek wens valt deze helaas af.
Toch bedankt voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Moris schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:40:
[...]

Aangezien ik meer groothoek wens valt deze helaas af.
Toch bedankt voor de tip.
Maak een pano en dan ben je klaar. Iets meer werk maar prima te doen. Zelf heb ik ook de 24-104mm en daar maak ik de meeste foto's mee. Fijne lens, rete scherp maar niet echt tele. Maar goed, als je én groothoek wil én tele, dan zijn de Tamron 28-200 en de Sony 24-105 je enige goede opties. Je hebt ook nog de Sony 24-240mm die oke is tot 100mm en daarna sterk in kwaliteit afneemt.

Edit: Je kan naast de Tamron 28-200mm ook nog een kleine prime aanschaffen indien je toch wijder wilt. Genoeg compacte en betaalbare opties (Voigtlander 15mm, Samyang 18mm). Het is tenslotte een camera met verwisselbare lens :+

[ Voor 16% gewijzigd door KL643 op 10-06-2022 13:39 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sigma 20mm f/2 als aanvulling is ook niet verkeerd als je liever autofocus wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Aangezien ik reeds in bezit ben van een Tamron 17-28 en een Tamron 28-75 heeft een extra / andere groothoek weinig zin.

Jammer dat er voor de A7 geen lens beschikbaar is in het bereik van 17-70mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02
Moris schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:50:
Aangezien ik reeds in bezit ben van een Tamron 17-28 en een Tamron 28-75 heeft een extra / andere groothoek weinig zin.

Jammer dat er voor de A7 geen lens beschikbaar is in het bereik van 17-70mm.
Dat zou of een hele grote zware lens worden, of zeer weinig lichtsterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
MatthiasDS schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:11:
[...]

+1

Ik heb deze als allrounder en enorm tevreden van.
Ik heb hem ook. Ik twijfel echter nog steeds of ik niet de 24-105 had moeten kopen. Ze hebben echter beide voor en tegenargumenten. 24mm is wel erg fijn, maar f2.8 ook. OSS is wel erg fijn voor video uit de hand, maar al mijn filters zijn 67mm en passen dus niet op deze lens. Ik gebruik ze echter nooit op deze lens. Constante Aperture is fijn, maar in het donker is een extra stop wel lekker. En hoe vaak gebruik je 200mm ingezoomd binnenskamers? Groot aperture is dan ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Laatst online: 10-09 00:00
PHiXioN schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Ik heb hem ook. Ik twijfel echter nog steeds of ik niet de 24-105 had moeten kopen. Ze hebben echter beide voor en tegenargumenten. 24mm is wel erg fijn, maar f2.8 ook. OSS is wel erg fijn voor video uit de hand, maar al mijn filters zijn 67mm en passen dus niet op deze lens. Ik gebruik ze echter nooit op deze lens. Constante Aperture is fijn, maar in het donker is een extra stop wel lekker. En hoe vaak gebruik je 200mm ingezoomd binnenskamers? Groot aperture is dan ook niet echt nodig.
Voor mijn gevoel/gebruik is de enige pre aan de 24-105 de 24mm. Maar ik heb met de 28-200 nog maar zelden gehad dat ik me beperkt voelde door de 28mm. Ik schiet wel vrij veel zowel aan het 28mm uiteinde als aan de 200mm kant. Ik denk dat dat ergens valideert dat ik een voor mij juiste keuze heb gemaakt 🙂

Het is zelfs zo erg dat ik regelmatig kijk om een lensje bij te kopen maar het steeds niet doe omdat ik de meerwaarde te beperkt vind.

Ik kom wel van een Pentax APS-C waarbij ik na verloop van tijd bijna enkel nog een 18-135 gebruikte, dus heel vergelijkbaar met de 28-200 op FF. Ook al had ik een aantal heel mooie DA* lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

PHiXioN schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:31:
[...]

maar al mijn filters zijn 67mm en passen dus niet op deze lens.
Tijd voor nieuwe filters :+ Op deze manier laat je de filters je lenskeuze beïnvloeden en dat is zonde.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
KL643 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:12:
[...]

Tijd voor nieuwe filters :+ Op deze manier laat je de filters je lenskeuze beïnvloeden en dat is zonde.
Vind dat niet per se zonde. Het is fijn als filters, mocht je die veel gebruiken onderling uit te wisselen zijn en niet dat je met meerdere formaten moet rondlopen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Daarom is het handiger om wat grotere te kopen met een step down ring ;) Nu laat je de lenskeuze afhangen aan een filterformaat.. Gebruik zelf overigens een Kase Filter systeem

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 12:10
Zijn er mensen die enthousiast zijn geworden voor de Sigma 16-28 F2.8 welke 1 Juni is gereleased?

https://www.sigmabenelux....m-f28-dg-dn-contemporary/

Wil ooit nog wel eens een wide angle lens tussen de 12 en 28 mm Deze lens lijkt de kwaliteit van de Tamron versie te evenaren. Iemand al ervaring met deze lens (uiteraard staat YT er vol van)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb die lens wel wat gebruikt. Het is een lens die heel vergelijkbaar is met de Tamron 17-28mm.
Wijd open is de Sigma in het centrum en mid-frame aan de wijde kant scherper. In de hoeken en ingezoomd is de Tamron beter. Ook met iets afstoppen, blijft dat verschil zo. Op f/8 zijn ze nagenoeg aan elkaar gelijk.
Dit zie je ook met de Sony 16-35mm f/2.8 GM.

Wil je optisch een betere f/2.8 lens: Sigma 14-24mm.

Ik vind de Sigma Contemporarys in deze categorie altijd wat beter aanvoelen dan de Tamrons, maar dat is persoonlijk.

Redenen om voor de Sigma te kiezen:
Net 1mm wijder, iets scherper aan de wijde kant (waar deze lens meestal voor gekocht wordt)
Minder chromatische aberratie
Voelt beter aan, prettiger manueel te focussen

Redenen om voor de Tamron te kiezen:
Betere scherpte op groot diafragma vanaf 24mm.
Minder vervorming (al is dit op te vangen met lenscorrecties achteraf)
Kleinere filtermaat en is dezelfde als de andere Tamron lenzen voor Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin90
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-08 17:18
Twee nieuwe sigma lenzen aangekondigd. 20mm f1.4 en 24mm f1.4

https://fstoppers.com/gea...4-dg-dn-art-lenses-612644

https://blog.sigmaphoto.c...20mm-f1-4-dg-dn-art-lens/
https://blog.sigmaphoto.c...24mm-f1-4-dg-dn-art-lens/

[ Voor 32% gewijzigd door Martin90 op 09-08-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Beetje een teleurstellende aankondiging. Ik had liever gezien dat ze 1 van die 2 hadden aangekondigd en een nieuwe 50mm f/1.4 (of 70-200 f/2.8). Maar helaas....
Overigens niet eens voor mijzelf (al zie ik mijzelf wel nog een nieuwe 50mm aankopen in de toekomst), maar omdat er nog niet echt een mooi betaalbaar alternatief is voor de Sony 50/1.2 GM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Grapje zeker? (meer 50mm's dan welke andere brandpunt in de range)
Wat is er mis met de 55/1,8 of 50/2,5?

Terug naar de Sigma's... Leuk als je toevallig zo'n lens zoekt (astro/real estate). En bij sigma kan je er wel van uit gaan dat ze optisch goed zijn. Voor mij zijn ze wat bulky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
MatthiasDS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:39:
[...]

Voor mijn gevoel/gebruik is de enige pre aan de 24-105 de 24mm. Maar ik heb met de 28-200 nog maar zelden gehad dat ik me beperkt voelde door de 28mm. Ik schiet wel vrij veel zowel aan het 28mm uiteinde als aan de 200mm kant. Ik denk dat dat ergens valideert dat ik een voor mij juiste keuze heb gemaakt 🙂

Het is zelfs zo erg dat ik regelmatig kijk om een lensje bij te kopen maar het steeds niet doe omdat ik de meerwaarde te beperkt vind.

Ik kom wel van een Pentax APS-C waarbij ik na verloop van tijd bijna enkel nog een 18-135 gebruikte, dus heel vergelijkbaar met de 28-200 op FF. Ook al had ik een aantal heel mooie DA* lenzen.
Ik heb ook de 28-200mm en ben er erg blij mee. De 24-105 kan een betere lens zijn afhankelijk van je gebruik:

- 24mm is wel een stuk wijder. Met 200mm kan je zaken wel significant dichterbij halen.
- OSS zou een stuk scherpere foto's uit de hand moeten opleveren met langere sluitertijd. Tevens bij video een pre.
- Constant diafragma over de gehele range is ook wel een voordeel ondanks dat f2.8 op de 28-200 wel een stuk lichtsterker is. Toch merk ik dat ik dat ook binnenskamers de 28-200 op f4 of 4.5 zet om wat meer in focus te hebben. Toch jammer als je kind scherp in beeld is maar de oma waarbij hij op schoot zit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Johan1995 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:37:
Grapje zeker? (meer 50mm's dan welke andere brandpunt in de range)
Wat is er mis met de 55/1,8 of 50/2,5?
De 55mm f/1.8 komt optisch niet in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7171/27424387815_3ac266deb8_3k.jpgCorner sharpness by Universal Creations, on Flickr

De 50mm f/2.5 is absoluut niet lichtsterk genoeg. De Zeiss/Sony 50mm f/1.4 is optisch heel goed, maar te duur en ook behoorlijk groot.
Terug naar de Sigma's... Leuk als je toevallig zo'n lens zoekt (astro/real estate). En bij sigma kan je er wel van uit gaan dat ze optisch goed zijn. Voor mij zijn ze wat bulky.
Bulky? De DN lenzen zijn, afgezien van de 35mm f/1.2, helemaal niet bulky. De dslr-lenzen waren bulky. Ik neem de DN 85mm f/1.4 als voorbeeld voor een toekomstige 50mm van Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Universal Creations schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

De 50mm f/2.5 is absoluut niet lichtsterk genoeg. De Zeiss/Sony 50mm f/1.4 is optisch heel goed, maar te duur en ook behoorlijk groot.

[...]

Bulky? De DN lenzen zijn, afgezien van de 35mm f/1.2, helemaal niet bulky. De dslr-lenzen waren bulky. Ik neem de DN 85mm f/1.4 als voorbeeld voor een toekomstige 50mm van Sigma.
die zeis 55 1.8 is extreem scherp in het midden, dat wat je ook meestal in focus hebt :) de corners mogelijks minder maar dat is dan ook meestal niet scherp als je zo wijd open schiet.
Ik zie alleen maar lovende reviews over die lens maar dat het de top of de lijn is ok het is een oudere lens maar de scherpte en formaat is toch dikke plus hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat hangt een beetje van je gebruik van zo'n prime af. Is hij puur bedoeld voor portretten of andere onderwerpen met achtergrondonscherpte, dus wijd open, dan maken de hoeken minder uit. 55mm is echter ook wel een lens om gewoon mee rond te lopen en van alles mee te schieten, dan maakt het meer uit

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vortexmerc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:26
Gonadan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:42:
Dat hangt een beetje van je gebruik van zo'n prime af. Is hij puur bedoeld voor portretten of andere onderwerpen met achtergrondonscherpte, dus wijd open, dan maken de hoeken minder uit. 55mm is echter ook wel een lens om gewoon mee rond te lopen en van alles mee te schieten, dan maakt het meer uit
klopt hoor maar dan schiet je meestal ook niet op 1.8 eerder op f4 en hoger en dan is de scherpte zo goed als gelijk maar op 1.8 lijkt het in de extreme hoeken inderdaad minder te zijn op die voorbeelden.

mogelijks ook minder goed exemplaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Het blijft nog altijd een f/1.8 en geen f/1.4. En dat maakt echt wel een verschil (een aantal fabrikanten hebben daarom ook een f/1.2-1.4 en een f/1.8-2 lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Dat maakt zeker een groot verschil. In formaat en gewicht :-) Als ik niet zonder een f/1,4 zou kunnen, dan zou ik ook wel de hogere kosten van een Sony lens bij elkaar kunnen sprokkelen.
Dat je gewoon een dag met een kleine fototas kan rondlopen met 3 of meer lenzen, maakt het voor mij zoveel leuker. En een 2,8 prime op een aps-c camera is nog altijd een wereld van verschil met een compact, of wat daarna komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding]Corner sharpness by Universal Creations, on Flickr

[...]

Is die test met meerdere versies van de 55/1.8 gedaan? Het strookt helemaal niet met mijn eigen ervaring en de reviews van toen.

Leica MM + Sony A9

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 16:44
Heeft iemand ervaring met de Sony 24-70 GM (versie 1) en de Sigma 24-70 2.8 Art? Hoe verhouden deze twee tegen elkaar. Qua scherpte zouden ze redelijk aan elkaar gewaagd moeten zijn, maar over de autofocus kan ik niet veel vinden. Weet iemand hoe ze qua autofocus presteren t.o.v. elkaar?

Nu heb ik een Tamron 28-75 (eerste versie), maar ik wil graag iets meer wide angle en de autofocus en bouwkwaliteit vallen mij tegen. Momenteel gebruik ik een A7Rii body, maar ben van plan om naar een A7iv over te stappen rond de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
Selmer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:15:
Heeft iemand ervaring met de Sony 24-70 GM (versie 1) en de Sigma 24-70 2.8 Art? Hoe verhouden deze twee tegen elkaar. Qua scherpte zouden ze redelijk aan elkaar gewaagd moeten zijn, maar over de autofocus kan ik niet veel vinden.
Dat is vreemd, je zou verwachten dat elke reviewer destijds de Sigma op belangrijke punten zoals AF, scherpte, bokeh, prijs en bouwkwaliteit vergelijkt met de Sony versie 1? (aangezien de II er nog niet was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:17
Ik kan anders genoeg reviews van de Sigma 24-70 vinden waaronder bijv. deze: YouTube: Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN 'Art' lens review with samples (Full-frame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RobertJRB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:05:
[...]

Is die test met meerdere versies van de 55/1.8 gedaan? Het strookt helemaal niet met mijn eigen ervaring en de reviews van toen.
Met 1 heb ik dat gedaan. Als je naar de reviews op Lenstip kijkt, zie je redelijk hetzelfde beeld:
https://www.lenstip.com/4..._ZA_Image_resolution.html
https://www.lenstip.com/4...HSM_Image_resolution.html
De 55/1.8 heeft goede centrumscherpte, maar daarbuiten valt de scherpte redelijk snel weg. Niet naar de absolute cijfers kijken, aangezien de Sigma op een body met halve resolutie is getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Weet iemand waarom de Sigma 50mm F1.4 art Sony overal uitverkocht lijkt? Omdat de vraag zo groot is, of omdat dit een oud model is? Zelfs de site van Sigma lijkt last te hebben om de 50mm te tonen.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Het is een omgebouwde dslr-lens, dus hij is eigenlijk wel op leeftijd. Maar zolang er nog geen opvolger is, is deze niet EOL. Kan gewoon een tijdelijke situatie zijn. Afgelopen tijd waren er wel meer Sigma lenzen voor Sony niet of slecht leverbaar. Minder erg dan voor Canon en Nikon dslr, want daar is de productie gewoon tot een minimum teruggeschroefd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PHiXioN
Twee nieuwe objectieven van Tamron:

50-400mm F/4.5-6.3 Di III VC VXD (Model A067)

20-40mm F/2.8 Di III VXD (Model A062)

For Sony E-mount (35mm full-frame)

Ik vind de 50-400 de meest interessante van de 2 aangezien ik al de 17-28 heb waar ik nog erg tevreden mee ben.

Wel een dilemma dat ik al de 28-200 heb maar zou die ook niet snel van de hand doen omdat die allround toch net wat beter is (lichter, lichtsterkte)

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-09 10:11

Steef

GoT's Most Eaten

Ik ben toch wel benieuwd wat Sony van plan is met het APS-C platform. Er zijn recent nog wat nieuwe lenzen uit gekomen, specifiek voor dit platform, maar het blijft angstvallig stil rond APS-C bodies (met uitzondering van de relatief recente vlogger-focus bodies)

Meest recent nog 3 nieuwe wide-angle APS-C lenzen, de eerste nieuwe APS-C lenzen sinds de 1655G en de 70350G.

15 MM F1.4 G
11 MM F1.8 (geen G lens)
10-20 MM PZ (Power Zoom) F4.0 constant G

Redelijk alternatief voor de populaire Sigma 16 MM F1.4, deze nieuwe sony primes zijn aanzienlijk lichter.

Marketing materiaal legt wel overal de focus op de vlogging crowd.

[ Voor 5% gewijzigd door Steef op 18-08-2022 19:54 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste